Schema UE pentru școli: 18.5 milioane de euro, sumă alocată României pentru fructe, legume și lapte în anul școlar 2020/2021

0

Comisia Europeană a publicat astăzi, 31 martie, bugetul alocat schemei UE pentru școli, în anul școlar 2020/2021, și anume: 145 milioane de euro pentru distribuția de fructe și legume și 105 milioane de euro pentru distribuția de lapte către elevi. Din aceștia, România beneficiază de 7.8 milioane de euro pentru distribuția de fructe și legume și de 10.7 milioane de euro pentru distribuția de lapte în școlile participante la program.31/03/2020

În anul școlar 2018/2019, schema UE a garantat faptul că peste 20 de milioane de copii din întreaga Uniune Europeană au primit lapte, fructe și legume în timpul școlii, la aceasta adăugându-se măsuri educaționale referitoare la agricultură și la o dietă echilibrată.

În contextul actual, este cu atât mai important ca toți copii din întreaga Europă să știe și să înțeleagă de unde vine hrana noastră. Putem fi mândri de mâncarea hrănitoare, sigură și de înaltă calitate produsă de fermierii noștri. Grație schemei UE pentru școli, copiii pot învăța despre nutriție și agricultură, în paralel cu adoptarea unor obiceiuri de alimentație sănătoasă. Am luat măsuri pentru a ne asigura că schema ia în considerare faptul că școlile au trebuit să fie închise pe întreg teritoriul european din cauza pandemiei de coronavirus. Dar este important să continuăm să privim înainte, să pregătim viitorul și să transmitem un semnal important că viața va continua, odată ce am întors, în mod colectiv, această pagină”, a declarat comisarul european pentru agricultură Janusz Wojciechowski.

Implementarea schemei în anul școlar curent 2019/2020 este afectată de închiderea școlilor pe întreg teritoriul UE, ca urmare a pandemiei de coronavirus în curs. 

Comisia Europeană a oferit clarificări potrivit cărora criza curentă poate fi considerată un caz de ,,forța majoră”. Acest lucru permite statelor membre care recunosc un astfel de caz să ramburseze furnizorii pentru produsele perisabile (fructe, legume, lapte) ce erau prevăzute pentru distribuirea în școlile participante la schemă. Produsele în cauză pot fi, de asemenea, donate spitalelor, organizațiilor caritabile și băncilor de alimente sau altor organizații similare, pentru a ajunge la persoanele nevoiașe. 

Prevederi noi pentru comercializarea produselor alimentare

0

Cătălin Suliman (partener) și Dragoș Iordache (associate) – Filip & Company oferă răspunsuri pe o temă legislativă de interes (foto)

Modificarea Legii 321/2009 – Revin serviciile în retailul alimentar?

Vineri, 27 martie, a fost promulgată de către Președintele României Legea nr. 28/2020 care modifică o serie de prevederi importante ale Legii nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare. Prin urmare, pentru câteva minute, încercăm să mutăm atenția de la pandemia Coronavirus la abordarea principalelor modificări aduse legii 321 și impactul lor asupra unuia dintre cele mai importante și mai active sectoare economice la acest moment – retailul alimentar.

O lege nouă, mai multă claritate? – Nu neapărat.

În iulie 2016, când Legea 321 a fost ultima oară modificată, s-au creat nemulțumiri și impredictibilitate cu privire la ce intra sub interdicția facturării/ refacturării taxelor și serviciilor și ce nu. Punctul central al modificării din 2016, precum și al celei de astăzi, rămâne reglementarea taxelor și serviciilor care reprezintă o componentă foarte importantă a veniturilor retailer-ilor, atât în România, cât și în majoritatea statelor UE. Deși aduce câteva clarificări utile, legea nr. 28/2020 ratează ocazia de a răspunde clar multor întrebări rămase fără un răspuns clar în ultimii 4 ani. Printre întrebările deschise numim, cu titlu de exemplu, caracterul permis și/ sau condițiile în care se pot factura servicii pentru plasarea de gondole sau de capete de raft, pentru accesarea de raportări financiare sau, mai nou, în mediul online, pentru asigurarea prezenței permanente la raftul virtual.

Taxe și servicii – permise sau nu?

Noua reglementare flexibilizează regimul anterior și realizează trecerea de la o interdicție absolută a taxelor și serviciilor între retaileri și furnizori, la o permisiune condiționată. Aceasta stabilește principiul interdicției facturării/ refacturării doar a serviciilor care nu sunt legate de actul comercial.

Fără a detalia suplimentar, legea se limitează la a menționa că nu sunt legate de actul comercial serviciile privind extinderea rețelei de distribuție a retailer-ului, amenajările spațiilor de vânzare ale retailer-ului sau operațiunile și evenimentele de promovare a activității și imaginii retailer-ului. Chiar și anterior adoptării legii noi, era destul de clar în retailul alimentar că taxele percepute pentru deschiderea de magazine noi, cele privind amenajarea spațiilor interioare și exterioare ale retailer-ului ori cele care vizau finanțarea anumitor evenimente ale retailer-ilor (de exemplu, evenimente aniversare ori festivaluri sezoniere) nu sunt permise.

Corelativ principiului interdicției enunțat anterior, legea nouă stabilește și o exceptare. Sunt exceptate categoriile de servicii menționate în paragraful anterior care vizează activități de promovare a produselor achiziționate de la furnizor, cu condiția să fie stabilite contractual în mod clar și în prealabil prestării serviciilor. Cu toate acestea, printre categoriile de taxe/ servicii care nu au legătură cu actul comercial și care nu pot beneficia de vreo exceptare, ne putem gândi la: taxe pentru renovarea/ repararea magazinelor retailer-ilor, garantarea marjei de profit a retailer-ului, precum și orice alte modalități de finanțare a activităților ale căror riscuri, prin natura lor, revin retailer-ilor, iar nu furnizorilor.

Pentru categoriile de servicii permise de lege, anume acelea care sunt legate de actul comercial, legea 28/2020, similar reglementărilor UE în materie, stabilește doar că acestea trebuie să fie agreate contractual (n.n., în mod clar și lipsit de ambiguitate), în principal pentru a evita facturarea unor servicii prestate, dar neagreate anterior. Astfel, în spiritul reglementărilor UE, legea stabilește două categorii de servicii: (1) cele care nu sunt legate de actul comercial, pe care retailerii nu le pot factura nici măcar dacă agreează în scris acest lucru cu furnizorul, respectiv (2) cele care sunt legate de actul comercial, pe care retailerii le pot factura, cu condiția ca acestea să fie agreate contractual, în mod clar și fără ambiguitate. În legătură cu acest ultim punct, considerăm util și necesar ca documentul contractual să fie agreat și semnat anterior începerii prestării efective a serviciilor.

