Cercetare Horváth & Partners: În perioada pandemiei, circa 1,3 milioane de români au revenit în țară și pot genera un consum de peste un miliard lei pentru industria cărnii și a lactatelor

0

  • Pentru producătorii de lactate și mezeluri, creșterea populației poate genera o majorare a vânzărilor de circa 340 milioane lei, respectiv 550 milioane lei pentru următoarele 12 luni;
  • Astfel, creșterea consumului de lactate și mezeluri poate produce o creștere a veniturilor retailerilor de aproximativ 1,4 – 1,5 miliarde lei în următoarele 12 luni, conform unui studiu coordonat de Horváth & Partners, ale cărei rezultate finale vor fi publicate în iunie;
  • Cererea pentru alte produse de consum care satisfac nevoile de bază ale populației suplimentare ar putea genera o creștere a vânzărilor pentru retaileri de 700 milioane lei în următoarele 12 luni. 

Din perspectiva cererii, producătorii de mezeluri și lactate ar putea reprezenta unul din sectoarele mai puțin afectate de criza COVID-19 și criza financiară care ar putea fi generată de aceasta. Scăderea consumului de mezeluri și lactate din categoria HoReCa, rezultat din închiderea temporară a restaurantelor și limitarea semnificativă a turismului, ar putea fi parțial compensată de o creștere a consumului produsă de cei 1,3 milioane de români reveniți în țară pe perioada pandemiei, potrivit unei analize a companiei de consultanță în management, Horváth & Partners. Aceste date au fost extrase din concluziile preliminare ale studiului „Cum va arăta viitorul pentru producătorii de lactate și mezeluri din România?”, pe care compania îl derulează în prezent cu ajutorul mai multor experți din industriile cercetate. 

Din analizele reprezentanților Horváth & Partners, vânzarea produselor de bază, cum sunt produsele din carne și lactatele, se va majora datorită afluxului de români reîntorși în țară, având potențialul de a crește consumul cu aproximativ 550 milioane lei în cazul produselor din carne și cu circa 340 milioane lei pentru lactate în următoarele 12 luni, valori exprimate în prețuri de producător. Astfel, vânzările retailerilor pe cele două categorii ar putea crește cu aproximativ 1,4 – 1,5 miliarde lei. 
De asemenea, veniturile suplimentare apărute ca urmare a creșterii cererii pentru alte categorii de produse ar putea fi de aproximativ 700 milioane lei. Aceste categorii de produse satisfac nevoile de bază ale populației și includ fructele, legumele, uleiul, orezul, făina, mălaiul, pastele, produsele de igienă etc.

Cel mai probabil, această cerere suplimentară, datorată românilor reveniți în țară, va crește consumul produselor de tip private label și economice din portofoliile retailerilor. Acest fapt va face necesară colaborarea eficientă între marile lanțuri de magazine și producătorii cu capacități de producție utilizate sub capacitate. 

„Criza cauzată de coronavirus afectează multe domenii, dar poate contribui semnificativ și la creșterea vânzărilor în industrii ca cea a producătorilor de carne și lactate sau retail. Românii care lucrau în diferite țări europene au revenit în țară, începând cu debutul pandemiei. În prezent, statisticile arată că avem 1,3 milioane de oameni care s-au întors în România și care vor rămâne, cel mai probabil, până când pandemia va trece și economiile dezvoltate din vestul Europei își vor reveni. Aceștia vor contribui într-o mare măsură la creșterea vânzărilor de carne, mezeluri și produse pe bază de lapte, precum și la creștere altor categorii de produse de subzistență”, a explicat Kurt Weber (foto), Director General al Horváth & Partners România.

Reprezentantul Horváth & Partners consideră că este important ca statul să încerce să îi convingă pe românii reveniți temporar să rămână permanent în țară. Acest lucru s-ar putea realiza prin politici guvernamentale de educație, respecializare, specializare digitală și susținere financiară. Astfel se pot crea premisele ca acest consum suplimentar să rămână în România și chiar să se diversifice, cuprinzând și alte categorii de produse. “În prezent, derulăm un studiu la nivel local, al cărui scop este determinarea impactului pe care pandemia îl are și îl va avea în viitor asupra industriei cărnii și lactatelor, precum și asupra comportamentului consumatorului român, a frecvenței cumpărăturilor și a modului în care marile lanțuri de retail se adaptează perioadei post pandemie”, a conchis Kurt Weber. 

