Guvernul a aprobat, în ședința de joi, o nouă amânare, până
pe 25 decembrie, a executărilor silite pentru restanțe fiscale, a căror
suspendare expira pe 25 octombrie, pentru a permite contribuabililor să ceară
eșalonări, conform Profit.ro.
Nu a publicat, însă, imediat și în Monitorul Oficial decizia pentru ca
aceasta să poată intra în vigoare, așa că băncile au început să
reactiveze automat toate popririle în ziua în care suspendarea acestora expira.
Abia după ce departamentele juridice vor vedea noile prevederi publicate
oficial, nu doar în comunicate de presă sau declarații de ministru, deblocarea
conturilor va putea fi procesată în sistemele băncilor, potrivit sursei citate.
De asemenea, suspendarea popririlor fiscale în contextul
COVID-19 s-a făcut, începând din martie, prin efectul legii – Ordonanța de
Urgență a Guvernului nr. 29/2020, cu modificările și completările ulterioare.
Termenul de grație acordat contribuabilor fusese deja prelungit până pe 25
octombrie, iar joia trecută, pe 22 octombrie, Guvernul a decis să acorde o nouă
păsuire, în condițiile în care efectele crizei Covid se vor resimți mult timp
și în viitor.
Băncile au reactivat din 25 octombrie popririle fiscale suspendate în pandemie
Eurobarometru: 60% dintre români – mulţumiţi de măsurile luate de instituțiile UE pentru a combate pandemia de COVID-19, comparativ cu 45% media europeană
Conform noului sondaj Eurobarometru standard publicat, România se află în topul statelor membre, după Irlanda (71%), dar la egalitate cu Ungaria și Polonia, în ceea ce privește procentul respondenților mulțumiți de măsurile luate de instituțiile Uniunii Europene pentru combaterea pandemiei de COVID-19 (60%), comparativ cu media europeană de 45%. În același timp, situația economică rămâne principala preocupare a cetățenilor UE în contextul pandemiei.
În noul sondaj Eurobarometru, desfășurat în iulie și august, preocuparea cu privire la situația economică se reflectă în percepția asupra situației actuale a economiei. 64 % dintre europeni consideră că situația este „proastă”, iar 42 % dintre europeni sunt de părere că economia țării lor se va redresa în urma efectelor negative ale pandemiei de COVID-19 „în 2023 sau mai târziu”.
45 % dintre europeni sunt „mulțumiți” și 44 % sunt „nemulțumiți” în ceea ce privește măsurile luate de UE pentru a combate pandemia. Cu toate acestea, 62 % afirmă că au încredere în capacitatea UE de a lua deciziile corecte în viitor, iar 60 % rămân optimiști cu privire la viitorul UE.
- Încrederea și imaginea UE
Încrederea în Uniunea Europeană a rămas stabilă față de toamna anului 2019, la 43 %, în ciuda variațiilor percepției publice din timpul pandemiei. Încrederea în guvernele și parlamentele naționale a crescut (la 40 %, + 6 puncte procentuale și, respectiv, la 36 %, + 2 puncte procentuale).
În 15 state membre, majoritatea respondenților afirmă că au încredere în UE, cele mai ridicate niveluri fiind observate în Irlanda (73 %), Danemarca (63 %) și Lituania (59 %). Cele mai scăzute niveluri de încredere în UE sunt observate în Italia (28 %), Franța (30 %) și Grecia (32 %).
Proporția respondenților care au o imagine pozitivă despre UE este aceeași cu cea a respondenților care au o imagine neutră (40 %). 19 % dintre respondenți au o imagine negativă despre UE (- 1 punct procentual).
În 13 state membre ale UE, majoritatea respondenților au o imagine pozitivă despre UE, cele mai ridicate procente fiind observate în Irlanda (71 %), Polonia și Portugalia (55 % în ambele țări). În alte 13 state membre, imaginea despre UE predominantă în rândul respondenților este una neutră, cele mai ridicate procente fiind observate în Malta (56 %), Spania, Letonia și Slovenia (48 % în fiecare dintre aceste trei țări).
- Principalele preocupări la nivelul UE și la nivel național
Cetățenii consideră situația economică ca fiind cea mai presantă problemă cu care se confruntă UE: mai mult de o treime (35 %) din totalul respondenților și-a exprimat preocuparea în acest sens, o creștere considerabilă cu 16 puncte procentuale în comparație cu toamna anului 2019, acest aspect trecând astfel de pe al treilea loc pe primul loc în topul preocupărilor. Situația economică nu a mai fost un subiect de preocupare atât de presant din primăvara anului 2014.
Europenii sunt, de asemenea, din ce în ce mai preocupați de situația finanțelor publice ale statelor membre (23 %, + 6 puncte procentuale, cel mai înalt nivel din primăvara anului 2015), care trece de pe locul al cincilea pe locul al doilea, pe picior de egalitate cu imigrația (23 %, -13 puncte procentuale), aceasta din urmă fiind în prezent la cel mai scăzut nivel din toamna anului 2014.
În plină pandemie de COVID-19, sănătatea (22 %, element nou) este cel de al patrulea subiect de preocupare la nivelul UE. Problema mediului și a schimbărilor climatice a pierdut teren, înregistrând o scădere cu 8 puncte procentuale, ajungând la 20 %, aceasta fiind urmată de șomaj (17 %, + 5 puncte procentuale).
