Nou program de finanţare a IMM-urilor – Agro IMM Invest

0

Comisia Europeana  a autorizat in data de 18 decembrie 2020 modificarea schemei de ajutor de stat care sustine implementarea programului IMM INVEST. In acest sens, a fost prelungita perioada de valabilitate a schemei pana la data de 30 iunie 2021 si a fost obtinuta o majorare a bugetului de la 4.521 mld RON la 7.188 mld RON.

Solicitarea de prelungire si majorare a Schemei de Ajutor de Stat a fost inaintata de catre Guvernul Romaniei pentru a interveni cu masuri adaptate de sprijin in domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii și sectorului alimentar si susținerea intreprinderilor mici și mijlocii din aceste sectoare, afectate de pandemia de coronavirus.

Astfel, Subprogramul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii si a intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie din domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii si sectorului alimentar AGRO IMM INVEST, poate fi accesat pentru  acordarea de garantii de stat in vederea accesarii de finantare pentru nevoile curente de lucru sau pentru realizarea de investitii. Beneficiarii grantului sunt intreprinderile mici si mijlocii, intreprinderile mici cu capitalizare de piata medie, precum si fermierii din domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii și sectorului alimentar. Prin grant se acorda si o componenta nerambursabila de maximum 10% din valoarea finantarii garantate, cu condiția incadrarii in plafonul de 120.000 euro pentru fiecare intreprindere care isi desfasoara activitatea in sectorul pescuitului si acvaculturii, 100.000 euro pentru intreprinderile care isi desfasoara activitatea in domeniul productiei primare de produse agricole, respectiv 800.000 euro pentru fiecare intreprindere care isi desfasoara activitatea in sectorul alimentar. Ajutorul de stat sub forma componentei nerambursabile pentru Subprogramul AGRO IMM INVEST se suporta din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice.

Prin implementarea schemei de ajutor de stat care sustine intreg programul IMM INVEST, se estimează ca vor beneficia de  ajutoare de stat peste 58.000 de IMM -uri.

Numarul total al creditelor IMM INVEST aprobate de catre cei 21 finantatori participanti in program este de 26.544.

Pentru IMM-urile care inca nu au accesat programul si doresc sa se inscrie, este bine de stiut ca termenul de inscriere a fost prelungit, astfel aplicatia imminvest.ro va ramane deschisa pana la data de 30.06.2021.

Reamintim ca in data de 24.11.2020, Comisia Europeana a aprobat o alta schema de ajutor de stat propusa de Romania, in valoare de 216 milioane de euro (1,043 miliarde RON) pentru sprijinirea IMM-urilor afectate de pandemia de coronavirus. Acest sprijin se acorda sub forma de garantii de stat pentru finantarile de tip factoring cu regres, prin programul IMM FACTOR, prin care se garanteaza creditul comercial pe termen scurt si care are scopul de a sustine întreprinderile mici și mijlocii sa acceseze rapid lichidități atunci cand exista varfuri de plati in activitatile curente.

Instrumentul de factoring va fi pus la dispozitia IMM-urilor de catre finanatorii care se vor inscrie in program, iar valoarea granturilor ce pot fi acordate unui beneficiar poate fi de pana la 800.000 de euro, iar pentru sectoarele pisciculturii si acvaculturii, granturile sunt limitate la maxim 120.000 euro, respectiv 100.000 pe beneficiar.

România Eficientă: Toate clădirile ce vor fi construite din 2021 trebuie să aibă consum energetic aproape zero

0

                                                                                                              

Finalul de an a adus o schimbare majoră în sectorul clădirilor noi private, fie că vorbim de locuințe individuale, blocuri multifamiliale, clădiri de birouri sau alte tipuri de spații. Astfel, în România, la fel ca în toate celelalte state membre ale Uniunii Europene, clădirile pentru care recepția la terminarea lucrărilor se efectuează în baza unei autorizații de construire emise începând cu 31 decembrie 2020 trebuie să respecte standardul nZEB („nearly zero energy building”), adică să aibă un consum de energie aproape egal cu zero, asigurat în mare parte din surse regenerabile de energie, dar și printr-un grad ridicat de eficiență energetică.

Pentru clădirile publice, această obligație era deja valabilă încă de la finalul lui 2018.

Ce înseamnă o clădire cu un consum de energie aproape egal cu zero? Deși nu există o definiție unitară la nivel european, vorbim despre „o clădire cu performanță energetică foarte ridicată, care are o reducere substanțială a consumului de energie pentru servicii energetice. Simplu spus, fără să ai nicio diminuare de confort termic, cantitatea de energie necesară a fi consumată în clădire este mai mică cu cel puțin 60% față de o clădire obișnuită, iar un procent important din consumul de energie trebuie să provină din surse regenerabile (energie fotovoltaică sau eoliană), pompe de căldură sau agent termic din sistemul centralizat de încălzire, în perspectiva eficientizării și decarbonării acestuia”, explică Radu Dudău, director al Energy Policy Group (EPG) și coordonator al proiectului România Eficientă.

În legislația națională, clădirea al cărei consum de energie este aproape egal cu zero este acea „clădire cu o performanță energetică foarte ridicată, la care necesarul de energie pentru asigurarea performanței energetice este aproape egal cu zero sau este foarte scăzut și este acoperit în proporție de minimum 30% cu energie din surse regenerabile, inclusiv cu energie din surse regenerabile produsă la fața locului sau în apropiere, pe o rază de 30 de km față de coordonatele GPS ale clădirii, începând cu anul 2021”.

