Compania românească
Alevia, specializată în
producția de suplimente alimentare, ceaiuri, creme și gustări
sănătoase, lansează campania „Gânduri de bine”, de participare la
lupta împotriva Covid-19 și sprijinire a cadrelor medicale. Concret, donează 6000
de cutii cu suplimente în valoare totală de 10.000 de euro către medici din
zece spitale din București, Suceava, Fălticeni, Piatra Neamț, Târgoviște, Târgu
Mureș, Brașov, Deva, Arad, Baia Mare (câte 500 de cutii cu vitamina C și 100 de
cutii cu suplimentul Calciu, Magneziu+Vitamina D), contribuție la obiectivul
asociației Zi de Bine de a crea un #scutpentruspitale.
Pe pagina Facebook.com/AleviaRomania/, Alevia a lansat „o invitație
prin care îi roagă pe români să trimită un gând de bine medicilor care sunt în
linia întâi de luptă împotriva virusului. Toate mesajele vor fi colectate și
trimise la spitale pentru a fi citite de către medici”.
Dr. Florin Mitocaru,
director general Alevia: „Cu siguranță, grija, spiritul de
întrajutorare, responsabilitatea și implicarea în comunitate sunt cel mai bine
reprezentate în această perioadă. Una cu multe încercări pentru cadrele
medicale, care sunt expuse la eforturi psihice și fizice de neimaginat. Ne
gândim la medicii noștri și la cum putem veni cel mai bine în sprijinul lor cu
produsele noastre, astfel încât să se simtă protejați. Mai mult decât atât,
credem în puterea gândurilor bune, de aceea odată cu suplimentele alimentare,
vor ajunge la medici și mesajele strânse pe pagina de Facebook Alevia în
campania «Gânduri de bine».
Ne-am bucurat să vedem că mulți români au dat curs invitației noastre de a transmite un mesaj de încurajare, de
apreciere sau de susținere pentru cadrele medicale din țară”.
Asociația Berarii României (Bergenbier
SA, Heineken România SA, United Romania Breweries Bereprod, Urusus Breweries, Martens,
microberăria Clinica de bere, producătorii de materii prime Soufflet Malț România
și Asociația Producătorilor de Hamei din România) oferă o imagine asupra
pieței de profil în anul 2019.
Industria berii este caracterizată printr-un caracter profund național:
producție locală în proporție de 97%, cu 50% ingrediente provenite din
agricultura României, 61.000 locuri de muncă.
Piața
berii s-a menținut în 2019, practic, la nivelul anului precedent: 16,7 milioane
hl, adică o creștere de 0.4% ca volum. Consumul pe cap de locuitor a fost de 86
l.
Contribuția la bugetul de stat a membrilor Asociației a fost de 251 milioane euro (3,88
miliarde euro în ultimii 16 ani).
Numărulul producătorilor de bere a crescut în
2019 față de 2018 la 68 de la 56. Investițiile
membrilor Asociației s-u ridicat la 96,3 milioane euro, o creștere cu 22 de
milioane euro față de 2018 (1,62 miliarde euro în ultimii 16 ani).
Preferințele de consum sub aspect tipologic au
fost dominate în continuare de berea lager – pondere 93%. Alte tipuri: mixurile
de bere și berile aromatizate – 3%, specialitățile
(bere neagră, nepasteurizată, albă, ale, roșie etc.) – 2,2%, berea fără alcool
– 1,7%. Mixurile de bere și
berile aromatizate au înregistrat cea mai mare creștere în consum – 32,5%. Berea
fără alcool a
scăzut cu 8,2%. Celelalte segmente au rămas stabile.
În funcție de tipurile de ambalaje, a continuat creșterea preferinței
consumatorilor pentru sticlă și
doză – 1-2% (ponderea sticlei, creștere cu 5,2 pp în ultimii cinci ani); doză –
creștere 1,6 pp în 2019, PET – scădere 3,1 pp (declin 3% anual, scăderea 9 pp
în ultimii cinci ani), draft – nivel constant.
