Studiu EY: Activitatea globală de fuziuni și achiziții a fost rezistentă la șocuri în 2020, se așteaptă o intensificare a activității în anii următori

  • Revenirea puternică a valorii tranzacțiilor M&A globale din iulie 2020 va continua și în 2021
  • 2020 este al cincilea an ca valoare totală a tranzacțiilor în perioada de după criza financiară globală, în pofida prăbușirii pieței M&A din primul semestru
  • Modificarea majoră a comportamentului de consum va impulsiona tranzacțiile în 2021

După un an cu fluctuații mari ale activității de fuziuni și achiziții (M&A), în 2021 se estimează o continuare a creșterii valorii tranzacțiilor începută în trimestrul al treilea 2020, în condițiile în care companiile sunt interesate să-și optimizeze activitatea și să-și regândească viitorului în era post- pandemie, conform concluziilor studiului EY privind tendințele globale în domeniul M&A în 2020 și perspectivele tranzacțiilor în 2021.

Cu o valoare totală de 2,9 trilioane de USD, activitatea globală de fuziuni și achiziții din 2020 se situează sub valoarea de 3,3 trilioane de USD din 2019, dar pe locul al cincilea în topul anilor cu cea mai mare valoare a tranzacțiilor din perioada de după criza financiară globală.

Activitatea M&A a înregistrat variații de la o regiune la alta. Valorile din Asia-Pacific au scăzut dramatic în primele două luni ale anului 2020, dar au marcat o creștere de 19% și un total de 805 miliarde de USD la sfârșitul anului. În America de Nord și de Sud, valorile tranzacțiilor M&A s-au diminuat cu 29% la 1,27 miliarde de USD, piața din SUA înregistrând o contracție de 80% la apogeul măsurilor de carantină față de 2019. În regiunea EMEIA (Europa, Orientul Mijlociu, India și Africa), scăderea valorii tranzacțiilor a fost mai mică (de 3%), până la 815 miliarde de USD, regiunea recâștigând cea mai mare parte a terenului pierdut în prima parte a anului.

Cele mai active sectoare au fost tehnologia, media și divertisment și telecomunicații (TMT), cu 5.755 de tranzacții în valoare de 973 miliarde de USD (creștere de 6% față de anul trecut), serviciile financiare, cu 901 tranzacții în valoare de 352 miliarde de USD (creștere de 8% față de anul trecut) și energie și utilități, cu 525 de tranzacții în valoare de 142 miliarde de USD (creștere de 34% față de anul trecut).

Sectoarele cele mai expuse la pandemia provocată de COVID-19 au înregistrat o scădere mai pronunțată în 2020, ca urmare a restricțiilor sanitare și a diminuării activității economice. Sectorul industrial (cu o scădere de 18% față de 2019, la 262 miliarde de USD) și cel al bunurilor de larg consum (scădere de 16% față de 2019, la 156 miliarde de USD) au fost în mod special afectate.

„Și în România, după cum era de așteptat, piața de M&A a fost afectată de pandemia Covid-19 care a atras după sine amânări sau înghețări de tranzacții. În ciuda unei încetiniri semnificative în prima parte a anului 2020, s-a remarcat un reviriment peste așteptări în partea a doua a anului. În continuare, există apetit pentru tranzacții, în special pe partea de achiziție, cu investitori care văd oportunități în această zonă și în astfel de perioade.

Sectorul energetic a rămas cel mai atractiv pentru investitori, fiind susținut de interesul pentru energia regenerabilă, unde s-au înregistrat și cele mai mari tranzacții, precum și de sectorul IT care conduce în zona de adaptabilitate la noul mediu de afaceri. Sectoarele tradiționale precum imobiliare, agrobusiness și servicii au continuat să fie active.

Anul 2021 va aduce oportunități interesante prin prisma schimbărilor politice, a comportamentului de consum al populației și a capacității de adaptare a antreprenorilor la provocările date de incertitudinea post-pandemie. Factorul cheie pentru succesul tranzacțiilor viitoare va consta în eficiența acțiunilor luate de către companii în această perioadă și de poziționarea pentru viitor”, a declarat Florin Vasilică (foto), Liderul departamentului de Strategie și Tranzacții, EY România.

Mutările îndrăznețe vor defini piața în 2021 și în anii următori

În ceea ce privește perspectivele pentru anul 2021 și mai departe, sectoarele care au manifestat prudență în materie de tranzacții în timpul pandemiei provocate de COVID-19 vor conduce următorul val de activitate, potrivit studiului.

De exemplu, sectorul bunurilor de larg consum a înregistrat o intensificare a tranzacțiilor M&A orientate către active care s-au confruntat cu dificultăți în timpul pandemiei, realizate de concurenți mai rezistenți la șocuri din punct de vedere financiar. În același timp, s-au derulat și achiziții efectuate de companii inovatoare, cu legături puternice cu baza lor de clienți.