În mod similar, situația economică (33 %, + 17 puncte procentuale) a depășit sănătatea, ajungând de pe locul al șaptelea pe primul loc în topul celor mai importante probleme la nivel național. Deși ocupă a doua poziție, sănătatea a fost menționată mult mai mult ca subiect de preocupare comparativ cu toamna anului 2019 (31 %, + 9 puncte procentuale), atingând astfel cel mai înalt nivel din ultimii șase ani.
Șomajul este, de asemenea, un subiect a cărui importanță a crescut considerabil (28 %, + 8 puncte procentuale), fiind urmat de creșterea prețurilor/inflație/costul vieții (18 %, – 2 puncte procentuale), mediu și schimbările climatice (14 %, – 6 puncte procentuale) și datoria publică (12 %, + 4 puncte procentuale). Mențiunile privind imigrația (11 %, – 5 puncte procentuale) se situează la cel mai scăzut nivel din ultimii șase ani.
- Situația economică actuală
Comparativ cu toamna anului 2019, proporția europenilor care consideră că situația actuală a economiei lor naționale este „bună” (34 %, -13 puncte procentuale) a scăzut considerabil, în timp ce proporția respondenților care consideră că această situație este „proastă” a crescut semnificativ (64 %, + 14 puncte procentuale).
La nivel național, respondenții care afirmă că situația economică națională este bună sunt majoritari în 10 țări (față de 15 în toamna anului 2019). Proporția acestora variază de la 83 % în Luxemburg la 9 % în Grecia.
- Pandemia de COVID-19 și opinia publică în UE
Europenii sunt divizați în ceea ce privește măsurile luate de instituțiile UE pentru a combate pandemia de COVID-19 (45 % „mulțumiți” față de 44 % „nemulțumiți”). Cu toate acestea, majoritatea respondenților din 19 state membre sunt mulțumiți de măsurile luate de instituțiile Uniunii Europene pentru combaterea pandemiei de COVID-19. În acest sens, cele mai ridicate procente se înregistrează în Irlanda (71 %), Ungaria, România și Polonia (60 % în fiecare dintre aceste trei țări). În șapte țări, majoritatea respondenților sunt „nemulțumiți”, în special în Luxemburg (63 %), Italia (58 %), Grecia (55 %), Cehia (55 %) și Spania (52 %). În Austria, proporția celor „mulțumiți” este egală cu cea a respondenților „nemulțumiți” (47 % în ambele cazuri).
Cu toate acestea, mai mult de șase europeni din zece au încredere în capacitatea UE de a lua deciziile corecte în viitor (62 %). Prioritățile cel mai frecvent menționate în ceea ce privește răspunsul UE la pandemia de COVID-19 sunt următoarele: stabilirea unei strategii pentru a face față unei crize similare în viitor și dezvoltarea mijloacelor financiare pentru găsirea unui tratament sau a unui vaccin (37 % pentru fiecare dintre aceste priorități). 30 % dintre respondenți consideră că dezvoltarea unei politici europene în domeniul sănătății ar trebui să fie o prioritate.
Experiențele personale ale europenilor cu privire la măsurile de izolare au fost foarte diverse. În ansamblu, aproape trei europeni din zece afirmă că le-a fost destul de ușor să le respecte (31 %), în timp ce un sfert declară că le-a fost destul de greu să le respecte (25 %). În sfârșit, 30 % afirmă că le-a fost ușor și greu în același timp.
- Domenii politice cheie
Întrebați despre obiectivele Pactului verde european, cetățenii europeni consideră în continuare „dezvoltarea energiei din surse regenerabile” și „lupta împotriva deșeurilor de plastic și problema produselor din plastic de unică folosință” ca fiind principalele priorități. Mai mult de o treime dintre respondenți consideră că prioritatea principală ar trebui să fie sprijinirea fermierilor din UE (38 %) sau promovarea economiei circulare (36 %). Puțin peste trei din zece respondenți sunt de părere că reducerea consumului de energie (31 %) ar trebui să reprezinte prioritatea absolută.
Sprijinul pentru uniunea economică și monetară și pentru moneda euro rămâne puternic, 75 % dintre respondenții din zona euro fiind în favoarea monedei unice a UE. În UE-27 în ansamblu, sprijinul pentru moneda euro a crescut la 67 % (+ 5 puncte procentuale).
- Cetățenia UE și democrația europeană
Majoritatea cetățenilor din 26 de state membre ale UE (cu excepția Italiei) și 70 % dintre cetățenii întregii Uniuni afirmă că se simt cetățeni ai UE. La nivel național, cele mai mari punctaje se înregistrează în Irlanda și Luxemburg (89 % în ambele țări), Polonia (83 %), Slovacia și Germania (82 % în ambele țări), Lituania (81 %), Ungaria, Portugalia și Danemarca (80 % în fiecare dintre aceste țări).
Majoritatea europenilor (53 %) afirmă că sunt mulțumiți de modul în care funcționează democrația în UE. Procentul respondenților „nemulțumiți” a crescut cu 3 puncte procentuale comparativ cu toamna anului 2019, ajungând la 43 %.
