Ghid de navigare în avalanșa de schimbări legislative în contextul COVID-19

0

Material de opinie de Andreea Artenie,
Partener Reff & Asociații,
societatea de avocați membră a rețelei Deloitte Legal

În confruntarea cu pandemia de coronavirus, țările europene au luat rapid măsuri pentru a atenua impactul social și economic produs de răspândirea rapidă a virusului. Având în vedere multitudinea deciziilor adoptate în regim de urgență, spectrul larg de aplicabilitate, dar și dinamica acestora, specialiștii Deloitte Central Europe Dispute Resolution (care reunește, sub coordonarea Deloitte România, toate practicile de litigii din rețeaua regională, precum și invitați speciali din Germania, Austria și Spania) au sintetizat informația într-un material dedicat, cu scopul de a simplifica efortul companiilor din România și din regiunea Europei Centrale de informare și conformare la noile reglementări.

Deloitte COVID-19 European measures oferă o imagine de ansamblu a măsurilor adoptate recent de țările europene la nivel general, în domeniile fiscal, economic și social. Mai mult, documentul este actualizat constant, astfel încât să reprezinte o sursă de informare cu privire la impactul deciziilor adoptate la nivel european. Totodată, experții noștri incluși în prezentare rămân la dispoziție pentru clarificări suplimentare.

Riscuri potențiale pentru contribuabili

Avalanșa de schimbări legislative pune în dificultate întreaga societate, dar cu precădere  companiile care, în această perioadă, sunt obligate să își adapteze activitatea la măsurile necesare pentru a-și proteja angajații, la restricțiile impuse de autorități, la constrângerile generate de scăderea veniturilor și, nu în ultimul rând, la schimbări în ceea ce privește relațiile contractuale cu întreg ecosistemul de afaceri.

Din perspectiva contribuabilului, toate aceste schimbări pot genera dispute atât de natură fiscală, cât și de natură comercială sau administrativă. În toate domeniile vizate de măsurile implementate, riscurile pot apărea din accesarea neconformă a facilităților oferite de state. Companiile care nu intră sub incidența reglementărilor generate de situația de urgență, dar sunt afectate indirect de acestea, pot apela, între altele, la măsuri de restructurare a datoriilor, de eșalonare sau amânare a plății taxelor.

În plan administrativ, cele mai frecvente situații ce pot pune în dificultate contribuabilii în perioada care urmează sunt potențialele controale ale autorităților (Departamentul de Sănătate Publică, Poliție, inspectoratele teritoriale de muncă sau alte autorități cu competențe suplimentare atribuite în contextul COVID-19) demarate în scopul verificării gradului de conformare la reglementările nou adoptate. Totodată, pot apărea dispute generate de pagube înregistrate de companii sau persoane fizice prin prisma măsurilor adoptate de state în cazul în care acestea încalcă garanțiile constituționale și/sau prevederile legale interne sau internaționale, în versiunilor lor adoptate în contextul situației de urgență. Obținerea și utilizarea certificatelor de forță majoră și a avizelor de stare de urgență pot, de asemenea, genera dispute între solicitant și organele emitente, dar și între partenerii de afaceri.

Asistăm așadar la o avalanșă de măsuri din partea statelor, iar, în ceea ce privește România, se recomandă atenție sporită asupra noilor măsuri cu impact în domeniul bancar, adoptate prin Ordonanța de Urgență a Guvernului privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori, aprobată luni, 30 martie 2020. Prevederile ordonanței necesită o analiză aprofundată și o implementare corectă la nivelul persoanelor cărora li se adresează.

Mai multe informații și recomandări pentru companii legate de modul în care se pot pregăti în contextul pandemiei de COVID-19 sunt disponibile în secțiunea dedicată de pe site-ul Deloitte România.

Pentru cele mai recente modificări legislative adoptate în contextul coronavirus, experții Reff & Asociații au creat și vor actualiza în permanență o secțiune dedicată, disponibilă aici.

Cum putem limita expunerea personalului implicat în operațiuni vamale în contextul crizei COVID-19?

0

Autor: Mihai Petre, Director, Comerț Internațional, Asistență Fiscală și Juridică, EY România (foto)

Ținerea sub control a lanțului de aprovizionare și respectarea obligațiilor fiscale în timpul acestei perioade de absenteism este o sarcină dificilă pentru companiile care produc, distribuie sau depozitează bunuri de la furnizori din toată lumea.

Pentru a limita interacțiunea cu autoritățile vamale, lucru benefic atât pentru agenții economici, cât și pentru autoritățile vamale, există câteva soluții care pot fi implementate. 

Aplicarea online pentru procedura de vămuire la domiciliu

Conceptul de „vămuire la domiciliu” împreună cu #staiacasă răspund acum, mai bine ca oricând, limitărilor și precauțiilor impuse de contextul COVID 19. Doar 21% din bunuri sunt vămuite în România în această procedură (comparativ cu Uniunea Europeană unde media este de 70%), majoritatea sunt încă vămuite în procedura standard – prezență fizică în vămi, cu timpi mari de așteptare și depunerea de declarații vamale în format fizic.

Aplicarea pentru autorizarea acestei proceduri poate fi depusă online prin Sistemul UE de Decizii Vamale. Odată obținută autorizația, vămuirea la domiciliu va permite importul și exportul bunurilor dumneavoastră cu o implicare minimă a autorităților vamale.