Alte modificări importante –
termene de plată, sancțiuni și obligații specifice

Legea nr. 28/2020 aduce și alte câteva modificări importante. În primul rând, aceasta modifică termenele de plată a bunurilor – pentru produsele alimentare proaspete, acesta crește la 14 zile lucrătoare de la recepție, iar pentru celelalte categorii de bunuri alimentare, legea renunță la termenul anterior de 30 de zile calendaristice, lăsând stabilirea acestuia la latitudinea părților, potrivit legii. În al doilea rând, noua reglementare modifică regimul sancțiunilor – pentru prima categorie de contravenții (inclusiv taxe și servicii și vânzare în pierdere), se elimină măsura suspendării autorizației de funcționare în caz de abatere repetată, iar pentru celelalte două categorii, legea înăsprește sancțiunile, care pot ajunge în prezent la 250.000 Lei.

Sesizăm, totodată, și o posibilă necorelare legislativă a legiuitorului care, deși la articolul 12 stabilește posibilitatea (iar nu obligația!) retailer-ului de a achiziționa anumite produse prin parteneriate directe, la articolul 16 privind sancțiunile, stabilește o amendă cuprinsă între 200.000 și 250.000 Lei pentru nerespectarea articolului 12. Nu în ultimul rând, ca urmare a procedurii de infringement demarate împotriva României de către Comisia Europeană, se elimină obligațiile în sarcina retailer-ilor de favorizare a comercializării/ promovării produselor românești.

Intrare în vigoare și modificarea contractelor în vigoare

Legea intră în vigoare în 45 de zile de la momentul publicării în Monitorul Oficial. Contractele în desfășurare trebuie modificate pentru a fi aduse în acord cu noile prevederi în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a legii (iar nu de la data publicării!). De asemenea, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii, se așteaptă adoptarea de norme metodologice de aplicare a legii 321. Cu toate acestea, notăm că și forma veche a legii a prevăzut această obligație, însă fără vreun rezultat.

Așteptări

Credem că după încetarea stării de urgență vom vedea o revenire către serviciile de promovare și marketing, existând interes din partea producătorilor să își promoveze produsele. De asemenea, așteptăm și o promovare susținută a produselor românești existând campanii de susținere a producătorilor locali în contextul actual, post pandemie.

ANALIZĂ KEYSFIN: CRIZA PROVOCATĂ DE CORONAVIRUS VA DUCE INDUSTRIA LOCALĂ DE PHARMA LA UN MAXIM ISTORIC ÎN 2020

Industria farmaceutică din România va înregistra afaceri record în 2020, în contextul cererii crescute de medicamente și echipamente sanitare, generate de pandemia de Coronavirus.

Astfel, potrivit estimărilor analiștilor KeysFin, ritmul de creștere se va dubla în acest an, iar cifra de afaceri generată de întreg lanțul de producție și distribuție va ajunge la aproximativ 68 de miliarde de lei, un maxim istoric pentru piața locală.

„Întreaga economie a României se resimte în urma pandemiei: potrivit estimărilor noastre scăderea anuală va avea o între 5 și 7%, fiind influențată atât de durata stării de urgență cât și de alți factori, precum abordarea autorităților în privința celor câteva sute de mii de IMM-uri locale afectate direct sau indirect. Totuși, există și sectoare care înregistrează creșteri, acesta fiind și cazul industriei farmaceutice, o industrie care a crescut constant în ultimii 10 ani și care în acest an va ajunge  foarte probabil la un maxim istoric. Putem spune așadar că, în 2020, industria farma, aflată în linia întâi în lupta cu coronavirusul, va contribui atât la stabilitatea economiei locale, cât și la sănătatea românilor“, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.

Cifra de afaceri a producătorilor, distribuitorilor și farmaciilor din România a înregistrat o creștere cu 9% în comparație cu anul 2017 și a depășit cu aproape 90% nivelul din 2009, însumând 56,5 miliarde de lei în 2018.

Mai mult, specialiștii KeysFin estimează că industria farma va depăși pragul de 60 de miliarde lei în 2019, urmând ca în 2020 aceasta să atingă un nou nivel record: 68 miliarde de lei.

Totodată, conform analiștilor KeysFin, industria farma locală va fi unul dintre segmentele cel mai puțin afectate de pandemie, alături de Retailul alimentar, Sănătate și asistență socială, IT&C, Agricultură (dependentă însă de condițiile meteo), distribuitorii de energie și gaze și cei de apă și salubritate.

CREȘTERE DE PESTE 160% A PROFITULUI NET ÎN ULTIMII 10 ANI

Creșterea piaței farmaceutice locale a fost însoțită și de o evoluție accentuată a profitabilității. Astfel, profitul net al companiilor din industria farmaceutică a ajuns la aproape 3 miliarde de lei în 2018, cu 20% mai mare comparativ cu anul 2017 și cu 162% peste  nivelul din 2009. Pentru 2019, analiștii KeysFin estimează depășirea nivelului de 3,25 miliarde de lei, iar, în ceea ce privește anul în curs,  profitul net se va apropia de 4 miliarde de lei, potrivit acelorași estimări.

Un al indicator important pentru profitabilitatea industriei farma îl reprezintă și Marja netă (Rezultat net/ Cifra de afaceri), care s-a îmbunătățit remarcabil în ultimii 10 ani, de la 2% în 2009, la 4,7% în 2018 (maximul perioadei analizate). De asemenea, marja EBITDA (EBITDA/ Cifra de afaceri) a înregistrat un avans de la 6% la 7,3% în aceeași perioadă.

Rentabilitatea capitalurilor proprii (ROE=Rezultat net/Capitaluri proprii), indicator care măsoară capacitatea de maximizare a profiturilor obținute de acționari în urma investițiilor în industria farmaceutică, a înregistrat o creștere semnificativă, astfel că acesta a ajuns, de la 10% în 2009, la 22% în 2018. Cât despre rentabilitatea activelor (ROA=Rezultat net/Active totale), aceasta a avansat  de la 2,3% în 2009 la 6,6% în 2018.