- Optimism în legătură cu viitorul UE
În sfârșit, în această perioadă dificilă, 60 % dintre europeni declară că sunt optimiști în ceea ce privește viitorul UE. Cele mai ridicate niveluri de optimism se observă în Irlanda (81 %), Lituania și Polonia (75 % în ambele cazuri) și Croația (74 %). Cele mai scăzute niveluri de optimism se observă în Grecia (44 %) și Italia (49 %), unde pesimismul depășește optimismul, și în Franța, unde opiniile sunt împărțite în mod egal (49 % față de 49 %).
Grupul 2web Software & Services: 57% dintre companiile prezente în România nu dețin prezența online
Zona digitală ajută antreprenorii care se adaptează noilor cerințe din piață și se raportează la obiceiurile de consum ale oamenilor. Nevoia de a crea servicii digitale pentru antreprenori este în creștere, mai ales în contextul pandemiei.
„Antreprenorii înțeleg importanța digitalului, dar au nevoie de sprijin pentru a defini tot conceptul pentru businessul lor online. Tehnologia reprezintă un partener de real succes pentru antreprenor și în drumul către automatizarea proceselor interne. Trecerea în mediul online de către antreprenorii la început de drum este vitală pentru funcționarea eficientă a afacerii”, declară Andreea Avramescu, Co-Owner 2web Software & Services, care furnizează servicii personalizate de software și Branding.
Conform datelor Eurostat, doar 43% dintre companiile din România au un website, lucru care situează România pe ultimul loc în UE, unde media este de 77%. Tot spre coada clasamentului, pe penultimul loc, şi în ceea ce ţine de folosirea serviciilor cloud, doar 10% dintre companiile din România utilizând aceste servicii, media în UE fiind de 26%. Mai mult, doar 17% dintre companii au implementate soluţii ERP, iar la nivel UE media este de 34%.
„Această tendință negativă vine pe fondul unei piețe interne subdimensionate, cauzată de gradul mic de digitalizare. Așadar, mai mult de jumătate dintre companiile (57%) care vând produse și servicii în România nu au o prezență online printr-un site. Motiv pentru care am pornit la drum cu scopul de ajuta la digitalizarea României și de a crea servicii digitale cu sens pentru antreprenorii din mediul național și internațional”, adaugă Laurențiu Avramescu, Co-Owner, 2web Software & Services.
În ceea ce privește planurile de viitor, echipa 2web a început să construiască un parteneriat cu Asociația – Măgurele Science Park pentru a facilita digitalizarea companiilor românești în jurul tehnologiilor inovatoare și vizează dezvoltarea internațională prin parteneriate în USA și Europa, pe termen mediu și lung. Compania ia în calcul dezvoltarea unei soluții digitale proprii care să permită antreprenorilor accesul facil la experiențe și soluții software inovative.
În cadrul comunităților, eforturile 2web Software & Services sunt și în zona de educație și de susținere a mediului pentru start-up-uri, cu scopul de a digitaliza România. Pe lângă serviciile de dezvoltare software, compania oferă consultanță în Branding și soluții de business intelligence complexe ca sprijin suplimentar pentru companii și antreprenori.
Clienții 2web Software & Services sunt business-uri care fac trecerea în zona digitală sau își modernizează serviciile și soluțiile web existente. Business-urile noi – de tip start-up care au nevoie de soluții MVP pentru testarea unor idei și concepte sau de site-uri web, afaceri ce încă nu au claritatea zonei de concept și vor să crească brandul abordând designul și user experience ca soluție de comunicare cu audiența lor.
Grupul 2web Software & Services deservește atât zona corporate cât și piața de start-up-uri și dezvoltă soluții de custom software adaptate pentru zona bancară, insurance, e-commerce, fin-tech – partneriate cu mediul de business internațional, dar și local, prin oferirea de soluții online specifice și flexibile nevoilor digitale ale antreprenorilor.
PE: O politică agricolă europeană mai verde, mai echitabilă și mai robustă
- Mai mult sprijin pentru cei care practică o agricultură mai favorabilă pentru climă și mediu
- Plățile directe anuale sunt plafonate la 100.000 EUR, iar IMM-urile vor beneficia de sprijin suplimentar
- Se introduc măsuri personalizate pentru a ajuta fermierii să facă față crizelor
- Se aplică sancțiuni mai severe celor care încalcă normele în mod repetat (de ex. regulile legate de mediu sau calitatea vieții animalelor)
Viitoarea politică agricolă a Uniunii trebuie să fie mai flexibilă, durabilă și rezistentă la criză, pentru ca fermierii să poată garanta siguranța alimentară în întreaga UE.
Eurodeputații și-au adoptat vineri poziția referitoare la reforma politicii agricole a Uniunii pentru perioada de după 2022. Echipa de negociere a Parlamentului este gata acum să înceapă negocierile cu miniștrii Uniunii.
Către o politică bazată pe performanță
Eurodeputații au aprobat o schimbare a politicii curente, care va adapta mai bine politica agricolă europeană la nevoile fiecărui stat membru în parte. Ei insistă, însă, că trebuie menținute condiții de concurență echitabile în întreaga Uniune. Guvernele naționale ar trebui să elaboreze planuri strategice, supuse aprobării Comisiei. În acestea țările membre trebuie să specifice cum intenționează să pună în practică obiectivele Uniunii. Comisia le va verifica și performanța, nu doar conformitatea cu normele Uniunii.
