Educația în perspectiva 2040

0

„Educația tinerei generații din perspectiva anilor 2040. Resurse de cercetare, creativitate și inovare” a reprezentat tema dezbaterii organizate de Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES), ca etapă a proiectului inițiativă proprie „Modelul economic românesc în UE. România – Orizont 2040”, pe care îl derulează sub egida Academiei Române – Secția de Științe Economice, Juridice și Sociologie, președinte acad. Mugur Isărescu. Partener în organizarea dezbaterii și gazdă a fost Academia de Studii Economice din București.

„Educația tinerei generații, condiție esențială a evoluției în toate domeniile”

Constantin Boștină

Nevoia de educație, de formare profesională, s-a regăsit constant în dezbaterea fiecărei teme abordate în perspectiva modelului economic românesc în Europa anului 2040 – industriile viitorului, cercetare-dezvoltare-inovare, agricultură, resursele țării, finanțare, organizarea statului, relații economice internaționale – a subliniat dr. ec. Constantin Boștină, președintele ASPES: „Evoluția în toate aceste direcții este posibilă cu condiția esențială să așezăm educația tinerei generații în concordanță cu ce se întâmplă în lume. Educația este un factor de bază, care determină o activitate cât mai eficientă în toate domeniile. Realitatea arată că este necesară inclusiv o educație a clasei politice”.

„Alocările bugetare să pornească de la costurile reale, cu reducerea numărului de studenți bugetați și creșterea finanțării pe student”

Nicolae Istudor
Nicolae Istudor

În expunerea introductivă, prof. univ. dr. Nicolae Istudor, rectorul Academiei de Studii Economice din București, a enunțat două aspecte majore pentru încadrarea educației tinerei generații în modelul economic românesc 2020: „1) Pregătirea după principii moderne, cu unități de învățământ adaptate noilor cerințe de pe piața muncii, beneficiind de o legislație coerentă și sustenabilă. 2) Menținerea absolvenților în țară pentru a implementa cu succes modelul pe care noi vrem să-l construim acum”. Politicile educaționale, a subliniat rectorul ASE, trebuie legate de politici care „să stimuleze natalitatea, pentru a opri reducerea numărului de absolvenți de liceu”. În același context al prefigurărilor, profesorul Nicolae Istudor a exprimat rezerve față de preconizata coexistență a unor legi separate pentru învățământul preuniversitar, universitar și statutul cadrelor didactice și a două ministere, al educației și al cercetării. Ca măsuri în orizontul următorilor ani, a enumerat: „Alocarea locurilor bugetate pe domenii prioritare promovată treptat; accent deosebit pe antreprenoriat și pe rolul consiliilor consultative în îmbunătățirea planurilor de învățământ; finanțare pornind de la costurile reale și, de ce nu, reducerea numărului de studenți bugetați și creșterea finanțării pe student; introducerea în toate universitățile publice și private a examenului de admitere; internaționalizarea studiilor; teme de doctorat în concordanță cu cerințele economiei; pentru absolvenți, soluții de menținere în țară nu cu forța, nici cu sume de transfer ca la fotbaliști, ci prin asigurarea de locuri de muncă bine plătite și prin programarea politicilor de personal; politici pentru întoarcerea tinerilor plecați la studii sau la muncă în străinătate, experiența lor fiind benefică în armonizarea modelului românesc cu cel european”.


„Revigorarea învățământului profesional trebuie realizată prin crearea unor școli profesionale separat de liceele economice, în care să fie școlarizați în special elevii care nu promovează evaluarea națională”

