Un miliard de euro taxe virate de JTI pentru 2020

0

JTI a virat la bugetul statului roman peste 4,77 miliarde de lei (aproape un miliard de euro), în creștere cu peste 12% față de taxele plătite pentru 2019. Suma reprezintă accize, TVA și alte taxe, impozite și contribuții aferente anului 2020, plătite până în prezent.

„Într-o perioadă de criză fără precedent, JTI continuă să fie un partener de încredere. Compania noastră se află în categoria marilor contribuabili, iar de acum putem spune că am intrat în clubul miliardarilor. 78% din cifra de afaceri a JTI reprezintă taxe virate la buget, țigaretele fiind cele mai taxate produse din România. Pentru o evoluție normală a companiei și, implicit, pentru a crește contribuția la buget, este nevoie de predictibilitate fiscală și legislativă. Astfel, sperăm ca anul acesta să nu ne confruntăm cu inițiative de supra-reglementare, de tipul celei respinse în iunie trecut de către Parlament, și să stabilim, împreună cu Ministerul Finanțelor, un nou calendar sustenabil de accizare a țigaretelor, pentru perioada 2022-2027. Suntem convinși că, prin dialog constructiv între mediul de afaceri și autoritățile de reglementare, pot fi găsite soluții viabile, astfel încât statul să se poată baza pe noi și în anii care urmează, în ciuda incertitudinilor și dificultăților economice generate de pandemie. La JTI, vom continua să ne desfășurăm activitatea onest, să derulăm programe anti-contrabandă în parteneriat cu autoritățile și să ne implicăm în viața comunității prin proiecte sociale și culturale recunoscute la nivel național”, a declarat Evgeny Nikolsky, General Manager JTI Romania, Moldova și Bulgaria.

Pe durata pandemiei, JTI România, recertificată în aceste zile ca angajator de top, nu a disponibilizat și nu a trimis în șomaj tehnic niciun angajat din cei peste 1.200 care lucrează în sediul central, în fabrică și în birourile de vânzări din țară. De asemenea, compania a continuat programele de combatere a contrabandei și a intensificat sprijinul acordat comunității, inclusiv pentru lupta împotriva Covid.

JTI este printre primele companii multinaționale care au început să facă afaceri și să producă în România, încă din 1993. Aproximativ 70% din producția fabricii din București merge la export, în circa 50 de țări, JTI Manufacturing fiind considerată un centru de excelență în cadrul grupului, pentru calitate în execuție și eficiență.

Conform ultimei execuții bugetare anunțate de Ministerul Finanțelor, veniturile provenite din accizele pentru produsele din tutun au crescut în 2020, față de anul precedent, cu 10,9% pe fondul creșterii accizei și scăderii comerțului ilicit, sectorul tutunului devenind, în perioada pandemiei, cel mai solid contribuabil la bugetul statului.

România este al treilea producător european de țigarete, după Germania și Polonia. Conform INS, pe primele opt luni din 2020, totalul exporturilor a fost de 926,4 milioane euro, în creștere cu 51% față de aceeași perioadă din 2019. Totalul importurilor în același interval a fost de 234,1 milioane euro. Așadar, contribuția pozitivă a tutunului la balanța de plăți este de 692,3 milioane euro doar pe primele 8 luni.

OLX România și ING Bank România: 5 sfaturi pentru protecția consumatorilor, de Ziua Siguranței pe Internet

0

Pentru a marca Ziua Siguranței pe Internet (9 februarie), OLX, în parteneriat cu ING Bank România, lansează o nouă campanie de conștientizare și informare, cu scopul de a veni în sprijinul tuturor consumatorilor care se pot afla în situații critice pe parcursul tranzacțiilor online.

OLX, lider al pieței locale de anunțuri generaliste și unul dintre cele mai vizitate site-uri din România, continuă demersul de informare privind principalele măsuri de protecție a consumatorilor, în mediul online. OLX recomandă, în continuare, păstrarea vigilenței în fața diverselor atacuri care imită contul platformei, pentru a ademeni utilizatorii și a îi convinge să își lase datele personale și bancare. Fenomenul se numește “phishing” și constituie cea mai frecventă formă de fraudă din mediul virtual.

În contextul pandemiei generate de COVID-19, tentativele de phishing au crescut semnificativ, atacatorii devenind din ce în ce mai abili în accesarea datelor personale ale utilizatorilor: prin       website-uri false, e-mail-uri sau SMS-uri care creează iluzia că sunt trimise din partea unor companii renumite și de încredere. OLX, alături de ING Bank România, dorește să participe activ și să își aducă contribuția la expunerea și combaterea vulnerabilităților din mediul online, la care sunt supuși consumatorii de pretutindeni.

„În urma comunicărilor realizate de OLX în luna decembrie, conform datelor noastre, procentul userilor care au știut să depisteze un potențial atac de phishing a crescut de la 26% la 57%. Ne bucură să știm că numărul celor care recunosc o tentativă de fraudă s-a dublat, în același timp, suntem conștienți că mai putem contribui la amplificarea acestui număr. Cunoscând faptul că atacatorii încearcă să scoată vânzătorii de pe chat-ul platformei și să îi ducă spre site-uri clonă, OLX acționează pe două planuri: prevenție (prin comunicare adecvată diverselor situații) și reacție (prin blocarea link-urilor de phishing). Am avut o medie lunară de 1.000 de solicitări primite de la clienți și am închis, în ultimele 6 luni, peste 2.500 de site-uri clonă, iar pentru soluționarea cazurilor, colaborăm în mod constant cu Poliția Română. Astăzi, de Ziua Siguranței pe Internet, lansăm un nou val de informare, împreună cu ING Bank România, astfel încât tot mai mulți consumatori să cunoască metodele de apărare împotriva atacurilor de phishing.”, a declarat Theodor Filoș, Business Manager OLX.

În ING, siguranța clienților noștri, a banilor și a datelor bancare ale acestora, se află pe primul loc. Ne asumăm extrem de serios responsabilitatea de a ne proteja clienții, societatea și întregul sistem financiar de atacurile de tip phishing. Astfel, lansăm și ne implicăm constant în campanii de informare și conștientizare a clienților cu privire la noile tipuri de fraude. De asemenea, acționăm prin sisteme complexe pentru monitorizarea tranzacțiilor suspecte și blocarea acestora și avem un parteneriat bun cu autoritățile locale.

Noile tentative de fraudă se bazează pe obținerea tuturor informațiilor de pe card, necesare efectuării unei plăți online. Clienții trebuie să fie vigilenți, să nu își dea niciodată datele cardului și să nu acceseze link-uri sau fișiere atașate din e-mail-uri nesolicitate sau din social media, aceasta este prima regulă de siguranță. Ne bucurăm să ne alăturăm OLX, de Ziua Siguranței pe Internet, într-o nouă campanie pentru educarea utilizatorilor și combaterea atacurilor de tip phishing”, a afirmat Alin Becheanu, Head of Fraud Monitoring and Prevention în cadrul ING Bank România.

5 sfaturi pentru protecția consumatorilor:

  • Analizează cu atenție orice link primit prin rețelele de socializare (Whatsapp, Facebook) și nu îți introduce datele cardului pe astfel de site-uri. Există riscul ca acestea să fie clone false care extrag datele cardului. Ai grijă ca adresa website-ului în bara de navigare să înceapă cu „https” (și nu „http”), ceea ce înseamnă că este securizată (ex.: https://www.olx.ro/ și https://ing.ro/) și că URL-ul este cel corect.  
  • Ține minte întotdeauna: cardul bancar este un instrument de plată, nu de încasare, adică este folosit ca să faci plăți și nu ca să încasezi banii pe card. Așa că NU oferi datele (număr, data de expirare și CVV2) altor persoane care susțin că îți vor trimite bani. Un mesaj cu cod de autorizare nu va veni niciodată când trebuie să primești bani, iar dacă trimiți codul, înseamnă că autorizezi, de fapt, o plată.
  • Păstrează conversația doar pe chat-ul OLX și nu discuta pe alte canale de comunicare, precum WhatsApp. Chat-ul OLX cel mai sigur canal de comunicare, locul în care te putem proteja în caz de fraudă.