Reînnoirea online a autorizațiilor vamale deținute

Dacă, în prezent, o companie deține o autorizație vamală care trebuie reînnoită pe parcursul acestei perioade de criză (de ex. perfecționare activă, garanție globală, destinație finală, admitere temporară, antrepozitare, depozitare temporară, vămuire la domiciliu) se poate solicita online reînnoirea accesând portalul – Sistemul de Decizii Vamale UE. Accesul la sistem se realizează accesând: https://customs.ec.europa.eu/tpui-cdms-web/ .

Declararea simplificată a originii preferențiale
a bunurilor pentru exporturi

Autorizația de exportator autorizat permite declararea originii preferențiale a bunurilor supuse exportului într-un mod simplificat direct pe factură sau pe un alt document comercial pentru fiecare din exporturile unei companii fără a implica ulterior autoritatea vamală.

Autorizația va elimina obligația de a solicita și completa un certificat de origine (EUR 1) pentru fiecare dintre transporturile realizate de companie.

Prevenție față de achizițiile din surse dubioase

0

Asociația pentru Combaterea Traficului Ilicit „Viitorul” (ACTIV) atrage atenția consumatorilor asupra produselor contrafăcute sau provenite din surse ilicite. Daniel Mărăcineanu, directorul general al Asociației ACTIV, atrage atenția: „Trăim in momentul de față vremuri complicate, în care trebuie să ținem cont de reguli noi, de provocări care ne pun la încercare. Din păcate, pe fondul stării generale de teamă și incertitudine, în jurul nostru există indivizi care speculează cu iresponsabilitate criminală nevoia de medicamente, echipamente de protecție, alimente și alte produse de bază. Vă sfătuim să fiți prevăzători și să nu acționați impulsiv prin achiziția de produse din surse dubioase. Este necesar, mai mult decât oricând, să fim noi înșine prima linie de apărare împotriva acestor infractori”.

Un raport asupra evoluțiilor actuale elaborat de Europol identifică patru domenii principale ale criminalității:

„Criminalitatea cibernetică – Numărul atacurilor cibernetice împotriva organizațiilor și persoanelor fizice este semnificativ și se preconizează că va crește. Infractorii au folosit criza COVID-19 pentru a efectua atacuri de inginerie socială tematice în jurul pandemiei pentru a distribui diverse pachete malware. Infractorii cibernetici vor încerca, de asemenea, să exploateze un număr tot mai mare de vectori de atac, deoarece un număr mai mare de angajatori instituie telemuncă și permit conexiuni cu sistemele organizațiilor lor. Spre exemplu, Republica Cehă a raportat un atac cibernetic asupra Spitalului Universitar Brno, care a forțat spitalul să-și închidă întreaga rețea IT, să amâne intervențiile chirurgicale urgente și să redirecționeze noi pacienți la un spital din apropiere.

Frauda – Evazioniștii s-au grăbit să adapteze binecunoscutele scheme de fraudă pentru a valorifica anxietățile și temerile victimelor pe tot parcursul crizei. Acestea includ diferite tipuri de versiuni adaptate ale schemelor de fraudă prin telefon, escrocherii de aprovizionare și escrocherii de decontaminare. Se preconizează că un număr mare de sisteme de fraudă noi sau adaptate vor apărea în următoarele săptămâni. Un alt exemplu, o anchetă susținută de Europol se axează pe transferul a 6,6 milioane EUR de către o companie către o societate din Singapore pentru a achiziționa geluri de alcool și măști FFP3/2. Bunurile nu au fost niciodată primite.

Bunuri contrafăcute și substandard – Vânzarea de produse de sănătate și sanitare contrafăcute, precum și a echipamentelor individuale de protecție și a produselor farmaceutice contrafăcute a crescut de la izbucnirea crizei. Există riscul ca falsificatorii să utilizeze penuria de aprovizionare cu anumite bunuri pentru a oferi din ce în ce mai multe alternative contrafăcute, atât online, cât și offline.În perioada 3-10 martie 2020, peste 34.000 de măști chirurgicale contrafăcute au fost confiscate de autoritățile de aplicare a legii din întreaga lume în cadrul operațiunii Pangea sprijinită de Europol.

Crima de proprietate organizată – Diferite tipuri de scheme care implică furturi au fost adaptate de infractori pentru a exploata situația actuală. Printre acestea se numără și binecunoscutele escrocherii care implică uzurparea identității reprezentanților autorităților publice. Se preconizează că spațiile comerciale și unitățile medicale vor fi din ce în ce mai vizate pentru spargerile organizate”.

Catherine De Bolle, directorul executiv al Europol, subliniază: „În timp ce multe persoane sunt angajate să combată această criză și să ajute victimele, există, de asemenea, infractori care s-au grăbit să profite de oportunitățile de exploatare a crizei.  Acest lucru este inacceptabil: astfel de activități infracționale în timpul unei crize de sănătate publică sunt deosebit de amenințătoare și pot prezenta riscuri reale pentru viețile omenești.  Acesta este motivul pentru care este relevant mai mult ca niciodată să se consolideze lupta împotriva criminalității. Europol și partenerii săi de aplicare a legii colaborează îndeaproape pentru a asigura sănătatea și siguranța tuturor cetățenilor”.

Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO), Eurojust și Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) anunță că au fost confiscate 36 milioane de unități de medicamente în valoare de 7,9 milioane de euro (pseudoefedrină, medicamente anticanceroase, antihistaminice, anxiolitice, medicamente pentru disfuncție erectilă, regulatori hormonali și metabolici, narcotice, analgezice, antiestrogeni, antivirale, hipnotice și substanțele dopante) și identifică tendințele îngrijorătoare ale traficului de medicamente: „Intensificarea traficului de medicamente oncologice furate din spitale în UE. Asia rămâne principala regiune-sursă atât pentru medicamente, cât și pentru produsele de dopaj. Medicamentele sunt deturnate de la lanțul legal de aprovizionare de către angrosiști și revândute grupurilor infracționale. Medicamentele sunt eliberate ilegal cu rețete medicale falsificate sau furate, cu sau fără ajutorul medicilor și farmaciștilor, și apoi revândute direct grupurilor infracționale sau persoanelor fizice. Produsele doping sunt vândute în principal online. Medicamentele contrafăcute și substanțele dopante sunt fabricate și ambalate ilegal în laboratoare subterane adesea în UE”.

Soluție completă de performance management

0

Compania Zitec, specializată în dezvoltarea de soluții de afaceri, servicii și produse tehnologice personalizate și servicii de digital marketing, oferă companiilor acces gratuit pentru trei luni la aplicația Mirro, prima soluție completă de performance management din țară. Soluția „propune crearea unui birou digital unitar, legat printr-o platformă prietenoasă simplă, accesibilă și inovatoare”. Inițiatorii definesc aplicația Mirro prin aceea că „are o interfață intuitivă și prietenoasă, fiind o soluție Software as a Service (SaaS) care nu necesită instalare și care poate fi accesată direct din browser, ceea ce face ca timpii de implementare să fie eliminați. Tehnologia cloud-computing Microsoft Azure asigură un nivel superior de securitate al datelor. De asemenea, Mirro poate fi integrat cu ușurință cu soluții de tip Applicant Tracking System sau soluții Payroll. Mirro pune accent atât pe performanța fiecărui individ în parte, cât și pe interacțiunea dintre colegi, oferind o perspectivă generală asupra evoluției fiecărui membru al echipei încă din momentul în care se alătură organizației”. Totodată, este utilizabilă în aspecte ce țin de resurse umane, gestiunea contractelor de muncă și documente aferente, istoricul angajatului, adeverințe, situația concediilor.

Simona Lăpușan (foto), cofondator și COO Zitec, subliniază: „Cei 160 de colegi din Zitec lucrează din două orașe și de multe ori de acasă, iar prin Mirro reușim să fim cu toții aliniați pe obiectivele companiei, să cunoaștem și să celebrăm rezultatele colegilor. Pentru noi e important să ne îmbunătățim constant, iar Mirro ne ajută să facem asta, încurajând o cultură a feedback-ului continuu. În aceste vremuri, e necesar să fim solidari, de aceea dorim să oferim din experiența noastră și altor companii. Avem cu toții nevoie sa vedem și lucrurile bune, mai ales acum, și credem că Mirro poate ajuta echipele să facă asta”.

ACDBR solicită Guvernului măsuri ferme în vederea garantării aprovizionării cu alimente a populației

2

Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din România (ACDBR) a retrimis Primului Ministru al României o petiției prin care solicităm declararea DISTRIBUȚIEI DE BUNURI SECTOR STRATEGIC, împreună cu alte sectoare economice vitale pentru populție, precum sănătatea, siguranța publică, transportul de mărfuri, industria alimentară și să creeze pachete specific sectoriale cu de măsuri de intervenție guvernamentală, în spiritul Comunicării Comisiei Uniunii Europene din 19 martie 2020 privind Cadrul temporar pentru măsurile de ajutor de stat pentru sprijinirea economiei și a Deciziile Parlamentului European din 26 martie 2020 privind răspunsul comun al UE la pandemia COVID 19.

Este important ca Guvernul să garanteze securitatea populației prin luarea de măsuri ferme, fără precedent, prin care să asigure funcțiile vitale ale societății și să comunice coerent și transparent aceaste măsuri.

ACDBR trage public un semnal de alarmă că, dacă Guvernul nu se va ridica la nivelul momentului, EXISTĂ RISC MAJOR DE SECURITATE ALIMENTARĂ, adică să apară sincope în asigurarea hranei populației. Suntem cei care asigurăm fluxul neîntrerupt de marfă între producători și magazinele în care intră clienții finali. 44% din populația României traiește în mediul rural, unde există doar magazine aprovizionate de noi.

Chiar dacă există stocuri iar producția alimentară este la capacitate 100%, aceste bunuri alimentare trebuie distribuite către marile rețele comerciale și către magazinele alimentare de proximitate. Ca și în cazul sistemului sanitar, este posibilă apariția blocajelor comercianților, ceea ce va duce imediat la disfuncții majore în asigurarea cu alimente a populației. Subliniem că distribuitorii și comercianții de alimente și bunuri de larg consum suntem în prima linie și, solidari cu autoritățile publice, încercăm să ne achităm de sarcina socială ce ne revine.

Dar pentru optima funcționare a lanțului alimentar și a distribuției de alimente avem nevoie de suport imediat. Solicitările noastre adresate Primului Ministru și Ministerului Economiei sunt:

1. Analiza Guvernului asupra gradului de risc sectorial în economie cu incidență critică asupra populației și stabilirea Sectoarelor strategice.

2. Facilitarea accesului la mijloace sanitare performante de protecție împotriva infectării cu Covid 19 pentru toți angajații din domeniile comerț cu ridicata și comerț cu amănuntul.

3. Plata debitelor Statului către toți operatorii economici în maximum 15 zile, cu efectuarea ulterioară a controlului legal.

4. Acordarea unor finațări nerambursabile directe de către Guvern întreprinderilor aflate în dificultate, din cauza efectelor directe sau indirecte asupra acestora generate de intervenția statului.

5. Achitarea în totalitate şi direct din bugetul de stat a indemnizaţiei aferente concediilor medicale pentru angajații bolnavi de coronavirus sau aflați în carantină sau autoizolare.

