Compania românească Magazin GSM (administrator,
antreprenorul Bogdan Stroi), singurul
magazin online de la noi specializat exclusiv în GSM, anunță scoaterea la vânzare săptămânal a câte
150.000 măști de protecție cu adaos comercial zero, aprobate de Agenția
Națională a Medicamentului și Dispozitivelor Medicale ca măști pentru civili: cost – 2,10 lei fără TVA; prezentare
– cutii de câte 50 de măști, maximum cinci cutii per comandă; achiziționare
– www.magazingsm.ro,
www.covidprotection.ro,
www.marketplace.eMAG.ro.
Bogdan Stroi: „Vom menține prețul foarte
scăzut toată această perioadă, renunțând la orice profit pentru companie, iar
orice fluctuație de cost este influențată de creșterea prețurilor la furnizor,
în China sau a TVA-ului. Cred că este important ca mediul de afaceri, de la
companiile mari la micii întreprinzători, să dea un semnal clar că este alături
de populație și că va sancționa orice tentativă de speculare a acestei situații
grele, care ne afectează pe toți”.
Măștile sunt de unică folosință și pot
fi purtate maximum patru ore, astfel încât să ofere protecție optimă împotriva
particulelor. Produsele au dimensiune universală, fiind perfect ajustabile la
toate contururile feței și sunt dotate cu bandă elastică de ureche.
Magazin GSM accentuează că „a lansat un
nou magazine online, www.covidprotection.ro,
unde sunt comercializate strict materiale și echipamente de protecție în lupta
împotriva Covid-19, și ai cărui clienți sunt în principal persoane juridice.
Măștile vor putea fi cumpărate și de aici, fiind singurele echipamente care pot
fi achiziționate la un preț special, restul fiind puse la vânzare în regim
obișnuit”.
Netopia Payments, cel mai mare procesator de plăți electronice din
România, invită toate
afacerile cu livrare la domiciliu (restaurante, fast-food-uri, cafenele,
magazine alimentare, specializate, mici producători locali din domeniul
agricol) să aplice pentru înregistrarea pe platforma de comenzi dedicată acestora prin completarea formularului de la https://bit.ly/Mpydelivery.
Noua platformă va fi integrată în aplicația mobilă mobilPay Wallet,
dezvoltată de Netopia Payments, singurul portofel digital din România cu care
se pot face plăți în toate mediile, primul produs fintech românesc premiat şi
consacrat în Silicon Valley. Soluția rezolvă comunicarea și
expunerea ofertei, posibilitatea de comandă prin integrarea unui coș de
cumpărături online și plata online; nu include livrarea, de care fiecare nou
partener listat va trebui să se ocupe în regim propriu. Compania va
percepe un comision de 6% din fiecare tranzacție înregistrată, ce include și
taxele de procesare a plății. Toți cei 300.000 de utilizatori ai mobilPay
Wallet vor putea face foarte simplu comenzi direct din aplicație, aceștia având
deja metoda de plată salvată în contul de utilizator. Pe lângă plata online cu
cardul, aceștia vor avea posibilitatea să plătească meniurile sau produsele
comandate și cu carduri de masă, Netopia Payments fiind în prezent singura
platformă care procesează această metodă de plată în cadrul unei soluții de
comenzi cu livrare la domiciliu.
Antonio Eram , CEO Netopia Payments
Antonio Eram, CEO Netopia Payments:„În ultimele două săptămâni am dezvoltat o soluție care să rezolve cât se poate de eficient provocările din această perioadă ale afacerilor din domeniul HoReCa și ale magazinelor care fac singure livrare, firme ce se confruntă cu o problemă majoră în a-și continua activitatea. Practic, prin noua platformă, partenerii își pot prezenta foarte simplu oferta de produse unui număr mare de utilizatori în aplicația mobilPay Wallet și beneficiază de o soluție completă pentru comandă și plată 100% digitală, bazată pe experiența noastră de peste 15 ani în dezvoltarea de soluții pentru afaceri online”.
