Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din România (ACDBR) a retrimis Primului Ministru al României o petiției prin care solicităm declararea DISTRIBUȚIEI DE BUNURI SECTOR STRATEGIC, împreună cu alte sectoare economice vitale pentru populție, precum sănătatea, siguranța publică, transportul de mărfuri, industria alimentară și să creeze pachete specific sectoriale cu de măsuri de intervenție guvernamentală, în spiritul Comunicării Comisiei Uniunii Europene din 19 martie 2020 privind Cadrul temporar pentru măsurile de ajutor de stat pentru sprijinirea economiei și a Deciziile Parlamentului European din 26 martie 2020 privind răspunsul comun al UE la pandemia COVID 19.
Este important ca Guvernul să garanteze securitatea populației prin luarea de măsuri ferme, fără precedent, prin care să asigure funcțiile vitale ale societății și să comunice coerent și transparent aceaste măsuri.
ACDBR trage public un semnal de alarmă că, dacă Guvernul nu se va ridica la nivelul momentului, EXISTĂ RISC MAJOR DE SECURITATE ALIMENTARĂ, adică să apară sincope în asigurarea hranei populației. Suntem cei care asigurăm fluxul neîntrerupt de marfă între producători și magazinele în care intră clienții finali. 44% din populația României traiește în mediul rural, unde există doar magazine aprovizionate de noi.
Chiar dacă există stocuri iar producția alimentară este la capacitate 100%, aceste bunuri alimentare trebuie distribuite către marile rețele comerciale și către magazinele alimentare de proximitate. Ca și în cazul sistemului sanitar, este posibilă apariția blocajelor comercianților, ceea ce va duce imediat la disfuncții majore în asigurarea cu alimente a populației. Subliniem că distribuitorii și comercianții de alimente și bunuri de larg consum suntem în prima linie și, solidari cu autoritățile publice, încercăm să ne achităm de sarcina socială ce ne revine.
Dar pentru optima funcționare a lanțului alimentar și a distribuției de alimente avem nevoie de suport imediat. Solicitările noastre adresate Primului Ministru și Ministerului Economiei sunt:
1. Analiza Guvernului asupra gradului de risc sectorial în economie cu incidență critică asupra populației și stabilirea Sectoarelor strategice.
2. Facilitarea accesului la mijloace sanitare performante de protecție împotriva infectării cu Covid 19 pentru toți angajații din domeniile comerț cu ridicata și comerț cu amănuntul.
3. Plata debitelor Statului către toți operatorii economici în maximum 15 zile, cu efectuarea ulterioară a controlului legal.
4. Acordarea unor finațări nerambursabile directe de către Guvern întreprinderilor aflate în dificultate, din cauza efectelor directe sau indirecte asupra acestora generate de intervenția statului.
5. Achitarea în totalitate şi direct din bugetul de stat a indemnizaţiei aferente concediilor medicale pentru angajații bolnavi de coronavirus sau aflați în carantină sau autoizolare.
6. Amânarea plății tuturor obligațiilor fiscale ale tuturor contribuabililor pe perioada stării de urgență plus două luni de la încetarea acesteia, fără calcularea penalităților de întârziere.
7. Suspendarea plății ratelor, a dobânzilor la credite, linii de credit și leasing-uri tuturor contribuabililor pe perioada stării de urgență plus două luni de la încetarea acesteia, fără calcularea penalităților de întârziere, fără capitalizarea dobânzii. Aceasta este măsura reprezintă realul suport acordat de Guvern și nu doar o garantare a veniturilor viitoare ale băncilor.
8. Crearea de către Guvern a unor scheme de împrumut bancar garantate de stat, cu dobândă subvenționată 100%.
9. Nediscriminarea prin actele normative elaborate a antreprenorilor în funcție de codurile CAEN ale acestora.
10. Crearea unor Comitete de urgență pe sectoare economice, care să analizeze situația existentă, să anticipeze efectele pe termen imediat, scurt și mediu, totodată să formuleze, clar și în raport cu normele legale incidente, măsurile și normele de aplicare ce pot fi propuse spre aprobare și promulgare de către Guvern. Comitetele pot fi formate din reprezentanți ai asociațiilor/patronatelor, ministerelor sectoriale și ai Ministerului Finanțelor Publice, Ministerului Justiției și Ministerului Afacerilor Interne, astfel încât activitatea să fie una obiectivă, eficienta și rapidă în elaborarea și propunerea soluțiilor optime.
11. Acordarea de către Guvern a prezumției de nevinovăție tuturor contribuabililor și, în consecință, debirocratizarea măsurilor luate de Guvern prin OUG-urile deja adoptate, astfel încât acestea să fie operabile imediat și fără constrângeri inutile.
Comunitatea bancară din România va sprijini prin orice măsuri necesare clienții afectați financiar de noul coronavirus (COVID 19), pentru a preveni o criză la nivel economic și social.
Recomandăm evitarea de moratorii generalizate, care nu ajută economia, populația, companiile și slăbesc sistemul bancar.
Comunitatea bancară solicită echilibru și rațiune economică în deciziile de politici publice pentru a ne asigura de disponibilitatea resurselor sistemului pentru o criză economică de durată.