Firmele de investiții cu capital privat (Private Equity) au fost și ele active în 2020 și probabil vor fi și mai active, în contextul în care companiile și sectoarele se vor repoziționa în perioada de revenire anticipată în 2021 și în anii următori. Cu fonduri disponibile în valoare de 2,9 trilioane de USD, inclusiv aproape 1 trilion de USD dedicați preluărilor de companii, capitalul privat este bine poziționat pentru a profita de crearea de valoare preconizată în 2021. Prezența tot mai mare pe piață a societăților vehicul investițional (SPACs) ar putea aduce și alte forme de capital în ringul tranzacțiilor de anul viitor.

În plus, se anticipează că intențiile în materie de tranzacții vor fi alimentate și de tendința tot mai mare de a utiliza modele alternative de tranzacționare, cum ar fi consorțiile și alianțele, odată cu adoptarea unei perspective ecosistemice de către companii, precum și de cedările de active, care vor permite modificări de activitate și reinvestiții strategice.

 „Companiile din sectorul bunurilor de larg consum și din cel industrial vor căuta să se asocieze pentru a profita de revirimentul preconizat. De asemenea, vor încerca să se adapteze la un nou mediu, în care comportamentele și preferințele clienților s-au modificat radical, ca urmare a pandemiei provocate de COVID-19. Există deja semne ale unor astfel de evoluții, cum ar fi trecerea accelerată la comerțul electronic în același timp cu diminuarea activităților de comerț cu amănuntul în magazine fizice, precum și reevaluarea lanțurilor de aprovizionare ale producătorilor și diminuarea expunerii la riscurile presupuse de acestea”, a declarat Andrea Guerzoni, vicepreședinte EY Global – Strategie și Tranzacții.

Tehnologia și geopolitica vor influența strategiile companiilor

Anticipata intensificare a activității M&A vine în contextul în care aproape două treimi (62%) dintre directorii executivi consideră că organizația lor trebuie să își transforme în mod radical operațiunile în următorii doi ani, potrivit raportului EY Digital Investment Index. În acest sens, companiile încep să se orienteze spre tehnologiile emergente, printre cele mai probabile investiții din următorii doi ani numărându-se internetul lucrurilor (IoT), inteligența artificială și cloud computing (67%, 64% și, respectiv, 61%).

Având în vedere că 52% dintre directorii executivi care au manifestat interes față de tehnologiile digitale prin intermediul unor tranzacții M&A au declarat că această abordare le-a depășit așteptările, iar 45% au declarat același lucru despre parteneriatele digitale, este de așteptat ca în 2021 să se înregistreze o creștere a numărului de tranzacții și a capitalului alocat de companii pentru investiții în startup-uri și în parteneriate.

Și schimbările geopolitice vor influența deciziile strategice de investiții, precum fuziunile și achizițiile și intrarea sau ieșirea de pe anumite piețe. Potrivit raportului EY 2021 Geostrategic Outlook, analizarea acestor riscuri devine mai importantă în mediul actual, pandemia provocată de COVID-19 reprezentând un catalizator important pentru schimbările geopolitice în general.

În Europa și în SUA, variabilele precum Brexitul și impactul oricăror noi politici ca urmare a rezultatelor alegerilor din SUA vor juca un rol esențial în modul în care directorii executivi regândesc strategia companiilor lor și alocarea capitalului.

În contextul în care valorile tranzacțiilor de fuziuni și achiziții din Regatul Unit au crescut deja cu 40% în 2020 și 79% dintre companiile americane indică faptul că probabil își vor accelera strategiile, alianțele și consorțiile în domeniul M&A dacă impozitul pe profit va crește în urma alegerilor prezidențiale, există premisele ca 2021 să fie un an mai puternic pentru M&A.

Granturi pentru planuri de atenuare și adaptare la schimbările climatice în municipalități

0

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, în calitate de Operator de Program pentru Granturile SEE 2014-2021, Programul RO-Mediu, a lansat primul apel pentru propuneri de aplicații „Elaborarea planurilor de atenuare și adaptare la schimbările climatice în municipalități”, proiect finanțat în cadrul Mecanismul Financiar al Spațiului Economic European 2014-2021.Suma totală alocată este de 1.000.000 euro, reprezentând: 850.000 Euro (85%) – contribuția Mecanismului Financiar SEE 2014-2021, respectiv grant; 150.000 Euro (15%) – contribuția națională.

MMAP informează că „prin schema de granturi mici pentru Elaborarea planurilor de atenuare și adaptare la schimbările climatice în municipalități, Programul RO-Mediu își propune creșterea capacităţii autorităţilor locale privind atenuarea și adaptarea la schimbările climatice.

De asemenea, Programul RO-Mediu va consolida capacitatea entităților publice responsabile de implementarea și aplicarea legislației europene și a strategiilor privind protecția mediului, respectiv în domeniile: ecosisteme și biodiversitate, prin sprijinirea restaurării turbăriilor/zonelor umede, poluarea cu substanțe chimice și deșeuri periculoase, prin creșterea capacității de a aborda riscurile datorate poluării cu deșeuri, adaptarea la schimbările climatice, încurajând punerea în aplicare a planurilor de adaptare și atenuare, și  informații geografice integrate pentru mediu și UE (instrumente îmbunătățite de informare pentru decidenții responsabili).

