JTI a virat la buget peste 300 milioane lei taxe pentru luna martie

0

JTI Romania a virat ieri la bugetul statului suma de 318 milioane de lei, reprezentând accizele și TVA pentru produsele puse pe piață în luna martie.

„Ne bucurăm că putem fi un partener de nădejde al statului român, chiar și în aceste vremuri atât de dificile. Vom fi în continuare alături de autorități și societate în calitate de mare contribuabil, precum și în mod direct, prin programele de donații de câini și echipamente hi-tech pentru Vama Română și Poliția de Frontieră, campaniile de conștientizare a efectelor profund negative ale comerțului ilegal cu țigarete, precum și prin proiectele sociale și culturale. Suntem conștienți că urmează o recesiune  fără precedent de la criza financiară din 2008, dar sperăm că bugetul se va putea baza în continuare pe noi. Pentru aceasta, e nevoie de predictibilitate, de respectarea calendarului de creștere graduală a accizei, precum și de un cadru de reglementare care să nu disturbe piața legală și să aducă prejudicii bugetului statului. Mă refer la cel mai radical proiect de lege anti-tutun aflat în dezbaterea Parlamentului, care prevede interzicerea expunerii pachetelor de țigarete la rafturi, vânzarea produselor din tutun doar în tutungerii, interzicerea oricărei forme de comunicare și a sponsorizărilor”, a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications, JTI Romania, Moldova și Bulgaria.

Pentru luna martie 2020, industria tutunului a virat la stat circa 1,5 miliarde de lei. Potrivit execuției bugetare anunțate ieri, comparativ cu perioadele similare din anul precedent, în luna martie veniturile bugetare din accize la produsele din tutun au crescut cu 25,2%, iar în primul trimestru al acestui an creșterea a fost de 15,3%. În contextul scăderii abrupte a încasărilor din accizele provenite din sectorul energetic, tutunul devine cel mai solid contribuabil la bugetul statului. 

Medicover: 30.000 de accesări și 200 de medici pe platforma MediCall în prima lună de telemedicină

0

Platforma MediCall, primul serviciu video pentru consultații medicale online dezvoltat de Medicover împreună cu ATLAS, a înregistrat peste 30.000 de accesări în prima lună de la lansare. Pacienții care au avut nevoie de sfaturi medicale au comunicat video în timp real cu sute de medici de medicină generală, medicină internă, epidemiologie, pneumologie, boli infecțioase, pediatrie, endocrinologie, gastroenterologie, obstetrică-ginecologie, neurologie, diabet și nutriție, reumatologie și psihologie.

“Observăm că medicii și pacienții deopotrivă încep să se obișnuiască cu acest tip de interacțiune, care credem că va deveni un instrument semnificativ al actului medical și după criză. O demonstrează creșterea accelerată a numărului de pacienți care solicită consultații la distanță, ceea ce ne-a determinat să dublăm numărul de medici pe MediCall și să creștem și numărul specialităților’’, a declarat dr. Radu L. Gorduza, CEO Medicover România.

Peste 200 de medici de 23 de specialități diferite sunt disponibili, în acest moment, pe platforma MediCall, care se poate accesa de către oricine și de oriunde, cât timp există conexiune la internet. Cei mai solicitați sunt medicii pediatri, care au consultat deja câteva sute de pacienți online.

“Noi, ca pediatri, preluăm datele medicale de la părinți însă esențială e apropierea de copii, pentru a le simți nevoile și pentru a le înțelege afecțiunea. Prin urmare, cea mai mare provocare a fost să adaptăm relaționarea cu cei mici la comunicarea prin intermediul unui ecran și să stabilim astfel o punte de încredere. Aici ajută și abordarea părinților, care înțeleg că și consultația virtuală poartă responsabilitatea unui act medical în sine și se desfășoară în condiții de siguranță și de confidențialitate a datelor medicale”, explică Crenguța Momîrlă, medic pediatru Medicover.

Pe locul doi la numărul programărilor efectuate se situează psihologia, urmată de medicina generală. Creșterea continuă a solicitărilor pentru consultații la distanță prin MediCall accelerează și recrutările de medici din toată țara; astfel, oficialii Medicover se așteaptă ca, până la sfârșitul anului, să listeze până la 500 de specialiști pe platforma de telemedicină.

În plus, oficialii Medicover consideră că dezvoltarea serviciilor care să susțină medicina de la distanță e abia începutul unei revoluții digitale semnificative în sistemul medical.

Dr. Radu L. Gorduza: “Consultațiile online reprezintă doar o mică parte din ceea ce înseamnă, de fapt, telemedicina. Criza a generat o nevoie de inovație în special în acest sector, unde mă aștept să asistăm la o sinergie a mediului public cu cel privat în ce privește continuarea digitalizării, fie că vorbim despre teleradiologie, terminale speciale pentru monitorizare EKG sau teste rapide de la distanță; urmează o trece firească spre inteligență artificială și machine learning, mai ales că programele bazate pe AI reduc foarte mult eroarea de diagnostic.”

Lansat în luna martie a acestui an, serviciul MediCall a fost dezvoltat cu scopul de a susține reducerea nevoii de circulație și interacțiune socială a românilor în contextul restricțiilor impuse pentru limitarea răspândirii coronavirusului.

Platforma se poate accesa între orele 8.00 și 22.00 de pe site-ul www.medicover.ro, direct pe link-ul medicover.atlas.app și prin aplicația ATLAS – Healthy mind & body, disponibilă pentru sistemele iOS și Android. Pentru a intra în legătură cu un medic, pacienții trebuie să își creeze un cont personal pe platformă cu ajutorul adresei de e-mail, să aleagă specialitatea și numele medicului și să efectueze programarea online, fără a mai fi nevoie de completarea vreunui chestionar sau de contactul prin call center. Interacțiunile dintre pacienți și medici sunt confidențiale.

Abonații Medicover România pot obține opinii medicale și prin serviciul “HomeDoctor”, disponibil gratuit, prin care pot intra într-un dialog video cu medicul solicitat de luni până duminică, în intervalul orar 8.00-22.00. Aceștia pot alege dintre 22 de specialități medicale, printre care pediatrie, pneumologie, ORL, cardiologie, epidemiologie, gastroenterologie, diabet și nutriție, reprezentate de peste 200 de medici.

Între timp, toate unitățile medicale Medicover funcționează în parametri normali pentru deservirea pacienților. Clinicile Medicover urmează protocoale stricte de prevenție și siguranță, iar Spitalul Medicover București și Spitalul Pelican Oradea oferă servicii de gardă 24/7.

