Măsuri față de tăieri ilegale de lemn

0

Prin ordin al ministrului mediului, apelor și pădurilor, Costel Alexe, publicat în Monitorul Oficial al României la 30 martie 2020, ministerul de resort, prin Comisia de atestare a operatorilor economici pentru activitatea de exploatare forestieră, poate să retragă certificatul de atestare a unei firme exploatatoare, dacă au fost constatate tăieri ilegale în parchete neautorizate realizate de firmă sau de angajați ai acesteia. Certificatul de atestare se ridică „dacă sunt constatate tăieri ilegale în parchete neautorizate la care exploatarea s-a realizat de operatorul economic atestat pentru activitatea de exploatare a masei lemnoase sau de personalul angajat în cadrul acestuia, consemnate într-un raport de control aprobat de conducătorul entității din care face parte agentul constatator, prin care se propune retragerea certificatului de atestare”.

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor precizează că „totodată, prin acest nou ordin, certificatele de atestare se retrag de Comisie și în baza unui raport de control al Gărzilor Forestiere sau al Corpului de Control al Ministrului, prin care se propunerea retragerea certificatului.

Noile reglementări mai prevăd că operatorii economici pentru care există hotărâri judecătorești definitive în materie de infracțiuni la regimul silvic, prin care instanța a dispus atragerea răspunderii penale a acestora, vor rămâne fără certificate de atestare.

Ordinul conține reguli clare și în ceea ce privește modul de exploatare. Astfel, dacă sunt constatate vătămări ale semințișurilor utilizabile peste procentul admis de normele tehnice sau tăieri ilegale în parchete autorizate spre exploatare, a căror valoare depășește de cinci ori prețul unui metru cub de masă lemnoasă pe picior, operatorul economic care execută lucrarea poate fi sancționat cu ridicarea certificatului de atestare.

 De asemenea, se aduc clarificări cu privire la data de la care curge aplicarea sancțiunii de retragere a certificatului de atestare/reatestare, respectiv de la data aplicării sancțiunii de comisie sau de la data rămânerii definitive a hotărârii instanței de judecată.

Ordinul aduce clarificări cu privire la procedurile, criteriile și documentele necesare obținerii certificatului de atestare/reatestare pentru activitatea de exploatare forestieră. Aceste clarificări vizează:

  • persoanele care trebuie să depună  cazierul judiciar, în original, și anume: administratorul/administratorii sau pentru președintele consiliului de administrație al operatorului economic, după caz, din care să rezulte că nu a/au fost condamnat/condamnați pentru fapte privind încălcarea regimului silvic. Prin excepție, în cazul ocoalelor silvice se depune cazierul judiciar, în original, pentru șeful ocolului silvic.
  •  documentele prin care se face dovada asigurării cu utilaje specifice activității de exploatare forestieră s-au introdus și copiile de pe contractul/contractele de leasing și după documentul care face dovada ultimei plăți, în cazul utilajelor cumpărate în leasing.
  • documentele necesare reatestării se depun suplimentar, la comisia de atestare, și certificatul de atestare/reatestare în original”.

Ziua Academiei Române

IOAN-AUREL POP, Președintele Academiei Române (foto)

Pentru prima oară, datorită gravelor împrejurări pe care le trăim, se va sărbători în acest an Ziua Academiei Române, de la 4 aprilie, departe de venerabila instituție, simbolizată de clădirea de pe Calea Victoriei nr. 125 (fostele case Cesianu și Bellu), fără ca membrii să se mai poată reuni în tradiționala Adunare Generală festivă și fără să se mai poată organiza „Ziua Porților Deschise“. Cu toate acestea, vă propunem să celebrăm cu toții, în sufletele noastre, Academia, să-i conștientizăm din nou, în comunitate și în comuniune, rolul de for suprem de consacrare a valorilor intelectuale și de cercetare din țara noastră. Să ne gândim – cu precădere în aceste zile – la munca și creația marilor savanți-medici din cadrul instituției noastre, aceia care au elaborat cele mai eficiente medicamente, vaccinuri, remedii, tehnici și care au vindecat, prin dăruirea și talentul lor, milioane de oameni și au salvat milioane de vieți. Să ne gândim la institutele de specialitate ale Academiei, mai ales la cele cu profil medical, biologic, medico-farmaceutic și la importanta lor activitate, salvatoare de multe ori, inclusiv în aceste zile. Dacă eficiența unora dintre soluțiile și măsurile preconizate acum de autorități nu este întotdeauna evidentă, încrederea în forța cunoașterii științifice și a creației spirituale trebuie să rămână nezdruncinată, fiindcă omenirea a mers înainte și a depășit crizele numeroase prin care a trecut datorită științei, cercetării, invențiilor și descoperirilor făcute de savanți și de creatorii de valori intelectuale.