Odată cu evoluția favorabilă a acestei piețe și comportamentul de plată (DPO – Datorii curente/ Cifra de afaceri *365) s-a îmbunătățit: dacă în 2009 media era de 215 zile, în 2018 aceasta a ajuns la 162 de zile. În ceea ce privește perioada medie de încasare a creanțelor (DSO – Creanțe/ Cifra de afaceri *365), această valoare a coborât de la 173 de zile în 2009, la 128 de zile în 2018.

TOPUL COMPANIILOR FARMA LOCALE

Producția locală  de farmaceutice (CAEN 2110 și 21020) este condusă de TERAPIA SA, cu afaceri de 730 milioane de lei în 2018, compania fiind urmată de ZENTIVA SA (461,4 milioane de lei), ANTIBIOTICE SA (365 milioane lei), SANDOZ SRL (357 milioane lei) și BIOFARM SA (184  milioane de lei).  Cifra de afaceri însumată a celor mai mari cinci producători din plan local a depășit 2 miliarde de lei, în 2018 și reprezintă peste 53% din totalul cifrei de afaceri din acel an a producătorilor farma locali. Cu toate acestea, reprezentanții producătorilor locali nu sunt optimiști în legatură cu situația pieței în 2020:

PRIMER anticipează pentru 2020 o scădere a veniturilor si a cotei de piață a fabricanților de medicamente din România, precum și reducerea profitabilității fabricilor din țară din cauza creșterii taxei clawback, precum și a creșterii prețurilor la materiile prime și echipamentele de protecție în contextul COVID-19. De asemenea, sistarea exporturilor de medicamente și produse farmaceutice în luna martie și posibilitatea de plafonare a prețurilor la medicamente (inclusiv la cele fără prescripție, care au preturi libere) vor duce la o situație greu de administrat pentru producătorii locali.”, a declarat Dragoș Damian, directorul executiv al Patronatului Producătorilor Industriali de Medicamente din România (PRIMER).

De la producție și până în farmacii sau spitale mai e doar un pas, iar acesta e făcut de distribuitorii locali de medicamente (CAEN 4646), în topul cărora se află MEDIPLUS EXIM SRL, cu o cifră de afaceri de 3,9 miliarde de lei. Topul este completat de FILDAS TRADING SRL (3,6 miliarde lei), ALLIANCE HEALTHCARE SRL, FARMEXIM SA și SANOFI ROMÂNIA SRL. Cumulat, aceste cinci companii au avut afaceri de peste 14 miliarde de lei în 2018, respectiv 42% din totalul cifrei de afaceri generate de distribuitorii locali.

În România sunt înregistrați oficial 170 de producători de medicamente și preparate farmaceutice și aproape 6.500 de comercianți cu ridicata și amănuntul ale acestor categorii de produse, potrivit datelor furnizate de Ministerul Finanțelor Publice, aferente anului 2018.

Forța de muncă a crescut cu 1,5% în comparație cu 2017 și cu 15% față de nivelul din 2009, astfel că, în industria farma locală, în 2018 existau aproximativ 68 de mii de angajați.

DE UNDE CUMPĂRĂ ROMÂNII MEDICAMENTE? TOPUL LANȚURILOR DE FARMACII ÎN FUNCȚIE DE CIFRA DE AFACERI

În clasamentul lanțurilor de farmacii (CAEN 4773), în funcție de cifra de afaceri, pe primul loc se află SENSIBLU SRL, cu afaceri de 1,7 miliarde lei (9,1% din total), fiind urmată de DONA (S.I.E.P.C.O.F.A.R. SA), cu 979 milioane lei în 2018 (5,1% din toal) și HELP NET FARMA, cu 665 milioane de lei (3,5% din total). Următoarele clasate sunt CATENA HYGEIA SRL, cu 620 milioane de lei (3,2% din total) și FARMACIA TEI SRL, cu 448 milioane de lei (2,3% din total). Dacă se iau însă în considerare datele la nivel de grup, CATENA, prin cele peste 100 de entități separate, devine lider de piață.

Cele 5 lanțuri au raportat afaceri de peste 4,4 miliarde de lei în 2018, concentrând 23% din totalul sub-segmentului comerțului cu amănuntul de produse farmaceutice.

CORONAVIRUS ÎN ROMÂNIA

Coronavirus a ajuns oficial în România pe 27 februarie, atunci când autoritățile au anunțat primul pacient depistat pozitiv. De atunci și până acum, numărul românilor depistați pozitiv a ajuns la 2245, iar 69 pacienți au decedat din cauza acestui virus.

Președintele României, Klaus Iohannis, a decretat starea de urgență începând de miercuri, 25 martie și  circulația cetățenilor a fost limitată la activitățile esențiale. Mai mult, restaurantele, barurile și cafenelele au fost nevoie să își restrângă activitatea, iar mall-urile s-au închis.

Situația creată de pandemie a dus și la suspendarea a peste 500.000 contracte de muncă, potrivit unei declarații a Ministrului Muncii, Violeta Alexandru,  În plus, din ce în ce mai mulți angajatori locali, dintre care unii aflându-se chiar în topul celor mai mari angajatori locali, așa cum este cazul DACIA sau FORD, au trimis deja câteva sute de mii de români în șomaj tehnic.

Notă:

Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei) și care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN: 2110 – fabricarea produselor farmaceutice de bază, 2120 – fabricarea preparatelor farmaceutice (PRODUCȚIE), 4646 – comerț cu ridicata al produselor farmaceutice (DISTRIBUȚIE) și 4773 – comerț cu amănuntul al produselor farmaceutice, în magazine specializate (FARMACII). Toate cifrele sunt exprimate în lei iar datele au fost extrase în prima parte a lui 2020. Estimările au la bază rata medie anuală, calculată pe o perioadă de cel puțin 5 ani.

Comunicat de presa, 31.03.2020 Bursa Romana de Marfuri

0

În primul trimestru al anului, tranzacțiile cu gaze naturale au prezentat o intensificare evidență față de perioada similară a anului precedent, perioada aflată sub nefericită incidența a OUG 114. Astfel, totalul volumelor tranzacționate în primele trei luni a atins 10TWh.

Pe piețele spot, cantitățile medii lunare au variat între 400.000 și 700.000MWh, prezentând o regularitate și intensitate specifică acestei piețe, suficientă pentru a asigura continuitate în echilibrarea portofoliilor participanților la piață. Prețurile medii ponderate pentru lunile ian.-martie au cunoscut o scădere continuă, de la 70,8 lei/MWh în ianuarie, la 66,4 lei/MWh în febr., respectiv 59,6 lei/MWh în luna martie.