România a avut în martie cea mai mare creștere a lucrărilor de construcții din UE

0

Lucrările de construcții în România au înregistrat o creștere de 2,1% în luna martie 2020, comparativ cu luna februarie 2020, acesta fiind cel mai mare avans înregistrat în rândul statelor membre UE, arată datele publicate marți de Eurostat.

De asemenea, în zona euro și la nivelul Uniunii Europene lucrările de construcții au înregistrat o scădere de 14,1% respectiv 12%, de la o lună la alta, scrie Profit.ro.

Statele membre UE cu cele cele mai mari creșteri ale lucrărilor de construcții au fost România (2,1%), Germania (1,8%) și Olanda (1,5%). În schimb, cele mai semnificative scăderi au fost înregistrate în Franța (minus 40,2%) și Italia (minus 36,2%), potrivit sursei citate. Totodată, în Germania au crescut cu 5,1% iar în Polonia și Finlanda au crescut cu 1,5%. În schimb, în alte state membre lucrările de construcții au înregistrat scăderi semnificative: Franța (minus 41,2%), Italia (minus 35,4%) sau Belgia (minus 23,2%).

Indicele ROBOR la 3 luni a scăzut la 2,43%

0

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a scăzut miercuri la 2,43%, potrivit datelor publicate de Banca Naţională a României (BNR).

Un nivel mai scăzut al ROBOR la 3 luni a fost atins pe 25 aprilie 2018, de 2,42%, potrivit News.ro.

De asemenea, indicele ROBOR la şase luni a coborât la rândul său  la 2,53%, cel mai redus nivel înregistrat din 24 aprilie 2018, când ROBOR era de 2,52%.

ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituţiile bancare din România, în lei, iar evoluţia sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piaţă.

Perspective geostrategice: pandemia accelerează cele patru forțe care transformă peisajul global al afacerilor

0

În definirea planurilor de dezvoltare, directorii executivi trebuie să țină seama de patru forțe majore care transformă peisajul global al afacerilor: globalizarea și apariția unui nou tip de regionalizare; accelerarea concurenței globale în domeniul tehnologiei; demografiile îmbătrânite și cursa împotriva schimbărilor climatice. Pandemia COVID-19 nu modifică fundamental arhitectura gestionării eficiente a riscurilor geopolitice, dar va accelera traiectoria fiecăreia dintre aceste tendințe, se arată în raportul EY Perspective geostrategice în 2020.

„Impactul pandemiei provocate de COVID-19 asupra companiilor va fi multidimensional, afectând lanțurile de aprovizionare, resursele umane, veniturile, reputația și gradul de conformitate. <<Cartografierea>> acestor efecte este extrem de importantă în contextul schimbărilor rapide din mediul guvernamental și din cadrul politicilor publice. La fel de importante sunt monitorizarea modului în care pandemia va interacționa cu aceste  patru  megatendinte  – globalizarea, tehnologia, demografia și mediul înconjurător – și evaluarea rezultatelor acestora în întreaga organizație”, spune Bogdan Ion (foto), Country Managing Partner EY România și Moldova și Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală și de Sud-Est și Regiunea Asiei Centrale.

Globalizare: un nou curent regionalist prinde avânt

În doar câteva săptămâni, COVID-19 a determinat țările din toată lumea să își închidă granițele. În același timp, instituțiile guvernamentale multilaterale nu au reușit să ofere un răspuns de combatere a efectelor pandemiei coordonat la nivel global. Cu toate că acestea nu reprezintă semne ale sfârșitului globalizării, este clar că pandemia, care ar putea intensifica sentimentele naționaliste și populiste, va genera noi tendințe. Companiile vor fi nevoite să își ajusteze planurile în zone precum diversificarea lanțului de aprovizionare, în care numeroase multinaționale adoptaseră deja o strategie de tipul „China plus o altă sursă”. Preocupările legate de biosecuritate vor amplifica regionalizarea și localizarea.

