Vârfurile noutăților
din filosofia mondială a ultimilor ani
se înalță, cu siguranță, din trei direcții. Este vorba de relectura din
temelii, cu rezultate noi, a idealismului german, întreprinsă de Robert B.
Brandom, cu A Spirit of Trust: Reading of Hegels Phaenomenology (Harvard
University Press, 2019). Este vorba, apoi, de impresionantul opus, realizat de
Jürgen Habermas la împlinirea a nouăzeci de ani de viață, sub titlul Auch
eine Geschichte der Philosophie (Suhrkamp, Frankfurt am Main, 2019), în
care s-a rescris istoria filosofiei universale, de data aceasta pe linia
explorării comunicării. Este vorba, în
sfârșit, de insolitele Schwarze Hefte ale lui Martin Heidegger (Gesamtausgabe,
Vittorio Klostermann, Frankfurt am Main, 2014-2019, volumele 94-100), care
conțin una dintre abordările cuprinzătoare ale epocii.
D.D.Roșca ne spunea în studenție că Știința logicii, a lui Hegel, pe
care tocmai o tradusese, este cea mai amplă scriere filosofică a tuturor
timpurilor. Predând filosofia contemporană, în anii șaptezeci, mi-am dat seama
că Învățătura științei (Wissenschaftslehre), a lui Bolzano, le
întrece pe toate. Acum știu că cele peste patru mii de pagini de manuscris ale
lui Heidegger plasează Caietele negre, ca amploare, în fața oricărei
alte scrieri.
Pe parcursul publicării lor în volume, începută în 2014, am mai comentat Caietele
negre. Am făcut-o în „Cotidianul”, „Punctul critic” și „Tribuna”, dar și în
volumele mele Filosofi și teologi actuali (Meteor, București, 2019) și Un
cutremur în filosofie (Revers, Craiova, 2019). Nu reiau cele scrise atunci.
Mă opresc acum, după parcurgerea celui de al șaptelea volum din Caietele
negre (mai rămânând încă de publicat preț de încă două volume) cu câteva
constatări de interes larg asupra celui care a dat, cum remarca Habermas, odată
cu cartea Ființă și timp (1927), principalul produs filosofic al
secolului douăzeci.
Caietele negre nu sunt o scriere care să intereseze doar un cerc de inițiați. Elaborate
de-a lungul a peste patruzeci de ani (1931-1976), ele sunt expresia unei
priviri asupra epocii sale a unuia dintre cei mai profilați gânditori.
Dacă urmărim evoluția societății
moderne, atunci, după momentele care i-au marcat în chipuri variate istoria –
Hegel, Marx, Nietzsche, Max Weber, Husserl, Romano Guardini – a urmat momentul
creat de Heidegger, care câștigă necontenit în contur. Cu fiecare dintre acești antecesori, Caietele negre se confruntă, această
scriere fiind preocupată cel mai mult, dintre scrierile heideggeriene, de
delimitarea, prin profilare, a propriei concepții.
Caietele negre desfășoară în fața cititorului o foarte elaborată reflecție asupra epocii
trăite de Heidegger (1889-1976) – desigur exprimată în termeni proprii și dusă
la temeiuri ultime. Heidegger a fost gânditorul în stare să urce de la
chestiuni de viață cotidiană, la ultimele principii și să pună în legătură
diversele nivele și domenii ale gândirii. Reflecția sa, nu doar materia ei,
incită și dă continuu de gândit și astăzi. Ea merită o largă atenție, căci cine
nu cunoaște și nu înțelege istoria, riscă să o repete, adesea caricatural – cum
se vede lesne în ceea ce se petrece în jurul nostru.
Confruntarea din Caietele negre are ca nucleu o tematică ce nu s-a
erodat: poziționarea Germaniei în cultura lumii, începând cu anii treizeci, în condițiile
talonării de atunci dinspre bolșevismul din Rusia timpului și pragmatismul din
America; soarta Europei în contextul acelor ani, în cel al războiului și în cel
al erei postbelice; învățăturile războiului mondial pentru învingători și
învinși; soarta umanității în lumea luată sub control de dezvoltarea
tehnologiei; șansele unei refundamentări culturale. Heidegger dă reflecții elaborate
pe aceste teme.