  • Nu accepta să-ți dai datele cardului pentru a primi contravaloarea unui produs vândut pe OLX. Plățile prin livrarea prin OLX se fac doar ramburs, prin firma de curierat (cash sau în contul tău bancar).
  • Uită-te după greșeli de ortografie. Mesajele frauduloase pot include greșeli sau exprimări incorecte. Mai mult, mesajele pot avea o formulă de adresare generică, fără a fi personalizate cu numele sau prenumele tău.

Ce poți face dacă ești victima unui atac de tip phishing?

  • Anunță imediat banca și raportează problema în scopul blocării cardului
  • Depune o plângere la Poliția Română, pe https://www.politiaromana.ro/ro/petitii-online sau la cea mai apropiată secție de poliție
  • Contactează echipa de customer success OLX și trimite-le linkul paginii false pe contact@olx.ro, pentru a-l bloca de urgență
  • Blochează numărul de telefon al atacatorului

Mai multe informații utile: https://siguranta.olx.ro



Despre OLX:

            OLX România, parte a OLX Group, este liderul pieței locale de anunțuri generaliste, cu peste 4 milioane de anunțuri active și o medie lunară de peste 12 milioane de vizitatori, potrivit SATI. Pe OLX se găsește o gamă largă de categorii printre care electronice și electrocasnice, mașini, proprietăți imobiliare, obiecte de vestimentație sau pentru casă și grădină. Platforma se poate accesa atât de pe desktop, cât și din aplicațiile mobile pentru iOS și Android, Huawei AppStore.

Despre ING Bank România:

ING Bank România este parte a ING Group, instituție financiară internațională globală, care oferă servicii bancare unui număr de peste 38,8 de milioane de clienți individuali, companii sau instituții din peste 40 de țări.

            Înființată în 1994, ING Bank România este în prezent o bancă universală, oferind produse și servicii tuturor categoriilor de clienți – companii mari și mici, instituții financiare, mici antreprenori și persoane fizice. ING Bank România este a patra bancă în top 10 bănci locale, conform activelor, și singura bancă cu creștere organică, fără achiziții de portofolii de clienți sau alte bănci. ING Bank România este o bancă universală cu peste 1,6 milioane de clienți din trei segmente de business: persoane fizice (retail), companii IMM-uri și Mid-Corporate și Wholesale Banking.

Misiunea ING este aceea de a-i susține pe oameni să fie cu un pas înainte, în viață și în afaceri.

An record la XTB România: Triplarea numărului de clienți și a rulajelor în 2020

0

Casa de brokeraj XTB România a înregistrat în 2020, de 3 ori mai mulți clienți noi și rulaje de 3 ori mai mari față de 2019 (205% creștere a numărului de clienți noi și 209% creștere a rulajelor), se arată într-un comunicat al companiei care prezintă rezultatele pe anul trecut. De asemenea, oferta optimizată a XTB combinată cu evenimentele istorice care au mișcat piața în 2020 au atras aproape de 4 ori mai multe fonduri față de 2019, reprezentând o creștere de 280% a depunerilor clienților.

La nivel global, XTB a generat cel mai mare venit operațional din istoria companiei – 178.3 milioane EUR (o creștere cu 233,4% față de 2019), profit net – 89.9 milioane EUR (o creștere cu 597,4% față de 2019) și EBIT – 115.4 milioane EUR (creștere cu 689,3% față de 2019). XTB a deschis, de asemenea, un număr record de 112 mii de conturi noi (o creștere cu 206,5% față de numărul de clienți achiziționați în 2019). De asemenea, grupul a rupt bariera unui sfert de milion de clienți în întreaga lume.

Împreună cu operațiunile de retail, care constituie majoritatea veniturilor grupului, XTB dezvoltă operațiuni instituționale sub marca X Open Hub (XOH). XOH oferă lichiditate și tehnologie altor instituții financiare, inclusiv case de brokeraj. Această parte a activității Grupului XTB a raportat în 2020 o creștere de cinci ori a veniturilor la 23.5 milioane EUR, comparativ cu 4.8 milioane în 2019.

„2020 a fost un an foarte bun pentru XTB. Obținerea unor creșteri de trei cifre a veniturilor și profiturilor nu ar fi fost posibilă fără câțiva ani de muncă intensă asupra produsului, tehnologiei și dezvoltării serviciilor noastre. Datorită acestui fapt, am profitat de oportunitățile de dezvoltare și creștere oferite de volatilitatea peste medie din piețe. Anul acesta a confirmat stabilitatea fundamentelor pe care se bazează afacerea noastră”, a declarat președintele Consiliului de administrație al XTB, Omar Arnaout. „Vrem să fim prima opțiune în ceea ce privește alegerea unei companii de investiții, nu numai pentru clienții din Polonia și Europa, ci și din întreaga lume”, a adăugat Omar Arnaout.

La rândul său, Irina Cristescu (foto), General Manager XTB România explică: „Deși cu greu ne puteam imagina că anul 2021 ar putea aduce cu sine o volatilitate mai mare decât a generat-o începutul pandemiei, în așa fel încât să ne apropiem cu ușurință de recordurile din anul 2020, luna ianuarie a venit cu o surpriză de proporții: evoluția impetuoasă a criptomonedelor și fenomenul GameStop. Acestea, împreună cu oferta XTB de 0% comision pe actiuni cu deținere (sub rulaj de 100.000 EUR), au atras un val nemaiîntâlnit de investitori noi care s-au grăbit să nu rateze momentele istorice ce au marcat piețele financiare în această perioadă, așa încât sucursala din România a atins un nou record istoric.”

XTB a deschis la nivel local, numai în luna ianuarie 2021, aproape atâția clienți noi cât a deschis în tot anul 2019, și dublu față de ultimul maximul istoric care a fost înregistrat anul trecut în varf de pandemie și care era, deja, la rândul lui, un salt fără precedent.

Pentru anul 2021, XTB România intenționează să mențină ritmul și își propune mai multe obiective de creștere, inclusiv mărirea și mai mult a numărul de investitori atrași de piețele de capital și înregistrarea de noi recorduri ai indicatorilor de performanță. În plus, compania își dorește să crească și mai mult accesibilitatea piețelor financiare pentru un număr cât mai mare de români. Un prim pas în acest sens a fost realizat prin eliminarea comisioanelor pe acțiuni pentru piețele externe (pentru rulaj sub 100.000 EUR), urmând ca în anul 2021, XTB să se concentreze pe optimizarea ofertei și diversificarea acesteia prin adăugarea unui număr cât mai mare de instrumente financiare și piețe noi.

Totodată, compania planifică să aducă în fața investitorilor români specialiști de renume și o serie nouă de evenimente educaționale, conferințe și dezbateri la un nivel superior de calitate care să contribuie la creșterea nivelului de cultură investițională din România și să ajute investitorii să înțeleagă piețele, principiile de management al riscului și să ia decizii investiționale în cunoștință de cauză și documentate.

Nu în ultimul rând, XTB România a început deja recrutarea pentru dublarea echipei locale de suport, într-un context în care numărul de clienți noi, interesați de investițiile în piețele de capital este aproape copleșitor.

Continuarea dezvoltării globale

Obiectivul primordial al XTB la nivel global este de a deveni prima alegere și soluția cea mai cuprinzătoare pentru fiecare investitor. Prioritatea consiliului de administrație este creșterea suplimentară a numărului de clienți, ceea ce duce la consolidarea poziției pe piață a Grupului XTB în lume, bazată atât pe gestionarea eficientă a factorilor externi favorabili, cât și pe îmbunătățirea domeniului ofertei, tehnologiei și serviciilor. De asemenea, XTB va continua expansiunea pe noi piețe, concentrându-se pe demararea operațiunilor în Emiratele Arabe Unite și în Africa de Sud.

În prezent, clienții XTB au acces la un total de 4.500 de instrumente financiare, inclusiv peste 2.000 de acțiuni și ETF-uri cu deținere listate pe 16 dintre cele mai mari burse din lume, inclusiv mărfuri, proprietăți imobiliare și obligațiuni, precum și acces la piața valutară și criptomonede.