Tehnologie: competiția globală se intensifică

Tehnologia și inovația s-au dovedit esențiale pentru supraviețuirea și succesul afacerilor, iar criza îi forțează pe întârziații în materie de digitalizare, telemuncă și comerț electronic să recupereze peste noapte. Atât soluțiile pe termen scurt, cât și cele pe termen lung pentru situația provocată de COVID-19 vor depinde de tehnologie, cu atât mai mult cu cât escaladarea rapidă a activității sociale și profesionale în online a creat un mediu mai vulnerabil la campanii de dezinformare și atacuri cibernetice. Implicațiile economice și de securitate națională ale acestor schimbări și provocări vor accelera și intensifica natura geopolitică a competiției tehnologice.

Demografie: îmbătrânirea populației este
determinantă pentru reechilibrarea globală

Pandemia accentuează consecințele sociale, economice și politice ale îmbătrânirii populației. Profilul demografic al unei țări va modela poverile operaționale și în materie de costuri impuse de pandemie: societățile mai îmbătrânite se vor confrunta cu consecințe mai grave din punct de vedere economic și al pierderilor de vieți omenești provocate de această boală și, posibil, cu o revenire mai lentă a economiei. Națiunile cu o populație preponderent tânără, care se confruntă cu rate mari ale șomajului și cu fenomene de dislocare economică din cauza pandemiei, prezintă riscuri mai mari de tulburări sociale.

Protecția mediului: cursa contra-cronometru continuă

Chiar dacă a contribuit la reducerea drastică a emisiilor, COVID-19 a eliminat din prim plan tema politicilor privind schimbarea climatică. Nu se știe când și cum va reapărea acest subiect, dar va reapărea. Se știe că incertitudinile și dificultățile economice diminuează importanța preocupărilor legate de mediu, dar legiuitorii din Europa și poate și cei din Statele Unite s-ar putea folosi de această criză pentru a acorda o mai mare prioritate energiei și investițiilor „verzi”.

Pandemia accelerează transformări fundamentale în activitatea economico-socială, cum ar fi reducerea deplasărilor la și de la locul de muncă și numărul călătoriilor cu avionul. Aceste tendințe s-ar putea păstra și după atenuarea crizei, iar companiile și oamenii vor învăța să lucreze, să formeze și să-și susțină echipele, să-și deservească clienții și să trăiască fără a se urca în avion. În același timp, numeroși mari investitori instituționali vor continua să se concentreze asupra sustenabilității business-ului, chiar și în plină criză provocată de COVID-19.

Cum va afecta COVID-19 riscurile politice la nivel mondial?

Pandemia evoluează în moduri și ritmuri diferite în regiunile din jurul lumii, având drept rezultat implicații economice, politice și sociale divergente. COVID-19 a accentuat încetinirea creșterii economice a Chinei, dar Beijingul are antecedente în a profita de crize pentru a face schimbări geostrategice cu beneficii pe termen lung și ar putea să procedeze la fel.

În Uniunea Europeană, presiunile în direcția fragmentării au fost evidențiate de un răspuns la pandemie care, cel puțin până în acest moment, a fost greoi și lipsit de coordonare. În Statele Unite, pandemia amână alegerile prezidențiale și convențiile partidelor și nu anunță o posibilă schimbare politică majoră după luna noiembrie.

Într-un context mai larg, piețele emergente sunt afectate semnificativ de scăderea abruptă a exporturilor de mărfuri, a remiterilor și a încasărilor din turism. Pe fondul creșterii costurilor cu gestionarea pandemiei, astfel de șocuri de cont curent ar putea cataliza tulburări politice.

Ce înseamnă toate acestea pentru companii?