Promovarea unei mai bune performanțe de mediu a fermelor europene
Obiectivele planurilor strategice vor fi stabilite în conformitate cu Acordul de la Paris, declară eurodeputații.
Parlamentul a consolidat practicile obligatorii favorabile climei și mediului (așa numita „condiționalitate”) pe care fiecare fermier trebuie să le aplice pentru a beneficia de un sprijin direct. Pe lângă aceste măsuri, eurodeputații doresc să se consacre cel puțin 35% din bugetul pentru dezvoltare rurală tuturor tipurilor de măsuri legate de mediu și de climă. Cel puțin 30% din bugetul pentru plățile directe ar trebui să fie rezervat programelor ecologice. Ele nu sunt obligatorii, dar pot îmbunătăți veniturile fermierilor.
Eurodeputații insistă să se creeze servicii de consiliere agricolă în fiecare sat membru și doresc să se aloce cel puțin 30% din fondurile prevăzute de Uniune pentru statul respectiv pentru a ajuta fermierii să combată schimbările climatice, să gestioneze sustenabil resursele naturale și să protejeze biodiversitatea. De asemenea, deputații cer statelor membre să încurajeze fermierii să aloce cel puțin 10% din suprafețele pe care le dețin unor elemente de peisaj care favorizează biodiversitatea, cum ar fi gardurile vii, arborii neproductivi și iazurile.
Reducerea plăților pentru fermele mai mari, sprijinirea fermelor mici și a fermierilor tineri
Eurodeputații au votat pentru reducerea progresivă a plăților anuale directe de peste 60.000 EUR acordate fermierilor și pentru plafonarea acestora la 100 000 EUR. Totuși, înainte de a se aplica această reducere, fermierii ar putea avea posibilitatea să deducă din suma totală 50% din salariile legate de agricultură. Cel puțin 6% din plățile naționale directe ar trebui folosite pentru a sprijini fermele mici și medii. Dacă însă statul membru folosește în acest scop peste 12% din alocarea sa financiară, plafonarea ar trebui să devină voluntară, spun deputații.
Statele membre ale Uniunii ar putea să folosească cel puțin 4% din bugetele lor destinate plăților directe pentru a sprijini tinerii fermieri. S-ar putea acorda un sprijin suplimentar din fondurile pentru dezvoltare rurală, caz în care s-ar putea acorda prioritate investițiilor făcute de tinerii fermieri, spun eurodeputații.
Parlamentul subliniază că sprijinul Uniunii ar trebui rezervat celor care desfășoară cel puțin un nivel minim de activitate agricolă. Persoanele și entitățile care gestionează aeroporturi, servicii de transport feroviar, sisteme de alimentare cu apă, servicii imobiliare, terenuri permanente de sport și spații destinate activităților de agrement ar trebui excluse automat.
„Burger vegetal” și „friptură de tofu”: nicio schimbare privind etichetarea produselor pe bază de plante
Eurodeputații au respins toate propunerile care urmăreau să rezerve denumirile legate de carne pentru produsele care conțin carne. Nu se schimbă nimic în cazul produselor pe bază de plante și al denumirilor pe care le folosesc la vânzare în momentul de față.
Fermierii sunt sprijiniți pentru a face mai bine față riscurilor și crizelor
Parlamentul a cerut noi măsuri pentru a ajuta fermierii să facă față riscurilor și eventualelor crize viitoare. El dorește o piață mai transparentă și o strategie de intervenție pentru toate produsele agricole. Parlamentul a mai cerut ca practicile care urmăresc aplicarea unor standarde mai ridicate în materie de mediu, de sănătate a animalelor sau de bunăstare a animalelor să nu fie supuse normelor de concurență. Deputații mai doresc să transforme rezerva de criză pentru agricultură, care ajută agricultorii să facă față instabilității prețurilor sau a piețelor, într-un instrument permanent, care să dispună de un buget propriu.
Sancțiuni mai mari în caz de neconformități repetate și mecanismul Uniunii de tratare a plângerilor
Parlamentul dorește să înăsprească sancțiunile în cazul celor care încalcă cerințele Uniunii în repetate rânduri, de exemplu în chestiuni legate de mediu și de calitatea vieții animalelor. În caz de neconformitate, fermierii ar urma să piardă 10% din cuantumul total al plăților cuvenite (față de 5% acum).
Eurodeputații mai doresc să se instituie un mecanism ad hoc al Uniunii de tratare a plângerilor. Acesta s-ar ocupa de plângerile fermierilor și ale beneficiarilor din mediul rural care au fost tratați nedrept sau care au fost dezavantajați în legătură cu subvențiile Uniunii în cazul în care guvernele lor naționale nu le soluționează plângerea.
Rezultatele votului și informați suplimentare
Regulamentul privind planurile strategice a fost aprobat cu 425 voturi pentru, 212 împotrivă și 51 abțineri.
Regulamentul privind organizarea comună a piețelor a fost aprobat cu 463 voturi pentru, 133 împotrivă și 92 abțineri.
Regulamentul privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea PAC a fost aprobat cu 434 voturi pentru, 185 împotrivă și 69 abțineri.
Mai multe informații despre textele aprobate sunt disponibile în nota de informare (EN).
