Florin Jianu, reales președinte de onoare al Uniunii Europene a Tinerilor Întreprinzători

0

Florin Jianu, președintele Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) a fost reales în funcția de președinte de onoare al Uniunii Europene a Tinerilor Întreprinzători – JEUNE,pentru perioada 2020-2023. Adunarea generalăl-a ales de asemenea peDaniel Urîtu, prim-vicepreședintele Patronatului Tinerilor Întreprinzători din România (PTIR) și membru al Biroului Permanent al CNIPMMR, în pentru funcția de vicepreședinte al JEUNE. Noul preşedinte al organizaţiei este Alberto Carvalho Neto din Portugalia (AJEPC).

Florin Jianu, președintele CNIPMMR, subliniază: „Reconfirmarea în poziția de președinte de onoare a celei mai importante organizații europene a tinerilor antreprenori mă onorează și, în același timp, mă obligă să susțin în continuare ecosistemul european al start-up-urilor și noilor inițiative antreprenoriale. De aceea, propunerea pe care am făcut-o colegilor a fost de a susține un program intitulat 1 Million Startups in Europe, un program european care să susțină crearea și finanțarea în 5 ani a unui million de start-up-uri în întreaga Europă. Acest program este cu atât mai necesar în această perioadă pentru a ajuta Europa să iasă din criză, pentru a susține inițiativele tinerilor și un nou suflu în economia europeană. Vreau, de asemenea, să îl feilicit pe prietenul meu, Andrea Gelfi, pentru încheierea unui mandat excelent la conducerea JEUNE și să îi urez succes noii conduceri, noului președinte, Alberto Carvalho Neto, cu o mențiune specială pentru colegul nostru, Daniel Urîtu, care va deține poziția de vicepresedinte pentru mandatul 2020-2023”.

JEUNE este „cea mai importantă organizație din Europa ce reprezintă interesele a peste 1,6 milioane de tineri antreprenori din peste 20 de țări europene. Activitățile JEUNE sunt axate pe promovarea antreprenoriatului, inițiative de lobby pentru programe destinate tinerilor, evenimente de networking, formare pentru tinerii antreprenori, parteneriatele cu instituțiile europene care vizează crearea unui dialog permanent pentru dezvoltarea politicilor și programelor dedicate tinerilor antreprenori, incubarea afacerilor”.

România are nevoie să educe și să crească numărul de antreprenori

0

Cum sprijinim dezvoltarea economiei românești prin facilitarea accesului la finanțare pentru companii

Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România (ARIR) în parteneriat cu USH Pro Business a organizat evenimentul online ”Atragerea de capital prin bursă și drumul către reușită”. Principalele concluzii ale experților din piață prezenți la eveniment au fost că volatilitatea din piața de capital a adus investitori noi la Bursă, însă pentru a crește numărul de investitori din piață este esențial să sprijinim cât mai multe companii să se dezvolte pentru a deveni atractive. Estevital ca companiile să diversifice sursele de finanțare și să își stabilească o strategie clară care să le permită atingerea obiectivelor. Avem nevoie să educăm și să creștem numărul de antreprenori pentru a dezvolta întreg ecosistemul.

Adrian Tănase, CEO Bursa de Valori București

Adrian Tănase, Director General, Bursa de Valori București:

„Este foarte important să avem un dialog cu companiile și să le familiarizăm cu mecanismele pieței de capital pentru ca antreprenorii să înțeleagă pe deplin avantajele acesteia. Am văzut din ce în ce mai multe companii mici și mijlocii care accesează piața de capital și sper ca acest trend să continue. Prioritatea numărul unu a Bursei de Valori București este dezvoltarea comunității locale de investitori astfel încât să avem o participare mult mai mare a populației din România la piața de capital.”

Daniela Secară, Director General, BT Capital Partners

Daniela Secară, Director General, BT Capital Partners:

„Anul 2020 a fost unul diferit și special. Ne-a ajutat foarte mult volatilitatea din piață, care a adus investitori noi, în ciuda momentelor de scădere ale bursei . Am remarcat un interes și din partea investitorilor de retail care au intrat în piața de capital în număr mai mare. Ne așteptăm ca în 2021 volatilitatea să continue în piață. Pentru companii este important să înceapă să facă un prim pas pentru a înțelege oportunitățile din piața de capital.”

Mihaela Stoica, Director General, Intercapital Invest

Mihaela Stoica, Director General, Intercapital Invest:

„Soluția finanțării prin intermediul pieței de capital trebuie să fie efectul unei întrebări pe care ne-o punem atunci când stabilim strategia de finanțare pentru companie. Un business în creștere este mereu în căutare de capital care poate fi atras fie din surse proprii, fie prin credit bancar sau prin intermediul pieței de capital. Structura finanțării unei companii influențează în mod direct performanțele sale economice și financiare, iar diversificarea surselor de finanțare devine obligatorie atunci când compania încearcă să își dezvolte afacerile.”

Matei Dumitrescu, Vicepreședinte TechAngels & Partener Roca X

Matei Dumitrescu, Vicepreședinte TechAngels& Partener Roca X

„Visul multora dintre start-up-uri este să se listeze la bursă. Este finalul încununat de glorie al unei strategii de business pe care o încep alături de noi, de mentori, de business angels, și un foarte bun „exit” pe care îl urmărim ca toți cei din lumea investițiilor. Până să ajungem acolo, trebuie să începem prin educație, să creăm acceleratoare de afaceri, dar și să educăm viitorii antreprenori încă din școală.

Start-up-urile au nevoie de cineva alături, de un mentor, care să îi ajute să treacă peste criză, să le valideze strategia și să îi asiste cu obținerea finanțării. Traseul unui start-up trebuie să urmeze mai multe runde de investiție și la fiecare etapă, start-up-ul trebuie să mai facă câte un pas pentru a demonstra că poate livra conform strategiei pe care și-a asumat-o. Piața din România prezintă perspective foarte bune pentru că avem start-up-uri fondate de creiere foarte bine pregătite și avem un potențial foarte bun în IT.”

Daniela Serban, Presedinte ARIR

Daniela Șerban, Președinte și Co-fondator ARIR:

„Susținem dezvoltarea pieței de capital și cred că extinderea comunității companiilor listate la bursă este esențială pentru a îndeplini acest obiectiv. Companiile au nevoie să își diversifice sursele de finanțare și oportunitățile pe care piața de capital le oferă sunt foarte mari. Avem companii cu potențial în România, companii antreprenoriale care pot ajunge globale dacă au acces la surse de finanțare. Ele vor fi motorul care poate sprijini revenirea economiei.”

