Legea camerelor de comerț, în dezbaterea beneficiarilor

0

Modificarea Legii 335/2007 a camerelor de comerț face obiectul unei serii de întâlniri între exponenți ai Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București (CCIB) și ai Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR). La prima rundă au participat dr. ing. Costică T. Mustață, președintele CCIB, Mihai Daraban, președintele și Ovidiu-Ioan Silaghi, secretarul general al CCIR. Au fost abordate subiecte precum „creșterea importanței, locului și rolului camerelor de comerț și industrie județene și a municipiului București ca reprezentanți legitimi ai mediului de afaceri în actualul context economico-social național și internațional, inclusiv a tendințelor de descentralizare a activității economice, implicarea atât a Camerei Naționale cât și a camerelor județene și municipiului Bucurețti, în promovarea ofertei românești în străinătate, punerea în valoare, cu sprijinul CCIR, al CCIB și al celorlalte camere de comerț, a celui mai important organizator de târguri și expoziții din România – Romexpo, modalitățile de susținere a antreprenoriatului autohton de către camerele de comerț, precum și oportunitatea creării, la nivelul sistemului cameral, a unei baze de date cuprinzând agenții economici care operează în țara noastră”.

Cele două Camere „apreciază că actul normativ menționat cuprinde o serie de prevederi care astăzi nu mai corespund realității, intereselor comunității de afaceri și ale camerelor de comerț și industrie și consideră necesară amendarea acestuia. În ceee ce privește principalele modificări propuse, chiar dacă există puncte de vedere diferite, se manifestă o disponibilitate reală a reprezentanților celor două organizații pentru un dialog pragmatic și constructiv”.

CCIB consideră că „amendamentele aduse Legii 335/2007 a camerelor de comerț trebuie să fie în concordanță cu tendinţele manifestate pe plan internaţional şi în beneficiul destinatarilor finali, adică al oamenilor de afaceri. Totodată, Camera bucureșteană își exprimă întreaga disponibilitate de a continua dialogul pe această temă, importantă nu numai pentru camerele de comerț, ci și pentru mediul de afaceri, în ansamblul său”.

Zile libere plătite pentru supravegherea copiilor

0

Mai pot beneficia părinții de zile libere plătite pentru supravegherea copiilor după data de 15 mai? Răspunsuri la subiect și la întrebări derivate, într-o analiză bazată pe comentarii și argumente susținute de Alina Tiocan (foto), avocat, Iordăchescu & Asociații:

Mai pot beneficia părinții de zile libere plătite pentru supravegherea copiilor după data de 15 mai?

Autoritățile au anunțat că școlile nu se vor mai deschide în acest an școlar, urmând a fi reluate cursurile abia în luna septembrie. Excepţie o fac anii de final de ciclu, a 8-a şi a 12-a, elevii din aceste clase vor reveni pe 2 iunie la şcoală, dar opţional, pentru două săptămâni. Cu toate acestea, începând cu data de 15 mai, pentru a continua demersurile necesare ținerii epidemiei sub control, starea de urgență a fost înlocuită cu starea de alertă. Ca urmare a ridicării unor restricții, mai multe sectoare economice își vor relua activitatea, angajații fiind nevoiți să se întoarcă la locul de muncă începând cu data de 15 mai.În atare condiții, tot mai mulți părinți se întreabă dacă vor mai beneficia de zile libere plătite pentru supravegherea copiilor și după data de 15 mai.În continuare vom încerca să oferim răspunsuri la o serie de întrebări care se întrevăd în ceea ce privește zile libere acordate părinților pentru supravegherea copiilor, așa cum sunt reglementate prin Legea nr. 19/2020.

1. Cine poate beneficia de zile libere plătite pentru supravegherea copiilor?

„Legea nr. 19/2020 prevede acordarea de zile libere plătite unuia dintre părinți pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ unde aceștia sunt înscriși, ca urmare a condițiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situații extreme decretate astfel de către autoritățile competente cu atribuții în domeniu. Pentru a putea beneficia de această măsură, părintele trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele condiții: are copii cu vârsta de până la 12 ani, înscriși în cadrul unei unități de învățământ; pentru copiii cu dizabilități înscriși în cadrul unei unități de învățământ limita de vârstă este de până la 18 ani, respectiv locul de muncă nu permite munca la domiciliu sau telemunca”, afirmă av. Alina Tiocan.  

2. Pe ce perioadă de timp poate beneficia părintele de zile libere plătite?

Dreptul părintelui de a beneficia de zile libere plătite se întinde pe toată perioada în care autoritățile competente decid închiderea respectivelor unități de învățământ și se aplică atât angajaților din mediul privat, cât și celor din mediul public.

