Sondaj BestJobs: Doi din trei angajați români au reușit să pună bani deoparte în ultimele două luni și vor să economisească în continuare de teama recesiunii

0

După două luni de stare de urgență, 63% dintre angajații români care au răspuns la un sondaj realizat de platforma de recrutare BestJobs spun că au reușit să pună bani deoparte în această perioadă, iar cei mai mulți nu intenționează să renunțe la acest obicei nici după 15 mai. Perioada stării de urgență i-a prins însă pe ceilalți 37% dintre intervievați fără nicio rezervă de bani, situație care nu s-a schimbat nici între timp.

Perspectiva recesiunii generate de actuala criză de sănătate i-a determinat pe respondenții la sondajul BestJobs să-și prioritizeze cheltuielile și să pună deoparte cel puțin la fel (23%) sau chiar mai mulți bani decât înainte de pandemia de Covid-19 (26%). Sumele economisite provin în mare parte din cheltuielile pe care le-ar fi avut în această perioadă pentru transport, spre exemplu, dacă lucrează acum de acasă, pentru ieșiri în  oraș sau pentru cumpărături care nu sunt necesare.

Dintre cei care au strâns bani în cele două luni de stare de urgență, 59% au de gând să continue să economisească, 23,2% vor să cheltuie o parte din economii pentru achiziții mărunte, 16,5% spun că vizează achiziții importante, iar 11% vor să plece în vacanță. De altfel, 60% dintre respondenți spun că primul lucru pe care au în plan să-l facă după terminarea stării de urgență este să plece într-o scurtă vacanță în țară sau în străinătate (38,6%), să se vadă în oraș cu prietenii (31,5%) sau să meargă la mall, la teatru sau la film (28,5%).  

Unul din trei angajați vrea să-și schimbe jobul în perioada următoare

Pe plan profesional, 34,3% dintre angajații care au răspuns sondajului BestJobs spun că primul lucru pe care vor să-l facă după întoarcerea, cel puțin parțială, la activitatea normală este să își caute un alt job, după care să-și dea demisia. Alți aproape 18% dintre intervievați au de gând să ceară o mărire de salariu (8,8%) sau să devină antreprenori (9,1%).

73,7% dintre respondenți nu cred că  angajatorul va lua vreo măsură în ceea ce-i privește după revenirea la birou, însă 14% se așteaptă să le fie tăiat salariul, iar alți 5,2% chiar să fie concediați, în contextul în care multe firme își vor reveni foarte greu după această perioada de criză.

Sondajul a fost efectuat în perioada 20 aprilie – 4 mai 2020, pe un eșantion de 1.042 de utilizatori de internet din România. 

CEC Bank a acordat sponsorizări în valoare de aproape 1 milion de lei către nouă spitale din linia întâi în lupta împotriva COVID-19

0

București, 12.05.2020 – CEC Bank, instituția financiară cu cea mai lungă tradiție și cea mai extinsă rețea teritorială din România, se alătură luptei împotriva răspândirii pandemiei de coronavirus. CEC Bank a acordat sponsorizări în valoare de aproximativ un milion de lei (200.000 de euro) către nouă spitale publice din cele mai afectate regiuni ale țării, pentru achiziția de echipamentele de protecție și materiale necesare pentru personalul din spitalele din România.

„CEC Bank s-a implicat în cauze relevante pentru români și pentru comunitățile aflate în nevoie. Sponsorizăm aceste nouă spitale din orașe mai mici – dar care se află în comunitățile cele mai afectate de noul coronavirus. De asemenea, am lansat oferte speciale de creditare pentru salariații din spitale – pentru a ne arăta recunoștința față de cei care luptă în prima linie și au grijă de noi și am luat măsuri speciale pentru plata pensiilor,  pentru a proteja persoanele vârstnice, cei mai vulnerabili în fața acestei boli”, declară Bogdan Neacșu, Președinte, Director General CEC Bank.

Au fost sponsorizate nouă spitale –  din București și din orașe medii și mici din opt județe unde se înregistrează un număr mai ridicat de îmbolnăviri decât media la nivelul țării: Suceava (Spitalul Județean de Urgenta Sf. Ioan cel Nou Suceava), Timiș (Spitalul Municipal „Dr. Teodor Andrei” Lugoj), Alba (Spitalul Municipal Blaj), Hunedoara (Spitalul Municipal Orăștie), Constanța (Spitalul Municipal Medgidia), Brașov (Spitalul Municipal „Aurel Tulbure” Făgăraș), Neamț (Spitalul Județean de Urgență Piatra-Neamț) și Galați (Spitalul Municipal „Anton Cincu” Tecuci).