„Avem o viziune clară de dezvoltare în 2021. Vrem să deschidem cel puțin 120.000 de conturi noi, să deschidem un nou birou în Dubai și să ne intensificăm activitățile pe piețele pe care suntem deja prezenți. De asemenea, ne vom concentra puternic pe cele mai înalte standarde de calitate a serviciilor și tehnologiei oferite clienților, nu numai în contextul platformelor noastre xStation și xStation Mobile, ci și în ceea ce privește securitatea, performanța și stabilitatea. Chiar și ultimele zile ne-au arătat cât de important este pentru clienți să poată investi în instrumentele care îi interesează oricând doresc. Vom face totul pentru ca XTB să fie un loc care să ofere astfel de oportunități; astăzi și în viitor”, a adăugat Omar Arnaout.

Mai multe informații detaliate sumarizând activitățile grupului XTB în 2020 sunt incluse în Raportul Curent nr. 2/2021 – „Rezultate preliminare financiare și operaționale pentru anul 2020”, care poate fi accesat AICI.

Despre XTB:

Cu mai mult de 15 ani de experiență în piețele financiare, XTB este, în prezent, unul dintre cei mai mari brokeri de instrumente derivate din lume și o companie completă de investiții listată pe Bursa de la Varșovia. Cu birouri în peste 10 țări incluzând Marea Britanie, Polonia, Germania și Franța, XTB este, de asemenea, reglementată de cele mai importante autorități de supraveghere din lume incluzând FCA și KNF.

Avertisment cu privire la riscuri:

77% din conturile investitorilor de retail pierd bani atunci când tranzacționează CFD-uri cu acest furnizor. Ar trebui să luați în considerare dacă vă puteți permite să vă asumați riscul ridicat de a vă pierde banii.

Orice opinii, cercetări, analize, preţuri sau alte informaţii oferite cu titlul de comentarii generale de piaţă nu reprezintă sfaturi de investiţii. XTB nu este răspunzător pentru orice pierdere sau pagubă incluzând şi fără limitare la, orice pierdere sau câştig care poate lua naştere direct sau indirect din utilizarea sau bazarea pe astfel de informaţii. Vă aducem la cunoştinţă că informaţiile sau cercetările bazate pe date istorice nu garantează viitoare performanţe sau rezultate.

RECORDUL ECONOMIC AL CHINEI GENEREAZĂ ÎNCREDERE ÎN LUME

Jiang Yu,
Ambasadorul Chinei în România

În 2020, economia mondială a fost supusă unor teste extrem de severe. Pandemia de COVID-19 a lovit violent și a afectat grav activitățile economice din întreaga lume. Cele trei probleme majore, și anume, lipsa de impuls pentru creșterea economică globală, guvernanța economică globală înapoiată și dezvoltarea dezechilibrată pe plan mondial, au devenit mai evidente, iar perspectivele economiei mondiale sunt sumbre. În contextul integrării profunde a lanțurilor industriale și piețelor globale, redresarea economică a unei țări nu numai că va aduce beneficii țării respective, dar va însemna, de asemenea, că lanțurile de aprovizionare și cererile de piață din alte țări vor fi îmbunătățite și stimulate.

Economia Chinei a rezistat testului șocurilor multiple. În 2020 PIB-ul a crescut cu 2,3% față de anul precedent, țintele și sarcinile majore pentru dezvoltarea economică și socială au fost îndeplinite mai bine decât cele estimate, făcând astfel China singura economie majoră din lume care a obținut o creștere pozitivă. Directorul General al FMI, Kristalina Georgieva, consideră că redresarea viguroasă a Chinei a oferit un „impuls puternic” economiei globale, creând oportunități țărilor care aprovizionează mărfuri precum și produsele solicitate de China în lanțului său de producție.

Acest raport prezintă mai multe caracteristici ale economiei Chinei din ultimul an:

În primul rând, China a obținut un progres în economia de ansamblu. Dimensiunea economică a Chinei a depășit 100 de trilioane de yuani (15,42 trilioane de dolari SUA), marcând un nou nivel al puterii economice, științifice și tehnologice a Chinei și a puterii naționale generale. Sprijinul pentru asigurarea și îmbunătățirea mijloacelor de trai ale oamenilor este mai solid, fundamentul material pentru promovarea dezvoltării de înaltă calitate este mai puternic, iar rezistența și marja de manevră pentru a răspunde diferitelor riscuri și provocări devin mai puternice.

A doua caracteristică este promovarea optimizării structurale. În timp ce dezvoltarea economică și socială se confruntă cu riscuri și provocări severe, China se îndreaptă în direcția de dezvoltare de înaltă calitate și profită de tendința de a promova dezvoltarea de noi industrii, noi formate și noi modele, îndrumând și încurajând transformarea și modernizarea industriilor tradiționale. Producția cu înaltă tehnologie și producția de echipamente au crescut mai repede decât rata medie de creștere industrială, iar industrii precum munca la domiciliu, consultarea medicală la distanță și educația online au realizat o expansiune rapidă.

A treia caracteristică este deblocarea ciclului de cerere și ofertă. Ca răspuns la blocajul circular întâlnit în procesul de reluare a lucrărilor și producției, China a continuat să aprofundeze reforma structurală a ofertei și a acordat atenție gestionării cererii, îmbunătățind în mod eficient ciclul economic. În al patrulea trimestru al anului 2020, rata de utilizare a capacității de producție industrială a ajuns la 78%. În decembrie, rata de vânzare a produselor industriale a ajuns la 98,4%, iar rata de creștere a profitului întreprinderilor a devenit pozitivă.

A patra caracteristică este acoperirea nevoilor de trai ale oamenilor. În 2020, s-au înregistrat mari realizări istorice în finalizarea construirii unei societăți moderat prospere din toate domeniile și a fost obținută victoria decisivă în lupta împotriva sărăciei. 11,86 milioane de noi locuri de muncă au fost create pe tot parcursul anului, îndeplinind 131,8% din obiectivul stabilit; rata șomajului conform sondajelor din zona urbană a scăzut de la 6,2% în februarie la 5,2% în decembrie. Venitul disponibil pe cap de locuitor al rezidenților a crescut cu 2,1%, practic în conformitate cu creșterea economică.

Realizările sunt câștigate prin multe eforturi. Acest lucru nu s-ar fi putut realiza fără spiritul tenace și unit al poporului chinez în fața crizei și este, de asemenea, inseparabil de politici și măsuri macro și micro luate de guvernul chinez, care au luat în considerare atât condițiile actuale, cât și cele pe termen lung.

Mai întâi de toate, lupta cu tot posibilul împotriva epidemiei. Respectând principiul de a pune oamenii și viața pe primul loc, China a depus efort în lupta împotriva epidemiei, acordând prioritate producției și furnizării de materiale de prevenire a epidemiei și ale necesităților zilnice. După ce epidemia a fost tinuță eficient sub control, a fost stabilit un mecanism regulat de prevenire și control pentru a promova redresarea economică în mod ordonat.

În al doilea rând, este eficiența politicior de ajutoare. Pentru întreprinderile mici și mijlocii, operatorii economici individuali și alte entități de piață cu capacități anti-risc slabe, au fost adoptate măsuri precum reducerea impozitelor și reducerea taxelor, rambursarea creditelor și dobânzilor amânate pentru a reduce presiunea asupra lor. În același timp, pentru întreprinderile mari, a fost adoptată o abordare de serviciu „punct la punct”, vizând exact coordonarea lanțurilor industriale și a lanțurilor de aprovizionare.

Al treilea punct este creșterea bazată pe inovație. În ultimii ani, China a făcut progrese semnificative în inovația științifică și tehnologică. A apărut un număr mare de realizări ale inovației, dând nașterea pe de o parte, a multor noi industrii, noi forme și noi modele de afaceri, și au promovat pe de altă parte, transformarea și modernizarea multor industrii tradiționale. Acest lucru a oferit o forță motrice durabilă pentru dezvoltarea economică în timpul epidemiei.

Al patrulea punct este impulsul adus de reforma și deschiderea. China a continuat să îmbunătățească economia socialistă de piață, a accelerat dezvoltarea unui sistem de piață la standarde ridicate, a concentrat pe aprofundarea reformei alocării pe piață a factorilor de producție, a eliminat cu hotărâre toate barierele din calea dezvoltării entităților de piață și a continuat să se deschidă mai larg spre lumea exterioară, iar rezultatele se manifestă treptat.

