Indicele ROBOR la 3 luni a stagnat la 3,36%

0
Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a stagnat la 3,36%, potrivit datelor publicate joi de Banca Naţională a României (BNR). ROBOR la trei luni este indicatorul principal în funcţie de care se calculează dobânzile variabile la creditele în lei, conform News.ro De asemenea, indicele ROBOR la şase luni a stagnat joi, după ce, miercuri, a urcat de la 3,39% la 3,41%. ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituţiile bancare din România, în lei, iar evoluţia sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piaţă.

Industria românească a crescut cu 1.9 în februarie

0
Industria, sector care reprezintă aproape un sfert din economia românească, a înregistrat în februarie, față de aceeași lună a anului trecut, o creștere a producției cu 1,9%, serie brută, arată datele publicate vineri de Institutul Național de Statistică (INS). De asemenea, în ianuarie, față de luna corespunzătoare din anul precedent, producția industrială a crescut, ca serie brută, cu 0,7%, scrie Profit.ro. În februarie, față de aceeași lună din 2018, producția industrială a crescut, atât ca serie brută cât și ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, cu 1,9%, respectiv cu 1,8%, potrivit sursei amintite. Totodată, în primele două luni ale anului, față de aceeași perioadă a anului trecut, producția industrială a fost mai mare cu 1% ca serie brută, respectiv cu 1,1%, ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate. În anul 2018, comparativ cu anul 2017, producția industrială (serie brută) a fost mai mare cu 3,5%.

Cristian Roșu (ASF): Brokerii de asigurare în era tehnologiei și a reglementărilor

0

Prezent astăzi la Conferința Națională a Brokerilor de Asigurări și Pensii organizată de UNSICAR, Cristian Roșu – vicepreședintele ASF, a declarat:

„Noțiunea de asigurare este veche, de milenii. Datele istorice vorbesc despre asigurări din timpul negustorilor babilonieni, din timpul Greciei antice sau a imperiului Roman.

Gradul de dezvoltare a industriei de asigurări este dat, peste tot în lume, în principal de doi indicatori: de volumul total de prime brute subscrise și de consumul de asigurări pe cap de locuitor, denumit și densitatea asigurărilor.

Din punctul de vedere al primelor brute subscrise, industria românească de asigurări a atins, la sfârșitul anului 2018, un volum de 10,5 miliarde lei, în creștere cu 4,5% față de anul 2017.

Consumul de asigurări pe cap de locuitor s-a situat, tot la nivelul anului 2018, în jurul valorii de 109 euro. Acest indicator este corelat cu gradul redus de educație financiară, dar și cu nivelul mic de conștientizare a riscurilor în rândul populației educate financiar.

Nivelul nesatisfăcător al dezvoltării industriei românești de asigurări ne arată totuși un potențial foarte mare de creștere, deoarece media densității asigurărilor în Europa este de peste 1.400 euro.

Spre deosebire de piața europeană de asigurări, care este dominată de segmentul asigurărilor de viață, în România acest tip de asigurări reprezintă aproximativ 21-22% din primele brute subscrise, piața fiind dominată de asigurările generale și în special de cele auto.

Consider că un factor extrem de important în acest „peisaj”, aproape anchilozat, îl reprezintă vânzările, precum și calitatea acestora.

Unul dintre canalele de distribuție foarte important este reprezentat de brokeri.

Dacă în urmă cu 10 ani, brokerii intermediau aproximativ 30% din volumul de prime încasate, la sfârșitul anului 2018 volumul total a crescut la peste 65%.

Aceste cifre dovedesc rolul extrem de important al brokerilor atât în distribuția de asigurări, cât și în relaționarea cu clienții, prin consiliere și consultanță, demersuri care trebuie în mod obligatoriu să însoțească intermedierea oricăror tipuri de asigurări.

Contextul legislativ s-a schimbat și este într-o dinamică permanentă, fapt ce aduce implicații profunde în ceea ce privește fluxurile operaționale ale intermediarilor de asigurări, precum și în interacțiunea cu clienții.

Domeniul distribuției este din ce în ce mai reglementat, iar legislația națională, cât și cea europeană, stabilesc ca obiectiv central de reglementare protecția consumatorului, prin informarea corectă, completă a acestuia, alături de transparența etică profesională și comportamentul distribuitorilor de asigurări.