Industria de petrol și gaze naturale se confruntă poate cu cel mai dificil context din ultimii 100 de ani. Pe fondul unei scăderi abrupte atât a prețului hidrocarburilor, cât și a cererii, companiile se apără reducând substanțial investițiile. Economia are însă nevoie de investiții pentru a supraviețui, iar statul, mai mult ca oricând, trebuie să intervină corectând cadrul legislativ care a blocat până acum demararea producției de hidrocarburi din Marea Neagră, cel mai mare proiect privat de investiții din ultimii 30 de ani.
Pentru că dacă nu se fac aceste investiții, pierdem toți – și investitori, și consumatori, și bugetul de stat. Pierdem toți ca țară. Aceasta este una dintre concluziile primei dezbateri care a avut loc în cadrul proiectului NOUA ECONOMIE, un demers inițiat de România Durabilă și EM360 care invită la construcție, acțiune și vitalitate, lucruri de care avem mare nevoie într-o perioadă ca cea de acum.
Alături de moderatorii Daniel Apostol, jurnalist economic, fondator România Durabilă, Director de relații externe FPPG, și Adrian Măniuțiu, jurnalist și antreprenor EM360 Studio, invitații la webinarul „Petrolul în Noua Economie‘’ au discutat despre cât de afectat este sectorul de petrol și gaze naturale în această perioadă, dar și cum poate contribui, alături de alte sectoare, la relansarea economiei post-COVID.
Iată, pe scurt, unele dintre cele mai importante aspecte discutate:
Niculae Havrileț, Secretar de Stat în Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri: Cu cât trecem mai repede de la producția de electricitate pe cărbune la cea pe bază de gaze naturale, cu atât va fi mai bine pentru economia românească. Prețul gazelor naturale a ajuns acum la nivelul celor din 2012, iar pentru a lăsa și consumatorii casnici să beneficieze de ieftinirile de pe piețele angro, Guvernul ia în calcul liberalizarea prețurilor de la 1 iulie atât la gaze naturale, cât și la electricitate.
Adrian Badea, vicepreședinte Federația Patronală de Petrol și Gaze: Industria de petrol și gaze naturale poate fi un motor pentru relansarea economiei, însă e nevoie de măsuri legislative care să corecteze cadrul de reglementare, să îl aducă la normalitate, ca sa poată fi realizate aceste investiții ce aduc beneficii pe toate planurile: locuri de muncă, venituri la buget, dezvoltare industrială.
Răzvan Nicolescu, Energy & Resources Industry Leader, Deloitte Central Europe: Din nefericire, în legătură cu aceste proiecte offshore s-a creat impresia că, dacă se adoptă ceva, câștigă companiile și pierde statul. Din păcate, trăim într-o societate în care deciziile se iau pe impresii, nu pe realități. Realitatea este că pierde și statul, și investitorii și consumatorii pierd în momentul de față. Pierdem toți ca țară.
Radu Dudău, Co-fondator și Director General Energy Policy Group: Ține de autorități să ia măsuri care să faciliteze revenirea economiei post-COVID, prin corectarea acelor elemente neatractive ce nu permit investitorilor să ia o decizie finală de investiții.
Corneliu Bodea, Președinte Centrului Român al Energiei: Criza economică generată de COVID-19 ar putea duce la o încetinire a planurilor ambițioase prevăzute de Green Deal. România ar trebui să joace inteligent această carte și să utilizeze gazele naturale drept combustibil de tranziție spre o economie care probabil va fi mai verde ceva mai târziu decât era inițial planificat.
Mihaela Toader, Șef Departament Fonduri Europene, Romgaz: Strategia Romgaz este să își diversifice activitatea, prin procesarea gazelor naturale și transformarea lor în produse finite. Lucrările la noua centrală pe gaze naturale de la Mintia ar putea demara chiar de la începutul anului viitor.
Radu Dudău, Co-fondator și Director General Energy Policy Group: Investițiile mari în eficiență energetică pot reprezenta o șansă enormă pentru România: reduc emisiile de gaze cu efect de seră, cresc calitatea locuirii în clădiri și permit direcționarea sprijinului către consumatorii vulnerabili, dar aduc și avantaje de securitate energetică. În plus, eficiența energetică are un potențial enorm de a crea joburi.