Tradeville: Veniturile Apple, așteptate să scadă anul acesta, pe fondul crizei coronavirusului

0

Gigantul Apple nu este ferit de impactul pandemiei de coronavirus – veniturile companiei sunt așteptate să scadă atât în primul trimestru, cât și la nivelul întregului an, pe fondul cererii reduse și al problemelor legate de lanțul de aprovizionare, explică analiștii Tradeville. Pe de altă parte, Apple poate profita de contextul actual pentru a face achiziții strategice, având la dispoziție o rezervă enormă de lichidități.

Majoritatea produselor Apple tind să aibă o cerere mai scăzută în perioadele dificile economic, fiind incluse în categoria «bunuri superioare». Iar situația din China afectează în mod deosebit cererea lor. Compania a vândut 494.000 de unități iPhone în China în luna februarie, o scădere de 61% față de aceeași lună a anului precedent, însă în martie vânzările au revenit puternic, fiind vândute 2,5 milioane de unități. „Vânzările pentru iPhone sunt un proxy pentru celelalte produse vândute de Apple, iar China reprezintă 15% din veniturile companiei, ceea ce i-ar putea reduce cifra de afaceri cu câteva miliarde USD. Probabil că de aceea analiștii de pe Wall-Street se așteaptă ca veniturile companiei să se reducă cu aproximativ 15% în 2020.”, explică analiștii Tradeville.

În același timp, o bună parte dintre cei mai importanți furnizori ai companiei au facilități de producție în regiunea chinezească Hubei. Cu toate că situația din China s-a îmbunătățit, lanțul de aprovizionare nu și-a revenit complet, deoarece gigantul se bazează și pe furnizori din Israel, Malaezia, Statele Unite și țări din Europa, afectate la rândul lor de corona-criză.

Totuși, Tradeville subliniază că Apple poate face în această perioadă achiziții strategice, pentru a recupera pe termen lung pierderile preconizate. De altfel, compania a anunțat un nou iPhone (New iPhone SE) care vizează segmentul mediu și care ar putea aduce un salt de vânzări de pe urma milioanelor de deținători de modele mai vechi de 4-5 ani aflate încă în operare.

Rezultatele companiei pe anul 2019 sunt mixte, arată analiza Tradeville. În timp ce vânzările (-2%) și marja netă de profit (-1,2%) au scăzut la nivelul întregului an, trimestrul 4 a adus companiei rezultate îmbunătățite: cifra de afaceri a ajuns la 91,82 mld. USD (+9% comparativ cu T4 2018), vânzările pentru iPhone au totalizat 55,96 mld. USD (+8%), cele pentru dispozitive purtabile și accesorii au atins suma de 10 mld. USD (+37%), în timp ce serviciile au crescut cu 17%. Pe de altă parte, vânzările de Mac și iPad au scăzut cu 3%, respectiv 11%. Incepând cu T4 2019, compania a început să distribuie AirPods Pro, noul MacBook Pro de 16 inch și a lansat serviciul Apple TV+.

Vă invităm să consultaţi concluziile detaliate ale analizei Tradeville despre rezultatele din 2019 ale Apple în documentul ataşat.

One Third of European Banks Closed Since 2008

0

The European banking sector has been affected by a declining trend over the last decade, with a noticeable fall in the number of banks, credit institutions, and the number of people working for them. According to data gathered by Finanso.se, the number of European banks fell to 5,963 as of January 2020, or 30% less compared to 2008 figures. Statistics show that around 2,600 banks, and credit institutions in Europe were closed in the last twelve years.

The Number of Bank Branches Fell by 27%

In 2008, there were 8,525 credit institutions in the EU, revealed the European Banking Federation survey. The 2008 financial crisis triggered the downsizing trend, which has continued relentlessly ever since. In the next four years, the number of credit institutions in the EU plunged to 7,862.

By the end of 2016, the decreasing trend cut down the number of European credit institutions to 6,596, or nearly 2,000 less compared to 2008 figures.

The 2020 figures revealed that one in four credit institutions disappeared since the financial crisis. Moreover, statistics show that in the last twelve years the number of bank branches fell by almost 65,000, or 27% less compared to 2008 figures, reflecting the growing use of online and mobile banking services across EU countries.

Germany Holds 25% of All European Banks in 2020

The downsizing trend in the number of European banks continued in 2019, revealed the Statista survey. Last year’s 2.7% decline was smaller than in recent years and was most notable in Germany, Italy, Austria, and Ireland. However, the 2020 data show that Germany still holds 25% of all credit institutions in Europe.

The German banking system is made up of private banks, publicly owned banks, and member-owned credit unions. As of January 2020, Germany had 1,531 operating banks or nearly one thousand more than any other European country. The largest one among them is Deutsche Bank, with around €1.3trn in total assets.

Poland ranked second on the list with 627 banks operating as of January this year. Austria, Italy, France, and the United Kingdom follow, with 522, 485, 406, and 401 banks, respectively. Statistics show that almost 65% of all European banks operate in one of the six leading markets.

The full story can be read here: https://finanso.se/one-third-of-european-banks-closed-since-2008/

JTI și Internship 2.0 anunță deschiderea înscrierilor la ediția din 2020

0

Internship 2.0, primul proiect de învățare la distanță demarat în România, cu susținerea exclusivă a JTI, deschide înscrierile începând de astăzi, 29 aprilie, până pe 17 mai 2020.

Prima ediție a Internship 2.0 a avut loc în 2009. Cu o durată de trei săptămâni, internshipul este gratuit, se desfășoară doar online și se adresează tuturor pasionaților de marketing și comunicare.

„Internship 2.0 și-a propus, încă de la început, să familiarizeze participanții cu oportunitățile și dificultățile mediului online, punând accent pe învățarea colaborativă desfășurată într-un climat competitiv. În contextul actual, cred că acest tip de stagiu este cu atât mai relevant pentru viitorii profesioniști în comunicare sau marketing online”, declară Sorin Tudor, inițiatorul proiectului. „Ceea ce urmărim este ca, la finalul a trei săptămâni foarte intense, fiecare participant să deprindă însușirile practice necesare pentru a performa fie ca freelancer, fie ca angajat într-o agenție de profil sau departament de comunicare/ marketing al unei companii.”

Programul este structurat pe trei module (un modul de scriere și gândire creativă, un modul de comunicare și strategie online și un modul “corporate”), la care, începând cu acest an, se mai adaugă un modul de managementul crizei și gestionarea fake news.

„Fiind un program online, este un fapt obișnuit pentru participanți să lucreze la același proiect, având termene foarte strânse, cu colegi aflați în alte țări sau chiar pe alte continente”, mai spune Sorin Tudor.