Performanță energetică înseamnă necesarul de energie pentru a răspunde nevoilor legate de utilizarea normală a clădirii – necesități care includ, în principal, încălzirea, apa caldă menajeră, răcirea, ventilarea și iluminatul. Pentru perioadele 2031-2040, 2041-2050 și după 2051, procentul obligatoriu de energie din surse regenerabile se va stabili prin hotărâre a Guvernului.

Totodată, primarii localităților cu mai mult de 5.000 de locuitori trebuie să elaboreze planuri locale multianuale pentru creșterea numărului de clădiri noi și existente al căror consum de energie este aproape egal cu zero, în care pot fi incluse obiective diferențiate în funcție de zonele climatice și de funcțiunile clădirilor.

Clădirile, printre principalii consumatori de energie din UE

Prevederile de mai sus sunt incluse în Legea nr. 101/2020, ce modifică Legea nr. 372/2005 privind performanța energetică a clădirilor și care transpune Directiva 2018/844/UE din 30 mai 2018 de modificare a Directivei 2010/31/UE privind performanța energetică a clădirilor și a Directivei 2012/27/UE privind eficiența energetică.

Clădirile reprezintă un segment esențial al politicii UE privind eficiența energetică, deoarece ele sunt responsabile pentru aproximativ 40% din consumul final de energie și pentru o mare parte din emisiile de dioxid de carbon (CO2). Comisia Europeană și-a impus ca obiectiv ca Europa să devină primul continent neutru din punct de vedere al emisiilor de CO2 până în 2050, ceea ce necesită decarbonarea sectorului clădirilor.

Directiva privind performanța energetică impune statelor membre să elaboreze planuri naționale pentru creșterea numărului de clădiri al căror consum de energie este aproape egal cu zero, atât în cazul clădirilor noi, cât prin renovarea clădirilor existente.

Renovarea clădirilor vechi pentru a le aduce la standardul nZEB este crucială, pentru că ele reprezintă cea mai mare parte a parcului imobiliar, iar cele mai multe vor fi în folosință și în 2050. În România, renovarea extinsă este cu atât mai importantă, dat fiind că cele mai multe clădiri sunt vechi și într-o condiție mult mai precară ca în vestul Europei”, mai declară Radu Dudău.

Sectorul construcțiilor va trebui să se adapteze rapid noilor provocări, neavând suficientă experiență și resurse umane în acest moment. „E un domeniu în care trebuie să formăm competențe, personal calificat – fie că vorbim de proiectanți, arhitecți, ingineri, muncitori etc. Așadar, e o zonă care necesită pregătire și investiții, dar care va putea absorbi foarte multă forță de muncă. Vor exista ample fonduri europene disponibile pentru programe de educație, calificare sau reconversie profesională în acest domeniu”, conchide coordonatorul proiectului România Eficientă.

***

Despre România Eficientă

România Eficientă este un proiect privat, de interes public național, derulat de Energy Policy Group (EPG), în parteneriat cu OMV Petrom, ce se desfășoară până în 2022. Proiectul a demarat în vara anului 2019 și constă în derularea unui program național de promovare a eficienței energetice. România Eficientă își propune să sprijine atingerea țintelor României pentru anul 2030 în privința reducerii emisiilor de carbon și a creșterii eficienței energetice, atât prin campanii de informare și educare, cât și prin realizarea unor proiecte concrete de renovare aprofundată în școli publice din diferite regiuni ale țării. Mai multe detalii găsiți pe site-ul romania-eficienta.ro.

Investitiile străine, o alternativă pentru dezvoltarea IMM-urilor românești

0

Investitiile străine, o alternativă pentru dezvoltarea IMM-urilor românești. Planul unei antreprenoare din România, în 2021

După mai bine de 9 luni de criză sanitară, situația financiară devine complicată pentru IMM-urile care nu aveau o poziție financiară solidă anterior startup-uri, firme cu capitaluri negative și pierderi acumulate și care lucrează cu marje mici și finanțare externă.

Studiul privind Raportarea Financiară la Antreprenori, realizat de Trusted Advisor în 2020, a relevat faptul că antreprenorii nu sunt familiari cu strategia financiară și forța acestui „instrument” corect și agil implementat în business, care dă structură, control și eliberează resurse de timp la antreprenor, prin delegare. 67% dintre respondenți au nevoie de recomandări de optimizare a afacerii și sunt deficitari la acest capitol.

„În practică se observă că 80% din IMM-uri nu au o strategie financiară actualizată în contextul pandemiei, dinamică și considerând scenarii multiple, și le lipsește acel fond de rezervă pe care să se bazeze în lunile următoare. Continuarea acestor afaceri se decide în următoarele luni, și cash-flow-ul este o variabilă foarte puternică în această ecuație. Implementarea strategiei de business 2021 depinde pentru o parte din IMM-uri de granturile guvernamentale și alte măsuri economice, fiscale. Predictibilitatea este un aspect de îmbunătățit și afectează mult potențialul IMM-urilor de a genera contribuție la PIB în aceste luni de început de an”, declară Ioana Arsenie, Strateg Financiar Trusted Advisor și Ambasador Elite Business Club București.

„MM-urile sunt motorul economiei însă, în astfel de situații cum este criza Covid-19, acestea sunt primele care suferă din lipsă de consolidare a afacerii, lipsa unui capital financiar, structură de business, alocare de bugete de criză, plan de avarie, comunicare internă cu angajații, sau externă – furnizori, clienți”. Aproape 61% dintre companiile private mici şi mijlocii din România şi-au redus activitatea în 2020, conform lucrării „Carta Albă a IMM-urilor din România 2020. IMM urile conștiente de nevoia de capital financiar pentru dezvoltare au aplicat pentru fonduri guvernamentale, aproape 20.000 de companii au aplicat pentru finanțare pe Măsura Covid 19, din care doar 2333 vor primi finanțare”, explică Bianca Tudor (foto), fondator Elite Business Club International & Elite Business Women Investment Fund.