Sumele vor fi folosite pentru achiziția de echipamente și materiale sanitare necesare personalului din spitale pentru a limita răspândirea noului coronavirus.

Alte măsuri luate de CEC Bank în contextul pandemiei de COVID-19:

Sondajul si Indicatorul de Incredere Macroeconomica realizat de Asociatia CFA Romania, aprilie 2020

0

Indicatorul de Incredere Macroeconomica a crescut in luna aprilie

In luna aprilie 2020, Indicatorul de Incredere Macroeconomica al Asociatiei CFA Society Romania a crescut fata de luna anterioara cu 11,6 puncte pana la valoarea de 32,4 puncte, (fata de aceeasi luna a anului anterior, Indicatorul a scazut cu 14,2 puncte). Aceasta evolutie s-a datorat in special componentei de anticipatii a Indicatorului.

Astfel, Indicatorul conditiilor curente a crescut, fata de luna anterioatra cu 1,4 puncte, pana la valoarea de 14,6 puncte (fata de aceeasi luna a anului anterior, Indicatorul conditiilor curente a scazut cu 45,3 puncte). Indicatorul anticipatiilor a crescut cu 16,6 puncte pana la valoarea de 41,3 puncte (fata de aceeasi luna a anului anterior, Indicatorul anticipatiilor a crescut cu 1,4 puncte).

In ceea ce priveste cursul de schimb EUR/RON, peste 90% dintre participanti anticipeaza o depreciere a leului in urmatoarele 12 luni (comparativ cu valoarea actuala). Astfel valoarea medie a anticipatiilor pentru orizontul de 6 luni este de 4,9180, in timp ce pentru orizontul de 12 luni valoarea medie a cursului anticipat este de 4,9710.  

Rata anticipata a inflatiei pentru orizontul de 12 luni (mai 2021/mai 2020) a inregistrat o valoare medie de 3,37%.

Sunt de remarcat anticipatiile de majorare a primei de risc a Romaniei, aproximativ 77% dintre participanti prevazand o crestere a pretului CDS cu scadenta de 5 ani. De asemenea, peste 65% dintre participanti considera preturile proprietatilor imobiliare din marile orase ca fiind supraevaluate.

Ca si in luna martie, si in luna aprilie se observa o majorare, chiar dublare a abaterii medii patratice a raspunsurilor la intrebarile cantitative, ceea ce arata o incertitudine ridicata in randul participantilor cu privire la evolutia viitoare a parametrilor economici.

In cadrul sondajului pentru luna aprilie 2020 au fost adaugate si patru intrebari suplimentare, cu privire la:

  • Impactul economic al cornavirusului: cea mai mare parte a respondentilor (37,2%) anticipand ca acesta se va resimti puternic pana in trimestrul I al anului 2021;
  • Deficitul bugetului de stat anticipat pentru 2020: valoarea medie a anticipatiilor este 7,8%;
  • Evolutia, in termeni reali a PIB in 2020: valoarea medie a anticipatiilor este -5,2%;
  • Rata somajului la finalul anului 2020: valoarea medie a anticipatiilor este 8,3%.

Indicatorul de Incredere Macroeconomica, a fost lansat de catre Asociatia CFA Romania in luna mai 2011 si reprezinta un indicator prin intermediul caruia organizatia doreste sa cuantifice anticipatiile analistilor financiari cu privire la activitatea economica in Romania pentru un orizont de timp de un an. De asemenea, sondajul in baza caruia este calculat Indicatorul include si intrebari referitoare la evaluarea conditiilor curente macroecnomice.

Prin modul de realizare, acest sondaj cuprinde atat elemente specifice unui indicator de sentiment (incredere) care arata perceptia grupului de analisti membri ai Asociatiei CFA Romania privind evolutia pietelor financiare, a mediului de afaceri, a randamentelor si riscurilor, cat si un indicator fundamental de prognoza privind evolutiile cursului de schimb, a ratelor dobanzilor si inflatiei.

