La 5 mai, vicepreședinta pentru democrație și demografie, Dubravka Šuica, și comisarul pentru ocuparea forței de muncă și drepturi sociale, Nicolas Schmit, s-au alăturat, prin videoconferință, miniștrilor responsabili cu ocuparea forței de muncă și afaceri sociale din UE, în cadrul unui Consiliu EPSCO.06/05/2020
Partenerii sociali din UE — asociațiile profesionale și sindicatele — au participat, de asemenea, la reuniune. S-a discutat despre provocările demografice în contextul pandemiei de coronavirus și dincolo de aceasta, precum și despre măsurile naționale luate sau prevăzute în scopul atenuării consecințelor negative ale crizei asupra piețelor forței de muncă și asupra economiei.
Privind în perspectivă, Comisia va lucra ținând cont de Pilonul european al drepturilor sociale, pentru a garanta că ieșirea din criză și redresarea cuprind o dimensiune socială puternică. Comisia va prezenta și un raport privind impactul schimbărilor demografice, pentru a aborda aspectele demografice ale ieșirii din criză.Temele aduse în discuție de vicepreședinta Šuica sunt disponibile aici, iar cele menționate de comisarul Schmit sunt aici.
În 28 mai, are loc al doilea Forum Anual ARIR
– Perspective câștigătoare: Cum
reconstruim economia.
Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România (ARIR) organizează al doilea Forum anual în data de 28 mai 2020, online, începând cu ora 9.00. Ne-am adaptat la noile condiții economice și vom scoate la lumină ”Perspective câștigătoare: Cum reconstruim economia”, un nou mod de guvernanță prin care să facem față noii realități economice.
Cea mai important derby al sezonului aduce peste 15 speakeri locali și
internaționali, manageri de top ai celor mai mari companii românești,
specialiști în finanțe, comunicare și administrarea afacerilor care vor discuta
lecțiile învățate în ultimele săptămâni și viziunea lor despre viitor.
Evenimentul este dedicat companiilor active în România interesate de
aplicarea celor mai bune standarde de guvernanță corporativă și economică,
performanță în comunicarea cu investitorii, transparență și responsabilitate în
comunitatea în care activează.
Daniela Șerban, Președinte și Co-fondator ARIR:
Daniela Șerban, Președinte și Co-fondator ARIR:
„Mediul de afaceri așteaptă predicitibilitate ca să poată acționa, în condițiile în care suntem asaltați de semnale de alarmă și multiple mesaje din partea administrației. Aducem pe terenul dezbaterii jucători cheie din economie, o echipă câștigătoare cu o valoare de piață de sute de milioane de euro. Prin experiența și determinarea lor, prin standarde înalte de guvernanță, economia României poate intra mult mai bine pregătită în a doua repriză din confruntarea cu criza”.
Speakeri confirmați: Adrian Tănase, Director
General BVB; Alexandru Stânean, Director General TeraPlast; Amani
Korayeim, Director Institutional Investor EMEA; Prof. Andrew Kakabadse, Președinte
Consiliu Director ENVISIA; Andreia Stanciu, Director ACCA Europa de Sud-Est;
Corina Popescu, Director General Electrica; Corneliu Bodea, Preşedinte Centrul Român al Energiei (CRE) și CEO ADREM; Daniela Șerban, Președinte
ARIR; Gaetano Casale, Managing Partner Innova; Mihaela Croitoru, Managing
Partner Innova; Mircea Preda, Director Relații Internaționale și Politici
Europene, Nuclearelectrica; Narcisa Oprea, Partner Schoenherr & Associates;
Olivier Cornet, Director Invoke UK; Răzvan Butucaru, Partner, Financial
Services & Advisory Leader, Mazars; Sergiu Neguț, Business Angel; Vlad Popa, Senior Partner, Avocatnet.ro.
Pentru a vă alătura evenimentului, vă rugăm să vă înregistrați aici Forumul AR&IR 2020.
Partenerii strategici ai Forumului AR&IR sunt: ALRO (unul dintre cei mai mari producători de
aluminiu integrați pe verticală din Europa, după capacitatea de producție membru
fondator ARIR), Bursa de Valori
București (organizează și gestionează piețele
reglementate de instrumente financiare, membru fondator ARIR), Electrica (jucător-cheie pe
piața de distribuție și furnizare a energiei electrice din România, membru
Asociat ARIR), TeraPlast (compania-mamă a Grupului TeraPlast, cel mai mare producător român de
materiale de construcții, membru fondator ARIR).
Partenerii principali sunt: Antibiotice (unul dintre cei mai
importanți producători români de medicamente generice din industria
farmaceutică, membru Asociat ARIR), ENVISIA (Prima Școală de Afaceri din România pentru Membri in Consilii de
Administrație, membru Afiliat ARIR), Innova Project Consulting (companie de consultanță
în sustenabilitate, membru Afiliat ARIR), Invoke (companie care oferă soluții software pentru conformare cu obligațiile de
raportare), Mazars (companie
internațională de audit și consultanță).
Partenerii instituționali sunt: ACCA (Asociația Contabililor
Certificați), Econosofia (asociație de studenți în domeniul financiar și economic), Institutional
Investor
(lider al industriei de cercetare și analiză comparativă a companiilor), Avocatnet.ro (furnizor de servicii
profesionale care raportează, în timp real, despre impactul noutăților
legislative).
Despre Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă
din România (ARIR):
ARIReste
o organizație non-guvernamentală și non-profit care a fost înființată cu scopul
de oferi emitenților actuali și potențiali o platformă pentru dezvoltarea
profesioniștilor în relația cu investitorii (IR) și pentru a contribui la
implementarea celor mai bune practici în comunicarea cu investitorii și în
guvernanță corporativă. A fost înființată în Noiembrie 2018 și are ca
membri companii listate, companii cu potențial de a deveni companii listate,
administratori de fonduri,profesioniști în relația cu investitorii, precum și
consultanți. Membrii fondatori sunt Bursa de Valori București (BVB), ALRO,
Electromagnetica, Franklin Templeton Management – suc. București,
Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Teraplast, Transelectrica, Daniela Șerban,
Cosmin Răduță și Tony Romani, în timp ce Electrica, OMV Petrom, Antibiotice,
Idea Bank, BRK Financial Group și Banca Transilvania, s-au alăturat ca Membri
Asociați, INNOVA Project Consulting și ENVISIA ca Membri Afiliați.
