Mazars, compania internațională de audit și consultanță, devine membru ARIR

0

Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România (ARIR) este încântată să anunțe că Mazars, una dintre cele mai mari companii internaționale, ce oferă servicii integrate de audit și consultanță contabilă, fiscală și financiară, se alătură ARIR în calitate de membru afiliat.

Cu operațiuni în peste 90 de țări și teritorii din întreaga lume şi cu o prezenţă de peste 25 de ani în România, Mazars se bazează pe experiența a 42.000 de profesioniști pentru a asista clienți de toate dimensiunile, în fiecare etapă a dezvoltării lor.

Răzvan Butucaru, Partener, Financial Services & Advisory Leader, Mazars:

„Susținem dezvoltarea sustenabilă a pieței de capital și credem în crearea unui ecosistem în care toți actorii activi ai mediului de afaceri să se întâlnească și să poată învăța unii de la ceilalți. Credem în crearea de valoare pentru toţi participanţii și ne-am alăturat ARIR pentru că promovăm aceleași principii de guvernanță corporativă și dezvoltare sustenabilă. Promovăm inovația, responsabilitatea și transparența, fiind implicaţi încă de la început în inițiativele ARIR, pe care le susţinem şi le încurajăm.”

Răzvan Butucaru, Partener, Financial Services & Advisory Leader, Mazars

Daniela Șerban, Președinte și Co-fondator ARIR:

„Responsabilitatea, transparența și principiile solide de guvernanță corporativă s-au dovedit cruciale în anul care a trecut. Cooperarea, adaptabilitatea și reziliența s-au reafirmat și au contribuit la coagularea mediului de afaceri în fața unor noi provocări. Asocierea Mazars la comunitatea ARIR la începutul acestui an dă semnalul expansiunii comunității noastre, care vine în întâmpinarea companiilor deja listate, cât și companiilor care doresc să adopte cele mai bune practici de guvernanță corporativă.” 

Daniela Șerban – Președinte ARIR

Mazars este un parteneriat internațional, ce oferă servicii integrate de audit și consultanță contabilă, fiscală și financiară. Echipa din România are 230 de profesionişti și este formată din auditori, experţi contabili şi consultanţi fiscali, care şi-au dobândit calificarea şi competenţa cerute de legislaţia română, franceză, germană sau britanică. Prin îmbinarea unei abordări centrate pe client, cunoștințe profunde din industrie și abilități tehnice de top, Mazars creează un avantaj competitiv organizațiilor din piață.

Mazars este a șasea organizație care se alătură Asociației pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România în calitate de Membru Afiliat și al 27-lea membru al asociației.

ARIR a fost înființată la inițiativa Danielei Șerban în noiembrie 2018 împreună cu membrii fondatori: Bursa de Valori București (BVB), ALRO, Electromagnetica, Franklin Templeton Management – suc. București, Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Teraplast, Transelectrica, Cosmin Răduță și Tony Romani. Au aderat comunității: Electrica, OMV Petrom, Antibiotice, Purcari, Idea Bank, BRK Financial Group, Banca Transilvania, Transgaz, Biofarm și MedLife ca Membri Asociați. INNOVA Project Consulting, ENVISIA, RTPR, Intercapital Invest și eVote au devenit Membri Afiliați.

***

Despre Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România (ARIR):

ARIReste o organizație non-guvernamentală și non-profit care a fost înființată cu scopul de oferi emitenților actuali și potențiali o platformă pentru dezvoltarea profesioniștilor în relația cu investitorii (IR) și pentru a contribui la implementarea celor mai bune practici în comunicarea cu investitorii și în guvernanță corporativă. A fost înființată în Noiembrie 2018 și are ca membri companii listate, companii cu potențial de a deveni companii listate, administratori de fonduri, profesioniști în relația cu investitorii, precum și consultanți. Membrii fondatori sunt Bursa de Valori București (BVB), ALRO, Electromagnetica, Franklin Templeton Management – suc. București, Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Teraplast, Transelectrica, Daniela Șerban, Cosmin Răduță și Tony Romani, în timp ce Electrica, OMV Petrom, Antibiotice, Purcari, Idea Bank, BRK Financial Group, Banca Transilvania, Transgaz, Biofarm și MedLife s-au alăturat ca Membri Asociați, INNOVA Project Consulting, ENVISIA, RTPR, Intercapital Invest și eVote ca Membri Afiliați.

Horváth & Partners: absorbția integrală a fondurilor europene, prioritară în redresarea economică a României

Compania internațională independentă de consultanță în management Horváth & Partners semnalează că „fără o creștere semnificativă a ritmului de absorbție a fondurilor europene, de minimum trei ori față de ritmul actual și fără luarea în considerare a finanțării pentru integrarea tehnologiilor verzi, inclusiv pe bază de hidrogen, economia României nu va beneficia de șansa unei redresări sustenabile, precum și de energie la prețuri competitive în următoarele decenii”. Obiectivul determinat ca necesar este „mărirea capacității de absorbție pentru ca România să poată utiliza, în proporție de 100%, fondurile europene care i-au fost alocate, prin bugetul multianual de 80 miliarde de euro, din care 33,4 miliarde sunt destinate Planului Național de Redresare și Recuperare”. Pentru aceasta, „actorii privați trebuie implicați în  elaborarea strategiilor de utilizare a fondurilor europene, inclusiv de valorificare a potențialului energiilor verzi”.

Horváth & Partners reamintește că „rolul central al energiei verzi a fost subliniat din nou în 2020, prin acordul Green Deal, axat pe dezvoltarea unei economii competitive și sustenabile, în noul context economic afectat de pandemie. Principalele ținte ale acestuia, până în 2030, vizează creșterea eficienței energetice cu 32,5%, majorarea ponderii resurselor regenerabile de energie cu 32% și scăderea emisiilor de gaze cu efect de seră, cu cel puțin 55%. În ultimii ani, România a înregistrat unul dintre cele mai mari prețuri ale energiei electrice din Uniunea Europeană pe piața en-gros, având în 2018 cel mai ridicat al patrulea preț, după Cipru, Grecia și Spania, conform statisticilor Eurostat. Aceeași tendință s-a păstrat și în 2019, majorarea fiind de aproximativ 20%, după o creștere de 16% în 2018, în condițiile unei cereri constante. Reprezentații Horváth & Partners consideră că, dacă lipsa de competitivitate a prețurilor energiei electrice se păstrează pe termen lung, aceasta riscă să afecteze competitivitatea tuturor industriilor”.

Kurt Weber (foto), director general al Horváth & Partners România: „Cred că România trebuie să declare prioritate zero absorbției integrale a fondurilor europene avute la dispoziție, precum și utilizarea acestora în domeniile care creează competitivitate pe termen lung. Între priorități se află digitalizarea și energia regenerabilă, inclusiv tehnologiile emergente adiacente, în principal hidrogenul, care ar trebui să determine prețuri competitive ale energiei electrice în circa un deceniu și să poată asigura atât securitatea energetică, cât și un impuls major pentru economia locală.

Tocmai de aceea, este vital ca, în cel mai scurt timp, țara noastră să pună la punct o Strategie Națională eficace de utilizare a fondurilor europene și pașii prin care se va asigura absorbția integrală a acestora. Nu este doar sarcina autorităților să întocmească un astfel de program, ci trebuie angrenate și companiile, inclusiv cele private, întregul mediu de afaceri care este direct interesat de clarificarea și găsirea celor mai adecvate răspunsuri la provocările actuale. Horváth & Partners are în plan susținerea și implicarea într-un astfel de demers, atât prin prisma activității de consultanță de management, cât și a experienței de peste patru decenii în derularea a numeroase proiecte locale și regionale, inclusiv în ceea ce înseamnă tehnologia hidrogenului. O industrie energetică depășită tehnologic per ansamblul ei, lovește puternic competitivitatea tuturor industriilor care au o pondere semnificativă a energiei electrice în costul de fabricare a produselor. Fără energie curată, care să acopere necesitățile și care să fie oferită la prețuri competitive, lanțul de valoare al oricărei economii nu poate determina un avantaj competitiv sustenabil”. 