Dr. Costin Lianu, Director General USH Pro Business

Dr. Costin Lianu, Director General USH Pro Business:

„Suntem preocupați de modul în care firmele românești se finanțează, iar prin acest eveniment ne-am propus să aducem mai aproape piața de capital, avantajele și oportunitățile pe care le aduce spre înțelegerea antreprenorilor. Am remarcat o reținere a IMM-urilor în accesarea de fonduri de pe piața de capital și în acceptarea riscurilor și rigorilor pe care aceasta le impune, iar pentru a sparge acest zid este nevoie de o mai bună comunicare. Suntem preocupați de modul în care se pot finanța companiile mici și mijlocii și totodată de digitalizarea companiilor românești. Asistăm la un fenomen îngrijorător de scădere a numărului de IMM-uri în Romania și este nevoie de comunicare, de discuții, de implicare și de politici publice totodată pentru a crește numărul de antreprenori.

***

Despre Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România (ARIR):

ARIR este o organizație non-guvernamentală și non-profit care a fost înființată cu scopul de oferi emitenților actuali și potențiali o platformă pentru dezvoltarea profesioniștilor în relația cu investitorii (IR) și pentru a contribui la implementarea celor mai bune practici în comunicarea cu investitorii și în guvernanță corporativă. A fost înființată în Noiembrie 2018 și are ca membri companii listate, companii cu potențial de a deveni companii listate, administratori de fonduri, profesioniști în relația cu investitorii, precum și consultanți. Membrii fondatori sunt Bursa de Valori București (BVB), ALRO, Electromagnetica, Franklin Templeton Management – suc. București, Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Teraplast, Transelectrica, Daniela Șerban, Cosmin Răduță și Tony Romani, în timp ce Electrica, OMV Petrom, Antibiotice, Purcari, Idea Bank, BRK Financial Group, Banca Transilvania,Transgaz, Biofarmși MedLifes-au alăturat ca Membri Asociați, INNOVA Project Consulting, ENVISIA, RTPR, Intercapital Investși eVoteca Membri Afiliați.

Urmăriți-ne pe LinkedIn, Facebook și Instagram

ESTE CAMPANIA CATMOBILE CEA MAI FRESH DIN UNIVERS? NU ȘTIM, NOI DOAR PUNEM ÎNTREBĂRI! ESTE FĂCUTĂ DE SECTOR 7? DA, ESTE!

0

Sector 7 Hub “a lovit” din nou cu ultima campanie realizată pentru CatMobile. În primele două spoturi, comediantul Ionuț Rusu și realizatorul TV Oreste Teodorescu sunt actorii principali, iar în al treilea, Micutzu face show total. Campania realizată de Sector 7 Hub tratează într-o manieră amuzantă mai multe teorii ale conspirației, atât de prezente în spațiul public, iar cele trei spoturi au strâns peste cinci mii de share-uri pe Facebook și peste două milioane de vizualizări pe YouTube. Regizate de Alex Coteț, cele trei clipuri promovează husele pentru telefoane de la CatMobile, despre care reptilienii spun că nu ai nevoie cu adevărat.

“Sunt prea sărac ca să nu-mi iau husă! Am decis încă din martie că subiectul conspirațiilor va domina pop culture-ul în 2020. Și asta datorită unui false entitlement indus de social media prin care dacă ceva ne deranjează la realitate, ne contrazicem cu realitatea până când avem noi ultimul cuvânt. Nu e important să stabilim adevărul, e important să avem ultimul cuvânt, mai ales în feed-ul nostru de Facebook. Iar când nu-l putem avea, transferăm responsabilitatea pe o “forță superioară”.  Așa că am transformat CatMobile într-un personaj deranjat de realitatea faptului că 1 din 4 oameni nu simte nevoia de husa pentru telefon.

Am pornit de la un gând simplu: <<cum ar fi, dacă ar fi așa de simplu să găsești un raspuns?>>. Corelat cu noul discurs al anumitor televiziuni de știri, în care justifică lipsa de fapte prin așa zise întrebări serioase, am decis că acesta va fi portretul anului 2020 în mentalul colectiv”, spune Alex Coteț, Sector 7 Hub.

Oreste Teodorescu a acceptat cu ușurință să apară în campania Sector 7 Hub/CatMobile – “Noi doar punem întrebări”. Realizatorul TV se cunoștea deja cu băieții de la Sector 7. Filmările nu au fost însă deloc ușoare pentru participanți.

“Filosofia noastră de lucru este <<comedy is serious business>>. Așa că nu prea se râde la fimări. Pentru cine vine prima oară cu noi în platou poate fi o experiență șocantă. Cu cât e mai amuzantă povestea, cu atât suntem mai serioși și încruntați. În dulcele stil clasic al Sector 7, filmările la primul spot au durat 9 ore, iar la al doilea, doar 3. Să trântești un perete de podea, iar apoi să îl ridici la loc, 21 de duble la rând, durează un pic mai mult decât te-ai aștepta….

Cu cei de la CatMobile nu avem relația bolnăvicioasă în care ei sunt clientul și noi un furnizor care trăiește cu frica de a-l contrazice pe cel care dă banul. E mai degrabă un parteneriat în care luăm decizii de comun acord și ne răzgândim de câte ori este nevoie, până obținem rezultatul optim. Suntem participanți egali la risc, dar și la răsplată. Asta spre deosebire de mentalitatea toxică <<nu vrem să părem proști în fața clientului>> care transformă multe campanii bune în campanii mediocre”, a mai spus Alex Coteț.  

Este al treilea an de parteneriat dintre Sector 7 Hub și CatMobile, după campaniile de succes cu Micutzu- “Nu știi când te lovește ghinonul” și “Alpaca lui Godină”.

Și dacă vă întrebați ce simte un creator de conținut atunci când vede că o campanie se transformă în una virală, răspunsul vine tot din partea lui Alex Coteț: “Ușurare! Ai mai câștigat o bătălie și te poți pregăti pentru următoarea”.

Mai jos găsiți cele trei spoturi realizate de Sector 7 Hub pentru CatMobile în cadrul celei mai recente campanii:

Raport: Unul din trei elevi din întreaga lume nu are acces la învățarea online pe durata pandemiei

0

O treime (463 milioane) dintre elevii din toată lumea nu au acces la învățarea online atunci când școlile sunt închise din cauza pandemiei COVID-19 pentru că lipsesc metodele sau echipamentele de conectare la distanță,  relevă raportul ”Stepping forward Connecting today’s youth to the digital future”, realizat de PwC și UNICEF. Dintre aceștia, trei sferturi provin din zone rurale sau din familii sărace.

