Autoritatea de Supraveghere Financiară: Economia reală, încurajată de măsurile fiscale ale guvernelor europene

0

Măsurile guvernamentale implementate la nivel european pentru sprijinirea economiei reale, afectată de pandemia COVID-19, au stabilizat creditarea și au permis continuarea funcționării sistemului financiar, arată o analiză realizată de ESRB (European Systemic Risk Board) și prezentată în cel mai recent Raport de tendințe și riscuri pe piețele financiare elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară.

Autoritățile au raportat pachete fiscale de sprijin de aproximativ 14% din PIB-ul combinat al statelor membre, sub formă de garanții asupra împrumuturilor, împrumuturi publice, granturi directe și scutiri de taxe. Diferențele dintre măsurile fiscale reflectă expunerile diferite ale statelor la pandemie.

Țările afectate puternic de pandemie au promovat programe cu o absorbție mai mare, în timp ce țările cu un grad ridicat de ocupare a forței de muncă în sectoarele vulnerabile s-au bazat mai mult pe granturi directe.

În timpul primei faze a pandemiei a fost evitată o criză de lichiditate și sistemul financiar a continuat să funcționeze, prin prisma programelor de sprijin fiscale și a politicilor monetare. În plus, abordarea flexibilă a cadrului legislativ în vigoare a suplinit aceste măsuri, relaxând astfel constrângerile din bilanțurile anumitor bănci.

Cu cât criza financiară durează mai mult și redresarea economică este mai lentă, cu atât sunt mai mari riscurile ca pierderile din sectorul nefinanciar să se repercuteze asupra sectorului financiar.

Conform analizei ESRB, în această fază a pandemiei, autoritățile trebuie să se concentreze asupra: orientării măsurilor fiscale către cele mai afectate sectoare; monitorizării sustenabilității datoriei private; pregătirii pentru un scenariu cu un stres acut în sectorul corporativ; îmbunătățirii transparenței bilanțurilor instituțiilor financiare și coordonării politicilor între sectoare și țări.

Focus pe modelul de afaceri al firmelor de asigurări

Autoritatea Europeană de Asigurări și Pensii Ocupaționale (EIOPA) a identificat sustenabilitatea modelului de afaceri și conceperea adecvată a produsului ca principalele două priorități de supraveghere relevante pentru autoritățile naționale competente. Având în vedere prevederile Regulamentului revizuit privind funcționarea EIOPA, autoritățile naționale competente trebuie să ia în considerare aceste priorități atunci când întocmesc programele lor de lucru și trebuie să notifice EIOPA corespunzător.

Autoritățile naționale își vor concentra activitățile de supraveghere asupra monitorizării impactului mediului caracterizat de rate scăzute ale randamentelor pentru o perioadă îndelungată și a crizei COVID-19 asupra sustenabilității modelului de afaceri și dezvoltării societăților de asigurări și furnizorilor de servicii de pensii ocupaționale.

În plus, autoritățile naționale competente vor monitoriza impactul crizei COVID-19 asupra produselor și se vor asigura că cerințele de guvernanță și supraveghere a produsului (POG), precum și alte cerințe legate de protecția consumatorului și conduita afacerilor sunt implementate adecvat pentru a gestiona deficiențele induse de criză.

Mai multe detalii despre riscurile și tendințele săptămânii pe piețele financiare găsiți în ediția nr. 8/24.02.2021 – Raportul Tendințe și riscuri pe piețele financiare locale și internaționale, ce poate fi accesat AICI.

Leonardo Badea (BNR): Evoluția economiei și mixul de politici publice

0

Viceguvernatorul BNR, domnul Leonardo Badea, a declarat:

„Deja de mai bine de un an aproape toate analizele privind evoluția variabilelor macroeconomice și financiare sau referitoare la prognoze ale acestora implică referiri la evoluția pandemiei COVID-19.

Șocul pandemic care a lovit aproape întreg globul este cea mai evidentă demonstrație pe care o puteam primi pentru a înțelege că starea de sănătate a populației și riscurile de îmbolnăvire cu care aceasta se confruntă au repercursiuni majore asupra evoluției economiei.

Dacă până acum 1 an se vorbea doar despre implicațiile pe termen lung ale acestor factori, mai mult din perspectivă demografică, în ultimele luni ne-am obișnuit să folosim modele pe termen scurt și date cu frecvență ridicată pentru a corela situația medicală cu gradul de restricție al activităților și mobilității persoanelor și în final cu evoluția așteptată a sectoarelor economiei.

După scăderi pronunțate începând cu a doua jumătate a lunii noiembrie, numărul de cazuri noi de infectare cu SARS-CoV-2 în România înregistrează o cvasi-stagnare în ultimele săptămâni, tendință vizibilă și în cazul numărului de pacienți internați la ATI și al ratei de pozitivare a testelor.

Totodată, de la începutul anului curent, evoluția pandemică în România a fost mai atenuată comparativ cu regiunea. In aceste condiții consider că există premise favorabile în prezent pentru o continuare a tendinței de recuperare economică care s-a manifestat în trimestrele III si IV ale anului trecut.

Vaccinarea populației este deocamdată singura soluție viabilă pentru depășirea crizei medicale și implicit a celei economice, până la apariția unui tratament accesibil, posibil de a fi administrat fără spitalizare, care să reducă până aproape de zero riscul ca o persoană infectată să dezvolte forme grave precum și să reducă perioada de convalescență. Până la dobândirea imunității colective putem presupune că actualele măsuri de distanțare și restricții de activitate vor fi în mare parte menținute în România pe tot parcursul T1 2021, afectând preponderent sectoarele în care activitatea implică un grad semnificativ de interacțiune umană (de ex., HoReCa, transporturi, activități de spectacole, culturale și recreative).

În România gradul cel mai ridicat de volatilitate a indicatorilor economici generat de evoluția pandemiei a fost consemnat în trimestrele 2 și 3 ale anului trecut. Am avut atunci o cădere economică fără precedent în date trimestriale, urmată în trimestrul imediat următor de o recuperare amplă dar incompletă. În trimestrul IV tendința de revenire a continuat însă într-un ritm trimestrial mai redus.

După contracția de 3,9% consemnată pe ansamblul anului 2020, ne putem aștepta ca economia să crească într-un ritm apropiat de potențial în următorii doi ani. Trebuie să avem în vedere că activitatea economică a fost influențată negativ în 2020 și de producția agricolă slabă, cu un impact evaluat de aproximativ -1 punct procentual la dinamica medie anuală a PIB, dar este posibil ca anul curent să fie cel puțin unul neutru din perspectiva contribuției agriculturii la creștere. O estimare prudentă ne conduce la concluzia că nivelul maxim al PIB real anterior perioadei de criză (adică cel consemnat la finele trimestrului I 2020) ar putea fi atins și depășit în a doua parte a anului curent.

O serie de date cu frecvență ridicată arată că surpriza pozitivă din ultimul trimestru al anului anterior, comparativ cu așteptările, s-a datorat evoluției din unele sectoare ce au dovedit reziliență sporită față de situația pandemică, precum industria și comerțul. Deși tendința de creștere s-a menținut, ritmul a fost mai redus și pentru acestea.

Sectorul construcțiilor care a înregistrat creșteri importante pe parcursul trimestrului III a fost inevitabil afectat de sezonalitatea specifică determinată de condițiile meteorologice. Și în cazul serviciilor trimestrul IV a adus o scădere față de trimestrul anterior.

Pentru trimestrul I 2021 putem anticipa o decelerare a ritmului PIB real și a componentelor sale, justificată și de o deteriorare a perspectivelor în cazul partenerilor comerciali externi, dar este de așteptat să vedem evoluții trimestriale pozitive pe datele ajustate sezonier. În absența unor șocuri adverse ample și a unui nou val semnificativ de infectări, probabil că agenții economici vor continua să se adapteze gradual la noile condiții, iar sectoare precum industria sau comerțul vor avea în continuare rolul de locomotivă a creșterii, susținute pe partea de cerere în special de consumul intern și în planul al doilea de formarea brută de capital fix, dar posibil și de cererea externă în eventualitatea unei reveniri graduale a economiilor partenerilor externi.