Dan Robinson, președintele Asociației Berarii României: „Sectorul de bere
continuă să aibă o contribuție semnificativă la economia și societatea din
România. Chiar și în condițiile unei stagnări în volum a pieței, industria
berii asigură, direct și indirect, un număr important de locuri de muncă și
generează creștere prin angajamentul său pe termen lung de a investi la nivel
local și de a consolida o industrie responsabilă. Traversăm o perioadă plină de
provocări în contextul pandemiei Covid-19. Mai mult ca oricând, Asociația își
propune să continue impactul pozitiv al sectorului de bere în România. Toți
trebuie să fim responsabili, să demonstrăm solidaritate, pentru a trece peste
această perioadă cât mai repede și să ne putem bucura de momente alături de cei
dragi, cât mai curând”.
Julia Leferman, director general al Asociației
Berarii României: „Preferința românilor pentru mixurile de bere și berile aromatizate este
în creștere, urmând de altfel și tendința europeană de consum. Deși cu o
pondere mică din piață, acest segment
a înregistrat anul trecut o creștere record în România, de 32,5% față de anul
anterior. Aceasta confirmă preferințele tot mai variate ale românilor în
materie de bere și dorința lor de a experimenta gusturi noi, speciale”.
Domestos anunță o donație de produse de dezinfecție,
igienă și igienizare în valoare de peste 120.000 euro, ca răspuns la apelul
Crucii Roșii Române pentru susținerea campaniei naționale de informare și
conștientizare a populației pentru limitarea răspândirii pe teritoriul României
a noului Covid-19, realizată în parteneriat cu Guvernul României și cu
celelalte instituții ale statului implicate. Sunt peste 40 de tone de produse Domestos,
distribuite în tranșe săptămânale. Au fost livrate 30.000 de produse, ajunse la
beneficiari din întreaga țară și încă 25.000 de produse vor fi distribuite până
la 12 mai, cu sublinierea că „toate produsele donate sunt distribuite de Crucea
Roșie Română către persoanele fără aparținători, aflate în autoizolare sau
izolare la domiciliu, în centre de plasament sau cămine pentru bătrâni, precum
și familiilor nevoiașe celor mai afectate”.
Camelia Pop, Brand
Manager Domestos & Savo Unilever South Central Europe: „În această
perioadă, suntem cu toții mai conștienți de nevoia unei igiene corespunzătoare
și ne bucurăm că, împreună cu Crucea Roșie Română, putem ajuta la menținerea
igienei pentru a proteja sănătatea populației. Știm de la medici că prevenția
este esențială, așa că spălatul pe mâini și dezinfectarea suprafețelor trebuie
să devină un obicei. Acesta este un crez pe care îl promovăm zi de zi prin
campania «Domestos susține igiena în școli», prin care construim sau renovăm
grupuri sanitare și oferim produse de dezinfecție”.
Ioan Silviu Lefter,
director general al Crucii Roșii Române: „Avem convingerea că, prin promovarea
măsurilor corecte de igienă, oamenii vor fi mai atenți și mai responsabili atât
cu ei înșiși, cât și cu cei din jurul lor.
Încercăm totodată să oferim, acolo unde este nevoie, și materialele care
să ajute să se pună în aplicare măsurile de igienă și de protecție”.
București, 15 aprilie 2020. În contextul epidemiologic actual, cei mai mulți angajați (80%) nu se mai așteaptă la vreo primă cu ocazia sărbătorilor pascale, arată un sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs. Chiar și cei care nu exclud totuși posibilitatea unei prime (12%), cred că este puțin probabil să primească ceva în plus la salariu.
Doar puțin peste 3% dintre angajații chestionați sunt siguri că vor primi și în acest an primă de Paște, în timp ce aproape 5% cred că este probabil ca angajatorul să-i recompenseze cu vreun bonus de sărbători.