În comparație cu alte domenii de activitate, intermediarii de asigurări beneficiază de existența unui cadru legal strict reglementat, inclusiv de norme și reglementări privind comerțul electronic cu asigurări și evaluări referitoare la auditarea sistemelor informatice.

Se constată o creștere din ce în ce mai mare a categoriei de consumatori de servicii de asigurare din gama «Internet of things»Această categorie are așteptări pe măsură, inclusiv de la industria de asigurări.

Digitalizarea restartează întregul lanț de creare a valorii pentru client, de la design de produs, la vânzare și distribuție, la evaluarea riscurilor și până la managementul daunelor.

Suntem, ca industrie, abia la începutului erei digitalizării, însă nu va dura foarte mult până când digitalizarea va cuprinde și piața românească. Deja există companii de asigurare care permit clienților să interacționeze cu polițele de asigurare prin intermediul unor aplicații IT.

Utilizarea eficientă a tehnologiei va fi un factor esențial în creșterea productivității și a mulțumirii clienților. Aceasta nu înseamnă utilizarea unei automatizări mai mari, doar pentru reducerea costurilor, ci și valorificarea evoluțiilor digitale în scopul stimulării inovației.

Sistemele de distribuție în asigurări din România au evoluat. Este foarte important ca asigurătorii și brokerii, care sunt implicați în dezvoltarea acestor sisteme, să fie conștienți că numai prin adaptarea rapidă la cerințele și la comportamentul clienților pot să realizeze performanță.

Dacă nu ne vom adapta cu toții rapid la provocările viitorului vom pierde această luptă și nu ar fi de dorit, având în vedere potențialul mare al pieței asigurărilor din România.”

Declaraţia de la la Bucureşti a IMM-urilor europene

0
Desfăşurat la Palatul Cotroceni sub Înaltul Patronaj al Președintelui Romaniei în contextul deţinerii de către România a preşedinţiei prin rotaţie a Consiliului Uniunii Europene, evenimentul „European Entrepreneurship Forum” a fost onorat de participarea preşedintelui Klaus Iohannis care a susţinut o alocuţiune. În prezenţa preşedintelui ţării, Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România, Grupul angajatorilor Consiliului Economic şi Social European şi SMEunited au semnat Declarația de la București, care susţine „un mediu de afaceri echitabil, competitiv și sustenabil, care încurajează întreprinderile să inoveze, să crească investițiile și comerțul”. Documentul conține un set de propuneri pentru factorii de decizie menite să stimuleze  antreprenoriatul în Uniunea Europeană și să permită IMM-urilor să progreseze. „Prin semnarea Declarației de la Bucuresti, marcăm un moment istoric pentru antreprenoriatul european. Europa Antreprenorială 2030 este un deziderat al generației noastre, un proiect pe care îl lăsăm moștenire generațiilor următoare!”, a spus Florin Jianu, președintele CNIPMMR. Apreciind rolul economic decisiv al IMM-urilor, preşedintele Klaus Iohannis a accentuat: „Dezvoltarea antreprenoriatului este una dintre soluțiile esențiale pentru întărirea convergenței economice și a coeziunii sociale a Europei. Acestea trebuie cimentate prin apartenența la același set de valori: democrație, libertate și domnia legii. Europa are toate ingredientele necesare pentru a reuși. Companiile noastre, angajații acestora și toți cetățenii europeni așteaptă măsuri care să ofere răspunsuri la provocările cu care ne confruntăm în prezent. Am convingerea că «Declarația de la București privind antreprenoriatul» semnată astăzi va sta la baza conturării unei foi de parcurs utile în activitatea viitoarei Comisii Europene, dar și a statelor membre, în direcția unei politici pragmatice, de consolidare a competitivității economice a Uniunii.”

