Telekom România discută o fuziune cu Orange

0

Deutsche Telekom, proprietarul Telekom România, discută cu Orange posibilitatea unei fuziuni totale de active, scrie Reuters, în contextul în care şi în ţara noastră se vehiculează o astfel de fuziune, potrivit Adevărul.ro.

Astfel, Deutsche Telekom evaluează potenţialul unei fuziuni cu Orange, cele două companii cooperând pe mai multe achiziţii în ultimii opt ani, scrie Reuters, citând manageri apropiaţi contactaţi de cotidianul german Handelsblatt.

De asemenea, Orange şi Deutsche Telekom discută de ani buni, însă negocierile din 2017 pentru fuziune s-au stins din cauza faptului că nu a fost posibil ca cele două companii să fie puse la egalitate, a spus o sursă pentru Reuters anul trecut, conform sursei citate.

Deutsche Telekom este cea mai mare companie de telecomunicaţii din Europa, cu o capitalizare de piaţă de aproximativ 72 de miliarde de euro, potrivit datelor. Orange, cotată la Paris, valorează aproximativ 40 de miliarde de euro. Acţionarul majoritar al Telekom România este grupul OTE din Grecia, al cărui acţionar majoritar este Deutsche Telekom.

Balticconnector va ajuta Finlanda să-şi diversifice achiziţiile de gaze

0

Primul interconector nou de gaze naturale din Europa din ultimul deceniu, care va lega, începând din ianuarie, Finlanda şi Estonia, va slăbi influenţa Gazprom asupra regiunii Mării Baltice şi ar putea determina reducerea preţurilor, a anunţat, miercuri, operatorul gazoductului Balticconnector, transmite Reuters.

Potrivit sursei citate, Balticconnector va ajuta Finlanda să-şi diversifice achiziţiile de gaze şi să poată trimite gaze către statele baltice, care acum primesc gaze din Rusia şi din terminalul lituanian de gaze naturale lichefiate (LNG) Klaipeda.

Livrările masive de gaze naturale lichefiate ieftine au redus deja cota Gazprom pe piaţa europeană.

Gazprom şi-ar putea schimba preţurile pentru gazele livrate Finlandei pentru a concura cu gaze naturale lichefiate, au declarat pentru Reuters oficiali de la operatorul gazoductului Balticconnector, informează Bursa.

De asemenea, preţurile practicate de Gazprom s-ar putea confrunta cu nou presiuni din 2022. Un gazoduct care va lega Lituania şi Polonia – GIPL – este programat să fie dat în folosinţă până la finalul lui 2021, furnizând acces la infrastructura de gaze în Europa Centrală.

Managerii din România estimează o scădere a activităţii în construcţii

0

Managerii din România preconizează, pentru următoarele trei luni, o scădere a activităţii în construcţii, o creştere a preţurilor în comerţul cu amănuntul, dar şi o relativă stabilitate a numărului de salariaţi în industria prelucrătoare şi servicii, arată datele transmise joi de Institutul Naţional de Statistică (INS) în cadrul anchetei de conjunctură din luna noiembrie, transmite News.ro.

De asemenea, soldul conjunctural indică percepţia managerilor întreprinderilor asupra dinamicii unui fenomen care nu trebuie confundată cu ritmul creşterii sau scăderii oricărui indicator statistic produs de INS.

În același timp, în industria prelucrătoare, în cadrul anchetei de conjunctură din luna noiembrie, managerii preconizează, pentru următoarele trei luni, o relativă stabilitate a volumului producţiei (sold conjunctural -1%).

În sectorul comerţ cu amănuntul, managerii au estimat, pentru următoarele trei luni, tendinţă de relativă stabilitate a activităţii economice (sold conjunctural 0%), potrivit sursei citate.

Totodată, cererea de servicii (cifra de afaceri) va cunoaşte creştere moderată în următoarele trei luni (sold conjunctural +7%).

Compania Adeplast SA, cumpărată de Sika AG

0

Grupul elvețian Sika AG, nume de referinţă pe piaţa mondială a materialelor de construcţii, a cumpărat acțiunile deținute de Alexander Bărbuț, Thomas Bărbuț și Marcel Bărbuț în cadrul companiei Adeplast SA, important producător de materiale de construcții din România. Asistenţa în procesul de vânzare a fost asigurată de casa de avocatură Filip & Company (cu expertiză în toate ramurile de drept relevante pentru afaceri), prin echipa coordonată de Alexandru Bîrsan (partener), calitatea de associate fiind deţinută de Alina Stoica.