Hidrogenul verde, o șansă pe care România nu ar trebui să o rateze

Kurt Weber accentuează: „Chiar dacă tehnologiile pe bază de hidrogen verde nu sunt încă la maturitate, iar în prezent hidrogenul produs din combustibili fosili are un cost de 2-3 ori mai mic, ele reprezintă viitorul în energie. Strategia la nivel mondial, pe care o urmează atât Uniunea Europeană cât și țări ca SUA, Japonia, Coreea de Sud sau China, este ca, în circa zece ani, hidrogenul verde să poată fi produs pe scară largă și la prețuri competitive. România trebuie să se implice în tehnologiile care produc și utilizează hidrogen obținut fără emisii sau prin captarea acestora, pentru a putea avea o poziție în cursa tehnologiilor viitorului, pe bază de energie curată. Suntem în postura în care am putea avea avantajul competitiv de a fi una dintre puținele țări cu rezerve semnificative de gaz natural. Acesta, în combinație cu tehnologii de captare a carbonului, ar putea fi una dintre cele mai competitive tehnologii de producere a hidrogenului albastru, adică hidrogen fără emisii de gaz de seră”. 

Horváth & Partners reliefează limitările companiilor românești „în a face transferul tehnologic în multe domenii, iar una dintre temele mari ale Green Deal este producția de hidrogen fără emisii și beneficiile pe care le-ar aduce. Noua Strategie a Hidrogenului în UE a fost lansată în iulie 2020 și își propune ca până în 2030 să majoreze capacitatea de producție a hidrogenului verde de la 6GW, cât este în prezent, la 80GW. În afară de contribuția masivă la decarbonizarea proceselor industriale și a sectoarelor economice poluante, această strategie poate rezolva stocarea de energie care este esențială pentru dezvoltarea resurselor regenerabile. Investițiile totale necesare pentru acest proces sunt de ordinul a 220-340 miliarde de euro, până în 2030.

Încă de la jumătatea lui 2020, Horváth & Partners a lansat o inițiativă de amplă consultare a mediului de afaceri, inclusiv a celui din România, prin care a discutat cu un număr semnificativ de top manageri din companii din toate domeniile de activitate. Majoritatea consideră că prioritățile momentului sunt digitalizarea și decarbonatarea, alături de realinierea strategiilor și adaptarea la noi modele de business, care să răspundă provocărilor actuale”. 

Kurt Weber: „Există companii, printre care se numără și Horváth & Partners, care pot oferi experiența  acumulată deja și cunoștințe specifice, pentru a sprijini elaborarea unei Strategii Naționale a Hidrogenului, până la susținerea proiectelor marilor companii sau accesul cu aceste proiecte la finanțările UE pentru dezvoltare tehnologică. Indiferent că vom fi și noi în linia întâi sau nu, trebuie să ținem cont că majoritatea membrilor UE au deja strategii avansate și își propun să aloce miliarde de euro în susținerea acestora. Astfel, Germania a anunțat alocarea de fonduri în valoare de 9 miliarde de euro, iar Franța, de 2 miliarde de euro, pentru dezvoltarea tehnologiilor de producție a hidrogenului Danemarca și Olanda joacă în altă ligă, cu proiecte care se derulează deja la scară industrială. Este în mod cert momentul ca România să depună eforturi substanțiale pentru a ajunge în elita tehnologică a UE, prin adoptarea unei Strategii și a unui Plan al Hidrogenului verde, care să permită companiilor locale să concureze cu șanse egale în această cursă tehnologică, în a cărei coadă nu ne permitem să rămânem. În prezent, această temă se află printre primele din agenda Horváth & Partners în 2021 și ne dorim să avem alături de noi cât mai multe companii de consultanță specializată cu experiență dovedită și care pot sprijini real elaborarea unor strategii complexe, dar și a proiectelor care să fie finanțabile din Fonduri UE”.

Horváth & Partners este „membră în joint-venture-ul Evety, care oferă consultanță companiilor care vor să-și decarbonateze procesele și să implementeze tehnologii pe bază de hidrogen verde. Alături de OGE, fosta E.ON Gastransport și cel mai mare operator de conducte de gaz din Germania, și TÜV SÜD, furnizor global de testare, certificare, inspecţii şi training, Horváth & Partnersa acumulat experiență semnificativă în proiecte care presupun dezvoltarea de idei inovatoare bazate pe hidrogen. Pentru mai multe detalii: www.evety.com”.

Horváth & Partners (www.horvath-partners.com/ro) este recunoscută ca „una dintre cele mai importante companii internaționale, independente, de consultanță în management, prezentă și pe piața din România, începând cu 2005. Compania a fost înființată în Stuttgart, în 1981, de prof. dr. Péter Horváth, unul dintre pionierii Controlling-ului în Germania și are peste 1.000 de angajați. Horváth & Partnersare birouri în Germania (Berlin, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, München și Stuttgart), Austria, România, Elveția, Ungaria, Arabia Saudită și Emiratele Arabe, Statele Unite ale Americii, dar consultanții companiei stau la dispoziția clienților la nivel global. Horváth & Partners este membră a Cordence Worldwide, cea mai importantă alianță activă la nivel mondial, formată din companii de consultanță în management de prestigiu, cu aproape 70 de birouri în 25 de țări, situate pe trei continente, totalizând peste 5.100 de consultanți. 

Pe piața din România, Horváth & Partners oferă o gamă largă de servicii de consultanță în domeniul managementului performanței și optimizarea performanței organizațiilor private și publice: de la management strategic și inovație, managementul proceselor și organizare, până la controlling, managementul operațiunilor și achizițiilor, training-uri, consultanță în vânzări și IT. Principiul de consultanță al Horváth & Partners se bazează pe o cooperare intensivă, în parteneriat și orientată pe soluții, alături de clienți. Unul dintre principiile de bază, care diferențiază Horváth & Partners, este sprijinirea clientului pe parcursul întregului proces de transformare, de la elaborarea conceptelor strategice, până la implementarea și ancorarea acestora în cadrul companiei”.

Studiu EY România: Angajații români doresc un program de lucru mai flexibil, iar instabilitatea pieței muncii îi determină să nu își schimbe angajatorul

  • 53% își doresc un program mai flexibil din partea angajatorilor
  • 46% afirmă că instabilitatea pieței muncii îi determină să nu renunțe la actualul angajator
  • 62% consideră că pandemia va avea un impact pe termen lung asupra pieței muncii din România

Dinamica dintre angajați și angajatori a suferit modificări în pandemie, atât prin prisma unui nou mod de lucru, instituit pentru a preveni răspândirea virusului, cât și printr-o criză economică inevitabilă, care și-a lăsat amprenta asupra pieței muncii din România. Studiul EY analizează tendințele în rândul angajaților din România în ceea ce privește gestionarea crizei de către angajatori, relația individuală cu angajatorul și viitorul muncii post-pandemie.

Gestionarea crizei sanitare, probă de încredere pentru angajatori

La începutul pandemiei, angajații români au fost atenți la modul în care angajatorii lor s-au pregătit pentru gestionarea unei crize majore, precum și la transparența și comunicarea cu angajații lor. Conform respondenților, companiile lor par să fi gestionat cu succes criza sanitară: 73% au declarat că protocoalele de sănătate instituite și siguranța la muncă au fost aspecte care au crescut nivelul de încredere în angajatori.

Resursele suplimentare (financiare, instrumente de lucru, programe de gestionare a stresului)oferite de companii au generat un nivel scăzut de încredere pentru 40% din respondenți, fiind gestionate cu mai puțin succes de către angajatorii români. Un număr apropiat de angajați (44% dintre respondenți) consideră că gestionarea aspectelor financiare și a strategiilor de orientare profesională nu a fost adaptată contextului actual.