În același timp, conform aceluiași sondaj, criza actuală va produce efecte și în ceea ce privește cheltuielile legate de sărbătorile pascale pentru circa 69% dintre respondenți. Aproape 80% dintre aceștia vor renunța în acest an la cheltuielile cu haine noi și cadouri, iar sumele pe care le vor aloca pentru masa de Paște vor fi, în medie, cu 30% mai mici.
Presiunea financiară pusă de actuala criză epidemiologică i-a făcut pe aproape 71% dintre angajații care au participat la sondajul BestJobs să amâne, în ultima lună, toate achizițiile mai costisitoare.
Cei mai mulți au tăiat de pe lista achizițiilor hainele (54%), vacanțele (50%) și electrocasnicele (43%), dar angajații români au renunțat să cumpere și mobilă (25%) și au pus pe lista de așteptare și planurile de achiziție a unei case (12%) sau a unei mașini (16%).
Totodată, unii dintre angajații români (aproape 5%), care locuiesc cu chirie, au reușit să-și negocieze valoarea sau plata chiriei, în timp ce aproape un sfert au considerat că nu este nevoie să poarte astfel de discuții cu proprietarii.
Sondajul a fost efectuat în perioada 1-8 aprilie 2020, pe un eșantion de 922 de utilizatori de internet din România.
Despre BestJobs
BestJobs este una dintre cele mai importante platforme de recrutare online din România. Cu o experiență de peste 18 ani în domeniu, BestJobs a fost implicată în transformarea și inovarea industriei de recrutare online și integrează astăzi tehnologii digitale de ultimă generație pentru a oferi cele mai eficiente soluții de angajare. Cu un număr de peste 2,5 milioane de profesioniști conectați la piața muncii și peste 25.000 de joburi active în orice moment, atât în țară, cât și în străinătate, BestJobs creează conexiuni între toți cei care vor să găsească un job mai bun și angajatorii care caută noi talente.
Deloitte România a creat un calculator estimativ de costuri salariale dedicat angajatorilor care sunt afectați de restricțiile impuse pe fondul pandemiei de COVID-19 și care nu mai pot suporta integral plata salariilor. În această perioadă, companiile au la dispoziție câteva variante legale de adaptare a contractelor de muncă la volumul redus de activitate, iar, cu ajutorul calculatorului, pot estima costurile salariale pentru fiecare variantă în parte, în baza a două variabile: salariul brut și numărul de persoane aflate în întreținerea angajatului.
Cele mai recente modificări ale legislației privind piața muncii permit angajatorilor să ia anumite măsuri pentru a-și reduce povara salarială în perioade de dificultate financiară. Practica a demonstrat că trei dintre acestea sunt de luat în considerare pentru implementare în mod individual sau combinat, acolo unde legislația o permite, și anume intrarea în șomaj tehnic conform legislației anterioare, intrarea în șomaj tehnic în condițiile prevăzute de OUG 30/2020 pentru angajatorii afectați direct sau indirect de COVID-19 și acordarea de zile libere părinților pentru supravegherea copiilor.
„Fiecare dintre aceste scenarii are un tratament fiscal aplicabil diferit, iar angajatorii trebuie să treacă printr-un proces complex pentru a stabili datele referitoare la costurile salariale și la impactul aplicării acestor soluții raportat la venitul net al angajaților. În acest sens, companiile pot utiliza acest calculator, care analizează două variabile, salariul brut și numărul de persoane aflate în întreținerea angajatului, și estimează costurile salariale în baza acestora”, declară Monica Țariuc, Senior Manager Global Employer Services, Deloitte România.
