În contextul
creșterii incidenței cazurilor de COVID-19, precum și a răcirii accentuate a
vremii, ENGIE Romania răspunde unei nevoi acute semnalate de asociația
parteneră, Dăruiește Viață, aceea de a construi, în incinta Spitalului Universitar
de Urgență Elias din București, o zonă modernă pentru realizarea triajului
epidemiologic al pacienților care au nevoie de tratament. Triajul epidemiologic
este o etapă preliminară obligatorie preluării cazurilor medicale tratate la Spitalul
Universitar de Urgență Elias (un spectru larg de boli cardiovasculare, cancere și
alte boli cronice), realizarea unui spațiu modern fiind o necesitate urgentă
pentru a preveni răspândirea virusului în rândul pacienților care prezintă un
risc crescut de a dezvolta complicații ca urmare a infectării, dar și pentru a
le crea, în contextul temperaturilor de iarnă, un spațiu modern de așteptare.
Prin partenerul de proiect, Dăruiește Viață, ENGIE Romania a venit în
sprijinul pacienților tratați în acest centru medical cu o contribuție de 107.000
de euro. Astfel, din a doua jumătate a lunii decembrie, bolnavii cronici care
au nevoie de tratament în cadrul Spitalului Universitar de Urgență Elias beneficiază
de condiții adecvate de triaj. Unitatea de triaj, de aproximativ 110 de mp,
pune la dispoziție o sală de așteptare și două camere de recoltare, respectând
circuite separate pentru pacienții care prezintă simptome COVID-19 și cei care
nu au simptomatologie specifică.
„Unitățile modulare de triaj sunt o soluție foarte bună pentru triajul epidemiologic al pacienților, în cazul spitalelor suport COVID-19 – pe de o parte, oferă condiții decente pacienților care sunt, de multe ori, nevoiți să aștepte în frig sau în corturi improvizate, iar pe de altă parte, protejează pacienții cu afecțiuni cronice, deja internați în spital. Este important pentru noi că putem face acest lucru la Spitalul Universitar de Urgență Elias, unde există o secție mare de oncologie adulți. Reușim împreună.” – Oana Gheorghiu, fondatoarea Dăruiește Viață.
„Pandemia nu ar trebui să îngreuneze accesul la tratament al bolnavilor cronici, care au deja de dus o luptă grea cu boala. Ne-am bucurat să putem dezvolta acest proiect în București, alături de un partener care ne-a fost alături în multe proiecte pe care Dăruiește Viață le-a făcut pentru a sprijini bolnavii de cancer. Este a doua unitate modulară de triaj pentru noi și este a doua inițiativă la care colaborăm cu Spitalul Universitar de Urgență Elias, după Spitalul Modular dedicat exclusiv tratării pacienților cu coronavirus.” – Carmen Uscatu, fondatoare Dăruiește Viață.
„Singuri
putem face puțin, împreună mult mai mult. De aceea, în perioade dificile cum
este cea pe care o traversăm, este important să ne unim forțele și să oferim
sprijin acolo unde acesta este vital. Contribuția noastră vine în sprijinul
pacienților cu boli cronice, fiind totodată și o mână de ajutor pentru cadrele
medicale care sunt în prima linie de peste 9 luni.”, a declarat Eric Stab, Președinte Director General
ENGIE Romania.
Prin această contribuție, compania își reafirmă sprijinul pentru
îmbunătățirea condițiilor din sistemul medical românesc. Încă de la începutul
pandemiei COVID-19, ENGIE Romania a sprijinit cadrele medicale din prima linie
și pacienții afectați de virusul SARS-COV-2 cu o contribuție financiară în
valoare de 250.000 de euro, care a fost direcționată către mai multe organizații:
Societatea Națională de Cruce Roșie din România, Dăruiește Viață și HOSPICE
Casa Speranței. Fondurile direcționate au fost utilizate pentru achiziția de
echipamente pentru cadrele medicale, aparate de ventilație sau materiale de
strictă necesitate pacienților confirmați cu COVID-19, precum și pentru
servicii de îngrijire a pacienților cu boli oncologice, externați din spitalele
destinate exclusiv pacienților cu COVID-19 și pentru care HOSPICE Casa
Speranței rămâne o alternativă pentru continuarea tratamentului a cărui lipsă
le-ar pune viețile în pericol.
Din 2013 până în prezent, compania a investit 1.600.000 de euro în proiecte din domeniul sănătății, contribuind la ameliorarea condițiilor de tratament medical pentru circa 10.000 de pacienți anual. Împreună cu asociația Dăruiește Viață, ENGIE Romania a contribuit la construcția primului spital de oncopediatrie pentru copii în incinta spitalului Marie Curie din București, la modernizarea și reabilitarea laboratoarelor de diagnosticare în profunzime a cancerelor de sânge din cadrul Institutului Clinic Fundeni, precum și la dotarea cu aparatură de ventilație a Spitalului de Pneumoftiziologie din Constanţa, Spitalului Clinic de Copii Braşov, Institutului de Pneumoftiziologie „Marius Nasta” și Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii „Grigore Alexandrescu”. De asemenea, ENGIE Romania a renovat și eficientizat energetic centrul HOSPICE Casa Speranței din Brașov, acolo unde peste 2.000 de copii și adulți primesc anual servicii gratuite de îngrijire paliativă.
Agenția Optimized prezintă bilanțul tendințelor în e-commerce remarcate în 2020 care se vor stabiliza și dezvolta în 2021. Independent de evenimentele de anul acesta au fost două anunțuri importante care vor defini shoppingul și în următorii ani: WhatsApp și Instagram au fost actualizate cu uneltele necesare atât pentru comercianți, cât și pentru consumatori pentru a înlesni achizițiile direct din aplicație.
Cel mai important eveniment din 2020 a fost criza medicală ale cărei efecte s-au văzut în mod direct în comerț. Optimized remarcă două tendințe esențiale care se vor menține și crește în ritm accelerat și în 2021: cererea pentru o gamă mai largă de produse și îmbinarea prezenței online cu cea offline a comerciantului. În primul caz, în 2020, consumatorii au comandat online mai multe alimente și produse de curățenie, igienă și esențiale pentru casă. În cel de-al doilea caz, jucători din HoReCa și antreprenori din zona magazinelor cu produse de nișă s-au văzut nevoiți să se adapteze mediului online și să-și schimbe canalul prin care au contact direct cu clienții.
În 2021, e preconizată o creștere în zona marketplace, unde micii comercianți își vor lista produsele odată cu listarea pe propriile platforme. În acest context, va fi remarcată o creștere a interesului atât pentru platforme de e-commerce mai performante, optimizate pentru achiziții de pe mobil și web, cât și pentru soluții de automatizare și fulfillment. Una dintre cerințele clienților, în 2020 și anii precedenți, a fost de a ști cu o precizie destul de mare când ajunge coletul comandat online și de a putea urmări comanda încă de când este plasată până când este livrată. Astfel, investiția în soluții CRM (Customer Relationship Management) și în parteneriate de natură logistică se va dovedi la fel de important ca oferta de produse.
