Revoluție în comerțului electronic

0

Comerțul electronic se află în ascensiune, cunoscătorii domeniului semnalând trecerea lui de la atributul de segment de nișă la cel de trend principal. P3 Logistic Parks (P3) prezintă ultimele trenduri în segmentele e-commerce și logistic, potrivit predicțiilor oferite de futurologul Sean Culey – strateg, cosilier în transformare și consultant extern al dezvoltatorului, P3 fiind definit ca „investitor, proprietar, dezvoltator si manager pe termen lung de proprietăți logistice europene”.

Comerțul electronic a atins la nivel global 4,28 de trilioane de dolari în 2020, cu 27,6% mai mult față de 2019. Amazon raportează un venit net din vânzări de 96,1 miliarde de dolari în trimestrul trei din 2020, cu 37% mai mult decât în perioada similară a anului 2019. Cu excepția SUA, Germania este cea mai mare piață de desfacere a Amazon, urmată de Marea Britanie.

Sinziana Pardhan, Managing Director P3 România: „Pandemia a schimbat multe dintre paradigmele existente până acum la nivel social, economic și tehnologic, având impact major asupra obiceiurilor de consum și accelerând nu doar adoptarea internetului, revoluția automatizării și a plăților digitale, ci și tranziția de la comerțul fizic la cel electronic. Cu siguranță multe din tendințele, comporatmentele, modurile de lucru și soluțiile care până nu demult păreau futuriste vor fi, în viitorul apropriat, parte integrantă a ceea ce numim noul normal”.

Europa câștigă teren 

Dezvoltarea comerțului electronic în Europa se derulează, de asemenea, într-un ritm accelerat, atingând o creștere de 13.6% in 2019, prezența directă a Amazon în Marea Britanie și Germania reprezentând fără doar și poate o marjă considerabilă a acestui rezultat. Marea Britanie este de departe cea mai mare piață de comerț online B2C din Europa. La rândul său, Europa Centrală adoptă rapid comerțul electronic, Republica Cehă fiind piața cu cel mai considerabil ritm de creștere din regiune. În 2019, segmentul de e-commerce din Cehia a atins valori de 4.4 miliarde de euro, iar rata anuală de creștere până în 2021 este estimată la 16%. Deși marea majoritate a țărilor europene adoptă cu ușurință comerțul electronic, Europa de Est înregistreză cel mai scăzut nivel. Comparativ cu Marea Britanie, unde rata de adopție este de peste 85%, Europa de Est înregistra, în 2018, cu 26% mai puțini consumatori ai acestui tip de canale. Cu toate acestea, regiunea estică pare să recupereze rapid diferențele, iar creșterea vânzărilor din zona online pentru țările est-europene continuă să evolueze cu o rată anuală estimată la două cifre. 

O privire de ansamblu asupra viitorului segmentului de logistică

Pe fondul convergenței a trei factori importanți – eficiență sporită prin automatizare, planificare bazată pe inteligență artificială și capacitatea de a facilita producția de bunuri și servicii la scară redusă utilizând robotica și printarea 3D – este evidențiat un nou tip de canal de distribuție: PAL supply chain – Personal, Automatizat, Local. Îmbinarea noilor tehnologii este astfel utilizată pentru a crea o rețea logistică capabilă să furnizeze, la cerere, un marketplace generos pentru e-commerce, atât în locațiile urbane, cât și în cele suburbane. Spre exemplu, asemenea Amazon, competitorul JD.com este pregătit să lanseze soluții similare precum depozite automatizate și drone autonome sau roboți rutieri pentru serviciile de livrare. Mai mult, centrul de crecetare și inovare al retailer-ului chinez lucrează la dezvoltarea unei rețele de tuneluri subterane constând într-un sistem logistic de tubulaturi ce permit deplasarea mărfurilor din mega-depozitele sale către centre de fulfilment regionale sau locale, unde ultima milă a distanței de parcurs până la livrare va fi gestionată de roboți rutieri sau drone autonome.

Marea provocare a Europei: creșterea cererii de servicii logistice

Europa se confruntă cu o creștere sporită a cererii pentru servicii logistice, dar, paradoxal, cu o ofertă redusă de terenuri potrivite acestui tip de dezvoltări. De asemenea, marea majoritate a orașelor europene adoptă sau sunt în curs de adoprtare a unor măsuri și inițiative dedicate luptei împotriva schimbărilor climatice și intenționează să reducă numărul mare de autoturisme din zonele centrale ale orașelor, fie prin impunerea unor taxe de congestie, fie prin pietonalizarea zonelor și crearea de piste pentru biciclete. Aceste măsuri au capacitatea de a genera o cerere mult mai ridicată pentru livrarea rapidă a bunurilor și serviciilor, însă spațiile de  depozitare reduse, incapacitatea de a demola și reconstrui și o infrastructură rutieră deja supraîncărcată se transformă în impedimente. Pentru a se adapta acestui nou val de schimbări, segmentul de logistică va necesita o serie de transformări, iar o soluție ar putea consta în ”refuncționalizarea trecutului”, în speță transformarea parțială sau chiar totală a unor clădiri comerciale.

Revenirea la elemente de bază – stația de metrou

Blocajele de trafic sunt deja o constantă pentru multe orașe, transportul de mărfuri reprezentând o mare parte din volumul traficului din zonele metropolitane. O rețea logistică pe bază de tubulaturi subterane ar putea fi soluția pentru multe dintre țările europene, dar și pentru multe companii –  timp de sute de ani, rețeaua de tubulatură pneumatică presurizată a fost utilizată pentru transportul de mărfuri între orașele europene (rețelele de tubulatură pneumatică erau folosite, pe distanțe scurte, pentru transportul coletelor de mici dimensiuni, cu gabarit redus sau livrări urgente precum corespondența uzuală, documente sau valută, în interiorul orașelor Londra, Viena, Berlin, Paris și Praga). Astăzi, o serie de noi proiecte reiau sau reanalizeză ideea. Marile orașele europene ar putea beneficia de avantajele reconversiei liniilor subterane de metrou sau extinderea liniilor tubulare pneumatice dezafectate și transformarea lor intr-o conductă logistică accesibilă 24/24, care să facă legătura între centrele de aprovizionare de la periferia orașului și rețeaua urbană de depozite care deservește comunitatea locală. Actualmente, unul dintre cele mai complexe mega-proiecte care vizează reintroducerea transportului subteran de mărfuri este Cargo Sous Terrain (CST), care va conecta cele mai mari centre din Elveția începând cu anul 2031.

Refuncționalizarea parcurilor auto: Centre subterane de fulfilment

Potrivit Națiunilor Unite, 55% din populația globului trăiește în prezent în zone urbane. Acest procent este estimat să atingă 68% până în anul 2050, aspect ce presupune o creștere a populației urbane cu 2,5 miliarde de persoane în următorii 30 de ani. Odată cu dezvoltarea orașelor va crește automat și volumul de trafic, generând  supra-populare, ambuteiaje, emisii de carbon, poluare și, în cele din urmă, schimbări climatice. De asemenea, odată evoluate și ajunse la statutul de autonome și 100% electrice, autovehiculele se vor transforma într-un un bun pe care oamenii vor prefera să îl închirieze, în detrimentul achiziției. Acest scenariu presupune utilizarea constantă a autoturismelor și o reducere considerabilă a timpului de utilizare propriu-zisă a spațiilor de parcare. 

Ca rezultat al acestei tranziții, nevoia pentru un număr cât mai mare de spații de parcare va decelera, oferind oportunități reale de dezvoltare pentru noi centre urbane de fulfilment. Totodată, parcările în discuție pot fi regândite drept centre urbane de micro-fulfilment care formează o rețea conectată de hub-uri deservite de rețelele de logistică a tubulaturilor pneumatice mai sus amintite. Ideea este deja fructificată. În Paris, spre exemplu, Chronopost operează două astlfel de facilități subterane, dintre care prima a fost deschisă în 2005 într-un fostă parcare localizată chiar sub Place de la Concorde, iar a doua, care a fost deschisă în 2013, se află în Beaugrenelle sub o clădire existentă. O altă companie care a profitat de această oportunitate este start-up-ul israelian Fabric, denumit anterior CommonSense Robotics și relocat la New York acum mai bine de un an. Fabric a combinat tehnologia sistemelor de depozitare robotizate autonome cu infrastructura parcărilor subterane și intenționează să creeze o rețea de centre de micro-fulfilment conectate, între centrele orașelor, prin intermediul parcărilor subterane care au fost reamenajate să devină centre de fulfilment automate. În decembrie 2019, compania a deschis primul centru de acest tip, sub turnul Shalom Meir din centrul orașului Tel Aviv:  spațiul în sine are 18.000 de metri pătrați, o înălțime de 11 metri, zone ambientale cu temperaturi controlabile pentru articole proaspete, de unde se pot împacheta și livra mărfuri în mai puțin de o oră. 