Compania Națională Poşta Română a introdus, în portofoliul său, serviciul de alertă prin SMS pentru trimiterile simple sosite din China. Astfel, clienții sunt anunțați, printr-un mesaj primit pe telefonul mobil, despre data și ora livrării coletelor în subunitățile poștale.
Sistemul de alertare a clienților prin SMS funcționeză,
pentru început, în 14 oficii poștale din București (Oficiile 56, 15, 30, 63,
72, 53, 11, 51, 69, 16, 74, 76, 32 și 18), dar și în oficiile poștale din orașele
Popești-Leordeni și Bragadiru, urmând ca acesta să fie extins, etapizat, și în
restul subunităților poștale.
Serviciul “SMS
avizare trimiteri China” este utilizat în situația în care factorii poștali
nu reușesc predarea coletelor la domiciliu, din diverse motive (colete
voluminoase, cutii poștale neasigurate, destinatarul nu este găsit la domiciliu,
etc.)
Mesajul primit de client conține date despre numărul trimiterii,
numărul oficiului poștal de unde clientul o poate ridica, dar și intervalul
orar în care acesta se poate prezenta pentru a se face predarea, la ghișeu.
“Serviciul
funcționează deja de două luni, în unele oficii, iar feedbackul primit din
partea clienților este foarte bun. De asemenea, s-a constatat o creștere a
numărului de trimiteri predate. Încercăm, în permanență, să sporim calitatea
serviciilor oferite și să dezvoltăm noi produse pentru a veni în întâmpinarea
nevoilor clienților noștri”, a declarat Horia
Grigorescu, Directorul General al Poștei Române.
Seria întâlnirilor
online COAL-live! – organizate
de Clubul Oamenilor de Afaceri Liberali (COAL), destinate interacțiunii
mediului de afaceri cu decidenții politici pentru susținerea și promovarea
inițiativei, spiritului întreprinzător și antreprenoriatului în România – a
continuat cu o dezbatere privind programul IMM Invest și proiectele strategice
ale guvernului, moderată de Sebastian Buși, președintele COAL.
În contextul
întâlnirii, Dumitru Nancu, directorul general al Fondului Național de
Garantare, a oferit antreprenorilor informații despre programul IMM Invest: „Este singurul program care nu funcționează
pe principiul primul venit primul servit, fiind deschis până la finalul anului
curent. De la 1 ianuarie 2021, programul se va redeschide, apropbarea Comisiei
Europene fiind până în 2026. În cadrul programului, după 31 decembrie dobânda
și comisioanele vor fi subvenționate din fonduri europene. Plafonul de garanții
este de 15 miliarde, la care se adaugă 1 miliard de lei, facilitățile pentru
întreprinzător: dobânzile și comisioanele de garantare. Întreprinzătorul nu
trebuie să garanteze cu nimic. Dacă este investiție se va pune gaj pe
investiție, iar dacă este linie de credit se va pune gaj pe credit”.
Antonel Tănase,
secretar general al guvernului, a prezentat proiectele strategice ale guvernului:
„Statul urmează să injecteze fonduri
europene direcționate către antreprenori, pentru a-i ajuta pe aceștia să își
formeze oamenii pentru industriile în care activează. Pentru corporații va
exista un program separat de finanțare pe 2 segmente: capital de lucru și
retehnologizare prin care companiile se pot updata pe zona de digitalizare și
capital de lucru prin achiziția de materii prime și materiale. De asemenea, se
gândește un sistem de asigurări pe nivele de risc, societatea de asigurări
preluând o parte din riscul de încasare”.
Sub titlul „Zona Euro: economia unei recesiuni”, Euler Hermes oferă o analiză asupra efectelor și consecințelor crizei
provocate de pandemia Covid-19, analiză cu un comentariu concluziv făcut de Mihai
Chipirliu (foto), CFA – Head of Risk Analysis Euler Hermes România.
Cea mai severă
scădere trimestrială înregistrată până acum
Criza COVID-19 a
lovit zona Euro ca un meteorit. Conform unei estimări preliminare a Eurostat,
Produsul Intern Brut (PIB) al zonei Euro
a scăzut cu 3,6% în primele trei luni ale acestui an față de aceeași perioadă a
anului 2019 – cea mai mare scădere din istorie. Prin comparație, în trimestrul
unu (T1) din 2009, la apogeul marii
crize financiare, PIB-ul zonei Euro scăzuse doar cu 3,1% față de T1 2008.
Cifrele PIB la nivel de țară confirmă faptul că socul economic a fost extins în toata regiunea, fără ca vreo
economie să îl poată evita: in Italia scădere cu 4,7%, Franța cu 5,8%, Spania cu 5,2%, acestea
fiind și țările cel mai grav afectate, dar și cele din Belgia (-3,9%) sau
Austria (-2,5%) s-au dovedit dramatice.
Câteva observații metodologice
Cifrele de mai sus
legate de PIB trebuie puțin nuanțate. Având
puține date clare disponibile pentru luna martie, birourile de
statistică doar subliniază nesiguranța, mai pronunțată decât în mod obișnuit,
aferentă creșterii estimate pentru
primul trimestru al anului. Din cauza lipsei de date concrete, Biroul de
Statistică al Belgiei, de exemplu, a anunțat
că a folosit o metodologie adaptată cuprinzand o arie largă de
informații, inclusiv comunicate de presă, site-uri web și date de la companii
sau din sondaje, pentru formarea previziunilor legate de impactul economic al
COVID-19. Așteptăm revizuiri importante în perioada ce urmează.