Asociația Română a Băncilor (ARB) și Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR), organizații care reprezintă toate instituțiile bancare active pe piața românească, consideră că abordarea individuală a cazurilor clienților, persoane fizice și juridice, afectați de pandemia de COVID-19 reprezintă cea mai corectă și eficientă abordare pentru soluționarea reală a dificultăților financiare ale clienților, fără afectarea lichidității sistemului bancar. Economia are nevoie de soluții individualizate pentru clienții băncilor și recomandăm evitarea de moratorii generalizate din partea autorităților, necalibrate corespunzător, ce aplică măsuri “universale”, de amânare a ratelor chiar și până la 9 luni, care pot conduce la afectarea gravă a lichidității sistemului bancar și care nu soluționează pe fond diversitatea de situații cu care se confruntă clienții. Impunerea de soluții generalizate, fără studii de impact, nu ajută economia, populația, companiile și în niciun caz revenirea economică viitoare. Băncile au înțeles situația specială prin care trec mulți dintre clienți în această perioadă însă, pentru promovarea unor principii de creditare corecte și sănătoase, consideră că orice perioadă de amânare a rambursării ratelor, absolut necesară, ar trebui avută în vedere pe baza analizei instituțiilor de credit, de la caz la caz, și cu identificarea de soluții suplimentare. Comunitatea bancară solicită echilibru și rațiune economică în deciziile de politici publice pentru utilizarea optimă a resurselor economice ale sistemului financiar, astfel încât să nu rămânem fără tracțiune în activitatea de creditare și mai ales, să nu fie afectate lichiditatea și capitalizarea băncilor, care vor fi principalele motoare de redresare economică în viitorul apropiat. Responsabilitatea în alocarea resurselor va fi definitorie în evoluția sistemului bancar și a economiei României în perioada post criză de sănătate și în recesiunea economică ce va urma. Aceste măsuri au rolul de a conserva capacitatea băncilor, în calitatea lor de Infrastructură Critică Națională, de a rămâne solid capitalizate și cu indicatori de lichiditate în acord cu reglementările naționale și internaționale, pentru a evita afectarea stabilității financiare. Considerăm că economia României are nevoie să rămână agilă și că trebuie să dimensionăm stimulul de amânare a plății ratelor pe o perioadă adecvată. Utilizarea resurselor sistemului financiar e necesar a se face cu înțelepciune, pentru a le putea avea la dispoziție și după această perioadă de eforturi deosebite. Efortul sistemului bancar de susținere a clienților persoane fizice și juridice trebuie bine dozat către clienții care întâmpină cele mai acute dificultăți financiare în contextul pandemiei și nu întregii economii nediscriminat, pentru a ne asigura de disponibilitatea resurselor sistemului pentru o criză economică de durată. Comunitatea bancară din România salută decizia Băncii Naționale a României de flexibilizare a cadrului normativ și este hotărâtă să sprijine ferm clienții afectați financiar de noul coronavirus (COVID 19), pentru a preveni o criză la nivel economic și social. În consecință, așa după cum subliniază și Banca Națională a României în informările sale, creditul nu trebuie reclasificat, iar instituția bancară nu trebuie să constituie provizioanele pe sumele datorate, ca urmare a restructurării. Prin flexibilizările solicitate de comunitatea bancară și introduse la cadrul normativ prudențial, sistemul bancar poate să răspundă eficient nevoilor clienților care întâmpină dificultăți financiare și să asigure necesarul de finanțare atât de necesar pentru repornirea motoarelor întregii economii. De asemenea, toate facilitățile oferite de bănci trebuie să nu conducă la un dezavantaj competitiv în raport cu ceilalți creditori din piață.
Astăzi, 30 martie, Comisia a emis noi orientări practice pentru a se asigura că lucrătorii mobili din UE, în special cei care exercită ocupații critice în lupta împotriva pandemiei provocate de coronavirus, pot ajunge la serviciu. Sunt incluși aici, printre alții, lucrătorii din sectorul sănătății și din sectorul alimentar, precum și din alte servicii esențiale cum ar fi cele de îngrijire a copiilor și a persoanelor în vârstă, ca și personalul critic pentru serviciile de utilități publice.30/03/2020
Împreună cu Liniile directoare privind punerea în aplicare a restricției temporare a călătoriilor neesențiale către UE, emise tot astăzi, aceste orientări răspund solicitărilor formulate de liderii UE la 26 martie și urmăresc să abordeze preocupările practice ale cetățenilor și ale societăților afectate de măsurile luate pentru a limita răspândirea coronavirusului, precum și ale autorităților naționale care pun în aplicare măsurile.
Deși este de înțeles că statele membre au introdus controale la frontierele interne pentru a limita răspândirea coronavirusului, este imperios necesar ca lucrătorii critici să poată ajunge fără întârziere la destinație.
Nicolas Schmit, comisarul pentru locuri de muncă și drepturi sociale, a declarat: „Mii de femei și de bărbați care lucrează din greu pentru a ne garanta tuturor siguranța, sănătatea și alimentele trebuie să traverseze granițele din UE pentru a merge la serviciu. Este responsabilitatea noastră a tuturor să ne asigurăm că ei nu sunt împiedicați să circule, luându-ne în același timp toate măsurile de precauție pentru a evita răspândirea în continuare a pandemiei.”
Orientările publicate astăzi identifică o serie de lucrători care exercită ocupații critice și care se consideră că este vital să continue să circule liber în UE. Lista inclusă în aceste orientări nu este exhaustivă. Printre exemple se numără specialiștii din domeniul sănătății, lucrătorii din sectorul de îngrijire a copiilor și a persoanelor în vârstă, oamenii de știință din sectoarele conexe celui al sănătății, persoanele de care este nevoie pentru a instala dispozitive medicale vitale, pompierii și polițiștii, lucrătorii din transporturi, precum și persoanele care lucrează în sectorul alimentar. Comisia îndeamnă statele membre să instituie proceduri specifice rapide și neîmpovărătoare pentru a asigura o trecere ușoară a frontierei de către acești lucrători frontalieri, inclusiv controale medicale proporționale.
Pe lângă referirile la aceste categorii specifice de lucrători, orientările precizează de asemenea că statele membre ar trebui să le permită în general lucrătorilor frontalieri să continue să treacă frontiera dacă încă mai este permisă munca în sectorul în care activează aceștia în statul membru gazdă. Statele membre trebuie să-i trateze pe lucrătorii frontalieri la fel ca pe lucrătorii naționali.