Pe piețele angro, contractele standardizate de tip forward au cunoscut o evoluție spectaculos crescătoare spre sfârșitul intervalului, numai  în luna martie tranzactionandu-se un volum de peste 7 TWh. Perioadele vizate au fost atât lunile trimestrului ÎI a.c., cât și sezonul rece al următorului an gazier, i.e .trim. IV 2020 și trim. I, 2021. Pentru trim. ÎI a.c., prețul mediu ponderart a fost de 59,66 lei/MWh, cu cca 15% mai mic față de prețul reglementat impus de către ANRE. Pentru următorul sezon rece, prețul mediu a fost de 74,3 lei/MWh, situîndu-se la un nivel de 62-65% din prețurile aceleiași perioade a anului gazier precedent ( trim. IV 2019-trim I 2020).

Tendința evident descendența a prețurilor este o dovadă de reintrare în normalitate a pieței, odată cu apropierea termenului de anulare a prețurilor reglementate impuse prin OUG 114,  începând cu luna iulie. O contribuție la această reducere o au în mod normal și efectele ultimului sezon rece, cu temperaturi favorabile, și scăderea activității economice determinată de epidemia cu COVID-19. Având însă în vedere că evoluția descrescătoare a început din trimestrul IV al anului 2019, anunțată la acel moment prin  comunicate BRM, precum și faptul că sezonul rece următor este mult îndepărtat față de momentul crizei actuale, cauzele principale derivă din revenirea la liberalizarea pieței și a neingradirii funcționarii  mecanismelor de piață.

Efectele negative ale intervențiilor brutale ale autorităților asupra pieței au fost astfel demonstrate pentru a două oară pe parcursul ultimilor ani. Liberalizarea prețurilor la producători prin emiterea OUG 64 în anul 2016 a fost urmată de o reducere și stabilizare a prețurilor, sub nivelul celor preconizate prin reglementare de către autorități anterior apariției ordonanței și cu 10-15% sub nivelul bursei central-europene, CEGH. Situația favorabilă s-a menținut pe tot parcursul anilor 2017 și 2018, până la nouă reglementare a pieței impusă de guvern prin apariția OUG 114.  Prevederile lipsite de logică economică ale acesteia, în totală contradicție cu legislația europeană și aplicate  și mai eronat de către autoritatea de reglementare, au bulversat întreagă piață, ridicând prețurile sezonului rece la peste dublul celorlalte burse europene .

Revenirea în prezent a prețurilor la normal odată cu anunțul reîntoarcerii la o piață liberalizată, demonstrate prin rezultatele de mai sus ale primului trimestru al anului, nu lasă nicio îndoială asupra soluțiilor ce trebuie urmate și asupra efectelor dezastruase ale celor două ordonanțe. Chiar și în aceste condiții, cei responsabili de gândirea și implementarea ordonanțelor, nu însă și de consecințele acestora, continuă să prevadă explozii ale prețurilor imediat după anularea tarifelor reglementate. Reacția pieței, comportamentul responsabil al marilor jucători (producători, distribuitori, traderi cu putere financiară) și evoluția prețurilor contrazic aceste preziceri și dau o notă de optimism unei piețe greu încercate.

Primele două trimestre ale anului curent sunt și vor fi însă în continuare afectate de efectele OUG 114, amplificate și de deciziile ANRE rezultate din impunerea depozitării pe perioada iernii a unor cantități nejustificat de ridicate, pe piață existând volume semnificative contractate la prețuri extrem de mari. Efectele acestor contracte sunt resimțite de o bună parte dintre traderi, dar și de consumatorii finali, dar se poate estima însă dispariția acestora spre jumătatea anului.

Anexăm o sinteză a evoluției pieței pe BRM în primul trimestru.  

Coronavirus: Uniunea Europeană solidară cu partenerii săi din vecinătatea estică

0

Ca parte a răspunsului global la pandemia de coronavirus, Comisia Europeană își manifestă solidaritatea față de țările din Parteneriatul estic prin realocarea a 140 de milioane de euro pentru acoperirea nevoilor urgente ale Armeniei, Azerbaijanului, Belarusului, Georgiei, Republicii Moldova și Ucrainei. Mai mult, Comisia va redirecționa utilizarea instrumentelor deja existente, care constau în aproximativ 700 de milioane de euro, pentru sprijinirea gestionării impactului socio-economic al crizei COVID-19.31/03/2020

Comisarul european pentru vecinătate și extindere Olivér Várhelyi a declarat: “Sunt vremuri dificile nu doar pentru UE, ci și pentru țările partenere. Depunem toate eforturile necesare pentru a gestiona impactul pandemiei de coronavirus asupra vieții oamenilor și a mijloacelor lor de existență. Răspundem atât nevoilor imediate din sistemele de sănătate, precum și nevoilor pe termen mai lung ale grupurilor cele mai vulnerabile din societate dar și IMM-urilor, coloana vertebrală a economiilor din cele șase țări.” 

Răspunsul la nevoile urgente:

La cererea țărilor partenere, Comisia Europeană va oferi un răspuns nevoilor urgente prin sprijinirea furnizării de instrumente medicale și echipament, cum ar fi ventilatoare, truse de laborator, măști, ochelari de protecție, combinezoane și costume de protecție. Comisia conlucrează cu Organizația Mondială a Sănătății (OMS) și mobilizează 30 de miliioane de euro pentru a se asigura că aceste materiale necesare sunt achiziționate în comun și distribuite către sistemele de sănătate din cele șase țări în următoarele săptămâni. Mai mult, fondurile vor sprijini administrațiile naționale din domeniul sănatății pentru a forma personal medical și de laborator și pentru a pune în practică măsuri de conștientizare în rândul publicului larg.

Comisia Europeană a pus la dispoziție, de asemenea, peste 11.3 milioane de euro, subvenții pentru societatea civilă. Aceste fonduri răspund deja unor nevoi imediate, prin intermediul “Mecanismului de răspuns rapid” la nivel regional, cum ar fi prin sprijinul acordat școlilor locale pentru învățarea la distanță. Până la vară, ca parte a acestui pachet, Comisia va lansa “Programul de solidaritate al Parteneriatului estic”, care va oferi sprijin grupurilor de populație cele mai afectate prin intermediul asistenței furnizate de organizațiile societății civile și, în mod special, prin sub-granturi acordate organizațiilor locale de mai mică anvergură.