În prezent, companiile se concentrează asupra continuității afacerilor, dar trebuie și să monitorizeze situația și să evalueze riscul expunerii angajaților lor la noul coronavirus și efectele asupra întregului lor lanț valoric. Deși COVID-19 monopolizează acum titlurile de presă și a pus în așteptare toate celelalte teme economice și politice geostrategice, subiectul se va stinge și puterea sa va dispărea. Companiile ar trebui să înceapă să se gândească la următorul pas, adică reluarea sau revenirea la un nivel normal al activității. Să înceapă să facă planuri pentru ceea ce se va întâmpla dincolo de noua normalitate care va apărea când pandemia va fi de domeniul trecutului

Performanța managerială a Romgaz a dus la creșterea prețului acțiunii

0

Acțiunea Societății Naţionale de Gaze Naturale ROMGAZ se află pe un trend ascendent, asta după ce compania a publicat Strategia de Dezvoltare/ Investitii pentru perioada 2020-2025, prin care se previzionează un program de investiţii de circa 15,69 miliarde de lei. Adrian Volintiru, directul general al ROMGAZ a declarat: „ Investiţiile joacă un rol determinant în reducerea declinului natural al producţiei, atât prin descoperirea de noi rezerve de hidrocarburi cât şi prin îmbunătăţirea gradului de recuperare actual, prin reabilitarea, dezvoltarea şi modernizarea facilităţilor existente, dar şi în valorificarea unor noi oportunităţi de creştere şi diversificare. Astfel, programul de investiţii pe perioada de referinţă, va fi orientat în cea mai mare parte către producţia de gaze naturale (circa o treime din sumă), asocieri/parteneriate în proiecte offshore (Marea Neagră) şi producere- stocare energie electrică (o altă treime din sumă, respectiv 5, 475 miliarde lei), diversificare –petrochimie şi producţia energie electrică, diferenţa până la 15,69 miliarde de lei total investiţii pentru următorii 5 ani. Doresc să menţionez însă că elaborarea strategiei s-a bazat pe scenariul business as usual, neţinând cont de situaţia curentă a pandemiei de COVID 19 şi se impune revizuirea informaţiilor îndată ce vor exista prognoze macroeconomice cu un grad de certitudine mai ridicat”.

De asemenea, domnia sa este de părere că investitorii au înțeles programul ambițios de investiții pe care managementul și l-a asumat, iar creșterea prețului acțiunii reprezintă un plus de încredere pe care aceștia îl investesc în companie. În ciuda perioadei grele ( iarnă caldă și pandemia de COVID) și a reducerii prețului gazelor și a cifrei de afaceri, Romgaz a reușit o scădere a cheltuielilot cu 22% generând pe primul trimestru un profit mai mare cu 114 milioane de lei față de cel bugetat.

Apariţia pandemiei de COVID 19 a general turbulenţe semnificative la nivelul economiei globale precum şi un grad ridicat de incertitudine. Revenirea la ritmul iniţial de creştere economică depinde într-o măsură covârşitoare de capacitatea de adaptare a companiei la cerinţele pieţei şi la diversificarea tipurilor de servicii şi produse pe care aceasta le oferă.

Luând în considerare cele de mai sus, Romgaz îşi propune să fie un jucător activ, profitabil şi competitiv pe piaţa de producţie de gaze naturale şi a energiei electrice precum şi să intre pe noi pieţe, cum ar fi piaţa produselor petrochimice.

„Vrem să fim parteneri de dialog, nu pedepsiții de serviciu”