Este reflecția unei personalități care a urcat – de la un copil firav de
dogar rural, prin studii de teologie, apoi de științele naturii și, în cele din
urmă, de filosofie, sprijinite de episcopia catolică din Pădurea Neagră, la
rangul unei mari promisiuni în filosofie și, apoi, al filosofului căutat din
diferite colțuri ale lumii. Este reflecția celui care a aderat în 1933 la
național-socialism și a devenit rector al universității din Freiburg im
Breigau, în cadrul preluării puterii de către Adolf Hitler, pentru ca, apoi, să
devină gânditor al național-socialismului și să aspire să fie inspiratorul, oarecum
„conducătorul Führerului (der Führer des Führers)”, evident, fără
succes.
Sunt reflecțiile unei personalități căreia, în 1945, în zona de ocupație
franceză, la decizia aliaților, i s-a retras dreptul de a preda în universitate
și i s-a confiscat biblioteca, pentru ca, după câțiva ani, să primească o
pensie și apoi, grație intervențiilor lui Jean Paul Sartre, Hannah Arendt și
ale altor intelectuali influenți, să i se permită să susțină conferințe publice
și seminarii private. Odată cu acestea, Heidegger a revenit în centrul atenției
internaționale.
Sunt reflecțiile unei personalități care a întors filosofarea mondială la
tema ființei, mai ales la tema ființării specific umane, captată în germană sub
termenul bogat în semnificație de “Dasein”. Heidegger a arătat definitiv
că în noțiuni uzuale – existent, ființă, ființare umană – se ascund profunde
alternative ale vieții oamenilor. Caietele negre etalează nenumărate
probe în acest sens. Acestea redeschid totodată discuția pe întrebarea pusă de
cercetători americani (Reinhard May, Heideggers Hidden Sources. East Asia
Influence on his Work, Graham Parkes, New York, 2005), cu ani în urmă: a
elaborat Heidegger, cu gândirea sa specifică a ființei (Sein), o
intuiție din vechea cultură a Chinei, care îi atrăsese atenția?
Caietele negre prezintă reflecțiile cele mai departe duse pe tema, lansată de Nietzsche,
a „nihilismului” – situația în care oamenii nu mai disting valorile și nu mai pricep ierarhia lor, ci cedează
presiunilor vieții, în loc să o ia în stăpânire. Heidegger a regândit grava temă a „nihilismului” din cultura
modernă târzie ca fenomenologie istorică a ființării umane și ființei.
În Caietele negre, găsim reflecțiile unui gânditor care a vrut să
configureze viitorul. El a sprijinit cu analize schimbarea din 1933. A fost
dezamăgit, din momentul suprimării violentea național-socialismului „popular (völkisch)”,
de turnura național-socialismului spre birocratizare și s-a retras într-un
„național-socialism spiritual”. A doua sa scriere majoră, Contribuții la
filosofie (Beiträge zur Philosophie, scrisă între 1936-1938 și
publicată abia în 1989) este, de altfel, în miez, una dintre tentativele majore
de a regândi fundamentele lumii în care trăim.
Sunt reflecții ale unui filosof care a discutat în termeni noi opțiunile
umanismului. Era clar că umanismul conceput pe suportul considerării omului ca animal
rationale nu mai poate evita nici coborârea în dictaturi, nici degradarea
în ideologii, nici înșelarea de sine. Heidegger a observat faptul și a pus în
mișcare căutarea unui suport mai profund al umanismului în însăși condiția
umană a vieții. Iar acest efort a rămas de actualitate.
Sunt reflecțiile unui om care a denunțat metafizica – ceea ce făcuse și
Hegel – dar a înaintat spre denunțarea filosofiei tradiționale. Heidegger a
cerut omului, în mod insistent, gândire. El a construit, de altfel, o concepție
cuprinzătoare asupra lumii, cu pretenția – cum a și menționat pe frontispiciul șirului
de volume din Gesamtausgabe – de a oferi „căi, nu opere (Wege, nicht
Werke)”. Apelul său la gândire sună proaspăt și acum, în fața
conformismelor mai tenace ca oricând, de astăzi.
Sunt reflecțiile unui filosof cu care cultura română a fost în contact. Heidegger
era încredințat în 1945 că este tradus în România, dar vreo editare nu știu să
se fi găsit. Un contact cu el a fost
realizat, însă, de mulți tineri din anii treizeci încoace. Cred că Nicolae
Balca și Constantin Noica l-au însușit
mai bine pe Heidegger în perspectiva unor elaborări proprii. Personal, am citit
în facultate Ființă și timp și amextins lecturile din Heidegger pentru
doctoratul meu – o teză despre elevul său, devenit notoriu, Herbert Marcuse.
