Studiu PwC România: BVB a pierdut de la începutul anului 34% din capitalizare, dar pe termen lung randamentul indicilor rămâne peste cel al obligațiunilor de stat

Studiu PwC România: BVB a pierdut de la începutul anului 34% din capitalizare, dar pe termen lung randamentul indicilor rămâne peste cel al obligațiunilor de stat

Bursa de Valori București (BVB) a pierdut de la începutul anului, de la apariția știrilor despre noul coronavirus, 34% (13 miliarde euro) din capitalizarea bursieră, potrivit raportului „Multiplii de evaluare ai  Bursei de Valori București și ai pieței locale de M&A”, realizat de PwC România. Astfel, scăderea de la începutul acestui an a depășit creșterea de 23,4% înregistrată în anul 2019 față de 2018, an care a marcat cea mai bună performanță a BVB de la criza financiară. În ultimii 8 ani, randamentul mediu înregistrat de indicii bursieri a depășit randamentul obligațiunilor guvernamentale.

În 2019, capitalizarea BVB a înregistrat o creștere cu 23,4% până la valoarea de 37,8 miliarde euro, susținută de randamentele mari ale dividendelor, de creșterea economică locală peste media UE, promovarea la statutul de piață emergentă și o serie de modificări ale prevederilor legislative.

În contextul COVID-19, indicele principal al bursei BET a scăzut cu circa 25% între 30 decembrie 2019 și 30 martie 2020, de la o creștere de 35,1% înregistrată anul trecut. Aceeași scădere a fost înregistrată și de indicele BET-TR, care cuprinde primele 17 cele mai tranzacționate acțiuni de la bursă, după un avans de 46,9% în 2019.

„Contextul actual de COVID-19 a avut impact direct asupra evoluției pieței de capital, ca urmare a temerilor investitorilor referitoare la pandemie. Pe fondul deprecierii masive a acțiunilor, constatăm că în luna martie 2020, atât volumul, cât și valoarea tranzacționată prezintă o creștere de aproximativ două ori comparativ cu luna decembrie 2019. Câștigul obținut pe piața de capital a fost analizat prin compararea performanței BET și BET-TR cu evoluția obligațiunilor de stat, iar din analizele noastre, realizate în perioada 1 ianuarie 2012 – 30 martie 2020, a rezultat că randamentul pieței de capital se situează peste cel al obligațiunilor. Acest câștig suplimentar pe termen lung vine să compenseze tocmai riscuri mai mari asumate de investitorii de pe piața de capital”, a declarat Sorin Petre, Partener PwC România.

În perioada 1 ianuarie 2012 – 30 martie 2020, indicii pieţei de capital au generat un câştig suplimentar (peste cel al obligaţiunilor guvernamentale) de 4,8% în cazul BET şi, respectiv, 13,9% în cazul BET-TR. Din perspectiva obligațiunilor de stat se observă o majorare a riscului de neplată pe fondul pandemiei, prima de risc a României (Credit Default Swap – CDS la 5 ani) fiind în creștere cu circa 30% între februarie și martie 2020.

„România intră în criza COVID-19 după o perioadă de nouă ani consecutivi de creștere economică. Se preconizează un recul al economiei românești în acest an, iar gradul de severitate va depinde de durata dar și de intensitatea crizei medicale. Această evoluție se va reflecta și pe piața de capital. Cea mai slabă performanță a BVB din ultimii 13 ani a fost înregistrată în 2008, când, pe fondul recesiunii, nivelul capitalizării bursiere a fost de 46 miliarde lei, de aproape 4 ori mai mică comparativ cu nivelul de maxim înregistrat în 2019”, a arătat Ileana Guțu, Senior Manager PwC România.

Principalele concluzii ale raportului privind evoluția pieței de capital în 2019

  • Capitalizarea bursieră a pieței de capital din România raportată la PIB a fost de 17,9% la sfârșitul anului 2019, sub nivelul înregistrat de piețele bursiere din Croația, Grecia, Bulgaria, Cehia și Ungaria.
  • În anul 2019, indicii bursieri au atins punctele maxime din ultimii 10 ani, randamentul mediu al dividendului în cazul indicelui BET-TR fiind în continuare unul semnificativ, respectiv de 8%.
  • În 2019, capitalizarea bursieră a celor 79 de companii listate la Bursa de Valori București incluse în analiza PwC România  (pentru care au existat informații financiare) a crescut cu 33,4% comparativ cu anul precedent.
  • Nu au avut loc listări de companii pe piața principală a BVB. Mai mult, numărul emitenților listați a scăzut de la 87 în 2018 la 83 în 2019, ca urmare a delistării companiilor Oltchim, Boromir Prod, Amonil Slobozia și Petrolexportimport.
  • BVB prezintă un grad ridicat de concentrare al companiilor listate, top cinci companii reprezentând circa 65% din capitalizarea bursieră totală a pieței reglementate în 2019.
  • Cele mai importante companii sunt cele care operează în sectoarele de petrol și gaze, servicii financiare și energie electrică. Prin urmare, gradul de reprezentare al sectoarelor economice pe piața bursieră este scăzut, ca urmare a absenței liderilor din mai multe industrii.
  • În 2019, sectorul de energie electrică a înregistrat nivelul cel mai ridicat al capitalizării bursiere.
  • Nivelul cel mai ridicat al multiplului PER (raportul câștigurilor de preț) fost înregistrat în sectorul de sănătate, în contrast cu sectorul industrial care a avut nivelul cel mai mic al multiplului PER.
  • Pentru sectoarele financiar și industrial s-a continuat tendința de scădere observată în ultimii ani, multiplii de evaluare ai companiilor listate la BVB scăzând semnificativ și fiind acum la nivelul minim al ultimilor cinci ani. Cel mai ridicat multiplu PER din ultimii cinci ani a fost înregistrat în sectorul de sănătate.
  • În perioada 2007 – 2019, companiile care operează în sectorul materiilor prime, industrial și sănătate au fost cele mai rezistente la fluctuațiile ciclurilor economice în timp ce societățile din sectorul bunurilor de consum și petrol și gaze au fost cel mai puternic afectate. Pe parcursul aceleiași perioade, cea mai redusă variație a multiplului PER a fost înregistrată în sectorul de petrol și gaze.