Sondajul este realizat in ultima saptamana a fiecarei luni iar participantii sunt membri ai Asociatiei CFA Romania si candidatii pentru nivelurile II si III ale examenului CFA.

Indicatorul de Incredere Macroeconomica ia valori intre 0 (lipsa increderii) si 100 (incredere deplina in economia romaneasca) si este calculat pe baza a 6 intrebari cu privire la:

  • Conditiile curente – referitoare la mediul de afaceri si piata muncii;
  • Anticipatiile, pentru un orizont de timp de un an pentru: mediul de afaceri, piata muncii, evolutia venitului personal la nivel de economie si evolutia averii personale la nivel de economie.

Pe langa intrebarile necesare pentru calculul Indicatorului de Incredere Macroeconomica, sondajul evalueaza si anticipatiile, tot pentru un orizont de timp de un an, pentru rata inflatiei, ratele de dobanda, cursul de schimb EUR/RON, indicele bursier BET, conditiile macroeconomice globale si pretul petrolului.

Titlul CFA® este unul dintre cele mai prestigioase din lume in randul profesionistilor din domeniul financiar. Administrat de catre CFA Institute, programul CFA este un program post-universitar, care pregateste si testeaza candidatii in domeniul eticii si standardelor profesionale, analizei situatiilor financiare, economiei, managementului de portofoliu, analizei si evaluarii diverselor instrumente financiare si de investitii.

Astazi, in lume exista peste 170.000 de detinatori ai acestui titlu, majoritatea fiind afiliati la cele 159 societati membre ale CFA Institute.

Candidatii pentru titlul CFA® trebuie sa promoveze o serie de trei examene cu frecventa anuala. Fiecare examen presupune cca. 250-300 de ore de studiu individual. In plus, sunt necesari 4 ani de experienta profesionala relevanta in domeniul financiar, precum si aderarea la un cod de standarde etice si profesionale stricte.

 Asociatia CFA Romania este organizatia profesionistilor in investitii din Romania, detinatori ai titlului Chartered Financial Analyst (CFA®), calificare administrata de CFA Institute (USA). Asociatia CFA Romania este una dintre cele peste 159 de societati membre ale CFA Institute, si are  misiunea de a promova interesele specialistilor in investitii si de a mentine standarde ridicate de integritate si excelenta profesionala.

In prezent, Asociatia CFA Romania are 250 de membri, detinatori ai titlului de Chartered Financial Analyst (CFA®). Profesionistii care sunt membri ai Asociatiei CFA Romania lucreaza pentru institutii de reglementare, institutii supranationale, institutii bancare, firme de asigurari, firme de intermediere de valori mobiliare, firme de asset management, fonduri de pensii, firme de consultanta, sectorul public, institutii de invatamant, companii care activeaza in diverse sectoare economice etc.

Comisia lansează platforma Fit for Future („Pregătiți pentru viitor”) și invită experții să se alăture acestei platforme

0

Comisia Europeană a lansat astăzi, 11 mai, platforma Fit for Future („Pregătiți pentru viitor”) – un grup de experți la nivel înalt care va ajuta Comisia în demersul de simplificare a legislației UE existente și de reducere a sarcinii administrative pentru cetățeni și întreprinderi. Platforma va contribui, de asemenea, la asigurarea faptului că legislația UE va fi adaptată exigențelor viitorului, având în vedere necesitatea de a aborda noi provocări, ca de exemplu digitalizarea.11/05/2020

Maroš Šefčovič, vicepreședintele pentru relații interinstituționale și prospectivă, a declarat: „Simplificarea și reducerea sarcinii, în special pentru IMM-uri, sunt necesare mai ales în contextul pandemiei de CODVID-19. Trebuie să analizăm modalitățile prin care digitalizarea poate contribui la atingerea acestui obiectiv, asigurând, în același timp, faptul că legislația noastră își menține dimensiunea prospectivă și poate să facă față noilor provocări.

Platforma „Pregătiți pentru viitor” – care este compusă din Grupul guvernamental și Grupul părților interesate – reunește reprezentanții naționali, regionali și locali ai statelor membre, Comitetul Regiunilor, Comitetul Economic și Social European și grupurile părților interesate cu experiență practică în diferite domenii de politică.

