The Impact of the COVID-19 Crisis on the European Green Deal: A Focus on Romania and Southeast Europe

by Radu Dudău and Mihnea Cătuți

The COVID-19 outbreak prompted governments worldwide to impose unprecedented restrictions on travel and economic activity. Coupled with a drop in global oil prices, which it largely caused, this crisis is producing imbalances in the energy sector, affecting both investments and the transition to decarbonisation. The dip in carbon prices, also a result of lower energy demand, shows the adversarial impact that the coronavirus crisis can have on the recently launched European Green Deal.

Efforts are being made to ensure that the economic recovery measures adopted at EU and national levels are in line with the long-term climate efforts. In this regard, particular attention should be given to the Southeast European member states that are both more vulnerable to such economic shocks and face distinct challenges in the energy transition.

In Romania, a drop in energy prices threatens further investments in the sector, while potentially ill-conceived governmental interventions risk creating lasting and unforeseen imbalances. In transportation, the renewal rate of vehicles is discouraged by low oil prices, while an influx of second-hand vehicles from Western Europe will further disincentivise the replacement of internal combustion engine cars. In the buildings sector, facing stricter and more costly energy performance standards, and largely dependent on shrinking public funds, the renovation rate of buildings could also be negatively affected.

In order to address this multifaceted crisis, an economic recovery plan should be designed to take into account both the more limited resources for countries in the Southeast Europe and the need to safeguard long-term climate objectives. Emergency short-term solutions for combatting the immediate social and economic risks of the coronavirus crisis should be combined with a set of policy and regulatory revisions that can ensure a smooth and sustainable post-crisis recovery.

COVID-19: UE ajută statele membre să facă față impactului pandemiei asupra sectorului educației

0

Comisia continuă să sprijine statele membre ale UE în lupta lor împotriva consecințelor uriașe pe care pandemia de coronavirus le are asupra școlilor și universităților. În cadrul unei reuniuni prin videoconferință organizate în 14 aprilie 2020 — a doua de la izbucnirea pandemiei — miniștrii educației din UE au făcut schimb de informații cu privire la experiențele lor în materie de educație la distanță și au discutat despre posibile soluții referitoare la evaluare, obținerea diplomelor și înscrierea în învățământul superior.15/04/2020

Comisia a explicat modul în care mobilizează toate instrumentele și resursele de care dispune pentru a oferi asistență. Acesta include noi posibilități de finanțare structurală care pot fi utilizate pentru a sprijini învățarea la distanță și pentru a le garanta tuturor accesul egal la educație de calitate.

Mariya Gabriel, comisarul pentru inovare, cercetare, cultură, educație și tineret, a declarat: ,,Situația actuală prezintă un risc real de inegalități cu privire la educație pentru elevii și familiile din medii defavorizate. Facem schimb de bune practici și mobilizăm toate instrumentele de care dispunem pentru a preveni sporirea decalajului digital. În plus, împreună cu serviciile noastre pregătim versiunea actualizată a Planului de acțiune pentru educația digitală: criza actuală și învățămintele rezultate din aceasta vor fi elemente-cheie în deliberările noastre.’’

Mai multe informații sunt disponibile într-un comunicat de presă(link is external) al președinției croate a Consiliului UE și pe un site de internet care reunește toate instrumentele și resursele de învățare online disponibile pentru cursanți, profesori și educatori pe durata epidemiei de coronavirus.

Allview, donație de 150.000 de măști către direcții de sănătate publică

0

Compania românească de smartphone-uri și tablete Allview donează 150.000 de măști către direcții de sănătate publică. În perioada următoare, donațiile vor fi destinate și altor instituții, ONG-uri, forme de organizări sociale cu scop umanitar. Beneficiari ai acțiunilor umanitare ale companiei sunt Institutul Național de Boli Infecțioase Prof. dr. Matei Balș, Spitalul Clinic de Obstetrică-Ginecologie Dr. I.A. Sbârcea Brașov, Spitalul Clinic de Psihiatrie și Neurologie Brașov, Spitalul Clinic Colentina, Primăria Municipiului Brașov, Asociația Beard Brothers, Asociația Îngrijire Acasă, Hospice Casa Speranței etc.

