Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) a realizat sondajul „Necesitatea repornirii economiei și lecțiile învățate”, în care investighează impactul măsurilor luate în condițiile stării de urgență asupra activităților productive, perspectivele și necesitățile reluării activității economice. Participarea la sondaj (desfășurat în perioada 14-21 aprilie) a fost dominant din zona microîntreprinderilor (63,3%), precum și din întreprinderi mici (19,9%), întreprinderi mijlocii (10,1%), alte forme de organizare (6,7%).
35,8% dintre respondenți se declară afectați de criză în foarte mare măsură. 30,1% estimează o scădere cu mai mult de 70% din cifra de afaceri. Revenirea la cifra de afaceri anterioară crizei este apreciată ca posibilă în maximum 6 luni de 37,6% dintre cei chestionați. În ceea ce privește reluarea activității economice, 51,8% dintre subiecți apreciază că angajații ar trebui să se reîntoarcă la lucru după încetarea stării de urgență, 26,1%, la începutul lunii mai și 22,1%, după sărbătorile pascale.
Studiu Colliers: 9 din 10 retaileri non-alimentari estimează că afacerile din 2020 vor fi afectate de epidemia de Covid-19, dar proprietarii oferă sprijin. Revenirea va începe lent la finalul anului și se va consolida în 2021.
Retailerii de produse nealimentare sunt printre cei mai afectați de măsurile luate în timpul stării de urgență pentru a preveni răspândirea Covid-19. 45% dintre chiriașii din retail așteaptă o scădere a afacerilor de peste 30% în 2020 și alți 39% prevăd un declin de până la 30%, ca urmare a acestor cel puțin două luni fără activitate, cu o revenire lentă din a doua jumătate a acestui an, potrivit unui studiu efectuat de Divizia Retail a Colliers International printre 84 de chiriași și 21 de proprietari din sectorul de retail din România.
Efectele pe termen mediu și lung sunt încă dificil de
evaluat, în special luând în considerare incertitudinile privind posibile alte
măsuri care ar putea fi aplicate de autorități după 15 mai. Cu toate acestea,
proprietarii din retail au luat deja măsuri de suport pentru chiriașii afectați
de ordonanțele militare, precum suspendarea plății chiriei pe perioada de
inactivitate, urmând să se decidă ulterior o modalitate de compensare, sau
închiderea parțială a centrelor comerciale pentru a scădea costurile pentru
servicii comune suportate de chiriași. Studiul Colliers International face
parte dintr-o analiză mai amplă asupra pieței imobiliare în ansamblu, bazată pe
informații relevante ale factorilor de decizie din toate segmentele de piață,
care sunt prezentate în această perioadă pentru a aduce mai multă claritate
asupra pieței.
88% dintre retaileri au
aplicat pentru măsura privind șomajul tehnic
Reacția retailerilor la
decizia guvernului de a restricționa activitatea retailerilor ne-esențiali în
centre comerciale a fost imediată și
planurile pentru a minimiza impactul negativ al contextului actual au fost puse
rapid în aplicare. Ca urmare, 62% dintre chiriași au suspendat sau amânat
plățile chiriilor și utilităților, iar 52% au solicitat o reducere a chiriilor
atunci când magazinele vor fi redeschise, potrivit studiului Colliers
International efectuat printre chiriașii din retail activi în principali în
arii precum fashion, HoReCa, cosmetice, servicii, divertisment sau frumusețe.
În plus, pentru a susține revenirea afacerilor, 88% au aplicat pentru măsura
privind șomajul tehnic, 48% se vor baza pe opțiunea de amânare a plății taxelor
oferit de stat și 33% vor suspenda plata ratelor la credite până la finalul
anului.
De cealaltă parte, 67%
dintre retaileri se concentrează pe canale alternative de vânzări pentru a
compensa pierderile generate de lipsa de activitate a magazinelor clasice, dar
numai o parte din pierdere este așteptată să fie recuperată prin aceste canale.
Aproximativ 36% așteaptă o creștere a vânzărilor online în acest an, dintre
care jumătate mizează pe o creștere de cel puțin 20%. Totuși, 22% dintre
retaileri cred că inclusiv vânzările online vor înregistra o scădere, pe fondul
apetitului scăzut pentru consum.
