De la Cluj la Constanța: Wolt ajunge oficial în România

0

Wolt, compania de tehnologie cunoscută pentru platforma sa de comerț local, intră oficial pe piața din România, din luna mai. Tranziția de la Tazz la Wolt va începe treptat, în mai multe orașe din țară, și va culmina cu lansarea în București, la sfîrșitul lui mai. În total, Wolt va fi prezent în 35 de orașe din România. 

Aceasta marchează o premieră strategică pentru companie, fiind pentru prima dată când Wolt intră într-o nouă piață prin achiziția unei platforme locale existente.

„În următoarele luni, ne vom concentra pe o tranziție cât mai lină pentru utilizatorii și partenerii noștri. Suntem încântați să ducem mai departe misiunea de a conecta oamenii cu cele mai bune afaceri și comunități locale – fie că vor să comande, să vândă sau să câștige din livrări”, a declarat Alin Șerban, General Manager, Wolt România.

Lansat în 2014, în Helsinki, Wolt a pornit ca un start-up cu șase co-fondatori și a evoluat într-un jucător global, susținând o activitate economică de 19 miliarde de euro, în piețele pe care activează. De-a lungul ultimului deceniu, Wolt a încheiat parteneriate cu peste 150.000 de comercianți, procesând 700 de milioane de comenzi.

Wolt, extensia Tazz: ce aduce nou aplicația

Tranziția vine în urma achiziției aplicației Tazz, finalizată la începutul anului 2025, și reprezintă atât o continuitate în servicii, cât și o evoluție a experienței oferite. Wolt preia tot ceea ce utilizatorii apreciau la Tazz și adaugă funcționalități avansate, o experiență de navigare mai fluidă și o platformă solidă, construită pe tehnologie de top. Parteneriatele cu restaurantele locale rămân active, iar beneficiile din programul Genius vor fi în continuare disponibile.

Prin această transformare, România se alătură rețelei internaționale Wolt, prezentă în peste 30 de țări și susținută de o echipă de peste 13.000 de angajați. Lansarea locală va beneficia de experiența companiei în implementarea unor servicii de livrare de înaltă performanță în piețe diverse.

Noua aplicație Wolt va oferi acces la o gamă variată de categorii, de la preparate din meniurile restaurantelor și produse alimentare, până la articole farmaceutice, pentru animale de companie, flori și multe altele. Platforma se remarcă printr-un design intuitiv, logistică fiabilă, livrare rapidă, plată facilă prin intermediul Google Pay/Apple Pay și susținerea constantă a afacerilor locale – elemente esențiale care vor fi disponibile și pentru utilizatorii din România.

„România este una dintre cele mai dinamice piețe din Europa Centrală și de Est, iar extinderea noastră aici este o mișcare firească. Ne bucurăm să construim mai departe, bazându-ne pe moștenirea puternică a Tazz, și ne propunem să aducem valoare și beneficii pe termen lung nu doar clienților, partenerilor și curierilor, ci întregii piețe de livrări și e-commerce din România”, a declarat Matko Katanec, General Manager Regional, Europa Centrală, Wolt.

Aplicația Wolt este deja disponibilă pentru descărcare în App Store și Google Play. Wolt va colabora îndeaproape cu partenerii și curierii locali pentru a asigura o tranziție operațională fără probleme, în toate orașele.

CBRE: România începe 2025 cu un avans notabil pe piața imobiliară

0

    Piața imobiliară din România a înregistrat un început de an pozitiv, cu un volum total al investițiilor de 169 milioane euro în primul trimestru al anului. Valoarea este mai mult decât dublă față de trimestrul anterior și aproape la același nivel cu perioada similară a anului trecut, semnalând o revenire susținută a interesului investitorilor pentru active locale.

    În paralel, sectorul de birouri din capitală continuă să dea semnale pozitive. Deși volumul total al închirierilor a fost mai mic decât anul trecut, cererea netă (take-up) a crescut cu 38% față de Q1 2024, depășind media ultimilor cinci ani. CBRE remarcă o intensificare a cererii pentru activele de calitate, în condițiile în care oferta nouă este limitată, astfel rata de neocupare la nivel de București continuă să scadă, ajungând la 11,9%. Efectele cererii consistente și a ofertei limitate se observă cel mai intens în zona Centrală, unde rata de neocupare atinge un record minim al ultimilor ani, de doar 2,9%.

    „Lipsa livrărilor noi în 2025 și pipeline-ul modest estimat pentru următorii ani creează premisele unei presiuni asupra ofertei, ceea ce ar putea continua trendul de creștere a chiriilor și o accentuare a interesului investitorilor pentru clădirile existente bine poziționate”, detaliază Laura Dumea-Bencze, Head of Research & Director Investment Properties, CBRE România.

    După o perioadă de relativă stagnare, segmentul de retail a revenit în fruntea clasamentului investițional, atrăgând 66% din volumul total in Q1 2025. Această tendință, consolidată în ultimii doi ani, reflectă încrederea sporită în consumul intern și în fundamentele economice solide. Creșterea salariului mediu net cu 13% în 2024, alături de o rată a șomajului stabilă și o putere de cumpărare în creștere, au susținut apetitul clienților pentru cumpărături și al chiriașilor pentru dezvoltare, ceea ce a atras investitorii pentru spațiile comerciale.