Începând cu trimestrul II 2021, pe fondul avansului campaniei de vaccinare, putem anticipa o continuare a detensionării graduale a restricțiilor impuse de autorități. Aceasta va impulsiona probabil activitatea economică și într-o serie de alte sectoare, precum HoReCa. Activitatea din aceste sectoare ar trebui în mod normal să beneficieze și de condițiile atmosferice mai favorabile, o dată cu încheierea sezonului rece, care va facilita desfăşurarea de activităţi în aer liber, cu diminuarea presupusă a riscurilor de contaminare. Sub aceste auspicii, revenirea economică ar putea deveni mai generalizată și mai robustă în perioada verii.

Așa cum știm, în România banca centrală nu are numai rolul de autoritate monetară ci este în același timp autoritate de reglementare și autoritate competentă pentru supravegherea microprudențială instituțiilor de credit, având totodată și atribuții privind funcționarea sistemelor de plată și privind stabilitatea financiară, acest din urmă rol realizându-l inclusiv în cadrul unei colaborări inter-instituționale prin participarea la activitatea Comitetului Național pentru Supravegherea Macroprudențială.

Din perspectiva tuturor acestor responsabilități, Banca Națională a României, care anul trecut a aniversat 140 de ani de experiență în slujba economiei românești, a acționat cu toate instrumentele disponibile și necesare pentru a contribui la atenuarea efectelor economice ale crizei pandemice.

Acțiunile băncii centrale au fost graduale și atent calibrate pentru a adresa provocările complexe generate de o criză fără precedent, care încă de la început se prefigura că nu va avea doar efecte tranzitorii ci va implica modificări structurale profunde și manifestări ce s-ar putea întinde pe o perioadă considerabilă de timp.

Totodată, a fost evident pentru toată lumea că ne confruntăm cu o criză ale cărei consecințe imediate pot fi mult mai eficient adresate prin măsuri cu impact rapid specifice politicii fiscale. Instrumentele de politică monetară pot contribui la mixul de politici de răspuns la o astfel de criză dar au un impact mai redus iar efectul lor este resimțit cu o anumită gradualitate dată de orizontul de transmisie.

Nu uităm de asemenea diferențele importante dintre economia noastră și alte economii din regiune cu care ne comparăm adesea, și mai ales vulnerabilitățile importante și deficiențele structurale majore cu care am intrat în această criză.

Dacă BNR nu at fi ținut seama de acestea în calibrarea atentă și prudentă a conduitei politicii monetare ar fi existat riscul accentuării unor turbulențe a căror amplitudine, chiar dacă în esență nu era justificată de factorii fundamentali, începuse deja să fie vizibilă pe piețele financiare de la noi în contextul ascensiunii bruște a aversiunii la risc. Efortul și resursele utilizate pentru calmarea acestor turbulențe ar fi fost mult mai mari în absența menținerii unei conduite prudente și echilibrate a băncii centrale.

Oricum, nicăieri în lume această criză aparte nu ar fi putut fi adresată numai prin instrumente de politică monetară iar ideea că politica monetară are răspuns la toate problemele este evident profund eronată.

Colaborarea interinstituțională și sincronizarea politicilor și măsurilor de răspuns la criză, atât pe plan național cât și la nivel european au jucat un rol important în eficacitatea diminuării pe cât posibil a efectelor economice negative. In special din perspectiva noastră de țară în care spațiul disponibil pentru activarea unor politici de răspuns la criză a fost și este mai redus prin comparație cu alte țări membre UE sau ale zonei euro, solidaritatea europeană a constituit un ajutor extrem de valoros”.

BCR, rezultate 2020: George, ecosistemul digital cu cele mai multe produse bancare de retail

0

BCR, rezultate 2020: George devine ecosistemul digital cu cele mai multe produse bancare de retail disponibile 100% online, 1 din 5 români a cumpărat o locuință prin BCR, sprijin pentru companii care creează peste 300.000 de locuri de muncă

Rezumat[1] :

  • Deschiși pentru business:
    • Portofoliul total de credite nete acordate clienților de Banca Comercială Română (BCR) a crescut cu 7,4% an pe an la 31 decembrie 2020, susținut atât de segmentul retail, cât și de cel corporate
    • Credite nou acordate în lei, în valoare de 8 miliarde de lei în 2020 către segmentul Retail – persoane fizice (credite ipotecare și de consum) și microîntreprinderi
    • 1 din 5 români a achiziționat o locuință cu finanțare de la BCR, în timp ce 1 din 6 români a contractat un credit de consum
    • Finanțările nou acordate segmentului Corporate au crescut cu 24,5% an pe an, ajungând la 9,3 miliarde lei în 2020, dintre care 42% reprezintă credite de investiții
    • Sprijin pentru antreprenori: stocul de finanțări acordate sectorului IMM în creștere cu 14,8% an pe an la 31 decembrie 2020
  • Sprijin pentru clienți în contextul actual:
    • Peste 4.800 de companii care creează peste 300.000 de locuri de muncă au fost susținute anul trecut prin credite noi, credite acordate prin programul IMM Invest sau prelungiri ale liniilor de credit
    • IMM Invest: Peste 1.800 de credite aprobate în valoare totală de 1,2 miliarde de lei
  • Digitalizare accelerată:
    • 1,8 milioane de utilizatori de internet banking și mobile banking, din care peste 1 milion de utilizatori activi de George, în creștere cu 43% față de 2019
    • George devine ecosistemul digital care oferă 100% online cele mai multe produse specifice de retail banking (conturi curente, economisire, creditare și asigurări)
    • Numărul de tranzacții prin George a crescut cu 102% în 2020 față de 2019
  • BCR a înregistrat un profit net de 814,1 milioane de lei (168,3 milioane de euro) în 2020.
©BCR

„Adaptarea și reziliența au fost cuvintele dominante, la nivel de business, dar și la nivel personal pentru toți colegii mei. BCR a pus pe primul loc siguranța angajaților și sănătatea financiară a clienților și am reușit să trecem împreună, mai puternici, peste obstacole. Colegilor mei vreau să le mulțumesc pentru rapiditatea cu care s-au adaptat contextului, dar și pentru dedicarea și pasiunea pe care le-au pus în munca lor. Am continuat să învățăm din puterea de reinventare a clienților noștri și am ținut deschis, fiind un partener de încredere pentru antreprenori și companii în efortul lor de a asigura continuitatea locurilor de muncă. Am oferit soluții de finanțare în domenii cheie ale economiei pentru ca România SA și România SRL să continue să producă valoare adaugată. Misiunea noastră continuă în 2021: sprijin real pentru alegeri financiare inteligente, prin adaptarea la nevoile clienților, servicii financiare personalizate, transformare digitală continuă și programe educaționale incluzive”, a declarat Sergiu Manea, CEO Banca Comercială Română.

Măsuri luate în contextul Covid-19

  • Circa 41.000 de cereri de amânare a ratelor pentru persoane fizice și circa 500 de cereri pentru companii au fost implementate, în cadrul moratoriului public și al celui privat, pentru a susține clienții afectați de pandemie, majoritatea selectând soluția BCR. Peste 3.600 de cereri de amânare de plată au fost realizate 100% online, prin platforma George.
  • Peste 350.000 de clienți persoane fizice au beneficiat de amânarea pentru 3 luni a sumelor lunare minime obligatorii de plată pentru carduri de credit și descoperit de cont.
  • Amânările la plata creditelor în 2020 în sprijinul clienților afectați de contextul pandemic au reprezentat 13% din portofoliul total de credite persoane fizice, respectiv 10% din portofoliul total de credite acordate companiilor.
  • Peste 30% din creditele de nevoi personale din 2020 au fost acordate 100% digital
  • Jumătate dintre clienții ce iau credit 100% online optează și pentru asigurarea de viață, șomaj, pierdere temporară sau permanentă a capacității de muncă.
  • Banca a implementat un nou mod de funcționare la nivelul întregii rețele de sucursale, prin care clienții au acces exclusiv în baza unei programări telefonice. Peste 70% dintre clienți și-au programat deja de acasă vizita la bancă.