Până în prezent, în cele 11 ediții, Internship 2.0 a avut aproape 150 de participanți, o bună parte fiind astăzi profesioniști recunoscuți în domeniul marketingului și comunicării online.

Detalii suplimentare pot fi accesate pe blogul sorin-tudor.ro și pe site-ul WebCultura.ro.

Sorin Tudor, fost profesor de Relații Publice în cadrul Universității din București, are o experiență de 15 ani în comunicarea în mediul online, timp în care a oferit consultanță unora dintre cele mai importante companii din domeniu. În 2008 a publicat prima carte de marketing politic de după decembrie 1989. A participat ca speaker la numeroase conferințe interne și internaționale și este unul dintre specialiștii cunoscuți din domeniul comunicării.

Mai multe detalii: https://webcultura.ro/?fbclid=IwAR2DqifVwrPTDT497crpnIHkgiXPavuMU-u2OH-YgUfGFRtHzIErTzwQsRw

Fundația HERA și asociația Dăruiește Viață, investiție într-un spital modular la Brașov

0

Fundația HERA și Asociația Dăruiește Viață construiesc la Brașov un spital modular ATI utilizabil în condițiile pandemiei Covid-19, cu 27 de paturi în 4 saloane, 3 rezerve de tip izolator şi spaţii cu funcţiuni suport (laborator de analize medicale şi sterilizare). De asemenea, vor exista o platformă tehnică pe care se vor amplasa CTA-urile şi chillerele, un spaţiu tehnic pentru reţelele de fluide medicale și un grup electrogen. Oferindu-ne o descriere a funcționării spitalului cu încadrarea în rigorile specifice, investitorii subliniază că „pacienţii care sunt aduşi pentru îngrijire în această secţie sunt pacienţi care au fost triaţi în triajul spitalului sau al altor spitale şi sunt confirmaţi ca fiind infectaţi cu Covid-19. Pentru a ajunge în zona de lucru, personalul medical va trece prin zona de donning – unde se echipează cu echipamentul de protecţie specific conform cu protocolul epidemiologic. Pentru accesul în saloanele de pacienţi aceştia trec prin sas filtru dotat cu lavoar şi substanţe dezinfectante. Pentru a ieşi din tură aceştia trec prin zona de doffing, unde îşi dau jos echipamentul de portecţie şi îl lasă în containere care vor fi preluate de personalul specializat şi duse în containerul de neutralizare. De aici trec prin duşuri, se dezinfectează şi apoi ajung în vestiar, unde se îmbracă cu hainele de stradă. La ieşirea din container trec printr-un tunel de dezinfecţie. În vederea respectării valorilor limită admisibile de încărcare cu poluanți a apelor uzate deversate în rețeaua publică în strictă conformitate cu prevederile normativului NTPA-002, apele menajere vor fi trecute printr-o stație de pre-epurare compactă în vederea dezinfecției acestora. Nu este cazul de afectare a mediului înconjurător. Prin lucrările propuse şi substanţele folosite în cadrul construcţiei aerul nu va fi viciat. Aerul din interiorul spitalului modular va fi evacuat la exterior respectând protocolul epidemiologic impus astfel încât acesta să nu infecteze alte persoane”.

Consiliul Județean Brașov a eliberat autorizația de construire.

Măsurile impuse de pandemia de COVID-19 costă mult. Avem un plan de creștere a veniturilor la buget?

0

Material de opinie de Vlad Boeriu (foto), Partener Servicii Fiscale, Deloitte România

Scăderea veniturilor la bugetul de stat, raportată de Ministerul Finanțelor Publice prin execuția bugetară la trei luni, confirmă așteptările, având în vedere că firmele au putut opta, în martie, pentru amânarea plății taxelor. Situația s-ar putea ameliora ușor în aprilie, datorită bonificațiilor acordate pentru plata în termen a impozitului pe profit. Autoritățile au nevoie, însă, de un plan de creștere a încasărilor la buget pe termen mai îndelungat, având în vedere solicitările tot mai presante din partea mediului de afaceri și perspectivele sumbre privind evoluția economiei.

În luna martie, încasările bugetare au scăzut cu aproximativ 25% față de cele din aceeași lună a anului trecut, doar ca urmare a amânării plății obligațiilor fiscale de către firme în baza OUG 29/2020, în sumă de 7,7 miliarde de lei, a anunțat Ministerul Finanțelor. Per total, în primele trei luni ale anului, veniturile bugetare au scăzut cu 3,3% față de aceeași perioadă a anului trecut, iar cheltuielile au crescut cu 12,7% în același interval.

Estimările indică doar creșteri de cheltuieli și scăderi de venituri

Începând cu luna aprilie, este posibil ca încasările să fie influențate pozitiv de bonificațiile acordate societăților pentru plata la timp a impozitului pe profit aferent primului trimestru din 2020, dar pe partea de cheltuieli situația se agravează cel puțin cu plata șomajului tehnic pentru contractele de muncă suspendate. Pe termen mai îndelungat, având în vedere estimările autorităților naționale și ale instituțiilor financiare internaționale, în condițiile unei scăderi economice de proporții, este greu de presupus că încasările bugetare vor face față presiunilor în actualul ritm de colectare.

Mai mult, nu este de neglijat faptul că România a intrat în această criză cu un deficit bugetar deja cu mult peste limita admisă la nivelul UE (de 4,3% din PIB în 2019), cu o structură a cheltuielilor extrem de rigidă (ponderea cheltuielilor de personal și asistență socială depășește 60% din total) și cu un sistem ineficient de colectare a veniturilor.

În paralel, mediul de business reclamă faptul că statul nu se implică suficient în sprijinirea companiilor pentru a limita efectele pandemiei și pe cele ale restricțiilor impuse de autorități în acest context.

În această situație, în care mare parte din veniturile statului merg pe cheltuieli cu salariile și pensiile, economia scade, iar necesarul de finanțare din partea firmelor crește, revine, inevitabil, în discuție necesitatea creșterii colectării la bugetul de stat și, implicit, informatizarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), esențială în limitarea evaziunii fiscale, în special în zona de TVA.

Proiectul informatizării ANAF cu Banca Mondială a fost abandonat după mai mulți ani de încercări nereușite, dar actuala administrație își asumase reluarea procesului cu finanțare din fonduri europene. Însă, exact în perioada în care nevoia de comunicare la distanță în toate structurile societății românești este mai acută, proiectul informatizării ANAF pare abandonat din nou sau cel puțin amânat.