Nicoleta Singureanu

Din perspectivă preuniversitară, prof. dr. Nicoleta Singureanu, directorul Colegiului Economic Hermes, a prezentat o analiză privind starea actuală a educației, în perspectiva contribuției la dezvoltarea țării în următoarele decenii. Analiza pornește de la „Contextul economico-social și politic care a influențat educația tinerei generații în ultimii 30 de ani”, sugerează „Repere pentru învățământul economic preuniversitar din perspectiva anilor 2040” cu elemente ale unui „studiu efectuat de echipa Colegiului Economic Hermes privind posibilitățile de îmbunătățire a învățământului preuniversitar economic” și „Îmbunătățirea calității managementului educațional – principala resursă în realizarea reformelor educaționale, din perspectiva anilor 2040”. Considerând că „în următorii 20 de ani, 2020-2040, învățământul românesc trebuie restructurat din temelii” și oferind câteva coordonate de care ar trebui să se țină seama, prof. dr. Nicoleta Singureanu a enunțat o serie de propuneri pentru îmbunătățirea învățământului preuniversitar economic, rezultate din studiul efectuat de profesorii Colegiului Economic Hermes:
„1) Separarea învățământului economic de învățământul tehnic și organizarea unui program liceal economic cu durata de 4 ani, program de studii economice;
2) Înființarea unui bacalaureat de tip E pentru învățământul economic, ca finalitate a programului de studii economice;
3) Restructurarea formei actuale a examenului de bacalaureat pentru învățământul economic prin introducerea la acest examen și a unor discipline economice, ca o finalitate firească a procesului de învățământ, în care mai mult de 60% din disciplinele studiate sunt discipline economice. Aplicarea acestei propuneri ar avea ca efect creșterea procentului de promovare la bacalaureat al absolvenților de liceu și implicit scăderea rândurilor șomerilor;
4) La liceele economice ar fi bine ca matematica să nu mai fie probă obligatorie a profilului la bacalaureat;
5) Bacalaureatul în forma actuală, în opinia unor colegi, părinți și elevi, nu permite flexibilitatea parcursului educațional, îngrădește posibilitatea de a urma programe de formare diferite și, prin urmare, reconversia profesională pe parcursul întregii vieți;
6) Revigorarea învățământului profesional trebuie realizată prin crearea unor școli profesionale separat de liceele economice, în care să fie școlarizați în special elevii care nu promovează examenul de evaluare națională. Aceștia pot fi calificați în meserii cerute pe piața muncii, cum ar fi comerciant vânzător, bucătar, ospătar, barman etc. În acest moment, piața forței de muncă din România se confruntă cu un mare deficit de personal calificat;
7) Revizuirea modulelor de specialitate în ceea ce privește denumirea, conținutul, competențele formate elevilor și în special ancorarea teoriei în practica economică”.

„Educația viitorului este definită de valorile pe care le clădește: încrederea, echitatea, solidaritatea, eficacitatea, autonomia”

Petru Andea
Petru Andea

Un tablou al învățământului actual și al investițiilor în programe destinate evoluției acestuia a fost prezentat de prof. univ. dr. ing. Petru Andea, secretar de stat în Ministerul Educației Naționale. Reperele majore ale cadrului strategic în care evoluează sistemul educațional sunt: „Promovarea bunei guvernanțe; asigurarea calității educației; asigurarea de șanse egale de acces și participare școlară și universitară; promovarea unui curriculum, a unor programe de studii și a unor sisteme de evaluare care să permită dobândirea de competențe relevante pe piața muncii; utilizarea noilor tehnologii; dezvoltarea învățământului profesional și tehnic (inclusiv multiplicarea parteneriatelor cu mediul economic); recunoașterea calificărilor și competențelor dobândite în toate contextele de învățare și formare; încurajarea mobilității educaționale și a cooperărilor europene și internaționale”.

Un capitol relevant în fundamentarea educației următoarelor decenii a fost rezervat în expunerea profesorului Petru Andea investițiilor în digitalizare prin programele: „Sistem Informatic de Management al Școlarității (SIMS), buget 49 milioane euro; platformă digitală cu resurse educaționale deschise (biblioteca virtuală EDULIB), buget 50 milioane euro; Wi-Fi Campus, buget 45 milioane euro; Romanian Secondary Education (ROSE), finanțat de BIRD cu 200 de milioane euro, grupul țintă fiind reprezentat de elevi din 1.000 de licee și studenți din 313 facultăți”.