Lucian Peticilă, CEO Allview, subliniază: „În această perioadă este important să dăm dovadă de solidaritate, empatie și implicare. Primii care ne-au arătat prin propriile fapte toate acestea, sunt cei aflați la datorie zilnic în lupta împotriva pandemiei de coronavirus: personalul medical din spitale, personalul de pe ambulanțe, angajații DSP, polițiștii, jandarmii și toți cei care, prin natura serviciului, sunt supuși pericolului de a contacta virusul. Prin aceste donații ne dorim două lucruri, să le arătăm recunoștința față de eforturile depuse de ei dar și să îi ajutăm să diminueze riscurile la care se supun.”

Măști de protecție cu adaos comercial zero

0

Compania românească Magazin GSM (administrator, antreprenorul Bogdan Stroi), singurul magazin online de la noi specializat exclusiv în GSM, anunță scoaterea la vânzare săptămânal a câte 150.000 măști de protecție cu adaos comercial zero, aprobate de Agenția Națională a Medicamentului și Dispozitivelor Medicale ca măști pentru civili: cost – 2,10 lei fără TVA; prezentare – cutii de câte 50 de măști, maximum cinci cutii per comandă; achiziționare – www.magazingsm.ro, www.covidprotection.ro, www.marketplace.eMAG.ro.

Bogdan Stroi: „Vom menține prețul foarte scăzut toată această perioadă, renunțând la orice profit pentru companie, iar orice fluctuație de cost este influențată de creșterea prețurilor la furnizor, în China sau a TVA-ului. Cred că este important ca mediul de afaceri, de la companiile mari la micii întreprinzători, să dea un semnal clar că este alături de populație și că va sancționa orice tentativă de speculare a acestei situații grele, care ne afectează pe toți”.

Măștile sunt de unică folosință și pot fi purtate maximum patru ore, astfel încât să ofere protecție optimă împotriva particulelor. Produsele au dimensiune universală, fiind perfect ajustabile la toate contururile feței și sunt dotate cu bandă elastică de ureche.

Magazin GSM accentuează că „a lansat un nou magazine online, www.covidprotection.ro, unde sunt comercializate strict materiale și echipamente de protecție în lupta împotriva Covid-19, și ai cărui clienți sunt în principal persoane juridice. Măștile vor putea fi cumpărate și de aici, fiind singurele echipamente care pot fi achiziționate la un preț special, restul fiind puse la vânzare în regim obișnuit”.

Platformă pentru producători locali cu livrări la domiciliu

0

Netopia Payments, cel mai mare procesator de plăți electronice din România, invită toate afacerile cu livrare la domiciliu (restaurante, fast-food-uri, cafenele, magazine alimentare, specializate, mici producători locali din domeniul agricol) să aplice pentru înregistrarea pe platforma de comenzi dedicată acestora prin completarea formularului de la https://bit.ly/Mpydelivery.  

Noua platformă va fi integrată în aplicația mobilă mobilPay Wallet, dezvoltată de Netopia Payments, singurul portofel digital din România cu care se pot face plăți în toate mediile, primul produs fintech românesc premiat şi consacrat în Silicon Valley. Soluția rezolvă comunicarea și expunerea ofertei, posibilitatea de comandă prin integrarea unui coș de cumpărături online și plata online; nu include livrarea, de care fiecare nou partener listat va trebui să se ocupe în regim propriu. Compania va percepe un comision de 6% din fiecare tranzacție înregistrată, ce include și taxele de procesare a plății. Toți cei 300.000 de utilizatori ai mobilPay Wallet vor putea face foarte simplu comenzi direct din aplicație, aceștia având deja metoda de plată salvată în contul de utilizator. Pe lângă plata online cu cardul, aceștia vor avea posibilitatea să plătească meniurile sau produsele comandate și cu carduri de masă, Netopia Payments fiind în prezent singura platformă care procesează această metodă de plată în cadrul unei soluții de comenzi cu livrare la domiciliu.

