Cashback la POS, o posibilă alternativă la bancomate?

0

Articol de opinie de Andrei Burz-Pînzaru, Managing Partner, și Geanina Stîngaciu, Associate la Reff & Asociații

De o manieră poate contraintuitivă, condițiile de criză ar putea duce la accelerarea adoptării unor soluții inovatoare, prin folosirea intensivă a tehnologiei pentru a răspunde problemelor ridicate de limitarea posibilității de deplasare a populației în contextul temerilor privind riscurile de contaminare. În contextul impus de situația fără precedent a pandemiei de COVID-19, multe întrebări se ridică atât la nivelul sectorului financiar-bancar, cât și în rândul populației, în ceea ce privește continuarea normală a activității bancare. Pentru a preîntâmpina eventualele dificultăți în prestarea de servicii financiare, atât Banca Națională a României, cât și băncile de pe piața din România lucrează pentru găsirea de soluții și asigurarea unei funcționalități normale a operațiunilor.

Chiar și în contextul îndemnului la folosirea cu precădere a mijloacelor de plată electronice, băncile vor avea în continuare de gestionat modalitatea de alimentare constantă a bancomatelor. Banca Națională a României a afirmat recent prin purtătorul său de cuvânt că nu recomandă populației să aglomereze bancomatele pe un fundal de panică, asigurând că nu există o problemă de lichiditate. Chiar și în această situație, în vederea pregătirii sectorului financiar în vreme de COVID-19, băncile pot avea în vedere și unele sistemele alternative de punere la dispoziție a numerarului către clienți, care beneficiază de flexibilitatea atât de mult căutată în acest context.

Care este soluția?

O soluție poate veni de la un act normativ prea puțin utilizat de-a lungul timpului, dar care în această situație poate oferi o măsură complementară de distribuție de numerar, fără aglomerarea bancomatelor. OUG 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată permite posibilitatea retragerii de numerar de la comercianții care utilizează terminale POS pentru acceptarea ca mijloc de plată a cardurilor de debit/credit.

Cum funcționează?

­Cashback-ul sau „avansul în numerar”, așa cum este definit de OUG 193/2002, reprezintă un serviciu care poate fi oferit de către comercianți clienților săi, permițându-le acestora, alături de plata bunurilor/serviciilor achiziționate, să retragă prin intermediul terminalelor POS și o sumă de bani de pe cardul folosit în momentul plății. În alte cuvinte, oamenii vor putea plăti cu cardul la POS, iar în schimb vor primi de la comercianți cash din disponibilul de numerar existent în casă.

Cum poate fi implementat sistemul de cashback?

Comercianții pot oferi acest serviciu prin intermediul unei instituții acceptante, în viziunea legii acestea reprezentând o instituție de credit sau un IFN care oferă comercianților servicii de acceptare la plată a cardurilor în baza unui contract încheiat în prealabil între cele două entități.

În practică, avansul în numerar ar urma să fie oferit titularului de card odată cu plata altor bunuri/servicii achiziționate de la comerciant, în limita a 200 de lei și a disponibilităților din casieria comerciantului.

Titularul de card va primi în urma tranzacției o chitanță pe care se va evidenția în mod distinct, alături de bunurile și/sau serviciile achiziționate, avansul în numerar acordat.

Care sunt condițiile impuse de legislație?

Între instituția acceptantă și comerciantul dispus să ofere serviciul de avans în numerar este necesar să existe o relație contractuală. OUG 193/2002 prevede că cele două entități trebuie să agreeze în principal:

  • schimburile de informații necesare pentru funcționarea corespunzătoare a sistemului de avansuri în numerar la POS;
  • cheltuielile cu administrarea și operarea terminalelor de plată;
  • comisioanele aferente tranzacțiilor;
  • condițiile de furnizare a avansului în numerar.

Pe lângă orice alte condiții suplimentare pe care instituția acceptantă și comerciantul le pot agrea, OUG 193/2002 prevede că serviciul de avans în numerar trebuie furnizat cu respectarea următorilor parametri:

  • avansul în numerar este eliberat odată cu inițierea unei operațiuni de plată la terminalul POS al comerciantului;
  • avansul în numerar nu poate depăși 200 de lei;
  • comisionul perceput de comerciant de la titularul cardului nu poate depăși 1% din valoarea avansului acordat;
  • comerciantul trebuie să afișeze vizibil informațiile privind acordarea acestui serviciu, precum și costurile acestuia.

Care sunt posibilele dificultăți?

