Soluții de adaptare a industriilor culturale europene

0

EUNIC România, filială a reţelei EUNIC – European Union National Institutes for Culture/„Reţeaua Institutelor Culturale Naţionale ale ţărilor membre ale Uniunii Europene”, a organizat prin British Council, Centrul Ceh, Forumul Cultural Austriac, Fundaţia Culturală Greacă, Goethe-Institut Bucureşti, Institutul Cultural Român, Institutul Francez din România, Institutul Polonez o serie de cinci discuții live online privind problemele financiare, managementul, soluțiile de adaptare și reactivare ale sectorului cultural, sub genericul „EUNIC Mixers – Culture cannot be stopped/Cultura nu poate fi oprită”. Au participat experţi din țările europene reprezentate de institutele membre ale EUNIC România şi actori culturali români marcanţi.

Proiectul a fost apreciat de membrii fondatori ai EUNIC drept un model de bună practică la nivel continental. Cele cinci dezbateri sunt accesibile astfel:

https://bit.ly/EUNICMixers1 – Soluțiile artiştilor independenţi de monetizare a activităţilor culturale. Participanţi – Lukáš Jandač, unul dintre inițiatorii proiectului Festival of Nothing în Republica Cehă; Daniel Auner, unul dintre cei mai importanţi violonişti austrieci ai generaţiei sale și creatorul platformei digitale www.konzertsaal.at; Liviu Romanescu, membru al echipei unteatru pentru dezvoltarea direcțiilor viitoare (www.unteatru.ro); Moderatoare – Miki Braniște, manager cultural și curator pentru proiecte interdisciplinare (Colectiv A Cluj).

https://bit.ly/EUNICMixers2 – Noi practici artistice ale sectorului cultural independent european. Participanţi – Mihaela Michailov, dramaturgă, jurnalistă, co-fondatoarea Centrul de Teatru Educațional Replika, lector la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale” din București; Julien Daillère, autor dramatic, actor și regizor francez; Moderatoare – Ioana Costaş, directoarea delegată a Institutului Francez din Cluj-Napoca.

https://bit.ly/EUNICMixers3 – Schimbări în industria clubbing-ului şi a artelor electronice.Participanţi – Lutz Leichsenring, inițiatorul platformei United We Stream (Germania); Andrei Crăciun, fondatorul Kran/Krănuț (România); Moderator – Dragoș Rusu, redactor coordonator la Telekom Electronic Beats România.

https://bit.ly/EUNICMixers4 – Protecţia legală pentru artiştii independenţi. Participanţi – Carmen Croitoru, directoarea Institutului Național de Cercetare și Formare Culturală din România; Isabelle Lévy, directoarea Oficiului de Ocupare a Forței de Muncă pentru Arte Scenice în cadrul Ministerului Culturii din Franța; Marta Miłoszewska, regizoare, profesoară universitară, activistă socială, co-fondatoarea Breslei Regizoarelor și Regizorilor de Teatru din Polonia; Moderator – Matei Martin, jurnalist la Radio România Cutural şi Dilema Veche.

https://bit.ly/EUNICMixers5 – Soluții şi practici ale instituțiilor pentru conservarea patrimoniului cultural pe timp de criză. Participanţi – dr. Evangelos Kyriakidis, director al The Heritage Management Organization; Xavier Leroux, director delegat al Institutului Francez din Bucureşti; Joshua Mwankunda, director al Cultural Heritage Department, Ngorongoro Conservation Area Authority, Tanzania; Moderatoare – Katerina Balamoti, International Programs Senior Manager şi Project Coordinator la The Heritage Management Organization.

„Eu și viitorul meu!”, educație antreprenorială, financiară, profesională

0

Junior Achievement România, organizaţie de educație antreprenorială, economică, financiară, orientare profesională, sănătate şi viaţă activă şi dezvoltarea abilităţilor pentru viaţă, a derulat proiectul „Eu și viitorul meu!”, susținut financiar de OMV Petrom prin programul „RO Smart în Țara lui Andrei”. Proiectul a cuprins activități de educație antreprenorială, financiară și pentru orientare profesională desfășurate pe parcursul anului școlar 2019-2020, în peste 100 de unități de învățământ din 13 județele Argeș, Bacău, Bihor, Brăila, Buzău, Constanța, Dâmbovița, Dolj, Galați, Prahova, Sălaj, Teleorman, Vrancea (mediu urban, mic urban, rural). Au participat peste 200 de profesori și 13.000 de elevi de gimnaziu și de liceu, care au parcurs trei module Junior Achievement practice, referitoare la inițierea și conducerea unei afaceri, economisirea și cheltuirea inteligentă a banilor, alegerea unei profesii în funcție de interesele, valorile și abilitățile personale. Activitățile s-au desfășurat în clasă și online, cu materiale în format tipărit și resurse digitale. Cele mai active școli vor fi premiate cu echipamente pentru învățarea online în valoare totală de 72.000 lei, pentru modernizarea spațiilor de învățare.  

Profesorii apreciază că activitățile din proiect i-au ajutat pe elevi „să înțeleagă mai bine legătura dintre rolul școlii și pregătirea pentru provocările vieții reale, conștientizând valoarea educației pentru viitor; să identifice modalitățile prin care își pot dezvolta anumite cunoștințe și abilități necesare pentru o viitoare meserie/profesie; să exerseze abilitățile necesare dezvoltării personale şi profesionale, inclusiv pe cele digitale, prin diferite exerciții, aplicații, studii de caz, teste de autoevaluare”.

JTI aduce dansul la FITS TragiComedy, un dialog tragi-comic al iubirii

0

JTI susține întreaga secțiune de dans a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS), care se desfășoară în perioada 12-21 iunie, într-o ediție specială online.

De asemenea, JTI prezintă în cadrul Festivalului trei spectacole.

TragiComedy, primul spectacol prezentat de JTI în programul FITS va putea fi vizionat pe 16 iunie, ora 17:50, pe  https://www.sibfest.ro/fits-online, accesul fiind gratuit. TragiComedy este un spectacol de balet pus în scenă de Gigi Căciuleanu la Opera Națională din București, iar montajul pentru FITS este o coproducție a Fundației Art Production și Artseven. Un spectacol amintire despre Maya Plisețkaya pe muzica specială compusă de  Rodion Șcedrin, soțul marii dansatoare.

Prin noua mea creație, TragiComedy, îmi propun să explorez coregrafic atât o serie de situații și conflicte care se pot ivi între personaje, cât și o gamă de trăiri sau frământări intime, la care mă „duce” muzica lui Rodion Șcedrin. Pe de altă parte, dansul inegalatei Maya Plisețkaya, în afară de academismul mondialmente cunoscut al artistei purtând titlul de  „ballerina assoluta”, a fost întotdeauna impregnat de un dramatism, de o teatralitate, ieșite din comun. De unde ideea de a dedica TragiComedy acestei figuri excepționale a culturii universale.”, declară Gigi Căciuleanu despre TragiComedy.

