Ministerul Culturii, cu sprijinul
Guvernului României, a realizat un proiect de schemă de ajutor de stat pentru
sectorul cultural privat afectat de contextual actual. Bugetul estimat este de
100.000.000 euro.
Beneficiari eligibili: organizații neguvernamentale și societăți comerciale (IMM-uri, întreprinderi mari) care au desfășurat activități în ultimii 2 ani conform raportului de activitate asumat de reprezentantul legal al solicitantului în unul dintre următoarele domenii culturale: artele spectacolului (teatru, muzică, dans), artele vizuale (pictură, sculptură, film, fotografie), patrimoniu, carte, audio-vizual, educație culturală. Aceștia trebuie să fie înscriși la data depunerii proiectului în Registrul Sectorului Cultural gestionat de Institutul Naţional de Cercetare şi Formare Culturală (INCFC), instituție în subordinea Ministerului Culturii. Registrul Sectorului Cultural: www.culturadata.ro/registrul-sectorului-cultural.
Preînscriere până la 25.11.2020.
Măsura A: microgranturi Operatorii culturali care nu au venituri din vânzare de bilet Valoarea maximă a ajutorului de stat este echivalentul în lei a sumei de 4.000 euro/beneficiar de ajutor de stat. Măsura B: Granturi pentru organizare festivaluri culturale Operatorii culturali care au organizat un festival cultural cu vânzare de bilete.
Valoarea maximă a ajutorului de stat este echivalentul în lei a 25% din valoarea brută a biletelor vândute la ediția din 2019 a festivalului, dar nu mai mult de 800.000 euro.
Măsura C: Granturi pentru organizare evenimente culturale Operatorii culturali au organizat evenimente culturale în anul 2019 și au venituri din bilete vândute C.1 Evenimente muzicale și evenimente de tip stand-up comedy:
Între 1-10 evenimente organizate în anul 2019 – valoarea maximă a ajutorului de stat este echivalentul în lei a 5% din valoarea brută a biletelor vândute la evenimentele organizate în 2019, dar nu mai mult de 800.000 euro. Între 11-50 evenimente organizate în anul 2019 – valoarea maximă a ajutorului de stat este echivalentul în lei a 7% din valoarea brută a biletelor vândute la evenimentele organizate în 2019, dar nu mai mult de 800.000 euro.
Peste 50 evenimente organizate în anul 2019 – valoarea maximă a ajutorului de stat este echivalentul în lei a 9% din valoarea brută a biletelor vândute la evenimentele organizate în 2019, dar nu mai mult de 800.000 euro.
C.2 Evenimente din alte domenii culturale decât domeniul muzical și stand-up comedy: Valoarea maximă a ajutorului de stat este echivalentul în lei a 50% din valoarea brută a biletelor vândute la evenimentele organizate în 2019, dar nu mai mult de 800.000 euro. Măsura D: Granturi pentru librării
Valoarea maximă a ajutorului de stat este echivalentul în lei a 25% din valoarea brută a vânzărilor de carte din 2019, dar nu mai mult de 800.000 euro.
Măsura E: Granturi pentru edituri Valoarea maximă a ajutorului de stat este echivalentul în lei a 25% din valoarea brută a vânzărilor fizice directe de carte din 2019, dar nu mai mult de 800.000 euro.
De
la începutul crizei sanitare generate de virusul SARS-COV-2, comerțul electronic
în România a cunoscut o creștere spectaculoasă. Acum, această formă de comerț
digital se situează la nivelul la care ar fi ajuns în aproximativ 5 ani, dacă
s-ar fi dezvoltat în ritmul anterior pandemiei.
BinBox – unul dintre jucătorii importanți pe piața servicii Cloud și Data Center
din România, și Oak3 – agenție digitală de top, specializată în
dezvoltare de platforme de comerț electronic pentru magazine online B2C și B2B
și integrări de comerț electronic cu sisteme ERP, se angajează într-un parteneriat,
cu scopul de a încuraja adoptarea și dezvoltarea comerțului electronic în
România, și susțin transformarea digitală.
În
această colaborare, BinBox vine cu o soluție
completă de găzduire a unui magazin online bazat pe Magento (by Bitnami). Aceasta
cuprinde elemente precum domeniu pentru website, adrese de email profesionale,
infrastructură virtuală scalabilă dar și găzduire și spațiu de stocare. Oferta este una de top,
elementele soluției bazându-se pe cele mai performante tehnologii precum Cisco
și Microsoft încă din pachetul de bază.