Antonio Eram , CEO Netopia Payments

Antonio Eram, CEO Netopia Payments:„În ultimele două săptămâni am dezvoltat o soluție care să rezolve cât se poate de eficient provocările din această perioadă ale afacerilor din domeniul HoReCa și ale magazinelor care fac singure livrare, firme ce se confruntă cu o problemă majoră în a-și continua activitatea. Practic, prin noua platformă, partenerii își pot prezenta foarte simplu oferta de produse unui număr mare de utilizatori în aplicația mobilPay Wallet și beneficiază de o soluție completă pentru comandă și plată 100% digitală, bazată pe experiența noastră de peste 15 ani în dezvoltarea de soluții pentru afaceri online”.

„Petrolul în Noua Economie”: Amânând investițiile în Marea Neagră, pierdem toți ca țară

0

Industria de petrol și gaze naturale se confruntă poate cu cel mai dificil context din ultimii 100 de ani. Pe fondul unei scăderi abrupte atât a prețului hidrocarburilor, cât și a cererii, companiile se apără reducând substanțial investițiile. Economia are însă nevoie de investiții pentru a supraviețui, iar statul, mai mult ca oricând, trebuie să intervină corectând cadrul legislativ care a blocat până acum demararea producției de hidrocarburi din Marea Neagră, cel mai mare proiect privat de investiții din ultimii 30 de ani.

Pentru că dacă nu se fac aceste investiții, pierdem toți – și investitori, și consumatori, și bugetul de stat. Pierdem toți ca țară. Aceasta este una dintre concluziile primei dezbateri care a avut loc în cadrul proiectului NOUA ECONOMIE, un demers inițiat de România Durabilă și EM360 care invită la construcție, acțiune și vitalitate, lucruri de care avem mare nevoie într-o perioadă ca cea de acum.

Alături de moderatorii Daniel Apostol, jurnalist economic, fondator România Durabilă, Director de relații externe FPPG, și Adrian Măniuțiu, jurnalist și antreprenor EM360 Studio, invitații la webinarul „Petrolul în Noua Economie‘’ au discutat despre cât de afectat este sectorul de petrol și gaze naturale în această perioadă, dar și cum poate contribui, alături de alte sectoare, la relansarea economiei post-COVID.

Iată, pe scurt, unele dintre cele mai importante aspecte discutate:

Niculae Havrileț, Secretar de Stat în Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri: Cu cât trecem mai repede de la producția de electricitate pe cărbune la cea pe bază de gaze naturale, cu atât va fi mai bine pentru economia românească. Prețul gazelor naturale a ajuns acum la nivelul celor din 2012, iar pentru a lăsa și consumatorii casnici să beneficieze de ieftinirile de pe piețele angro, Guvernul ia în calcul liberalizarea prețurilor de la 1 iulie atât la gaze naturale, cât și la electricitate.

Adrian Badea, vicepreședinte Federația Patronală de Petrol și Gaze: Industria de petrol și gaze naturale poate fi un motor pentru relansarea economiei, însă e nevoie de măsuri legislative care să corecteze cadrul de reglementare, să îl aducă la normalitate, ca sa poată fi realizate aceste investiții ce aduc beneficii pe toate planurile: locuri de muncă, venituri la buget, dezvoltare industrială.

Răzvan Nicolescu, Energy & Resources Industry Leader, Deloitte Central Europe: Din nefericire, în legătură cu aceste proiecte offshore s-a creat impresia că, dacă se adoptă ceva, câștigă companiile și pierde statul. Din păcate, trăim într-o societate în care deciziile se iau pe impresii, nu pe realități. Realitatea este că pierde și statul, și investitorii și consumatorii pierd în momentul de față. Pierdem toți ca țară.