Impactul BCR în economie

În activitatea de creditare retail, BCR a acordat credite noi în monedă locală pentru persoane fizice și microîntreprinderi de 8 miliarde de lei în 2020. Comparativ cu 2019, BCR și-a majorat cota de piață la creditele de consum nou acordate în moneda locală până la 17.4% (+1,6 pp), precum și la creditele ipotecare nou acordate în moneda locală, până la circa 20% (+3 pp). Vânzările de credite ipotecare în lei au crescut cu 28% an pe an, datorită produsului ipotecar Casa mea care reprezintă 71% din total. De asemenea, BCR a continuat să susțină creditul guvernamental Noua Casă, având o cotă de piață de 30%. Stocul de credite ipotecare s-a majorat cu 10,6% an pe an în 2020, în timp ce stocul de credite de consum a crescut cu 8% an pe an.

În activitatea de creditare corporate, BCR (doar banca) a aprobat credite corporate noi în valoare de 9,3 miliarde de lei în 2020, în creștere cu 24,5% an pe an. Motorul principal a fost avansul stocului de finanțări acordate sectorului IMM (inclusiv prin subsidiara BCR Leasing), care a crescut cu 14,8% an pe an, atingând valoarea de 7,0 miliarde de lei (1,4 miliarde de euro) la 31 decembrie 2020, ca urmare a unei concentrări mai mari pe afacerile noi și pe dezvoltarea sectorului de leasing, precum și a participării BCR în programul IMM Invest. Față de 2019, finanțarea sectorului public a crescut cu 21,6%, iar cea pentru sectorul imobiliar cu 7,0%.

Ecosistemul inteligent de banking George a depășit 1 milion de utilizatori activi, în creștere cu 43% față de 2019. George oferă online cele mai multe produse specifice de retail banking (conturi curente, economisire, creditare și asigurări). Astfel, în 2020 au fost lansate în platforma George mai multe produse unice pe piața bancară: refinanțare online, card de credit online și descoperit de cont online (lansate la finalul lui 2020 – deja 50% din cardurile de credit și contractele pentru descoperit de cont au fost acordate 100% digital), asigurarea Multi Protect și asigurarea atașată creditului. George Moneyback, programul de loialitate care oferă bani înapoi, ca reducere, clienților BCR care folosesc plata cu cardul, a ajuns la 310.000 de utilizatori în doar cinci luni. Peste 95% din conturile noi de economii în 2020 au fost deschise prin George.

Casa Mea App, platforma care gestionează de pe telefon sau tabletă fluxul de documente pentru creditele ipotecare standard, a fost utilizată pentru 40% creditele ipotecare Casa Mea.

Programul Școala de Bani a ajuns anul trecut la peste 30.000 de adulți și copii, fiind organizate sesiuni online de educație financiară și ateliere pentru copii. Numărul total al celor care au participat în program a depășit 430.000. Programul de educație antreprenorială BCR Școala de Business a ajuns la 10.000 de utilizatori (antreprenori, manageri, liberi profesioniști, profesori și studenți) care au cont pe platformă sau au participat la sesiuni online. În cadrul acceleratorului INNOVX-BCR au fost accelerate sau incubate 62 de start-up-uri (de până la 1 milion de euro) și scale-up-uri (firme cu  cifre de afaceri sau finanțări atrase de peste 1 milion de euro), din toată țara.

Performanța financiară a BCR în anul 2020

BCR a înregistrat un profit net de 814,1 milioane de lei (168,3 milioane de euro) în 2020, față de 593,3 milioane de lei (125,0 milioane de euro) în 2019 pe baza unei creșteri puternice a creditării și a unui rezultat operațional mai mare, parțial din compensare de costuri mai mari cu riscul. Profitul net din 2019 a fost afectat de constituirea unui provizion excepțional legat de activitatea BCR Banca pentru Locuințe în T2 2019.

Rezultatul operațional s-a îmbunătățit cu 5,1%, până la 1.877,5 milioane de lei (388,1 milioane de euro) în 2020, de la 1.786,9 milioane de lei (376,5 milioane de euro) în 2019, pe fondul unor venituri operaționale mai mari și al unor cheltuieli operaționale mai reduse.

Venitul net din dobânzi a crescut cu 5,1%, până la 2.371 milioane de lei (490,1 milioane de euro) în 2020, de la 2.256,3 milioane de lei (475,5 milioane de euro) în 2019, favorizat de volume mai mari de credite și depozite, atât pe segmentul de clienți retail, cât și pe cel de corporate, parțial compensat de impactul din dobânzile de pe piață.

Venitul net din comisioane a scăzut cu 9%, până la 710,0 milioane de lei (146,8 milioane de euro) în 2020, de la 780,6 milioane de lei (164,5 milioane de euro) în 2019, determinat de un volum mai redus de comisioane din retrageri de numerar și de eliminarea comisionului de retragere de la alte ATM-uri decât cele ale BCR, în aprilie și mai, ca măsură de sprijin pentru clienți în perioada stării de urgență.

Rezultatul net din tranzacționare a crescut cu 1,2%, până la 356,5 milioane de lei (73,7 milioane de euro) în 2020, de la 352,4 milioane de lei (74,3 milioane de euro) în 2019, în principal datorită unei activități de tranzacționare mai crescute.

Venitul operational a crescut cu 1,6%, până la 3.546,3 milioane de lei (733,0 milioane de euro) în 2020, de la 3.490,4 milioane de lei (735,5 milioane de euro) în 2019, determinat de venitul net din dobânzi și venitul net din tranzacționare mai mari, parțial compensat de venitul net din comisioane mai mic.

Cheltuielile administrative generale au înregistrat în 2020 valoarea de 1.668,8 milioane de lei (344,9 milioane de euro), în scadere cu 2% în comparație cu 1.703,5 milioane de lei (359 milioane de euro) în 2019, mai ales ca urmare a contribuției anuale mai mici la fondul de garantare a depozitelor în 2020 versus 2019 și a deprecierii mai scăzute, parțial compensate de cheltuieli cu personalul mai mari și de cheltuieli legate de noul sediu central în 2020.

Astfel, raportul cost-venituri s-a îmbunătățit la 47,1% în 2020, față de 48,8% în 2019.

Costurile de risc și calitatea activelor

Rezultatul net din deprecierea instrumentelor financiare a înregistrat o alocare de 521,3 milioane de lei (107,7 milioane de euro) în 2020, comparativ cu o eliberare de provizion de 61,8 milioane de lei (13 milioane de euro) în 2019. Acest rezultat a fost influențat de măsurile prudențiale luate de bancă pentru a anticipa orice potențial efect negativ al contextului pandemic, măsuri concretizate în principal prin actualizarea parametrilor de risc pe baza celor mai recente scenarii macroeconomice și prin implementarea unor reguli mai stricte privind clasificarea din punct de vedere al riscului de credit conform IFRS 9, aplicabile expunerilor către clienții afectați de situația curentă.

Rata creditelor neperformante a ajuns la 4,5% în decembrie 2020 față de 4,1% în decembrie 2019. Această evoluție reflectă în principal efectul unui eveniment singular înregistrat în trimestrul II 2020, constând într-o expunere de valoare mare față de un client Corporate, devenită neperformantă, cât și al unui volum mai mare de noi credite neperformante în segmentul Retail, rezultat în urma evaluarii efectuate în T4 privind improbabilitatea de plată pentru clienții cu acorduri de amânare a ratelor încă active. În același timp, gradul de acoperire al creditelor neperformante cu provizioane a atins nivelul de 122,5% în decembrie 2020.

Capitalizare și finanțare

Rata de solvabilitate a BCR (doar banca) în conformitate cu reglementările privind cerințele de capital (CRR), s-a situat la nivelul de 20,51% în decembrie 2020, semnificativ peste cerinţele Băncii Naţionale a României. De asemenea, Rata capitalului de Rang 1+2 de 19,42% (Grup BCR) în decembrie 2020 reflectă clar puternicele poziţii de capital şi finanţare ale BCR.