Gestionarea impactului socio-economic al pandemiei:

Comisia lucrează, de asemenea, în strânsă colaborare cu instituțiile financiare internaționale (IFI) și cu instituțiile financiare relevante din statele membre ale UE (cunoscute drept ECHIPA EUROPA) pentru a oferi un răspuns coordonat și dedicat sprijinirii economiei, inclusiv IMM-urilor, în special prin:

– lansarea unui nou program de asistență, în valoare de 100 milioane de euro, pentru sprijinirea IMM-urilor, inclusiv a persoanelor fizice autorizate și a altor persoane juridice, în a obține un acces facil la credite și impulsionarea activității lor în perioada post-criză;

– facilitarea, simplificarea, accelerarea și consolidarea liniilor de credit și granturilor existente pentru IMM-uri, în valoare de 200 milioane de euro, în monedă locală, inclusiv prin inițiativa EU4Business.


– în plus, în contextul crizei curente, UE a mobilizat principalul său instrument de contracarare a riscurilor, Fondul european pentru o dezvoltare durabilă (FEDD), cu o valoare totală de 1.55 miliarde de euro, din care 500 de milioane sunt puse la dispoziția statelor din vecinătatea UE. Acesta va furniza rapid lichidități în regiune, inclusiv prin intermediul capitalului circulant, al finanțării comerțului sau al moratoriului privind serviciul datoriei. Acest sprijin se adaugă la asistența macrofinanciară continuă acordată partenerilor, inclusiv Georgiei, Moldovei și Ucrainei.

De asemenea, Comisia este pregătită să ofere asistență prin intermediul TAIEX, al instrumentului inter pares la nivel de omologi, prin utilizarea expertizei statelor membre ale UE, a experienței și a exemplelor de bune practici privind evaluarea sistemelor de răspuns pentru situații de urgență și a sistemelor de sănătate.

Pandemia de coronavirus a accelerat diseminarea de mituri și dezinformarea pe subiect, din diferite surse, atâ din interiorul, cât și din afara Uniunii Europene. Mai multe informații pe această temă sunt disponibile în raportul privind dezinformarea pe tema coronavirusului(link is external).

ANOSR: Nu ne izolați de educație!

0

Luând în considerare contextul dificil determinat de riscul de răspândire a infecției cu Coronavirus SARS-CoV-2 și a măsurilor luate la nivel național, printre care se numără suspendarea activităților didactice din învățământul superior pe perioada stării de urgență, este esențial ca dreptul la educație să fie în continuare respectat.

Considerăm decisiv ca guvernanții, reprezentanții universităților și noi, reprezentanții studenților să colaborăm în aceste situații excepționale, să propunem și să implementăm soluții relevante și actuale spre beneficiul comunității universitare. Dreptul la educație de calitate reprezintă un drept fundamental chiar și în situațiile speciale.

  1. Procesul didactic

Chiar dacă este dificil de trasat evoluția stării actuale, considerăm imperios necesar ca universitățile să asigure adaptarea procesului didactic la realitățile actuale și nevoile studenților. Astfel, în primul rând, încurajăm continuarea realizării unui proces de predare-învățare riguros, cu suportul instrumentelor online.

Desigur, suspendarea activităților didactice produce efecte și asupra structurii anului universitar, îndeosebi asupra activităților practice și asupra sesiunilor de examinare și finalizarea studiilor. În acest sens propunem o serie de măsuri care facilitează  parcursul academic universitar din acest an:

  • comasarea activităților practice (seminarii, laboratoare, practica de specialitate) ce nu pot fi realizate cu ajutorul instrumentelor online și recuperarea acestora în timp scurt și într-un mod eficient; această decizie este obligatoriu a fi îndeplinită doar după o amplă consultare cu studenții reprezentanți din fiecare universitate, în funcție de specificul acesteia.
  • scăderea numărului minim de credite ECTS pentru promovarea anului universitar, în concordanță cu tiparul programului de studii; menționăm că nu dorim să diminuăm calitatea învățământului universitar, ci doar să minimizăm riscurile create de situația neprielnică din acest semestru, în special în universitățile care au avut o perioadă de reexaminare programată, dar nu s-a putut desfășura.
  • uniformizarea desfășurării examenelor de finalizare a studiilor la nivel național, pentru a asigura studenților posibilitatea de a urma un nou ciclu de studii în cadrul unei alte universități din țară sau de afară. De asemenea, procesul de admitere trebuie operaționalizat în strânsă concordanță cu o eventuală decalare a examenului de Bacalaureat.
  • menținerea sesiunilor de reexaminare și/ sau a sesiunilor suplimentare de examinare este esențială pentru a respecta dreptul studenților de a beneficia de cel puțin două sesiuni de examinare gratuite. 
  • materialele necesare pentru studiul individual adiționale adaptării procesului didactic online ar trebui să existe în mod neîngrădit la dispoziția studenților. Pe durata acestei situații neprielnice, încurajăm bibliotecile existente în cadrul universităților, cât și Bibliotecile Centrale Universitare să pună la dispoziția studenților fondul de carte digitalizat până în prezent, să ofere acces nelimitat studenților la articole științifice din bazele de date internaționale și materiale didactice online. Este necesar ca informațiile să fie accesibile rapid pe baza unor criterii, organizate la fel ca în bibliotecile fizice (utilizându-se cuvinte cheie, cataloage, numere de ordine etc.). Mai mult decât atât, constatăm că există biblioteci digitale care nu se află la îndemâna tuturor. Așadar, recomandăm realizarea unor tutoriale de mici dimensiuni prin care studenților le este explicată funcționalitatea platformelor, crearea unui cont, șamd. 

Există o multitudine de soluții alternative la momentul actual, precum cele menționate anterior,  care permit respectarea planurilor de învățământ, alături de asigurarea încheierii cu succes a anului universitar. Așadar, avem încredere că acestea vor fi implementate cu succes prin soluții punctuale și fezabile. 

  • Serviciile auxiliare

Referitor la serviciile auxiliare printre care amintim eliberarea de adeverințe, a situației școlare, depunerea dosarelor pentru burse, recomandăm cu strictețe transferul complet al acestora în mediul online, dar și transparentizarea și publicarea soluțiilor oferite de universități pe site-urile web, astfel încât să fie cât mai accesibile studenților. 

În același timp, ținând cont de impactul economic generat, susținem amânarea plății taxelor și totodată, eliminarea eventualelor penalități pentru plata taxelor restante până la atenuarea circumstanțelor.