Radu Dudău, Co-fondator și Director General Energy Policy Group: Ține de autorități să ia măsuri care să faciliteze revenirea economiei post-COVID, prin corectarea acelor elemente neatractive ce nu permit investitorilor să ia o decizie finală de investiții.

Corneliu Bodea, Președinte Centrului Român al Energiei: Criza economică generată de COVID-19 ar putea duce la o încetinire a planurilor ambițioase prevăzute de Green Deal. România ar trebui să joace inteligent această carte și să utilizeze gazele naturale drept combustibil de tranziție spre o economie care probabil va fi mai verde ceva mai târziu decât era inițial planificat.

Mihaela Toader, Șef Departament Fonduri Europene, Romgaz: Strategia Romgaz este să își diversifice activitatea, prin procesarea gazelor naturale și transformarea lor în produse finite. Lucrările la noua centrală pe gaze naturale de la Mintia ar putea demara chiar de la începutul anului viitor.

Radu Dudău, Co-fondator și Director General Energy Policy Group: Investițiile mari în eficiență energetică pot reprezenta o șansă enormă pentru România: reduc emisiile de gaze cu efect de seră, cresc calitatea locuirii în clădiri și permit direcționarea sprijinului către consumatorii vulnerabili, dar aduc și avantaje de securitate energetică. În plus, eficiența energetică are un potențial enorm de a crea joburi.

Alevia lansează campania „Gânduri de bine”

0

Compania românească Alevia, specializată în producția de suplimente alimentare, ceaiuri, creme și gustări sănătoase, lansează campania „Gânduri de bine”, de participare la lupta împotriva Covid-19 și sprijinire a cadrelor medicale. Concret, donează 6000 de cutii cu suplimente în valoare totală de 10.000 de euro către medici din zece spitale din București, Suceava, Fălticeni, Piatra Neamț, Târgoviște, Târgu Mureș, Brașov, Deva, Arad, Baia Mare (câte 500 de cutii cu vitamina C și 100 de cutii cu suplimentul Calciu, Magneziu+Vitamina D), contribuție la obiectivul asociației Zi de Bine de a crea un #scutpentruspitale.

Pe pagina Facebook.com/AleviaRomania/, Alevia a lansat „o invitație prin care îi roagă pe români să trimită un gând de bine medicilor care sunt în linia întâi de luptă împotriva virusului. Toate mesajele vor fi colectate și trimise la spitale pentru a fi citite de către medici”. Dr. Florin Mitocaru, director general Alevia: „Cu siguranță, grija, spiritul de întrajutorare, responsabilitatea și implicarea în comunitate sunt cel mai bine reprezentate în această perioadă. Una cu multe încercări pentru cadrele medicale, care sunt expuse la eforturi psihice și fizice de neimaginat. Ne gândim la medicii noștri și la cum putem veni cel mai bine în sprijinul lor cu produsele noastre, astfel încât să se simtă protejați. Mai mult decât atât, credem în puterea gândurilor bune, de aceea odată cu suplimentele alimentare, vor ajunge la medici și mesajele strânse pe pagina de Facebook Alevia în campania «Gânduri de bine». Ne-am bucurat să vedem că mulți români au dat curs invitației noastre de a transmite un mesaj de încurajare, de apreciere sau de susținere pentru cadrele medicale din țară”.

Piața berii 2019 s-a menținut la nivelul anului anterior

0

Asociația Berarii României (Bergenbier SA, Heineken România SA, United Romania Breweries Bereprod, Urusus Breweries, Martens, microberăria Clinica de bere, producătorii de materii prime Soufflet Malț România și Asociația Producătorilor de Hamei din România) oferă o imagine asupra pieței de profil în anul 2019.