Lanțul european de aprovizionare PAL – de la predicție la realitate

Lanțul european de aprovizionare PAL are, prin urmare, potențialul de a deveni realitate. Printr-un amestec de tehnologii de ultimă generație cum sunt AI, robotica sau vehiculele autonome, împreună cu parte din infrastructura refunționalizată și conectată – proprietăți dezafectate, parcări subterane, tuneluri sau tubulaturi pneumatice – țări precum Germania, care afișează prospecte semnificative de creștere a comerțului electronic, vor experimenta o presiune din ce în ce mai vizibilă din partea consumatorilor pentru a oferi soluții de livrare rapide și eficiente din punctul de vedere al costurilor. 

Banca Transilvania urcă în clasamentul Brand Finance Banking 500 2021, în timp ce valoarea globală a brandurilor bancare se contractă pentru al doilea an consecutiv

0

Creșterea scorului reputațional al băncilor oferă speranțe pentru revenirea sectorului după depășirea pandemiei.

Banca Transilvania urcă în clasamentul Brand Finance Banking 500 2021 pe locul 302 (anul trecut 339) – cu o creștere de 19% în valoarea de brand, până la 441 milioane USD, consolidându-și forța brandului în teritoriul ‘triplu-A’ (indice de forță a brandului AAA).

România este reprezentată de două bănci în clasamentul Banking 500, BRD coborând pe locul 470, cu o valoare de brand de 193 milioane USD, in scadere cu 17% față de anul trecut.

Pe fondul scăderii profiturilor și al eforturilor guvernamentale de a gestiona criza generată de pandemie, aproape două treimi din cele mai valoroase 500 de branduri bancare globale au înregistrat o scădere a valorii de brand, conform raportului Brand Finance ­– firma globală independentă de evaluare de brand. Astfel, valoarea totală a clasamentului Brand Finance Banking 500 înregistrează a doua contracție anuală consecutivă, de la 1.330 miliarde USD în 2020 la 1.270 miliarde USD în acest an.

Analiza facută de Brand Finance asupra variației celor mai valoroase branduri ale lumii pe trei perioade recesionare arată că, în medie, din 100 de branduri care au pierdut cel mai mult în valoare în timpul unei recesiuni, 74 au fost banci – pe când din 100 de branduri care au crescut în valoare în timpul recesiunilor, doar 30 au fost branduri bancare.

Pe lângă calcularea valorii de brand, Brand Finance determină de asemenea și forța relativă a brandurilor, printr-un tablou de indicatori (balaced scorecard) care includ investiția de marketing, brand equity (reputația acumulată cu clienții, consumatorii, angajații și alte părți interesate) și respectiv impactul acestora în performanța de piață. Alături de rezultatele financiare, forța brandului este un factor determinant al valorii brandului. Băncile cu un index al forței brandului (Brand Strength Index – BSI) sub 60 din 100 au suferit în medie un declin al valorii de brand de 20%, în timp ce băncile cu un scor BSI de peste 70 au scăzut în medie doar cu 8% – ceea ce demonstrează importanța de a avea un brand mai puternic decât competitorii, mai ales în timpul unei recesiuni economice.

David Haigh, CEO Brand Finance, comentează:

„În criza financiară precedentă, băncile au fost principalul vinovat; de data aceasta, băncile joacă un rol important în a ajuta societatea să depașească repercusiunile economice ale pandemiei. Cercetarea Brand Finance arată ca răspunsul băncilor la criza globală Covid-19 au produs o creștere anuală a scorului reputațional în fața clienților, ceea ce fără îndoială va conduce la o revenire a sectorului și o creștere a valorii brandurilor în perioada post-pandemie.”

Băncile din China domină clasamentul Brand Finance Banking 500 2021, acumulând o treime din valoarea totală a clasamentului, și numărând șapte branduri in cele mai mari zece creșteri de valoare.  Acest fapt se datorează rolului sectorului bancar în răspunsul Chinei la pandemie, precum și investitiilor crescute în digitalizare. Chiar și după o scădere cu 10% a valorii de brand, pana la 72,8 miliarde USD, ICBC își păstrează poziția de cel mai valoros brand bancar al lumii.

În continuare, top 10 este dominat de băncile din China și SUA, fiecare țară fiind reprezentată de câte cinci bănci; de altfel, băncile din China și SUA generează împreună peste 50% din valoarea totală a clasamentului Banking 500.

Cel mai valoros brand bancar american este anul acesta Bank of America (pe locul 5 global, cu o valoare de 32,8 miliarde USD),

Alte evoluții notabile relevate: sectorul bancar din Vietnam a inregistrat cea mai mare crestere anuala (23%), datorată abilității guvernului de a controla și restrânge efectele Covid-19; Union Bank of India este brandul bancar cu cea mai mare creștere anuală în valoare (cu 163%, până la 1,2 miliarde USD); Sber (cea mai mare bancă din Rusia) devine cel mai puternic brand din clasament cu un scor BSI de 92 din 100, beneficiind de un brand stabil și cu mare din partea clienților.

Vedeti aici raportul integral Brand Finance Banking 500 2021

Colliers International este în topul companiilor de consultanță imobiliară pe piața locală

0

Divizia de Property Management a Colliers International gestionează un portofoliu total de peste jumătate de milion de metri pătrați de spații de birouri și industriale în capitală și în țară, după 10 ani de la înființare. În aceeași perioadă, echipa a oferit servicii de consultanță legate de activități de administrare a proprietății pentru încă 700.000 de metri pătrați.

Cu un portofoliu total de 530.000 de metri pătrați de birouri și spații industriale administrate în prezent, în 26 de proiecte deținute de 14 proprietari și care găzduiesc peste 350 de chiriași, Colliers International este în topul companiilor de consultanță imobiliară care oferă astfel de servicii pe piața locală.

Departamentul de Property Management al Colliers este format din 23 de specialiști și are o abordare multidisciplinară pentru fiecare proiect în parte, acoperind prin serviciile oferite o gamă largă de activități, de la grija pentru clădirile administrate din punct de vedere tehnic și operațional (Managementul Operațional al Clădirii) sau grija pentru nevoile și solicitările chiriașilor (Tenant Management) și până la servicii financiare (facturări, plăți, venituri și costuri, reconcilieri) sau raportarea către proprietar, asigurându-se că toți chiriașii respectă obligațiile contractuale pe care și le-au asumat.

De asemenea, în cazul clădirilor nou construite, divizia de administrare a proprietăților din cadrul Colliers International preia clădirea de la antreprenorul general și o pregătește pentru operarea zilnică, odată ce construcția este finalizată. Prin aceste servicii, Colliers International asigură managementul anual al bugetelor de Service Charge de peste 18 milioane de euro și generează economii de scară pentru companiile care au ales să externalizeze administrarea proprietăților.

„Contractarea de servicii de Property Management subliniază abordarea profesională pe care dezvoltatorii și proprietarii de spații de birouri și industriale o au în raport cu chiriașii lor. Am început această activitate de la zero acum 10 ani și cu toate că serviciile oferite sunt în mare partea aceleași, modul în care ne desfășurăm activitatea și modul în care operăm pentru clienții noștri este foarte diferit astăzi, având în vedere know-how-ul echipei, cunoștințele și experiențele acumulate în acești 10 ani, procedurile dezvoltate, implementarea celor mai bune practici, atât la nivel local, cât și regional, și sistemele noastre IT. Am investit foarte mult timp și resurse și în dezvoltarea profesională și personală a echipei, precum și în programele noastre software”, explică Ștefania Baldovinescu, Senior Partner și Head of Real Estate Management Services & Land Agency în cadrul Colliers International.