    În Q1 2025, investitorii internaționali au tranzacționat 90% din volumul total al investițiilor, însă capitalul românesc continuă să fie prezent și activ, confirmând o maturizare treptată a pieței naționale. 
    CBRE estimează că volumul total al investițiilor ar putea depăși 1 miliard de euro până la finalul anului, în creștere cu aproximativ 35% față de 2024. Într-un sens mai larg, scăderea ratei dobânzii de referință a Băncii Centrale Europene, combinată cu un volum solid de tranzacții în lucru, susține această perspectivă de creștere. În acest context, experții CBRE consideră că este probabilă o comprimare a randamentelor pentru activele premium până la finalul anului, în special în sectoarele de birouri și retail.

    Forumul România Eficientă 2025: Spre un viitor cu emisii zero în sectorul clădirilor. Oportunități și provocări ale unei tranziții echitabile

    0

    Energy Policy Group (EPG) organizează, pe data de 26 mai 2025, o nouă ediție a Forumului România Eficientă, eveniment regional de referință dedicat eficienței energetice în clădiri. Tema conferinței din acest an, „Net-Zero and Beyond. Boundaries and Opportunities for an Equitable Decarbonisation of the Building Stock” va constitui un cadru de dialog dedicat analizelor strategice și perspectivelor complementare ale experților în domeniul energiei, reprezentanților mediului privat și ai societății civile, precum și ale factorilor decizionali implicați în transformarea mediului construit. 

    Pe măsură ce statele membre ale Uniunii Europene avansează în procesul de transpunere a directivelor revizuite privind performanța energetică a clădirilor, decarbonizarea fondului construit se evidențiază tot mai mult drept element central atât în atingerea obiectivelor climatice, cât și din perspectiva beneficiilor socio-economice asociate.

    În Europa Centrală și de Est, inclusiv în România, transformarea durabilă a mediului construit se confruntă cu o serie de provocări sistemice: un fond de clădiri vechi și ineficiente energetic, renovări care nu livrează întotdeauna rezultatele așteptate și o lipsă de coerență între politicile de locuire, sociale și cele energetice. 

    Forumul România Eficientă își propune să aducă în prim-plan aceste teme critice și să analizeze în profunzime modurile prin care politicile publice și mecanismele de finanțare pot susține renovarea aprofundată a fondului de clădiri într-o manieră justă, care să respecte trei condiții esențiale: eficiență energetică, rentabilitate și echitate socială. 

    Se va pune accent atât pe dezvoltarea strategiilor necesare pentru protejarea gospodăriilor vulnerabile din punct de vedere energetic, cât și pe creșterea performanței proceselor de renovare a clădirilor din sectorul public.

    Va fi abordat, de asemenea, rolul fundamental al integrării surselor regenerabile de energie în tranziția către un mediu construit sustenabil, explorând modul în care progresele înregistrate la nivel de tehnologii și infrastructură pot contribui la creșterea rezilienței sistemului energetic. În acest context, vor fi prezentate și soluții legislative și tehnice care ar putea asigura depășirea provocărilor legate de integrarea formelor descentralizate de surse regenerabile de energie, partajarea energiei produse pentru autoconsum colectiv și dezvoltarea rețelelor inteligente. 

    Organizat de Energy Policy Group (EPG), în cadrul programului România Eficientă, cu sprijinul OMV Petrom, Forumul România Eficientă este mai mult decât o conferință tehnică, este o platformă pentru dezbatere și acțiune.

    Prin examinarea atentă a politicilor și instrumentelor de reglementare capabile să transforme clădirile în factori de progres economic, incluziune socială și protecție climatică, Forumul reflectă angajamentul față de un viitor sustenabil, prin abordarea integrată a provocărilor și oportunităților pe care le presupun creșterea performanței energetice și decarbonizarea mediului construit. 

    Conferința „Net-Zero and Beyond. Boundaries and Opportunities for an Equitable Decarbonisation of the Building Stock” va avea loc pe data de 26 mai 2025 și va fi transmisă live pe website-ul programului România Eficientă. 

    Prima ediție a ICC Arbitration Breakfast în România – 14 mai 2025

    0

    Organizat de ICC Dispute Resolution Services, acest eveniment oferă platforma ideală pentru profesioniști din domeniu de a se pune la curent evoluția arbitrajului comercial internațional. ICC Arbitration Breakfast va pune accent pe tendințele actuale din zona arbitrajului comercial, oferind o privire din culise asupra procesului de examinare al Curții ICC și rolul în poziționarea acestei organizații ca instituție de arbitraj fundamentală pentru comerțul internațional.  

    De asemenea, vor avea loc discuții despre aspectele financiare ale arbitrajului, abordând probleme cheie, precum: alocarea costurilor, structurile de taxe și strategii pentru gestionarea riscurilor legate de costuri în disputele complexe. 

    Mai multe detalii aici

    CEC Bank oferă credite Noua Casă

    0

    CEC Bank acordă și în 2025 credite prin programul Noua Casă, cu dobânzi reduse, IRCC + 1,90%, pentru cei care își încasează salariul prin Bancă, și IRCC + 2,00% pentru cei care nu încasează venitul prin CEC Bank, dobânzile fiind mai mici față de cele ale creditelor ipotecare standard.  

    Creditele Noua Casă oferite de CEC Bank au ZERO comisioane de analiză și administrare credit.