În ceea ce privește platforma web pusă la dispoziție de comercianți utilizatorilor e important ca aceasta să ofere toate informațiile esențiale, să fie optimizată din punct de vedere SEO și să îndeplinească următoarele criterii: rapiditate, simplitate și ușurință în utilizare. Pe măsură ce tot mai mulți jucători din comerțul tradițional migrează către online, va fi important pentru fiecare comerciant să-și prezinte oferta cât mai eficient și să își fidelizeze clientela.
Categorii care au crescut în 2020 și tendința se va menține în 2021
Alimentele și produsele de igienă personală sau de casă au fost două categorii vedetă anul acesta. Totodată, în 2020, a crescut considerabil cererea pentru echipamente, accesorii și cursuri în zona de fitness și cooking. Optimized a remarcat și un interes tot mai mare pentru produse din zona home & deco. Interesul consumatorilor de a investi bani în creșterea confortului de acasă se va menține la cote însemnate și anul viitor.
În ceea ce privește adaptarea pieței, condițiile din 2020 au dus la o cerință nouă: apel video pentru a interacționa cu un reprezentant al magazinului sau pentru a verifica produsul. Această opțiune și-a dovedit utilitatea anul acesta, dar poate fi dezvoltată și pentru viitor. Opțiunea de a iniția un apel video poate fi integrată cu ușurință atât în platforma web a comerciantului, cât și în aplicație (dacă există). Totodată, pot fi folosite platforme deja consacrate, ca Zoom, Meet sau WhatsApp.
În acest context, comercianții pot lua în calcul evenimentele online de tip livestream pentru a-și face cunoscute noile game de produse, pentru a prezenta anumite produse sau pentru a interacționa direct cu clienții. Acest instrument se poate dovedi foarte util mai ales comercianților care au deja un showroom și au nevoie să-l mute în mediul online. Totodată, în zona home & deco, poate fi dezvoltat și ca un instrument prin care consumatorii să descopere noi idei de-a folosi produsele.
Optimized subliniază că ce ne-a arătat 2020 e că aproape orice poate fi vândut online. Ce e însă important pentru fiecare comerciant e ca utilizatorul să aibă un parcurs simplu de când remarcă un produs și până când finalizează comanda. Totodată, se dovedesc esențiale instrumentele prin care comercianții țin legătura cu utilizatorii și aportul de informații pe care le pot furniza acestora prin diversele canale disponibile: newsletter, prezența în social media sau SMS.
Optimized este agenție din România specializată în campanii PPC (Google Ads, Facebook Ads, Instagram Ads, YouTube Ads, Bing Ads etc) pentru e-commerce. Portofoliul agenției cuprinde magazine online și companii pentru care gestionează campanii de marketing și cărora le oferă consultanță cu ajutorul unei echipe formate din specialiști PPC și traineri certificați Google.
Madalina Stanescu, Fondatoare Optimized
Agenția este fondată de Mădălina Stănescu, consultant în Digital Marketing, cu o experiență de peste 12 ani în domeniu și antreprenor ecommerce. Detalii complete găsiți pe optimized.ro.
Aproximativ patru din zece consumatori (38%) plănuiesc să cheltuiască mai puțin de Crăciun decât anul trecut în contextul pandemiei de COVID-19, potrivit studiului Deloitte 2020 Holiday Retail Survey. Studiul subliniază că anxietatea legată de problemele financiare a schimbat atitudinea consumatorilor față de cumpărăturile de sărbători, principalele motive pentru precauția lor fiind instabilitatea economică (50%) și planurile de a economisi (40%). Studiul a fost realizat în rândul a peste 4.000 de consumatori din SUA și oferă informații despre modul în care pandemia influențează perioada sărbătorilor.
Călătoriile și
experiențele sunt elementele la care vor renunța cei mai mulți dintre consumatori
de sărbători, 34% dintre aceștia investind mai puțin decât anul trecut în activități
de socializare în afara locuinței. Cardurile cadou sunt preferatele
consumatorilor în acest an (48%), urmate de articolele vestimentare
(43%) și de jocuri și jucării (40%). La polul opus, bijuteriile,
jucăriile pentru animalele de companie, obiectele de decor și accesoriile (24%)
sunt ultimele pe lista opțiunilor în materie de cadouri pentru sărbătorile din
acest an. Pe măsură ce restricțiile instituite în contextul crizei globale de
sănătate devin mai stricte în timpul sărbătorilor de iarnă, consumatorii
intenționează să petreacă această perioadă aproape de casă și să se delecteze
cu băuturi (33%) și alimente (30%), acestea fiind primele cumpărături
pe care respondenții le-ar face pentru ei de sărbători.
Fie că fac
cumpărături pentru alții sau pentru ei înșiși, consumatorii preferă mediul
on-line, deoarece pot evita aglomerația (65%), le este mai ușor să comande de
acasă (64%) și pot beneficia de transport gratuit (60%). Jumătate dintre aceștia
(51%) sunt anxioși atunci când vine vorba de efectuarea cumpărăturilor în
magazinele fizice în timpul sărbătorilor din cauza pandemiei de COVID-19 și 49%
dintre ei au declarat că își vor relua comportamentul de cumpărături de dinaintea
pandemiei numai atunci când va fi disponibil un vaccin. Pe lângă mediul on-line,
consumatorii preferă variantele comode de a face cumpărături, 69% dintre
respondenți menționând că aleg magazinele care se află în proximitatea
reședinței lor.
Oana Buhaescu
„La nivel global, în
ultimele luni consumatorii au resimțit un nivel ridicat de anxietate și sunt
preocupați de situația lor financiară. Pe măsură ce ne apropiem de sfârșitul de
an, ei înclină spre un comportament prudent legat de cheltuielile de Crăciun. Această
atitudine este valabilă și în România, deși consumul a crescut cu mai mult de
4% în luna octombrie, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, în principal
datorită produselor nealimentare, potrivit datelor Institutului Național de
Statistică. De asemenea, este de menționat că noile obiceiuri de consum pot deveni
o sursă de creștere pentru comercianți anul acesta, deoarece unele bugete
rezervate cândva pentru călătorii pot fi redirecționate acum către aceștia”, a
declarat Oana Buhăescu, Director Audit, Deloitte România, și lider al
industriei de retail.
În baza analizei
comportamentului din timpul sezonului de sărbători, au fost identificate patru
profiluri diferite de cumpărători, concluzionează studiul. Cumpărătorii
festivi (27%), dornici să ia cadouri pentru alții și mai puțin pentru ei
înșiși, și cumpărătorii eficienți (24%), care văd cumpărăturile ca pe o îndatorire
și iau în considerare cel mult patru magazine, sunt profilurile predominante.
Următoarele două profiluri identificate sunt cel al cumpărătorului responsabil
(18%), care este dispus să plătească mai mult pentru produse durabile și
preferă să cumpere de la comercianții locali decât de la lanțurile naționale de
retail, și vânătorul de oferte
(16%), care intenționează să aloce mai mult de o lună pentru cumpărăturile
de sărbători și așteaptă reducerile din această perioadă pentru a cumpăra
articole costisitoare pentru el sau pentru casă.