Membrii Academiei sunt, în cea mai mare parte, persoane în vârstă, fapt pentru care anumiți oameni – conform unor clișee perpetuate și augmentate în aceste zile – îi privesc (mai ales acum, în vremuri de cumpănă) cu oarecare suspiciune, fără să înțeleagă că seniorii nu răspândesc virusul mai mult decât alții, ci doar mor mai mult, mai repede și mai des decât alții, din cauza fragilității vieții lor aproape trecute. Prezența părinților și bunicilor în comunitate nu poate să ofere decât siguranță, experiență de viață și soluții pentru astfel de nenorociri, prin care seniorii au trecut și au ieșit cu bine la liman. Dacă știința, înțelepciunea și cumpătarea bătrânilor se unesc cu entuziasmul și forța tinerilor și maturilor, atunci toate provocările pot fi rezolvate întru binele omenirii și al poporului român.

Academia Română are astăzi 154 de ani și, în toți acești ani, a participat la construirea, la propășirea și la fortificarea României și a omenirii, la elaborarea creației intelectuale majore, românești și universale. Să-i aducem Academiei Române cuvenitul omagiu și să-i urăm – în acord cu vechea tradiție latină – vivat, crescat, floreat! Academia Română a semănat și seamănă în societate virtuți, valori și încredere, ceea ce face și în aceste zile triste, cu nestrămutata convingere că „se va potoli furtuna“, din care vom ieși mai puternici, mai realiști și mai înțelepți. La mulți ani!

Chiriașii pot solicita suspendarea plății chiriei pe perioada stării de urgență

0

Locatarii, operatori economici, profesioniști, autoritățile publice și entitățile juridice de drept privat, a căror activitate a fost întreruptă sau restrânsă prin aplicarea unor acte ale autorităților publice în perioada de aplicare a stării de urgență, vor putea solicita suspendarea la plata chiriei pentru folosința imobilelor înregistrate ca sedii sau puncte de lucru, fără plata de dobânzi sau penalități, conform unui proiect de lege inițiat de PSD și votat marți de plenul Senatului.

De asemenea, proiectul face parte dintr-o serie de inițiative ale PSD depuse în contextul pandemiei de coronavirus, scrie Profit.ro. Acesta va fi transmis acum pentru dezbatere și Camerei Deputaților, care va da votul final asupra proiectului. Propunerea legislativă prevedea inițial scutirea de la plata chiriei, dar în cele din urmă a fost convenită doar amânarea acesteia pentru o anumită perioadă, potrivit sursei citate.

Totodată, proprietarii care nu încasează contravaloarea chiriei ca urmare a aplicării suspendării, sunt scutiți de plata obligațiilor față de bugetul de stat și bugetele locale aferente chiriilor neîncasate.

Vodafone și Orange au achitat 60 de milioane de euro pentru prelungirea licențelor 3G

0

Furnizorii de servicii de comunicații Orange și Vodafone au achitat fiecare marți, 31 martie, contravaloarea în lei a sumei de 30 milioane euro pentru prelungirea licenţelor pe care le dețin în banda de 2100 MHz și în care furnizează acum servicii 3G, a anunțat Autoritatea de reglementare în comunicații (ANCOM).

De asemenea, licențele deținute de cei doi furnizori sunt acum valabile pentru perioada 1 aprilie 2020 – 31 decembrie 2031, Hotnews.ro. Taxele de licență, în valoare totală de 60 milioane euro, sunt virate către bugetul de stat.

ANCOM amintește că a propus cuantumul taxei pentru prelungirea licenţelor existente în banda de 2100 MHz printr-o consultare publică lansată în luna decembrie 2019, potrivit surei citate.

Orange, Telekom și Vodafone utilizează banda de 2100 MHz pentru furnizarea de rețele și servicii UMTS/3G, iar RCS&RDS pentru furnizarea de rețele și servicii UMTS/3G și LTE/4G.