Alexandru Bîrsan (foto), partener Filip & Company, subliniază: „Ne bucurăm ca am putut fi alături de Alex, Thomas și Marcel în această tranzacție. Ea marchează atât tranziția unei importante afaceri românești, construite de regretatul Marcel Bărbuț Senior, către un nume internațional, cât și un nou început pentru vânzători, care astfel își vor putea scrie, sunt convins, cu mare succes, propria poveste în business-ul românesc”.

Contractul de achiziție fiind semnat, tranzacția va fi supusă aprobării autorităților de concurență.

La Dealu Mare, cel mai exigent sistem de garantare a calităţii vinului

0

La Dealu Mare, în Prahova, au fost puse bazele celui mai drastic sistem de certificare a calităţii vinului de la noi. S-a întâmplat asta în anul cel mai prost cantitativ pentru viile din regiune, cu producţii diminuate în unele crame şi cu 72%-75% în această toamnă faţă de anul precedent. Cauzele au fost grindina chiar repetată pe alocuri şi seceta prelungită. Calitativ însă, strugurii s-au dovedit excepționali. În condiţiile astea, că au strâns rândurile, că s-au simţit încurajaţi, că şi una, şi alta, vorba e că membrii Asociației Producătorilor de Vin din Dealu Mare (cramele Apogeum, Aurelia Vișinescu, Budureasca, Dagon Clan, Davino, LacertA, Licorna Winehouse, SERVE, Tohani România, Viile Metamorfosis) au strâns rândurile şi au creat „un sistem propriu de criterii și metode de verificare pentru obținerea unei certificări calitative superioare a vinurilor roșii de vârf obținute aici – Denumirea de Origine Controlată și Garantată (DOCG)”. Iniţiatorii îl recomandă a fi „primul sistem colectiv privat de garantare a calității superioare în domeniu”. Sistemul „se bazează pe un set autoimpus de criterii restrictive de producție în vie și în cramă (mai dur decât legislația actualmente în vigoare), însoțit de mecanisme de verificare transparente”. De recunoscut pe piaţă, vinul la asemenea standarde va fi recunoscut printr-un semn grafic special (foto), explicat şi argumentat astfel de iniţiatori: „Vinurile realizate cu îndeplinirea acestor condiții restrictive vor putea fi recunoscute pe piață printr-un însemn special al Asociației, care va fi afișat pe sticle. Aceste marcaje speciale vor fi putea fi folosite doar de către cramele și doar pe loturile de vin care respectă întocmai regulile. Pentru a primi certificarea, cramele au obligația de a se supune controalelor Asociației și de a îndeplini standarde olfactive și gustative superioare, înainte de lansarea produselor pe piață. Scopul este transmiterea către publicul consumator a unui mesaj de încredere în format omogen, simplu de observat și ușor de înțeles”. Condițiile de bază pentru obținerea clasificare la nivelurile cele mai înalte sunt: „Pentru DOCG – maturare de cel puțin 8 luni în butoaie de lemn, urmată de cel puțin 12 luni de învechire la sticlă; pentru DOCG Rezerva – maturare de cel puțin 12 luni în butoaie de lemn, urmată de învechire de cel puțin 3 ani la sticlă; pentru DOCG Rezerva Specială – cel puțin 18 luni de maturare în butoaie de lemn și cel puțin 4 ani de învechire la sticlă”. Clasificarea vizează exclusiv vinurile roșii, axate pe utilizarea în proporție de cel puțin 25% a soiului reprezentativ pentru regiune – Feteasca neagră, cu restricţia subliniată „de a putea fi amestecat exclusiv cu Merlot și/sau Cabernet Sauvignon, iar vița-de-vie din care provin strugurii să aibă vârsta de cel puțin 7 ani şi cantitățile maxime admise la hectar să fie chiar și mai mici decât în cazul vinurilor clasificate ca DOC simplă”. Concomitent, sunt instituite noi reguli pentru clasificarea vinurilor ca D(enumire de) O(rigine) C(ontrolată) simplă, care ţin de „micșorarea voluntară a cantităților produse la hectar, până la cele mai mici niveluri din România, la anumite soiuri, în vederea obținerii unei calități cât mai ridicate”.