  • Accesibilitate

În 2017, după cifrele oferite de Eurostat[1], aproximativ 50.000 studenți români nu aveau acces constant la internet sau la dispozitive care să permită procesul didactic online. Așadar, solicităm MEC și universităților să depună eforturi comune pentru a asigura accesul studenților la device-uri cu internet. Câteva exemple de soluții care pot fi puse în practică constau în:

  • alocarea unor sume din fondurile proprii ale instituțiilor de învățământ superior studenților pentru achiziționarea de gadget-uri, care oferă posibilitatea de a lua parte în mod liber la procesul educațional. Menționăm că programul „Euro 200” reprezintă o măsură necesară și utilă care, din motivul necorelării cerințelor programului cu realitățile economice, a eșuat în atingerea obiectivelor de digitalizare. Motivele expuse se regăsesc în poziția noastră pe acest subiect. 
  • împrumutul dispozitivelor de tipul laptop sau PC din baza materială a universității studenților care au nevoie de ele;
  • încheierea de parteneriate pe termen scurt cu diferiți operatori de internet. Un exemplu în acest sens îl constituie Universitatea din Georgia[2] și multe alte instituții de învățământ superior americane care oferă opțiunea unor pachete de internet pe termen scurt, fără costuri, studenților în nevoie. 
  • Mobilități internaționale 

Situația studenților plecați în mobilitate internațională în acest moment este foarte sensibilă. Comisia Europeană a dispus posibilitatea beneficiarilor programului Erasmus+ de a apela la clauza de forță majoră din contract. Astfel, solicităm atât universităților, cât și MEC și MAE să asigure sprijinul necesar și să acționeze în beneficiul studenților, ajutând la repatrierea acestora, dacă își doresc, și continuarea studiilor în mediul online la universitatea gazdă sau de pildă, recunoașterea creditelor de studii transferabile dobândite până în prezent în cadrul mobilității, de către universitățile de proveniență. Pentru a afla mai multe despre posibilitățile existente, ANOSR a publicat o serie deinformații și recomandări.

  • Dimensiunea socială a educației 

Criza actuală nu a ocolit nici dimensiunea socială a educației. Inevitabil criza epidemiologică va avea efecte puternice asupra bunăstării economice generale și individuale. Ne așteptăm astfel să crească numărul solicitărilor pentru burse sociale în primul semestru al anului universitar 2020-2021. Pentru a evita creșterea ratei abandonului universitar, este esențial ca universitățile și Guvernul să fie pregătiți pentru aceste urmări și să asigure sprijin financiar pentru toți studenții eligibili. În concluzie, solicităm Guvernului să aibă în vedere suplimentarea considerabilă a fondului de burse cu destinația burse sociale. 

În același timp, facem apel către universități pentru a lua măsuri pentru dezinfectarea spațiilor de cazare, îndeosebi pentru a proteja studenții care au ales să rămână în cămine, în lipsa unor alternative. Totuși, atragem atenția ca acest proces să se desfășoare respectând dreptul la intimitate și evitând expunerea studenților la orice risc potențial.

În continuare, solicităm Ministerului Educației și Cercetării și Guvernului României menținerea subvenției cămine-cantine la cuantumul actual, atât pentru a subvenționa în continuare studenții care, în lipsa unor alternative au rămas în căminele studențești, cât și pentru a susține acțiunile de dezinfectare a acestor spații.

  • Măsuri de siguranță și optimizare

Nu în ultimul rând, după redresarea stării actuale, pentru a fluidiza parcursul educațional, facem apel la instituțiile de învățământ din România să mențină anumite soluții oferite în această perioadă studenților. Astfel, solicităm universităților să ofere suficiente resurse, atât materiale cât și umane pentru asigurarea dezinfecției și igienizării tuturor spațiilor didactice, de studiu, servire a mesei și trai înaintea reluării activității uzuale. De asemenea, este esențial ca măsurile de asigurare a igienizării periodice și a produselor de igienă esențiale spre utilizarea studenților să devină o normalitate (săpun lichid, apă caldă, uscător/ șervețele uscate și hârtie igienică, dezinfectant). 

Mai mult decât atât, din moment ce a fost operaționalizat secretariatul online, acesta ar trebui menținut și pentru viitor pentru a contribui la flexibilizarea programului și comunicării cu personalul administrativ.

Așadar, chiar dacă este notabilă și de înțeles necesitatea guvernanților de a prioritiza alte domenii în deciziile din această perioadă, amintim faptul că educația joacă în continuare un rol vital în viața societății și că nu ar trebui în niciun caz neglijate măsurile necesare a fi luate într-un timp cât mai scurt.


[1] Eurostat: [isoc_ci_cfp_fu].

[2] https://www.uga.edu/

***

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) este federația națională studențească, non-guvernamentală și non-partizană care, de peste 20 de ani, are ca scop principal reprezentarea intereselor comune ale studenților din România, apărarea și promovarea drepturilor și obligațiilor acestora, cât și stimularea participării lor la actul educațional și la viața socială, economică și culturală.

ANOSR reunește studenți din 19 centre universitare din întreaga țară, din 29 de universități, atingând un număr de 106 organizații membre, care luptă împreună pentru menținerea în funcțiune a mecanismului mișcării studențești.

La nivel național, ANOSR este parte a Alianței pentru o Românie Curată și membră în Consiliul Tineretului din România. De asemenea, federația este reprezentantul legitim al studenților din România la nivel european, prin statutul de membru cu drepturi depline al Organizației Europene a Studenților (ESU – European Students’ Union), singura structură europeană care reprezintă studenții.

Ghid de navigare în avalanșa de schimbări legislative în contextul COVID-19

0

Material de opinie de Andreea Artenie,
Partener Reff & Asociații,
societatea de avocați membră a rețelei Deloitte Legal

În confruntarea cu pandemia de coronavirus, țările europene au luat rapid măsuri pentru a atenua impactul social și economic produs de răspândirea rapidă a virusului. Având în vedere multitudinea deciziilor adoptate în regim de urgență, spectrul larg de aplicabilitate, dar și dinamica acestora, specialiștii Deloitte Central Europe Dispute Resolution (care reunește, sub coordonarea Deloitte România, toate practicile de litigii din rețeaua regională, precum și invitați speciali din Germania, Austria și Spania) au sintetizat informația într-un material dedicat, cu scopul de a simplifica efortul companiilor din România și din regiunea Europei Centrale de informare și conformare la noile reglementări.

