Raport: Unul din trei elevi din întreaga lume nu are acces la învățarea online pe durata pandemiei

0

O treime (463 milioane) dintre elevii din toată lumea nu au acces la învățarea online atunci când școlile sunt închise din cauza pandemiei COVID-19 pentru că lipsesc metodele sau echipamentele de conectare la distanță,  relevă raportul ”Stepping forward Connecting today’s youth to the digital future”, realizat de PwC și UNICEF. Dintre aceștia, trei sferturi provin din zone rurale sau din familii sărace.

Raportul mai arată că 86% dintre reprezentanții guvernelor din peste 100 de țări, care au răspuns unui sondaj UNESCO în 2020, au oferit elevilor platforme online pentru educația la distanță, în timp ce doar 20% dintre aceștia au îmbunătățit accesul la infrastructură și / sau au oferit dispozitive subvenționate.

”Pe măsură ce criza sanitară a dus la mutarea multor activități în mediul online, inclusiv a celor educaționale și de formare profesională, lipsa accesului la tehnologie a redus semnificativ șansele la o viață mai bună pentru copiii și tinerii din mediile defavorizate. Acest fapt accentuează inegalitățile existente înainte de pandemie și impune colaborarea între guverne, instituții, comunități și companii, pentru a le oferi tinerilor vulnerabili acces la alfabetizarea digitală și dezvoltarea abilităților”, a declarat Ionuț Simion, Country Managing Partner PwC România.

Deși guvernele trebuie să gestioneze simultan o serie de provocări sociale critice, precum consolidarea sistemelor de asistență medicală, sprijin financiar pentru companii și șomajul, nu trebuie să renunțe la investițiile pe termen lung în domenii esențiale, precum educația.

În plus, situația economică se deteriorează pentru tinerii din medii dezavantajate, unul din șase tineri încetând să mai lucreze de la începutul pandemiei. Potrivit raportului, peste 40% dintre tinerii angajați se aflau în sectoare puternic afectate de COVID-19 și aproape 77% erau în economia informală, ceea ce i-a făcut foarte vulnerabili atunci când companiile au fost închise sau mutate în online ca răspuns la restricțiile pandemice.

Mai multe detalii despre studiul realizat de PwC și UNICEF găsiți aici.

Colliers: Trei efecte ale pandemiei pe piața închirierilor de locuințe din București

0

Mai mult de jumătate (55%) dintre bucureștenii care locuiesc în prezent cu chirie nu au în plan să-și cumpere un apartament în următorul an și vor să rămână în chirie, arată un studiu recent realizat de Unlock Research pentru Colliers International, lider pe piața de evaluări și consultanță rezidențială din România cu proprietăți rezidențiale analizate la nivel național în valoare de peste 15 miliarde de euro numai în ultimii trei ani. 45% dintre aceștia se gândesc însă la o schimbare a locuinței închiriate, majoritatea (66%) pentru că vor o locuință mai spațioasă sau aflată într-o zonă mai bună, inclusiv în blocuri noi, și doar o treime pentru că se uită la bani și caută să-și scadă costurile cu chiria.

Criza provocată de coronavirus începe să-și arate efectele și pe piața închirierilor de locuințe. În București,  studenții au lăsat multe proprietăți goale, apartamentele în regim hotelier au fost convertite în apartamente cu chirie lunară, iar numărul ofertelor de închiriere din piață a început să crească. Prețul chiriei rămâne în continuare principalul criteriu în funcție de care cei mai mulți chiriași aleg să închirieze o locuință sau alta.

Pe fondul incertitudinii create de pandemia de Covid-19, chiriașii caută siguranță, fie printr-o reducere a chiriei sau mutarea într-un spațiu mai mic, fie printr-o înțelegere pe termen mai lung cu proprietarii sau prin înregistrarea contractelor la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Comparativ cu criza precedentă din 2008-2009, înregistrarea contractelor de închiriere la Fisc conferă proprietarilor calitatea de titlu executoriu, facilitând recuperarea banilor de la rău platnici.

Gabriel Blăniță, director asociat Colliers Valuation and Advisory

„Chiriașul este mult mai dinamic decât cumpărătorul de rezidențial, iar trendurile din piața de închiriere pot fi valoroase pentru dezvoltatorii de locuințe. Nevoia de siguranță în relația cu proprietarul va duce la profesionalizarea pieței de închirieri de locuințe, iar din ce în ce mai mulți dezvoltatori își vor îndrepta atenția către acest segment. Am văzut deja tranzacții cu blocuri destinate exclusiv închirierii, semn că există un interes și din partea investitorilor pentru astfel de produse. Ne așteptăm ca în acest ecosistem nou creat să vedem și alți jucători anunțând proiecte destinate închirierii”, explică Gabriel Blăniță, director asociat Colliers Valuation and Advisory.

Dincolo de prețul chiriei lunare, cei mai mulți dintre respondenții care consideră că este mai rentabil să stea cu chirie decât să îşi cumpere o locuinţă proprie caută şi anumite funcţionalităţi care se potrivesc nevoilor şi propriului stil de viaţă, precum parcurile, spațiile verzi și locurile de joacă, care au devenit aproape la fel de importante ca stațiile de transport în comun. Dacă proximitatea față de un supermarket a fost tot timpul o prioritate, de anul acesta în topul preferințelor sunt și farmaciile, care sunt solicitate de aproape 50% dintre chiriași, mai arată datele studiului solicitat de către Colliers Internațional.

Alexandra Cojocaru, partener Unlock Research

„Pandemia a generat schimbări puternice în relația oamenilor cu spațiul lor de locuit, în timpul lockdown-ului locuința crescând în importanță, tendință care s-a păstrat și după. A devenit din ce în ce mai important cum arată spațiul, atât în casă, cât și împrejurimile acesteia, precum și ce facilități ai în apropiere. Pentru piața de chirii, dincolo de nevoia de siguranță și de a nu lua decizii ce presupun investiții ridicate, a crescut și nevoia de un upgrade, de un standard de locuire mai bun, chiriașii nefiind mulțumiți de condițiile actuale ale pieței”, spune Alexandra Cojocaru, partener Unlock Research.