Industria berii este caracterizată printr-un caracter profund național: producție locală în proporție de 97%, cu 50% ingrediente provenite din agricultura României, 61.000 locuri de muncă.

Piața berii s-a menținut în 2019, practic, la nivelul anului precedent: 16,7 milioane hl, adică o creștere de 0.4% ca volum. Consumul pe cap de locuitor a fost de 86 l.

Contribuția la bugetul de stat a membrilor Asociației a fost de 251 milioane euro (3,88 miliarde euro în ultimii 16 ani).

Numărulul producătorilor de bere a crescut în 2019 față de 2018 la 68 de la 56. Investițiile membrilor Asociației s-u ridicat la 96,3 milioane euro, o creștere cu 22 de milioane euro față de 2018 (1,62 miliarde euro în ultimii 16 ani).

Exporturile au scăzut cu 0,05 milioane hl, atingând un total de 0,49 milioane hl. Importurile au scăzut cu 0,04 milioane hl, atingând un total de 0,5 milioane hl.  

Preferințele de consum sub aspect tipologic au fost dominate în continuare de berea lager – pondere 93%. Alte tipuri: mixurile de bere și berile aromatizate –  3%, specialitățile (bere neagră, nepasteurizată, albă, ale, roșie etc.) – 2,2%, berea fără alcool – 1,7%. Mixurile de bere și berile aromatizate au înregistrat cea mai mare creștere în consum – 32,5%. Berea fără alcool a scăzut cu 8,2%. Celelalte segmente au rămas stabile.

În funcție de tipurile de ambalaje, a continuat creșterea preferinței consumatorilor pentru sticlă și doză – 1-2% (ponderea sticlei, creștere cu 5,2 pp în ultimii cinci ani); doză – creștere 1,6 pp în 2019, PET – scădere 3,1 pp (declin 3% anual, scăderea 9 pp în ultimii cinci ani), draft – nivel constant.

Dan Robinson, președintele Asociației Berarii României: „Sectorul de bere continuă să aibă o contribuție semnificativă la economia și societatea din România. Chiar și în condițiile unei stagnări în volum a pieței, industria berii asigură, direct și indirect, un număr important de locuri de muncă și generează creștere prin angajamentul său pe termen lung de a investi la nivel local și de a consolida o industrie responsabilă. Traversăm o perioadă plină de provocări în contextul pandemiei Covid-19. Mai mult ca oricând, Asociația își propune să continue impactul pozitiv al sectorului de bere în România. Toți trebuie să fim responsabili, să demonstrăm solidaritate, pentru a trece peste această perioadă cât mai repede și să ne putem bucura de momente alături de cei dragi, cât mai curând”.

Julia Leferman, director general al Asociației Berarii României: „Preferința românilor pentru mixurile de bere și berile aromatizate este în creștere, urmând de altfel și tendința europeană de consum. Deși cu o pondere mică din piață, acest segment a înregistrat anul trecut o creștere record în România, de 32,5% față de anul anterior. Aceasta confirmă preferințele tot mai variate ale românilor în materie de bere și dorința lor de a experimenta gusturi noi, speciale”.

Domestos contribuie la menținerea igienei pentru sănătatea populației

0

Domestos anunță o donație de produse de dezinfecție, igienă și igienizare în valoare de peste 120.000 euro, ca răspuns la apelul Crucii Roșii Române pentru susținerea campaniei naționale de informare și conștientizare a populației pentru limitarea răspândirii pe teritoriul României a noului Covid-19, realizată în parteneriat cu Guvernul României și cu celelalte instituții ale statului implicate. Sunt peste 40 de tone de produse Domestos, distribuite în tranșe săptămânale. Au fost livrate 30.000 de produse, ajunse la beneficiari din întreaga țară și încă 25.000 de produse vor fi distribuite până la 12 mai, cu sublinierea că „toate produsele donate sunt distribuite de Crucea Roșie Română către persoanele fără aparținători, aflate în autoizolare sau izolare la domiciliu, în centre de plasament sau cămine pentru bătrâni, precum și familiilor nevoiașe celor mai afectate”.