În sens cuprinzător, momentul este semnificativ pentru afirmarea unor valori identitare naţionale pe baze economice, ştiinţifice şi culturale.

Indicatorul de Incredere Macroeconomica realizat de Asociatia CFA Romania, octombrie 2019

0

Indicatorul de Incredere Macroeconomica a crescut in luna octombrie

In luna octombrie 2019, Indicatorul de Incredere Macroeconomica al Asociatiei CFA Romania a crescut fata de luna anterioara cu 6,9 puncte pana la valoarea de 54,4 puncte (fata de aceeasi luna a anului anterior, Indicatorul a scazut cu 6,1 puncte). Aceasta evolutie s-a datorat componentei de anticipatii a Indicatorului.

Astfel, Indicatorul conditiilor curente a scazut fata de luna anterioatra cu 0,3 puncte, pana la valoarea de 65,0 puncte (fata de aceeasi luna a anului anterior, Indicatorul conditiilor curente a crescut cu 2,5 puncte). Indicatorul anticipatiilor a crescut cu 10,5 puncte pana la valoarea de 49,2 puncte (fata de aceeasi luna a anului anterior, Indicatorul anticipatiilor a scazut cu 7,8 puncte).

In ceea ce priveste cursul de schimb EUR/RON, peste 83% dintre participanti anticipeaza o depreciere a leului in urmatoarele 12 luni (comparativ cu valoarea actuala). Astfel valoarea medie a anticipatiilor pentru orizontul de 6 luni este de 4,7992, in timp ce pentru orizontul de 12 luni valoarea medie a cursului anticipat este de 4,8597.  

Rata anticipata a inflatiei pentru orizontul de 12 luni (noiembrie 2020/noiembrie 2019) a inregistrat o valoare medie de 3,60%.

Sunt de remarcat anticipatiile privind majorarea primei de risc a Romaniei (peste 66% dintre participantii la sondaj anticipeaza majorarea pretului CDS pentru Romania). De asemenea, peste 63% dintre participantii la sondaj considera ca proprietatile imobiliare din principalele orase sunt supraevaluate.

Indicatorul de Incredere Macroeconomica, a fost lansat de catre Asociatia CFA Romania in luna mai 2011 si reprezinta un indicator prin intermediul caruia organizatia doreste sa cuantifice anticipatiile analistilor financiari cu privire la activitatea economica in Romania pentru un orizont de timp de un an. De asemenea, sondajul in baza caruia este calculat Indicatorul include si intrebari referitoare la evaluarea conditiilor curente macroecnomice.

Prin modul de realizare, acest sondaj cuprinde atat elemente specifice unui indicator de sentiment (incredere) care arata perceptia grupului de analisti membri ai Asociatiei CFA Romania privind evolutia pietelor financiare, a mediului de afaceri, a randamentelor si riscurilor, cat si un indicator fundamental de prognoza privind evolutiile cursului de schimb, a ratelor dobanzilor si inflatiei.

Sondajul este realizat in ultima saptamana a fiecarei luni iar participantii sunt membri ai Asociatiei CFA Romania si candidatii pentru nivelurile II si III ale examenului CFA.

Indicatorul de Incredere Macroeconomica ia valori intre 0 (lipsa increderii) si 100 (incredere deplina in economia romaneasca) este calculat pe baza a 6 intrebari cu privire la:

  • Conditiile curente – referitoare la mediul de afaceri si piata muncii;
  • Anticipatiile, pentru un orizont de timp de un an pentru: mediul de afaceri, piata muncii, evolutia venitului personal la nivel de economie si evolutia averii personale la nivel de economie.

Pe langa intrebarile necesare pentru calculul Indicatorului de Incredere Macroeconomica, sondajul evalueaza si anticipatiile, tot pentru un orizont de timp de un an, pentru rata inflatiei, ratele de dobanda, cursul de schimb EUR/RON, indicele bursier BET, conditiile macroeconomice globale si pretul petrolului.