Pandemia a schimbat și modul în care angajații se raportează la sprijinul și beneficiile oferite de angajator, la programul și modul de muncă. În contextul telemuncii, peste 50% dintre respondenți și-au dorit ca angajatorul să le pună la dispoziție resursele necesare pentru telemuncă (echipamente IT, mobilier etc.), iar 45% consideră necesară dezvoltarea de programe de sprijin pentru sănătatea fizică și mentală a angajaților, în timp ce 20% dintre respondenți își doresc să primească un sprijin financiar adițional din partea angajatorilor.

Relația actuală cu angajatorul

54% dintre respondenți declară că sunt mulțumiți de locul de muncă din prezent, 30% afirmă că sunt mereu deschiși la noi oportunități, iar peste 10% dintre persoanele active pe piața muncii intervievate declară că nu sunt mulțumite sau sunt interesate de un nou loc de muncă. 5% dintre angajați nu sunt deciși asupra situației lor profesionale actuale.

În contextul unei crize încă în desfășurare, 42% afirmă că nu îi influențează instabilitatea pieței muncii din prezent, în timp ce 46% dintre respondenți declară că pandemia îi determină să nu renunțe la actualul angajator, iar 12% spun că sunt în căutarea unui loc de muncă mai stabil.

În privința beneficiilor căutate de angajați la viitorul angajator, cele legate direct de efectele pandemiei (de la cele de natură medicală până la cele referitoare la flexibilizarea programului) sunt cele mai sus cotate. Angajații români sunt, de asemenea, interesați de posibilitățile de training, avansare și dezvoltare, precum și de beneficiile financiare, criterii ce ocupă locul 2 și 3 în clasamentul general al respondenților. Posibilitatea de a lucra de acasă și relevanța pentru parcursul profesional dorit se află pe următoarele poziții. În acest context atipic, cultura organizațională, cât și managerul direct au ajuns să aibă o importanță mai mică pentru respondenți, ele ocupând locurile 6 și 7 în clasamentul general.

Perspective asupra viitorului muncii

Telemunca nu este prioritară pentru mai bine de jumătate dintre respondenți: 53% afirmă că accentul trebuie să fie pus de angajatori pe flexibilitatea programului de lucru, nu pe prezența la locul de muncă/telemuncă. 30%dintre respondenți consideră că telemunca ar trebui să reprezinte jumătate din timpul lucrat, în timp ce doar 5% vor să se întoarcă la vechiul program de lucru, cu 100% prezență fizică.

În ceea ce privește opiniile cu privire la prezența fizică la locul de muncă după încheierea pandemiei, 52% dintre respondenți consideră că proporția de telemuncă va crește, în timp ce 31% dintre angajați cred că vor fi prezenți la locul de muncă într-o proporție mai mare după încheierea pandemiei.

Privind în perspectivă, 62% dintre respondenți consideră că pandemia va avea efecte pe termen lung asupra pieței muncii din România și va genera o scădere a locurilor de muncă. În acest context, aproape jumătate (54%) dintre respondenți nu sunt interesați de schimbarea locului de muncă.

Horatiu Cocheci, EY Romania

„Managementul adaptat la criză, incluzând programul flexibil de muncă și comunicarea transparentă, e un aspect important pe care angajatorii ar trebui să-l ia în considerare în această perioadă, în principal pentru că persoanele aflate pe piața muncii caută acum stabilitate. În funcție de cât de durată vor fi efectele economice ale crizei sanitare, vom putea observa revenirea dinamismului pieței muncii la nivelurile pre-criză”, a declarat Horațiu Cocheci (FOTO), Director People Advisory Services, EY România.


Despre studiu

Studiul a fost desfășurat în perioada noiembrie – decembrie 2020 și este bazat pe informațiile oferite de un eșantion de peste 200de respondenți care activează în domenii precum: servicii profesionale, științifice și tehnice, IT, industria farmaceutică, comerţ, construcţii& imobiliare, servicii financiare, produse de consum, industria auto, 87% din respondenți fiind angajați cu normă întreagă.Din motive de accesibilitate, structura eșantionului nostru nu a fost proiectată pentru condiții de reprezentativitate.

Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 298.000 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 37,2 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2020. Reţeaua noastră este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienţilor servicii prin care să beneficieze de oportunităţile din întreaga lume.

Prezentă în România din anul 1992, EY este liderul de pe piaţa serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală şi juridică, strategi şi tranzacţii, consultanţă către companii multinaţionale şi locale. Avem birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an, în luna iunie, la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informaţii, vizitaţi pagina noastră de internet: www.ey.com

INSCOP: Percepția publică asupra vaccinării. Încrederea românilor în vaccinarea anti COVID19 (II)

0

Capitolul al II-lea: Campania de vaccinare

Conform sondajului „Percepția publică asupra vaccinării. Încrederea românilor în vaccinarea anti COVID19”, 92.6% dintre români au auzit de campania de vaccinare a populației împotriva Covid-19 începută de țările Uniunii Europene, inclusiv România, la finalul lunii decembrie. Sondajul a fost realizat de către INSCOP Research și Verifield, în parteneriat cu Centrul de Cercetare in Comunicare si Inovare Sociala (CoRe) din cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca la comanda think-tankului STRATEGIC Thinking Group – Asociația Grupul de Gândire Strategică (www.strategicthinking.ro), în cadrul unui proiect independent de cercetare inițiat și coordonat de Asociație.

Sondajul de opinie, realizat în perioada 13 ianuarie – 3 februarie 2021, reprezintă o  evaluare independentă sintetică a opiniilor românilor cu privire la vaccinarea anti-COVID 19.  Cercetarea sociologică este împărțită în trei capitole, dintre care cel de-al doilea capitol se concentrează asupra campaniei de vaccinare anti-Covid19. Prezentarea grafică a acestui capitol poate fi descărcată la https://www.strategicthinking.ro/wp-content/uploads/2021/02/9.02.21-Cap.-2-Sondaj-VACCINARE-STG.pdf

Remus Ștefureac, director Strategic Thinking Group / Asociația Grupul de Gândire Strategică: „Marea majoritate a populației (73%) are o părere bună despre decizia Uniunii Europene de a negocia și achiziționa vaccinurile anti COVID 19, iar peste jumătate (56%) apreciază modul în care a fost pregătită campania de vaccinare în România. Totuși, jumătate dintre români consideră drept utile, dar insuficiente informațiile publice despre vaccinul anti-COVID19. De asemenea, implicarea Armatei în campania de vaccinare a fost o decizie utilă, două treimi din populație (66%) considerând-o o idee bună, iar jumătate dintre români consideră că Biserica ar trebui să sprijine campania de vaccinare.

Barbu Mateescu, sociolog, membru în Consiliul Consultativ al Strategic Thinking Group: „Implicarea cultelor religioase în campania de vaccinare este nepopulară în rândul românilor cu vârsta sub 45 de ani. Publicul în rândul căruia bisericile beneficiază de încredere și susținere este, însă, în principal compus din persoane cu vârsta peste 45 de ani. Implicarea cultelor în campanie este, deci, utilă pentru că ajută la cristalizarea deciziei pentru grupurile cele mai vulnerabile de populație.”

Ioan Hosu, doctor în sociologie, director al Centrului de Cercetare în Comunicare și Inovare Socială (CoRe) din cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca: „Studiul de față este rezultatul efortului pe care-l fac entitățile din acest parteneriat de a susține informarea opiniei publice din România în chestiunea combaterii COVID 19. Aceste date ne ajută să înțelegem modul în care este perceput procesul de vaccinare, gradul de informare și procesele aferente unor decizii asumate.”