Despre studiu

Studiul ”Multiplii de evaluare ai  Bursei de Valori București și ai pieței locale de M&A” prezintă tendințele multiplilor de evaluare pentru 79 de companii listate pe Bursa de Valori București între 2007 și 2019, fiind axat în principal pe următoarele sectoare: bunuri de consum, petrol și gaze, servicii financiare, sănătate, industrial, materii prime și energie electrică.

Complementar analizei societăților listate pe BVB, a fost efectuată și o analiză privind tendințele multiplilor de evaluare bazată pe un eșantion de 198 tranzacții încheiate între 2007 și 2019, pentru care au existat informații financiare relevante

COȘUL DE CUMPĂRĂTURI AL ROMÂNILOR, DIN CE ÎN CE MAI MARE

0

9 aprilie 2020 – Românii cheltuie din ce în ce mai mult pentru aprovizionarea cu produse alimentare, luând în considerare cifrele de afaceri realizate de retailerii locali în ultimii 10 ani, iar situația actuală va contribui la o creștere și mai spectaculoasă a acestei industrii.

Astfel, cifra de afaceri a retail-ului alimentar din România a fost de 107 miliarde de lei în 2018, cu aproape 67% mai mare decât nivelul din 2009 și 9,6% față de 2017, potrivit celei mai recente analize KeysFin.

Mai mult, specialiștii KeysFin estimează depășirea pragului de 112 de miliarde de lei în 2019, pentru ca în 2020, ritmul de creștere să se dubleze cel puțin, la aproape 125 de miliarde de lei, pe fondul panicii cumpărătorilor din ultimele săptămîni, care s-au temut de dispariția anumitor produse și au lăsat goale rafturile multor magazine.

Dublarea ritmului de creștere va duce la un maximum istoric pentru retailul alimentar, unul dintre segmentele cel mai puțin afectate de pandemie. Cu toate acestea,  retail-ul alimentar este o piață dictată de jucătorii mari,  iar magazinele mici rezistă în general doar când acoperă cererea în puncte în care cei mari nu ajung. În perioada următoare, micii întreprinzători vor avea mai multe șanse de reușită  dacă vor primi susținere din partea autorităților și dacă românii își vor schimba obiceiurile de consum, alegând să cumpere mai multe produse românești și din mai multe formate de magazine, atât hypermaket-uri sau alte formate ale retail-ului alimentar modern, cât și magazine mici, ale unor comercianți locali“, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.

TOPUL COMPANIILOR DIN RETAIL-UL ALIMENTAR

În 2018, cele mai mari 10 companii din retail-ul alimentar au avut o cifră de afaceri cumulată de 57 de miliarde de lei, generând peste 53% din cifra de afaceri totală a industriei.

Liderul pieței de retail alimentar continuă să fie KAUFLAND ROMANIA SCS, cu o cifră de afaceri de 10,9 miliarde de lei și o cotă confortabilă de piață de peste 10%. Compania germană este și cel mai profitabil jucător din piață, înregistrând un profit net de 788 milioane de lei, cu 18% mai mult decât în 2017, și, totodată. reprezintă cel mai mare contributor* la bugetul statului: 233 milioane de lei în 2018.

În clasamentul companiilor din retail-ul alimentar după cifra de afaceri, s-a produs o rocadă în top cinci, astfel că LIDL DISCOUNT SRL a urcat pe locul al doilea, înaintea CARREFOUR ROMÂNIA SRL, care se claseză pe poziția a treia, iar AUCHAN ROMÂNIA SA este înlocuit pe locul 4 de PROFI ROM FOOD SRL, care ajunge pentru prima dată în acest top.

Primii 5 jucători ai industriei de retail alimentar de au contribuit cu aproape 660 de milioane de lei la bugetul statului în 2018, ceea ce constituie 42% din totalul de 1,6 miliarde de lei din industrie.

Industria de retail alimentar număra peste 229 mii de angajați în 2018, dintre care cei mai mulți lucrau pentru PROFI ROM FOOD SRL, respectiv 13.578 din aceștia.

CREȘTERE DE PESTE 220% A PROFITULUI NET ÎN ULTIMII 10 ANI

Creșterea afacerilor din retail-ul alimentar a fost însoțită și de o evoluție accentuată a profitabilității. În 2018, profitul net al companiilor din domeniu a înregistrat o creștere cu 8% în comparație cu anul precedent  și a fost cu 224% mai mare decât în 2009,  însumând aproape 3,8 miliarde de lei. Primii 5 jucători au înregistrat cumulat un profit net de 1,8 miliarde de lei, ceea ce a constituit 47,5% din total, în 2018.

Rezultatul net (profit minus pierdere netă) s-a îmbunătățit semnificativ de la o pierdere de peste un miliard de lei în 2011, la un rezultat net pozitiv de 2,6 miliarde de lei înregistrat la nivelul anului 2018. 

