Când trimiți un consumator neinstruit pe câmpul de luptă, al liberalizării pieței, nu este vina furnizorilor că-l va înfrânge

0

Într-un interviu acordat presei Dl Ministru al Economie Virgil Popescu afirmă că ”Furnizorii de gaze fac o golănie cu preţurile din ofertele pe care le trimit în prezent clienţilor casnici”, dar va rezolva această problemă printr-o: ”modalitate de intervenţie, pe Legea Concurenţei”.

Cu tot respectul, dar dl Ministru Popescu, cred că nu înțelege modul în care funcționează o piață și care trebuie să fie Politicile Publice care trebuie aplicate pentru a asigura funcționarea pieței de gaze.

Piața nu se formează prin „Ordonanțe, militare sau civile” care să scadă marja furnizorilor.

Piața se formează prin educare, prin legi funcționale și prin instituții profesioniste și capabile să verifice respectarea legilor și care mai ales să intervină proactiv pe piață. Piața înseamnă încredere.  

Dle Ministru, responsabilitatea educării unui popor (consummator) revine instituților statului. Deși pregătim liberalizarea pieței de gaze de 15 ani, nu a existat din partea statului, nici un proiect, o intenție, o tentativă de educare a consumatorului. În momentul în care trimiți un consummator neinstruit/neînvățat pe câmpul de luptă, al liberalizării pieței, nu este vina furnizorilor ca-l va înfrânge.

Dle Ministru, nu poti să primești respect de la un furnizor sau asteptări să respecte legile, dacă însuși Statul Român nu respectă legile. ”Gas release” la care faceți referire, este aprobat print-un Ordin care el însuși încalcă legea gazelor (art 177 Legea 123/2012), încalcă Directivele Europene (Directiva 73/2009), este în fapt neaplicabilă (nestabilind elemenete concrete de aplicare , cum ar fi indicarea referinței produsului de pe Bursa de la Viena care este luat în considerare; stabilește obligația producătorilor de a oferta și nu cea de a vinde etc.) si favorizează înțelegeri în piață având în vedere elementele mai mult decât vizibile ale ofertelor.

Dle Ministru, nu poti să aștepți de la furnizor să vină cu marje mici de furnizare, când instituțile statului care veghează piața pun pe piață instrumente care încurcă consumatorul (comparatorul de preț la gaze), care conține date eronate, care nu este actualizat, în care nu verifică nimeni și nu elimină ofertele incorecte. Dacă instituțile statutului nu sunt interesate de modul în care ajung ofete corecte la consumatori, de ce ar fi furnizorii interesați?

Furnizorii sunt ”răi”, că asta le cere legea (maximizarea profitului), dar poate mai rău este statul român care nu își educă poporul, nu-l apără, nu-l sprijină și nu-l susține, îl trimite într-un război, al liberalizării, din care puțini vor ieși câștigători.

Asociația Energia Inteligentă solicită constituirea de urgență a unei entități de tip SAL, așa cum este definită de Ordonanța 38/2015, care transpune directiva europeană 11/2013. Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Gazelor Naturale (SAL-GAZ) pentru desfășurarea de programe de informare pentru pregătirea consumatorilor casnici, pentru ca aceștia să-și negocieze contractele de achiziție de gaze naturale pe o piață liberalizată și să permită soluționarea alternativă a litigiilor de pe piața de gaze.

Dumitru Chisăliță

Președintele Asociației Energia Inteligentă

București, 29 Mai 2020

Așteptăm decizii curajoase, fără lumină verde de la Bruxelles

0

 „În plină pandemie și război anti-tutun, am plătit taxele și ne-am văzut de treabă. Ieri, JTI România a virat la buget 243 milioane lei, însemnând accize și TVA pentru produsele puse pe piață în aprilie, precum și alte taxe. Pe tot anul 2019, am virat la buget peste 4,2 miliarde lei, cu aproape 30% mai mult față de 2018. Potrivit execuției bugetare anunțate ieri, veniturile din accizele pentru produsele din tutun au înregistrat în primele patru luni ale anului un avans semnificativ de 40,34% (an/an), ceea ce înseamnă că tutunul este cel mai solid contribuabil la buget.