„Spectacolele lui Gigi Căciuleanu se află sub semnul iubirii. E o magie care îl înconjoară, are o energie  extraordinară, nu cred că mai există un coregraf care să dăruiască atât de mult, necondiționat, să pună în scenă atâtea spectacole, cu atâtea echipe diferite. În preajma lui Gigi sunt întotdeauna oameni tineri și artiști formidabili.”, declară Gilda Lazăr, director JTI.

Viitorul puterii globale

Joschka Fischer

Traducere, adaptare și editare: Daniel Apostol

BERLIN: Pandemia COVID-19 este, probabil, prima criză cu adevărat globală a secolului XXI. Singurele paralele istorice moderne cu perturbarea economică de astăzi declanșată de un agent patogen microscopic sunt războaiele mondiale din secolul trecut. 

            Începutul Primului Război Mondial, în august 1914, nu numai că a pus capăt unei lungi perioade de pace, dar a suspendat și o epocă anterioară de integrare economică și globalizare. Pe măsură ce guvernele din întreaga lume au urmat noi agende protecționiste, creșterea economică s-a prăbușit peste tot. O generație mai târziu, a urmat un alt război mondial, după care a început imediat Războiul Rece.

            Lumea și politica globală arătau foarte diferit la sfârșitul acestei perioade de constantă stare de conflict și de manifestare a puterii, din 1914 până în 1989, decât la început. Înainte de Primul Război Mondial, Imperiul Britanic era puterea economică și militară dominantă. După cel de-al doilea război mondial, a fost înlocuit de Statele Unite, a căror poziție hegemonică a fost consolidată și mai mult în urma prăbușirii Uniunii Sovietice.

            Astăzi, întrebarea este cum se va schimba distribuția puterii globale ca urmare a crizei COVID-19. Rămâne de văzut dacă impactul pandemiei va fi comparabil cu cel al oricărui război mondial. În mod clar, o criză economică globală la această scară va aduce grave șocuri geopolitice. America, superputerea actuală, poate să se agațe de poziția sa în vârful ordinii globale, dar majoritatea semnelor sugerează că superputerea emergentă, China va predomina, inaugurând un secol de putere din Asia de Est. Rivalitatea sino-americană s-a transformat în conflictul hegemonic definitoriu al secolului XXI cu mult înainte de criza COVID-19. Cu toate acestea, pandemia, împreună cu politica din anul electoral din SUA, par să amplifice și să accelereze confruntarea.

            Pentru președintele SUA, Donald Trump, totul este în joc la alegerile din noiembrie. După ce a gestionat greșit pandemia și a prezidat o criză economică internă fără precedent, el are nevoie de un țap ispășitor, iar China este alegerea evidentă. Până la urmă, în timp ce majoritatea politicilor lui Trump produc, de regulă, o diviziune a societății americane, abordarea sa în China este o excepție majoră. În a continua ofensiva împotriva Chinei, Trump poate conta pe un sprijin larg bipartinic. Atitudinile americane față de China s-au manifestat substanțial în ultimii ani, chiar și în profunzime în rândurile democratice liberale.

            Multe obiecții din SUA sunt greu de respins. Republica Populară este într-adevăr un stat autoritar – chiar totalitar – sub controlul exclusiv al unui partid leninist. S-a angajat în spionaj economic și tehnologic împotriva SUA pe scară largă, a recurs la practici comerciale neloiale și a afirmat violent revendicări teritoriale față de India, Taiwan și în Marea Chinei de Sud. De la persecuția minorităților etnice și religioase din Xinjiang și a încercării recente de a consolida controlul asupra Hong Kongului, până la manipularea inițială a focarului COVID-19 de la Wuhan, guvernul Chinei a făcut prea puțin pentru a inspira încredere.

            Cu toate acestea,  eforturile persistente ale administrației Trump pentru repudierea rolului de lider global al Americii ridică o întrebare fundamentală cu privire la abordarea ei: ce dorește SUA sub Trump? Să conduci fără să-ți asumi responsabilitatea? Este puțin probabil să funcționeze. În timp ce SUA rămân încurcate în gândirea pe termen scurt, China se ridică și se promovează drept o sursă alternativă de leadership global și de investiții, urmând cu răbdare o strategie pe termen lung de exploatare a vidului geopolitic creat de turnura politicii Americii.

            În orice caz, lovitura adusă imaginii internaționale a Americii, în special în urma eșecului dezastruos al administrației Trump în fața COVID-19, va fi greu de reparat. Pandemia consolidează impresia generală că SUA este o superputere decadentă, care va fi în curând înlocuită de o China dinamică din punct de vedere strategic și economică. Vechea poveste a ascensiunii și decăderii marilor puteri este acum scrisă de un virus. Nu putem decât să sperăm că acest capitol se joacă pașnic.

            Pe fundalul confruntării sino-americane, Europa se află prinsă inconfortabil între două forțe geopolitice opuse – și este lăsată în ceață cu privire la adevăratele intenții ale Americii față de China. Doresc SUA să urmărească calea pașnică ori confruntarea totală – inclusiv conflictul militar – pentru a bloca sau chiar inversa ascensiunea Chinei? A doua strategie, reprezentând abordarea Occidentului în China de la sfârșitul secolului XIX, ar fi cel puțin extrem de periculoasă, să spunem așa.

            Alternativa pentru Occident este de a păstra situația nemodificată pe termen lung pe baza rivalității strategice. Europa ar fi bine sfătuită să aleagă această opțiune. Europa, situată la capătul vestic al supercontinentului eurasiatic, ar fi adevăratul perdant într-o ordine mondială condusă de China,. Fiind un stat totalitar cu un singur partid, China nu poate fi niciodată un partener autentic pentru Europa, vorbind în termeni normali. Chiar și după trei ani de Trump, relația Europei cu SUA rămâne mult mai strânsă decât relația pe care s-ar putea aștepta vreodată să o aibă cu China.

            Dar China este deja prea mare, prea reușită și prea importantă de ignorat. Faptele „de la firul ierbii” solicită cooperare. Cheia problemei este să distingem între implicarea strategică într-o relație cu China și supunerea în fața acesteia. Și menținerea acestei distanțări cruciale va impune Europei să evite dependența economică sau tehnologică de rivalul Occidentului.

_________________

Joschka Fischer, ministrul de externe al Germaniei și vice-cancelarul din 1998 până în 2005, a fost liderul Partidului Verde German de aproape 20 de ani.

Traducere, adaptare și editare: Daniel Apostol

Preluare din: ClubEconomic.ro; Copyright: Project Syndicate 2020

Biopolitica și diletanții ei

De câteva luni, în multe țări se face vârtos biopolitică, în unele profesional și cultivat, în altele mai puțin. Uneori primitiv.