OUG 193/2002 limitează posibilitatea acordării serviciului de cashback la POS la (i) persoanele juridice care desfășoară activități de comerț cu amănuntul și cu ridicata, precum și cele care desfășoară activități de prestări de servicii, care realizează anual o cifră de afaceri mai mare de 50.000 euro în echivalent lei și (ii) operatorii economici furnizori de servicii de utilitate publică, precum și instituțiile publice care încasează impozite, taxe, amenzi, dobânzi, penalități de întârziere, penalități și alte obligații de plată. Limitarea posibilității de a oferi astfel de servicii vine mai degrabă dintr-o chestiune de tehnică legislativă și nu este în linie cu scopul reglementării, care a fost să transforme POS-urile în bancomate pentru cei care nu au în apropiere un ATM, drept urmare ar putea fi avută în vedere modificarea legislației în scopul permiterii aplicării serviciului de cashback pe o scară mult mai largă.

Concluzii

Deși până acum implementarea unor mecanisme de cashback la POS între instituții de credit și comercianți a fost rară, în contextul actual e posibil să asistăm la relansarea unei astfel de soluții. Utilizând OUG 193/2002, instituțiile de credit pot oferi clienților (prin intermediul comercianților) o modalitate mai flexibilă și la îndemână pentru retragerea de numerar, transformând POS-urile în bancomate și evitând astfel posibile cozi sau asigurând o alternativă în cazul unei posibilități logistice mai greoaie de alimentare a bancomatelor pe fundal de COVID-19.

Implementarea unui astfel de mecanism poate avea o răspândire și un impact considerabil, având în vedere că, potrivit ultimelor date publicate de BNR, numărul total de bancomate la nivel național la finalul anului 2019 era de 10.531, în timp ce numărul terminalelor POS era de aproximativ 230.000.

Genesis College, lecții online gratuite pentru copiii cadrelor medicale

0

Prima școală privată acreditată din România, Genesis College, oferă în această perioadă lecții online gratuite pentru copiii cadrelor medicale (foto Genesis College). Sunt lecții pentru ciclurile primar, gimnazial, liceal, de limba română, matematică, chimie, biologie, fizică, limbi străine, istorie, muzică și arte, informatică, dezvoltare personală, antreprenoriat, sport, pian, design. Elevii din clasele terminale de ciclu pot beneficia și de pregătire pentru examenele naționale. De asemenea, pentru copiii de 3-6 ani se pot desfășura activități precum educarea limbajului, matematică, cunoașterea mediului. 

Înscrierile se fac la adresa solidaritate@genesis.ro, în perioada 19-26 martie, cu precizarea clasei și a lecțiilor pentru care doritorii vor să opteze. Elevii sunt repartizați, în ordinea înscrierii, în clase virtuale cu efective de 15 copii/clasă. Cursurile de pian, chitară și vioară sunt individuale, în limita locurilor disponibile. 

Inițiatorii accentuează că lecțiile se desfășoară online, „cu ajutorul aplicațiilor din suita G Suite, precum Google Meet, Google Slides sau Google Forms, direct din confortul propriei locuințe, fără a fi necesară deplasarea în mijloace de transport sau petrecerea timpului în spații aglomerate, precum sălile de clasă”. 

Ioana Necula, fondator al Genesis College, subliniază: „În această perioadă dificilă, vrem să le oferim sprijinul nostru cadrelor medicale și să le mulțumim pentru eforturile depuse. Așa cum implicarea și dedicarea medicilor înseamnă salvarea vieților celor de lângă noi sau chiar alor noastre, contribuția noastră poate să facă o diferență uriașă. Foarte mulți profesori Genesis au ales să ajute gratuit copiii medicilor și sunt nerăbdători să îi cunoască pe toți cei dornici să participe la lecțiile online”.

Au început experimentele cu laserul de la Măgurele

0

La Centrul Internațional de Cercetare Extreme Light Infrastructure-Nuclear Physics (ELI-NP) de la Măgurele au început experimentele pentru studiul interacțiunii pulsurilor laser de mare putere cu materia.

Realizatorii performanței științifice subliniază că experimentul „este rezultatul planificărilor si cercetărilor realizate de către echipa ELI-NP în ultimii patru ani împreună cu echipa profesorului Gerard Mourou, laureat al premiului Nobel pentru fizica în 2018, de la Ecole Politechnique, IZEST, Franța. Experimentul are în vedere studierea efectelor optice neliniare în materiale solide cu scopul de a scurta durata pulsurilor laser pentru cercetări de fizică nucleară și aplicații conexe. Pentru acest experiment se folosește un braț al celui mai puternic sistem laser din lume. Experimentul în desfășurare demonstrează performanta atinsa de echipa de operare a ELI-NP și a furnizorului sistemului laser de mare putere, Thales, de a livra pulsuri laser la cerere pentru utilizatorii centrului de cercetare de la Măgurele”.