Acestea sunt aspecte pozitive, dar deficitul e de natură să ne dea tuturor frisoane și nu e exclus ca decidenții să-i împovăreze tot pe cei care trag. În criză generalizată nu mai putem vorbi de stabilitate, dar predictibilitatea e încă posibilă, dacă deciziile vor fi transparente, vor implica actorii economici și vor fi luate la timp, adică din vreme, pentru ca planurile de afaceri să poată fi adaptate”, a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications JTI Romania, Moldova și Bulgaria la conferința „Deciziile în Noua Economie”, organizată de EM360 și România Durabilă.

 Oficialul JTI a adăugat că, în toată această perioadă, de la declararea pandemiei și până în prezent, JTI nu a trimis pe nimeni în șomaj tehnic și nu a făcut disponibilizări. Salariile au fost plătite integral, la fel taxele pe fiecare salariu. Într-un an, un angajat JTI generează, colectează și plătește către stat acciza, TVA, taxe pe profit și impozite locale în valoare de aproximativ 3,5 milioane lei.

„Ca urmare, acești angajați ar vrea să fie și ei parte din ceea ce li se întâmplă, să fie consultați și respectați. Ne așteptăm, așadar, să se renunțe la moda atât de tentantă a ordonanțelor și a deciziilor luate peste noapte și să se revină la legiferarea normală, cu respectarea principiilor Codului Fiscal”, a punctat Gilda Lazăr. 

„Putem da aceste vești bune pentru că anul trecut nu am avut parte de mari schimbări legislative, calendarul de accizare a fost respectat, cu modificările generate de cerințele europene, iar nivelul pieței negre a țigaretelor a fost sub 14%. În anul în curs lucrurile se schimbă. Guvernul din Moldova a dat liber la import de țigări fără taxe unor firme din Transnistria, ceea ce se va reflecta în nivelul contrabandei din România”, a mai spus directorul JTI. 

Contrabanda ar putea fi impulsionată și de eventuala schimbare a cadrului de reglementare. „În Parlament se află în dezbatere un proiect al activiștilor anti-tutun, depus de USR, care prevede vânzarea țigaretelor pe sub tejghea, ceea ce ar duce la o creștere fără precedent a pieței negre. Industria tutunului e rezilientă și conservatoare, dar este una dintre cele mai reglementate și depinde de deciziile administrației. Iar schimbările legislative și fiscale, care pot impulsiona contrabanda, sunt cele mai mari pericole pentru companiile din domeniu, pentru angajații noștri și pentru bugetul statului”, a adăugat Gilda Lazăr. 

Ce decizii de relansare economică sunt așteptate în 2020?

„Se vorbește mereu despre relansarea economiei prin atragerea de noi investitori. Dar trebuie să ne gândim și la investitorii captivi, care sunt deja aici și au tot interesul să continue să investească. Industria noastră a investit recent în produse de nouă generație, cu potențial de risc redus. Sunt presiuni pentru creșterea taxării acestor categorii.

În mod normal, se așteaptă să crească o piață și abia apoi e taxată suplimentar. Să nu uităm că fiscalitatea funcționează pe principiul subsidiarității. Amintesc despre o decizie extraordinară pe care a luat-o un guvern liberal, și anume cota unică. Nu trebuie să ne dea nimeni voie să luăm decizii care să ne avantajeze ca țară. Nu trebuie să așteptăm lumină verde de la Bruxelles în materie de fiscalitate. Așteptăm din partea guvernării decizii pe cât de cumpănite pe atât de curajoase”, a concluzionat reprezentantul JTI. 

Acord Hagag Development Europe-Global Vision pentru proiectul H Victoriei 109

0

Dezvoltatorul imobiliar Hagag Development Europe specializat în proiecte rezidențiale și comerciale și compania Global Vision au semnat un acord de colaboare în servicii de tip property management pentru proiectul de spații de birouri H Victoriei 109 (foto). Global Vision preia administrarea proprietății de pe Calea Victoriei. Proiectul este finalizat și va avea primii chiriași în iulie. Până la sfârșitul acestui an se estimează atingerea unui grad de ocupare de 85%. Imobilul (P+7) are 7300 mp suprafață totală construită, 5685 mp suprafață totală închiriabilă, din care peste 85% spații de birouri, aproximativ 11% spații comerciale și 3,59% spații de depozitare.

