Transportul rutier în 2019, cel mai mare contributor la exportul de servicii al României

0

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), citând date ale Băncii Naționale a României (BNR), informează că „transportul rutier a fost și în 2019 principalul contributor la exportul de servicii al României, cu un total de 6,12 miliarde euro, în creștere cu 10% față de 2018, din care 5,95 miliarde euro reprezintă transport rutier de mărfuri, restul fiind generat de transportul rutier de pasageri (52 milioane euro) și alte tipuri de transport rutier (112 milioane euro)”.

UNTRR subliniază că „transportul rutier generează un sfert din exportul total de servicii al României, de 26,3 miliarde de euro,fiind urmat de alte servicii pentru afaceri (consultanță, servicii juridice, inginerie, servicii tehnice etc.) – 5,47 miliarde euro, servicii telecom și IT – 5,37 miliarde euro și servicii turistice – 3,18 miliarde euro. Transportul rutier a realizat în 2019 un excedent (exporturi minus importuri) de 4,63 miliarde de euro, reprezentând peste jumătate din soldul total al comerțului internațional cu servicii, de 8,55 miliarde euro”.

În aceste condiții, UNTRR atrage atenția „că transportul rutier va fi cea mai afectată ramură economică din România de măsurile protecționiste propuse în cadrul Pachetului Mobiliate 1. Firmele de transport rutier românești vor fi excluse din piața europeană de transport, iar efectele economice negative vor afecta principalii indicatori macroeconomici ai României. Principalul pilon de consolidare al exportului de servicii al României va fi eliminat în avantajul economiilor vest europene. Deficitul de cont curent va crește cu 50%, de la de la 10 miliarde euro, la peste 15 miliarde euro (cca 7% din PIB). Moneda națională se va deprecia și va crește inflația. Dacă cursul de schimb leu/euro este astăzi 4,8 lei/euro la un deficit de cont curent de 10 miliarde euro, la un deficit de 15 miliarde de euro, cursul se va deprecia masiv, iar economia României va intra într-o gravă recesiune.

Ca urmare, UNTRR solicită „Guvernului, Parlamentului României și Președinției implicarea activă pentru apărarea intereselor transportatorilor rutieri români în UE, afectate grav de Acordul privind Pachetul Mobilitate 1”. Totodată, transportatorii rutieri precizează „că cele 3 dosare cuprinse în Pachetul Mobilitate 1 au fost realizate pe fondul protecționismului în creștere al Statelor Membre din Vestul UE reunite în cadrul Alianței Rutiere, iar transportatorii români și est-europeni vor fi cei mai afectați de măsurile propuse, care vor conduce la o creștere semnificativă a costurilor lor de operare și la restricționarea transporturilor rutiere internaționale operate de aceștia în cadrul UE. Măsurile extrem de restrictive, precum obligația întoarcerii camionului acasă la 8 săptămâni, care limitează libera circulație a serviciilor și crește poluarea, întoarcerea obligatorie a șoferilor la fiecare 3 sau 4 săptămâni, care limitează drepturile omului și nu oferă posibilitatea șoferului de a alege unde să-și petreacă timpul liber, introducerea unei perioade de restricționare a cabotajului (cooling-off) de 4 zile și aplicarea forțată a regulilor detașării și a Regulamentului Roma I firmelor de transport rutier, vor elimina transportatorii rutieri români din piața europeană de transport rutier și vor împinge firmele și șoferii să migreze în vest”.

În concluzie, „UNTRR solicită autorităților române contestarea cât mai urgentă a acordului privind Pachetul Mobilitatea 1 la Curtea Europeană de Justiție”.

ATENTIONARE MAE Recomandări privind călătoriile în străinătate în contextul răspândirii infecției cu COVID-19

0

În contextul răspândirii infecției cu COVID-19, Ministerul Afacerilor Externe recomandă cetățenilor români care se află sau intenționează să călătorească în străinătate să se informeze din timp cu privire la măsurile dispuse de autoritățile din țara de destinație/tranzit în contextul demersurilor de gestionare și limitare a răspândirii infecției cu COVID-19.