Până în 2030, a spus profesorul Petru Andea, „educația din România are nevoie de: respectarea strategiilor de dezvoltare a educației indiferent de natura politică a mandatului guvernamental; alocarea unui procent din PIB către educație comparabil cu media statelor Uniunii Europene; profesionalizarea managementului educațional și promovarea unei guvernanțe orientate spre calitate și echitate; dezvoltarea instituțiilor și instrumentelor cu rol în oferirea de sprijin social elevilor din familii dezavantajate, inclusiv prin existența a suficienți asistenți sociali, consilieri, logopezi etc.; crearea unui sistem de salarizare a cadrelor didactice bazat pe merit și centrat pe atragerea de tineri talentați; implicarea părinților, a asociațiilor de elevi/studenți și a sectorului privat în guvernanța școlilor și universităților (…) Educația viitorului este definită de valorile pe care le clădește: încrederea, echitatea, solidaritatea, eficacitatea, autonomia”.


„În cazul în care educația formală nu este înlocuită imediat de formarea bazată pe competențe transversale, atunci va apărea o problemă de competitivitate a capitalului uman pe o piață unică, dar împărțită într-un nucleu și periferie”

Eugen Dijmărescu

Semnalând că la nivelul Uniunii Europene „România este țara care înregistrează cea mai mare rată a lucrătorilor (ca procent din populația activă) aflați la muncă într-un alt stat membru”, dr. ec. Eugen Dijmărescu, vicepreședinte al ASPES, a sintetizat o viziune economică „bazată pe o cercetare a decalajelor dintre România și alte state membre ale UE în domeniile educației și cercetării și pe o explorare a unor scenarii care să le reducă, prin prisma dinamicii observate a schimbării profesiilor, corelate cu avansul tehnologic”. În esență, dr. ec. Eugen Dijmărescu a subliniat: „Perspectiva aceasta este îndreptată spre înțelegerea educației ca mijloc pentru creșterea productivității capitalului uman, socotind că economia românească nu va putea fi, la orizontul proiectului ASPES, competitivă doar cu factorii naturali sau cu importul de tehnologie.

Politica publică în domeniul educației și cercetării (având în vedere decalajul dintre România și media UE) poate fi abordată din punctul de vedere al timpului de care dispunem pentru recuperarea decalajelor, respectiv a ceea ce se poate face în prezent pentru acest scop. Ciclul de educație obligatorie va dura, conform modificării legii educației, 16 ani.

Dacă această perioadă este considerată din momentul anului 2023, când cei 16 ani de școală devin obligatorii, orizontul de timp ajunge la anul 2039, adică în apropierea țintei prevăzute de demersul ASPES. În cazul în care educația formală nu este înlocuită imediat de formarea bazată pe competențe transversale, atunci va apărea o problemă de competitivitate a capitalului uman pe o piață unică, dar împărțită într-un nucleu și periferie. România va avea în continuare campioni ai olimpiadelor școlare, dar competitivitatea muncii este o problemă supusă legii numerelor mari.

Intervalul de timp ar trebui să fie grija celor care folosesc aptitudinile/calificările (angajatori) sau a celor care doresc să își însușească aptitudini/calificări (elevi/studenți/părinți). Pentru asta, este nevoie ca autonomia instituțiilor de învățământ superior să fie considerabil lărgită și deschisă și învățământului secundar, general și vocațional. Ceea ce se poate face acum se referă în principal la faptul că dezbaterea nu trebuie să cadă în capcana dificultăților în prognozarea viitoarelor calificări/aptitudini, ci trebuie să discute despre crearea cadrului necesar pregătirii profesionale pe tot parcursul vieții. Pregătirea viitorului educației și cercetării nu poate ignora că modelul economic românesc în UE nu înseamnă neapărat capital românesc, lucrători români, ci doar că activitățile se desfășoară pe teritoriul României, iar domeniile educației și cercetării vor evolua într-o societate în care inteligența artificială este deja o certitudine. Globalizarea a amplificat răspândirea transfrontalieră a tehnologiilor și a permis tuturor un acces mult mai facil la cunoștințe. Potrivit FMI, fluxul de cunoștințe dinspre liderii inovației tehnologice către economiile emergente a făcut ca în deceniul 2004-2014 productivitatea acestora să crească cu 40 la sută”.