Creditele și avansurile acordate clienților au crescut cu 7,4%, până la 43.002,5 milioane de lei (8.833,2 milioane de euro) la 31 decembrie 2020, de la 40.049 milioane de lei (8.373,2 milioane de euro) la 31 decembrie 2019, susținute de creșteri atât în creditarea retail (+6,9% față de decembrie 2019), cât și în cea corporate (+7,8% față de decembrie 2019).

Depozitele de la clienți au crescut cu 12,3%, până la 64.876,8 milioane de lei (13.326,4 milioane de euro) la 31 decembrie 2020, de la 57.791,8 milioane de lei (12.082,8 milioane de euro) la 31 decembrie 2019, sustinute de creșteri atât pe depozitele retail (+10,9% fata de decembrie 2019), cât și pe cele corporate (+16,4% față de decembrie 2019).

***

BCR oferă o gamă completă de produse și servicii financiare, printr-o rețea de 18 centre de afaceri și 16 birouri mobile dedicate companiilor și 370 de unități retail situate în majoritatea orașelor din țară cu peste 10.000 de locuitori. BCR este banca nr.1 în România pe piața tranzacțiilor bancare, clienții BCR dispunând de cea mai mare rețea națională de ATM-uri și mașini multifuncționale – aproape 1.800 de echipamente, aproximativ 13.000 POS-uri și servicii bancare complete prin Internet banking, Mobile banking, Phone-banking și E-commerce.

Profit sau pierdere

În milioane RON 31 dec 2020 31 dec 2019
Venituri nete din dobânzi 2.371,0                    2.256,3
Venituri nete din taxe și comisioane 710                    780,6
Venituri nete din tranzacționare și câștiguri/pierderi evaluate la valoare justă prin profit sau pierdere 356,5                      352,4
Venit operațional 3.546,3                    3.490,4
Cheltuială operațională (1.668,8)                   (1.703,5)
Rezultatul operațional 1.877,5                    1.786,9
Rezultat net din deprecierea instrumentelor financiare (521,3)                      61,8
Alte rezultate operaționale                             (291,1)                (923,1)
Rezultat înainte de impozitare din activități continue 1.065,1                    895,8
Rezultat net atribuibil acționarilor societății mamă 814,1 593,3

Situația poziției financiare

În milioane RON 31 dec 2020 31 dec 2019
Numerar și echivalente de numerar               10.538,2                 9.006,5
Active financiare deținute pentru tranzacționare               23.715,3               22.372,7
Credite și avansuri acordate băncilor                    2.028,0                    661,4
Credite și avansuri acordate clienților               43.002,5               40.049,0
Imobilizări necorporale                    348,9                    359,1
Active diverse                 2.353,7                 2.489,6
Total active 81.986,6 74.938,4
     
Datorii financiare deținute în vederea tranzacționării                      52,1                      73,5
Depozite de la instituții bancare                 3.606,8                 4.439,2
Depozite de la clienți               64.876,8               57.791,8
Titluri de datorie emise                    614,8                    784,4
Diverse datorii                 3.491,2                 3.377,8
Total capitaluri proprii                 9.344,9                 8.471,7
Total datorii și capitaluri proprii 81.986,6 74.938,4

[1] Toate datele financiare de mai jos constituie rezultate consolidate neauditate ale Grupului Banca Comercială Română (BCR) pentru anul 2020, potrivit IFRS. Cu excepția cazului în care se specifică altfel, rezultatele financiare pentru anul 2020 sunt comparate cu rezultatele financiare pentru anul 2019. De asemenea, cu excepția cazului în care se specifică altfel, cursurile de schimb valutar utilizate pentru conversia cifrelor în euro sunt cele furnizate de Banca Centrală Europeană. Contul de profit și pierdere este convertit folosind cursul mediu de schimb valutar pentru anul 2020 de 4,8381 RON/EUR atunci când se referă la rezultatele pentru anul 2020 și folosind cursul mediu de schimb pentru anul 2019 de 4,7456 RON/EUR atunci când se referă la rezultatele obținute în anul 2019. Bilanțurile la 31 decembrie 2020 și la 31 decembrie 2019 sunt convertite utilizând cursurile de schimb de închidere la datele respectiv (4,8683 RON/EUR la 31 decembrie 2020 și 4,7830 RON/EUR la 31 decembrie 2019). Toate modificările procentuale se referă la cifrele exprimate în lei.  

XTB: Prețul acțiunilor Tesla au crescut în 2020 cu peste 730%

0

XTB: Prețul acțiunilor Tesla au crescut în 2020 cu peste 730%. Cum va afecta investițiile în Bitcoin de 1,5 miliarde dolari parcursul Tesla în 2021?

Deși Tesla a reușit să obțină profituri pe hârtie de aproximativ 1 miliard de dolari din investițiile în Bitcoin, depășind profiturile totale obținute din vânzarea de vehicule electrice din 2020, corecțiile recente ale monedei digitale și volatilitatea ridicată i-a determinat pe anumiți investitori să marcheze profiturile, explică Radu Puiu, analist XTB România.

Tesla se numără printre cele mai populare nume din piață în acest moment. Anul trecut a fost excelent pentru producătorul de vehicule electrice, prețul acțiunilor sale crescând cu aproximativ 730%. Începutul de an a fost de asemenea promițător, acțiunile atingând noi maxime istorice la aproximativ 900 de dolari pe acțiune. Din acel punct, entuziasmul investitorilor pare să se fi redus, prețul acțiunilor Tesla regăsindu-se într-o situație de piață de scădere (deprecierile au depășit pragul de 20%, atingând un maxim de -32% față de maximele recente), explică Radu Puiu, analist XTB România într-o analiză complexă, dar concisă despre companie.

La începutul lunii februarie, Tesla a dezvăluit că a cumpărat Bitcoin în valoare de 1,5 miliarde de dolari și intenționează să accepte moneda digitală pentru plata produselor sale. Există opinii ce susțin că legăturile companiei cu Bitcoin reprezintă un factor de risc deoarece moneda a traversat o perioadă de corecție după atingerea de noi maxime, pe fondul unor comentarii prudente din partea secretarului Trezoreriei SUA, Janet Yellen.Secretarul Trezoreriei a numit Bitcoin un „mod extrem de ineficient de a efectua tranzacții” și a avertizat despre utilizarea acestuia în activități ilicite. De asemenea, a tras un semnal de alarmă cu privire la impactul Bitcoin asupra mediului. Creșterea explozivă a prețului a reamintit despre nivelul ridicat de electricitate necesar pentru a produce noi monede.

Deși Tesla a reușit să obțină profituri pe hârtie de aproximativ 1 miliard de dolari din investițiile în Bitcoin, depășind profiturile totale obținute din vânzarea de vehicule electrice din 2020, corecțiile recente ale monedei digitale și volatilitatea ridicată i-a determinat pe anumiți investitori să marcheze profiturile. Decizia Tesla de a se implica în piața Bitcoin determină riscul ca volatilitatea pieței de monede virtuale să pună pe plan secund viziunea fundamentală a companiei în rândul investitorilor.

În timp ce vânzarea a fost alimentată parțial de comentariile lui Musk conform cărora prețul Bitcoin pare „ridicat”, există și alți factori care ar putea, de asemenea, să afecteze ”strălucirea” producătorilor de vehicule electrice, inclusiv un flux continuu de știri de dezvoltare din partea producătorilor auto tradiționali, cum ar fi General Motors și Ford Motor, care se pregătesc să participe la cursa către tranziția spre tehnologii ”verzi.

Aprecierea acțiunii indică o revenire după o secvență descendentă de două zile. Este posibil ca revenirea acțiunilor în teritoriul pozitiv să fi fost determinată de atitudinea optimistă prezentă la nivel extins pe piață.