Compania românească
Alevia, specializată în
producția de suplimente alimentare, ceaiuri, creme și gustări
sănătoase, lansează campania „Gânduri de bine”, de participare la
lupta împotriva Covid-19 și sprijinire a cadrelor medicale. Concret, donează 6000
de cutii cu suplimente în valoare totală de 10.000 de euro către medici din
zece spitale din București, Suceava, Fălticeni, Piatra Neamț, Târgoviște, Târgu
Mureș, Brașov, Deva, Arad, Baia Mare (câte 500 de cutii cu vitamina C și 100 de
cutii cu suplimentul Calciu, Magneziu+Vitamina D), contribuție la obiectivul
asociației Zi de Bine de a crea un #scutpentruspitale.
Pe pagina Facebook.com/AleviaRomania/, Alevia a lansat „o invitație
prin care îi roagă pe români să trimită un gând de bine medicilor care sunt în
linia întâi de luptă împotriva virusului. Toate mesajele vor fi colectate și
trimise la spitale pentru a fi citite de către medici”.
Dr. Florin Mitocaru,
director general Alevia: „Cu siguranță, grija, spiritul de
întrajutorare, responsabilitatea și implicarea în comunitate sunt cel mai bine
reprezentate în această perioadă. Una cu multe încercări pentru cadrele
medicale, care sunt expuse la eforturi psihice și fizice de neimaginat. Ne
gândim la medicii noștri și la cum putem veni cel mai bine în sprijinul lor cu
produsele noastre, astfel încât să se simtă protejați. Mai mult decât atât,
credem în puterea gândurilor bune, de aceea odată cu suplimentele alimentare,
vor ajunge la medici și mesajele strânse pe pagina de Facebook Alevia în
campania «Gânduri de bine».
Ne-am bucurat să vedem că mulți români au dat curs invitației noastre de a transmite un mesaj de încurajare, de
apreciere sau de susținere pentru cadrele medicale din țară”.
Asociația Berarii României (Bergenbier
SA, Heineken România SA, United Romania Breweries Bereprod, Urusus Breweries, Martens,
microberăria Clinica de bere, producătorii de materii prime Soufflet Malț România
și Asociația Producătorilor de Hamei din România) oferă o imagine asupra
pieței de profil în anul 2019.
Industria berii este caracterizată printr-un caracter profund național:
producție locală în proporție de 97%, cu 50% ingrediente provenite din
agricultura României, 61.000 locuri de muncă.
Piața
berii s-a menținut în 2019, practic, la nivelul anului precedent: 16,7 milioane
hl, adică o creștere de 0.4% ca volum. Consumul pe cap de locuitor a fost de 86
l.
Contribuția la bugetul de stat a membrilor Asociației a fost de 251 milioane euro (3,88
miliarde euro în ultimii 16 ani).
Numărulul producătorilor de bere a crescut în
2019 față de 2018 la 68 de la 56. Investițiile
membrilor Asociației s-u ridicat la 96,3 milioane euro, o creștere cu 22 de
milioane euro față de 2018 (1,62 miliarde euro în ultimii 16 ani).
Preferințele de consum sub aspect tipologic au
fost dominate în continuare de berea lager – pondere 93%. Alte tipuri: mixurile
de bere și berile aromatizate – 3%, specialitățile
(bere neagră, nepasteurizată, albă, ale, roșie etc.) – 2,2%, berea fără alcool
– 1,7%. Mixurile de bere și
berile aromatizate au înregistrat cea mai mare creștere în consum – 32,5%. Berea
fără alcool a
scăzut cu 8,2%. Celelalte segmente au rămas stabile.
În funcție de tipurile de ambalaje, a continuat creșterea preferinței
consumatorilor pentru sticlă și
doză – 1-2% (ponderea sticlei, creștere cu 5,2 pp în ultimii cinci ani); doză –
creștere 1,6 pp în 2019, PET – scădere 3,1 pp (declin 3% anual, scăderea 9 pp
în ultimii cinci ani), draft – nivel constant.