    Creditele Noua Casă beneficiază de garanția FNGCIMM (Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii) și au un nivel mai redus al avansului față de finanțările standard pentru locuințe.  

    • Locuințe de până la 70.000 €
      Avans minim: 5%
      Credit maxim: 66.500 €
      Garanție de stat: 50%
    • Locuințe de până la 140.000 €
      Avans minim: 15%
      Credit maxim: 119.000 €
      Garanție de stat: 60%

     
    Astfel, pentru un credit Noua Casă de 250.000 de lei, pe o perioadă de 30 de ani, beneficiarul creditului va plăti o rată lunară de 1.739,49 lei, în condițiile de dobândă ale Programului, cu încasarea salariului la CEC Bank, dobânda anuală efectivă (DAE) fiind acum de 7,70%.

    Revolut – profit de 1,3 miliarde de euro în 2024

    0

    Grupul Revolut a dat publicității Raportul Anual pentru anul încheiat la 31 decembrie 2024, care arată o creștere semnificativă a tuturor liniilor de business și marchează al patrulea an consecutiv pe profit pentru grup. 

    Veniturile grupului au crescut cu 72% până la 3,7 mld. de euro (3,1 mld. lire sterline), de la 2,1 mld. de euro (1,8 mld. lire sterline) în 2023, pe fondul creșterii bazei de clienți și ca urmare a accelerării utilizării aplicației de către aceștia. 

    Screenshot

    „2024 a fost un an remarcabil pentru Revolut. Am văzut cum numărul clienților a crescut accelerat, adăugând aproape 15 milioane de utilizatori noi la nivel global, în timp ce clienții au continuat să utilizeze și mai des produsele noastre oferite prin aplicația retail și Revolut Business. Creșterea noastră cu cifre record a fost alimentată de acest mix puternic și, grație modelului nostru de afacere bazat pe tehnologie, am înregistrat un nou exercițiu pe profit. 
    Această performanță ne-a conferit statutul de cea mai valoroasă companie de tehnologie din Europa, o reflectare a încrederii acordate de investitorii existenți și de cei noi. Și încă suntem la început de drum. Facem pași importanți pentru a atinge borna de 100 de milioane de clienți activi zilnic, în timp ce ne extindem amprenta în 100 de țări și continuăm să creștem susținut în Regatul Unit, Europa, dar și pe piețele de expansiune. Având ca țintă acest obiectiv ambițios, vom continua să revoluționăm lumea finanțelor globale, punând la dispoziția consumatorilor produse tot mai inovatoare și o experiență de neegalat”, a declarat Nik Storonsky, CEO Revolut.

    Figura 1: Creșterea veniturilor și a profitului 

    • Distribuția veniturilor: Creșteri importante au fost înregistrate pentru toate segmentele generatoare de venit (vezi Figura 2):
      • Plățile cu cardurile au crescut cu 43% comparativ cu anul anterior, până la 820 mil. euro (694 mil. lire sterline); 
      • Veniturile din tranzacționare au crescut cu 298% până la 598 mil. euro (506 mil. lire sterline) de la 146 mil. euro (127 mil. lire sterline);
      • Veniturile din schimburi valutare au crescut cu 58% la 499 mil. euro (422 mil. lire sterline) de la 307 mil. euro (267 mil. lire sterline);
      • Veniturile din abonamente (planuri cu plată) au ajuns la 500 mil. euro (423 mil. lire sterline), cu o creștere de 74% față de 2023, de la 280 mil. euro (244 mil. lire sterline), susținută de introducerea în aplicație a altor abonamente de la parteneri. 

    Figura 2:  Distribuția veniturilor în funcție de segmentele generatoare de venit

    • Depozitele totale ale clienților și creditarea: Depozitele totale ale clienților au crescut până la 36 mld. de euro (30 mld. lire sterline), de la 21 mld. de euro (18 mld. lire sterline) în 2023, în principal ca urmare a creșterii fondurilor depozitate de clienți și a diversificării produselor de economisire (inclusiv cele implementate cu parteneri externi, Fondurile flexibile de investiții sau fonduri de piață monetară – MMF). Revolut a continuat să adopte o politică prudentă privind lichiditatea, deținând 62% dintre active în numerar și echivalente de numerar. Simultan, portofoliul de creditare a crescut la nivelul anului trecut cu 86% față de 2023, la 1,2 mld. euro (979 mil. lire sterline).
      • Veniturile din dobânzi au crescut cu 58% față de anul trecut, la 934 mil. euro (790 mil lire sterline), față de 575 mil. euro (500 mil. lire sterline) în 2023, pe fondul creșterii depozitelor clienților și al intensificării creditării. 
    • În România, depozitele clienților și ale companiilor care folosesc Revolut Business ca un cont bancar principal au atins valoarea de 1,2 mld. euro (1 mld. lire sterline) la 31 decembrie 2024 (+56% în 2024 față de 2023). 
    • Portofoliul de credite oferite de Revolut în piața locală a progresat cu 88% în 2024 față de 2023, în timp ce numărul clienților cărora li s-au acordat credite de nevoi personale a crescut cu 41% față de anul anterior. 
    • Profit record: Compania a marcat al patrulea an consecutiv pe profit, pe fondul unei creșteri susținute:
      • Profitul înainte de taxe și impozite a fost de 1,3 mld. euro (1,1 mld. lire sterline)
      • Profitul net a crescut la 934 mil. euro (790 mil. lire sterline), de la 395 mil. euro (344 mil. lire sterline) în 2023
      • Marja netă de profit s-a situat la 26%, reflectând un model de business durabil. 