Deloitte COVID-19 European measures oferă o imagine de ansamblu a măsurilor adoptate recent de țările europene la nivel general, în domeniile fiscal, economic și social. Mai mult, documentul este actualizat constant, astfel încât să reprezinte o sursă de informare cu privire la impactul deciziilor adoptate la nivel european. Totodată, experții noștri incluși în prezentare rămân la dispoziție pentru clarificări suplimentare.

Riscuri potențiale pentru contribuabili

Avalanșa de schimbări legislative pune în dificultate întreaga societate, dar cu precădere  companiile care, în această perioadă, sunt obligate să își adapteze activitatea la măsurile necesare pentru a-și proteja angajații, la restricțiile impuse de autorități, la constrângerile generate de scăderea veniturilor și, nu în ultimul rând, la schimbări în ceea ce privește relațiile contractuale cu întreg ecosistemul de afaceri.

Din perspectiva contribuabilului, toate aceste schimbări pot genera dispute atât de natură fiscală, cât și de natură comercială sau administrativă. În toate domeniile vizate de măsurile implementate, riscurile pot apărea din accesarea neconformă a facilităților oferite de state. Companiile care nu intră sub incidența reglementărilor generate de situația de urgență, dar sunt afectate indirect de acestea, pot apela, între altele, la măsuri de restructurare a datoriilor, de eșalonare sau amânare a plății taxelor.

În plan administrativ, cele mai frecvente situații ce pot pune în dificultate contribuabilii în perioada care urmează sunt potențialele controale ale autorităților (Departamentul de Sănătate Publică, Poliție, inspectoratele teritoriale de muncă sau alte autorități cu competențe suplimentare atribuite în contextul COVID-19) demarate în scopul verificării gradului de conformare la reglementările nou adoptate. Totodată, pot apărea dispute generate de pagube înregistrate de companii sau persoane fizice prin prisma măsurilor adoptate de state în cazul în care acestea încalcă garanțiile constituționale și/sau prevederile legale interne sau internaționale, în versiunilor lor adoptate în contextul situației de urgență. Obținerea și utilizarea certificatelor de forță majoră și a avizelor de stare de urgență pot, de asemenea, genera dispute între solicitant și organele emitente, dar și între partenerii de afaceri.

Asistăm așadar la o avalanșă de măsuri din partea statelor, iar, în ceea ce privește România, se recomandă atenție sporită asupra noilor măsuri cu impact în domeniul bancar, adoptate prin Ordonanța de Urgență a Guvernului privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori, aprobată luni, 30 martie 2020. Prevederile ordonanței necesită o analiză aprofundată și o implementare corectă la nivelul persoanelor cărora li se adresează.

Mai multe informații și recomandări pentru companii legate de modul în care se pot pregăti în contextul pandemiei de COVID-19 sunt disponibile în secțiunea dedicată de pe site-ul Deloitte România.

Pentru cele mai recente modificări legislative adoptate în contextul coronavirus, experții Reff & Asociații au creat și vor actualiza în permanență o secțiune dedicată, disponibilă aici.

Cum putem limita expunerea personalului implicat în operațiuni vamale în contextul crizei COVID-19?

0

Autor: Mihai Petre, Director, Comerț Internațional, Asistență Fiscală și Juridică, EY România (foto)

Ținerea sub control a lanțului de aprovizionare și respectarea obligațiilor fiscale în timpul acestei perioade de absenteism este o sarcină dificilă pentru companiile care produc, distribuie sau depozitează bunuri de la furnizori din toată lumea.

Pentru a limita interacțiunea cu autoritățile vamale, lucru benefic atât pentru agenții economici, cât și pentru autoritățile vamale, există câteva soluții care pot fi implementate. 

Aplicarea online pentru procedura de vămuire la domiciliu

Conceptul de „vămuire la domiciliu” împreună cu #staiacasă răspund acum, mai bine ca oricând, limitărilor și precauțiilor impuse de contextul COVID 19. Doar 21% din bunuri sunt vămuite în România în această procedură (comparativ cu Uniunea Europeană unde media este de 70%), majoritatea sunt încă vămuite în procedura standard – prezență fizică în vămi, cu timpi mari de așteptare și depunerea de declarații vamale în format fizic.

Aplicarea pentru autorizarea acestei proceduri poate fi depusă online prin Sistemul UE de Decizii Vamale. Odată obținută autorizația, vămuirea la domiciliu va permite importul și exportul bunurilor dumneavoastră cu o implicare minimă a autorităților vamale.

Reînnoirea online a autorizațiilor vamale deținute

Dacă, în prezent, o companie deține o autorizație vamală care trebuie reînnoită pe parcursul acestei perioade de criză (de ex. perfecționare activă, garanție globală, destinație finală, admitere temporară, antrepozitare, depozitare temporară, vămuire la domiciliu) se poate solicita online reînnoirea accesând portalul – Sistemul de Decizii Vamale UE. Accesul la sistem se realizează accesând: https://customs.ec.europa.eu/tpui-cdms-web/ .

Declararea simplificată a originii preferențiale
a bunurilor pentru exporturi

Autorizația de exportator autorizat permite declararea originii preferențiale a bunurilor supuse exportului într-un mod simplificat direct pe factură sau pe un alt document comercial pentru fiecare din exporturile unei companii fără a implica ulterior autoritatea vamală.

Autorizația va elimina obligația de a solicita și completa un certificat de origine (EUR 1) pentru fiecare dintre transporturile realizate de companie.

Prevenție față de achizițiile din surse dubioase

0

Asociația pentru Combaterea Traficului Ilicit „Viitorul” (ACTIV) atrage atenția consumatorilor asupra produselor contrafăcute sau provenite din surse ilicite. Daniel Mărăcineanu, directorul general al Asociației ACTIV, atrage atenția: „Trăim in momentul de față vremuri complicate, în care trebuie să ținem cont de reguli noi, de provocări care ne pun la încercare. Din păcate, pe fondul stării generale de teamă și incertitudine, în jurul nostru există indivizi care speculează cu iresponsabilitate criminală nevoia de medicamente, echipamente de protecție, alimente și alte produse de bază. Vă sfătuim să fiți prevăzători și să nu acționați impulsiv prin achiziția de produse din surse dubioase. Este necesar, mai mult decât oricând, să fim noi înșine prima linie de apărare împotriva acestor infractori”.