3. Creșele sunt considerate unități de învățământ în virtutea Legii nr. 19/2020?

Prin modificările ulterioare aduse Legii nr. 19/2020, legiuitorul a înțeles să asimileze unitățile de educație antepreșcolare noțiunii de unitate de învățământ, astfel încât și părinții ai căror minori urmează astfel de cursuri să poată beneficia de zile libere plătite. Această modificare este mai mult decât binevenită și va putea fi valorificată pe întreaga perioadă de timp în care aceste unități vor avea porțile închise.

4. Până când vor putea beneficia părinții de zile libere plătite?

„Prin Ordinul ministrului Educației Naționale nr. 3.191/2019 privind structura anului şcolar 2019-2020 s-a prevăzut termenul de 12 iunie 2020 pentru finalizarea cursurilor. Chiar dacă multe sectoare economice își vor relua treptat activitatea începând cu data de 15 mai, opinăm că părintele care îndeplinește condițiile cumulative prevăzute de legiuitor va putea să beneficieze în continuare, până cel târziu la data de 12 iunie 2020, de zile libere plătite pentru supravegherea minorului”, subliniază av. Alina Tiocan.

5. Vor putea beneficia părinții de zile libere plătite pentru supravegherea copiilor pe perioada vacanței de vară?

Răspunsul la o astfel de întrebare nu poate fi decât unul negativ. Scopul Legii nr. 19/2020 este de a acorda părinților posibilitatea de a beneficia de zile libere plătite pentru supravegherea copiilor doar în ipotezele în care unitățile de învățământ își suspendă temporar cursurile sau se închid ca urmare a condiţiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situaţii extreme decretate astfel de către autorităţile competente cu atribuţii în domeniu. Având în vedere că starea de urgență a fost înlocuită cu starea de alertă, dispozițiile art. 1 alin. (11) din Legea nr. 19/2020 nu-și vor mai găsi aplicabilitatea pe perioada vacanței de vară, părinții nu vor mai putea beneficia de astfel de zile libere plătite.

Business în Noua Economie

0

Oamenii de afaceri avertizează: Ne așteaptă un drum lung prin criză

Creșterea economică din primul trimestru anunțată de Guvern, cea mai mare din UE comparativ cu perioada similară a anului precedent, nu e motiv de optimism pentru oamenii de afaceri din România. Pentru ei, situația se repetă cu cea din 2008, când România a fost țara cu cea mai mare creștere economică fix înainte de a începe criza. La fel ca atunci, comunitatea de business se așteaptă să cădem de foarte sus, iar prognozele lor nu arată bine deloc: scăderea din acest an va fi abruptă, iar drumul prin criză va fi lung.

Cercetările făcute în cadrul Coaliției pentru Dezvoltarea României, ce reunește business-uri care generează 60% din PIB-ul României, arată rezultate îngrijorătoare și scăderi foarte mari ale economiei, atât în trimestrele doi și trei, cât și tot anul, mult peste estimările Guvernului sau ale FMI. Mai mult, aceste proiecții nu au luat încă în calcul un val doi al pandemiei, care este foarte probabil, spune Dragoș Roșca, Președinte Romanian Business Leaders.

Business în noua economie se poate face cu o nouă abordare – prin informatizare, digitalizare, deschidere de noi piețe de export, regândire de produse mai atractive pentru export. În plus, un miliard de euro va fi direcționat în curând spre firmele care își desfășoară activitatea în România, a anunțat Liviu Rogojinaru, Secretar de Stat, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. El a spus și până la ce valoare ar putea ajunge granturile.

Fiscul face pași rapizi spre digitalizare. Deja se fac teste pilot cu primele zeci de case de marcat conectate la serverele ANAF, iar planul e ca toate firmele cu cifre de afaceri de peste 50.000 de euro să fie conectate până la finele anului. Și pentru Spațiul Privat Virtual se pregătesc modificări, a anunțat Tănase Stamule, Consilier Economic al prim-ministrului Ludovic Orban.

Semnalul de control al situației pe care îl va da statul român va fi foarte important pentru evoluția economiei. „Arată-te slab când ești puternic și puternic când ești slab”, a fost unul dintre mesajele transmise de Cristian Popescu, Administrator Tabac Express.

Green Deal, amenințare sau oportunitate? Compania de stat Romgaz, cel mai mare producător intern de gaze naturale, vrea să fructifice oportunitățile legate de tranziția spre economia neutră din punct de vedere climatic și să fie un partener de încredere în acest proces, spune Mihaela Virginia Toader, Director, Direcția Strategie, Relații Internaționale, Fonduri Europene, Romgaz.