Mai multe detalii
despre Deloitte 2020 Holiday Retail Survey sunt disponibile aici. În plus, rezultatele
chestionarelor aplicate de Deloitte pe LinkedIn privind tendințele comportamentului
consumatorilor români în perioada sărbătorilor de iarnă pot fi consultate aici.
După un an dificil și care a adus provocări nemaiîntâlnite până acum în piața muncii, cei mai mulți angajați români rămân optimiști pe final de an și speră să primească, cu ocazia sărbătorilor de iarnă, o primă sau un cadou simbolic din partea angajatorului, arată un sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs.
Aproape 20% dintre angajații care au răspuns
la sondajul BestJobs se așteaptă la o primă de Crăciun, în timp ce puțin peste
40% speră măcar la un cadou simbolic din partea angajatorului cu ocazia
sărbătorilor. Fie că vorbim de bani sau de cadouri, aproape trei sferturi
dintre respondenți sunt convinși că valoarea acestora nu va fi mai mare decât
anul trecut.
Mai exact, aproape 30% dintre
angajați se așteaptă ca bugetul de cadouri să fie sub 400 lei anul acesta,
puțin peste 17% cred că valoarea bonusului sau cadoului primit de Crăciun din
partea firmei va fi de până în 1.000 lei și doar 5% se așteaptă să fie
răsplătiți de angajator cu o sumă mai mare de 1000 lei.
Când vine vorba de cadourile pe
care au în plan să le ofere celor apropiați de sărbători, puțin peste 25%
dintre respondenții la sondajul BestJobs vor aloca între 100 și 300 de lei în
acest an, 14% au în plan să cheltuiască până la 500 de lei, iar 13% au pentru
Crăciun și Revelion un buget de cadouri sub 100 de lei.
Anul acesta, mai bine de 70%
dintre respondenți afirmă că își vor petrece și Crăciunul și Revelionul acasă,
cu familia.
Privind înapoi la anul care se încheie,
angajații români cred că 2020 a fost plin de provocări din punct de vedere
profesional, cu mult efort și stres, iar mai bine de 26% dintre angajații care
au participat la sondajul BestJobs spun că CV-ul lor pe BestJobs este
actualizat și sunt activi în căutarea unui nou job pentru 2021.
Sondajul a
fost efectuat în perioada 5-18 decembrie 2020, pe un eșantion de 1.211de
utilizatori de internet din România.
Peste jumătate dintre români sunt speriați, îngrijorați și neliniștiți în legătură cu sărbătorile din 2020, iar 1 din 4 romani își dorește să fie sănătos de Crăciun, arată un studiu realizat de Reveal Marketing Research despre cum arată Crăciunul în pandemie pentru români.
85% dintre români au declarat că vor rămâne acasă, întrebați cum intenționează să-și petreacă sărbătorile anul acesta.
Mai mult de jumătate dintre români (56%) declară că în 2020 simt emoții negative atunci când vine vorba de sărbătorile de iarnă în contextul actual.
În ceea ce privește cadourile, 40% dintre românii afirmă că și-ar dori cel mai mult să primească gadget-uri.
1 din 4 români își dorește să fie sănătos de sărbători și nu se gândește la cadouri materiale.
Sărbătorile de iarnă arată diferit anul acesta nu doar pentru români, cât pentru întreaga lume. Un studiu Reveal Marketing Research ne arată care este comportamentul românilor de sărbători în 2020 și cum se simt aceștia cu privire la Crăciun și Anul Nou în contextul COVID-19.
Unde își petrec românii sărbătorile în 2020?
Întrebați cum intenționează să-și petreacă sărbătorile anul acesta, 85% dintre romani au declarat că vor rămâne acasă. Doar 16% dintre respondenți au afirmat că intenționează să meargă în vizită la familie în aceeași localitate în care locuiesc și doar 4% afirmă că și-ar vizita rudele din afara localității. 22% dintre tinerii profesioniști, urmați de 21% dintre familiile tradiționale declară că intenționează să meargă în vizită la rude aflate în aceeași localitate. De asemenea, doar 5% dintre respondenți au afirmat că intenționează că de sărbători să meargă în vizită la prieteni în localitate. Cel mai mic procent se observă în cazul celor dispuși să călătorească în afara țării de sărbători: doar 1% dintre români au optat pentru aceasta variantă.
Îngrijorare și teamă: Principalele emoții ale românilor în legătură cu sărbătorile de iarna în 2020
Studiul a măsurat emoțiile oamenilor cu privire la sărbătorile de iarnă din 2020, uitându-se la patru categorii de emoții grupate astfel: teamă/furie, oboseală/plictiseală, optimism/bucurie, calm/relaxare. Rezultatele ne arată că cel mai mare procent este înregistrat în zona emoțiilor negative de tipul teama/furie și oboseala/plictiseala.
Mai mult de jumătate dintre români (56%) declară că anul acesta resimt emoții negative atunci când vine vorba de sărbătorile de iarna în contextul actual. Peste o treime (33%) dintre respondenți declară că se simt nervoși, îngrijorați, neliniștiți sau speriați atunci când se gândesc la sărbătorilor din 2020. 12% dintre români afirmă că se simt îngrijorați, iar dintre segmentele analizate, seniorii pensionari resimt în cea mai mare măsură aceasta emoție – 17%.
Aproape un sfert dintre respondenți (23%) declara că în prezent resimt dezamăgire, tristețe sau oboseală. În această zonă, 12% dintre respondenți spun că se simt dezamăgiți în legătură cu sărbătorile de anul acesta.
La capitolul emoțiilor pozitive, 44% dintre români afirmă că se simt optimiști, calmi sau relaxați. 29% dintre maturii fără partener, urmați de 24% dintre familiile moderne se arată cei mai optimiști, comparativ cu restul segmentelor, atunci când sunt rugați să își evalueze sentimentele referitoare la sărbătorile din 2020.
Ce cadouri preferă românii să primească anul acesta?
În ceea ce privește cadourile, românii și-ar dori în cea mai mare măsură să primească gadget-uri. Potrivit datelor Reveal Marketing Research, peste 40% dintre români preferă să găsească sub brad smartphone-uri, tablete, laptop-uri sau smartwatch-uri. Observăm o diferență între femei și bărbați la acest capitol, femeile preferând gadget-urile în mai mare măsură decât bărbații: 45%, comparativ cu 36% dintre bărbați cu aceasta opțiune. Aceste procente sunt interesante, deoarece, în general, bărbații erau cei care erau mai mult atrași de tehnologie. Astăzi, observăm că raportul începe să se inverseze. Comparativ cu restul segmentelor, tinerii sunt cei mai dornici să primească gadget-uri: milenialii fără partener și tinerii profesioniști au selectat în egală măsură aceasta opțiune (51% – din fiecare segment).
Peste un sfert dintre respondenți (26%) și-ar dori să primească haine de Crăciun, iar dintre segmentele analizate, cele care prefera cel mai mult aceste cadouri sunt familiile tradiționale (32%).