62% dintre proprietari au suspendat temporar plata chiriei pentru retailerii care au închis magazinele
Proprietarii de spații de retail au reacționat de
asemenea în contextul actual și au închis anumite arii ale centrelor comerciale,
acolo unde a fost posibil (67%) și au renegociat contractele cu furnizorii
(45%) sau cu băncile (29%), potrivit studiului efectuat de Colliers
International în rândul proprietarilor de spații de retail. Aproape toți au
folosit în același timp și facilitățile oferite de stat, precum amânarea plății
taxelor (52%), șomajul tehnic (48%) sau amânarea plății ratelor la bancă (24%).
Pentru a-și susține chiriașii în timpul crizei provocate
de epidemia de Covid-19, 62% dintre proprietari au agreat să încaseze doar
taxele de servicii aferente spațiilor comerciale, pentru a păstra centrele
curate, sigure și echipamentele tehnice în stare bună pe perioada de
inactivitate.
În acest context, și proprietarii de spații de retail se
așteaptă să înregistreze anul acesta scăderi ale veniturilor operaționale, 67%
estimând o scădere de până la 30%, în timp ce 24% iau în calcul scăderi chiar
mai mari.
Piața de retail este așteptată să-și revină ușor începând cu trimestrul 4 din 2020
Primele semne de revenire în piața de retail sunt
așteptate începând cu trimestrul patru al acestui an, dar rezultate mai
consistente vor fi vizibile în 2021, ceea ce arată că atât retailerii, cât și
proprietarii sunt încrezători într-o recuperare relativ rapidă.
Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency la Colliers International
„Dacă veniturile majorității angajaților nu vor fi semnificativ afectate, iar magazinele vor fi deschise începând cu 1 iunie, vom vedea în primul rând o revenire psihologică pe termen mediu. O recuperare lentă ar trebui să fie resimțită din toamnă și continuată în perioada Crăciunului, care este de regulă cea mai importantă din an pentru retail. Cu alte cuvinte, dacă puterea de cumpărare a populației nu va scădea, tendința pe termen scurt va fi de economisire, dar începând cu luna septembrie, consumul ar trebui să revină încet, încet la normal în segmentele obișnuite de retail, precum fashion, HoReCa, cosmetice, jucării sau birotică și papetărie”, spune Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency la Colliers International.
Mai exact, 67% dintre proprietarii de spații de retail și
51% dintre chiriași se așteaptă să revină la un nivel satisfăcător al
afacerilor, în raport cu nivelurile de dinainte de epidemia de Covid-19, până
la finalul anului viitor.
Dacă ar avea simptome asociate Covid-19, 7 din 10 respondenți la un sondaj realizat de platforma de recrutare BestJobs și-ar suna medicul de familie pentru a cere îndrumare. 15,3% ar chema ambulanța, iar 10,7% spun că ar rămâne în casă și s-ar trata singuri, fără să ceară sfatul medicului.
Dacă nu e vorba de o urgență medicală, peste 60% dintre
respondenții la sondajul BestJobs preferă să evite spitalele și să trateze
acasă eventualele probleme medicale ușoare sau medii, care nu au legătură cu
coronavirusul, consultându-și medicul de familie, și mai puțin de 4% ar chema o
ambulanță pentru a merge la spital.
În urma restricțiilor impuse de autorități pentru a
preveni răspândirea epidemiei de Covid-19,
41% dintre intervievați spun că ies afară din casă o dată sau de două
ori pe săptămână, în timp ce 37% se găsesc aproape zilnic în situația de a ieși
afară din casă, motivele principale fiind cumpărăturile de strictă necesitate
(76,4%), job-ul, în cazul celor care nu lucrează remote (39,3%), dar și
mișcarea fizică (18,4%).
Majoritatea angajaților români își iau însă măsuri de
precauție atunci când ies din casă: poartă mască (85%) și mănuși (60,4%), și au
mereu cu ei un dezinfectant de mâini (50,6%). În plus, mai bine de 77% dintre
angajații chestionați evită atât să se apropie de alți oameni, cât și să meargă
în locuri aglomerate, iar alți 67,2% se feresc să urce în mijloacele de
transport în comun.
Astfel, dezinfectanții (75,5%), măștile (74,5%) și
mănușile (62,3%) sunt produsele de protecție pe care le dețin majoritatea
angajaților români, iar cei mai mulți (25,8%) dintre respondenții la sondajul
BestJobs au cheltuit pe astfel de achiziții în medie între 50 și 100 lei.
Sondajul a fost efectuat în perioada 10-20 aprilie 2020, pe un eșantion de
882 de utilizatori de internet din România.