Lupta cu noul coronavirus pare a fi absorbit orice altă preocupare, mai ales sub starea de urgență  – în România, de „demență”, cum spunea nu fără justificări un parlamentar al guvernării actuale. Lipsindu-le priceperea, decidenții de la noi vor și acum să țină oamenii în alertă, deși nici „urgența” și nici „alerta” nu au  rezolvat mai nimic. Reglementări chibzuite, făcute de concetățeni cu cap, ar fi fost și sunt mult mai eficace.

Înțeleasă ca politică față de viață, corp și natură – biopolitica a sprijinit în istorie decizii care au afectat oameni. Așadar, există rațiuni să reflectăm asupra ei. Mai ales astăzi, când pandemia covid-19 obligă la reconsiderări.

Importanța biopoliticii a fost și este mai mare decât se acceptă. În definitiv, oamenii dispun, fiecare, de un corp ce le susține viața, iar viața lor este pe seama naturii, fiind dependentă de decizii, începând cu cele politice. Și atunci, ce biopolitică se justifică?

Fapt este că, odată cu dezvoltarea biologiei, în ultimele două secole s-a făcut uz și abuz de cunoștințe biologice pentru a se interveni în organizarea socială. Pe acest fundal s-a format biopolitica ca politică a abordării corpului uman și a naturii înconjurătoare.

Primele întrebări ce țin de biopolitica  actuală s-au pus cu Nietzsche. Acesta a lansat maxima „a trăi conform vieții”(Dincolo de bine și rău, 1876). El scria că „viața înseamnă a fi crud și nemilos contra a tot ceea ce devine slab și vechi în noi, și nu numai în noi”, dar amintea porunca lui Moise: „să nu ucizi!” (Știința veselă, 1882). În Despre genealogia moralei (1887), Nietzsche lansa tema „valorii” sau „nonvalorii” vieții indivizilor.

Astăzi este clar că lectura din Eugen Dühring (Valoarea vieții, 1865) l-a făcut pe Nietzsche sensibil la aspecte „biologico-fiziologice”. Într-un asemenea context, el a ajuns la teza „viața este un accident” (Sämtliche Werke, Kritische Ausgabe, Band 14, p.82) și a privit ființa umană din punctul de vedere al „accidentalității” ei.

30 de ani, Economistul în NOUA ECONOMIE

0

România Durabilă și EM360 organizează loc luni, 15 iunie 2020, ora 11.00, webinarul „Economistul în Noua Economie” Evenimentul este dedicat aniversarii a 30 de ani de la apariția Revistei Economistul pe piața românească.

Vă așteptăm alături de invitatul special al webinarului, domnul Constantin Boștină, Director General al Revistei Economistul și Președinte ASPES, la o dezbatere despre:

• Modelul Economic Românesc și Noua Economie

• Adaptarea businessului la noua economie

• Analiza impactului economic al pandemiei covid-19 asupra mediului de afaceri

• Condiții de repornire și reconstrucție a economiei reale

• Măsuri guvernamentale de suport a afacerilor și de finanțare a redresării economice

• Adaptarea producției la noile condiții și cerințe de piață

• Priorități în relansarea economică

• Investiții și reconstrucție în timp de criză

Economistul, cel mai longeviv brand de presă economică românească, a adus de-a lungul timpului în atenția cititorilor cele mai relevante subiecte economice naționale și internaționale, influențând prin analize, sinteze și modelele autentice prezentate, dezvoltarea mentalității mediului de afaceri românesc. „Modelul Economic Romanesc în Uniunea Europeană. România – orizont 2040”, un demers al ASPES conturează direcții prioritare de dezvoltare în Noua Economie prin analizele și gândirile cuprinzătoare cu privire la oportunitățile de dezvoltate economică și socială pe termen lung în Noua Economie post criza covid-19.

Pozitionare: „ECONOMISTUL în Noua economie” implică acceptarea unei noi realități, dar și optimism, entuziasm și curiozitate. Este un demers care invită la construcție, acțiune, vitalitate – lucruri de care avem mare nevoie într-o energie de muncă precum cea a unui lockdown. În același timp, oferă flexibilitate suficient de largă pentru a atinge diverse teme în ediția aniversară.

Parteneriat Tremend-certSIGN pentru accelerarea interacțiunii digitale cu clienții

0

Companiile Tremend – cu experiență în servicii de software engineering și consultanță și certSIGN – principalul producător și dezvoltator de soluții criptografice și servicii de încredere din România au încheiat un parteneriat strategic „pentru digitalizarea interacțiunii dintre clienți și companii prin integrarea în platforma de digital onboarding TORP a fluxului de identificare și a semnăturii electronice calificate la distanță”. Parteneriatul „propune un ecosistem care rezolvă și asigură conformitatea cu legislația națională și europeană în ceea ce privește identificarea electronică și serviciile de încredere. Totodată, contribuie major la digitalizarea completă a tuturor proceselor dintr-o companie prin eliminarea metodelor convenționale de identificare, autentificare și semnare a documentelor. Astfel, nu mai este necesară deplasarea în spațiile fizice ale furnizorului pentru încheierea de contracte, aprobarea unor proceduri interne, a cererilor de concediu sau pentru solicitarea altor produse ori servicii digitale. Întregul flux este în conformitate cu Regulamentul eIDAS, ceea ce înseamnă că respectă reglementarea Uniunii Europene referitoare la identificare electronică şi servicii de încredere pentru tranzacţii electronice”.

Realizând parteneriatul, Ștefan Pătra, Vice President Financial Services, Tremend Software Consulting, subliniază: „Expertiza extinsă în tehnologie a echipei Tremend, combinată cu maturitatea și siguranța serviciilor certSIGN, ne întărește rolul de inovator în transformarea digitală, atât de necesară oricărui client. Împreună vom oferi companiilor cea mai bună experiență în digital onboarding, printr-o soluție sigură, modulară și flexibilă de Customer Experience, care va sprijini organizațiile să atragă clientul modern, să îl cunoască mai bine, să-i ofere mobilitate, rapiditate și economie de timp în solicitarea și gestionarea serviciilor și produselor digitale”.

Ștefan Pătra, Vice President Financial Services, Tremend Software Consulting

Aurel Meiroșu, manager dezvoltarea afacerii, Business Unit Semnătură electronică, certSIGN, accentuează: „Digitalizarea este din ce în ce mai prezentă în toate domeniile, iar adoptarea unei soluții de semnătură electronică la distanță face tranziția către digital mai facilă cu costuri mai mici, eficiență crescută și posibilitatea de a semna documente electronice cu valoare legală oricând, oriunde, de pe orice dispozitiv. Ne bucură parteneriatul cu Tremend la care, pe lângă o soluție tehnică certificată și recunoscută la nivel european, certSIGN contribuie cu experiența demonstrată în digitalizarea proceselor cheie ale unei organizații, precum și cu o echipă de specialiști pregătită tot timpul să asigure cea mai bună soluție tehnică și conformitatea acesteia cu cerințele legale”.