În 2021, pe fondul multor incertitudini în dezvoltarea economică globală, economia chineză va avea atât provocări, cât și sprijin. În ansamblu, China a acumulat experiență de răspundere la riscuri și provocări în lupta împotriva epidemiilor și a protecției economice, a demonstrat o rezistență puternică pentru dezvoltare. Acesta este fundamentul dezvoltării economice al Chinei. Avem motive să credem că anul acesta China are capacitatea și condițiile de a consolida stabilitatea și redresarea economică și de a obține un bun început pentru „cel de-al 14-lea plan cincinal”.

În prezent, China este ferm angajată să se deschidă mai larg din toate punctele de vedere, va construi un nou sistem pentru o economie deschisă la un nivel superior și va accelera eforturile de a construi un nou model de dezvoltare în care ciclurile interne sunt dominante, iar cele interne și  cele internaționale se întăresc și promovează reciproc. Îmbunătățirea continuă a economiei Chinei va aduce încredere și energie pozitivă pentru redresarea economiei mondiale.

Privind la epoca post-epidemică, China va promova neclintit globalizarea economică și va colabora cu alte țări din lume, inclusiv cu România, pentru a face piața globală din ce în ce mai mare, pentru a pune în aplicare mecanismul de partajare și metoda de cooperare globală, aducându-și contribuția la menținerea păcii, dezvoltarea mondială și la construirea unei comunități umane cu un viitor comun.

Campanie de strângere de fonduri la Ziua Roșiei Montane

0

6 februarie este Ziua Roșiei Montane – celebrarea datei marcate pe cea mai veche tăbliță cerată descoperită în galeriile romane din Roșia Montată: 6 februarie 131.

La împlinirea a 1890 de ani de atestare a Roșiei Montane, Prietenii Roșiei Montane împreună cu Asociația ARA, organizatori pro-bono ai evenimentului în fiecare an, lansează campania de strângere de fonduri, gata să ofere detalii la: https://www.adoptaocasa.ro/case/lapidarium

Inițiatorii acțiunii subliniază: „Până când lucrurile vor reveni la normal și ne vom putea întâlni și fizic, vă asigurăm că lupta pentru a face din Roșia Montană o localitate sustenabilă, bazată pe dezvoltare durabilă, inclusă în patrimoniul UNESCO, continuă. În timp ce așteptăm ca decidenții din cadrul UNESCO să se pronunțe asupra dosarului redepus anul trecut, activitățile restaurare a patrimoniului și de ajutor acordat localității merg mai departe. Ce putem face acum pentru Roșia Montană este să ne implicăm în conservarea patrimoniului din localitate. De această dată, ne alăturăm campaniei Adoptă o Casă la Roșia Montană pentru restaurarea Lapidariului de la Muzeul Mineritului din localitate, ce adăpostește vestigii romane de pe vremea atestării așezării. La mulți ani, Roșia Montană! La mulți ani, în UNESCO!”

De asemenea, inițiatorii reamintesc că „Ziua Roșiei Montane se bazează pe trei principii: 1. Este un eveniment apolitic. Nu este acceptată nicio formă de colaborare, contribuţie sau promovare politică. Nu este acceptată politizarea prin alte căi.
2. Se bazează exclusiv pe activitatea de voluntariat a tuturor persoanelor implicate: organizatori, invitaţi, parteneri etc.
3. Este un eveniment deschis, cu intrare liberă”. 

România-Tunisia, oportunități de colaborare economică

0

Posibilitățile de cooperare economică între România și Tunisia au fost analizate la forumul de afaceri tunisiano-român organizat pe platforma Cisco Webex de Ambasada Republicii Tunisiene în România, InvestRomânia (Ministerul Economiei, Antreprenoriatului, Mediului de Afaceri și Turismului – MEAT) și Agenția Tunisiană de Promovare a Investițiilor Străine (FIPA), în parteneriat cu Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București (CCIB), Autoritatea Tunisiană de Investiții, Centrul de Promovare a Exporturilor din Tunisia (CEPEX) și Camera de Comerț și Industrie Prahova. Au participat oameni de afaceri din România și din Tunisia, reprezentanți ai unor camere de comerț și ai altor organizații de afaceri, ai administrației publice centrale și locale.

Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București informează că „webinarul, moderat de Cristian Ilie, director general adjunct al Direcției de Investiții Străine – aMEAT, a fost organizat cu scopul de a oferi companiilor românești informații actualizate și verificate privind climatul de afaceri și punctele forte ale economiei tunisiene. Pe de altă parte, cu acest prilej, oamenii de afaceri din Tunisia au avut posibilitatea de a afla detalii despre sectoarele economiei românești care oferă oportunități pentru dezvoltarea colaborării bilaterale, dar și despre potențialul investițional al țării noastre.

În deschiderea evenimentului, Excelenţa Sa Raja Jhinaoui Ben Ali, ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al Republicii Tunisiene în România, a vorbit despre oportunitățile de afaceri oferite de țara sa, generate de poziția geostrategică a Tunisiei, ce oferă deschidere către continentul african și către Orientul Apropiat și Mijlociu. Totodată, înaltul diplomat a subliniat că oamenii de afaceri interesați să dezvolte afaceri în Tunisia beneficiază de un cadru legal prietenos și care asigură protejarea integrală a investițiilor străine. În opinia E.S. Raja Jhinaoui Ben Ali, există un potențial economic semnificativ ce poate fi valorificat de comunitățile de afaceri din cele două țări.

În intervenția sa, președintele CCIB, dr. ing. Costică T. Mustață, a subliniat că impulsionarea relațiilor comercial-economice cu Tunisia constituie o prioritate pentru Camera bucureșteană. În acest context, a punctat colaborarea bună dezvoltată de-a lungul anilor cu organizații similare din Tunisia, îndeosebi cu CCI Sfax, datorită căreia antreprenorii români și tunisieni au beneficiat de oportunitatea de a participa la evenimente cu caracter interactiv, axate pe întâlniri B2B. De asemenea, președintele CCIB a vorbit oamenilor de afaceri din cele două țări despre posibilitatea de a folosi serviciile Reprezentanței Camerei bucureștene din Maroc, care acoperă întreaga regiune magrebiană, inclusiv Tunisia.

Pe lângă informațiile furnizate de președintele CCIB, dar și de către Aurelian Gogulescu, președintele CCI Prahova, pe tema modului în care camerele de comerț sprijină oamenii de afaceri din cele două țări să dezvolte proiecte împreună, participanții au avut oportunitatea de a afla de la Alexandru Mitroi, reprezentantul InvestRomânia, pe de o parte, și de la Abdelbasset Ghanmi, director general al FIPA Tunisia, pe de altă parte, date concrete privind: potențialul investițional, sistemul de taxe, cadrul legal, domeniile cheie, oportunitățile de afaceri oferite de cele două țări. În plus, oamenii de afaceri români au beneficiat de informații detaliate furnizate de Abir Chaouachi, reprezentanta Autorității Tunisiene de Investiții, și de Samir Abid, director general adjunct al CEPEX, privind facilitățile oferite investitorilor, dar și perspectivele shimburilor comerciale bilaterale”.

CCIB subliniază că „la 30 noiembrie 2020 (date disponibile), Tunisia era al doilea partener comercial al României din Africa, după Maroc, a treia piață de destinație pentru exportul românesc, după Maroc și Africa de Sud, cu 140 mil. USD și și a doua țară de origine, după Maroc, cu 61 mil. USD, la importul de produse din acest continent”.

XTB: Fenomenul GameStop și Reddit, un punct de cotitură în istoria tranzacționării de acțiuni. Ce impact va avea asupra piețelor de capital pe viitor?

0

Influența asupra pieței avută de către comunitatea Reddit, comportamentul marilor bănci și fonduri de investiții perceput ca fiind incorect de micii investitori, neintervenția SEC (ASF-ul american) în piață, imposibilitatea de a reglementa Internetul, precum și oprirea intempestivă a tranzacționării de acțiuni de către unii brokeri spre nemulțumirea masivă a investitorilor sunt principalele idei care au reieșit în urma Fenomenului GameStop și Reddit din ultimele zile.