Stefania Baldovinescu, Colliers International

În timp, Colliers International a consolidat departamentul de Property Management, care generează acum în medie 15% – 20% din cifra de afaceri a companiei. Doi dintre clienții cu care Colliers a început această activitate în 2011 – Allianz-Țiriac și Olympian Parks – sunt și acum în portofoliul companiei de consultanță imobiliară, alături de alte proiecte, precum cele de birouri Equilibrium, Business Garden Bucharest, The Office din Cluj-Napoca, The Bridge, Hermes Business Campus, Ștefan cel Mare Building, Art Business Center, portofoliul de birouri AdamAmerica, portofoliul de birouri al Smartown Group, Allianz Office Building Brașov, Asirom Timișoara precum și Olympian Park Brașov și Timișoara, Arad Business Park și ELI Park.

„Echipa noastră de Property Management a reușit să îmbunătățească serviciile de property și facility management din România. În ultimii zece ani s-a regrupat la nevoie, a inovat, a optimizat, a anticipat și a implementat. În contextul epidemiei de Covid-19, această echipă a fost foarte aproape de chiriașii noștri din portofoliu pentru a înțelege cât mai bine nevoile și schimbările prin care trec ei în perioada aceasta dificilă, a mers proactiv către proprietari cu diverse propuneri de adaptare la noul context. Și împreună cu proprietarii și furnizorii noștri de Facility Management a căutat cele mai bune soluții și optimizări pentru proiectele de care ne ocupăm, astfel încât să păstrăm calitatea serviciilor, dar în același timp să fim flexibili și agili în noile condiții de activitate”, spune Laurențiu Lazăr, Managing Partner Colliers International România.

Laurentiu Lazar, Colliers International

În prezent, divizia de Property Management a Colliers International gestionează numai în București un portofoliu de 345.000 de metri pătrați de spații închiriabile industriale și de birouri și alți 187.000 de metri pătrați în țară. Din portofoliul total administrat în prezent, 390.000 de metri pătrați închiriabili sunt în proiecte de birouri, iar 140.000 de metri pătrați în proiecte industriale. În decursul celor 10 ani de activitate în segmentul de Property Management, Colliers a mai lucrat, fie în contracte de consultanță în această arie, fie în contracte de administrare zilnică, pe încă 760.000 de metri pătrați.



Despre Colliers International

Colliers International Group Inc. (NASDAQ: CIGI) (TSX: CIGI) este unul dintre liderii globali în servicii profesionale imobiliare diversificate și al managementului investițiilor. Cu operațiuni în 68 de țări, cei peste 15.000 de specialiști întreprinzători lucrează împreună pentru a oferi consultanță și servicii de specialitate pentru a maximiza valoarea proprietății pentru chiriași, proprietari și investitori. Timp de peste 25 de ani, echipa noastră experimentată de management, care deține aproximativ 40% din capitalul nostru, a oferit acționarilor profituri investiționale anuale de aproape 20%. În 2019, veniturile corporate au fost de peste 3 miliarde de dolari (3,5 miliarde de dolari inclusiv afiliații), cu active gestionate de 33 miliarde de dolari. Pentru mai multe detalii despre Colliers International puteți accesa corporate.colliers.com, Twitter @Colliers or LinkedIn.

COFACE: Producția de lapte de consum a crescut cu 8% în 2019 comparativ cu 2018

0

Un nou studiu realizat de Coface România privind sectorul de “Fabricarea produselor lactate și a brânzeturilor” (CAEN 1051) indică o evoluție pozitivă a veniturilor în 2019 acestea crescând cu aproximativ 5% față de 2018, profitabilitatea aflându-se într-o ușoară creștere. Studiul a agregat datele a 494 de companii care au depus datele financiare pentru anul 2019 (la nivelul lunii septembrie 2020) și care au generat o cifră de afaceri consolidată de 5,4 miliarde RON. Ponderea cotei de piață cumulate deținute de cei mai importanți 10 jucători este de 66%, ceea ce relevă un grad crescut de concentrare.

Aproximativ 34% dintre companii au înregistrat o pierdere netă la sfârșitul anului 2019, 18% dintre companii înregistrând o pierdere mai mare de -20% si 10% dintre ele având un profit peste 20%. Cele mai multe companii din cele analizate de Coface (62%) sunt încadrate drept companii cu un risc scăzut.

Companiile care activează în acest sector au înregistrat o lichiditate curentă de 1,52 pe parcursul anului 2019, capitalul de lucru având un nivel redus, fiind relativ expus unor șocuri negative și volatilității (scăderea veniturilor sau neîncasarea creanțelor). Durata medie de colectare a creanțelor în sectorul analizat a scăzut de la 63 de zile, nivelul din 2015, la 48 zile in 2019.

„Deși acest sector beneficiază de un trend relativ constant, dat de tendințele de consum ale populației, există amenințări de care jucătorii din piață ar trebui să țină cont în strategiile viitoare.

Structura de finanțare a activităților pentru aproape jumătate din companiile din sector (grad de îndatorare > 80% pentru 47% din firme, datoriile pe termen scurt reprezintă 100% în total datorii pentru 45% din companii) este o amenințare care ar putea determina chiar ieșirea de pe piață a acestor companii.

Creșterea importului de produse lactate reprezintă o presiune suplimentară, mai ales în contextul regulamentului Comisiei Europene nr. 775/2018 intrat în vigoare la 1 aprilie 2020 cu privire la etichetarea produselor alimentare. Astfel, dacă materia primă nu provine integral din România, pe etichetă nu va putea scrie «Produs în România» și va trebui să scrie «Produs în Uniunea Europeană», ceea ce va face diferențierea produselor mai dificilă pentru consumatori în ceea ce privește locul de producție”, a declarat Nicoleta Marin, Senior Financial Analyst, Coface România.

Potrivit datelor INS, producția de lapte și produse din lapte a crescut în 2019, cea mai mare creștere fiind pentru laptele de consum (8%). Raportat la intervalul aug. 2019 – aug. 2020, din punct de vedere al cantității de lapte colectat spre procesare, cea mai mare cantitate a fost înregistrată în luna iunie 2020 și anume 108.979 tone. De asemenea, cantitatea de lapte brut importată de către unitățile procesatoare a crescut cu 24.160 tone (+28,2%), în perioada ianuarie-octombrie 2020 față de același interval din 2019. În ceea ce privește produsele lactate obținute, pentru același interval, s-au raportat creșteri ale producției la: unt cu 928 tone (+10,8%), lapte de consum cu 24.655 tone (+9,1%) și brânzeturi cu 1.286 tone (+1,6%).

„Sectorul de Fabricarea produselor lactate și a brânzeturilor rămâne unul puternic polarizat, cu un grad ridicat de concentrare a jucătorilor, eșalonul superior fiind dominat de companii multinaționale, cu o experiență robustă și o scalabilitate a întregului lanț de producție (achiziție) materie primă – procesare – distribuție care le permit să opereze în condiții de marjă relativ redusă (single digit – o singura cifră). Marjele «single digit» precum și rentabilitatea capitalului investit (ROE) aflată în vecinătatea mediei locale (i.e. calculată pentru toate sectoarele interne) determină o continuă optimizare a capacităților de producție locale, fapt vizibil de altfel și în deciziile luate de către jucători de top în cursul anului 2020.

În comparație cu sectoare de procesare adiacente, cum ar fi cel al procesării cărnii, volatilitatea prețului materiei prime a fost semnificativ mai redusă în tot cursul anului 2020 atât în plan intern cât și european, controlul acestui cost direct rămânând prioritar pentru a opera sustenabil într-un sector cu o marjă atât de frugală.

Integrarea pe verticală, optimizarea operațiunilor de producție și respectiv procesare a laptelui, dezvoltarea vizibilității portofoliului de branduri, extinderea categoriilor de produse precum și migrarea pieței în zona de produse superior calitative (ex. bio) sunt vectori care vor domina evoluțiile acestui sector și în cursul anului 2021”, a adăugat Bogdan Nichișoiu, Manager Rating, Coface România.

Sistemul SUMAL 2.0 de urmărire a traseului lemnului a intrat în funcțiune

0

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a pus în funcțiuneSistemul Informaţional Integrat de Urmărire a Materialului Lemnos – SUMAL 2.0. Reacții din mediul profesioniștilor în domeniul forestier și informații ministeriale prezentăm în cele ce urmează.