“Acest parteneriat
reprezintă, în primul rând, o oportunitate antreprenorii care vor să-și
dezvolte un website de comerț electronic și care vor putea să cumpere toate
serviciile de care au nevoie dintr-un singur loc. Este un pachet de servicii
care folosește tehnologii de nivel enterprise (Cisco UCS, Azure Stack,
Microsoft 356 și Magento) la un preț foarte competitiv.” – a declarat Alexandru
Pătrașcu, Director de Operațiuni în cadrul BinBox Global Services.
Aportul
Oak3 vine prin dezvoltarea propriu-zisă a magazinelor online bazate pe Magento,
capabile să susțină o bază de date de produse amplă. Echipa lor de
profesioniști își angajează expertiza, precum și experiența anterioară pentru a
ajuta companiile interesate de lansarea unui magazine online cu planificarea strategică, proiectarea, dezvoltarea site-ului web și
întreținerea post-lansare.
“Contextul
economic actual și tendințele în creștere legate de comerțul online aduc în
prim plan necesitatea unei prezente puternice pe această piață. Prin acest
pachet de servicii venim în întâmpinarea antreprenorilor oferindu-le
posibilitatea de a dezvolta, prin programatorii noștri certificați, un magazin
online folosind Magento, una dintre cele mai robuste platforme de comerț
electronic.” a declarat Vlad Buruian, CEO Oak3.
Compania
BinBox a fost înființată în anul 2018 și, într-un timp foarte scurt, a
devenit unul dintre furnizorii de servicii Cloud importanți din România.
Partener Microsoft și Cisco, firma operează două centre de date Tier III,
construite după cele mai exigente standarde, ce pot asigura inclusiv redundanța
serverelor virtuale și a implementat pentru prima dată în România serviciul de
Cloud on premises de la Microsoft, Azure Stack, în scopuri comerciale.
Având o echipă
puternică de programatori certificați Magento cu experiență vastă în crearea cu
succes de proiecte eCommerce, Oak3 este unul dintre furnizorii
importanți de servicii integrate de dezvoltare magazine online si software din
România, cu o prezentă pe piața de peste 10 ani.
Agroland, cel mai mare lanț de magazine
din România specializate în grădinărit, îngrijirea animalelor de companie și
hobby farming, a realizat un plasament privat prin care au fost subscrise
8.565.782 de acțiuni, în valoare de 38,5 milioane de lei (7,9 milioane de
euro), intermediat de TradeVille, încheiat anticipat, din prima zi, în
condițiile unei suprasubscrieri cu 385% peste valoarea ofertei: totalul
acțiunilor subscrise – de 4,85 ori mai mare decât oferta inițială de 1.765.590
de acțiuni, 139 de subscrieri înregistrate, metoda de alocare – pro-rata,
prețul de vânzare – 4,5 lei pe acțiune, subscrierea minimă – 99.000 lei,
echivalentul a 22.000 de acțiuni.
Horia Cardoș
(foto), fondator și director general al Agroland:
„Succesul acestui plasament de acțiuni atestă încă o dată încrederea în modelul
de business al Agroland. Investitorii la bursă caută predictibilitate,
rezultate financiare solide și planuri de dezvoltare sustenabile, iar acestea
sunt principii pe care am construit de la bun început businessul Agroland și pe
baza cărora vom crește în continuare”.
Ovidiu-George
Dumitrescu, director general adjunct al TradeVille: „Chiar
dacă anul 2020 se apropie de final, TradeVille continuă seria plasamentelor de
succes cu acțiunile uneia dintre cele mai interesante companii din
agribusiness-ul românesc. Cu interese variind de la comerțul cu produse
agricole clasice la incubarea de companii agri-tech, Agroland are potențialul
de a profita consistent pe seama dezvoltării agriculturii, la noi în țară”, a
adăugat
Agroland informează că „peste 97% dintre
ordinele de subscriere ale clienților TradeVille care au participat la
plasament au fost lansate prin platforma online de tranzacționare. Această
ofertă de acțiuni survine la opt luni de la finalizarea cu succes a unei oferte
de obligațiuni corporative, desfășurată de Agroland în parteneriat cu
TradeVille, prin care a fost obținută o finanțare de 8.080.300 lei. Capitalul
respectiv a fost parțial utilizat pentru dezvoltarea unui nou concept de
magazine, Agroland MEGA, care se adresează atât clienților tradiționali, cât și
celor cu venituri peste medie. În urma încheierii cu succes a plasamentului
de acțiuni, evaluarea Agroland se situează la 10 milioane de euro, estimează
reprezentanții companiei. Acest plasament încheie unul dintre cei mai
profitabili și intenși ani ai Agroland, care a finalizat primul semestru din
2020 cu o cifră de afaceri de 25,5 milioane de euro, în creștere cu 18% față de
aceeași perioadă din 2019, și cu un profit net de patru ori mai mare decât cel
înregistrat în 2019. Printre celelalte momente marcante pentru activitatea
companiei, se numără preluarea activității Avicola București, sucursala
Mihăilești, și deschiderea primului magazin de tip MEGA din București, situat
pe Șoseaua Fundeni. La începutul lui 2021, Agroland a planificat listarea
acțiunilor pe sistemul multilateral de tranzacționare operat de BVB”.