Titlul CFA® este unul dintre cele mai prestigioase din lume in randul profesionistilor din domeniul financiar. Administrat de catre CFA Institute, programul CFA este un program post-universitar, care pregateste si testeaza candidatii in domeniul eticii si standardelor profesionale, analizei situatiilor financiare, economiei, managementului de portofoliu, analizei si evaluarii diverselor instrumente financiare si de investitii.

Astazi, in lume exista peste 170.000 de detinatori ai acestui titlu, majoritatea fiind afiliati la cele 159 societati membre ale CFA Institute.

Candidatii pentru titlul CFA® trebuie sa promoveze o serie de trei examene cu frecventa anuala. Fiecare examen presupune cca. 250-300 de ore de studiu individual. In plus, sunt necesari 4 ani de experienta profesionala relevanta in domeniul financiar, precum si aderarea la un cod de standarde etice si profesionale stricte.

 Asociatia CFA Romania este organizatia profesionistilor in investitii din Romania, in mare parte detinatori ai titlului Chartered Financial Analyst (CFA®), calificare administrata de CFA Institute (USA). Asociatia CFA Romania este una dintre cele peste 159 de societati membre ale CFA Institute, si are  misiunea de a promova interesele specialistilor in investitii si de a mentine standarde ridicate de integritate si excelenta profesionala.

In prezent, Asociatia CFA Romania are peste 240 de membri, majoritatea detinatori ai titlului de Chartered Financial Analyst (CFA®) sau candidati pentru unul din cele 3 niveluri ale examinarii care conduce la acordarea acestui titlu. Profesionistii care sunt membri ai Asociatiei CFA Romania lucreaza pentru institutii de reglementare, institutii supranationale, institutii bancare, firme de asigurari, firme de intermediere de valori mobiliare, firme de asset management, fonduri de pensii, firme de consultanta, sectorul public, institutii de invatamant, companii care activeaza in diverse sectoare economice etc.

Termeni si conditii

Nici una dintre informatiile prezentate in cadrul acestui material nu trebuie interpretata ca o invitatie sau recomandare de a achizitiona sau de a dispune de orice produs, sau de a va angaja in orice alta tranzactie, sau consiliere in domeniul investitiilor, in domeniul juridic sau in oricare alt domeniu. Informatia care se regaseste in cadrul acestui material este prezentata numai in scop informativ. Informatia prezentata este foarte generala si este posibil sa nu fie relevanta in cazuri individuale concrete. Asociatia CFA Romania nu da o garantie asupra gradului de corectitudine si complexitate a informatiilor prezentate in acest material.

Analiză Moneycorp: Focus pe moneda națională. Ce se întâmplă cu leul în 2020

0

Cursul euro ar putea ajunge la 4,85 lei în semestrul II

2020 se anunță a fi un an plin de provocări pentru moneda națională, în ton cu incertitudinile legate de evoluția economică a României. Cursul de schimb euro/leu, unul dintre indicatorii extrem de sensibili ai dinamicii business-ului, ar putea depăși nivelul de 4,81 lei/euro în semestrul I și de 4,85 lei/euro în a doua parte a anului, în ton cu dinamica evoluției economice interne și a situației internationale, afirmă experții de la Moneycorp România, într-o analiză privind perspectivele monedei naționale în 2020.

Moneda națională a atins săptămână trecută un nou minim istoric, fiind cotat oficial de către Banca Națională la peste 4.78 lei/euro, iar perspectivele finalului de an tind să urmeze aceeași traiectorie negativă. Importurile semnificative realizate în acest an, de 63,8 miliarde de euro (în creștere cu 5,1% la nivelul primelor nouă luni), în ton cu dinamica consumului vor continua în perspectiva sezonului rece și, mai ales, a sărbătorilor de sfârșit de an.

,,Pentru moneda națională, această tendință generează un plus de presiune si volatilitate, mai ales că, la nivel macro, economia românească trece printr-o perioadă plină de provocări – de la scăderea producției (-2,1% în primele 9 luni) până la depășirea deficitului bugetar asumat (2,62% la 9 luni, cu cu 60,5% mai mare faţă de cel din aceeași perioadă a anului trecut).  Din păcate, aceste creșteri ale cursului sunt transferate parțial către consumatorul final, iar suplimentar pun și presiune pe marjele de profitabilitate ale companiilor, într-un mediu economic foarte competitiv ’’, afirmă Cosmin Bucur, Managing Director Moneycorp România.