Cercetarea a fost realizată de Unlock Research, la solicitarea Colliers International, în perioada septembrie – octombrie 2020, pe un eșantion de aproximativ 300 de persoane care locuiesc cu chirie în București, având venituri peste medie, majoritatea cu studii superioare și cu vârsta cuprinsă între 25 și 45 de ani, în proporție de 51% fiind femei și 49% – bărbați. Studiul privind piața chiriilor rezidențiale din București face parte dintr-o serie de analize cantitative și calitative efectuate periodic de către Colliers International.

Comisia alocă unui număr de cinci state membre suma de 8,5 miliarde EUR

Comisia Europeană a alocat suma de 8,5 miliarde EUR în cadrul celei de a treia tranșe a sprijinului financiar acordat unui număr de cinci state membre prin intermediul Instrumentului SURE. În cadrul sprijinului financiar acordat astăzi, Belgia a primit 2 miliarde EUR, Ungaria – 200 de milioane EUR, Portugalia – 3 miliarde EUR, România – 3 miliarde EUR, iar Slovacia – 300 de milioane EUR.

Acest sprijin, sub formă de împrumuturi acordate în condiții avantajoase, le va permite respectivelor state membre să facă față creșterilor bruște ale cheltuielilor publice efectuate în vederea menținerii locurilor de muncă. Mai exact, sprijinul financiar menționat anterior va contribui la acoperirea costurilor legate direct de finanțarea sistemelor naționale de șomaj tehnic și a altor măsuri similare instituite ca răspuns la pandemia de COVID-19 și destinate inclusiv lucrătorilor independenți.

Cu sprijinul financiar acordat astăzi, 15 state membre au primit aproximativ 40 de miliarde EUR în cadrul instrumentului SURE al UE în perioada cuprinsă între sfârșitul lunii octombrie și sfârșitul lunii noiembrie. Odată ce se vor aloca toate sumele în cadrul SURE, Belgia va primi 7,8 miliarde EUR, Ungaria – 504 milioane EUR, Portugalia – 5,9 miliarde EUR, România – 4,1 miliarde EUR, iar Slovacia – 631 milioane EUR.

O prezentare generală a sumelor plătite până în prezent și a diferitelor scadențe ale obligațiunilor este disponibilă online aici.

Sprijinul financiar acordat astăzi este o consecință a celei de a treia emisiuni de obligațiuni cu impact social în cadrul instrumentului UE SURE, care a fost supralicitată de peste 13 ori mai mult. Acest lucru s-a reflectat în prețuri avantajoase, ceea ce înseamnă că statele membre vor primi sub formă de împrumuturi mai mult decât vor trebui să ramburseze.

Instrumentul SURE poate furniza sprijin financiar în valoare de până la 100 de miliarde EUR tuturor statelor membre. Până în prezent, Comisia a propus acordarea unui sprijin financiar în valoare de 90,3 miliarde EUR pentru 18 state membre. Viitoarele tranșe ale sprijinului vor fi acordate în cursul următoarelor luni, odată încheiate respectivele emisiuni de obligațiuni.

Declarațiile membrilor colegiului:

Președinta Ursula von der Leyen a declarat: „Prioritatea noastră este de a salva atât vieți omenești, cât și mijloacele de subzistență ale acestora. UE mobilizează 100 de miliarde EUR sub formă de împrumuturi acordate țărilor din UE pentru a finanța sistemele de șomaj tehnic. Le vom oferi astfel sprijin întreprinderilor , ajutându-le să își mențină angajații. Astăzi, alte cinci state membre primesc finanțare prin SURE, 15 state membre beneficiind deja de o astfel de finanțare. În curând și mai multe state vor putea beneficia de această oportunitate.”

Comisarul european Johannes Hahn, responsabil cu bugetul și administrația, a declarat: „Odată cu cea de a treia emisiune SURE de succes din acest an, am pus la dispoziția unui număr de 15 state membre aproximativ 40 de miliarde EUR pentru a le sprijini în atenuarea impactului social al actualei pandemii de COVID-19. Acest sprijin va ajuta întreprinderile să își păstreze angajații. Programul SURE este o dovadă a angajamentului UE de a furniza rapid statelor membre mijloacele financiare de urgență necesare pentru a depăși această criză. Eticheta de „obligațiuni cu impact social” reprezintă o garanție pentru investitori că banii vor fi investiți în proiecte sociale și sustenabile, combinând astfel tranzacțiile financiare cu prioritățile noastre politice”.

Paolo Gentiloni, comisarul pentru economie, a declarat: „După cea de a treia emisiune a obligațiunilor cu impact social SURE săptămâna trecută, care s-a bucurat de un mare succes, distribuim astăzi încă 8,5 miliarde EUR pentru a ajuta lucrătorii și întreprinderile din cinci state membre. Impactul social al crizei COVID-VID ar fi fost cu mult mai grav în absența unor plase de siguranță puternice ale țărilor europene, în special a programelor de șomaj tehnic. Sunt mândru că, prin SURE, Comisia Europeană sprijină în mod activ aceste sisteme și măsuri similare pentru lucrătorii care desfășoară o activitate independentă, ajutând milioane de cetățeni să depășească această perioadă dificilă.”

COVID-19 A AVUT UN IMPACT PUTERNIC ASUPRA FEMEILOR DIN DOMENIUL ANTREPRENORIATULUI

0

Potrivit unui studiu, 87% din femeile antreprenor au declarat că au simțit efecte negative puternice în urma crizei COVID-19. Printre motivele unui astfel de decalaj se numără diferențele considerabile de gen în ceea ce privește confruntarea cu probleme digitale și responsabilitățile îngrijirii copiilor. Raportul Mastercard Index of Women Entrepreneurs (MIWE) 2020 propune argumente pentru aplicarea unei soluții la nivel internațional care să ofere femeilor antreprenor oportunități de valorificare la nivel maxim. Raportul a ajuns la a patra ediție și aduce în lumină contribuțiile femeilor antreprenor din întreaga lume și oferă o listă de factori care influențează succesul sau insuccesul. De asemenea, este realizat și un clasament global în care este subliniat avansul femeilor în bussines înainte de apariția virusului COVID-19.