Raportul mai arată că 86% dintre reprezentanții guvernelor din peste 100 de țări, care au răspuns unui sondaj UNESCO în 2020, au oferit elevilor platforme online pentru educația la distanță, în timp ce doar 20% dintre aceștia au îmbunătățit accesul la infrastructură și / sau au oferit dispozitive subvenționate.

”Pe măsură ce criza sanitară a dus la mutarea multor activități în mediul online, inclusiv a celor educaționale și de formare profesională, lipsa accesului la tehnologie a redus semnificativ șansele la o viață mai bună pentru copiii și tinerii din mediile defavorizate. Acest fapt accentuează inegalitățile existente înainte de pandemie și impune colaborarea între guverne, instituții, comunități și companii, pentru a le oferi tinerilor vulnerabili acces la alfabetizarea digitală și dezvoltarea abilităților”, a declarat Ionuț Simion, Country Managing Partner PwC România.

Deși guvernele trebuie să gestioneze simultan o serie de provocări sociale critice, precum consolidarea sistemelor de asistență medicală, sprijin financiar pentru companii și șomajul, nu trebuie să renunțe la investițiile pe termen lung în domenii esențiale, precum educația.

În plus, situația economică se deteriorează pentru tinerii din medii dezavantajate, unul din șase tineri încetând să mai lucreze de la începutul pandemiei. Potrivit raportului, peste 40% dintre tinerii angajați se aflau în sectoare puternic afectate de COVID-19 și aproape 77% erau în economia informală, ceea ce i-a făcut foarte vulnerabili atunci când companiile au fost închise sau mutate în online ca răspuns la restricțiile pandemice.

Mai multe detalii despre studiul realizat de PwC și UNICEF găsiți aici.

Colliers: Trei efecte ale pandemiei pe piața închirierilor de locuințe din București

0

Mai mult de jumătate (55%) dintre bucureștenii care locuiesc în prezent cu chirie nu au în plan să-și cumpere un apartament în următorul an și vor să rămână în chirie, arată un studiu recent realizat de Unlock Research pentru Colliers International, lider pe piața de evaluări și consultanță rezidențială din România cu proprietăți rezidențiale analizate la nivel național în valoare de peste 15 miliarde de euro numai în ultimii trei ani. 45% dintre aceștia se gândesc însă la o schimbare a locuinței închiriate, majoritatea (66%) pentru că vor o locuință mai spațioasă sau aflată într-o zonă mai bună, inclusiv în blocuri noi, și doar o treime pentru că se uită la bani și caută să-și scadă costurile cu chiria.

Criza provocată de coronavirus începe să-și arate efectele și pe piața închirierilor de locuințe. În București,  studenții au lăsat multe proprietăți goale, apartamentele în regim hotelier au fost convertite în apartamente cu chirie lunară, iar numărul ofertelor de închiriere din piață a început să crească. Prețul chiriei rămâne în continuare principalul criteriu în funcție de care cei mai mulți chiriași aleg să închirieze o locuință sau alta.

Pe fondul incertitudinii create de pandemia de Covid-19, chiriașii caută siguranță, fie printr-o reducere a chiriei sau mutarea într-un spațiu mai mic, fie printr-o înțelegere pe termen mai lung cu proprietarii sau prin înregistrarea contractelor la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Comparativ cu criza precedentă din 2008-2009, înregistrarea contractelor de închiriere la Fisc conferă proprietarilor calitatea de titlu executoriu, facilitând recuperarea banilor de la rău platnici.

Gabriel Blăniță, director asociat Colliers Valuation and Advisory

„Chiriașul este mult mai dinamic decât cumpărătorul de rezidențial, iar trendurile din piața de închiriere pot fi valoroase pentru dezvoltatorii de locuințe. Nevoia de siguranță în relația cu proprietarul va duce la profesionalizarea pieței de închirieri de locuințe, iar din ce în ce mai mulți dezvoltatori își vor îndrepta atenția către acest segment. Am văzut deja tranzacții cu blocuri destinate exclusiv închirierii, semn că există un interes și din partea investitorilor pentru astfel de produse. Ne așteptăm ca în acest ecosistem nou creat să vedem și alți jucători anunțând proiecte destinate închirierii”, explică Gabriel Blăniță, director asociat Colliers Valuation and Advisory.

Dincolo de prețul chiriei lunare, cei mai mulți dintre respondenții care consideră că este mai rentabil să stea cu chirie decât să îşi cumpere o locuinţă proprie caută şi anumite funcţionalităţi care se potrivesc nevoilor şi propriului stil de viaţă, precum parcurile, spațiile verzi și locurile de joacă, care au devenit aproape la fel de importante ca stațiile de transport în comun. Dacă proximitatea față de un supermarket a fost tot timpul o prioritate, de anul acesta în topul preferințelor sunt și farmaciile, care sunt solicitate de aproape 50% dintre chiriași, mai arată datele studiului solicitat de către Colliers Internațional.

Alexandra Cojocaru, partener Unlock Research

„Pandemia a generat schimbări puternice în relația oamenilor cu spațiul lor de locuit, în timpul lockdown-ului locuința crescând în importanță, tendință care s-a păstrat și după. A devenit din ce în ce mai important cum arată spațiul, atât în casă, cât și împrejurimile acesteia, precum și ce facilități ai în apropiere. Pentru piața de chirii, dincolo de nevoia de siguranță și de a nu lua decizii ce presupun investiții ridicate, a crescut și nevoia de un upgrade, de un standard de locuire mai bun, chiriașii nefiind mulțumiți de condițiile actuale ale pieței”, spune Alexandra Cojocaru, partener Unlock Research.

Cercetarea a fost realizată de Unlock Research, la solicitarea Colliers International, în perioada septembrie – octombrie 2020, pe un eșantion de aproximativ 300 de persoane care locuiesc cu chirie în București, având venituri peste medie, majoritatea cu studii superioare și cu vârsta cuprinsă între 25 și 45 de ani, în proporție de 51% fiind femei și 49% – bărbați. Studiul privind piața chiriilor rezidențiale din București face parte dintr-o serie de analize cantitative și calitative efectuate periodic de către Colliers International.

Comisia alocă unui număr de cinci state membre suma de 8,5 miliarde EUR

Comisia Europeană a alocat suma de 8,5 miliarde EUR în cadrul celei de a treia tranșe a sprijinului financiar acordat unui număr de cinci state membre prin intermediul Instrumentului SURE. În cadrul sprijinului financiar acordat astăzi, Belgia a primit 2 miliarde EUR, Ungaria – 200 de milioane EUR, Portugalia – 3 miliarde EUR, România – 3 miliarde EUR, iar Slovacia – 300 de milioane EUR.