Yitzhak Hagag, Chairman and Board Controller Hagag Group: „Global Vision este o companie cu un portofoliu impresionant, experință relevantă și capacitatea dovedită a de livra servicii de înaltă calitate. Know-how-ul și pasiunea comună pentru dezvoltările imobiliare inovatoare și durabile sunt doar două dintre aspectele care ne vor servi drept catalizator pentru o colaborare pe termen lung. Avem încrederea că alături Global Vision vom crește valoarea și gradul de rentabilitate al proprietății noastre, asigurând, în același timp, cel mai înalt nivel de servicii pentru chiriașii H Victoriei 109”.

Sorin Preda, CEO Global Vision: „Mă bucură încrederea și respectul reciproc cu care demarăm acest partneriat și cred cu tărie că valorile și viziunea comună sunt atributele definitorii care ne vor ghida pașii în parcursul colaborării noastre. Hagag este un dezvoltator inovator, cu renume și expertiză internațională, iar contribuția Global Vision va aduce plusvaloare brandului de dezvoltator prin serviciile de property management concentrate pe întreg ciclul de viață al proprietății, inclusiv gradul de satisfacție al chiriașilor”.

Dezvoltatorul a lucrat cu experți și consultați cu experiență și a implementat toate măsurile de siguranță și prevenție prevăzute de Organizația Mondială a Sănătății și recomandate de autoritățile competente. Proiectul va găzdui companii cu renume internațional, case de avocatură, mărci de lux. Lucrările de restaurare și consolidate ale imobilului au fost întreprinse cu respectarea celor mai înalte standarde, vizând, totodată, obiectivele de mediu corporative și organizaționale. Trasăturile arhitectonice ale clădirii au fost prezervate, fațada a fost readusă la imaginea originală. H Victoriei 109 dispune de toate facilitățile oferite de clădirile de birouri moderne: pardoseală flotantă, sistem de ventilație cu admisie de aer proaspăt, consum redus de energie, lumină naturală, spații de tip open space.

Genesis College, acțiune umanitară pentru acces la educație

0

Genesis College, singura școală din România complet digitalizată, desfășoară o colectă de fonduri în beneficiul unor copii care nu au acces la dispozitive electronice cu ajutorul cărora să participle la lecții în această perioadă. Elevi, profesori și un colaborator ai școlii au donat 13 lucrări de artă realizate de ei, pentru a strânge banii din care cinci copii din București din familii cu posibilități materiale reduse, unii și cu probleme de sănătate, vor putea să-și cumpere tablete performante. Lucrările pot fi admirate într-o expoziție virtuală, pe site-ul Genesis College: https://genesis.ro/. Cei care doresc să susțină acțiunea caritabilă a școlii o pot face printr-o donație pe platforma Galantom: https://genesis.galantom.ro/event-projects/view?id=2653. Strângerea de fonduri se desfășoară până la 1 iunie inclusiv; pe 2 iunie vor fi achiziționate tabletele și dăruite copiilor. 

Ioana Necula, fondator al Genesis College, subliniază: „În această perioadă dificilă, ne îndreptăm din nou atenția către cei care au nevoie de sprijinul nostru. După cursurile gratuite oferite copiilor cadrelor medicale, în luna aprilie, ne dorim acum să facilităm accesul la educație pentru 5 copii defavorizați din Capitală. Cu fondurile strânse în urma acestei acțiuni caritabile, le vom putea cumpăra echipamente electronice, esențiale învățării online”.

Campusul Genesis College este acreditat pentru toate ciclurile de învățământ preuniversitar. În 2018 a aderat la organizația International Baccalaureate (IB), oferindu-le elevilor programe de excelență, urmând curriculumul românesc, combinat cu cerințele programelor PYP (Primary Years Programme), pentru grădiniță și ciclul primar și MYP (Middle Years Programme), pentru gimnaziu și liceu. 

Consum’Actor, proiect de încurajare a consumului de produse locale

0

La Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București, 12 studenți români și străini ai masterului francofon „Médias, développement, sociéte”, coordonați de conf. univ dr. Silvia Branea, drd. Irina Ghineț și lector univ. dr. Ioana Avram, au creat o platformă gratuită de promovare a micilor afaceri și inițiative autohtone, pentru încurajarea consumului de produse locale: www.consumactor.wixsite.com/website, bilingv (română și franceză), realizat în parteneriat cu Agenția Universitară a Francofoniei. Sunt prezentate afaceri din domeniile alimentație, design și artă, produse de îngrijre, îmbrăcămine, decorațiuni interioare, produse de branduri precum Simina Filat, Alisia Enco, Băcănia Veche. Antreprenorii  promovați au fost selectați în  funcție de accentul pe care îl pun pe folosirea materiilor prime din surse locale, a reciclării, a tehnologiilor de producție nepoluante precum și pe dezvoltarea de tradiții locale.