În privința lucrătorilor sezonieri, în special din sectorul agricol, se solicită statelor membre să facă schimb de informații cu privire la diferitele nevoi ale acestora la nivel tehnic și să stabilească proceduri specifice pentru a asigura o trecere ușoară a frontierei de către acești lucrători, în scopul de a răspunde deficitelor de forță de muncă rezultate în urma crizei. Lucrătorii sezonieri din agricultură îndeplinesc, în anumite situații, funcții critice de recoltare, de plantare și de îngrijire. Într-o astfel de situație, statele membre trebuie să le trateze pe aceste persoane ca pe niște lucrători critici și să le comunice angajatorilor necesitatea de a furniza protecție adecvată în materie de securitate și sănătate.
Comisia va continua să identifice, împreună cu statele membre, bunele practici care pot fi extinse în toate statele membre, pentru ca lucrătorii să își exercite ocupațiile esențiale fără a fi împiedicați de obstacole nejustificate.
Context
Pandemia provocată de coronavirus a dus la introducerea unor măsuri fără precedent în statele membre ale UE, inclusiv reintroducerea controalelor la frontierele interne.
Lucrătorii frontalieri, lucrătorii detașați și lucrătorii sezonieri locuiesc într-o țară a UE, dar lucrează în alta. Mulți dintre ei au o importanță crucială pentru statul membru gazdă, de exemplu pentru sistemul de sănătate, pentru furnizarea altor servicii esențiale, inclusiv instalarea și întreținerea echipamentelor și a infrastructurilor medicale, sau pentru asigurarea aprovizionării cu bunuri de primă necesitate. Este esențial așadar să existe o abordare coordonată la nivelul Uniunii Europene.
La 26 martie, șefii de stat sau de guvern au declarat: „Vom aborda de urgență, cu asistență din partea Comisiei, problemele restante referitoare la cetățenii UE care sunt blocați la frontierele interne ale UE, neputându-se întoarce în țările lor de origine, și la lucrătorii transfrontalieri și sezonieri care trebuie să aibă posibilitatea de a-și continua activitățile esențiale, evitând în același timp răspândirea în continuare a virusului.” Orientările prezentate astăzi reprezintă răspunsul imediat al Comisiei la această solicitare, împreună cu Liniile directoare privind punerea în aplicare a restricției temporare a călătoriilor neesențiale către UE, prezentate de asemenea astăzi, care includ repatrierea cetățenilor UE.
Volumul total al primelor brute subscrise a crescut în 2019 cu aproximativ 11%, susținut de o evoluție solidă pe segmentele Asigurărilor de Sănătate, Property și Casco;
Profitul brut,conform standardelor de raportare IFRS în scop de consolidare,a ajuns la peste45 milioane lei;
Valoarea totală a despăgubirilor plătite de companie a fost de peste 820 milioane lei.
OMNIASIG Vienna Insurance Group a continuat strategiasa de dezvoltare sustenabilă și în 2019și și-a menținut evoluția ascendentădin ultimii ani,înregistrând ocreșterede aproximativ11% a primelor brute subscrise, comparativ cu anul precedent.
În 2019, valoarea totală a primelor brute subscrise de companie a depășit suma de 1,3 miliarde lei, iar profitulbrut, înregistrat conform standardelor de raportare IFRS în scop de consolidare, a fost de peste 45 milioane lei. Volumul total al despăgubirilor plătite de companie în anul precedent a fost puțin peste suma de820 milioane lei.
”Și în 2019 ne-am concentrat pe susținereacu precădere a segmentelor de asigurări non-auto, în conformitate cu strategiade dezvoltare sustenabilă, pe termen lung, a companiei. Rezultatele pozitive și evoluția stabilă din 2019 subliniază faptul că strategia noastră are efectele scontate. Totodată, pentru OMNIASIG, angajațiiau un rol esențial în atingerea obiectivelor de business, astfel căacordăm în permanență o atenție deosebită îmbunătățirii mediului de lucru și a condițiilor oferite acestora.
Anul trecutne-am orientat foarte multși către segmentul de responsabilitate socială, venind în sprijinul comunității cu proiecte și acțiuni de CSR și voluntariat complexe. Pentru 2020, avem un plan de acțiune integrat, care ne va permite să ne adaptăm noului context economic generat de criza coronavirus,păstrând, în același timp și trendul nostru de dezvoltare ascendentă.Acum, la împlinirea a 25 de ani de activitate a OMNIASIG în România, angajamentul nostru pe termen lung rămâneacelași –de a face din performanță o tradiție, pe toate segmentele de activitate ale companiei, păstrând, totodată,preocuparea noastră constantăîn a oferi produse și servicii de calitate, adaptate nevoilor și cerințelor clienților noștri.”
În concordanță cu strategia companiei de dezvoltare a liniilor de asigurări non-auto, s-a remarcat o tendință de creștereșiîncazulasigurărilor de tipProperty(Asigurările de incendiu și calamități naturale), subscrierile din 2019 crescând susținut cu aproximativ 8%față de anul precedent.
Pe segmentul asigurărilor auto (Casco și RCA)compania a înregistrat o creștere ușoarăa volumului total de prime brute subscrise față de anul 2018, însumând cumulat pe cele două linii prime brute subscrise în valoare de peste 880 milioane lei. Valoarea totală a despăgubirilor plătite pe segmentul asigurărilor auto, Casco si RCA cumulat,a crescut în 2019 cu aproape 20% față de anul anterior.Segmentul asigurărilor Casco a consemnat oevoluție semnificativă de peste 15%,în timp cepe linia asigurărilor de răspundere civilă a autovehiculelor (RCA), volumul primelor brute subscrise a rămas constant.