Acest sprijin, sub formă de împrumuturi acordate în condiții avantajoase, le va permite respectivelor state membre să facă față creșterilor bruște ale cheltuielilor publice efectuate în vederea menținerii locurilor de muncă. Mai exact, sprijinul financiar menționat anterior va contribui la acoperirea costurilor legate direct de finanțarea sistemelor naționale de șomaj tehnic și a altor măsuri similare instituite ca răspuns la pandemia de COVID-19 și destinate inclusiv lucrătorilor independenți.

Cu sprijinul financiar acordat astăzi, 15 state membre au primit aproximativ 40 de miliarde EUR în cadrul instrumentului SURE al UE în perioada cuprinsă între sfârșitul lunii octombrie și sfârșitul lunii noiembrie. Odată ce se vor aloca toate sumele în cadrul SURE, Belgia va primi 7,8 miliarde EUR, Ungaria – 504 milioane EUR, Portugalia – 5,9 miliarde EUR, România – 4,1 miliarde EUR, iar Slovacia – 631 milioane EUR.

O prezentare generală a sumelor plătite până în prezent și a diferitelor scadențe ale obligațiunilor este disponibilă online aici.

Sprijinul financiar acordat astăzi este o consecință a celei de a treia emisiuni de obligațiuni cu impact social în cadrul instrumentului UE SURE, care a fost supralicitată de peste 13 ori mai mult. Acest lucru s-a reflectat în prețuri avantajoase, ceea ce înseamnă că statele membre vor primi sub formă de împrumuturi mai mult decât vor trebui să ramburseze.

Instrumentul SURE poate furniza sprijin financiar în valoare de până la 100 de miliarde EUR tuturor statelor membre. Până în prezent, Comisia a propus acordarea unui sprijin financiar în valoare de 90,3 miliarde EUR pentru 18 state membre. Viitoarele tranșe ale sprijinului vor fi acordate în cursul următoarelor luni, odată încheiate respectivele emisiuni de obligațiuni.

Declarațiile membrilor colegiului:

Președinta Ursula von der Leyen a declarat: „Prioritatea noastră este de a salva atât vieți omenești, cât și mijloacele de subzistență ale acestora. UE mobilizează 100 de miliarde EUR sub formă de împrumuturi acordate țărilor din UE pentru a finanța sistemele de șomaj tehnic. Le vom oferi astfel sprijin întreprinderilor , ajutându-le să își mențină angajații. Astăzi, alte cinci state membre primesc finanțare prin SURE, 15 state membre beneficiind deja de o astfel de finanțare. În curând și mai multe state vor putea beneficia de această oportunitate.”

Comisarul european Johannes Hahn, responsabil cu bugetul și administrația, a declarat: „Odată cu cea de a treia emisiune SURE de succes din acest an, am pus la dispoziția unui număr de 15 state membre aproximativ 40 de miliarde EUR pentru a le sprijini în atenuarea impactului social al actualei pandemii de COVID-19. Acest sprijin va ajuta întreprinderile să își păstreze angajații. Programul SURE este o dovadă a angajamentului UE de a furniza rapid statelor membre mijloacele financiare de urgență necesare pentru a depăși această criză. Eticheta de „obligațiuni cu impact social” reprezintă o garanție pentru investitori că banii vor fi investiți în proiecte sociale și sustenabile, combinând astfel tranzacțiile financiare cu prioritățile noastre politice”.

Paolo Gentiloni, comisarul pentru economie, a declarat: „După cea de a treia emisiune a obligațiunilor cu impact social SURE săptămâna trecută, care s-a bucurat de un mare succes, distribuim astăzi încă 8,5 miliarde EUR pentru a ajuta lucrătorii și întreprinderile din cinci state membre. Impactul social al crizei COVID-VID ar fi fost cu mult mai grav în absența unor plase de siguranță puternice ale țărilor europene, în special a programelor de șomaj tehnic. Sunt mândru că, prin SURE, Comisia Europeană sprijină în mod activ aceste sisteme și măsuri similare pentru lucrătorii care desfășoară o activitate independentă, ajutând milioane de cetățeni să depășească această perioadă dificilă.”

COVID-19 A AVUT UN IMPACT PUTERNIC ASUPRA FEMEILOR DIN DOMENIUL ANTREPRENORIATULUI

0

Potrivit unui studiu, 87% din femeile antreprenor au declarat că au simțit efecte negative puternice în urma crizei COVID-19. Printre motivele unui astfel de decalaj se numără diferențele considerabile de gen în ceea ce privește confruntarea cu probleme digitale și responsabilitățile îngrijirii copiilor. Raportul Mastercard Index of Women Entrepreneurs (MIWE) 2020 propune argumente pentru aplicarea unei soluții la nivel internațional care să ofere femeilor antreprenor oportunități de valorificare la nivel maxim. Raportul a ajuns la a patra ediție și aduce în lumină contribuțiile femeilor antreprenor din întreaga lume și oferă o listă de factori care influențează succesul sau insuccesul. De asemenea, este realizat și un clasament global în care este subliniat avansul femeilor în bussines înainte de apariția virusului COVID-19.

Au fost analizate 58 de economii. Datele pe care le utilizează sunt furnizate de companii internaționale de top precum OCDE și Organizația Internațională a Muncii. Dacă ne rezumăm la România, 27,3% dintre business-urile existente sunt deținute de femei. Procentul plasează România pe locul 20 în clasamentul țărilor cu cel mai ridicat procent al afacerilor deținute de femei, potrivit MIWE 2020.

Majoritatea țărilor și teritoriilor (34 dintr-un total de 58 incluse în raport) au scoruri sănătoase MIWE, cu indici intre 60-70, cum ar fi Noua Zeelandă, Suedia, Thailanda, Indonezia, Franța și Mexic, în timp ce 13 țări și teritorii au scoruri mai mici de 50-60, precum Japonia, Emiratele Arabe Unite, Italia și România, aflată în acest an pe poziția 40.

În aceste zone, condițiile antreprenoriale sunt mai puțin favorabile, cu decalaje de gen mai acute în ceea ce privește ocuparea forței de muncă, incluziunea financiară și oportunitățile academice.

La nivel global, tot conform MIWE, pozițiile fruntașe sunt ocupate de Noua Zeelandă, Suedia, Thailanda, Indonezia, Franța și Mexic. 13 țări au acumulat scoruri mai mici de 50-60. Este cazul Japoniei, Emiratelor Arabe Unite, Italia și România (pe locul 40 anul acesta).