Un alt posibil factor care a stat la baza revenirii prețului acțiunilor Tesla a fost decizia luată de Cathie Wood, fondatorul și CEO-ul Ark Investment Management, de a cumpăra acțiuni Tesla. Aceasta este un investitor de succes, care a observat o mulțime de tendințe în sectorul tehnologic înainte de a deveni evidente. Decizia ei de a cumpăra în urma scăderii ar putea fi considerat un catalizator pentru mișcarea ascendentă de aproximativ 20% din ultimele zile.

China, a doua piață după SUA pentru Tesla

Pe de altă parte, China este cea mai mare piață pentru vehicule electrice, motiv pentru care producătorii vor încerca să obțină o cotă de piață cât mai ridicată în statul asiatic. În plus, Guvernul Chinei este serios în ceea ce privește reducerea poluării și devine liderul global în adoptarea și promovarea inovației vehiculelor electrice.

Investitorii au inclus în prețul acțiunilor producătorilor de mașini electrice o rată ridicată de creștere pe o perioadă lungă de timp, fapt ce le face destul de vulnerabile în fața modificărilor de sentiment. De asemenea, competiția este un alt factor de risc. Pe termen lung, pot exista doar un număr limitat de lideri de piață.

Un alt factor de risc ar putea fi preferința consumatorilor pentru vehicule electrice de buget, precum Hong Guang Mini, în detrimentul variantelor de top ca NIO și Tesla.

Pentru a promova vehiculele electrice, guvernul chinez oferă gratuit plăcuțe de înmatriculare care sunt garantate. În multe orașe, lista de așteptare se poate întinde pe luni sau chiar ani pentru a obține o plăcuță de înmatriculare pentru un motor pe benzină prin diferite sisteme de licitație.

Totuși, companiile străine precum Tesla s-ar putea confrunta cu dificultăți cauzate de instituțiile guvernamentale. La începutul lunii februarie, cinci autorități de reglementare chineze au solicitat răspunsuri din partea Tesla cu privire la unele probleme de calitate și de siguranță la uzina sa. China este cea mai mare piață pentru Tesla după SUA.

Veniturile Tesla ar putea crește cu 53% în 2021

Analiștii și investitorii se așteaptă la o creștere importantă a afacerii Tesla în acest an. În medie, analiștii estimează că veniturile Tesla vor crește cu 53% în 2021, până la 48,15 miliarde de dolari. Acest lucru este în conformitate cu ghidajele Tesla ca livrările de vehicule să crească cu peste 50% în acest an comparativ cu 2020.

Conducerea companiei a declarat că deși 2020 a fost un an critic pentru Tesla, consideră că 2021 va fi și mai important. Desigur, investitorii ar trebui să facă diferența între așteptările referitoare la afaceri și așteptările legate de acțiuni. Acțiunile au devenit destul de ”scumpe” după aprecierea amplă din 2020. Deși Tesla a realizat o campanie de lungă durată pentru reducerea emisiilor auto globale prin utilizarea mașinilor sale ecologice, decizia companiei de a investi în Bitcoin ar putea avea o influență asupra ratingului ESG (companiile sunt evaluate în funcție de performanțele lor sociale, de mediu, și în ceea ce privește guvernanța).

_________________

Despre XTB:

Cu mai mult de 15 ani de experiență în piețele financiare, XTB este, în prezent, unul dintre cei mai mari brokeri de instrumente derivate din lume și o companie completă de investiții listată pe Bursa de la Varșovia. Cu birouri în peste 10 țări incluzând Marea Britanie, Polonia, Germania și Franța, XTB este, de asemenea, reglementată de cele mai importante autorități de supraveghere din lume incluzând FCA și KNF.

Avertisment cu privire la riscuri:

Orice opinii, cercetări, analize, preţuri sau alte informaţii oferite cu titlul de comentarii generale de piaţă nu reprezintă sfaturi de investiţii. XTB nu este răspunzător pentru orice pierdere sau pagubă incluzând şi fără limitare la, orice pierdere sau câştig care poate lua naştere direct sau indirect din utilizarea sau bazarea pe astfel de informaţii. Vă aducem la cunoştinţă că informaţiile sau cercetările bazate pe date istorice nu garantează viitoare performanţe sau rezultate. 77% din conturile investitorilor de retail pierd bani atunci când tranzacționează CFD-uri cu acest furnizor. Ar trebui să luați în considerare dacă vă puteți permite să vă asumați riscul ridicat de a vă pierde banii.

Dosarul de pensie, un calvar pentru aproape 150.000 de români și companiile la care au lucrat. EAD lansează serviciul E-adeverința care asigură digitalizarea arhivelor istorice

0

EAD – Empresa de Arquivo de Documentação SA, una dintre cele mai mari companii portugheze din domeniul arhivării digitale, aduce pe piața din România serviciul E-adeverința, prin accesarea căruia companiile își pot digitaliza arhivele istorice în vederea emiterii rapide a adeverințelor de tip sporuri și venituri pentru dosarele de pensie.

În prezent, procedurile sunt extrem de complicate. Cărțile de muncă au trecut la formatul electronic din 2001, iar pentru perioada anterioară acestui an, angajatorii trebuie să emită adeverințe de muncă, în maximum 30 de zile de la primirea solicitărilor în acest sens. Potrivit estimărilor din piață, 3% dintre cei aproximativ cinci milioane de pensionari din România au solicitat adeverințe pentru recalcularea pensiilor din 2018 până în prezent. Asta înseamnă aproape 150.000 de cereri, concentrate în perioadele imediat următoare modificărilor legislației privind pensiile.

Companiile cu istorie mai veche de anii 2000, din industrii precum cea minieră, siderurgică, auto și nu numai, trebuie să își mobilizeze mai mulți angajați pentru a procesa un număr de maximum 10 cereri într-o lună. Există și arhive fizice vechi de 60 de ani, foarte greu de accesat, păstrate în condiții improprii, cu anumite documente degradate sau distruse complet. Nu de puține ori, termenul de 30 de zile se depășește, iar foștii angajați, în nume propriu sau ca grup, dau în judecată companiile pentru întârzieri semnificative în eliberarea adeverințelor. Pe lângă amenzi, firmele riscă și plata unor penalități pentru lunile de întârziere.

Unic pe piața din România, serviciul E-adeverință oferit de EAD simplifică procedurile și centralizează toate datele necesare, prin scanarea statelor de plată sau a fișelor de retribuție, extragerea informațiilor necesare din ele pentru fiecare angajat și generarea unei baze de date.

„O companie din zona de producție ce a avut sporuri pentru condiții grele de muncă, cu câteva mii de angajați  în anii ‘85 – ’90, probabil că primește între 60-120 de cereri de adeverințe anual. Aici venim noi în ajutor, prin serviciul E-adeverința. Companiile își vor simplifica toate procedurile, vor salva resurse importante de oameni și vor reduce costurile pe termen lung. Prin accesarea serviciului EAD, arhivele fizice se vor transforma în unele electronice, iar toate datele necesare eliberării adeverințelor pentru venituri vor putea fi accesate imediat”, explică Liviu Zamfir, Chief Operation Manager EAD Romania și unul dintre experții români în managementul arhivelor.

Prinaccesarea serviciului E-adeverința, după procesarea arhivelor fizice, datele vor fi disponibile în platforma RWS (Read, Write & Share), iar adeverințele de tip sporuri și venituri se vor genera cu un singur click. E-adeverința este un serviciu similar cu cele oferite de EAD în Portugalia de mai bine de 10 ani.

„Cuvântul ,digitalizare’ este folosit tot mai des în România. Know-how-ul și experiența noastră din Portugalia, unde avem un portofoliu de peste 2000 de clienți activi, ne ajută foarte mult. Am dezvoltat propriul software de management al documentelor și l-am adaptat la cele mai diverse industrii din piață. Am dezvoltat în permanență procedurile și aplicațiile și le-am dus la un nivel de top. Datorită acestor plusuri, atunci când abordăm companiile românești cu același profil cu al clienților din Portugalia, putem demara rapid și eficient procedurile pentru că suntem la curent cu specificul celor mai multe industrii”, spune Bruno Amaro, CEO EAD Romania.