Măsurile luate de Guvern de la începutul pandemiei în această direcție sunt binevenite – implementarea obligațiilor de plată în platforma ghișeul.ro pentru companii, posibilitatea depunerii electronice a unor noi formulare, soluționare la distanță a unor solicitări din partea contribuabililor (certificate de atestare fiscală, rambursări de TVA și altele) etc. Dar mai este loc de dezvoltare în această zonă.

Nu se mai vorbește, însă, de implementarea Standard Audit File for Tax (SAF-T), un format electronic standard se raportare a tranzacțiilor în timp real, utilizat de administrațiile fiscale moderne în comunicarea cu firmele și care ajută la depistarea tranzacțiilor cu potențial fraudulos. Potrivit angajamentelor anterioare, sistemul ar trebui să se afle în faza de implementare la nivel de pilot.

Cât costă lipsa informatizării ANAF?

În lipsa unei administrații moderne, dotate cu o infrastructură informatică performantă, România pierde anual miliarde de euro din frauda pe TVA (decalajul de încasare la TVA este în jur de 36% aproape constant de câțiva ani, potrivit datelor Comisiei Europene).

Autoritățile române au pierdut, însă, mulți ani cu măsuri care, dincolo de faptul că s-au dovedit a fi ineficiente, au creat foarte multe probleme firmelor obligate să le implementeze. Poate că în aceste momente, în care distanțarea socială scoate la iveală beneficiile indubitabile ale digitalizării, factorii de decizie vor realiza că aceasta ar trebui să reprezinte o prioritate pentru România.

Mai multe informații și recomandări pentru companii legate de modul în care se pot pregăti în contextul pandemiei de COVID-19 sunt disponibile în secțiunea dedicată de pe site-ul Deloitte România.

Pentru cele mai recente modificări legislative adoptate în contextul coronavirus, experții Reff & Asociații au creat și vor actualiza în permanență o secțiune dedicată, disponibilă aici.

Răspunsul la coronavirus: Comisia a adoptat un pachet bancar care va facilita acordarea de împrumuturi bancare gospodăriilor și întreprinderilor din întreaga Uniune Europeană

0

Comisia a adoptat astăzi, 28 aprilie, un pachet bancar care va facilita acordarea de împrumuturi bancare gospodăriilor și întreprinderilor din întreaga Uniune Europeană. Scopul este de a garanta că băncile pot acorda în continuare împrumuturi pentru a sprijini economia și a contribui la atenuarea impactului economic semnificativ al coronavirusului. Pachetul include o comunicare interpretativă privind cadrele contabile și prudențiale ale UE, precum și soluții rapide pe termen scurt, prin modificarea normelor bancare ale UE.28/04/2020

Datorită normelor instituite în urma crizei financiare, băncile sunt acum mai reziliente și mai bine pregătite pentru a face față șocurilor economice. Comunicarea adoptată astăzi reamintește că normele UE le permit băncilor și autorităților lor de supraveghere să acționeze într-un mod flexibil, dar responsabil, în situații de criză economică pentru a veni în sprijinul cetățenilor și al întreprinderilor, în special al întreprinderilor mici și mijlocii. Regulamentul adoptat astăzi cuprinde o serie de modificări specifice care vor maximiza capacitatea instituțiilor de credit de a acorda împrumuturi și de a absorbi pierderile provocate de pandemia de coronavirus, asigurând, în același timp, menținerea rezilienței.

Valdis Dombrovskis, vicepreședintele executiv pentru o economie în serviciul cetățenilor, a declarat: „Facem tot ce ne stă în putință pentru a ajuta gospodăriile și întreprinderile să facă față consecințelor economice provocate de coronavirus. Iar sectorul bancar poate ajuta foarte mult în acest sens. Utilizăm întreaga flexibilitate oferită de normele bancare ale UE și propunem modificări legislative specifice pentru a le permite băncilor să furnizeze în continuare lichidități, astfel încât gospodăriile și întreprinderile să poată obține finanțarea de care au nevoie. De asemenea, voi lansa în curând mese rotunde care să reunească grupurile de consumatori și de întreprinderi cu sectorul financiar, astfel încât să putem răspunde celor mai urgente nevoi cu care se confruntă cetățenii și întreprinderile noastre.”

Comisia va lansa discuții cu sectorul financiar european pentru a analiza modalitățile în care poate elabora bune practici care să ofere un sprijin suplimentar cetățenilor și întreprinderilor. Răspunsul UE la această criză trebuie coordonat pentru a se evita fragmentarea națională și a se asigura condiții de concurență echitabile.

Modificări specifice ale normelor bancare

Comisia a propus astăzi anumite modificări specifice pe termen scurt ale normelor prudențiale bancare ale UE (Regulamentul privind cerințele de capital), pentru a maximiza capacitatea băncilor de a acorda împrumuturi și de a absorbi pierderile provocate de coronavirus. Comisia propune măsuri temporare excepționale pentru a atenua impactul imediat al pandemiei de coronavirus, prin adaptarea calendarului de aplicare a standardelor internaționale de contabilitate privind capitalul băncilor, prin tratarea mai favorabilă a garanțiilor publice acordate în timpul acestei crize, prin amânarea datei de aplicare a amortizorului pentru indicatorul efectului de levier, precum și prin modificarea modului de excludere a anumitor expuneri de la calculul indicatorului de levier. Comisia propune, de asemenea, să se devanseze data de aplicare a mai multor măsuri deja convenite care vor stimula băncile să acorde finanțare salariaților, IMM-urilor și proiectelor de infrastructură.

Comunicarea interpretativă

Comunicarea publicată astăzi confirmă declarațiile recente privind utilizarea flexibilității autorizate de normele contabile și prudențiale, cum ar fi cele elaborate de Comitetul de la Basel pentru supraveghere bancară, de Autoritatea Bancară Europeană (ABE) și de Banca Centrală Europeană. Comisia încurajează băncile și autoritățile de supraveghere să utilizeze flexibilitatea oferită de cadrele contabile și prudențiale ale UE. De exemplu, comunicarea confirmă – și salută – flexibilitatea prevăzută de normele UE în ceea ce privește moratoriile publice și private privind rambursarea creditelor (orientările ABE din 2 aprilie). Comisia subliniază, de asemenea, domeniile în care băncile sunt invitate să acționeze în mod responsabil, de exemplu prin nedistribuirea dividendelor către acționari sau prin adoptarea unei abordări prudente în ceea ce privește plata remunerațiilor variabile. Comunicarea publicată astăzi reamintește, de asemenea, modalitățile în care băncile pot ajuta întreprinderile și cetățenii prin intermediul serviciilor digitale, inclusiv în ceea ce privește plățile fără contact și digitale.