„Ceea ce ne dorim în noua economie este predictibilitatea cadrului legislativ și fiscal. La următoarea modificare a accizei, sau a cadrului de reglementare, vrem să fim parteneri de dialog, nu pedepsiții de serviciu, așa cum am fost întotdeauna”, a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications, JTI Romania, Moldova și Bulgaria la webinarul online „Business în Noua Economie”, organizat de EM360 și România Durabilă.„Planeta, economia sunt închise, trăim într-o altă realitate. În această realitate, noi reprezentăm partea rezilientă. Suntem bucuroși că am putut să ne vedem de treabă. Am plătit taxele la timp și mai mult decât anul trecut. În primul trimestru din acest an veniturile bugetare din accize la produsele din tutun au crescut cu 15,3%. Aceasta în ciuda închiderii sectorului HORECA și a unor magazine, a existenței zonelor carantinate și a faptului că trăim și muncim într-un război anti-tutun. Criza a arătat că industriile legale nu pot fi contestate, și nici contribuția acestora la buget”, a mai spus reprezentantul JTI.JTI Romania a virat în aprilie la buget suma de 318 milioane de lei, reprezentând accizele și TVA pentru produsele puse pe piață în luna martie. Pentru luna martie 2020, industria tutunului a virat la stat circa 1,5 miliarde de lei. În contextul scăderii abrupte a încasărilor din accizele provenite din sectorul energetic, tutunul a devenit cel mai solid contribuabil la bugetul statului. „Până acum, în starea de urgență, ne-am confruntat cu lipsa unui partener real de dialog. Nu e clar cum se iau deciziile în Grupul de comunicare strategică sau Comitetul național pentru situații de urgență, dar e evident că la acest nivel sectorul economic nu e reprezentat cum se cuvine. Ne-am adresat oficial Ministerului Economiei, Poliției, Ministerului Finațelor, care ne-au răspuns că solicitările noastre nu sunt de competența lor. Am găsit însă și disponibilitate pentru identificarea soluțiilor, la Economie, la ANPC și chiar la MFP. Cu toate că MFP, în general, ne spune că tutunul, al doilea mare contribuabil la buget, e reglementat de Ministerul Sănătății, ceea ce e un paradox – industria sănătății, cea farmaceutică ar trebui, poate, reglementată de acest minister”, a precizat Gilda Lazăr, referindu-se la problemele cu care compania s-a confruntat în perioada stării de urgență.Reprezentantul JTI a atras atenția participanților din partea statului la webinar și asupra problemelor sectorului cultural: „Economia fără cultură e mai puțin decât ceea ce ar trebui să fie. Este necesar să vă gândiți și la redeschiderea sectorului cultural. Mulți oameni de cultură sunt liber-profesioniști, iar în această perioadă nu sunt angajați nicăieri, ceea ce e, deja, o problemă de supraviețuire”.Ce va fi pe viitor? „Noi continuăm. Ne vedem de treabă. Valoarea totală a exporturilor de tutun brut și prelucrat în 2019 a fost de 948,4 milioane euro, cu 37% mai mult decât anul precedent, iar tutunul a avut o contribuție pozitivă la balanța comercială a României de aproape 600 de milioane de euro. România e al treilea producător de țigarete din Europa, după Germania și Polonia. Ca țară, avem aici un avantaj competitiv. Suntem parte din multinaționale, dar companiile care produc în România sunt companii românești, care au angajați români și care plătesc taxe statului român. Reprezentăm o industrie rezilientă, cu produse conservatoare și consum inelastic. Avem motive să fim optimiști. Credem că economia României va rezista. Am avut ani buni de creșteri economice, fără dezechilibre majore, iar cursul de schimb s-a menținut. Ne vom reveni repede”, a concluzionat directorul JTI.

Comisia salută adoptarea de către Consiliu a instrumentului SURE în valoare de 100 miliarde de euro

0

Comisia Europeană salută acordul încheiat între statele membre în cadrul Consiliului cu privire la regulamentul de instituire a unui instrument european de sprijin temporar pentru atenuarea riscurilor de șomaj într-o situație de urgență (SURE). Decizia reprezintă un pas important în lupta comună a UE împotriva consecințelor socioeconomice ale pandemiei de coronavirus.

Sprijinul financiar acordat statelor membre în cadrul SURE va deveni disponibil odată ce toate statele membre își vor fi asumat și vor fi semnat în mod voluntar acorduri de garantare cu Comisia. Apoi, inițiativa SURE va deveni operațională, iar UE va fi în măsură să sprijine statele membre în ceea ce privește protejarea locurilor de muncă și a lucrătorilor afectați de pandemia de coronavirus prin acordarea de împrumuturi în valoare de până la 100 de miliarde de euro în condiții avantajoase.

Aceste împrumuturi vor contribui la finanțarea programelor de lucru cu normă redusă ale statelor membre și a altor măsuri similare, precum și a unor măsuri de sănătate auxiliare la locul de muncă, instituite pentru a se asigura că lucrătorii și persoanele care desfășoară o activitate independentă continuă să primească un venit adecvat, iar întreprinderile își mențin personalul și se asigură că acesta poate lucra într-un mediu sigur.

Prin protejarea capacității de producție a economiilor noastre, SURE va contribui, de asemenea, la o redresare mai rapidă și completă odată ce urgența sanitară va fi depășită.