Orice entitate publică sau privată, comercială sau necomercială, precum și organizațiile neguvernamentale stabilite, ca persoane juridice, în Statele Donatoare (Norvegia, Islanda, Liechtenstein) sau în statul beneficiar (România), pot fi beneficiari eligibili ai acestui apel, dacă îndeplinesc condițiile:

  • sunt înregistrate ca persoane juridice în România sau în unul din Statele Donatoare;
  • pot desfășura activități în domeniile de interes ale Programului RO-Mediu;
  • se încadrează în una din categoriile menționate.

Termenul limită pentru depunerea aplicațiilor: 29 martie 2021, ora 17:00,termen de înregistrare efectivă la sediul Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor din Bd. Libertății, Nr. 12, București, Sectorul 5, România. Solicitanților li se recomandă să nu aștepte până la acest moment pentru a depune aplicațiile de finanțare.

Data depunerii aplicației va fi considerată data confirmării de primire cu număr de înregistrare de la Operatorul de Program. Dacă aplicantul nu primește numărul de înregistrare, acesta are obligația de a contacta Operatorul de Program.

Cererile de finanțare vor fi depuse la Operatorul de Program, în 1 exemplar în format letric, în limbile română și engleză și 1 copie electronică (format pdf pe CD/DVD etc.), însoțite de o scrisoare de înaintare datată și înregistrată în cadrul instituției/entității Solicitantului.

În cazul în care există diferențe între versiunea în format letric și cea electronică, versiunea pe suport hârtie va prevala. De asemenea, în cazul în care sunt remarcate diferențe de conținut între versiunea letrică și cea electronică (informații lipsă, informații suplimentare, valori diferite etc.), Operatorul de Program poate decide respingerea proiectului!

Informații suplimentare cu privire la apelul pentru propuneri de aplicații, datele de contact precum și documentele suport pot fi găsite/accesate pe website-ul dedicat, la adresa:

http://www.mmediu.ro/articol/lansarea-schemei-de-granturi-mici-sgs-1-elaborarea-planurilor-de-atenuare-si-adaptare-la-schimbarile-climatice-in-municipalitati-launch-of-the-small-grants-scheme-sgs-1-development-of-adaptation-and-mitigation-plans-in-municipalities/3925”.

Plățile online cu carduri emise de CEC Bank sunt acum mai sigure

0

De la începutul anului, CEC Bank a implementat noi metode pentru confirmarea plăților online cu cardul, în conformitate cu prevederile Directivei Europene revizuite privind Plățile (PSD2).

Potrivit PSD2, pentru confirmarea plăților online cu cardul este necesară utilizarea a cel puțin doi factori de autentificare din cele 3 categorii posibile: (1) ceva ce doar clientul cunoaște, cum ar fi codul PIN/parola; (2) ceva ce doar clientul deține, de exemplu telefonul mobil și coduri de autorizare trimise pe SMS și (3) ceva ce clientul este, cum ar fi amprenta, recunoașterea facială sau alte elemente de biometrie.

Clienții CEC Bank au la dispoziție două metode pentru confirmarea plăților online cu cardul:

  • Realizarea autentificării biometrice prin utilizarea aplicației Mobile Banking. Activarea acestei funcționalități din aplicația Mobile Banking este disponibilă încă din luna mai 2020.
  • Confirmarea tranzacțiilor cu două parole: în plus față de parola dinamică trimisă prin SMS, se va utiliza și o parola statică. Pentru toți clienții înrolați în serviciul 3D Secure, parola statică inițială ce va fi folosită la prima tranzacție este numele de fată al mamei, iar schimbarea acestei parole este obligatorie după prima tranzacție. Această metodă de autentificare a devenit obligatorie de la începutul anului.

Pentru mai multă ușurință în ceea ce privește efectuarea plăților online cu cardul, banca recomandă activarea autentificării biometrice din aplicația MobileBanking. Astfel, clienții vor primi notificare push pe telefon și vor putea confirma tranzacția după logarea în aplicația Mobile Banking, fără a mai fi necesară introducerea parolei și a codului unic primit prin SMS, în pagina comerciantului. Mai multe detalii sunt disponibile în pagina dedicată de pe https://www.cec.ro/plati-online.

Compensații financiare pentru proprietarii de păduri cu restricții de exploatare

0

Perioada în care proprietarii de păduri cu restricții de exploatare pot primi compensații financiare va fi prelungită cu doi ani, până la 31 decembrie 2022, anunță Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor. Se află în faza de avizare interministerială proiectul hotărârii guvernului în acest scop. Sunt vizate „compensațiile reprezentând contravaloarea produselor pe care proprietarii nu le recoltează, datorită funcţiilor de protecţie stabilite prin amenajamente silvice, care determină restricții în recoltarea de masă lemnoasă”.