Au fost analizate 58 de economii. Datele pe care le utilizează sunt furnizate de companii internaționale de top precum OCDE și Organizația Internațională a Muncii. Dacă ne rezumăm la România, 27,3% dintre business-urile existente sunt deținute de femei. Procentul plasează România pe locul 20 în clasamentul țărilor cu cel mai ridicat procent al afacerilor deținute de femei, potrivit MIWE 2020.

Majoritatea țărilor și teritoriilor (34 dintr-un total de 58 incluse în raport) au scoruri sănătoase MIWE, cu indici intre 60-70, cum ar fi Noua Zeelandă, Suedia, Thailanda, Indonezia, Franța și Mexic, în timp ce 13 țări și teritorii au scoruri mai mici de 50-60, precum Japonia, Emiratele Arabe Unite, Italia și România, aflată în acest an pe poziția 40.

În aceste zone, condițiile antreprenoriale sunt mai puțin favorabile, cu decalaje de gen mai acute în ceea ce privește ocuparea forței de muncă, incluziunea financiară și oportunitățile academice.

La nivel global, tot conform MIWE, pozițiile fruntașe sunt ocupate de Noua Zeelandă, Suedia, Thailanda, Indonezia, Franța și Mexic. 13 țări au acumulat scoruri mai mici de 50-60. Este cazul Japoniei, Emiratelor Arabe Unite, Italia și România (pe locul 40 anul acesta).

Cauzele scorurilor mici sunt datorate diferențelor mari dintre genuri cu privire la ocuparea forței de muncă, cât și oportunități academice sau de finanțări. Israelul ocupă prima poziție în raportul MIWE 2020 și reprezintă un exemplu pozitiv pe care celelalte țări îl pot urma.

Țara se află pentru prima dată pe primul loc (în 2019 a ocupat locul 42) și a asigurat condiții favorabile activării în mediul economic pentru femei. De asemenea, numărul de femei antreprenor a fost dublat în decurs de doi an și implicit oportunitățile pentru firmele mici și mijlocii au crescut.

Și Elveția a dat dovadă de evoluție și ajuns pe locul 3 în 2020 (în 2019 a fost pe locul 2019) și a acordat sprijin considerabil IMM-urilor (cu 37% mai mult față de 2019). Au contribuit, de asemenea, și la conturarea unei percepții pozitive cu privire la domeniul antreprenoriatului (cu 42% comparativ cu 2019).

Totodată, MIWE prezintă și o analiză care surpinde principalele consecințe ale COVID-19 asupra femeilor în plan profesional și aduc în prim-plan și politici de sprijin. În ciuda faptului că sunt influențate de economia fiecărei țări, totuși, cele mai eficiente măsuri sunt: reducerea presiunii de pe IMM-uri, prin subvenții salariale, scheme pe termen lung, scutiri fiscale și indemnizații pentru creșterea copiilor.

În ciuda efectelor negative, viitorul femeilor este privit cu ochi buni de MIWE. Raportul arată că actuala pandemie ar putea ajuta la progresul femeilor în afaceri și eliminarea prejudecăților de gen prin expunerea unor argumente precum:

  • Circumstanțele nefavorabile dintr-o astfel de perioadă nu au împiedicat, totuși, afirmarea femeilor care și-au dorit o implicare puternică în business. Femei-lider, precum prim-ministrul Jacinda Ardern din Noua Zeelandă, Angela Merkel, cancelarul Germaniei, și Sanna Marin, prim-ministrul Finlandei, au contribuit la unele dintre cele mai de succes eforturi în limitarea efectelor virusului. Totodată, au reușit să inspire încredere, calm și ordine.
  • 42% dintre femei au inițiat acțiuni de digitalizare a modelului de business și 34% au identificat noi oportunități de la declanșarea pandemiei
  • COVID-19 va determina o nouă realitate. În ciuda impedimentelor de ordin financiar sau de gen, femeile s-au ambiționat să ocupe din ce în ce mai multe locuri în business. Spre exemplu, guvernul britanic a deschis conturi bancare pentru 1,2 milioane de persoane în doar 2 zile pe perioada de apogeu a pandemiei, în timp ce 11 milioane de lucrători necalificați din Brazilia au solicitat deschiderea de conturi de economii pentru a putea primi fonduri de urgență guvernamentale.

Femeile lider dau dovadă, astfel, de competențe extraordinare prin oferirea unor idei progresiste într-o situație de criză. Odată cu promovarea unor astfel de inițiative, suma de 172 de trilioane de dolari pierdută la nivel global din cauza diferențelor de venit obținute de-a lungul vieții va fi redusă. Totodată, femeile lider își pot valorifica potențialul prin accesarea de fonduri nerambursabile. Măsura 3 de ajutoare de stat și programul Electric-Up oferă granturi pentru firme din diverse domenii. Aplicația InAfaceri.ro oferă posibilitatea accesării unui serviciu de consultanță pentru ambele programe. Astfel, niciun detaliu nu va fi omis.

Piața de capital din România: aproape două secole de existență

0

1 decembrie, Ziua Națională a românilor, te trimite cu gândul invariabil la istorie. La momentul Unirii Principatelor, la momentul construirii României mari și moderne.

Dincolo de istoria politică și socială, România are și o istorie bogată în ceea ce privește piețele financiare. Spre exemplu, primele inițiative de înființare a unei piețe bursiere de mărfuri și de valori au avut loc la mijlocul secolului al XIX-lea, așa cum este Codicele de Comerț al Țării Românești din 1 ianuarie 1840, realizat după modelul dat de Codul Comercial francez din 1807 și având la bază unele prevederi ale Regulamentului Organic.