Conf. univ. dr . Silvia Branea: „Proiectul are scopul de a-i sprijini pe studenți să treacă mai ușor, după absolvire, de la statutul de student, la cel de angajat/expert sau antreprenor în media și/sau comunicare. Am reușit să îi ajutăm pe studenți să se auto-descopere, să creadă în valorile lor și în forța cuvântului și imaginii bine mânuite”.

Drd. Irina Ghinet: „În această perioadă în care obiceiurile noastre de consum au suferit transformări importante și economia locală a fost și este în continuare afectată, proiectul francofon Consum’Actor își dorește să atragă atenția că prin investiția în comunitățile locale și cumpărarea de produse autohtone sustenabile si prietenoase cu mediul, susținem relansarea economiei românești afectată de criza Covid-19”.

Programul masteral „Médias, développement, sociéte” coordonat de prof. univ. dr. Camelia Cușnir are ca scop formarea viitorilor jurnalişti şi comunicatori. Proiectul Consum’Actor este recomandat ca „o oportunitate extraordinară pentru ei de a pune în practică abilitățile editoriale, atât în limba română, cât și în limba franceză deprinse pe parcursul anilor de studii, dar și de a gândi și implementa strategii de comunicare și promovare”.

Deciziile în Noua Economie. Pe ce se va baza Planul național de recuperare economică

0

România va primi sume suplimentare considerabile de la Comisia Europeană în următorii șapte ani, care să ajute economia națională.

Alocarea acestor fonduri se va face în urma unui Plan național de recuperare economică, ce trebuie elaborat de Guvern. În total, România va avea la dispoziție fonduri structurale în valoare de 85 miliarde de euro, o sumă impresionantă. Ce trebuie să facem cu acești bani, pentru a nu se scăpa iar printre degete? Care sunt problemele fundamentale ale economiei?

Aceste lucruri au fost dezbătute în cadrul dezbaterii „Deciziile în Noua Economie”, de invitații prezenți alături de moderatorii Daniel Apostol, jurnalist economic, fondator România Durabilă, Director de relații externe FPPG, și Adrian Măniuțiu, jurnalist și antreprenor EM360 Studio.

Ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloş, a declarat că în cadrul financiar multianual 2021 – 2027, România va avea la dispoziție suplimentar suma de 31 miliarde de euro, printr-o nouă facilitate de finanțare denumită Next Generation EU. Care vor fi cei 3 piloni ai Planului național de redresare economică pentru cheltuirea acestor bani:

Virgil Popescu, Ministrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, și Sebastian Burduja, Secretar de Stat în cadrul Ministerului Finanțelor Publice, prezintă abordarea pe care și-o propune Guvernul în următoarea perioadă, destinată redresării economice post COVID-19.

Dumitru Nancu, Director General FNGCIMM, a prezentat ultimele noutăți legate de programul IMM Invest. De asemenea, Guvernul pregătește un nou instrument pentru relansarea IMM-urilor din România. „Suntem prea săraci să ne treacă printre degete aceste resurse”, a afirmat Cristian Păun, cercetător ASE-ASPES.

Ce fel de viziune pe termen lung în economie trebuie să aibă însă România: România are o oportunitate imensă de investiții, care poate aduce beneficii imense pentru economie, însă pentru a se concretiza, e nevoie de câteva lucruri esențiale din partea statului, afirmă Alina Popa, CFO al OMV Petrom.

În condițiile în care încasările la bugetul de stat din sectorul energetic au scăzut, tutunul a devenit principalul plătitor de accize, cu peste 60% din total, spune Gilda Lazăr, Corporate Affairs Director JTI.

Mihaela Toader, director al Direcției Strategie, Relații Internaționale, Fonduri Europene în cadrul Romgaz, companie deținută majoritar de statul român, este optimistă vizavi de contextul economic post-coronavirus.

Este nevoie, însă, de predictibilitate și stabilitate legislativă și de pornirea unor proiecte mari care să readucă la viață economia țării. Când se reiau toate activitățile economice din țară: terase, restaurante, plajele?