COMERȚUL E PE PLUS, DAR MICILE AFACERI PE MINUS

Dintre cele aproape 55.000 de companii analizate, mai puțin de jumătate 23,9 mii (43%) au obținut profit, 20,3 mii (37%), fiind în pierdere, iar restul având un rezultat nul în 2018.

În ceea ce privește numărul firmelor din retailul alimentar, acesta a scăzut cu 2,2% în comparație cu anul 2017 și cu 14% față de 2009, ajungând la 54,9 mii de companii în 2018, potrivit datelor furnizate de Ministerul Finanțelor Publice. Analiștii KeysFin estimează că procesul de consolidare a industriei a continuat în 2019, iar pandemia de COVID 19 va contribui la accentuarea acestuia în 2020.

Retailul alimentar va fi  însă la nivel agregat unul dintre segmentele cel mai puțin afectate de pandemie alături de Farma, Sănătate&asistența socială, IT&C, Agricultură  (dependentă însă de condițiile meteo) și distribuitorii de energie&gaze și cei de apă& salubritate. Potrivit datelor Registrului Comerțului, în România cel mai mare număr de companii suspendate s-a înregistrat în 2009, când 134 mii firme au apelat la această procedură. În 2019 numărul de companii suspendate a scăzut cu 22% față de 2018 și a fost cu 90% sub maximul istoric, ajungând la 14 mii.

La nivelul întregii economii, pentru primele două luni din 2020, datele furnizate de Registrul Comerțului indică o scădere a numărului de suspendări cu 37% comparativ cu anul 2019, la 2.216 companii.

Mai mult, luând în considerare informațiile centralizate de analiștii KeysFin până în acest moment, în primul trimestru din 2020, inclusiv luna martie, numărul de suspendări s-a situat  în apropierea nivelului din aceeași în perioadă a anului trecut, respectiv la aproximativ 4.200 de companii (cele mai multe din comerț, activități profesionale și industria prelucrătoare), ceea ce arată că antreprenorii români nu s-au grăbit să-și suspende imediat activitatea. Cu toate acestea, analiștii KeysFin estimează că numărul suspendărilor va crește semnificativ în trimestrul al doilea.

ROMÂNII, INIȚIAL MAI SPERIAȚI DE LIPSA ALIMENTELOR DECÂT DE CORONAVIRUS

Pandemia de Coronavirus a adus cu ea o cerere crescută pentru produsele de bază, la care retailerii locali s-au adaptat rapid prin suplimentarea imediată a stocurilor, campanii ample de informare, prevenție și responsabilizare a populației (prin intermediul spoturilor radio, la televizor, mesaje online, dar și în magazine, prin signalistică amplasată pe podea, geamuri și în zonele de trafic). ) și prin eforturi crescute de igienizare a spațiilor. În plus, retailerii au mizat și pe dezvoltarea accentuată a unui segment devenit esențial peste noapte: comerțul online cu livrare la domiciliu.

Cu toate acestea, cererea crescută de produse a dus inițial și la creșterea prețurilor. Astfel, potrivit unei analize realizate de Consiliul Concurenței în martie, pe baza datelor din Monitorul Prețului, salamul, roșiile proaspete, laptele și merele s-au scumpit cel mai mult în luna martie a acestui an. Astfel, dacă un litru de lapte costa 3,94 lei în decembrie 2019, acesta ajunsese să coste 4,95 lei în 23 martie 2020.

Marii retaileri au reacționat rapid la sesizările clienților cu privire la scumpiri și au făcut un angajament de a plafona prețurile la produsele de bază. Primul a fost CARREFOUR ROMÂNIA care a anuțat recent că plafonează prețurile pentru 500 de produse de bază până de Paște, fiind urmat de MEGA IMAGE.

*Sunt incluse: cheltuielile cu asigurările sociale și protecția socială, impozitul pe profit, cheltuielile cu alte impozite, taxe și vărsăminte asimilate, alte impozite neprezentate la elementele de mai sus și impozitul specific unor activități.

Notă: Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei) care au ca domeniu principal de activitate unul dintre următoarele coduri CAEN: 4639 (Comerț cu ridicata nespecializat de produse alimentare, băuturi și tutun), 4711 (Comerț cu amănuntul in magazine nespecializate, cu vânzare predominanta de produse alimentare, băuturi si tutun), 4721 (Comerț cu amănuntul al fructelor si legumelor proaspete, in magazine specializate). Toate cifrele sunt exprimate în lei iar datele au fost extrase la începutul lui 2020. Estimările au la bază rata medie anuală, calculată pe o perioadă de cel puțin 5 ani.

Afaceri în infrastructură critică națională/europeană

0

Adrian Cristea (senior associate) și Adrian Zamfir (associate) – Filip & Company (foto) prezintă un comentariu pe tema „Infrastructură critică națională/europeană – ce afaceri se încadrează și în ce condiții”

Având în vedere perioada actuală și riscurile la care este supusă întreaga societate nu numai sanitar, ci și economic, este oportun să aibă loc o trecere în revistă a: (i) conceptului de infrastructură critică națională, (ii) condițiile în care o anumită societate s-ar putea încadra într-o astfel de categorie, (iii) procesului prin care o societate ajunge să dobândească acest statut, precum și (iv) obligațiile ce îi incumbă odată desemnată.