Odată ce platforma va fi operațională, publicul larg și părțile interesate vor putea să își aducă contribuția la activitatea platformei în materie de simplificare și reducere a sarcinii. De asemenea, cetățenii și părțile interesate își pot împărtăși opiniile cu privire la legile existente, precum și cu privire la propunerile de noi politici ale UE prin intermediul portalului „Exprimați-vă părerea!”.

Cerere de candidaturi pentru selectarea experților

Tot astăzi, Comisia a publicat cererea de candidaturi pentru selectarea experților care vor face parte din Grupul părților interesate al platformei „Pregătiți pentru viitor”. Membrii acestui grup care vor fi selectați în urma cererii de propuneri ar trebui să aibă un nivel ridicat de expertiză în ceea ce privește punerea în aplicare a legislației UE și ar trebui să poată reprezenta interesele comune ale diferitelor organizații ale părților interesate din domeniul lor de competență. Acești experți trebuie să reprezinte întreprinderi, în special întreprinderi mici și mijlocii, parteneri sociali și organizații ale societății civile care au experiență directă în aplicarea legislației Uniunii.

Candidaturile pot fi depuse până la 19 iunie 2020. Documentele sunt disponibile aici.

Context

Comisia se angajează să simplifice legislația UE și să reducă costurile inutile ca parte a Programului privind o reglementare adecvată și funcțională (REFIT). Este important să se asigure relevanța legislației UE și a obiectivelor sale, având în vedere noile tendințe și provocări, ca de exemplu digitalizarea. Legislația UE ar trebui să aducă beneficii maxime cetățenilor și întreprinderilor, în special întreprinderilor mici și mijlocii.

Platforma „Pregătiți pentru viitor” înlocuiește platforma REFIT, valorificând experiența acesteia. În perioada 2015-2019, platforma REFIT a sprijinit procesul de simplificare a legislației UE și de reducere a sarcinilor de reglementare în beneficiul societății civile, al întreprinderilor și al autorităților publice. Platforma REFIT a formulat recomandări Comisiei, ținând seama de sugestiile prezentate de cetățeni și de părțile interesate.

Situația epidemiei în sistemul de asistență și protecție a copilului

0

Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (ANDPDCA) anunță că la 10 mai 2020 în sistemul de asistență și protecție a copilului gradul de infestare cu virusul Covid-19 este de 1,6% din totalul beneficiarilor: 928 de persoane, dintre care 21 de copii. Ponderea deceselor este sub 0,2% din totalul beneficiarilor: 98 de vârstnici și adulți cu dizabilități; aproximativ 10% din decese provin din centrele rezidențiale pentru vârstnici și persoane adulte cu dizabilități. Nu s-a înregistrat niciun deces dintre copii. Întregul sistem cuprinde 57.034 de beneficiari: copii, adulți cu dizabilități și vârstnici. Între angajați sunt 360 de infectați și 1 deces. Cele mai afectate județe sunt Suceava, Galați, Neamț, Arad, Hunedoara.

Aspectele problematice identificate sunt: existența centrelor rezidențiale mari care a favorizat răspândirea virusului la o scară mai largă (Sasca Mică din județul Suceava, cu 242 de beneficiari adulți infectați, e un exemplu), ceea ce „subliniază necesitatea implementării corecte și eficiente a procesului de dezinstituționalizare”; disfuncționalitățile în testarea personalului și a beneficiarilor de către direcțiile de sănătate publică („pe tot parcursul stării de urgență, inclusiv după intrarea în vigoare a O.M. nr. 8/2020, care a instituit izolarea preventivă la locul de muncă în centrele rezidențiale, colaborarea dificilă cu o serie de direcții de sănătate publică (DSP) a generat întârzieri în testare, refuzul testării și îngreunarea procesului de coordonare și organizare”, precum rezultate care nu au fost communicate în timp util,refuzul de testare a educatorilor izolați preventiv în centre pentru că în codul de ocupații ei nu se numesc „îngrijitori”, deși educatorii fac activități zilnice cu beneficiarii și sunt izolați alături de ei (București), întârziei în efectuarea testelor; refuzul testării motivată de absența resursei bugetare (Bihor); impunerea de către DSP a acoperiririi costurilor de testare de către DGASPC; tratamentul diferențiat al pacienților beneficiar (în centre) față de cel al angajaților (în spital); lipsa parțială a echipamentelor de protecție în prima fază a stării de urgență.