Aurel Meiroșu, manager dezvoltarea afacerii, Business Unit Semnătură electronică, certSIGN

TORP este definită ca „prima soluție din România care a implementat un flux de identificare video asistată a clientului la distanță – eKYC (Electronic Know Your Customer), proces auditat și certificat de compania LSTI din Franța în contextul emiterii certificatelor calificate. În acest fel, este garantată respectarea reglementărilor naționale şi a legislației europene privind identificarea electronică și a serviciilor de încredere pentru tranzacțiile electronice. Identificarea utilizatorului se face prin intermediul unui flux video în timp real, cu același nivel de securitate tehnică și conformitate legală ca recunoașterea față în față, în acord cu toate directivele globale: AML5 (Anti-Money Laundering), GDPR, SCA (Strong Customer Authentication) și Regulamentul eIDAS 910/2014. TORP integrează soluția de semnătură electronică la distanță Paperless, dezvoltată de CertSIGN. Prin aceasta, utilizatorii identificați video au acces digital 100% la procesele de afaceri dintr-o organizație. Paperless este auditată și certificată ca dispozitiv de creare a semnăturilor electronice calificat, conform Regulamentului eIDAS. În acest fel, se pot realiza semnături electronice la distanță cu valoare legală fără token și fără instalarea unor drivere speciale, de pe orice dispozitiv, de oriunde şi oricând, garantând procesarea și stocarea sigură a datelor şi un grad ridicat de protecție împotriva atacurilor cibernetice”.

Ramona Jurubiță, realeasă președinte al Consiliul Investitorilor Străini

0

Ramona Jurubiță (foto), Country Managing Partner KPMG România, a fost realeasă în funcția de președinte al Consiliul Investitorilor Străini – FIC. Din echipa de conducere mai fac parte vicepreședinții Eric Stab, președinte & CEO al ENGIE România, director executiv al ENGIE Europa de Est și Cristian Secoșan, CEO al Siemens România, precum și trezorierul Daniel Anghel, membru în boardul PwC și Tax and Legal Services Leader.

FIC reafirmă în context că obiectivul asumat „de a contribui prin activitățile sale la îmbunătățirea mediului de afaceri prin dialog și consultări publice constante cu autoritățile publice și cu toți actorii relevanți, rămâne parte centrală a tuturor proiectelor desfășurate de FIC și a tuturor acțiunilor sale. FIC va continua să susțină și să promoveze dezvoltarea economică durabilă a României prin investiții, în special într-o perioadă caracterizată de noi provocări de ordin economic la nivel global”.

Ramona Jurubiță: „Mulțumesc colegilor din Comitetul Director al FIC pentru încrederea pe care mi-au acordato. Vom continua să ne aducem contribuția la construirea unei economii reziliente, diversificate și cu valoare adăugată ridicată pentru România. Reconfigurarea investițiilor la nivel global și regional reprezintă o platformă pe baza căreia FIC poate îndeplini două roluri cruciale pentru a ne asigura că țara noastră este percepută ca fiind o destinație atractivă investițiilor. În primul rând, ca investitori deja prezenți în România, suntem foarte buni ambasadori pentru a contribui la promovarea țării ca fiind o destinație atractivă pentru investiții. Trebuie să fim conștienți că România este și va continua să fie în competiție cu țările din jur pentru atragerea acestor investiții și prin urmare, o abordare proactivă, atât din partea autorităților, cât și a mediului de afaceri este mai mult decât necesară. În al doilea rând, experiența, dorința și implicarea noastră în construirea unor relații bazate pe dialog și transparență cu autoritățile, reprezintă un punct de pornire important pentru a fi folosit în elaborarea unor politici publice solide ce ar stimula atât continuarea investițiilor companiilor deja prezente în România, dar și atragerea potențialelor investiții străine directe în România. Astfel, în următoarea perioadă, prioritatea FIC va fi înspre rolul investițiilor ca sursă importantă pentru o relansare economică sustenabilă, punând în același timp în balanță și nevoile de finanțare ale României pe termen scurt și mediu”.

Evoluția riscului de țară în 2020

Euler Hermes și Allianz prezintă evoluția riscului de țară la nivelul anului 2020 pentru 102 țări. În cuprinsul analizei, Mihai Chipirliu (foto), CFA, Head of Risk Analysis Euler Hermes România, subliniază: „În prezent,România se poziționează în a doua parte a clasamentului, pe poziția 55, înregistrând o scădere de patru locuri față de anul 2015. Privind retrospectiv la acel moment, România ar fi ocupat ultima poziție a clasamentului, respectiv locul 51 al primei secțiuni, loc ocupat acum de Ucraina. Protestele de stradă din 2017-2018, instabilitatea politică din ultimii ani și aria largă a factorilor incluși în calcularea indicatorilor, dar și tendința de deteriorare a acestora, au contribuit la atribuirea unor calificative defavorabile pentru factorii cu tentă politică și socială. În contextual pandemiei actuale, clasamentul poate suferi schimbări majore. Totul depinde de felul în care va răspunde atât economia locală cât și societatea în ansamblul ei la noile încercări generate de actuala criză”.

Euler Hermes și Allianz prezintă evoluția riscului de țară pentru anul 2020, pentru 102 țări

Despre Indicatorul de Risc Social (IRS)

În fiecare trimestru, Euler Hermes evaluează evoluția riscului de țară. Pentru a avea o viziune mai precisă și completă, liderul mondial în domeniul asigurărilor de credit a adăugat anul acesta riscuri de mediu, societate și guvernanță (ESG) la analizele sale. Această decizie are sens în contextul de astăzi, deoarece pandemia Covid-19 are un impact negativ major asupra economiilor din întreaga lume. Îngrijorările de redresare cresc și sugerează o posibilă reapariție a riscului social în multe țări.

În acest context, Euler Hermes și Allianz a creat Indicatorul de Risc Social (IRS). Acest indicator identifică ce țări sunt mai  vulnerabile la riscurile sociale sistemice (incluzând nemulțumirea socială și proteste anti-guvernamentale),  care pot schimba strategiile și elaborarea politicilor unei țări, precum pot influența si deciziile de afaceri si investiții. IRS măsoară punctele forte și punctele slabe cât și percepțiile asupra mediului politic, instituțional și social clasificând țările pe o scară de la 0 (cel mai mare risc ) la 100 (cel mai mic risc ). Întrucât pandemia Covid-19 a împins economia mondială în cea mai adâncă recesiune de la al doilea război mondial, am identificat care țări ar avea cel mai mare grad de risc de escaladare al nemulțumirii sociale.

Clasamentul IRS 2020

Danemarca, Finlanda și Suedia sunt primele trei țări în clasmentul IRS 2020 și prezintă cele mai mici niveluri de risc social. Germania se află pe locul 5, iar Franța pe locul 9. România se află la mijlocul clasamentului, pe poziția 55, scăzând cu patru locuri din 2015. Nigeria, Venezuela și Angola sunt cele mai expuse riscului de tulburări sociale. Venezuela și Angola au cunoscut, de asemenea, unele dintre cele mai mari deteriorări din ultimii cinci ani.

