Programul LIFE: finanțare de peste 280 de milioane EUR din partea UE pentru proiecte în domeniul mediului, al naturii și al politicilor climatice

0

Comisia Europeană a aprobat un pachet de investiții în valoare de peste 280 de milioane EUR din bugetul UE pentru peste 120 de noi proiecte în cadrul programului LIFE. Această finanțare din partea UE va atrage investiții totale de aproape 590 de milioane EUR pentru a contribui la îndeplinirea obiectivelor ambițioase ale acestor proiecte în materie de mediu, natură și politici climatice. Această sumă reprezintă o creștere cu 37 % față de anul trecut.16/11/2020

Printre altele, proiectele vor contribui la realizarea obiectivelor Pactului verde european, prin faptul că vor sprijini Strategia UE în domeniul biodiversității și Planul de acțiune pentru economia circulară și vor ajuta la redresarea ecologică în urma pandemiei de coronavirus și la transformarea Europei într-un continent neutru din punct de vedere climatic până în 2050. Dintre noile proiecte, multe sunt proiecte cu caracter transnațional, care implică mai multe state membre.

Frans Timmermans, vicepreședintele executiv pentru Pactul verde european, a declarat: „Pactul verde european este foaia noastră de parcurs către o Europă verde, favorabilă incluziunii și rezilientă. Proiectele LIFE întruchipează aceste valori deoarece reunesc statele membre în scopul protejării mediului, refacerii cadrului natural și sprijinirii biodiversității. Aștept cu interes rezultatele acestor noi proiecte.”

Virginijus Sinkevičius, comisarul pentru mediu, oceane și pescuit, a adăugat: „Proiectele LIFE pot cu adevărat conduce la o schimbare concretă pe teren. Ele oferă soluții pentru unele dintre cele mai grave provocări ale epocii noastre, cum ar fi schimbările climatice, distrugerea naturii și utilizarea nesustenabilă a resurselor. Dacă sunt reproduse rapid și pe scară largă la nivelul întregii UE, ele pot ajuta UE să își atingă obiectivele ambițioase cuprinse în Pactul verde european și pot contribui la construirea unei Europe mai ecologice și mai reziliente pentru noi toți, dar și pentru generațiile viitoare.”

Aproximativ 220 de milioane EUR sunt alocate unei game largi de proiecte ce vizează mediul si eficiența utilizării resurselor, natura și biodiversitatea, guvernanța și informarea în domeniul mediului. Peste 60 de milioane EUR sunt destinate sprijinirii unor proiecte ce vizează combaterea efectelor schimbărilor climaticeadaptarea la acestea, precum și guvernanța și informarea în domeniu.

Sunt incluse aici investiții majore menite să protejeze și să consolideze biodiversitatea Europei. Proiecte precum restaurarea turbăriilor – ecosisteme unice care adăpostesc multe specii foarte adaptate, rare și amenințate – vor contribui la punerea în aplicare a Strategiei UE în domeniul biodiversității. Turbăriile sunt, totodată, și un important absorbant de carbon și pot ajuta Europa să atingă neutralitatea climatică până în 2050.

Proiectele LIFE sprijină, de asemenea, reducerea consumului de energie în clădirile noi, în conformitate cu recent lansata Strategie a UE privind valul de renovări ale clădirilor. Fondurile vor fi utilizate pentru elaborarea unei soluții cu emisii scăzute de dioxid de carbon universale și la un preț accesibil, care ar putea reduce consumul de energie în toate clădirile noi cu până la 40 %.

Fondurile vor fi direcționate, de asemenea, către proiecte care să împiedice risipa de alimente și să conducă la îmbunătățirea gestionării deșeurilor în conformitate cu noul Plan de acțiune al UE pentru economia circulară.

De asemenea, se alocă resurse financiare pentru numeroase proiecte care vor ajuta industriile mari consumatoare de energie să își reducă emisiile de gaze cu efect de seră, în conformitate cu ambițiosul Plan al Comisiei pentru atingerea obiectivului pentru 2030 privind clima și cu obiectivul nostru privind neutralitatea climatică.

Cifrele pe scurt

  • Cele 34 de proiecte LIFE din domeniul naturii și biodiversității vor sprijini punerea în aplicare a Directivei UE privind păsările și a Directivei privind habitatele, precum și a Strategiei UE în domeniul biodiversității pentru 2030. Acestea dispun de un buget total de 221 de milioane EUR, din care 133 de milioane EUR vor reprezenta contribuția UE.
  • Cele 47 de proiecte LIFE din domeniul mediului și al utilizării eficiente a resurselor vor mobiliza 208 milioane EUR, din care UE va furniza 76 de milioane EUR. Aceste proiecte vizează întreprinderea de acțiuni în cinci domenii: aer, mediu și sănătate, utilizarea eficientă a resurselor și economia circulară, deșeuri și apă.
  • Cele 8 proiecte LIFE în materie de guvernanță și informare în domeniul mediului, în valoare de aproape 17 milioane EUR, din care contribuția UE este cu puțin peste 9 milioane EUR, vor crește gradul de sensibilizare a publicului larg cu privire la problemele de mediu și vor ajuta autoritățile să promoveze, să monitorizeze și să asigure respectarea legislației UE în materie de mediu.
  • Cele 16 proiecte LIFE din domeniul atenuării schimbărilor climatice vor avea un buget total de aproximativ 86 de milioane EUR, din care cu puțin sub 32 de milioane EUR sunt furnizate de UE.
  • Cele 15 proiecte LIFE din domeniul adaptării la schimbările climatice vor mobiliza 50 de milioane EUR, din care 26 de milioane EUR vor proveni din fonduri UE.
  • Cele 3 proiecte LIFE în materie de guvernanță și de informare în domeniul climei, care vor îmbunătăți guvernanța și vor crește gradul de sensibilizare cu privire la schimbările climatice, au un buget total de 7 milioane EUR, la care UE contribuie cu puțin sub 4 milioane EUR.

Pentru descrierile acestor proiecte și detalii suplimentare, puteți consulta anexa la prezentul comunicat de presă.

Fraude în domeniul de business

0

Se află în plină desfășurare International Fraud Awareness Week (15-21 noiembrie), definită ca „mișcare prin care profesioniștii antifraudă din întreaga lume vor să atragă atenția asupra fenomenului fraudelor în domeniul de business și a impactului negativ pe care acestea le generează la nivel de economie mondială, dacă nu sunt luate măsuri la timp”, inițiată de Asociația Examinatorilor de Fraudă Certificați (ACFE).

În România, liderul noii generații de investigatori privați este SPIA – Secret Private Investigations Agency,cu „experiență în investigații antifraudă și supraveghere privată, atât în plan preventiv, prin identificarea imediată a factorilor generatori de risc, cât și în plan ofensiv, prin intervenția efectivă și destructurarea grupurilor ilicite identificate”.