Ministrul mediului, apelor și pădurilor, Barna Tánczos, subliniază: „Mă bucur că primul act normativ pe care îl semnez, în calitate de ministru al mediului, apelor și pădurilor, este unul menit să îi sprijine pe proprietarii de păduri care, din cauza regimului de protecție strictă, nu pot exploata aceste resurse. Este normal, atunci când vorbim despre restricții, măsuri de conservare și non-intervenție, să oferim compensații celor afectați. Prin asumarea și respectarea acestor restricții, proprietarii sprijină, în mod direct, eforturile noastre privind conservarea biodiversității din aceste zone, a ecosistemelor și a patrimoniului natural. Comisia Europeană a înțeles acest lucru și a aprobat schema de ajutor de stat. Sunt convins că această măsură vine cu multiple beneficii, atât pentru proprietari, cât și pentru pădurile noastre”.

Nou program de finanţare a IMM-urilor – Agro IMM Invest

0

Comisia Europeana  a autorizat in data de 18 decembrie 2020 modificarea schemei de ajutor de stat care sustine implementarea programului IMM INVEST. In acest sens, a fost prelungita perioada de valabilitate a schemei pana la data de 30 iunie 2021 si a fost obtinuta o majorare a bugetului de la 4.521 mld RON la 7.188 mld RON.

Solicitarea de prelungire si majorare a Schemei de Ajutor de Stat a fost inaintata de catre Guvernul Romaniei pentru a interveni cu masuri adaptate de sprijin in domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii și sectorului alimentar si susținerea intreprinderilor mici și mijlocii din aceste sectoare, afectate de pandemia de coronavirus.

Astfel, Subprogramul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii si a intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie din domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii si sectorului alimentar AGRO IMM INVEST, poate fi accesat pentru  acordarea de garantii de stat in vederea accesarii de finantare pentru nevoile curente de lucru sau pentru realizarea de investitii. Beneficiarii grantului sunt intreprinderile mici si mijlocii, intreprinderile mici cu capitalizare de piata medie, precum si fermierii din domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii și sectorului alimentar. Prin grant se acorda si o componenta nerambursabila de maximum 10% din valoarea finantarii garantate, cu condiția incadrarii in plafonul de 120.000 euro pentru fiecare intreprindere care isi desfasoara activitatea in sectorul pescuitului si acvaculturii, 100.000 euro pentru intreprinderile care isi desfasoara activitatea in domeniul productiei primare de produse agricole, respectiv 800.000 euro pentru fiecare intreprindere care isi desfasoara activitatea in sectorul alimentar. Ajutorul de stat sub forma componentei nerambursabile pentru Subprogramul AGRO IMM INVEST se suporta din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice.

Prin implementarea schemei de ajutor de stat care sustine intreg programul IMM INVEST, se estimează ca vor beneficia de  ajutoare de stat peste 58.000 de IMM -uri.

Numarul total al creditelor IMM INVEST aprobate de catre cei 21 finantatori participanti in program este de 26.544.

Pentru IMM-urile care inca nu au accesat programul si doresc sa se inscrie, este bine de stiut ca termenul de inscriere a fost prelungit, astfel aplicatia imminvest.ro va ramane deschisa pana la data de 30.06.2021.

Reamintim ca in data de 24.11.2020, Comisia Europeana a aprobat o alta schema de ajutor de stat propusa de Romania, in valoare de 216 milioane de euro (1,043 miliarde RON) pentru sprijinirea IMM-urilor afectate de pandemia de coronavirus. Acest sprijin se acorda sub forma de garantii de stat pentru finantarile de tip factoring cu regres, prin programul IMM FACTOR, prin care se garanteaza creditul comercial pe termen scurt si care are scopul de a sustine întreprinderile mici și mijlocii sa acceseze rapid lichidități atunci cand exista varfuri de plati in activitatile curente.

Instrumentul de factoring va fi pus la dispozitia IMM-urilor de catre finanatorii care se vor inscrie in program, iar valoarea granturilor ce pot fi acordate unui beneficiar poate fi de pana la 800.000 de euro, iar pentru sectoarele pisciculturii si acvaculturii, granturile sunt limitate la maxim 120.000 euro, respectiv 100.000 pe beneficiar.

România Eficientă: Toate clădirile ce vor fi construite din 2021 trebuie să aibă consum energetic aproape zero

0

                                                                                                              

Finalul de an a adus o schimbare majoră în sectorul clădirilor noi private, fie că vorbim de locuințe individuale, blocuri multifamiliale, clădiri de birouri sau alte tipuri de spații. Astfel, în România, la fel ca în toate celelalte state membre ale Uniunii Europene, clădirile pentru care recepția la terminarea lucrărilor se efectuează în baza unei autorizații de construire emise începând cu 31 decembrie 2020 trebuie să respecte standardul nZEB („nearly zero energy building”), adică să aibă un consum de energie aproape egal cu zero, asigurat în mare parte din surse regenerabile de energie, dar și printr-un grad ridicat de eficiență energetică.