Economiile avansate sunt, în general, mai puțin vulnerabile la tulburările sociale decât piețele emergente, cu Grecia (rangul 35) și Italia (30) pe locurile cele mai scăzute în rândul tuturor economiilor avansate. Slovenia (rangul 15), Estonia (17) și Qatar (21) sunt piețe emergente cel mai bine clasate.

Dacă privim în funcție de regiuni pentru a analiza piețele emergente, economiile din Europa Emergentă sunt plasate cel mai bine cam în mijlocul clasamentului , în timp ce Africa și America Latină prezintă cel mai mare risc de tulburări sociale în viitorul apropiat.

Noi dimensiuni ale Riscului Social

Riscurile sociale și politice erau deja în creștere într-un număr de țări și regiuni cu ceva timp înainte de izbucnirea pandemiei de Covid-19. În anumite cazuri, acest lucru nu era surprinzător. În Venezuela, spre exemplu, gestionarea politică și economică defectuoasă pe termen lung degenerase în proteste anti-guvernamentale de masă de ani de zile. Iran experimentase de asemenea proteste anti-regim. Iar în Argentina, o criză clasică pentru o țară emergentă (EM) a condus rapid la o accelerare dureroasă a dezechilibrelor macroeconomice, agravând deja dificilul context social.  Cu toate acestea, valul puternic și de durată al demonstrațiilor anti-guvernamentale din Hong Kong, Liban și de-a lungul Americii Latine (mai ales în Ecuador, Chile, Bolivia și Columbia) în a doua parte a lui 2019 a fost rapid și neașteptat. În special intensitatea tulburărilor din țări emergente cu un nivel ridicat al veniturilor precum Chile și Hong Kong a surprins piețele. Mai mult, protestele anti-guvernamentale par să fi crescut ca intensitate în țările avansate. În special mișcarea Vestelor Galbene orientată împotriva austerității fiscale în Franța și începută spre sfârșitul anului 2018 a atras multă atenție și a generat copii și în multe alte țări. Per ansamblu, aceasta demonstrează că nu doar nivelul general de dezvoltare economică a unei țări dar și distribuția veniturilor, schimbarile în nivelul de protecție socială, cât și percepțiile subiective asupra guvernelor și instituțiilor locale joacă un rol în legatură cu riscul social. Mare parte din mișcările de protest au continuat la începutul anului 2020 până la apariția pandemiei de Covid-19, ce au rezultat în special în măsuri stricte de izolare care în mare parte au pus capăt protestelor. Dar, pe măsură ce a început etapa a doua a crizei Covid-19 – deschiderea graduală a economiilor naționale- există o probabilitate semnificativă ca protestele atât din țările emergente (EM) cât și în țările avansate (AE) să apară din nou. Mai mult, nemulțumirile și tulburările sociale ar putea să se agraveze și ar putea de asemenea să se răspândească spre alte țări care de altfel au fost caracterizate de un calm politic în ultimii ani, ca rezultat al impactului crizei Covid-19. Persoane care în prima fază a crizei au acordat guvernelor un vot de încredere (în instituirea carantinei totale sau partiale pentru a încetini curba infectărilor) ar putea acum deveni nesatisfăcuți de răspunsul autorităților sau de ritmul ieșirii din izolare pe măsură ce dificultățile economice cresc. O stare generală slabă a sistemului de sănătate, creșterea șomajului și a sărăciei, creșterea prețurilor (mai ales pentru produsele alimentare) ca și un răspuns guvernamental anemic în fața crizei datorat unor greșeli de administrare sau de lipsa resurselor fiscale ar putea să se adauge la riscurile sociale deja existente.   

În cursul lunii mai au avut deja loc proteste și demonstrații în diverse țări împotriva răspunsurilor date de guverne față de pandemie, aceste proteste atrăgând de asemenea opoziția celor care consideră măsurile de carantină ca fiind justificate. Pentru moment, aceste proteste par în mare parte să reprezinte „zgomot social” mai degrabă decât frământări sociale severe. Totuși, nu poate fi ignorată posibilitatea ca acest zgomot să se dezvolte în proteste mai serioase și mai de durată sau să apară în țări caracterizate de calm până acum.

În acest studiu vom identifica acele țări care sunt cele mai vulnerabile la mișcări sociale sistemice ca urmare a pandemiei de Covid-19 pentru următoarele aproximativ 18 luni.

Analiza se va concentra pe cele 102 țări selectate, incluzând toate țările avansate și cele mai mari țări emergente. Am calculat de asemenea Indicatorul de Risc Social înapoi până în anul 2015 pentru a analiza modificarea pentru ultimii cinci ani pe fiecare țară și identificat potențialul de creștere a nemulțumirilor sociale ce ar putea atrage proteste chiar și în țări mai dezvoltate.

Pentru detalii referitoare la metodologia Indicatorului de Risc Social, observați tabelul 1.

Tabelul  1: Indicatori și metodologia Indicatorului de Risc Social Allianz (IRS)

Folosim doisprezece indicatori pentru IRS, care sunt ușor disponibili pentru majoritatea țărilor:
1. Tendința de creștere a PIB-ului în termeni reali pe cap de locuitor: comparăm creșterea medie anuală din ultimii trei ani cu creșterea medie anterioară acelei perioade începând din anul 2000. Această abordare reflectă faptul că potențialul de tulburări sociale poate crește și în pietele emergente cu venituri mari (cum ar fi Chile sau din grupul CCG al țărilor din Golf) și în pietele cu economii avansate în cazul în care nivelul de bunăstare economică (relativ ridicat) se deteriorează sau este perceput ca deteriorându-se.
2. Gradul de participare a forței de muncă: cu cât ponderea forței de muncă este mai mare în randul populației apte de muncă, cu atât este mai mic potențialul de nemulțumire. Acest indicator este mai relevant decât rata șomajului, care se măsoară foarte diferit de la țară la țară.
3. Inegalitate de venit măsurată de indicele GINI.
4. Nivelul cheltuielilor publice pentru educație, sănătate și protecție socială, care reflectă importanța politicilor și rețelelor sociale într-o țară.
5. Stabilitatea politică și absența / prezența violenței se reflectă împreună cu
6. Eficiența guvernului și
7. Percepția corupției care arată cât de eficient este perceput un guvern în îndeplinirea sarcinilor sale.
8. Încrederea în guvern indică ponderea oamenilor care au încredere în guvernul lor național.
9. Locurile de muncă vulnerabile sunt formate din lucrători pe cont propriu și din lucrători caznici  care au mai puține șanse de a beneficia de asigurări sociale și de alte forme de protecție socială.
10. Importurile de bunuri ca procent din PIB se reflectă împreună cu
11. Deprecierea monedei –  efect al inflației importate, în special pentru produsele alimentare, ceea ce este un declanșator tipic pentru nemulțumirea socială.
12. Veniturile fiscale ca % din PIB surprind capacitatea unui guvern de a răspunde cu stimulent fiscal la crize.