Datele Reveal Marketing Research ne arată că bijuteriile sunt și ele pe lista de cadouri ale românilor, având 25% dintre romani care au selectat aceasta opțiune când au fost întrebați ce ar prefera să primească de sărbători. Apoi, 21% din totalul respondenților au bifat varianta parfumurilor drept cadou dorit de Crăciun. Dintre segmentele analizate, cei mai dornici să primească un parfum sunt tinerii profesioniști, înregistrând un procent de 45% pentru această variantă.
Printre cadourile de Crăciun, o opțiune la fel de populară este sănătatea. 1 din 4 romani își dorește să fie sănătos și nu se gândește la cadouri materiale de sărbători. Mai mult, contextul COVID-19 poate fi un motiv în plus pentru respondenți să fie mai preocupați de aspectul sănătății. Seniorii pensionari, urmați de familiile tradiționale au optat în cea mai mare măsură pentru această variantă la întrebarea ce își doresc de sărbători – 30%, respectiv 28%. Pe de altă parte, doar 5% dintre români și-ar dori să primească bani de sărbători.
Despre Reveal Marketing Research
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.
***
Metoda folosită a fost CAWI (Computer Assisted Web Interview) și au fost derulate 1017 interviuri online cu respondenți cu vârsta peste 18 ani, pe un eșantion reprezentativ la nivel național urban și rural în perioada 7-12 decembrie 2020. Eroare de eșantionare +/- 3%. Nivel de încredere 95%.
Studiul a măsurat emoțiile românilor cu privire la sărbătorile de iarnă din 2020 pe baza a două axe: energie și plăcere. Din cele două axe rezultă 4 cadrane ale emoțiilor grupate următoarele categorii: (1) teamă/furie, (2) oboseală/plictiseală, (3) optimism/bucurie, (4) calm/relaxare.
România se pregătește să încheie probabil cel mai dificil an pentru economia locală după recesiunea din 2009-2010, dar rezultatele au depășit așteptările pesimiste din primăvara acestui an. Anul 2020 a reprezentat unul dintre vârfurile actualului ciclu economic în ceea ce privește investițiile în active imobiliare comerciale, arată datele Colliers International. Sectorul de spații industriale și logistice a avut un nou an foarte bun, iar în sectorul birourilor se văd deja ceva semnale pozitive, în ciuda unei scăderi care se anunța a fi în zona a 40% în activitatea de închiriere. În perspectivă, 2021 se preconizează a fi un an al revenirii, dar cu semne de întrebare legate de viteza și modul în care se va întâmpla.
Laurentiu Lazar, Colliers International
„Anul care tocmai se încheie nu a fost deloc atât de rău pe cât părea în primăvară, deși evoluția e dificil de comparat în raport cu previziunile de la începutul anului. Pentru zona de investiții a fost chiar un an foarte bun, în linie cu așteptările inițiale. Și, deși piața are o anumită inerție – astfel că probabil 2021 ar putea fi ceva mai slab din punct de vedere al investițiilor – 2020 a confirmat că România are potențialul să fie un jucător cu o greutate mult mai mare la nivel regional”, spune Laurențiu Lazăr (foto), Managing Partner la Colliers International.
Piața investițiilor imobiliare va încheia
anul cu un volum în zona a 900 de milioane de euro (în creștere cu aproximativ
40% față de 2019), ceea ce reprezintă echivalentul a aproximativ 9% din volumul
estimat pentru cele mai mari 6 țări din Estul Europei, aproape dublu față de
ponderea de 4,7% din 2019. În același timp, piața de spații industriale și
logistice va încheia un nou an foarte puternic, după ce tranzacțiile de
închirieri la 9 luni au depășit cu aproape o treime volumul din aceeași
perioadă a anului trecut, apropiindu-se de 400.000 de metri pătrați. Stocul
este subdimensionat față de nevoile reale ale economiei românești, ceea ce
sugerează că mai există mult loc de creștere în anii următori pe acest plan.
Creșterea puternică a consumului în întreaga țară, în paralel cu o dinamică și
mai mare a comerțului online, vor fi ancore puternice din acest punct de
vedere, potrivit specialiștilor Colliers.
Birourile și mall-urile, Cenușăresele anului 2020. Comerțul online, motor de creștere în 2021
Sectorul birourilor s-a aflat în categoria celor mai puternic
afectate de pandemie, în contextul în care cei mai mulți angajați au lucrat de
acasă o lungă perioadă de timp. De asemenea, și retailul offline a avut de
suferit, după ce multe spații comerciale au fost închise temporar în perioada
stării de urgență. Urmează așadar o integrare mai puternică a comerțului online
cu canalele mai tradiționale, ceea ce va schimba piața de retail în timp.
„Sectoarele de birouri și de comerț cu
amănuntul au fost afectate de evoluția pandemiei de Covid-19, dar chiar și aici
se văd unele semnale pozitive. În absența unor șocuri majore pe piața muncii,
consumul deja a revenit la valori de dinaintea debutului pandemiei, în timp ce,
pentru sectorul de birouri, ultimele luni au întărit convingerea că, în
majoritatea cazurilor, nu se poate lucra de acasă în mod constant și pe termen
foarte lung. Vaccinul ne oferă speranța că, în aceste două sectoare, lucrurile
vor reveni într-o măsură destul de mare la normal”, continuă Laurențiu Lazăr.
În zona birourilor și a spațiilor
comerciale, rata de neocupare va crește, continuând tendința din 2020 când
piața a raportat și o scădere a cererii de spații noi, de 40% în segmentul
birourilor, mai ales că în 2021 vor fi livrați aproape 300.000 de metri pătrați
în clădiri aflate în construcție, dublu față de 2020. Mai mult, este posibil ca
și o mare parte din firme să își reducă suprafețele ocupate pentru a acomoda
lucrul de la distanță la nivel permanent. Cu toate acestea, și în aceste
sectoare, stocul din România este mult subdimensionat, astfel că ratele de neocupare
în creștere pot fi absorbite cu succes de către piață în timp.
„Anul 2021 se anunță a avea multe provocări, dar am avut până acum destule semne care să ne arate că nu se repetă deloc scenariul din 2009-2010. Printre aceste semne se numără revenirea mult mai rapidă a multiplilor indicatori macroeconomici, precum și încrederea mare a investitorilor străini și a băncilor în economia locală”, conchide Laurențiu Lazăr, Managing Partner la Colliers International.
Despre Colliers
International
Colliers International
Group Inc. (NASDAQ: CIGI) (TSX: CIGI) este unul dintre liderii globali în
servicii profesionale imobiliare diversificate și al managementului
investițiilor. Cu operațiuni în 68 de țări, cei peste 15.000 de specialiști
întreprinzători lucrează împreună pentru a oferi consultanță și servicii de
specialitate pentru a maximiza valoarea proprietății pentru chiriași,
proprietari și investitori. Timp de peste 25 de ani, echipa noastră
experimentată de management, care deține aproximativ 40% din capitalul nostru,
a oferit acționarilor profituri investiționale anuale de aproape 20%. În 2019,
veniturile corporate au fost de peste 3 miliarde de dolari (3,5 miliarde de
dolari inclusiv afiliații), cu active gestionate de 33 miliarde de dolari. Pentru
mai multe detalii despre Colliers International puteți accesacorporate.colliers.com,
Twitter@Colliers orLinkedIn.