Kaufland şi Glovo lansează o linie telefonică cu livrare gratuită pentru vârstnici

0

Pentru a veni în sprijinul persoanelor în vârstă sau cu dizabilităţi, care nu pot ieşi din casă în perioada aceasta, Kaufland lansează alături de Glovo şi de Fundaţia Regală Margareta a României o linie telefonică specială de preluare a comenzilor, conform Adevărul.ro.

De asemenea, Kaufland România va asigura livrarea gratuită la domiciliu şi plata ramburs a produselor, pentru a sprijini în această perioadă persoanele de peste 65 de ani şi pe cele cu dizabilităţi. Aceştia pot apela la numărul de telefon 0720.00.95.95 (tarif normal), în intervalele luni-sâmbătă: 08:30-21:30 şi duminică: 08:30-20:00 şi pot plasa comenzi, la o distanţă de maximum 6 km faţă de magazinele Kaufland implicate în acest program. Achitarea produselor se va face în numerar, la livrare, pentru a veni în sprijinul vârstnicilor care nu folosesc instrumente digitale de plată. Linia telefonică creată este momentan disponibilă în toate cele 14 oraşe din reţeaua Glovo – Bucureşti, Cluj Napoca, Timişoara, Iaşi, Braşov, Craiova, Constanţa, Sibiu, Arad, Ploieşti, Oradea, Brăila, Galaţi şi Piteşti.

Totodată, Kaufland România rămâne alături de clienţi în această perioadă dificilă şi îi asigură că magazinele vor rămâne deschise şi vor fi în continuare bine aprovizionate, datorită implicării deosebite a întregii echipe şi a partenerilor săi.

Vânzările de roviniete s-au diminuat cu 25%

0

Scala Assistance, distribuitor autorizat CNAIR, care operează şi platforma online de vânzare de roviniete Roviniete.ro, a anunţat marţi că a înregistrat în luna martie o reducere cu 10% a vânzărilor de roviniete, pe fondul stării de urgenţă şi al măsurilor implementate de autorităţi, potrivit News.ro.

”Contracţia cea mai puternică s-a înregistrat în categoria vehiculelor de transport persoane, unde scăderea din ultima săptămână din martie este de aproape -80%, în timp ce dinamica pentru autoutilitare şi transport marfa a fost de -15%. Pentru categoria autoturismelor, scăderea la nivelul aceleiaşi perioade  a fost de -40%”, potrivit datelor extrase din platforma Scala Assistance, distribuitor autorizat CNAIR.

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunţat zilele trecute că valabilitatea rovinietei nu se prelungeşte automat în perioada stării de urgenţă, întrucât aceasta nu se încadrează în categoria „documentelor eliberate de autorităţile publice”.

Echipa Scala Assistance lucrează la distanţă în această perioadă, pentru a asigura funcţionarea optimă a sistemului online de emitere a rovignetei, taxei de pod şi celorlalte servicii, potrivit sursei amintite.

Schema UE pentru școli: 18.5 milioane de euro, sumă alocată României pentru fructe, legume și lapte în anul școlar 2020/2021

0

Comisia Europeană a publicat astăzi, 31 martie, bugetul alocat schemei UE pentru școli, în anul școlar 2020/2021, și anume: 145 milioane de euro pentru distribuția de fructe și legume și 105 milioane de euro pentru distribuția de lapte către elevi. Din aceștia, România beneficiază de 7.8 milioane de euro pentru distribuția de fructe și legume și de 10.7 milioane de euro pentru distribuția de lapte în școlile participante la program.31/03/2020

În anul școlar 2018/2019, schema UE a garantat faptul că peste 20 de milioane de copii din întreaga Uniune Europeană au primit lapte, fructe și legume în timpul școlii, la aceasta adăugându-se măsuri educaționale referitoare la agricultură și la o dietă echilibrată.

În contextul actual, este cu atât mai important ca toți copii din întreaga Europă să știe și să înțeleagă de unde vine hrana noastră. Putem fi mândri de mâncarea hrănitoare, sigură și de înaltă calitate produsă de fermierii noștri. Grație schemei UE pentru școli, copiii pot învăța despre nutriție și agricultură, în paralel cu adoptarea unor obiceiuri de alimentație sănătoasă. Am luat măsuri pentru a ne asigura că schema ia în considerare faptul că școlile au trebuit să fie închise pe întreg teritoriul european din cauza pandemiei de coronavirus. Dar este important să continuăm să privim înainte, să pregătim viitorul și să transmitem un semnal important că viața va continua, odată ce am întors, în mod colectiv, această pagină”, a declarat comisarul european pentru agricultură Janusz Wojciechowski.