Dan Robinson, președintele Asociației Berarii României: „Sectorul de bere
continuă să aibă o contribuție semnificativă la economia și societatea din
România. Chiar și în condițiile unei stagnări în volum a pieței, industria
berii asigură, direct și indirect, un număr important de locuri de muncă și
generează creștere prin angajamentul său pe termen lung de a investi la nivel
local și de a consolida o industrie responsabilă. Traversăm o perioadă plină de
provocări în contextul pandemiei Covid-19. Mai mult ca oricând, Asociația își
propune să continue impactul pozitiv al sectorului de bere în România. Toți
trebuie să fim responsabili, să demonstrăm solidaritate, pentru a trece peste
această perioadă cât mai repede și să ne putem bucura de momente alături de cei
dragi, cât mai curând”.
Julia Leferman, director general al Asociației
Berarii României: „Preferința românilor pentru mixurile de bere și berile aromatizate este
în creștere, urmând de altfel și tendința europeană de consum. Deși cu o
pondere mică din piață, acest segment
a înregistrat anul trecut o creștere record în România, de 32,5% față de anul
anterior. Aceasta confirmă preferințele tot mai variate ale românilor în
materie de bere și dorința lor de a experimenta gusturi noi, speciale”.
Domestos anunță o donație de produse de dezinfecție,
igienă și igienizare în valoare de peste 120.000 euro, ca răspuns la apelul
Crucii Roșii Române pentru susținerea campaniei naționale de informare și
conștientizare a populației pentru limitarea răspândirii pe teritoriul României
a noului Covid-19, realizată în parteneriat cu Guvernul României și cu
celelalte instituții ale statului implicate. Sunt peste 40 de tone de produse Domestos,
distribuite în tranșe săptămânale. Au fost livrate 30.000 de produse, ajunse la
beneficiari din întreaga țară și încă 25.000 de produse vor fi distribuite până
la 12 mai, cu sublinierea că „toate produsele donate sunt distribuite de Crucea
Roșie Română către persoanele fără aparținători, aflate în autoizolare sau
izolare la domiciliu, în centre de plasament sau cămine pentru bătrâni, precum
și familiilor nevoiașe celor mai afectate”.
Camelia Pop, Brand
Manager Domestos & Savo Unilever South Central Europe: „În această
perioadă, suntem cu toții mai conștienți de nevoia unei igiene corespunzătoare
și ne bucurăm că, împreună cu Crucea Roșie Română, putem ajuta la menținerea
igienei pentru a proteja sănătatea populației. Știm de la medici că prevenția
este esențială, așa că spălatul pe mâini și dezinfectarea suprafețelor trebuie
să devină un obicei. Acesta este un crez pe care îl promovăm zi de zi prin
campania «Domestos susține igiena în școli», prin care construim sau renovăm
grupuri sanitare și oferim produse de dezinfecție”.
Ioan Silviu Lefter,
director general al Crucii Roșii Române: „Avem convingerea că, prin promovarea
măsurilor corecte de igienă, oamenii vor fi mai atenți și mai responsabili atât
cu ei înșiși, cât și cu cei din jurul lor.
Încercăm totodată să oferim, acolo unde este nevoie, și materialele care
să ajute să se pună în aplicare măsurile de igienă și de protecție”.
București, 15 aprilie 2020. În contextul epidemiologic actual, cei mai mulți angajați (80%) nu se mai așteaptă la vreo primă cu ocazia sărbătorilor pascale, arată un sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs. Chiar și cei care nu exclud totuși posibilitatea unei prime (12%), cred că este puțin probabil să primească ceva în plus la salariu.
Doar puțin peste 3% dintre angajații chestionați sunt siguri că vor primi și în acest an primă de Paște, în timp ce aproape 5% cred că este probabil ca angajatorul să-i recompenseze cu vreun bonus de sărbători.
În același timp, conform aceluiași sondaj, criza actuală va produce efecte și în ceea ce privește cheltuielile legate de sărbătorile pascale pentru circa 69% dintre respondenți. Aproape 80% dintre aceștia vor renunța în acest an la cheltuielile cu haine noi și cadouri, iar sumele pe care le vor aloca pentru masa de Paște vor fi, în medie, cu 30% mai mici.