În încercarea de a explica pe înțelesul tuturor ce s-a întâmplat pe piețele bursiere, dar și pentru a trage o serie de concluzii valoroase despre repercusiunile posibile asupra burselor pe viitor, casa de brokeraj XTB România i-a adus laolaltă pe Filip Kaczmarzyk, membru în boardul XTB la nivel global și șeful departamentului de Tranzacționare, Claudiu Cazacu, Consulting Strategist și Irina Cristescu, General Manager, în cadrul sucursalei din România.

„Evident, trebuie să pornim de la comunitatea Reddit, deoarece este ea cauza seriei de evenimente recente. Ceea ce s-a întâmplat este că membrii forumului au decis că este timpul să arate marilor fonduri și băncilor de investiții că piețele de acțiuni nu sunt ale lor. Acești membri susțin că a fost inacceptabil faptul că marile bănci au luat poziții short pe acțiuni (au vândut în lipsă mizând pe scădere),dorind astfel ca aceste companii să eșueze. Planul a fost de a alege acțiunile unei companii pentru care există expunere ridicată pe poziții short însă rulajele sunt relativ mici, și să încerce să ridice prețul, astfel încât vânzătorii cu poziții short să fie afectați. Atunci când volumele sunt mici și numărul de ordine este redus, este foarte ușor să miști acea piață, în special pentru un grup organizat de investitori. Așa a fost ales GME. GameStop are o rețea de magazine de jocuri (în speță pentru PC si consolă) în toată SUA. Anul trecut pe vremea aceasta, acțiunile GME se tranzacționau la 4 USD. În această săptămână însă au crescut și la peste 450 USD datorită investitorilor Reddit și mecanismului short squeeze”, explică Filip Kaczmarzyk.

Dar să explicăm pe scurt și ce înseamnă vânzărea în lipsă. Atunci când un investitor crede că prețul unei anumite acțiuni va scădea, poate găsi pe cineva de la care să împrumute acțiunile pentru ca apoi să le vândă. Desigur, la o anumită dobândă. Apoi, când acțiunile scad într-adevăr, le cumpără înapoi la un preț mai mic și le returnează proprietarului, marcând ca profit diferența dintre prețul de cumpărare și vânzare, minus rata dobânzii. “Există totuși un element care face diferența. Vânzările în lipsă nu sunt disponibile pe scară largă pentru toată lumea. De obicei, marile instituții, cum sunt băncile sau fondurile de investiții, pot face acest lucru. Însă aceste instituții trebuie să raporteze autorității de reglementare valoarea pozițiilor short deținute, iar datele sunt disponibile pe scară largă pentru public”, explică, mai departe, șeful departamentului de Tranzacționare al XTB la nivel global.

„Astfel, investitori alături, poate, de membri ai acestui forum au început să cumpere cantități semnificative de acțiuni GameStop, ceea ce a pus presiune ascendentă pe prețul de piață. Desigur, vânzătorii în lipsă au înregistrat o pierdere pe pozițiile lor (de tip short). Trebuie să avem în vedere că, atunci când un investitor deschide o poziție de vânzare în lipsă (short), trebuie să depună o anumită garanție financiară la broker, astfel încât acesta să știe că este capabil să acopere eventuale pierderi la închiderea poziției. Cu cât prețul GME era mai mare, cu atât brokerii solicitau sume mai mari. O poziție în pierdere nu poate fi ținută la nesfârșit. Unii dintre vânzătorii în lipsă au decis să își închidă pozițiile. Și pentru a închide o poziție short, un investitor trebuie să cumpere acțiunile, ceea ce crește prețul, oferind chiar ce așteptau investitorii și cei de pe forumul WSB de pe Reddit. Acest mecanism, descris simplificat anterior, se numește short squeeze, o forțare a pozițiilor de vânzare în lipsă. Se poate ca forumul Reddit să fi oferit doar scânteia, una puternică, iar ceea ce s-a întâmplat mai târziu să fi fost un mecanism natural de piață, pe care unii dintre investitorii instituționali să nu îl fi luat în considerare. Odată ce această formulă a funcționat pentru GME, unii dintre cei de pe forum au început să caute acțiunile și activele următoare predispuse la mișcări similare. Scenariul s-a răspândit în mai multe zone ale pieței, dar cu un succes mult mai restrâns”, adaugă, la rândul său, Claudiu Cazacu.

Pentru a avea o viziune de ansamblu asupra întregii situații, cifrele spun totul. Într-o zi de tranzacționare, XTB a avut 2.500 de ordine plasate într-o perioadă scurtă de timp la deschiderea pieței americane. 1.800 dintre aceste ordine erau GME sau AMC. GameStop a fost la nivel global acțiunea cea mai tranzacționată din data de 25 ianuarie până astăzi. Împreună cu AMC, acestea două au reprezentat peste 20% din volumul total al tranzacțiilor pe acțiuni. De asemenea, GameStop a fost în top 3 cele mai populare acțiuni în fiecare sucursală XTB din întreaga lume în luna ianuarie, într-un context în care majoritatea tranzacțiilor au avut loc în principal în ultima săptămână a lunii.

„Asta arată cât de mare a fost frenezia. Toată lumea a vrut să tranzacționeze acțiunile respective. Mai mult, am avut clienți care deschideau conturi noi DOAR pentru acest lucru. Datorită acestui fenomen, numai în ianuarie XTB a deschis dublul conturilor față de maximul istoric care a avut loc anul trecut în varf de pandemie și care era deja la rândul său un maxim fără precedent. Deci, cu siguranță putem vorbi despre un interes sporit. Ceea ce este mai important în opinia mea este modul în care am reușit să gestionăm fluxul clienților noi și existenți. Spre deosebire de unii brokeri de pe piață care au suspendat temporar deschiderea de noi conturi de tranzacționare, XTB a oferit continuitate și în fluxul de deschidere a conturilor noi. În fiecare zi sistemele noastre atingeau noi valori maxime în ceea ce privește numărul de utilizatori online. Pentru a facilita acest flux, am acționat imediat și am optimizat infrastructura tehnică pentru a îmbunătăți capacitatea totală a sistemului. Afluxul de clienți noi care au solicitat deschiderea de cont în aceasta perioadă a fost însă și de până la 10 ori mai mare  decât în perioade normale în așa fel încât procesul de verificare si validare a datelor clienților a durat considerabil mai mult. De asemenea, unii brokeri din piață nu au reușit să susțină și au blocat posibilitatea de cumpărare pentru aceste acțiuni. XTB însă a reușit să țină situația sub control, fiind unul dintre puținii brokeri care nu au restricționat tranzacționarea pe GME, AMC sau alte instrumente similare. XTB funcționeaza ca un broker de tip agenție pentru acțiuni, lucrând cu diferite contrapărți pentru a garanta executarea ordinelor clienților direct în piață. Au existat la un moment dat ușoare întârzieri, acestea fiind rezultatul volumelor mai mari decât de obicei și a numărului limitat de brokeri din SUA care au permis execuția în acele momente. Dar în cele din urmă toți clienții XTB au reușit să achiziționeze acțiunile dorite în portofoliile lor. Am navigat în această perioadă critică fără niciun incident major, iar clienții noștri au avut acces complet și constant la portofolii în orice moment.”, a spus și Irina Cristescu.

Cum interpretăm mai departe ce s-a întâmplat? Iată opinia lui Filip Kaczmarzyk, șeful departamentului de Tranzacționare al XTB la nivel global.