ANALIZA EXTINSĂ A DATELOR

Campania de vaccinare în Uniunea Europeană

92.6% dintre români au auzit de campania de vaccinare a populației împotriva Covid-19 începută de țările Uniunii Europene, inclusiv România, la finalul lunii decembrie. 7.2% nu au auzit de această campanie, iar 0.3% nu știu sau răspund.

Implicarea Uniunii Europene în achiziția de vaccinuri

73.2% dintre participanții la sondaj au o părere bună despre decizia Uniunii Europene de a negocia și achiziționa vaccinurile anti-COVID19 destinate vaccinării populației din toate statele membre ale Uniunii. 22.5% au o părere proastă despre această decizie a UE. Ponderea non-răspunsurilor este 4.3%.

Analiza socio-demografică: Cei sub 45 de ani, cei cu un nivel de educație scăzut, cei inactivi potențial activi sau gulere albastre, cei fără venit sau cu un venit redus tind să aibă într-o măsură mai mare decât celelalte categorii socio-demografice o părere proastă despre decizia UE de a negocia și achiziționa vaccinurile anti-COVID19 pentru toate statele membre ale Uniunii.

Pregătirea campaniei naționale de vaccinare

56.6% dintre participanții la sondaj sunt de părere că până acum campania națională de vaccinare împotriva Covid-19 a fost pregătită foarte bine sau bine, 39.3% că a fost pregătită prost sau foarte prost. Nu știu sau nu răspund 4.1%.

Analiza socio-demografică: Apreciază că până acum, campania a fost pregătită bine sau foarte bine în special persoanele peste 60 de ani, respondenții cu studii superioare, inactivii pasivi, cei care nu au cont pe rețele sociale și respondenții care câștigă peste 3000 de lei.

Implicarea Armatei și a Bisericii în campania de vaccinare

În opinia a două treimi dintre respondenți (66%) implicarea Armatei în derularea campaniei naționale de vaccinare este o idee foarte bună sau bună. Doar 30% consideră implicarea instituției drept o ideea proastă sau foarte proastă. 4% nu știu sau nu răspund.

Analiza socio-demografică: Respondenții peste 60 de ani, cei inactivi pasivi, gulerele gri și persoanele cu studii superioare apreciază implicarea Armatei în derularea campaniei de vaccinare drept o idee bună și foarte bună  într-o proporție mai ridicată decât restul categoriilor socio-demografice.
Sunt de părerea contrarie în special tinerii între 18 și 29 de ani, cei inactivi potențial activi și respondenții fără venit.

49.8% dintre respondenți sunt de părere că Biserica, indiferent de confesiune, ar trebui să sprijine campania de vaccinare, în timp ce 46.3% se opun acestei idei, iar 4% nu știu sau răspund.

Analiza socio-demografică: Sunt de părere că Biserica, indiferent de confesiune, NU ar trebui să sprijine campania de vaccinare în special locuitorii din regiunea Centru și respondenții între 18 și 29 de ani, respectiv cei cu vârsta între 30 și 44 de ani.

Strategia de vaccinare pe grupe specifice de populație

85.8% dintre români sunt de acord cu ordinea categoriilor de persoane prioritare la vaccinare stabilită în cadrul strategiei naționale. 11.6% își exprimă dezacordul față de ierarhia stabilită de autorități.  Procentul non-răspunsurilor este 2.6%.

Analiza socio-demografică: Respondenții peste 60 de ani, gulerele albe și cei din urbanul mare sunt de acord într-o proporție mai ridicată decât restul cu ordinea categoriilor de persoane prioritare la vaccinare.

Informațiile pe tema vaccinurilor și a vaccinării

Cât privește informațiile legate de vaccinul anti-Covid și campania națională de vaccinare oferite de autorități până acum, 32.6% dintre respondenți apreciază că acestea sunt utile și suficiente, 49.5% că sunt utile, dar insuficiente, iar 15.1% că sunt inutile. Nu știu sau nu răspund la această întrebare 2.8%. Distribuția opiniilor populației este clară și indică în mod necesar o densitate și o diversitate mai mare a informațiilor oficiale despre vaccinurile anti-COVID19 și vaccinare. 

Analiza socio-demografică: Sunt de părere că informațiile legate de vaccinul anti-Covid și campania națională de vaccinare oferite de autorități până acum sunt utile și suficiente în special gulerele gri și respondenții care lucrează la stat. 

Consideră că informațiile legate de vaccinul anti-Covid și campania națională de vaccinare oferite de autorități până acum sunt utile, dar insuficiente mai ales persoanele care au studii superioare, cele care locuiesc în urbanul mare și respondenții care câștigă peste 3.000 de lei.

Persoanele care au studii primare, gulerele albastre și respondenții fără venit consideră într-un procent mai ridicat că informațiile legate de vaccinul anti-Covid și campania națională de vaccinare oferite de autorități până acum sunt inutile.

Administrarea vaccinurilor în locații din afara unităților sanitare

Declară că au încredere în administrarea vaccinului în locații în afara unităților sanitare, inclusiv în caravane mobile, 53% dintre participanții la sondaj, în timp ce 45.3% își exprimă neîncrederea în administrarea vaccinului în astfel de locații, iar 1.8% nu știu sau nu răspund.

Analiza socio-demografică: Au încredere în administrarea vaccinului în locații în afara unităților sanitare mai ales respondenții cu vârsta între 45 și 59 de ani, cei cu studii superioare, gulerele albe, respondenții care locuiesc în regiunea București-Ilfov și cei care câștigă peste 3.000 de lei.

Nu au încredere în administrarea vaccinului în locații în afara unităților sanitare mai ales respondenții cu vârsta până în 29 de ani, respondenții inactivi potențiali activi și persoanele fără venit.

Încrederea în diverse tipuri de vaccin

Dintre diversele formulele de vaccin deja avizate pentru utilizare sau aflate în fazele finale de avizare, românii au cea mai mare încredere în cel dezvoltat de Pfizer – BioNTech.

Astfel, 51.6% dintre români declară că au multă și foarte multă încredere în vaccinul Pfizer – BioNTech (SUA – Germania), în timp ce 33.6% declară că puțină și foarte puțină încredere, iar 9.2% că nu au auzit de acest vaccin. Nu știu sau răspund 5.6%.

Analiza socio-demografică: Au multă și foarte multă încredere în vaccinul Pfizer – BioNTech mai ales respondenții cu vârsta peste 60 de ani, cei cu studii superioare și gulerele albe.

În vaccinul Moderna au încredere multă și foarte multă 44.1% dintre respondenți, în timp ce 38.6% declară că au puțină și foarte puțină încredere, iar 11.6% că nu au auzit de acest vaccin. 5.7% nu știu sau răspund.

Analiza socio-demografică: Au multă și foarte multă încredere în vaccinul produs de Moderna mai ales respondenții care au vârsta peste 60 de ani, cei care locuiesc în regiunea Centru, respondenții care câștigă peste 2000 de lei pe lună, respondenții cu studii superioare și gulerele albe.

Au încredere multă și foarte multă în vaccinul Oxford- AstraZeneca 38.5% dintre respondenți, în timp ce 35.7% declară că au puțină și foarte puțină încredere, iar 17.3% că nu au auzit de acest vaccin. 8.5% nu știu sau răspund.

Analiza socio-demografică: Au multă și foarte multă încredere în vaccinul produs de Oxford – AstraZeneca mai ales respondenții care locuiesc în regiunea Centru, respondenții care câștigă peste 3.000 de lei, cei cu studii superioare și gulerele albe.

În vaccinurile dezvoltate de China au încredere multă și foarte multă 17,8% dintre respondenți, în timp ce 58,7% declară că au puțină și foarte puțină încredere, iar 16.4% că nu au auzit de aceste vaccinuri. Ponderea non-răspunsurilor în acest caz este de 7.1%.