83% dintre operatorii economici estimează blocaje majore în activitate

Asociația Industriei Lemnului – Prolemn informează că „a derulat, cu suportul de comunicare al Fordaq – Comunitatea Forestierilor, un sondaj de opinie în sectorul forestier și industria lemnului prin care să colecteze feedback-ul utilizatorilor confruntați cu implementarea iminentă a SUMAL 2.0. La chestionar au răspuns 339 de profesioniști ai lemnului de pe întregul lanț valoric: ocoale silvice (32%), operatori din sectorul de exploatare forestieră (27%), industria de prelucrare a lemnului (24%), transportatori (3%), operatori din lanțul de comercializare și utilizatori de materiale lemnoase (14%).Răspunsurile conturează o imagine destul de sumbră pentru această fază a implementării sistemului SUMAL 2.0: acesta nu funcționează optim din punctul de vedere al arhitecturii și infrastructurii, iar opinia larg răspândită este că va conduce la blocaje în sector cel puțin pe termen mediu, de câteva luni. Prin numărul mare de respondenți și acoperirea întregului lanț valoric al lemnului, considerăm sondajul ca fiind foarte relevant.

Între răspunsurile dominante ale sondajului menționăm:

  • 75% dintre respondenți consideră că extinderea controlului prin SUMAL 2.0 pe întreg lanțul de industrializare și comercializare este o orientare greșită a controlului și o risipire a resurselor. Controlul eficient este la prima punere pe piață, de la pădure  la  primul  depozit.
  • 79% dintre respondenți consideră că pregătirea implementării este haotică, în lipsa metodologiei de populare a bazelor de date și de instruire a utilizatorilor.
  • 60% dintre respondenți evaluează aplicațiile SUMAL Avize și SUMAL Registru Electronic inaplicabile în puncte esențiale, prin lipsa recepțiilor, a neclarității completării avizelor pentru cherestea, lipsa stabilității aplicațiilor și resetarea frecventă cu pierderea datelor.
  • 83% dintre operatori spun că vor avea blocaje semnificative în activitate: 49% dintre respondenți estimează o afectare a activității în proporție de 10-50% pe 1-3 luni, 34% estimează o afectare a activității de peste 50% și blocaje pe termen lung cu efecte sistemice asupra industriei lemnului.

Întrebările și răspunsurile sunt prezentate pe larg în anexă și pe site-ul Prolemn”.

Cătălin Tobescu, președintele AIL – Prolemn: „Răspunsurile conturează o realitate simplă și nefardată, pe care Ministerul de resort refuză să o vadă. Astfel de evaluări simple de impact ar trebui să însoțească fiecare măsură legislativă cu un impact atât de mare asupra unui întreg sector economic. Din păcate suntem obligați să mergem înainte cu această implementare forțată în virtutea inerției, împotriva tuturor evaluărilor de orientare greșită a dezvoltărilor, împotriva evidenței lipsei de pregătire a implementării și a funcționalității aplicațiilor, împotriva evaluărilor de impact economic și social negativ prin blocajele induse”.

Asociația Industriei Lemnului – Prolemn, Fordaq – Comunitatea Forestierilor și alte organizații independente din sector anunță că „încearcă să ofere suport pentru operatorii economici în implementarea SUMAL 2.0:

  • AIL – Prolemn a organizat un seminar public de instruire, distribuit pe larg între profesioniștii din sector, și menține o pagină de resurse utile operatorilor din sector.
  • Fordaq – Comunitatea Forestierilor a lansat un forum de suport pentru implementarea SUMAL 2.0, care sistematizează informațiile și instrumentele  de suport existente, dar care poate de asemenea ajuta utilizatorii mai experimentați să împărtășească celorlalți utilizatori din experiența lor, regăsindu-se astfel răspunsuri la întrebările frecvente”.

Callcenter la Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor

Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor anunță că „toate informațiile de care au nevoie utilizatorii se regăsesc la următorul link: http://www.mmediu.ro/categorie/sumal-2-0/321. De asemenea, pentru a veni în sprijinul utilizatorilor Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor pune la dispoziţie și un Callcenter, la numărul de telefon 0314337799.

Implementarea noului SUMAL descurajează tăierile ilegale de lemn şi aduce beneficii multiple pentru întreg sectorul silvic. Pe lângă îmbunătățirile semnificative în ceea ce privește urmărirea trasabilității lemnului, noul sistem informatic include un amplu proces de debirocratizare a sectorului, prin eliminarea mai multor registre și documente, precum și prin automatizarea fluxurilor de date care, până acum, se realizau manual. Astfel, pentru administratorii de păduri – ocoalele silvice de stat și private (de regim) au fost înlocuite registrul ”Marcări” și cel al ”dispozitivelor de marcat”. Începând din 31 ianuarie, administratorii vor utiliza varianta lor electronică din noul SUMAL. De asemenea,  au fost înlocuite fișele de marcare de mână, precum și centralizările aferente. Odată cu implementarea SUMAL 2.0, toate marcările se vor realiza electronic în teren, iar volumele se calculează și se transmit automat. De menţionat este faptul că noul SUMAL are capacitatea de a descoperi automat eventuale erori din culegerea datelor dendrometice, astfel încât acestea să poată fi corectate în timp util. Pentru operatorii economici – transportatori și procesatori:

•        Se elimină toate documentele de transport pe hârtie între persoanele juridice. Toate avizele și documentele conexe se vor realiza automat, exclusiv în format digital;

•        Va fi eliminată procedura de depunere a avizelor la Garda Forestieră. Până acum, transportatorii erau obligați, lunar, să se prezinte la sediile județene ale gărzilor forestiere pentru a depune avizele de transport în format tipărit. Prin SUMAL 2.0 acest proces se va realiza automat, fără să fie necesară deplasarea;

•        Au fost eliminate registrele la depozite. Prin noul SUMAL, se realizează transferul automat al cantităților de la transportator.

Pentru ca toate modulele să fie funcționale la parametrii optimi, toți utilizatorii sistemului silvic trebuie să respecte pașii de utilizare a celui mai inovator sistem care descurajează tăierile ilegale de lemn și îmbunătățește activitatea angajaților.

Paşii de urmat pentru efectuarea corecta a transferului avizului de însoțire a mărfii de la emitent la transportator:

  • Transportatorul activează funcția Bluetooth a dispozitivului mobil, accesează secţiunea Preluarea aviz pentru transport și apasă butonul Preluare;
  • Emitentul va accesa secțiunea Avize proprii, selectează avizul, apasă butonul Predă, și selectează din lista dispozitivelor vizibile Bluetooth, dispozitivul transportatorului;
  • Foarte important – pentru a găsi în listă dispozitivul conectat prin Bluetooth, se recomandă redenumirea numelui dispozitivului mobil cu denumirea transportatorului;
  • După transferul avizului pe dispozitivul mobil al transportatorului, transportatorul efectuează cele 4 fotografii și apasă butonul Start transport;
  • Recomandăm verificarea foarte bine a informaţiilor introduse deoarece operaţiunea de confirmare este ireversibilă!
  • În cazul în care solicitantul a greșit adresa de email pe care a indicat-o pentru primirea credențialelor (respectiv a userului și a parolei), corectarea se va face doar de angajații gărzii forestiere din raza teritorială a solicitantului. Odată ce s-a primit userul și parola, nu se mai pot face modificări în câmpului utilizatorului.
  • Foarte important: la momentul încărcării stocurilor, utilizatorii nu trebuie să finalizeze operațiunea până nu au introdus absolut toate stocurile aferente.

Menţionăm că, în situațiile în care activitatea se desfășoară în zone fără accesbilitatea GSM, pentru funcționarea corectă a aplicaţiilor mobile -android SUMAL 2.0 Avize şi SUMAL 2.0 Marcare, utilizatorii au obligația de a apăsa butonul „Sincronizează” în zona unde beneficiază de acoperire GSM sau conexiune la internet prin Wi-Fi.

După data de 31 ianuarie 2021, SUMAL1.0 rămâne disponibil pentru consultare, fără a putea fi operate modificări. SUMAL1.0 Agent îşi încetează aplicabilitatea, operatorii economici nemaifiind obligaţi să raporteze lunar situaţia stocurilor. Toate avizele emise în SUMAL versiunea 1.0 vor trebui recepţionate la destinaţie până astăzi, 30 ianuarie 2021, ora 24:00, după această dată fiind obligatorii avizele emise în versiunea 2.0. Se mai pot aproba ulterior APV-urile constituite dar nepreluate până la data limită. Acestea se vor prelua manual în SUMAL 2.0”.