Cooperare în combaterea traficului ilicit de mărfuri

0
Asociația pentru Combaterea Traficului Ilicit „Viitorul” – ACTIV a încheiat un acord de cooperare cu ANAF, prin Direcția Generală a Vămilor, pentru dezvoltarea cooperării și colaborării „în domeniile care vizează promovarea, realizarea și coordonarea de activități care să contribuie la informarea, conștientizarea și educarea publicului și a autorităților, cu privire la efectele negative ale traficului ilicit de mărfuri”. Daniel Mărăcineanu, directorul general Asociației ACTIV, apreciază oficializarea bunei colaborări dintre asociaţie şi Direcția Generală a Vămilor. Un acord similar ACTIV a semnat in 2018 cu Poliția de Frontieră Română. Asociația ACTIV are ca scop „promovarea, sprijinirea realizarea și coordonarea de activități care să contribuie la conștientizarea publicului și a autorităților cu privire la efectele negative ale traficului ilicit de mărfuri”. O formă concretă de acţiune în acest sens este campania educațională „Fii tu! Fii original!” lansată la nivel național „cu scopul de a informa și educa tinerii din licee cu privire la pericolele asociate consumului de produse contrafăcute sau provenite din contrabandă” (foto: echpaj de la Vama Siret în timpul unei demonstraţii practice). Asociația ACTIV a realizat anul trecut un studiu care arată că „o treime din consumatorii de produse contrafăcute sau provenite din contrabandă sunt tineri cu vârste între 18 și 35 de ani care nu conștientizează rolul major pe care îl joacă pe această piață ilicită, în calitate de cumpărători. Doar 1% din respondenți consideră că fenomenul ar putea fi stopat dacă nu ar mai exista cerere, dacă ar refuza din principiu să cumpere astfel de produse”.

BistroMar a împlinit un an

0
Specializat în ofertă de pește sălbatic, de acvacultură și fructe de mare exclusiv marca Alfredo Seafood, BistroMar – restaurantul din Piaţa Floreasca din Bucureşti care asociază un sector de bistrou cu o pescărie de unde se poate cumpăra pește proaspăt – a împlinit un an de la deschidere. Câteva date de bilanţ arată că investiţiile în primul an s-au ridicat la circa 250.000 euro, creșterea medie a vânzărilor pe parcursul anului a fost de 30%, cele mai solicitate preparate din meniul restaurantului s-au dovedit a fi Cacciucco (supă siciliană de pește și fructe de mare), caracatiță a la Gallega și borș de sturion, de puţin timp există şi meniul zilei (două feluri de preparate, preț între 35 și 50 lei). De dată recentă sunt serviciul de livrări la domiciliul clienților şi oferta de specii precum creveții Carabinieri sălbatici de Sicilia, peștii undițari, midiile românești, rapanele din Marea Neagră. Prepararea se face în fața clienților. Mihai Cristian Dărmănescu, directorul general al BistroMar și fondatorul Alfredo Seafood, subliniază: „Suntem mulțumiți de parcursul pe care l-am avut în primul an al BistroMar. Am reușit să ne îndeplinim obiectivele de creștere și să facem acest lucru fără a face rabat de la calitate. Eu sunt de circa 20 de ani în domeniul afacerilor cu pește și fructe de mare, iar în momentul de față una dintre principalele mele ținte este educarea consumatorului, atât în zona de retail, cât și în cea de HoReCa. Cei mai mulți români cunosc un număr limitat de specii de pește și fructe de mare, așadar m-am bucurat să văd că prin oferta foarte variată de la BistroMar am deschis orizontul culinar al multor clienți. Se întâmplă des să ne treacă pragul oameni care își doresc să afle detalii despre specii mai deosebite și să învețe rețete variate de preparare. Un rol important îl joacă aici conceptul pe care l-am gândit pentru BistroMar, acela în care clientul își poate alege produsul de la pescărie, care este ulterior pregătit chiar în fața lui, iar apoi îl poate consuma în restaurant sau lua la pachet. Dincolo de țintele financiare pe care mi le-am propus pentru 2019, îmi doresc ca BistroMar să fie un loc de referință pentru cei care vor să mănânce un pește de calitate”.