Marius Porceanu

Marius Porceanu (foto), fondator și CEO al SPIA – Secret Private Investigations Agency, subliniază: „Ne alăturăm acestei mișcări internaționale pentru că știm cât de importantă este educarea și creșterea capacității de apărare a organizaților și a companiilor împotriva fraudelor, mai ales în noul context economic. Datoria noastră, a investigatorilor privați, este nu doar să lucrăm, alături de companii, pentru a identifica și documenta frauda ci și de a convinge mediul de business că prevenția antifraudă există și este mult mai puțin costisitoare decât pagubele provocate de fraudă. Chiar dacă România este o piață tânără, în formare,  în ceea ce privește industria serviciilor de investigații private, experiența spețelor investigate până acum și probarea unor fraude de până la 2 milioane de euro ne oferă o radiografie complexă atât asupra riscurilor cu care se confruntă cât și asupra instrumentelor și procedurilor pe care companiile le au la dispoziție pentru a anticipa sau limita pierderile suferite”.

Între sectoare cele mai vizate de fraude la noi se află asigurările, retailul și energia, industria bancară fiind mult mai puțin expusă riscurilor, cel mai probabil datorită măsurilor luate în timp.

Pe plan mondial, raportul privind frauda și abuzul ocupațional, realizat de Asociația Examinatorilor de Fraudă Certificați (ACFE) arată că anual companiile, instituțiile statului și asociațiile non-profit pierd în medie 5% din venituri din cauza fraudelor comise de propriii angajați sau chiar de către acționari, prejudiciul creat la nivel global, în 2019, de către aceștia fiind estimat la peste 4.400 miliarde USD. Experții antifraudă au luat în considerare pentru raportul din acest an 2.504 cazuri din 125 de țări care au generat companiilor afectate pierderi de 3,6 miliarde de dolari, pierderea medie cauzată depășind 1,5 milioane de dolari. Conform raportului, deși în topul celor mai vizate sectoare la nivel mondial s-au aflat anul trecut industria financiară, administrația publică și industria producătoare, cele mai mari prejudicii au fost generate de fraudele din sectorul minier, energie și telecomunicații, cu pierderi care depășesc 20000 de dolari pe fiecare caz.

Marius Porceanu spune că „o investigație pentru depistarea unei fraude poate dura de la câteva luni la câțiva ani și implică folosirea unei echipe dedicate și cu expertiză în acel domeniu. O companie nu poate dizloca ani de zile o singură echipă pentru un singur caz, de aceea șansele de a soluționa intern cazuri complexe sunt mult mai mici în cazul folosirii exclusive a resurselor interne”. Acesta ar putea fi și unul dintre motivele pentru care raportul întocmit de ACFE pentru anul 2019 arată că Europa Centrală și de Est, alături de Asia Centrală și de Vest, sunt printre regiunile cu cea mai mare rată de nerezolvare a prejudiciilor. În timp ce Europa Occidentală înregistrează cele mai bune rezultate în materie de recuperare a prejudiciului, în Europa Centrală și de Est și Asia Centrală și de Vest, 61% dintre firme nu reușesc să obțină nimic de la autorii infracțiunilor, indică ”Raportul privind frauda și abuzul ocupațional”.                                          

Activitatea desfășurată de SPIA se caracterizează prin profesionalism, integritate, încredere și discreție totală, compania fiind „percepută drept un partener de nădejde ce oferă calitate de neegalat, conform auditului extern de marketing și percepție desfășurat în prima jumătate a anului 2020. Fondată în 2012 cu capital integral românesc, compania a evoluat constant și s-a dezvoltat nu doar din punct de vedere al numărului de angajați sau al spețelor soluționate cu succes, ci și în ceea ce privește specializările și certificările obținute. Metodele de lucru și echipamentele utilizate respectă cu strictețe standarde internaționale de calitate, compania având implementate norme privind managementul calității (ISO 9001), securitatea informațiilor (ISO 27001) și managementul sănătății și al securității în muncă (ISO 45001). Aflată pe un trend ascendent încă de la înființare, SPIA a obținut locul I și II în Topul Național al Firmelor la categoria Servicii, Activități de Investigație, oferit de Topul Național al Firmelor în 2016, 2019 și 2020, și locul IIla în Topul Firmelor la categoria Servicii, Activități de Investigație, oferit de Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București”.

Studiu EY: Jumătate dintre șoferii români afectați de criza generată de pandemie au amânat achiziția unei mașini sau au ales o variantă mai ieftină

0

Pandemia de COVID-19 a determinat jumătate dintre șoferii români (50,7%) să își modifice planurile de achiziție a unei mașini și să aleagă o mașină mai ieftină sau să amâne achiziția.  Astfel, 20% dintre cei afectați au ales să amâne cumpărarea unei mașini pentru o perioadă de 6-24 de luni sau până când achiziția va fi absolut necesară (15%). Alți 10% au optat pentru o mașina nouă, dar dintr-o clasă inferioară și mai ieftină, în timp ce 5% s-au reorientat către o mașină rulată, conform sondajului EY privind obiceiurile de cumpărare a autovehiculelor, derulat  în rândul șoferilor din România, Cehia, Ungaria, Turcia și Rusia.

La nivelul celorlalte țări analizate, pandemia a generat o modificare semnificativă a intențiilor de achiziție în rândul șoferilor din Turcia (71%) și din Ungaria (44%), în timp ce două treimi dintre șoferii din Cehia au declarat că nu le-au fost afectate planurile inițiale de achiziție a unei mașini.

În România, deși 70% dintre șoferii intervievați au cumpărat ultima oară o mașină rulată, crește intenția de cumpărare a unui autovehicul nou, aproape 60% dintre șoferi preferând ca următoarea mașină achiziționată să fie una nouă. Siguranța, prețul și consumul de combustibil reprezintă principalii factori de care țin cont șoferii români când își aleg viitorul autovehicul.

Mașinile hibride devin mai atractive pentru români

În ceea ce privește preferința pentru noile tipuri de mașini, 30% dintre respondenții români își doresc ca următoarea achiziție să fie o mașină hibridă (24%) sau electrică (6%). Mai populare în rândul segmentului de vârstă 45 – 60 ani, 41% dintre acești respondenți au declarat că preferă autovehicule hibride sau electrice, comparativ cu 21% și 20% dintre cei situați în segmentele 30 – 44, respectiv 20 – 29 ani. Deși România oferă printre cele mai mari stimulente pentru achiziția unei mașini electrice din Uniunea Europeană, prețul acestora rămâne obstacolul principal.

În România, interesul pentru mașini electrice și hibride este în continuă creștere. Acest lucru se poate vedea atât în preferințele populației, dar și din investițiile companiilor în servicii pentru autovehiculele cu motor electric, precum stațiile de încărcare. De asemenea, stimulentul acordat de stat pentru achiziție a contribuit la creșterea popularității, iar în țări în care acesta nu există, precum Cehia, modelele electrice și hibride nu sunt luate în considerare în cazul unei achiziții noi”, a declarat Cristian Cârstoiu, partener Consultanță în Afaceri EY România, responsabil de sectorul Automotive, Transformare Digitală și Inovație.

Mașinile pe benzină rămân însă în topul opțiunilor românilor, cumulând un procent de 35% al preferințelor exprimate de respondenți, iar cele diesel înregistrând o scădere și 19% din opțiuni. 

Dintre țările analizate, românii prezintă cel mai mare interes pentru combustibilii alternativi. În Ungaria, intenția de cumpărare este de 24%, 16% în Turcia și 8% în Cehia. În Rusia, unde normele Uniunii Europene în privința emisiilor de gaze de seră nu se aplică, până la 65% dintre șoferi sunt interesați de motoarele clasice, pe benzină sau motorină, iar mașinile hibride sau electrice sunt mult mai puțin populare (8%).