  1. Definiții relevante

Ce este de fapt infrastructura critică națională? Potrivit legii[1], identificăm mai multe condiții care trebuie îndeplinite în ceea ce privește vocația unui element, sistem sau al unei componente a acestuia de a fi identificat ca potențială infrastructură critică națională („ICN”):

  1. Trebuie să fie un element, un sistem sau componentă a acestuia. Interpretând gramatical definiția, putem observa că legiuitorul a avut în vedere o plaja a obiectului ICN-urilor destul de largă, putând fi incluse diferite obiective de interes precum:  hypermarketuri, bănci, anumite rețele specifice necesare pentru activități, ferme etc.
  2. Să se afle pe teritoriul României.
  3. Elementul, sistemul sau o componentă a acestuia este esențial pentru menținerea funcțiilor vitale ale societății, sănătății, siguranței, securității, bunăstării sociale ori economice a persoanelor.
  4. Perturbarea sau distrugerea respectivului element, sistem sau o componentă a acestuia să aibă un impact semnificativ la nivel național.

O definiție similară este dată și infrastructurii critică europeană („ICE”) – o infrastructură critică națională, a cărei perturbare sau distrugere ar avea un impact semnificativ asupra a cel puțin două state membre ale Uniunii Europene, denumite în continuare state membre. Importanța impactului se evaluează din perspectiva criteriilor intersectoriale. Acesta include efectele ce rezultă din relațiile intersectoriale de dependență de alte tipuri de infrastructuri.

Articolul va avea în vedere în principal ICN-urile în timp ce atragem atenția că ne vom afla în cazul unui ICE în eventualitatea în care impactul este la nivelul Uniunii Europene. Este de amintit că cele arătate mai jos și aplicabile ICN-urilor sunt aplicabile de asemenea și ICE-urilor, cu mențiunea că cele din urmă au un număr de obligații în plus având în vedere impactul unional al acestora.

O altă definiție relevantă este cea a serviciilor esențiale. Conform legii[2], serviciile esențiale reprezintă acele servicii, facilități ori activități care sunt sau ar putea fi necesare pentru a asigura un standard minim de trai și bunăstare a societății și a căror degradare sau întrerupere a furnizării lor, ca urmare a perturbării ori distrugerii sistemului fizic de bază, ar afecta semnificativ siguranța sau securitatea populației și funcționarea instituțiilor statului.

De asemenea, este relevantă și definiția PSO (denumire proprie O.U.G. nr. 98/2010, dar care în principiu, reprezintă un document, un plan de securitate). Astfel, PSO este definit ca documentul de planificare la nivel strategic, cu caracter operativ prin procedurile asociate, elaborat pentru fiecare ICN/ICE desemnată şi destinat realizării managementului riscurilor de la nivelul ICN/ICE, care defineşte scopul, obiectivele, cerinţele şi măsurile de securitate ale acestora. Toate ICN-urile trebuie să aibă întocmit un astfel de PSO.

  1. Împărțirea Infrastructurilor Critice Naționale în sectoare și subsectoare

Legiuitorul a creat o listă cu sectoare și subsectoare, având în vedere gama largă de zone unde putem întâlni infrastructură critică națională. Spre exemplu, avem sectoare precum: „Alimentație și agricultură” unde s-ar putea încadra hypermarketuri-le și fermele; „Financiar-Bancar” unde s-ar putea încadra băncile; sau „Tehnologia Informației și Comunicațiilor” unde s-ar putea încadra serviciile poștale sau infrastructuri de emisie radio-TV, precum și infrastructurile care permit accesul la Internet.

Mai departe, și aceste sectoare sunt împărțițe în subsectoare. Spre exemplu, sectorul Financiar-Bancar este împărțit în cinci subsectoare: Taxe și Impozite, Asigurări, Bănci, Bursa de Valori, Trezorerie și Sisteme de plăți. Toate aceste sectoare și subsectoare se pot regăsi în Anexa nr. 1 a O.U.G. nr. 98/2010.

În funcție de sectorul și subsectorul incident, există repartizată o autoritate publică responsabilă, care va îndeplini anumite atribuții prevăzute de O.U.G. nr. 98/2010 în ceea ce privește sectorul și subsectorul arondat. Spre exemplu, la nivelul sectorului de activitate „Alimentație și agricultură” sunt desemnate autorități publice responsabile Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale și Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor („ANSVSA”).

Autoritățile publice responsabile au numeroase atribuții în ceea ce privește aplicarea legislației privind ICN-urile, printre care: stabilesc criterii sectoriale/intersectoriale și praguri critice aferente de la care un element poate fi considerat ICN/ICE; coordonează activitățile specifice procesului de identificare a ICN-urilor/ICE-urilor; avizează PSO-urile (planurile de securitate) pentru ICN-urile/ICE-urile aflate în responsabilitate; propun Guvernului desemnarea unei infrastructuri ca ICN/ICE; au atribuții de verificare a îndeplinirii obligațiilor de către ICN-uri/ICE-uri, dar și altele.