Cauzele scorurilor mici sunt datorate diferențelor mari dintre genuri cu privire la ocuparea forței de muncă, cât și oportunități academice sau de finanțări. Israelul ocupă prima poziție în raportul MIWE 2020 și reprezintă un exemplu pozitiv pe care celelalte țări îl pot urma.

Țara se află pentru prima dată pe primul loc (în 2019 a ocupat locul 42) și a asigurat condiții favorabile activării în mediul economic pentru femei. De asemenea, numărul de femei antreprenor a fost dublat în decurs de doi an și implicit oportunitățile pentru firmele mici și mijlocii au crescut.

Și Elveția a dat dovadă de evoluție și ajuns pe locul 3 în 2020 (în 2019 a fost pe locul 2019) și a acordat sprijin considerabil IMM-urilor (cu 37% mai mult față de 2019). Au contribuit, de asemenea, și la conturarea unei percepții pozitive cu privire la domeniul antreprenoriatului (cu 42% comparativ cu 2019).

Totodată, MIWE prezintă și o analiză care surpinde principalele consecințe ale COVID-19 asupra femeilor în plan profesional și aduc în prim-plan și politici de sprijin. În ciuda faptului că sunt influențate de economia fiecărei țări, totuși, cele mai eficiente măsuri sunt: reducerea presiunii de pe IMM-uri, prin subvenții salariale, scheme pe termen lung, scutiri fiscale și indemnizații pentru creșterea copiilor.

În ciuda efectelor negative, viitorul femeilor este privit cu ochi buni de MIWE. Raportul arată că actuala pandemie ar putea ajuta la progresul femeilor în afaceri și eliminarea prejudecăților de gen prin expunerea unor argumente precum:

  • Circumstanțele nefavorabile dintr-o astfel de perioadă nu au împiedicat, totuși, afirmarea femeilor care și-au dorit o implicare puternică în business. Femei-lider, precum prim-ministrul Jacinda Ardern din Noua Zeelandă, Angela Merkel, cancelarul Germaniei, și Sanna Marin, prim-ministrul Finlandei, au contribuit la unele dintre cele mai de succes eforturi în limitarea efectelor virusului. Totodată, au reușit să inspire încredere, calm și ordine.
  • 42% dintre femei au inițiat acțiuni de digitalizare a modelului de business și 34% au identificat noi oportunități de la declanșarea pandemiei
  • COVID-19 va determina o nouă realitate. În ciuda impedimentelor de ordin financiar sau de gen, femeile s-au ambiționat să ocupe din ce în ce mai multe locuri în business. Spre exemplu, guvernul britanic a deschis conturi bancare pentru 1,2 milioane de persoane în doar 2 zile pe perioada de apogeu a pandemiei, în timp ce 11 milioane de lucrători necalificați din Brazilia au solicitat deschiderea de conturi de economii pentru a putea primi fonduri de urgență guvernamentale.

Femeile lider dau dovadă, astfel, de competențe extraordinare prin oferirea unor idei progresiste într-o situație de criză. Odată cu promovarea unor astfel de inițiative, suma de 172 de trilioane de dolari pierdută la nivel global din cauza diferențelor de venit obținute de-a lungul vieții va fi redusă. Totodată, femeile lider își pot valorifica potențialul prin accesarea de fonduri nerambursabile. Măsura 3 de ajutoare de stat și programul Electric-Up oferă granturi pentru firme din diverse domenii. Aplicația InAfaceri.ro oferă posibilitatea accesării unui serviciu de consultanță pentru ambele programe. Astfel, niciun detaliu nu va fi omis.

Piața de capital din România: aproape două secole de existență

0

1 decembrie, Ziua Națională a românilor, te trimite cu gândul invariabil la istorie. La momentul Unirii Principatelor, la momentul construirii României mari și moderne.

Dincolo de istoria politică și socială, România are și o istorie bogată în ceea ce privește piețele financiare. Spre exemplu, primele inițiative de înființare a unei piețe bursiere de mărfuri și de valori au avut loc la mijlocul secolului al XIX-lea, așa cum este Codicele de Comerț al Țării Românești din 1 ianuarie 1840, realizat după modelul dat de Codul Comercial francez din 1807 și având la bază unele prevederi ale Regulamentului Organic.

Codicele reglementa bursele de comerț, mijlocitorii de schimb și samsarii. La acea vreme, dorința era de a se înființa o bursă de comerț la București (condusă de 6 persoane) și una la Brăila (condusă de o deputăție domnească), urmând ca samsarii să-și anunțe afacerile în cadrul burselor și prețul mediu al mărfurilor să fie publicat. Codicele de la 1840 definea categoriile mijlocitorilor (agenți de schimb) și samsarilor (curtieri). Mijlocitorii erau numiți de domnitor, Codicele stabilind de asemenea în privința prețului că „rezultatul tocmelilor și al negociației polițelor ce se săvârșesc la Bursă hotărăște cursul monezilor și al polițelor, al prețurilor mărfurilor, al asigurărilor, al transporturilor pe uscat sau pe apă, al zapiselor statului altor asemenea, al căror curs este primitor de a se însemna pe fiecare zi până unde s-a suit ori s-a coborât”.

În 1880, Camera de Comerț și Industrie de la București face un memoriu către Ministerul Agriculturii, Comerțului și Lucrărilor Publice în care, luând în considerare dezvoltarea comerțului cu efecte publice, propune înființarea unei burse pentru fixarea cursurilor monetare și efectelor, pe baza cererii și ofertei, pentru a opri speculațiile și fluctuațiile aleatorii. Este realizat, la inițiativa Camerei de Comerț din București, un proiect de lege pentru înființarea unei burse, care prevedea că: „Această bursă […] avea să adune la anumite ore pe comercianții, industriașii, capitaliștii, agricultorii și mijlocitorii oficiali la un loc anumit, spre a se ocupa de operațiunile lor comerciale, sub o mai deaproape priveghere a guvernului”.

Orarul de tranzacționare al bursei era prevăzut de lege astfel: „Orele fie-cărei burse se fixéză de camera de comerciŭ dupe obiceiurile civile ale fie-cărei localități, combinate cu orele de pornire ale curierilor. La Bucuresci, Galați și Brăila, orele deschiderei și închiderei bursei se fixéză, împreună cu prefectul poliției, de 4 bancheri, 4 neguțători, 4 mijlocitori de schimb și 4 mijlocitori de mărfuri desemnați de tribunalul de comerciŭ. […] Bursa va fi deschisă în tóte zilele, afară de Duminecă și serbătorile legale. Tîrgul efectelor publice și private și al tuturor hârtiilor negoțiabile se face cu două ore înaintea târgurilor celor-lalte mărfuri. Informațiuni se pot lua de la secretarul comitetului bursei în tóte zilele de lucru de la 9 până la 11 ore. Tóte acestea se vor observa sub controlul comitetului bursei”.