Solidaritate și interes european

În ultima vreme termenii solidaritate și fragmentare s-au pronunțat tot mai frecvent discursul politic din Uniunea Europeană. Mai ales în ultimele luni a fost clamată insistent nevoia de solidaritate între statele membre. Era așteptatăo empatie deschisă față de acele țări și regiuni europene care au fost lovite năprasnic de pandemie. S-a sperat la un sprijin concret din partea acelor state membre care aveau un sistem sanitar mai solid-echipamente medicale,know how epidemiologic,asistență spitalicească și chiar sprijin financiar de la Bruxelles pentru a se putea gestiona efectele puseurilor accelerate ale crizei epidemiei. Până la urmă, treziți de clopotul alarmei umanitare care suna în teritoriile italiene, spaniole, franceze și alte zoneale Uniunii Europene, liderii guvernelor statelor membre și ai instituțiilor europene s-au dezmeticit din astenia politicianist-birocratică și au devenit mai sensibili la strigătele disperate ale partenerilor europeni. Chiar dacă guvernele statelor membre au fost atente prioritar ladurerile și nevoile din propriile țări, împreună cu liderii europeni din Bruxelles au realizat câteva gesturi desolidaritate față de ariile cele mai lovite de epidemie.

De câteva săptămâni, auzim apelul la solidaritate în relație cu efecte socio-economice ale pandemiei, cu strategii și planuri de gestionare a situației în care criza sanitară va fi însoțită de o criză economico-financiară puternică în Uniunea Europeană. S-au auzit glasurile disperate ale liderilor politici din unele state afectate puternic de actuala criză,însoțite mai mult sau mai puțin accentuat de ecoul lamentărilor liderilor instituțiilor europene,care solicitau soluții financiare europene pentru sprijinirea acelor țări care estimau deja consecințe grave economico-financiare. Argumentul conținut în discursul lor revendicativ era tot cel al solidarității europene, câteodată anunțândpercepții catastrofice despre viitorul Uniunii Europene, provocate de alte state membre(reticente la propunerile de mutualizare a datoriilor și pierderilor) care ar fi preferat fragmentarea în locul solidarității. Astfel, coeziunea și unitatea europeană s-ar fi aflat într-un moment critic.

Receptând aceste tonalități stridente ale grupului statelor membre care cereau insistent solidaritate financiară europeană,replicile dubitative ale statelor membre care aveau rețineri și atitudinea ambivalent-confuză a responsabililor din fruntea instituțiilor europene mi-am reamintim că,în primăvara anului 2016,primind premiul “Carol cel Mare”, Papa Francisc a pledat pentru construcția unei Europe care să nu aibă ca bază doar economia,ci și valorile umaniste și creștine. Suveranul Pontif relua ideea lui Jacques Delors, fost președinte al Comisiei Europene, potrivit căruia Uniunea Europeană avea nevoie nu doar de Piața Internă, ci și de suflet și spiritualitate. Deci liderii statelor membre care chemau la solidaritate financiară,prin lansarea unui plan de redresare post-criza pandemică, imaginau o Uniune în care componenta economică să se asocieze trăirilor emotive ale zonelor cele mai afectate de epidemie.

Am văzut că dinspre partea cea mai dezvoltată a Uniunii Europene nu a venit un răspuns pe placul solicitanților solidarității financiare europene. Poate că la Berlin, Haga și spațiul nordic nici nu a fost înțeles prea bine mesajullor. Sunt sigur că dacă liderilor reticenți li s-ar fi putut demonstra că o astfel de soluție este în interesul european,gradul lor de receptivitate la propunerile “suferinzilor” Europei ar fi fost mai mare.Dacă Germaniei, Olandei etc. li se argumenta că era și în interesul lor individual să contribuie la redresarea ariilor europene aflate astăzi la anaghie,liderii acestor țări ar fi fost mai receptivi;că menținerea unei anumite valori a monedei europene pentru a face față și aria sudică a Zonei Euro a fost și în avantajul comerțului exterior al Germaniei,Olandei & Comp.Și în cazul când liderii italieni,spanioli,francezi etc. ar fi practicat negocierea europeană sistematică,în locul discursurilor politice preponderent cu încărcături emoționale, doamna Merkel ar fi rezonat la concluzia că era și în interesul german ca economia europeană să nu înregistreze scăderi alarmante.Iar dacă miniștrilor de finanțe din statele membre cu stabilitate economică mai solidă li s-ar fi prezentat un scenariu prin care viitorul fond de redresare ar fi relaționat nu doar cu viitorul buget european(cum au tot insistat liderii instituțiilor europene),ci și cu un cadru financiar care ar realiza un pas înainte către uniunea financiară,atenția le-ar fi fost sporită față de ideea unui instrument financiar destinat redresării economice europene.Firește,ar fi trebuit dusă o negociere consistentă despre nivelul minim de taxare în Uniunea Europeană,ca și alte domenii ale taxării, dar și pentru o armonizare a concepțiilor despre gestionarea veniturilor și cheltuielilor în cele 27 de state membre.Și,nu în ultimul rând,poate ar fi trebuit definit mai bine interesul european din perspectiva unui plan de redresareîn Uniunea Europeană, în care fiecare stat membru să se regăsească printr-o perspectivă/strategie clară cel puțin pentru durata medie.

De mai bine de un deceniu și jumătate, liderii statelor membre și cei ai instituțiilor europene nu s-au mai preocupat de redefinirea interesului comun european.Mintea leadershipului european a stăruit mai mult asupra interguvernamentalismului(uneori însoțit de anumite atribute),din care se urmărea primordial extragerea elementelor intersului național,nesesizând că marja de realizare a acestuia se tot îngusta pe măsură ce Uniunea Europeană arăta că nu mai era o sursă infinită de bunuri comune europene.Iar Comisia Europeană și Parlamentul European,prin definiție fiind instituții servind interesul comunitar,nu au mai venit cu viziune și soluții de mobilizare a statelor membre la reinventarea interesului european,fiind mai degrabă cenușerese ale Consiliului European. Acesta din urmă,îndeosebi după Tratatul de la Lisabona,operând adesea după cunoscuta formulă a Concertului European și competiției de putere.