Q1 este doar vârful
icebergului, Q2 va fi MULT mai rău
Dacă datele din T1 dau
emoții, ce ne așteaptă în T2 este si mai
sever. Ne așteptăm să avem o scădere din două cifre a PIB-ului între lunile
aprilie și iunie, în jurul a -17% față de aceeași perioadă din 2019. Practic,
măsurile de restricție au fost adoptate în majoritatea țărilor din zona Euro de
abia la mijlocul lunii martie, efectele începând să se resimtă pentru o luna
întreagă din aprilie, lună în care ne
așteptăm să vedem o contracție a activității economice cu 30%-40% față de
normalul perioadei. Deși începem să vedem luminița de la capătul tunelului –
economiile arată semne timide de revenire pe măsură ce restricțiile sunt ridicate începând cu luna
mai – o întoarcere rapidă la stilul de viață pe care îl aveam înaintea
pandemiei este foarte putin probabilă.
Până la urmă, ne așteptăm ca investițiile și consumul să fie la niveluri
scăzute în perioada post-criză până la găsirea unui vacin deoarece (1) unele
măsuri restrictive vor rămâne active (mai ales cele privitoare la adunările
mari de persoane și călătorii, sugerând faptul că sectoarele aferente nu își vor relua complet
activitatea în 2020) , (2) consumatorii vor rămâne precauți în perioada
inițială a relaxarilor (de exemplu, nu vom merge cu toții la cinema chiar din
luna mai), (3) va dura un timp pentru ca lucrătorii care au fost concediați sau
cărora li s-a redus programul de lucru să fie readuși complet în câmpul muncii,
lucru care va restricționa consumul, (4)
cererea externă ar putea rămâne diminuata pe termen scurt deoarece nu toate
statele relaxează restricțiile în același timp, astfel că investițiile vor fi și
ele cel puțin reduse. Astfel, abia spre mijlocul anului 2021 este posibil ca
zona Euro să revină la un nivel al PIB-ului de dinainte de apariția COVID-19.
În unele state, mai ales cele care au o pondere însemnată a veniturilor din
servicii și turism, procesul de recuperare este posibil să depășească mijlocul
anului 2021 intrucat sectoarele mentionate ar putea suferi pierderi pe perioade
mai indelungate. Considerând că nu vor
mai exista si alte ajutoare fiscale substanțiale pentru a reporni activitatea economica,
zona Euro pare că se va contracta cu 9.3% in 2020. Revenirea estimată pentru
2021, de +9.3%, se bazează pe descoperirea și distribuirea pe scară largă a
unui vaccin ce ar permite revenirea la normalitate.
În Franța,
PIB-ul a scăzut cu 5,8% in primul trimestru, destul de aproape de estimarea de
-6,1% realizată de noi, dar cu mult peste așteptările generale situate undeva
la -4%. Aceasta este cea mai mare
scădere din istoria raportărilor trimestriale, inițiată în 1949. Această
scădere a fost mult mai puternică decât cea înregistrată în Q1 2009 (-1,6%) sau
cea din Q2 1968 (-5,3%), episoade recente de recesiune . Scăderea consumului în
rândul gospodăriilor cu 6,1% a fost puțin mai moderată decât ne-am așteptat, în timp ce scăderea dramatică a
investițiilor (-11,8%) a fost cu mult peste orice prognostic. Exporturile au
săzut drastic (-6,5%), în timp ce importurile au fost mai puțin afectate
înregistrând o scădere de -5,9%. Așa cum era de așteptat, companiile au făcut
stocuri, conduse de șocul intern și extern fără precedent (+ 0,9 pp), întrucât
toată activitatea neesențială a încetat din cauza restricțiilor impuse. Între
timp, cheltuielile guvernamentale au scăzut cu -2,4% în primul trimestru,
deoarece închiderea oficiilor administrației publice a avut un impact pozitiv
asupra cheltuielilor. Privind înainte, ne așteptăm ca PIB-ul să sufere o
contracție masivă de -16% în al doilea trimestru al anului comparativ cu
aceeași perioadă din 2019 deoarece activitatea economică va fi cu aproximativ 30% mai mică decât în mod normal din cauza
restricțiilor ce vor fi active până cel mai devreme pe 11 mai. Estimăm o
scădere a PIB-ului de-a lungul întregului an pâna la -8,9% deoarece se
întrevede doar o revenire foarte graduală in timpul perioadei de relaxare a restricțiilor
, care ne așteptăm că va dura între trei și patru luni. Estimăm ca activitatea
de producție și construcții să se reia mai repede și să atingă nivelurile de
dinainte de criză la sfârșitul anului, în timp ce serviciile ar rămâne la un
nivel mai scăzut până în trimestrul doi
al anului 2021, în absența unui tratament sau a unui vaccin. În ceea ce
privește cererea internă, atât cheltuielile de consum (-13,1%), cât și cele de investiții (-13,1%) se vor contracta sever într-un mediu
predominat de incertitudine. Exporturile nete ar trebui să fie pozitive (+1%) în 2020, în detrimentul importurilor
care s-ar reduce (-13,3%) mai mult decât exporturile (-10,6%).
Modificarea stocurilor este de așteptat să fie ușor negativă (-0,8%),
reflectând intentiile de de-stocare ale companiilor care doresc să își
îmbunătățească fluxurile de numerar la
ieșirea din criză, menținând presiunile deflaționiste la niveluri ridicate.
Riscurile pentru scenariul nostru de bază (recuperarea în formă de U și o
revenire a creșterii PIB de + 9,6% în 2021) rămân, deocamdată in zona de
scadere.
În Italia, scăderea
in termeni reali a PIB cu 4,7% față de primul trimestru al anului 2019 a fost
clar mai redusă decât estimările
generale de -5,4%. Asta înseamnă că, în ciuda magnitudinii crizei sanitare, a
măsurilor dure de restricționare și a concentrării regionale a pandemiei în
zona de nord a țării, Italia a suferit un declin economic mai puțin pronunțat
decât Franța. Cu toate acestea, considerăm că există mult spațiu pentru
revizuiri negative ale acestor cifre în următoarele luni. Cifrele despre șomaj
aferente lunii martie, date de curând publicității, (scădere de la 9,7% la
8,4%) deja arată anumite deficiențe de raportare a datelor în perioada
pandemiei.
Deși Guvernul a
implementat o eliminare a restricțiilor graduală ce va începe din data de 4
mai, activitatea economică este probabil
sa se deterioreze mult mai mult în
trimestrul al doilea, când declinul investițiilor și pierderea veniturilor din
turism vor avea un impact mult mai puternic (cel puțin -16% față de Q2 2019).