Agroland(https://www.agroland.ro) este „cea mai mare
rețea de magazine cu produse pentru gardening, pet care și hobby farming din
România, are capital 100% românesc și a fost fondată în 1997, la Timișoara, de
către antreprenorul Horia Cardoș. În prezent, rețeaua Agroland are 248 de
unități, localizate în 29 de județe, și 400.000 de clienți unici/an. În 2019, a
înregistrat peste 2,2 milioane de bonuri de cumpărături și o medie de cinci
vizite pe an pentru fiecare client. Printre produsele comercializate se află: pui
de o zi, furaje şi echipamente pentru ferme mici şi medii, produse pentru
grădinărit – seminţe, material săditor, fertilizanți, echipamente – şi hrană și
accesorii pentru animale de companie. Agroland a înregistrat o cifră de afaceri
de 30 milioane de euro, la finele lui 2019, și are 220 de angajați. În 2013 a
devenit membră a ERPA – Asociația Producătorilor de Păsări Rurale din Europa”.
TradeVille este „un broker cu vechime de
peste 25 de ani pe piața de capital din România și oferă clienților de retail
acces facil și rapid la Bursa de Valori București și la marile burse
internaționale. În 2020, Tradeville a primit din partea Bursei de Valori
București cele mai multe trofee la ceremonia de premiere a performanțelor
bursiere: Brokerul anului pe segmentul de retail, Premiul pentru inovație în
industria de brokeraj și, respectiv, Cel mai activ intermediar pe piața primară
a pieței AeRO”.
Institutul de Studii Financiare (ISF) va organiza, pe data de 24 noiembrie 2020, începând cu ora 12.00, Conferința Internațională ISF 2020 „Noile generații de consumatori de servicii financiare – cum îi formăm, cum îi educăm”.
Evenimentul se va desfășura sub înaltul patronaj al Autorității de Supraveghere Financiară și va fi transmis online prin intermediul platformei Zoom.
Tema conferinței va fi centrată în jurul unui subiect de mare actualitate: cum vor influența pandemia COVID-19 și comunicarea online educația financiară și noile generații de consumatori.
În această perioadă, în care piețele financiare traversează schimbări fundamentale de paradigmă, educația financiară va avea un rol determinant, mai ales în formarea noilor generații de consumatori.
În acest context, există câteva subiecte esențiale, aflate de altfel și pe agenda OECD, care vor fi laitmotivul dezbaterilor ce vor avea loc în cadrul conferinței organizate de ISF:
· Care ar trebui să fie modelele de educație financiară menite să sprijine consumatorii sau companiile în astfel de momente?
· Se pot menține atât ritmul, cât și calitatea demersurilor inițiate de piață și de autoritățile de reglementare pentru creșterea gradului de educație financiară?
· În ce măsură un proces unic și susținut de evaluare a competențelor profesionale ale personalului din asigurări poate contribui la îmbunătățirea relației cu consumatorul de servicii de asigurări?
· Ce alternative există în plan internațional pentru creșterea profesionalizării piețelor financiare?
„Asistăm la o transformare accelerată a piețelor financiare prin digitalizare și prin acces facil la aproape toate produsele de asigurări, pensii, burse sau fonduri de investiții. Milioanelor de consumatorii din România li se oferă o varietate de instrumente financiare complexe cu o gamă mare de opțiuni. Responsabilitatea și riscul se mută către asigurați, investitori sau viitori pensionari. Dacă consumatorii sunt educați financiar vor avea mai multe șanse de a economisi și de a se proteja de eventualele efecte adverse, ceea ce va avea un impact pozitiv asupra situației lor financiare și asupra creșterii economice. Consider că prin educație financiară putem îmbunătăți performanța economică a fiecăruia, dar și bunăstarea societății în general”, a declarat domnul Valentin Ionescu, Președintele ISF.