Potrivit experților, România se află într-o zonă de sensibilitate accentuată, mai ales că trece și printr-o perioadă plină de provocări pe scena publică (schimbare de guvern, alegeri prezidențiale etc.)

,,Datele negative privind evoluția economică  – încasări bugetare sub nivelul programat ( minus 21 mld.lei la 9 luni), accentuarea deficitului bugetar, prognozat să treacă de nivelul de 3% din PIB la finele anului, creșterea datoriei publice cu 9,131 miliarde euro, în primele 8 luni, la 108,972 miliarde euro – și absența unor prognoze oficiale privind perspectivele din 2020, au generat în spațiul public un plus de impredictibilitate, într-o perioadă în care companiile își definitivează bugetele pentru anul următor. Această perspectivă incoerentă a generat un plus de presiune pe cursul de schimb, astfel că leul, începând cu luna octombrie, a avut o traiectorie opusă (curs de peste 4,77 lei/euro, depreciere de 0.5%) față de cea a altor monede din regiune (forint – o apreciere de 2% în raport cu euro sau zlotul polonez – o apreciere de >3%,)’’, arată analiza Moneycorp.

Dinamica evoluției cursului de schimb al monedei naționale ține și de provocările din piețele externe.

,,Perechea valutară EURO/RON este una de tip “managed floating”, fiind supravegheată atent de BNR datorită faptului că avem o economie euroizată, iar cursul de schimb reprezintă un aspect semnificativ în desfășurarea activităților comerciale. USD/RON, pe de altă parte este una  de tip “free floating”, evoluția acesteia fiind influențată de două componente majore: cererea și oferta locală și evolutia dolarului în raport cu euro la nivel global (dolarul s-a apreciat în raport cu euro în ultimele 52 săptămâni cu mai mult de 7%).  Acestea sunt motivele fundamentale pentru care, în ultimele 12 luni, leul s-a depreciat cu tot 7% în raport cu USD’’, explică Claudiu Ghebaru, Senior Dealer Moneycorp România.

CE SE ÎNTÂMPLĂ CU LEUL ÎN 2020

Analiștii de la Moneycorp spun că dinamica evoluției monedei naționale în 2020 trebuie pusă în legătură directă cu evoluția economică a României dar mai ales cu provocările la nivel internațional, care, potrivit estimărilor, tind să se accentueze.

,,Creșterea economiei Statelor Unite rămâne in continuare cea mai mare din grupul G10, fapt ce susține aprecierea dolarului, în contextul în care dolarul beneficiază într-un mod istoric de tensiunile politice globale, datorită statutului de “safe heaven” ( 2.4% SUA vs 0.4 Germania). În paralel, situația din Uniunea Europeană continuă să se deterioreze, cu o Germanie pe post de locomotivă ce a ratat recensiunea la limită ( 0.1% creștere în Q3 2019). În timp ce întreaga zonă Euro are probleme cu inflația foarte scăzută, în Statele Unite aceasta a depășit așteptările de 3 ori consecutiv, fapt ce susține aprecierea dolarului în raport cu euro, deci implicit și cu leul. În plus, dobânda de politica monetară din SUA ( 1,75%) rămâne cu mult peste toate celelalte țări din G10 ( 0% in zona Euro). Dobânzile ridicate sunt atractive, atrag capital străin investițional, iar acestea susțin cererea de moneda americană. Astfel că este foarte probabil ca, în 2020, economia globală să-și urmeze evoluția deja trasată în acest an, în acest caz un nivel maxim de 4.50-4.55 putând fi atins cu ușurință’’, afirmă Claudiu Ghebaru.

Potrivit experților, dincolo de perspectivele evoluției economiei globale din 2020, de impactul problemelor din Germania, Franța și Italia, principalii parteneri comerciali ai României, o componentă esențială în dinamica evoluției monedei naționale o va reprezenta situația economică internă.