Numărul de reclamațiiînregistrateunic per petentși per caz de către OMNIASIG Vienna Insurance Group îndescursulanului 2019 a fostîncuantum de 725, întimpcenumărulreclamațiilorsoluționatefavorabil a fost de 115, restulfiindneîntemeiate. Raportat la numărulpolițelor de asigurareemise de companieîn2019şi care nu au fostanulate, numărul de petițiiînregistrateunic per petentși per cazreprezintădoar0,05% dintreacestea.
Totodată, raportat la numărul de dosare de daunăavizateînaceastăperioadă, numărul de reclamațiiînregistrateunic per petentși per cazreprezintă0,41% dintreacestea.
OMNIASIG evaluează, începândcuanul 2015, nivelulcalitățiiserviciiloroferitecliențilorprinsistemul de măsurare Net Promoter Score (NPS) validat la nivelinternațional. Clienții care au avut un dosar de daună la OMNIASIG suntrugațisăevaluezeexperienţaavutăşimodalitatea de instrumentare a daunei, satisfacţiaasiguratuluişicalitateaserviciiloroferitefiindmăsurateîntr-un sistemeficient, pe o scală de la 1 la 10. Rezultatul NPSîn 2019, la nivelgeneral, a fostde 86,69%, încreșterecu1,69% față de anul 2018.
OMNIASIG Vienna Insurance Groupeste o societate administrată în sistem dualist, a cărei conducere este asigurată de Directorat, sub supravegherea și coordonarea Consiliului de Supraveghere. Compania are un portofoliu de peste 100 produse şi o reţea teritorială extinsă.
Vienna Insurance Group (Wiener Versicherung Gruppe) esteprincipalul expert pe piațaasigurărilorîn Austria precum şiîn Europa Centralăşi de Est. Grupul cu o tradiţieîndelungată, branduriputerniceşi o relaţieapropiată cu clienţiiesteformat din aproximativ 50 de companii din 30 de ţări. Ceipeste 25.000 de angajaţi ai Vienna Insurance Group au grijă de nevoile de zi cu zi ale peste 22 de milioane de clienți. Acțiunile VIG sunt cotate pe Bursa de Valori din Viena din 1994 șibeneficiază de un rating A+ cu perspectivăstabilă din parteareputateiagențiiinternaționale de rating Standard & Poor’s. Acestaestecelmai bun rating al uneicompanii din indicele ATX, principalulindice al Bursei de Valori din Viena. Vienna Insurance Group colaboreazăîndeaproape cu Erste Group, ceamai mare bancă de retail din Europa Centralăși de Est.
Pachetul „Bun Venit!”, lansat de
curând de CEC Bank, poate fi accesat 100% online cu ajutorul unei soluții
dezvoltate în cadrul unui parteneriat strategic Deloitte-FintechOS
București, 30martie 2020–Deloitte România și FintechOSau creat și implementat soluția tehnică apachetului„Bun
Venit!”, pe care CEC Bank a integrat-o cu sistemele proprii lansând
astfel, în luna martie, un proiect amplu de digitalizare a produselor și
serviciilor oferite clienților din România și de peste hotare.„Bun Venit!”poate
fi accesat 100% online și include cont curent, card de debit și acces la
serviciul Mobile Banking.Acest proiect este printre primele finalizate în
cadrul parteneriatul strategic dintre Deloitte România și
FintechOS, prin care cele două
entități oferă instituțiilor financiare soluții detransformare digitală și de automatizare a proceselor de business.
„Accesul la servicii bancare este esențial pentru public
și pentru economie. Deschiderea conturilor de la distanță, fără
deplasări la ghișeele băncii și fără hârtii este un proiect esențial pentru CEC Bank și poate contribui la creșterea
incluziunii financiare, în condițiile în care peste 90% dintre români au acces
la internet de pe mobil. Ne bucurăm că, pe lângă serviciile bancare la distanță
pe care le aveam deja în portofoliu – Internet Banking, Mobile Banking,
servicii prin telefon – acum, le dăm posibilitatea românilor din țară și din
diaspora să devină clienți CEC Bank, 100% online”, a declarat Bogdan Neacșu, președinte director general
al CEC Bank.
Soluția tehnică folosită permite clienților să parcurgă online toate etapele necesare deschiderii
pachetului,care include cont curent, card de debit și serviciul Mobile Banking.
Procesul presupune mai multe niveluri de securitate, printre care verificarea aplicantului,
utilizarea unor algoritmi de inteligență artificială pentru recunoașterea datelorși
recunoaștere facială, precum și apel video cu angajați ai
băncii. Contractul este finalizat cu ajutorul semnăturiielectronice calificate,
după carebanca îl trimite prin e-mailclientului.Deschiderea contului curent din cadrul pachetului „Bun
Venit!”și accesul la Mobile Banking se realizeazăimediat după finalizarea
procesului de înregistrare online, iar cardul este emisși trimis prin poștă la
adresa indicată de client.
„În contextul actual, în care mobilitatea oamenilor este
limitată pe fondul pandemiei de COVID-19, nevoia de soluții tehnice care să
ofere acces digital de la distanțăla servicii financiare este mai mare decât oricând.
Băncile și asigurătorii din România au făcut progrese admirabile în acest sens,
însă, în prezent, mai mult de jumătate dintre jucători încă nu oferă
posibilitatea deschiderii de la distanță a unui pachet de servicii bancare,
care să includă cont curent, card de debit asociat și mobile banking”, a declarat Vladimir Aninoiu, Director Tehnologie în cadrul practicii de Consultanță a Deloitte România.
„Pentru toate companiile este important, acum, să asigure
continuitatea businessului. Noi suntem alături de clienții noștri, 24 de ore
din 24, pentru a identifica rapid cele mai potrivite soluții, adaptate la
situația actuală, cu impact pe termen lung. Suntem bucuroși să dezvoltămtehnologia
viitorului și să o aducem accelerat în
prezent”, a declarat
Teodor Blidăruş, CEO FintechOS.