România, în cel mai mare forum global de investiții pentru companii

Vestea bună este că România s-a alăturat celui mai mare forum din lume al piețelor de investiții – World Business Angels, și va fi reprezentată la World Congress 2021 în perioada 15-21 Februarie  de către Bianca Tudor, fondatorul Elite Business Women Club – rețeaua de peste 11.000 femei-antreprenor din România care primesc consultanță în afaceri. Antreprenoarea româncă a fost numită Senator pentru România al Forumului World Business Angels.

Odată cu această nouă numire, România se va putea conecta mai mult cu piața globală a investitorilor, care va deschide oportunități extraordinare pentru oamenii de afaceri din țara noastră. Astfel, investitorii locali ‘business angels” ai României, incubatoarele, acceleratoarele, fondurile de capital privat, fondurile de co-investiții, parcurile tehnologice, proiectele corporatiste și antreprenorii ambițioși vor avea mai multe oportunități de a se conecta cu liderii globali din același domeniu.

„Includerea României în World Business Angels oferă o gamă largă de oportunități pentru start-up-urile României: creșterea, dezvoltarea întreprinderilor și deschiderea unor noi orizonturi pentru dezvoltarea economiei. Acest parteneriat s-a concretizat într-un moment critic pentru economia planetei, iar atunci când motorul economiei mondiale va fi repornit după criza generată de Covid-19, țara noastră se va regăsi în pole position, deoarece observasem și înainte de criză, la diversele conferințe internaționale de business la care am participat, că tot mai mulți investitori străini erau dispuși să parieze pe ideile de afaceri românești. Mai mult în România oportunitățile de finanțare sunt extrem de reduse iar fondurile guvernamentale întârzie pe măsura Covid 19, dacă ne uităm la cel mai recent exemplu”, explică Bianca Tudor, fondatorul Elite Business Women Club.

Congresul Mondial WBAF, organizat în luna februarie a fiecărui an, găzduiește cel puțin 5 summit-uri și numeroase alte evenimente, inclusiv Global Fundraising Stage și ceremonia World Excellence Awards. WBAF se mândrește, de asemenea, cu o serie de publicații, printre care se numără WBAF Business School Journal, World Class Startup Magazine și Angel Investor Review online.

Facem astfel un call to action pentru IMM-urile din România de a aplica pentru finanțare la WORLD CONGRESS 2021, https://www.wbaf2021.online/ sau  la adresa de e-mail contact@ebw.business.

Nova Power & Gas continuă investiţiile şi inaugurează o reţea de gaze naturale în Huedin, într-o primă etapă de dezvoltare în valoare de 11,3 milioane lei

0

  • Investiția constă în construirea reţelei locale de distribuţie de gaz, staţia SRMP şi conducta de racord, investiţie proprie și se va extinde, în funcţie de nivelul ulterior al cererii
  • Dezvoltarea reprezintă al treilea proiect de acest gen, după investiţiile din comuna Moara şi municipiul Câmpulung Moldovenesc (Suceava)
  • Urmează noi investiții în rețelele de distribuţe de gaze din municipiul Vatra Dornei şi comuna Sadova (Suceava) şi oraşul Stei şi comuna Lunca (Bihor), în 2021

Cluj-Napoca, 28 decembrie 2020Nova Power & Gas, companie membră a grupului E-INFRA, anunţă inaugurarea reţelei de gaze naturale din oraşul Huedin, judeţul Cluj, într-o primă etapă de dezvoltare în valoare de 11,3 milioane lei. Proiectul face parte din strategia grupului de a contribui la dezvoltarea infrastructurii critice din România, prin investiţii private în proiecte de utilitate publică.

„Şi acest proiect contribuie la reducerea decalajul acoperirii României cu reţelele de gaze naturale înregistrat în raport cu statele din regiune. Anul 2020 a fost unul important pentru industrie, în contextul liberalizării pieţei de gaze naturale și, dincolo de strategia noastră de a avea cele mai competitive oferte, mizăm pe extinderea continuăa reţelei de gaze naturale, investițiile în noi concesiuni, asigurarea contorizării inteligente, dar şi, implicit, pe racordarea noilor consumatori. De asemenea, vom continua seria noastră de investiţii în producţia de energie electrică, începută în luna decembrie cu proiectul centralei electrice de 13.4 MW pe bază de gaze naturale din municipiul Câmpia Turzii, cu capacităţi noi, din surse regenerabile şi combustibil gazos”, declară Mircea Bica, CEO Nova Power & Gas.

Realizată în timp record, de doar şase luni de la lansare, investiţia proprie în proiect cuprinde reţeaua locală de distribuţie de 34.5 km, alături de staţia de reglare măsurare-predare şi conducta racord de înaltă presiune, care vor deservi cei peste 9.000 de locuitori ai oraşului. În urma noii dezvoltări, zona va beneficia de un plus de confortul pentru consumatori, eficienţă energetică ridicată şi, nu în ultimul rând, de atragerea de noi investitori în zonă, pentru un nivel superior de dezvoltare a localităţii. Electrogrup, în calitate de antreprenor general, a asigurat execuția lucrărilor

Nova Power & Gas va continua planul de investiții, cu rețelele de distribuţie de gaze naturale din municipiul Vatra Dornei şi comuna Sadova (Suceava) şi oraşul Stei şi comuna Lunca (Bihor), în 2021.