Metodologie

Pentru ca datele să fie comparabile pentru toti indicatorii, fiecare dintre ei a fost redimensionat de la 0 la 100, cu 0 reprezentând cel mai mare risc și 100 cel mai mic. Apoi indicatorul a fost calculat ca media sub-indicatorilor, si acestia  variind  între 0 și 100.

Economiile avansate: Riscul social sistemic rămâne scăzut

Toate piețele cu economii avansate sunt clasate printre cele mai bune 35 din cele 102 economii selectate în analiza noastră (a se vedea Figura  1 pentru scorurile și clasamentele generale). Danemarca conduce grupul cu un scor IRS de 82,5 din maxim 100, urmată de vecinii nordici, Finlanda și Suedia. Germania este pe locul cinci (cu un IRS de 76,5) și Franța a noua (74,2).  Cea din urmă ar putea surprinde pe unii cititori în contextul mișcării Vestelor Galbene din perioada 2018-2019. Dar, în timp ce aceste proteste par a fi acoperite în analiza noastră de sub-indicatorul „Încredere în guvern”, pentru care Franța punctează doar 45.9, ele nu par să fi schimbat semnificativ direcția strategica  sau deciziile de investiții ale companiilor pe teritoriul  țarii. În general, riscul social sistemic continuă să fie scăzut în Franța, conform evaluării noastre, deoarece majoritatea subindicatorilor IRS au rămas robuști sau chiar s-au îmbunătățit în ultimii cinci ani.

La polul opus al grupului de piețe cu economii avansate, Grecia este plasată pe locul 35, prezentând astfel cea mai mare vulnerabilitate la tulburările sociale în rândul piețelor cu economii avansate. Cu toate acestea, scorul său IRS de 61,4 reflectă o îmbunătățire de +6,2 puncte față de acum cinci ani, când țara se afla încă în toiul crizei datoriei suverane, care a provocat o mare nemulțumire socială la acea vreme. În mod similar, IRS-ul Italiei, unde nemulțumirea publică a predominat de asemenea  la apogeul crizei zonei euro, s-a îmbunătățit cu +2,0 puncte ajungâd la 63,9 în prezent, situând țara pe locul 30. În ambele țări, îmbunătățirea s-a datorat în parte creșterii mai pronuntate a PIB-ului real pe cap de locuitor din ultimii trei ani și condițiilor de muncă mai bune. Întrucât acești factori se vor deteriora în urma Covid-19, IRS pentru ambele state este posibil să scadă oarecum în anul următor, dar nu ar trebui să scadă sub nivelurile din 2015, deoarece stimulentele fiscale locale și ale Uniunii Europene ar trebui să diminueze efectele adverse asupra economiilor .

Statele Unite se află pe locul 23 cu un IRS de 66,4. Evaluarea noastră relevă unele puncte slabe ale participării forței de muncă (62% din populația activa), inegalitatea veniturilor, cheltuielile sociale publice și încrederea în guvern. Prin contrast, țara are rezultate bune în ceea ce privește stabilitatea politică, eficacitatea guvernului, percepția asupra corupției, creșterea PIB pe cap de locuitor și ponderea scăzută a importurilor de mărfuri în PIB (15%), ceea ce împreună cu o monedă puternică asigură un risc scăzut de inflație importată.

Odată cu măsurile de izolare, mișcările sociale s-au diminuat, în ciuda faptului că am observat „zgomot social” în mai multe țări. Dar, în opinia noastră, epidemia Covid-19 a sporit inegalitatea socială. Impactul financiar este negativ pentru multe gospodării și întreprinderi din întreaga lume, ceea ce ar putea duce la un nou val de nemulțumire socială. Prin urmare, ne putem teme de o consolidare semnificativă a riscului social în multe țări în acest an.”, analizează Ana Boata, Head of Macroeconomic Research Euler Hermes

Piețele emergente: disparitate regională a riscului social

După cum ne-am fi așteptat, piețele emergente sunt, în general, mai vulnerabile la tulburările sociale sistemice decât economiile avansate. Cu toate acestea, există unele țări din Europa de Est și Consiliul de Cooperare al Golfului (CCG), unde riscul este comparativ mai scăzut față de media statelor cu economii avansate. În ceea ce privește pietele emergente, există o mare disparitate regională de risc social sistemic, așa cum este prezentat în detaliu mai jos.

Europa emergentă

Pe plan regional, riscul social este în general relativ scăzut în Europa emergentă. 12 din 18 țări din eșantionul nostru au un IRS peste 50, iar nouă dintre ele sunt chiar peste 60, plasându-le la niveluri similare  cu multe piețe cu economii avansate. Aceste nouă țări sunt toate state membre UE (Slovenia, Estonia, Cehia, Croația, Slovacia, Polonia, Lituania, Letonia, Ungaria), ceea ce reflectă faptul că aderarea la UE necesită o îmbunătățire substanțială a cadrelor politice și instituționale. Cu toate acestea, evaluarea noastră indică și faptul că Ungaria și Polonia au cunoscut o ușoară creștere a riscului social în ultimii cinci ani. Acest lucru confirmă faptul că instituțiile democratice au fost cumva slăbite în aceste două țări în ultimul deceniu, existând de asemenea și proteste publice împotriva acestor evoluții. Totuși, deși sunt vizibile, aceste proteste nu sunt susținute de majoritatea populației și astfel, este puțin probabil să aibă un impact semnificativ pe termen mediu.

O țară UE, România, are un IRS ușor sub 50, împreună cu Azerbaidjan, Bosnia și Herțegovina, Kazahstan și Rusia. Țara cea mai vulnerabilă la tulburările sociale din regiune este Turcia, cu un IRS de doar 38,8 și pozitia 87 în 2020, prezentând o deteriorare accentuată cu -5,2 puncte din 2015 și indicând acum o distanță clară de restul regiunii. Factorii cei mai slabi care contribuie la IRS-ul Turciei sunt deprecierea valutară continuă, care crește costurile bunurilor de consum importate, o participare scăzută a forței de muncă (53% din populația  activă), instabilitatea politică și inegalitatea veniturilor.

Revenind la România, poziționarea în a doua parte a clasamentului – chiar dacă la începutul secțiunii – nu este măgulitoare. Într-adevar, dacă am fi privit retrospectiv, la momentul 2015 ar fi prins ultima poziție – locul 51 al primei secțiuni – loc ocupat acum de Ucraina.

Desigur, ultima observație ridică anumite semne de întrebare având în vedere conflictul armat de uzură în care a fost angrenată țara vecină cu Rusia și care este încă destul de departe de a se fi încheiat. De asemenea, vecinătatea în clasament doar cu țări din afara Uniunii, fie din Europa fie din Asia poate fi discutabilă. Cu toate acestea, la o analiză mai atentă remarcăm aria largă a factorilor incluși în calcularea indicatorilor și mai ales tendința de deteriorare a multora dintre aceștia (cu notabila excepție a creșterii PIB/cap de locuitor față de o serie de descreșteri la nivelul indicatorilor macroeconomici).