În cadrul parteneriatului strategic Deloitte-FintechOS,
echipa de tehnologie din cadrul practicii de consultanță a Deloitte România
gestionează procesul de personalizare și de implementare de soluții de transformare
digitală bazate pe tehnologia FintechOS. Tehnologia creată de FintechOS le permite băncilor și companiilor de
asigurări să îmbunătățească experiența clienților, oferindu-le o interacțiune
complet digitală prin automatizarea inteligentă a proceselor, precum și
produse și servicii hiper-personalizate.
Despre Deloitte
Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit,
consultanță, servicii juridice, consultanță financiară și managementul
riscului, servicii de consultanță fiscală și alte servicii adiacente către
clienți din sectorul public și privat provenind din industrii variate. Patru
din cinci companii prezente în topul Fortune Global 500® sunt clienți Deloitte,
prin intermediul rețelei sale globale de firme membre care activează în peste
150 de țări și teritorii, oferind resurse internaționale, perspective locale și
servicii de cea mai înaltă calitate pentru a aborda provocări de business
complexe. Obiectivul Deloitte este să creeze un impact vizibil în societate cu
ajutorul celor peste 312.000 de profesioniști ai săi.
Deloitte România este una dintre cele mai mari companii de servicii
profesionale din țara noastră și oferă, în cooperare cu Reff & Asociații
SCA, servicii de audit, de consultanță fiscală, servicii juridice, de
consultanță în management și consultanță financiară, servicii de managementul
riscului, soluții de servicii și consultanță în tehnologie, precum și alte
servicii adiacente, prin intermediul a peste 1.700 de profesioniști.
Pentru a afla mai multe despre rețeaua globală a firmelor
membre, vă rugăm să accesați www.deloitte.com/ro/despre.
FintechOS (www.fintechos.com) oferă instituțiilor financiare din 20 de piețe, de pe
patru continenteacces la tehnologie de ultimă generație careaccelerează
transformarea digitală a interacțiunilor cu clienții.
FintechOS are un portofoliu de clienți global care
include companii precum NN, ERSTE, Vienna Insurance Group, Orange, Banca
Transilvania, Hyperion Group sau TBI Bank și este susținută de unele dintre
cele mai prestigioase fonduri de VC din Europa.Actualmente FintechOS are
birouri în Londra, Amsterdam, Viena, Copenhaga și București și urmează să-și
extindă operațiunile în Statele Unite și Asia.
București, 30 martie 2020 – Asociația CFA Romania
lansează testul independenței financiare, cu scopul de a aflacât de mult se pot
baza românii pe resursele proprii și cât sunt de pregătiți pentru perioade
dificile din punct de vedere economic. Testul face parte din campania de
educație financiară, Generația I. Utilizatorii îl pot efectua online, gratuit, la
adresa www.generațiaindependenta.ro/testeaza-ti-independenta
Încrederea analiștilor financiari în economie este în
scădere
Conform analiștilor din comunitatea CFA Romania, indicele
de încredere macroeonomică a scăzut în luna februarie 2020, chiar la începutul
perioadei în care țara a devenit semnificativ afectată de criza COVID-19.
Astfel,pentru următoarele 12 luni aceștia anticipează o depreciere a leuluiși o
rată a inflației cu valoaremedie de 3,67%.
În contextul instabilității economice, Asociația CFA Romania consideră importantă educația financiară. Aceasta ajută la înțelegerea mecanismelor de bază în vederea obținerii independenței financiare sau, în condiții extreme, de gestionare eficientă a resurselor limitate de care dispune fiecare om. Testul, realizat de specialiștii Asociației CFA Romania, oferă și recomandări ale acestora în funcție de rezultatele obținute.
„Pandemia nu are doar urmări asupra sănătății, ci și asupra
economiei. Când am lansat campania Generația I, în 2019, comunicam deja că sunt
semne ale unei viitoare recesiuni și subliniam importanța educației financiare
pentru a înțelegecum obținem independența sau, cel puțin, cum limităm gradul
dependenței de factori externi. Acum, în contextul răspândirii COVID-19, este
cu atât mai important să știm ce facem cu resursele pe care le avem, cum le
drămuim. Încurajăm oamenii să facă testul, să afle dacă și unde sunt
vulnerabili și să ia măsuri, cât de mici. Chiar dacă această perioadă grea ne-a
prins nepregătiți, nu e târziu să facem pași în direcția potrivită.” declară
Adrian Codirlașu, CFA președintele Asociației CFA Romania.
Educația financiară pregătește oamenii pentru perioade grele
economic
Asociația a lansat, în 2019, o inițiativă la nivel
național, comunicând importanța obținerii independenței financiare la orice
vârstă, indiferent de venit. Denumită Generația I, aceasta vine pe un
fond al gradului scăzut de educație financiară printre români, fiind printre
cele mai mici din țările europene.Testul prin care utilizatorii află nivelul
dependenței de factori externi se regăsește pe website-ul campaniei, alături
depodcast-uri în care sunt detaliate instrumentele financiare utile și
recomandări ale specialiștilor.
Asociatia CFA Romania
este organizatia profesionistilor in investitii din Romania, in mare parte
detinatori ai titlului Chartered Financial Analyst (CFA®), calificare
administrata de CFA Institute (USA). Asociatia CFA Romania este una dintre cele
peste 159 de societati membre ale CFA Institute, si are misiunea de a promova interesele
specialistilor in investitii si de a mentine standarde ridicate de integritate
si excelenta profesionala.
In prezent, Asociatia
CFA Romania are peste 248 de membri, detinatori ai
titlului de Chartered Financial Analyst (CFA®) sau candidati pentru unul din
cele 3 niveluri ale examinarii care conduce la acordarea acestui titlu.