EAD va începe să implementeze serviciul E-Adeverința pentru o companie care activează în domeniul alimentației publice și care a  avut o medie de peste 2000 de angajați anual pe parcursul celor 50 de ani de funcționare. Proiectul se va derula pe parcusul a 7 luni și presupune scanarea a peste 200.000 de fluturași de salariu și extragerea a peste 5 milioane de indecși.

Deciziile adoptate de Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară

0

În cadrul şedinţei de astăzi, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (A.S.F.) a aprobat măsuri privind funcționarea pieţelor financiare nebancare supravegheate – asigurări, piaţă de capital şi pensii private, după cum urmează:

  1. Reglementare

Proiectul de Normă privind aplicarea Ghidului privind comisioanele de performanță ale OPCVM și ale anumitor tipuri de FIA în vederea publicării pe site-ul A.S.F. (proiectul va fi publicat pe www.asfromania.ro, pentru consultare publică, timp de 10 zile).

  • Autorizare

Autorizarea domnului Chirodea Radu Gabriel în calitate de membru al Consiliului de Administrație al SSIF Muntenia Global Invest S.A.;

Aprobarea domnului Paul-Corneliu Cazacu în funcția de membru-președinte al Directoratului la societatea Uniqa Asigurări S.A.;

Aprobarea domnului Johannes Porak pentru un nou mandat în calitate de membru-vicepreședinte al Consiliului de Supraveghere la societatea Uniqa Asigurări de Viață S.A.;

Aprobarea domnului Bogdan Iulian Popa pentru un nou mandat în calitate de membru – președinte al Consiliului de Administrație la societatea Compania de Asigurări – Reasigurări Exim România (CARE – România) S.A.;

Aprobarea domnului Voinea Nicolae-Ovidiu în calitate de membru al Consiliului de Administrație la societatea German Romanian Assurance S.A.;

Aprobarea domnului Mesut Yetiskul în calitate de Membru al Consiliului de Administrație la societatea Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale S.A. (PAID);

Aprobarea amendamentelor Codului Bursei de Valori București S.A. – Operator de piață reglementată;

Autorizarea modificării intervenite în Actul constitutiv al S.I.F. Moldova S.A. ca urmare a schimbării denumirii societății;

Aprobarea alegerii de către S.A.I. Erste Asset Management S.A. a următoarelor burse din state terțe în vederea realizării de investiții în conformitate cu art. 82 lit. b) și lit. f) din O.U.G. nr. 32/2012: New York Stock Exchange, Nasdaq Stock Market, London Stock Exchange și SIX Swiss Exchange;

Autorizarea modificării documentelor următoarelor O.P.C.V.M. administrate de S.A.I. Erste Asset Management S.A.: FDI Erste Balanced RON, FDI Erste Equity România, FDI Erste Bond Flexible RON, FDI Erste Bond Flexible România EUR, FDI Erste Liquidity RON, FDI You Invest Active EUR, FDI You Invest Active RON și FDI You Invest Balanced EUR;

Emiterea unei decizii prin care se confirmă faptul că societatea Hella Romania S.R.L., angajată în tranzacții realizate intragrup cu instrumente financiare derivate extrabursiere cu societatea Hella GmbH&Co KGaA, beneficiază de excepția de la obligația de raportare prevăzută în articolul 9 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 (EMIR);

Emiterea unei decizii prin care se confirmă faptul că societatea Michelin Romania S.A., angajată în tranzacții realizate intragrup cu instrumente financiare derivate extrabursiere cu societatea Compagnie Financiѐre Michelin SCmA, se încadrează în excepția de la obligația de raportare prevăzută în articolul 9 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 (EMIR);

Retragerea de la tranzacționare și radierea din evidența A.S.F. a acțiunilor emise de societatea ICERP S.A. Ploiești ca urmare a radierii societății din Registrul Comerțului;

Aprobarea modificărilor aduse Actului constitutiv al societății Raiffeisen Broker de Asigurare-Reasigurare S.R.L. (numire administrator, eliminare obiect de activitate, modificare articole);

Aprobarea modificărilor aduse Actului constitutiv al societății Mercedes – Benz Insurance Broker S.R.L. (nou asociat semnificativ, structura asociaților);

Aprobarea modificării adusă Actului constitutiv al societății Ritter – Broker de Asigurare și Reasigurare S.R.L. (completare obiect de activitate);

Aprobarea modificărilor aduse Actului constitutiv al societății Casa de Lichidări Daune – Broker de Asigurare S.R.L. (schimbare sediu social, înființare punct de lucru);

Avizarea modificării Regulamentului de Organizare și Funcționare al BRD Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private S.A.;

Avizarea auditorului financiar PricewaterhouseCoopers Audit S.R.L. în vederea desfășurării activității de audit statutar al situațiilor financiare anuale pentru fondurile de pensii ocupaționale și administratorii acestora;

Avizarea definitivă a modificării Prospectului schemei de pensii facultative pentru Fondul de Pensii Facultative Aegon Esențial administrat de Aegon Pensii Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private S.A.;

Autorizarea modificării Actului individual de aderare la Fondul de Pensii Facultative Raiffeisen Acumulare administrat de S.A.I. Raiffeisen Asset Management S.A.

WOPA și Lidl au reinventat fotbalul (și voleiul)!

0

Pe principiul “ai, n-ai mingea, tragi la poartă!”, Supercupa Lidl powered by WOPA a devenit prima competiție offline-online din România. Contextul este cel știut de toată lumea. Am fost și suntem în vremea pandemiei, dar viața trebuie să meargă mai departe.

Povestea pe scurt este următoarea: din 2017, angajații Lidl au propriile competiții sportive. Stilul de viață sănătos este o prioritate la nivelul companiei, iar numărul de participanți a crescut de la un an la altul. Dar ce se întâmplă atunci când peste tine vine virusul cu numărul 19 pe tricou și toate activitățile care implică prezența mai multor persoane sunt suspendate? Aici s-au activat echipele de la WOPA și Lidl.

Bucuria sportului transferată în lumea digitală

Nu, n-a fost deloc ușor să aduci bucuria unui campionat obișnuit în digital. Totuși entuziasmul, competitivitatea, motivația de a face mișcare, precum și satisfacția victoriei au fost păstrate. WOPA și angajații Lidl și-au suflecat mânecile, s-au echipat, au făcut încălzirea și s-au pus pe treabă (cu respectarea măsurilor de distanțare socială, bineînțeles). Timp de patru luni, campionii din offline s-au mutat în online și au luat parte la SuperCupa Digitală Lidl, care s-a desfășurat prin intermediul aplicației We are Lidl. We are Lidl este o aplicație mobilă dedicată exclusiv echipei Lidl din România, prin intermediul căreia toți angajații au acces la informații despre companie în timp real. Aplicația dă ocazia angajaților să publice propriile postări, să interacționeze cu alți colegi mult mai ușor și să se bucure de conținut creat special pentru ei.

Campaniile de teasing și reveal au fost foarte convingătoare si au dus la înscrierea unui număr impresionant de participanți. S-a pus accent pe emoțiile provocate de competiție, pe dorul de a face sport, iar la startul SuperCupei Digitale Lidl au fost prezente nu mai puțin de 18 echipe de fotbal, 14 echipe de volei și câteva sute de suporteri zgomotoși.

Cum a arătat SuperCupa Digitală Lidl?

Orice competiție serioasă are nevoie de participanți și, bineînțeles, de un regulament pe măsură. În prima fază, angajații și-au făcut echipe de câte 6 persoane și și-au ales căpitanul. Apoi, am dat drumul la joc: în fiecare săptămână s-a lansat câte o provocare. Toată lumea s-a filmat în timpul probelor practice, de tipul “dublelor” cu sulul de hârtie igienică, schemelor à la Ronaldinho, paselor la perete. Au existat și o serie de probe populare, bazate pe like-urile strânse de fiecare echipă de la suporterii ei.