Oamenii de afaceri își doresc să aibă parte de predictibilitate legislativă, să știe ce îi așteaptă din timp, nu de pe o zi pe alta. „La modificările ulterioare am vrea să fim parteneri de dialog, nu să suportăm decizii luate peste noapte”, a punctat Gilda Lazăr, Corporate Affairs Director JTI.

Adrian Badea este vicepreședintele Federației Patronale Petrol și Gaze, reprezentant al unei industrii care a fost puternic afectată de actualul context generat de pandemie, dar și de prețul barilului de petrol. Acesta reușește să întrevadă speranță, atât pentru sectorul pe care îl reprezintă, dar și pentru bunăstarea populației – investiții și predictibilitate legislativă, ca un motor pentru relansarea economiei din România.

Viteza de implementare a măsurilor de sprijin guvernamental pentru economie trebuie crescută. În absența unui ajutor, pentru multe dintre IMM-uri fiecare zi s-ar putea să fie ultima, spune Florin Jianu, Președinte CNIPMMR.

Aproape 90% din populația României vede un nou rol al statului în economie prin sprijinirea marilor investiții și o relaționare mult mai bună cu mediul privat. Astfel, orice întârziere, orice piedică în ceea ce privește interacțiunea cu mediul privat va fi taxată inclusiv de populație, care așteaptă aceste măsuri ale guvernanților, a subliniat Remus Ștefureac, Coordonator Proiect Strategic Thinking Group.

Sebastian Burduja, Secretar de Stat în cadrul Ministerului Finanțelor Publice, consideră că în relansarea economică a României și în sprijinirea afacerilor din țara noastră e foarte importantă abordarea, cât și mindset-ul. Ar fi nevoie de un nou model economic românesc: „prin noi înșine”. Dumitru Nancu, Director General al Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri, ne prezintă importanța programului IMM INVEST România, care permite companiilor afectate de actuala criză să își continue activitățile și investițiile.

Constantin Rudnițchi, Directorul Coaliției pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, face radiografia situației actuale, punctând nevoile și cerințele afacerilor românești într-un context dificil de gestionat, atât din punct de vedere al statului, cât și a business-urilor.

Reglementări economice pentru sectorul cultural

0

Ministerul Culturii, împreună cu Asociația Română a Organizatorilor de Evenimente, a stabilit o serie de măsuri recuperatorii în condițiile în care mari evenimente culturale nu se mai pot desfășura în această vară. Măsurile se regăsesc în OUG nr. 70/2020, prin care sectorul cultural creativ va beneficia de următoarele reglementări:

1. Prelungirea acordării indemnizației prevăzute în Ordonanța nr. 30/2020, la art. XI și articolul XV până pe 31 mai 2020.

2. Posibilitatea refolosirii biletului deja achiziționat pentru evenimente sau festivaluri care erau programate în perioada 8 martie-30 septembrie, pentru următoarea ediție sau transformarea în vouchere ce se pot folosi la alte activități culturale ulterioare. În cazul în care voucherul nu este folosit pentru achiziționarea de produse sau servicii până cel târziu la data de 30 septembrie 2021, organizatorul va rambursa toate sumele pe care le-a primit din partea consumatorului până la 31 decembrie 2021.

3.Instituirea unei măsuri temporare care privește impozitul pentru veniturile impozabile obținute din România de nerezidenți din activități desfășurate în domeniul organizării de evenimente culturale, artistice, sportive, ştiinţifice, educaţionale sau de divertisment, precum și din participarea efectivă la astfel de evenimente.

Grupul GAC anunță numirea lui Florin Luca în calitate de Director General (CEO) al GAC Innovation East Europe în data de 18 mai 2020

Christophe Boytchev, Director General (CEO) al Grupului GAC a declarat: „Sunt încântat de numirea lui Florin la conducerea GAC Innovation East Europe și îi urez bun venit în cadrul echipei noastre. Sosirea sa reflectă dorința noastră de a ne dezvolta și a împărtăsi expertiza pe care o avem în domeniul inovației în țările Europei de Est, având ca principal motor România, o țară recunoscută pentru capacitățile inovatoare ale mediilor sale de afaceri și academice. ”

Florin Luca este absolvent al Academiei Militare de la Saint-Cyr (Franța), domeniul Finanțe Publice și are peste 20 de ani de experiență managerială internațională în lumea marilor corporații și serviciilor financiare. El și-a asumat de-a lungul carierei roluri strategice și transformaționale pe un spectru larg de industrii, activități și arii geografice.