Ministerul Afacerilor Externe precizează că mai multe state au decretat măsuri cu caracter excepțional, precum interzicerea accesului în zonele afectate, închiderea unor puncte de trecere a frontierei sau instituirea unor perioade obligatorii de carantină / izolare la domiciliu pentru cei care au călătorit recent într-o țară sau regiune unde se înregistrează o largă răspândire a virusului.

Astfel, Ministerul Afacerilor Externe recomandă cetățenilor români consultarea cu regularitate a informațiilor disponibile pe pagina de internet a MAE în cadrul secțiunilor Alerte de călătorie (http://www.mae.ro/travel-alerts), Informații actualizate – COVID-19 (http://www.mae.ro/node/51759) care sunt actualizate constant, în funcție de evoluții.

Date actualizate cu privire la statele afectate de infecția cu COVID-19 (cazuri înregistrate, număr decese, zone afectate) sunt disponibile pe pagina de internet a Centrului European pentru Controlul și Prevenirea Bolilor: https://www.ecdc.europa.eu/en/geographical-distribution-2019-ncov-cases.

Cetățenii români pot solicita asistență consulară misiunii diplomatice a României din statul de destinație, iar în cazul în care se confruntă cu o situație dificilă, specială, cu un caracter de urgență, pot apela telefonul de permanență al acesteia. Lista misiunilor diplomatice și a oficiilor consulare ale României în străinătate este disponibilă aici – http://www.mae.ro/romanian-missions.

Prof. univ. dr. Nicolae Istudor, reales rector al ASE

0

Prof. univ. dr. Nicolae Istudor a fost ales pentru un nou mandat de rector al Academiei de Studii Economice din București, pentru perioada 2020-2024. Alegerea a fost făcută cu 90% voturi favorabile dintr-o participare  de 89,7% din membrii comunității academice a ASE cu drept de vot (757 de personae prezente din totalul de 844). Rezultatul urmează a fi validat de Senatul Universitar al ASE în ședința din 2 martie, după care va fi înaintat Ministerului Educației și Cercetării pentru emiterea ordinului de ministru pentru confirmare în funcție.

Prof. univ. dr. Nicolae Istudor este rectorul în exercițiu al ASE, la primul său mandat, după alți 12 ani de prezență activă în top managementul Academiei de Studii Economice din București.

Se deschide World Education Fair 2020

0

Piața ofertelor educaționale are ca reper în această perioadă o nouă ediție a evenimentului World Education Fair (WEF), organizat de IntegralEdu, cel mai important consultant educaţional pentru studii în străinătate. Programul este următorul:

Timișoara, 28 februarie – hotel Timișoara, orele 11.00-17.00

București, 29 februarie – hotel Radisson Blu, orele 1000-17.00

Constanța, 2 martie – hotel ibis, orele 11.00-17.00

Galați, 4 martie – hotel Vega, orele 11.00-17.00

Participarea este gratuită, cu înscriere online pe www.worldeducation.ro sau direct la birourile de înregistrare din cadrul evenimentului.

Informații în avanpremieră ne-au fost oferite de Ana Mria Papp – manager de dezvoltare la IntegralEdu, Raluca Niculae – coordonator al Departamentului învățământ liceal la IntegralEdu, Nigel Bellingham, director al British Council, partener în organizarea târgului. Participă peste 80 de instituţii de învăţământ din Marea Britanie, Olanda, Belgia, Germania, Elveţia, Portugalia, Polonia, Canada. Nivelul de interes din partea candidaților, condițiile de acces și de susținere pentru studiile în Marea Britanie se menţin. Ana Maria Papp subliniază că „în 2019, datele oficiale înregistrau 2800 de aplicanţi în aceeaşi perioadă. Chiar dacă există o uşoară scădere, o considerăm nerelevantă, având în vedere că în 2018 s-au înregistrat 2540 de aplicanţi. În acelaşi timp, cel puţin pentru anul în curs, semnalele mediului academic sunt pozitive, iar statul britanic menţine împrumuturile de studii acordate studenţilor români şi din restul Uniunii Europene, atât pentru programele de licenţă, cât şi pentru cele de master. Mai mult, ediţia WEF din această primăvară continuă parteneriatul cu British Council, reprezentanţii instituţiei oferind participanţilor informaţii suplimentare în ceea ce priveşte evoluţia educaţiei în Marea Britanie, în actualul context politic şi economic”. România are în prezent 9980 de studenţi înscrişi la studii în Marea Britanie.