Codicele reglementa bursele de comerț, mijlocitorii de schimb și samsarii. La acea vreme, dorința era de a se înființa o bursă de comerț la București (condusă de 6 persoane) și una la Brăila (condusă de o deputăție domnească), urmând ca samsarii să-și anunțe afacerile în cadrul burselor și prețul mediu al mărfurilor să fie publicat. Codicele de la 1840 definea categoriile mijlocitorilor (agenți de schimb) și samsarilor (curtieri). Mijlocitorii erau numiți de domnitor, Codicele stabilind de asemenea în privința prețului că „rezultatul tocmelilor și al negociației polițelor ce se săvârșesc la Bursă hotărăște cursul monezilor și al polițelor, al prețurilor mărfurilor, al asigurărilor, al transporturilor pe uscat sau pe apă, al zapiselor statului altor asemenea, al căror curs este primitor de a se însemna pe fiecare zi până unde s-a suit ori s-a coborât”.

În 1880, Camera de Comerț și Industrie de la București face un memoriu către Ministerul Agriculturii, Comerțului și Lucrărilor Publice în care, luând în considerare dezvoltarea comerțului cu efecte publice, propune înființarea unei burse pentru fixarea cursurilor monetare și efectelor, pe baza cererii și ofertei, pentru a opri speculațiile și fluctuațiile aleatorii. Este realizat, la inițiativa Camerei de Comerț din București, un proiect de lege pentru înființarea unei burse, care prevedea că: „Această bursă […] avea să adune la anumite ore pe comercianții, industriașii, capitaliștii, agricultorii și mijlocitorii oficiali la un loc anumit, spre a se ocupa de operațiunile lor comerciale, sub o mai deaproape priveghere a guvernului”.

Orarul de tranzacționare al bursei era prevăzut de lege astfel: „Orele fie-cărei burse se fixéză de camera de comerciŭ dupe obiceiurile civile ale fie-cărei localități, combinate cu orele de pornire ale curierilor. La Bucuresci, Galați și Brăila, orele deschiderei și închiderei bursei se fixéză, împreună cu prefectul poliției, de 4 bancheri, 4 neguțători, 4 mijlocitori de schimb și 4 mijlocitori de mărfuri desemnați de tribunalul de comerciŭ. […] Bursa va fi deschisă în tóte zilele, afară de Duminecă și serbătorile legale. Tîrgul efectelor publice și private și al tuturor hârtiilor negoțiabile se face cu două ore înaintea târgurilor celor-lalte mărfuri. Informațiuni se pot lua de la secretarul comitetului bursei în tóte zilele de lucru de la 9 până la 11 ore. Tóte acestea se vor observa sub controlul comitetului bursei”.

„Principalele operațiuni cari se urméză la bursă sunt: tîrgul efectelor publice și private, tîrgul acțiunilor diverselor societăți agricole, industriale și comerciale, tîrgul scrisurilor funciare rurale saŭ urbane și a tuturor hârtiilor negociabile, vînzarea materiilor metalice, a monetelor, a tot felul de mărfuri, închirierea vaselor de transport, transportul pe uscat și apă, tot felul de transacțiuni relative la comerciul continental și maritim, interior și exterior, asigurările de tot felul, etc.”.

Negocierile se realizau la bursă, în locul separat numit parchetTîrgul trebuia să arate „dacă e pe bani gata saŭ dacă e cu termen” (termenul însemna maxim 1 lună). Titlurile circulau doar dacă erau însoțite de cel puțin un cupon. Taxa de tranzacționare era reprezentată de o taxă a timbrului, nu mai mare de 5 bani la suta de lei, care era suportată jumătate de cumpărător și jumătate de vânzător și se plătea Camerei de Comerț. Plățile în cadrul tranzacțiilor erau făcute de mijlocitori, în fiecare zi de bursă, iar cele mai mari de 100 de lei se realizau „în mandate de viramente asupra Băncei Naționale”. Numărul mijlocitorilor de schimb se determina la fiecare 3 ani, numirea lor fiind făcută prin Decret Regal. Mijlocitorii puteau da procură specială de reprezentare unei alte persoane sau mai multora, dar mandatarii trebuiau să fie români, iar mijlocitorul era răspunzător de faptele acestora. Mijlocitorii de schimb erau obligați să înscrie toate operațiunile și tranzacțiile făcute în registrele proprii („carnet șnuruit și parafat de tribunalul de comerciŭ”), înscriind sumele în litere, fără abrevieri, fiind menționate toate detaliile vânzării, cumpărării, negocierii.

La mai puțin de un an de la deschidere a avut loc primul crah bursier din România, în noiembrie 1883, provocat mai ales de imposibilitatea efectuării lichidării. Presa vremii titra: „Crahul de la bursa din București, prevăzut de noi și de Banca Națională, s-a întâmplat cu începerea lichidărilor din noiembrie (…)”.

Ca urmare a celor petrecute, în 1886, Camera de Comerț și Industrie solicită modificarea legii. O modificare adusă de legea din 1886 este introducerea următorului amendament: „Ori-ce operațiune de bursă, regulat făcută, constitue un act de comerciŭ și dă nascere unei obligațiuni perfecte, la care nu se póte opune nici într’un cas excepțiunea de joc”. Din dezbaterile legii, redate de monitorul oficial, reies preocupările legiuitorului de la acea vreme ca „A duoa reformă coprinsă în proiect consistă în aceea că operațiunele cu termen să se facă între persóne cunoscute; iar nu ca până acum de agenții de schimb pe contul lor, fáră să spună în numele cui tratéză. De sigur că acest principiŭ este bun; de óre-ce intr’o bursă începĕtóre ca a nóstră, nu póte și nu e bine să se lase liber curs acelor jocuri maloneste cari degeneréză în adevĕrate flagele pentru avuția țĕrei”.