Compania integral
românească de tehnologie și digitalizare „Code932”, concentrată pe eficientizarea
activității companiilor, a dezvoltat în contextul stării de urgență o soluție pentru reparația mașinii în service fără
prezența proprietarului. Aplicația
astfel creată realizează comunicarea video dintre service și client, după preluarea
automobilului cu platforma de către service de la client. Operatorul din
service îi trimite clientului un link cu constatarea video, în care sunt
incluse recomandările de piese și operațiuni. Clientul acceptă sau refuză cu
doar câteva click-uri. Comanda ajunge la service și mașina poate intra în
reparații. Pentru a face constatarea video, nu este necesară instalarea de
aplicații, echipamente speciale sau cunoștințe tehnice. Oricine are un
smartphone și știe să navigheze în aplicațiile de social media poate face
constatarea și comanda către service. Constatarea video
poate fi folosită fără costuri de instalare și abonamente lunare. Orice
persoană poate beneficia de acest serviciu,prin intermediul unui smartphone
conectat la internet. Toate detaliile sunt disponibile pe ConstatareVideo.ro. Serviciul
este oferit gratuit tuturor service-urilor din România pe durata perioadei
stării de urgență. Termenul de livrare a mașinii se scurtează. Istoricul
lucrărilor este salvat și astfel se oferă o imagine mai clară service-urilor și
clienților asupra colaborării și mentenanței vehiculului.
Andrei Dănilă, CEO al
companiei Code932: „Ideea constatării video ne-a venit din experiențele
personale legate de mașini,când
trebuia să mergem în service pentru a fi de acord cu anumite operațiuni sau
încercam să comunicăm prin mesaje, pe care ne era dificil ulterior să le mai
identificăm pentru a vedea ce am confirmat și ce nu”.
Marius Diaconu,
administrator al service-ului Madras: „Lucrările devin mult mai cursive când
avem rapid acceptul clientului și comanda lui fermă. Oamenii noștri se pot
ocupa cap coadă de un vehicul, astfel crescând și calitatea lucrărilor”.
Ovidiu Roșu,
manager al service-ului MAN: „Unele reparații depind de anumite echipamente.
Dacă ai o mașină desfăcută pe un elevator și descoperi un defect care nu era
vizibil inițial, este foarte important să ai o decizie cât mai rapidă pentru a
nu ține blocat acel loc și oamenii care se ocupă”.
Termenul de înscriere la Concursul Internațional George Enescu (29 august-20
septembrie 2020) a fost prelungit până la 29 mai 2020, pentru toate cele patru
secțiuni: vioară, violoncel, pian și compoziție. Condițiile de participare
rămân neschimbate, procedura de înregistrare se derulează online, pe site-ul www.festivalenescu.ro.Organizatorii
precizează că au decis prelungirea pentru a veni în ajutorul tinerilor
muzicieni care doresc să intre în competiție, oferindu-le timpul necesar pregătirii
materialelor pentru preselecție: „O serie de tineri muzicieni au arătat, în
dialogul cu organizatorii concursului, faptul că au întâmpinat dificultăți în
încercarea de a înregistra materialul muzical care trebuie depus, din cauza
regulilor de distanțare socială din țările lor”.
Mihai
Constantinescu, directorul executiv al Artexim, subliniază: „În contextul
situației de urgență cauzate la nivel global de pandemia Covid-19, majoritatea
școlilor de muzică sunt încă închise și mare parte din populația lumii stă
acasă, respectând restricțiile impuse de autorități. Prin urmare, cei mai mulți
dintre studenți nu au posibilitatea tehnică de realizare a materialelor
necesare aplicației (în mod special a înregistrărilor pentru etapa de
preselecție). În aceste condiții, dorim să ajutăm în procesul de înscriere al
candidaților noștri. Am decis ca data finală pentru înscrieri să fie 29 mai
2020, sperând că până atunci situația va fi mai echilibrată, atât în România,
cât și pe plan internațional. Ne dorim foarte mult ca aceste măsuri să fie de
ajutor și îi încurajăm pe tinerii artiști să nu renunțe, ci să profite de
această oportunitate deosebită oferită de Concursul Enescu”.
Crucea Roșie Românăinformează
că prin campania națională de
strângere de fonduri „România Salvează România”
a colectat de la persoane juridice și persoane fizice 5.252.176 euro și
din donații prin SMS, 68.076 euro. S-au folosit 3.910.000 euro, din care s-au
cumpărat echipamente medicale și materiale de protecție, distribuite în
consultanță cu reprezentanții Guvernului României către unități sanitare și
autorități centrale și locale care intervin în mod direct în pandemie.