Cu astfel de anomalii și disfuncționalități nu e de mirare că Uniunea Europeană nu a mai arătat caracteristicile unei comunități a solidarității și frecvent au apărut percepții ale fragmentării.Actuala criză,dimpreună cu Brexit,au demonstrate iarăși că interdependențele integrării europene sunt încă prezente în mentalitatea și viața economico-socială a statelor membre ale Uniunii,că de această organizație regională încă au nevoie companiile și cetățenii europeni. Tot mai insistent apar apeluri ale unor lideri politici și intelectuali europeni către actualii lideri ai statelor membre și instituțiilor europene să găsească viziunea și curajul unei refondări a Uniunii Europene. Subiectul acestui text doar a înregistrat câteva semnale ale evenimentelor europene din zilele noastre(precum recentul Consiliu European) sperând că și liderii politici,intelectuali,economici din România vor fi atenți la aceste mesaje pe care ar trebui să le recepteze și cetățenii români.Și,firește,să găsim și noi resursele potrivite pentru implicare în reinventarea construcției europene.

Articol publicat in Cotidianul

Economia în stare de urgență – cum repornim economia?

În evoluția umanității, la intervale mai mari sau mai mici, apar diverse crize și momente de schimbare profundă în economie și în societate. Aceste puncte de inflexiune survin fie cu regularitate – cum este cazul ciclurilor economice, fie în mod spontan – cum este cazul așa-numitelor „lebede negre”, care dau peste cap toate prognozele și așteptările specialiștilor. Fie că ne referim la criza sanitară sau la cea economică – intervenită aproape instantaneu, criza-corona este un astfel de punct de inflexiune, complet imprevizibil în raport cu dinamica economică și socială la nivel global.

Economia în stare de urgență

În repetate rânduri s-a spus că nimic nu va mai fi la fel după această criză-corona. Nimic nu va mai fi la fel, dar va fi, în sensul că viața își va urma cursul iar economia se va redresa, mai devreme sau mai târziu, în funcție de gradul său de flexibilitate și de eficiența măsurilor de relansare economică.

Este fără precedent modul în care economia, la scară globală, s-a văzut confruntată cu pandemia Covid-19 și cu restricțiile impuse de criza de sănătate publică. Starea de urgență la care au apelat autoritățile, peste tot în lume, înseamnă evident restricții și suspendarea unor activități. Avem de-a face cu un efort aproape global de protejare a sănătății oamenilor, de unde necesitatea de a oferi timp sistemului sanitar să reziste în lupta cu un virus nou, complet necunoscut, a cărei răspândire a devenit pandemică. Astfel, numeroase companii și chiar sectoare întregi ale economiei au ales să intre „în izolare”, în principal din rațiuni de protejare a angajaților.

Acest lockdown quasi-generalizat, combinat cu deteriorarea sentimentului economic în lipsa unui orizont de așteptare în rezolvarea crizei sanitare, explică ajustările drastice ale prognozelor economice, care s-au înrăutățit consistent peste tot în lume. De exemplu, potrivit FMI, economia globală va scădea cu 3% în 2020, în condițiile în care majoritatea economiilor lumii vor evolua în teritoriu negativ, în ciuda măsurilor active anunțate sau pe care guvernele deja le-au adoptat.

Starea de urgență a impus reguli stricte în privința funcționării unor sectoare, obligații specifice pentru asigurarea continuității în funcționare, chiar unele prevederi incomode pentru mecanismele economiei de piață. Din acest punct de vedere, trebuie susținut modul echilibrat în care autoritățile române s-au raportat la mecanismele pieței, cu preocuparea generală de a nu interveni agresiv în funcționarea acestora.

Economiștii și întreprinzătorii de bună-credință știu că măsurile radical intervenționiste pot conduce mai degrabă la efecte adverse, cum ar fi apariția penuriei pe anumite piețe, fie că ne referim la medicamente sau produse alimentare. Tocmai de aceea, economia nu trebuie orientată pe contrasens față de legile cererii și ofertei, nici măcar în starea de urgență, mai ales atunci când întreprinzătorii arată eforturi de solidaritate.  

Să avem încredere în economia de piață

În plină criză sanitară, când nevoia de dispozitive medicale de protecție a crescut brusc, mediul antreprenorial din România a înțeles exigențele momentului. În convergență cu preocupările autorităților, zeci de firme cu capital românesc au ales să producă măști de protecție, combinezoane și alte echipamente. Orice criză oferă, evident, și oportunități. Iar acest efort de reprofilare industrială va fi de mare ajutor în perioada următoare, dacă riscurile pandemiei se vor prelungi în timp.

Cu economia de piață vom traversa starea de urgență și, prin politici publice stimulative, tot cu economia de piață vom reuși să ne redresăm economic și să mergem mai departe.

Însă trebuie să avem grijă, cu atât mai mult în actuala stare de urgență, ca economia de piață să nu degenereze pe calea oportunismului și a hazardului moral. De aceea avem nevoie de transparență, decizii fundamentate și reguli clare pentru toată lumea, fie că ne referim la schemele de sprijin, la șomajul tehnic sau accesul la fondurile publice.

Este important să înțelegem că orice etapă de provocări sistemice necesită flexibilitate sistemică, care este în esență atributul unui mediu antreprenorial de piață. Cu cât o economie comportă mai multă flexibilitate, cu atât mai ușor va face față provocărilor – a se citi costurilor ajustării. Criza actuală devine, astfel, un test de anduranță și viziune pentru orice mediu antreprenorial, dincolo de soluțiile de sprijin guvernamental.

Mai devreme sau mai târziu, vom descoperi că ajustările induse de criza-corona arată profunde efecte disruptive față de modelul economic actual, aflat oricum într-o tranziție evidentă către economia și societatea digitală. În viitor, tendințele disruptive vor deveni normă pentru multe dintre sectoarele actuale, care se vor reconfigura fie prin viziune, fie vrând-nevrând, sub presiunea inovațiilor și tehnologiilor digitale. De aceea, în ecuația crizei-corona trebuie să căutăm și oportunități, căci vor exista cu duiumul.

De exemplu, prin diverse scheme de sprijin și investiții, putem alege să susținem strategic anumite sectoare, pentru reducerea dependenței de unele importuri. Până la urmă, însă, tot la judecata pieței se va ajunge. Numai astfel vom înțelege dacă, pe termen mai lung, producătorii naționali sunt competitivi în raport de concurența de pe piața externă. În caz contrar, injecțiile financiare din prezent nu vor fi valorificate așa cum se presupune. De aceea este important, în speță, obținem un echilibru fezabil între soluțiile naționale și beneficiile comerțului liber pe plan internațional.

Ce se schimbă, pe scară largă, în economie?

În curând, tot mai multe sectoare își vor relua treptat activitatea. Oamenii se vor întoarce la muncă iar producția pusă în stand-by vreme de săptămâni va fi „repornită”. Aceasta nu înseamnă, însă, că economia în ansamblu va fi repornită. Producția, adică oferta, este doar o parte a economiei. Cealaltă latură a pieței este dată de cerere.