Revenirea
economică în România, după pandemia COVID, va fi una asimetrică, cu sectoare
care vor înregistra o creștere susținută și altele care vor continua să se
confrunte cu dificultăți semnificative. Peste 60% dintre companiile chestionate
în cadrul Barometrului Moneycorp 2020 estimează că vor atinge cifra de afaceri
din 2019 abia în 2022.
Forecast cifra de afaceri
Odată cu apariția
vaccinurilor anti COVID, economia mondială și implicit cea românească vor
depăși, treptat, criza economică fără precedent declanșată de pandemie. Capacitatea țărilor de a depăși criza în 2021
va fi determinată de eficiența programelor de susținere a economiilor, în care
autoritățile vor juca un rol important.
Potrivit
experților de la Moneycorp, pentru România perspectivele sunt în general
pozitive, mai ales în contextul în care țara noastră urmează să beneficieze de
un pachet fără precedent de finanțare, din partea UE, de peste 80 de miliarde
de euro.
Potrivit celei de-a doua ediții a Barometrului Moneycorp privind starea economiei, realizat în perioada 1-8 decembrie, 63% dintre cele peste 1000 de companii chestionate se așteaptă ca revenirea economică să urmeze tiparul literei „K”, 15% estimează o evoluție sub forma „U” sau „W” și numai 7% mizează pe o ascensiune rapidă, sub forma literei „V”.
„Percepția mediului de afaceri arată în general un optimism moderat privind evoluția economică din 2021. Revenirea va fi asimetrică. Pe lista sectoarelor care vor înregistra un avans semnificativ se află, în principal, cele care au performat și în condițiile lockdown-ului generat de pandemie, de la comerțul online la serviciile de curierat, construcții, bricolaj și electro-retail. Alături de acestea ne așteptăm să vedem și segmentul HORECA odată cu progresul campaniei de vaccinare și ridicarea restricțiilor sanitare existente. Pe lista sectoarelor care vor înregistra o revenire ceva mai temperată se află business-urile din sectorul industrial, agricol (grav afectat de secetă în 2020), sectorul de evenimente, turismul și transporturile, unde vor exista în continuare probleme, iar dinamica din aceste sectoare va fi influențată de evoluția comenzilor, de accesul la finanțare, de gestionarea a blocajului financiar etc.”, a declarat Cosmin Bucur, Managing Director în cadrul companiei.
Potrivit
rezultatelor barometrului, în condițiile optimismului moderat privind
perspectivele economiei, cele mai multe companii (61%), se așteaptă ca abia
în 2022 să atingă nivelul cifrei de afaceri din 2019. 15% estimează că vor
recupera în 2021 cifra de afaceri din 2020, în timp ce 23% estimează că
afacerile, în 2021, vor urma un trend stabil, nefiind influențați de efectele
pandemiei (în general companii care au avut de câștigat de pe urma pandemiei).
Întrebate când anticipează
că se va finaliza campania națională de vaccinare a 70% din populația Romaniei,
57% din companii au indicat trimestrul III 2021, iar 34% din companii au
indicat trimestrul IV al anului viitor.
„Economia românească a trecut prin această criză ceva mai bine decât alte țări. După un prim trimestru cu o reziliență surprinzătoare de +0.3% față de trimestrul 4 2019, a urmat scăderea abruptă de 12.3% din trimestrul 2 față de trimestrul 1, iar în trimestrul 3 s-a inregistrat o revenire de +5.6% față de trimestrul 2. Acest trend urmează, destul de probabil, să fie confirmat și de datele din trimestrul 4. Așa se explică și faptul că, întrebați cum le-au fost influențate afacerile in perioada de pandemie, 41% dintre companii au indicat o scădere a cifrei de afaceri cu 10-25%. Numai 16% au indicat o scădere mai mare de acest procent și, foarte interesant, puțin peste 20% au indicat o creștere a business-ului cu până în 25%. Acest lucru demonstrează că managerii români au învățat lecția crizei precedente și s-au adaptat destul de rapid la noua realitate economică, reușind, în mare parte, să preîntâmpine o scădere economică puternică”, a declarat Claudiu Ghebaru, Senior Corporate Dealer in cadrul companiei.
Potrivit
rezultatelor barometrului, 53 % dintre firmele chestionate au declarat că aveau
o strategie de gestionare a evenimentelor externe (economice, sanitare etc.)
Pandemia a afectat, în primul rând, vânzările firmelor
din România, situație menționată de 64% dintre cei intervievați.
Creșterea costurilor cu aprovionarea și logistica (48%),
creșterea duratei medii de încasare a facturilor (43%), problemele de eficiență
operațională – munca de acasă, modul de interacțiune cu clienții- (37%),
managementul resurselor umane (pierdere de resurse umane, dificultăți în
atragerea de personal) – 33% și întreruperea totală a activității din
cauza stării de urgență/lockdown (31%) s-au aflat printre principalele
consecințe ale coronacrizei economice.
Întrebați care au fost soluțiile adoptate pentru a gestiona efectele economice generate de pandemie, toate companiile au menționat o serie de măsuri luate simultan, cele mai importante fiind reducerea investițiilor (63%), iar 50% au mizat pe reducerea costurilor operaționale fixe (chirii, leasing-uri, etc.).
Pe lista măsurilor luate s-au mai aflat optimizarea costurilor de schimb valutar și
plăți internaționale (58%), externalizarea serviciilor non-esențiale (41%),
reducerea salariilor pentru o perioadă de timp determinată (21%), șomajul
tehnic (19%) și reducerea numărului de angajați, în linie cu scăderea
activității (13%).
Interesant este și faptul că numai 17% dintre firmele
intrevievate au apelat la ajutorul financiar al statului, iar în ceea ce
privește impactul programelor de relansare, doar 5% le-au considerat ca având
impact semnificativ în dinamica business-ului.
2021 – ANUL RELANSĂRII SAU ANUL PRECAUȚIEI?
Cum va fi anul de business 2021? Un an bun? Un an plin de
provocări? Un an al relansării sau al precauției? Intrebări la care
răspunsurile barometrului Moneycorp vin să creioneze așteptările companiilor.
Întrebați la ce nivel vor bugeta cifra de afaceri a
companiei în 2021 față de 2020, cei mai mulți (61%) au afirmat că o vor menține
la nivelul anului 2020, prognozată înainte de criză. 19% estimează o creștere a
cifrei de afaceri de 25%, în timp ce 18% se așteaptă la un avans de până la 10
procente.
„Conform barometrului, anul 2021 va fi mai bun din punct de vedere economic, decât 2020. Asta nu înseamnă că, odată cu depășirea crizei sanitare, economia își va reveni rapid. Va dura o perioadă, pentru că multe dintre circuitele de aprovizionare s-au deteriorat în acest an, iar blocajul financiar s-a accentuat. Așa se explică și faptul că cele mai multe firme (61%) estimează că vor ajunge la nivelul cifrei de afaceri din 2019 abia în 2022”, a declarat Claudiu Ghebaru, Senior Corporate Dealer in cadrul companiei.