Presiunea financiară pusă de actuala criză epidemiologică i-a făcut pe aproape 71% dintre angajații care au participat la sondajul BestJobs să amâne, în ultima lună, toate achizițiile mai costisitoare.
Cei mai mulți au tăiat de pe lista achizițiilor hainele (54%), vacanțele (50%) și electrocasnicele (43%), dar angajații români au renunțat să cumpere și mobilă (25%) și au pus pe lista de așteptare și planurile de achiziție a unei case (12%) sau a unei mașini (16%).
Totodată, unii dintre angajații români (aproape 5%), care locuiesc cu chirie, au reușit să-și negocieze valoarea sau plata chiriei, în timp ce aproape un sfert au considerat că nu este nevoie să poarte astfel de discuții cu proprietarii.
Sondajul a fost efectuat în perioada 1-8 aprilie 2020, pe un eșantion de 922 de utilizatori de internet din România.
Despre BestJobs
BestJobs este una dintre cele mai importante platforme de recrutare online din România. Cu o experiență de peste 18 ani în domeniu, BestJobs a fost implicată în transformarea și inovarea industriei de recrutare online și integrează astăzi tehnologii digitale de ultimă generație pentru a oferi cele mai eficiente soluții de angajare. Cu un număr de peste 2,5 milioane de profesioniști conectați la piața muncii și peste 25.000 de joburi active în orice moment, atât în țară, cât și în străinătate, BestJobs creează conexiuni între toți cei care vor să găsească un job mai bun și angajatorii care caută noi talente.
Deloitte România a creat un calculator estimativ de costuri salariale dedicat angajatorilor care sunt afectați de restricțiile impuse pe fondul pandemiei de COVID-19 și care nu mai pot suporta integral plata salariilor. În această perioadă, companiile au la dispoziție câteva variante legale de adaptare a contractelor de muncă la volumul redus de activitate, iar, cu ajutorul calculatorului, pot estima costurile salariale pentru fiecare variantă în parte, în baza a două variabile: salariul brut și numărul de persoane aflate în întreținerea angajatului.
Cele mai recente modificări ale legislației privind piața muncii permit angajatorilor să ia anumite măsuri pentru a-și reduce povara salarială în perioade de dificultate financiară. Practica a demonstrat că trei dintre acestea sunt de luat în considerare pentru implementare în mod individual sau combinat, acolo unde legislația o permite, și anume intrarea în șomaj tehnic conform legislației anterioare, intrarea în șomaj tehnic în condițiile prevăzute de OUG 30/2020 pentru angajatorii afectați direct sau indirect de COVID-19 și acordarea de zile libere părinților pentru supravegherea copiilor.
„Fiecare dintre aceste scenarii are un tratament fiscal aplicabil diferit, iar angajatorii trebuie să treacă printr-un proces complex pentru a stabili datele referitoare la costurile salariale și la impactul aplicării acestor soluții raportat la venitul net al angajaților. În acest sens, companiile pot utiliza acest calculator, care analizează două variabile, salariul brut și numărul de persoane aflate în întreținerea angajatului, și estimează costurile salariale în baza acestora”, declară Monica Țariuc, Senior Manager Global Employer Services, Deloitte România.
Spre exemplu, la un salariu brut de 3.000 de lei, cu două persoane în întreținere, în cazul menținerii contractului de muncă în varianta inițială, costul salarial total al angajatorului este de 3.068 de lei. Dacă angajatorul optează pentru șomajul tehnic conform legislației anterioare, costul salarial scade la 2.301 lei. Pentru șomajul tehnic suportat de la bugetul de stat, costul total este de 2.250 de lei, dar nu cade în sarcina angajatorului, iar în cazul în care angajatul își ia zile libere pentru supravegherea copiilor, costul salarial ajunge la 2.301 lei (910 lei la angajator și 1.390 de lei la stat).
Calculatorul afișează rezultate estimate în baza celor două variabile. Ele nu țin cont de alte particularități care pot duce la apariția unor diferențe de calcul.
