Federația Sindicatelor din Silvicultură Silva prezintă o analiză asupra
implementării și funcționării sistemului SUMAL 2.0 de urmărire a traseului
lemnului din pădure spre beneficiar și semnalează:
În prag de iarnă, sistemul
SUMAL 2.0 poate bloca întregul sector silvic și aprovizionarea populației cu
lemne de foc
În data de
14.10.2020, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) a publicat spre
dezbatere publică, pentru o perioadă de doar 10 zile, Proiectul de Ordin pentru aprobarea Metodologiei privind
organizarea și funcționarea aplicațiilor SUMAL 2.0. Concomitent, în
perioada 14.10.2020 – 21.10.2020, MMAP a lansat spre testare aplicația SUMAL
2.0.
Federația Sindicatelor Silva consideră că aplicația SUMAL 2.0, în forma
prezentată de MMAP, în loc să rezolve o problemă, cu care de altfel suntem cu
toții de acord, aceea a optimizării procesului de urmărire a trasabilității
masei lemnoase de la punerea în valoare până la consumatorul final, va genera o
multitudine de dificultăți în procesul de implementare, care vor conduce la
compromiterea totală atât a conceptului, cât și a muncii celor care au lucrat
luni de zile la această aplicație.
Care este pericolul, dacă MMAP și Guvernul României forțează punerea în
aplicare a SUMAL 2.0 și nu se amână termenul de 31 octombrie 2020 pentru
intrarea în vigoare a Hotărârii de Guvern nr. 497/2020, a Normelor şi implicit a aplicației SUMAL 2.0:
– blocarea întregului sectorul silvic din România, fiind afectați
deopotrivă proprietarii de păduri, administratorii de păduri, operatorii
economici care au ca obiect de activitate exploatarea și prelucrarea lemnului,
firmele de construcții care utilizeză lemn, transportatorii și nu în ultimul
rând, populația României pentru care singura sursă de încălzire este lemnul de
foc;
– deși iarna bate la ușă, accesul populației la lemnul necesar pentru
încălzirea locuințelor va fi blocat având în vedere că SUMAL 2.0 este o
aplicație nefuncțională încă; în acest sens, apreciem că limitarea sau blocarea
premeditată a accesului cetățenilor la resursele fondului forestier pot
reprezenta amenințări la adresa securității naționale a României, potrivit art.
3 litera m) din Legea nr. 51/1991 privind securitatea națională a României,
republicată;
– proprietarii de păduri, care au contracte de prestări servicii, nu vor
putea beneficia de lemnul din pădurile pe care le dețin, întrucât la nivelul
ocoalelor silvice punerea în valoare va fi imposibil de realizat până la
momentul în care aplicația SUMAL 2.0 va avea toate modulele funcționale și se
va realiza încărcarea manuală a tuturor datelor necesare funcționării
sistemului informațional;
– neputând achiziționa lemn de foc în condiții legale, presiunea asupra
pădurilor va spori considerabil în perioada iernii, tăierile ilegale vor
crește, iar agresiunile asupra personalului silvic de bună-credință care-și
face datoria apărând pădurea vor atinge din nou cote alarmante. Pe această cale, Federația Silva trage un nou semnal de
alarmă reamintind că, în ultimii ani, 6 pădurari au fost omorâți
de hoții de lemn, iar peste 650 de silvicultori (ingineri, tehnicieni și
pădurari) au fost agresați, bătuți, amenințați cu moartea, atacați cu topoare,
cuțite și chiar împușcați de infractorii surprinși în timp ce tăiau și
sustrăgeau material lemnos.
Sindicatele din silvicultură susțin
ideea de transparentizare a circuitului pe care îl parcurge lemnul din momentul
punerii în valoare (marcării) până la consumatorul final, prin orice mijloace,
dar, având în vedere numeroasele dificultăți
constatate în practică, în scurta perioadă de testare (mai puţin de o
săptămână), precum şi cele care se prefigurează a avea loc odată cu
implementarea acestui sistem
informațional, toate de natură să determine apariția unui blocaj în
sectorul silvic, Federația Sindicatelor Silva a solicitat încă din data de
22.10.2020, prin demersuri oficiale, adresate Ministerului Mediului, Apelor și
Pădurilor și Guvernului României:
– prorogarea intrării în vigoare a Hotărârii de
Guvern nr. 497/2020 pentru aprobarea Normelor referitoare la
provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul
spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de
prelucrat lemn rotund;
– prorogarea intrării în vigoare a Ordinului de
ministru prin care urmează a se aproba Metodologia privind organizarea şi funcționarea aplicațiilor
SUMAL 2.0, prelungirea perioadei de
testare a aplicațiilor SUMAL 2.0 cu cel puţin 90 de zile, precum şi organizarea
unei dezbateri publice cu privire la conţinutul acestui Ordin.