Taxele salariale, precum impozitul pe venit și contribuțiile sociale, fac din ce în ce mai des obiectul inspecțiilor fiscale. Companiile trebuie să stabilească proceduri clare, să documenteze și să justifice cu atenție tratamentele fiscale ale tuturor relațiilor contractuale, fie că vorbim despre telemuncă, pachete de beneficii sau diurnă, pentru a nu atrage recalificarea veniturilor și plata unor penalități importante, au subliniat reprezentanții EY în cadrul evenimentului „Tu cu ce viteză iei virajul? O echipă pentru circuitul personalului transfrontalier al lui 2021”, în care au dezbătut împreună cu reprezentanții mediului de business o serie de probleme legate de munca de oriunde, detașări, noile pachete de beneficii sau Gig economy.
„Înainte de pandemie, majoritatea angajatorilor erau preocupați să asigure angajaților cât mai multe și mai inventive beneficii. Acum, acestea au devenit redundante, iar angajatorii se văd nevoiți să se adapteze la noua realitate. În încercarea de a-și păstra angajații motivați și productivi, este posibil ca angajatorii să nu mai ia în calcul și tratamentele fiscale ale noilor pachete de beneficii”, a avertizat Corina Mîndoiu, Partener Asociat, departamentul Impozit pe Venit și Contribuții Sociale, EY România.
Corina Mindoiu, EY Romania
Majoritatea noilor pachete de beneficii vizează implementarea
unui program de muncă flexibil, achiziția de mobilier sau de echipamente
tehnologice, pentru care angajatorii au apelat și la ajutorul de 2500 lei, reînnoirea
abonamentelor și asigurărilor medicale sau training-uri variate, care se
concentrează mai ales pe utilizarea tehnologiei – cum să conduci o ședință cu
colegii sau clienții în online, well-being și parenting. De asemenea, o parte
dintre angajatori au contractat servicii de taximetrie pentru angajații fără
mașină de serviciu, astfel încât să nu circule cu transportul în comun și să le
asigure un grad mai mare de siguranță.
Tot legat de beneficii, având în vedere că se apropie Crăciunul, e important ca angajatorii să nu scape din vedere tratamentul fiscal, indiferent cum aleg să-și răsplătească angajații – o petrecere on-line sau un concert personalizat. „Sunt convinsă că această zonă de beneficii va fi un punct important pe agenda inspecțiilor fiscale”, a adăugat Corina Mîndoiu.
Lucrul cu subcontractorii (freelance-rii organizați ca PFA/PFI sau microîntreprinderi) a primit un impuls neașteptat în pandemie, iar această tendință va continua. În acest context, companiile trebuie să se asigure că nu plătesc un preț „fiscal”. Dacă, aparent, munca cu gig workers aduce doar avantaje (flexibilitate, nu presupune existența unui pachet de beneficii, foarte posibil costuri mai mici decât cele înregistrare cu un angajat, lucrează de acasă oricum) este posibil ca eventualele inspecții fiscale să considere că este o activitate dependentă și, prin urmare, să recalifice veniturile și să stabilească obligații mari de plată.
„Mobilitatea personalului este la o scară fără precedent în aceste luni și tot mai multe companii primesc din partea angajaților solicitări de a lucra de oriunde, chiar și din altă țară. Pe fondul noilor schimbări legate de carantină, nevoi personale, limitarea călătoriilor, companiile sunt nevoite să se acomodeze cu rapiditate”, a precizat Inga Țîgai, Director, Tehnologie și Transformare Fiscală, EY Europa de Sud-Est.
Inga Țîgai, Director, Tehnologie și Transformare Fiscală, EY Europa de Sud-Est
Prin urmare, ceea ce în trecut se planifica cu grijă și
cumpătare, acum se petrece într-o maniera pompieristică. Implicații legate de statul
unde angajatul își desfășoară activitățile, evitarea dublei impozitări, riscul
de sediu permanent în celălalt stat, se reflectă invariabil într-un volum de
muncă sporit pentru departamentele financiare sau de resurse umane.
„Pentru a reduce această corvoadă administrativă și a minimiza riscul ca deciziile, chiar bune, să fie luate prea târziu, companiile trebuie să identifice tehnologiile și soluțiile interactive, care să preia aspectele legate de trasabilitatea angajaților și de alertare asupra riscurilor fiscale. Un tax mobility tracker sau un ChatBot sunt soluții facile și relativ ieftin de adoptat”, a exemplificat Inga Tîgai.