Abia din a doua jumătate a anului vom putea vedea o revenire treptată la
activitatea economică normală. Oricum, PIB-ul real va scădea cel mai probabil
cu 11,4%, cea mai severă recesiune de
după Al Doilea Război Mondial. Chiar și cu o puternică revenire în 2021
(estimata la +11%), PIB-ul real al Italiei va fi, cel mai probabil, cu 3% mai
scăzut decât cel dinaintea crizei generate de COVID-19.
Conform datelor
preliminare, PIB-ul Spaniei a suferit o scădere de -5,2% în trimestrul
unu al 2020 față de aceeași perioada a anului 2019, după ce în ultimul
trimestru al anului trecut crescuse cu 0,4% față de perioada similara din anul
anterior. În termeni anuali, PIB-ul Spaniei a scăzut cu 4,1% după ce în 2019
înregistrase o creștere de 1,8%. Institutul Național de Statistică a folosit
numărul de ore lucrate, care a scăzut cu 5% in trimestrul unu, pentru a ajuta
în estimarea nivelului de activitate economică pentru luna martie. Scăderea
PIB-ului este cauzată, în mare parte, de cererea internă care a dislocat 5,3 pp din creștere, în timp ce scăderea
exporturilor a fost urmata aproape perfect de o diminuare a importurilor. Din
perspectiva sectoarelor de activitate, construcțiile au fost cele mai afectate
(-8,1% la trimestru), urmate de servicii (-5,6%), in timp ce o scădere masivă a
comerțului, transporturilor și a industriei de ospitalitate cu -10,9%, fiind inregistrata și de zona
artistică și a activităților recreaționale, așa cum era de așteptat (-11,2%).
Ne așteptăm ca în trimestrul al doilea să avem o scădere de 19% deoarece șocul
produs de măsurile de restricție întise pe o lună și jumătate ar putea fi de 3
ori mai puternic decât in trimestrul anterior, urmat de o activitate economică
diminuată la aproximativ 80% față de perioada de dinaintea crizei in timpul
perioadei de relaxare graduala a măsurilor de restricție. Per total, în 2020
estimăm o contracție a PIB-ului de -11% datorat scăderii abrupte a consumului
privat (-15,7%) și a investițiilor (-12,7%). Prin urmare, previzionam și o creștere cu 24% a numărului de
companii în insolvență pentru acest an.
Revenirea la un PIB nominal egal cu cel din 2019 s-ar putea produce abia spre
finalul anului 2021.
Tabelul 1 Zona EURO Creștere PIB (%)
Membrii zonei Euro – Germania, Franța, Italia, Spania Sursă: Euler Hermes, Allianz Research
În cazul României, deși datele
statistice agregate pentru evoluția PIB-ului în primul trimestru al 2020 nu
sunt încă disponibile, putem evidenția câteva aspecte relevante din datele secvențiale
pentru anumite sectoare.
Creșterile din primul trimestru pentru
sectorul comerțului cu amănuntul (cu excepția autovehiculelor și
motocicletelor) de 9.4% serie brută, respectiv 7.5% ajutat în funcție de
numărul de zile lucrătoare și sezonalitate par surprinzătoare.
Totuși, ele sunt datorate într-o măsură mai
mare evoluției din primele două luni ale anului dar mai ales segmentului de
produse alimentare, băuturi și tutun (+14,6% serie brută, respectiv 12.5%
ajustat) care a continuat într-o creștere susținută și în luna martie (+17.4%
în serie brută). De altfel, cum era și de așteptat în condițiile instituirii
stării de urgență, segmentul a fost unul din puținele care s-a menținut pe o
pantă ascendentă și a susținut întregul sector al comerțului cu amănuntul în
zona pozitivă (+3.9% în serie brută).
Similar involuțiilor din statele europene
menționate, scăderile însemnate din luna martie (serie brută) față de perioada
similară a anului precedent pentru alte segmente (daca ne limităm doar la
comerțul cu amănuntul) de -8.3% pentru carburanți, respectiv -1.6% pentru
produsele nealimentare sunt doar vârful iceberg-ului.
„Magnitudinea scăderilor în perioada
aprilie-mai pe diferite segmente ne așteptăm să fie de ordinul a două cifre și
mai ales în luna aprilie când restricțiile au acoperit toată perioada, iar
eventuala relaxare din a doua parte a lunii mai va fi cel puțin graduală. Chiar
și consumul de bunuri alimentare, băuturi ar putea să-și vadă încetinită
creșterea dacă ținem cont de supra-stocajul din primele săptămâni după
instituirea stării de urgență și nu va mai putea compensa căderea consumului de
produse nealimentare (probabil de peste 30%). Deși cu o pondere mai redusă,
sectoarele cele mai afectate precum turismul și segmentele aferente de transport
și ospitalitate ar putea să înregistreze scăderi de peste 50%. Supra-stocarea
pare că a influențat cifrele mai bune pentru luna martie și din alte domenii
cum ar fi construcțiile și segmentele aferente ale materialelor de construcții,
însă din luna aprilie ne așteptăm la scăderi în majoritatea sectoarelor,
investițiile urmând panta descendentă a consumului cel puțin și în al doilea
trimestru. Prin urmare, deși performanța PIB din primul trimestru ar putea fi
superioară mai multor state din zona EURO bazată în principal pe inerția unui
consum în creștere, din trimestrul doi scăderile ar trebui să intre pe un făgaș
similar. În acest context, o predicție bugetară (chiar și revizuită) de scădere
a PIB cu doar -1.9% pentru anul 2020 pare destul de optimistă. Ne așteptăm la o
reducere de 5.5-6% a PIB în condițiile unei recuperări parțiale în ultimele
două trimestre și o revenire pe panta ascendentă în 2021, în jurul a +6%. Desigur,
gradul de concretizare al celor două predicții rămâne destul de volatil și
depinde foarte mult atât de felul cum evoluează criza sanitară cât și de
tratamentul aplicat economiei – incluzând atât succesul implementării măsurilor
de protecție anunțate de guvern și a strategiilor de criză implementate la
nivelul companiilor, cât și de revigorarea sentimentului consumatorilor
individuali”, a declarat Mihai Chipirliu, CFA – Head of Risk Analysis Euler
Hermes România.