Despre Nova Power & Gas

Companie românească, activă pe piaţa de energie electrică şi gaze naturale încă din 2007, Nova Power & Gas este furnizor de energie electrică și gaze naturale, producător de energie verde și distribuitor de gaze naturale. Nova furnizează energie pentru clienți casnici și industriali în piața liberă de energie și este unul dintre cei mai activi investitori în proiecte de dezvoltare de infrastructură energetică.

Despre Electrogrup

Activ din 1997, Electrogrup este unul dintre cei mai renumiți constructori de infrastructură din România. Dincolo de prezența puternică permanentă în marile proiecte naționale de infrastructură energetică, compania este și unul dintre cei mai activi dezvoltatori de infrastructură de telecomunicații, Smart City și construcții civile și industriale.

Despre E-INFRA

Nova Power & Gas și Electrogrup fac parte din E-INFRA, grup de companii active în domeniul infrastructurii de energie și telecomunicații, alături de Netcity Telecom și Direct One, cu peste 600 de angajați și o cifră anuală de afaceri de peste 120 milioane de euro în 2020. Mai multe informații sunt disponibile pe www.novapg.ro, www.electrogrup.ro și www.e-infra.ro.

Siguranța angajaților și revenirea la locul de muncă, principalele preocupări

0

Un nou studiu lansat de analiștii Deloitte ne arată că siguranța angajaților și revenirea la locul de muncă sunt principalele preocupări din perspectiva juridică ale organizațiilor, care anticipează reluarea unui nivel obișnuit de funcționare în prima jumătate a lui 2021.

Două din trei departamente juridice sunt implicate în aspecte care țin de siguranța angajaților și se așteaptă ca politicile legate de revenirea la locul de muncă să fie una dintre priorități în viitor, în contextul în care peste jumătate dintre directorii juridici (51%) anticipează că organizațiile lor își vor relua nivelul obișnuit de funcționare în prima jumătate a anului 2021, conform studiului Deloitte 2020 Legal Department COVID-19 Survey, efectuat în rândul directorilor juridici și de conformitate din SUA.

Aspectele legate de reglementare (47%), beneficiile angajaților (44%), impactul asupra contractelor și a lanțului de aprovizionare (43%) și domeniul cibernetic (42%) sunt pe următoarele locuri în topul chestiunilor juridice legate de COVID-19, conform respondenților.

Majoritatea directorilor juridici (78%) spun că volumul de muncă al echipelor lor a crescut în contextul COVID-19, acestea având numeroase sarcini legate de pandemie în paralel cu participarea activă la asigurarea continuității businessului și la eforturile de securitate cibernetică, precum și în contextul în care măsurile de control asupra costurilor au dus în unele cazuri la reducerea numărului de angajați. Conform studiului, 81% dintre organizațiile pentru care securitatea cibernetică se află printre primele trei priorități spun că au un plan de a gestiona implicațiile juridice ale unui atac cibernetic, iar 55% dintre organizațiile care se confruntă cu întreruperi pe lanțul de aprovizionare au început să analizeze contractele afectate.

„Departamentele juridice erau deja supuse unei serii de provocări înainte de pandemie, cum ar fi presiunea de a-și îmbunătăți eficiența operațională în paralel cu menținerea nivelului costurilor și de a colabora mai strâns cu alte zone ale businessului. Pandemia a intensificat așteptările, căci liderii de business apelează la echipele lor juridice pentru a putea lua decizii de business documentate temeinic. În acest context, primele opțiuni accesibile departamentelor juridice sunt ajustarea modelului operațional și adoptarea de noi soluții tehnologice precum chatboți specializați sau automatizarea unor procese”, a spus Simina Mut (foto), Partener la Reff & Asociații | Deloitte Legal, coordonatoarea Centrului Global de Excelență Deloitte Legal și a practicii Deloitte din Europa Centrală specializată în Legal Management Consulting.

Pentru a răspunde cerințelor tot mai mari, 62% dintre respondenți se așteaptă la creșterea investițiilor digitale dedicate departamentelor juridice, în ciuda măsurilor de menținere a nivelului costurilor. Organizațiile investesc în tehnologii precum inteligență artificială, procesarea limbajului natural și automatizarea robotizată a proceselor și își schimbă abordarea privind managementul contractelor.

În România, Deloitte și Reff & Asociații | Deloitte Legal au încheiat parteneriate cu Druid, Future WorkForce și RPAbox, companii care sunt lideri locali în domeniul transformării digitale, pentru crearea unor soluții tehnologice dedicate departamentelor juridice, financiare și de resurse umane, cum ar fi chatboți și soluții pentru automatizarea proceselor repetitive și manuale prin tehnologie RPA și algoritmi de procesare a limbajului natural.

ASF: Ratingul de țară al României câștigă încrederea investitorilor

0

Spread-ul dintre obligațiunile suverane ale României pe 10 ani, denominate în euro, și cele similare ale Germaniei s-a redus, ceea ce poate fi interpretat și ca o îmbunătățire a încrederii investitorilor în ratingul de țară al României, arată cel mai recent raport privind tendințele și riscurile pe piețele financiare locale și internaționale elaborat de către Autoritatea de Supraveghere Financiară.

Totodată, cotațiile CDS (Credit Default Swap) aferente obligațiunilor emise de România (în USD, cu maturitate la 5 ani) se situează în jurul nivelului de 119 puncte, în scădere cu aproximativ 29% față de ultimul maxim. Variațiile CDS sunt influențate de variația randamentelor titlurilor de stat cu aceeași maturitate. 