  • Ceea ce putem spune cu siguranță este că SEC nu a întreprins nicio acțiune până acum. Pe de altă parte, ar fi avut ce sa facă?
  • Ceea ce putem spune sigur este că există un risc sistematic la care nimeni nu s-a gândit până acum. Tranzacționarea se îndepărtează din ce în ce mai mult de burse și se apropie de market makeri și de operatori independenți. Acest lucru permite instituțiilor precum Robinhood să ofere tranzacționare de acțiuni fără costuri. Adesea, pentru decontarea tranzacțiilor clienților sunt utilizate instituțiile mici subcapitalizate în locul băncilormari, scumpe. Dar ceea ce putem face este ca măcar să avem încredere că acele bănci sunt acolo dacă piețele o iau razna.
  • Evident, este imposibil să reglementezi Internetul. Totuși, ceea ce poate fi reglementat sunt piețele, market makerii, casele de compensare. Cred că SEC va dispune reglementări noi cu privire la cerințele minime de capitalizare sau garanții pentru acele companii. SEC nu poate opri frenezia, dar ceea ce poate garanta este că, data viitoare, tranzacționarea să nu fie întreruptă sau impactul asupra sistemului și infrastructurii să fie mai mic.
  • Așa cum am spus la început, totul a fost posibil pentru că a existat un interes crescut pe vânzările în lipsă și volume mici. Acest lucru nu ar fi posibil cu acțiunile Apple sau Bank of America. Cel puțin așa cred. De asemenea, nu cred că este posibil cu argintul sau cu orice altă marfă de top. Capitalizarea de piață a acestor active este prea mare. Ar fi necesară participarea unui un număr mult mai mare de investitori pentru ca o astfel de schemă să funcționeze pentru astfel de instrumente. Forumul Reddit a crescut semnificativ în ultimele câteva zile. Însă, cu cât grupul este mai mare, cu atât este mai dificil pentru cineva să îl organizeze și să coordoneze întreg procesul. Cred că asta s-a întâmplat luni pe Ripple. Un lucru este, însă, cert. Nu toată lumea a ieșit în profit în urma freneziei pe GME. Odată ce a trecut punctul culminant, prețul acțiunilor a scăzut îndreptându-se spre valorile inițiale de 4 USD… gândiți-vă ce s-a întâmplat cu cei care au intrat prea târziu achiziționând la 300 USD.

Pentru mai multe informații pe acest subiect, puteți vizualiza webinarul susținut aseară, 4 februarie, de Claudiu Cazacu.

Despre XTB:

Cu mai mult de 15 ani de experiență în piețele financiare, XTB este, în prezent, unul dintre cei mai mari brokeri de instrumente derivate din lume și o companie completă de investiții listată pe Bursa de la Varșovia. Cu birouri în peste 10 țări incluzând Marea Britanie, Polonia, Germania și Franța, XTB este, de asemenea, reglementată de cele mai importante autorități de supraveghere din lume incluzând FCA și KNF.

Avertisment cu privire la riscuri:

77% din conturile investitorilor de retail pierd bani atunci când tranzacționează CFD-uri cu acest furnizor. Ar trebui să luați în considerare dacă vă puteți permite să vă asumați riscul ridicat de a vă pierde banii.

Orice opinii, cercetări, analize, preţuri sau alte informaţii oferite cu titlul de comentarii generale de piaţă nu reprezintă sfaturi de investiţii. XTB nu este răspunzător pentru orice pierdere sau pagubă incluzând şi fără limitare la, orice pierdere sau câştig care poate lua naştere direct sau indirect din utilizarea sau bazarea pe astfel de informaţii. Vă aducem la cunoştinţă că informaţiile sau cercetările bazate pe date istorice nu garantează viitoare performanţe sau rezultate.

Deloitte, desemnat de Brand Finance cel mai valoros și mai puternic brand din lume în domeniul serviciilor comerciale pentru al treilea an consecutiv

0

Deloitte a fost desemnat cel mai valoros și mai puternic brand din lume în domeniul serviciilor comerciale pentru al treilea an consecutiv, conform raportului Global 500 2021, lansat de Brand Finance, firma independentă de consultanță în evaluare și strategie de brand recunoscută la nivel global. Topul este alcătuit pe baza valorii totale și a forței brandului, calculate cu ajutorul unor analize privind investițiile de marketing, percepția brandului în rândul clienților, angajaților și al altor părți interesate (stakeholder equity) și de performanța de piață a businessului.

Cu o valoare a brandului de aproximativ 26,7 miliarde de dolari americani, Deloitte se află pe primul loc în topul celor mai valoroase branduri de servicii comerciale și, implicit, în topul brandurilor de servicii profesionale. În ceea ce privește forța brandului, Brand Finance a calculat un scor BSI (Brand Strength Index) de 91 din 100 și a atribuit Deloitte ratingul maxim, AAA+. De asemenea, Deloitte se află pe locul al șaselea în clasamentul global al celor mai puternice branduri din toate domeniile.

Raportul subliniază că, în ciuda faptului că 2020 a fost un an plin de incertitudine și tumultuos pentru segmentul serviciilor comerciale, Deloitte a raportat creștere a businessului. Conform rezultatelor pentru anul financiar care s-a încheiat la 31 mai 2020, veniturile globale agregate ale Deloitte au crescut pentru al 11-lea an consecutiv, ajungând la nivelul record de 47,6 miliarde de dolari americani. Toate liniile de servicii ale firmei – Audit și servicii conexe, Consultanță, Consultanță financiară, Consultanță în managementul riscului, Servicii fiscale și juridice – au raportat creșteri în perioada menționată.

„Deloitte a aniversat 175 de ani în 2020 și suntem mândri să fim nu doar cea mai veche, ci și cea mai mare firmă de servicii profesionale integrate din lume. România a contribuit la performanța globală a Deloitte în ceea ce privește brandul și rezultatele financiare prin creșterea veniturilor, proiecte și abordări inovatoare care sunt implementate la nivel regional și chiar global și prin dezvoltarea susținută a competențelor echipei noastre, care a ajuns la 2.000 de angajați în toate entitățile Deloitte prezente în țara noastră”, a declarat Alexandru Reff (foto), Country Managing Partner, Deloitte România și Moldova.

Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanță, servicii juridice, consultanță financiară și managementul riscului, servicii de consultanță fiscală și alte servicii adiacente către clienți din sectorul public și privat provenind din industrii variate. Patru din cinci companii prezente în topul Fortune Global 500® sunt clienți Deloitte, prin intermediul rețelei sale globale de firme membre care activează în peste 150 de țări și teritorii, oferind resurse internaționale, perspective locale și servicii de cea mai înaltă calitate pentru a aborda provocări de business complexe. Obiectivul Deloitte este să creeze un impact vizibil în societate cu ajutorul celor peste 330.000 de profesioniști ai săi.

Deloitte România este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din țara noastră și oferă, în cooperare cu Reff & Asociații | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanță fiscală, servicii juridice, de consultanță în management și consultanță financiară, servicii de managementul riscului, soluții de servicii și consultanță în tehnologie, precum și alte servicii adiacente, prin intermediul a 2.000 de profesioniști.

Tichetele cadou la răscrucea de drumuri a modificărilor legislative recente și vechilor practici supuse acum inspecțiilor fiscale: încotro, deci?

Articol scris de Dan Dascălu, Partener coordonator litigii fiscale, D&B David si Baias, societatea de avocatură corespondentă PwC în România șiAmanda Dăncescu, Avocat senior D&B David si Baias(foto).

Controalele fiscale cu privire la tichetele cadou acordate de companii partenerilor de afaceri nu mai reprezintă demult o noutate și nici o surpriză pentru contribuabili. Cu toate acestea, acordarea tichetelor cadou este în continuare un subiect departe de a fi fost clarificat. Modificările legislative din decembrie 2020 nu doar că lasă în continuare mari semne de întrebare, ci chiar îngreunează mai mult situația contribuabililor aflați astăzi la răscrucea de drumuri dintre practicile trecute și necesitatea de structurare pe viitor a modelului lor de business.

Cum și de ce s-a ajuns la generalizarea inspecțiilor fiscale?

În 2019, profitând de o neclaritate a legii, Direcția Generală Antifraudă din cadrul ANAF a demarat o campanie tematică de controale la nivel național privind tratamentul fiscal aplicat de către contribuabili pentru tichetele cadou achiziționate și acordate mai departe angajaților partenerilor comerciali. Aceste controale s-au finalizat prin emiterea unor procese-verbale prin care inspectorii DGAF au reținut că veniturile aferente tichetelor cadou acordate de contribuabili angajaților partenerilor săi comerciali, în cadrul unor campanii de promovare/marketing a produselor și / sau serviciilor proprii, ar fi constituit venituri de natură salarială pentru care plătitorii de venituri ar fi fost ținuți să rețină și să plătească impozit pe venituri din salarii și contribuții sociale obligatorii.