Liviu Rogojinaru, Secretar de Stat în cadrul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, vine cu niște răspunsuri foarte clare în ceea ce privește redeschiderea economiei românești și propune o serie întreagă de măsuri destinate sprijinirii afacerilor care au fost afectate de pandemia COVID-19. Economia are nevoie de decizii, nu de momente de ezitare, de contre sau orgolii politice și electorale.

Avocatul Gabriel Biriș, Managing Partner Biriș Goran, trece în revistă cele mai importante aspecte la zi ale economiei Românești, punctând câteva subiecte sensibile care ar putea fi motorul și începutul unui nou model economic românesc.

Mircea Coșea, unul dintre cei mai apreciați profesori de economie România, ne răspunde la întrebarea care se află pe buzele tuturor în perioada aceasta: ce decizii trebuie luate pentru relansarea economică a țării noastre?

NOUA ECONOMIE este un demers inițiat de România Durabilă și EM360 care susține un dialog permanent între Executiv și mediul de afaceri.

Activitatea marilor companii, desfășurată 40% de acasă minimum 6 luni

0

Un studiu al companiei de consultanță și strategie în resurse umane Human Performance Development International (HPDI) arată că aproximativ 40% din timpul de lucru în marile companii se va derula de acasă, cel puțin până la sfârșitul lui 2020.Studiul a cuprins peste 3.000 de participanți la webinariile organizate din a doua jumătate a lunii martie, din domenii precum IT, bănci, industria de componente auto, industria farmaceutică etc. Ca principale inconveniente ale lucrului la distanță au fost invocate lipsa înțelegerii emoțiilor și a trăirilor personale – 36% dintre respondenți, transmiterea defectuoasă a informației – 28%, creșterea timpilor de răspuns – 23%, probleme legate de canalele de comunicare, (diversele platforme video folosite) – 13%.

Petru Păcuraru (foto), fondator al HPDI, subliniază: „Companiile vor funcționa într-un melanj între munca de la birou și munca de acasă în următoarea perioadă, iar unul dintre puținele segmente unde vor investi va fi cel al digitalizării. Cei mai mulți angajatori au observat că oamenii își pot desfășura majoritatea activităților și de la domiciliu, dar în același timp încep să înțeleagă că aceștia trebuie sprijiniți pentru a funcționa la capacitate optimă în acest sistem, nou pentru mulți. Cercetarea noastră și-a propus să îi ajute atât pe angajați, cât și pe angajatori să stabilească principalele inconveniente și să le depășească. Mă bucură să văd un reviriment al interesului pentru programele de învățare, de la traininguri, sesiuni de coaching și chiar și teambuildinguri. Desigur, reintrarea într-un ritm normal pentru piața acestui tip de servicii se va produce gradual”.

Ca perspectivă, interlocutorul estimează: „În scenariul cel mai optimist, doar 2020 va fi un an de sacrificiu în industria noastră, urmând ca în 2021 să ne concentrăm pe construcție, în noul context. În scenariul pesimist, și anul viitor va sta sub semnul reconstrucției, mai ales dacă va mai exista un val pandemic, în această toamnă. Oricum, migrarea în digital continuă să fie principala tendință pe piața de traininguri și teambuildinguri. Dacă, în prima parte a perioadei de izolare, majoritatea clienților erau în expectativă, acum cele mai multe bugete au început să se îndrepte exclusiv către webinarii și evenimente online, în ciuda începerii relaxării”. Un orizont de revenire pentru teambuildinguri, în grupuri mai mici și respectând normele de distanțare socială, se conturează în iulie-august.

EXCLUSIV: Cum a gestionat Germania pandemia Covid-19

De Jens Spahn. Traducere, Editare și Adaptare: Daniel Apostol

BERLIN – Germania este adesea menționată ca un exemplu pozitiv al modului de gestionare a pandemiei COVID-19. Am avut succes în prevenirea supraîncărcării sistemului nostru de sănătate. Curba infecțiilor este clar aplatizantă. Iar proporția cazurilor grave și a cazurilor de deces este mai mică în Germania decât în ​​multe alte țări. Dar acest lucru ne face să fim smeriți, mai degrabă decât a ne arăta prea siguri de noi înșine.