Spre exemplu, la un salariu brut de 3.000 de lei, cu două persoane în întreținere, în cazul menținerii contractului de muncă în varianta inițială, costul salarial total al angajatorului este de 3.068 de lei. Dacă angajatorul optează pentru șomajul tehnic conform legislației anterioare, costul salarial scade la 2.301 lei. Pentru șomajul tehnic suportat de la bugetul de stat, costul total este de 2.250 de lei, dar nu cade în sarcina angajatorului, iar în cazul în care angajatul își ia zile libere pentru supravegherea copiilor, costul salarial ajunge la 2.301 lei (910 lei la angajator și 1.390 de lei la stat).
Calculatorul afișează rezultate estimate în baza celor două variabile. Ele nu țin cont de alte particularități care pot duce la apariția unor diferențe de calcul.
Astăzi, 15 aprilie, ca parte a foii de parcurs europene către eliminarea măsurilor de limitare a răspândirii noului coronavirus, Comisia prezintă orientăriprivind metodele de testare care vizează noul coronavirus. Orientările au scopul de a sprijini statele membre în utilizarea eficace a instrumentele de testare în contextul strategiilor lor naționale și în cursul diferitelor etape ale pandemiei, inclusiv atunci când elimină treptat măsurile de limitare a răspândirii virusului. Comisia urmărește, de asemenea, să se asigure disponibilitatea unor instrumente de înaltă calitate pentru evaluarea performanțelor testelor.15/04/2020
Stella Kyriakides, comisarul pentru sănătate și siguranță alimentară, a declarat: „Capacitatea de a efectua testări pe scară largă este esențială pentru a detecta și a încetini pandemia de coronavirus și este o condiție prealabilă esențială pentru o revenire treptată la modul nostru normal de viață. Principala prioritate pentru noi toți este de a lupta împotriva virusului și de a ne proteja cetățenii de expunere și infectare suplimentară, iar pentru a acționa în acest sens, trebuie să știm unde este virusul. În absența unui vaccin, testarea sigură și fiabilă este arma noastră principală pentru a ne proteja personalul medical, pe cei mai vulnerabili dintre cetățenii noștri și societățile noastre în ansamblul lor. Aceasta este o piatră de temelie a foii noastre de parcurs către eliminarea măsurilor de răspândire a noului coronavirus.”
Mariya Gabriel, comisarul pentru inovare, cercetare, cultură, educație și tineret, responsabilă de Centrul Comun de Cercetare (JRC), a declarat: „Am depus eforturi mari pentru a analiza informațiile despre asigurarea calității testelor și dispozitivelor care vizează noul coronavirus și care sunt utilizate în prezent. Rezultatele arată că există o neconcordanță între calitatea existentă și ceea ce ar putea fi de așteptat pentru a asigura performanțe bune ale testelor. Prin urmare, Comisia Europeană a elaborat criterii de performanță pentru teste, care vizează îmbunătățirea performanțelor globale ale acestor teste. Acest fapt va fi în beneficiul tuturor cetățenilor europeni și este o parte esențială a strategiei de ieșire din actuala criză.”
Disponibilitatea unor date fiabile în timp este esențială pentru eliminarea măsurilor de limitare a răspândirii virusului. Pentru a atinge acest scop, este necesară o monitorizare suficientă a evoluției pandemiei cauzate de noul coronavirus, inclusiv prin testări pe scară largă.
În orientările sale, Comisia face apel la producători să producă kituri de testare care să corespundă „celor mai avansate cunoștințe în domeniu”. Deși datele științifice referitoare la teste continuă să evolueze rapid, această obligație este importantă, întrucât informațiile furnizate de aceste kituri de testare sunt utilizate pentru decizii esențiale în materie de sănătate publică.
Având în vedere importanța testelor în actuala situație și evoluția rapidă a pandemiei, Comisia insistă și asupra punerii în comun la nivelul UE a resurselor pentru validarea testelor care vizează noul coronavirus. Este important să se centralizeze validarea și să se partajeze rezultatele la nivelul UE și la nivel internațional.