ESTIMARE KEYSFIN: ECONOMIA ROMÂNIEI ÎȘI VA REVENI CU PÂNĂ LA 3,5% ÎN 2021

Deși 2020 se anunța un an fatidic pentru economia locală, numărul de insolvențe, suspendări, dizolvări sau radieri de companii a fost cu mult sub cel din 2019. Astfel, managerii români au preferat să își schimbe modelul de business, în loc să închidă afacerile, însă s-au bazat și pe ajutoarele fiscale acordate de autorități. Provocările managerilor vor continua și în 2021, iar succesul lor va depinde și de performanța autorităților în continuarea echilibrării ajustării fiscale cu susținerea economiei, potrivit ultimei ediții a raportului KeysFin Macro Update.

Numărul companiilor suspendate a scăzut în anul pandemiei cu 22% față de 2019, la 10.913 companii. Numărul companiilor care au intrat în insolvență a scăzut și el, cu 12,7% în 2020 față de anul anterior, la un nou minim istoric, de 5.694 companii, potrivit datelor de la Registrul Comerțului.

Radierile și dizolvările s-au redus cu 43% în 2020 față de 2019, la cel mai scăzut nivel din ultimii 10 ani, de 77.099 companii, iar numărul entităților active (PFA și persoane juridice) a crescut anul trecut cu 5%, la cel mai ridicat nivel din istorie (la sfârșitul perioadei), de 1.430.180 la 31 decembrie 2020.

În 2020, economia a rămas în intervalul estimat de noi încă din martie anul trecut (scădere anuală cuprinsă între 5 și 7%), iar pentru 2021 ne așteptăm la o revenire a economiei între 2,5 și 3,5%, vizibilă mai ales din trimestrul al doilea pe fondul efectului de bază“, a declarat Roxana Popescu, Managing Director KeysFin, unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.

Ajuns la cea de-a treia ediție, KeysFin Macro Update reprezintă sinteza actualizată și obiectivă a evoluției mediului de business local în condiții de pandemie.

MĂSURILE AUTORITĂȚILOR, VITALE PENTRU
MEDIUL DE AFACERI LOCAL

Cele mai importante riscuri rămân, în opinia analiștilor KeysFin, în sfera deficitului bugetar și în a celui de cont curent. Structura rigidă și nesustenabilă a cheltuielilor bugetare, coroborată cu ineficiența colectării au dus la apariția unui dezechilibru singular în Europa: cheltuielile sociale, respectiv salariile din sectorul public și pensiile, aproape că depășesc veniturile încasate de stat din taxe și impozite.

În același timp, continuarea măsurilor de susținere a mediului de afaceri în fața unei crize fără precedent: suspendarea plăților către creditori, eșalonarea simplificată, schemele de granturi, IMM Invest, măsurile de protejare a forței de muncă, dar mai ales volumul și schema de alocare a fondurilor europene atrase rămân cheia performanței economice pe termen scurt și mediu, se arată în raport.

ÎNCEPUTURI MAI GRELE PENTRU AFACERILE LOCALE

Înmatriculările de companii și-au temperat scăderea generată de pandemie, numărul acestora reducându-se la aproape 110.000 de companii nou-înființate în 2020. În ciuda declinului, în sectoarele energie & gaze și transport & depozitare, observăm un avans anual al numărului de companii nou-înființate,de 116%, respectiv 6%, la 186, respectiv 11.688 companii nou-înființate în 2020. La polul opus, s-au înregistrat scăderi anuale de peste 45% în agricultură și cultură & divertisment (49,7%, respectiv 49,9%).

Din punct de vedere geografic, cele mai multe companii înființate în 2020 sunt înregistrate în București (19.096 companii, cu 0,2% mai multe decât în 2019), Cluj (5.784 companii, cu 11,5% mai puține decât în 2019) și Ilfov (5.510 companii, respectiv cu 5,8% mai multe înmatriculări decât în 2019 și totodată cel mai important avans județean). La polul opus, Caraș Severin, Argeș, Dâmbovița au înregistrat cele mai ample scăderi procentuale cuprinse între 32,8% și 33,6%.


DESPRE KEYSFIN

KeysFin oferă informații despre firmele din România și din străinătate prin intermediul unor instrumente dedicate. Cu un portofoliu de peste 500 de clienți, KeysFin este unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.

KeysFin deţine şi aplicaţia KeysFin Mobile, prin intermediul căreia utilizatorul poate accesa usor şi rapid informaţii de contact, situaţii financiare, indicatori şi informaţii juridice de la peste un milion de companii active din România. Informaţiile pot fi salvate şi vizualizate în format PDF şi trimise via e-mail sau SMS oricărui contact din agendă.

Studiu EY: Activitatea IPO globală încheie în forță anul 2020, depășind așteptările pieței

  • În 2020, piețele au revenit la nivelurile de dinainte de pandemie, atingând noi recorduri
  • Volumele IPO au crescut cu 19% și capitalurile atrase s-au majorat cu 29% în 2020 față de anul anterior
  • Octombrie 2020 a fost cea mai activă lună octombrie din ultimii 20 de ani după numărul tranzacțiilor

În pofida incertitudinilor din 2020, investitorii IPO s-au bucurat de un an prosper, în care activitatea de pe piața ofertelor publice inițiale (IPO) a rezistat șocurilor provocate de pandemie, susținută de nivelul redus al ratelor dobânzii și de politici monetare expansioniste. Numărul tranzacțiilor IPO globale a continuat să crească, majorându-se cu 19% și atingând 1.363 de tranzacții, în timp ce valoarea capitalurilor atrase a crescut cu 29% față de anul anterior, cumulând 268 miliarde de USD. Această evoluție solidă a activității IPO indică faptul că piețele de capital globale reprezintă în continuare o platformă prin care companiile au acces la capitalul public.

Regiunea Americii de Nord și de Sud a înregistrat cea mai mare creștere anuală atât în ceea ce privește volumul, cât și valoarea tranzacțiilor IPO. Numărul acestora a crescut cu 30%, la 282 de tranzacții, iar valoarea capitalurilor atrase cu 78%, la 97,9 miliarde de USD în 2020. Și regiunea Asia-Pacific a înregistrat progrese semnificative, cu o majorare de 20% a volumului, la 822 de tranzacții IPO, și o creștere de 45% a valorii acestora, la 136,2 miliarde de USD. În regiunea EMEIA, deși numărul tranzacțiilor IPO a crescut cu 7% la 259 de tranzacții, valoarea acestora a scăzut cu 43% la 33,9 miliarde de USD. Per total, în 2020 s-a înregistrat o creștere constantă a volumului tranzacțiilor IPO transfrontaliere, care au reprezentat 7,9% din numărul IPO-urilor și 10% din valoarea acestora, față de 8% și, respectiv, 7% în 2019.

Sectorul tehnologic și-a menținut poziția dominantă atât în funcție de numărul tranzacțiilor, cât și de valoarea acestora, înregistrând 324 de tranzacții IPO în valoare totală de 89,1 miliarde de USD. Sectorul industrial s-a clasat pe locul al doilea în funcție de volum, cu 243 de tranzacții în valoare de 31,4 miliarde de USD, urmat de sectorul sănătății cu 235 de tranzacții IPO care au atras capitaluri în valoare de 50,4 miliarde de USD, conform raportului trimestrial EY Global IPO trends: Q4 2020.

Florin Vasilică (foto), Liderul departamentului de Strategie și Tranzacții, EY România: „În contextul incertitudinilor generate de actuala criză a sănătății, piața din România a demonstrat un anumit grad de stabilitate și reziliență. În T4 2020, bursa locală a găzduit pe platforma AeRO două IPO-uri de 1,1 milioane de EUR din două sectoare importante precum agricultura și IT&C. Mai mult, piața locală a devenit un furnizor de lichiditate de încredere pentru emitenții de obligațiuni, Ministerul Finanțelor Publice atrăgând în ultimul trimestru al anului 2020 peste 550 milioane de EUR de la investitorii de retail. Alte emisiuni de obligațiuni au cumulat cca. 12,3 milioane de EUR în T4 2020 din sectoare strategice precum: bănci, bunuri de larg consum și imobiliare.