Pentru clădirile publice, această obligație era deja valabilă încă de la finalul lui 2018.

Ce înseamnă o clădire cu un consum de energie aproape egal cu zero? Deși nu există o definiție unitară la nivel european, vorbim despre „o clădire cu performanță energetică foarte ridicată, care are o reducere substanțială a consumului de energie pentru servicii energetice. Simplu spus, fără să ai nicio diminuare de confort termic, cantitatea de energie necesară a fi consumată în clădire este mai mică cu cel puțin 60% față de o clădire obișnuită, iar un procent important din consumul de energie trebuie să provină din surse regenerabile (energie fotovoltaică sau eoliană), pompe de căldură sau agent termic din sistemul centralizat de încălzire, în perspectiva eficientizării și decarbonării acestuia”, explică Radu Dudău, director al Energy Policy Group (EPG) și coordonator al proiectului România Eficientă.

În legislația națională, clădirea al cărei consum de energie este aproape egal cu zero este acea „clădire cu o performanță energetică foarte ridicată, la care necesarul de energie pentru asigurarea performanței energetice este aproape egal cu zero sau este foarte scăzut și este acoperit în proporție de minimum 30% cu energie din surse regenerabile, inclusiv cu energie din surse regenerabile produsă la fața locului sau în apropiere, pe o rază de 30 de km față de coordonatele GPS ale clădirii, începând cu anul 2021”.

Performanță energetică înseamnă necesarul de energie pentru a răspunde nevoilor legate de utilizarea normală a clădirii – necesități care includ, în principal, încălzirea, apa caldă menajeră, răcirea, ventilarea și iluminatul. Pentru perioadele 2031-2040, 2041-2050 și după 2051, procentul obligatoriu de energie din surse regenerabile se va stabili prin hotărâre a Guvernului.

Totodată, primarii localităților cu mai mult de 5.000 de locuitori trebuie să elaboreze planuri locale multianuale pentru creșterea numărului de clădiri noi și existente al căror consum de energie este aproape egal cu zero, în care pot fi incluse obiective diferențiate în funcție de zonele climatice și de funcțiunile clădirilor.

Clădirile, printre principalii consumatori de energie din UE

Prevederile de mai sus sunt incluse în Legea nr. 101/2020, ce modifică Legea nr. 372/2005 privind performanța energetică a clădirilor și care transpune Directiva 2018/844/UE din 30 mai 2018 de modificare a Directivei 2010/31/UE privind performanța energetică a clădirilor și a Directivei 2012/27/UE privind eficiența energetică.

Clădirile reprezintă un segment esențial al politicii UE privind eficiența energetică, deoarece ele sunt responsabile pentru aproximativ 40% din consumul final de energie și pentru o mare parte din emisiile de dioxid de carbon (CO2). Comisia Europeană și-a impus ca obiectiv ca Europa să devină primul continent neutru din punct de vedere al emisiilor de CO2 până în 2050, ceea ce necesită decarbonarea sectorului clădirilor.

Directiva privind performanța energetică impune statelor membre să elaboreze planuri naționale pentru creșterea numărului de clădiri al căror consum de energie este aproape egal cu zero, atât în cazul clădirilor noi, cât prin renovarea clădirilor existente.

Renovarea clădirilor vechi pentru a le aduce la standardul nZEB este crucială, pentru că ele reprezintă cea mai mare parte a parcului imobiliar, iar cele mai multe vor fi în folosință și în 2050. În România, renovarea extinsă este cu atât mai importantă, dat fiind că cele mai multe clădiri sunt vechi și într-o condiție mult mai precară ca în vestul Europei”, mai declară Radu Dudău.

Sectorul construcțiilor va trebui să se adapteze rapid noilor provocări, neavând suficientă experiență și resurse umane în acest moment. „E un domeniu în care trebuie să formăm competențe, personal calificat – fie că vorbim de proiectanți, arhitecți, ingineri, muncitori etc. Așadar, e o zonă care necesită pregătire și investiții, dar care va putea absorbi foarte multă forță de muncă. Vor exista ample fonduri europene disponibile pentru programe de educație, calificare sau reconversie profesională în acest domeniu”, conchide coordonatorul proiectului România Eficientă.

***

Despre România Eficientă

România Eficientă este un proiect privat, de interes public național, derulat de Energy Policy Group (EPG), în parteneriat cu OMV Petrom, ce se desfășoară până în 2022. Proiectul a demarat în vara anului 2019 și constă în derularea unui program național de promovare a eficienței energetice. România Eficientă își propune să sprijine atingerea țintelor României pentru anul 2030 în privința reducerii emisiilor de carbon și a creșterii eficienței energetice, atât prin campanii de informare și educare, cât și prin realizarea unor proiecte concrete de renovare aprofundată în școli publice din diferite regiuni ale țării. Mai multe detalii găsiți pe site-ul romania-eficienta.ro.