În cazul personalului cu rol regional, analizele care
s-au efectuat în trecut trebuie revăzute prin prisma noii realități, cum ar fi,
de exemplu, dacă respectivul personal nu mai efectuează deplasări de afaceri
sau angajații au ales o altă țară din care să-și desfășoare activitatea la
distanță, chiar și temporar.
„În prezent, companiile folosesc deja un mix de forță de muncă compus din: angajați permanenți, temporari, lucrători mobili (cei detașați din alte jurisdicții), colaboratori externi (de exemplu, sub-contractori), precum și soluții de automatizare inteligentă (de exemplu, Robotic Process Automation – RPA”). În consecință, modelele de taxare trebuie modificate astfel încât să poată acoperi această nouă realitate de pe piața forței de muncă și, în același timp, să asigure colectarea de venituri pentru sistemele publice”, a subliniat Claudia Sofianu, Lider CESA, departamentul Impozit pe Venit și Contribuții Sociale, EY România.
În privința noutăților legislative privind detașările
și remunerațiile angajaților, un aspect important pe care trebuie să îl
cunoască angajatorii români care detașează salariați pe teritoriul UE este obligația
de a-și informa în scris salariații, anterior detașării, cu privire la
elementele constitutive ale remunerației și nivelul lor, indemnizația specifică
detașării precum și cheltuielile generate de detașare.
„Pe lângă aceste informații, documentația de detașare trebuie să cuprindă și informațiile prevăzute de art. 18 (1) Codul Muncii: durata detașării, moneda în care se va plăti salariul și modalitatea de plată, reglementări principale din legislația muncii din acea țară, condițiile de climă și de repatriere”, a punctat Anca Atanasiu, Managing Associate în cadrul Radu și Asociații SPRL. Toate aceste documente trebuie să poată fi furnizate autorităților competente din țara gazdă, în cazul unui control.
Anca Atanasiu, Managing Associate în cadrul Radu și Asociații SPRL
Având în vedere că verificările fiscale derulate de autorități sunt în creștere, ca și schimbul de informații între state, potențialele sancțiuni, precum și riscul reputațional, vor spori vigilența angajatorilor și îi vor face mai atenți la obligațiile pe care le au în zona de impozit pe venit și contribuții sociale. „Un control se poate iniția nu doar pentru impozitul pe profit, TVA, prețuri de transfer, care au fost cele mai frecvente până acum, ci și pentru impozitul pe venit și contribuții sociale, cele din urmă și la solicitarea expresă a autorităților din țara de origine a angajatului, atunci când vorbim de detașați”, a subliniat Stela Andrei, Partener Asociat în departamentul de Asistență fiscală și juridică al EY România.
Stela Andrei, Partener Asociat în departamentul de Asistență fiscală și juridică al EY România
Pentru a trece cu bine peste un control, ar fi indicat
ca angajatorii să prezinte toate documentele justificative. De exemplu, în
cazul detașaților în România, ar trebui prezentat contractul de servicii,
facturile aferente, detalierea și descrierea activităților prestate, contractul
de detașare, calculul și justificarea tratamentului fiscal aplicat veniturilor
salariale (care pot fi verificate și în contextul sumelor facturate),
declarațiile depuse de către persoanele detașate și dovada plații obligațiilor fiscale,
formularul A1 și validitatea acestuia (în situația în care detașatul a rămas
asigurat în sistemul de securitate socială din statul de origine), poate chiar
și pontajul. „În cazul formularului A1 pentru angajații români care
călătoresc în scop de afaceri de scurtă durată, chiar și de câteva zile, dacă acesta
nu poată fi obținut în timp util, dovada solicitării ar putea fi suficientă
pentru a reduce riscul unor implicații negative”, a adăugat Stela Andrei.
Rata
anuală a inflației în zona euro a rămas stabilă la minus 0,3% în luna octombrie
2020, în timp ce în Uniunea Europeană a rămas stabilă la 0,3%, țările membre cu
cele mai ridicate rate ale inflației fiind Polonia, Ungaria, Cehia și România,
arată datele publicate, miercuri, de Oficiul European de Statistică (Eurostat),
conform Profit.ro.
De asemenea, cele mai ridicate rate anuale ale inflației din
UE au fost înregistrate, luna trecută, în Polonia (3,8%), Ungaria (3%), Cehia
(2,9%) și România (1,8%). La polul opus sunt unele state membre UE unde rata
anuală a inflației este negativă: Grecia (minus 2,%), Estonia (minus 1,7%) și
Irlanda (minus 1,5%).
În schimb, scăderea prețurilor la energie a
șters 0,81 puncte procentuale din avansul inflației, în luna octombrie.