„Principalele operațiuni cari se urméză la bursă sunt: tîrgul efectelor publice și private, tîrgul acțiunilor diverselor societăți agricole, industriale și comerciale, tîrgul scrisurilor funciare rurale saŭ urbane și a tuturor hârtiilor negociabile, vînzarea materiilor metalice, a monetelor, a tot felul de mărfuri, închirierea vaselor de transport, transportul pe uscat și apă, tot felul de transacțiuni relative la comerciul continental și maritim, interior și exterior, asigurările de tot felul, etc.”.

Negocierile se realizau la bursă, în locul separat numit parchetTîrgul trebuia să arate „dacă e pe bani gata saŭ dacă e cu termen” (termenul însemna maxim 1 lună). Titlurile circulau doar dacă erau însoțite de cel puțin un cupon. Taxa de tranzacționare era reprezentată de o taxă a timbrului, nu mai mare de 5 bani la suta de lei, care era suportată jumătate de cumpărător și jumătate de vânzător și se plătea Camerei de Comerț. Plățile în cadrul tranzacțiilor erau făcute de mijlocitori, în fiecare zi de bursă, iar cele mai mari de 100 de lei se realizau „în mandate de viramente asupra Băncei Naționale”. Numărul mijlocitorilor de schimb se determina la fiecare 3 ani, numirea lor fiind făcută prin Decret Regal. Mijlocitorii puteau da procură specială de reprezentare unei alte persoane sau mai multora, dar mandatarii trebuiau să fie români, iar mijlocitorul era răspunzător de faptele acestora. Mijlocitorii de schimb erau obligați să înscrie toate operațiunile și tranzacțiile făcute în registrele proprii („carnet șnuruit și parafat de tribunalul de comerciŭ”), înscriind sumele în litere, fără abrevieri, fiind menționate toate detaliile vânzării, cumpărării, negocierii.

La mai puțin de un an de la deschidere a avut loc primul crah bursier din România, în noiembrie 1883, provocat mai ales de imposibilitatea efectuării lichidării. Presa vremii titra: „Crahul de la bursa din București, prevăzut de noi și de Banca Națională, s-a întâmplat cu începerea lichidărilor din noiembrie (…)”.

Ca urmare a celor petrecute, în 1886, Camera de Comerț și Industrie solicită modificarea legii. O modificare adusă de legea din 1886 este introducerea următorului amendament: „Ori-ce operațiune de bursă, regulat făcută, constitue un act de comerciŭ și dă nascere unei obligațiuni perfecte, la care nu se póte opune nici într’un cas excepțiunea de joc”. Din dezbaterile legii, redate de monitorul oficial, reies preocupările legiuitorului de la acea vreme ca „A duoa reformă coprinsă în proiect consistă în aceea că operațiunele cu termen să se facă între persóne cunoscute; iar nu ca până acum de agenții de schimb pe contul lor, fáră să spună în numele cui tratéză. De sigur că acest principiŭ este bun; de óre-ce intr’o bursă începĕtóre ca a nóstră, nu póte și nu e bine să se lase liber curs acelor jocuri maloneste cari degeneréză în adevĕrate flagele pentru avuția țĕrei”.

Războiul suspendă tranzacțiile bursiere

În 1914, izbucnirea violentă a războiului generează închiderea Bursei pe 18 iulie, acesta rămânând închisă pe toată durata Primului Război Mondial. La acea perioadă erau tranzacționate acțiunile emise de 63 de societăți și 58 de tipuri de rente și obligațiuni de stat (efecte cu dobândă fixă).

Distrugerea sondelor de petrol din timpul războiului a făcut ca valorile mobiliare să se deprecieze masiv. Repararea sondelor de către germani a condus însă la cotarea acțiunilor industriei petroliere române la Bursă, determinând creșterea ulterioară a cotațiilor. Între 1917 și 1918, tranzacțiile bursiere s-au realizat în „târgul bursier” de la cafeneaua Schreiber și pe Strada Lipscani. Bursa Oficială de Efecte, Acțiuni și Schimb se redeschide în octombrie 1918, activitatea sa crescând mereu, iar localul Bursei devenind neîncăpător.

În perioada 1919 – 1925, bursele de comerț din România erau guvernate de trei tipuri de reglementări legale. Legea din Vechiul Regat din 1904, extinsă și în Basarabia în 1919, se completa cu legislația austriacă aplicabilă Bursei de la Cernăuți, din Bucovina, dar și cu legislația maghiară din Banat și Transilvania pentru Bursele din Arad și Timișoara. Apare astfel din nou necesitatea unei legi care să răspundă nevoilor economice ale României. O nouă lege este promovată de profesorul Virgil Madgearu, ministru al Industriei și Comerțului și este ratificată prin Decret Regal pe 13 august 1929. Expunerea de motive realizată de Virgil Madgearu preciza: „Necesitatea adaptării uzanțelor găsite bune și consfințite în materie de bursă până azi, a modului de încheiere al tranzacțiilor de efecte, acțiuni schimb mărfuri, situațiunea financiară și economică a țării, precum și necesitățile unui bun mers al încheierilor operațiunilor și apoi încrederea deplină în tranzacțiunile ce se fac la Bursă, au călăuzit la întocmirea proiectului de lege ce însoțește această expunere de motive”

În 1938 este publicată de către Simon D. Gartenberg, președintele Asociației Remizierilor Oficiali de Bursă, „Cartea acționarului – îndreptar bursier”, aceasta fiind una dintre primele dovezi ale preocupării față de educația financiară a publicului regăsite în biblioteci. Aflăm astfel că, în 1938, la bursa de la București erau tranzacționate acțiunile a 56 de societăți și că mai multe titluri financiare românești erau vândute pe bursele străine (acțiuni Astra Română la Paris, Amsterdam, Anvers și Zürich; acțiuni Concordia la Paris, Bruxelles, Anvers și Zürich; acțiuni Steaua Română la Paris, Basel, Frankfurt, Geneva și Zürich; acțiuni Petrol-Block la Paris, Lille, Anvers, Liege și Zürich; acțiuni Redevența la Paris; efecte constând în rente și împrumuturi erau tranzacționate la Paris, Londra, Berlin, New York, Zürich, Roma, Milano, Basel, Berna, Geneva). De asemenea, la bursele occidentale mai erau cotate și alte valori emise de societăți cu capital românesc și străin, care însă nu erau cotate la București: Colombia, Danubiana, Omnium, Petrofina, Societatea de Gaz și Electricitate din București, Steaua Română Française și Steaua Română (British), Zahăr și Rafinaj în România.