***
Previzionarea riscurilor comerciale și de neplată de astăzi, înseamnă protejarea trezoreriei de mâine
Euler Hermes este
liderul mondial în domeniul soluțiilor de asigurare a creditelor și un
specialist recunoscut în domeniile acoperirii și asigurării creditelor. Cu o
experiență de peste 100 de ani, Euler Hermes oferă o gamă completă de servicii
de gestionare a creanțelor clienților. Rețeaua sa internațională de
supraveghere permite analizarea stabilității financiare a IMM-urilor și a
marilor grupuri active pe piețe reprezentând 92% din PIB-ul mondial. Societatea
cu sediul social la Paris este prezentă în peste 50 de țări având peste 5800 de
angajați. Membră a Grupului Allianz, Euler Hermes a obținut ratingul AA din
partea Standard & Poor’s. Societatea a înregistrat o cifră de afaceri
consolidată de 2,9 miliarde de euro în 2019 și garanta tranzacții comerciale în
valoare de 950 miliarde de euro în întreaga lume la final de 2019. Pentru mai
multe informații: eulerhermes.com
Notă de avertizare
privind declarațiile de perspectivă: Afirmațiile conținute în acest document pot include perspective,
afirmații privind așteptările legate de viitor precum și alte declarații
prospective care sunt bazate pe opiniile și ipotezele actuale ale conducerii și
implică riscuri și incertitudini cunoscute și necunoscute. Rezultatele, performanța
și evenimentele efective pot diferi substanțial de cele exprimate sau sugerate
în aceste declarații de perspectivă. Astfel de devieri pot surveni din
următoarele cauze, fără limitare la, (i) modificări ale condițiilor economice
generale și ale situației privind competitivitatea, în special în activitatea
principală și pe piețele principale ale Grupului Allianz, (ii) performanța
piețelor financiare (în special volatilitatea pieței, lichiditatea și
evenimentele legate de credite), (iii) frecvența și gravitatea evenimentelor
care cauzează prejudicii asigurate, incluzând de la catastrofe naturale până la
realizarea de cheltuieli pentru acoperirea prejudiciilor, (iv) nivelurile și
tendințele de mortalitate și morbiditate, (v) nivelurile de persistență, (vi)
cu precădere în activitatea bancară, amploarea riscurilor de credit, (vii)
nivelurile ratei dobânzii, (viii) cursurile de schimb valutar, incluzând cursul
de schimb EUR/USD, (ix) modificările legilor și ale reglementărilor, inclusiv
ale reglementărilor fiscale, (x) impactul achizițiilor, incluzând aspectele
legate de integrare și măsurile de reorganizare, și (xi) factorii generali
privind competitivitatea, în fiecare caz, la nivel local, regional național
și/sau global. Mulți dintre acești factori pot avea o probabilitate mai mare de
a se produce sau pot fi mai pronunțați, ca urmare a activităților teroriste și
a consecințelor acestora.
Retailerii de Electro-IT și Home&Deco și-ar putea
extinde cu peste 50% spațiile logistice
Retailerii online care activează în sectoarele Electro-IT și Home&Deco ocupă aproximativ 370.000 mp de spații de depozitare iar această suprafață ar putea crește cu cel puțin 50% în următorii doi ani, pe fondul dezvoltării comerțului online, arată raportul de research Romania E-Commerce lansat de CBRE, liderul pieței de consultanță imobiliară.
Retailul online
s-a dezvoltat major în ultimii șase ani, atingând la finalului trecut valoarea
de 4,3 miliarde de euro, de patru ori mai mare față de 2014 și în creștere cu
aproape 20% față de anul 2018. Situația impusă de pandemia COVID-19 a
contribuit la dezvoltarea comerțului online după ce magazinele non-esențiale au
fost închise, în timp ce angajații au fost nevoiți să lucreze de acasă iar
copiii să învețe la distanță. Magazinele de electro-IT au rămas deschise pe
toată perioada stării de urgență și au înregistrat vânzări în creștere atât în
magazinele fizice, cât mai ales în sectorul online.
„Vânzările online
ale retailerilor de electrocasnice sunt în creștere și ne așteptăm ca acest
lucru să genereze o nevoie ridicată pentru spații de depozitare. În prezent,
acești retaileri ocupă o suprafață de 330.000 mp de spații logistice, majoritatea
depozitelor fiind amplasate în apropiere de București, în proiectele
dezvoltatorilor P3 și CTP. În următoarele 18-24 de luni, suprafața logistică
închiriată de retailerii din Electro-IT ar putea crește cu cel puțin 50%”, a
declarat Andrei Jerca, Head of Industrial Services, CBRE România.
O altă
categorie de chiriași care continuă să se extindă pe piața spațiilor
industriale este cea a retailerilor din sectorul Home & Deco, mai arată raportul
Romania E-commerce, lansat de CBRE.
„Retailerii de
Home&Deco cu prezență online ocupau la finalul anului 2019 aproximativ
40.000 mp de spații logistice, fiind abia la începutul expansiunii și
investițiilor în sectorul logistic. Unii dintre aceștia au ales București ca
locație principală pentru magazinele fizice, motiv pentru care și spațiile
logistice se află tot în această zonă”, a adăugat Andrei Jerca.
În ceea ce
privește evoluția comerțului online, CBRE se așteaptă la noi creșteri, pe de o
parte pentru că rata de penetrare a internetului continuă să crească, în acest
an urmând să fie depășit pragul de 70%,
iar pe de altă parte pentru că aproape 25% din populația României este
formată din generațiile Y și Z, tineri cu vârste cuprinse între 15 și 34 de
ani, pasionați de tehnologiei și care preferă cumpărăturile online.
„Un fenomen interesant de remarcat în perioada de izolare
a fost faptul că retailerii cu o prezență puternică online și o strategie
online clar definită s-au descurcat mult mai bine față de retailerii pentru
care prezența online era secundară după magazinele fizice. Ne așteptăm ca
retailerii din sectoarele Electro-IT și Home&Deco să aloce noi resurse
pentru dezvoltarea platformelor de vânzări online, reinventând în același timp
experiența de cumpărare și serviciile de
consultanță oferite în magazinele fizice”, a declarat Carmen Ravon, Head of
Advisory & Transaction, Retail, CBRE România.