Analiza socio-demografică: În rândul categoriei gulerelor gri și a respondenților cu vârsta între 30 și 44 de ani se înregistrează procente mai ridicate ale celor care au puțină și foarte puțină încredere în vaccinurile dezvoltate de China.

17.7% dintre români declară că au multă și foarte multă încredere în vaccinul Sputnik (Rusia), în timp ce 55.2% declară că au puțină și foarte puțină încredere, iar 19% că nu au auzit de acest vaccin. 8.1% este ponderea non-răspunsurilor.

Analiza socio-demografică: Au puțină și foarte puțină încredere în vaccinul Sputnik mai ales respondenții din categoria gulerelor gri, cu vârsta între 30 și 44 de ani, locuitorii din regiunea Centru și respondenții care câștigă sub 1.000 de lei lunar.

Ipoteza vaccinării sezoniere anti-COVID19

În cazul în care datele epidemiologice vor indica nevoia unei vaccinări sezoniere anti-COVID19 (la fel ca în cazul vaccinării pentru virusul gripal), 57.6% dintre cei intervievați ar fi dispuși să se vaccineze anual, 37.2% nu ar fi dispuși, iar 5.2% nu știu sau nu răspund.

Analiză socio-demografică: Persoanele peste 60 de ani, inactivii pasivi, gulerele albe și persoanele cu un venit luna peste 3.000 de lei declară într-un procent mai ridicat că ar fi dispuse să se vaccineze anual.De părere contrarie sunt în special gulerele gri și respondenții fără venit.

Recomandări de la medicul de familie privind vaccinarea

75.7% dintre români spun că nu au primit niciodată recomandări privind vaccinarea de la medicul de familie sau de la medicul specialist, 11.6% că au primit o singură dată astfel de recomandări, iar 12.3% de mai multe ori. Nu știu sau nu răspund la această întrebare 0.4% din totalul eșantionului.

Analiza socio-demografică: Declară că nu au primit niciodată recomandări privind vaccinarea de la medicul de familie în special respondenții din categoria gulerelor albastre și cei fără venit.

Prezentarea grafică a sondajului poate fi regăsită aici.



DATE METODOLOGICE

Sondajul de opinie „Percepția publică asupra vaccinării. Încrederea românilor în vaccinarea anti COVID19” a fost realizat de către INSCOP Research și Verifield, în parteneriat cu Centrul de Cercetare in Comunicare si Inovare Sociala (CoRe) din cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca la comanda think-tankului STRATEGIC Thinking Group – Asociația Grupul de Gândire Strategică (www.strategicthinking.ro), în cadrul unui proiect independent de cercetare inițiat și coordonat de Asociație.

Datele au fost culese  în perioada 13 ianuarie  – 3 februarie 2021 prin metoda CATI (interviuri telefonice).  Volumul eșantionului multistadial stratificat a fost de 1200 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 2,8% la un grad de încredere de 95%.

O parte a activităților de cercetare din cadrul acestui proiect independent inițiat de think-tankul STRATEGIC Thinking Group – Asociația Grupul de Gândire Strategică a fost sponsorizată de AstraZeneca.

Partenerii media ai proiectului: Societatea Română de Televiziune, Adevărul.ro, G4media.ro, PSNews.ro, Revista Cultura și Revista 22

Lanțul de cafenele Captain Bean și-a fixat ca obiectiv peste 50 de locații noi în 2021

0

Captain Bean, unul dintre cele mai cunoscute și apreciate lanțuri de cafenele din Cluj-Napoca, a încheiat anul 2020 cu o rețea de 17 unități, dintre care 10 deschise anul trecut în sistem de franciză, la nivel național. Pentru acest an, fondatorii business-ului își propun un ritm de dezvoltare accelerat și mizează pe 50 de noi locații, atât francize, cât și unități proprii, estimând o cifră de afaceri de 5 milioane de lei.

Pe lângă cele 7 locații deja existente în Cluj, rețeaua Captain Bean s-a extins anul trecut cu încă 10 noi francize în Oradea, Câmpina, Târgu Mureș, Baia Mare, București, Cluj, Craiova și Tulcea. Pentru anul în curs, planurile de expansiune vizează 36 de noi francize la nivel național și 15 unități proprii în orașe cu potențial din Transilvania.

Dacă în 2020 am învățat să dezvoltăm, anul acesta vom aplica ce am învățat. Pe baza experienței și a notorietății acumulate anul trecut, suntem pregătiți pentru un ritm de creștere accelerat. În primul rând, vizăm extinderea în Capitală, în orașele reședință de județ, dar avem potențial și în orașele din provincie cu peste 30.000 de locuitori, unde, alături de oamenii potriviți, avem toate atuurile de a dezvolta brandul nostru”, a declarat Bogdan Pandea, CEO și fondator Captain Bean.

Bogdan Pandea, CEO si fondator Captain Bean

Prin extinderea rețelei Captain Bean, fondatorii și-au propus și expansiunea conceptului de coffee corners în locații precum patiserii, cofetării, benzinării sau alte spații similare în care vânzarea de cafea este oportună.

„Am identificat oportunitatea de a oferi produsul nostru complementar și ne-am adresat afacerilor unde se pliază acest lucru. Avem deja 5 coffee corners operaționale în cadrul unui lanț de cofetării, iar rezultatele sunt semnificative. Noi venim în sprijinul acestor afaceri nu doar cu un meniu, ci și cu training și marketing dedicat, servicii pe care distribuitorii de cafea nu le oferă. De asemenea, lucrăm la asocierea brandurilor pentru a crește împreună și pentru a crea produse special pentru ei”, a menționat fondatorul Captain Bean.

Investiția într-o franciză Captain Bean pornește de la 17.000 euro și poate fi amortizată în 6-24 luni

Taxa de franciză pentru Captain Bean este de 5000 euro, sumă ce include training de specialitate, design-ul spațiului, consultanță financiară și antreprenorială, precum și suport operațional și strategic pe întreaga perioadă a contractului. Pe lângă această taxă, mai sunt necesare investițiile în echipament și stand/locație, bugetul total inițial ajungând, în funcție de spațiu și concept, la cca. 17.000 euro.

O franciză Captain Bean poate fi dezvoltată în două variante – Captain Bean Gallery, concept pliabil pentru centrele și galeriile comerciale și pentru care este necesară o suprafață de 6-8 mp și Captain Bean Coffee Shop pentru care necesarul de spațiu variază între 25-40 mp. În ambele cazuri, meniul cuprinde o gamă diversificată de cafea – blendul casei și de origine și, în funcție de conceptul dezvoltat, produse complementare precum ceai, patiserie proaspătă și mini-gustări. În plus, începând din acest an, meniul Captain Bean va fi extins și cu preparate pentru mic dejun și desert.

În ceea ce privește profilul unui francizat, acesta este în esență un antreprenor, informat cu privire la ce prespunrentabilitatea, profitabilitatea și latura operațională a unui astfel de business, precum și o persoană care respectă și implementează procedurile conform ghidurilor transmise de către francizor.

„Din punctul meu de vedere, avantajul esențial al unei francize este antreprenorul, o persoană proactivă care își dorește depășirea limitelor, nu doar alinierea la media pieței, iar franciza este un mecanism de remunerare care trebuie pliat pe acesta. În egală măsură, trainingul oferit este cel mai important aspect al francizei, întrucât prin aplicarea celor învățate, atât de către francizat, cât și de angajații acestuia,locația va putea deveni rapid apreciată și profitabilă”,a completat Bogdan Pandea.

Potrivit acestuia, vârsta nu este un impediment în acest tip de business, deoarece există proceduri și sisteme care, dacă sunt respectate, vor aduce rezultatele dorite. Un francizat mai tânăr va opta, probabil, pentru a lucra el însuși în cafenea, în timp ce un antreprenor cu o experiență mai mare și cu resurse financiare poate opta pentru dezvoltarea și managementul mai multor locații.