Războiul suspendă tranzacțiile bursiere

În 1914, izbucnirea violentă a războiului generează închiderea Bursei pe 18 iulie, acesta rămânând închisă pe toată durata Primului Război Mondial. La acea perioadă erau tranzacționate acțiunile emise de 63 de societăți și 58 de tipuri de rente și obligațiuni de stat (efecte cu dobândă fixă).

Distrugerea sondelor de petrol din timpul războiului a făcut ca valorile mobiliare să se deprecieze masiv. Repararea sondelor de către germani a condus însă la cotarea acțiunilor industriei petroliere române la Bursă, determinând creșterea ulterioară a cotațiilor. Între 1917 și 1918, tranzacțiile bursiere s-au realizat în „târgul bursier” de la cafeneaua Schreiber și pe Strada Lipscani. Bursa Oficială de Efecte, Acțiuni și Schimb se redeschide în octombrie 1918, activitatea sa crescând mereu, iar localul Bursei devenind neîncăpător.

În perioada 1919 – 1925, bursele de comerț din România erau guvernate de trei tipuri de reglementări legale. Legea din Vechiul Regat din 1904, extinsă și în Basarabia în 1919, se completa cu legislația austriacă aplicabilă Bursei de la Cernăuți, din Bucovina, dar și cu legislația maghiară din Banat și Transilvania pentru Bursele din Arad și Timișoara. Apare astfel din nou necesitatea unei legi care să răspundă nevoilor economice ale României. O nouă lege este promovată de profesorul Virgil Madgearu, ministru al Industriei și Comerțului și este ratificată prin Decret Regal pe 13 august 1929. Expunerea de motive realizată de Virgil Madgearu preciza: „Necesitatea adaptării uzanțelor găsite bune și consfințite în materie de bursă până azi, a modului de încheiere al tranzacțiilor de efecte, acțiuni schimb mărfuri, situațiunea financiară și economică a țării, precum și necesitățile unui bun mers al încheierilor operațiunilor și apoi încrederea deplină în tranzacțiunile ce se fac la Bursă, au călăuzit la întocmirea proiectului de lege ce însoțește această expunere de motive”

În 1938 este publicată de către Simon D. Gartenberg, președintele Asociației Remizierilor Oficiali de Bursă, „Cartea acționarului – îndreptar bursier”, aceasta fiind una dintre primele dovezi ale preocupării față de educația financiară a publicului regăsite în biblioteci. Aflăm astfel că, în 1938, la bursa de la București erau tranzacționate acțiunile a 56 de societăți și că mai multe titluri financiare românești erau vândute pe bursele străine (acțiuni Astra Română la Paris, Amsterdam, Anvers și Zürich; acțiuni Concordia la Paris, Bruxelles, Anvers și Zürich; acțiuni Steaua Română la Paris, Basel, Frankfurt, Geneva și Zürich; acțiuni Petrol-Block la Paris, Lille, Anvers, Liege și Zürich; acțiuni Redevența la Paris; efecte constând în rente și împrumuturi erau tranzacționate la Paris, Londra, Berlin, New York, Zürich, Roma, Milano, Basel, Berna, Geneva). De asemenea, la bursele occidentale mai erau cotate și alte valori emise de societăți cu capital românesc și străin, care însă nu erau cotate la București: Colombia, Danubiana, Omnium, Petrofina, Societatea de Gaz și Electricitate din București, Steaua Română Française și Steaua Română (British), Zahăr și Rafinaj în România.

Buletinul Bursei București din decembrie 1939 scria: „Nici odată târgurile financiare mondiale n’au fost mai influențate, ca în 1939, de evenimentele europene. Și anul 1938 cunoscuse destule dificultăți internaționale, dar tot se crezuse că până la urmă zăngănitul armelor va fi îndepărtat, optimism care se răsfrânsese asupra burselor de valori. Într-adevăr anul 1939 din punct de vedere bursier debutează sub cele mai bune auspicii. Nivelul cursurilor era destul de ridicat la 1 Ianuarie 1939, nivel care n-a putut fi mult timp menținut. Căderi serioase s-au produs la sfârșitul lunii Ianuarie, odată cu sfârșitul războiului spaniol. În Martie, bursele sunt cuprinse de panică, în urma ocupării Boemiei de germani. În Aprilie, italienii ocupă Albania, altă neliniște, urmată de tensiunea polono-germană, care sfârșește cu războiul și ocuparea Poloniei.[…]

Bursa, închisă pentru inventar

După cel de-al Doilea Război Mondial, economia României devine una centralizată, ca parte a reformei inițiate de regimul comunist. În aceste condiții, se decide închiderea Bursei în iulie 1948. Instaurarea proprietății de stat, ca unic proprietar, nu mai permitea existența produselor specifice pieței bursiere, precum acțiuni sau obligațiuni corporative, iar Bursa nu mai avea de ce să existe, având în vedere că nu mai exista obiectul tranzacțiilor. Deținerea în proprietate a societăților comerciale era interzisă. Pe 11 iunie 1948, în baza Legii nr. 119/1948 a naționalizării, 1.050 de întreprinderi industriale, bancare sau de asigurări treceau în proprietatea statului, ca „bun de consum al poporului” și Bursa se închidea. Profesorul Nicolae Volonciu povestește în cartea sa (Volonciu, Nicolae, 2017, Amintiri din patru țări, București: Editura Solomon, p. 113.): „în ziua de 11 iunie, cu câteva minute înainte de deschiderea bursei, un cetățean care voia să facă o tranzacție a ajuns la ușă și a găsit un mare lacăt. Veniseră mai de dimineață agenți financiari, poliție și, printre ei, un hâtru care lăsase un bilețel lângă acel lacăt. Ce era scris pe acel bilețel? «ÎNCHIS PENTRU INVENTAR!»”.