  1. Procedura de identificare a ICN/ICE:
  2. Autoritățile publice responsabile identifică potențialele ICN/ICE care corespund criteriilor sectoriale și intersectoriale (a se vedea punctul IV pentru discuția privind criteriile sectoare și intersectoriale). Persoanele juridice sau private care desfășoară activități și furnizează servicii esențiale de interes național în sectoarele și subsectoarele relevante au obligația de a participa, la solicitarea autorităților publice responsabile sau a M.A.I., la procesul de identificare și desemnare a ICN/ICE.
  3. În urma procesului de identificare a potențialelor ICN/ICE, autoritățile publice responsabile propun M.A.I., prin Centrul National de Coordonare a Protecției Infrastructurilor Critice, desemnarea respectivei infrastructuri ca fiind ICN/ICE.
  4. Desemnarea ICN/ICE se aprobă prin hotărâre a Guvernului. Autoritățile publice responsabile informează proprietarul/operatorul/administratorul (în continuare „Deținătorii”)  de ICN/ICE cu privire la desemnarea acestuia ca ICN/ICE în termen de 10 zile de la intrarea în vigoare a actului normativ de desemnare.
  5. În termen de 9 luni de la desemnarea unei infrastructuri drept ICN/ICE, Deținătorii elaborează planul de securitate (PSO) prin care identifică elementele de infrastructură critică ale ICN/ICE și soluțiile de securitate existente sau care urmează să fie puse în aplicare pentru protecția acestora. Planul e transmis spre avizare autorităților publice responsabile.
  6. Autoritățile publice responsabile efectuează, împreună cu Deținătorii de ICN/ICE, o evaluare a riscurilor și amenințărilor la care sunt expuse ICN/ICE în termen de un an de la desemnarea infrastructurii critice drept ICN/ICE. Evaluarea conține inclusiv propuneri cu privire la necesitatea îmbunătățirii protecției ICN/ICE desemnate în cadrul subsectoarelor și se prezintă spre aprobare primului-ministru. Ulterior, evaluarea se realizează anual.

Trebuie menționat că termenele actuale ar putea fi scurtate prin modificări legislative (O.U.G./lege), mai ales în condițiile în care urgența ar reclama o astfel de necesitate.

  1. Criterii sectoriale și intersectoriale ce stau la baza identificării ICN/ICE:

Identificarea ICN-urilor/ICE-urilor se realizează pe baza atât a unor criterii sectoriale, aplicabile doar sectorului respectiv, cât și pe baza unor criterii intersectoriale, aplicabile tuturor sectoarelor.

În ceea ce privește criteriile sectoriale, acestea se stabilesc prin ordine ale conducătorilor autorităților publice responsabile, fiind particularizate pentru fiecare sector în parte. Spre exemplu, în sectorul „Alimentație și agricultură, criteriile sectoriale sunt stabilite prin Ordinul ANSVSA nr. 117/519/2019 pentru stabilirea criteriilor sectoriale și a pragurilor critice aferente sectorului ICN infrastructură critică națională – „Alimentație și agricultură”.

Ordinul ANSVSA amintit mai sus are în vedere mai multe aspecte. Spre exemplu, pentru hypermarketuri ar avea relevanță următoarele criterii: (i) sunt puncte critice sau elemente aparținând operatorilor economici sau organismelor guvernamentale și care, odată afectate sau distruse, pot determina: disfuncții, vulnerabilități, factori de risc, amenințări, stări de pericol, agresiuni care să influențeze major buna funcționare a societății în ansamblul ei; (ii) sunt structuri vitale care, prin imposibilitatea operatorului economic de a-și exercita funcțiunile, împiedică accesul populației la resurse vitale: sisteme de prelucrare și depozitare a produselor agroalimentare.

De cealaltă parte avem criteriile intersectoriale, care se aplică tuturor sectoarelor. Acestea sunt: (i) numărul de victime – evaluat prin raportare la numărul posibil de decese sau vătămări; (ii) efectele asupra economiei – evaluat în funcție de importanța pierderilor economice și/sau a degradării produselor sau serviciilor, inclusiv eventualele efecte asupra mediului; (iii) efectele asupra populației – evaluat în funcție de impactul asupra încrederii acesteia, suferința fizică sau perturbarea vieții cotidiene, inclusiv pierderea de servicii esențiale. Criteriile intersectoriale nu sunt cumulative pentru identificarea ICN/ICE.

  • Obligațiile și atribuțiile proprietarilor, operatorilor sau administratorilor ICN/ICE

Deținătorii de ICN-uri/ICE-uri vor avea mai multe obligații odată cu desemnarea, cum ar fi: vor desemna un ofițer de legătură în relația cu autoritățile publice responsabile pentru securitatea infrastructurii critice. În termen de un an de la desemnarea ca ICN/ICE, autoritățile publice responsabile și Deținătorii de ICN/ICE vor asigura pregătirea ofițerilor de legătură pentru securitatea ICN/ICE și a personalului desemnat să îndeplinească atribuții în domeniul protecției infrastructurilor critice în unitățile de învățământ pentru formare și dezvoltare profesională abilitate, în condițiile legii. De asemenea, elaborează pentru fiecare ICN/ICE din responsabilitate un plan de securitate (PSO) ce are caracter operativ și în care sunt definite scopul, obiectivele importante, o analiză de risc, cerințele și măsurile de securitate ale infrastructurii critice.

Un alt aspect important este că asigură securitatea infrastructurii, implementează măsuri de reducere a vulnerabilităților infrastructurii critice și asigură resursele financiare necesare organizării și desfășurării activităților de protecție a acesteia. De asemenea, informează autoritățile publice responsabile cu privire la orice modificare ce ar putea avea impact asupra infrastructurii.

Toate aceste obligații intervin doar în măsura în care se adoptă o Hotărâre de Guvern prin care Guvernul desemnează respectivul obiectiv ca fiind ICN/ICE, iar nerespectarea lor poate fi sancționată cu amenzi contravenționale care variază în funcție de încălcare de la 2.000 RON până la 30.000 RON.

În concluzie, conceptul de infrastructură critică națională vizează, intuitiv, orice element critic pentru statul român și populația acestuia în absența căruia s-ar putea naște o criză pentru populație de orice fel – energie, sănătate, aprovizionare cu alimente, economic etc. Este de reținut că această reglementare are în vedere ca prin desemnarea unui obiectiv drept ICN/ICE și impunerea obligațiilor amintite să se asigure continuitatea și siguranța respectivelor obiective, iar în niciun caz să impună inutil birocrație asupra potențialelor ICN-uri/ICE-uri.