Galeriile nu s-au oprit aici –  au inventat cântece de încurajare pentru echipele preferate. De asemenea, fanii s-au vopsit pe față și au făcut coregrafii. Toate clipurile video au fost postate pe platforma We are Lidl. Scorul final per echipă s-a calculat în baza unui algoritm – totalul punctelor de la probele practice a reprezentat 80%, iar like-urile adunate la probele populare, restul de 20%.

Campionii, campioniii…

Toată lumea a avut câte ceva de câștigat. În afara experienței de neuitat și a emoțiilor trăite la cote maxime, pe întreg parcursul competiției s-au oferit sute de premii. De la tricouri, poze-magnet, mingi de fotbal și volei, genți de sport pana la boxe portabile, căști și aparate foto instant. Premiile pentru echipele din fazele finale au constat în smartwatch-uri, biciclete și vouchere valorice pentru echipament sportiv.

SuperCupa Digitală Lidl a demonstrat că sportul poate fi practicat chiar și în cele mai grele condiții. Dovada o reprezintă cifrele din aplicația We are Lidl: peste 250 de materiale video încărcate de participanți, peste 500 de minute de filmare și, nu în ultimul rând, peste 17.000 de like-uri. #NoBullshitSport

EMS Floor Group, afaceri în creștere cu 20% în 2020 față de 2019

0

Grupul de companii European Multisolutions Systems Group SRL – EMS Floor Group, specializat în aplicarea de pardoseli pe bază de răşini, cu sediul central în România, anunță încheierea anului 2020 cu afaceri de peste 10 milioane de euro, în creștere cu 20% față de anul precedent.  

Claudiu Baciu, cofondator al EMS Floor Group: „În 2020 am depășit cifra de afaceri de 10 milioane de euro, obiectiv pe care ni l-am popus la începutul anului și pe care l-am atins. Este o creștere cu 20% față de 2019, ritm pe care vrem să îl păstrăm și în anii următori, pentru a atinge ținta de 20 de milioane de euro pe care o avem în vedere la orizontul anului 2023. În acest an, ne bazăm creșterea în special pe România și pe Ungaria, fiecare dintre cele două piețe urmând să înregistreze un avans de 20%”.

EMS FHP Systems (companie care activează în România și Ungaria) a avut afaceri de 4,5 milioane de euro; EMS Floor Belșgium și EMS Floor Lux (pe piețele din Belgia și Luxemburg). Au raportat afaceri de 5,5 milioane de euro. Pentru 2021, EMS Floor Group își propune să atace masiv piața din Ungaria și să asigure o creștere susținută a activității din România.

Contextul din 2020 a necesitat o repliere rapidă și o remodelare a businessului și a contractelor în derulare, în conformitate cu restricțiile impuse în fiecare țară în care grupul activează.

Claudiu Baciu: „Acum, activitatea s-a reluat în proporție de 100%, s-au deblocat căile de acces în toate țările din Europa în care lucrăm, însă în prima parte a anului ne-am confruntat și noi cu situații pe care nu le luasem în calcul inițial. Au apărut testările COVID, am avut colegi care s-au infectat, am fost nevoiți să ne informăm în permanență despre condițiile în care puteam să circulăm, prin ce țări puteam trece, dar și ce fel de cerințe erau la destinație, carantina, iar toate aceste variabile ne-au modelat activitatea. Nimic nu mai era valabil din strategia anterioară pandemiei. A trebuit să ne regândim planurile de execuție și să ne adaptăm șantierul în funcție de toți acești factori, ceea ce a extins termenele de livrare, dar fără ca acest lucru să afecteze vreo relație contractuală. Prima lecție pe care am învățat-o  în criză este aceea că online-ul poate fi o cale prin care ne putem gestiona businessul, astfel că ne vom concentra în continuare pe digitalizare la nivelul companiei și vom folosi toate instrumentele pe care le avem la dispoziție. Pandemia ne-a învățat, apoi, să ajustăm termenii de execuție introducând o marjă suplimentară, să adaugăm în contracte clauze specifice impuse de COVID -19, lucru care nu se întâmpla înainte. Am învățat că este extrem de importantă dinamica afacerii, am regândit sistemul de management și de performanță în interiorul echipei. S-a diversificat modul în care se face business, dar apelăm mai mult la digitalizare, ceea ce simplifică multe aspecte. În 2021 vom avea filială în Ungaria, unde vrem să avem o cifră de afaceri stabilă. Piața de pardoseli din Ungaria este la același nivel cu cea din România, dar distribuția proiectelor și marjele de profit sunt mai bune. Vom deschide filiala, cel mai probabil, undeva în a doua parte a anului”.

Referitor la digitalizare, Claudiu Baciu accentuează ”Continuăm digitalizarea, ne propunem să aducem softuri care să ne permită să gestionăm businessul de la distanță, astfel încât să avem un management integrat în toate țările în care activăm. Trebuie, de exemplu, să găsim o soluție integrată pentru zona de HR care să răspundă nevoii noastre de gestionare a angajaților și de adaptare la legislația din fiecare țară, dar care să ne ajute să simplificăm și să reducem timpii pentru a gestiona informații și activități”.

EMS Floor Group își reafirmă obiectivul de a deveni „cea mai mare companie de profil din Europa, de aceea în acest an și în anii următori focusul va fi pe dezvoltarea piețelor pe care activează deja, pentru ca după 2023 să targeteze Franța și Germania, care sunt cele mai mari piețe europene pentru pardoseli industriale și hidroizolații. Totodată, grupul îşi propune să devină cel mai dorit angajator din industria de profil în Uniunea Europeană”.

EMS Floor Group – European Multisolutions Systems Group SRL este caracterizată ca „o companie antreprenorială integral românească fondată în 2010, la Turda, de frații Claudiu și Marius Baciu. Compania, activă în domeniul prestărilor de servicii în construcții, implementează sisteme profesionale de pardoseli și hidroziolații, și lucrează cu cele mai performante materiale și tehnologii cunoscute și acreditate la nivel european. EMS Floor Group are 140 de angajați la nivel de grup și operează în România și pe piețele din Belgia, Luxemburg, Franța și Ungaria cu trei divizii specializate: EMS Floor Systems, EMS Hydro Systems și EMS Polishing.  EMS Floor Group aplică sisteme profesionale de pardoseli pe bază de răşini şi este, de asemenea, specializată în hidroizolaţii. Compania lucrează cu cei mai importanţi furnizori de răşini din Europa, iar echipele sale de aplicatori sunt pregătite să lucreze cu orice sistem de răşini profesionale şi să aplice orice tip de pardoseli pe bază de răşini epoxidice sau poliuretanice”.

Studiu Deloitte: jucătorii din sectorul imobiliar comercial din România vor căuta să încheie contracte pentru perioade mai scurte în viitor

Jucătorii din sectorul imobiliar comercial din România vor fi înclinați să încheie contracte pentru perioade mai scurte decât înainte de pandemie, aproximativ 80% dintre proprietarii, dezvoltatorii și investitorii din acest domeniu considerând că ajustările și flexibilitatea prevederilor contractuale sunt principalele aspecte care vor conta pentru chiriași și utilizatorii finali după terminarea crizei sanitare, potrivit studiului Deloitte Romania Commercial Real Estate 2021. Mai mult, studiul subliniază faptul că prevederile contractuale al căror scop este să securizeze plata chiriei vor fi elemente diferențiatoare după pandemie, 64% dintre respondenți menționând ajustarea chiriei și acordarea stimulentelor ca fiind al doilea cel mai important aspect pentru chiriași și utilizatorii finali.

Studiul mai arată că „următoarea normalitate” se va traduce cel mai probabil printr-o reconfigurare a spațiilor din sectorul de imobiliare comerciale, 71% din respondenți considerând că această abordare va fi mai frecventă în perioada următoare. În plus, aceștia anticipează o reconfigurare a modelelor de închiriere, 64% dintre respondenți subliniind faptul că este posibil să asistăm la apariția contractele de tip barter și a acordurilor de schimb în sectorul imobiliar după încheierea pandemiei.