În 2021, volatilitatea pe piața de capital ar putea persista în funcție de evoluția pandemiei de COVID-19, de succesul campaniilor de vaccinare și de performanța generală a pieței globale. Cu toate acestea, piața de capital din România are oportunitatea de a se consolida și de a deveni o sursă importantă de finanțare atât pentru companiile private, cât și pentru cele de stat, cu atât mai mult acum când Guvernul României are în vedere abrogarea Legii nr. 173/2020 care reglementa interdicția listărilor companiilor publice timp de doi ani. În contextul actual, listarea unor participații mai mici la companiile de stat ar putea ajuta bugetul de stat, lăsând loc pentru finanțarea investițiilor publice strategice.

Luând in considerare injecțiile de lichiditate ale băncilor centrale în scopul sprijinirii piețelor, acest surplus de bani va permite proiectelor să fie finanțate cu succes. Astfel, antreprenorii locali pot beneficia în 2021 de aceste surse de finanțare pentru a asigura dezvoltarea pe termen mediu și lung.”

Piața IPO de pe continentul american s-a adaptat
pentru a rezista la șocuri în 2020

Evoluția piețelor IPO din America de Nord și de Sud a rămas pozitivă în trimestrul al IV-a 2020, încheind anul cu 282 de tranzacții, care au atras capitaluri în valoare 97,9 miliarde de USD. Sectorul sănătății s-a menținut în top, în această regiune având loc 40% din numărul total de tranzacții, adică 114 de IPO-uri, care au atras capitaluri în valoare de 27,9 miliarde de USD în 2020. Pe locurile următoare s-au clasat sectorul tehnologic, cu 77 de tranzacții în valoare de 40,4 miliarde de USD, și sectorul industrial, care a înregistrat 19 tranzacții IPO în valoare de 8 miliarde de USD în 2020.

Bursele din SUA au continuat să înregistreze o evoluție favorabilă, găzduind 79% (224) din tranzacțiile IPO din regiune, care au atras 88% (86,2 miliarde de USD) din valoarea totală a tranzacțiilor din regiune. 2020 a fost cel mai activ an și pentru Brazilia din 2007 din perspectiva numărului de tranzacții (29) și a veniturilor (8,5 miliarde de USD), pe fondul unor niveluri reduse ale ratelor dobânzii, care i-au direcționat pe investitori către piețele de capital. Deși bursele din SUA și-au păstrat dinamismul, societățile vehicul investițional (SPAC) se transformă tot mai mult într-o modalitate preferată de companii pentru a pătrunde pe piețele publice, datorită rapidității și gradului de certitudine ridicat al tranzacțiilor.

Piețele din regiunea Asia-Pacific rămân puternice
în pofida pandemiei COVID-19

Deși 2020 a fost un an dificil, activitatea din regiunea Asia-Pacific a avut rezultate mai bune decât în 2019, crescând cu 20% (822 tranzacții) ca volum și cu 45% (136,2 miliarde de USD) ca venituri. De fapt, regiunea a înregistrat cea mai mare valoare a capitalurilor atrase din 2010. În clasamentul pe sectoare, industria s-a situat pe primul loc, cu 181 de tranzacții în valoare de 20,8 miliarde de USD, urmată de tehnologie, cu 180 de tranzacții în valoare de 38,7 miliarde de USD, și sectorul materialelor, care a înregistrat 95 de IPO-uri, care au atras capitaluri în valoare de 7,4 miliarde de USD.

Trei dintre primele cinci burse la nivel mondial provin din China. În contextul în care atitudinea investitorilor s-a menținut pozitivă în trimestrul al patrulea, China a înregistrat o creștere atât în ceea ce privește numărul de tranzacții IPO, cât și valoarea acestora, atrăgând capital în valoare de 119,1 miliarde de USD prin intermediul a 536 de tranzacții IPO.

Ecosistemul startup-urilor din Japonia a continuat să sprijine evoluția pozitivă și în trimestrul al patrulea al anului 2020, înregistrând o creștere modestă de 4% (93) a numărului de tranzacții IPO și o scădere de 13% (3,3 miliarde de USD) a capitalurilor atrase în 2020.

Piețele IPO din EMEIA s-au dovedit rezistente la șocuri și adaptabile

EMEIA a prins viteză în trimestrul al patrulea al anului 2020, în pofida celui de-al doilea val al pandemiei COVID-19 prin care a trecut această regiune. La nivelul întregului an 2020, EMEIA a înregistrat 259 de tranzacții IPO și capitaluri în valoare de 33,9 miliarde de USD, ceea ce a reprezentat o creștere de 7% și, respectiv, o scădere de 43%.

În Europa, piața a continuat să accelereze în 2020, cu creșteri ale numărului de tranzacții și ale veniturilor de 23% și, respectiv, 9% față de anul anterior. Piața IPO din Regatul Unit și-a păstrat dinamica din trimestrul al treilea cu ajutorul a două megatranzacții IPO înregistrate în trimestrul al patrulea, rezultând o majorare de 30% a numărului de tranzacții și o creștere de 56% a valorii tranzacțiilor față de anul anterior.

Perspectivele pentru primul trimestru al anului 2021:
piețele vor menține ritmul

În contextul în care disponibilitatea vaccinului anti-COVID-19 conferă optimism și companiile profită de nivelul ridicat de lichiditate, este de așteptat ca piețele IPO globale să rămână puternice și probabil vor menține același ritm la intrarea în primul semestru al anului 2021. Din perspectiva geopolitică, acordul Brexit favorizează o atitudine optimistă pe piețele IPO, pe măsură ce acordurile dintre UE și Regatul Unit continuă să prindă contur. Deși fereastra de oportunitate rămâne deschisă, candidații IPO trebuie să fie atenți în continuare la propunerile de modificări legislative, la o potențială corecție a pieței cauzată de creșterea volatilității prețurilor și la ritmul în care își revine lumea de pe urma pandemiei COVID-19. 

Intervalul 2011 – 2020 cuprinde ani integrali.

Sursa: Dealogic, EY

Activitatea IPO în T4 2020

Lună/Trimestru Număr de IPO-uri Capital atras (miliarde USD)
Octombrie 2018 142 20,3$
Noiembrie 2018               101 4,3$
Decembrie 2018 123 29,9$
T4 2018 366 54,5$
Octombrie 2019 126 15,8$
Noiembrie 2019               115 28,3$
Decembrie 2019 137 48,7$
T4 2019 378 92,8$
Octombrie 2020 187 37,4$
Noiembrie 2020 94 22,0$
Decembrie 2020 209 42,0$
T4 2020 490 101,4$

Sursa: Dealogic, EY

Anexă: Tranzacții IPO globale în intervalul
ianuarie – decembrie 2020, pe sectoare

Sectoare Număr de IPO-uri Procent din numărul de IPO-uri la nivel global Capital atras (miliarde USD) Procent din capitalul atras la nivel global
Produse de consum 90 6,6% 11,2 4,2%
Produse de consum de bază 83 6,1% 12,5 4,7%
Energie 65 4,8% 11,6 4,3%
Servicii financiare 44 3,2% 15,9 5,9%
Sănătate 235 17,2% 50,4 18,8%
Industrie 243 17,8% 31,4 11,7%
Materiale 122 9,0% 8,7 3,3%
Media și divertisment 23 1,7% 4,9 1,8%
Imobiliare 77 5,6% 19,1 7,1%
Comerț cu amănuntul 45 3,3% 12,1 4,5%
Tehnologie 324 23,8% 89,1 33,3%
Telecomunicații 12 0,9% 1,1 0,4%
Total global 1.363 100,0% 268,0 100,0%

Sursa: Dealogic, EY

Este posibil ca suma valorilor să nu fie 100%, din cauza rotunjirilor.

JTI continuă să fie Angajator de Top, chiar și în criză

0

JTI România a fost recertificată Top Employer (Angajator de Top) pentru a opta oară la rând, situându-se în top trei printre companiile premiate pe plan local. Institutul Top Employers a evaluat practicile JTI referitoare la resurse umane și cultura organizațională, recunoscând condițiile excelente asigurate angajaților, chiar și în actuala criză fără precedent.