________________

[1] Conform art. 3 lit. a) din O.U.G. nr.  98/2010 privind identificarea, desemnarea şi protecţia infrastructurilor critice („O.U.G. nr. 98/2010”)

2 Art. 3 lit. j) din O.U.G. nr. 98/2010


Producția și consumul de cultură în carantină

0

Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC) a lansat secțiunea „Cultura în carantină: Monitorizarea domeniului cultural în timpul crizei Covid-19” pe platforma  CulturadataInteractiv:

 https://culturadatainteractiv.ro/monitorizarea-domeniului-cultural-in-timpul-crizei-covid19/, cu scopul de a investiga reacția entităților din domeniul cultural la constrângerile impuse de situația de urgență națională.

Cercetarea are ca obiective producția/oferta de cultură și consumul de cultură. Întrebările puse în acest context sunt: „1. Cum se adaptează producția/oferta de conținut cultural la constrângerile impuse de situația de urgență națională? Modele de adaptare a producției. Modele de adaptare a canalelor de difuzare. 2. Cum se adaptează consumatorul de cultură la constrângerile impuse de situația de urgență națională? Cum evoluează cererea de produse culturale? Metode de susținere a sectorului cultural de către consumatori”.

Inițiatorii subliniază că „proiectul urmărește relevanța domeniului culturii în viața cotidiană, cu precădere într-un moment în care prioritățile generale ale populației sunt în proces de reorganizare. Dacă, aparent, cultura nu se încadrează în domeniile prioritare, măsurile luate de către instituții publice, private, artiști asociați și independenți, precum și de către consumatori scot la iveală faptul că domeniul culturii are o importanță majoră, mai ales în momente de criză”.

Capitolele monitorizării sunt: Context, Efecte asupra domeniului cultural, Sprijin pentru sectorul cultural, Adaptarea ofertei culturale, Adaptarea consumului cultural, Metodologie.

Până în prezent, au fost analizate 250 de instituții de cultură și actori culturali independenți care și-au adaptat activitatea la contextul crizei: teatre publice și independente, instituții muzicale (opere, teatre de operetă, filarmonici), muzee, biblioteci și edituri. Procesul de monitorizare și analiză „este gândit ca o sursă de informare ce va fi actualizată periodic în cadrul secțiunii”, în acest scop fiind așteptate informații, comentarii, mesaje pe pagina de Facebook (https://www.facebook.com/culturadata/) și e-mailuri pe adresa office@culturadata.ro.

Rompetrol sprijină lupta împotriva pandemiei, prin Crucea Roșie Română

0

KMG International, sub brandul Rompetrol, anunță că „va achiziționa în parteneriat cu Societatea Națională de Cruce Roșie din România o unitate mobilă de terapie intensivă cu 12 paturi, în valoare de 264.930 USD, ce va fi donată Departamentului pentru Situații de Urgență (IGSU), ca parte a rezervei strategice pentru protecție civilă, urmând a fi utilizată pe durata pandemiei pentru asigurarea suportului rapid acolo unde va fi cea mai mare nevoie”. Contribuția KMG International este de 200.000 USD, diferența fiind asigurată de Crucea Roșie Română din fonduri colectate prin campania „România Salvează România”.

Sprijinul total acordat de KMG International în lupta împotriva pandemiei de coronavirus se ridică la peste 400.000 USD. Prin parteneriatele companiei cu Fundația pentru Smurd și cu Asociația Dăruiește Aripi, sunt sprijinite comunitățile din Constanța, Prahova și București cu donații de carburant pentru Serviciul de Ambulanță, achiziție de consumabile medicale (măști, mănuși), aparatură medicală, reactivi pentru determinarea tipului de virus (analiza genomului pentru identificarea specificităţii naţionale şi a potenţialelor mutaţii genetice de către Institutul Cantacuzino).

Alexey Golovin, directorul Departamentului juridic și afaceri corporative al KMG International, subliniază: „Suntem alături de societatea civilă și autorități în demersul lor; solidaritatea și responsabilitatea socială sunt esențiale, dar în situații de criză acestea sunt vitale. De aceea Grupul a alocat resurse pentru gestionarea pandemiei atât în România, cât și în alte țări unde avem operațiuni – Republica Moldova și Bulgaria”.

Dr. Raed Arafat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență: „Suntem bucuroși că mesajul nostru legat de necesitatea de a avea 4 unități de terapie mobilă a fost atât de repede urmat de un răspuns afirmativ din partea Rompetrol și Crucea Roșie. Asa cum am mentionat în nenumărate ocazii, doar o pregătire complexă, din care face parte și existența unor astfel de unități mobile, ne poate ajuta să putem răspunde adecvat în astfel de situații de urgență majoră. Vă mulțumim tuturor pentru mobilizare și pentru toată susținerea arătată în aceste zile colegilor noștri. Gândurile și energia voastră pozitivă ne dau puterea să mergem mai departe și să ajutăm fiecare pacient”.

Ioan Silviu Lefter, director general, Crucea Roșie Română: „Mulțumim Rompetrol pentru susținerea acestei inițiative de a achiziționa o unitate mobilă ATI, ce va da mai multă speranță persoanelor afectate de infecția SARS-CoV2. Suntem recunoscători tuturor donatorilor, persoane fizice sau juridice, care au dat dovadă de responsabilitate si solidaritate în această perioadă de criză. Bunătatea și solidaritatea ne fac mai puternici“. 