Despre Captain Bean

Captain Bean este un lanț local de cafenele, fondat în 2014 la Cluj. În 2020, rețeaua Captain Bean număra 17 locații la nivel național, toate în sistem de franciză. Mizând pe diversitate și inovație, Captain Bean își propune pentru 2021 o dezvoltare accelerată a rețelei de francize la nivel național și o cifră de afaceri de 5 milioane de lei.

Campanie de educare și informare asupra pensiilor private

0

Pentru informarea și educația consumatorilor în domeniul pensiilor private, Asociația pentru Protecția Consumatorilor InfoCons lansează cu sprijinul Metropolitan Life SAFPAP (Societate de Administrare a unui Fond de Pensii Administrat Privat) Campania „o9atitudine! – Pensii Private”. Informațiile sunt oferite prin portalul www.pensiiprivate.infocons.ro, disponibil în versiune desktop și în variantă pentru mobil.

Sorin Mierlea, președintele InfoCons: „Educația financiară și informarea corectă a consumatorilor români reprezintă atât o obligație, cât și o necesitate, pentru ca fiecare dintre noi să fie, cu adevărat, consumator european. Proiectul cu privire la Pensiile Private se numără printre programele cu impact pe termen lung în rândul consumatorilor și a societății”.

Oana Velicu, director general al Metropolitan Life SAFPAP S.A.: „Misiunea de a fi un partener pe termen lung pentru participanții noștri este definitorie pentru compania noastră și îmbracă numeroase forme de manifestare, inclusiv implicarea în campanii și programe educaționale atât pentru participanții noștri, cât și pentru toți consumatorii români. Metropolitan Life SAFPAP are datoria firească de a sprijini inițiativele de educație financiară a publicului român cu privire la sistemul de pensii din România”.

Inițiatorii subliniază că „în cadrul campaniei a fost elaborat un Curs Vocațional de Protecția Consumatorilor în domeniul Financiar Nebancar adresat cadrelor didactice din învățământul preuniversitar. Cursul este gratuit și se desfășoară exclusiv online, având trei secțiuni distincte pentru care doritorii se pot înscrie separat: Piața de Capital, Asigurări și Sistemul Pensiilor Private. La finalul cursului, absolvenții vor avea un certificat electronic, oferit de Asociația InfoCons, sub egida Federației Asociațiilor de Consumatori (F.A.C.). Cadrele didactice interesate au opțiunea de înscriere exclusiv online, iar suportul de curs este transmis în format electronic. Până în prezent, la Cursul Vocațional de Protecția Consumatorilor în domeniul Financiar Nebancar: Sistemul Pensiilor Private, s-au înscris peste 8.800 de profesori de gimnaziu și liceu. Până la finalul acestui an se estimează un număr de 15.000 de cursanți. Lansarea website-ului www.pensiiprivate.infocons.ro cu scopul informării complete și corecte privind sistemul de pensii din România este cu atât mai importantă pentru participanții la Pilonul II de pensii, cu cât Norma ASF nr. 31/2020 a adus o schimbare privind obligațiile de raportare și transparență în sistemul pensiilor administrate privat. Începând cu anul acesta, norma permite transmiterea informării anuale către participanți și prin mijloace electronice, fapt ce le va facilita participanților accesul la datele anuale cu privire la contul lor de pensii private Pilon II pe e-mail. Conform Autorităţii de Supraveghere financiară, Pilonul II administrează în prezent active nete de peste 75 miliarde RON (15,4 miliarde de euro) în numele a 7,6 milioane de participanți”. 

InfoCons (www.infocons.ro), Asociația pentru Protecția Consumatorilor, se definește ca „unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori. Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615! Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom”.

Metropolitan Life (Metropolitan Life S.A.F.P.A.P. S.A.) este caracterizară ca „parte din MetLife, Inc. (NYSE: MET) una dintre cele mai importante companii ce oferă servicii financiare – asigurări de viată, planuri de pensii, beneficii pentru angajați și servicii de administrare a activelor – pentru a sprijini clienți individuali și instituționali, într-o lume aflată într-o evoluție continuă. Înființată în anul 1868, MetLife are operațiuni deschise în peste 40 de tări și deține poziții de conducere în piețe din Statele Unite ale Americii, Japonia, America Latină, Asia, Europa and Orientul Mijlociu”. 

Frank Pörschke, noul CEO al P3 Logistic Parks

0

Frank Pörschke (foto) a fost numit în funcția de CEO al P3 Logistic Parks (P3), investitor, proprietar, dezvoltator și manager pe termen lung de proprietăți logistice europene, funcție pe care o preia de la 1 aprilie 2021. Mandatul său va produce efecte începând cu data de. Actualul președinte al consiliului director și, din 2019, CEO al P3, Tim Beaudin, se retrage ca urmare a unei tranziții de conducere planificată.

După cum informează P3, „Frank Pörschke ocupă în prezent mai multe funcții de conducere în cadrul unor companii europene și fonduri de investiții imobiliare. Frank a ocupat în trecut diverse poziții precum cea de președinte al EMEA Markets în cadrul JLL, CEO al Eurohypo și CEO al Commerz Real. Experiența sa în domeniul imobiliar, achiziții și finanțare, împreună cu experiența vastă obținută în urma rolurilor de leadership anterioare vor contribui la creșterea susținută și o poziționare excelentă a P3 pe piața logistică europeană extrem de competitivă. În ultimele 12 luni, P3 a înregistrat o creștere rapidă, perfectând tranzacții de peste 2 miliarde de euro reprezentând noi achiziții care au dus la creșterea suprafaței brute închiriabile (GLA) cu 48%, la peste 6,5 milioane mp. Numirea lui Pörschke este parte integrantă a planului strategic de tranziție al P3 către o nouă  etapă de creștere”.

Goh Kok Huat, Chairman of the Board, P3 Logistic Parks: „Doresc să îi mulțumesc sincer lui Tim Beaudin pentru prestația sa exceptională din această perioadă marcată de schimbări economice și societale fără precedent și să-i urez toate cele bune în activitățile viitoare. Mă bucură venirea lui Frank Pörschke în cadrul P3, în calitate de CEO. Împreună cu echipa de conducere a P3, noul CEO va avea în vedere consolidarea rezultatelor excelente întregistrate până la ora actuală, continuând planurile de expansiune ale companiei în Europa”. 

Frank Pörschke: „P3 este extrem de bine poziționată pe un segment de piață deosebit de atractiv. Sunt încântat să mă alătur unei echipe de senior management excelente precum cea  a P3 și să conduc compania către următoarea sa etapă de creștere”.

Tim Beaudin: „A fost o plăcere și un privilegiu să dețin calitatea de președinte și CEO al P3. Doresc să mulțumesc consiliului director pentru sprijinul generos pe care mi l-au oferit, echipelor executive și de conducere pentru perspicacitate și dedicare, precum și tuturor angajaților P3 pentru concentrarea și reziliența de care au dat dovadă. Îi doresc echipei P3 mult succes sub conducerea lui Frank Pörschke”.

Lee Kok Sun, Chief Investment Officer, GIC: „Îi mulțumim lui Tim Beaudin pentru prestația și contribuțiile aduse echipei și îi dorim mult succes în activitățile viitoare. Frank Pörschke este un profesionist cu experiență dovedită în segmentul de business și strategie de business, cu un palmares relevant în administrarea și dezvoltarea cu succes a mai multor companii din Europa. Acesta are o înțelegere clară a viziunii strategice de expansiune a P3 și va colabora îndeaproape cu echipa de conducere a companiei întru realizarea acestor planuri. În calitate de proprietar al P3 și de investitor pe termen lung, suntem încrezători în echipa sa de conducere și rămânem dedicați susținerii creșterii sale continue în Europa”.