2021 va fi un an în care programele de relansare economică
vor avea o importanță cu adevărat strategică, fapt menționat de peste 60%
dintre companiile chestionate.
„Accesul la fondurile europene, granturile pentru capitalul de lucru și investiții, măsurile de ordin fiscal se află în prim-plan. Într-o economie slab capitalizată cum este cea românească, cu peste 90% dintre firme activând în sectorul IMM, asigurarea unor astfel de programe va fi extrem de importantă pentru conturarea revenirii economice”, a mai adaugat Cosmin Bucur, Managing Director al Moneycorp Romania.
CE SE ÎNTÂMPLĂ
CU EURO ȘI DOLARUL ÎN 2021
Un rol semnificativ în dinamica economiei îl va juca și
evoluția cursului valutar. În anul 2020 36% dintre companii au transferat
costurile deprecierii leului în prețul final către consumator. Pentru 2021, 40%
din companiile care au participat la sondaj se arată dispuse să folosească soluții
de gestionare a riscului valutar, instrumentele de hedging.
„Firmele vor fi mai atente la cursul valutar, la evoluția monedei naționale în raport cu euro si dolarul, mai cu seamă că cei mai mulți anticipează o continuare a deprecierii monedei naționale”, a afirmat Sebastian Bacioiu, Head of Dealing Moneycorp România.
Previzuni EUR/RON 2021
Întrebate despre
previzune cursului valutar la sfarsitul anului 2021, 67% dintre companii se
așteaptă la un curs EUR/RON de 4.95-5.00 lei, 16% văd euro peste nivelul de
5 lei și numai 17% sub nivelul de 4,95 lei.
Referitor la dolar,
56% se așteaptă ca dolarul să fie cotat, la finele anului 2021, la un nivel de
4,20-4,30 lei, 18% îl estimează la 4,10-4,20 lei, în timp ce 13% mizează pe
faptul că moneda americană va trece de 4,30 lei.
„Fluctuaţiile cursului de schimb reprezintă un lucru normal într-o piaţă financiară dezvoltată dar, în acelaşi timp, pot reprezenta un risc semnificativ pentru companiile care desfăşoară operaţiuni de import sau export. O mişcare nefavorabilă a cursului de schimb poate afecta direct şi negativ marja comercială pe un anume produs sau serviciu. De-a lungul celor 15 ani în domeniul trezoreriei bancare, am remarcat că o parte semnificativă din companiile cu expunere pe cursul valutar folosesc instrumente de mitigare a riscului. În momente de criză şi incertitudine, cum este perioada pe care o traversăm acum, se observă o creştere a volatilităţii cursului de schimb pentru majoritatea perechilor valutare. Această volatilitate are efecte directe asupra marjei comerciale. Cred că orice companie îşi doreşte o diminuare a volatilităţii şi o creştere a predictibilităţii, cel puţin pe termen scurt şi mediu”, menţionează Sebastian Bacioiu, Head of Dealing al Moneycorp Romania.
Barometrul Moneycorp a fost realizat cu sprijinul firmei de consultanță Frames în perioada 1-8 decembrie, pe un grup de peste 1000 de companii din domenii diverse, precum IT&C, Asigurări, Echipamente Industriale, FMGC sau Turism, parteneri și colaboratori ai Moneycorp România.
Profilul
respondenților a fost reprezentat de middle si top management, cu studii
superioare, 63% bărbați și 37% femei, cu o vârstă medie de 41 de ani.
Prezentă din 2016
în România, Moneycorp este cea mai mare instituție de plăți din Europa. Compania
a câștigat, anul trecut, premiul Best Money Service Provider în cadrul
ceremoniei anuale World Banking Awards din Londra.
Centrul „Alexandru
Proca” pentru Inițierea Tinerilor în Cercetarea Științifică din cadrul
Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrică
ICPE-CA a câștigat toate medaliile de aur și de argint la
ediția 2020 a Concursului
Național de Știință și Inginerie pentru Elevi RoSEF.
Medalii de aur: lucrările „Biometria
degetelor cu aplicații în psihiatrie” – Iulia Costache, Colegiul Național „Spiru Haret” București; „Un studiu
bionic asupra picioarelor de insectă cu aplicații în MEMS” – Eric Druțu Danciu,
Mihai Mitrea, Liceul Internațional de Informatică București; „Formularea unor
probleme privind aplicațiile electroosmozei și ale efectelor electrocinetice” –
Natalia Ionescu, Colegiul Național „Mihai Viteazul” București.
Medalii de argint: lucrările „Studiu
teoretic și experimental privind nanotuburile” – Alexandru Mihai, Colegiul Național de Informatică „Tudor
Vianu” București; „Aspecte teoretice și experiementale privind efectul
geometriei variabile pentru creșterea eficienței portanței în aeronautică”
– Ștefan Ursu, Colegiul Național
„Nicolae Titulescu” Brașov; „Formularea unei teme bionice de cercetare privind
microactuații biologice cu aplicații în MEMS” – Robin Bucur Portase,
Medeea Șovei, Colegiul Național „Mihai Viteazul” București; „Aspecte privind
actuația electrochimică” – Eva Savin, Adrian Chivulescu, Colegiul Național „Mihai
Viteazul” București”; „Aspecte teoretice și experimentale privind cutremurele”
– Iosif Michineci, Colegiul Național „Sf. Sava” București.
Festivalul
Internațional de Film Studențesc CineMAiubit, organizat de Universitatea
Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L. Caragiale din București (UNATC)
și Fundația Cinemaiubit, având ca principal partener platforma CINEPUB.RO, cu
sprijinul Centrului Național al Cinematografiei (CNC), al Uniunii Cineaștilor
din România (UCIN), Dacin Sara – Drepturi de autor în cinematografie și
audiovizual și Insitutul Cultural Român (ICR), și-a desemnat laureații:
Premiul pentru cel mai bun
film, oferit de UCIN – „Împreună” (UNATC), regia Alma Buhagiar
Premiul pentru cel mai bun
film românesc, oferit de Dacin Sara – „Vânătoarea de cerbi”, Andrei Olănescu
(UNATC)
Premiul Cristian Nemescu
pentru regie – „Boredom”, producție VSMU, Slovacia
Premiul Cătălin Cocriș
pentru scenariu – „Greetings from Nigeria”, producție VSMU, Slovacia
Foto din filmul „Împreună”
Juriul festivalului
a fost compus din personalități recunoscute din țară și străinătate: regizoarea,
producătoarea și inițiatoarea de festivaluri Suzy Gillett – președinte (UK);
criticul și istoricul de film Janka Barkoczi(Ungaria); actrița Alina Grigore; organizatoarea festivalului
Early Bird Sofia, Nora Angelova(Bulgaria);
regizorul Andrei Gruzsniczki; monteurul de film și profesorul Davor Svaic(Croația); directorul de fotografie Tudor
Vladimir Panduru.