Materiale de protecție au fost distribuite și către cele 47 de filiale ale
Crucii Roșii Române din întreaga țară pentru protecția voluntarilor și
personalului angajat.
Achiziții principale:
10 aparate de testare rapidă Covid și 300 de kituri (1.170.000 euro), 1.000.000
de măști sanitare (793.000 euro), 250.000 măști FFP3 (657.000 euro), 25
ventilatoare (582.000 euro), 1 unitate mobila de terapie intensivă ATI (250.000
euro), monitoare pentru funcții vitale, injectomate, mănuși, viziere,
combinezoane, dezinfectanți, termometre, 1 generator electric (458.235 euro). O
parte din materiale sunt în proces de livrare de la furnizori.
Mai sunt
disponibili 1.341.941 euro pentru achiziția de echipamente și materiale
sanitare conform necesarului comunicat de autorități pentru linia întâi.
Ioan Silviu Lefter,
director general, Crucea Roșie Română: „Suntem recunoscători întregului mediu
de afaceri, care a reacționat cu atât de multă deschidere la nevoile unei țări
aflate în stare de urgență și mulțumim tuturor persoanelor fizice care s-au
solidarizat cu această cauză. Suntem onorați de încrederea pe care ne-au
arătat-o donatorii noștri și îi asigurăm de întregul nostru angajament în luptă
împotriva noului Coronavirus. Este important să rămânem la fel de uniți,
implicați şi responsabili pentru că doar împreună vom diminua efectele negative
ale acestei crize sanitare”.
Iuliana Tudor,
ambasador al Crucii Roșii Române și al campaniei România Salvează România: „Se
spune că Minunile sunt de fapt Oamenii Buni. Am traversat câteva săptămâni de
campanie în care am descoperit încă o dată ce putere au, ei, Oamenii Buni. Cei
care ajută și se implică. Cei care se sacrifică pe sine pentru ceilalți. Cei
pentru care nimic nu este mai presus de Viata unui Om! Mă înclin și mulțumesc
în numele Crucii Roșii Române. Ne ajutati să ajutăm! România Salvează
România!”.
Campania națională
de strângere de fonduri „România salvează România” continuă. Se pot face
donații de 2 euro prin numărul special de SMS 8827 cu textul „RomâniaSalveazăRomânia”,
valabil în toate rețelele de telefonie mobilă din țară, fără costuri
suplimentare. De asemenea, donații pot fi făcute și prin intermediul site-ului
Crucii Roșii Române: www.crucearosie.ro sau direct în contul campaniei RO59BRDE410SV24517324100
(Lei), deschis la BRD Agenția Piața Romană.
Capitolul V – ”Domeniul justiție” din Decretul nr. 195 din 16 martie 2020 al
Președintelui României, publicat în Monitorul Oficial nr. 212 din 16 martie
2020 – privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României
(“Decretul”) – ca urmare a evoluției situației epidemiologice internaționale
determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 la nivelul a peste 150 de
țări, inclusiv la nivelul României si declararea „Pandemiei“ de către
Organizația Mondială a Sănătății, la data de 11.03.2020, reglementează în
cadrul dispozițiilor :
• ”Art. 42 – alin. (6) În temeiul prezentului decret, judecarea proceselor
civile, altele decât cele prevăzute la alin. (1), se suspendă de plin drept pe
durata stării de urgență instituite prin acesta, fără a fi necesară efectuarea
vreunui act de procedură în acest scop”;
• ”alin. (1) Pe durata stării de urgență, activitatea de judecată continuă în
cauzele de urgență deosebită”
• Art. 45 – alin. (1) Pe durata stării de urgență, activitatea Oficiului
Național al Registrului Comerțului și a oficiilor registrelor comerțului de pe
lângă tribunale continuă în ceea ce privește înregistrarea mențiunilor privind
persoanele juridice și persoanele fizice înregistrate în registrul comerțului
și se derulează prin mijloace electronice, în baza cererii de înregistrare a
mențiunilor și a documentelor anexate la aceasta în formă electronică, având
încorporată, atașată sau logic asociată semnătura electronică extinsă.
• Alin. (2) Copiile de pe înregistrările efectuate și de pe actele prezentate
de solicitanți, informațiile despre datele înregistrate și certificatele
constatatoare se eliberează pe cale electronică.