Declarații ale președintelui Comisiei pentru agricultură și ale celor trei raportori sunt disponibile aici (EN).
Oscarul european al amenajărilor interioare vine la București
Oscarul industriei de amenajări interioare – European Property Awards 2020-21 – vine la București, pentru al doilea an consecutiv. L-a obținut, din nou, compania cu capital integral românesc Delta Studio, și chiar la trei categorii ale competiției, cu toate trei proiectele cu care a participat la ediția actuală: Apartamentul scenografic – amenajat de biroul de design interior propriu Delta Studio Design, la categoria „Cel mai bun design interior de apartament rezidențial”; Apartamentul MAsculin – amenajat de Delta Studio Design pentru actorul Vladimir Drăghia, la categoria „Cel mai bun design interior într-o reședință privată”; cafeneaua Bread & Butter – amenajată de Wow Project, birou francizat al Delta Studio Design, la categoria „Cel mai bun interior leisure”.
Competiția este definită drept „concursul cu cea mai mare notorietate din industrie. Primirea unei distincții în cadrul acestei competiții reprezintă o recunoaștere a excelenței și listarea între cei mai distinși actori internaționali din domeniu”.
Decernarea premiilor se va face într-o ceremonie virtuală, la 11 decembrie 2020.
Foto ©Delta Studio
Serviciu rezidențial de apartamente
În municipiul Buzău a fost creat un serviciu rezidențial de apartamente, formă de integrare socială, creștere și educație pentru tineri și copii care până acum trăiau instituționalizați în Complexul de Servicii Comunitare Nr. 2 Buzău. Sunt 4 apartamente de câte 6 locuri pentru 24 de copii a căror reintegrare în familii nu a fost posibilă, apartamente achiziționate și dotate ca parte a unui proces complex de dezinstituționalizare odată cu măsuri în sprijinul reintegrării in familie, coordonat și avizat de Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopție (ANDPDCA). Ca urmare, centrul de plasament buzoian a fost închis, după pregătirea tranziției de la un mediu instituționalizat la viața în comunitate, acordându-se totodată servicii de suport pentru integrare socio-profesională, pe baza unui plan coerent pus în aplicare de Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Buzău.
Mădălina Turza, președintele ANDPDCA, subliniază:
„Un obiectiv atins pentru ANDPDCA și un pas mare și important pe care echipa DGASPC Buzău l-a realizat cu consecvență și multă muncă. Acesta este spiritul și modul de acțiune pe care îl consider necesar pentru a duce la bun sfârșit procesul de dezinstituționalizare. Centrele mari aparțin trecutului și pentru aceasta trebuie să ne asigurăm că mobilizăm oamenii calificați și de bună credință, dar și resursele necesare, care să urmărească pas cu pas planurile de închidere. NU mai avem timp de pierdut!”
La 30 iunie 2020 erau funcționale 138 de centre de plasament, în care beneficiau de măsuri de protecție specială 3.976 de copii. Se află în implementare pentru închiderea centrelor de plasament 25 de proiecte finanțate prin Programul Operațional Regional. Este deschis un al treilea apel de proiecte finanțate prin POR, cu termen limită de depunere 01.12.2020.
Fără să reprezinte o noutate la noi, mutarea copiilor și a tinerilor în apartamente este o necesitate. Începuturile datează din 1990-1991, datorate organizației neguvernamentale Federația Internațională a Comunităților Educative, Secțiunea România (FICE România). Primele dezinstituționalizări, cu trecerea în case de tip familial, s-au făcut la Sântana (noiembrie 1990) și Lipova, județul Arad. Primele apartamente în blocuri pentru integrarea în comunitate a tinerilor din instituții au fost achiziționate și dotate în 1994, la Roșiorii de Vede, județul Teleorman.
Pharmaceutical Industry M&A Activity Grew by 17% in H1 2020 amid 56% Drop in Deal Value
According to the research data analyzed and published by ComprarAcciones.com, merger and acquisition (M&A) deal activity in the pharmaceutical sector rose by 17% in H1 2020, disregarding the economic toll of the global pandemic.
It saw a total of 41 deals during the period, but the Q2 2020 deal value total of $3.3 billion was the lowest quarterly total since Q1 2018.
According to PwC, the pharma subsector posted a drop of 56% in deal value from H2 2019 to H1 2020. For the PLS sector as a whole (pharma, biotech and medical devices), the decline in deal value was a massive 87.2% during the same period.
Pharma and Life Sciences (PLS) M&A Total Deal Value Sank from $272.9B to $35B YoY
The total deal value for the pharmaceutical subsector in H1 2019 was $100.1 billion. In contrast, its total deal value in H1 2020 was valued at $7.7 billion.
The PLS sector had a total of 99 deals valued at $35 billion in H1 2020. In H2 2019, the figures were higher, with 129 deals valued at $86.5 billion. H1 2019 was even bigger, with 119 deals valued at a remarkable $272.9 billion.
Meanwhile, for the healthcare industry as a whole, H2 2020 started off with 13 deals valued at $1 billion+ according to S&P Global.
On the other hand, based on a report from Global Data, the global M&A deal value started on a downtrend in Q1 2020. It went from $151.2 billion to $129.9 billion from February to March. Another study from S&P Global shows that the decline carried into Q2 2020, with a 35% drop in deal volume. Similarly, total transaction value dropped by 40%, the highest drop since 2015.