Cu sprijinul Departamentului pentru Situații de Urgență, au fost alocate și distribuite în două tranșe 1.240.000 măști pentru serviciile sociale rezidențiale.

În parteneriat cu UNICEF România, ANDPDCA a pus la dispoziția serviciilor rezidențiale 150.000 de măști și mănuși. Kaufland România, pe bază de parteneriat cu ANDPDCA, a donat 1.128.000 lei pentru echipamente igienico-sanitare și hrană.

ANDPDCA recomandă „respectarea cu strictețe a recomandărilor Ministerului Sănătății care identifică testarea angajaților din sistemul rezidențial ca PRIORITARĂ”, amintește că „sistemul de asistență socială din România și-a asumat cele mai drastice și restrictive măsuri de combatere a răspândirii Covid-19, atât la nivelul țării, cât și la nivel European” și „consideră că efortul angajaților trebuie susținut de o reacție adaptată situației și prevederilor legale din partea tuturor instituțiilor și factorilor de decizie, pentru binele beneficiarilor, al angajaților, al familiilor și comunităților din care aceștia fac parte”.

Proiect pentru încurajarea economiei sociale

0

Centrul de Consultanță și Management al Proiectelor Europroject (CCMP Europroject), în parteneriat cu Blocul Național Sindical (BNS) și IPA S.A. derulează proiectul „Social Economy Entrepreneurship Development” – SEED, implementat în perioada ianuarie 2020-decembrie 2022.

Obiectivul general al proiectului îl reprezintă „înființarea de întreprinderi sociale, în vederea integrării pe piața forței de munca a persoanelor din grupurile vulnerabile din regiunile Sud-Vest, Sud-Est și Sud”. Proiectul este finanțat în cadrul Programului Operațional Capital Uman 2014-2020.

Grupul țintă este format din 120 de persoane (60 femei) cu vârsta cuprinsă între 18 și 65 ani (12 persoane din categoria persoanelor vârstnice, 55-64 ani).

Implementarea proiectului va conduce la susținerea a 21 de întreprinderi sociale nou înființate (prin intermediul schemei de minimis) și la crearea a cel puțin 105 locuri de muncă. Va fi organizat un concurs de planuri de afaceri, iar primele 21 de planuri de afaceri clasate vor primi o finanțare în cadrul proiectului de maximum 100.000 euro. Cele 21 de persoane care vor înființa întreprinderile sociale vor beneficia de consiliere și mentorat în vederea definitivării modelului de business, de seed-capital pentru întreprinderile înființate, de monitorizare în implementarea planurilor de afaceri.

Informații suplimentare referitoare la proiect, prin intermediul web site-ului www.proiect-seed.ro, secțiunea Contact.

Depunerea declarației la Fondul pentru Mediu – mai facilă prin utilizarea sistemului on-line

Autor: Daniela Neagoe, Senior Manager, Comerț International, Asistență Fiscală și Juridică, EY România (foto)

Disponibilă încă de la jumătatea anului trecut, dar obligatorie din acest an, depunerea declarației online la Administrația Fondului pentru Mediu permite agenților economici să economisească timp și resurse financiare și umane. În prezent, societățile nu mai sunt nevoite să trimită un angajat sau un curier pentru a înregistra fizic declarația lunară. Cu toate acestea, observăm că o parte dintre ele încă ezită să adopte acest nou mod de declarare. Comparativ cu metoda clasică de depunere, declarația online poate fi procesată și înregistrată în sistem în câteva minute.

Accesul la aplicație este securizat și se face după înrolarea în sistem a reprezentantului societății, în baza unei semnături electronice calificate. Înrolarea în serviciul „Depunere declarații on-line” se realizează prin completarea, tot on-line, a unui formular de pe site-ul AFM, la care se pot anexa copii ale documentelor solicitate. În cazul în care reprezentantul legal dorește să împuternicească o altă persoană pentru a declara, se anexează și o declarație notarială. Declarația notarială se depune ulterior și în original la sediul AFM. Condiția obligatorie este ca reprezentantul legal sau împuternicitul acestuia să dețină semnătură electronică calificată.

Am experimentat această formă de declarare și putem să confirmăm că aplicația online a funcționat conform descrierii din ghidul publicat pe portalul Servicii online al AFM, fără să întâmpinăm probleme pe parcursul declarării.