Implementarea schemei în anul școlar curent 2019/2020 este afectată de închiderea școlilor pe întreg teritoriul UE, ca urmare a pandemiei de coronavirus în curs. 

Comisia Europeană a oferit clarificări potrivit cărora criza curentă poate fi considerată un caz de ,,forța majoră”. Acest lucru permite statelor membre care recunosc un astfel de caz să ramburseze furnizorii pentru produsele perisabile (fructe, legume, lapte) ce erau prevăzute pentru distribuirea în școlile participante la schemă. Produsele în cauză pot fi, de asemenea, donate spitalelor, organizațiilor caritabile și băncilor de alimente sau altor organizații similare, pentru a ajunge la persoanele nevoiașe. 

Prevederi noi pentru comercializarea produselor alimentare

0

Cătălin Suliman (partener) și Dragoș Iordache (associate) – Filip & Company oferă răspunsuri pe o temă legislativă de interes (foto)

Modificarea Legii 321/2009 – Revin serviciile în retailul alimentar?

Vineri, 27 martie, a fost promulgată de către Președintele României Legea nr. 28/2020 care modifică o serie de prevederi importante ale Legii nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare. Prin urmare, pentru câteva minute, încercăm să mutăm atenția de la pandemia Coronavirus la abordarea principalelor modificări aduse legii 321 și impactul lor asupra unuia dintre cele mai importante și mai active sectoare economice la acest moment – retailul alimentar.

O lege nouă, mai multă claritate? – Nu neapărat.

În iulie 2016, când Legea 321 a fost ultima oară modificată, s-au creat nemulțumiri și impredictibilitate cu privire la ce intra sub interdicția facturării/ refacturării taxelor și serviciilor și ce nu. Punctul central al modificării din 2016, precum și al celei de astăzi, rămâne reglementarea taxelor și serviciilor care reprezintă o componentă foarte importantă a veniturilor retailer-ilor, atât în România, cât și în majoritatea statelor UE. Deși aduce câteva clarificări utile, legea nr. 28/2020 ratează ocazia de a răspunde clar multor întrebări rămase fără un răspuns clar în ultimii 4 ani. Printre întrebările deschise numim, cu titlu de exemplu, caracterul permis și/ sau condițiile în care se pot factura servicii pentru plasarea de gondole sau de capete de raft, pentru accesarea de raportări financiare sau, mai nou, în mediul online, pentru asigurarea prezenței permanente la raftul virtual.

Taxe și servicii – permise sau nu?

Noua reglementare flexibilizează regimul anterior și realizează trecerea de la o interdicție absolută a taxelor și serviciilor între retaileri și furnizori, la o permisiune condiționată. Aceasta stabilește principiul interdicției facturării/ refacturării doar a serviciilor care nu sunt legate de actul comercial.

Fără a detalia suplimentar, legea se limitează la a menționa că nu sunt legate de actul comercial serviciile privind extinderea rețelei de distribuție a retailer-ului, amenajările spațiilor de vânzare ale retailer-ului sau operațiunile și evenimentele de promovare a activității și imaginii retailer-ului. Chiar și anterior adoptării legii noi, era destul de clar în retailul alimentar că taxele percepute pentru deschiderea de magazine noi, cele privind amenajarea spațiilor interioare și exterioare ale retailer-ului ori cele care vizau finanțarea anumitor evenimente ale retailer-ilor (de exemplu, evenimente aniversare ori festivaluri sezoniere) nu sunt permise.

Corelativ principiului interdicției enunțat anterior, legea nouă stabilește și o exceptare. Sunt exceptate categoriile de servicii menționate în paragraful anterior care vizează activități de promovare a produselor achiziționate de la furnizor, cu condiția să fie stabilite contractual în mod clar și în prealabil prestării serviciilor. Cu toate acestea, printre categoriile de taxe/ servicii care nu au legătură cu actul comercial și care nu pot beneficia de vreo exceptare, ne putem gândi la: taxe pentru renovarea/ repararea magazinelor retailer-ilor, garantarea marjei de profit a retailer-ului, precum și orice alte modalități de finanțare a activităților ale căror riscuri, prin natura lor, revin retailer-ilor, iar nu furnizorilor.