Având sediul social în Franța, Grupul GAC este specializat în servicii de consultanță referitoare la performanță și inovație, diferențiindu-se prin managementul proceselor și al ingineriei financiare destinate Cercetării și Dezvoltării. Echipele sale acompaniază peste 2.000 de clienți în intreaga lume, pe 3 continente: Europa, America și Asia.

BIOGRAFIE FLORIN LUCA

Absolvent al Academiei Militare de la Saint-Cyr, in domeniul Finante Publice (Franta), licentiat in istorie si avand o diploma de Master in Dreptul Afacerilor in cadrul Universitatii Paris Sorbona, Florin a urmat si un Program de Leadearship si Performanta la London Business School. El a activat la inceputul carierei sale (1996-1999) ca si Consilier al Directorului General al filialei Bouygues Group din Romania – World Trade Center Bucharest, fiind responsabil de activitatile de Corporate Governance, Corporate Finance si Juridic.

▪ In 1999, s-a alaturat echipei Société Générale din Romania, in calitate de Secretar General al noii filiale BRD, unde a implementat un nou model de Guvernanta Corporativa si a coordonat procesul de integrare in cadrul Grupului si rebranding al celei de-a doua banci romanesti dupa totalul activelor. In calitate de Director de Resurse Umane al BRD, el a dezvoltat in perioada 2003-2007 un departament de Resurse Umane inovator si a obtinut pentru aceasta banca distinctia de “Cel mai Dorit Angajator din Romania” pentru 4 ani consecutivi

▪ In anii 2007-2009, la sediul Société Générale din Paris, Florin a fost Director Adjunct de Resurse Umane al International Retail Banking (65.000 de angajati), fiind responsabil de crearea unei linii de Resurse Umane integrate pe o arie geograficacuprinzand 37 de tari.

▪ Ca Large Corporates Director / Director Mari Clienti Corporativi in cadrul Société Générale Paris (Opera Business Center), Florin a fost in perioada 2009 – sfarsitul anului 2011 responsabil de dezvoltarea businessului de Corporate & Investment Banking in Franta cu aproximativ 30 de mari corporatii internationale, foarte diferite din punctul de vedere al cifrei de afaceri (de la 200 de milioane la 65 miliarde EUR) si al industrei (energie/ utilitati, lux, hi-tech, constructii, trading, minerit, real estate, retail, media, industria chimica,servicii financiare).

▪ Timp de 2 ani (inceputul anului 2012 – inceputul anului 2014), Florin a lucrat in calitate de Consilier Presedinte / Director Proiecte Strategice in cadrul CEC Bank: dezvoltarea competitivitatii retelei de sucursale si agentii, restructurari, business modeling si design, politici si procese referitoare la managementul riscului, dezvoltarea ofertei comerciale, optimizarea sistemelor informatice (definire nevoi Core Banking si CRM) si Resurse Umane. CEC Bank este societatea bancara cu cea mai extinsa retea de sucursale si agentii din Romania(peste 1.000 de unitati).

▪ Florin a fost membru in Consiliul de Administratie al Tarom (2013-2014).

▪ Timp de doi ani (in anii 2014 si 2015), el a lucrat pentru KazMunayGas International, in calitate de Director de Resurse Umane al Grupului. El a fost responsabil in aceasta perioada de realizarea si implementarea Strategiei de Resurse Umane, coordonarea acestei activitati pe intregul perimetru geografic (12 tari) al Grupului Petrolier detinut de Statul Kazakhstan (cifra de afaceri de peste 11 miliarde de dolari), cat si de implementarea unui Centru de Servicii Global / Shared Services Center pentru functiile suport (Finante, Resurse Umane,IT, Juridic, Achizitii…).

▪ Florin a fost in perioada 2014-2017 Chief Executive Officer al FinAnge – societate cu expertiza in Strategie/ Transformare de business. El a acompaniat organisme publice si private din Romania si din strainatate in realizarea de parteneriate de interes strategic (infrastructura, sanatate, finantari structurate).

▪ In calitate de Secretar General al Fundatiei Europene Titulescu (2016-2019), Florin a contribuit la alimentarea cercetarii, studiului, strategiilor de relații internaționale contemporane și la dezvoltarea de parteneriate orientate catre consolidarea relațiilor diplomatice ale Romaniei in lume

▪ Florin realizeaza in parteneriat cu canalul TV Arte France „Dedesubturile hartilor”, o emisiune de analiza geopolitica de referinta, ce se sprijina pe un concept ce are peste 25 de ani de succes în Franţa şi Germania. Aceasta emisiunea fostdifuzata in anul 2018 pe canalul B1TV.