Directorul
festivalului, prof. univ. dr. Doru Nițescu, președintele Senatului UNATC,
subliniază că „în paralel cu
secțiunile competitive, CineMAiubit acționează ca o platformă educațională, în
acest scop, anul acesta studenții au beneficiat de workshopuri de excepție
susținute de Melissa Leo, Suzy Gillett, Csaba Bollok, Rebekah Jorgensen și
Cristian Lolea”.
Palmaresul ediției 2020
MARELE PREMIU, oferit de UCIN – ÎMPREUNĂ (regia: Alma
Buhagiar), UNATC: „În unanimitate, juriul a decis să acorde premiul pentru
cel mai bun film Almei Buhagiar și elegantului său film Împreună. O dramă contemporană cu multiple puncte de vedere, filmul
mizează pe abilitatea publicului de a lega toate aceste elemente într-un mod
foarte precis. Apreciind acuratețea observației în fiecare secvență, care
brodează pe un scenariu întocmit cu grijă, Împreună
este un debut regizoral puternic. Felicitări!”
PREMIUL CRISTIAN
NEMESCU PENTRU REGIE – oferit de UCIN
BOREDOM (regia:
Alica Bednarikova) – VSMU, Slovacia:
„Pentru cel mai original și experimental film din această competiție, cu un
punct de vedere regizoral ieșit din tipare. Jucându-se cu structura filmului,
regizoarea reușește să păstreze echilibrul just între tristețe și comic.
Viziunea regizorală constantă de-a lungul filmului reușește să răstoarne în
cele din urma lumea cu susul în jos, în cel mai neașteptat mod cu putință”.
PREMIUL LUCIAN
PINTILIE PENTRU CEL MAI BUN FILM ROMÂNESC, oferit de Dacin Sara și Avanpost – VÂNĂTOAREA
DE CERBI (regia: Andrei Olănescu)
– UNATC: „Juriul este încântat să acorde
Premiul pentru cel mai bun film românesc lui Andrei Olănescu și filmului său
încântător Vânătoarea de cerbi. Juriul
a fost impresionat de minimalismul epic și de modernismul emoțional al acestui
film. Andrei a reușit să construiască cu grijă o juxtapunere cu greutate,
plasând o dramă emoționantă într-una dintre cele mai macho posibile situații.
Un foarte bun debut regizoral!”
PREMIUL RECTORULUI
UNATC – VENIM PE RÂND ȘI MERGEM PE
SĂRITE (regia: Mihnea Toma,
imaginea: Beatrice Păun, montaj și sunet: Mihai Dumitrache)– UNATC: „Un film limpede, pe o temă profundă, ca o apă curată și
adâncă, beneficiind de o imagine de excepție. O operă cinematografică
încântătoare, plină de umor, care învăluie tradiția într-o privire tandră și
respectuoasă. Venim pe rând și plecăm pe sărite este un film semnat de o
echipă tânără care merită aplauzele noastre: Mihnea Toma (regie), Beatrice
Păun (imagine), Mihai Dumitrache (montaj și sunet)”.
PREMIUL PREȘEDINTELUI UNIUNII CINEAȘTILOR
DIN ROMÂNIA – VÂNĂTOAREA DE CERBI (regia: Andrei Olănescu) – UNATC: „Vânătoarea de cerbi impresionează prin
umanism și o sensibilă observație într-o relație în care fiul abandonat își
întâlnește tatăl. O vânătoare pretext pentru iertarea fiului. O vânătoare care
nu va avea loc, fiindcă un cerb are alături un pui! Regizorul dovedește cu
acest film o surprinzătoare maturitate”.
PREMIUL CRITICII –
oferit de UCIN – DOI FĂRĂ (regia: Miruna Minculescu), UNATC: „Doi fără de Miruna Minculescu, pentru
rigoarea mizanscenei în adâncime, susţinută de imaginea neliniştitoare creată
de operatorul Barbu Niţelea”.
PREMIUL CĂTĂLIN
COCRIȘ PENTRU SCENARIU – GREETINGS FROM
NIGERIA (scenariu: Peter Hoferica),
VSMU, Slovacia: „Pentru o dramă emoționantă, despre generații diferite, redată
într-un ritm perfect, cu un minunat simț al umorului absurd, în timp ce
recreează și re-gândește într-un mod original stilul lui Roy Anderson în mediul
est-european”.
PREMIULPAUL
CĂLINESCUPENTRU CEL MAI BUN DOCUMENTAR – VENIM PE RÂND ȘI MERGEM PE SĂRITE (regia: Mihnea Toma), UNATC; „Juriul premiază filmul lui Mihnea Toma Venim pe rând și mergem pe sărite cu
Premiul pentru cel mai bun documentar, pentru lirismul, abordarea intimă și
portretizarea sugestivă a unei arte muribunde. Relația evidentă stabilită între
autor și protagoniste, bocitoarele, ajută călătoria în inima unui ținut
deluros, filmat și ritmat din montaj într-un mod extraordinar”.
PREMIUL ION BOSTANPENTRU CEL MAI BUN DOCUMENTAR ROMÂNESC
– oferit de Dacin Sara – „MY FRIEND (regia:
Marin Cumatrenco), UNATC: „Sensibilitatea
tratării, ca un clin d’oeil, a
tematicii spinoase a migrației, și pentru prospețimea și naturalețea realizării
cinematografice a acestei propuneri, prin folosirea montajului și integrarea
noilor tehnologii de comunicatie în limbajul cinematografic”.
PREMIUL VICTOR ILIU
– URȘII (regia: Alin Duruian), UNATC: „Este o plăcere
să premiem filmul Urșii, în regia lui Alin
Duruian, cu Premiul Victor Iliu. Regizorul transcende povestea unui sat
amenințat de urși, pentru a deveni o imagine emblematică a României
contemporane, în care un omul obișnuit devine el însuși o specie pe cale de
dispariție. Juriul a considerat că Urșii este un documentar
curajos, creativ și important, care tratează convingător un subiect actual”.
PREMIUL PENTRU CEL MAI BUN FILM DE
ANIMAȚIE – NÖ! (regia:
Christian Kauffmann), Filmakademie
Baden-Württemberg, Germania: „NÖ! este un scurtmetraj poetic de animație care
spune povestea unei ființe umane care persistă în a-și urma visele, în ciuda
provocărilor serioase cu care se confruntă. El învață cum să depășească
obstacolele și să transforme cea mai gravă situație în inversul său. Stilul
vizual elegant, armonia culorilor și dezvoltarea consecventă a personajelor fac
din acest film o bijuterie de 5 minute. Membrii juriului au fost de asemenea de
acord că de această poveste optimistă avem nevoie cu toții în 2020”.
PREMIULION TRUICĂPENTRU CEL MAI BUN FILM
DE ANIMAȚIE – SISIPHESCU (regia: Maria Simina Dimancea), UNATC: „Pentru abordarea modernă și
originală a mitului antic al lui Sisif, pentru abilitatea dea a dezvălui, în
mai puțin de un minut, trăsături specific ale personajelor, care le descriu
convingător și, nu în ultimul rând, pentru că ne face să zâmbim”.