6. Amânarea plății tuturor obligațiilor fiscale ale tuturor contribuabililor pe perioada stării de urgență plus două luni de la încetarea acesteia, fără calcularea penalităților de întârziere.

7. Suspendarea plății ratelor, a dobânzilor la credite, linii de credit și leasing-uri tuturor contribuabililor pe perioada stării de urgență plus două luni de la încetarea acesteia, fără calcularea penalităților de întârziere, fără capitalizarea dobânzii. Aceasta este măsura reprezintă realul suport acordat de Guvern și nu doar o garantare a veniturilor viitoare ale băncilor.

8. Crearea de către Guvern a unor scheme de împrumut bancar garantate de stat, cu dobândă subvenționată 100%.

9. Nediscriminarea prin actele normative elaborate a antreprenorilor în funcție de codurile CAEN ale acestora.

10. Crearea unor Comitete de urgență pe sectoare economice, care să analizeze situația existentă, să anticipeze efectele pe termen imediat, scurt și mediu, totodată să formuleze, clar și în raport cu normele legale incidente, măsurile și normele de aplicare ce pot fi propuse spre aprobare și promulgare de către Guvern. Comitetele pot fi formate din reprezentanți ai asociațiilor/patronatelor, ministerelor sectoriale și ai Ministerului Finanțelor Publice, Ministerului Justiției și Ministerului Afacerilor Interne, astfel încât activitatea să fie una obiectivă, eficienta și rapidă în elaborarea și propunerea soluțiilor optime.

11. Acordarea de către Guvern a prezumției de nevinovăție tuturor contribuabililor și, în consecință, debirocratizarea măsurilor luate de Guvern prin OUG-urile deja adoptate, astfel încât acestea să fie operabile imediat și fără constrângeri inutile.


Ovidiu GHEORGHE Președinte Asociația ACDBR

Ce vor bancile?

Comunitatea bancară din România va sprijini prin orice măsuri necesare clienții afectați financiar de noul coronavirus (COVID 19), pentru a preveni o criză la nivel economic și social.

Recomandăm evitarea de moratorii generalizate, care nu ajută economia, populația, companiile și slăbesc sistemul bancar.

Comunitatea bancară solicită echilibru și rațiune economică în deciziile de politici publice pentru a ne asigura de disponibilitatea resurselor sistemului pentru o criză economică de durată.

Asociația Română a Băncilor (ARB) și Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR), organizații care reprezintă toate instituțiile bancare active pe piața românească, consideră că abordarea individuală a cazurilor clienților, persoane fizice și juridice, afectați de pandemia de COVID-19 reprezintă cea mai corectă și eficientă abordare pentru soluționarea reală a dificultăților financiare ale clienților, fără afectarea lichidității sistemului bancar.
Economia are nevoie de soluții individualizate pentru clienții băncilor și recomandăm evitarea de moratorii generalizate din partea autorităților, necalibrate corespunzător, ce aplică măsuri “universale”, de amânare a ratelor chiar și până la 9 luni, care pot conduce la afectarea gravă a lichidității sistemului bancar și care nu soluționează pe fond diversitatea de situații cu care se confruntă clienții. Impunerea de soluții generalizate, fără studii de impact, nu ajută economia, populația, companiile și în niciun caz revenirea economică viitoare. Băncile au înțeles situația specială prin care trec mulți dintre clienți în această perioadă însă, pentru promovarea unor principii de creditare corecte și sănătoase, consideră că orice perioadă de amânare a rambursării ratelor, absolut necesară, ar trebui avută în vedere pe baza analizei instituțiilor de credit, de la caz la caz, și cu identificarea de soluții suplimentare.
Comunitatea bancară solicită echilibru și rațiune economică în deciziile de politici publice pentru utilizarea optimă a resurselor economice ale sistemului financiar, astfel încât să nu rămânem fără tracțiune în activitatea de creditare și mai ales, să nu fie afectate lichiditatea și capitalizarea băncilor, care vor fi principalele motoare de redresare economică în viitorul apropiat. Responsabilitatea în alocarea resurselor va fi definitorie în evoluția sistemului bancar și a economiei României în perioada post criză de sănătate și în recesiunea economică ce va urma. Aceste măsuri au rolul de a conserva capacitatea băncilor, în calitatea lor de Infrastructură Critică Națională, de a rămâne solid capitalizate și cu indicatori de lichiditate în acord cu reglementările naționale și internaționale, pentru a evita afectarea stabilității financiare.
Considerăm că economia României are nevoie să rămână agilă și că trebuie să dimensionăm stimulul de amânare a plății ratelor pe o perioadă adecvată. Utilizarea resurselor sistemului financiar e necesar a se face cu înțelepciune, pentru a le putea avea la dispoziție și după această perioadă de eforturi deosebite. Efortul sistemului bancar de susținere a clienților persoane fizice și juridice trebuie bine dozat către clienții care întâmpină cele mai acute dificultăți financiare în contextul pandemiei și nu întregii economii nediscriminat, pentru a ne asigura de disponibilitatea resurselor sistemului pentru o criză economică de durată.
Comunitatea bancară din România salută decizia Băncii Naționale a României de flexibilizare a cadrului normativ și este hotărâtă să sprijine ferm clienții afectați financiar de noul coronavirus (COVID 19), pentru a preveni o criză la nivel economic și social. În consecință, așa după cum subliniază și Banca Națională a României în informările sale, creditul nu trebuie reclasificat, iar instituția bancară nu trebuie să constituie provizioanele pe sumele datorate, ca urmare a restructurării. Prin flexibilizările solicitate de comunitatea bancară și introduse la cadrul normativ prudențial, sistemul bancar poate să răspundă eficient nevoilor clienților care întâmpină dificultăți financiare și să asigure necesarul de finanțare atât de necesar pentru repornirea motoarelor întregii economii. De asemenea, toate facilitățile oferite de bănci trebuie să nu conducă la un dezavantaj competitiv în raport cu ceilalți creditori din piață.