Investitiile străine, o alternativă pentru dezvoltarea IMM-urilor românești

0

Investitiile străine, o alternativă pentru dezvoltarea IMM-urilor românești. Planul unei antreprenoare din România, în 2021

După mai bine de 9 luni de criză sanitară, situația financiară devine complicată pentru IMM-urile care nu aveau o poziție financiară solidă anterior startup-uri, firme cu capitaluri negative și pierderi acumulate și care lucrează cu marje mici și finanțare externă.

Studiul privind Raportarea Financiară la Antreprenori, realizat de Trusted Advisor în 2020, a relevat faptul că antreprenorii nu sunt familiari cu strategia financiară și forța acestui „instrument” corect și agil implementat în business, care dă structură, control și eliberează resurse de timp la antreprenor, prin delegare. 67% dintre respondenți au nevoie de recomandări de optimizare a afacerii și sunt deficitari la acest capitol.

„În practică se observă că 80% din IMM-uri nu au o strategie financiară actualizată în contextul pandemiei, dinamică și considerând scenarii multiple, și le lipsește acel fond de rezervă pe care să se bazeze în lunile următoare. Continuarea acestor afaceri se decide în următoarele luni, și cash-flow-ul este o variabilă foarte puternică în această ecuație. Implementarea strategiei de business 2021 depinde pentru o parte din IMM-uri de granturile guvernamentale și alte măsuri economice, fiscale. Predictibilitatea este un aspect de îmbunătățit și afectează mult potențialul IMM-urilor de a genera contribuție la PIB în aceste luni de început de an”, declară Ioana Arsenie, Strateg Financiar Trusted Advisor și Ambasador Elite Business Club București.

„MM-urile sunt motorul economiei însă, în astfel de situații cum este criza Covid-19, acestea sunt primele care suferă din lipsă de consolidare a afacerii, lipsa unui capital financiar, structură de business, alocare de bugete de criză, plan de avarie, comunicare internă cu angajații, sau externă – furnizori, clienți”. Aproape 61% dintre companiile private mici şi mijlocii din România şi-au redus activitatea în 2020, conform lucrării „Carta Albă a IMM-urilor din România 2020. IMM urile conștiente de nevoia de capital financiar pentru dezvoltare au aplicat pentru fonduri guvernamentale, aproape 20.000 de companii au aplicat pentru finanțare pe Măsura Covid 19, din care doar 2333 vor primi finanțare”, explică Bianca Tudor (foto), fondator Elite Business Club International & Elite Business Women Investment Fund.

România, în cel mai mare forum global de investiții pentru companii

Vestea bună este că România s-a alăturat celui mai mare forum din lume al piețelor de investiții – World Business Angels, și va fi reprezentată la World Congress 2021 în perioada 15-21 Februarie  de către Bianca Tudor, fondatorul Elite Business Women Club – rețeaua de peste 11.000 femei-antreprenor din România care primesc consultanță în afaceri. Antreprenoarea româncă a fost numită Senator pentru România al Forumului World Business Angels.

Odată cu această nouă numire, România se va putea conecta mai mult cu piața globală a investitorilor, care va deschide oportunități extraordinare pentru oamenii de afaceri din țara noastră. Astfel, investitorii locali ‘business angels” ai României, incubatoarele, acceleratoarele, fondurile de capital privat, fondurile de co-investiții, parcurile tehnologice, proiectele corporatiste și antreprenorii ambițioși vor avea mai multe oportunități de a se conecta cu liderii globali din același domeniu.

„Includerea României în World Business Angels oferă o gamă largă de oportunități pentru start-up-urile României: creșterea, dezvoltarea întreprinderilor și deschiderea unor noi orizonturi pentru dezvoltarea economiei. Acest parteneriat s-a concretizat într-un moment critic pentru economia planetei, iar atunci când motorul economiei mondiale va fi repornit după criza generată de Covid-19, țara noastră se va regăsi în pole position, deoarece observasem și înainte de criză, la diversele conferințe internaționale de business la care am participat, că tot mai mulți investitori străini erau dispuși să parieze pe ideile de afaceri românești. Mai mult în România oportunitățile de finanțare sunt extrem de reduse iar fondurile guvernamentale întârzie pe măsura Covid 19, dacă ne uităm la cel mai recent exemplu”, explică Bianca Tudor, fondatorul Elite Business Women Club.

Congresul Mondial WBAF, organizat în luna februarie a fiecărui an, găzduiește cel puțin 5 summit-uri și numeroase alte evenimente, inclusiv Global Fundraising Stage și ceremonia World Excellence Awards. WBAF se mândrește, de asemenea, cu o serie de publicații, printre care se numără WBAF Business School Journal, World Class Startup Magazine și Angel Investor Review online.

Facem astfel un call to action pentru IMM-urile din România de a aplica pentru finanțare la WORLD CONGRESS 2021, https://www.wbaf2021.online/ sau  la adresa de e-mail contact@ebw.business.