Pentru a asigura cea mai înaltă calitate posibilă a testării, pentru a se asigura faptul că testele sunt utilizate în mod corect și pentru a alinia mai bine evaluarea și validarea performanțelor dispozitivelor de testare, Comisia propune lansarea următoarelor acțiuni în următoarele săptămâni:
o evaluare a abordărilor comune în cadrul strategiilor naționale;
schimbul de informații cu privire la performanțele testelor;
înființarea unei rețele de laboratoare de referință pentru noul coronavirus în întreaga UE, pentru a facilita schimbul de informații, precum și gestionarea și distribuirea eșantioanelor de control;
elaborarea unor orientări suplimentare privind evaluarea performanțelor și evaluarea conformității în urma unui dialog suplimentar cu industria și cu autoritățile naționale competente;
punerea la dispoziție a unor instrumente pentru evaluarea performanțelor, cum ar fi materialele de referință și metodele comune de comparare a dispozitivelor;
lupta împotriva dispozitivelor contrafăcute prin intermediul cooperării internaționale și al cooperării între autoritățile statelor membre;
concordarea ofertei cu cererea prin utilizarea unor instrumente ale UE, cum ar fi dispeceratul pentru dispozitive medicale, rescEU și achizițiile publice în comun;
solidaritatea între statele membre prin asigurarea unei distribuții echitabile a stocurilor disponibile și a echipamentelor de laborator, care să ajungă acolo unde este cea mai mare nevoie de ele.
Context
În prezent, legislația UE stabilește o serie de cerințe în materie de teste. Producătorul unui test trebuie să pregătească un dosar tehnic prin care să demonstreze că un anumit test este sigur și că are performanțele preconizate.
În prezent, există două categorii de teste:
testele care detectează virusul;
testele care detectează anticorpi; aceste teste detectează dacă pacientul a fost deja expus la virus și, prin urmare, a produs anticorpi.
Evaluarea nivelului de performanță al unui test poate fi foarte dificilă, deoarece materialele biologice necesare pentru această evaluare nu sunt întotdeauna disponibile. În plus, nu există întotdeauna modalități uniforme de comparare a testelor.
Comisia Europeană a propus activarea, la 2 aprilie, a Instrumentului pentru sprijin de urgență al Uniunii Europene, pentru a sprijini în mod direct sistemele de sănătate din țările UE în lupta lor împotriva pandemiei de coronavirus.14/04/2020
Astăzi, 14 aprilie, Consiliul și-a dat rapid acordul, astfel încât instrumentul de 2,7 miliarde de euro să înceapă să ofere imediat sprijin direct acolo unde este cel mai necesar. Instrumentul va fi utilizat împreună cu alte instrumente ale UE, precum rezerva de produse farmaceutice și consumabile medicale rescEU, de exemplu, care se majorează în paralel cu încă 300 de milioane de euro față de alocarea propusă inițial de 80 de milioane de euro.
Comisarul Johannes Hahn, responsabil cu bugetul, a declarat: „Bugetul UE a fost întotdeauna principalul instrument de solidaritate al UE pentru abordarea situațiilor de criză și pentru acordarea de ajutor rapid celor aflați în dificultate în Europa și în afara ei. Astăzi îl mobilizăm din nou pentru a-i sprijini pe deplin pe cei aflați în linia întâi — doctori, asistenți medicali, bolnavi și familiile acestora. Această contribuție va fi, de asemenea, esențială pentru urmărirea bolii într-un mod solidar, prin punerea la dispoziție a mai multor teste și sprijinirea activităților relevante de cercetare medicală.”
Într-o primă etapă, Instrumentul pentru sprijin de urgență destinat sectorului medical va contribui la finanțarea nevoilor urgente de aprovizionare cu produse medicale precum măștile și ventilatoarele, a transportului de echipamente medicale și de pacienți în regiunile transfrontaliere, a recrutării de personal medical suplimentar care să poată fi trimis în zonele cele mai grav afectate din întreaga Uniune, precum și a construirii de spitale de campanie mobile.