În spațiul Uniunii Europene, ca noutate în perspectiva viitorului an academic, Olanda (locul al doilea ca pondere a opțiunilor de studii în străinătate din România) anunță reducerea la jumătate a taxei de şcolarizare pentru ciclul de licenţă: în medie 1072 euro.

Oferte educaționale prezintă și licee britanice, îndeosebi Oxford International College, Kings Education etc., precum și o diversitate de tabere.

Domeniile de studii vizate cu precădere în ultima vreme de către tinerii români doritori să învețe în alte țări sunt STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), ecologie, Waste Management, IT, turism etc.„Oricare ar fi destinaţiile preferate sau domeniul de studiu ales, îi sfătuim pe toţi tinerii şi familiile acestora ca în acest proces să îşi aleagă un consultant educaţional care să le ghideze traseul. Consultanţii educaţionali sunt profesionişti conectaţi cu zeci de universităţi şi profesori din străinătate şi sunt antrenaţi să ofere soluţiile cele mai potrivite pentru cineva care îşi doreşte să studieze în afară. În plus, consultanţa are în vedere şi alegerea unui domeniu de studiu potrivit pentru fiecare, dar şi un sprijin în alegerea soluţiilor de finanţare a studiilor”, conchide Ana Maria Papp.

Bursele europene sunt în scădere cu peste 3%

0

Principalele burse europene au deschis şedinţa de vineri în scădere cu peste 3%, în contextul în care investitorii se tem că se prefigurează o recesiune globală pe măsură ce epidemia de coronavirus se extinde, transmite Reuters.

https://www.economica.net/bursele-europene-sunt-in-scadere-cu-peste-3prc-din-cauza-temerilor-referitoare-la-o-recesiune_180430.html

De asemenea, Bursa de la Paris a înregistrat o scădere de 3,36%, iar bursele de la Milano şi Madrid au înregistrat şi ele pierderi de peste 3%, scrie Economica.net.

Totodată, patru noi state au declarat primele lor cazuri de coronavirus, ceea ce duce numărul total al ţărilor cu infecţii la 55, exceptând China, de unde a pornit epidemia. Numărul deceselor în Italia, cea mai afectată ţară din Europa de epidemia de coronavirus, a ajuns la 17 iar numărul persoanelor infectate a crescut cu peste 200 până la 655 persoane.

Huawei se extinde în Franţa

0

Huawei va construi prima sa fabrică europeană în Franţa, a declarat joi preşedintele grupului chinez, Liang Hua, în timp ce gigantul industriei telecomunicaţiilor vrea să tempereze îngrijorările provocate de acuzaţiile Statelor Unite potrivit cărora Beijingul i-ar putea folosi echipamentele pentru spionaj, transmite Reuters.

Liang Hua a spus că Huawei, cel mai mare producător de echipamente de telecomunicaţii din lume, va investi 200 de milioane de euro în prima etapă de înfiinţare a unei fabrici de staţii de bază mobile, urmând să creeze 500 de locuri de muncă, scrie News.ro.

De asemenea, Franţa încă nu a început construcţia reţelelor 5G, dar principalul operator de telefonie mobilă, Orange, controlat de stat, a selectat deja companiile europene Nokia şi Ericsson.