Liber la dividende. Dar cu măsură

European Systemic Risk Board (ESRB) a decis să revizuiască, în contextul reducerii incertitudinilor legate de perspectivele macroeconomice și al păstrării rezilienței sistemului financiar în ultima perioadă, Recomandarea privind restricționarea distribuirilor de dividende, răscumpărărilor de acțiuni și plăților remunerațiilor variabile. Astfel, entitățile din piețele financiare vor avea posibilitatea să efectueze astfel de operațiuni, în anumite condiții. ESRB recomandă autorităților de supraveghere să solicite băncilor, firmelor de investiții și societăților de asigurări să se abțină de la distribuiri care reduc cantitatea sau calitatea fondurilor proprii, mai puțin atunci când aceste instituții sunt prudente în realizarea distribuirilor, iar reducerea fondurilor proprii nu depășește pragul conservativ stabilit de autoritatea competentă. Pragul conservativ trebuie calibrat luând în considerare: nevoia instituțiilor financiare de a menține un nivel ridicat de capital; nevoia de a se asigura că nivelul general al distribuirilor este mai mic decât în anii anteriori crizei COVID-19; particularitățile fiecărui sector.

Raportul săptămânal de tendințe și riscuri pe piețele financiare, elaborat de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, reprezintă o radiografie a evoluției principalilor indicatori macroeconomici și a indicilor bursieri, la nivel local și global.

Mai multe detalii despre riscurile și tendințele săptămânii pe piețele financiare găsiți în ediția nr. 51/23.12.2020 – Raportul Tendințe și riscuri pe piețele financiare locale și internaționale, ce poate fi accesat AICI.

BVB și Depozitarul Central accelerează procesul de transformare digitală cu ajutorul platformei Aurachain

0

Aurachain este noul partener tehnologic pentru Bursa de Valori București (BVB) și pentru Depozitarul Central. Două soluții inovatoare realizate pe platforma low-code Aurachainvor fi implementate pentru a accelera și optimiza procesul de votare în cadrul companiilor listate, prin capabilități specifice tehnologiei blockchain, și pentru a facilita accesul la piața de capital prin digitalizarea înrolării investitorilor.

BVB și Depozitarul Central au ales soluțiile dezvoltate pe platforma Aurachain pentru digitalizarea pieței de capital din România. Este un parteneriat de mare amploare al Bursei de Valori București cu o companie tehnologică, ce are ca scop dezvoltarea și modernizarea pieței de capital prin implementarea a două soluții tehnologice inovatoare care să eficientizeze și automatizeze procesele.

Beneficiind de o poziție unică pe piața de capital, Depozitarul Central este furnizor de servicii de depozitare a instrumentelor financiare, de registratar pentru emitenții listați la BVB, precum și de sistem de decontare a tranzacțiilor cu instrumente financiare, fiind o infrastructură care, mai ales în contextul global actual, are nevoie de digitalizare și automatizare în cât mai mare măsură a proceselor desfășurate, în condiții de siguranță, transparențăși trasabilitate cerute de regimul juridic aplicabil.Am convingerea că noul parteneriat încheiat astăzi cu Aurachain va fi unul de succes, va aduce valoare serviciilor oferite de Depozitarul Central și va reprezenta începutul unei colaborări solide, de lungă duratăși pe mult mai multe arii de activitate, în viitor”, a spus Silvia Buicănescu, Directorul Generalal Depozitarului Central.

Silvia Buicanescu, Depozitarul Central

Prima soluție cu un potențial important este aceea de digitalizare a procesului de vot în cadrul adunărilor generale ale acționarilor (AGA). Platforma digitală Intervote, dezvoltată pe Aurachain, automatizează mecanismele de vot în condiții de siguranță, și asigură prin puterea blockchain transparența și trasabilitatea cerute de reglementările în vigoare.

Soluția va fi pusă la dispoziția tuturor companiilor listate la BVB și pe piața AeROdin cadrul Sistemului Multilateral de Tranzacționare al BVB pentru a eficientiza procesul de votare.

Adela Wiener – CEO at Aurachain

„Platforma low-code Aurachain transferă o mare parte din dezvoltarea aplicațiilor digitale în mâinile utilizatorilor business care au nevoie de soluții inovatoare, prin capabilități intuitive de configurare vizuală, ce înlocuiesc abordarea tradițională de scriere de cod. Personalul cheie din întreaga organizație – de la experți și analiști de afaceri la dezvoltatori profesioniști și specialiști în IT – poate contribui cu expertiza lui direct la procesul de creare a aplicațiilor software, pentru a obține rezultate impresionante în eficiența operațională.” a spus Adela Wiener, Directorul General alAurachain. „Cele două soluții oferite Bursei de Valori București au fost dezvoltate foarte rapid folosind platforma Aurachain și reprezintă încă un exemplu de cum putem ajuta organizațiile să-și accelereze eforturile de transformare digitală, încă din prima zi a oricărui angajament.”

Cea de-a doua soluție se referă la digitalizarea procesului de deschidere online a conturilor de tranzacționare de către investitorii individuali, printr-un serviciu standardizat pe care Depozitarul Central îl va oferi ca un punct unic de intrare pentru toți noii investitori individuali.

Soluția tehnologică dezvoltată pe platforma Aurachain are rolul de a facilita accesul investitorilor la Piața de Capital din România într-un mod complet automat și 100% sigur. Acțiuni precum înregistrarea, verificarea identității, recunoașterea facială și procesul KYC (Cunoaște-ți clientul) vor fi realizate exclusiv în mediu digital și vor fi automatizate.