,,Pe plan intern, perspectiva generală creionează o dinamică economică sub nivelul din 2019, conform prognozelor Comisiei Europene: o incetinire a cresterii Produsului Intern Brut cu 13%, de la 4.1% la 3.6%, un deficit al balantei de plati in crestere cu 4%, pana la -5.3%  din PIB  si un deficit public aproape de 4%. După un an plin de provocări, mai ales în zona de fiscalitate, investitorii se află într-o zonă de expectativă, așteptând să vadă, de exemplu, care sunt perspectivele bugetare pentru 2020, datele fundamentale luate în calcul, cum va arăta cadrul fiscal din anul viitor. Este nevoie, fără îndoială, de măsuri concrete de susținere a investițiilor în România, a producției și exporturilor, de măsuri legislative, de predictibilitate’’, spune Cosmin Bucur, Managing Director Moneycorp România.

În opinia analiștilor, în actualul context, previziunile privind cursul valutar tind către un curs mediu de 4,81-4,83 lei/euro în S1 (primele șase luni din 2020) și de 4,84-4,86 lei pentru un euro în a doua jumătate a anului.

CUM  EVIȚI RISCUL VALUTAR

Pentru companii, previziunile privind inflația și cursul valutar au o importanță majoră în definirea activităților economice din 2020. Deprecierea semnificativă a leului din aceste zile, la minimul istoric absolut, crează probleme în cascadă pe lanțurile economice, cu consecințe semnificative în atingerea target-urilor de profitabilitate.

Analiștii de la Moneycorp spun că presiunea pe marja de profitabilitate, cauzata de volatilitatea cursului valutar poate fi evitată prin folosirea de către companii a unor produse si strategii de hedging.

‘’Componenta de schimb valutar, impreună cu comisioanele pentru plățile internaționale pot costa scump o companie. Optimizarea acestor costuri, prin folosirea unor strategii de hedging adaptate individual fiecărui business, ar trebui să fie în prim-plan’’, spune Claudiu Ghebaru.

Prezentă din 2016 în România, Moneycorp este cea mai mare institutie de plati din Europa. Compania a câștigat, în acest an, premiul Best Money Service Provider în cadrul ceremoniei anuale World Banking Awards din Londra. În România, Moneycorp lucrează cu peste 600 de companii Corporate si IMM-uri, din domenii diverse precum IT&C, Asigurări, Echipamente Industriale, FMGC sau Turism.

Nawaf Salameh, președintele Alexandrion Group, premiat la Total Business – Global Business Awards 2019

0

București, 21 noiembrie 2019. Nawaf Salameh, președintele și fondatorul Alexandrion Group, a fost premiat în cadrul Global Business Awards 2019 pentru strategia sa de afaceri care a propulsat Groupul  drept jucător global în piața contemporană de profil.

Premiile din cadrul Total Business Magazine Global Awards 2019 onorează liderii notabili în segmentul afacerilor de pe întreg mapamondul, care se angrenează într-o creștere perpetuă a companiilor lor, pentru ca, în această manieră, să fie mereu în fața competiției.

Alexandrion Group este cel mai mare producător și distribuitor autohton de băuturi spirtoase și vinuri. Este o companie fondată în România acum 25 de ani care se bazează pe tradiție și principii sănătoase de familie, care este perseverentă în acțiuni de amploare internaționale, la ora actuală având birouri și subsidiare în România, SUA, Cipru și Brazilia. De asemenea, grupul este activ și în turism.

Nawaf Salameh, președintele și fondatorul Alexandrion Group este originar din Marmarita, oraș situat în ”Valea Creștinilor”, din vestul Siriei. A absolvit Universitatea Carol Davila din București, iar mai târziu, în 2013, a obținut titlul de doctor în Științe Militare și Informații în cadrul Universității Naționale de Apărare Carol I. Viziunea sa a înglobat mereu cultura standardelor înalte de calitate, aplicate atât asupra produselor și serviciilor Alexandrion Group, cât și asupra relațiilor pe care compania le întreprinde.

„Sunt mândru să primesc acest premiu din partea unei reviste de talie internațională și să observ recunoașterea eforturilor de a fi lider pe piața locală și de a fi un jucător global cât mai important. Dorim să devenim cât mai prolifici în acțiunile noastre, iar Alexandrion Group să fie un etalon al succesului la nivel global.   „

a declarat Nawaf Salameh, Președintele și fondatorul Alexandrion Group.