Pe piața
spațiilor industriale și logistice din România, în primele trei luni a fost
livrată o suprafață de 97.000 mp, stocul total ajungând astfel la 4,49 milioane
mp, arată datele CBRE
Research. Cea mai mare parte din suprafața nou livrată,
aproximativ 80%, se află în București și a fost reprezentată de extinderea a
două proiecte, WDP Ștefăneștii de Jos și Eli Park I, în timp ce restul de 20% a
fost livrat în centrul țării, respectiv Brașov și Sibiu.
Tot în primul
trimestru din 2020 a fost tranzacționată
o suprafață totală de 172.400 mp. Cea mai mare tranzacție din primul trimestru
a fost reprezentată de pre-închirierea unei suprafețe de circa 70.000 mp de
către Ikea în proiectul CTPark Bucharest West. În total, Bucureștiul a atras
81% din activitatea totală de leasing, în timp ce vestul și nord-vestul țării,
alături de est și nord-est, au atras 19%.
Fundația Vodafone România lansează aplicația Bright Sky Ro, un instrument digital gratuit care vine în sprijinul victimelor violenței domestice, oferind asistență și informații utile persoanelor aflate într-o relație abuzivă sau celor care vor să ajute astfel de cazuri. Aplicația a fost dezvoltată inițial de către Fundația Vodafone Grup și ulterior adaptată pentru România în cadrul unui parteneriat cu Poliția Română, Asociația Necuvinte și Asociația Code for Romania. Bright Sky Ro este disponibilă în App Store și Google Play Store în limbile română, engleză și maghiară.
Bright Sky Ro are, în primul rând, un rol de informare și educare pentru că descrie care sunt categoriile de violență de gen,
combate miturile legate de acest fenomen și permite utilizatorului să evalueze
siguranța unei relații prin simpla completare a unui formular electronic.
Aplicația oferă și o bază de date cu servicii de asistență, astfel încât
utilizatorul să poată lua legătura cu cel mai apropiat serviciu disponibil în
zona în care se află. În plus, meniul aplicației permite accesul utilizatorilor
la informații despre cauzele și consecințele abuzului, planul de siguranță și
prevederile legale care pot proteja o victimă a violenței domestice (ordinul de
protecție provizoriu dat de poliție și ordinul de protecție dat de instanță),
precum și măsurile care pot fi adoptate pentru creșterea siguranței în mediul
online.
Bright Sky Ro oferă posibilitatea înregistrării
incidentelor într-un jurnal digital confidențial, la o adresă de email aleasă
de victimă, printr-o funcție ce folosește text, conținut audio, video sau foto.
Informațiile strânse de victimă în acest jurnal pot deveni dovezi în instanțele
de judecată. Aplicația oferă informații și sfaturi utile legate de
consimțământul în relațiile sexuale și de hărțuire, prezentând și studii de caz
care exemplifică tipurile de comportament abuziv afișate cel mai frecvent în
relațiile intime.
Necesitatea unui astfel de proiect vine în contextul în care peste 80% dintre români consideră violența
împotriva femeii ca fiind un fenomen național foarte răspândit. Doar pe
parcursul anului 2019, la nivel național, polițiștii au emis 7.986 de ordine de
protecție provizorii, dintre acestea 2.958 fiind transformate în ordine de protecție*.
De asemenea, anul trecut, instanțele judecătorești au emis 7.899 de ordine de
protecție, cele mai multe fiind emise la solicitarea victimelor.
După lansarea inițială din Marea
Britanie în 2018, Fundația Vodafone Grup a avut inițiativa introducerii
aplicației Bright Sky în toate țările în care există reprezentanțe Vodafone. În
prezent, România este a patra țară în care este disponibilă, după Marea Britanie, Irlanda și Cehia. Fundația
Vodafone România a lucrat împreună cu parteneri locali la dezvoltarea și
adaptarea conținutului aplicației, astfel încât aceasta să fie în concordanță
cu realitatea și legislația autohtonă.
Poliția Română (prin Institutul de Cercetare și Prevenire a
Criminalității) a oferit suportul instituțional referitor la prevederile legale din domeniul
violenței de gen, instrumentele de protecție pentru victime, mecanisme de
recunoaștere și prevenire, contribuind cu informații și date statistice la
înțelegerea fenomenului la nivel național. Institutul de Cercetare și Prevenire
a Criminalității funcționează ca direcție în cadrul Inspectoratului General al
Poliției Române și coordonează, monitorizează și controlează întreaga
activitate de prevenire a criminalității desfășurată de Poliția Română, la
nivel central și teritorial.
Începând cu anul 2001, institutul
reprezintă România în European Crime Prevention Network (EUCPN), o rețea de
prevenire a criminalității care face schimb de bune practici la nivel european
și promovează activitatea de prevenire a criminalității. Mai multe informații
despre institut puteți afla pe:
Asociația Necuvinte, organizație
neguvernamentală specializată în prevenirea și combaterea violenței de gen din
România, a oferit consultanță din perspectiva societății civile care a interacționat
atât cu victimele, cât și cu părțile implicate în sprijinul acestora
(instituții ale statului, servicii de consiliere psihologică, adăposturi).
Asociația a contribuit, printre altele, la elaborarea chestionarului de
evaluare a siguranței într-o relație și combaterea miturilor asupra formelor de
violență domestică și/sau sexuală. De asemenea, Asociația Necuvinte a facilitat
aducerea ca parteneri în proiect a principalelor instituții cu atribuții în
domeniul prevenirii și combaterii violenței în familie din România. Mai multe
informații despre Asociația Necuvinte: www.necuvinte.ro
Asociația Code for Romania a întocmit baza de date cu serviciile de asistență disponibile la
nivel național pentru victimele violenței de gen și a contribuit la prezentarea
măsurilor care pot fi adoptate pentru creșterea siguranței în mediul online. Code for Romania este o
organizație neguvernamentală, înființată în 2016 cu scopul de a rezolva
probleme din societatea românească cu ajutorul tehnologiei. În cei peste trei
ani de activitate, Code for Romania a adus împreună o comunitate de peste o mie
de voluntari din IT, cercetare și UX, din țară și din diaspora, și a livrat
zeci de soluții digitale viabile în colaborare atât cu societatea civilă, cât
și cu instituții publice din România. Toate soluțiile Code for Romania sunt
open source sub licență MPL 2.0, ceea ce înseamnă că oricare rezultat Code for
Romania poate fi reutilizat și/sau replicat.