Profesionistii care sunt membri ai Asociatiei CFA Romania lucreaza pentru
institutii de reglementare, institutii supranationale, institutii bancare,
firme de asigurari, firme de intermediere de valori mobiliare, firme de asset
management, fonduri de pensii, firme de consultanta, sectorul public,
institutii de invatamant, companii care activeaza in diverse sectoare economice
etc.
Termeni si conditii
Nici una dintre
informatiile prezentate in cadrul acestui material nu trebuie interpretata ca o
invitatie sau recomandare de a achizitiona sau de a dispune de orice produs,
sau de a va angaja in orice alta tranzactie, sau consiliere in domeniul
investitiilor, in domeniul juridic sau in oricare alt domeniu. Informatia care
se regaseste in cadrul acestui material este prezentata numai in scop
informativ. Informatia prezentata este foarte generala si este posibil sa nu
fie relevanta in cazuri individuale concrete. Asociatia CFA Romania nu da o
garantie asupra gradului de corectitudine si complexitate a informatiilor
prezentate in acest material.
Afacerile
micilor antreprenori au fost lovite cel mai mult de coronacriza economică.
Dincolo de perspectiva șomajului tehnic, de facilitățile oferite de stat angajaților,
mulți dintre oamenii de afaceri sunt deciși să continue activitatea, să își
plătească salariații și să își extindă serviciile și vânzările. În fața
situației fără precedent cu care se confruntă economia, antreprenorii fac un
apel la colaborare în mediul de business, la evitarea blocajului financiar și a
disponibilizărilor de personal.
95% din economia românească este formată din
microîntreprinderi și firme mici, cu 1-20 angajați. Pentru mulți dintre antreprenori,
coronavirusul a însemnat mai mult decât restricțiile sociale. S-au văzut pus în
fața unui blocaj fără precedent, ce poate conduce la faliment.
Într-un apel lansat pe internet, antreprenorii
susțin că nu este timpul pentru shut-down în economie. Nu este timpul
pentru închiderea business-urilor, pentru șomaj tehnic. Este timpul pentru a
strânge rândurile și a construi proiecte de colaborare.
Ligia Neacșu, Best Smart Consulting
,,Avem o firmă mică de training, organizare evenimente B2B si consultanță și ni s-au redus afacerile cu 100%’’, spune Ligia Neacșu, de la Best Smart Consulting. „Cam toți antreprenorii cu firme mici cu activitate în HORECA, organizare evenimente, training, consultanță sunt în colaps. Mai bine zis ne paște insolvența. Noi vrem să continuăm, să plătim salariile, pentru că angajații mei au familii și cheltuieli. Nu pot trăi din șomajul tehnic. Noi vrem să continuăm să ne plătim taxele, să asigurăm statului banii din care să lupte cu epidemia. Noi nu dezarmăm’’, afirmă antreprenorul.
La fel ca Neașu,
sunt mulți alți antreprenori care caută să își reconfigureze business-urile.
,,Multe firme se vor lupta în perioada
aceasta să supraviețuiască deoarece nu toate au posibilități pe termen
lung, pe mai multe luni, să-și plătească salariații. Romania era susținută de
consum, în cea mai mare parte, dar acest consum începe să se diminueze deoarece
pe de o parte se opresc sursele care produceau venit, pe de altă parte lanțul
de aprovizionare a suferit puternic în această perioadă. ,,Fiecare
antreprenor trebuie să își reinventeze businessul, să presteze noi servicii
care derivă din obiectul principal de activitate și să identifice noi piețe de
desfacere’’, afirmă Valentin Rădulescu, managerul PRINTMAG.
Valentin Rădulescu, managerul PRINTMAG
„Pentru a face față situației actuale,
asociațiile specializate precum HORA, FIHR, ANAT, UNTRR sau FORT țin jucătorii
într-o relație colaborativă, care să îi mențină uniți, în raport cu acest
numitor comun. Există o serie de măsuri care ar ajuta industria, de la
scutirea impozitelor, la amânarea taxelor pe o perioadă posterioară crizei.
ANAF a anunțat deja că va accelera plata TVA-ului și că va suspenda executarea
silită a creanțelor bugetare. În fiecare zi, se comunică măsuri noi, adoptate
ca urmare a stării de urgență”. Iar soluții există, dar sunt limitate.
Operatorii trebuie, în primul rând, să își evalueze bugetele disponibile și să
hotărască dacă își mențin businessurile deschise. Ideal ar fi să identifice
surse adiacente de venit, care să le permită să rămână în contact cu piața și
consumatorii. Aici, putem vorbi despre takeaway, livrări de mâncare, private
cooking, crearea de produse de băcănie sau catering – activități nu doar
generatoare de venituri, ci și care ar putea ține în picioare cotele de piață
deja existente’’, afirmă Ionuț Iovan, patronul Fabrica Ospitalității SRL (Red Angus).
,,Retail,
servicii, transport, consultanță. Mulți oameni de afaceri și-au reconfigurat
afacerile cu gândul că restricțiile nu se vor opri la mijlocul lui aprilie.
Micii producători agricoli au început să se promoveze puternic pe internet,
restaurantele și-au dezvoltat servicii de home-delivery, folosind personalul pe
post de curieri, alții și-au extins vânzările prin intermediul website-urilor
și platformelor specializate. Cu toții încearcă să continue business-ul, nu să
se predea și să apeleze la șomajul tehnic’’, spune consultantul economic Adrian
Negrescu, de la Frames.
Consultantul economic Adrian Negrescu, Frames
Potrivit unui sondaj realizat de MiniCRM în
rândul antreprenorilor români, în perioada 1-20 martie, 77% dintre companii văd
deja modificări ale veniturilor din cauza crizei. 45% dintre aceste companii
observă deja pierderi mari. Mai mult, peste 84% se așteaptă la rezultate
negative în următoarele 2-3 luni, ceea ce este în contrast cu cât de pregătite
sunt aceste companii în acest moment.