Întrebați dacă vor achiziționa o mașină electrică sau hibridă în viitor, majoritatea respondenților români (60%) au răspuns că ar lua în considerare această opțiune în cazul unei oferte bune, iar 25% sunt siguri că își vor cumpăra aceste tipuri de mașini. Prețul este considerat principalul impediment (36%), urmat de lipsa stațiilor de încărcare (27%). Faptul că au emisii reduse sau inexistente și costuri mai reduse de întreținere reprezintă principalele avantajele apreciate de 41%, respectiv 27% dintre respondenți.

Românii se bazează pe propriile experiențe când își aleg dealerul auto

În alegerea dealerului auto, 47% dintre șoferii români se bazează pe experiența personală, acesta fiind principalul criteriu indiferent de vârstă, sex sau educație, iar 38% aleg dealerii care oferă o gamă mai diversificată de modele. Și în cazul mașinilor rulate, principalul factor îl reprezintă varietatea de modele disponibile, 56% dintre șoferi ghidându-se după această opțiune.

Șoferii români din categoria de vârstă 45 – 50 de ani sunt mai sensibili la campaniile de marketing, cu 34% dintre aceștia care admit că le iau în considerare în alegerile lor, față 29% și 28 % pentru categoriile de vârstă 20 – 29, respectiv 30 – 44 ani.

Comparativ, cea mai mare parte a șoferilor din Cehia (62%) și Ungaria (46%) se bazează tot pe experiența personală în achiziția unei mașini, în timp ce pentru cei din Turcia cel mai important factor care le influențează alegerile e reprezentat de campaniile de marketing (62%).

Dintre șoferii români, 68% ar alege să viziteze un dealer auto, în comparație cu doar 9% care ar prefera ca totul să fie online. În Cehia și Ungaria, șoferii par și mai determinați să continue demersul de cumpărare prin dealeri auto, cu 86% și respectiv 79% dintre aceștia, care indică această variantă.

În privința numărului de vizite pe care îl vor face la dealerul auto înainte de achiziția unui autovehicul, 37% dintre toți respondenții din România ar opta, în medie, pentru 2 vizite și 22% pentru 3 vizite.

Românii preferă să prospecteze piața și să ia în considerare mai multe oferte, 41% menționând că vor vizita mai mulți dealeri auto ai diferitelor branduri de mașini. La fel vor acționa și cei din Turcia (45%) și Rusia (55%), cehii și ungurii par însă mai fideli mărcii preferate, intenționând să viziteze mai mulți dealeri ai aceluiași brand de mașină (41% Cehia, 52% Ungaria).

Românii, dar și rușii, sunt dispuși să aștepte mai mult pentru a primi o mașină configurată conform cerințelor lor. De cealaltă parte, cehii și ungurii preferă un timp de livrare mai scăzut, chiar dacă au mai puține opțiuni disponibile.

În achiziția unei mașini rulate, cei mai mulți dintre români (30%) preferă să apeleze la serviciile unui dealer autorizat, iar 25% ar cumpăra mașini importate. Dacă în România opțiunea de a cumpăra o mașină second-hand online a fost menționată doar de 5% dintre respondenți, în Rusia este preferată de 25% dintre șoferi.

Principalele servicii care contează în alegerea unui anumit vânzător de mașini rulate sunt garanția kilometrajului și a originii mașinii, conform răspunsurilor a 71% dintre respondenții români, urmate de garanții suplimentare (34%) și o gamă variată de modele (34%).

Fondurile proprii, preferate pentru achiziția unei mașini

Pentru achiziția unui autovehicul, 45% dintre șoferii români preferă să își folosească propriile fonduri, mai ales în cazul în care aleg să cumpere o mașină rulată. Pentru mașini noi, majoritatea respondenților aleg să folosească atât fonduri proprii, cât și fonduri din alte surse. Doar 23% au optat pentru surse de finanțare externe, principala opțiune fiind un împrumut bancar.

Brandul mașinii contează pentru români

Cele mai importante aspecte de care țin cont șoferii din România când își aleg marca mașinii sunt siguranța (70%), prețul (68%) și consumul de combustibil (62%), indiferent de sex, vârstă sau educație. Brandul mașinii este foarte important mai ales pentru cei cuprinși în segmentul de vârstă 20 – 29 de ani, și o percep ca fiind o extensie a propriei personalități. În schimb, în Cehia, șoferii sunt mai indiferenți și nu percep marca mașinii ca un factor important.

Pentru întreținerea mașinii, sunt alese service-urile independente

Pentru întreținerea mașinii, un service independent este preferința principală a românilor (54%), mai ales de către cei ce aleg mașini second-hand, urmată apoi de reprezentanța de unde a fost cumpărată mașina (40%). Românii ar alege un service autorizat pentru serviciile orientate către client și pentru un timp mai scăzut de așteptare. Întrebați cum ar arăta atelierul auto preferat, românii menționează un service care să le ofere servicii rapide pentru operațiuni simple (ex: schimbul de ulei), care să se încadreze într-un maxim de două ore.

În contextul pandemiei, șoferii ar prefera ca mașina să le fie dezinfectată înainte de a le fi predată (53%), iar comunicarea să fie realizată cu un tehnician ce poartă mască (41%).

Achiziția unei mașini online, departe de preferințele românilor

Faptul că nu ar putea vedea personal mașina și realiza un test drive îi determină pe români să nu cumpere o mașină online, preferând în continuare contactul cu reprezentanța auto (84%). Totuși, nu ezită să folosească instrumente online, preferatele fiind de departe configuratorul mașinii, calculatorul de preț și rezervarea test drive-ului, iar site-urile preferate sunt cele ale dealerului și ale mărcii auto. În Cehia (20%), Rusia (27%) și Turcia (30%) în schimb, modalitatea de a cumpăra mașina online este mult mai utilizată.

Șoferii români vor să primească informații despre trafic și sunt dispuși să transmită informații personale asigurătorului

Românii și-ar conecta mașina la internet pentru a primi informații despre trafic (66%), dar și pentru a putea monitoriza și localiza vehiculul (64%). În schimb, ar fi dispuși să furnizeze date despre ei și mașina lor către asigurător pentru a determina valoarea poliței pe baza stilului de condus și a kilometrajului (50%) și pentru managementul traficului de către municipalitate.

Mașina rămâne mijlocul de transport preferat în interiorul orașului

Majoritatea românilor intervievați (85%) preferă mașina personală pentru a se deplasa în interiorul orașului sau în preajma acestuia. Printre celelalte preferințe se mai numără transportul în comun și taxiul. În cazul metodelor alternative de transport (biciclete, trotinete, car sharing), cele mai importante aspecte de care țin cont sunt legate de preț și de disponibilitate acestora.

.


Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 298.000 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 37,2 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2020. Reţeaua noastră este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienţilor servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume.
Prezentă în România din anul 1992, EY este liderul de pe piața serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistență fiscală, strategi și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale. Avem birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an, în luna iunie, la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informații, vizitați pagina noastră de internet: www.ey.com

Despre studiu

Sondajul a fost realizat de EY în cooperare cu InsightLab în septembrie și octombrie 2020 pentru a afla tendințele actuale în achiziționarea de vehicule noi și second hand și opinia clienților cu privire la posibile soluții inovatoare din industria auto. Sondajul principal a inclus 513 respondenți din Republica Cehă, 513 respondenți din Ungaria, 507 respondenți din România, 613 respondenți din Turcia și 1.589 respondenți din Rusia. Condițiile pentru includerea în

sondaj au fost deținerea unui permis de conducere, utilizarea regulată a unei mașini și o vârstă cuprinsă între 20 și 60 de ani.

Rezultatele demonstrează în principal diferitele opinii ale grupurilor individuale de părți interesate nu numai pe piețele naționale, ci și într-o comparație internațională.

Înapoi în viitor: cum afectează reapariția graniței dintre UE și Marea Britanie mobilitatea salariaților?

0

Material de opinie de Monica Țariuc, Senior Manager, Global Employer Services, Deloitte România, și Ana Vlăsceanu, Senior Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal

Accesul facil la piața muncii și dreptul de a circula fără restricții în orice stat membru al Uniunii Europene (UE) reprezintă două dintre cele mai importante avantaje ale apartenenței la UE pentru cetățeni. Britanicii însă riscă să le piardă începând cu 1 ianuarie 2021, ca urmare a deciziei Marii Britanii de a părăsi UE. Cele două părți încă negociază intens, în această perioadă, un acord post-Brexit care să stabilească noile condiții de relaționare, inclusiv pe piața muncii și în domeniul asigurărilor sociale, după expirarea perioadei de tranziție, la 31 decembrie 2020. Timpul rămas este însă foarte scurt, așadar cei direct implicați ar trebui să se pregătească pentru oricare dintre scenariile posibile.

Primul scenariu, și cel de preferat, este acela în care se ajunge la un acord în timp util, în care să fie prevăzute toate aspectele esențiale. În cazul în care nu se decide un acord la nivelul UE, atunci mai există posibilitatea încheierii de acorduri bilaterale între Marea Britanie și fiecare stat membru. A treia variantă este cea în care nu se ajunge la niciun fel de acord și atunci Marea Britanie va fi tratată de statele membre ca un stat terț din toate punctele de vedere. Acest ultim scenariu pare totuși mai puțin probabil.

Determinarea legislației aplicabile relațiilor de muncă, marea provocare a anului viitor

Atât companiile românești care trimit angajați în Marea Britanie, cât și cele britanice care trimit angajați în România trebuie să se pregătească pentru trecerea în 2021. Majoritatea structurilor de mobilitate curente urmează prevederile Directivei Comisiei Europene (CE) pentru detașarea de personal, ce nu va mai fi aplicabilă post-Brexit în relațiile menționate. Astfel, o mare provocare va consta în determinarea corectă a legislației aplicabile unei relații de muncă transfrontaliere în afara reglementărilor europene actuale privind detașarea în cadrul UE. În cazul României, vor deveni aplicabile exclusiv structurile de mobilitate prevăzute de Codul Muncii: delegare, detașare și/sau clauze de mobilitate. Toate aceste alternative au însă particularități proprii distincte de instituția juridică a detașării în baza directivei CE. Cel mai comun exemplu este cel al obligației de a suspenda contractul individual de muncă, în țara de origine, pe perioada detașării clasice, reglementată de Codul Muncii (spre deosebire de cazul detașării în baza directivei, când contractul de muncă rămâne activ). Astfel, angajatorii vor trebui să își regândească politicile de mobilitate în relația cu Regatul Unit, poate chiar să le alinieze într-o mare măsură celor aplicabile până acum în relația cu state terțe. Determinarea corectă a legislației aplicabile unei relații de muncă nu este doar încă un punct pe listă care trebuie bifat. Nu este vorba doar de un act birocratic, ci despre drepturile pe care le are fiecare angajat în raporturile sale de muncă cu angajatorul, drepturi care pot ține de nivelul de salarizare, sănătate și securitate în muncă, zile de concediu, ore suplimentare, condiții de repatriere, dar și drepturi de asigurări sociale.

Similar, apartenența la un sistem de  asigurări sociale pentru contractele de muncă valabile în piața comună este reglementată, în prezent, de legislația europeană (Regulamentul CE 883/2004). În cazul în care se ajunge la un acord, fie comun, fie bilateral, cel mai probabil se va menține, ca regulă, plata contribuțiilor într-un singur stat și se vor detalia criteriile în funcție de care se alege statul beneficiar. Este de așteptat ca aceste reguli să fie oarecum similare în ambele situații (acord comun sau bilateral) și să permită obținerea unor certificate de acoperire sociale (similare celor actuale de tipul A1, care să ofere angajatului posibilitatea să rămână asigurat în statul membru de origine și să fie exceptat de plata contribuțiilor obligatorii în statul gazdă).

Dar, dacă la finalul perioadei de tranziție, aceste aspecte nu sunt clar stabilite, se poate ajunge în situația în care, spre exemplu, angajații britanici care activează în România să fie obligați să se înregistreze aici în scop de asigurări sociale și vice-versa.  

Acest aspect are mai multe implicații. În primul rând, în lipsa unui acord, dubla impunere a veniturilor în scop de asigurări sociale nu poate fi evitată și acest lucru va aduce cu sine costuri suplimentare pentru angajați și angajatori. Apoi, activitățile temporare, cum sunt cele de mobilitate, nu îndeplinesc de cele mai multe ori condițiile minime de stagiu de cotizare (mai puțin în cazurile în care sunt urmate de un transfer permanent). Astfel, deși se vor achita contribuții de asigurări sociale în România, în lipsa unui stagiu minim de 15 ani, angajatul nu va primi pensie de la statul român. Pentru a rămâne asigurat la un cost cât mai mic, angajatul din Marea Britanie trebuie să găsească soluții în legislația locală. Și pentru angajații români care desfășoară activități în Marea Britanie există soluții, însă acestea presupun costuri suplimentare, fie că vorbim despre asigurare obligatorie sau voluntară.

Este telemunca o soluție? Cât de mult se pot complica lucrurile?

Fenomenul care a luat amploare pe fondul pandemiei de COVD-19 rămâne, cu siguranță, aplicabil în continuare și nu doar pentru structurile afectate de Brexit. Din păcate, însă, majoritatea angajaților și chiar și a angajatorilor încă nu au o privire de ansamblu a tuturor implicațiilor telemuncii, mai ales în condițiile în care aceasta este transfrontalieră. Conceptul de „detașare virtuală” prinde din ce în ce mai mult contur la nivel global, însă, faptic, până nu va fi legiferat, acesta va fi cel mai probabil asimilat unei situații de telemuncă transfrontalieră.

Din multe puncte de vedere, poate părea o structură ușor de implementat: nu mai este nevoie de vize/avize de muncă, nu mai există costuri de relocare și călătorie etc. Apar, însă, varii implicații ale telemuncii în sine: de la securitate IT și securitate în muncă, la costuri fiscale ce pot cuprinde nu doar impozit pe venit și contribuții de asigurări sociale, ci și impozit pe profit asociat riscului de sediu permanent sau probleme de prețuri de transfer.