    Creșterea accelerată a bazei de clienți și intensificarea utilizării

    Anul 2024 a stabilit un nou record în privința ratei de adopție a produselor Revolut și a setat fundamentele creșterii viitoare. 

    • Un număr record de clienți noi: Revolut a adăugat aproape 15 milioane de clienți noi la nivel global în 2024, ajungând la o bază de clienți de 52,5 milioane clienți la finalul anului (+38% față de 2023). La 31 decembrie 2024, Revolut avea în România aproape 4,3 milioane de clienți retail, o bază de clienți în creștere cu 28% față de anul trecut. Baza de clienți plătitori de abonamente a progresat de asemenea, cu 18% față de 2023, pe piața locală. Cea mai solidă creștere a fost înregistrată de Revolut Business, cu 116% mai mulți clienți în România, în 2024, dovedind atractivitatea și popularitatea în creștere în rândul antreprenorilor și companiilor din România. 
    • Poziționare de top pe piață și consolidarea acoperirii: În Europa, Revolut a continuat să crească și este, în prezent, cea mai descarcată aplicație financiară în 19 piețe, inclusiv România, și figurează în top 3 în aceeași secțiune, în 26 de țări europene.  

    Figura 3: Creșterea bazei de clienți

    • Rata de utilizare de către clienți, pe un trend crescător:
      • Volumul total al tranzacțiilor a crescut cu 52% în 2024 față de 2023, apropiindu-se de 1 trilion de lire sterline (1,2 trilioane euro). În România, volumul total al tranzacțiilor cu cardurile (fizice și virtuale) a crescut cu 54%, până la aproape 9,96 mld. euro (8,3 mld. lire sterline).
      • Rata lunară a clienților activi a crescut cu 42% la nivel global, în 2024 față de 2023, și cu 23% în România.
      • Revolut Business a avut de asemenea un an de creștere susținută, cu o rată lunară a companiilor active în creștere cu 56%. Astfel, veniturile totale generate de acest segment de business au ajuns la 547 mil. euro (463 mil. lire sterline), reprezentând 15% din veniturile consolidate ale grupului, ceea ce a poziționat Revolut Business ca una dintre cele mai mari bănci digitale din Europa în segmentul B2B. 

    • Creșterea loializării clienților: Utilizarea serviciilor care aduc valoare adăugată clienților a fost pe un trend pozitiv:
      • Adoptarea abonamentelor a crescut cu 45% în 2024 față de 2023, la nivel global.
      • Programul de loialitate RevPoints a atras 6,6 milioane de utilizatori de la lansarea sa în iunie 2024. 

    • Un model de creștere bazat pe eficiență: Compania a continuat să crească organic în cea mai mare pare, cu peste 65% dintre clienții noi atrași prin intermediul recomandărilor făcute de clienții existenți. În plus, compania a investit la nivelul întregului an aproximativ 547 mil. euro (463 mil. lire sterline) în vânzări targetate, publicitate și marketing. 

    • Oportunități de creștere importante: În ciuda creșterii accelerate, rata de adopție a Revolut rămâne în jurul valorii de 15% în piețele cheie, raportat la populația adultă, ceea ce indică un potențial important de sporire a prezenței în aceste țări (vezi Figura 4). 

    • În România, rata de adopție s-a ridicat la 25% din populația de peste 6 ani, cu valori mai ridicate în orașele mari și în zonele turistice. De exemplu, în București și Constanța, Revolut are o rată de adopție de 44% și, respectiv, 30%. În regiunea CEE, din care face parte și România, rata de adopție este de 22%. 

    Figura 4: Poziționarea Revolut în secțiunile Financiare ale magazinelor de aplicații și rata de adopție 

    Investiții în produse de cea mai bună calitate și în achiziția de talente 

    Compania a continuat să investească în platforma sa de digital banking, pentru a îmbunătăți experiența clienților și a-și consolida oferta. 

    • Experiență bancară avansată: Revolut a făcut pași importanți înainte pentru a dezvolta servicii bancare precum lansarea IBAN-urilor proprii în 7 țări europene, inclusiv România, care contribuie la consolidarea ofertei de cont bancar principal. 
    • Produse de investiții și economisire superioare: Accesul la produsele de tranzacționare și de economisire a fost extins către clienții din 30 de țări, conducând la atragerea de depozite care au totalizat 11,8 mld. euro (9,8 mld. lire sterline) de la lansarea acestor produse; a fost lansată platforma Revolut X pentru tranzacționarea de criptomonede, au fost adăugate în portofoliul de produse obligațiunile corporate și guvernamentale și planurile europene de investiții, a fost lansată versiunea de sine stătătoare a aplicației Revolut Invest și a fost obținută aprobarea pentru licența bancară în Regatul Unit.
    • Capabilități de creditare robuste: Revolut a continuat să își dezvolte oferta de creditare și a construit un portofoliu important pentru asigurarea creșterii, începând să testeze și creditul ipotecar. 
    • O nouă transformare a Revolut Business: Revolut Business a fost transformată semnificativ (o nouă versiune – RB5, noi funcții adăugate – Revolut BillPay, Fonduri Flexibile de Investiții – MMF); volumul plăților încasate de comercianți s-a triplat  ca urmare a creșterii ratei de adopție în rândul companiilor și antreprenorilor și pe fondul extinderii soluțiilor proprii de procesare de plăți.
    • Servicii și mai sigure pentru clienți: Creșterea eficienței serviciului de relații cu clienții (care a atins un nivel de rapiditate în soluționarea cererilor clienților de 80%) în paralel cu întărirea sistemelor de protecție a fondurilor a condus la prevenirea de posibile fraude care ar fi totalizat pierderi de 746 mil. euro (600 mil. lire sterline). 
    • Sporirea măsurilor de guvernanță și control: Guvernanța și conformitatea au fost întărite ca urmare a majorării efectivelor pentru echipele de risc și compliance cu 30%, la care s-a adăugat numirea de noi directori non-executivi în cadrul Comitetelor de Conducere Revolut UK și Revolut Bank UAB.