„Este o realizare extraordinară să primim acest premiu, în vremurile dificile pe care le traversăm. Pe durata pandemiei, am pus pe primul loc siguranța și starea de bine a oamenilor, reușind să-i protejăm pe cei 1.200 de angajați de concedieri sau șomaj tehnic. Am contribuit la lupta împotriva crizei muncind, plătind salarii și taxe. Am investit mai departe în oameni și în mărci și la fel vom face pe viitor, în România. JTI a continuat să fie un partener de nădejde pentru angajați, bugetul statului și pentru comunitate, o companie rezilientă cu oameni dedicați și profesioniști. Aș vrea să le mulțumesc tuturor colegilor mei din vânzări, din fabrică și de la birouri pentru devotamentul și motivarea de care au dat dovadă în această perioadă care ne-a încercat pe toți”, a declarat Evgeny Nikolsky (foto), General Manager JTI România, Moldova și Bulgaria.

„Din 1994, când am început să producem local, am continuat să investim în fabrică și în oameni. JTI Manufacturing a fost, în 2009, prima companie din România care a primit certificarea 5S Best in Class, un principiu de bază al sistemului de management Kaizen, care presupune îmbunătățire continuă. Iar recertificarea a continuat. Fabrica a devenit un punct de referință pentru standardele înalte de calitate și profesionalismul oamenilor, fiind recunoscută în cadrul grupului pentru excelență în execuție și eficiență. Aproximativ 70% din ceea ce se produce la București merge la export. Aș vrea să dedic acest premiu angajaților din fabrica JTI și să le mulțumesc foarte mult pentru dedicare și eforturi în aceste timpuri dificile”, a adăugat Jamie Dunlop, Factory Lead, JTI România.

„Această certificare, primită în actualul context, demonstrează încă o dată că JTI este un loc de muncă excelent. Așa cum noi ne bazăm pe oamenii noștri pentru îndeplinirea obiectivelor de afaceri, și ei se pot baza pe practicile companiei pentru a-și atinge propriile obiective de dezvoltare profesională și personală. 2020 a fost un an foarte diferit, dar am fost pregătiți să-i facem față, datorită standardelor noastre referitoare la oameni și cultură organizațională. Sunt impresionată de puterea de adaptare a angajaților, de reziliența și angajamentul lor. Am trecut printr-o încercare grea, care ne-a făcut mai puternici și ne-a pregătit mai bine pentru viitor. Aș vrea să transmit un mesaj și către viitorii angajați. Acest premiu reprezintă o dovadă că JTI oferă oportunități extraordinare pentru carieră și permite oamenilor să-și dezvolte la maximum potențialul și abilitățile”, a precizat Vaida Vegelyte, People & Culture Director JTI România, Moldova și Bulgaria.

La nivel global, JTI a fost recunoscută drept unul dintre cei doar 16 Angajatori de Top.

„Certificarea Top Employer nu este un scop în sine. Pentru noi reprezintă confirmarea că ne-am aflat tot timpul pe calea cea bună, transformând locul de muncă într-un mediu sigur și flexibil pentru toți oamenii noștri, fie că sunt fermieri, cercetători, angajați la birouri sau operatori în fabrică”, a spus Steve Dyer, JTI Vice President, Global Talent Management.

Dezbatere despre Bitcoin & criptomonede: Prindem acum acest tren de mare viteză sau mai așteptăm?

0
  • Trăim vremuri interesante, în care nu ne mai putem permite, ca investitori de retail sau ca firme, să ignorăm piața Bitcoin și a criptomonedelor, consideră Luca Dezmir.
  • Pentru prima dată, asistăm la FOMO (fear of missing out) instituțional, iar autoritățile de reglementare devin tot mai prietenoase, este de părere Vasile Oniță.
  • Singura certitudine de până acum este volatilitatea ridicată. Este clar că ne așteaptă o perioadă plină de oportunități pentru investiții și speculații pe piața cripto, apreciază Cătălin Chivu.
  • Pentru viitorul mediu și îndepărtat, dincolo de nevoia de active alternative de refugiu sau de optimismul unor entuziaști ai tehnologiei, ori de goana speculativă a unor participanți după câștiguri rapide, este esențial să urmărim cadrul de reglementare, avertizează Claudiu Cazacu.

Opiniile specialiștilor în Bitcoin și criptomonede, precum și în investițiile în piețe de capital în general par a fi împărțite când vine vorba despre monedele virtuale și oportunitățile pe care le pot aduce în această perioadă de volatilitate mare a prețurilor aceste instrumente financiare. De aceea, casa de brokeraj XTB România a decis să aducă laolaltă 3 astfel de specialiști pentru a dezbate ”Investițiile în Crypto pe înțelesul tuturor”. Evenimentul online va avea loc pe data de 2 februarie, ora 19.00. Luca Dezmir și Vasile Oniță (Ike) vor dezbate alături de Cătălin Chivu subiecte precum: Bitcoin – istorie, prezent și perspective, cum abordezi monedele virtuale, ca Investitor, Trader sau Dezvoltator, modalități de protecție când prețurile monedelor virtuale scad, oportunități și diversificarea portofoliului de investiții.

În acest context, Claudiu Cazacu, consulting strategist în cadrul XTB România, declară: „Sub stindardul Bitcoin, întreg tărâmul monedelor virtuale a fost readus în atenție pe parcursul ultimelor luni. După o perioadă de conducere clară, în care a atins niveluri duble față de vârful anterior din 2018, Bitcoin a lăsat mai mult loc monedei virtuale aflate pe locul al doilea, Ethereum (ETH), cu o capitalizare de 145 de mld. dolari (de aproape 4 ori mai mică decât cea a Bitcoin, de 581 de mld. dolari, date valabile miercuri 27 ianuarie, la ora 12). Moneda ETH, după ce a atins noi vârfuri, a început, însă să alunece la rândul său.”

„Piața monedelor virtuale este în continuă schimbare. Pentru viitorul mediu și îndepărtat, dincolo de nevoia de active alternative de refugiu, sau de optimismul unor entuziaști ai tehnologiei, ori de goana speculativă a unor participanți după câștiguri rapide, este esențial să urmărim cadrul de reglementare. În funcție de parametrii acestuia, rezultatul poate fi foarte diferit, un an de acum înainte. Comentarii recente,  nu tocmai favorabile, dinspre FMI și Ministerul de Finanțe din SUA au temperat entuziasmul și par a induce o tendință corectivă, dar piața ar putea rămâne foarte influențabilă în urma unor schimbări de percepție la nivelul autorităților, în orice sens, pe termen scurt”,  avertizează Claudiu Cazacu. 

La rândul său, Luca Dezmir, autor și trainer, explică: La ora actuală, ne aflăm într-un punct de inflexiune important, în dezvoltarea pieței Bitcoin și a criptomonedelor. În ultimele șase luni au fost cumpărați sute de mii de Bitcoini, de către jucători instituționali și firme, mai ales americane, listate pe Nasdaq, ceea ce a dus la creșterea numărului de portofele ce conțin peste 1.000 de Bitcoin. Mai mult, firma MicroStrategies (MSTR – care se ocupă cu consultanță de business) a achiziționat recent Bitcoin de 10 milioane de dolari (o achiziție relativ minoră). Și au anunțat că vor organiza o conferință online cu titlul „Bitcoin for Corporations”, ca să ajute companiile să dezvolte și să implementeze strategii de investiție in Bitcoin. Acest trend de pătrundere a Bitcoin în zona corporate e dublat de evoluția explozivă a sectorului DeFi (Decentralized Finance), care se bazează pe blockchain și contracte inteligente, folosite la servicii financiare. Sumele tranzacționate de contractele inteligente au crescut de la cateva sute de milioane la începutul lui 2020, la peste 13 miliarde la sfârșitul anului trecut, marcând un start foarte bun pentru acest domeniu care se prefigurează a fi pe termen mediu și lung un challenger de temut pentru piața împrumuturilor și a altor servicii financiare, controlată in acest moment de sectorul bancar.”

„După cum se observă, trăim vremuri interesante, în care nu ne mai putem permite, ca investitori de retail sau ca firme, să ignorăm piața Bitcoin și a criptomonedelor. Putem intra acum în acest sector, pentru a obține un avantaj competitiv, sau putem aștepta și vom intra forțat, peste câțiva ani, atunci când oportunitățile au trecut și vom fi cazați în ultimele vagoane atașate la acest tren de viteză”, consideră Luca Dezmir.