Coronavirus: Comisia prezintă orientări practice pentru a asigura libera circulație a lucrătorilor critici

0

Astăzi, 30 martie, Comisia a emis noi orientări practice pentru a se asigura că lucrătorii mobili din UE, în special cei care exercită ocupații critice în lupta împotriva pandemiei provocate de coronavirus, pot ajunge la serviciu. Sunt incluși aici, printre alții, lucrătorii din sectorul sănătății și din sectorul alimentar, precum și din alte servicii esențiale cum ar fi cele de îngrijire a copiilor și a persoanelor în vârstă, ca și personalul critic pentru serviciile de utilități publice.30/03/2020

Împreună cu Liniile directoare privind punerea în aplicare a restricției temporare a călătoriilor neesențiale către UE, emise tot astăzi, aceste orientări răspund solicitărilor formulate de liderii UE la 26 martie și urmăresc să abordeze preocupările practice ale cetățenilor și ale societăților afectate de măsurile luate pentru a limita răspândirea coronavirusului, precum și ale autorităților naționale care pun în aplicare măsurile.

Deși este de înțeles că statele membre au introdus controale la frontierele interne pentru a limita răspândirea coronavirusului, este imperios necesar ca lucrătorii critici să poată ajunge fără întârziere la destinație.

Nicolas Schmit, comisarul pentru locuri de muncă și drepturi sociale, a declarat: „Mii de femei și de bărbați care lucrează din greu pentru a ne garanta tuturor siguranța, sănătatea și alimentele trebuie să traverseze granițele din UE pentru a merge la serviciu. Este responsabilitatea noastră a tuturor să ne asigurăm că ei nu sunt împiedicați să circule, luându-ne în același timp toate măsurile de precauție pentru a evita răspândirea în continuare a pandemiei.”

Orientările publicate astăzi identifică o serie de lucrători care exercită ocupații critice și care se consideră că este vital să continue să circule liber în UE. Lista inclusă în aceste orientări nu este exhaustivă. Printre exemple se numără specialiștii din domeniul sănătății, lucrătorii din sectorul de îngrijire a copiilor și a persoanelor în vârstă, oamenii de știință din sectoarele conexe celui al sănătății, persoanele de care este nevoie pentru a instala dispozitive medicale vitale, pompierii și polițiștii, lucrătorii din transporturi, precum și persoanele care lucrează în sectorul alimentar. Comisia îndeamnă statele membre să instituie proceduri specifice rapide și neîmpovărătoare pentru a asigura o trecere ușoară a frontierei de către acești lucrători frontalieri, inclusiv controale medicale proporționale.

Pe lângă referirile la aceste categorii specifice de lucrători, orientările precizează de asemenea că statele membre ar trebui să le permită în general lucrătorilor frontalieri să continue să treacă frontiera dacă încă mai este permisă munca în sectorul în care activează aceștia în statul membru gazdă. Statele membre trebuie să-i trateze pe lucrătorii frontalieri la fel ca pe lucrătorii naționali.

În privința lucrătorilor sezonieri, în special din sectorul agricol, se solicită statelor membre să facă schimb de informații cu privire la diferitele nevoi ale acestora la nivel tehnic și să stabilească proceduri specifice pentru a asigura o trecere ușoară a frontierei de către acești lucrători, în scopul de a răspunde deficitelor de forță de muncă rezultate în urma crizei. Lucrătorii sezonieri din agricultură îndeplinesc, în anumite situații, funcții critice de recoltare, de plantare și de îngrijire. Într-o astfel de situație, statele membre trebuie să le trateze pe aceste persoane ca pe niște lucrători critici și să le comunice angajatorilor necesitatea de a furniza protecție adecvată în materie de securitate și sănătate.

Aceste orientări completează Orientările privind măsurile de gestionare a frontierelor în vederea protejării sănătății și a asigurării disponibilității mărfurilor și serviciilor esențiale, recent adoptate, precum și Liniile directoare privind punerea în aplicare a restricției temporare a călătoriilor neesențiale către UE, prezentate de asemenea astăzi.

Comisia va continua să identifice, împreună cu statele membre, bunele practici care pot fi extinse în toate statele membre, pentru ca lucrătorii să își exercite ocupațiile esențiale fără a fi împiedicați de obstacole nejustificate.

Context

Pandemia provocată de coronavirus a dus la introducerea unor măsuri fără precedent în statele membre ale UE, inclusiv reintroducerea controalelor la frontierele interne.

Lucrătorii frontalieri, lucrătorii detașați și lucrătorii sezonieri locuiesc într-o țară a UE, dar lucrează în alta. Mulți dintre ei au o importanță crucială pentru statul membru gazdă, de exemplu pentru sistemul de sănătate, pentru furnizarea altor servicii esențiale, inclusiv instalarea și întreținerea echipamentelor și a infrastructurilor medicale, sau pentru asigurarea aprovizionării cu bunuri de primă necesitate. Este esențial așadar să existe o abordare coordonată la nivelul Uniunii Europene.