▪ In perioada 2017-2019, el a reprezentat interesele Fondului Proprietatea (Franklin Templeton) in Consiliile de Administratie ale:

– Postei Romane – CN Posta Romana este cel mai mare angajator si operator postal din Romania: cei peste 25.000 de salariati isi desfasoara activitatea in peste 5.500 de unitati din intreaga tara;

– Companiei Nationale Administratia Porturilor Dunarii Maritime (CN APDM).

▪ In calitate de Economist Sef / Chief Economist al CEC Bank (2017-2020), Florin a realizat, dezvoltat si implementat: cercetari, analize si studii economice; strategia si proiectele transformationale ale bancii ; opinii publice referitoare la mediul economic si financiar.

• Companiei Nationale Administratia Porturilor Dunarii Maritime (CN APDM).

▪ In calitate de Economist Sef / Chief Economist al CEC Bank (2017-2020), Florin a realizat, dezvoltat si implementat:

– cercetari, analize si studii economice;
– strategia si proiectele transformationale ale bancii;
– opinii publice referitoare la mediul economic si financiar.

Dl. Florin Luca este membru al ASOCIATIEI PENTRU STUDII SI PROGNOZE ECONOMICO-SOCIALE (ASPES).

CONAF: Aproximativ 270.000 de firme din București – Ilfov ar putea beneficia de fonduri europene

0

CONAF solicită Ministerului Fondurilor Europene accesul echitabil al tuturor companiilor la finanțare europeană

Deși România a înregistrat cea mai semnificativă expansiune anuală din UE în perioada ianuarie-martie 2020 (2,7%), în ciuda declinului economic din întreaga Europă, tendința la nivel mondial este una de scădere, iar menținerea unei traiectorii pozitive constă în capacitatea statelor de a se adapta noilor condiții, într-o economie aflată sub semnul unei puternice scăderi și a unei pandemii care a afectat întreaga lume.

Guvernele caută soluții pentru a stopa declinul, în timp ce mediul privat încearcă pe cât posibil să se adapteze unei noi economii. 

Economia României, în ciuda datelor statistice preliminare prezentate, suferă de pe urma pandemiei de COVID-19, datele indică afaceri închise, mai mulți șomeri și sectoare întregi aflate la cota de avarie.

Unul dintre principalele instrumente care pot susține creșterea economică în România, îl reprezintă fondurile europene. Deși în prezent, sunt discuții aplicate la Bruxelles privind fondurile ce vor fi alocate pentru stimularea economică a zonei euro și lupta împotriva pandemiei, autoritățile au la îndemână cea mai simplă pârghie – absorbția fondurilor europene și relansarea afacerilor care par a fi fără viitor economic.

Zona metropolitană, București-Ilfov, unde sunt înregistrate oficial circa 270.000 de firme dintr-un total de peste 990.000 la nivel național, nu poate beneficia în prezent de fonduri europene.

La jumătatea anului trecut, cifrele centralizate arătau că Ilfov, Bucureşti, Constanţa, Cluj şi Bihor se aflau în vârful clasamentului zonelor care au atras cele mai multe fonduri europene în actualul exerciţiu financiar (2014-2020), datele fiind furnizate de Ministerul Fondurilor Europene (MFE).

Vorbim de proiecte care sunt realizate atât de autorităţile publice, cât şi de companii, ONG-uri, instituții de învățământ. 

Prin prisma acestei centralizări, Bucureștiul și Ilfovul sunt excluse de la zonele de investiție ale majorității axelor de finanțare, MFE considerând că acestea sunt acum zone cu o absorbție foarte bună și evaluând necesitatea de finanțare către celelalte regiuni mai puțin dezvoltate.

Cristina Chiriac, președintele CONAF declară:” În situația în care ne aflăm în prezent, când fiecare euro contează, când afacerile din zona București – Ilfov au fost afectate în urma pandemiei de COVID-19 mult mai tare decât în alte zone din țară, este impetuos necesar ca Ministerul Fondurilor Europene să regândească abordarea anterioară. Cred că firmele din zona metropolitană au dat dovadă de maturitate și au reușit, majoritatea, să facă față crizei COVID-19. Stimularea lor, printr-un acces echitabil la aplicații pe fonduri europene, ar ajuta deopotrivă antreprenorii și economia să își revină mult mai rapid.”

Anul trecut România a atras cu puțin peste 30% din fondurile europene alocate. Ca urmare, pentru a stimula creșterea procentului de absorbție, CONAF crede că singura soluție este ca firmele din București-Ilfov, care reprezintă o treime din totalul companiilor din România, să aibă acces la acest tip de finanțare.