În concluzie, în contextul pandemiei actuale, Brexit-ul poate fi un (alt) bun motiv pentru a reanaliza politicile de mobilitate internă și a regândi modul de operare din perspectiva forței de muncă. Lucrurile s-au schimbat peste noapte, oamenii s-au adaptat poate mai rapid decât ar fi crezut că o pot face, iar companiile trebuie să țină pasul cu această nouă realitate a relațiilor de muncă.

PETROLUL ÎN NOUA ECONOMIE

0

Pandemia de SARS-COV-2 a afectat economia la nivel internațional, iar România nu face o excepție de la această realitate. Încă de la începutul pandemiei statul român a căutat soluții pentru stoparea efectelor negative a crizei care se profila, prin acordarea de facilități și a pregătit strategii pentru relansarea economică. Până în momentul în care nu vor fi însă adoptate o serie de măsuri coerente și aplicabile, în acord cu situația economică actuală, nu vom putea vorbi despre redresarea și dirijarea economiei naționale către un trend ascendent.

Până în acest moment mediul de afaceri a păstrat un ton optimist – au fost refăcute strategiile de dezvoltare și de finanțare a afacerilor și în special s-a pus accent găsirea de soluții de protejarea a angajaților, de crearea unui mediu cât mai sigur de muncă pentru a putea asigura continuitatea business-ului. Este evident că statul român, ca și întreg mediul de afaceri trebuie să fie foarte deschis la semnalele din piața, să se adapteze din mers, să adopte măsuri de sprijin atât pe termen scurt pentru ieșirea din criză, dar și pe termen lung pentru relansare economică.

Este esențial ca în aceste momente Executivul să se consulte în permanență cu mediul de afaceri, dar și cu specialiștii din principalele domenii de activitate, pentru a lua cele mai bune măsuri care să asigure continuitatea, în orice situație, a serviciilor strategice pentru populație și identificarea celor mai profitabile domenii de relansare economică, cum ar fi sectorul de petrol și gaze.

România Durabilă și EM360 vă provoacă marți, 17 noiembrie 2020, orele 10.00 – 13.00 la dezbaterea ”Petrolul în Noua Economie” prin care ne propunem ca, împreună, să realizăm o radiografie a domeniului la momentul actual, să găsim soluții de atenuare a efectelor negative ale pandemiei astfel încât să poată fi asigurată continuu funcționarea sectorului energetic autohton, ca domeniu strategic și totodată să generăm planuri de creștere economică în care producția petrol și gaze să fie un puternic motor pentru relansarea economiei. Webinarul va fi transmis live pe paginile de Facebook ale organizatorilor:

https://www.facebook.com/EM360Studio și https://www.facebook.com/RomaniaDurabila.

Printre vorbitorii invitați să se alăture dezbaterii ”Petrolul în Noua Economie” se numără Niculae Havrileț, Ministru Secretar de Stat, MEEMA (TBC), Sebastian Burduja, Ministru Secretar de Stat, Ministerul de finanțe (TBC), Adrian Badea, Vicepreședinte FPPG, Mihaela Toader, Director Directia Strategie, Relatii Internationale, Fonduri Europene, CEO Romgaz, Ionut Purica, Expert Energie, Corneliu Bodea, Președinte, Centrul Român al Energiei, Radu Dudău, Director General EPG, Sorin Elisei, Director în cadrul practicii specializate în industria de energie și resurse naturale, Deloitte Central Europe, Dumitru Chisăliță, Președinte, Asociația Energia Inteligentă, Cristian Păun, Cercetător ASE-ASPES.

Evenimentul va aborda teme de dezbatere precum:

  • Analiza impactului economic al pandemiei Covid-19 asupra activității sectorului Oil & Gas
  • Decizii care asigură continuitatea producției Oil & Gas
  • Vine iarna: ce măsuri vor ajuta producția autohtonă și piața internă
  • Care sunt prioritățile Statului pentru a asigura continuitatea sectorului energetic
  • Importanța deciziilor politice de susținere a proiectelor de investiții din sectorul energetic
  • clarificarea legislației care reglementează metodologia de evaluare a terenurilor ce urmează a fi incluse în capitalul social al companiilor producătoare de petrol și gaze.
  • operatorii depun eforturi pentru a obține certificatele de atestare a dreptului de proprietate.
  • majorările de capital cu terenuri este o problemă comună mai multor companii care au participații ale statului.
  • clarificarea metodei de evaluare are un rol foarte important în continuarea și finalizarea procesului de majorare de capital cu terenuri.
  • Rolul major al unor industrii cheie în dezvoltarea economiei naționale: studiu de caz prezentat de cercetători ASE-ASPES.

Noua Economie este un demers inițiat de România Durabilă și EM360 care susține un dialog permanent între Executiv și mediul de afaceri și evidențiază importanța implementării de către Guvern a sugestiilor elaborate în urma unui proces transparent de consultare la care participă specialiștii din mediul privat. Noua Economie invită la construcție, acțiune, vitalitate – lucruri de care avem mare nevoie pentru reconstrucția economiei.

Evenimentul se bucură de sprijinul partenerilor media: Agerpres, Economistul, Club Economic, Money.ro, Financial Intelligence, The Diplomat, G4Media, Profit.ro, Profit TV, Focus Energetic, Invest Energy, E-nergia, Energy Industry Review.

Mai multe detalii despre eveniment aici

Energia în alegeri

0

Înpreajma alegerilor Parlamentare, Asociația Energia Inteligentă a inițiat proiectul „Energia în alegeri” ce reunește cinci specialiști de marcă ai principalelor sectoare energetice, care vor analiza Capitolele pe energie din Programele de Guvernare, pe care diversele formațiuni politice le propun românilor în vederea alegerilor din anul 2020.

Proiectul se desfășoară sub forma unei dezbateri online în care Călin Vilt– expert în energie, Alexandru Pătruți– expert în resurse minerale, Ioan Iordache – expert în hidrogen și resurse energetice noi, Andrei Ceclan– expert în eficiența energetică și Dumitru Chisăliță– expert gaze naturale, vor analiza strategiile și politicile publice propuse românilor pentru alegerile din anul 2020.

Dezbaterea va avea loc online, miercuri, 18 noiembrie 2020, începând cu ora 11.00 și va fi transmisă pe pagina de Facebook a Asociației Energia Inteligentă.

Dezbaterea este una fără nuanță politică, invitații vor analiza în mod obiectiv componenta pe energie a programele de guvernare doar prin prisma calității de expert. Ne dorim să fim parteneri de dialog, cu scopul de a facilita accesul la informație a tuturor celor implicați în sectorul energetic – factori de decizie, manageri, consultanți, specialiști, reprezentanți ai autorităților de stat, mass media și alții, astfel încât să își poată exprima votul în mod conștient, informat și în acord cu interesele lor economice.

Proiectul se bucură de sprijinul partenerilor media: Agerpres, Economistul, Club Economic, România Durabilă, The Diplomat, Financial Intelligence, Em360 Group, Spotmedia, Invest Energy, Energy Center, Energy Industry Review, Energynomics și Focus Energetic.