Evenimentul științific în premieră s-a derulat în prezența acad. Nicolae Victor Zamfir, managerul proiectului ELI-NP, directorul general al Institutului Național de Cercetare Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară-Horia Hulubei (INCDFIN-HH) și a beneficiat de participarea prof. univ. dr. ing. Dragoș Mihael Ciuparu, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării. (foto ELI-NP)

ELI-NP este definit drept „cea mai avansată infrastructură în domeniul laserelor de mare putere și a fasciculelor gamma, cu parametri unici”, implementat de Institutul Național de Cercetare Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară-Horia Hulubei (INCDFIN-HH), institut aflat în coordonarea Ministerului Educației și Cercetării.

IKEA Romania închide temporar magazinele începând de vineri, 20 martie, ora 18:00

0

București, 20 martie 2020 – IKEA România anunță închiderea temporară a celor două magazine începând de vineri, 20 martie, ora 18:00, ca măsură de precauție împotriva riscului continuu de COVID-19.

Sara Del Fabbro, CEO IKEA Europa de Sud Est, a declarat : Este o perioadă ieșită din comun, iar prioritatea noastră absolută este să asigurăm sănătatea și siguranța clienților și angajaților. Am fost alături de aceștia în toate aceste zile și am monitorizat îndeaproape situația, iar aceasta este decizia corectă pe care trebuie să o luăm în momentul de față. Așteptăm cu nerăbdare să ne reîntâmpinăm clienții în magazine.”

Clienții vor putea să cumpere online în continuare de pe IKEA.ro, iar produsele le vor fi livrate acasă fara necesitatea intrării în contact.

Oamenii se află în centrul activității IKEA, iar compania se angajează să-și sprijine angajații în cel mai bun mod posibil în timpul acestei situații complexe și cu evoluție rapidă.

„Suntem o companie care a manifestat întotdeauna grijă față de oameni și  planetă, iar gândurile noastre se îndreaptă acum către toți cei afectați de virus și către cei care lucrează neîntrerupt pentru a-i îngriji.”, a adaugat Sara Del Fabbro. IKEA le mulțumește clienților pentru înțelegere, având în vedere situația, și cu toții așteptăm cu nerăbdare să redeschidem ușile magazinelor în curând, pentru a-i reîntâmpina

Credit Europe Bank suspendă inițierea acțiunilor de executare silită și oferă la cerere soluții personalizate clienților cu credite ipotecare

0

Comunicat de presă

19 martie 2020, București

În contextul actual general, Credit Europe Bank vine în sprijinul clienților săi persoane fizice care dețin credite ipotecare și sunt afectați de pandemia de COVID-19 cu posibilitatea de a-și amâna ratele la cerere. Totodată, Banca implementează o măsură adițională de protecție și decide suspendarea inițierii de noi proceduri de executare silită a clienților persoane fizice.

În cazul clienților persoane fizice care dețin credite ipotecare și sunt afectați direct de epidemia de COVID-19 cu privire la plata ratelor, Credit Europe Bank oferă soluții de la caz la caz, în baza cererilor, iar clienții sunt informați de bancă de pașii și documentația necesară pentru fiecare solicitare primită.

Credit Europe Bank recomandă totodată clienților utilizarea canalelor online alternative (cum ar fi Internet Banking) pentru a evita deplasarea la unitățile CEB unde este permisul accesul a maximum 3 clienți în același timp în contextul dat și apelarea serviciului de call center CEBLine la 0801.000.000 (număr apelabil din reţeaua Telekom România) sau 0750.000.000 (număr apelabil din orice reţea de telefonie fixă sau mobilă, inclusiv internaţional), disponibil non-stop.

FNGCIMM sustine masurile de restructurare a creditelor garantate in cadrul Programului Prima casa si a creditelor acordate IMM, in contextul crizei generate de proliferarea virusului Covid 19.

0

FNGCIMM incurajeaza finantatorii parteneri sa acorde facilitati de amanare la plata a ratelor pe o perioada de 1-3 luni, pentru a veni în sprijinul beneficiarilor vulnerabili in aceasta perioada. Masura este menita sa preîntâmpine inregistrarea de restante la plata ratelor scadente din creditele garantate in cadrul Programului Prima casa si sa conduca la evitarea executarii garanțiilor. Finantatorii parteneri sunt invitati sa dea dovada de flexibilitate in relatia cu beneficiarii Programului Prima Casa oferindu-le solutii de rescadentare a ratelor din credit, amanare la plata sau suspendarea platii ratelor, cu oferirea de perioade de gratie de pana la 3 luni.