Buletinul Bursei București din decembrie 1939 scria: „Nici odată târgurile financiare mondiale n’au fost mai influențate, ca în 1939, de evenimentele europene. Și anul 1938 cunoscuse destule dificultăți internaționale, dar tot se crezuse că până la urmă zăngănitul armelor va fi îndepărtat, optimism care se răsfrânsese asupra burselor de valori. Într-adevăr anul 1939 din punct de vedere bursier debutează sub cele mai bune auspicii. Nivelul cursurilor era destul de ridicat la 1 Ianuarie 1939, nivel care n-a putut fi mult timp menținut. Căderi serioase s-au produs la sfârșitul lunii Ianuarie, odată cu sfârșitul războiului spaniol. În Martie, bursele sunt cuprinse de panică, în urma ocupării Boemiei de germani. În Aprilie, italienii ocupă Albania, altă neliniște, urmată de tensiunea polono-germană, care sfârșește cu războiul și ocuparea Poloniei.[…]

Bursa, închisă pentru inventar

După cel de-al Doilea Război Mondial, economia României devine una centralizată, ca parte a reformei inițiate de regimul comunist. În aceste condiții, se decide închiderea Bursei în iulie 1948. Instaurarea proprietății de stat, ca unic proprietar, nu mai permitea existența produselor specifice pieței bursiere, precum acțiuni sau obligațiuni corporative, iar Bursa nu mai avea de ce să existe, având în vedere că nu mai exista obiectul tranzacțiilor. Deținerea în proprietate a societăților comerciale era interzisă. Pe 11 iunie 1948, în baza Legii nr. 119/1948 a naționalizării, 1.050 de întreprinderi industriale, bancare sau de asigurări treceau în proprietatea statului, ca „bun de consum al poporului” și Bursa se închidea. Profesorul Nicolae Volonciu povestește în cartea sa (Volonciu, Nicolae, 2017, Amintiri din patru țări, București: Editura Solomon, p. 113.): „în ziua de 11 iunie, cu câteva minute înainte de deschiderea bursei, un cetățean care voia să facă o tranzacție a ajuns la ușă și a găsit un mare lacăt. Veniseră mai de dimineață agenți financiari, poliție și, printre ei, un hâtru care lăsase un bilețel lângă acel lacăt. Ce era scris pe acel bilețel? «ÎNCHIS PENTRU INVENTAR!»”.

Transportatorii rutieri din România, pregătiți pentru distribuirea vaccinului anti-Covid-19

0

Industria de transport rutier și logistică din România este pregătită pentru distribuirea vaccinului anti-Covid-19, anunță Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), semnalând Guvernului României capacitățile pe care le deține în acest sens: „Companiile românești specializate în logistica și transportul produselor din sectorul farmaceutic și de sănătate dețin toate capabilitățile necesare pentru asigurarea distribuției vaccinului în condițiile frigorifice speciale specificate de producător și la standarde înalte de calitate. Transportatorii rutieri români operează camioane frigorifice cu temperatură controlată dotate cu tehnologii de ultimă generație, care pot transporta în condiții de maximă siguranță vaccinurile anti-Covid19. Camioanele frigorifice sunt dotate cu sisteme de urmărire conectate web ce furnizează date despre controlul temperaturii de la plecare până la destinație, folosind tehnologia microprocesoarelor pentru precizia refrigerării spațiului”.
UNTRR accentuează că „își exprimă disponibilitatea de a colabora cu Guvernul României în stabilirea planurilor privind distribuirea vaccinurilor anti-Covid19 la nivel national” și precizează „că industria de transport rutier și logistică farmaceutică din România are o capacitate suficientă pentru efectuarea transporturilor rutiere sub temperaturi controlate, necesare distribuirii vaccinului anti-Covid19 în condiții de maximă siguranță și cu respectarea standardelor UE”.
Totodată, UNTRR „face apel la autoritățile române și europene pentru facilitarea cadrului de reglementare în cazul transporturilor rutiere care asigură distribuția vaccinului anti-Covid-19:

– Vămuirea prioritară și rapidă, cum ar fi păstrarea examinării fizice și/sau eșantionarea mărfurilor de către vamă numai în circumstanțe excepționale; asigurarea faptului că inspecțiile efectuate de alte agenții guvernamentale și inspecțiile vamale sunt coordonate și, dacă este posibil, efectuate în același timp;
– Organizarea specială a transportului rutier pentru distribuția vaccinurilor anti-Covi19, cum ar fi, cel puțin, semnalizare specială pentru camioanele dedicate și chiar desemnarea de convoaie speciale, eventual escortate de poliție;
– Distribuția trans-frontalieră coordonată a vaccinurilor anti-Covid-19 și facilitarea trecerii frontierei;
– Asigurarea conectivității fiabile a datelor între părțile interesate din diferite moduri de transport (în special aerian/rutier) pentru a asigura vizibilitatea completă a datelor în cadrul lanțului de distribuție;
– Alocarea unui regim special pentru aceste tipuri speciale de transport destinat distribuirii vaccinurilor anti-Covid-19, pentru care ar trebuie să fie ridicate restricțiile de circulație;
– Controalele în trafic pentru acest tip de transport destinat distribuirii vaccinurilor anti-Covid19 nu ar trebui să fie premise”.

Prețurile de transfer, un subiect cheie al noii furtuni fiscale

Unele companii traversează această perioadă doar cu o umbrelă

Companiile se confruntă cu presiuni economice complexe, iar prețurile de transfer rămân un element central, care pune în balanță pe de o parte povara fiscală și pe de cealaltă parte reducerea controverselor fiscale. Prețurile de transfer[1] pot afecta nu doar profitabilitatea și impozitul datorat statului, ci și fluxul de numerar al companiei, deciziile de investiții, modelul de afaceri sau indicatorii de performanță. În acest context, este posibil ca unele companii să traverseze această perioadă doar cu „o umbrelă”, dar, pentru furtuna care urmează, trebuie demarate acțiuni mult mai consistente, consideră reprezentanții EY România.

 Într-un dialog cu mediul de business pe tema„Prețurile de transfer în atenția autorităților fiscale – cum să gestionăm riscurile unei dispute fiscale?”, presiunea resimțită de companii vine din trei zone principale: noile cerințe ale Fiscului, modul de desfășurare a inspecției fiscale și cunoașterea drepturilor și obligațiilor legate de aceste controale.