„Noul curriculum pentru învățământul liceal este în curs de elaborare, în relație de coerență cu ciclurile primar și gimnazial”

Petre Feodorian Botnariuc
Petre Feodorian Botnariuc

Dr. Petre Feodorian Botnariuc, director adjunct al Institutului de Științe ale Educației, s-a referit la etapele reformei actuale a educației românești. Momentul declanșării acesteia este considerat anul 1995. Un aspect științific de referință în evoluția reformei l-a constituit implementarea noului curriculum pentru învățământul primar, în 2013. Au urmat elaborarea și aplicarea curriculumului pentru ciclul gimnazial. Cu deschiderea spre viitorul educației naționale, armonizate cu prognozele și direcțiile de evoluție economic în plan național și la nivel european, a anunțat
dr. Petre Botnariuc, „este în curs de elaborare curriculumul pentru învățământul liceal, în relație de coerență cu ciclurile primar și gimnazial. Ulterior, planurile cadru de învățământ pentru liceu urmează să fie agreate de Ministerul Educației Naționale”.

Experiențe, perspective și posibile discrepanțe

În cursul dialogului care a urmat, specialiști în educație și beneficiari ai resursei umane formate prin școală la diferite niveluri au adus în discuție aspecte care țin de stringența pregătirii viitoarelor generații. Prof. univ. dr. Constantin Anghelache a atras atenția asupra prefigurării unor decalaje între cererea și oferta de locuri la nivelul învățământului superior, în sensul că, fără o corelare a acestora, perspectiva este ca numărul de locuri în universități să depășească numărul de absolvenți dintr-o promoție. Avocatul Gabriel Biriș s-a pronunțat pentru o atenție deosebită acordată educației timpurii, ca bază a creșterii generațiilor care vin. Prof. Toma Mareș a vorbit despre experiența organizației pe care o conduce, Federația Internațională a Comunităților Educative Secțiunea România (FICE România), în implementarea de programe extracurriculare cu impact economico-social. Prof. ec. Valentina Capotă, inspector la Inspectoratul Școlar al Municipiului București, a semnalat elaborarea de către ISMB a unei lucrări asupra perspectivei până în 2025 a învățământul tehnic-profesional la nivelul Capitalei.

Fotografii de Cornel Constantin

Dan Armeanu (ASF): Trebuie încurajată participarea la un fond de pensii facultativ

0

Pentru a beneficia de un venit adecvat și sustenabil la pensie, în condițiile declinului demografic și creșterii speranței de viață, pe lângă contribuția la fondurile de pensii Pilon II, ar trebui încurajată participarea la un fond de pensii facultative pentru a suplimenta sursele de  venit la pensie și pentru a crește valoarea pensiei private, consideră Dan Armeanu, vicepreşedintele ASF pe Sectorul de Pensii Private.

Domnia sa a declarat: “Având în vedere faptul că, depozitele populației la bănci au crescut cu 8,8% în ultimele 12 luni, respectiv 5,2% în termeni reali, ar fi benefic ca o parte din sumele economisite să se îndrepte și spre investiții în fondurile de pensii facultative, care asigură un venit suplimentar la pensie, în condițiile unui randament ridicat pe termen lung și o dispersie prudentă a riscului. Concomitent, ar trebui avut în vedere și un calendar de creștere graduală a contribuțiilor, ceea ce ar genera pe termen lung majorarea cuantumului pensiei private”.

Rata de rentabilitate a fondurilor de pensii private Pilon II a depășit rata inflației în luna septembrie și este mai ridicată decât dobânda pe un an la depozitele la termen.

Vicepreședintele ASF a precizat: “În luna septembrie rata de rentabilitatea a fondurilor de pensii Pilon II a depășit rata inflației (4,3%), cu un procent ce variază între 0,43% și 1,52% și este, totodată, mai ridicată decât dobânda pe un an la depozitele la termen.  Rata anuală de creștere a activelor a fost de 26,15%, demonstrând că sistemul de pensii administrat privat a atins un nivel sustenabil de dezvoltare și se află într-o perioadă de consolidare și de stabilitate, în condițiile în care activele nete au depășit 13 miliarde euro în luna septembrie”.

Potrivit domniei sale, contribuțiile brute lunare au consemnat o creștere de aproximativ 13% în septembrie 2019 față de decembrie 2017, aceasta fiind determinată în principal de creșterea câștigului mediu salarial net de aproximativ 35% în ultimii 3 ani și de creșterea semnificativă a numărului de salariați.