In contrapartida, FNGCIMM va da dovada de aceeasi flexibilitate in privinta extinderii perioadei de valabilitate a garantiilor acordate in cadrul Programului Prima casa si a creditelor acordate IMM.

Precizam ca sunt in lucru masuri extinse de restructurare a creditelor de tip Prima casa si sunt analizate posibile intervenții legislative efectuate asupra HG 717/2009 si legislatiei tertiare incidente programului. De asemenea, se fac eforturi la nivel institutional pentru identificarea si implementarea masurilor  menite sa preintampine executarea garantiilor acordate in cadrul Programului Prima Casa.

In cazul în care perioada de valabilitate a garanțiilor este inferioara limitei maxime de 360 de luni, amanarea la plata a ratelor se poate implementa fără modificări legislative și fără a fi necesara încheierea unui act adițional la contractul de garantare.

In ceea ce priveste prelungirea valabilitatii garantiilor acordate in favoarea intreprinderilor mici si mijlocii peste scadenta finala a creditului garantat, aceasta se va modifica de la 30 zile la 90 zile, fara percepere de comision de garantare pentru intreprinderile mici si mijlocii.

Intervalul de referinta cuprinde o perioada de 60 de zile calendaristice incepand cu data de 17.03.2020 pana la data de 16.05.2020, perioada de prelungire tehnica fiind acordata tuturor finantatorilor cu care sunt semnate conventii de finantare-garantare.

Garantiile ce fac obiectul prelungirii tehnice sunt garantii emise de FNGCIMM SA IFN din surse proprii, in favoarea bancilor finantatoare, a caror perioada de valabilitate expira in intervalul de referinta 17.03.-16.05.2020. Pentru perioada de prelungire tehnica, FNGCIMM SA IFN nu percepe comision de garantare.

De asemenea, termenul de transmitere a documentelor necesare completarii dosarelor cererilor de plata se prelungeste de la 60 zile calendaristice la 120 zile calendaristice, pentru toate cererile de plata inregistrate la Fond pana la data de referinta si/sau intrate in intervalul de referinta.

Educație muzicală online

0

Filarmonica George Enescu prezintă online concerte educative din colecția „Clasic e fantastic – Cum să înțelegem muzica 2011-2020”. Postarea este făcută pe site-ul www.fge.org.ro și pe pagina de Facebook a filarmonicii și „Clasic e fantastic”. Programul primelor concerte este :
joi 19, vineri 20 martie – concertul din 6 noiembrie 2011, Orchestra inginerilor „Petru Ghenghea”
sâmbătă 21, duminică 22 martie – concertul din 4 decembrie 2011, Orchestra medicilor „Ermil Nichifor”
luni 23, marți 24 martie – concertul din 15 ianuarie 2012, „Muzica în familia Cazacu”
miercuri 25, joi 16 martie – concertul din 4 martie 2012, „Lecția de jazz”, Irina Sârbu Band.

Organizatorii informează că „un concert va rămâne la dispoziția publicului două zile, după care va fi schimbat cu cel care i-a urmat, ca dată, în stagiune” și subliniază: „Sperăm că cei care acum 10 ani erau copii ca și publicul de astăzi care, poate, se întreabă cum au fost concertele CEF în primele stagiuni, să se bucure din plin de demersul nostru menit să aducă un plus de educație artistică într-o lume cenușie și amenințătoare”.

Impactul economic al virusului COVID-19

0

Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) a realizat un „sondaj în ceea ce privește impactul economic al virusului COVID-19”. Au participat 8374 antreprenori, dintre care, 61,8% din microîntreprinderi, 23,2% din întreprinderi mici, 9,3% din întreprinderi mijlocii, 5,7% din alte forme de organizare.

În proporție de 98,6% au răspuns că măsurile adoptate în contextul limitării infecţiei cu COVID-19 îi afectează sau urmează să îi afecteze. Ei consideră că principalele măsuri de luat pentru depășirea situației sunt:

1. Program de ajutor de stat privind susținerea de subvenții de până la 75% pentru plata salariilor din domeniile afectate de criză (69,1%)

2. Achitarea în totalitate şi direct din bugetul sănătăţii, a indemnizaţiei aferente concediilor medicale pentru angajatii bolnavi de coronavirus sau aflati în carantină (fără plata din partea angajatorului şi ulterior acesta şă recupereze banii de la Casa de sănătate) (51,7%)

3. Acordarea posibilităţii amânării plăţii contribuţiilor pentru asigurări sociale şi de sănătate datorate de salariaţi si plătite de angajatori, cu până la 3 luni (65,4%)