Instrumentul pentru sprijin de urgență permite Comisiei să achiziționeze direct în numele statelor membre și să direcționeze ajutorul acolo unde este cel mai necesar. Stabilirea priorităților și mobilizarea se vor efectua în strânsă coordonare cu statele membre. A fost instituit un grup operativ intern pentru gestionarea acestei inițiative. Pe termen mediu și lung, fondurile din cadrul Instrumentului pentru sprijin de urgență îi vor permite Uniunii să sprijine eforturile de testare în masă ale statelor membre, precum și orice demersuri relevante de cercetare medicală.
Astfel, Comisia va oferi un răspuns coordonat la nivelul UE pe întreaga perioadă de criză, din etapa actuală până în momentul ieșirii și al recuperării. Pentru ca toate mijloacele bugetare să fie disponibile, Comisia ar avea nevoie să obțină undă verde și din partea Parlamentului European.
Astăzi, 14 aprilie, Comisia a publicat orientări pentru a sprijini statele membre în gestionarea deșeurilor în această perioadă dificilă. Continuitatea furnizării acestor servicii și în timpul crizei de coronavirus este esențială pentru sănătatea noastră, pentru mediu și pentru economie.14/04/2020
Comisarul pentru mediu, oceane și pescuit, Virginijus Sinkevičius, a declarat: „În această criză fără precedent, colaborăm cu statele membre și cu operatorii din sectorul deșeurilor de pe teritoriul UE pentru a face față provocării de a asigura un nivel ridicat de protecție atât a sănătății umane, cât și a mediului. Gestionarea corespunzătoare a deșeurilor face parte din serviciile esențiale care stau la baza bunăstării cetățenilor noștri, servicii oferite de numeroase companii care, gestionând deșeuri, mențin funcțională economia circulară.”
Comisia recunoaște eforturile pe care operatorii de management al deșeurilor le depun pentru a asigura continuitatea gestionării adecvate a deșeurilor și a volumului crescut de deșeuri menajere și medicale. Pentru a îi sprijini în aceste eforturi, Comisia pune la dispoziție orientări privind gestionarea deșeurilor municipale, a celor provenite din unitățile sanitare, respectiv îndrumări privind sănătatea și siguranța operatorilor de management al deșeurilor și ale angajaților acestora. Orientările pot fi consultate aici.
Deloitte România a creat un calculator estimativ de costuri salariale dedicat angajatorilor care sunt afectați de restricțiile impuse pe fondul pandemiei de COVID-19 și care nu mai pot suporta integral plata salariilor. În această perioadă, companiile au la dispoziție câteva variante legale de adaptare a contractelor de muncă la volumul redus de activitate, iar, cu ajutorul calculatorului, pot estima costurile salariale pentru fiecare variantă în parte, în baza a două variabile: salariul brut și numărul de persoane aflate în întreținerea angajatului.
Cele mai recente modificări
ale legislației privind piața muncii permit angajatorilor să ia anumite măsuri
pentru a-și reduce povara salarială în perioade de dificultate financiară. Practica
a demonstrat că trei dintre acestea sunt de luat în considerare pentru
implementare în mod individual sau combinat, acolo unde legislația o permite,
și anume intrarea în șomaj tehnic conform legislației anterioare, intrarea în
șomaj tehnic în condițiile prevăzute de OUG 30/2020 pentru angajatorii afectați
direct sau indirect de COVID-19 și acordarea de zile libere părinților pentru
supravegherea copiilor.
„Fiecare dintre aceste scenarii are un tratament fiscal aplicabil diferit, iar angajatorii trebuie să treacă printr-un proces complex pentru a stabili datele referitoare la costurile salariale și la impactul aplicării acestor soluții raportat la venitul net al angajaților. În acest sens, companiile pot utiliza acest calculator, care analizează două variabile, salariul brut și numărul de persoane aflate în întreținerea angajatului, și estimează costurile salariale în baza acestora”, declară Monica Țariuc (foto), Senior Manager Global Employer Services, Deloitte România.