Proiectul de colaborare dintre Depozitarul Central și Aurachain este foarte important din perspectiva potențialului de digitalizare a tuturor proceselor incidente pieței de capital. Ne dorim ca prin acesta să folosim soluțiile oferite de Aurachain în zona de identificare și profilare a clienților individuali, soluție pe care dorim să o oferim atât comunității de brokeraj pe piața de capital, dar și altor industrii sau platforme care au nevoie de un astfel de serviciu. Un alt produs pe care dorim să-l implementăm este o platformă de organizare a ședințelor pentru Adunări Generale ale Acționarilor, Consilii de Administrație, Comitete. Platforma Intervote se va adresa în primul rând nevoilor pe care companiile listate atât pe Piața Reglementată, cât și pe piața AeRO, din cadrul Sistemului Multilateral de Tranzacționare, le pot avea în organizarea acestor întâlniri. Credem în potențialul soluțiilor Aurachain și odată validată tehnologia de tip blockchain ce stă la baza acestor soluții, prin inițiativa anunțată astăzi, în mod cert vom propune extinderea colaborării cu Aurachain și pentru alte procese, cu scopul final de a digitaliza și simplifica activitatea investitorilor, borkerilor și a emitenților în zona reglementată a pieței de capital”, a afirmat Adrian Tănase, Directorul General al Bursei de Valori București, acționarul majoritar al Depozitarului Central.

Adrian Tanase

Prin acest nou parteneriat cu Aurachain, BVB face încă un pas important către modernizarea și dezvoltarea pieței de capital din România, prin facilitarea lărgirii bazei deinvestitori, eficientizarea procesului decizional și reducerea birocrației pentru companiile listate.

Platforma educațională gratuită IBM Open P-TECH conectează tinerii cu locurile de muncă ale viitorului

0

·        Platforma Open P-TECH este lansată în România

·        Peste 160.000 de utilizatori, din peste 130 țări, la nivel global

IBM anunță lansarea platformei gratuite de educație digitală Open P-TECH, pentru elevii, studenții, dar și profesorii din România. La nivel global, platforma este utilizată de peste 160.000 de elevi, studenti și profesori, din peste 130 de țări. 

Bazată pe programul P-TECH, lider în industrie, ce revoluționează educația publică din 2011, platforma le oferăelevilor și studenților cu vârste cuprinse între 14-20 de ani, dar și profesorilor, competențe tehnologice de bază și abilități de succes de care au nevoie pentru viitoarele locuri de muncă.

Spain, Barcelona. Happy colleagues laughing at desk while studying.

„IBM a dezvoltat platforma Open P-TECH pentru a oferi tinerilor din întreaga lume acces gratuit și flexibil la resurse educaționale care să îi conecteze cu adevărat la viitoarele locuri de muncă.  Iar locurile de munca s-au transformat foarte mult, vorbim despre un segment nou, pe care noi îl numim new collar, sau „Guler nou”, și care reprezintă o rampă de lansare în domenii cu o creștere rapidă, spre exemplu, securitate cibernetică, machine learning, cloud computing sau design digital. Multe din aceste job-uri necesită o calificare specializată, iar de multe ori generează dificultăți companiilor pe partea de recrutare. Suntem de părere că în următorii 5-10 ani, inteligența artificială va schimba 100% din locurile de muncă din prezent, iar curriculumul școlar se schimbă mai lent decât evoluează locurile de muncă, sau tehnologiile. Elevii și profesorii au nevoie de resurse actuale care să îi ajute să fie pregătiți pentru a face față cu succes cerințelor pietei muncii, din prezentul digital, dar și din viitorul automatizat” a declarat Maria-Luiza Jipescu, CSR Manager IBM România.

Open P-TECH oferă cursuri și resurse gratuite care susțin 2 direcții: dezvoltarea competențelor tehnice, prin învățarea practică a tehnologiilor de actualitate, precum cybersecurity, blockchain, data science, inteligență artificială, dar și dezvoltarea competențelor profesionale necesare pentru era digitală, precum design thinking, rezolvarea problemelor complexe, gândirea critică, creativitatea, colaborarea și munca în echipă. 

De asemenea, platforma oferă cursanților și certificări sub forma insignelor digitale, care îi ajută să le demonstreze angajatorilor sau profesorilor competențele acumulate. În prezent, Open P-TECH oferă 15 astfel de certificări digitale. 

În plus, profesorii au acces la resurse personalizate și pot găsi pe platformă materiale ajutătoare, de exemplu planuri de lecții, dar pot și să creeze și să aloce fiecarui elev, prin câteva click-uri, un plan de învățare și să urmărească parcurgerea acestuia.

A student learning by doing schoolwork at home using a computer.

Cu sprijinul Asociației Pro Arta Dezvoltare și Cunoaștere, Open P-TECH conține primul canal de resurse educaționale în limba română, dedicat profesorilor din România: „Pregătiți pentru școala online!”, care poate fi accesat aici.

„Parteneriatul dintre IBM România, lider în inovație tehnologică și Asociația Pro Arta Dezvoltare și Cunoaștere, promotor al educației prin tehnologie aduce către profesori, elevi și studenți resurse și cursuri pentru a sprijini cunoașterea și inovația. După succesul inițiativei naționale Clasa mea de acasă, programelor Scoala Altfel – Cariere în inovație cu IBM și Vinerea Altfel cu IBM, am dorit să oferim conținut specific profesorilor și elevilor, pentru a oferi oportunități egale de învățare și dezvoltare. Rolul Asociației este acela de a-i pune în legătură pe cei care doresc și au posibilitatea de a produce schimbarea cu cei care sunt dispuși să devină parte a acestui proces. Credem cu tărie că profesorii sunt principalii stakeholderi care pot contribui la implementarea sustenabilă a acestui demers, prin modelarea viitoarelor generații de adulți” a declarat Lucia Panea, Manager de Proiect, Asociatia Pro Arta Dezvoltare si Cunoastere. 