Indicele
ROBOR la 3 luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea
creditelor în lei, a stagnat joi la 2,04%, potrivit datelor publicate de Banca
Națională a României (BNR), scrie Profit.ro.
Indicele
ROBOR la 6 luni a scăzut la 2,10% de la 2,11%.
Pe 5 august, Consiliul de Administrație al Băncii Naționale a
României (BNR) a decis reducerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul
de 1,5% pe an, de la 1,75% pe an, începând cu 6 august, dar și de reducere a
ratei dobânzii pentru facilitatea de depozit la 1% pe an, de la 1,25%, potrivit
sursei citate.
ROBOR
(Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se
împrumută, între ele, instituțiile bancare din România, în lei, iar evoluția sa
este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piață.
Peste 60% dintre companiile din întreaga lume estimează o posibilă creștere a poverii fiscale aferente impozitului pe profit ca urmare a implementării reformei anunțate de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) la începutul acestui an, bazate pe doi piloni, respectiv taxarea economiei digitale (Pilonul I) și impozitarea minimă a profitului (Pilonul II). Conform studiului Deloitte 2020 Global BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) Survey, 44% dintre companiile intervievate se așteaptă la obținerea unui consens global cu privire la taxarea economiei digitale ca efect al măsurilor propuse de OCDE, iar aproape 40% admit că organizațiile lor vor fi afectate dacă va fi introdusă o taxă pe veniturile din servicii digitale în țara în care se află clienții lor.
Dintre multinaționalele participante la studiu, 31% spun că au fost
implicate activ în consultările care au avut loc pe proiectele OCDE.
„Reglementările propuse de OCDE vin în completarea planului privind combaterea erodării bazei de impozitare și a transferului profiturilor – Base Erosion and Profit Shifting (BEPS) – lansat în urmă cu șapte ani cu scopul de a impune un sistem fiscal echitabil în rândul statelor membre. Dezvoltarea economiei digitale din ultimii ani și provocările întâmpinate în stabilirea unei poziții comune privind taxarea veniturilor astfel obținute au determinat organizația să elaboreze un set distinct de politici pentru acest domeniu (Pilonul I). Inițiativa BEPS continuă cu Pilonul II care propune, printre altele, stabilirea unui impozit minim pe profit (discuțiile se poartă pe o rată de 12,5%) la nivelul global. Deși România nu este membră OCDE, companiile care activează în țara noastră sunt și ele afectate de recomandările organizației prin prisma faptului că România este stat asociat al proiectului BEPS încă din 2016 și membru al Uniunii Europene, iar reglementările europene cu caracter fiscal sunt emise în baza inițiativelor OCDE”, a declarat Dan Bădin(foto), Partener Servicii Fiscale, Deloitte România.
Referitor la
impactul măsurilor din planul BEPS aflate în vigoare, studiul evidențiază
faptul că 46% dintre companii susțin că autoritatea fiscală din țara de
rezidență a organizației lor a devenit din ce în ce mai riguroasă în cadrul
inspecțiilor fiscale.
Însă, în ciuda multiplelor schimbări legislative în domeniul fiscal la
nivel mondial, doar 32% dintre companiile intervievate au alocat sau plănuiesc
să aloce resurse suplimentare pentru a face față provocărilor de această
natură. În același timp, 47% dintre participanții la sondaj spun că grupurile din
care fac parte au majorat sau intenționează să majoreze investițiile în soluții
fiscale bazate pe tehnologie ca răspuns la reglementările BEPS.
„Inițiativele emise în domeniul fiscal se înmulțesc, dar, dincolo de efectul benefic, acela de a
limita evaziunea fiscală și evitarea plății taxelor, acestea se manifestă și ca
o presiune suplimentară asupra companiilor din punct de vedere administrativ,
având în vedere că impun eforturi mai mari de conformare”, a adăugat Dan Bădin.
Studiul mai subliniază faptul că mulți dintre din reprezentanții
companiilor (71%) sunt preocupați de interesul mass-media, al politicienilor și
al activiștilor față de taxarea companiilor. În acest context, 60% dintre
companii susțin că au implementat politici și proceduri suplimentare, ca
reacție la atenția tot mai mare acordată de opinia publică acestui subiect.
Studiul Deloitte
2020 Global BEPS Survey este realizat anual, începând din 2014, în
rândul reprezentanților departamentelor de taxe și al directorilor financiari pentru
a analiza impactul implementării planului asupra companiilor din întreaga lume.