Ike Oniță, analist și observator al ecosistemului crypto, fondator goanadupabitcoin.ro, spune: „Odată cu finalul anului, s-a închis ciclul 3 al ecosistemul crypto. A fost cu adevărat o aventură! În 2021 începe ciclul 4, care până acum ne-a surprins pe toți cu performanțele înregistrate. Pentru prima dată, asistăm la fenomenul FOMO (fear of missing out) la nivel instituțional, iar autoritățile de reglementare devin tot mai prietenoase. Ne așteaptă un an incendiar, plin de evenimente.”

Iar Cătălin Chivu, analist piețe financiare, declară: „La peste 12 ani de la lansarea Bitcoin și a tehnologiei blockchain aflate la baza celei mai populare criptomonede (odată cu emailul trimis de Satoshi Nakamoto, pseudonim care ascunde numele creatorilor sistemului), și la aproape 11 ani de la Pizza Day (adică prima tranzacție oficială, când s-au cumpărat două pizze cu 10.000 Bitcoin), domeniul monedelor digitale revine în prim plan mai entuziast ca niciodată. Ca de obicei, fanii au argumente pentru creșterile spectaculoase (politica FED, persistența incertitudinii, fluxuri de smart money, implicarea unor nume importante, noi căi de acces, etc), dar sunt și multe voci care așteaptă ca bula să se spargă, văzându-le fără valoare.”

„Singura certitudine de până acum este volatilitatea ridicată, cu variații de 15% în anumite zile, însă având în vedere la ce valori s-a ajuns (40.000 dolari) sau se vehiculează (150.000 dolari) pentru Bitcoin, este clar că ne așteaptă o perioadă plină de oportunități pentru investiții și speculații pe piața cripto.”, apreciază Cătălin Chivu.

Pentru participarea la eveniment, înscrierea în pagina oficială este necesară pentru a primi linkul de acces pe email.


Despre XTB:

Cu mai mult de 15 ani de experiență în piețele financiare, XTB este, în prezent, unul dintre cei mai mari brokeri de instrumente derivate din lume și o companie completă de investiții listată pe Bursa de la Varșovia. Cu birouri în peste 10 țări incluzând Marea Britanie, Polonia, Germania și Franța, XTB este, de asemenea, reglementată de cele mai importante autorități de supraveghere din lume incluzând FCA și KNF.

Avertisment cu privire la riscuri:

80% din conturile investitorilor de retail pierd bani atunci când tranzacționează CFD-uri cu acest furnizor. Ar trebui să luați în considerare dacă vă puteți permite să vă asumați riscul ridicat de a vă pierde banii.

Orice opinii, cercetări, analize, preţuri sau alte informaţii oferite cu titlul de comentarii generale de piaţă nu reprezintă sfaturi de investiţii. XTB nu este răspunzător pentru orice pierdere sau pagubă incluzând şi fără limitare la, orice pierdere sau câştig care poate lua naştere direct sau indirect din utilizarea sau bazarea pe astfel de informaţii. Vă aducem la cunoştinţă că informaţiile sau cercetările bazate pe date istorice nu garantează viitoare performanţe sau rezultate.

Wipro, principalul chiriaș al celei mai tehnologizate clădiri Globalworth

0

Cea mai tehnologizată clădire din portofoliul marelui investitorde birouri Globalworth, liderul pieței de profil din România, Globalworth Square, are de acum ca principal chiriaș compania globalăWipro, lider în domeniul tehnologiei informației, specializată în consultanță de afaceri.Contractul de leasing, intermediat de Griffes, are ca obiect o suprafață de 11.000 de metri pătrați. Proiectul este localizat în mijlocul celei mai mari comunități de business din București, Globalworth District.

Referitor la nivelul înalt de tehnologie înglobată în noua construcție, Ema Iftimie, Head of Leasing la Globalworth România, subliniază:. „Cea mai frecventă întrebare în 2020 a fost legată de cum vedem noi biroul viitorului în era post Covid-19. Răspundem acum prin Globalworth Square, un proiect ambițios, bazat pe tehnologie inteligentă și eficiență. Încrederea pe care Wipro ne-a oferit-o prin extinderea colaborării noastre ne confirmă că am mizat corect când am decis să construim biroul viitorului. Punem tehnologia pe primul loc și am utilizat-o pentru a eficientiza experiența comunității noastre de chiriași. Faptul că cel mai mare chiriaș în prima clădire producătoare de energie din portofoliu este un lider în tehnologie ne motivează să continuăm să clădim inteligent și să oferim soluții reale unor situații actuale. Procesul de leasing este în plină desfășurare și avem o serie de discuții pentru cei 17.000 de metri pătrați încă disponibili”.

Ema Iftimie, Head of Leasing la Globalworth România

Vivek Bakshi, Country Manager pentru Wipro România: „După cum a menționat CEO-ul nostru, Wipro are un angajament îndelungat față de responsabilitatea socială și mediu, ceea ce a condus la numeroase eforturi de durabilitate, inclusiv asumarea obiectivului de a avea un nivel Net Zero. Suntem, de asemenea, membru fondator al coaliției Transform to Net Zero, care are ca scop accelerarea tranziției către o economie globală cu un nivel Net Zero al emisiilor de dioxid de carbon. Designul și tehnologia utilizate în Globalworth Square sunt în concordanță cu inițiativele noastre în dezvoltarea durabilă. De asemenea, cred că această nouă casă & sediu pentru echipele noastre din România vor reprezenta platforma ideală pentru a ne ajuta să creștem și mai mult și să ne consolidăm poziția pe piață”.

Andreea Paun, Managing Partner al Griffes: „Provocările din lumea business din 2020 au adus nu numai constrângeri, ci și ingeniozitate în rândul chiriașilor cu viziune și planuri solide pentru viitor. Wipro este un precursor și această mișcare – cea mai mare tranzacție de leasing din perioada pandemiei –  demonstrează calitățile unei clădiri de birouri remarcabile și va ajuta echipele să se adapteze noilor modele de lucru”.

Globalworth se impune prin aceea că „setează noi standarde în materie de responsabilitate, well-being, sustenabilitate și costuri reduse pentru ocupanți. Dat fiind că tehnologia joacă un rol central în biroul viitorului, rol puternic accelerat de pandemie, Globalworth Square vine cu o serie de inovații inedite. O parte importantă a consumului de energie va fi asigurată de acoperișul fotovoltaic și pentru a crește siguranța, atingerea suprafețelor va fi limitată prin implementarea unor soluții touchless cu senzor IR în toate facilitățile sanitare. Accesul în clădire și în spațiile de birouri se va face prin tehnologii Bluetooth și NFC. Toate aceste caracteristici au convins Wipro să își extindă parteneriatul deja existent cu Globalworth. Astfel, ca urmare a creșterii nevoilor de business, echipelor Wipro care deja își desfășoară activitatea în Globalworth Tower li se vor alătura echipele din Globalworth Square.

Clădirea are un sistem de dezinfecție a aerului introdus in zona de birouri, cât și al spațiilor comune cu lămpi UV-C montate pe racordurile de introducere ale centralelor de tratare a aerului. Acest sistem asigură reducerea microorganismelor cu până la 99%, chiar și în spații foarte înguste, și funcționează împotriva virusuruilor precum COVID-19 și alți agenți patogeni. O altă inovație constă în sistemul de răcire al clădirii, compus din pompa de căldură, chillere cu freon ecologic R1234ze și depozit de gheață, proiectat pentru a genera un consum energetic redus. Implementarea soluției de depozit de gheață este unică în acest moment pentru o clădire de birouri de clasa A în România. Localizată în zona Văcărescu, între Globalworth Plaza și Green Court, ambele deținute de Globalworth, clădirea are o suprafață totală de 28.000 de metri pătrați și include 14 etaje de spații de birouri și 3 nivele de parcarea subterană, cu o capacitate totală de 500 de locuri.   

Deși un hub bazat pe tehnologie de eficiență inteligentă, Globalworth Square va avea o fațada cu accente vintage. În acest moment, structura și fațada sunt finalizate, întreaga clădire urmând a fi terminată în Q2 2021. Globalworth Square se află în procesul de a obține certificarea BREEAM Outstanding”.