În același timp, Franţa susţine că nu va discrimina nicio companie, dar cere ca toţi furnizorii să fie verificaţi şi autorizaţi de către o agenţie de securitate cibernetică, care analizează echipamentele Huawei, potrivit sursei citate.

Fabrica Huawei din Franţa va fi a doua unitate de producţie a companiei din afara Chinei. Huawei mai are o fabrică de smartphone-uri în India, iar în rest doar fabrici de asamblare. Fabrica din Franţa va genera vânzări de 1 miliard de euro pe an.

Indicele ROBOR la 3 luni continuă să scadă

0

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a continuat scăderea şi a ajuns la 2,93%, cel mai mic nivel din ianuarie 2019 până în prezent, potrivit datelor publicate, vineri, de Banca Naţională a României (BNR).

Indicele ROBOR la 3 luni se află în scădere accentuată de la începutul lunii februarie. În 6 februarie, indicele era 3,18%, transmite News.ro

Vineri, ROBOR la 3 luni a scăzut de la 2,94% la 2,93%. Acesta este cel mai mic nivel din 18 ianuarie 2019, când a fost 2,93%.

ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituţiile bancare din România, în lei, iar evoluţia sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piaţă.

Seria Redmi Note de la Xiaomi în top cele mai vândute telefoane la nivel global în Q4 2019

0

București, 28 februarie 2020 – Conform datelor emise recentde Canalys, companie globală de cercetare în domeniul tech, seria Redmi Note de la Xiaomi a fost cea mai vândută la nivel internațional, ceea ce face ca Xiaomi să fie singura companie chinezească prezentă în topul global de telefonie mobilă în Q4 2019.Redmi Note 8 Pro și Redmi Note 8 sunt prezente în Global Top Q4 2019, cel din urmă fiind considerat cel mai vândut smartphone Android. Redmi Note 7 a fost unul dintre cele mai vândute smartphone-uri din anul 2019, potrivit Global Top 10 pentru 2019. 

În august 2019, Xiaomi a anunțat seria Redmi Note 8 și anume Redmi Note 8 și Redmi Note 8 Pro. Redmi Note 8 Pro este primul smartphone Xiaomi cu o cameră foto de 64 de megapixeli care utilizează senzorul Samsung GW1 64MP și oferă cel mai recent chipset MediaTek® Helio ™ G90T. Redmi Note 8 este echipat cu o cameră quad de 48MP, cu încărcare rapidă de 18 W care are încorporat cel mai puternic sistem audio din seria Redmi Note.

În urmă cu doar câteva zile, liderul tehnologic global Xiaomi a fost înscris în Derwent Top 100 Global Innovators, pentru al doilea an consecutiv, drept una dintre cele trei companii din China continentală, potrivit raportului publicat de Clarivate Analytics Plc.

DESPRE XIAOMI

Xiaomi Corporation a fost fondată în aprilie 2010 și listată pe tabloul principal al Bursei de valori din Hong Kong la 9 iulie 2018 (1810.HK). Xiaomi este o companie de internet, telefoane inteligente și harware inteligent, conectate printr-o platformă IoT.

Xiaomi își construiește în mod constant imaginea pe baza relațiilor cu utilizatorii. Compania caută mereu soluții inovatoare, punând calitatea și performanța pe primul loc. Xiaomi creează produse fascinante la prețuri  accesibile, pentru a le oferi tututor posibilitatea de a se bucura de o viață mai bună prin tehnologie inovatoare.

În acest moment Xiaomi este al patrulea cel mai mare brand de telefoane inteligente la nivel mondial, și a creat cea mai mare platformă IoT pentru utilizatorii săi, cu peste 171 de milioane de dispozitive inteligente conectate la această platformă, în afară de telefoane și laptopuri. Produsele Xiaomi sunt prezente în peste 80 de piețe din întreaga lume și este un jucător de top în majoritatea dintre acestea.