Astăzi, 15 aprilie, ca parte a foii de parcurs europene către eliminarea măsurilor de limitare a răspândirii noului coronavirus, Comisia prezintă orientăriprivind metodele de testare care vizează noul coronavirus. Orientările au scopul de a sprijini statele membre în utilizarea eficace a instrumentele de testare în contextul strategiilor lor naționale și în cursul diferitelor etape ale pandemiei, inclusiv atunci când elimină treptat măsurile de limitare a răspândirii virusului. Comisia urmărește, de asemenea, să se asigure disponibilitatea unor instrumente de înaltă calitate pentru evaluarea performanțelor testelor.15/04/2020
Stella Kyriakides, comisarul pentru sănătate și siguranță alimentară, a declarat: „Capacitatea de a efectua testări pe scară largă este esențială pentru a detecta și a încetini pandemia de coronavirus și este o condiție prealabilă esențială pentru o revenire treptată la modul nostru normal de viață. Principala prioritate pentru noi toți este de a lupta împotriva virusului și de a ne proteja cetățenii de expunere și infectare suplimentară, iar pentru a acționa în acest sens, trebuie să știm unde este virusul. În absența unui vaccin, testarea sigură și fiabilă este arma noastră principală pentru a ne proteja personalul medical, pe cei mai vulnerabili dintre cetățenii noștri și societățile noastre în ansamblul lor. Aceasta este o piatră de temelie a foii noastre de parcurs către eliminarea măsurilor de răspândire a noului coronavirus.”
Mariya Gabriel, comisarul pentru inovare, cercetare, cultură, educație și tineret, responsabilă de Centrul Comun de Cercetare (JRC), a declarat: „Am depus eforturi mari pentru a analiza informațiile despre asigurarea calității testelor și dispozitivelor care vizează noul coronavirus și care sunt utilizate în prezent. Rezultatele arată că există o neconcordanță între calitatea existentă și ceea ce ar putea fi de așteptat pentru a asigura performanțe bune ale testelor. Prin urmare, Comisia Europeană a elaborat criterii de performanță pentru teste, care vizează îmbunătățirea performanțelor globale ale acestor teste. Acest fapt va fi în beneficiul tuturor cetățenilor europeni și este o parte esențială a strategiei de ieșire din actuala criză.”
Disponibilitatea unor date fiabile în timp este esențială pentru eliminarea măsurilor de limitare a răspândirii virusului. Pentru a atinge acest scop, este necesară o monitorizare suficientă a evoluției pandemiei cauzate de noul coronavirus, inclusiv prin testări pe scară largă.
În orientările sale, Comisia face apel la producători să producă kituri de testare care să corespundă „celor mai avansate cunoștințe în domeniu”. Deși datele științifice referitoare la teste continuă să evolueze rapid, această obligație este importantă, întrucât informațiile furnizate de aceste kituri de testare sunt utilizate pentru decizii esențiale în materie de sănătate publică.
Având în vedere importanța testelor în actuala situație și evoluția rapidă a pandemiei, Comisia insistă și asupra punerii în comun la nivelul UE a resurselor pentru validarea testelor care vizează noul coronavirus. Este important să se centralizeze validarea și să se partajeze rezultatele la nivelul UE și la nivel internațional.
Pentru a asigura cea mai înaltă calitate posibilă a testării, pentru a se asigura faptul că testele sunt utilizate în mod corect și pentru a alinia mai bine evaluarea și validarea performanțelor dispozitivelor de testare, Comisia propune lansarea următoarelor acțiuni în următoarele săptămâni:
o evaluare a abordărilor comune în cadrul strategiilor naționale;
schimbul de informații cu privire la performanțele testelor;
înființarea unei rețele de laboratoare de referință pentru noul coronavirus în întreaga UE, pentru a facilita schimbul de informații, precum și gestionarea și distribuirea eșantioanelor de control;
elaborarea unor orientări suplimentare privind evaluarea performanțelor și evaluarea conformității în urma unui dialog suplimentar cu industria și cu autoritățile naționale competente;
punerea la dispoziție a unor instrumente pentru evaluarea performanțelor, cum ar fi materialele de referință și metodele comune de comparare a dispozitivelor;
lupta împotriva dispozitivelor contrafăcute prin intermediul cooperării internaționale și al cooperării între autoritățile statelor membre;
concordarea ofertei cu cererea prin utilizarea unor instrumente ale UE, cum ar fi dispeceratul pentru dispozitive medicale, rescEU și achizițiile publice în comun;
solidaritatea între statele membre prin asigurarea unei distribuții echitabile a stocurilor disponibile și a echipamentelor de laborator, care să ajungă acolo unde este cea mai mare nevoie de ele.