Nu a trecut mult până când au început să curgă și avizele de inspecție fiscală prin intermediul cărora inspectorii ANAF au informat companiile că vor fi controlate impozitul pe venituri din alte surse, impozitul pe venituri din salarii și contribuții sociale obligatorii, perioada controlată fiind de regulă 01 ianuarie 2015 – 31 decembrie 2019, similară celei analizate de către inspectorii DGAF.

Deși problema tichetelor cadou reprezintă o problemă veche, ce a ajuns pe masa autorităților fiscale în repetate rânduri, fără a primi însă și un răspuns și a fi clarificat tratamentul fiscal ce trebuie adoptat de către contribuabili, în prezent ANAF a demarat controale prin transmiterea unor avize de inspecție fiscală. Acest lucru pare cu atât mai intrigant cu cât multă vreme, la nivelul Ministerului Finanțelor Publice și al ANAF nu exista conturată o opinie clară asupra tratamentului fiscal ce trebuie aplicat în cazul tichetelor cadou acordate angajaților partenerilor de afaceri.

Este, din păcate, iată pentru a câta oară când istoria se repetă: apare în practica mediului de afaceri o anumită interpretare în legătură cu o normă juridică din materie fiscală, iar organele fiscale nu doar că lasă contribuabilii pe cont propriu, neacordându-le sprijinul necesar în clarificarea interpretării legislației fiscale și nici nu intervin cât mai rapid legislativ pentru a remedia aceste neclarități. Mai apoi, după o lungă perioadă în care au ignorat aspectele semnalate, la limita împlinirii termenului de prescripție, autoritățile fiscale inițiază o activitate de control pentru a corecta ceea ce ei consideră a fi deficiențe în aplicarea legii.

Va plana mereu incertitudinea privind tratamentul fiscal aplicabil?

Cel mai probabil este ca aspectele referitoare la tratamentul fiscal aplicat tichetelor cadou acordate angajaților partenerilor comerciali să nu fie clarificate prea curând, contribuabililor nerămânându-le pentru trecut decât șansa de a aștepta ca instanțele judecătorești naționale să tranșeze corect aceste probleme de interpretare a legii, prin raportare la situația de fapt dată, așa cum rezultă din probele administrate. 

Totuși, un punct de plecare în analiza particulară a fiecărui contribuabil ar trebui să îl constituie tipul relației care există între plătitorii acestor venituri și beneficiarii lor. Astfel:

  • în cazul în care venitul este acordat în baza unui contract de muncă pe care plătitorul îl are cu beneficiarul tichetelor cadou (angajatul), venitul capătă natură salarială, fiind astfel supus impozitului pe venit și contribuțiilor sociale obligatorii prevăzute de Codul fiscal (în această ipoteză beneficiarul tichetelor cadou este salariatul plătitorului de venit);
  • în cazul tichetelor cadou acordate unor persoane fizice care nu se află într-un raport de muncă, adică, activitatea desfășurată nu conduce potrivit Codului muncii la încheierea unui contract individual de muncă, acestea îmbracă forma veniturilor din alte surse pentru care plătitorul are obligația de a calcula, declara și reține la sursă impozit pe venit (în această ipoteză beneficiarul tichetelor cadou NU este salariatul plătitorului de venit, iar faptul că beneficiarul are calitatea de angajat al unei terțe părți nu influențează natura veniturilor aferente tichetelor cadou acordate – relevantă este relația dintre plătitor și beneficiar – salariat sau nu).

Această interpretare este susținută și de prevederile Codului fiscal care pun în sarcina angajatorului obligația de calcul, declarare și plată a contribuțiilor sociale obligatorii aferente oricăror avantaje în natură acordate salariaților, iar și nu a celui care le acordă, dacă acesta nu întrunește și calitatea mai sus-menționată prin raportare la exigențele dreptului muncii.

Desigur că această linie de argumentație trebuie analizată de fiecare companie și susținută de o documentație solidă, de cele mai multe ori existentă la nivelul contribuabilului în cadrul departamentelor specializate implicate – marketing, vânzări și financiar contabil.

Noua legislație fiscală lasă în continuare semne de întrebare majore în loc să aducă clarificările atât de mult așteptate

Se pare, însă, că așteptările mediului de afaceri s-au dovedit – cel puțin până acum – dacă nu nerealiste, cel puțin prea optimiste, iar polemica fiscală a tichetelor cadou acordate angajaților firmelor colaboratoare cu scopul declarat de promovare a vânzărilor, participare la campanii de marketing și altele asemenea, s-a mutat cu pași rapizi, cu arme și bagaje, în cadrul ANAF.

În schimb, modificările aduse Codului fiscal prin Legea nr. 296/2020 adoptată la finalul lui decembrie 2020, în loc să contribuie la clarificarea măcar pentru viitor a regimului fiscal aplicabil tichetelor cadou acordate salariaților partenerilor de afaceri, lasă în continuare semne majore de întrebare celor ce își propun sau sunt forțați de mersul pieței să le acorde în continuare. Astfel, în loc să se profite de ocazie pentru clarificarea tuturor textelor legale relevante, prin luarea în considerare a noțiunilor și conceptelor de drept fiscal ce trebuie să se aplice vieții sociale, așa cum ea se desprinde din ramurile de drept care o reglementează, modificările aduse atestă cu prisosință o singură intenție și anume dorința organelor fiscale de a impozita acordarea acestor tichete cadou inclusiv din perspectiva contribuțiilor sociale.

Aceasta întrucât, cel puțin aparent (i.e. exprimarea nu este decât una nefericită), fără a mai lua în considerare elementele esențiale ale tipului de raport juridic în discuție -i.e. unul de muncă – se tinde la impozitarea nefirească a unor venituri salariale ignorând însăși esența dreptului muncii. Or, fiind bine știut că indiferent de cel care plătește un salariu, angajator nu poate fi decât acela care îndeplinește rigorile dreptului muncii din această perspectivă, a schimba abordarea doar pentru că încercăm să afirmăm cu orice preț o impozitare într-un anumit sens, indiferent de miza financiară a discuției, înseamnă a nu ține cont de logica elementară a dreptului fiscal.

Pe de altă parte, abordarea disparată a modificărilor legislative, lasă pentru viitor alte posibile ”portițe legislative”, ceea ce nu doar că nu închide cutia Pandorei, dar pare că o deschide oarecum și mai larg, aspecte asupra cărora nu vom insista acum, pentru că suntem siguri că vom acea ocazia să revenim asupra lor.

Și totuși, încotro la răscrucea de drumuri dintre tratamentul fiscal aplicabil pentru viitor și pentru trecut?

Desigur, știm că niciodată invocarea unei posibile nerespectări a legii fiscale de către alți contribuabili nu are nicio relevanță pentru soluționarea unei dispute fiscale și nici nu vom putea vreodată susține o anumită soluție în privința interpretării date normei fiscale ce urmează a fi aplicată în viitor doar pentru că ea ar fi aplicată astfel în practică.

Totuși, observațiile extrase în timp cu privire la dinamica vieții economico-sociale ne obligă să nu ignorăm că anumite tendințe se pot generaliza în piață, chiar și atunci când nu sunt corecte, tocmai pentru că din varii motive unii agenți economici (e.g. neînțelegerea noțiunilor sau chiar apetit fiscal de risc mai mare, mizând poate și pe posibile dezvoltări favorabile ulterioare), pot fi sursa unui curent atât de puternic încât pot determina generalizarea unor asemenea practici, căreia cu greu competitorii lor, chiar și cei mai prudenți și beneficiind de toate informațiile necesare, le pot face față din perspectivă financiar-economică.

Or, dacă unii actori din piață acordă tichete cadou, tratându-le într-un anumit fel, cei care le vor trata altfel, vor fi în mod inevitabil fie marginalizați de piață, fie din punct de vedere economic, nu vor mai fi competitivi. În plus trebuie avut în vedere și faptul că sunt numeroase cazuri în care aceeași companie se regăsește într-o dublă ipostază: și de plătitor de tichete cadou și de primitor.