Sunt, de altfel, printre cei câțiva de la noi care l-au mai văzut în viață pe
filosof, eu în 1975, în curtea casei sale, din Freiburg im Breisgau.
Prin forța lucrurilor, însă, nici Nicolae Balca și nici Constantin Noica,
nici chiar Walter Biemel, care, după emigrarea din România, a stat în relații
personale cu Heidegger, nu au cunoscut Contribuțiile la filosofie, sau nu le-au comentat, și nici Caietele
negre. Acestea din urmă au fostcunoscute, de altfel, mult mai târziu.
Se poate spune că abia cei care trăim astăzi avem ocazia să analizăm opera
lui Heidegger incluzând aceste două scrieri de importanță crucială. Prin ele,
un Heidegger destul de diferit se conturează. Am căutat să fac față situației
articulând o interpretare și elaborând volumul întitulat Heidegger, ce
se află acum în curs de tipărire.
Teza pe care o apăr este aceea că – după cele două praguri,
ce au expresia deplină în volumul Contribuții la filosofie și în seria
de volume Caietele negre,– suntem obligați la a verifica aproape tot
ceea ce s-a generalizat despre Heidegger. Accentuez, ceea ce s-a generalizat!
Altfel spus, a sosit timpul să abordăm din nou, dar în coordonate noi, opera
sa, chiar dacă analize de până acum „zonale”, circumscrise, din perimetrul
interpretărilor deja existente, rămân valabile.
„Ochelarii” cu care exegeza heideggeriană ne-a obișnuit
este privirea acestei opere fie ca dezvoltare a fenomenologiei lui Husserl, pe
direcția surprinderii și mai adânci a subiectivității inerente cunoașterii, fie
ca „ontologie fundamentală” a ființării specific umane (Dasein), așadar
oarecum kierkegaardian, fie ca abordare a modernității, cum o privesc analize
americane, fie ca „introducere a nazismului în filosofie”, cum susțin unii
comentatori francezi, fie ca nouă justificare a antisemitismului. Primele patru
volume (Gesamtausgabe 94-97), Caietele
negre auși alimentat ultima interpretare.
Ansamblul scrierilor lui Heidegger puse mai nou în
circulație ne obligă, totuși, la un pas în plus. Sunt de părere că refuzul
șocant al lui Heidegger de a retracta formulări din anii treizeci și opinia sa blocată
în refuzuri, pe care istoriografia nu le poate justifica, asupra celui de Al
Doilea Război Mondial și tragediilor sale,sunt legate de orgoliu, de voința de
a nu părea oportunist. Ele sunt legate și de faptul că Heidegger era pe
direcția unuiproiect ce abia azi devine clar.
Spus mai exact, în tentativa sa de a croi calea spre un
„un nou început” al „culturii occidentale”, dar rămânând în linie cu grecii
perioadei presocratice, Heidegger a vrut să ajungă la dislocarea cărții
fondatoare a Occidentului, a Europei în întregime, care este Biblia și
care este, se știe bine, iudaică la origini. Foarte probabil, Heidegger
reprezintă în cultura modernă cel mai clar năzuința găsirii alternativei la Biblie.
Numai din perspectiva acestui proiect se pot integra în mod
coerentdiversele sale scrieri, ca și, de altfel, manifestările vieții lui.
Editorul Caietelor negre a observat, pe bună dreptate, că nu există la Heidegger antisemitism elaborat. Există, însă, o prelucrare a unor perorații ale antisemitismului din jurul său din punctul de vedere al „istoriei ființei”, adus la formulare sistematică înContribuțiile la filosofie. Ca urmare, la Heidegger găsim ceva relativ nou – „antisemitismul înscris în istoria ființei” (Peter Trawny, Heidegger und der Mythos der jüdischen Weltverschwörung, Vittorio Klostermann, Frankfurt am Main, 2015, p.157-178). Acesta nu este de eludat, fiind literal, exprimat în Caietele negre.