Din punctul de vedere al capacității și vitezei de restart, este evident că producția și oferta își pot reveni destul de ușor. „Starea de urgență” nu a deteriorat factorii de producție și condițiile obiective, tehnice și tehnologice, ale producției, așa cum o știam. Cu totul altfel stau lucrurile, însă, în privința cererii și a consumului populației.

Dacă natura obiectivă și cantitativă a funcției de producție este oarecum imună la coronavirus, lucrurile stau complet diferit în privința consumului și a cererii, care se bazează pe profunde resorturi subiective, calitative și psihologice. Acestea au fost serios perturbate de criza de sănătate publică. În locul înclinației spre consum, care a dat nota economică a ultimilor ani, atât în societate, cât și la nivelul companiilor s-au instaurat atitudini prudente, multiple temeri și incertitudini în raport cu viitorul.

În traducere economică, criza-corona răscolește tocmai datele esențiale ale economiei de piață: prețurile. În acest sens, criza-corona antrenează, de fapt, o adevărată revoluție a prețurilor, care va evolua în pas cu ajustările structurale din economie. Prăbușirea fără precedent a prețului petrolului pe piața internațională este doar un exemplu incipient a anvergurii ajustărilor de piață, în actuala dinamică recesionistă.

Fără a dori să exemplific, multe sectoare ale economiei pe care o știam înainte de criză se vor reconfigura radical, și într-adevăr, nimic nu va mai fi la fel. Iar la nivelul economiei reale, „revoluția prețurilor” indică deja ajustări negative majore, adică falimente și pierderi de locuri de muncă. Unele dintre acestea pot fi prevenite, prin soluții de sprijin financiar, altele însă doar temporizate.

Cum repornim economia?

Aceasta este cea mai frecventă întrebare în dezbaterile economice actuale. Problema este că repornirea economiei nu se poate face întocmai precum a avut loc „oprirea” acesteia, dacă putem spune așa. De fapt, economia nu a fost oprită, cu excepția unor sectoare a căror activitate a fost explicit suspendată prin decizia autorităților, cum ar fi turismul, Horeca, organizarea de evenimente etc.

Problema cu repornirea economiei ține de faptul că economia nu funcționează asemeni unui computer sau motor, înzestrat cu buton start/stop și a cărei funcționare este identică după fiecare sesiune de shutdown.

Economia funcționează prin acțiunile pe care oamenii le întreprind, în funcție de anticipările pe care ei le fac, de riscurile pe care sunt sau nu dispuși să și le asume, de încrederea pe care o au în funcționarea predictibilă a piețelor etc. De aceea, economia nu poate „reporni” ca întreg, în mod nealterat, în parametrii de dinaintea crizei.

În acest sens, unele sectoare vor avea continuitate în funcționare, altele vor avea nevoie de mai mult timp pentru a se trezi la viață, altele vor fi complet reconfigurate după trecerea actualei crize. Mai concret, economia post-corona va fi diferită de cea de dinaintea epidemiei. Ceea ce spunem acum că vrem să „repornim” va ajunge să reprezinte, de fapt, o altă (nouă) economie, după cum și realitatea socială se va schimba semnificativ, probabil pentru mult timp de acum înainte.

Dar cum va arăta economia în viitor, în toată profunzimea ajustărilor sale? De răspunsul la această întrebare va depinde viabilitatea pe termen lung a soluțiilor de relansare.

Nimeni nu poate desluși, cu acuratețe deplină, dinamica schimbărilor structurale din lunile următoare sau chiar din anii următori. Sunt însă deosebit de importante tendințele pe care le putem anticipa în planul evoluțiilor economice și sociale.

Probabil că, în următoarea etapă a vieții noastre, economia va fi într-o mai mică măsură una a mobilității și mai mult o economie a securității – sanitare, alimentare, energetice. Vom avea mai puțin o economie a interacțiunii personale și mai mult una a comunicării digitale. Chiar dacă se va renunța în curând la „stay at home”, acesta va fi înlocuit cu „stay safe, iar telemunca, videoconferințele, măsurile de protecție și de distanțare socială vor continua să facă parte din viața noastră cotidiană. Poate că unele vor deveni chiar oportunități de afaceri sau noi paradigme în viața socială.

Care sunt soluțiile de relansare economică?

Orice discuție despre relansare ar trebui să pornească de la preocuparea de a înțelege cât mai bine natura crizei economice actuale, pentru a nu stârni conflicte și contradicții la nivelul direcțiilor asumate și al mijloacelor utilizate.

Înainte de enunțarea acestora, se cuvine a schița câteva elemente de context, pentru o cât mai corectă punere în pagină a posibilităților curente, dar și a responsabilităților trecute și viitoare:

  • criza-corona economică nu este o criză standard, ciclică, ale cărei cauze să provină din sfera dezechilibrelor financiare, precum a fost criza economică din 2008-2009, în ciuda coincidenței flagrante cu epuizarea etapei de expansiune a ciclului economic actual, așa cum arătau prognozele macroeconomice încă de la începutul anului 2019;
  • date fiind cauzele, soluțiile trebuie gândite nu doar în raport cu economia de dinaintea crizei, ci cu privirea ațintită cât mai departe în viitor, la economia și societatea care vor fi să fie post-coronavirus, pentru ca ajustările necesare și efectele disruptive să fie valorificate și ca oportunități economice;
  • criza-corona a găsit România dezarmată ca spațiu bugetar de intervenție, date fiind politicile pro-ciclice hazardate ale fostei guvernări, care au făcut din România campioana europeană a deficitelor bugetare, așa cum am anticipat în repetate rânduri, culminând cu solicitarea Președintelui României de reexaminare a bugetului pentru anul 2019;
  • România este singura din UE care a evoluat în ultimii ani pe contrasensul echilibrelor economice, atât în planul responsabilității fiscal-bugetare, cât și prin deficitele externe care s-au adâncit continuu, în ciuda creșterii economice. În prezent, după „deficite gemene” record de 4,6% din PIB în 2019, deteriorarea perspectivei economice include și nota de plată pentru politicile proaste din ultimii ani.
  • spațiul de intervenție în 2020 este limitat la deficitul pe care statul îl poate finanța în contextul suspendării regulilor privind deficitul din Tratatul de Stabilitate și Creștere, însă această capacitate de finanțare nu trebuie niciodată împinsă până dincolo de limite, în special în contextul macroeconomic actual, marcat de volatilitate și riscuri;
  • în plan global, nu există soluții standard dar merită susținute instrumente comune, în special la nivelul Uniunii Europene, în care economiile naționale beneficiază de un grad înalt de integrare, ceea ce reclamă armonizare și un mix (național) adecvat între politicile fiscal-bugetare și politicile monetare.