• Alin. (3) Activitatea de asistență pentru efectuarea procedurilor necesare
înregistrării prin mijloace electronice în registrul comerțului, din cadrul
oficiilor registrului comerțului de pe lângă tribunale, precum și activitatea
de publicare și de furnizare a Buletinului procedurilor de INSOLVENȚĂ se
realizează prin mijloace electronice.
Măsura legală și legitimă luată prin Decretul semnat de Președintele
României, privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, este
aceea că judecarea tuturor litigiilor care nu sunt considerate urgente se
suspendă de plin drept, fără a fi necesară efectuarea vreunui act de procedură
în acest scop, deci fără a fi în vreun fel necesară intervenția părților.
Amintim în acest sens, practicienilor, persoanelor implicate în cadrul
procedurii faptul că, dosarele de insolvență nu pot fi suspendate de plin
drept, insolvența nefiind o procedură obișnuită, relația dintre – practicianul
în insolvență – instanță – societatea debitoare – furnizorii, cocontractanții
societății debitoare care asigură desfășurarea activității normale a debitoarei
– creditorii societății debitoare – este imperios necesară și potrivit legii
nr. 85/2014 cât și Decretului 195/2020 al Președintelui României obligatorie,
astfel nefiind sistată activitatea debitorului ori a practicianului în
insolvență.
A se vedea în acest sens dispozițiilor art. 42 alin. (3) reglementând faptul
că, toate măsurile întreprinse de practicienii în insolvență precum și
activitatea de publicare și de furnizare a Buletinului Procedurilor de
Insolventa se realizează prin mijloace electronice, activitatea de publicare și
de furnizare a documentelor în cadrul Buletinului Procedurilor de Insolvență
realizându-se și până la aceste moment tot prin mijloacele electronice.
Conform Decretulului nr. 195/202, activitatea ONRC continuă pe durata stării
de urgență, în ceea ce privește :
– înregistrarea mențiunilor privind persoanele juridice și persoanele fizice
înregistrate în registrul comerțului și se derulează prin mijloace electronice;
– precum și activitatea de publicare și de furnizare a Buletinului Procedurilor
de Insolvență prin mijloace electronice.
Procedura insolvenței nu se rezumă doar la participarea la termenele de
judecare a dosarului, procedura insolvenței reprezintă regula specială în
materia legislației, activitatea debitoarei continuând, în cazul în care
societatea este în procedură de observație/reorganizare, iar în faza procedurii
de faliment, lichidatorul judiciar efectuând demersuri prevăzute de
dispozițiile art. 154 și urm. din Legea nr. 85/2014 privind luarea măsurilor de
conservare si valorificare a bunurilor din patrimoniul societății.
Astfel, ceea ce se suspendă într-o procedură de insolvență este doar
participarea/judecarea dosarului de fond, fiind suspendată participarea la
termenele de judecată, însă procedura insolvenței continuă, aceasta neputând fi
suspendată.
Mii de oameni isi negociaza problemele financiare cu bancile prin intermediul Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor în domeniul Bancar. Cererile continua și în perioada de criză generată de pandemie, mai ales că solicitările pot fi trimise online, direct de pe site-ul CSALB. Din Jurnalul de Economie aflam care este rolul conciliatorilor.
Profi – retailerul cu cea mai mare
extindere geografică din România (peste 1200 de magazine în 570 localități, cu
peste 20.000 de angajați) – lansează inițiativă civică „Cutia de donații”. Cutiile sunt instalate în magazine și
mesajele scrise pe ele invită clienții să lase acolo ceva (un produs ori mai
multe) din ceea ce tocmai au cumpărat, încât oricine se consideră într-o
situație defavorizată, în imposibilitate de a-și cumpăra el, să ia pur și simplu
dacă vrea.
Pawel Musial,
directorul general al rețelei Profi: „Cu sloganul Dar din dar se face bine!
ne invităm clienții cu suflet mare să se gândească la cei fără resurse și să îi
ajute lăsându-le ceea ce poate le prisoseste dintre produsele pe care tocmai
le-au cumpărat din magazin. Continuând misiunea întregului nostru angajament de
responsabilitate socială, ne așteptăm ca și această inițiativă să inspire
comunitățile din jurul magazinelor Profi să se implice în mai mare măsură
într-un spirit de întrajutorare.”
Campania se desfășoară pe o perioadă nedeterminată. Lista magazinelor și regulamentul campaniei aici