Ajuns la a șaptea ediție, studiul din acest an cuprinde opiniile exprimate de
aproape 300 de reprezentanți ai companiilor din 38 de țări. Studiul integral
poate fi accesat aici.
Studiul desfășurat în
perioada 30 octombrie – 4 noiembrie 2020 de agenția de cercetare de piață
Wisemetry Research a avut ca scop informarea publicului cu privire la provocările
apărute în contextul restricțiilor de mobilitate impuse ca măsură de prevenire
a răspândirii virusului SARS-CoV-2. Studiul a abordat subiecte precum organizarea
telemuncii, îngrijirea și educația copiilor și dezechilibrul de gen în munca
domestică, mecanisme adoptate de oameni pentru a face față izolării, obiceiuri
pe care oamenii doresc să le adopte sau păstreze în următoarele 12 luni.
Studiul se adresează de
asemenea companiilor care își doresc să asigure un mediu de lucru sănătos
pentru angajați și să susțină bunăstarea acestora pe plan psihologic, precum și
dezvoltarea unui sistem eficient de gestionare a telemuncii care să promoveze
un echilibru între muncă și viața privată.
Wisemetry
Research, agenție de cercetare de piață din România, anunță a doua serie de rezultate
dintr-un studiu desfășurat în perioada 30 octombrie – 4 noiembrie 2020, ce a
avut ca scop evaluarea modului în care oamenii au gestionat provocările apărute
în contextul închiderii școlilor și reluării telemuncii, sau munca în regim
mixt – și de acasă și de la birou/ loc de muncă.
Oamenii
muncesc mai mult atunci când lucrează de acasă
37% dintre
respondenții care au experimentat și munca de la birou și munca de la
domiciliu/ regimul telemuncă spun că lucrează mai mult, ca timp alocat, atunci
când muncesc de acasă. 35% spun că nu au observat un tipar sau lucrează la fel
de mult în ambele situații, iar cei mai puțini, 28%, sunt de părere că muncesc
mai mult de la birou.
Principalele
motive ale unui program de muncă prelungit de acasă sunt:
Apar
spontan mai multe activități ce trebuie rezolvate – 47%;
Vor să
demonstreze că pot lucra eficient, sau chiar mai eficient, și de acasă – 42%;
Preferă
să nu se întrerupă din ritmul de muncă/ concentrare – 38%
Întreruperi
datorate membrilor familiei sau activităților casnice – 30%
Interesant
este că în comparație cu bărbații, femeile se regăsesc în mai mare măsură în
situația de a munci mai mult atunci când lucrează în regim telemuncă. Mai mult
de atât, în rândul celor care se întrerup de la sarcinile de lucru pentru a se
ocupa de activități domestice 78% sunt femei și doar 22% sunt bărbați.
Întreruperile
din timpul zilei pot impacta în mod real timpul alocat lucrului, prin fragmentarea
fluxului de concentrare, sau pot genera percepția că s-a muncit mai mult prin
prisma faptului că duc la epuizare mentală și la un efort sporit/ ritm alert de
activitate pe parcursul zilei.
În
comparație cu munca de la birou, telemunca încurajează gândirea creativă, dar pentru
unii angajați poate întreține stări de anxietate și poate îngreuna comunicarea
între colegi.
Peste o treime dintre respondenți consideră că sunt mai
creativi atunci când muncesc de acasă, în timp ce un sfert apreciază că munca
de la birou îi ajută să fie mai creativi. În plus, munca de acasă pare să
încurajeze și adoptarea unor obiceiuri de viață sănătoase, precum luarea mesei
de prânz și desfășurarea activităților fizice/ sportive.
Pe de altă parte, 31% dintre angajați consideră că au
stări de anxietate mai frecvente atunci când lucrează de acasă, comparativ cu
25% care se simt mai anxioși atunci când muncesc de la birou.
Majoritatea sunt de părere că munca de la birou
facilitează comunicarea între colegi: peste 50% dintre respondenți comunică mai bine cu
echipa atunci când lucrează de la birou, în timp ce mai mult de o treime
consideră că pierd controlul asupra a ceea ce fac ceilalți din echipă atunci când lucrează de acasă.
Telemunca
are plusuri și minusuri: poate spori nivelul de satisfacție față de muncă,
dar în același timp oamenii
se pot confrunta cu sentimente de alienare în lipsa interacțiunii fizice cu
ceilalți și dificultăți în separarea vieții personale de cea profesională
În
primul rând trebuie menționat că telemunca este o opțiune mai degrabă pentru
anumite categorii de angajați, vorbim despre acei muncitori denumiți white-collars (gulere albe).