Comparing H1 2020 to H2 2019, the total deal volume sank by 32% year-over-year (YoY) from 10,155 deals to 6,938 according to Merger Market. Deal values sank by 53%, from $1.9 trillion to $901.6 billion during the same period.
The full story, statistics and information can be found here: https://compraracciones.com/2020/10/26/pharmaceutical-industry-ma-activity-grew-by-17-in-h1-2020-amid-56-drop-in-deal-value/
Start în carieră prin master didactic
Ministerul Educației și Cercetării organizează din acest an universitar, pentru prima dată, studii universitare de master didactic la forma de învățământ cu frecvență. Pentru aceasta, a lansat proiectul „Start în carieră prin master didactic”, adresat celor care vor să urmeze o carieră în domeniu.
Proiectul este susținut cu foduri europene (valoare, 76.836.961,72 de lei), beneficiind de finanțare prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020, Axa prioritară 6 – Educație și competențe, Prioritatea de investiții – 10.II., Obiective Specifice 6.7, 6.9, 6.10, Program pilot pentru Sprijinirea Formării Inițiale a Cadrelor Didactice pentru Învățământul Preuniversitar. Fiecare participant la program beneficiază de bursă lunară de studiu în valoare de 2.350 lei, pe întreaga perioadă a desfășurării programului.
Ministerul Educației și Cercetării caracterizează astfel programul: „Implementarea pentru prima dată în România a masteratului didactic a fost posibilă prin susținerea ministrului educației și cercetării, Monica Cristina Anisie, care a aplicat prevederile Legii educației naționale nr.1/2011, aprobând prin ordin înființarea și organizarea programelor de master didactic. Astfel, cei 400 de masteranzi care vor să îmbrățișeze o carieră didactică s-au înscris la programul de studii universitare de master didactic, la forma de învățământ cu frecvență. În vederea desfășurării unei activități didactice viitoare de calitate, prin intermediul acestui proiect masteranzii își vor dezvolta abilități și competențe practice și vor participa, alături de cadrele didactice universitare, la un program de master modern și eficient. Mai mult decât atât, se vor consolida competențele didactice prin organizarea de cursuri de formare pentru 80 de cadre didactice din învățământul terțiar universitar cu o tematică ce include conținut educațional inovator și resurse de învățare moderne și flexibile. De asemenea, acest proiect are ca obiective îmbunătățirea calității și a eficienței învățământului terțiar, diversificarea ofertelor educaționale, îmbunătățirea nivelului de competențe al personalului didactic din învățământul terțiar universitar. Acest program se încadrează atât în obiectivele strategice ale Ministerului Educației și Cercetării, venind în întâmpinarea necesității aplicării legislației naționale, cât și în recomandările documentelor de analiză europene”.
Universitățile care organizează programe de master didactic pe locuri subvenționate de la bugetul de stat în acest an universitar și numărul de locuri sunt: Universitatea Politehnica din București (50), Universitatea din București (50), Academia de Studii Economice din București (50), Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca (50), Universitatea „Ovidius” din Constanța (50), Universitatea din Craiova (50), Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (50), Universitatea de Vest din Timișoara (50).
Raportarea fiscală în timp real – un salt către o colectare eficientă a TVA
Primul termen de conectare a caselor de marcat la serverele ANAF a fost depășit, ce urmează?
Autor: Georgiana Iancu (foto), Partener, Asistență Fiscală și Juridică, EY România, coordonator al Departamentului de Taxe Indirecte
În contextul în care România înregistrează cel mai mare deficit la încasarea TVA din Uniunea Europeană (peste o treime din TVA nu se regăsește în visteria statului), raportarea fiscală în timp real devine mai urgentă ca niciodată. TVA ar trebui să fie ușor de colectat având în vedere că orice măsură fiscală ai aplica asupra acestei taxe are efect imediat, vizibil direct asupra bugetului de stat. Cu atât mai mult cu cât în aceste zile se vorbește despre nevoia acută de bani pentru facilități și programe de susținere a afacerilor de către guvernele de pretutindeni și, mai cu seamă, despre cele oferite de Guvernul României, confruntat cu un deficit structural, ar trebui să se dezbată și o strategie de disciplinare a pieței și de întărire a colectării TVA.
Facturarea electronică a fost una dintre principalele măsuri adoptate de Italia, pentru a-și reduce decalajul dintre TVA încasat și cel colectat. De asemenea, începând cu 1 ianuarie 2017, operatorii italieni de TVA, care efectuează tranzacții cu amănuntul și alte activități similare, au putut opta pentru stocarea electronică sau transmiterea zilnică a datelor către Agenția de Venituri prin case de marcat telematice.
Portugalia a apelat, la rândul ei, la utilizarea datelor din facturi – inclusiv facturile pe hârtie, case de marcat și sisteme POS, pentru a detecta nepotrivirile și a identifica decalajul între încasările din TVA și TVA declarată în facturile trimise de contribuabili către administrația fiscală. Aceasta este una dintre măsurile care au contribuit la o scădere a necolectării TVA în Portugalia de la 16% la 10%, din 2012 până în 2016.