Protestele de stradă frecvente din anii 2017-2018 culminând cu momentul 10 august cât și motivele din spatele lor dar și relativa instabilitate politică din ultimii ani au contribuit și aceștia la atribuirea unor calificative defavorabile pentru factorii cu tentă mai mult politică și socială din mijlocul tabelului 1.

În contextul pandemiei Covid-19, clasamentul poate totuși suferi schimbări abrupte dacă nemulțumirile sociale se vor manifesta cu intensități foarte diferite între țări sau dacă vor apărea noi evenimente cu impact major. Felul în care va răspunde atât economia locală cât și societatea în ansamblul ei la noile încercări generate de actuala criză va influența semnificativ locul în clasament pentru anii care vor urma.

„În prezent, România se poziționează în a doua parte a clasamentului, pe poziția 55, înregistrând o scădere de patru locuri față de anul 2015.Privind retrospectiv la acel moment, România ar fi ocupat ultima poziție a clasamentului, respectiv locul 51 al primei secțiuni, loc ocupat acum de Ucraina. Protestele de stradă din 2017-2018, instabilitatea politică din ultimii ani și aria largă a factorilor incluși în calcularea indicatorilor, dar și tendința de deteriorare a acestora, au contribuit la atribuirea unor calificative defavorabile pentru factorii cu tentă politică și socială. În contextual pandemiei actuale, clasamentul poate suferi schimbări majore. Totul depinde de felul în care va răspunde atât economia locală cât și societatea în ansamblul ei la noile încercări generate de actuala criză”, a declarat Mihai Chipirliu, CFA, Head of Risk Analysis Euler Hermes România.

Asia emergentă

În regiunea Asia Emergentă, există șapte țări cu o populație relativ numeroasă din cele 14 din eșantionul nostru care au un IRS cu mult sub 50, ceea ce sugerează o vulnerabilitate semnificativă la tulburările sociale sistemice în viitor. Aceste șapte țări care au în comun condiții de angajare și de venituri în general defavorabile, precum și percepții slabe asupra instituțiilor publice sunt (de la cea cu nivelul cel mai redus până la cel mai ridicat de risc) Filipine, Vietnam, Bangladesh, India, Indonezia, Sri Lanka și Pakistan. De asemenea, ultimele două au înregistrat o deteriorare accentuată a IRS în ultimii cinci ani.

China și Thailanda au un punctaj ceva mai bun, dar IRS-urile lor de puțin sub 50 combinat cu cheltuieli relativ reduse pentru sănătate și dependența de turism în cazul Thailandei, sugerează o anumită vulnerabilitate la tulburările sociale în urma Covid-19. Cei patru tigri asiatici (Hong Kong, Singapore, Coreea de Sud, Taiwan), toate find țări cu venituri mari, au un IRS relativ bun, beneficiind de cadre instituționale destul de puternice și condiții de angajare favorabile. Cu toate acestea, Hong Kong a avut o deteriorare a IRS-ului său cu -1,4 puncte ajungând la 53,6 în 2020, care reflectă aproape în totalitate scăderea sub-indicatorului „Încredere în guvern” – doar 27% dintre oameni au avut încredere în guvernul lor național în 2019, procent ce a scăzut de la 51% în anul precedent – reflectând astfel demonstrațiile anti-guvernamentale de durată de anul trecut din Hong Kong. Tulburările sociale au reînceput deja, cu  sute de persoane demonstrând pentru a-și exprima nemulțumirea față de planurile Chinei continentale de a aplica prevederile de securitate națională în Hong Kong fără a fi nevoie de aprobarea autorităților locale. O modificare legislativă similară a fost propusă în mai 2003, contextul epidemiei SARS de atunci  neîmpiedicand  500.000 de oameni să iasă în stradă în semn de protest.

Orientul Mijlociu

Orientul Mijlociu însuși prezintă o disparitate considerabilă de risc social sistemic. Riscul social este foarte ridicat în Iran și Liban – scorurile foarte scazute de IRS  pentru ambele tari fiind în conformitate cu protestele de masă de anul trecut – și ridicate în Iordania și Bahrain. În schimb, indicatorul nostru IRS  indică un risc relativ mai scăzut de tulburări sociale sistemice în celelalte state membre CCG.

Africa

În Africa, aproape toate cele 17 țări selectate în eșantionul nostru au o notă slabă pentru IRS, Mauritius (rangul 52) fiind singura țară cu un scor  usor peste 50.

America Latină

În America Latină, riscul social sistemic este de asemenea ridicat în întreaga regiune. Doar Uruguay, Costa Rica și Trinidad și Tobago din eșantionul nostru regional de 18 țări au un scor peste 50. Mai mult, riscul social a crescut în ultimii cinci ani în majoritatea țărilor. Deprecierea accentuată a monedei care crește prețul importurilor este o slăbiciune esențială în timpul  crizelor pentru țările din regiune care au un regim de schimb flexibil. Venezuela are cel mai slab IRS (24,7, -8,1 puncte  în ultimii cinci ani) din regiune și este penultima din 102 țări. De asemenea, Mexic (IRS 32,9; locul 96) și Brazilia (IRS 36,5; locul 94) au scoruri foarte mici – cele mai importante puncte slabe sunt inegalitatea accentuată a veniturilor, deprecierea monedei, cheltuielile sociale publice scăzute sau ineficiente și o încredere în general scăzută în guvern și în capacitatea sa de a-și indeplini sarcinile. Răspunsurile discutabile ale politicilor guvernamentale din aceste două țări la pandemia COVID-19, cu un număr tot mai mare de noi infecții vor intensifica nemulțumirea socială și tensiunile în viitorul apropiat. În general, în ceea ce privește criza Covid-19, multe țări par să fi fost prost pregătite. Acest lucru combinat cu riscul social general sistemic din America Latină sugerează că ar trebui să ne așteptăm la mai multe proteste publice în regiune în următoarele 18 luni.

Figura 1  : Indicatorul de Risc Social pentru 102 de țări selectate

Surse: Statistici Naționale, FMI , Banca Mondială, ILO, OECD, IHS Markit, Wellcome Trust Global Monitor, RAND Corporation, Allianz Research
Surse: Statistici Naționale, FMI , Banca Mondială, ILO, OECD, IHS Markit, Wellcome Trust Global Monitor, RAND Corporation, Allianz Research

Lista de urmărit pentru tensiuni sociale în 2020-2021

Analiza noastră sugerează că lista statelor cele mai vulnerabile la risc social sistemic în viitorul apropiat cuprinde acele țări care au deja un IRS sub 50 și în scădere în ultimii cinci ani. În figura 2, acestea se găsesc în colțul din stânga jos al graficului. Grupul este dominat de 11 țări din America Latină și mai include trei din Africa și cate două din Asia emergentă, Europa emergentă și Orientul Mijlociu. Colțul din dreapta jos al figurii 2 arată acele țări cu un IRS slab, dar fără deteriorare în ultimii ani. Acest grup este format din 13 țări africane, completate de șapte din Asia Emergentă,  câte patru din America Latină și Europa Emergentă și una din Orientul Mijlociu. Țările din jumătatea superioară a figurii 2 prezintă un risc social sistemic în general mai scăzut. Cu toate acestea, țările la graniță ar trebui să fie și ele monitorizate îndeaproape, mai ales dacă IRS a scăzut în ultimii ani (de exemplu Hong Kong, Trinidad și Tobago, Costa Rica și Arabia Saudită).