Noul coronavirus: Comisia stimulează activitățile de cercetare și de inovare urgent necesare cu încă 122 de milioane de euro

0

Comisia a mobilizat încă 122 de milioane EUR din programul său de cercetare și de inovare, Orizont 2020, pentru activitățile de cercetare urgent necesare în ceea ce privește noul coronavirus. Noua cerere de exprimare a interesului contribuie la angajamentul în valoare de 1,4 miliarde EUR al Comisiei în favoarea inițiativei „Răspunsul mondial la coronavirus”, lansată de președinta Ursula von der Leyen la 4 mai 2020.19/05/2020

Noua cerere de exprimare a interesului este cea mai recentă din seria unor acțiuni de cercetare și de inovare finanțate de UEîn vederea combaterii coronavirusului. Ea completează acțiunile anterioare vizând dezvoltarea de metode de diagnosticare, de tratamente și de vaccinuri prin consolidarea capacității de a producție și prin implementarea unor soluții ușor disponibile pentru a rezolva rapid nevoile urgente. De asemenea, ea va îmbunătăți înțelegerea impactului comportamental și socioeconomic al pandemiei.

Mariya Gabriel, comisarul pentru inovare, cercetare, cultură, educație și tineret, a declarat: „Mobilizăm toate mijloacele de care dispunem pentru a combate această pandemie prin testări, tratamente și măsuri preventive. Pentru a reuși să combatem coronavirusul, însă, trebuie să înțelegem, de asemenea, cum afectează aceasta societatea noastră, precum și care ar fi modul optim de implementare rapidă a acestor intervenții. Trebuie să explorăm soluții tehnologice pentru a produce mai rapid echipamente și materiale medicale, pentru a monitoriza și a preveni răspândirea bolii, precum și pentru a asigura o mai bună îngrijire a pacienților.”

Thierry Breton, comisarul pentru piața internă, a adăugat: „Sprijinim autoritățile din domeniul sănătății, profesioniștii din domeniul sănătății și publicul larg din toate statele membre în ceea ce privește combaterea crizei cauzate de coronavirus. În acest scop, implementăm tehnologii și instrumente inovatoare care pot fi utilizate rapid pentru prevenție, pentru tratamente optime și pentru redresarea în urma acestei pandemii, precum și pentru a ne pregăti să facem față urmărilor sale. Printre acestea se numără soluții și tehnologii digitale, precum telemedicina, datele, inteligența artificială, robotica și fotonica.”

Proiectele finanțate în temeiul prezentei cereri de exprimare a interesului ar trebui să transforme procesele de fabricație în vederea producerii rapide de materiale și de echipamente medicale vitale necesare pentru testare, tratare și prevenire, precum și să dezvolte tehnologii medicale și instrumente digitale pentru a îmbunătăți detectarea, supravegherea și îngrijirea pacienților. Noile activități de cercetare vor folosi cunoștințele obținute de la grupuri mari de pacienți (cohorte) din întreaga Europă, iar o mai bună înțelegere a impactului comportamental și socioeconomic al pandemiei de coronavirus ar putea contribui la îmbunătățirea strategiilor de tratament și de prevenire.

Termenul de depunere a propunerilor este 11 iunie 2020, deoarece cererea de exprimare a interesului se va concentra pe obținerea de rezultate rapide. Europa și lumea în general au nevoie urgentă de soluții inovatoare pentru limitarea și atenuarea pandemiei, precum și pentru o mai bună îngrijire a pacienților, a supraviețuitorilor, a grupurilor vulnerabile, a personalului medical din prima linie și a comunităților acestora. Din acest motiv, Comisia are ca scop să permită demararea cât mai rapidă a activităților de cercetare, prin intermediul unor termene mai scurte de pregătire a propunerilor și de evaluare a acestora.

Noile soluții trebuie să fie disponibile și accesibile ca preț pentru toți, în conformitate cu principiile răspunsului mondial la coronavirus. În acest scop, Comisia va include clauze de partajare rapidă a datelor în acordurile de grant care rezultă în urma acestei noi cereri, pentru a se asigura că rezultatele și constatările pot fi utilizate imediat.