Pentru categoriile de servicii permise de lege, anume acelea care sunt legate de actul comercial, legea 28/2020, similar reglementărilor UE în materie, stabilește doar că acestea trebuie să fie agreate contractual (n.n., în mod clar și lipsit de ambiguitate), în principal pentru a evita facturarea unor servicii prestate, dar neagreate anterior. Astfel, în spiritul reglementărilor UE, legea stabilește două categorii de servicii: (1) cele care nu sunt legate de actul comercial, pe care retailerii nu le pot factura nici măcar dacă agreează în scris acest lucru cu furnizorul, respectiv (2) cele care sunt legate de actul comercial, pe care retailerii le pot factura, cu condiția ca acestea să fie agreate contractual, în mod clar și fără ambiguitate. În legătură cu acest ultim punct, considerăm util și necesar ca documentul contractual să fie agreat și semnat anterior începerii prestării efective a serviciilor.

Alte modificări importante –
termene de plată, sancțiuni și obligații specifice

Legea nr. 28/2020 aduce și alte câteva modificări importante. În primul rând, aceasta modifică termenele de plată a bunurilor – pentru produsele alimentare proaspete, acesta crește la 14 zile lucrătoare de la recepție, iar pentru celelalte categorii de bunuri alimentare, legea renunță la termenul anterior de 30 de zile calendaristice, lăsând stabilirea acestuia la latitudinea părților, potrivit legii. În al doilea rând, noua reglementare modifică regimul sancțiunilor – pentru prima categorie de contravenții (inclusiv taxe și servicii și vânzare în pierdere), se elimină măsura suspendării autorizației de funcționare în caz de abatere repetată, iar pentru celelalte două categorii, legea înăsprește sancțiunile, care pot ajunge în prezent la 250.000 Lei.

Sesizăm, totodată, și o posibilă necorelare legislativă a legiuitorului care, deși la articolul 12 stabilește posibilitatea (iar nu obligația!) retailer-ului de a achiziționa anumite produse prin parteneriate directe, la articolul 16 privind sancțiunile, stabilește o amendă cuprinsă între 200.000 și 250.000 Lei pentru nerespectarea articolului 12. Nu în ultimul rând, ca urmare a procedurii de infringement demarate împotriva României de către Comisia Europeană, se elimină obligațiile în sarcina retailer-ilor de favorizare a comercializării/ promovării produselor românești.

Intrare în vigoare și modificarea contractelor în vigoare

Legea intră în vigoare în 45 de zile de la momentul publicării în Monitorul Oficial. Contractele în desfășurare trebuie modificate pentru a fi aduse în acord cu noile prevederi în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a legii (iar nu de la data publicării!). De asemenea, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii, se așteaptă adoptarea de norme metodologice de aplicare a legii 321. Cu toate acestea, notăm că și forma veche a legii a prevăzut această obligație, însă fără vreun rezultat.

Așteptări

Credem că după încetarea stării de urgență vom vedea o revenire către serviciile de promovare și marketing, existând interes din partea producătorilor să își promoveze produsele. De asemenea, așteptăm și o promovare susținută a produselor românești existând campanii de susținere a producătorilor locali în contextul actual, post pandemie.

ANALIZĂ KEYSFIN: CRIZA PROVOCATĂ DE CORONAVIRUS VA DUCE INDUSTRIA LOCALĂ DE PHARMA LA UN MAXIM ISTORIC ÎN 2020

Industria farmaceutică din România va înregistra afaceri record în 2020, în contextul cererii crescute de medicamente și echipamente sanitare, generate de pandemia de Coronavirus.

Astfel, potrivit estimărilor analiștilor KeysFin, ritmul de creștere se va dubla în acest an, iar cifra de afaceri generată de întreg lanțul de producție și distribuție va ajunge la aproximativ 68 de miliarde de lei, un maxim istoric pentru piața locală.

„Întreaga economie a României se resimte în urma pandemiei: potrivit estimărilor noastre scăderea anuală va avea o între 5 și 7%, fiind influențată atât de durata stării de urgență cât și de alți factori, precum abordarea autorităților în privința celor câteva sute de mii de IMM-uri locale afectate direct sau indirect. Totuși, există și sectoare care înregistrează creșteri, acesta fiind și cazul industriei farmaceutice, o industrie care a crescut constant în ultimii 10 ani și care în acest an va ajunge  foarte probabil la un maxim istoric. Putem spune așadar că, în 2020, industria farma, aflată în linia întâi în lupta cu coronavirusul, va contribui atât la stabilitatea economiei locale, cât și la sănătatea românilor“, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.