Președintele CONAF concluzionează: “Aproximativ 270.000 de companii ar putea beneficia de finanțare prin fonduri europene. Dacă măcar jumatate din acestea ar depune proiecte eligibile, rata de absorbție va crește și astfel România, pe lângă expansiunea economică la nivel național, va putea beneficia de fonduri europene în cuantum crescut pentru exercițiul financiar următor și ar conduce implicit la reinserția persoanelor aflate în șomaj tehnic, de exemplu, și revigorarea segmentelor economice grav afectate de pandemie. Mai mult, adoptarea acestei măsuri ar putea fi un scut pentru o eventuală replică a pandemiei, în toamna acestui an. Este știut faptul că, alocarea viitoare se face pe baza realizărilor din exercițiile financiare anterioare. Interesul nostru ca stat membru, este să stimulăm inițiativele private, să creăm un parteneriat public-privat solid, pentru ca astfel, să putem să atragem cât mai mulți bani pentru România.”

Avem un exercițiu financiar nou, cu sume considerabile, dar care presupune o reformă structurală atât la nivelul părții publice cât mai ales la nivelul mediului de afaceri, care trebuie să își regândească modelul de business, calibrându-se spre procese inovative. Astfel, cu cât mai multe firme au acces echitabil la finanțare europeană, cu atât România va ieși câștigătoare din această criză financiară care începe să se resimtă în toate statele lumii.

Datele publicate pe site-ul ONRC relevă faptul că în  perioada ianuarie-martie 2020 au fost dizolvate peste 7700 de companii, iar Bucureștiul și Ilfovul  dețin peste 20% din totalul acestora, situându-se astfel în top. Același lucru se poate observa și în cazul suspendărilor și radierilor.

ICPE-CA, sprijin gratuit pentru IMM-uri

Incubatorul de Afaceri de la Sf. Gheorghe al Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrică ICPE-CA oferă sprijin gratuit pentru IMM-uri din Transilvania prin rețeaua de afaceri şi inovare BISNet Transylvania, consorțiu format împreună cu 6 parteneri, afiliat la „Europe Enterprise Network”. Sprijinul constă în: servicii de informare și consultanță privind legislația europeană, standarde și drepturi de proprietate intelectuală (IPR); informații și aspecte practice legate de reglementările și oportunitățile pieței europene a bunurilor și serviciilor, inclusiv sisteme de impozitare şi alte taxe aplicabile la export; acces la cadrul legislativ european și posibilitatea de a contribui la formarea și îmbunătățirea politicilor UE pentru IMM-uri prin transmiterea punctului de vedere în cadrul consultărilor publice europene; oportunități de cooperare în afaceri – accesul la noi piețe și internaționalizare prin asistență pentru identificarea de parteneri de afaceri sau tehnologii, organizarea de evenimente de brokeraj, misiuni economice, conferinte și ateliere de lucru, realizarea profilului companiei și publicarea lui în baza de date a EEN (rețeaua gestionează cea mai mare bază de date cu oportunități de afaceri din Europa prin intermediul căreia companiile pot stabili parteneriate internaționale); servicii de inovare și transfer tehnologic – consilierea IMM-urilor inovatoare pentru a cunoaște oportunitățile de finanțare pentru proiecte de cercetare și inovare (Orizont 2020 sau Instrumentul pentru IMM-uri); identificarea de soluții tehnologice și de transfer tehnologic în procesul de inovare; informații despre politicile și programele de inovare, cercetare și dezvoltare tehnologică; pachete personalizate pentru îmbunătățirea managementului inovării.

Detalii, la adresa http://www.bisnet-transylvania.ro/  sau prin email la adresa een@een-transilvania.ro.

Oamenii de știință israelieni dezvoltă un dezinfectant împotriva coronavirus „inteligent” și de lungă durată

Deoarece în prezent nu există tratamente sau vaccinuri aprobate pentru COVID-19, dezinfectanții eficienți sunt considerați cruciali pentru restrângerea răspândirii coronavirusului.

Cercetătorii de la Facultatea de Inginerie Chimică din Wolfson, Technion, au dezvoltat „dezinfectanți inteligenți” special concepuți pentru a distruge infecția cu noul coronavirus care rămâne activ chimic o perioadă lungă de timp.

Institutul European de Inovație și Tehnologie (EIT) Health COVID-19 a acordat un grant de cercetare echipei condusă de Asst. Prof. Shady Farah pentru a accelera producerea și introducerea dezinfectantului pe piață.

„Producem în prezent substanțe potențiale și le testăm. Planificăm să selectăm substanța optimă și să începem producția în masă în următoarele câteva luni ”, a spus Farah.