Doar 18% dintre români cumpără lactate de la producători locali

0

  • 36% dintre români au spus că obișnuiesc să cumpere mereu același brand de lactate.
  • Doar 18% dintre respondenți declară că se duc direct la producătorii locali pentru a cumpăra lactate. Majoritatea românilor (57%) preferă lanțurile de magazine.
  • O treime dintre români (33%) consumă zilnic sau aproape zilnic lapte.

Consumul de lactate are multe beneficii asupra sănătății, fiind o sursă bună de calciu, de proteine și de vitamine pentru organism. Comportamentele de consum s-au schimbat foarte mult în contextul pandemiei, iar oamenii au devenit mai atenți la sănătatea lor, inclusiv în ceea ce privește alimentația. Reveal Marketing Research a derulat un studiu privind consumul produselor lactate în rândul românilor: de la comportament la loialitate și produse preferate.

Cât de des consumă românii lactate?

În medie, 16% dintre români consumă zilnic sau aproape zilnic lactate, iar 19% dintre aceștia spun că au în medie un consum de lactate de 2-3 ori pe săptămână. Doar 6% dintre respondenți spun că nu consumă niciodată produse lactate. Produsul evitat în cea mai mare măsură de către respondenți este margarina – 30% dintre ei declară că nu mănâncă niciodată acest produs. Cei mai în vârstă, persoanele peste 60 de ani, sunt cei care spun în cea mai mare măsură că nu preferă margarina – aproape jumătate (49%) au selectat această opțiune.

Cand vine vorba de categorii de produse preferate de români, pe primul loc se afla laptele – consumat zilnic de o treime din români (33%). Alte produse incluse de români în alimentația lor zilnică sunt: iaurtul sau produsele de tip sana/chefir/lapte bătut (menționate de 21%), untul (menționat de 20%) și brânza telemea (menționată de 18%).

Cumpără românii lactate de la piață și de la producători locali?

Datele Reveal Marketing Research arată că în general, românii preferă să cumpere produse lactate din trade-ul modern (supermarketuri / hypermarketuri), în detrimentul magazinelor din proximitatea casei. Întrebați de unde preferă să cumpere fiecare categorie de produse lactate, în medie, 57% dintre respondenți declară că preferă varianta supermaketurilor pentru aceste produse, comparativ cu doar 18% care spun că se duc la piață pentru a cumpăra lactate. Magazinele din apropierea casei sunt preferate în medie de 16% dintre români, iar doar 9% dintre respondenți declară că nu cumpără deloc. 

Aproape jumătate dintre români (49%) spun că, de obicei, cumpără lapte de la supermarket/hypermarket, iar 30% îl cumpără mai degrabă de la piață. Observăm că 1 din 3 români cu cumpără deloc margarina. Deși lanțurile de magazine sunt preferate în cea mai mare măsură de români, un sfert dintre aceștia (25%) spun că preferă să cumpere smântână, de exemplu, direct de la un producător local.

Cât de loiali sunt românii brandurilor preferate de lactate?

Întrebați cât de loiali sunt atunci când vine vorba despre alegerea produselor lactate în general, 36% dintre români au spus că obișnuiesc să cumpere mereu același brand, indiferent de promoțiile de la raft. 46% dintre respondenți afirmă că alternează aceleași branduri, în funcție de promoțiile găsite în magazin. În schimb, doar 12% dintre români spun că își fac aprovizionarea cu produse lactate, în funcție de promoțiile de la raft și nu cumpără mereu aceleași brand. Un procent de doar 6% dintre respondenți spun că se uită la alte criterii atunci când fac cumpărăturile de lactate și nu achiziționează aceeași marca. Alegerea lor este influențată de reclame, ambalaje atractive sau de ingredientele produsului respectiv din categoria lactatelor. 

Cantitate mai mare la același preț:
ofertele cele mai atractive pentru români

Întrebați care sunt pachetele de lactate cele mai atractive pentru români, în medie, cei mai mulți dintre români (53%) au spus că preferă pachetele de cantitate, de tipul primești 20% în plus pentru același preț. Pe locul al doilea se află pachetele cu același produs (de exemplu, 3+1 gratis, 1+1 gratis) care au fost menționate în medie de 37% dintre respondenți. Mai puțin atractive sunt pachetele complementare (de exemplu, lapte + cereale) – doar 10% în medie dintre români au selectat acest răspuns. 

Comportamentul de consum privind lactatele
în contextul pandemiei. Ce s-a schimbat?

Studiul și-a propus să investigheze și schimbările aduse de pandemie în ceea ce privește criteriile de alegere a produselor lactate. Pentru 60% dintre aceștia noul context nu a adus schimbări în comportamentele lor de achiziție. Ei declară că în continuare cumpără aceleași produse lactate ca înainte de izbucnirea pandemiei. Restul de 40% declară că au avut loc niște schimbări36% spun că pe lângă produsele pe care le cumpărau și înainte, adaugă în coș și produse pe care le consideră mai sănătoase iar 4% declară că acum cumpără alte produse decât înainte – produse considerate a fi mai sănătoase.


Despre Reveal Marketing Research

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.

***

Metoda folosită a fost CAWI (Computer Assisted Web Interview) și au fost derulate 1011 interviuri online cu respondenți cu vârsta peste 18 ani, online users, pe un eșantion reprezentativ la nivel național urban și rural în perioada 19-25 ianuarie 2021. Eroare de eșantionare +/- 3%. Nivel de încredere 95%. 

NOUA PARADIGMA A ECONOMIEI CIRCULARE PENTRU UN VIITOR SUSTENABIL

0

The Diplomat-Bucharest organizeaza prima editie a evenimentului dedicat ECONOMIEI CIRCULARE pe 16 februarie, in cadrul unei conferinte online adresata partilor interesate si relevante din departamentele guvernamentale si economice, companii, grupuri de lobby si experti.

Proiectul dezvoltat de IRCEM, in parteneriat cu Ministerul Mediului si Departamentul pentru Dezvoltare Durabila din Guvernul Romaniei si referitor la tranzitia catre o economie circulara (ROCES) 2020-2030,are scopul de a defini pilonii pentru sustinerea acestei tranzitii catre o economie circulara prin implicarea tuturor actorilor relevanti si prin atragerea sprijinului financiar necesar.

Obiectivele cheie ale proiectului sunt legate de identificarea oportunitatilor regionale si locale ale sectorului economiei circulare din România, care vizeaza principalul plan de actiune al Comisiei Europene in directia mai multor directive:

• Directiva-cadru privind gestionarea deseurilor

• Directiva privind depozitele de deseuri

• Directiva privind ambalarea si deseurile de ambalaje

• Vehicule scoase din uz (ELV), baterii si acumulatori si baterii pentru gestionarea deseurilor de baterii

• Deseuri de echipamente electrice si electronice (DEEE)

AGENDA EVENIMENTULUI

14:30- 16:30 PANNEL DISCUSSION

14:30-14:35 CONSTANTIN DAMOV, PRESEDINTE C.E.R.C.
Cum se poate dezvolta un model de economie circulara în Romania?