Reducerea impozitului pentru proprietarii de spații comerciale – o ecuație cu multe necunoscute

Material de opinie de Andreea Vlad, Manager, Taxe Directe, Cristina Manea, Consultant Senior, Taxe Directe, Deloitte România (foto)

Seria de măsuri fiscale implementate în contextul pandemiei de COVID-19 a fost completată, recent, prin adoptarea unei noi ordonanțe de urgență care conține, printre altele, anumite facilități de care pot beneficia proprietarii de spații în anumite condiții. Este vorba de OUG 69/2020, care prevede reducerea impozitului anual pe clădiri cu până la 50% pentru spațiile comerciale, zonă în care piața a demonstrat că nu poate susține amânarea sau anularea plății chiriilor, conform actelor normative anterioare. Autoritățile locale vor decide în ce cuantum se va aplica această reducere. Cel mai probabil, de această facilitate vor beneficia, în principal, proprietarii de centre comerciale, însă numai pentru spațiile în care activitatea a fost afectată sau întreruptă de restricțiile impuse în contextul pandemiei de COVID-19.

Dincolo de sprijinul acordat proprietarilor, prin adoptarea acestei măsuri, autoritățile au avut în vedere și protejarea chiriașilor, prin înlesnirea mecanismelor de negociere între părți.

Ce condiții trebuie îndeplinite de proprietari?

Decizia de a reduce impozitul pe clădiri a fost lăsată la latitudinea consiliilor locale, care au posibilitatea să adopte măsura până la data de 14 august 2020. În cazul în care autoritățile locale decid acordarea facilității, potențialii beneficiari trebuie să depună la organul fiscal local competent o cerere de acordare a reducerii însoțită de o declarație pe proprie răspundere, până în data de 15 septembrie 2020.

Proprietarii care au spațiile închiriate trebuie să îndeplinească o condiție suplimentară pentru a beneficia de scăderea impozitului, respectiv să fi redus chiria cu cel puțin 50%, proporțional cu diminuarea spațiului destinat activităților economice. Aceste condiții vor fi menționate și în cadrul declarației pe proprie răspundere. Totuși, economic vorbind, cel mai probabil, reducerea chiriei cu 50% nu poate fi compensată decât într-o foarte mică măsură de această facilitate.

Pentru cei care au plătit deja impozitele datorate pentru acest an, există posibilitatea restituirii diferenței la cerere. În același timp, rămâne aplicabilă acordarea bonificației de 10% pentru plata impozitului la termen (până la data de 30 iunie 2020), inclusiv în cazul proprietarilor care vor beneficia de reducerea suplimentară de până la 50%.

Multe întrebări fără răspuns

Ca orice text de lege adoptat în regim de urgență în ultimul timp, și OUG 69/2020 lasă loc la numeroase teme de dezbatere. În primul rând, nu se știe pe ce perioadă se aplică reducerea impozitului. Este neclar dacă vorbim de o reducere cu până la 50% a impozitului anual pe clădiri sau această reducere ar trebui aplicată proporțional cu durata stării de urgență. Deși se vorbește despre impozitul anual, la început se menționează aplicarea acestei măsuri fiscale strict pe durata stării de urgență.

În al doilea rând, trebuie să se clarifice dacă această măsură fiscală este aplicabilă doar pentru acei proprietari care au redus chiria cu cel puțin 50% pe durata stării de urgență sau poate fi aplicată și de către cei care vor lua această hotărâre pentru perioadele viitoare. Așa cum reiese din textul de lege, par sa fie îndreptățiți doar cei care deja au optat pentru o astfel de măsură, ceilalți pierzând acest drept, odată cu încheierea stării de urgență pe teritoriul României.

Nu în ultimul rând, rămâne de stabilit în ce măsură procentele sunt corelate. În timp ce proprietarii trebuie să scadă chiria cu cel puțin 50%, reducerea în cazul impozitului pe clădiri rămâne la latitudinea consiliilor locale, care au libertatea să stabilească nu doar procentul de reducere, ci și dacă acordă sau nu facilitatea.