    Raportul Anual 2024 poate fi consultat și descărcat în format pdf la acest link: revolut.com/financial-statements/

    Ghidul de finanțare pentru Rabla auto 2025, la Monitorul Oficial

    0

    În programul rabla auto 2025, valoarea ecotichetului pentru mașini electrice crește la 37.000 de lei. Mircea Fechet, ministrul mediului, apelor și pădurilor: „Prin acest program ne propunem să aducem pe străzile din România zeci de mii de autoturisme nou nouțe, mai puțin poluante. Dacă vă doriți un motor mai curat, cu consum mai mic sau o mașină mai sigură, pregătiți-vă să vă înscrieți în Rabla 2025!

    Cea mai mare noutate și cea mai așteptată de toată lumea este valoarea ecotichetului pentru mașinile electrice, pe care am crescut-o la 37.000 de lei, aproximativ 7.500 de euro. Sperăm ca anul acesta Programul Rabla să fie un program care să întreacă orice așteptare, să bată orice alt record.

    O altă noutate este legată de modalitatea de înscriere. Ne propunem să dăm posibilitatea românilor să se înscrie direct în aplicația Administrației Fondului pentru Mediu, fără dealeri, fără alți intermediari, voucherul putând fi decontat la orice producător.

    O altă noutate: Avem  un buget record de 1,43 de miliarde de lei, cu aproape 50 la sută mai mare decât bugetul anului trecut, pe care sperăm să îl epuizăm cât mai rapid pentru că vom avea o singură sesiune.

    Colegii de la AFM afirmă că, în ultimii 20 de ani, datorită programului pe care îl numim în continuare Rabla, probabil cel mai iubit de români, am casat peste 1 milion de autoturisme în România! O cifră absolut spectaculoasă!

    Așadar, cu speranța că în 2025 vom avea foarte mulți cai putere verzi pe străzile din România,  aștept cu nerăbdare aprobarea bugetului AFM, în ședința de guvern, și îmi doresc foarte mult să putem spune cât mai repede ca s-au terminat banii, că românii au accesat rapid acest program și că, așa cum am spus mai devreme, un număr cât mai mare de autoturisme sigure, noi, prietenoase cu mediul, mai ales în marile orașe unde aerul nu este întotdeauna cel mai curat.” 

    Florin Bănică, președintele Administrației Fondului pentru Mediu: „În 2025, Programul Rabla intră într-o nouă eră a eficienței și accesibilității, prin lansarea unei noi aplicații digitale care simplifică procesul de înscriere și reduce timpul de analiză a dosarelor. Aceste măsuri vin după consultări directe cu producătorii auto și reconfirmă rolul programului Rabla ca un instrument vital pentru modernizarea parcului auto și protecția mediului.”

    MMAP reamintește că „scopul programului îl constituie îmbunătăţirea calităţii mediului prin achiziţionarea de autovehicule noi, mai puțin poluante şi eficiente din punct de vedere energetic. Programul vizează diminuarea efectelor poluării aerului asupra mediului şi a sănătăţii populaţiei, cauzate de emisiile de gaze de eşapament provenite de la autovehiculele uzate, precum și prevenirea generării deşeurilor şi atingerea obiectivelor privind recuperarea şi valorificarea deşeurilor provenite de la vehiculele scoase din uz.

    Programul are caracter multianual, se aplică la nivel naţional și se desfăşoară în perioada 2025-2030. Finanţarea programului se realizează din veniturile Fondului pentru mediu constituite din scoaterea la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, în limita creditelor de angajament şi bugetare prevăzute cu această destinaţie prin bugetul anual al Fondului pentru mediu, aprobat conform legii”. 

    Florin Bănică, președintele Administrației Fondului pentru Mediu: „În 2025, Programul Rabla intră într-o nouă eră a eficienței și accesibilității, prin lansarea unei noi aplicații digitale care simplifică procesul de înscriere și reduce timpul de analiză a dosarelor. Aceste măsuri vin după consultări directe cu producătorii auto și reconfirmă rolul programului Rabla ca un instrument vital pentru modernizarea parcului auto și protecția mediului.” 