Față de versiunea anterioară, am remarcat faptul că aplicația online permite depunerea declarației și în afara orelor de program ale AFM. Până acum, acest demers era restricționat după încheierea programului oficial de lucru.

În privința introducerii informațiilor, la constatarea unei erori, se primește automat un mesaj de ajutor în dreptul câmpului care necesită corecția. Astfel, nu e necesară reluarea încărcării fiecărui câmp pentru identificarea erorii semnalate. După depunerea declarației, am primit o notificare de confirmare pe email.

Alte beneficii:

  • vizualizarea istoricului și descărcarea situației declarațiilor depuse, precum și a plăților efectuate la Fondul pentru Mediu;
  • recepționarea on-line și descărcarea actelor administrativ-fiscale, precum și a altor documente și informații comunicate de AFM;
  • obținerea certificatului de atestare fiscală privind obligațiile la Fondul pentru Mediu, în formă electronică, cu semnătura electronică a AFM.

Aplicația on-line nu permite însă depunerea declarațiilor rectificative. Acestea se depun în continuare fizic la registratura AFM, în sistem clasic, pe hârtie. Ca urmare, trebuie acordată o atenție sporită completării declarației online pentru a evita necesitatea depunerii unei declarații rectificative.

În concluzie, depunerea declarației prin aplicația online ușurează mult procesul de depunere și de urmărire a declarațiilor și a plăților efectuate.

Primii pași spre reluarea activității de justiție în contextul pandemiei

0

Material de opinie de Mihnea Galgoțiu–Săraru, Senior Managing Associate, și Anca Olar, Associate, Reff & Asociaţii, Deloitte Legal România

Domeniul justiţiei nu a fost ferit de efectele pandemiei, iar activitatea instanţelor a fost redusă semnificativ pe durata stării de urgenţă. Pregătirea pentru tranziţia de la starea de urgenţă la cea de alertă include și unele măsuri pentru reluarea cauzelor care au fost suspendate în ultimele două luni. Cu toate acestea, instanţele nu vor putea reveni la activitatea de dinainte de luna martie, astfel încât magistraţii, avocaţii şi părţile implicate trebuie să se adapteze la o nouă realitate.

Situația justiției pe perioada stării de urgență
– practică neunitară la nivelul ţării

Activitatea instanţelor de judecată a fost semnificativ redusă începând cu 16 martie 2020, ca urmare a instituirii stării de urgenţă. Potrivit Decretelor prezidenţiale nr. 195/2020 și nr. 240/2020, judecarea altor procese civile decât cele de urgență deosebită a fost suspendată.

Lista cauzelor de urgență deosebită nu a fost însă stabilită prin decrete, această sarcină revenind structurilor de conducere din cadrul fiecărei Curţi de Apel din România, în timp ce Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a avut competența doar de a da îndrumări neobligatorii. Pentru acest motiv, pe teritoriul ţării a existat o practică neunitară cu privire la tipurile de cauze care au fost judecate pe perioada stării de urgenţă. Spre exemplu, deşi încuviinţarea executărilor silite se judecă fără prezenţa părţilor, numai opt curţi de apel (printre care şi Cluj-Napoca) au judecat necondiţionat astfel de cereri de la începutul stării de urgenţă, în timp ce alte cinci curţi de apel (spre exemplu, Iaşi) nu le-au soluționat, iar două curţi (inclusiv Bucureşti) le-au soluţionat iniţial doar condiţionat.

Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) este singura instanță care a publicat o statistică privind numărul de cauze judecate în primul ciclu al stării de urgență (perioada 16 martie – 16 aprilie 2020). În total, au fost rulate 2.550 de dosare, 655 au fost soluţionate, iar 1.586 au fost suspendate sau amânate.

Primele măsuri pentru reluarea activității de judecată

La finalul lunii aprilie 2020 au fost anunţaţi primii paşi spre reluarea judecării cauzelor afectate de starea de urgenţă: CSM şi ÎCCJ au extins listele cauzelor care se judecă pe durata stării de urgență. Cu toate că hotărârea CSM nu are caracter obligatoriu pentru instanțe, aceasta a fost transpusă până în prezent de majoritatea curților de apel din țară, ce încep să judece cauze din materia insolvenţei, achiziţiilor publice sau dreptului muncii. De asemenea, în prezent se judecă la nivelul întregii ţări cererile de încuviinţare a executărilor silite.