Singura modalitate în care asemenea tendințe, ce pot elimina într-o mod nepermis anumite companii din piață și afecta considerabil stabilitatea economică și concurența într-o piață liberă, pot fi stopate într-o manieră eficientă și echitabilă este adoptarea unei legislații clare, predictibile, dar și coerente, care să țină cont de interacțiunea inevitabilă și absolut necesară în practică dintre dreptul fiscal și alte ramuri de drept (în cazul analizat dreptul muncii). O astfel de intervenție a legiuitorului este cu atât mai necesară la momentul actual cu cât speranța anulării – măcar a obligațiilor fiscale accesorii – încă pare un orizont destul de accesibil pentru companii.

Prinși între viitor și trecut, asemenea agenți economici au deci în lipsa unei asemenea legislații o misiune, dacă nu imposibilă, cel puțin una extrem de dificilă.

Microsoft lansează Microsoft Viva – o nouă platformă dedicată managementului angajaților și dezvoltării profesionale

0

Tehnologia oferă constant soluții și alternative cu ajutorul cărora organizațiile pot menține nivelul de productivitate al angajaților, chiar și în condițiile actuale. Pe plan global, companiile au fost nevoite să își mute activitatea în mediul online și au început să utilizeze o nouă categorie de instrumente digitale, care să le ajute să se adapteze cât mai ușor la munca de la distanță sau la mediul de lucru hibrid. 

Platformele Microsoft Teams și Microsoft365 au fost concepute pentru a putea răspunde tuturor cerințelor, în ceea ce privește munca și colaborarea dintre angajați și, deși acestea au devenit tot mai populare și mai utilizate în organziațiile din întreaga lume, considerăm că trebuie să facem mai mult, pentru a menține gradul de implicare al angajaților și a le oferi acestora sentimentul de apartenență.

În acest context, Microsoft a lansat, astăzi, Microsoft Viva, prima platformă de tip Employee Experience care integrează instrumente menite să crească gradul de bunăstare și de implicare al angajaților, încurajând procesul de învățare continuă și de dezvoltare a cunoștințelor. Platforma Microsoft Viva integrează capacitățile de productivitate și colaborare disponibile în Microsoft 365 și Microsoft Teams, fiind concepută pentru a sprijini dezvoltarea profesională a angajaților.

Pe măsură ce tehnologia devine tot mai importantă, liderii companiilor de pretutindeni aleg să își reevalueze atât bugetele, cât și tipul de abordare în ceea ce privește componenta de employee experience. Platformele de acest fel oferă suport digital pentru angajați, oferindu-le resursele de care au nevoie pentru a-și desfășura activitatea de zi cu zi, indiferent de locul în care se află. 

„Am asistat la cel mai mare experiment global de lucru la distanță, care a avut un impact dramatic asupra angajaților de pretutindeni”, a declarat Satya Nadella, CEO, Microsoft. „Fiecare organizație va trebui să unifice toate aspectele privind componenta de employee experience, de la procesele de integrare și colaborare, până la învățare și dezvoltare continuă. Viva reunește toate elementele de care angajații au nevoie pentru a avea succes, încă din prima zi de lucru, fiind integrată direct în platforma Teams”.

Anunțul companiei (și lansarea acestei platforme) vine în contextul în care actualele tendințe economice și sociale determină schimbări majore la nivelul forței de muncă. Cererea de soluții și servicii care să sprijine cultura corporativă, dezvoltarea cunoștințelor, învățarea progresivă la locul de muncă și bunăstarea angajaților a crescut, odată cu trecerea la mediul de lucru digital. De asemenea, analiștii estimează că investițiile în platformele de tip Employee Experience (EXP) se ridică la o valoare de 300 de miliarde de dolari, anual. Platformele de acest tip dispun de o infrastructură care integrează o serie de servicii și instrumente disponibile deja în unele organizații, dar nedescoperite, încă, (sau slab utilizate în prezent) de către angajați.

„Pe măsură ce piața muncii se schimbă, următorul orizont al inovației va fi definit de accentul pus pe creativitate, implicare și bunăstare, astfel încât organizațiile să poată construi culturi corporative rezistente, bazate pe ingeniozitate”, susține Jared Spataro, Corporate Vice President, Microsoft365. „Ne dorim să punem la dispoziția organizațiilor o platformă prin intermediul căreia acestea să poată optimiza componenta de employee experience, pentru a pune bazele unei culturi organizaționale sustenabile, cu angajați și lideri care să dea dovadă de implicare”, mai precizează Jared Spataro.

Utilizând facilitățile disponibile în Microsoft Teams și Microsoft365, platforma Microsoft Viva are în centru 4 piloni (Engagement, Wellbeing, Learning, Knowledge). Pornind de la integrarea acestora, Microsoft Viva își propune să crească gradul de motivare a angajaților din organizații, sporind astftel calitatea muncii și productivitatea. Pentru început, Platforma Microsoft Viva va avea 4 module, care dispun de capabilități de la diferiți parteneri și pe care clienții le vor putea integra cu platformele pentru managementul angajaților de care dispun în prezent:

Viva Connections – o modalitate de accesare a spațiului de lucru digital, angajații având acces la comunicările interne și resursele companiei (politici, beneficii etc.). De asemenea, angajații pot adera la diverse grupuri și comunități din cadrul companiei, toate acestea fiind posibile prin utilizarea unei singure aplicații din Microsoft Teams, care poate fi personalizată.

Viva Insights – le oferă managerilor și liderilor informații utile în dezvoltarea companiei și a angajaților acesteia și astfel poate fi îmbunătățită calitatea timpului petrecut la birou: pauze la intervale regulate, consolidarea relațiilor și interacțiunilor în interiorul echipelor, continuarea procesului de învățare la birou. În acest fel, managerii și liderii vor putea observa care sunt obiceiurile și tendințele, atât la nivel de echipă, cât și de organizație, reușind astfel să traseze noi recomandări menite să sporească productivitatea și bunăstarea angajaților (toate aceste date fiind colectate respectând normele de confidențialitate). De asemenea, acest modul poate fi integrat cu platforma LinkedIn Glint, pentru a prelua feedback-ul angajaților și a avea, astfel, o imagine cât mai detaliată asupra aspectelor care trebuie optimizate sau îmbunătățite. Modulul Viva Insights poate fi integrat, totodată, și cu instrumente precum Zoom, Workday sau SAP SuccessFactors.

Viva Learning – o platformă integrată de learning, prin intermediul căreia oportunitățile de formare și dezvoltare profesională devin mai accesibile. Viva Learning pune la dispoziția utilizatorilor diferite tipuri de cursuri și conținut și poate fi integrată cu alte platforme disponibile la nivelul organizației, precum LinkedIn Learning sau Microsoft Learn, precum și cu cele de la alți furnizori (Skillsoft, Coursera, Pluralsight și edX). Este necesar ca organizațiile să găsească metode pentru a antrena angajații într-un proces de învățare constantă și pentru a-i păstra pe cei cu adevărat valoroși. În plus, un raport LinkedIn arată că 94% dintre angajați ar fi dispuși să rămână mai mult timp într-o organziație, dacă ar beneficia de programe de learning și dezvoltare.

Viva Topics – facilitează schimbul de informații și cunoștințe între angajații din organizație și folosește Inteligența Artificială pentru a identifica informațiile relevante din conversațiile și documentele disponibile în Microsoft365 sau Teams. Astfel, Viva Topics înlesnește procesul de căutare și acces la informație pentru angajați și poate fi integrat cu alte servicii de tip third-party, precum ServiceNow și Salesforce. Acest modul își dovedește necesitatea cu atât mai mult în contextul în care, cercetările Microsoft arată că oamenii petrec, în medie, echivalentul a 7 săptămâni pe an, căutând sau reinterpretând informațiile de care au nevoie.

„Microsoft Viva este o platformă revoluționară de tip Employee Experience, aducând în prim-plan o nouă categorie de software (destinată segmentului enterprise), care are scopul de a optimiza procesul de management al angajaților”, este de părere Josh Bersin, analist și expert în domeniul tehnologiilor destinate segmentului de employee experience. „Platforma Viva le va permite companiilor să aducă laolaltă toate instrumentele de lucru de care dispun, acestea devenind mai ușor de accesat de către angajați”, mai menționează Josh Bersin.

Parteneri de la nivel global, printre care și Accenture, PwC și EY, vor oferi servicii de consultanță, astfel încât clienții să-și poată optimiza investițiile existente în direcția îmbunătățirii componentei de employee experience, prin implementarea Microsoft Viva.