Spre exemplu, la un salariu
brut de 3.000 de lei, cu două persoane în întreținere, în cazul menținerii contractului
de muncă în varianta inițială, costul salarial total al angajatorului este de
3.068 de lei. Dacă angajatorul optează pentru șomajul tehnic conform
legislației anterioare, costul salarial scade la 2.301 lei. Pentru șomajul
tehnic suportat de la bugetul de stat, costul total este de 2.250 de lei, dar
nu cade în sarcina angajatorului, iar în cazul în care angajatul își ia zile libere
pentru supravegherea copiilor, costul salarial ajunge la 2.301 lei (910 lei la
angajator și 1.390 de lei la stat).
Calculatorul afișează rezultate estimate în baza celor două variabile. Ele
nu țin cont de alte particularități care
pot duce la apariția unor diferențe de calcul.
73% dintre directorii executivi de la nivel global estimează că pandemia de COVID-19 va avea un impact puternic asupra economiei globale
Mai mult de jumătate (52%) își reconfigurează operațiunile pe fondul vulnerabilităților din lanțurile de aprovizionare
54% dintre respondenți estimează că perioada de redresare a economiei se va prelungi până în 2021
Liderii mediului de afaceri se concentrează pe gestionarea efectelor
imediate ale COVID-19 asupra lanțurilor de aprovizionare, veniturilor și
profitabilității. Totodată, ei își regândesc alocările de capital și planurile de
fuziuni și achiziții (M&A) pentru perioada post-criză, se arată în cea de-a
22-a ediție a studiului EY Global Capital Confidence Barometer (CCB22).
Aproape trei sferturi (73%) dintre respondenții studiului EY, derulat în
rândul a peste 2.900 de directori executivi din 45 de țări, preconizează că
pandemia de COVID-19 va avea un impact puternic asupra economiei globale prin
perturbarea lanțurilor de aprovizionare și scăderea consumului. În același
timp, directorii executivi își reevaluează modelele operaționale ca reacție la
criză. Oprirea activității în multe părți ale lumii a scos la lumină
vulnerabilitățile din lanțurile de aprovizionare ale multor companii, peste
jumătate dintre acestea (52%) luând măsuri pentru a modifica actuala
configurație și 41% investind în accelerarea automatizării.
Având în vedere că aproape jumătate dintre liderii de afaceri de la
nivel global (49%) au raportat chiar și înainte de actuala criză marje de
profit similare sau mai mici decât cele de acum doi ani, aproape toate
companiile (95%) se așteaptă la scăderi suplimentare ale marjelor odată cu încetinirea
economiei globale.
Steve Krouskos,
vicepreședinte EY Globalpentru
servicii de consultanță în tranzacții, a declarat: „Costul uman este cel mai tragic aspect al acestei crize, nu numai sub
aspectul pierderilor de vieți, ci și al situației materiale a unui număr mare
de oameni. Odată cu necesitatea de a reacționa urgent la efectele fără
precedent ale COVID-19 la nivel global, principalele priorități ale liderilor de
companii vor fi bunăstarea angajaților și conservarea locurilor de muncă. Nu
există manuale pentru această situație, iar liderii companiilor își
reconfigurează și își ajustează reacțiile în timp real, având în vedere
evoluția rapidă a evenimentelor. COVID-19 a dat naștere unor noi
vulnerabilități și unor provocări neanticipate. Pentru majoritatea companiilor,
impactul complet asupra veniturilor și profitabilității la nivelul tuturor
lanțurilor valorice este încă extrem de incert.”