    Ecotichetul

    Cuantumul ecotichetului a fost stabilit astfel:

    -10.000 lei (aproximativ 2000 de euro) pentru achiziționarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete;

    -12.000 lei (aproximativ 2400 de euro) pentru un autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid;

    -15.000 lei (aproximativ 3000 de euro) pentru un autovehicul nou plug-in hibrid sau o motocicletă electrică;

    -37.000 lei (aproximativ 7500 de euro)pentru un autovehicul nou 100% electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen;

    -120.000 lei(aproximativ 24.000 de euro) pentru un autovehicul nou plug-in hibrid sau 100% electric, în cazul instituțiilor publice și unităților administrativ-teritoriale;

    Pentru înscrierea în noul program Rabla, solicitanții vor fi cei care vor trebui să completeze, într-o aplicație informatică gestionată de Administrația Fondului de Mediu, o cerere în acest sens și să încarce toate documentele necesare, inclusiv cele ce dovedesc casarea unei mașini. Finanțarea se acordă, în limita bugetului aprobat.

    Instituțiile publice și unitățile administrativ-teritoriale pot solicita un număr de maximum 25 de ecotichete în cadrul unei sesiuni de înscriere, fără a fi necesară casarea unui autovehicul uzat.

    Persoanele fizice pot solicita maximum 2 ecotichete în cadrul unei sesiuni de înscriere, câte unul pentru fiecare autovehicul nou ce urmează a fi achiziționat.

    Durata totală de implementare este de 90 de zile de la obținerea statutului de „beneficiar finanțare”. În acest interval, producătorii sunt obligați să emită și să introducă factura electronică în aplicație și să finalizeze formalitățile de vânzare-cumpărare și predare-primire a autovehiculului nou.

    Monitorizarea beneficiarilor

    Este obligatorie înmatricularea permanentă la autorităţile competente din România, pe numele beneficiarului, a autovehiculului nou achiziţionat în cadrul programului, pe o perioadă de cel puțin 18 luni de la emiterea facturii. Prin excepţie, în cazul în care autovehiculele noi pentru care a fost acordată finanţarea, sunt achiziţionate în sistem leasing, înmatricularea permanentă pe numele beneficiarului este obligatorie la sfârşitul perioadei de leasing. De asemenea, este interzisă beneficiarilor înstrăinarea autovehiculelor nou-achiziţionate în cadrul programului, pe o perioadă de 18 luni de la data emiterii facturii, prevedere ce se aplică inclusiv în cazul beneficiarilor care au achiziționat autovehiculele noi în sistem leasing.  

    Angajatorii din străinătate au început recrutările pentru sezonul de vară. Peste 1.800 de joburi sunt disponibile în acest moment pentru cei care vor să lucreze în afara țării 

    0

    7,2% din numărul total de joburi postate în ultima lună au venit din partea angajatorilor din străinătate care, în mod uzual, în această perioadă a anului încep recrutările pentru sezonul de vară. Mai exact, aproape 2.000 de locuri de muncă în afara țării au fost scoase în piață, iar în acest moment, 1.500 sunt disponibile pe eJobs.ro.

    Cu 900 de poziții deschise, Germania este țara care aduce cele mai multe oferte pentru candidații români. Pe locul al doilea se află Olanda, cu 350 de joburi. Chiar dacă a ieșit din Uniunea Europeană și formalitățile de angajare nu mai sunt la fel de simple ca până în 2020, Marea Britanie continuă să caute candidați din România. Se află, însă, la o distanță semnificativă față de Germania, în condițiile în care nu a avut mai mult de 300 de joburi postate în ultima lună. Clasamentul continuă cu angajatorii din Irlanda, Danemarca, Spania și Suedia.

    Roxana Draghici, Head of Sales eJobs Romania

    „Regăsim, de asemenea, în top destinații precum Bulgaria, Grecia și Arabia Saudită, acestea fiind țări care caută candidați în special pentru sectorul turistic, pentru industria alimentară sau horeca. În multe dintre aceste cazuri, vorbim, totodată, despre joburi cu contract pentru perioadă determinată, deci joburi sezoniere, care pot dura între 3 și maximum 6 luni”, spune Roxana Drăghici, Head of Sales în cadrul eJobs, cea mai mare platformă de recrutare online din România.

    Cei mai căutați sunt candidații din segmentul entry level, respectiv cei care au maximum doi ani de experiență, dar și cei care nu au deloc experiență. Asta în timp ce seniorii cu un nivel de experiență mai mare de cinci ani sau managerii reprezintă categoriile care, în acest moment, au cele mai puține opțiuni pentru străinătate. De altfel, datele cu privire la nivelul de experiență sunt strâns corelate cu cele legate de nivelul de studii cerut. Astfel, aproape trei sferturi dintre joburi vizează muncitorii calificați. A doua cea mai căutată categorie este cea a muncitorilor necalificați. Aproximativ 350 de joburi se adresează absolvenților de studii superioare și 200 studenților.

    În ceea ce privește domeniile pentru care se recrutează cel mai mult, industria alimentară deține prima poziție în clasament, fiind urmată de retail, turism, industria navală și aeronautică și transport – logistică. Sectorul de petrol și gaze, IT / telecom, agricultură și automotive se află de cealaltă parte ierarhiei cu cele mai puține poziții scoase în piață.