Transportatorii rutieri din România, pregătiți pentru distribuirea vaccinului anti-Covid-19

0

Industria de transport rutier și logistică din România este pregătită pentru distribuirea vaccinului anti-Covid-19, anunță Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), semnalând Guvernului României capacitățile pe care le deține în acest sens: „Companiile românești specializate în logistica și transportul produselor din sectorul farmaceutic și de sănătate dețin toate capabilitățile necesare pentru asigurarea distribuției vaccinului în condițiile frigorifice speciale specificate de producător și la standarde înalte de calitate. Transportatorii rutieri români operează camioane frigorifice cu temperatură controlată dotate cu tehnologii de ultimă generație, care pot transporta în condiții de maximă siguranță vaccinurile anti-Covid19. Camioanele frigorifice sunt dotate cu sisteme de urmărire conectate web ce furnizează date despre controlul temperaturii de la plecare până la destinație, folosind tehnologia microprocesoarelor pentru precizia refrigerării spațiului”.
UNTRR accentuează că „își exprimă disponibilitatea de a colabora cu Guvernul României în stabilirea planurilor privind distribuirea vaccinurilor anti-Covid19 la nivel national” și precizează „că industria de transport rutier și logistică farmaceutică din România are o capacitate suficientă pentru efectuarea transporturilor rutiere sub temperaturi controlate, necesare distribuirii vaccinului anti-Covid19 în condiții de maximă siguranță și cu respectarea standardelor UE”.
Totodată, UNTRR „face apel la autoritățile române și europene pentru facilitarea cadrului de reglementare în cazul transporturilor rutiere care asigură distribuția vaccinului anti-Covid-19:

– Vămuirea prioritară și rapidă, cum ar fi păstrarea examinării fizice și/sau eșantionarea mărfurilor de către vamă numai în circumstanțe excepționale; asigurarea faptului că inspecțiile efectuate de alte agenții guvernamentale și inspecțiile vamale sunt coordonate și, dacă este posibil, efectuate în același timp;
– Organizarea specială a transportului rutier pentru distribuția vaccinurilor anti-Covi19, cum ar fi, cel puțin, semnalizare specială pentru camioanele dedicate și chiar desemnarea de convoaie speciale, eventual escortate de poliție;
– Distribuția trans-frontalieră coordonată a vaccinurilor anti-Covid-19 și facilitarea trecerii frontierei;
– Asigurarea conectivității fiabile a datelor între părțile interesate din diferite moduri de transport (în special aerian/rutier) pentru a asigura vizibilitatea completă a datelor în cadrul lanțului de distribuție;
– Alocarea unui regim special pentru aceste tipuri speciale de transport destinat distribuirii vaccinurilor anti-Covid-19, pentru care ar trebuie să fie ridicate restricțiile de circulație;
– Controalele în trafic pentru acest tip de transport destinat distribuirii vaccinurilor anti-Covid19 nu ar trebui să fie premise”.

Prețurile de transfer, un subiect cheie al noii furtuni fiscale

Unele companii traversează această perioadă doar cu o umbrelă

Companiile se confruntă cu presiuni economice complexe, iar prețurile de transfer rămân un element central, care pune în balanță pe de o parte povara fiscală și pe de cealaltă parte reducerea controverselor fiscale. Prețurile de transfer[1] pot afecta nu doar profitabilitatea și impozitul datorat statului, ci și fluxul de numerar al companiei, deciziile de investiții, modelul de afaceri sau indicatorii de performanță. În acest context, este posibil ca unele companii să traverseze această perioadă doar cu „o umbrelă”, dar, pentru furtuna care urmează, trebuie demarate acțiuni mult mai consistente, consideră reprezentanții EY România.

 Într-un dialog cu mediul de business pe tema„Prețurile de transfer în atenția autorităților fiscale – cum să gestionăm riscurile unei dispute fiscale?”, presiunea resimțită de companii vine din trei zone principale: noile cerințe ale Fiscului, modul de desfășurare a inspecției fiscale și cunoașterea drepturilor și obligațiilor legate de aceste controale.

Principalele idei și recomandări: 

Adrian Rus, EY Romania

Adrian Rus, Partener, Liderul Departamentului de Prețuri de Transfer, EY România: „Zona prețurilor de transfer capătă o importanță și mai mare, având în vedere potențialul său de reducere a deficitului bugetar, care tocmai a urcat la 96 de miliarde de lei, prin nivelul semnificativ al sumelor ce se pot colecta în urma inspecțiilor fiscale. Anul trecut, Fiscul a stabilit suplimentar în sarcina contribuabililor verificați, prin majorarea bazei impozabile, peste 166 de milioane de euro”.

Georgiana Iancu, EY Romania

Georgiana Iancu, Partener, Liderul Departamentului de Taxe indirecte, EY Româniasemnalează faptul că introducerea în formularul de TVA 394 a obligației de raportare a tranzacțiilor cu afiliați poate fi interpretată ca un semnal de extindere a analizei de risc și asupra companiilor multinaționale. „Cum văd autoritățile fiscale tranzacțiile efectuate între persoane afiliate care fac parte din grupuri multinaționale? Pe scurt, că acestea sunt realizate la un preț inferior sau superior celui de piață, în detrimentul afiliaților români și, implicit, a bugetului general consolidat.

Aproximativ o treime din veniturile atrase la bugetul de stat este reprezentă de taxele indirecte (TVA, accize, taxe vamale) și o pătrime este reprezentată doar de TVA. În același registru, TVA și accizele ocupă o pondere de 50% în total obligații suplimentare stabilite la contribuabilii persoane juridice. În acest context, este important să ne asigurăm că modul în care tratăm din perspectiva taxelor indirecte efectul unor ajustări de prețuri de transfer este de interes nu doar pentru buzunarul contribuabilului, dar și pentru cel al bugetului de stat”, consideră Georgiana Iancu.

Emanuel Bancila, EY Romania

Emanuel Băncilă, Partener, Liderul practicii de dispute și litigii fiscale, EY România: „Din câte vedem în ultima perioadă, aproape fiecare inspecție fiscală care are ca obiect impozitul pe profit se finalizează cu sume suplimentare și, implicit, cu o dispută fiscală, care, de cele mai multe ori, se încheie cu o hotărâre judecătorească”.