„Printre avantajele telemuncii putem enumera și flexibilitatea, oamenii își pot ajusta programul de lucru la propriile lor nevoi și responsabilități/ circumstanțe personale, iar o astfel de personalizare poate spori satisfacția resimțită față de muncă. Teoria schimbului social spune că un angajat mai satisfăcut de locul său de muncă va lucra mai eficient și va depune voluntar mai mult efort pentru a-și demonstra utilitatea. Faptul că 42% se străduiesc să demonstreze că lucrează eficient și de acasă este un indiciu că oamenii vor să beneficieze în continuare de această flexibilitate – regim mixt de lucru, însă suplimentarea timpului alocat muncii este un semnal de alarmă pentru departamentele de HR, care ar trebui să monitorizeze atent bunăstarea angajaților în această perioadă și să organizeze sesiuni online de team building pentru a menține coeziunea echipei. Nu trebuie pierdut din vedere nici contextul atipic care a determinat migrația spre telemuncă; proporția respondenților care au declarat că au lucrat mai mult în ultima perioadă din teamă că își pot pierde locul de muncă a fost mai mică decât a celor care s-au aflat în alte situații – 8%, dar nu este de neglijat. În plus, este evident din date că munca domestică revine disproporționat femeilor, care se găsesc în situația de a depune eforturi mari pentru a găsi un echilibru între sarcinile de la locul de muncă și cele de familie” a spus Tania Chilin, sociolog și consultant la Wisemetry Research.
Studiul
a fost realizat online pe un eșantion de 1000 respondenți. Dintre aceștia, 592 sunt
activi în câmpul muncii și au experimentat și munca de la birou, și telemunca/
lucrul de la domiciliu. Eșantionul este reprezentativ pentru populația utilizatoare de internet din
punct de vedere al distribuției pe sexe, grupe de vârstă și regiuni geografice,
iar eroarea maximă de eșantionare este de ±3.1%. Pe langă informații despre tiparele de lucru în regim telemuncă versus
munca de la birou/ sediu, studiul mai cuprinde și date despre:
Gestionarea
școlii online și provocările de care s-au lovit părinții în îngrijirea și
supravegherea copiilor;
Consum
viitor – în ce își doresc să investească în următoarele 12 luni;
Ce
obiceiuri/ acțiuni își doresc să adopte/ facă în următoarele 12 luni;
Mecanisme
adoptate pentru a face față izolării sociale;
Impactul izolării sociale asupra relației de cuplu și
vieții de familie.
Puteți solicita gratuit acces la raportul complet printr-un email la adresa office@wisemetry.com
Wisemetry Research este o agenție de cercetare de piață și consultanță din România. Compania a fost fondată la începutul anului 2020 de trei cercetători cu vastă experiență în proiectarea și gestionarea unui spectru larg de studii, adresând piețe și arii diverse.
Între 23 și 26 noiembrie, va avea la București cea mai importantă serie de dezbateri despre viitorul unui sector esențial pentru economie, pentru securitatea energetică și pentru societate, în ansamblu: cel al gazelor naturale. Experți renumiți și oficiali guvernamentali din România sau din state precum Polonia, Bulgaria, Grecia vor participa la Romanian International Gas Conference (RIGC) 2020, organizat anul acesta sub tema centrală: The European Green Deal and the future of gas.
RIGC este un eveniment de marcă organizat anual de către Energy Policy Group (EPG), un think-tank independent specializat în energie și climă.
Iată temele principale ale RIGC 2020, pe zile, care vor fi dezbătute într-o serie de webinarii:
ZIUA 1 (23 noiembrie) – Viitorul gazelor naturale: oportunități pentru Europa Centrală, de Est și de Sud-Est
ZIUA a 2-a (24 noiembrie) – Noile fluxuri de gaze naturale în Europa de Sud-Est: între geopolitică și o nouă realitate a pieței
ZIUA a 3-a (25 noiembrie) – Dezvoltarea lanțului valoric al gazelor naturale
ZIUA a 4-a (26 noiembrie) – Rolul gazelor naturale într-o economie decarbonată
Speakeri de nivel înalt sunt confirmați la eveniment:
Virgil Popescu – Ministrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri;
Catharina Sikow-Magny – Director în cadrul DG Energy, Comisia Europeană;
Niculae Havrileț – Secretar de Stat la MEEMA;
Julian Bowden – Oxford Institute of Energy Studies (OIES);
oficiali guvernamentali din țări precum Polonia, Grecia, Bulgaria.