4. Amânarea plăţii impozitului pentru IMM-urile în dificultate (60,3%)

5. Finanțarea IMM-urilor cu dobândă 0 (38,2%)

6. Elaborarea unui plan de comunicare care să cuprindă un site cu informaţii despre toate măsurile adoptate pentru susţinerea economiei în această perioadă (32,2%)

7. Refinanțarea sau extinderea perioadelor de scadență pentru împrumuturi (28,9%)

8. Acordarea unor zile libere părinţilor pentru supravegherea copiilor, în situaţia închiderii temporare a unităţilor de învăţământ în situații excepționale, în cuantum de 75% din salariul corespunzător unei zile lucrătoare suportate din bugetul de stat (26,5%)

9. Asigurarea cadrului legislativ privind politici de lucru flexible (21,5%), 10. Introducerea instituţiei mediatorului de credite pentru IMM-uri (10,9%).

Profi alocă fonduri pentru secții ATI

0

Profi, rețeaua de retail modern cu cea mai mare acoperire geografică din România, a hotărât să aloce 1.000.000 lei pentru dotarea secțiilor ATI cu aparate specific. Pawel Musial, directorul general în exercitiu al rețelei Profi, motivează astfel actul caritabil: „Avem informația clară că secțiile de anestezie și terapie intensivă (ATI) ale sistemului nostru de sănătate nu au capacitatea, nu sunt pregătite, să facă față unui volum atât de mare de pacienți cu nevoie de intubare și de aparate de ventilație”.

Călin Costinaș, director general adjunct al rețelei Profi, adaugă: „Este vorba de sume foarte mari de bani și de timp extrem de scurt în care trebuie intervenit. Fiecare zi pierdută în a se mai comanda aceste aparate, în mod real și cu certitudine ne va costa vieți. Fiecare donație pentru acest scop contează!”

Profi lansează „un apel de la om la om! De la manager la manager! Haideți și voi, alături de noi, să ne implicăm acum, când contează foarte mult gestul nostru. În mod real, acum avem șansa să salvăm vieți de oameni dacă ne unim eforturile și dăm, împreună, o mână de ajutor sistemului nostru medical care altfel nu ar face față valului tsunami care ne putem astepta sa vina. Acesta este un moment în care trebuie să ne implicăm toți! Mai ales noi, managerii, care avem putere de decizie. Vă rugăm așadar din tot sufletul să fim operativi, să fim umani, să conștientizăm cât mai repede cât de mult contează sau pot să conteze, în aceste momente fără precedent, discernământul, calitatea de a fi om înainte de toate și curajul de a te implica real! Fiecare zi de întârziere va însemna vieți pierdute! Dacă vă hotărâți să vă implicați activ, luați legătura cu dl. prof. dr. Dorel Săndesc, președintele Asociaţiei Non Profit pentru A.T.I. Aurel Mogoșeanu, email: ati.timisoara@yahoo.com”.

Sprijin în sectorul 4 pentru persoanele în autoizolare/carantină

0

Două sute de persoane cu domiciliul în sectorul 4 trebuie să stea în autoizolare 14 zile, potrivit Direcției de Sănătate Publică a Municipiului București. La un control făcut de polițiștii locali, 12 nu au fost găsite acasă, așa că li s-a deschis dosar penal pentru zădărnicia combaterii bolilor. Verificările se fac zilnic, ocazie cu care polițiștii locali le distribuie persoanelor în autoizolare/carantină saci menajeri speciali pentru colectarea deșeurilor posibil contaminate. Ulterior, deșeurile sunt preluate de echipe de salubritate. Primăria Sectorului 4 are două autospeciale pentru ridicarea deșeurilor posibil contaminate, cu o capacitate de 840 de litri fiecare, dotate pentru transportul substanțelor periculoase, inclusiv medicale, cu sistem frigorific și cu șapte pubele a câte 120 de litri fiecare. Deșeurile sunt transportate la temperatura de -4 grade Celsius la centrele de incinerare autorizate de la Craiova și Ploiești, pentru a fi distruse în mediu controlat.

De asemenea, polițiștii locali preiau solicitările persoanelor aflate în autoizolare sau în carantină, pentru alimente, medicamente, produse de îngrijire personală. Primăria le va pune la dispoziție bunurile necesare traiului.

Persoanele aflate în autoizolare la domiciliu/carantină sau persoanele în vârstă pot solicita sprijinul autorității locale sunând la 021.9441 – numărul unic de urgență la nivelul sectorului 4, disponibil 24 de ore din 24.