În iulie 2019, Xiaomi a fost listatǎ pentru prima dată în Fortune Global 500, ocupând locul 468 între celelalte companii prezente în top, și locul 7 la categoria Servicii Internet și Retail. De asemenea, este cea mai tânără companie din topul Global 500 din 2019.

Contrabanda cu țigarete din Moldova, în creștere

0

Piața neagră a țigaretelor înregistrează 12,1% din totalul consumului în ianuarie 2020, față de 12,3% în noiembrie 2019, conform studiului companiei Novel Research.

„În ianuarie, în majoritatea regiunilor țării nivelul comerțului ilicit cu țigarete rămâne relativ constant. Doar în regiunea nord-vest contrabanda crește cu 2,4 p.p., iar în sud-vest scade cu 2,9 p.p., față de noiembrie 2019.  Nord-est continuă să fie și în ianuarie 2020 cea mai afectată de piața neagră, cu un procent de 29,6%. Din punct de vedere al provenienței produselor de pe piața neagră,  ponderea „cheap whites” crește cu 2,1 p.p. până la 32,1%, iar Moldova se află în creștere abruptă cu peste 11 p.p. până la 28,2%. Ponderea produselor din Ucraina scade cu 4,4 p.p. înregistrând un nivel de 9,4%, iar Serbia rămâne relativ constantă (0,3%). Studiul Novel este realizat pe un eșantion național reprezentativ de peste 2.500 de adulți fumători, din circa 150 de localități din toate regiunile țării, inclusiv mediul rural”, a declarat Marian Marcu, Director General Novel Research.

”În ianuarie 2020 nivelul contrabandei a fost mai mic cu peste 30% față de aceeași lună a anului trecut. Reducerea a însemnat mai mulți bani la bugetul de stat, criminalitate în scădere și mai puține produse de proveniență și calitate incerte pe piață. Această evoluție pozitivă ar putea continua dacă Guvernul va elabora o strategie națională de luptăîmpotrivatraficuluiilicit, care săaducălaolaltătoateautoritățilecompetente, șidacăParlamentul va aborda cu luciditate cea mai radicală propunere anti-tutun de până acum, care prevede interzicerea expunerii țigaretelor în magazine și introducerea unor noi taxe. Conform estimărilor oficiale, acest pachet de măsuri va avea un impact bugetar negativ de peste două miliarde de lei în fiecare an, fără a include impactul asupra celor peste 70.000 de magazine care comercializează țigarete”, a declarat Ileana Dumitru, Director Juridic și Relații Publice, British American Tobacco.

„Ne îngrijoreazăsaltul abrupt al contrabandeiprovenite din Republica Moldova, care se apropievertiginos de o treime din total. Aceastaeste o dovadăclarăainfluențeipoliticuluiasuprapiețeinegre, actualiidecidenți de la Chișinăurevenindasupramăsurilorluate de fostulguvernpentrudiminuareacontrabandeicătrestatele UE- ca de exempluînchidereamagazinelor Duty Free de pe așa-numitagraniță cu Transnistria. Aceastaesterealitatea de peste Prut, dincolo de perdelele de fum ale suprareglementăriicomerțului legal, de genulinterziceriiexpuneriiproduselorîn magazine șiinstituirii de facto a vânzărilor pe sub tejghea. Politicianismulșireglementărilepopuliste, fărăstudii de impact, cum esteșiinițiativaredactată de lobiștiiantitutun din România, pentru care se fac presiuniasupraMinisteruluiSănătățiișiParlamentului, dăuneazăgravsocietății. Prevederileacesteiaarrestricționapiațalegalăînfavoareaceleiilegale, contrabandiștiicontinuândsăvândăoricui, inclusivminorilor, țigaretede contrabandă,înpiețe, la gurile de metrousau lacolț de stradă”, a declaratGilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications JTI România, Moldova și Bulgaria.