Context
În prezent, legislația UE stabilește o serie de cerințe în materie de teste. Producătorul unui test trebuie să pregătească un dosar tehnic prin care să demonstreze că un anumit test este sigur și că are performanțele preconizate.
În prezent, există două categorii de teste:
testele care detectează virusul;
testele care detectează anticorpi; aceste teste detectează dacă pacientul a fost deja expus la virus și, prin urmare, a produs anticorpi.
Evaluarea nivelului de performanță al unui test poate fi foarte dificilă, deoarece materialele biologice necesare pentru această evaluare nu sunt întotdeauna disponibile. În plus, nu există întotdeauna modalități uniforme de comparare a testelor.
Comisia Europeană a propus activarea, la 2 aprilie, a Instrumentului pentru sprijin de urgență al Uniunii Europene, pentru a sprijini în mod direct sistemele de sănătate din țările UE în lupta lor împotriva pandemiei de coronavirus.14/04/2020
Astăzi, 14 aprilie, Consiliul și-a dat rapid acordul, astfel încât instrumentul de 2,7 miliarde de euro să înceapă să ofere imediat sprijin direct acolo unde este cel mai necesar. Instrumentul va fi utilizat împreună cu alte instrumente ale UE, precum rezerva de produse farmaceutice și consumabile medicale rescEU, de exemplu, care se majorează în paralel cu încă 300 de milioane de euro față de alocarea propusă inițial de 80 de milioane de euro.
Comisarul Johannes Hahn, responsabil cu bugetul, a declarat: „Bugetul UE a fost întotdeauna principalul instrument de solidaritate al UE pentru abordarea situațiilor de criză și pentru acordarea de ajutor rapid celor aflați în dificultate în Europa și în afara ei. Astăzi îl mobilizăm din nou pentru a-i sprijini pe deplin pe cei aflați în linia întâi — doctori, asistenți medicali, bolnavi și familiile acestora. Această contribuție va fi, de asemenea, esențială pentru urmărirea bolii într-un mod solidar, prin punerea la dispoziție a mai multor teste și sprijinirea activităților relevante de cercetare medicală.”
Într-o primă etapă, Instrumentul pentru sprijin de urgență destinat sectorului medical va contribui la finanțarea nevoilor urgente de aprovizionare cu produse medicale precum măștile și ventilatoarele, a transportului de echipamente medicale și de pacienți în regiunile transfrontaliere, a recrutării de personal medical suplimentar care să poată fi trimis în zonele cele mai grav afectate din întreaga Uniune, precum și a construirii de spitale de campanie mobile.
Instrumentul pentru sprijin de urgență permite Comisiei să achiziționeze direct în numele statelor membre și să direcționeze ajutorul acolo unde este cel mai necesar. Stabilirea priorităților și mobilizarea se vor efectua în strânsă coordonare cu statele membre. A fost instituit un grup operativ intern pentru gestionarea acestei inițiative. Pe termen mediu și lung, fondurile din cadrul Instrumentului pentru sprijin de urgență îi vor permite Uniunii să sprijine eforturile de testare în masă ale statelor membre, precum și orice demersuri relevante de cercetare medicală.
Astfel, Comisia va oferi un răspuns coordonat la nivelul UE pe întreaga perioadă de criză, din etapa actuală până în momentul ieșirii și al recuperării. Pentru ca toate mijloacele bugetare să fie disponibile, Comisia ar avea nevoie să obțină undă verde și din partea Parlamentului European.