Eu văd trei motive pentru care, deocamdată, Germania trece relativ bine prin această criză. În primul rând, la momentul intrării în criză, sistemul german de asistență medicală era într-o formă bună; toată lumea a avut acces complet la îngrijiri medicale. Acesta este un merit nu doar al guvernului actual, ci al unui sistem care a fost construit de-a lungul multor guvernări. Cu o rețea excelentă de medici generaliști disponibili pentru a face față cazurilor mai ușoare de COVID-19, spitalele s-au putut concentra pe cei grav bolnavi.

În al doilea rând, nu Germania a fost prima țară lovită de virus, având astfel timp să se pregătească. Deși am păstrat întotdeauna un număr relativ mare de paturi de spital disponibile, în special în unitățile de terapie intensivă, am luat, de asemenea, în serios amenințarea COVID-19. În consecință, capacitatea de intervenție a țării a crescut foarte rapid cu 12.000 de paturi, până la 40.000.

În al treilea rând, Germania găzduiește multe laboratoare care pot cerceta virusul și mulți cercetători remarcabili în domeniu, ceea ce explică de ce a fost dezvoltat aici primul test rapid COVID-19. Cu o populație de aproximativ 83 de milioane de oameni, suntem capabili să efectuăm până la un milion de teste de diagnostic pe zi și în curând vom avea capacitatea de a efectua aproximativ cinci milioane de teste de anticorpi pe lună. Testarea extinsă este ca și cum ai aprinde  o lanternă în întuneric: fără ea, nu poți vedea decât nuanțe de gri; dar cu ea, puteți vedea detaliile în mod clar și imediat. Iar atunci când vine vorba de un focar de boală, nu poți ține sub control ceea ce nu poți vedea.

Cu siguranță, în calitate de ministru federal al sănătății din Germania, recunosc că vedem acum doar instantanee. Nimeni nu poate prezice cu deplină certitudine cum se va dezvolta pandemia în câteva săptămâni sau luni. Nu am impus “stare de asediu” la nivel național, dar am solicitat cetățenilor să rămână acasă în mod voluntar. Ca în multe alte țări, de două luni încoace trăim și noi sub restricții severe impuse vieții publice și private. Din ceea ce știm, a fost necesar și eficient acest răspuns la pandemie.

Cu toate acestea, consecințele blocării nu pot fi ignorate, motiv pentru care încercăm treptat să revenim la normal. Provocarea este că reducerea măsurilor de protecție este la fel de problematică precum impunerea lor. Deși funcționăm în condiții de profundă incertitudine, putem fi siguri cu privire la pericolul pe care îl prezintă un al doilea val epidemic. Astfel, rămânem vigilenți.

Numai timpul ne va spune dacă am luat deciziile corecte, așa că în acest moment sunt precaut în privința lecțiilor învățate din criză. Dar câteva lucruri mi se par clare deja.

În primul rând, este esențial ca guvernele să informeze publicul nu doar despre ceea ce știu, ci și despre ceea ce nu știu. Acesta este singurul mod de a construi încrederea necesară pentru a lupta împotriva unui virus letal într-o societate democratică. Nicio democrație nu își poate obliga cetățenii să își schimbe comportamentul – cel puțin nu fără a suporta costuri mari. În urmarea de către toți a unui răspuns coordonat, colectiv la pandemie, transparența și informațiile exacte sunt mult mai eficiente decât constrângerea.

În Germania, am reușit să încetinim răspândirea virusului, deoarece marea majoritate a cetățenilor dorește să coopereze, dintr-un sentiment de responsabilitate față de ei și de ceilalți. Dar pentru a menține acest succes, guvernul trebuie să aducă la zi și în timp util informațiile despre virus, cu dezbatere publică deschisă și cu o foaie de parcurs clară pentru recuperare.

În al doilea rând, pe lângă informarea publicului, guvernele ar trebui să arate că se bazează pe cetățeni pentru a înțelege situația și ceea ce li se cere. Deoarece sunt informați, cetățenii germani știu că revenirea la normalitate nu este posibilă fără un vaccin. Când ne gândim la noile noastre rutine zilnice, formula noastră este să furnizăm cât mai multă normalitate cu cât mai multă protecție necesară.