„Începând cu lunamai 2019, piațaneagră s-a menținut sub 15%. Doarîn 2012 comerțulilegal s-a maisituat sub acestnivelpentrumaimult de jumătate de an. Șiatunci, șiînianuarie, scăderea s-a datoratacțiunilorautorităților de aplicare a legii, încolaborare cu companiilelegale. Aceastăevoluție, după cum s-a văzutșiîntrecut, se poateschimba rapid, încondițileunorreglementăridisproporționate. Considerămcăeforturileautorităților de aplicare a legii din Româniași din țărilevecinetrebuiesusținute de o politicăinternăcoerentăînmaterie de reglementare, precum și de o strategienațională de combatere a comerțuluiilegal”, a declaratAlexandra Olaru, Director External Affairs, Philip Morris România.

 „Autoritățile de aplicare a legii din România, precum șicele din țărilevecine au desfășurat la fineleanuluișiînianuarieoperațiuni de amploarepentrucombatereacontrabandei. Grăniceriiucraineni au descoperitîndecembrie 2019, la Porubne, 200.000 pachete de țigarete care ar fi urmatsăajungăînRomânia. La început de an, a fostreținut un avion AN2, suspectatcăar fi fostfolositpentrucontrabandădinspreUcrainaînRomânia. Autoritățile fac eforturișialocăresursesemnificativepentrucombatereacontrabandei. Ca urmare, artrebuisă fie susținute de un cadru de reglementareechilibrat, care să nu disturbepiațalegală a țigaretelor”, a declaratAdrian Pirau, Head of Sales & Operations, Imperial TobaccoDistribution Romania.

„Anul 2019 s-a încheiat cu un nivelmediu al comerțuluiilicit cu țigarete de 13,9%, comparativ cu 16,3% în 2018, potrivitcercetăriirealizate de compania Novel Research. Este de notatșifaptulcăînlunaseptembrie 2019 rezultateleacțiunilor de prevenireșicombatere a traficuluiilicit cu țigaretederulate de instituțiile de aplicare a legiidin România s-au concretizatprin celmaiscăzutnivelînregistrat din anul 2010, de 10,5%. DirecțiaGenerală a Vămilorșistructurilevamaleteritoriale  vor continua sădepunăeforturisusținuteșiînanulîn curs, ținândcontsi de misiuneaautoritățiivamale de a protejaintereselefinanciare ale statuluiromânși ale UniuniiEuropene.Tot în anul 2020 vom  continua săurmămdirecțiilestrategice de acțiunestabiliteîncadrulStrategieinaţionale a autorităţiivamaleprivindprevenireașicombatereatraficuluiilegal cu produse din tutunînperioada 2019-2021 sivom continua colaborarea cu instituțiilenationalesiinternaționale cu competențeînprevenireașicombatereacomerțuluiilegal, precum și cu mediul de afacerionest”, a declaratdirectorul general al DirecţieiGenerale a Vămilor, Marcel Simion Mutescu.

„În anul 2019, aufostreţinute4,6 milioanepachete de ţigări, având o valoareaproximativă de 51,7 milioane  lei, peste3.299 kg tutun, 629 kg tutunnarghileaşi au fostidentificateşidestructurate11 grupuriorganizateînvedereasăvârşiriiinfracţiunii de contrabandă cu ţigări, în care au fost implicate 86 de persoane.Poliția de Frontieră Română va fi și în 2020 în prima linie pentru combaterea traficului ilegal cu produse din tutun, țigaretele fiind cele mai traficate produse la granițele țării” a declarat șeful Poliției de Frontieră, chestor general de poliţie Ioan Buda.

Producătorii de țigarete consideră că, pentru reducerea traficului ilicit, sunt necesare mai multe schimbări legislative pe care, împreună cu autoritățile de aplicare a legii, le solicită fără succes de mai mulți ani. Astfel, pe lângă reglementarea unitară, pe criteriu cantitativ, a infracțiunii de contrabandă cu țigarete, este necesară intensificarea operațiunilor la punctele de trecere a frontierei interne a UE, cu Bulgaria și Ungaria, locurile de acces pentru produsele „cheap whites” și tutun brut, precum și stabilirea unor atribuții specifice pentru poliția locală și jandarmerie, întrucât comerțul ilegal cu țigarete se desfășoară aproape nestingherit în zona de competență a acestora – piețe, oboare, stații de metrou.