Nova Power & Gas continuă investiţiile şi inaugurează o reţea de gaze naturale în Huedin, într-o primă etapă de dezvoltare în valoare de 11,3 milioane lei

0

  • Investiția constă în construirea reţelei locale de distribuţie de gaz, staţia SRMP şi conducta de racord, investiţie proprie și se va extinde, în funcţie de nivelul ulterior al cererii
  • Dezvoltarea reprezintă al treilea proiect de acest gen, după investiţiile din comuna Moara şi municipiul Câmpulung Moldovenesc (Suceava)
  • Urmează noi investiții în rețelele de distribuţe de gaze din municipiul Vatra Dornei şi comuna Sadova (Suceava) şi oraşul Stei şi comuna Lunca (Bihor), în 2021

Cluj-Napoca, 28 decembrie 2020Nova Power & Gas, companie membră a grupului E-INFRA, anunţă inaugurarea reţelei de gaze naturale din oraşul Huedin, judeţul Cluj, într-o primă etapă de dezvoltare în valoare de 11,3 milioane lei. Proiectul face parte din strategia grupului de a contribui la dezvoltarea infrastructurii critice din România, prin investiţii private în proiecte de utilitate publică.

„Şi acest proiect contribuie la reducerea decalajul acoperirii României cu reţelele de gaze naturale înregistrat în raport cu statele din regiune. Anul 2020 a fost unul important pentru industrie, în contextul liberalizării pieţei de gaze naturale și, dincolo de strategia noastră de a avea cele mai competitive oferte, mizăm pe extinderea continuăa reţelei de gaze naturale, investițiile în noi concesiuni, asigurarea contorizării inteligente, dar şi, implicit, pe racordarea noilor consumatori. De asemenea, vom continua seria noastră de investiţii în producţia de energie electrică, începută în luna decembrie cu proiectul centralei electrice de 13.4 MW pe bază de gaze naturale din municipiul Câmpia Turzii, cu capacităţi noi, din surse regenerabile şi combustibil gazos”, declară Mircea Bica, CEO Nova Power & Gas.

Realizată în timp record, de doar şase luni de la lansare, investiţia proprie în proiect cuprinde reţeaua locală de distribuţie de 34.5 km, alături de staţia de reglare măsurare-predare şi conducta racord de înaltă presiune, care vor deservi cei peste 9.000 de locuitori ai oraşului. În urma noii dezvoltări, zona va beneficia de un plus de confortul pentru consumatori, eficienţă energetică ridicată şi, nu în ultimul rând, de atragerea de noi investitori în zonă, pentru un nivel superior de dezvoltare a localităţii. Electrogrup, în calitate de antreprenor general, a asigurat execuția lucrărilor

Nova Power & Gas va continua planul de investiții, cu rețelele de distribuţie de gaze naturale din municipiul Vatra Dornei şi comuna Sadova (Suceava) şi oraşul Stei şi comuna Lunca (Bihor), în 2021.

Despre Nova Power & Gas

Companie românească, activă pe piaţa de energie electrică şi gaze naturale încă din 2007, Nova Power & Gas este furnizor de energie electrică și gaze naturale, producător de energie verde și distribuitor de gaze naturale. Nova furnizează energie pentru clienți casnici și industriali în piața liberă de energie și este unul dintre cei mai activi investitori în proiecte de dezvoltare de infrastructură energetică.

Despre Electrogrup

Activ din 1997, Electrogrup este unul dintre cei mai renumiți constructori de infrastructură din România. Dincolo de prezența puternică permanentă în marile proiecte naționale de infrastructură energetică, compania este și unul dintre cei mai activi dezvoltatori de infrastructură de telecomunicații, Smart City și construcții civile și industriale.

Despre E-INFRA

Nova Power & Gas și Electrogrup fac parte din E-INFRA, grup de companii active în domeniul infrastructurii de energie și telecomunicații, alături de Netcity Telecom și Direct One, cu peste 600 de angajați și o cifră anuală de afaceri de peste 120 milioane de euro în 2020. Mai multe informații sunt disponibile pe www.novapg.ro, www.electrogrup.ro și www.e-infra.ro.

Siguranța angajaților și revenirea la locul de muncă, principalele preocupări

0

Un nou studiu lansat de analiștii Deloitte ne arată că siguranța angajaților și revenirea la locul de muncă sunt principalele preocupări din perspectiva juridică ale organizațiilor, care anticipează reluarea unui nivel obișnuit de funcționare în prima jumătate a lui 2021.

Două din trei departamente juridice sunt implicate în aspecte care țin de siguranța angajaților și se așteaptă ca politicile legate de revenirea la locul de muncă să fie una dintre priorități în viitor, în contextul în care peste jumătate dintre directorii juridici (51%) anticipează că organizațiile lor își vor relua nivelul obișnuit de funcționare în prima jumătate a anului 2021, conform studiului Deloitte 2020 Legal Department COVID-19 Survey, efectuat în rândul directorilor juridici și de conformitate din SUA.