Despre Asociația Energia Inteligentă

Asociația Energia Inteligentă (AEI) reunește profesioniști din domeniul gazelor naturale, hidrogenului, energiei electrice și eficienței energetice. Membrii săi militează pentru un preț corect al gazelor și pentru creșterea transparenței în piața de energie din România.

AEI este o organizație non-profit al cărui scop principal este acela de a contribui la o mai bună informare a consumatorilor casnici și non-casnici de gaze și energie pentru ca aceștia să poată fi mai bine pregătiți pentru negocierea contractelor de achiziție și pentru a putea înțelege corect facturile pe care le plătesc.

AEI este și va rămâne un partener de dialog pentru toți participanții la piață, fie că sunt furnizori, producători, operatori, proiectanți, constructori, instituții, reglementatori, ministere, politicieni, angajați din sistem sau reprezentanți ai mass-media.

Lansare BVBescu Retail Pulse Chart – indicatorul arata interesul investitorilor de retail fata de companiile listate

0

Cea mai mare banca din Romania conduce topul companiilor care au atras cel mai mare interes in randul investitorilor de la Bursa de Valori Bucuresti, intr-un clasament realizat in luna noiembrie 2020 de site-ul bvbescu.ro, cu ocazia evenimentului The Power Table – Cum arata rezultatele financiare pe Trimestrul III si cum investim, care va avea loc pe data de 19 noiembrie 2020.

Banca Transilvania ocupa prima pozitie in topul BVBescu Retail Pulse Chart, care reflecta interesul investitorilor de retail pentru rezultatele financiare publicate de cele mai importante companii listate la Bucuresti, atragand atentia a 8 din 10 investitori. Institutia financiara ramane pe primul loc, pe care il ocupa si in sondajul similar, realizat in luna august 2020, respectandu-si statutul de cea mai tranzactionata companie de la Bursa de Valori Bucuresti, conform statisticilor furnizate de site-ul bvb.ro, atat ca numar de tranzactii, cat si ca valoare.

Pe locul 8, ca valoare totala a tranzactiilor la BVB in ultimul an, Nuclearelectrica S.A. se afla pe locul doi dupa interesul generat in randul investitorilor de retail, loc pe care si-l pastreaza fata de clasamentul anterior, rezultatele financiare ale SNN atragand atentia a 73% dintre investitorii de retail care au participat la alcatuirea ierarhiei.

Cu un procent de 61%, pe locul 3 se afla Romgaz S.A., care reuseste sa urce de pe pozitia a 4-a, pe fondul scaderii din ultimele 3 luni a interesului investitorilor de retail pentru BRD Societe-Generale care, cu 52%, a coborat pe 7. In luna august, BRD se afla pe locul 3, atragand interesul a 64% dintre investitorii de retail de la BVB.

Top 5 este completat de OMV Petrom S.A. si Teraplast S.A.

Clasamentul reflecta interesul crescut din partea investitorilor de retail pentru companiile din domeniul energetic. Nu mai putin de 5 dintre societatile din indicele BET-NG se regasesc in primele 10 pozitii.

Teraplast S.A., si Bitnett Systems S.A. confirma atentia de care se bucura in ultima perioada in randul retailului, ocupand locurile 5 si 6. IHunt si Life is Hard – 2 companii listate pe Piata AeRO – au reusit cele mai mari cresteri in topul interesului investitorilor de la BVB. Astfel, in ultimele 3 luni s-a dublat numarul investitorilor care privesc cu atentie rezultatele financiare ale IHunt (de la 19% la 40%), propulsand in Top 10 producatorul de telefoane mobile si echipamente electronice. Campania recenta de achizitii a Life Is Hard nu a trecut neobservata in randul investitorilor de la BVB, compania de tehnologie uracand 12 pozitii in clasament, pana pe locul 14.

De partea cealalta, a companiilor pentru care interesul investitorilor a scazut fata de luna august, se remarca societatile de investitii financiare. Pe locul 2, dupa valoarea tranzactiilor efectuate in ultimul an la BVB, Fondul Proprietatea a coborat 3 pozitii pana pe 11, in luna noiembrie, parasind Top 10-ul. Interesul investitorilor de retail a scazut pentru FP, doar 40% dintre acestia fiind interesati de rezultatele financiare publicate de companie, fata de 56% – in urma cu 3 luni.

Chiar si asa, FP este societatea de investitii financiare cel mai bine situata in top, dintre cele incluse in indicele BET-FI. Cele 5 SIF-uri par sa fi iesit din zona de interes a retail-ului, doar aproximativ 10% dintre respondenti optand pentru SIF 1, SIF 2, SIF 4 sau SIF 5. Putin peste rezultatul celor 4 societati se situeaza SIF 3, dar si aceasta este intr-o pierdere importanta de viteza, fiind votata de doar 14% dintre cei chestionati – cu 10% mai putin fata de acum 3 luni.

Transgaz S.A., societate plasata pe locul 9 dupa valoarea tranzactiilor din ultimul an la Bursa de Valori Bucuresti, paraseste Top 10-ul, coborand 3 pozitii pana pe locul 11. Purcari Wineries, Alro S.A., Turbomecanica S.A., IAR Brasov S.A. si SSIF Broker Cluj S.A. sunt alte societati pentru care interesul investitorilor de retail s-a diminuat semnificativ in ultimele 3 luni.

Iata care sunt companiile care ocupa primele 10 pozitii din punctul de vedere al interesului investitorilor de retail, in luna noiembrie:

Poz Ant. Ev. Societate Domeniu Interes
1 1 = TLV – Banca Transilvania Banci/Financiar 78.43%
2 2 = SNN – Nucleareletrica S.A. Energie 73.53%
3 4 ^ SNG – Romgaz S.A. Energie 60.78%
4 6 ^ SNP – OMV Petrom S.A. Energie 56.86%
5 5 = TRP – Teraplast S.A. Industrie 56.86%
6 7 ^ BNET – Bittnet S.A. Servicii / IT 51.96%
7 3 v BRD – BRD Societe Generale Banci/Financiar 51.96%
8 9 ^ EL – Electrica S.A. Energie 50.00%
9 11 ^ TEL – Transelectrica S.A. Energie 42.16%
10 25 ^ HUNT – IHunt Technologies Import – Export S.A. Energie 40.20%

BVBescu Retail Pulse Chart este un indicator care arata interesul investitorilor de retail fata de companiile listate la Bursa de Valori Bucuresti si este realizat pe baza unui chestionar completat de catre investitorii din comunitatea BVBescu.ro.

Rezultatele financiare publicate de companiii pe Trimestul III vor fi discutate in cadrul celei de-a 4-a editii din acest an a evenimentului online The Power Table – Cum arata rezultatele financiare si cum investim, din data de 17 noiembrie 2020.

Evenimentul este organizat cu sprijinul Bursei de Valori Bucuresti si SSIF Goldring S.A., Dendrio (pentru partea de logistica), Financial Intelligence Finzoom, Invest Energy, Economistul.ro, Club Economic, Romania Durabila, Newsweek, Ziarul Puterea si Infomatia Bucuresti (Parteneri media).