Așadar, cu toate ca autoritățile au urmărit, prin această măsură, să sprijine atât proprietarii de spații, cât și chiriașii, facilitatea nu pare a fi suficient de convingătoare pentru a influența anumite tranzacții în piață. Și asta dincolo de numeroasele semne de întrebare cu privire la aplicabilitatea acesteia.

Asociația Green Revolution și Raiffeisen Bank deschid sezonul bicicletelor

0

Asociația Green Revolution (prima organizație nonguvernamentală de ecologie urbană din România) și Raiffeisen Bank au deschis centrele de biciclete I’Velo Relax din București (Parcul Herăstrău – Metrou Aviatorilor și Arcul de Triumf, foto) și din Constanța. Sunt disponibile peste 850 de biciclete, șapte zile din șapte. Urmează să fie deschise și centrele de închiriere biciclete din Alba Iulia, Oradea, Brașov, Sibiu, Iași. În centre sunt respectate regulile specifice perioadei actuale: închirierea bicicletelor cu aplicația I’Velo, păstrarea distanței de 1,5 m față de persoana din față, dezinfectarea constantă a mâinilor, plata cu cardul. Tarifele sunt: Pentru bicicletele I’Velo Relax există și următoarele categorii de tarife de închiriere: 6 lei – 1 oră, 10 lei – 2 ore, 14 lei – 3 ore, 18 lei – 4 ore, 30 lei – 24 ore (luni-joi), gratuit – pensionari (pe baza talonului de pensie), 49 lei – abonament 1 lună, 149 lei – abonament 1 an.

Raluca Fișer, președintele Asociației Green Revolution: „Orașe din întreaga lume se reinventează ca locuri pentru a fi în continuare locuite. Noi ne continuăm misiunea noastră de a promova mersul pe bicicletă ca mijloc de transport sănătos. Sperăm să convingem și în 2020 cât mai multe persoane că bicicleta este utilitară, rapidă, accesibilă, dar și un mijloc de relaxare, vital într-o capitală europeană. Bicicleta este o soluție pentru diminuarea impactului uman asupra climei și o tranzitie către un mediu mai curat și o societate mai sănătoasă”.

Corina Vasile, director de comunicare la Raiffeisen Bank România: „Cu toții ne dorim să trăim într-un mediu sănătos și sigur și credem că doar nouă ne stă în putere să îl creăm. De peste 10 ani încercăm, prin programele derulate cu Asociația Green Revolution, să contribuim la orașe mai curate și mai prietenoase cu locuitorii săi. Știm că 1,7 milioane de oameni au folosit bicicletele I’Velo în ultimii 10 ani și ne dorim ca numărul lor să crească tot mai mult. Transportul alternativ a devenit de mult timp o nevoie la nivel de societate”.

În 9 ani de funcționare până acum, I’Velo a atras peste 1.700.000 de oameni la pedalat, contribuind la reducerea emisiilor de CO2 din atmosferă cu aproximativ 2.500 de tone, în București, Constanța, Brașov, Sibiu, Alba Iulia, Oradea, Iași.

Compania Ipsos România a realizat un studiu național comandat de Asociația Green Revolution și Raiffeisen Bank privind utilizarea mijloacelor de transport înaintea stării de urgență și posibilele schimbări de comportament în transport după ieșirea din izolare. Înaintea stării de urgență, 66% dintre respondenți mergeau zilnic pe jos, 69% mergeau de două-trei ori pe săptămână cu automobilul, 38% mergeau zilnic cu automobilul, 18% mergeau zilnic cu transportul public. Bicicleta o foloseau 6 din 10 respondenți, în medie, o dată pe săptămână și 5%, zilnic. Ponderea celor care folosesc frecvent bicicleta ca mijloc de transport, potrivit declarațiilor, e de așteptat să crească de la 20% înaintea stării de urgență la 33% de acum încolo. Ponderea utilizatorilor ocazionali tinde să se reducă de la 23% la 12%. Utilizarea frecventă a transportului public e estimate în scădere de la 42% înainte de criză la 35% după. 70% dintre respondenți vor folosi frecvent automobilul după această perioadă, față de 69%, înainte și 90% vor merge pe jos frecvent, față de 89% anterior stării de urgență.