Aspectele legate de reglementare (47%), beneficiile angajaților (44%), impactul asupra contractelor și a lanțului de aprovizionare (43%) și domeniul cibernetic (42%) sunt pe următoarele locuri în topul chestiunilor juridice legate de COVID-19, conform respondenților.

Majoritatea directorilor juridici (78%) spun că volumul de muncă al echipelor lor a crescut în contextul COVID-19, acestea având numeroase sarcini legate de pandemie în paralel cu participarea activă la asigurarea continuității businessului și la eforturile de securitate cibernetică, precum și în contextul în care măsurile de control asupra costurilor au dus în unele cazuri la reducerea numărului de angajați. Conform studiului, 81% dintre organizațiile pentru care securitatea cibernetică se află printre primele trei priorități spun că au un plan de a gestiona implicațiile juridice ale unui atac cibernetic, iar 55% dintre organizațiile care se confruntă cu întreruperi pe lanțul de aprovizionare au început să analizeze contractele afectate.

„Departamentele juridice erau deja supuse unei serii de provocări înainte de pandemie, cum ar fi presiunea de a-și îmbunătăți eficiența operațională în paralel cu menținerea nivelului costurilor și de a colabora mai strâns cu alte zone ale businessului. Pandemia a intensificat așteptările, căci liderii de business apelează la echipele lor juridice pentru a putea lua decizii de business documentate temeinic. În acest context, primele opțiuni accesibile departamentelor juridice sunt ajustarea modelului operațional și adoptarea de noi soluții tehnologice precum chatboți specializați sau automatizarea unor procese”, a spus Simina Mut (foto), Partener la Reff & Asociații | Deloitte Legal, coordonatoarea Centrului Global de Excelență Deloitte Legal și a practicii Deloitte din Europa Centrală specializată în Legal Management Consulting.

Pentru a răspunde cerințelor tot mai mari, 62% dintre respondenți se așteaptă la creșterea investițiilor digitale dedicate departamentelor juridice, în ciuda măsurilor de menținere a nivelului costurilor. Organizațiile investesc în tehnologii precum inteligență artificială, procesarea limbajului natural și automatizarea robotizată a proceselor și își schimbă abordarea privind managementul contractelor.

În România, Deloitte și Reff & Asociații | Deloitte Legal au încheiat parteneriate cu Druid, Future WorkForce și RPAbox, companii care sunt lideri locali în domeniul transformării digitale, pentru crearea unor soluții tehnologice dedicate departamentelor juridice, financiare și de resurse umane, cum ar fi chatboți și soluții pentru automatizarea proceselor repetitive și manuale prin tehnologie RPA și algoritmi de procesare a limbajului natural.

ASF: Ratingul de țară al României câștigă încrederea investitorilor

0

Spread-ul dintre obligațiunile suverane ale României pe 10 ani, denominate în euro, și cele similare ale Germaniei s-a redus, ceea ce poate fi interpretat și ca o îmbunătățire a încrederii investitorilor în ratingul de țară al României, arată cel mai recent raport privind tendințele și riscurile pe piețele financiare locale și internaționale elaborat de către Autoritatea de Supraveghere Financiară.

Totodată, cotațiile CDS (Credit Default Swap) aferente obligațiunilor emise de România (în USD, cu maturitate la 5 ani) se situează în jurul nivelului de 119 puncte, în scădere cu aproximativ 29% față de ultimul maxim. Variațiile CDS sunt influențate de variația randamentelor titlurilor de stat cu aceeași maturitate. 

Liber la dividende. Dar cu măsură

European Systemic Risk Board (ESRB) a decis să revizuiască, în contextul reducerii incertitudinilor legate de perspectivele macroeconomice și al păstrării rezilienței sistemului financiar în ultima perioadă, Recomandarea privind restricționarea distribuirilor de dividende, răscumpărărilor de acțiuni și plăților remunerațiilor variabile. Astfel, entitățile din piețele financiare vor avea posibilitatea să efectueze astfel de operațiuni, în anumite condiții. ESRB recomandă autorităților de supraveghere să solicite băncilor, firmelor de investiții și societăților de asigurări să se abțină de la distribuiri care reduc cantitatea sau calitatea fondurilor proprii, mai puțin atunci când aceste instituții sunt prudente în realizarea distribuirilor, iar reducerea fondurilor proprii nu depășește pragul conservativ stabilit de autoritatea competentă. Pragul conservativ trebuie calibrat luând în considerare: nevoia instituțiilor financiare de a menține un nivel ridicat de capital; nevoia de a se asigura că nivelul general al distribuirilor este mai mic decât în anii anteriori crizei COVID-19; particularitățile fiecărui sector.

Raportul săptămânal de tendințe și riscuri pe piețele financiare, elaborat de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, reprezintă o radiografie a evoluției principalilor indicatori macroeconomici și a indicilor bursieri, la nivel local și global.

Mai multe detalii despre riscurile și tendințele săptămânii pe piețele financiare găsiți în ediția nr. 51/23.12.2020 – Raportul Tendințe și riscuri pe piețele financiare locale și internaționale, ce poate fi accesat AICI.