    „Interesul angajatorilor străini pentru candidații din România este, însă, mai mare decât cel al candidaților pentru joburile din afara țării. Astfel, dacă numărul de locuri de muncă pentru străinătate reprezintă 7% din total, procentul aplicărilor este de doar 1,1% din total. Mai exact, 9.500 de aplicări au fost înregistrate în ultima lună pentru ofertele din afara țării”, detaliază Roxana Drăghici.

    Țările care au atras cel mai mult interesul candidaților au fost Germania, Olanda, Grecia, Cipru, Irlanda, Bulgaria și Italia, în domenii precum retail, transport / logistică, turism, industria alimentară, call center / BPO, servicii și construcții.

    Din punctul de vedere al vârstei, candidații din segmentul 25-35 de ani sunt cei care aplică și cel mai mult, urmați de cei aflați la început de carieră, respectiv cei care au între 18 și 24 de ani. Totodată, numărul cel mai mare de aplicări vine din partea muncitorilor calificați, după care urmează absolvenții de studii superioare, muncitorii necalificați și studenții.

    Președintele CCIB a fost numit Consul Onorific al Republicii Kârgâze în România

    0

    Președintele Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București, Iuliu Stocklosa, a fost numit Consul Onorific al Republicii Kârgâze în România, cu ocazia inaugurării Consulatului Onorific al Republicii Kârgâze în România, în incinta palatului CCIB. Evenimentul, desfășurat în Aula Carol I a sediului Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București, s-a bucurat de prezența Excelenței Sale, Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Kârgâze, Idris Kadyrkulov și a lui Esen Aksamaev, Consul al Republicii Kârgâze.

    „Astăzi este o zi cu însemnătate pentru noi și pentru toți cei prezenți, deoarece întâmpinăm pentru prima dată în România, într-o vizită oficială, pe Excelența Sa, Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Kârgâze, Idris Kadyrkulov. În acest an, când marcăm 33 de ani de relații diplomatice între România și Republica Kârgâză, reflectăm asupra unui parteneriat clădit pe respect reciproc, valori comune și o dorință sinceră de a colabora pentru binele popoarelor noastre. Acest consulat reprezintă mai mult decât o simplă prezență diplomatică – el servește ca punte. O punte între culturi, între comunități și spre crearea unei dezvoltări economice continue. 

    Pe temelia schimburilor comerciale bilaterale dintre Republica Kârgâză și România, anul 2024 a marcat un an record, cu un volum total de 67,1 milioane USD, ceea ce reprezintă o creștere de 110% față de volumul înregistrat în anul 2023. Nădăjduim că firmele românești și cele kârgâze vor fi mai active în perioada următoare. Consulatul Onorific al Republicii Kârgâze în România și Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București, în fruntea căreia am fost reales ca Președinte pentru următorii 4 ani, îmi voi da toată silința să promovez comerțul bilateral între țările noastre” a declarat Iuliu Stocklosa.

    În cadrul evenimentului, Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Kârgâze, Idris Kadyrkulov, l-a decorat pe președintele Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București cu medalia aniversară „75 de ani ai Ministerului de Afaceri Externe”, din partea guvernului Kârgâz. 

    „În numele Guvernului Republicii Kârgâze și al meu personal, transmit cele mai calde salutări cu prilejul deschiderii oficiale a Consulatului Onorific al Republicii Kârgâze în România. Acest moment de referință întărește prietenia și cooperarea dintre națiunile noastre. Republica Kârgâză și România împărtășesc o legătură clădită pe respect reciproc și valori comune — democrație, dezvoltare durabilă și stabilitate. Din 1992, am cultivat relații solide prin întâlniri periodice și negocieri între Ministerele noastre ale Afacerilor Externe. Consulatul deschide noi oportunități de colaborare. Kârgâzstanul își propune să devină un nod de tranzit în Asia Centrală, contribuind la Coridorul Trans-Caspic. România, cu poziția sa strategică la Marea Neagră, Portul Constanța și Canalul Sulina, este un partener firesc. Domeniile promițătoare includ energia verde și IT-ul. Kârgâzstanul avansează în domeniul hidroenergiei și al tehnologiilor informației, în timp ce România excelează ca lider european în aceste sectoare. Schimburile culturale și educaționale vor consolida legăturile noastre. Diaspora kârgâză din România, căreia îi mulțumesc sincer pentru rolul său activ, servește drept o punte esențială între culturile noastre. Apreciez în mod deosebit eforturile comune depuse împreună cu Consulul Onorific, Iuliu Stocklosa și universitățile românești pentru extinderea oportunităților educaționale destinate studenților kârgâzi în România, consolidând astfel legăturile academice și deschizând noi perspective pentru tineretul nostru” a declarat Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Kârgâze, Idris Kadyrkulov.

    La eveniment au participat reprezentanți ai mai multor Ambasade, precum și reprezentanți ai Guvernului. 

    În zilele următoare, Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Kârgâze, Idris Kadyrkulov, va avea o serie de întâlniri cu mai mulți reprezentanți ai ministerelor și ai agențiilor guvernamentale precum Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, Ministerul Energiei și Cabinetul Prim-ministrului.

    Profiturile Tesla au scăzut cu 71%, Musk se întoarce part-time la companie

    0

    Tesla are un 2025 prost, deoarece implicarea politică a CEO-ului Elon Musk a dus la un boicot pe scară largă, iar vânzările s-au prăbușit. Însă investitorii au continuat să caute o fărâmă de speranță că se întrevede o redresare, iar Musk a promis că o să dedice mai mult timp companiei aflate în dificultate.