Totodată, domnia sa a mai spus că în calitate de investitori, fondurile de pensii private au contribuit la dezvoltarea pieței de capital autohtone și la creșterea segmentului investitorilor instituționali pe termen lung și indirect la creșterea economică, prin redirecționarea eficientă a resurselor financiare disponibile.

“Ponderea investițiilor în acțiuni tranzacționate pe piața de capital din România este în jur de 20% din activul total și se ridica la o valoare de aproximativ 2,5 miliarde euro, asigurând un anumit grad de reziliență a pieței și contribuind la atingerea statutului de piață emergentă. Din perspectiva duratei obligațiilor, fondurile de pensii au de regulă un comportament investițional contraciclic, care atenuează șocurile în perioade cu volatilitate ridicată a piețelor de capital, conducând la echilibrarea pieței și asigurarea stabilității financiare”, a mai afirmat vicepreşedintele ASF.

Importanța fondurilor de pensii private în economie, este evidențiată și de mărimea activelor fondurilor de pensii private, care a fost de 5,8% din PIB, nivel atins în luna iunie 2019, potrivit domnului Dan Armeanu.

LafargeHolcim, achiziție 100% a acțiunilor Somaco Grup Prefabricate

0

Grupul LafargeHolcim, reper mondial în industria materialelor de construcții, a preluat în proporţie de 100% acțiunile companiei Somaco Grup Prefabricate, unul dintre cei mai mari producători de elemente prefabricate din beton și BCA din România. Achiziția, autorizată de Consiliul Concurenței în septembrie 2019, a beneficiat de asistenţa asigurată de Casa de Avocatură Filip & Company, cu expertiză în domeniul afacerilor. La derularea tranzacţiei au conlucrat: echipa Filip & Company coordonată de Alina Stancu Bîrsan (partener, Fuziuni și Achiziții) și Cristina Filip (partener, Fuziuni și Achiziții), echipele coordonate de Cătălin Suliman (partener, Dreptul Concurenței) și Ioana Roman (partener, Drept Imobiliar), echipa de proiect Olga Niță (counsel, negocieri și coordonarea echipei de due diligence), Georgeta Gavriloiu (counsel, supervizare și procedura de autorizare la Consiliul Concurenței a operațiunii), Andreea Bănică (associate).

Alina Stancu Bîrsan (foto), partener Filip & Company, subliniază referitor la reuşita tranzacţiei: „Suntem încântați că am putut să fim din nou alături de Holcim România, de această dată într-o achiziție importantă pentru grup și suntem convinși că această tranzacție va reprezenta unul din elementele cheie ale succesului susținut de care se bucură businessul lor în România. Îi suntem foarte recunoscători clientului nostru pentru încrederea acordată. De asemenea, suntem încă odată mândri de reușita echipei noastre”.

Delta Studio, succes internaţional pe linie

0

Lider pe piaţa internă de amenajări interioare, compania Delta Studio a primit o recunoaştere internaţională solidă prin succesul pe linie repurtat în concursul international Property Awards, regiunea Europa, competiţie de referinţă în domeniu, care premiază excelenţa în arhitectură, design și dezvoltare imobiliară: cinci premii la toate cele cinci secțiuni la care a participat, trei distincții de cinci stele, două calificări la nivel european.

Proiectele câștigătoare pe secţiuni sunt: Showroom Răzoare – premiul Best Retail Interior Romania 5 Stars Award; Moss Island – premiul Kitchen Design Award Winner; Italian Vibes – premiul Best Bathroom Design Romania 5 Stars Award; Hilton Garden Inn – premiul Best Hotel Interior Romania 5 Stars Award; Casa Moltenia – Architecture Single Residence Award Winners.

Proiectele calificate pentru competiția la nivelul Europei sunt: Best Hotel Interior Europe Nominee – Hilton Garden Inn; Best Bathroom Design Europe Nominee – Italian Vibes.

Gala International Property Awards 2019 s-a desfăşurat la Royal Lancaster Hotel, din Londra. În imaginea de la eveniment, Tudor Cartianu, CEO şi Alex Bonea, director de marketing, prezintă distincţiile obţinute (foto Delta Studio).