Phonetastic GSM, donație de echipamente pentru spitale

0

Compania Phonetastic GSM, cel mai dinamic distribuitor de telefoane, tablete și smart gadget-uri pe piețele din România și UE, în parteneriat cu Asociația „Ceva Diferit”, a derulat prima etapă a campaniei „Electrocardiograma fără sfârșit”, de ajutorare a spitalelor. Beneficiari sunt: Spitalului Municipal Adjud – 1.000 de măști N95 care etanșează foarte bine și au filtru de protecție și 2.000 de măști cu trei pliuri (mai subțiri și mai permeabile, dar care pot fi utilizate în contactul direct cu pacienții infectați); Spitalul Municipal Focșani – 1.500 de măști cu trei pliuri și 1.000 de măști N95; Serviciul de Ambulanță București – 500 de căști tip Bluetooth Samsung r170, destinate personalului de teren care transportă pacienții infectați folosind izolete și care, din cauza echipamentului de protecție pe care îl poartă, nu pot pune mâna pe telefoane. 

George Mocanu, director general al Phonetastic GSM: „Am decis că este necesar să ne implicăm activ în lupta împotriva acestei pandemii și să-i ajutăm cu ce putem pe cei aflați în prima linie – medicii, personalul medical și angajații de pe ambulanțe. Observ cu bucurie că tot mai multe companii fac donații și își oferă sprijinul și sper ca numărul acestora să crească tot mai mult, pentru că spitalele au nevoie de tot suportul posibil, din partea autorităților, a companiilor, a antreprenorilor și a oricui are posibilitatea. Noi am reușit, cu pași mici, să ne mobilizăm și facem această primă donație cu ajutorul partenerilor noștri, cărora le mulțumim pentru implicarea totală. Aceasta este doar prima etapă și plănuim să continuăm să furnizăm măști, echipamente și orice ar mai avea nevoie spitalele în această perioadă deosebit de grea. Numele campaniei l-am dat gândindu-mă la ce simbolizează electrocardiograma, și anume viață. Practic, nu suntem cu toții decât o electrocardiogramă în marea scenă a lumii, iar în acest moment sunt oameni a căror supraviețuire poate depinde și de noi”.

Dr. Laurențiu Taban, medic primar ortoped la Spitalul Județean de Urgență Sf. Pantelimon Focșani, președinte al Asociației Medicale Sfântul Pantelimon: „Am primit această donație prin intermediul Asociației Sf. Pantelimon, care a fost înființată pentru a strânge fonduri destinate dotăriii spitalului, creșterii calității actului medical și organizării diferitelor evenimente. Deși asociația există de circa șase ani, aceasta este prima donație importantă, care vine într-un moment de nevoie acută. Măștile vor fi folosite de către personalul medical și vor fi distribuite cumpătat, prioritate având cei care lucrează în secțiile cel mai mult expuse, cum ar fi Boli Infecțioase, Pneumologie sau ATI.” 

Phonetastic GSM continuă identificarea spitalelor care au nevoie de ajutor și de achiziționare și furnizare de echipamente de protecție. Toți cei care pot sprijini acest demers prin donații sunt rugați să contribuie accesând contul Asociației Ceva Diferit, RO03 BACX 0000 0015 5253 9001, Unicredit Bank. 

ICPE-CA, soluții inovatoare pentru managementul epidemiei

0

Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrică ICPE-CA București anunță că „își mobilizeză resursele științifice și tehnice în sprijinul eforturilor la nivel național pentru identificarea de soluții inovatoare pentru managementul epidemiei de coronavirus. Pentru a susține acoperirea acestei nevoi urgente, ICPE-CA își coordonează eforturile în parteneriat cu  instituții de cercetare similare, agenți economici sau autoritățile abilitate și pune în slujba comunității cunoștințele, expertiza și infrastructura pentru a identifica noi soluții pentru combaterea, prevenirea sau tratarea îmbolnăvirilor cu coronavirus”. Câteva concretizări:

– colaborare cu INCD Turbomotoare Comoti, cu alte institute naționale de cercetare și universități pentru dezvoltarea unui sistem de ventilație mecanică destinat tratării persoanelor infectate cu Covid-19

– parteneriate cu agenți economici pentru producția de echipamente specifice folosind infrastructura proprie de ultimă generație pentru prototipare rapidă de tip imprimantă 3D

– parteneriat cu S.C. MGM Star Construct SRL pe baza experienței în domeniul nanomaterialelor și tehnologiilor avansate, prin ofertă de „soluții pentru funcționalizarea antimicrobiană și cu potențial antiviral a măștilor și instrumentarului medical prin depunerea de straturi subțiri nanostructurate”.

Locuri de muncă vacante

0

Agenţii economici din județul Ilfov anunță că dețin 367 locuri de muncă vacante, aflate în evidenţele Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Ilfov: 123 – pentru studii superioare, 132 – pentru studii medii, 29 – pentru muncitori calificaţi, 83 – pentru muncitori necalificaţi.

Oferta este pentru șef agenție comercială, inginer sisteme de securitate, specialist marketing, asistent manager, barman, faianțar, menajeră, paznic etc.

Condiţii de angajare, valabilitatea ofertei, informaţii despre fiecare loc de muncă: la sediul AJOFM Ilfov din Bucureşti, str. Ruginoasa, nr. 4, sector 4, la telefon (021)332.37.08/105,pe site-ul AJOFM Ilfov sau la punctele de lucru ale AJOFM Ilfov.