Camelia Pop, Brand Manager Domestos & Savo Unilever South Central Europe: „În această perioadă, suntem cu toții mai conștienți de nevoia unei igiene corespunzătoare și ne bucurăm că, împreună cu Crucea Roșie Română, putem ajuta la menținerea igienei pentru a proteja sănătatea populației. Știm de la medici că prevenția este esențială, așa că spălatul pe mâini și dezinfectarea suprafețelor trebuie să devină un obicei. Acesta este un crez pe care îl promovăm zi de zi prin campania «Domestos susține igiena în școli», prin care construim sau renovăm grupuri sanitare și oferim produse de dezinfecție”.

Ioan Silviu Lefter, director general al Crucii Roșii Române: „Avem convingerea că, prin promovarea măsurilor corecte de igienă, oamenii vor fi mai atenți și mai responsabili atât cu ei înșiși, cât și cu cei din jurul lor.  Încercăm totodată să oferim, acolo unde este nevoie, și materialele care să ajute să se pună în aplicare măsurile de igienă și de protecție”.

Sondaj BestJobs: 80% dintre angajați nu se mai așteaptă să primească primă de Paște în contextul pandemiei de coronavirus

0
București, 15 aprilie 2020. În contextul epidemiologic actual, cei mai mulți angajați (80%) nu se mai așteaptă la vreo primă cu ocazia sărbătorilor pascale, arată un sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs. Chiar și cei care nu exclud totuși posibilitatea unei prime (12%), cred că este puțin probabil să primească ceva în plus la salariu.
Doar puțin peste 3% dintre angajații chestionați sunt siguri că vor primi și în acest an primă de Paște, în timp ce aproape 5% cred că este probabil ca angajatorul să-i recompenseze cu vreun bonus de sărbători.
În același timp, conform aceluiași sondaj, criza actuală va produce efecte și în ceea ce privește cheltuielile legate de sărbătorile pascale pentru circa 69% dintre respondenți. Aproape 80% dintre aceștia vor renunța în acest an la cheltuielile cu haine noi și cadouri, iar sumele pe care le vor aloca pentru masa de Paște vor fi, în medie, cu 30% mai mici.
Presiunea financiară pusă de actuala criză epidemiologică i-a făcut pe aproape 71% dintre angajații care au participat la sondajul BestJobs să amâne, în ultima lună, toate achizițiile mai costisitoare.
Cei mai mulți au tăiat de pe lista achizițiilor hainele (54%), vacanțele (50%) și electrocasnicele (43%), dar angajații români au renunțat să cumpere și mobilă (25%) și au pus pe lista de așteptare și planurile de achiziție a unei case (12%) sau a unei mașini (16%).
Totodată, unii dintre angajații români (aproape 5%), care locuiesc cu chirie, au reușit să-și negocieze valoarea sau plata chiriei, în timp ce aproape un sfert au considerat că nu este nevoie să poarte astfel de discuții cu proprietarii.
Sondajul a fost efectuat în perioada 1-8 aprilie 2020, pe un eșantion de 922 de utilizatori de internet din România.
Despre BestJobs
BestJobs este una dintre cele mai importante platforme de recrutare online din România. Cu o experiență de peste 18 ani în domeniu, BestJobs a fost implicată în transformarea și inovarea industriei de recrutare online și integrează astăzi tehnologii digitale de ultimă generație pentru a oferi cele mai eficiente soluții de angajare. Cu un număr de peste 2,5 milioane de profesioniști conectați la piața muncii și peste 25.000 de joburi active în orice moment, atât în țară, cât și în străinătate, BestJobs creează conexiuni între toți cei care vor să găsească un job mai bun și angajatorii care caută noi talente.