Cifra de afaceri a producătorilor, distribuitorilor și farmaciilor din România a înregistrat o creștere cu 9% în comparație cu anul 2017 și a depășit cu aproape 90% nivelul din 2009, însumând 56,5 miliarde de lei în 2018.

Mai mult, specialiștii KeysFin estimează că industria farma va depăși pragul de 60 de miliarde lei în 2019, urmând ca în 2020 aceasta să atingă un nou nivel record: 68 miliarde de lei.

Totodată, conform analiștilor KeysFin, industria farma locală va fi unul dintre segmentele cel mai puțin afectate de pandemie, alături de Retailul alimentar, Sănătate și asistență socială, IT&C, Agricultură (dependentă însă de condițiile meteo), distribuitorii de energie și gaze și cei de apă și salubritate.

CREȘTERE DE PESTE 160% A PROFITULUI NET ÎN ULTIMII 10 ANI

Creșterea piaței farmaceutice locale a fost însoțită și de o evoluție accentuată a profitabilității. Astfel, profitul net al companiilor din industria farmaceutică a ajuns la aproape 3 miliarde de lei în 2018, cu 20% mai mare comparativ cu anul 2017 și cu 162% peste  nivelul din 2009. Pentru 2019, analiștii KeysFin estimează depășirea nivelului de 3,25 miliarde de lei, iar, în ceea ce privește anul în curs,  profitul net se va apropia de 4 miliarde de lei, potrivit acelorași estimări.

Un al indicator important pentru profitabilitatea industriei farma îl reprezintă și Marja netă (Rezultat net/ Cifra de afaceri), care s-a îmbunătățit remarcabil în ultimii 10 ani, de la 2% în 2009, la 4,7% în 2018 (maximul perioadei analizate). De asemenea, marja EBITDA (EBITDA/ Cifra de afaceri) a înregistrat un avans de la 6% la 7,3% în aceeași perioadă.

Rentabilitatea capitalurilor proprii (ROE=Rezultat net/Capitaluri proprii), indicator care măsoară capacitatea de maximizare a profiturilor obținute de acționari în urma investițiilor în industria farmaceutică, a înregistrat o creștere semnificativă, astfel că acesta a ajuns, de la 10% în 2009, la 22% în 2018. Cât despre rentabilitatea activelor (ROA=Rezultat net/Active totale), aceasta a avansat  de la 2,3% în 2009 la 6,6% în 2018.

Odată cu evoluția favorabilă a acestei piețe și comportamentul de plată (DPO – Datorii curente/ Cifra de afaceri *365) s-a îmbunătățit: dacă în 2009 media era de 215 zile, în 2018 aceasta a ajuns la 162 de zile. În ceea ce privește perioada medie de încasare a creanțelor (DSO – Creanțe/ Cifra de afaceri *365), această valoare a coborât de la 173 de zile în 2009, la 128 de zile în 2018.

TOPUL COMPANIILOR FARMA LOCALE

Producția locală  de farmaceutice (CAEN 2110 și 21020) este condusă de TERAPIA SA, cu afaceri de 730 milioane de lei în 2018, compania fiind urmată de ZENTIVA SA (461,4 milioane de lei), ANTIBIOTICE SA (365 milioane lei), SANDOZ SRL (357 milioane lei) și BIOFARM SA (184  milioane de lei).  Cifra de afaceri însumată a celor mai mari cinci producători din plan local a depășit 2 miliarde de lei, în 2018 și reprezintă peste 53% din totalul cifrei de afaceri din acel an a producătorilor farma locali. Cu toate acestea, reprezentanții producătorilor locali nu sunt optimiști în legatură cu situația pieței în 2020:

PRIMER anticipează pentru 2020 o scădere a veniturilor si a cotei de piață a fabricanților de medicamente din România, precum și reducerea profitabilității fabricilor din țară din cauza creșterii taxei clawback, precum și a creșterii prețurilor la materiile prime și echipamentele de protecție în contextul COVID-19. De asemenea, sistarea exporturilor de medicamente și produse farmaceutice în luna martie și posibilitatea de plafonare a prețurilor la medicamente (inclusiv la cele fără prescripție, care au preturi libere) vor duce la o situație greu de administrat pentru producătorii locali.”, a declarat Dragoș Damian, directorul executiv al Patronatului Producătorilor Industriali de Medicamente din România (PRIMER).