Rezultate slabe în concilierile dintre IFN-rui şi clienţi

0

La cinci anu de la înființare, Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB) face o analiză privind constatările asupra relațiilor dintre instituțiile financiare nebancare (IFN) și clienți, observând că sub aspectul concilierii, aceste relații sunt slabe:

CSALB trage un semnal de alarmă: IFN-urile se împacă greu cu consumatorii 

Concilierile dintre Instituțiile Financiare Nebancare (IFN) şi clienţii acestora au rezultate slabe, chiar și după cinci ani de la înființarea Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Deși cererile adresate IFN-urilor sunt cu aproape 60% mai multe decât anul trecut, Instituțiile Financiare Nebancare au acceptat spre negociere doar 22 de solicitări ale consumatorilor. Dintre acestea, doar în cinci cazuri negocierile s-au încheiat cu împăcarea părților, de peste 55 de ori mai puțin decât în cazul băncilor.

Doar două IFN-uri au intrat în concilieri cu consumatorii

Cele aproximativ 500 de cereri au vizat peste 25 de IFN-uri și CAR-uri. Cele mai multe cereri au fost trimise către: Cetelem, Eassy Asset Management, Unicredit Consumer Financing, Provident, BT Direct IFN, Credit Europe Ipotecar IFN.

Din păcate, doar două IFN-uri au acceptat anul acesta să intre în negocieri cu consumatorii în cadrul CSALB: Credit Europe Ipotecar IFN și Axi Finance IFN. Până acum, în doar cinci cazuri negocierile s-au încheiat cu acceptarea soluțiilor propuse de conciliatorii Centrului.

„Ne îngrijorează statistica activității de conciliere în cazul IFN-urilor, chiar dacă, față de anul trecut, în primele zece luni ale acestui an avem o dublare a numărului de dosare formate sau a cererilor soluționate direct între cele două părți. Dublarea se aplică la o bază nesemnificativă și, din păcate, un singur IFN a arătat anul acesta că a înțeles avantajele concilierii și a intrat în mai multe negocieri cu consumatorii săi, unele încheiate cu succes. Alte IFN-uri și-au motivat lipsa de implicare și de reacție la cererile consumatorilor prin faptul că există mai multe inițiative legislative care, odată aplicate, le-ar reduce semnificativ activitatea ori ar putea avea ca efect negativ chiar închiderea businessului. O parte dintre aceste inițiative au fost supuse controlului Curții Constituționale și se află în continuare, în diverse stadii de legiferare, la nivelul Parlamentului. Chiar și în aceste condiții, nu găsesc nicio justificare a dezinteresului unor IFN-uri care au primit zeci de cereri din partea consumatorilor și nu le-au dat curs. Rata de clasare, fără un motiv justificat, a acestor cereri, depășește 50 de procente. Este o valoare prea mare pentru o piață care este concurentă cu piața bancară și care are nevoie de consumatori mulțumiți și de încrederea acestora în aceeași măsură. Anul 2021 va fi dificil, inclusiv pentru IFN-uri, deoarece estimăm o înmulțire a dificultăților consumatorilor în ceea ce privește rambursarea împrumuturilor, iar popririle și alte forme de executare silită ar trebui înlocuite cu negocieri în care consumatorii să coopereze cu creditorii lor nebancari, nu să devină adversari în instanțe. Fără un dialog real și fără compromisuri de ambele părți, nu vom putea depăși perioadele dificile care se întrevăd pe piața financiar-bancară și nebancară de anul viitor”, spune Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

Exemple de negocieri între consumatori și IFN-uri

Negocierile încheiate cu succes : Într-un dosar, consumatorul a solicitat repunerea în graficul de rambursare și renegocierea contractului de credit în CHF. Conciliatorul a propus achitarea de către consumator a sumei de 3.100 CHF, ce reprezintă 25% din dobânda restantă, IFN-ul urmând să șteargă diferența de 75% din dobânda restantă, adică 9.250 CHF. În plus, dobânda la zi a fost diminuată cu 1 punct procentual pentru o perioadă de 36 de luni.

Într-un alt dosar consumatorul a cerut eliminarea comisionului de administrare a unui credit în CHF. Conciliatorul a propus eliminarea acestui comision pentru o perioadă de 30 de luni, iar părțile au acceptat soluția.

Negocieri eșuate : Într-un alt caz conciliatorul a propus diminuarea comisionului lunar de administrare la 0.10% și calcularea dobânzii după formula Libor 6M+2.5%. Consumatorul a acceptat soluția, însă comerciantul a refuzat-o.

În cazul unei cereri în care consumatorul solicita restituirea comisionului de administrare, precum și ajustarea dobânzii, conciliatorul a propus mai multe măsuri: dobândă fixă, restituirea comisionului de acordare credit în valoare de 2.500 de CHF, restituirea comisionului de administrare și eliminarea lui pe viitor. Consumatorul a acceptat propunerea conciliatorului, dar reprezentanții IFN-ului au transmis că nu pot face concesiile propuse, deoarece comisioanele aferente creditului sunt legale și nu se justifică eliminarea lor. Însă, în majoritatea dosarelor în care nu s-a ajuns la nicio soluție, solicitările consumatorilor și ceea ce comerciantul era dispus să ofere au fost atât de divergente încât conciliatorul nici nu a putut propune o soluție de rezolvare a nemulțumirilor.

Dintre cererile clasate, unele au fost respinse din motive obiective si nu au mai ajuns la negociere: pentru primele 2 IFN-uri ca pondere în numărul de cereri primite la CSALB, solicitările de radiere din Biroul de Credit sunt de aproximativ 50% din total, iar alte 9 cereri vizau creanțele cesionate către alte societăți comerciale. În ambele situații, competența CSALB este limitată, deoarece aceste solicitări vizează activități reglementate prin legislație specială sau vizează societăți care nu sunt supravegheate sau reglementate de Banca Națională a României.

Ce spun reprezentanții IFN-ului care a acceptat cele mai multe cereri de negociere cu consumatorii:

„Suntem mereu deschiși pentru a discuta și găsi soluții pentru partenerii noștri contractuali, atunci când aceștia întâmpină greutăți în a-și îndeplini obligațiile de plată. Avantajul major al parcurgerii cu succes a procedurii prin intermediul CSALB este acela că părțile identifică împreună un mod de continuare a derulării contractului, având încredere că soluția obținută este una rezonabilă pentru ele. Sistemul clasic de judecată este mult mai îndelungat și costisitor, cu proceduri stricte de soluționare, care nu duc spre obținerea căii de mijloc. Apoi, soluția propusă de conciliatorul CSALB nu este una obligatorie, cum este cazul deciziei în instanță, întrucât aceasta trebuie să fie acceptată de ambele părți în urma concilierii. Astfel, dacă IFN-ul și consumatorul agreează soluția propusă, există certitudinea că s-a ajuns în mod real la o rezolvare care răspunde nevoilor și dorințelor ambilor, permițând continuarea relației, și menținând încrederea acestora unii în ceilalți”, spune Daniel Ilie, General Manager la Credit Europe Ipotecar IFN.

Creșterea numărului de înțelegeri directe între IFN-uri și consumatori (după sesizarea CSALB de către consumatori) arată și faptul că unii comercianți preferă această variantă pentru a nu mai achita costurile concilierii (993 de lei pentru fiecare dosar). Dacă anul trecut au fost doar 24 de soluționări amiabile în primele 10 luni, anul acesta sunt 50 în același interval de timp.