Belgia a introdus în 2014, în legislația privind casele de marcat certificate, o soluție de combatere a fraudei bazată pe patru piloni: o soluție tehnică pentru securizarea datelor (prin care orice manipulare ulterioară a acestora să fie detectabilă); certificarea dispozitivelor în scopuri de securitate; înregistrarea tuturor dispozitivelor la autoritățile fiscale și un program de audit la fața locului.
În Rusia, orice bon fiscal poate fi verificat în timp real printr-o aplicație mobilă gratuită. Verificarea implică scanarea codului QR care, prin lege, trebuie să fie afișat pe fiecare bon. Dacă datele nu se potrivesc, pleacă automat o reclamație la fiscul rusesc. Și Slovacia folosește un sistem similar, prin care orice nepotrivire poate fi raportată administrației fiscale.
Polonia, la câțiva ani distanță, beneficiind și de unele exemple din alte țări, a supralicitat și, printr-un sistem de stimulare/sancțiune, dar și prin introducerea fișierului standard de raportare – așa numitul SAF-T, a reușit să își reducă decalajul de TVA cu o treime.
Desigur, administrații fiscale diferite au ales soluții diferite și modalități diferite de implicare în relația cu părțile interesate. Cu toate acestea, pentru majoritatea țărilor, adoptarea caselor de marcat electronice sau a fișierului standard electronic de raportare (SAF-T) a constituit un pilon important în strategia de disciplinare a pieței.
Unde este România și cum ar trebui să acționeze?
În România, administrația fiscală lucrează de ceva vreme la implementarea și conectarea aparatelor de marcat electronice, care ar permite raportarea în timp real către autoritățile fiscale a informațiilor privind vânzările către populație. Cum primul termen de conectare a caselor de marcat la serverele ANAF a fost depășit, 30 septembrie 2020 era data anunțată oficial pentru marii contribuabili, calendarul stabilit nu mai stă în picioare. Ministerul de Finanțe a anunțat deja intenția de suspendare a contravențiilor aplicabile pentru nerespectarea obligației de conectare la sistemul informatic al ANAF pentru o perioadă de 3 luni.
Măsura este binevenită pentru mediul de afaceri dacă ne gândim la dificultățile practice legate de dezvoltările de soft și exercițiile de testare care să permită raportarea unor date corecte. Cele trei luni de răgaz ne oferă posibilitatea de a sugera administrației fiscale o strategie care, așa cum vedem și la nivelul altor state, să vizeze interpretarea corectă a datelor ce vor fi colectate în timp real de la contribuabili. De exemplu, analizele să aibă în vedere informațiile privind TVA colectată per cote și număr de tranzacții. În acest fel, se vor putea identifica anomaliile bazate pe comparații privind vânzările efectuate de operatorii economici care activează în același domeniu și au un volum comparabil de activitate, comparații privind vânzările efectuate de același contribuabil într-un anumit interval de timp sau corelarea datelor din raportul Z cu deconturile de TVA.
Tot de ceva vreme, administrația fiscală a anunțat intenția de a introduce și în România fișierul electronic standard de raportare SAF-T, una dintre măsurile menite să faciliteze autorității fiscale accesul, în timp real, la tranzacțiile derulate de contribuabili și, implicit, să le identifice pe cele care prezintă un risc ridicat de fraudă. În același timp, pe termen mediu și lung, SAF-T ar trebui să ușureze procedura de control fiscal, atât pentru ANAF, cât și pentru contribuabil.
Pe termen scurt, estimăm că tranziția către SAF-T va genera complexitate pentru mediul de afaceri. Firmele ar trebui să se gândească de pe acum la aspectele tehnice care țin de adaptarea soluțiilor de IT folosite pentru furnizarea datelor solicitate, dar și de cum le vor comunica către ANAF. De asemenea, recomandăm ca societățile să își revizuiască intern modul în care își identifică din punct de vedere fiscal tranzacțiile derulate, pentru a depista eventualele erori de aplicare a tratamentului fiscal, care, evident, ar fi de dorit să fie corectate înainte de raportare.
Oficialii Ministerului de Finanțe au anunțat recent și inițiativa de implementare a facturii electronice cu număr unic de înregistrare, care ar trebui să se contureze undeva la începutul anului 2022 și care este o altă măsură testată cu succes în perimetrul UE de către autoritățile italiene.
Nevoia de digitalizare a administrației fiscale și beneficiile automatizării în lupta cu frauda de TVA sunt evidente. Soluțiile ar putea fi identificate în rândul celor deja testate de alte administrații fiscale, principalul obiectiv fiind acela de a depista în timp util anomaliile generate de eventualele nedeclarări fiscale. Dar, ca pentru orice reformă, e nevoie de timp și tact în implementarea unor măsuri eficiente, așa cum am observat și în cazul altor state, în care măsurile au fost clar comunicate, procedurile au fost exersate, iar intervalul de timp de probă și calendarul de implementare au fost destul de generoase. Rusiei, de pildă, i-au trebuit trei ani ca să implementeze scanarea în timp real a bonurilor fiscale. Polonia experimentează și acum, la 4 ani de la introducerea raportării – ultima structură de fișier SAF-T impusă contribuabililor de la 1 octombrie 2020 nu este scutită de provocări și dificultăți în conformare.