Cu încă un premiu în palmares, Alexandrion Group subliniază importanța păstrării integrității în raport cu calitatea oferită clienților, acest fapt fiind unul dintre elementele de bază ale strategiei globale, coordonată de însuși președintele grupului Nawaf Salameh. Premiile și distincțiile care vin din afara granițelor, susțin Alexandrion Group să câștige teren în fața altor companii străine, valorizând astfel, compania la nivel global. 

Total Business este o publicație globală de afaceri de la Universal Media, ale cărei alte publicații de mare succes includ Lawyer Monthly, Finance Monthly și CEO Today. Toate cele trei reviste și site-uri web sunt citite în fiecare lună de sute de mii de lideri din zona juridică și de afaceri. Scrisă pentru cititorul modern de afaceri Total Business oferă o perspectivă asupra lumii corporatiste globale și pune la dispoziția cititorilor săi cu cunoștințe pentru a ajunge înaintea concurenței lor.

***

Despre:

Alexandrion Group este lider în producţia și distribuţia de vinuri și băuturi alcoolice din România și din 2017 singurul producător de single malț din țară. Grupul este format din Distileriile Alexandrion şi Distileriile SABER 1789, care, împreună, înglobează o istorie de peste 200 de ani în industria locală a băuturilor spirtoase și au creat unele dintre cele mai puternice brand-uri din România, recunoscute atât pe plan intern, cât şi internaţional pentru calitatea și rafinamentul lor. Portofoliul de produse proprii cuprinde toate categoriile de băuturi spirtoase cerute pe piaţă, inclusiv băuturi tradiţionale româneşti și produse internaţionale. Dintre acestea, cele mai cunoscute sunt Alexandrion 5* şi 7*, Alexandrion 100, ediţie specială dedicată Centenarului, faimosul vinars Brâncoveanu XO, VS şi VSOP, lichiorul de fructe SABER Elyzia, distilatul de fructe Zolmyr, Vodka Kreskova, dar şi alte produse care au asigurat companiei poziţia de lider pe piaţa băuturilor spirtoase şi tradiţionale din România. Brandurile aflate sub umbrela Alexander (Alexander Vodka, Alexander Lemon şi Alexander Gin) au intrat în portofoliul companiei, prin achiziţie, la începutul anilor 2000. Începând cu anul 2018, Grupul și-a extins activitatea în urma unei achiziţii importante in 2018 a șase companii noi, care acum reprezintă o entitate separată în cadrul Grupului sub numele THE ICONIC ESTATE, completând portofoliul cu vinuri liniștite și spumante premiate.

Noi provocări fiscale pentru grupurile de societăți care activează în România

0

Material de opinie de Elena Geageac, Senior Manager Taxe Directe, și Alexandru Simion, Senior Consultant Taxe Directe, Deloitte România

Experții Deloitte au remarcat o tendință în controalele fiscale derulate în ultima perioadă la societăți care fac parte din grupuri, fie ele românești sau străine. Este vorba de cheltuielile refacturate sau prestate acestor societăți de la societatea-mamă sau societatea-fanion a grupului, care, de regulă, asigură anumite servicii suport la un nivel centralizat.

Astfel, cheltuielile cu serviciile facturate de acționari sunt tot mai des considerate nedeductibile la calculul impozitului pe profit în cadrul controalelor. Aceste cheltuieli sunt mai degrabă încadrate la capitolul „costuri ale acționarilor”, pe motiv că ar fi realizate în beneficiul acționarilor, și nu în cel al societății care beneficiază de respectivele servicii.

Atenție, sunt vizate atât multinaționalele, cât și companiile locale cu filiale în țară sau în străinătate

Așadar, modelul de gestionare a afacerilor specific grupurilor de companii, prin care se centralizează anumite funcții care apoi sunt refacturate către fiecare societate din grup, este în continuare pus sub semnul întrebării de către autoritățile fiscale. Este important de menționat faptul că nu sunt vizate doar companiile multinaționale, ci și cele locale care au filiale în țară sau peste hotare. În consecință, este o tendință care afectează inclusiv antreprenorii români care au dezvoltat un grup de firme și care, în interesul eficienței, apelează la sinergia rezultată din serviciile suport centralizate. Este vorba, desigur, de servicii din zona de consultanță strategică, management de proiect, tehnologia informației, resurse umane, asistență juridică etc. sau orice alte servicii suport care în general se pretează centralizării.