Activitatea de judecată după starea de urgenţă

Potrivit informațiilor publice, starea de urgenţă va fi înlocuită după data de 15 mai cu starea de alertă, care este declarată de Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență, cu acordul Primului Ministru. După încetarea valabilității decretelor privind starea de urgență, toate cauzele suspendate ar trebui reluate din oficiu și dispare baza legală pentru desfășurarea ședințelor de judecată prin videoconferință. Este previzibilă astfel o supraîncărcare a activității instanțelor, care nu este compatibilă cu măsurile de distanțare socială care se impun în continuare.

În aceste condiții, va fi nevoie de reguli clare stabilite fie prin actele de instituire a stării de alertă, fie de către structurile de conducere din cadrul instanțelor. Şi pe durata stării de alertă pot fi luate orice măsuri necesare pentru înlăturarea situației care a impus-o. Cu toate acestea, exercițiul drepturilor şi libertăților fundamentale (care include şi accesul la justiţie) poate fi restrâns numai prinlege. De aceea, măsurile care restricţionează semnificativ desfăşurarea justiţiei ar trebui aprobate de Parlament.

Ministerul Justiției a publicat la începutul lunii mai un document de politică publică prin care recomandă fiecărei instituții din sistemul judiciar întocmirea unui plan de reluare graduală a activității, care să includă măsuri cu accent pe distanţarea socială.

De asemenea, conducerea ÎCCJ a anunțat că instanţa supremă îşi va desfăşura activitatea în regim normal şi în luna iulie, când magistraţii ar fi trebuit să intre în concediu, pentru a recupera perioada în care procesele au fost suspendate ca urmare a instituirii stării de urgenţă. Potrivit unui comunicat CSM, la nivelul tuturor instanțelor vacanța judecătorească va fi anul acesta, de principiu, doar în luna august. În acest sens a fost adoptată o hotărâre a CSM care permite secției de judecători ca, în situații excepționale, să modifice durata vacanței judecătorești și tipul de cauze care se judecă pe parcursul acesteia. Se prefigurează o perioadă de tranziție în care vor putea fi avute în vedere și alte măsuri, precum stabilirea unei liste de cauze prioritare care să fie judecate până în vacanţa judecătorească din vară, respectiv amânarea pentru toamnă a cauzelor care nu sunt urgente. Toate aceste măsuri vor conduce la o nouă realitate în ceea ce priveşte modalitatea de desfăşurarea a activităţii de justiţie, iar consecinţa lor naturală va fi lungirea duratei de soluţionare a cauzelor.

Susținere pentru o strategie de tip „Produs în România”

0

Peste o treime dintre exponenții mediului de afaceri participanți la un sondaj online (15-30 aprilie 2020) realizat de Clubul Oamenilor de Afaceri Liberali (COAL) declară că cifra de afaceri le-ascăzut pe durata pandemiei la jumătate față de aceeași perioadă a anului trecut.La sondaj au participat 530 de respondenți: antreprenori, liber profesioniști și reprezentanți ai mediului de afaceri în poziție de middle și top management, din industrii precum HoReCa, turism, transport, evenimente, comerț online și offline, servicii, producție, consultanță, IT, marketing & PR – în ansamblu, 80% dintre respondenți provin din zona microîntreprinderilor și întreprinderilor mici.

Câteva rezultate ale sondajului:45% dintre respondenți și-au scăzut activitatea cu peste 50%; 18% și-au desfășurat activitatea în mod normal, fără să fie redusă; peste 34% și-au pierdut mai mult de 50% dintre clienți;aproape 80% nu au efectuat concedieri;60% nu au recurs la șomaj tehnic; peste 66% se declară satisfăcuți, mulțumiți și foarte mulțumiți de acțiunile luate de guvern – cele mai apreciate intervenții sunt viteza de reacție (40%), cunoașterea problemei (39%), măsurile sociale (34%),ca negative fiind considerate măsurile economice (62%), coordonarea instituțională (40%), comunicarea (34%).

 Însă mai mult de jumătate (54%), consideră că există și beneficii care pot fi extrase din parcurgerea acestei perioade de administrare a situației de criză. Rezultatele aparțin unui sondaj realizat de Clubul Oamenilor de Afaceri Liberali (COAL).