Recomandari pentru sustinerea mediului de afaceri

0

Patronatul Tinerilor Intreprinzatori din Romania (PTIR) face apel la solidaritate pentru depasirea crizei economice provocate de pandemia COVID-19. Criza economica va putea fi ameliorata si depasita doar printr-un efort comun al tuturor factorilor implicati: Guvern, institutii publice, institutii financiare, antreprenori si angajati.

Salutam masurile recente adoptate de Guvern pentru sustinerea companiilor si angajatilor acestora, masurile privind somajul tehnic si programul IMM Invest, insa este necesara intreprinderea de eforturi suplimentare din partea tuturor stakeholderilor.

Astfel, PTIR a realizat un set de recomandari pentru sprijinirea mediului de afaceri.

Recomandari pentru Guvern:

  • Asigurarea resurselor financiare pentru sprijinirea mediului de afaceri pe perioada starii de urgenta, dar si ulterior incheierii acesteia, pentru revenirea economica;
  • Pregatirea unor investitii majore care vor asigura venituri pentru IMM-uri si vor conduce la relansarea economiei;
  • Asigurarea imediata a platilor restante catre operatorii economici (TVA, concedii medicale, somaj tehnic etc.);
  • Asigurarea platilor pentru beneficiarii programelor guvernamentale de finantare;
  • Asigurarea existentei pe piata din Romania a echipamentelor de protectie impotriva COVID-19 la preturi decente (masti, dezinfectanti, manusi etc.), acestea fiind absolut necesare pentru protectia angajatilor si continuarea activitatilor economice;
  • Sustinerea agentilor economici care produc biocide, produse de protectie medicala, echipamente medicale si simplificarea procedurilor de obtinere a avizelor necesare comercializarii acestora, in vederea asigurarii necesarul intern din producţie proprie si reducand in acest fel dependenta de furnizorii externi.

Recomandari pentru institutiile publice:

  • Acceptarea documentelor in format electronic, evitand astfel contactul fizic si economisind timp pentru antreprenori;
  • Asigurarea suportului tehnic dedicat contribuabililor prin linie telefonica functionala (la care sa raspunda operatorii);
  • Comunicarea publica a modalitatilor de transmitere a documentelor si de depunere a declaratiilor pe perioada starii de urgenta;
  • Comunicarea publica a datelor si modalitatilor de contact pe perioada starii de urgenta;
  • Amanarea termenelor de depunere a declaratiilor fiscale si a bilanturilor.

Recomandari pentru institutiile financiare:

  • Sprijinirea IMM-urilor, in special a propriilor clienti, prin instrumente financiare, astfel incat acestea sa supravietuiasca crizei economice si sa poata relua activitatea ulterior, ramanand clienti fideli pentru o perioada lunga de timp;
  • Flexibilizarea conditiilor si a criteriilor de acordare a creditelor, avand in vedere ca acestea pot fi garantate de stat intr-un procent de 80-90%;
  • Oferirea de consultanta telefonica antreprenorilor in ceea ce priveste optiunile de finantare pe care le pot accesa;
  • Dezvoltarea si operationalizarea de solutii de amanare a ratelor sau de restructurare a creditelor firmelor afectate de criza pandemiei COVID-19.

Recomandari pentru antreprenori

  • Continuarea activitatii economice cu asigurarea tuturor masurilor de protectie pentru angajati (echipament de protectie, pastrarea distantei, asigurarea rezervelor de dezinfectant/sapun, asigurarea transportului domiciliu – loc de munca). Astfel angajatii se vor simti in siguranta, mentinand productivitatea la un nivel inalt;
  • Asigurarea tuturor masurilor de protectie pentru clienti si furnizori, in special in cazurile in care exista contact direct cu acestia;
  • Identificarea unor alternative de continuare a activitatii, cum ar fi: munca de acasa, munca in schimburi – in masura in care acestea sunt posibile;
  • Transformarea digitala a afacerii, aceasta fiind mutata on-line, pentru domeniile de activitate care permit acest lucru;
  • Mentinerea angajatilor pe o perioada cat mai mare, daca cash-flow-ul firmei permite acest lucru. Daca nu este posibila mentinerea integrala a angajatilor, recomandarea este sa se reduca partial norma de lucru, fiind foarte importanta mentinerea acestora pe termen lung;
  • Introducerea angajatilor in somaj tehnic, pe perioada starii de urgenta, dar doar daca nu exista alternative pentru mentinerea acestora activi;
  • Informarea angajatilor cu privire la situatia firmei, acestia resimtind un stres cu privire la incertitudinea locului de munca;
  • Comunicarea cu partenerii de afaceri (clienti, furnizori, banci etc) cu privire la respectarea termenelor de plata si a termenelor de livrare, inspirand incredere si profesionalism;
  • Plata la timp a impozitelor si contributiilor, in masura posibilitatilor;
  • Identificarea unor surse de finantare pentru asigurarea continuitatii afacerii (capital propriu, credite bancare, credit furnizor etc.);
  • Realizarea de donatii si sponsorizari catre spitale si organizatii implicate direct in lupta impotriva COVID-19.

Recomandari pentru angajati

  • Sprijinirea antreprenorilor prin respectarea programului de lucru, indeplinirea sarcinilor primite si intelegerea situatiei economice a firmei;
  • Respectarea normelor de protectie si igiena atat la locul de munca, dar si in afara acestuia, asigurand astfel atat protectia proprie, cat si a colegilor;
  • Respectarea traseului domiciliu – loc de munca;
  • Informarea angajatorului cu privire la anumite probleme care pot afecta desfasurarea activitatii (stare de sanatate, altele).