Figura 2: Indicatorul de Risc Social versus schimbarea sa în ultimii 5 ani pentru 102 țări selectate – Economii avansate, Asia emergentă, Europa emergentă, Orientul Mijlociu, Africa, America Latină

Surse: Statistici naționale, FMI , Banca Mondială, ILO, OECD, IHS Markit, Wellcome Trust Global Monitor, RAND Corporation, Allianz Research

Figura 3: Lista de urmărire a tensiunilor sociale potențiale
din 2020-2021

***

Previzionarea riscurilor comerciale și de neplată de astăzi înseamnă protejarea trezoreriei de mâine.

Euler Hermes este liderul mondial în domeniul soluțiilor de asigurare a creditelor și un specialist recunoscut în domeniile acoperirii și asigurării creditelor. Cu o experiență de peste 100 de ani, Euler Hermes oferă o gamă completă de servicii de gestionare a creanțelor clienților. Rețeaua sa internațională de supraveghere permite analizarea stabilității financiare a IMM-urilor și a marilor grupuri active pe piețe reprezentând 92% din PIB-ul mondial. Societatea cu sediul social la Paris este prezentă în peste 50 de țări având peste 5800 de angajați. Membră a Grupului Allianz, Euler Hermes a obținut ratingul AA din partea Standard & Poor’s. Societatea a înregistrat o cifră de afaceri consolidată de 2,9 miliarde de euro în 2019 și garanta tranzacții comerciale în valoare de 950 miliarde de euro în întreaga lume la final de 2019. Pentru mai multe informații: eulerhermes.com

Notă de avertizare privind declarațiile de perspectivă: Afirmațiile conținute în acest document pot include perspective, afirmații privind așteptările legate de viitor precum și alte declarații prospective care sunt bazate pe opiniile și ipotezele actuale ale conducerii și implică riscuri și incertitudini cunoscute și necunoscute. Rezultatele, performanța și evenimentele efective pot diferi substanțial de cele exprimate sau sugerate în aceste declarații de perspectivă. Astfel de devieri pot surveni din următoarele cauze, fără limitare la, (i) modificări ale condițiilor economice generale și ale situației privind competitivitatea, în special în activitatea principală și pe piețele principale ale Grupului Allianz, (ii) performanța piețelor financiare (în special volatilitatea pieței, lichiditatea și evenimentele legate de credite), (iii) frecvența și gravitatea evenimentelor care cauzează prejudicii asigurate, incluzând de la catastrofe naturale până la realizarea de cheltuieli pentru acoperirea prejudiciilor, (iv) nivelurile și tendințele de mortalitate și morbiditate, (v) nivelurile de persistență, (vi) cu precădere în activitatea bancară, amploarea riscurilor de credit, (vii) nivelurile ratei dobânzii, (viii) cursurile de schimb valutar, incluzând cursul de schimb EUR/USD, (ix) modificările legilor și ale reglementărilor, inclusiv ale reglementărilor fiscale, (x) impactul achizițiilor, incluzând aspectele legate de integrare și măsurile de reorganizare, și (xi) factorii generali privind competitivitatea, în fiecare caz, la nivel local, regional național și/sau global. Mulți dintre acești factori pot avea o probabilitate mai mare de a se produce, sau pot fi mai pronunțați, ca urmare a activităților teroriste și a consecințelor acestora.

Redeschiderea progresivă a Institutului Francez din România

0

Institutul Francez din România îşi reia treptat activitățile în toată ţara, respectând toate reglementările în vigoare.

Cinema în aer liber – curtea clădirii istorice a Institutului Francez din Bucureşti, Bulevardul Dacia 77, de sâmbăta, 13 iunie, după ora 21:00 (publicul încurajat să vină începând cu ora 20:00), câte un film în fiecare seară, primul, „Les parapluies de Cherbourg”, de Jacques Demy, cu Catherine Deneuve, Palme d’Or, Cannes 1964; programul săptămânal și biletele disponibile pe Eventbook, în caz de vreme nefavorabilă, proiecția se reprogramează în altă seară.

Terasa „Le Bistrot Social” – cu un meniu special „cinema”.

Mediatecile – din 15 iunie, împrumut şi restituire de documente prin serviciul biblio drive din toate mediatecile Institutului Francez la Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara:

1.Căutaţi documentele pe care doriţi să le împrumutaţi în catalogul online, www.carthame.ro.

2.Trimiteţi lista de documente, precizând titlul, autorul şi cota, prin e-mail, la adresa mediatecii respective:   mediatheque.bucarest@institutfrancais.ro, mediatheque.cluj@institutfrancais.ro, mediatheque.iasi@institutfrancais.romediatheque.timisoara@institutfrancais.ro.

3. Mergeţi să vă recuperaţi documentele sau să le restituiţi pe cele împrumutate prin biblio drive la intrarea Institutului Francez, pe baza permisului de mediatecă. Angajaţii mediatecilor sunt bucuroşi să-şi regăsească cititorii, chiar dacă zâmbetul lor riscă să nu fie vizibil în spatele măştii; pentru moment, deschis de luni până joi, orele 10.00-13.00, 14.00-18.00; este obligatorie purtarea măștii atunci când mergeți să restituiți sau să împrumutați documente; din motive de securitate, documentele restituite sunt păstrate într-un spațiu de depozitare timp de 10 zile înainte de a fi împrumutate din nou, pentru a preveni o posibilă contaminare; (re)înscrierile posibile începând cu 15 iunie, plata exclusiv prin virament bancar; sunați sau scrieți la mediateca respectivă pentru a obține coordonatele bancare.

Institutul Francez informează că „urmăreşte îndeaproape evoluția crizei sanitare și măsurile luate de autoritățile române. De îndată ce situația o va permite, va fi posibil şi accesul liber în mediatecă pentru a căuta documentele dorite. Toate noutățile sunt publicate pe rețelele de socializare, Facebook, Instagram și Twitter ale Institutului Francez. Detalii despre fiecare mediatecă în parte: pentru Bucureşti –  http://www.institutfrancais.ro/Bucuresti/event/612/Mediatec%C4%83_-_biblio_drive; pentru Cluj-Napoca; pentru Iaşi ; pentru Timişoara.