Așa cum îi spune și numele, Open P-TECH este o platformă deschisă, gratuită și accesibilă tuturor, de pe orice dispozitiv, de oriunde există o conexiune la internet. Toti elevii și studenții interesați de tehnologie și nu numai sunt încurajați să exploreze în ritm propriu Open P-TECH pentru a se pregăti pentru joburile secolului 21.

De asemenea, Open P-TECH poate fi utilizata cu succes în cadrul orelor de dirigenție, consiliere și dezvoltare personală, tehnologie, informatică și TIC.

Violeta Luca, General Manager Microsoft România,desemnată să conducă operațiunile Microsoft din Cehia și Slovacia

0

Violeta Luca (foto), General Manager Microsoft România, a fost desemnată să conducă operațiunile Microsoft din Republica Cehă și Slovacia, începând cu luna ianuarie 2021.

„Este o oportunitate care mă bucură și mă onorează în același timp, prin care îmi propun să aduc valoare în noua capacitate, să mă dezvolt în continuare și să susțin proiectele de transformare digitală la scară. Cred cu tărie că tehnologia este mai mult decât oricând soluția pentru a sprijini reziliența și dezvoltarea sustenabilă a societății. Și, având în vedere talentul pe care țara noastră a dovedit că îl are la dispoziție în domeniul ITC și nu numai, nu am nicio îndoială că Microsoft România își va continua traseul remarcabil la care am avut privilegiul de a contribui. Nu în ultimul rând, vreau să mulțumesc echipei, tuturor clienților, partenerilor și organizațiilor cu care am lucrat și le transmit cele mai bune urări”, a declarat Violeta Luca.

Violeta Luca a preluat conducerea Microsoft România în noiembrie 2018, timp în care  compania a cunoscut o perioadă de creștere și a marcat momente importante în dezvoltarea sa. Printre realizări menționăm: programul “Alt Viitor” – prin care Microsoft a sprijinit dezvoltarea de competenţe digitale pentru zeci de mii de elevi şi profesori din România; numeroase proiecte de transformare digitală a serviciilor de sănătate, retail, a sectorului bancar și serviciilor profesionale sau la nivelul sistemului de învățământ, precum și ample proiecte vizând dezvoltarea start-up-urilor românești, prin suport tehnic din partea Microsoft, acces la resurse Azure și mentorat, astfel încât acestea să devină competitive la nivel regional și să-și poată extinde activitatea pe piețele europene. 

De asemenea, Violeta Luca a fost apreciată pentru modelul de afaceri inovator și capacitatea de dezvoltare a acestora, precum și pentru cel mai bun proiect de transformare digitală și cea mai bună campanie de responsabilitate corporativă, iar sub conducerea sa, compania Microsoft România a fost desemnată angajatorul numărul 1 în țară.

Până la anunțarea noului director general al Microsoft România, interimatul va fi asigurat de Alina Orban, actualmente Commercial Partner Lead, în cadrul Microsoft România.

Violeta Luca s-a alăturat echipei Microsoft România la începutul anului 2015, ca director de strategie, iar ulterior, până în 2017, a ocupat funcția de Director de Marketing și Operațiuni. Înainte de a se alătura echipei Microsoft România, Violeta Luca a ocupat funcții de vârf în managementul unor companii precum Metro C&C, Dante Internațional, Flanco Retail, Whirlpool Romania sau AIG.

Fantoma Crăciunului în speța tichetelor cadou – trecut, prezent și viitor

0

Material de opinie de Monica Țariuc (foto), Senior Manager,Global Employer Services, Deloitte România

Anul acesta, Crăciunul a venit mai devreme pentru mediul de afaceri. O serie de modificări la Codul Fiscal au fost publicate în Monitorul Oficial cu doar câteva zile înainte, cu aplicabilitate din 1 ianuarie 2021. Printre altele, mulți contribuabili așteptau clarificarea subiectului privind impozitarea tichetelor cadou, în special cele acordate terților pentru campanii de marketing și promovare. Noul text prevede și câteva nuanțe în plus privind tichetele acordate salariaților proprii, deși piața a demonstrat, în ultimii trei ani de inspecții fiscale în această zonă, că acolo lucrurile erau ceva mai clare.

Conform Legii 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, tichetele cadousunt bilete de valoare acordate de o societate comercială, ocazional, angajaților pentru cheltuieli sociale, dar acestea pot fi oferite și altor categorii de beneficiari în cadrul campaniilor de marketing, studiul pieței, promovarea pe piețe existente sau noi, pentru protocol, în contul unor cheltuieli de reclamă și publicitate.

Cum a arătat Crăciunul în anii trecuți?

Conform Normelor metodologice de aplicare a Codului Fiscal, în categoria veniturilor din altesurse sunt incluse, printre altele, tichetele cadou acordate persoanelor fizice în afara unei relații generatoare de venituri din salarii. În cazul acestora,documentele oficiale emise de autoritățile fiscale fie contribuabililor, în nume propriu, fie cu caracter general, publicate sub formă de ghiduri în spațiul public, atestă impunerea drept venit din altă sursă a tichetului cadou acordat în afara unei relații generatoare de venituri din salarii.