Fundaţia
Vodafone România este o organizaţie neguvernamentală românească,
cu statut caritabil, distinctă şi independentă de operaţiunile comerciale ale
companiei, înfiinţată în 1998. În cei peste 20 de ani de activitate, Fundaţia
Vodafone România a finanţat 1.168 de
programe derulate de 745 de ONG-uri
din întreaga țară, în domeniile sănătăţii, educaţiei, serviciilor sociale.
Proiectele au avut peste 3 milioane de
beneficiari – copii, tineri, vârstnici, persoane defavorizate fizic, social
sau economic. Până în prezent, Fundaţia Vodafone România a investit 31 de milioane de euro în proiecte
desfăşurate de organizaţiile non-profit partenere. Mai multe detalii despre
programele fundaţiei sunt disponibile pe www.fundatia-vodafone.ro,
http://jurnaldebine.fundatiavodafone.ro/
și www.facebook.com/fundatiavodafone.
INVITAT: Mircea Coșea, Profesor Universitar Doctor, fost preşedinte al Comisiei Consilierilor economici guvernamentali ai Comisiei Economice ONU pentru Europa (Geneva)
Pare că suntem într-un bombardament informațional. Suntem în plină furtună, în primul rând informațională, pentru că ne lovesc valuri de zvonuri, de informații din toate părțile. Toate acestea influențează drastic felul în care merge economia, încrederea, deciziile noastre.Ce ne așteaptă de acum încolo, când restricțiile privind măsurile de protecție la pandemie încep să se relaxeze? Cum am putea înțelege de acum înainte situația?
Toate țările europene au luat anumite măsuri pentru protejarea și repornirea economiilor naționale după perioada stării de urgență. Printre prioritățile guvernelor, retailul, turismul și IMM-urile au beneficiat de cele mai multe măsuri, având în vedere că aceste segmente au fost cele mai afectate de pandemia de COVID-19 în toată Europa, potrivit Colliers International. România a luat până acum măsuri precum sprijin direct pentru finanțarea IMM-urilor, dar și amânarea plății taxelor și impozitelor sau anularea penalităților pentru întârzierile de plată, și se va concentra pe o strategie de relansare a retailului după ieșirea din starea de urgență.
Multe țări europene se află deja în a doua etapă de evoluție a pandemiei de COVID-19, punând în aplicare strategii de ieșire din perioada de carantină. Mai mult de jumătate dintre țările din EMEA, monitorizate de Colliers International din perspectiva măsurilor de stimulare a economiei, au conturat deja, iar unele chiar au început să implementeze o strategie de ieșire din starea de urgență la nivel național, pe etape, multe axate pe retail, turism și IMM-uri. În ceea ce privește sectorul imobiliar, majoritatea țărilor europene și-au concentrat strategia inițială în jurul redeschiderii retailului în diverse forme, precum și a repornirii sistemului de învățământ. Concentrarea pe IMM-uri este relevantă datorită structurii majorității economiilor europene, inclusiv a României. Microîntreprinderile și companiile mici și mijlocii reprezintă peste 99% din numărul total de întreprinderi din România și din Uniunea Europeană, generând în același timp două din trei locuri de muncă și puțin peste jumătate din valoarea adăugată brută. Așadar, deși companiile mai mici nu pot fi la fel de eficiente cum sunt corporațiile și multinaționalele în ceea ce privește valoarea adăugată, acestea sunt mai relevante din perspectiva impactului social.
Măsurile mențin distanțarea socială
Majoritatea planurilor de ieșire din starea de urgență, pe etape, prevăd redeschiderea magazinelor și punctelor de vânzare cu amănuntul, centrele de bricolaj, de grădinărit și de înfrumusețare fiind prioritare. În cea mai mare parte din cazuri, repornirea sectorului de HoReCa va urma la finalul lunii mai sau începutul lunii iunie, potrivit specialiștilor. Anumite țări europene au în același timp și o strategie privind redeschiderea unităților de învățământ, grădinițele fiind prioritizate în raport cu învățământul primar și secundar, ceea ce oferă părinților posibilitatea să revină la serviciu. În Europa de Sud, însă, inclusiv în România, planurile actuale prevăd redeschiderea unităților de învățământ în toamnă.
„Foarte puține țări au definit politici explicite pentru întoarcerea la birou sau au oferit îndrumări pentru utilizarea transportului în comun, cu excepția obligativității din multe țări de a folosi măști de protecție. Țările care au anunțat măsuri în acest sens impun limite privind numărul de persoane care pot călători în același timp prin mijloace de transport, pentru a menține distanțarea socială. Cu excepția Cehiei, granițele naționale rămân închise, iar călătoriile în țară sunt restricționate”, spune Laurentiu Lazar, managing partner la Colliers International.
Ieșirea din starea de urgență în Europa
Germania, Austria și Elveția sunt printre primele care au luat măsuri de revenire a economiei, iar în aceste țări se văd îmbunătățiri majore privind numărul de cazuri active de COVID-19, ceea ce susține strategia de ieșire din starea de urgență.
Alte țări învecinate, precum Danemarca, Cehia, Slovacia și Italia, au început de asemenea să aplice strategii etapizate de ieșire din starea de urgență, chiar dacă în ritmuri și circumstanțe diferite. Alte țări care înregistrează o aplanare a numărului de cazuri confirmate de COVID-19 și care adoptă măsuri pentru ieșirea din starea de urgență sunt din regiunea Europei Centrale și de Est, printre care Croația, Muntenegru, Lituania și Letonia. Israel se alătură, de asemenea, țărilor în această situație din EMEA.
