Creșterea
economică din primul trimestru anunțată de Guvern, cea mai mare din UE
comparativ cu perioada similară a anului precedent, nu e motiv de optimism
pentru oamenii de afaceri din România. Pentru ei, situația se repetă cu cea din
2008, când România a fost țara cu cea mai mare creștere economică fix înainte
de a începe criza. La fel ca atunci, comunitatea de business se așteaptă să
cădem de foarte sus, iar prognozele lor nu arată bine deloc: scăderea din acest
an va fi abruptă, iar drumul prin criză va fi lung.
Ce
măsuri așteaptă atât mediul de afaceri de la Guvern, cum vede el ieșirea din
această criză, ce așteptări are populația, conform sondajelor, dar și ce
planuri de urgență au guvernanții, aceste lucruri au fost analizate în
dezbaterea „Business în Noua Economie”, de invitații prezenți alături de
moderatorii Daniel Apostol, Jurnalist Economic, Fondator România Durabilă,
Director de relații externe FPPG, și Adrian Măniuțiu, Jurnalist și Antreprenor
EM360 Studio.
Cercetările
făcute în cadrul Coaliției pentru Dezvoltarea României, ce reunește
business-uri care generează 60% din PIB-ul României, arată rezultate
îngrijorătoare și scăderi foarte mari ale economiei, atât în trimestrele doi și
trei, cât și tot anul, mult peste estimările Guvernului sau ale FMI. Mai mult, aceste
proiecții nu au luat încă în calcul un val doi al pandemiei, care este foarte
probabil, spune Dragoș Roșca, Președinte Romanian Business Leaders.
Business în noua economie se
poate face cu o nouă abordare – prin informatizare, digitalizare, deschidere de
noi piețe de export, regândire de produse mai atractive pentru export. În plus,
un miliard de euro va fi direcționat în curând spre firmele care își
desfășoară activitatea în România, a anunțat Liviu Rogojinaru, Secretar
de Stat, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. El a spus
și până la ce valoare ar putea ajunge granturile.
Fiscul face pași rapizi spre digitalizare. Deja se fac teste pilot cu primele zeci de case de marcat conectate la serverele ANAF, iar planul e ca toate firmele cu cifre de afaceri de peste 50.000 de euro să fie conectate până la finele anului. Și pentru Spațiul Privat Virtual se pregătesc modificări, a anunțat Tănase Stamule, Consilier Economic al prim-ministrului Ludovic Orban.
Semnalul de control al situației pe care îl va
da statul român va fi foarte important pentru evoluția economiei. „Arată-te
slab când ești puternic și puternic când ești slab”, a fost unul dintre
mesajele transmise de Cristian Popescu, Administrator Tabac Express.
Green
Deal, amenințare sau oportunitate? Compania de stat Romgaz, cel mai mare
producător intern de gaze naturale, vrea să fructifice oportunitățile legate de
tranziția spre economia neutră din punct de vedere climatic și să fie un
partener de încredere în acest proces, spune Mihaela Virginia Toader, Director, Direcția Strategie, Relații
Internaționale, Fonduri Europene, Romgaz.
Oamenii de afaceri își doresc să aibă parte de predictibilitate legislativă, să știe ce îi așteaptă din timp, nu de pe o zi pe alta. „La modificările ulterioare am vrea să fim parteneri de dialog, nu să suportăm decizii luate peste noapte”, a punctat Gilda Lazăr, Corporate Affairs Director JTI.
Adrian
Badea este vicepreședintele Federației Patronale Petrol și Gaze, reprezentant al unei industrii care a fost puternic afectată de
actualul context generat de pandemie, dar și de prețul barilului de petrol.
Acesta reușește să întrevadă speranță, atât pentru sectorul pe care îl
reprezintă, dar și pentru bunăstarea populației – investiții și
predictibilitate legislativă, ca un motor pentru relansarea economiei din
România.
Viteza
de implementare a măsurilor de sprijin guvernamental pentru economie trebuie
crescută. În absența unui ajutor, pentru multe dintre IMM-uri fiecare zi
s-ar putea să fie ultima, spune Florin Jianu, Președinte CNIPMMR.
Aproape 90% din populația României vede un nou rol al statului în economie prin sprijinirea marilor investiții și o relaționare mult mai bună cu mediul privat. Astfel, orice întârziere, orice piedică în ceea ce privește interacțiunea cu mediul privat va fi taxată inclusiv de populație, care așteaptă aceste măsuri ale guvernanților, a subliniat Remus Ștefureac, Coordonator Proiect Strategic Thinking Group.
Sebastian Burduja, Secretar de Stat în
cadrul Ministerului Finanțelor Publice, consideră că
în relansarea economică a României și în sprijinirea afacerilor din țara
noastră e foarte importantă abordarea, cât și mindset-ul. Ar fi nevoie de un
nou model economic românesc: „prin noi înșine”.
Dumitru Nancu, Director General al Fondului
Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri, ne
prezintă importanța programului IMM INVEST România, care permite companiilor
afectate de actuala criză să își continue activitățile și investițiile.
Constantin Rudnițchi, Directorul Coaliției
pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, face radiografia situației
actuale, punctând nevoile și cerințele afacerilor
românești într-un context dificil de gestionat, atât din punct de vedere al
statului, cât și a business-urilor.
Care sunt lecțiile pe care putem să le învățăm
în urma crizei provocate de pandemia globală? Care este abordarea corectă în
încercarea de redresare economică? Marius Ștefan, antreprenor pur-sânge,
aduce în lumină problemele, dar și soluțiile comode sau incomode pe care
atât statul, cât și mediul privat, le pot implementa pentru o revenire cât mai
rapidă la o situație normală.
Aflăm de la Adrian Codîrlașu, președintele
CFA România, cum se prefigurează economia țării, luând
în considerare un instrument extrem de util în acest scop – ultima ediție a
Indicatorului de Încredere Economică, realizat de CFA România.
De ce e nevoie pentru un model economic
românesc sănătos? Răzvan Predica este consultant în cadrul Strategic
Thinking Group, ce propune 10 măsuri-cheie pentru relansarea economiei.
Concluzia este simplă, România are nevoie să se reinventeze.
NOUA ECONOMIE este un demers inițiat de
România Durabilă și EM360 care susține un dialog permanent între Executiv și
mediul de afaceri. Mulțumim partenerilor media ai evenimentului „Business în
Noua Economie”: Agerpres, Profit.ro, Money.ro, Financial Intelligence, Europa
FM, e-nergia.ro, The Diplomat, G4Media.ro, Economistul, Club Economic.