CAPCANA
DISPERĂRII
Din disperare și din lipsă de comenzi, din păcate, multe firme au început să își ofere serviciile pe gratis. ,,Îi înțeleg, cred că oferind ceva pe gratis vor prinde ceva și cu
bani sau vor să vadă cu ce se confruntă companiile din diferite domenii astfel încât
să ocupe segmentul de piață proaspăt eliberat’’, spune Ligia Neacșu.
Potrivit
antreprenoarei, serviciile gratuite reprezintă o capcană care poate duce
rapid la faliment. ,,Din ce îți plătești angajații? Cu ce îți achiți facturile?
Astfel de oferte, din punctul meu de vedere, nu ar trebui încurajate pentru că,
probabil, adâncesc economia subterană. Se va ajunge din nou să se lucreze la
negru, fără facturi, cu oameni plătiți
din buzunar și care, între timp, beneficiază și de șomajul tehnic. Trebuie să
evităm astfel de situații’’, a mai spus aceasta.
Rezultatele sondajului MiniCRM, la care au
răspuns 246 de antreprenori din zona întreprinderilor mici și mijlocii, arată
că 81% dintre companii au întâmpinat, în
această perioadă, dificultăți cu partenerii și furnizorii. Mai mult de 36%
dintre acestea au probleme serioase.
Potrivit datelor
companiei de consultanță Frames, pericolul extinderii economiei subterane
este unul semnificativ. ,,Avem semnale din diverse domenii că, urmare a
facilităților oferite de stat prin intermediul șomajului tehnic, există oameni
de afaceri care au închis oficial business-urile, pentru a beneficia de
facilități, și își oferă serviciile în zona gri, neimpozabilă. Nu așa vom trece
peste criză, nu așa vom depăși această perioadă fără precedent’’, afirmă
analiștii de la Frames.
,,O astfel de destabilizare poate atrage după
sine o criză financiară internațională, așa cum mulți analiști prevestesc deja,
de aceea este foarte important să ne concentrăm atât pe businessurile noastre,
individuale, cât și pe imaginea de ansamblu. Cred, de asemenea, că
intervențiile statului vor juca un rol important în determinarea consecințelor
acestei perioade”, afirmă Ionuț Iovan, patronul Fabrica Ospitalității SRL (Red Angus).
ȘOMAJUL TEHNIC TREBUIE SĂ DEVINĂ NU PRIMA,
CI ULTIMA SOLUȚIE
Mulți antreprenori se întreabă ce pot face în
această situație. Potrivit Ligiei Neacșu, firmele au alternativa de a dezvolta
servicii la prețuri mici, dar care să le asigure supraviețuirea.
,,Din rândul restaurantelor, operatorii de
fine dining sunt primii care au avut de suferit, pentru că aveau foarte puțin
loc de manevră. Cei specializați pe preparate casual au fost nevoiți să iasă
din zona de confort și să se orienteze către livrări, takeaway și catering.
Această modificare presupune foarte multe schimbări interne, la nivel de meniu
– produse create pentru a face față transportului, pentru a putea fi consumate
acasă, în condiții optime etc. – fluxuri de producție și livrare. Chiar și
metodele de plată suferă modificări, întrucât atât operatorii, cât și clienții
preferă metodele cashless, considerate mai în siguranță’’, explică Ionuț Iovan,
patronul Fabrica Ospitalității SRL (Red Angus).
,, Noi
am decis să nu oferim nimic gratis, ci să dezvoltăm o nouă gamă de tarife prin
care îmi voi acoperi doar cheltuielile. Vreau să pot susține salariile angajaților,
să pot plăti dările la stat asociate salariilor, să pot plăti furnizorii de
utilități, abonamemte de tot felul: CRM, internet, telefonie etc. Eu zic că așa
ajutăm economia, plătind salariile întregi, nu 75% din salariul mediu pe
economie, astfel încât angajații firmei și familiile lor să aibă din ce susține
cheltuielile în această perioadă, să plătesc darile la stat astfel încât statul
să dețină lichidități să-și facă treaba în lupta cu COVID 19, furnizorii mei să
nu-și restrangă drastic afacerile și să nu mai am cu cine să negociez un
serviciu sau produs necesar business-ului după perioada asta’’, a declarat
antreprenorul.
,,Dacă nu mențin în activitate firma, peste câteva luni, când,
de exemplu, mă voi duce să cumpar un top de hârtie de copiator, voi constata că
plătesc pentru el cât greutatea în aur. Nu vreau să ajung în situația în care
marii jucători să facă prețurile și eu să nu am putere de negociere, pentru că
sunt un mic antreprenor și nu contez’’, consideră Ligia Neașcu.
Potrivit analiștilor de la Frames, business-ul
românesc are nevoie, mai mult ca oricând, să strângă rândurile. ,,Dincolo de
facilitățile pentru șomajul tehnic, vrem să vedem puse în practică liniile
de finanțare cu dobândă subvenționată. Mediul de afaceri are nevoie în
primul rând de bani, de lichidități cu care să își continue business-urile. Ca
antreprenor să poți discuta cu banca și să îți asiguri rapid o linie de
finanțare cu care să îți reconfigurezi business-ul, să devii activ în mediul
online, să ai capital să continui producția, serviciile. Șomajul tehnic
trebuie să devină ultima soluție, nu prima, așa cum este promovată în
prezent’’, afirmă Adrian
Negrescu, managerul Frames.
CUMPĂRAȚI PRODUSE ROMÂNEȘTI
Ligia Neacșu și alți antreprenori care îi
împărtășesc opiniile lucrează, în prezent, la dezvoltarea unei platforme de
business online în care cererea și oferta să se regăsească într-un mod simplu
și eficient. De la prezentarea de produse și servicii, la cursuri și tutoriale
de business, antreprenorii vor să își împărtășească cunoștințele și să își pună
la comun resursele pentru a susține economia reală.