Date fiind aceste premise contextuale la nivel de fenomen și pentru România, soluțiile economice la criza-corona trebuie axate pe câteva direcții sau obiective imperative:

1. Prima și cea mai importantă direcție este rezolvarea crizei de sănătate publică! Aceasta este soluția „economică” primordială deoarece economia se hrănește din încredere și predictibilitate, de unde nevoia de reducere a incertitudinii și temerilor pe care oamenii le resimt în legătură cu sănătatea și viața lor. De aici ar rezulta doza de optimism și de perspectivă pozitivă care ar susține consumul – deci relansarea cererii.

Este foarte probabil ca problemele de sănătate publică să nu dispară foarte curând iar soluția medicală certă (vaccin și/sau tratament) să întârzie să apară. În aceste condiții, va trebui să învățăm să conviețuim cu acest coronavirus. De aceea vor trebui asigurate resursele financiare pentru ca infrastructura medicală, umană și tehnologică, să poată duce această luptă de anduranță psihologică împotriva Covid-19.

2. A doua direcție vizează asigurarea unui cadru eficient de guvernanță economică, ceea ce se traduce prin măsuri guvernamentale corect fundamentate, transparente și obiective în raport cu problemele identificate, care să ofere soluții eficiente, prin care mediul de afaceri să acumuleze treptat încredere în perspectivele economice iar apetitul antreprenorial să revină în teritoriu pozitiv – deci relansarea ofertei.

În această privință, se impun anumite nuanțe în raport cu mix-ul optimal de măsuri pe partea de ofertă, cele axate pe credite garantate pentru capital de lucru și investiții. Să nu ne imaginăm că întreprinzătorii din sectoarele afectate se vor înghesui să dea curs acum unor noi proiecte de investiții, înainte ca în economie să apară semne clare de revenire. Iar aceasta nu va fi atât de rapidă sau uniformă la scara tuturor sectoarelor.

Din acest motiv, pachetele de finanțare pentru sectorul privat trebuie axate prioritar pe asigurarea capitalului de lucru și, abia ulterior, pe investiții de dezvoltare. Este foarte importantă, în acest sens, implementarea schemei IMM Invest a creditelor garantate, credite destinate IMM-urilor, micilor întreprinzători, meșteșugari sau fermieri, adică tocmai celor mai vulnerabile categorii în fața crizei economice.

3. A treia direcție vizează utilizarea soluțiilor comune care se conturează la nivelul UE, prin care România să mobilizeze capabilități financiare importante, necesare stimulării economice, nu doar în perioada imediată și nu doar pentru sectoarele direct afectate. Este vorba de utilizarea de mecanisme de sprijin și instrumente financiare care să asiste, pe termen scurt și mediu, efortul de redresare economică, în contextul unor politici monetare adaptate rațional momentului.

Din acest punct de vedere, accesarea unor instrumente financiare puternice, cum ar fi inițiativa SURE și Fondul de redresare economică – aflat în prezent pe masa de lucru a Comisiei Europene, ar oferi mediului economic și piețelor financiare garanții cât mai solide privind capacitatea statului de susținere a efortului de redresare – deci încredere economică și instituțională.

Până în prezent, România a aplicat măsurile care se impuneau ca reacție imediată în raport cu sectoarele afectate, în principal prin protejarea angajaților a căror activitate a fost suspendată ca efect al stării de urgență. Aici trebuie amintită și reacția fermă în materie de politică monetară, în linie cu deciziile adoptate de alte bănci centrale.

Pe măsură ce restricțiile administrative vor fi reduse sau eliminate, vor prevala politicile pro-active, de relansare economică, într-un anume mix de tipul protecție – stimulare.

În această abordare s-ar înscrie, de exemplu, inițiativa SURE de la nivelul UE, ca asistență financiară rambursabilă menită să sprijine schemele naționale pentru programul redus de lucru sau alte măsuri cerute de flexibilizarea ocupării forței de muncă. Este evident faptul că, cel puțin pentru anumite sectoare economice, „repornirea” nu se va putea face, în principal din motive de cerere, la nivelul de activitate anterior crizei-corona.

România trebuie să continue să negocieze inspirat toate posibilitățile de relocare a fondurilor europene nerambursabile, care să fie orientate în 2020 către programe majore de dezvoltare, prin accelerarea investițiilor în infrastructura de transport și prin digitalizarea serviciilor publice, cu efecte de antrenare certe în întreaga economie.

Este de bun augur, în acest sens, Programul Operațional de 4,5 miliarde euro dedicat sistemului sanitar, care include construirea și dotarea a trei spitale regionale. Astfel de investiții trebuie rapid operaționalizate și multiplicate și pentru alte domenii.

În plus, într-o viitoare paradigmă a economiei securității – alimentare, energetice, sanitare,România are uriașe oportunități de reașezare strategică pe harta regională a lanțurilor valorice din agricultură și industria alimentară, din energie și din sfera resurselor, precum și în industria dispozitivelor medicale și cea farmaceutică.

Nu în ultimul rând, România trebuie să-și reașeze prioritățile în planul finanțelor publice, date fiind și provocările majore cu care economiile lumii se vor confrunta în următorii ani în materie de stabilitate financiară și sustenabilitate a datoriilor publice.

Odată cu primele îngrijorări asupra implicațiilor economice ale crizei-corona, unele țări au ales să reacționeze cu soluții standard, în principal monetare, precum în cazul crizelor ciclice. Ulterior, a fost evidențiată importanța soluțiilor dedicate economiei reale, în principal structurale, în raport cu cele de factură macro-financiară. Există deci premise majore ca și această criză să își lase amprenta, mai devreme sau mai târziu, asupra sustenabilității datoriilor suverane. Dar prioritară este acum sănătatea oamenilor!

*  *  *

La începutul lunii martie a.c., înainte de declanșarea crizei sanitare, am propus Președintelui României constituirea unui grup de lucru interinstituțional pentru evaluarea implicațiilor economice ale Covid-19. Astfel a fost înființat, prin Memorandum al Guvernului, formatul consultativ GLI ECOROM, în cadrul căruia au fost și sunt organizate consultări active cu toate sectoarele relevante ale mediului de afaceri din România, în vederea identificării de soluții de protejare împotriva efectelor economice ale crizei de coronavirus.

Doresc să încurajez, și pe această cale, transmiterea în continuare de sugestii și propuneri în materie de soluții din partea tuturor celor preocupați de perspectivele economice ale României.