Florin Vasilică, Liderul departamentului de Asistență în Tranzacții, EY România:
Florin Vasilică, Liderul departamentului de Asistență în Tranzacții, EY România: „Criza generată de COVID-19 va avea un impact puternic pe termen scurt pe piața locală. În trimestrul al doilea, cele mai multe companii se vor afla în modul de supraviețuire. O cerere redusă, coroborată cu întreruperile lanțului de aprovizionare, va pune o presiune puternică asupra numerarului disponibil. În ciuda lichidității injectate în sistemul financiar, ne așteptăm ca multe companii mici și mijlocii să se confrunte cu dificultăți în accesarea resurselor de finanțare a afacerii. Preconizăm o stagnare pe timpul verii, o perioadă de evaluare a impactului crizei și de identificare a noii strategii, urmată de o reluare a activității în toamnă și de o revenire în 2021. Pe termen scurt, companiile se vor concentra pe accesarea de lichidități din surse guvernamentale și private pentru a-și asigura parcurgerea crizei cu un impact minim.
Din punct de vedere strategic, pe o
perioadă mai lungă de timp, criza COVID 19 va produce o schimbare a modului în
care se desfășoară afacerile. Vor fi regândite lanțurile de aprovizionare
bazate pe furnizori principali localizați într-o singură țară (de exemplu,
China). Riscurile de întrerupere a aprovizionării și a întregii activități sunt
prea mari pentru a compensa costurile mai mici percepute inițial. Impactul
tehnologiei va fi unul major nu doar pentru a redefini modul de comunicare în
companii, ci și pentru a pune în aplicare procese mai agile, mai flexibile și
mai rezistente. Capitalul uman rămâne partea cea mai afectată a acestei
pandemii și, în acest sens, este esențial ca liderii de afaceri și cei politici
să lucreze împreună pentru menținerea sănătății și a stabilității financiare a
oamenilor.
În ceea ce privește activitatea M&A,
chiar dacă majoritatea proiectelor au fost puse în așteptare, oportunitățile
vor continua să crească pe termen mediu. Unele companii își vor recalibra
portofoliile și este posibil să apară vânzări ale unor linii de afaceri
secundare (“non-core”). După cum am aflat din criza anterioară, viitorul
apropiat va aparține cumpărătorilor, bazat pe constrângerile de lichidități ale
vânzătorilor sau determinat de regândirea abordării strategice a marilor
jucători.”
Pregătiri pentru
ceea ce urmează
Multe companii (72%) aveau deja în derulare inițiative majore de
transformare, declanșate ca urmare a presiunilor asupra țintelor de venituri și
de profit, potrivit respondenților studiului.
De asemenea, majoritatea intenționează să își reexamineze strategia și
portofoliile cu o mai mare regularitate. Top managerii executivi spun că, după
revenirea la un oarecare nivel de normalitate, se vor concentra pe
prioritizarea schimbărilor prin noi investiții în digital și tehnologie (43%)
și prin alocarea de capital la nivelul întregului portofoliu (42%)
Recuperarea post-criză indică un model de transformare prin fuziuni și achiziții
În pofida faptului că atenția conducerilor companiilor se îndreaptă în
prezent în direcția acestei urgențe sanitare globale fără precedent, directorii
executivi își regândesc și planurile post-criză. În timp ce 54% dintre
respondenți se așteaptă la o perioadă de revenire lentă, cu o prelungire a
încetinirii activității economice până în 2021, 38% anticipează un reviriment
rapid și o revenire la activitatea economică normală în trimestrul al III-lea al
acestui an. Doar 8% dintre respondenți consideră că va exista o perioadă prelungită
de recesiune, cu o revenire a activității economice în 2022.
Având în vedere că majoritatea companiilor pleacă de la premisa unei recuperări pe termen mediu, intențiile de a căuta oportunități de fuziuni și achiziții în următoarele 12 luni se mențin la niveluri ridicate (56%) pe parcursul actualului ciclu de tranzacții. Ca o consecință a COVID-19, directorii executivi din toată lumea au declarat că vor acorda mai multă atenție rezistenței la șocuri a companiilor vizate, atunci când evaluează o tranzacție (38%) și că anticipează o scădere a valorilor estimate ale tranzacțiilor (39%).