La 26 martie, șefii de stat sau de guvern au declarat: „Vom aborda de urgență, cu asistență din partea Comisiei, problemele restante referitoare la cetățenii UE care sunt blocați la frontierele interne ale UE, neputându-se întoarce în țările lor de origine, și la lucrătorii transfrontalieri și sezonieri care trebuie să aibă posibilitatea de a-și continua activitățile esențiale, evitând în același timp răspândirea în continuare a virusului.” Orientările prezentate astăzi reprezintă răspunsul imediat al Comisiei la această solicitare, împreună cu Liniile directoare privind punerea în aplicare a restricției temporare a călătoriilor neesențiale către UE, prezentate de asemenea astăzi, care includ repatrierea cetățenilor UE.

OMNIASIG a înregistrat în 2019 o creștere de 11% a primelor brute subscrise

0

București,30 martie 2020

  • Volumul total al primelor brute subscrise a crescut în 2019 cu aproximativ 11%, susținut de o evoluție solidă pe segmentele Asigurărilor de Sănătate, Property și Casco;
  • Profitul brut,conform standardelor de raportare IFRS în scop de consolidare,a ajuns la peste45 milioane lei;
  • Valoarea totală a despăgubirilor plătite de companie a fost de peste 820 milioane lei.

OMNIASIG Vienna Insurance Group a continuat strategiasa de dezvoltare sustenabilă și în 2019și și-a menținut evoluția ascendentădin ultimii ani,înregistrând ocreșterede aproximativ11% a primelor brute subscrise, comparativ cu anul precedent.

În 2019, valoarea totală a primelor brute subscrise de companie a depășit suma de 1,3 miliarde lei, iar profitulbrut, înregistrat conform standardelor de raportare IFRS în scop de consolidare, a fost de peste 45 milioane lei. Volumul total al despăgubirilor plătite de companie în anul precedent a fost puțin peste suma de820 milioane lei.

”Și în 2019 ne-am concentrat pe susținereacu precădere a segmentelor de asigurări non-auto, în conformitate cu strategiade dezvoltare sustenabilă, pe termen lung, a companiei. Rezultatele pozitive și evoluția stabilă din 2019 subliniază faptul că strategia noastră are efectele scontate. Totodată, pentru OMNIASIG, angajațiiau un rol esențial în atingerea obiectivelor de business, astfel căacordăm în permanență o atenție deosebită îmbunătățirii mediului de lucru și a condițiilor oferite acestora.

Anul trecutne-am orientat foarte multși către segmentul de responsabilitate socială, venind în sprijinul comunității cu proiecte și acțiuni de CSR și voluntariat complexe. Pentru 2020, avem un plan de acțiune integrat, care ne va permite să ne adaptăm noului context economic generat de criza coronavirus,păstrând, în același timp și trendul nostru de dezvoltare ascendentă.Acum, la împlinirea a 25 de ani de activitate a OMNIASIG în România, angajamentul nostru pe termen lung rămâneacelași –de a face din performanță o tradiție, pe toate segmentele de activitate ale companiei, păstrând, totodată,preocuparea noastră constantăîn a oferi produse și servicii de calitate, adaptate nevoilor și cerințelor clienților noștri.”

În concordanță cu strategia companiei de dezvoltare a liniilor de asigurări non-auto, s-a remarcat o tendință de creștereșiîncazulasigurărilor de tipProperty(Asigurările de incendiu și calamități naturale), subscrierile din 2019 crescând susținut cu aproximativ 8%față de anul precedent.

Pe segmentul asigurărilor auto (Casco și RCA)compania a înregistrat o creștere ușoarăa volumului total de prime brute subscrise față de anul 2018, însumând cumulat pe cele două linii prime brute subscrise în valoare de peste 880 milioane lei. Valoarea totală a despăgubirilor plătite pe segmentul asigurărilor auto, Casco si RCA cumulat,a crescut în 2019 cu aproape 20% față de anul anterior.Segmentul asigurărilor Casco a consemnat oevoluție semnificativă de peste 15%,în timp cepe linia asigurărilor de răspundere civilă a autovehiculelor (RCA), volumul primelor brute subscrise a rămas constant.

Numărul de reclamațiiînregistrateunic per petentși per caz de către OMNIASIG Vienna Insurance Group îndescursulanului 2019 a fostîncuantum de 725, întimpcenumărulreclamațiilorsoluționatefavorabil a fost de 115, restulfiindneîntemeiate. Raportat la numărulpolițelor de asigurareemise de companieîn2019şi care nu au fostanulate, numărul de petițiiînregistrateunic per petentși per cazreprezintădoar0,05% dintreacestea.

Totodată, raportat la numărul de dosare de daunăavizateînaceastăperioadă, numărul de reclamațiiînregistrateunic per petentși per cazreprezintă0,41% dintreacestea.

OMNIASIG evaluează, începândcuanul 2015, nivelulcalitățiiserviciiloroferitecliențilorprinsistemul de măsurare Net Promoter Score (NPS) validat la nivelinternațional. Clienții care au avut un dosar de daună la OMNIASIG suntrugațisăevaluezeexperienţaavutăşimodalitatea de instrumentare a daunei, satisfacţiaasiguratuluişicalitateaserviciiloroferitefiindmăsurateîntr-un sistemeficient, pe o scală de la 1 la 10. Rezultatul NPSîn 2019, la nivelgeneral, a fostde 86,69%, încreșterecu1,69% față de anul 2018.

OMNIASIG Vienna Insurance Groupeste o societate administrată în sistem dualist, a cărei conducere este asigurată de Directorat, sub supravegherea și coordonarea Consiliului de Supraveghere. Compania are un portofoliu de peste 100 produse şi o reţea teritorială extinsă.