  • Cadrul legislativ european și national privind tranzitia către o economie circulara
  • Planul de actiune pentru economie circulara la nivel national ( economic, social , mediu, comunicare, educatie)
  • Potentialul economiei circulare la nivel national

VORBITORI

LÁSZLÓ BORBÉLY, State Counselor, Department of Sustainable Development Government of Romania (confirmed)

CONSTANTIN DAMOV, President, Circular Economy Coalition (CERC) (confirmed)

CONSTANTIN TOMA, Mayor, Buzau City Hall (confirmed)

GABRIEL IVAN, Country General Manager, CHEP Romania with presentation: Circular Economy in FMCG – Regenerative Supply Chains(confirmed)

TRAIAN IONESCU, Business development manager, Moderator (on behalf of CERC) (confirmed)

BARNA TÁNCZOS, Ministry of Environment, Water and Forests(tbc)

CLAUDIU NASUI, Ministry of Economy, Entrepreneurship and Tourism(tbc)

EMIL BOC, President, Romanian Municipalities Association (AMR)(tbc)

16:30-17:30 Bune practici la nivel national

IMM-urile solicită resurse umane și alocare bugetară pentru Măsura 3

0

Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) prezintă o anliză asupra implementării de către Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat (MMACA) a Măsurii 3 – Granturi pentru investiții, elaborate „în contextul crizei provocate de Covid-19, pentru beneficiarii prevăzuți la art. 3, a căror activitate a fost afectată de răspândirea virusului SARS-CoV-2 sau a căror activitate a fost interzisă prin ordonanțe militare pe perioada stării de urgență sau îngrădite pe perioada stării de alertă”. Totodată, IMM-urile avansează o serie de solicitări pentru eliminarea deficiențelor constatate în aplicare și derularea procesului în continuare: 

Poziția CNIPMMR privind Măsura 3 – Granturi pentru investiții

STATISTICI CU PRIVIRE LA APLICANȚI

  •  S-au depus proiecte de 15.89 mld lei, iar antreprenorii au fost dispuși să cofinanteze cu un total de 13.44 mld lei pentru acestea, adică 45.84%.
  •  20946 de firme din totalul de 27736, adica un procent de 75%, au avut un punctaj de 100 de puncte, ceea ce arată că nu este un program bine gândit care să diferentieze aplicanții.
  •  Cofinantarea medie pentru câștigători este de 59, 23%, granturi totale în valoare de 2,31 mld lei, iar cofinanțare de 3,35 mld lei).
  •  În intervalul de cofinanțare 30% – 45% sunt 58,94% dintre firme, acesta fiind de altfel intervalul de cofinanțare folosit în POR și un interval de cofinanțare suportabil pentru firmele afectate de COVID.
  •  În ultima zi s-au depus aproape jumătate din proiectele câștigătoare (47,18%), fapt care ridică mari semne de întrebare cu privire la informațiile din interiorul aplicației cu privire la procentele de cofinanțare folosite de aplicanți până în ultima zi.
  •  În regiunea NV, 63,07% din proiectele depuse în ultima zi au fost câștigătoare.
  •  40% din aplicații prevăd achiziții de spații. 

PROBLEME IDENTIFICATE 

  1. Suspiciuni privind scurgeri de informații cu privire la proiectele depuse

În perioada precedentă au aparut în presă suspiciuni privind scurgerea de informații cu privire la aplicațiile depuse și la faptul că unii aplicanți au avut informațiile necesare privind condițiile necesare a fi atinse pentru ca aplicațiile lor să fie selectate. 82,7% din aplicațiile câștigatoare au fost depuse în ultimele 5 zile.

  1. Când 75% din proiectele depuse au un punctaj de 100 de puncte, acest lucru arata ca programul a fost gândit deficitar; de altfel, CNIPMMR, a atras atenția în repetate rânduri asupra grilelor de punctaj și a domeniilor eligibile pentru această măsură.
  2. Procentul de cofintantare mediu de 59,23%, demonstrează că programul nu își atinge obiectivul, acela de a-i ajuta pe cei aflați în dificultate, ci a-i ajuta pe cei care NU AU NEVOIE de finanțare de tip grant, aceștia putând beneficia de alte instrumente de împrumut de tipul IMMINVEST.
  3. Cofinanțarea nu trebuie să fie un criteriu de departajare a firmelor, ci trebuie să fie un procent fix, de altfel, faptul că 60% din aplicanți au aplicat în intervalul 30-45% demonstrează acest lucru.
  4. Criteriul privind cofinanțarea nu este un criteriu bun pentru un program de finanțare care are drept obiectiv sprijinirea beneficiarilor a căror activitate a fost afectată de pandemia COVID-19, întrucât exact acești beneficiari afectați nu sunt în măsura să asigure o cofinanțare cât mai mare.
  5. Criteriul cu privire la RIR este greșit gândit de la început din cel putin 3 motive:
  1. RIR trebuia verificat pe o perioadă cuprinsă între 5-7 ani, o perioadă rezonabilă pentru recuperarea investiției.
  2. RIR trebuia să aibă o valoare cuprinsă între 0-5% pentru punctaj maxim, care să demonstreze că investiția va fi recuperată într-o perioadă rezonabilă de timp.
  3. RIR a fost calculat doar în baza unor numere introduse manual în aplicație doar pentru a obține punctajul maxim la acest criteriu, fără a avea și o justificare a acelor numere.
  1. 40% din aplicații au vizat achizitia de spatii, ceea ce arată un mod speculativ de a aborda această finanțare.

POZIŢIA CNIPMMR

Dat fiind cele menționate mai sus, Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România solicită:

1. Un control strict din partea STS și a Corpului de Control al Prim-Ministrului României cu privire la:

  • Persoanele care au avut acces la baza de date a programului și care au accesat alte secțiuni decât cele pentru care le-a fost acordat accesul
  • Să transmită public dacă angajați ai băncilor au avut acces la baza de date cu aplicațiile
  • Numărul de accesări ale fiecarei secțiuni și momentele în timp
  • O corelație între angajații băncilor care au accesat baza de date a măsurii și proiectele câștigătoare 

2. Deschiderea unei noi sesiuni de certificate stare de urgență necesare în momentul SEMNĂRII contractului de finanțare, care să ateste că firmele aplicante au fost afectate de COVID PÂNĂ LA DATA APLICĂRII PROIECTULUI și că programul își atinge obiectivul inițial, acela de a ajuta firmele în nevoie.

3. Excluderea firmelor care achiziționează spații imobiliare sau spre închiriere conform art Art 23, (5) Din granturile pentru investiții nu se finanțează:

a) cereri de finanțare care au drept obiect realizarea unor servicii de consultanță, studii sau alte activități asimilate acestora;

b) cereri de finanțare care au drept obiect sedii de birouri sau alte activități destinate investițiilor imobiliare pentru închirierea de birouri/concesionarea sau orice alte forme de valorificare ale acestora;

c) orice alte cereri de finanțare care nu sunt în legătură cu domeniile de investiții prevăzute la art. 19 alin. (1) și (2).

4. Corelarea achiziționării de spații de producție cu:

  • Numărul de angajați (nu poți să achiziționezi un spațiu de câteva sute de metri pătrați daca ai numai 1 angajat)
  • Echipamentele propuse spre achizitionare în proiect (pentru a evita specula imobiliară, nu poti achiziționa un spațiu de producție dacă nu îl și dotezi cu măcar o parte din echipamente)
  • Raport ANEVAR independent care să demonstreze eficacitatea și valoarea de piață a achiziției ( ATENȚIE la cei care își vând sieși sau unor apropiați spații)

5. Utilizarea de asistență tehnică pentru angajarea unor experți independenți care să monitorizeze toate achizițiile realizate în proiecte și care să valideze aceste achizitii

6. Suplimentarea de urgență a alocarii bugetare pentru această măsură: Este vital ca această suplimentăre a alocării bugetare să se realizeze în cel mai scurt timp (implicit semnarea contractelor de finanțare) astfel incat cel puțin aplicantii cu 100 de puncte și minim 30% rată de cofinanțare asumată să fie capabili să își redereseze activitatea. Această măsură include și realizarea unei liste de rezervă unde să se regasească aplicațiile care au potențial de a primi finanțare în urma suplimentării fondurilor alocate.

7. Alocarea de resurse umane profesioniste pentru proiectarea viitoarelor apeluri și masuri de finanțare: Această măsură are rolul de a lansa viitoare apeluri și măsuri eficiente, cu viziune, astfel încât să se poată previziona și combate eventuale scăpări de proiectare și programele lansate să fie eficiente, relevante și să își atingă scopul propus.