Realizatorii sondajului subliniază că „peste 85% dintre cei chestionați consideră că actualul guvern ar trebui să folosească această situație de urgență în sensul unor transformări sistemice și a unor reforme în regim accelerat.Aproape 90% consideră ca necesară, dezvoltarea în România, a unei infrastructuri proprii pentru producerea substanțelor, echipamentelor și aparaturii medicale implicate în combaterea unei pandemii, fără să mai existe o dependență de importuri. O strategia precum Produs în România, Consumat în România se bucură de o susținere foarte mare. Peste 60% din respondenți consideră că o astfel de strategie ar avea un impact mare sau foarte mare. În privința impactului asupra globalizării, circa 80% consideră că la nivel global vor avea loc schimbări dramatice și 55% consideră că România ar trebui să diminueze raportarea la contextul global, printr-o abordare națională și un protecționism economic”.

STUDIU MKOR: 72% din reprezentanții mediului de afaceri nu au încredere în instituțiile statului

0

Reprezentanții mediului de afaceri sunt mai degrabă sceptici în ceea ce privește gestionarea crizei COVID-19 de către instituțiile statului. Nivelul încrederii este scăzut, de numai 2,7 puncte din 7.
Cei mai îngrijorați se arată reprezentanții microîntreprinderilor (2,4 puncte din 7).
Cele mai așteptate măsuri din partea statului sunt reducerile și scutirile de taxe, respectiv ajutoarele din partea statului pentru sprijinirea investițiilor.
Reprezentanții mediului de afaceri sunt mai degrabă sceptici în ceea ce privește gestionarea crizei COVID-19 de către instituțiile statului.

Conform celui mai recent studiu publicat de MKOR Consulting, nivelul încrederii în instituții este foarte scăzut, de numai 2,7 puncte din 7. Astfel, 72% dintre respondenți au un nivel scăzut de încredere (1-3 puncte din 7), 25% un nivel mediu de încredere (4-5 din 7) și doar 4% se arată foarte încrezători în modul în care Guvernul va gestiona criza actuală.

Cei mai îngrijorați se arată reprezentanții microîntreprinderilor (2,4 puncte din 7), în timp ce întreprinderile medii au cel mai crescut grad de încredere (3,4 puncte din 7).

“Încrederea în autorități este unul dintre factorii care influențează optimismul companiilor din România, cele două fiind corelate direct. Cu alte cuvinte, autoritățile trebuie să dovedească mediului de afaceri că poate gestiona actuala criză. În schimb, reprezentanții organizațiilor vor deveni mai încrezători și în evoluția propriilor organizații, după perioada de pandemie.”, a declarat Corina Cimpoca, fondator MKOR Consulting.

Măsuri din partea statului

Companiile își doresc o abordare strategică din partea statului, de la care așteaptă să gireze pentru mediul privat, pe de o parte prin scutirea la plată a taxelor, iar pe de alta, prin sprijin pentru investiții.

Companiile consideră că statul ar trebui să aplice un cumul moderat de măsuri pentru susținerea mediului privat – indiferent care ar fi acestea.

Cele mai populare sunt reducerile și scutirile de taxe, respectiv ajutoarele din partea statului pentru sprijinirea investițiilor după perioada de pandemie, conform studiului MKOR Consulting, Impactul Epidemiei de COVID-19 asupra Mediului de Afaceri din România.

Organizațiile medii și mari au o tendință mai crescută de a solicita măsuri de extindere a aplicabilității șomajului tehnic.

Specificații metodologice

Studiul a fost realizat pe un eșantion de 243 de companii din România, în perioada 25-30 aprilie.

Structura eșantionului: 89% afaceri antreprenoriale, 5% companii multinaționale, 2% ONG-uri și 4% alt tip de organizație. După mărimea organizației, eșantionul este format din 67% microîntreprinderi, 22% întreprinderi mici, 8% întreprinderi medii și 3% întreprinderi mari.

Notă: Acest raport a fost redactat la începutul lunii mai, după anunțarea ridicării stării de urgență, din 15 mai. Totuși, datele ar trebui privite din perspectiva momentului colectării lor, la final de aprilie, atunci când nu existau informații privind o posibilă relaxare a măsurilor de distanțare socială.