Gabriela Bancescu, EY Romania

Gabriela Băncescu, Director, Departamentul de Prețuri de Transfer, EY Româniaprivind desfășurarea unei inspecții fiscale în zona prețurilor de transfer: „În ultimii ani, controalele autorităților fiscale, realizate în zona prețurilor de transfer, sunt foarte riguroase. Pentru a verifica dacă tranzacțiile sunt realizate la prețul corect, autoritățile analizează inclusiv selectarea părții testate, care poate fi compania din România, dar și partenerul din grup, modul de întocmire a studiilor de comparabilitate din perspectiva tuturor criteriilor aplicate, și, de multe ori, acțiunile autorităților duc la modificarea intervalului de referință la care se raportează rezultatul companiei testate”.

„Mai mult, vedem că autoritățile testează profitabilitatea obținută din tranzacțiile analizate. Nu este suficient să arătăm că politica de prețuri este una corectă, ci, mai important, trebuie să arătăm că rezultatele efectiv obținute se încadrează în intervalul de piață”, a subliniat Gabriela Băncescu. 

Pentru a se asigura că dosarul de prețuri de transfer va trece cu bine de o inspecție fiscală, companiile care fac parte dintr-un grup trebuie să îl adapteze și actualizeze periodic, în așa fel încât să corespundă cerințelor din România, să verifice implementarea politicii de prețuri de transfer, să justifice rezultatele aferente perioadei de criză și să țină la îndemână documentația suport suplimentară.

Alex Slujitoru, EY Romania

Alex Slujitoru, Director la Radu și Asociații, firma de avocatură asociată EY, în legătură cu incidentele care pot apărea în timpul procedurilor inspecției fiscale – suspendarea inspecției, pentru a studia dosarele de prețuri de transfer sau suspendarea inspecției, fără însă ca activitatea de control să fie efectiv oprită, recomandă: „Există o jurisprudență națională în care decizia de suspendare a inspecției, pentru studierea dosarului, este anulată. Dosarul de prețuri de transfer face obiectul inspecției. Nu poți suspenda inspecția ca să îndeplinești obiectul inspecției. Contribuabilii aflați într-o astfel de situație ar trebui să atace această suspendare și să o invalideze. Ei trebuie să se asigure că perioada de suspendare va fi luată în calculul duratei finale a inspecției fiscale și că orice decizie luată cu depășirea intervalului maxim de inspecției poate fi invalidată”.

În ceea ce privește suspendarea fără ca activitatea de control să fie oprită – adică inspectorii să continue să solicite documente etc., se consideră că niciun contribuabil nu poate fi obligat să ofere informații pe perioada suspendării.

Există și alternative la un litigiu național, care ar avea, între principalele inconveniente pe acelea că durează mult, iar jurisprudența este limitată. Aceasta ar fi, așa cum a explicat Alex Slujitoru, procedura amiabilă în baza convențiilor pentru eliminarea dublei impuneri, în baza Convenției de Arbitraj a UE sau în baza unei Directive a Consiliului privind mecanismele de soluționare a litigiilor fiscale în Uniunea Europeană.

Pe de altă parte, în decursul anului 2019, ANAF a finalizat doar trei proceduri amiabile cu alte state, în vreme ce 61 se află în lucru, în diferite stadii de soluționare.

Mihai Petre, EY Romania

Din perspectiva valorii în vamă, deloc de neglijat este și impactul relațiilor între părțile dintr-un grup, consideră Mihai Petre, Director, Comerț Internațional, EY România. „În ultimul an, am sesizat un număr mare de decizii ale Curții Europene de Justiție legate de nevoia de adăugare în valoarea în vamă a mărfurilor importate a redevențelor plătite către părțile afiliate. Iar tratamentul ajustărilor de prețuri de transfer, din perspectiva valorii în vamă, încă necesită reglaje fine, în funcție de tipul de adaptare dorit – bazat pe cost sau pe marjă de profit, simplist vorbind”, a conchis Mihai Petre.


[1] Prețurile de transfer sunt prețurile la care se derulează tranzacțiile între companiile din cadrul aceluiași grup, care trebuie să fie echivalente cu prețurile la care ar fi fost încheiată o tranzacție similară între părți independente, în condiții economice comparabile. Dacă prețul tranzacției între afiliați nu este în „intervalul de piață”, se consideră că profiturile obținute de părți în urma tranzacției nu sunt corect reflectate, afectând astfel impozitele și taxele plătite.

Ascendia, campioana educației din România, la Gala Dezvoltării Durabile

0

Ascendia, companie ce furnizează soluții pentru educația digitală atât pentru piața locală, cât și pentru piețe din străinătate, a fost numită „Campion al dezvoltării durabile” pentru domeniul educație, în cadrul Galei Dezvoltării Durabile. Gala a avut loc pe 25 noiembrie și a fost organizată de Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă din cadrul Guvernului României, în parteneriat cu Asociația Întreprinderilor Mici și Mijlocii din Județul Covasna.

În cadrul Galei au fost prezentate organizațiile care au desfășurat în acest an proiecte sau inițiative prin intermediul cărora a fost demonstrată asumarea unei dezvoltări sănătoase, de termen lung pentru sfera socială din România. Aceste organizații au fost identificate de Departamentul Dezvoltării Durabile și prezentate în așa fel încât să devină modele ale dezvoltării durabile pentru instituții similare. Ascendia a fost premiată pentru realizarea platformei LIVRESQ, instrument educațional de tip colaborativ, pentru crearea de conținut digital interactiv. 

Platforma este folosită în prezent de peste 11.000 de profesori și are cea mai mare bibliotecă de resurse educaționale create de cadre didactice din România și Republica Moldova, cu peste 4.700 de lecții digitale, din care 1.700 publice. Profesorii utilizează LIVRESQ pentru a realiza lecții interactive, iar numărul resurselor publicate este în continuă creștere, o parte fiind deja omologate de Ministerul Educației și Cercetării.