Primăria Bucureşti aduce şi tramvaie turceşti

0

 Primăria Municipiului Bucureşti i-a desemnat câştigători ai licitaţiei pentru tramvaie pe turcii de la Durmazlar, potrivit clubferoviar.ro. 

 „Oferta declarată câștigătoare în urma aplicării criteriului de atribuire, cel mai bun raport calitate-preț și a algoritmului de calcul asociat așa cum a fost publicat în anunțul de participare, este oferta prezentată de DURMAZLAR MAKINE SANAYI VE TICARET A.S. care s-a clasat pe primul loc și a obținut un punctaj de 99,61 puncte”, se arată în documentul „Comunicare privind rezultatul procedurii de atribuire, citat de clubferoviar.ro. 

De asemenea, Primăria Municipiului Bucureşti (PMB) i-a anunţat în luna august pe cei doi participanţi la licitaţia pentru 100 de tramvaie că perioada de evaluare a ofertelor se prelungeşte cu patru luni, până pe 15 decembrie, după ce a stat blocată mai multe luni în etapa de evaluare tehnică, potrivit Economica.net.

Tramvaiele trebuie să aibă 36 de metri, podeaua coborâtă integral şi cinci uşi duble. Contractul include, de asemenea, piesele de schimb, consumabilele, serviciile de punere în funcţiune, servicii de întreţinere, service şi remedierea defecţiunilor pe perioada garanţiei. Totodată, câştigătorul va asigura şi şcolarizarea personalului care va opera tramvaiele.

Facebook și-a schimbat logo-ul

0

Facebook a decis să-și schimbe logo-ul și acum acesta este cu majuscule, compania spunând că ar vrea ca oamenii să știe că o mulțime dintre produsele pe care le folosesc, inclusiv Instagram și WhatsApp, sunt ale grupului condus de Mark Zuckerberg, potrivit HotNews.ro.

Facebook a ajuns să aibă 35.000 de angajați și și-a extins enorm activitățile: are aplicațiile de chat Messenger și WhatsApp, are aplicația de photo-sharing Instagram, compania de gadget-uri de VR Oculus, display-urile conectate Portal, rețeaua profesională Workplace și noul proiect de criptomonede Calibra.

Facebook a cumpărat Instagram în 2012 cu un miliard de dolai și WhatsApp în 2014, pentru 19 miliarde dolari, permițând până de curând independența acestor aplicații. Lucrul acesta s-a schimbat însă și cele două aplicații sunt într-un proces de integrare cu Facebook, proces contestat de mulți.

BCE: Românii au venituri prea mici pentru a putea adera la euro

0

Nivelul scăzut al venitului mediu pe cap de locuitor reprezintă cea mai mare problemă privind convergenţa reală a României în vederea aderării la Zona Euro, cu toate că acesta nu este un criteriu formal pentru aderare, consideră specialiştii Băncii Centrale Europene (BCE), citaţi de Agerpres, precizând că unul dintre motive este legat de scumpirile accentuate din ultimii 10 ani.

 „Cea mai mare problemă (a României, n.r.) cu privire la convergenţa economică este nivelul scăzut al venitului mediu pe cap de locuitor, dar acesta nu este un criteriu formal pentru aderarea la euro”, precizează sursa citată de Agerpres.  

În același timp, reprezentanţii instituţiei financiare internaţionale au declarat, pentru AGERPRES, că Raportul de convergenţă pe 2018 arată că România se confruntă în continuare cu mai multe probleme economice şi structurale atunci când vine vorba de problema convergenţei, scrie Adevărul.ro.

Potrivit acestora, pentru a spori încrederea în sistemul financiar, autorităţile competente naţionale ar trebui să continue să îşi îmbunătăţească practicile de supraveghere, printre altele, prin respectarea recomandărilor aplicabile de organismele internaţionale şi europene relevante şi prin colaborarea strânsă cu alţi supraveghetori naţionali ai Statele membre UE din cadrul colegiilor de supraveghere.  