Sectorul tutunului este al doilea mare contribuabil la bugetul de stat al României, după cel petrolier. 

Innovation Labs, un catalizator al inovației la nivelul mediului antreprenorial emergent din România

0

Conform statisticilor realizate de către Comisia Europeană, România înregistrează o performanță a inovării sub media înregistrată la nivelul Uniunii Europene, ceea ce o plasează în categoria țărilor cu un nivel modest de inovare [1]. Cu toate acestea, România ocupă o poziție competitivă în ceea ce privește exportul de produse tehnologice avansate [1], fiind totodată recunoscută la nivel internațional pentru calitatea resursei umane ce activează în domeniul IT&C [2]. În plus, studiile arată că 69% dintre studenții români resimt necesitatea unor programe care să îi ajute la dezvoltarea competențelor antreprenoriale într-o economie bazată pe inovație. Procentul este cu 20% mai mare decât cel regăsit în rândul studenților altor țări ale Uniunii Europene [3]. În același timp, nevoia formării unor competențe antreprenoriale este cu atât mai pregnantă în cazul studenților din domenii inginerești (75% în România, față de 51% în Uniunea Europeană) [3].

Într-un astfel de context, o serie de inițiative au prins contur cu scopul de a forma un catalizator al inovației tehnologice în societatea românească. Printre aceste inițiative se numără și InnovationLabs, un program de învățare antreprenorială adresat studenților și tinerilor aflați la început de carieră, devenit cu timpul cel mai mare și mai matur pre-accelerator la nivel național. În ultimii opt ani, InnovationLabs a susținut formarea a peste 300 de startup-uri prin sesiuni de mentorat la care au contribuit mai mult de 200 de mentori în cinci orașe din țară: București, Cluj, Iași, Sibiu și Timișoara, angrenând peste 1800 de participanți.

Cultura inovării în rândul tinerilor

InnovationLabs urmărește să aducă tinerii aflați la început de carieră mai aproape de oportunitățile de finanțare a propriului startup, dezvoltând totodată în rândul studenților un mod de a gândi antreprenorial și introducând în vocabularul lor termeni sau concepte de business.

În acest sens, datele colectate despre produsele ajunse în finala programului InnovationLabs, în perioada 2015-2019, pot schița o imagine asupra modului în care inovația este prezentă la nivelul mediului antreprenorial emergent din România [4]. Analiza arată că din cele 175 de produse finaliste în ultimii 5 ani, 46% și-au propus să inoveze o practică prin soluții ce afectează semnificativ modul în care oamenii acționează sau se comportă zilnic („practice innovation”). Tot în acest sens, 29% dintre produsele dezvoltate în cadrul programului pornesc de la rațiunea transformării unei experiențe negative într-o experiență pozitivă („experienceinnovation”). Componenta de inovare socială apare în rândul a 25% dintre produse care, dincolo de componenta comercială, își asumă rezolvarea unor probleme regăsite în societate („social innovation”). În ceea ce privește formele mai puternice de inovare, se observă că22% dintre produse sunt inovative prin integrarea unor tehnologii noi în contexte care nu au fost explorate („product innovation”), iar 14% dintre produse sunt asimilate unei inovații de proces, intervenind asupra parcursului pe care un produs îl urmează de la stadiul de idee la stadiul de lansare pe piață și utilizare („processinnovation”). Nu în ultimul rând, pot fi supuse atenției cele 5% dintre produse care reprezintă soluțiile cu potențial de a aduce schimbări structurale majore la nivel social, economic sau politic („disruptive innovation”). În interpretarea datelor trebuie să se țină cont de faptul că un singur produs poate integra simultan mai multe tipuri de inovație.