Atâta timp cât deciziile noastre despre locul și modul în care slăbim restricțiile se iau conform unor criterii clare și sensibile, avem încredere că cetățenii germani le vor susține. Deciziile noastre ar trebui să fie determinate de dovezi și să sublinieze reducerea riscului de infecție. Știm că distanțarea socială este cea mai eficientă protecție. Atunci când oamenii păstrează între ei o distanță de cel puțin 1,5 metri, riscul de infecție este redus substanțial. Și dacă putem asigura respectarea regulilor de bază de igienă, riscul scade și mai mult. Riscurile reziduale rămase pot fi gestionate în diferite moduri, în funcție de situație.

În al treilea rând, pandemia a arătat de ce o lume interconectată global are nevoie de gestionarea globală a crizelor. Din păcate, cooperarea multilaterală a devenit mai dificilă în ultimii ani, chiar și în rândul aliaților apropiați. Acum, când vedem cât de mult avem nevoie unul de celălalt, criza actuală ar trebui să fie un apel de trezire. Nici o țară nu poate gestiona de una singură o pandemie. Avem nevoie de coordonare internațională și dacă instituțiile care există în acest scop nu funcționează suficient de bine, trebuie să lucrăm împreună pentru a le îmbunătăți.

În al patrulea rând, noi europenii trebuie să ne reconsiderăm modul în care abordăm globalizarea, recunoscând că este esențial să producem  în cadrul Uniunii Europene bunuri esențiale necesare, cum ar fi echipamente medicale. Va trebui să ne diversificăm lanțurile de aprovizionare pentru a evita dependența totală de oricare dintre țări sau regiuni. Dar regândirea globalizării nu înseamnă reducerea cooperării internaționale. Dimpotrivă, eforturile comune dintre statele membre ale UE aduc deja progrese către obținerea un vaccin. Odată descoperit, va fi indicat să ne asigurăm că vaccinul este produs în Europa, chiar dacă va fi făcut disponibil la nivel mondial.

Ca majoritatea crizelor, și aceasta oferă oportunități. În multe domenii, a scos la iveală cel mai bun din noi: un nou simț al comunității, o mai mare dorință de a-i ajuta pe ceilalți și o flexibilitate și o creativitate reînnoite. Fără nicio îndoială, consecințele pe termen mediu ale pandemiei vor fi dure. Dar, în ciuda tuturor dificultăților și incertitudinilor care există, rămân optimist. În Germania și în alte părți, asistăm la ce sunt capabile democrațiile noastre liberale și cetățenii deopotrivă.

Jens Spahn este ministrul federal al sănătății din Germania.

Traducere, adaptare și editare: Daniel Apostol, ClubEconomic.ro

Copyright: Project Syndicate 2020

Noi standarde de cost ale serviciilor sociale pentru categorii vulnerabile

0

Executivul a aprobat la inițiativa Autorității Naționale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (ANDPDCA) actualizarea valorii standardelor de cost pentru serviciile sociale adresate categoriilor vulnerabile de beneficiari: copii, adulți cu dizabilități, persoane vârstnice îngrijite în instituții sau la domiciliu și victime ale violenței domestice:
– copiii cu dizabilități din casele de tip familial – de la 33.955 de lei pe an la 65.119 lei pe an 

– copiii fără dizabilități din casele de tip familial – de la 25.955 lei pe an la 42.410 lei pe an 

– adulții cu dizabilități găzduiți în centrele de îngrijire și asistență (CIA) – de la 33.828 lei pe an la 66.852 lei pe an 

– persoanele vârstnice dependente, îngrijite în servicii rezidențiale – de la 23.784 lei pe an, la 50.554 lei pe an.

Elemente de noutate care contribuie la creșterea calității serviciilor sociale furnizate:

– stabilirea valorii cheltuielilor aferente echipelor mobile care oferă servicii de abilitare și reabilitare la domiciliu copiilor cu dizabilități

– diferențierea valorii cheltuielilor efectuate pentru adulții cu dizabilități pe tipuri de locuințe protejate, în funcție de gradul de autonomie al acestora

– diferențierea valorii cheltuielilor efectuate în serviciile rezidențiale pentru vârstnici, în funcție de gradul de dependență al acestora

– crearea cadrului legal necesar pentru stimularea externalizării serviciilor sociale către furnizorii privați de servicii sociale acreditați.

Impactul financiar al măsurilor este de 607.172.000 lei.

Ultima modificare a standardelor minime de cost data din 2015.