Principalele probleme identificate în urma testării aplicației SUMAL 2.0
de către membrii Federației Sindicatelor Silva sunt:
►Aplicația Sistemul Informațional Integrat de Urmărire a
Materialelor Lemnoase SUMAL 2.0 nu este finalizată, deși Ministerul
Mediului Apelor și Pădurilor a transmis-o spre testare în data de 15.10.2020.
Sistemul SUMAL 2.0 nu are manuale sau ghiduri de
utilizare pentru niciunul dintre modulele sale, ceea ce face ca utilizarea să
se facă mai mult intuitiv.
► Anumite module
ale aplicației sunt construite doar la nivel conceptual, fără a fi funcționale
în etapa de testare.
► Unele
funcționalități din lanțul de procese nu sunt încă terminate, altele nu sunt
încă dezvoltate, anumite corelații nu sunt puse în acord cu rolurile, iar la
unele nomenclatoare încă se mai lucrează la nivelul STS, deși logic ar fi fost
ca SUMAL 2.0 să fie transmisă în testare numai după finalizarea întregii
aplicații.
► Modulele care au
fost finalizate și permit testarea, nu sunt optimizate și se blochează frecvent
în timpul introducerii datelor.
► Timpul foarte
scurt de testare a acestei complexe aplicații (mai puțin de o săptămână).
► Timpul foarte
scurt de la finalizarea testărilor – 22.10.2020, până la punerea în aplicare
efectivă – 31.10.2020, nu permite introducerea practică de către utilizatori
a tuturor datelor necesare
operaționalizării SUMAL 2.0, întrucât foarte multe dintre aceste date nu pot fi
introduse decât manual, preluarea bazelor de date din SUMAL 1.0 fiind
imposibilă.
► Dificultățile
accesării și utilizării modulului Amenajare și, pe cale de consecință,
imposibilitatea accesării meniului pentru Delegații marcare și Act de punere în
valoare.
► Imposibilitatea
practică de inventariere a tuturor stocurilor de masă lemnoasă (aflate în
diverse faze, în platforma primară, pe fir sau în depozite) până la 30.10.2020,
în conformitate cu interfața aplicației SUMAL 2.0. În SUMAL 2.0 trebuie
introduse datele din actele de punere în valoare din SUMAL 1.0 aflate în
exploatare la data de 30.10.2020 în condițiile în care numai la nivelul Regiei
Naționale a Pădurilor – Romsilva sunt circa 30.000 de acte de punere în
valoare.
► Ocoalele silvice
nu au la dispoziție volumele transportate, pe specii și sortimente, din SUMAL
1.0 – Woodtracking, pentru a putea stabili stocul de lemn pentru care urmează
să se emită avize în SUMAL 2.0 – Avize, după data de 30.10.2020.
► Introducerea
proprietarilor de pădure și introducerea fișelor de proprietate pentru cei
peste 800.000 de proprietari (unitățile de producție, unitățile de amenajare,
panta, coordonatele GPS din centrul de greutate a parchetului, coordonatele GPS
ale platformei primare etc.).
► Introducerea
stocurilor de masă lemnoasă pe specii și sortimente aflate în depozitele de
material lemnos, atât la nivelul administratorilor de păduri, cât și la nivelul
operatorilor economici. În situația în care aceste stocuri nu sunt încărcate în
aplicația SUMAL 2.0, va fi imposibilă emiterea avizelor de însoțire și implicit
comercializarea lemnului.
Practic, sectorul silvic din România va
primi o nouă lovitură în cazul în care intrarea în vigoare a SUMAL 2.0 nu va fi
prorogată și perioada de testare prelungită până când aplicația devine deplin
funcțională. Această lovitură va accentua blocajul existent în prezent în
sectorul silvic și pe piața lemnului din România, blocaj care își are cauzele
în criza economică generată de pandemia de coronavirus și în dezechilibrul
creat pe piața lemnului la nivel european de volumul ce depășește 200 milioane
m.c., provenit din doborâturile de vânt, din uscarea pădurilor, precum și
ca urmare a atacurilor masive ale dăunătorilor, în țări precum Cehia, Slovacia,
Germania, Italia, Austria, etc. Acest lemn, de cele mai multe ori de o calitate
cel puțin îndoielnică, este în prezent achiziționat de multe firme de
prelucrare din România în detrimentul lemnului autohton, care în multe situații
zace efectiv în pădure.
Federația
Sindicatelor Silva consideră că singura soluție în acest moment, pentru a se
evita blocarea totală a sectorului silvic din România, este amânarea termenului
de intrare în vigoare a H.G. nr. 497/2020, prelungirea termenului de utilizare
a sistemului SUMAL 1.0 până la definitivarea modulelor SUMAL 2.0, elaborarea de
către Ministerul Mediului Apelor și Pădurilor a ghidurilor de utilizare pentru
această aplicație, instruirea tuturor utilizatorilor SUMAL 2.0 și testarea
aplicației o perioadă de cel puțin 90 de zile, pentru verificarea funcționării
și eliminarea eventualelor disfuncționalități ale sistemului.