Potrivit unui studiu publicat în The Journal of Hospital Infection, coronavirusul poate să supraviețuiască pe suprafețe timp de nouă zile, ceea ce poate crește riscul de răspândire dacă suprafața nu este tratată cu agenți dezinfectanți.

Technion indică, conform dovezilor provenite de la nava de croazieră Diamond Princess, că virusul poate supraviețui pe suprafețe neînsuflețite mai mult de 17 zile.

Echipa de cercetare Farah este specializată în crearea de polimeri inovatori pentru uz medical și tehnologii inteligente de administrare a medicamentelor. În debutul pandemiei, Farah și echipa sa s-au dedicat dezvoltării unor polimeri antivirali speciali care acționează asupra compusului viral – prin modificarea și deteriorarea structurii sale, precum și prin atacarea și distrugerea învelișului viral.

„Dezinfectanții au fost folosiți de la începutul pandemiei pentru a preveni infecția de pe suprafețele contaminate – în principal prin aplicarea unor soluții de hipoclorit, mai frecvent cunoscute sub numele de înălbitor casnic. Această metodă are mai multe dezavantaje semnificative: substanța se evaporă rapid și se descompune rapid când este expusă la lumina soarelui. În consecință, eficacitatea sa este limitată și pe termen scurt, necesitând dezinfectarea suprafețelor de mai multe ori pe zi”, a spus Universitatea Technion într-un comunicat de presă.

Dezinfectantul creat de Technion este format din materii prime ușor disponibile și care au costuri reduse.

„Materialele pe care le-am dezvoltat vor fi un gamechanger, deoarece acestea vor bloca ciclul infecției de pe suprafețele contaminate”, a spus Farah. „Infecția de la atingere a suprafețelor este o problemă serioasă, în special în locuri publice, cum ar fi spitale, fabrici, școli, mall-uri și transporturi publice. Polimerii noștri vor face aceste locuri mai sigure.”

„Deși dezvoltarea acestui dezinfectant a fost accelerată din cauza crizei coronavirusului, în viitor va fi eficientă și împotriva altor microorganisme. Îmbogățim arsenalul de instrumente disponibile pentru noi și adăugăm o nouă familie de dezinfectanți care eliberează substanța activă într-un mod controlat. În acest fel dezinfectantul rămâne eficient pentru perioade lungi de timp.”

Valentin Ionescu (ASF): Piața financiară non-bancară din România are anticorpi pentru COVID-19

0

Directorul Direcției de Strategie și Stabilitate Financiară în cadrul ASF, domnul Valentin Ionescu a declarat:

„În ciuda șocurilor pe termen scurt resimțite, în contextul situației actuale declanșate de pandemia COVID-19, sistemul financiar non-bancar din România are un grad relativ ridicat de rezistență la efectele economice generate de criza sanitară.

Analiza făcută pe rețelele de expuneri arată că, în cazul tuturor celor trei sectoare financiare non-bancare supravegheate de ASF, principala expunere este față de statul român, prin intermediul obligațiunilor suverane deținute în portofoliu. În comparație cu aceasta, nivelul de interconectare cu piețele bursiere are o amploare medie spre redusă, în vreme ce interconectarea cu sistemul bancar (privită exclusiv din perspectiva activelor bilanțiere) este foarte redusă.

Evoluția Indicatorului mixt de stabilitate financiară, construit de noi, oferă informații despre  evoluția actuală a intermedierii financiare non-bancare analizând dependența dintre cele trei sectoare. Acesta indică o oarecare deteriorare a stabilității financiare, fără a se atinge însă un nivel critic.

Datorită structurii și mecanismelor specifice de funcționare aferente entităților financiare non-bancare, unele sectoare sunt mai susceptibile de a amplifica și de a transmite mai departe șocurile venite din exterior către alte părți ale sistemului financiar (ex. bursele de acțiuni, piețele de obligațiuni suverane, piețele de instrumente financiare derivate, fondurile deschise de investiții etc.). În același timp, altele (atunci când funcționează adecvat și nu sunt afectate de vulnerabilități) acționează cel mai adesea ca stabilizatori ce amortizează sau chiar absorb șocurile primite, protejând astfel restul sistemului financiar.

Companiile de asigurări de viață și fondurile de pensii sunt în mod tradițional investitori pe termen lung, ceea ce îi situează pe poziția de amortizor de volatilitate și furnizor de lichiditate sistemică.