PREMIUL DE IMAGINE
PENTRU FILM ROMÂNESC – VÂNĂTOAREA DE
CERBI (imagine: Cătălin Rugină),
UNATC: „Pentru o preocupare vizuală consistentă în a compune cadre lungi și
statice, și pentru permanenta căutare a curgerii timpului prin intermediul
luminii, stăpânind cu măiestrie proporția dintre lumină și întuneric, în
relație cu povestea”.
PREMIUL ANDREI
(OTTO) TONCU PENTRU SUNET ÎN FILM ROMÂNESC – 9 BALLOONS (Sound design: Anthony Andrei, Alex Babliuc, David
Buciuta, Mihai Dumitrache, Cătălin Furtună, Andrei Georgescu, Alex Harabagiu,
Alex Măgureanu, Andrei Petcu, Magdalena Scurtu, Vlad Taină Popa, Ștefan
Tomescu), UNATC: „9 Baloane este un
uimitor exemplu de lucru în echipă – ceea ce, în esență, este cinemaul. 9
regizori au lucrat la acest film și apoi au colaborat cu 12 sound designeri
pentru a creea nu doar coloana sonoră a acestor filme, ci și a lumilor în care
se întâmplă. Premiul este acordat pentru creativitate și creația la care se
ajunge prin cooperarea întregii echipe de sunet: Anthony, David, Mihai,
Cătălin, Magdalena, Vlad, Ștefan, doi Andrei și trei Alex”.
PREMIUL DE MONTAJ
PENTRU FILM ROMÂNESC – BEING A BEE (montaj:
Ferenc Medve), Universitatea
Sapientia Cluj: „Se spune adesea că un film este scris de trei ori: pe hârtie,
pe platou și, în cele din urmă, în cabina de montaj. Beeing a Bee este unul
dintre acele filme în care partea de creație se întâmplă în cabina de montaj.
Juriul a fost impresionat de narațiune și de emoția acestui film, precum și de
mesajul puternic și actual pe care îl transmite”.
PREMIUL ROMANIAN
SOCIETY OF CINEMATOGRAPHERS – THE SWINGS
(imagine: Alfred Marvanov),
Academy of theatre and film N.S. Mihalkov, Rusia: „Pentru o abordare sinceră și
proaspătă, folosind în mod expresiv camera, subliniind perspectiva narativă
prin compoziție, reflecții și lumină, arătând ori ascunzând ceea ce e important
în poveste, recreând o unitate vizuală și un sentiment de anxietate prin
imagini memorabile, Premiul RSC merge către filmul The Swings”.
PREMIUL DE
INTERPRETARE FEMININĂ – Raya Mironova și Apolinaria Vetlugina pentru filmul SIX HOURS, Moscow New School of Cinema, Rusia: „Pentru abilitatea
lor de a combina construirea de roluri folosind actoria instinctivă, pentru
curajul de a-și exprima subtil munca asupra personajului și pentru capacitatea
puternică de a relaționa în mod natural cu partenerul, considerăm că este
evident că trebuie să premiem un uimitor duet de actrițe: Raya Mironova și
Apolinaria Vetlugina”.
PREMIUL DE
INTERPRETARE MASCULINĂ – Santiago Barzi
pentru filmul CHINESE WALL,UCINE, Argentina: „Ne-a emoționat
vulnerabilitatea reacțiilor sale și jocul subtil, capacitatea de a rămâne lucid
într-o poveste pe care o cunoștea prea bine, puterea de a gestiona mai multe
fire narative. Și pentru că actoria în sine necesită multă atenție, ne simțim
obligați să premiem acest artist care a trebuit să susțină 3 roluri în
proiectul său”.
PREMIUL NINA BEHAR – THE SWINGS (regia: Anastasia Ostapenko), Academy of
theatre and film N.S. Mihalkov, Rusia: „Pentru
curajul de a aborda această temă, pentru sensibilitatea și calitatea deosebită
a sunetului și al imaginii”.
MENȚIUNE SPECIALĂ A
JURIULUI – I AM YOU ARE (regia: Natalia Dolgowska), Andrzej Wajda Film
School, Polonia: „Mențiunea specială a juriului merge către I am you are, regia: Natalia Dolgowska,
pentru un stil sigur și un puternic
punct de vedere regizoral. I am
you are pictează cu sentimente pe imagini, vorbind despre trecut, fără urmă
de tristețe. Vârste și relații, viață și moarte, unicitatea fiecărei ființe
umane, arătate ca un concert de sentimente și imagini, într-un univers propriu,
bine individualizat”.
MENȚIUNE SPECIALĂ A
JURIULUI – BURNED (regia: Fatemeh Mohamadi), Iranian Youth Cinema
Society, Iran: „Juriul acordă o mențiune specială filmului BURNED de Fatemeh
Mohamadi pentru că ne-a cufundat complet în narațiune, construind scene și
personaje de o mare autenticitate, pentru abordarea unei teme sensibile cu o
mizanscenă precisă în detalii și acțiune și pentru modul magistral de a ghida
privitorul către un final puternic și memorabil”.
Florin Jianu (foto),
președintele Consililui Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii
din România, a fost ales ca membru al
Consiliului Consultativ al Facultății de Management a
Academiei de Studii Economice din București pentru perioada 2020-2024.
Florin Jianu se alătură
comunității academice a ASE București, urmând să contribuie prin expertiza sa la
îmbunătățirea programelor de studii și la formarea competențelor absolvenților
Facultății de Management.
Florin Jianu, președintele
CNIPMMR, subliniază: „Colaborarea dintre Consiliul Național al IMM-urilor și
Academia de Studii Economice va cunoaște în perioada următoare o intensificare.
Îmi propun ca din poziția de membru în Consiliul Consultativ al Facultății de
Management să susțin elemente suplimentare care să fie integrate în
curriculumul facultății și care să susțină tranziția cât mai eficientă de la
statutul de student la cel de angajat sau antreprenor și, de asemenea, să
colaborăm intens în realizarea de studii, analize și cercetări care să stea la
baza viitoarelor politici publice cu privire la internaționalizarea IMM-urilor
sau dezvoltarea spiritului antreprenorial în rândul studenților”.
Prof. univ. dr. Ion
Popa, decanul Facultății de Management a ASE: „Între
Facultatea de Management din cadrul Academiei de Studii Economice și Consiliul
Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România există o constantă,
îndelungată și rodnică relație de colaborare concretizată în proiecte comune,
cooperare în realizarea unor lucrări de cercetare științifică și a unor
manifestări de prestigiu. Începând cu anul universitar 2020-2021 această
colaborare a fost consolidată prin cooptarea
președintelui CNIPMMR, domnul Florin Jianu, în Consiliului
Consultativ al Facultății de Management. Astfel, CNIPMMR va avea posibilitatea realizării unui contact
direct cu mediul universitar economic la cea mai prestigioasă Facultate de
Management din România, în timp ce Facultatea de Management va beneficia de
expertiza CNIPMMR în domeniul mediului de afaceri, pentru racordarea mai
bună a procesului educațional la realitățile și exigentele existente în economia
contemporană globalizată”.