Alexandra Smedoiu, Partener servicii fiscale, Deloitte Romania

„Pe lângă provocările legate de modul în care întregul ecosistem se va adapta la noile condiții de business, sectorul imobiliar comercial din România se va confrunta și cu fluctuații de prețuri și cu rate de ocupare care vor varia foarte mult în funcție de tipul de proprietate comercială. Prețurile vor avea cel mai probabil în continuare o tendință ascendentă pe nișa depozitelor și a parcurilor logistice, în timp ce, pentru alte tipuri de proprietăți, evoluția ar putea fi mixtă. În viitor, vom asista la accelerarea transformării digitale a proceselor de administrare a proprietăților, 80% dintre respondenții locali afirmând că tehnologia este cea mai importantă competență care trebuie dezvoltată într-un scenariu post-pandemic”, a spus Alexandra Smedoiu, Partener, Deloitte România, și lider al serviciilor de consultanță pentru sectorul imobiliar.

Pandemia de COVID-19 oferă și oportunități jucătorilor din acest sector, jumătate dintre respondenți estimând că actualul context este potrivit pentru apariția unor noi modele de afaceri, cum ar fi proptech-urile.

Tehnologia și lichiditatea sunt prioritățile acestui sector în etapa post-pandemie, subliniază studiul, 80% dintre respondenți spunând că se vor concentra pe resursele care vor acoperi nevoia de numerar chiar și atunci când criza de sănătate se va încheia.

„Comparativ cu criza financiară din 2008, perturbarea cauzată de pandemia de COVID-19 nu a generat un deficit semnificativ de lichiditate în sectorul imobiliar comercial Mai mult, pe parcursul crizei sanitare, instituțiile financiare au dat dovadă de deschidere și au continuat să finanțeze proiectele imobiliare comerciale aflate în derulare, aspect care se reflectă și în creșterea cu 10% a numărului de clădiri nerezidențiale în 2020 față de 2019, potrivit datelor Institutului Național de Statistică”, a declarat Marius Vasilescu, Director Consultanță Financiară, Deloitte România.

Marius Vasilescu, Director Consultanță Financiară, Deloitte România.

Studiul Deloitte Romania Commercial Real Estate 2021 analizează percepția jucătorilor din sectorul imobiliar comercial asupra efectelor pandemiei și planurile de business ale proprietarilor, dezvoltatorilor și investitorilor din acest sector. Raportul este efectuat pe baza răspunsurilor oferite de directori și membri ai consiliilor de administrație din domeniu.

_________________

Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanță, servicii juridice, consultanță financiară și managementul riscului, servicii de consultanță fiscală și alte servicii adiacente către clienți din sectorul public și privat provenind din industrii variate. Patru din cinci companii prezente în topul Fortune Global 500® sunt clienți Deloitte, prin intermediul rețelei sale globale de firme membre care activează în peste 150 de țări și teritorii, oferind resurse internaționale, perspective locale și servicii de cea mai înaltă calitate pentru a aborda provocări de business complexe. Obiectivul Deloitte este să creeze un impact vizibil în societate cu ajutorul celor peste 330.000 de profesioniști ai săi.

Deloitte România este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din țara noastră și oferă, în cooperare cu Reff & Asociații | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanță fiscală, servicii juridice, de consultanță în management și consultanță financiară, servicii de managementul riscului, soluții de servicii și consultanță în tehnologie, precum și alte servicii adiacente, prin intermediul a 2.000 de profesioniști.

Educație pentru independență financiară

0

Pornind de la confuzia dintre educația financiară și comportamentul moderat din punct de vedere financiar, Asociația CFA România și Asociația Administratorilor de Fonduri din România susțin creșterea nivelului de alfabetizare financiară. Constatarea celor două asociații este că 75% dintre participanții la un studiu Erste fac o astfel de confuzie, că doar 15% economisesc și investesc pentru vârsta pensionării, că pentru 95% dintre tineri, sursa educației financiare este familia și numai 9% își iau informațiile de la școală.

Alexandra Smedoiu, președinte al Asociației CFA România, subliniază declară:„Noi am lansat campania Generația I – generația independentă, pornind de la ideea că aceia dintre noi care nu luăm măsuri de economisire și investire în timpul anilor activi, riscăm să depindem de banii de la stat – sistemul public de pensii, sau devenim poveri pentru copiii noștri la bătrânețe. Conceptul Generației I sau generației independente s-a născut tocmai din faptul că nivelul de educație financiară în rândul românilor este foarte scăzut dar, printre noi, sunt și oameni care își doresc să obțina independența financiară. Prin intermediul informațiilor pe care le oferim ne dorim să aducem independența financiară mai aproape de oameni, să explicăm cum poate fi obținută, fără să pară copleșitor sau de neînțeles”

Horia Gustă, președintele AAF: „Procesul de alfabetizare financiară este unul de durată în care pe lângă beneficiari, noi, jucătorii din industria financiar-bancară avem un rol esențial. Prin proiectul Economisește inteligent, lansat anul trecut, și noi, Asociația Administratorilor de Fonduri din România ne-am asumat rolul de a fi parte din acest proces de învățare. Vrem să ajutăm cât mai mulți oameni să înțeleagă că educația financiară îți oferă șansa de a obține independența financiară și ne bucurăm să fim parteneri în acest demers cu Asociația CFA România. Chiar dacă sunt independente, proiectele noastre au același scop: un nivel mai bun de înțelegere a noțiunilor de economisire și investire”.

Asociația CFA România anunță că „oferă resurse pentru creșterea gradului de educație financiară a publicului larg, în vederea obținerii independenței financiare pe termen lung iar o serie de episoade ale podcast-ului educației financiare, episoade în care sunt abordate subiecte de bază, precum planul de economisire și investiții, bugetul lunar de cheltuieli sau riscul în investiții, pot fi ascultate pe website-ul www.generatiaindependenta.ro și pe platformele audio dedicate. Pe lângă podcast, cei interesați pot avea acces la materiale de educație financiară, semnate de către specialiștii certificați CFA®”.

La rândul ei, Asociația Administratorilor de Fonduri din România informează că „a lansat în 2020 proiectul ”Economisește inteligent!” cu scopul de a crește nivelul de informare a publicului larg cu privire la finanțe personale dar și concepte și instrumente specifice fondurilor de investiții. Pe parcursul mai multor luni, experți din piața de asset management au explicat în detaliu ce înseamnă calitatea de investitor în fondurile de investiții, ce instrumente și ce pași trebuie parcurși în acest scop, care sunt sumele minime de care are nevoie o persoană pentru a transforma economisirea în investiție, cât de importantă este disciplina și recurența dar și cum să-și seteze așteptările și obiectivele pe termen mediu și lung”.

Asociația CFA România este definită ca „organizația profesioniștilor în investiții din România, deținători ai titlului Chartered Financial Analyst (CFA®), calificare administrată de CFA Institute (USA). Asociația CFA România are peste 235 de membri și este una dintre cele peste 159 de societăți membre ale CFA Institute, asociația având misiunea de a promova interesele specialiștilor în investiții și de a menține standarde ridicate de integritate și excelență profesională. Profesioniștii care sunt membri ai asociației CFA România lucrează pentru instituții de reglementare, instituții supranaționale, instituții bancare, firme de asigurări, firme de intermediere de valori mobiliare, firme de asset management, fonduri de pensii, firme de consultanță, sectorul public, instituții de învățământ, companii care activează în diverse sectoare economice etc.”

Asociația Administratorilor de Fonduri (A.A.F.) se caracterizează ca „organizația profesională independentă neguvernamentală a operatorilor din industria Organismelor de plasament Colectiv (O.P.C) din România care reunește 19 societăți de administrare a investițiilor (S.A.I.), care administrează 83 de fonduri deschise de  investiții (O.P.C.V.M.) și 27 fonduri închise de investiții (A.O.P.C.), 4 Societăți de Investiții Financiare (S.I.F), Fondul Proprietatea și 4 bănci depozitare”.