Piața bursieră din România, încă insuficient dezvoltată, poate constitui un potențial factor de amplificare a șocurilor primite prin contagiune dinspre bursele externe. Aceeași situație se poate constata și în cazul fondurilor de investiții, susceptibile în special de a constitui canal de transmitere și factor de amplificare în cazul unei potențiale crize de lichiditate. 

Evoluțiile adverse cumulate în această perioadă indică un dublu impact în cazul asigurătorilor, atât pe partea de active, cât și în ceea ce privește datoriile, cu potențiale consecințe negative asupra solvabilității și poziției financiare a societăților. În contextul măsurilor stricte impuse de state în vederea prevenirii răspândirii COVID-19, cu impact asupra activității economice, acestor riscuri li se poate alătura și riscul de afaceri, generat de o scădere a volumului de prime brute subscrise și o creștere a răscumpărărilor polițelor în vigoare. 

Criza generată de pandemie a avut un impact semnificativ asupra economiei globale, astfel că toate estimările făcute arată scăderi ale PIB în majoritatea statelor, dar si creșteri de deficite bugetare, șomaj etc. În aceste condiții, ASF va continua să urmărească minimizarea riscurilor generate de pandemia COVID-19 asupra piețelor financiare non-bancare, alături de obiectivele asumate prin Strategia 2019 – 2023.  

Deși am luat în considerare principalele riscuri și vulnerabilități identificate de autoritățile europene, ESRB, ESMA, EIOPA, analizăm la nivel macro-prudențial piețele financiare non-bancare, dar și distinct stabilitatea pieței pensiilor private, a pieței de capital și a pieței asigurărilor, subliniind potențiale riscuri și vulnerabilități.

Interconectarea segmentelor pieței financiare locale și eventualele influențe transfrontaliere, pe care acestea le resimt, reprezintă o componentă importantă, atunci când vorbim de stabilitate financiară.

În acest context, putem spune, ca o concluzie, că trunchiul sistemului financiar din România este relativ solid, chiar dacă anumite părți ale sale sunt sau vor fi afectate de pandemia COVID-19.

ASF a publicat, recent, prima ediție pe anul 2020 a Raportului privind stabilitatea piețelor financiare nebancare. Documentul poate fi consultat aici.”

Value of Companies Trading on the London Stock Exchange Dropped by £842bn Amid Coronavirus Outbreak

0

The coronavirus pandemic has hit the global stock market hard, wiping off billions in stock values amid extreme volatility and massive sell-offs. Historic losses in the first three months of the year have turned into the worst quarter since 1987, even for the largest stock exchanges.

As the second-largest stock exchange market in Europe and seventh globally, the London Stock Exchange has also witnessed a considerable drop since the beginning of the year. According to data gathered by AksjeBloggen, the value of companies trading on the London Stock Exchange amounted to £3.08trn in April, an £842bn plunge compared to December figures.

Market Value Fell Over 30% in Three Years

The coronavirus pandemic followed after the slowest year for fundraising activity on the London stock market in more than a decade. At the beginning of 2017, the market value of companies listed in London amounted to £4.58trn, revealed Statista data. By the end of the same year, this figure dropped to £4.23trn. The downsizing trend followed in 2018, with the value of companies falling to £3.78trn.

The 2019 brought new concerns over a slowing global economic environment hit by and US-China trade tensions, weak eurozone growth, and prolonged Brexit uncertainty. These worrying circumstances knocked flotations and equity raising on the London Stock Exchange, ending the year with a £3.92trn market value.

The first three months of 2020 have witnessed a sharp plunge of market cap, falling from £3.83trn in January to £3trn in March. Although April has seen a slight recovery, increasing by over £80bn from the prior month, statistics indicate the value of companies listed in London plunged by more than 30% in the last three years.

Number of Companies Listed in London Continues to Fall

The Statista data also revealed the number of companies listed on the London Stock Exchange fell considerably over the years. The first significant drop happened at the beginning of 2017, with the figure decreasing from 2,262 to 2,037 between January and February.

The next year brought a recovery with over 2,160 companies in May 2018. However, a total of 28 businesses listed in London were snapped up by private equity firms in ‘public to private deals’ in 2018. By the end of the year, the number of companies decreased to 2,099.

The value of deals more than doubled last year, reaching £21.1bn in total. By December 2019, the number of companies trading on the London Stock Exchange stood at 2,055.

The downsizing trend continued in 2020, with the number of companies falling to 2,020 in April. Despite this, daily trades on the London Stock Exchange spiked in March, reaching over 2 million, a 160% jump compared to January figures.

The full story can be read here: https://aksjebloggen.com/value-of-companies-trading-on-the-london-stock-exchange-dropped-by-842bn-amid-coronavirus-outbreak/