LIVRESQ este cel mai important produs creat până în prezent de Ascendia, prin intermediul căruia compania vine în sprijinul mediului educațional local și nu numai. Astfel, în special în contextul școlii de la distanță, instrumentul poate fi folosit de profesori fără ca aceștia să aibă nevoie de cunoștințe de programare. Mai mult, pachetele rezultate sunt conforme cu standardele de eLearning internaționale.

Ascendia vizează dezvoltarea editorului de lecții interactive LIVRESQ prin implementarea și consolidarea selecției de unelte pentru creatorii de conținut. Unul din pilonii importanți este posibilitatea de a adăuga asistenți virtuali pentru fiecare lecție. Scopul evenimentului este acela de a premia pentru următorii 7 ani ONG-uri, școli, universități sau institute de cercetare, companii, instituții din sectorul public care au performanțe în domeniul dezvoltării durabile. Gala Dezvoltării Durabile face parte dintr-un program de informare și educare a publicului cu privire la cele 17 Obiective ale Dezvoltării Durabile (ODD), înscrise în Strategia Națională pentru Dezvoltare Durabilă a României – Agenda 2030, o strategie coordonată cu Uniunea Europeană și ONU.

FOTO: Cosmin Mălureanu, CEO Ascendia

Programul de învățare „România cu Mintea deschisă”

0

Compania de training Learning Architect oferă gratuit în perioada 1 decembrie-31 ianuarie programul online de antrenare a mindsetului „România cu mintea deschisă”.

Programul cuprinde 10 episoade video – cu informații și tehnici de antrenare a mentalității; 12 misiuni de învățare – prin care participanții aplică practic ceea ce au descoperit; Comunitate deschisă – în care cursanții pot împărtăși idei și pot adresa întrebări; Resurse de învățare – personalizate după interesele fiecăruia.

Programul poate fi accesat prin intermediul aplicației de mobil LearnON, disponibilă gratuit în Magazin Play și App Store și este definit ca „o călătorie de învățare online care se adresează tuturor celor interesați să privească în interiorul lor și să își dezvolte o mentalitate care îi va ajuta să facă față cât mai bine provocărilor actuale și viitoare”.

Ștefania Antone, Managing Partner Learning Architect

Ștefania Antone, Managing Partner Learning Architect: „Trăim un 1 decembrie pe care nu ni l-am imaginat și ne-am gândit să oferim, din ce avem noi de dat, un dar care să facă bine. Noi suntem în contact cu foarte mulți oameni, participanți la training, oameni din companii și mulți ne spun că se simt obosiți după acest an dificil, un an care ne-a pus la încercare reziliența. Soluții magice nu există și este o parte de suferință inevitabilă aici, pentru că fiecare dintre noi a pierdut ceva, unii am pierdut obiceiuri, experiențe, alții mai mult, joburi, relații, oameni. Însă noi credem că există o soluție care ne poate ajuta pe toți, pe termen lung, și anume să devenim mai conștienți și să ne antrenăm mindsetul. Mentalitatea, suita de gânduri, atitudini, credințe reprezintă filtrul prin care procesăm ceea ce ni se întâmplă”.

Compania Learning Architect se regăsește în top 3 în clasamentul celor mai bune companii de training din România, conform feedback-ului furnizat de aproximativ 600 de profesioniști în domeniul resurselor umane (L&D Industry Survey 2019, Learning Network).

BestJobs: IT-ul, comerțul, construcțiile și financiar-consultanță au fost domeniile care au angajat masiv în timpul pandemiei

0

Topul domeniilor cu cele mai multe angajări de la începutul pandemiei este condus de IT, urmat de comerț (comerț en-gros și retail), construcții și domeniul financiar-consultanță. Cumulat, cele patru domenii au fost responsabile pentru mai mult de jumătate din numărul de locuri de muncă pentru care angajatorii au postat anunțuri pe platforma BestJobs, în perioada aprilie-octombie 2020.

Astfel, pe primul loc, cu cele mai multe angajări, s-au situat companiile din IT care au scos la concurs peste 12.000 de locuri de muncă de la începutul pandemiei, în condițiile în care restricțiile în circulația persoanelor și implementarea politicii de work-from-home au dus la accelerarea digitalizării și adopția noilor tehnologii. Top 3 joburi pentru care companiile au căutat să angajeze în pandemie au fost Software Developers, Support Engineer și System Administrator.

Pe locul doi în topul domeniilor de activitate care au continuat să facă angajări masive este comerțul, cu peste 11.000 de locuri de muncă în comerțul en-gros și cu peste 6.000 de locuri de muncă în retail – în condițiile în care, activitățile considerate esențiale, precum comerțul cu alimente și bunuri de larg consum, au funcționat permanent de la începutul pandemiei. Printre specialiștii cei mai căutați din acest domeniu au fost agenții/reprezentanții de vânzări, Logistic Planners și Trade Marketing Specialists.

Construcțiile ocupă locul trei în top, alături de domeniul financiar-consultanță, cu puțin peste 6.000 de locuri de muncă scoase la concurs fiecare.

Există și domenii a căror activitate a fost foarte afectată și care au înghețat angajările pe fondul impactului generat de pandemia de coronavirus asupra anumitor sectoare economice, precum organizarea de evenimente și târguri sau activitățile recreative și artistice.


Despre BestJobs

BestJobs este una dintre cele mai importante platforme de recrutare online din România. Cu o experiență de peste 18 ani în domeniu, BestJobs a fost implicată în transformarea și inovarea industriei de recrutare online și integrează astăzi tehnologii digitale de ultimă generație pentru a oferi cele mai eficiente soluții de angajare. Cu un număr de peste 2,5 milioane de profesioniști conectați la piața muncii și peste 25.000 de joburi active în orice moment, atât în țară, cât și în străinătate, BestJobs creează conexiuni între toți cei care vor să găsească un job mai bun și angajatorii care caută noi talente.