,,Vreau să cred că avem destulă maturitate și
nu ne lăsăm doborâți de această perioadă, că suntem o forță și avem un cuvânt
de spus. Hai să ne unim și să ne ducem mai departe activitatea, dar făra să vânăm
profituri, să targetăm acoperirea cheltuielilor curente’’, spune antreprenorul.
În prezent, pe forumurile de discuții
economice din social media, curentul ,,Cumpărați produse românești’’ a căpătat o relevanță și mai mare. De la
micii producători agricoli, la servicii de training și consultanță,
antreprenorii și clienții sunt îndemnați să susțină mediul de afaceri local.
,,Avem o economie
fragilă, cu un grad foarte mic de capitalizare. Dincolo de multinaționale, care
au un rol pozitiv și important în economie, peste 80% dintre companii suferă
de lipsă de capital, iar dependența financiară, pe lanțurile comerciale,
este extrem de ridicată. Dincolo de cei a căror activitate a fost stopată prin
ordonanța militară, antreprenorii din celelalte sectoare trebuie să găsească
soluții să conlucreze, să își susțină angajații și să nu cadă în capcana
măsurilor drastice – reduceri de personal și neplata furnizorilor’’, afirmă
analiștii de la Frames.
Potrivit estimărilor companiei de consultanță,
durata medie de plată a facturilor în economia românească riscă să crească la
4-5 luni, față de 3 luni în prezent. ,,Odată blocate fluxurile financiare, economia
va cădea ca un castel de cărți de joc’’, a declarat Negrescu.
Universitatea
de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București (foto USAMV), prin
Fundația USAMV, donează tablete conectate la internet și susține abonamentul 24
de luni pentru elevi din licee situate în comunități dezavantajate. Donația
reprezintă participarea USAMV București la campania #ÎmiPASĂ #ȘcoaladeACASĂ,
derulată de Ministerul Educației și Cercetării. Primul
lot livrat este de 500 de tablete, după care, subliniază prof. univ. dr. ing.
Sorin Mihai Cîmpeanu, rectorul USAMV București, președintele Consiliului
Național al Rectorilor, programul „va continua. Parteneriatul are ca scop asigurarea unui
învățământ echitabil și de calitate pentru elevii din mediul rural, mai ales în
condițiile actuale, când cursurile sunt suspendate pe fondul crizei cu noul
coronavirus. Dorim în acest fel limitarea impactului negativ al accesului
dificil la resurse educaționale asupra sistemului de învățământ”.
Ministrul educației și cercetării, Monica
Anisie: „Felicit
USAMV pentru inițiativa de a se alătura campaniei lansate de Ministerul
Educației și Cercetării. Este încă un exemplu de solidaritate în jurul
educației, care nu poate decât să genereze rezultate bune pentru sistemul de
educație din România”.
Primăria
Sectorului 4 derulează cea mai mare campanie de dezinfecție a străzilor și
trotuarelor, aleilor, scărilor de bloc, locurilor de joacă, spațiilor verzi din
apropierea locuințelor. Participă 80 de echipe speciale dotate cu atomizoare și
alte echipamente specifice, 40 de echipaje dotate cu echipamente care
pulverizează în aer substanțe dezinfectante, 60 de autoutilitare echipate pentru spălarea și dezinfectarea
arterelor de circulație, 60 de
autospeciale care lucrează în special în locurile de recreere. De asemenea, 200
de persoane vor putea interveni, dacă situația o va impune. Se folosesc soluții
pe bază de peroxid de hidrogen, non-toxice, prietenoase cu mediul înconjurător.
(foto PS4)
În sprijinul
industriilor creative, Ministerul Culturii a lansat proiectul de finanțare
ACCES Online 2020, „dedicat exclusiv sectorului privat, un instrument de
susținere financiară a proiectelor culturale, care pot fi diseminate exclusiv
în mediul online”. Beneficiari sunt artiștii care în această perioadă nu își
mai pot desfășura activitățile culturale cu public. Ministerul Culturii anunță
că a decis ca, anul acesta, sesiunea anuală de finanțare prin Programul ACCES
să fie dedicată operatorilor culturali din zona independentă care au capacitate
de a disemina lucrările lor în mediul online.
Se depun proiecte
încadrate în domeniile: teatru, muzică, dans, arte vizuale, patrimoniu imaterial.
Suma alocată pentru finanţarea sesiunii de selecţie este de 1.000.000 lei. Suma
maximă care poate fi solicitată pentru un proiect/o acțiune culturală este de
50.000 lei. Pentru a fi eligibile, ofertele culturale depuse în cadrul
Programului ACCES Online trebuie să se desfăşoare în intervalul 30 mai-31
august 2020. Data limită pentru transmiterea dosarului de participare este 30
aprilie 2020.
Informaţii referitoare
la modul de aplicare, procedura de selecţie, organizarea şi funcţionarea
comisiilor, procedura de soluţionare a contestaţiilor, pe www.cultura.ro.
Bogdan Gheorghiu,
ministrul culturii, subliniază:„Programul
ACCES Online 2020 reprezintă una dintre măsurile pe care Guvernul României,
prin Ministerul Culturii, a dezvoltat-o pentru diminuarea impactului negativ
asupra sectorului cultural grav afectat în această perioadă. Am încredere că
sectorul independent va da dovadă de creativitate și inovare. Este primul apel
de finanțare pe care îl lansăm la Ministerul Culturii în această perioadă de
criză și invităm exclusiv domeniul privat să vină cu propuneri. Prin astfel de
inițiative vom contribui la protejarea sectorului cultural-creativ românesc și
la asigurarea continuității activității pe timpul stării de urgență. Sunt
absolut convins că această perioadă dificilă prin care trecem va genera
schimbări majore pentru viitor în modul de abordare a culturii, prin
accelerarea transformării digitale și câștigarea unui nou public”.