În concluzie, reforma necesită timp și strategie, dar, mai presus de acestea, o colaborare strânsă între autorități și mediul de afaceri, astfel încât să permită dezvoltarea și implementarea cu succes a unor instrumente eficiente în lupta împotriva evaziunii fiscale.
***
Despre EY România
EY
este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu
284.000 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de
aproximativ 36,4 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2019.
Reţeaua noastră este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din
cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienţilor servicii prin care să
beneficieze de oportunităţile din întreaga lume.
Prezentă în România din anul 1992, EY este liderul de pe piaţa serviciilor
profesionale. Cei peste 800 de angajaţi din România şi Republica Moldova
furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, asistenţă în
tranzacţii şi servicii de asistenţă în afaceri către companii multinaţionale şi
locale. Avem birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău. EY
România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată
antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale
reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an, în luna iunie,
la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The
Year. Pentru mai multe informaţii, vizitaţi
pagina noastră de internet: www.ey.com
Nicolae Badea, Computerland România: Cazurile de integrare în agricultura românească sunt insulare!
În viitorul Plan Național Strategic, afacerile în sistem integrat din agricultură vor beneficia de o atenție sporită, iar prin urmare și fondurile alocate vor fi importante.
O adevărată șansă pentru fermierii români care trebuie să profite la maximum de această oportunitate dacă vor să devină rentabili.
Altfel spus, a cam sosit momentul să nu mai vândă materii prime, ci să trecă la procesare, fără de care nu vor avea nicio șansă să reziste pe o piață cu o concurență tot mai mare.
Chiar dacă în România există și integratori de succes, iar Dimitrie Muscă de la CAI Curtici este poate cel mai bun model în acest sens, trebuie să recunoaștem că în agricultura românească întâlnim prea puțin conceptul de integrare, destul de puțin înțeles, de altfel, poate și pentru că vorbim de un proces aflat la început de drum. Cu excepțiile de rigoare, bineînțeles.
„Noi suntem abia la începuturile înțelegerii conceptului de integrare și exemplele domnului Muscă (n.red – Dimitrie Muscă, președintele CAI Curtici) și altele sunt insulare. Aceste cazuri sunt în faza de accelerare, dar alții sunt departe de a ajunge în punctul zero, punctul de start”, a declarat la BucharestFoodSummit Nicolae Badea, presedintele Computerland România, partenerul Gold al evenimentului.
Integrarea este obligatorie pentru agricultura românească, caracterizată de randamente mici de producție, raportat la cele ale competitorilor europeni, dar și de lipsa unor reglementări, facilități care să-i încurajeze pe fermeiri să aleagă această cale.
„Așa este corect să ne raportăm la situația în care suntem și să reușim să anticipăm mutațiile viitoare, ce a lipsit și în continuare lipseste – absența continuității, a consolidării elementelor de reglementare, a bazei de reglementare, absența facilităților de finanțare …Este nevoie de conexiune cu mediul academic și de inovare. În afară de concept, abnegație, stoicism și sacrificiu, ai nevoie de un cadru de reglementare care să dea stabilitate, care să fie continuativ, să permită consolidări, să accepte feedback-uri continue care înseamnă modificare pentru a stimula, nu pentru a strangula”, a mai spus Nicolae Badea (foto), Computerland România.
BucharestFoodSummit.ro, ajuns la cea de-a treia ediție, este cel mai mare și important eveniment internațional al toamnei din România, în agribusiness, producție alimentară, producție de băuturi, retail și HoReCa.
BucharestFoodSummit.ro, Ediția a III-a: 21 septembrie – 19 noiembrie 2020, este cel mai mare și important eveniment internațional al toamnei din România în agribusines, producție alimentară, producție de băuturi, retail și HoReCa.
Conferința a fost moderată de Gabriel Biriș, Partener Fondator, Casa de Avocatură Biriș-Goran, iar co-moderator a fost Bogdan Popovici, BucharestFoodSummit.
La conferință au participat Florin Cîțu, ministrul Finanțelor, Emil Dumitru, Secretar de Stat, MADR, dar și fermierii integratori – Alexandru Baciu și Nicușor Șerban. Au mai fost prezenți Călin Muscă, antreprenor, PorkProd, Adrian Rădulescu – președinte Asociația Fermierilor Români, Nicolae Istudor, Rector ASE București, Valentin Vladut, director general Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Mașini și Instalații Destinate Agriculturii și Industriei Alimentare (INMA), Jozsef Toth, antreprenor Juglans Dacic, Alexandru Ungurelu și Dinu Dinulescu – BucharestFoodSummit.
BucharestFoodSummit.ro este organizat în parteneriat cu #RomâniaFuncționează, FoodBiz, CEC Bank, Casa de Avocatură Biriș-Goran, ASAS, ASPES, FIHR, ICDP – Mărăcineni, HORA, Agrostandard și Academia de Studii Economice București.
Sponsorii evenimentului: Sponsor Gold – Computerland România, Exclusive Pure Water Partner – Aqua Carpatica, Wine Partner – Domeniile Sâmburești.
Partenerii media: FoodBiz, #RomâniaFuncționează, Agrostandard, Lumea Banilor, EVZ, TVRi și Economistul.
Seria de conferințe BucharestFoodSummit este în desfășurare. Se mai pot face înscrieri de participare dar locurile sunt limitate!