Ce sunt costurile acționarului?

Costurile acționarilor sunt definite încă din prima variantă a Codului Fiscal, din 2003, și menținute și în varianta actuală, dar și în liniile directoare privind prețurile de transfer emise de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (i.e. Ghidul OCDE). Ele reprezintă costurile de administrare, management, control, consultanță sau funcții similare care sunt deduse la nivel central sau regional prin intermediul societății-mamă. Acestea se referă la activități pe care societatea-mamă le desfășoară pentru propria activitate economică și mai puțin pentru beneficiul filialelor. În acest caz, filialele pot avea doar un beneficiu incidental, considerat nematerial.

Codul Fiscal prevede că nu poate fi cerută o remunerație pentru aceste activități doar în baza argumentului că sunt entități afiliate. Este nevoie și de alte argumente pentru a justifica facturarea acelor costuri, cum ar fi argumentul prestării efective a unui serviciu către filială.

Exemple concrete de costuri nedeductibile și costuri deductibile

În unele cazuri, abordarea de costuri ale acționarului ar putea fi justificată. Spre exemplu, dacă luăm în considerare costurile pentru pregătirea și auditarea situațiilor financiare ale filialei din România în conformitate cu principiile contabile din Statele Unite (i.e. US GAAP) sau cele internaționale (i.e. IFRS), aceste costuri ar putea fi considerate ale acționarilor, pe considerentul că se fac, în general, în beneficiul grupului.

Dacă însă vorbim de activități care au un efect pozitiv asupra activității din filială (de exemplu, bugetarea proiectelor, construirea unui sistem de urmărire a indicatorilor de performanță etc.), aceste costuri sunt evident în beneficiul societății și ele ar trebui să fie deductibile. Alte exemple includ costuri de recrutare, programe de pregătire a angajaților, consultanță privind politicile de remunerare, pregătirea de proceduri interne pentru siguranța și sănătatea angajaților etc. De asemenea, serviciile privind tehnologia informației, punerea la dispoziție de sisteme (i.e. servicii IT), serviciile privind comunicările interne/externe și cele suport în relații publice, serviciile de marketing (de exemplu, pregătirea de broșuri sau clipuri publicitare) sau asistența juridică (furnizarea unor modele de contracte) aduc valoare filialelor, deci pot fi considerate cheltuieli deductibile la nivelul acestora. 

Legislația s-a îmbunătățit, însă insuficient

Lucrurile se complică în Romania atunci când costurile acționarilor cuprind și cheltuieli suport. Separarea între costurile acționarilor și serviciile suport aferente este uneori dificilă și poate crea confuzie. De aceea, ar fi binevenită clarificarea acestei separări în legislația fiscală din România.

Legislația în domeniu a fost îmbunătățită gradual. Mai întâi, a fost eliminată cerința privind elementele obligatorii cuprinse în structura contractului ca document justificativ, iar, începând cu 2016, s-ar părea că s-a flexibilizat regula generală de deducere a cheltuielilor (cheltuieli realizate în scopul afacerii). Cu toate acestea, însă, mai sunt aspecte interpretabile care necesită clarificări, pentru a permite grupurilor de societăți să acționeze în lumina obiectivelor de sinergie, fără a se teme de consecințe fiscale negative.

În aceste condiții, este recomandabil ca orice model de centralizare a diverselor funcții administrative să fie însoțit de un plan de afaceri, de o procedură de lucru și de un sistem simplu și practic de documentare a tranzacțiilor. Astfel de bune practici scad riscul ca, în cadrul unei inspecții fiscale, cheltuielile respective să fie considerate nedeductibile și puse în categoria așa-ziselor costuri ale „acționarului”.

Indicele ROBOR la 3 luni a rămas la pragul 2,99%

0

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a stagnat la 2,99%, potrivit datelor publicate, miercuri, de Banca Naţională a României (BNR).

Marţi, ROBOR la 3 luni a scăzut de la 3% la 2,99%, scrie News.ro.

Totodată, miercuri, ROBOR la 6 luni a stagnat la 3,08%.

ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituţiile bancare din România, în lei, iar evoluţia sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piaţă.