Coaliția pentru Dezvoltarea României se adresează partidelor politice în perspectiva alegerilor parlamentar și le semnalează un număr de 9 priorități pe care le consideră necesare pentru însănătoșirea economică a României. Sunt principia care vizează creșterea transparenței între cetățeni și administrație și între mediul de afaceri și administrație, stabilitatea fiscal, armonizarea investițiilor publice și private, alocări de fonduri pentru depășirea crizei actuale, negocierile pentru fonduri europene dedicate dezvoltării economice, reforma administrației central și a celi locale, depășirea blocajelor din transporturi, sprijinirea forței de muncă în condițiile actuale, reforma educației.
★
#1 Prima prioritate este creșterea calității dialogului și a transparenței între cetățeni și administrație, și între mediul de afaceri și administrație, prin simplificarea legislației și digitalizare, care să elimine cât de mult se poate interacțiunea fizică dintre contribuabili și administrație. “Cerințele
legale pentru firme au ajuns la niveluri care frizează absurdul. Fie că
ești o prăvălie cu doi
angajați, fie că ești o
corporație cu mii de angajați, trebuie azi să ai responsabil cu securitatea muncii, responsabil pentru spălare de bani, responsabil cu protecția datelor, responsabil cu securitatea fizică, care trebuie să producă analize de risc, responsabil cu arhiva, contracte anuale
obligatorii de medicina
muncii și mai toate astea în
dosar cu șină, mai nimic digitalizat. Și cu amenzi usturătoare dacă nu te conformezi. Acestea sunt cerințele
generale, cele speciale,
pe domenii de activitate specifice, vin deasupra și sunt mult mai multe. Costurile pe care societățile comerciale le au anual ajung uriașe. Mediul de afaceri are nevoie de simplificare și digitalizare administrativă. Aceste obligații ale companiilor au devenit
o povară
uriașă.”, a declarat
Dragoș Petrescu, coordonatorul
CDR.
#2 Pe plan fiscal, mediului
de afaceri are nevoie stabilitate, digitalizare, consolidare și operaționalizare a facilităților fiscale pentru cercetare și dezvoltare. Cota unică de impozitare reprezintă de mulți ani unul dintre pilonii de bază ai sistemului de impozitare din România, un sistem simplu, ușor de înțeles și de aplicat
și care încurajează conformarea voluntară a contribuabililor onești. Solicitarea unanimă a mediului
de afaceri către puterea politică ce va urma după alegeri,
indiferent care e aceea, este să mențină cota unică. “După un an atât de greu, pentru a restabili echilibrul bugetar în 2021, soluția nu trebuie să fie introducerea de taxe și impozite noi, sau creșterea
celor existente, ci creșterea
gradului de colectare
concomitent cu reducerea
și eliminarea economiei
informale”, a arătat Ramona Jurubiță, membru în consiliul de conducere CDR.
#3 În planul investițiilor, CDR susține încurajarea, îmbinarea și armonizarea dintre investițiile publice și private,
mai ales în sectoare
cheie – educație,
sănătate, infrastructură – și proiectarea unui cadru legal care să acomodeze
investiții de anvergură, investiții strategice, transformative pentru economia digitală
și verde de mâine a României.
#4 În privința
pachetelor de susținere economică acordate în contextul
crizei pandemice, CDR consideră
necesară concentrarea alocării fondurilor de 80 miliarde euro spre acțiuni
de remediere a consecințelor crizei cu efect multiplicator imediat. Trebuie început prin acoperirea cheltuielilor sistemului de sănătate pentru combaterea efectelor pandemiei și continuat
cu remedierea consecințelor crizei asupra pieței forței de muncă și furnizarea de capital pentru companii (de lucru,
pentru investiții, recapitalizare) pentru menținerea lanțurilor și a circuitului
economic.
#5 În privința
fondurilor europene, CDR consideră
necesar ca România
să negocieze un procent
mai mare către dezvoltarea economică, investiții cu efect direct în economia reală
și acceptarea la finanțare a proiectelor private, acestea putând genera lichiditate mai rapid. CDR susține prioritizarea finanțării proiectelor de investiții publice mature – în consultare cu mediul
de afaceri, dar pe baza determinării decalajelor -, alocarea unui procent cât mai mare spre proiecte
generatoare de venituri, care să susțină
lichiditatea (inclusiv pentru municipalități), înființarea de urgență a unei bănci promoționale a României
- pentru a ține cont de specificul României și a orienta fondurile preponderent spre dezvoltare economică
- și crearea unei structuri dedicate de coordonare, în subordinea directă a Primului Ministru, pentru generarea și monitorizarea implementării de proiecte.
#6 Prioritatea șase este reforma administrației
centrale și locale.
„România are nevoie de
un aparat administrativ mai suplu și mai flexibil, depolitizat, dar și de digitalizare și de indicatori
de perfomanță a personalului” a spus Florin
Jianu, membru în Consiliul de Conducere CDR. CDR consideră
necesare modernizarea organigramelor din unitățile
administrativ-teritoriale (UAT) și stabilirea de indicatori
de performanță pe baza indicatorilor din țările europene cu cele mai eficiente administrații locale, precum număr de angajați
/ număr de locuitori,
pondere maximă a bugetului de salarii în total buget al UAT, pondere
minimă a bugetului
de investiții în total
buget UAT.
#7 A șaptea prioritate este infrastructura de transport, unde CDR cere rezolvarea cauzelor majore ale blocajelor, respectiv contestațiile abuzive pe care legea achizițiilor publice le-a permis, licitarea
pe loturi mari cu mulți
subcontractanți (de exemplu,
Polonia separă licitațiile pe tipuri
de lucrări, iar în licitațiile de infrastructură feroviară, construcțiile civile sunt separate de sistemele de semnalizare inteligente) și exproprierile de interes public întârziate. La toate acestea, se adaugă lipsa capacității instituționale de a gestiona
aceste proiecte strategice.
#8 Pentru piața muncii,
în contextul prelungirii crizei generate
de pandemie, CDR consideră
că este necesară
continuarea măsurilor de sprijin
pentru mediul de afaceri (șomaj tehnic, kurzarbeit,
sprijin pentru relansarea activității). Criza forței de muncă dinainte de pandemie a fost pusă în paranteză de criza economică actuală,
dar
problema forței
de
muncă nu va dispărea. “E nevoie
să transformăm România într-o țară atractivă, în
care să vrei să înveți,
o țară în care să vrei
să trăiești. Avem nevoie de un
plan pentru reducerea emigrării și de încurajare a diasporei de revenire în
țară. Avem nevoie să simplificăm imigrarea
și avem nevoie să
importăm forță de muncă”, a declarat Dragoș Anastasiu, membru în consiliul
de
conducere CDR.
#9 A noua prioritate este reforma educației, care nu se face
doar pe hârtie,
ci vine cu schimbarea de atitudine,
de
perspectivă și de mentalități
și cu recunoașterea școlilor
particulare ca parte integrată și recunoscută a sistemului național de învățământ. CDR susține
sincronizarea educației cu nevoile mediului
de afaceri, pe toate palierele.
Avem nevoie de promovarea educației
vocaționale, duale și tehnologice, dar și de educație
superioară adaptată. În contextul
în care criza pandemică
a arătat cât de în urmă suntem
cu digitalizarea în educație,
CDR consideră necesară accelerarea formării
cadrelor didactice
în literație și pedagogie digitală, atât formarea
inițială cât și pe parcursul vieții profesionale, pentru a evita să avem o generație
de elevi ratată, adică un dezastru pentru România.
Aici lista extinsă cu prioritățile CDR pentru
ca România să traverseze actuala criză economică.