De la producție și până în farmacii sau spitale mai e doar un pas, iar acesta e făcut de distribuitorii locali de medicamente (CAEN 4646), în topul cărora se află MEDIPLUS EXIM SRL, cu o cifră de afaceri de 3,9 miliarde de lei. Topul este completat de FILDAS TRADING SRL (3,6 miliarde lei), ALLIANCE HEALTHCARE SRL, FARMEXIM SA și SANOFI ROMÂNIA SRL. Cumulat, aceste cinci companii au avut afaceri de peste 14 miliarde de lei în 2018, respectiv 42% din totalul cifrei de afaceri generate de distribuitorii locali.

În România sunt înregistrați oficial 170 de producători de medicamente și preparate farmaceutice și aproape 6.500 de comercianți cu ridicata și amănuntul ale acestor categorii de produse, potrivit datelor furnizate de Ministerul Finanțelor Publice, aferente anului 2018.

Forța de muncă a crescut cu 1,5% în comparație cu 2017 și cu 15% față de nivelul din 2009, astfel că, în industria farma locală, în 2018 existau aproximativ 68 de mii de angajați.

DE UNDE CUMPĂRĂ ROMÂNII MEDICAMENTE? TOPUL LANȚURILOR DE FARMACII ÎN FUNCȚIE DE CIFRA DE AFACERI

În clasamentul lanțurilor de farmacii (CAEN 4773), în funcție de cifra de afaceri, pe primul loc se află SENSIBLU SRL, cu afaceri de 1,7 miliarde lei (9,1% din total), fiind urmată de DONA (S.I.E.P.C.O.F.A.R. SA), cu 979 milioane lei în 2018 (5,1% din toal) și HELP NET FARMA, cu 665 milioane de lei (3,5% din total). Următoarele clasate sunt CATENA HYGEIA SRL, cu 620 milioane de lei (3,2% din total) și FARMACIA TEI SRL, cu 448 milioane de lei (2,3% din total). Dacă se iau însă în considerare datele la nivel de grup, CATENA, prin cele peste 100 de entități separate, devine lider de piață.

Cele 5 lanțuri au raportat afaceri de peste 4,4 miliarde de lei în 2018, concentrând 23% din totalul sub-segmentului comerțului cu amănuntul de produse farmaceutice.

CORONAVIRUS ÎN ROMÂNIA

Coronavirus a ajuns oficial în România pe 27 februarie, atunci când autoritățile au anunțat primul pacient depistat pozitiv. De atunci și până acum, numărul românilor depistați pozitiv a ajuns la 2245, iar 69 pacienți au decedat din cauza acestui virus.

Președintele României, Klaus Iohannis, a decretat starea de urgență începând de miercuri, 25 martie și  circulația cetățenilor a fost limitată la activitățile esențiale. Mai mult, restaurantele, barurile și cafenelele au fost nevoie să își restrângă activitatea, iar mall-urile s-au închis.

Situația creată de pandemie a dus și la suspendarea a peste 500.000 contracte de muncă, potrivit unei declarații a Ministrului Muncii, Violeta Alexandru,  În plus, din ce în ce mai mulți angajatori locali, dintre care unii aflându-se chiar în topul celor mai mari angajatori locali, așa cum este cazul DACIA sau FORD, au trimis deja câteva sute de mii de români în șomaj tehnic.

Notă:

Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei) și care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN: 2110 – fabricarea produselor farmaceutice de bază, 2120 – fabricarea preparatelor farmaceutice (PRODUCȚIE), 4646 – comerț cu ridicata al produselor farmaceutice (DISTRIBUȚIE) și 4773 – comerț cu amănuntul al produselor farmaceutice, în magazine specializate (FARMACII). Toate cifrele sunt exprimate în lei iar datele au fost extrase în prima parte a lui 2020. Estimările au la bază rata medie anuală, calculată pe o perioadă de cel puțin 5 ani.

Comunicat de presa, 31.03.2020 Bursa Romana de Marfuri

0

În primul trimestru al anului, tranzacțiile cu gaze naturale au prezentat o intensificare evidență față de perioada similară a anului precedent, perioada aflată sub nefericită incidența a OUG 114. Astfel, totalul volumelor tranzacționate în primele trei luni a atins 10TWh.