România, sprijin direct pentru finanțarea IMM-urilor
Una dintre cele mai importante măsuri luate de România pentru redresarea mediului de business a fost sprijinul direct pentru finanțarea IMM-urilor, microîntreprinderilor și întreprinderilor mici, măsură destul de recentă. În același timp, guvernul a permis companiilor care nu au datorii la bănci să solicite amânări la plata ratelor cu condiția să dețină un certificat emis de guvern care confirmă o scădere majoră a activității în martie, din cauza stării de urgență. De asemenea, plata anumitor taxe poate fi amânată, iar unele penalități pentru întârzieri la plata taxelor au fost anulate.
Autoritățile au decis și să acopere plata șomajului tehnic până la 75% din salariul mediu brut pentru persoanele a căror activitate nu a fost necesară în această perioadă, probabil cea mai accesată facilitate oferită până acum. Guvernul a promis că va susține o parte din plata salariilor și în perspectivă, dacă firmele vor reintroduce în activitate angajații aflați în șomaj tehnic, dar în prezent nu există clarificări. Deși cele mai multe măsuri au fost orientate către IMM-uri, oficialii au declarat, de asemenea, că vor oferi ajutor și pentru companii mai mari. Concret, pentru sectorul imobiliar, o nouă lege adoptată de Parlament, care trebuie ratificată de președinte, oferă proprietarilor de spații imobiliare posibilitatea să nu plătească impozit pe veniturile din chirii pe parcursul anului 2020, dacă reduc chiriile.
Măsuri de susținere a sectorului imobiliar în Europa
Unele dintre cele mai mari țări europene au luat măsuri economice ample pentru a-și proteja economia și inclusiv sectorul imobiliar. În Italia, un decret de lege din 18 martie prevede un credit fiscal – 60% din chiria din martie 2020 pentru magazine și buticuri, măsură care ar putea fi extinsă. În Franța, o lege protejează IMM-urile împotriva evacuării dacă nu pot face față plății chiriilor sau a taxelor de servicii, începând cu 12 martie, pe o perioadă de până la 2 luni după ieșirea din starea de urgență.
În Germania și Marea Britanie, guvernele au impus un moratoriu în ceea ce privește evacuările, în timp ce în Ungaria evacuările sunt suspendate până la sfârșitul stării de urgență. Alte țări, precum Grecia, au făcut eforturi pentru reducerea chiriilor, oferind de asemenea măsuri compensatorii proprietarilor, în timp ce, în Austria, au fost oferite subvenții pentru chirii de către stat dacă anumite condiții au fost îndeplinite.
Aproape toate țările au luat măsuri privind accesul la finanțare pentru IMM-uri și pentru companiile cele mai afectate. Marea Britanie, Germania, Italia, Franța și Austria au anunțat pachete estimate la zeci sau sute de miliarde de euro pentru a susține economia. De asemenea, majoritatea guvernelor au anunțat pachete de garanții de stat pentru plata împrumuturilor accesate, pentru a evita o înghețare completă a finanțării, cu consecințe grave în întreaga economie europeană.
Despre Colliers International
Colliers International Group Inc. (NASDAQ: CIGI) (TSX: CIGI) este unul dintre liderii globali în domeniul consultanței imobiliare și al managementului investițiilor. Cu operațiuni în 68 de țări, cei peste 15.000 de specialiști întreprinzători lucrează împreună pentru a oferi consultanță și servicii de specialitate pentru a maximiza valoarea proprietății pentru chiriași, proprietari și investitori. Timp de peste 25 de ani, echipa noastră experimentată de management, care deține aproximativ 40% din capitalul nostru, a oferit acționarilor profituri investiționale anuale de aproape 20%. În 2019, veniturile corporate au fost de peste 3 miliarde de dolari (3,5 miliarde de dolari inclusiv afiliații), cu active gestionate de 33 miliarde de dolari. Pentru mai multe detalii despre Colliers International puteți accesacorporate.colliers.com sau ne puteți urmări pe Twitter@Colliers șiLinkedIn.
Ministrul
educației și cercetării, Monica Anisie, Consiliul Național al Rectorilor,
Federația Națională Sindicală „Alma Mater” și asociațiile studențești au
stabilit cadrul de lucru în sistemul universitar pentru perioada următoare:
– organizarea examenelor de semestru, de
an și de finalizare a studiilor parțial în sistem on-line, pe baza autonomiei
universitare; în situații excepționale,
care impun prezența fizică a studenților, universitățile vor stabili și
comunica modul de desfășurare a examenului, în condiții de siguranță pentru
studenți și profesori
– accesul
universităților la Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România
(SIIIR) pentru a facilita procesul de admitere în sistem on-line în instituțiile
de învățământ superior; universitățile pot
verifica rezultatele obținute de candidați la bacalaureat, evitând prezența
fizică și o serie de proceduri birocratice la înscrierea pentru admitere
– Ministerul Educației și Cercetării și
Consiliul Național al Rectorilor au stabilit repartizarea fondurilor aprobate
la rectificarea bugetară, drept cheltuială din sold destinată
investițiilor și s-a convenit semnarea urgentă a bugetelor rectificate
ale universităților.
Monica Anisie, ministrul educației și
cercetării: ,,În
această perioadă, căutăm să simplificăm cât putem de mult modalitățile prin
care absolvenții clasei a XII-a se pot înscrie la facultate, în condiții de
siguranță. La fel de important este și procesul de învățare-evaluare on-line
din universități și am încredere că toate instituțiile de învățământ superior
vor sprijini accesul la educație al studenților”.
Sorin Mihai Cîmpeanu, președintele Consiliului
Național al Rectorilor: ,,A fost o primă întâlnire directă a reprezentanților învățământului
superior din România cu doamna ministru Monica Anisie, având ca subiect
principal soluțiile pe care universitățile românești le iau în calcul în
vederea finalizării anului universitar și organizării admiterii în condiții de
siguranță pentru studenți și cadre didactice. Există susținerea Ministerului
Educației și Cercetării în vederea asigurării cadrului legal de organizare a
examenelor de semestru, de an și de finalizare a studiilor și împreună gândim
varianta cea mai potrivită care să le permită tuturor studenților un acces
echitabil la educație”.