Comunitatea de antreprenori InnovationLabs

Din 2013 până în prezent, InnovationLabs participă activ la consolidarea punților de legătură între mediul studențesc, mediul de cercetare și mediul privat, reușind să coaguleze o comunitate de absolvenți ai programului. Păstrând colaborări constructive cu universitățile și conservând parteneriate strategice cu corporațiile inovative, programul InnovationLabs oferă tinerilor toate instrumentele necesare pentru ca ideea lor să ajungă la stadiul de MVP (Minimum Viable Product). Fie că vorbim despre susținerea participării la alte acceleratoare din țară sau din străinătate, de oportunități de expunere media, de networking sau acces la know-how, pentru participanții la InnovationLabs parcursul antreprenorial nu se termină odată cu evenimentul final – DemoDay, astfel încât absolvirea programului le deschide drumul către o mulțime de noi oportunități.      

InnovationLabs este pentru tineri un prim pas în dezvoltarea propriei afaceri bazate pe crearea unor produse high-tech. Importanța programului este reflectată, pe de-o parte, prin prisma faptului că pentru mulți dintre tineri identitatea antreprenorială ajunge să prindă contur pe parcursul implicării în evenimentele pe care InnovationLabs le organizează: dacă la înscriere doar 16% dintre participanți se descriu ca antreprenori, la absolvire o identitate antreprenorială este asumată de 35% dintre participanți [4]. Aceste date susțin faptul că InnovationLabs reușește să coaguleze o comunitate de tineri pasionați și entuziaști, fructificându-le interesul antreprenorial în domeniul tehnologic. În concordanță, la absolvirea InnovationLabs, 95% dintre participanți afirmă că vor să  continue să lucreze la proiectul pe care l-au dezvoltat în program. Mai mult, intenția lor este confirmată de faptul că 1 din 3 finaliști ai Hackathon-ului din 2013 până în 2018 ocupă în prezent poziții antreprenoriale, iar 1 din 5 absolvenți ai InnovationLabs ocupă o poziție de leadership în propria firmă sau în alte firme cu capital românesc sau străin [4].

Inovația la timpul viitor

InnovationLabs nu este un program izolat, ci s-a integrat în ecosistemul antreprenorial existent, iar de acum crește împreună cu el. În următoarea perioadă, InnovationLabs își propune să acorde o atenție mai mare comunității sale prin oportunități de networking, oferind totodată servicii personalizate în raport cu nevoile de dezvoltare profesională a absolvenților programului. Menținând un nivel ridicat de implicare și fructificând dinamica economică și culturală, InnovationLabs își propune să îmbunătățească experiența participanților de la an la an.

Anul acesta, InnovationLabs invită din nou tinerii să dea formă ideilor pe care la au cu ajutorul programului de pre-accelerare. Înscrierile au fost oficial deschise pe www.innovationlabs.ro/register.

REFERINTE:

[1]        European Commission, „European InnovationScoreboard,” 2019. [Online]. Disponibil la: https://ec.europa.eu/growth/industry/innovation/facts-figures/scoreboards_en. [Accesat 16 07 2019].

[2]        Raluca Abrihann, „Topul țărilor cu cei mai buni programatori IT. Pe ce loc se clasează Romania,” 2016. [Online]. Disponibil: https://www.startupcafe.ro/stiri-afaceri-21261610-topul-tarilor-cei-mai-buni-programatori-loc-claseaza-romania.htm. [Accesat 23 02 2020].

[3]        EU Open Data Portal, „Flash Eurobarometer 260: StudentsandHigherEducationReform,” 2015. [Online]. Disponibil: https://data.europa.eu/euodp/en/data/dataset/S658_260. [Accesat 16 07 2019].

[4]        Ștefania Matei, Cosima Rughiniș și Gabriel-Alexandru Toma, „A SociologicalAnalysis of the Professional Status, EmployabilityandEntrepreneurialIdentity of InnovationLabsParticipantsandGraduates,” TechLounge, Bucharest, 2019.