Principalele idei și recomandări: 

Adrian Rus, EY Romania

Adrian Rus, Partener, Liderul Departamentului de Prețuri de Transfer, EY România: „Zona prețurilor de transfer capătă o importanță și mai mare, având în vedere potențialul său de reducere a deficitului bugetar, care tocmai a urcat la 96 de miliarde de lei, prin nivelul semnificativ al sumelor ce se pot colecta în urma inspecțiilor fiscale. Anul trecut, Fiscul a stabilit suplimentar în sarcina contribuabililor verificați, prin majorarea bazei impozabile, peste 166 de milioane de euro”.

Georgiana Iancu, EY Romania

Georgiana Iancu, Partener, Liderul Departamentului de Taxe indirecte, EY Româniasemnalează faptul că introducerea în formularul de TVA 394 a obligației de raportare a tranzacțiilor cu afiliați poate fi interpretată ca un semnal de extindere a analizei de risc și asupra companiilor multinaționale. „Cum văd autoritățile fiscale tranzacțiile efectuate între persoane afiliate care fac parte din grupuri multinaționale? Pe scurt, că acestea sunt realizate la un preț inferior sau superior celui de piață, în detrimentul afiliaților români și, implicit, a bugetului general consolidat.

Aproximativ o treime din veniturile atrase la bugetul de stat este reprezentă de taxele indirecte (TVA, accize, taxe vamale) și o pătrime este reprezentată doar de TVA. În același registru, TVA și accizele ocupă o pondere de 50% în total obligații suplimentare stabilite la contribuabilii persoane juridice. În acest context, este important să ne asigurăm că modul în care tratăm din perspectiva taxelor indirecte efectul unor ajustări de prețuri de transfer este de interes nu doar pentru buzunarul contribuabilului, dar și pentru cel al bugetului de stat”, consideră Georgiana Iancu.

Emanuel Bancila, EY Romania

Emanuel Băncilă, Partener, Liderul practicii de dispute și litigii fiscale, EY România: „Din câte vedem în ultima perioadă, aproape fiecare inspecție fiscală care are ca obiect impozitul pe profit se finalizează cu sume suplimentare și, implicit, cu o dispută fiscală, care, de cele mai multe ori, se încheie cu o hotărâre judecătorească”.

Gabriela Bancescu, EY Romania

Gabriela Băncescu, Director, Departamentul de Prețuri de Transfer, EY Româniaprivind desfășurarea unei inspecții fiscale în zona prețurilor de transfer: „În ultimii ani, controalele autorităților fiscale, realizate în zona prețurilor de transfer, sunt foarte riguroase. Pentru a verifica dacă tranzacțiile sunt realizate la prețul corect, autoritățile analizează inclusiv selectarea părții testate, care poate fi compania din România, dar și partenerul din grup, modul de întocmire a studiilor de comparabilitate din perspectiva tuturor criteriilor aplicate, și, de multe ori, acțiunile autorităților duc la modificarea intervalului de referință la care se raportează rezultatul companiei testate”.

„Mai mult, vedem că autoritățile testează profitabilitatea obținută din tranzacțiile analizate. Nu este suficient să arătăm că politica de prețuri este una corectă, ci, mai important, trebuie să arătăm că rezultatele efectiv obținute se încadrează în intervalul de piață”, a subliniat Gabriela Băncescu. 

Pentru a se asigura că dosarul de prețuri de transfer va trece cu bine de o inspecție fiscală, companiile care fac parte dintr-un grup trebuie să îl adapteze și actualizeze periodic, în așa fel încât să corespundă cerințelor din România, să verifice implementarea politicii de prețuri de transfer, să justifice rezultatele aferente perioadei de criză și să țină la îndemână documentația suport suplimentară.

Alex Slujitoru, EY Romania

Alex Slujitoru, Director la Radu și Asociații, firma de avocatură asociată EY, în legătură cu incidentele care pot apărea în timpul procedurilor inspecției fiscale – suspendarea inspecției, pentru a studia dosarele de prețuri de transfer sau suspendarea inspecției, fără însă ca activitatea de control să fie efectiv oprită, recomandă: „Există o jurisprudență națională în care decizia de suspendare a inspecției, pentru studierea dosarului, este anulată. Dosarul de prețuri de transfer face obiectul inspecției. Nu poți suspenda inspecția ca să îndeplinești obiectul inspecției. Contribuabilii aflați într-o astfel de situație ar trebui să atace această suspendare și să o invalideze. Ei trebuie să se asigure că perioada de suspendare va fi luată în calculul duratei finale a inspecției fiscale și că orice decizie luată cu depășirea intervalului maxim de inspecției poate fi invalidată”.

În ceea ce privește suspendarea fără ca activitatea de control să fie oprită – adică inspectorii să continue să solicite documente etc., se consideră că niciun contribuabil nu poate fi obligat să ofere informații pe perioada suspendării.

Există și alternative la un litigiu național, care ar avea, între principalele inconveniente pe acelea că durează mult, iar jurisprudența este limitată. Aceasta ar fi, așa cum a explicat Alex Slujitoru, procedura amiabilă în baza convențiilor pentru eliminarea dublei impuneri, în baza Convenției de Arbitraj a UE sau în baza unei Directive a Consiliului privind mecanismele de soluționare a litigiilor fiscale în Uniunea Europeană.

Pe de altă parte, în decursul anului 2019, ANAF a finalizat doar trei proceduri amiabile cu alte state, în vreme ce 61 se află în lucru, în diferite stadii de soluționare.

Mihai Petre, EY Romania

Din perspectiva valorii în vamă, deloc de neglijat este și impactul relațiilor între părțile dintr-un grup, consideră Mihai Petre, Director, Comerț Internațional, EY România. „În ultimul an, am sesizat un număr mare de decizii ale Curții Europene de Justiție legate de nevoia de adăugare în valoarea în vamă a mărfurilor importate a redevențelor plătite către părțile afiliate. Iar tratamentul ajustărilor de prețuri de transfer, din perspectiva valorii în vamă, încă necesită reglaje fine, în funcție de tipul de adaptare dorit – bazat pe cost sau pe marjă de profit, simplist vorbind”, a conchis Mihai Petre.


[1] Prețurile de transfer sunt prețurile la care se derulează tranzacțiile între companiile din cadrul aceluiași grup, care trebuie să fie echivalente cu prețurile la care ar fi fost încheiată o tranzacție similară între părți independente, în condiții economice comparabile. Dacă prețul tranzacției între afiliați nu este în „intervalul de piață”, se consideră că profiturile obținute de părți în urma tranzacției nu sunt corect reflectate, afectând astfel impozitele și taxele plătite.