Cu toate acestea, numeroase inspecții antifraudăs-au finalizat cu reclasificarea tichetelor cadou acordate terților, persoane fizice, drept venituri salariale și estimarea multor milioane de euro drept contribuții de asigurări sociale obligatorii ce ar fi fost datorate de contribuabili.

Crăciunul 2020

În consecință, pe parcursul anului 2020 s-au colectat sume importante la bugetele de stat ca urmare a rectificării voluntare de către contribuabili a declarațiilor de venit, la recomandarea echipelor antifraudă, care au jucat inclusiv cartea amnistiei privind dobânzile și penalitățile de întârziere. Pentru a nu lăsa loc de interpretare, trebuie menționat aici faptul că direcția antifraudă nu are drept de impunere, actul de control emis de aceasta fiind un simplu mijloc de probă, inclusiv în ceea ce privește suma estimată în urma activității de control. Așadar, în mod normal, direcția antifraudă ar trebui să se comporte ca o avangardă care să identifice anumite nereguli și să recomande ulterior începerea unui control de fond, dar nu îi poate impune contribuabilului să acționeze în sensul plății sumelor stabilite prin procesul-verbal de control.

Revenind la modificările apărute cu ocazia Crăciunului 2020, la articolul 114 alineatul (2), după litera m) se introduce o nouă literă, n), cu următorul cuprins: „biletele de valoare sub forma tichetelor cadou acordate pe baza evidenței nominale altor categorii de beneficiari potrivit prevederilor art. 15 alin. (2) din Legea nr. 165/2018 (…), pentru campaniile de marketing, studiul pieței, promovarea pe piețe existente sau noi, pentru protocol, pentru reclamă şi publicitate, altele decât cele prevăzute la art. 76 alin. (3) lit. h) și alin. (4) lit. a) din Codul Fiscal. Evidența nominală trebuie să cuprindă, cel puțin, informații referitoare la numele, prenumele, codul numeric personal/numărul de identificare fiscală a beneficiarului și valoarea tichetelor acordate fiecărui beneficiar lunar.”

Cu alte cuvinte, norma de aplicare din perioada Crăciunului trecut se asociază cu prevederea legislației privind acordarea biletelor de valoare și rezultă, astfel, o clarificare careconfirmă faptul că tichetele cadou acordate conform legii altor persoane decât salariaților proprii sunt venituri din altă sursă din perspectivă fiscală (pentru care nu se datorează contribuții sociale). Prin coroborare, efectul legislației ar fi trebuit să fie același și anterior. Așadar…

Crăciunul 2021 ar putea fi altfel?

Numeroase inspecții finalizate și/sau în derulare pe subiectul tichetelor cadou, estimate și pentru perioada care urmează, multe contestații în curs de soluționare, alte litigii demarate de nenumărați contribuabili care nu avut altă opțiune decât să „împrumute statul” și să aștepte dreptatea și recuperarea sumelor (cu dobândă) în sălile de judecată. În plus, contribuabili care s-au conformat voluntar în mod eronat ca urmare a inspecțiilor antifraudă din trecut, cautăacum soluții pentru a recupera sumele plătite.

Printre ei, și câțiva contribuabili care au „scăpat” și nu vor să redeschidă subiectul și alții care ar vrea să comande bilete de valoare de orice fel pentru a susține economia locală însă cărora le este teamă de o posibilă interpretare diferită a autorităților fiscale și evită astfel folosirea de instrumente de acest gen, în dauna economiei României.

În concluzie, modificările aduse în speța tichetelor cadou nu elimină posibilitatea de interpretare discreționară și, dacă nu se schimbă nimic substanțial, Crăciunul 2021 nu va arăta mai bine decât cel prezent, ba chiar mai rău. Clarificările aduse la Codul Fiscal sunt binevenite. Din păcate însă, acestea nu răspund unei probleme de fondcare are altă sursă și anume relațiile dintre contribuabili,care să regăsesc din ce în ce mai rar într-o anumită categorie, ci mai degrabă la granița dintre ele, dată fiind flexibilitatea de care atât persoanele fizice, cât și societățile comerciale dau dovadă. Dacă nu se va ține cont de piață și nu se va adapta legislația la nevoile acesteia, ne vom găsi mereu în situații similare.

Noaptea de Ajun l-a ajutat pe Ebenezer Scrooge (eroul lui Charles Dickens din „O poveste de Crăciun”) să înțeleagă lucrurile esențiale care se ascund în spatele celor materiale și probabil că un exercițiu similar ar fi recomandat atât autorităților fiscale, cât și contribuabililor. Problema în cazul tichetelor cadou nu a venit nicicând din lipsa legiferării în această zonă, ci din lipsa unei interpretări unitare care să reflecte piața. Întrebarea pe fond nu a fost niciodată care este tratamentul fiscal aplicabil tichetelor cadou, ci care sunt situațiile practice în care se acordă și, în funcție de acestea, cum se decide natura fiscală a venitului. Era clar și înainte și este și acum: dacă un tichet cadou nu este acordat conform legii, forma sa devine irelevantă și, astfel, substanța dictează natura venitului din perspectivă fiscală.

Poate că, în această privință, autoritățile fiscale și contribuabilii s-ar putea baza pe un ghid unic, comun, care să îi ajute să identifice care sunt situațiile care permit acordarea de tichete cadou atât angajaților proprii, cât și terților. O astfel de abordare ar ajuta toate părțile implicate să elimine abuzurile, fie că vorbim despre acordarea de tichete cadou în afara condițiilor legale, fie că vorbim despre reîncadrarea eronată a acestora drept venituri salariale. Altfel, nu vom fi schimbat nimic și totul va fi fost în zadar.