Despre CSALB: CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

Automulțumirea strategică europeană nu este o opțiune

_________________

de Josep Borrell

BRUXELLES – Alegerea lui Joe Biden drept viitor președinte al Statelor Unite ale Americii a făcut ca în Europa să renască speranța ca relația transatlantică să revină pe făgașul ei firesc. Dar nu poate fi vorba despre o simplă întoarcere la situația din trecut. Confruntate cu atât de multe provocări interne și internaționale, Statele Unite vor prețui relația transatlantică numai în măsura în care aceasta se dovedește a fi de o reală valoare. O Europă mai puternică și care își asumă o mai mare parte a responsabilităților internaționale poate garanta acest lucru.

S-a vorbit mult despre dobândirea unei „autonomii strategice europene”, dar ce înseamnă acest lucru în practică? Autonomia nu ar trebui să implice independența totală sau izolarea de restul lumii. Mai degrabă, se referă la capacitatea de a reflecta independent și de a acționa în concordanță cu propriile valori și interese. Uniunea Europeană are nevoie să obțină acest tip de autonomie, consolidându-și în același timp alianțele și respectându-și angajamentele în favoarea multilateralismului și a deschiderii.

Pactul verde: investițiile UE trebuie direcționate spre activități sustenabile

0
  • Toate statele membre trebuie să devină mai competitive din punct de vedere ecologic și economic
  • Principiul „nu aduce prejudicii semnificative” ar trebui stea la baza modului în care se fac investițiile
  • Investițiile publice și private trebuie să se completeze reciproc pentru a depăși decalajul în materie de investiții ecologice

PE și-a finalizat prin votul de vineri propunerile pentru a asigura cel mai bine tranziția verde spre activități economice sustenabile și cu emisii neutre de dioxid de carbon.

Eurodeputații au votat o rezoluție fără caracter obligatoriu referitoare la Planul de investiții pentru o Europă durabilă (SEIP) și la finanțarea Pactului verde. Aceasta a fost adoptată cu 471 voturi pentru, 134 împotrivă și 83 abțineri. Deputații au subliniat că planul de investiții ar trebui să asigure trecerea de la activități economice nesustenabile la activități economice sustenabile. Ei insistă că tranziția verde ar trebui să se concentreze pe reducerea disparităților existente dintre statele membre, care uneori pot fi exacerbate. Ea trebuie să impulsioneze competitivitatea și să genereze locuri de muncă sustenabile și de înaltă calitate.

Principiile în materie de investiții

Eurodeputații doresc ca investițiile publice să respecte principiul „nu aduce prejudicii semnificative”. Acesta se aplică atât obiectivelor sociale, precum reducerea diferenței de remunerare între femei și bărbați, cât și celor de mediu. Numai programele naționale și regionale cu cel mai mare potențial de realizare a acestor obiective ar trebui să beneficieze de investiții publice. Prin urmare, în proiectul de rezoluție, Parlamentul insistă asupra unor indicatori de durabilitate armonizați și a unei metodologii de măsurare a impactului. Pentru ca o investiție să respecte criteriile pentru o tranziție verde, ar trebui să se țină seama și de criteriile stabilite de Regulamentul privind taxonomia. În plus, planurile naționale de redresare trebuie aliniate planurilor naționale integrate privind energia și clima.

Eurodeputații salută faptul că Planul de redresare pentru Europa elaborat în contextul COVID-19 și planurile naționale de redresare și de reziliență ulterioare au fost concepute pentru a plasa Uniunea pe traiectoria realizării neutralității climatice până în 2050, așa cum se prevede în Legea europeană a climei, inclusiv a obiectivelor intermediare pentru 2030. Astfel, se asigură tranziția statelor membre către o economie circulară și neutră din punct de vedere climatic.

Deputații solicită să se elimine treptat investițiile publice și private în activități economice poluante și nocive pentru mediu pentru care există alternative fezabile din punct de vedere economic. În același timp, eurodeputații respectă dreptul statelor membre de a-și alege propriul mix energetic. Ei subliniază că tranziția către neutralitatea climatică ar trebui să păstreze condiții de concurență echitabile pentru companiile din Uniune și să le asigure competitivitatea, în special în cazul concurenței neloiale din partea țărilor care nu sunt membre ale Uniunii.

Finanțarea SEIP

Parlamentul se îndoiește că SEIP va permite mobilizarea a 1 000 de miliarde de euro până în 2030, având în vedere perspectivele economice negative de după pandemia de COVID-19. PE dorește să știe cum poate contribui noul buget pe termen lung al Uniunii (CFM) la realizarea obiectivelor SEIP. Deputații sunt preocupați de faptul că ar putea apărea un decalaj în materie de investiții ecologice la sfârșitul următoarei perioade a CFM. Ei solicită să se prezinte planuri care să explice cum se va elimina acest decalaj prin investiții atât private, cât și publice. În același timp, eurodeputații solicită Comisiei să se asigure că noul cadru financiar multianual nu va sprijini sau investi în activități nocive pentru mediu pe termen lung.

Eurodeputații subliniază că investițiile publice și cele private trebuie să se completeze reciproc și că investițiile din sectorul privat nu ar trebui să fie excluse. Deputații salută decizia Băncii Europene de Investiții de a dedica 50% dintre operațiunile sale acțiunilor de combatere a schimbărilor climatice și sustenabilității mediului începând cu 2025. Ei sugerează să se aplice o abordare ascendentă. Deputații doresc ca BEI să promoveze dialogul dintre sectorul public și cel privat și să își coordoneze eforturile cu diversele părți interesate.

Siegfried Mureșan (PPE, România), raportor din partea Comisiei pentru bugete, a declarat în cursul dezbaterii înainte de vot: „Avem nevoie de resurse financiare adecvate pentru a îndeplini obiectivele Pactului verde. Pentru ca aceste obiective să devină permanente, trebuie să știm cum să le finanțăm în contextul actual, colaborând cu economiile și întreprinderile din UE, nu împotriva acestora. Pentru a atinge aceste obiective, trebuie să mobilizăm o mie de miliarde EUR în următorii zece ani. Recunoaștem rolul bugetului UE, al coeziunii, al politicilor regionale și agricole și al Fondului pentru o tranziție justă. În cele din urmă, considerăm că noile resurse proprii reprezintă o sursă viitoare de venituri, precum și un instrument de stimulare a ecologizării la nivelul UE.”

Paul Tang (S&D, Olanda), raportor al Comisiei pentru afaceri economice și monetare, a declarat în timpul aceleiași dezbateri: „Scopul acestui raport este de a face posibilă atingerea obiectivelor noastre în materie de climă. Construim legătura între ambiții și realitate. Există patru piloni. În primul rând, toate cheltuielile UE trebuie să fie supuse principiului „nu aduce prejudicii semnificative”. În al doilea rând, instituțiile financiare și monetare ale UE trebuie să asigure finanțarea obiectivelor. În al treilea rând, investițiile private în activități nocive ar trebui eliminate treptat. Și, în cele din urmă, banii publici trebuie cheltuiți în mod sustenabil. În plus, trebuie să luptăm împotriva evitării obligațiilor fiscale pentru a spori veniturile publice.”