Dar Heidegger nu s-a oprit aici. El mărturisea că “drumul
gândirii mele nu duce la o filosofie, nici nu are intenția să întemeieze încă
și mai radical filosofia de până acum. …Drumul gândirii mele este un drum în
domeniul adevărului ființei înseși, din care abia se decide ce devine filosofia
– dacă nu cumva ea este tocmai la sfârșit și fiecare încercare de filosofare
antrenează cu sine o negare a gândirii” (GA 98, p.269-270). Pe acest drum Heidegger
a rupt nu doar cu iudaismul, ci și cu creștinismul. El consemna:“Eu nu sunt
creștin pentru că nu pot fi. Eu nu pot fi căci, vorbind în termeni creștini, nu
am grația. Eu nu o voi avea niciodată câtă vreme drumul meu este epuizat de gândire
(zugemutet bleibt). Gândirea însăși este prăpastia pentru credință”
(GA97, p.199). În mod sesizabil, Heidegger vizează o denunțare mai departe – de
data aceasta a Dumnezeului lui Abraham, care este Dumnezeul Bibliei,
Dumnezeul iudeilor și creștinilor.
În zilele noastre, fostul nostru compatriot Michael Chighel
scrie justificat că nu este vorba de antisemitism la Heidegger, ci de un anti-
mai adânc. Este un „anti-adamism”, sinonim cu „păgânismul” (Michael Chighel, Kabale.
Hebräischer Humanismus im Lichte von Heideggers Denken, Vittorio
Klostermann, Frankfurt am Main, 2020, p.280). A spus-o, într-un fel, chiar
Heidegger când, în Caietele negre, a speculat asupra numelui său: „Heid-egger:
unul care, păgân (Heide), întâlnește un câmp necultivat și o grapă. Dar
grapa trebuie să lase să meargă înainte, o lungă perioadă de timp, un plug,
prin câmpuri de piatră“ (GA 97, 62). Caietele negre oferă diverse probe
ale „păgânismului” heideggerian.
În opinia mea, Heidegger a rămas tributar îngustării inițiale a opticii sale asupra Europei și, desigur, anilor treizeci. Azi, gândim diferit, căci cunoaștem mult mai bine lucrurile. Europa și ceea ce Heidegger numește „cultura occidentală”, stau, cum deja Nietzsche a observat, pe multiple filoane – de fapt, pe „triunghiul Jerusalim-Atena-Roma” (cum am detaliat în contribuția la volumul Klaus Dethloff, Ludwig Nagl, Friedrich Wolfram, Hrsgs., «Die Grenze des Menschen ist göttlich». Beiträge zur Religionsphilosophie, Parerga, Berlin, 2007, pp.69-105). Heidegger a exploatat un filon și un unghi, împotriva celorlalte. La Kant republicanismul Romei era nucleul înțelegerii, la Kierkegaard, creștinismul inițial. Heidegger ia vechii greci ca un astfel de nucleu și se opune restului. Aceastăopțiune îl singularizează.
Noile constelații ale lumii, în care deja s-a intrat în
anii noștri, destinul Europei, al „culturii occidentale”, cu implicațiile lor,
sunt din nou pe agenda gândirii. De aceea, a gândi problema ființări umane (Dasein)
și a ființei (Sein), dar a fi gata să ieși din eroarea lui Heidegger
luând în seamă date vechi ale Europei, pe care el le-a ocolit, și date noi, pe
care istoria lumii le-a ivit, este mai mult decât actual.
Publicarea Caietelor negre a fost o surpriză de proporții. Heidegger
plasase în arhiva culturii germane de la Marbach manuscrise în forma unor
caiete învelite în mușama neagră, destinate posterității, urmând să se încheie cu
ele ediția Gesamtausgabe, pe care el însuși o contractase cu editura.
Curiozitatea umană a făcut ca aceste caiete să se publice mai devreme decât
fusese stabilit. Se pune întrebarea: mai pot fi surprize după surpriza Caietelor
negre?
Așa cum astestă deceniile de după dispariția gânditorului, se intră în
arhive și se găsesc noi texte. Arhivele epocii sale sunt, în principiu,
deschise, dar stăruie două întrebări. Este totul în arhivele accesibile? S-a
exploatat tot ce se putea din arhive? Cred că răspunsul este negativ. Oricum,
încă nu este posibilă o monografie Heidegger. Anii ce vin vor fi tot ani cu
surprize de diferite ponderi, relative la Heidegger și epoca sa.