Vienna Insurance Group (Wiener Versicherung Gruppe) esteprincipalul expert pe piațaasigurărilorîn Austria precum şiîn Europa Centralăşi de Est. Grupul cu o tradiţieîndelungată, branduriputerniceşi o relaţieapropiată cu clienţiiesteformat din aproximativ 50 de companii din 30 de ţări. Ceipeste 25.000 de angajaţi ai Vienna Insurance Group au grijă de nevoile de zi cu zi ale peste 22 de milioane de clienți. Acțiunile VIG sunt cotate pe Bursa de Valori din Viena din 1994 șibeneficiază de un rating A+ cu perspectivăstabilă din parteareputateiagențiiinternaționale de rating Standard & Poor’s. Acestaestecelmai bun rating al uneicompanii din indicele ATX, principalulindice al Bursei de Valori din Viena. Vienna Insurance Group colaboreazăîndeaproape cu Erste Group, ceamai mare bancă de retail din Europa Centralăși de Est.

Deloitte și FintechOS, partenere în transformarea digitală a CEC Bank

0

Pachetul „Bun Venit!”, lansat de curând de CEC Bank, poate fi accesat 100% online cu ajutorul unei soluții dezvoltate în cadrul unui parteneriat strategic Deloitte-FintechOS

București, 30martie 2020–Deloitte România și FintechOSau creat și implementat soluția tehnică apachetului„Bun Venit!”, pe care CEC Bank a integrat-o cu sistemele proprii lansând astfel, în luna martie, un proiect amplu de digitalizare a produselor și serviciilor oferite clienților din România și de peste hotare.„Bun Venit!”poate fi accesat 100% online și include cont curent, card de debit și acces la serviciul Mobile Banking.Acest proiect este printre primele finalizate în cadrul parteneriatul strategic dintre Deloitte România și FintechOS, prin care cele două entități oferă instituțiilor financiare soluții detransformare digitală și de automatizare a proceselor de business.

„Accesul la servicii bancare este esențial pentru public și pentru economie. Deschiderea conturilor de la distanță, fără deplasări la ghișeele băncii și fără hârtii este un proiect esențial pentru CEC Bank și poate contribui la creșterea incluziunii financiare, în condițiile în care peste 90% dintre români au acces la internet de pe mobil. Ne bucurăm că, pe lângă serviciile bancare la distanță pe care le aveam deja în portofoliu – Internet Banking, Mobile Banking, servicii prin telefon – acum, le dăm posibilitatea românilor din țară și din diaspora să devină clienți CEC Bank, 100% online”, a declarat Bogdan Neacșu, președinte director general al CEC Bank.

Soluția tehnică folosită permite clienților să parcurgă online toate etapele necesare deschiderii pachetului,care include cont curent, card de debit și serviciul Mobile Banking. Procesul presupune mai multe niveluri de securitate, printre care verificarea aplicantului, utilizarea unor algoritmi de inteligență artificială pentru recunoașterea datelorși recunoaștere facială, precum și apel video cu angajați ai băncii. Contractul este finalizat cu ajutorul semnăturiielectronice calificate, după carebanca îl trimite prin e-mailclientului.Deschiderea contului curent din cadrul pachetului „Bun Venit!”și accesul la Mobile Banking se realizeazăimediat după finalizarea procesului de înregistrare online, iar cardul este emisși trimis prin poștă la adresa indicată de client.

„În contextul actual, în care mobilitatea oamenilor este limitată pe fondul pandemiei de COVID-19, nevoia de soluții tehnice care să ofere acces digital de la distanțăla servicii financiare este mai mare decât oricând. Băncile și asigurătorii din România au făcut progrese admirabile în acest sens, însă, în prezent, mai mult de jumătate dintre jucători încă nu oferă posibilitatea deschiderii de la distanță a unui pachet de servicii bancare, care să includă cont curent, card de debit asociat și mobile banking”, a declarat Vladimir Aninoiu, Director Tehnologie în cadrul practicii de Consultanță a Deloitte România.

„Pentru toate companiile este important, acum, să asigure continuitatea businessului. Noi suntem alături de clienții noștri, 24 de ore din 24, pentru a identifica rapid cele mai potrivite soluții, adaptate la situația actuală, cu impact pe termen lung. Suntem bucuroși să dezvoltămtehnologia viitorului și să o aducem accelerat în prezent”, a declarat Teodor Blidăruş, CEO FintechOS.

În cadrul parteneriatului strategic Deloitte-FintechOS, echipa de tehnologie din cadrul practicii de consultanță a Deloitte România gestionează procesul de personalizare și de implementare de soluții de transformare digitală bazate pe tehnologia FintechOS. Tehnologia creată de FintechOS le permite băncilor și companiilor de asigurări să îmbunătățească experiența clienților, oferindu-le o interacțiune complet digitală prin automatizarea inteligentă a proceselor, precum și produse și servicii hiper-personalizate.

Despre Deloitte

Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanță, servicii juridice, consultanță financiară și managementul riscului, servicii de consultanță fiscală și alte servicii adiacente către clienți din sectorul public și privat provenind din industrii variate. Patru din cinci companii prezente în topul Fortune Global 500® sunt clienți Deloitte, prin intermediul rețelei sale globale de firme membre care activează în peste 150 de țări și teritorii, oferind resurse internaționale, perspective locale și servicii de cea mai înaltă calitate pentru a aborda provocări de business complexe. Obiectivul Deloitte este să creeze un impact vizibil în societate cu ajutorul celor peste 312.000 de profesioniști ai săi.