Clever devine Free Now

0

Clever, una dintre cele mai importante aplicaţii de mobilitate urbană din România, a anunţat, luni, că va deveni Free Now în următoarele luni, parte din grupul internaţional de mobilitate urbană “Now”, lansat de Daimler şi BMW în luna februarie a acestui an, potrivit News.ro.

”Transformarea Clever în Free Now va permite pasagerilor din România să folosească o singură aplicaţie pentru a găsi cea mai bună soluţie de transport, în regim de taxi sau transport alternativ, în România şi în peste 100 de oraşe din nouă ţări europene în care grupul operează – Germania, Marea Britanie, Irlanda, Spania, Portugalia, Italia, Polonia, Austria şi Suedia”, se arată în comunicat.

Prima etapă a lansării în România va începe prin înrolarea şoferilor Clever existenţi din Bucureşti în noua aplicaţie, urmând ca într-o etapă ulterioară să aibă loc şi migrarea în alte oraşe în care Clever operează. Aplicaţia va fi în curând disponibilă şi pentru pasageri, fiind necesar să o descarce din magazinele de aplicaţii ale Apple şi Google după lansarea oficială, potrivit sursei amintite.

Alţi jucători importanţi pe zona de mobilitate urbană, prezenţi în România, sunt Uber, Bolt şi Yango.

Prețurile din industrie au crescut

0

Prețurile producției industriale pe total – piața internă și piața externă – au crescut cu 3,06% în septembrie, față de aceeași lună a anului trecut, ritm scăzut față de cel înregistrat în luna precedentă, arată datele publicate luni de Institutul Național de Statistică (INS), scrie Profit.ro. În august, prețurile producției industriale pe total (piața internă și piața externă) au crescut cu 3,25%, față de aceeași lună a anului trecut, în scădere față de avansul de 4,2% înregistrat în iulie, potrivit sursei amintite.

În septembrie, față de aceeași lună a anului trecut, cea mai mare creștere a prețurilor s-a înregistrat în producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat (+12,71%). Pe marile grupe industriale, cel mai mare avans s-a înregistrat în industria bunurilor de uz curent (+4,27%). Prețurile producției industriale reprezintă o măsură a prețurilor solicitate de către producători pentru produsele sau serviciile livrate în primul stadiu de comercializare.

Consorţiul european CIVIS, lansat la Universitatea Bucureşti

La Universitatea din București au avut loc lansare și prezentarea Consorțiului Universitar European CIVIS – a European civic university alliance, din care universitate bucureşteană face parte împreună cu Universitatea Aix Marseille (Franţa), Universitatea Naţională şi Capodistriană din Atena (Grecia), Universitatea Liberă din Bruxelles (Belgia), Universitatea Autonomă din Madrid (Spania), Universitatea Sapienza din Roma (Italia), Universitatea din Stockholm (Suedia) şi Universitatea Eberhard Karls din Tübingen (Germania). Astfel de consorţii transnaționale la nivelul UE, universităţi europene, sunt definite prin „strategii de dezvoltare şi programe de studii comune, dezvoltate inclusiv prin colaborare cu întreprinderi, institute şi autorități locale şi ale căror rezultate se vor reflecta în dezvoltarea economică durabilă”.

Prof. univ. dr. Mircea Dumitru, rectorul Universității din București, subliniază că universităţile europene se înscriu în noua construcţie europeană, ca răspuns la provocările globale în condiţiile unei competiţii acerbe pentru resurse intelectuale.

CIVIS are drept obiectiv de esenţă educarea tinerilor în spiritul cetăţeniei europene şi promovarea educației incluzive prin „programe educaționale și de cercetare inovatoare și integrate, indiferent de granițe, limbi sau discipline academice. Universitățile partenere doresc să abordeze provocările planetare, atât la nivel local, cât și global: clima și energia, orașele și mobilitatea, sănătatea, patrimoniul cultural, digitalizarea”. Universităţii bucureştene îi revine sarcina coordonării activităţilor comune privind pedagogia inovativă, mobilitatea virtuală, multilingvismul.

În acest moment incipient, pentru România, perspectiva care se deschide pe linie academică poate fi echivalată cu şansa integrării în Uniunea Europeană, consideră prof. univ. dr. Romiţă Iucu, prorector al Universităţii din Bucureşti.