Un raport asupra evoluțiilor actuale elaborat de Europol identifică patru domenii principale ale criminalității:

„Criminalitatea cibernetică – Numărul atacurilor cibernetice împotriva organizațiilor și persoanelor fizice este semnificativ și se preconizează că va crește. Infractorii au folosit criza COVID-19 pentru a efectua atacuri de inginerie socială tematice în jurul pandemiei pentru a distribui diverse pachete malware. Infractorii cibernetici vor încerca, de asemenea, să exploateze un număr tot mai mare de vectori de atac, deoarece un număr mai mare de angajatori instituie telemuncă și permit conexiuni cu sistemele organizațiilor lor. Spre exemplu, Republica Cehă a raportat un atac cibernetic asupra Spitalului Universitar Brno, care a forțat spitalul să-și închidă întreaga rețea IT, să amâne intervențiile chirurgicale urgente și să redirecționeze noi pacienți la un spital din apropiere.

Frauda – Evazioniștii s-au grăbit să adapteze binecunoscutele scheme de fraudă pentru a valorifica anxietățile și temerile victimelor pe tot parcursul crizei. Acestea includ diferite tipuri de versiuni adaptate ale schemelor de fraudă prin telefon, escrocherii de aprovizionare și escrocherii de decontaminare. Se preconizează că un număr mare de sisteme de fraudă noi sau adaptate vor apărea în următoarele săptămâni. Un alt exemplu, o anchetă susținută de Europol se axează pe transferul a 6,6 milioane EUR de către o companie către o societate din Singapore pentru a achiziționa geluri de alcool și măști FFP3/2. Bunurile nu au fost niciodată primite.

Bunuri contrafăcute și substandard – Vânzarea de produse de sănătate și sanitare contrafăcute, precum și a echipamentelor individuale de protecție și a produselor farmaceutice contrafăcute a crescut de la izbucnirea crizei. Există riscul ca falsificatorii să utilizeze penuria de aprovizionare cu anumite bunuri pentru a oferi din ce în ce mai multe alternative contrafăcute, atât online, cât și offline.În perioada 3-10 martie 2020, peste 34.000 de măști chirurgicale contrafăcute au fost confiscate de autoritățile de aplicare a legii din întreaga lume în cadrul operațiunii Pangea sprijinită de Europol.

Crima de proprietate organizată – Diferite tipuri de scheme care implică furturi au fost adaptate de infractori pentru a exploata situația actuală. Printre acestea se numără și binecunoscutele escrocherii care implică uzurparea identității reprezentanților autorităților publice. Se preconizează că spațiile comerciale și unitățile medicale vor fi din ce în ce mai vizate pentru spargerile organizate”.

Catherine De Bolle, directorul executiv al Europol, subliniază: „În timp ce multe persoane sunt angajate să combată această criză și să ajute victimele, există, de asemenea, infractori care s-au grăbit să profite de oportunitățile de exploatare a crizei.  Acest lucru este inacceptabil: astfel de activități infracționale în timpul unei crize de sănătate publică sunt deosebit de amenințătoare și pot prezenta riscuri reale pentru viețile omenești.  Acesta este motivul pentru care este relevant mai mult ca niciodată să se consolideze lupta împotriva criminalității. Europol și partenerii săi de aplicare a legii colaborează îndeaproape pentru a asigura sănătatea și siguranța tuturor cetățenilor”.

Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO), Eurojust și Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) anunță că au fost confiscate 36 milioane de unități de medicamente în valoare de 7,9 milioane de euro (pseudoefedrină, medicamente anticanceroase, antihistaminice, anxiolitice, medicamente pentru disfuncție erectilă, regulatori hormonali și metabolici, narcotice, analgezice, antiestrogeni, antivirale, hipnotice și substanțele dopante) și identifică tendințele îngrijorătoare ale traficului de medicamente: „Intensificarea traficului de medicamente oncologice furate din spitale în UE. Asia rămâne principala regiune-sursă atât pentru medicamente, cât și pentru produsele de dopaj. Medicamentele sunt deturnate de la lanțul legal de aprovizionare de către angrosiști și revândute grupurilor infracționale. Medicamentele sunt eliberate ilegal cu rețete medicale falsificate sau furate, cu sau fără ajutorul medicilor și farmaciștilor, și apoi revândute direct grupurilor infracționale sau persoanelor fizice. Produsele doping sunt vândute în principal online. Medicamentele contrafăcute și substanțele dopante sunt fabricate și ambalate ilegal în laboratoare subterane adesea în UE”.

Soluție completă de performance management

0

Compania Zitec, specializată în dezvoltarea de soluții de afaceri, servicii și produse tehnologice personalizate și servicii de digital marketing, oferă companiilor acces gratuit pentru trei luni la aplicația Mirro, prima soluție completă de performance management din țară. Soluția „propune crearea unui birou digital unitar, legat printr-o platformă prietenoasă simplă, accesibilă și inovatoare”. Inițiatorii definesc aplicația Mirro prin aceea că „are o interfață intuitivă și prietenoasă, fiind o soluție Software as a Service (SaaS) care nu necesită instalare și care poate fi accesată direct din browser, ceea ce face ca timpii de implementare să fie eliminați. Tehnologia cloud-computing Microsoft Azure asigură un nivel superior de securitate al datelor. De asemenea, Mirro poate fi integrat cu ușurință cu soluții de tip Applicant Tracking System sau soluții Payroll. Mirro pune accent atât pe performanța fiecărui individ în parte, cât și pe interacțiunea dintre colegi, oferind o perspectivă generală asupra evoluției fiecărui membru al echipei încă din momentul în care se alătură organizației”. Totodată, este utilizabilă în aspecte ce țin de resurse umane, gestiunea contractelor de muncă și documente aferente, istoricul angajatului, adeverințe, situația concediilor.

Simona Lăpușan (foto), cofondator și COO Zitec, subliniază: „Cei 160 de colegi din Zitec lucrează din două orașe și de multe ori de acasă, iar prin Mirro reușim să fim cu toții aliniați pe obiectivele companiei, să cunoaștem și să celebrăm rezultatele colegilor. Pentru noi e important să ne îmbunătățim constant, iar Mirro ne ajută să facem asta, încurajând o cultură a feedback-ului continuu. În aceste vremuri, e necesar să fim solidari, de aceea dorim să oferim din experiența noastră și altor companii. Avem cu toții nevoie sa vedem și lucrurile bune, mai ales acum, și credem că Mirro poate ajuta echipele să facă asta”.