Deloitte România este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din țara noastră și oferă, în cooperare cu Reff & Asociații SCA, servicii de audit, de consultanță fiscală, servicii juridice, de consultanță în management și consultanță financiară, servicii de managementul riscului, soluții de servicii și consultanță în tehnologie, precum și alte servicii adiacente, prin intermediul a peste 1.700 de profesioniști.

Pentru a afla mai multe despre rețeaua globală a firmelor membre, vă rugăm să accesați www.deloitte.com/ro/despre.

© 2020. Pentru informații, contactați Deloitte România

Despre FintechOS

FintechOS (www.fintechos.com) oferă instituțiilor financiare din 20 de piețe, de pe patru continenteacces la tehnologie de ultimă generație careaccelerează transformarea digitală a interacțiunilor cu clienții.

FintechOS are un portofoliu de clienți global care include companii precum NN, ERSTE, Vienna Insurance Group, Orange, Banca Transilvania, Hyperion Group sau TBI Bank și este susținută de unele dintre cele mai prestigioase fonduri de VC din Europa.Actualmente FintechOS are birouri în Londra, Amsterdam, Viena, Copenhaga și București și urmează să-și extindă operațiunile în Statele Unite și Asia.

Asociația CFA Romania lansează testul independenței financiare, pentru a măsura pregătirea românilor pentru perioade mai grele

0

București, 30 martie 2020 – Asociația CFA Romania lansează testul independenței financiare, cu scopul de a aflacât de mult se pot baza românii pe resursele proprii și cât sunt de pregătiți pentru perioade dificile din punct de vedere economic. Testul face parte din campania de educație financiară, Generația I. Utilizatorii îl pot efectua online, gratuit, la adresa www.generațiaindependenta.ro/testeaza-ti-independenta

Încrederea analiștilor financiari în economie este în scădere

Conform analiștilor din comunitatea CFA Romania, indicele de încredere macroeonomică a scăzut în luna februarie 2020, chiar la începutul perioadei în care țara a devenit semnificativ afectată de criza COVID-19. Astfel,pentru următoarele 12 luni aceștia anticipează o depreciere a leuluiși o rată a inflației cu valoaremedie de 3,67%.

În contextul instabilității economice, Asociația CFA Romania consideră importantă educația financiară. Aceasta ajută la înțelegerea mecanismelor de bază în vederea obținerii independenței financiare sau, în condiții extreme, de gestionare eficientă a resurselor limitate de care dispune fiecare om. Testul, realizat de specialiștii Asociației CFA Romania, oferă și recomandări ale acestora în funcție de rezultatele obținute.

„Pandemia nu are doar urmări asupra sănătății, ci și asupra economiei. Când am lansat campania Generația I, în 2019, comunicam deja că sunt semne ale unei viitoare recesiuni și subliniam importanța educației financiare pentru a înțelegecum obținem independența sau, cel puțin, cum limităm gradul dependenței de factori externi. Acum, în contextul răspândirii COVID-19, este cu atât mai important să știm ce facem cu resursele pe care le avem, cum le drămuim. Încurajăm oamenii să facă testul, să afle dacă și unde sunt vulnerabili și să ia măsuri, cât de mici. Chiar dacă această perioadă grea ne-a prins nepregătiți, nu e târziu să facem pași în direcția potrivită.” declară Adrian Codirlașu, CFA președintele Asociației CFA Romania.

Educația financiară pregătește oamenii pentru perioade grele economic

Asociația a lansat, în 2019, o inițiativă la nivel național, comunicând importanța obținerii independenței financiare la orice vârstă, indiferent de venit. Denumită Generația I, aceasta vine pe un fond al gradului scăzut de educație financiară printre români, fiind printre cele mai mici din țările europene.Testul prin care utilizatorii află nivelul dependenței de factori externi se regăsește pe website-ul campaniei, alături depodcast-uri în care sunt detaliate instrumentele financiare utile și recomandări ale specialiștilor.

Vă rugăm să aflați mai multe pe www.generatiaindependenta.ro

***

Asociatia CFA Romania este organizatia profesionistilor in investitii din Romania, in mare parte detinatori ai titlului Chartered Financial Analyst (CFA®), calificare administrata de CFA Institute (USA). Asociatia CFA Romania este una dintre cele peste 159 de societati membre ale CFA Institute, si are  misiunea de a promova interesele specialistilor in investitii si de a mentine standarde ridicate de integritate si excelenta profesionala.

In prezent, Asociatia CFA Romania are peste 248 de membri, detinatori ai titlului de Chartered Financial Analyst (CFA®) sau candidati pentru unul din cele 3 niveluri ale examinarii care conduce la acordarea acestui titlu. Profesionistii care sunt membri ai Asociatiei CFA Romania lucreaza pentru institutii de reglementare, institutii supranationale, institutii bancare, firme de asigurari, firme de intermediere de valori mobiliare, firme de asset management, fonduri de pensii, firme de consultanta, sectorul public, institutii de invatamant, companii care activeaza in diverse sectoare economice etc.

Termeni si conditii

Nici una dintre informatiile prezentate in cadrul acestui material nu trebuie interpretata ca o invitatie sau recomandare de a achizitiona sau de a dispune de orice produs, sau de a va angaja in orice alta tranzactie, sau consiliere in domeniul investitiilor, in domeniul juridic sau in oricare alt domeniu. Informatia care se regaseste in cadrul acestui material este prezentata numai in scop informativ. Informatia prezentata este foarte generala si este posibil sa nu fie relevanta in cazuri individuale concrete. Asociatia CFA Romania nu da o garantie asupra gradului de corectitudine si complexitate a informatiilor prezentate in acest material.