Pe piețele spot, cantitățile medii lunare au variat între 400.000 și 700.000MWh, prezentând o regularitate și intensitate specifică acestei piețe, suficientă pentru a asigura continuitate în echilibrarea portofoliilor participanților la piață. Prețurile medii ponderate pentru lunile ian.-martie au cunoscut o scădere continuă, de la 70,8 lei/MWh în ianuarie, la 66,4 lei/MWh în febr., respectiv 59,6 lei/MWh în luna martie.

Pe piețele angro, contractele standardizate de tip forward au cunoscut o evoluție spectaculos crescătoare spre sfârșitul intervalului, numai  în luna martie tranzactionandu-se un volum de peste 7 TWh. Perioadele vizate au fost atât lunile trimestrului ÎI a.c., cât și sezonul rece al următorului an gazier, i.e .trim. IV 2020 și trim. I, 2021. Pentru trim. ÎI a.c., prețul mediu ponderart a fost de 59,66 lei/MWh, cu cca 15% mai mic față de prețul reglementat impus de către ANRE. Pentru următorul sezon rece, prețul mediu a fost de 74,3 lei/MWh, situîndu-se la un nivel de 62-65% din prețurile aceleiași perioade a anului gazier precedent ( trim. IV 2019-trim I 2020).

Tendința evident descendența a prețurilor este o dovadă de reintrare în normalitate a pieței, odată cu apropierea termenului de anulare a prețurilor reglementate impuse prin OUG 114,  începând cu luna iulie. O contribuție la această reducere o au în mod normal și efectele ultimului sezon rece, cu temperaturi favorabile, și scăderea activității economice determinată de epidemia cu COVID-19. Având însă în vedere că evoluția descrescătoare a început din trimestrul IV al anului 2019, anunțată la acel moment prin  comunicate BRM, precum și faptul că sezonul rece următor este mult îndepărtat față de momentul crizei actuale, cauzele principale derivă din revenirea la liberalizarea pieței și a neingradirii funcționarii  mecanismelor de piață.

Efectele negative ale intervențiilor brutale ale autorităților asupra pieței au fost astfel demonstrate pentru a două oară pe parcursul ultimilor ani. Liberalizarea prețurilor la producători prin emiterea OUG 64 în anul 2016 a fost urmată de o reducere și stabilizare a prețurilor, sub nivelul celor preconizate prin reglementare de către autorități anterior apariției ordonanței și cu 10-15% sub nivelul bursei central-europene, CEGH. Situația favorabilă s-a menținut pe tot parcursul anilor 2017 și 2018, până la nouă reglementare a pieței impusă de guvern prin apariția OUG 114.  Prevederile lipsite de logică economică ale acesteia, în totală contradicție cu legislația europeană și aplicate  și mai eronat de către autoritatea de reglementare, au bulversat întreagă piață, ridicând prețurile sezonului rece la peste dublul celorlalte burse europene .

Revenirea în prezent a prețurilor la normal odată cu anunțul reîntoarcerii la o piață liberalizată, demonstrate prin rezultatele de mai sus ale primului trimestru al anului, nu lasă nicio îndoială asupra soluțiilor ce trebuie urmate și asupra efectelor dezastruase ale celor două ordonanțe. Chiar și în aceste condiții, cei responsabili de gândirea și implementarea ordonanțelor, nu însă și de consecințele acestora, continuă să prevadă explozii ale prețurilor imediat după anularea tarifelor reglementate. Reacția pieței, comportamentul responsabil al marilor jucători (producători, distribuitori, traderi cu putere financiară) și evoluția prețurilor contrazic aceste preziceri și dau o notă de optimism unei piețe greu încercate.

Primele două trimestre ale anului curent sunt și vor fi însă în continuare afectate de efectele OUG 114, amplificate și de deciziile ANRE rezultate din impunerea depozitării pe perioada iernii a unor cantități nejustificat de ridicate, pe piață existând volume semnificative contractate la prețuri extrem de mari. Efectele acestor contracte sunt resimțite de o bună parte dintre traderi, dar și de consumatorii finali, dar se poate estima însă dispariția acestora spre jumătatea anului.

Anexăm o sinteză a evoluției pieței pe BRM în primul trimestru.