    Raportarea financiară a Tesla din primul trimestru a fost dezamăgitoare, dar acționarii au primit aseară ceva ce cereau de mult timp: atenția lui Elon Musk. „Munca mea la DOGE este în mare parte terminată și, începând cu luna mai, timpul meu alocat DOGE va scădea semnificativ”, a declarat acesta în cadrul teleconferinței privind raportarea financiară a companiei din T1. Cu toate acestea, activitatea sa în DOGE nu va înceta, ci va fi limitată la două zile pe săptămână, iar timpul lui Musk nu va fi dedicat în întregime Tesla.

    Tesla a abordat trei subiecte importante care îngrijorau investitorii. În primul rand, Musk a confirmat că tarifele vamale vor afecta compania, mai mult pe frontul energetic decât pe cel auto. În mod frustrant, tocmai segmentul de stocare a energiei a fost un punct luminos în acest trimestru, cu marje de două ori mai mari decât în sectorul auto. De asemenea, vehiculul mai accesibil al Tesla este pe cale să intre în producție în prima jumătate a anului 2025, iar robotul umanoid Optimus și Robotaxi-ul continuă să avanseze. Acest lucru poate fi important pentru creșterea viitoare a companiei, dacă Tesla va fi capabilă să își respecte promisiunile. Și, în cele din urmă, retragerea lui Musk din DOGE este o asigurare necesară pentru investitorii Tesla, că s-ar putea să vină lucruri mai bune în acest an.

    Tesla s-a angajat să lanseze un serviciu de robotaxi în Austin, Texas, în iunie 2025 – peste doar două luni. Inițial, va fi un program pilot cu zece sau douăzeci de vehicule, dar planul pe termen lung implică Cybercab – automobilul fără volan – gata să vină la cerere, reducând în mod semnificativ nevoia de a deține o mașină personală. Musk mai prevede că robotul său umanoid, Optimus, va putea să îndeplinească multe sarcini uzuale în termen de cinci ani. Investitorii vor trebui să evalueze cât de realistă este viziunea lui Musk în aceasta privință.

    Deocamdată, în primul trimestru Tesla a ratat țintele atât în zona de venituri, cât și de profituri. Profiturile companiei au scăzut cu 71% față de același trimestru al anului trecut, Tesla câștigând doar 0,27 dolari pe acțiune, sub consensul de 0,42 dolari pe acțiune și în scădere de la 0,45 dolari în același trimestru al anului trecut. Veniturile totale au scăzut cu 9%, ajungând la 19,34 miliarde de dolari, sub estimările pieței. Veniturile totale din sectorul auto al companiei au scăzut cu 20%, la 13,97 miliarde de dolari. Veniturile din generarea și stocarea energiei au crescut însă cu 67%, în timp ce serviciile și alte venituri au crescut cu 15% față de anul trecut.

    În ciuda cifrelor dezastruoase, acțiunile Tesla au crescut în mod surprinzător cu 5% în timpul tranzacționării de după închiderea pieței Nasdaq, noaptea trecută, investitorii părând să aibă din nou încredere în perspectivele firmei. Musk are în vedere un viitor în care majoritatea oamenilor nu își mai cumpără propriile mașini, ci folosesc roboți-taxi. De asemenea, el vede un viitor îndepărtat dominat de roboți umanoizi, cu Tesla poziționată ca lider de piață incontestabil, urmată exclusiv de producătorii chinezi. Parcursul Tesla pentru un model accesibil de automobil electric și concentrarea regăsită a lui Musk ar putea da încredere investitorilor. Tesla era cea mai deținută acțiune de către investitorii români și a doua cea mai deținută la nivel internațional pe platforma de trading și investiții eToro, la sfârșitul trimestrului trecut. 

    Dar drumul care urmează nu este lipsit de provocări, unele legate de Tesla, altele macroeconomice dar și geopolitice. Decizia Tesla de a amâna cu trei luni proiecțiile financiare pentru 2025 este de înțeles. În timpul apelului privind rezultatele, Musk a declarat că robotul Optimus al Tesla se bazează pe metale rare provenite din China. În plus, directorul financiar Vaibhav Taneja a explicat că fiecare Tesla din SUA ar putea deveni cu aproximativ 2 000 de dolari mai scumpă dacă toate tarifele de import propuse intră în vigoare, în ciuda faptului că 85% din componente provin chiar din America.

    În concluzie, tarifele vamale ar putea afecta vânzările Tesla, producătorii chinezi reprezintă o amenințare din ce în ce mai mare pentru companie, nu există o dată certă pentru lansarea generală a modului de Full Self Driving nesupravegheat – pilotul de conducere autonomă al Tesla, iar robotul Optimus este încă în curs de dezvoltare, în timp ce cel puțin doi roboți umanoizi produși în China sunt disponibili la vânzare. Tesla încă nu are noutăți care ar putea arăta că i-a revenit creativitatea, dar perspectivele par oarecum mai luminoase cu Musk din nou la volan. În ciuda numeroaselor promisiuni neîndeplinite și a deteriorării semnificative a brandului din cauza rolului lui Musk în administrația Trump, investitorii Tesla consideră în mod clar că este încă prea devreme pentru a-și retrage sprijinul.