Licitaţie pentru investiţie într-un teatru privat

0
Proiectul „Griviţa 53 – Primul teatru construit împreună”, inițiat de scriitoarea și regizoarea Chris Simion-Mercurian (foto), vizează construirea unui teatru din bani privați. Precedenta realizare s-a petrecut cu mai bine de 70 de ani în urmă, datorită lui Liviu Ciulei. Actualul demers include la zi evenimentul caritabil „Festivalul ouălor de Paşte”, o licitație care va avea loc pe 17 aprilie, de la ora 19.00, la Fratelii. Partenerul principal al evenimentului este Leroy Merlin România, lider pe piața de bricolaj, care a susținut integral producere ouălor și detaliile logistice. După cum anunţă organizatorii, „suma necesară realizării construcției teatrului este de 1,5 milioane de euro, iar campania de strângere de fonduri debutează cu implicarea a 16 personalități din sport, muzică, teatru și alte industrii creative, care vor picta câte un ou cu înălțimea de 2m, diametrul de 1,65m, construit din poliester armat și fibră de sticlă. Fondurile strânse din vânzări vor fi donate pentru începerea construcției teatrului Grivița 53. Valoarea fiecărei lucrări este de 5.000 euro”. Ouăle vor fi pictate de Cristian Mungiu, Mihai Dobrovolschi, Iuliana Vâlsan, Mirela Trăistaru – în magazinul Leroy Merlin Sun Plaza; Alexandru Tomescu, Alexandru Găvan, Mihaela Geoană, Valeria Răcilă – în magazinul Leroy Merlin Colosseum; Ivan Patzaichin, Maia Morgenstern, Oana Pellea, Horațiu Mălăele, Vasile Murivale, Mihai Popescu, Gheorghe Fikl, Dan Perjovschi – în atelierele personale. Frederic Lamy, CEO al Leroy Merlin România, subliniază: „Leroy Merlin susține acțiuni de prezervare a patrimoniului arhitectural și cultural românesc, iar proiectul Grivița 53 se încadrează perfect în acest tip de demers. Ne bucurăm să ne alăturăm artiștilor implicați în eveniment și să participăm la construirea primului teatru privat din România, după mai bine de 70 de ani. Festivalul oălor de Paşte este un prilej de bucurie pentru toți românii iubitori de cultură și tradiții și vom fi fericiți să admirăm împreună frumoasele ouă decorate de cei mai mari artiști ai momentului”.

Creşte preferinţa pentru berea la sticlă  

0
Cererea pentru berea la PET e în scădere, creşte preferinţa pentru berea la sticlă, berea premium – este una dintre confirmările asupra tendinţelor sesizabile în piaţa de profil, oferite de Asociaţia Berarii României cu ocazia retrospectivei asupra anului trecut. Căteva dintre datele furnizate de Julia Leferman (foto), director general al Asociaţiei Berarii României, spun că: piaţa berii a înregistrat o creştere de 3%, considerată ca ilustrativă pentru un trand în revenire şi a atins un volum de 16,6 milioane hl; consumul de bere pe cap de locuitor a fost de 85 l, de unde în 2017 fusese de 82 l; o ascensiune de luat în seamă a înregistrat segmentul berilor fără alcool, printr-o creştere cu 30% faţă de anul precedent, influenţa fiind pe undeva şi a campaniei „Fără alcool la volan”, iniţiată de Berarii României; ambalajul de sticlă este în creştere în opţiunile consumatorilor (3,65 pp în ultimii patru ani), în timp ce PET-ul scade (5,83 pp în aceeaşi perioadă), ceea ce, din perspectiva Berarilor României, semnalează „o uşoară schimbare a tendinţelor de consum”; PET-ul se menţine totuşi dominant, cu 47,57% în preferinţe, după ambalaj, urmat de sticlă (28,45%), doză (20,58%), butoi (3,41%); tipologic în preferințe se menţine berea lager (pondere 93,61%), urmată de mixurile de bere și berile aromatizate (2,27%), specialitățile precum berea neagră, nepasteurizată, albă, ale, roșie etc. (25%); berea fără alcool (1.87%). Referitor la impactul asupra economiei româneşti, e de subliniat că industria berii are un accentuat caracter naţional, dovadă că producția locală este de 97% (numărulul producătorilor a crescut anul trecut la 56 de la 39,câţi au fost în 2017) și 70% din ingredientele folosite provin din agricultura României; sectorul berii asigură peste 85.000 de locuri de muncă; membrii Asociaţiei Berarii României au contrbuit anul trecut la bugetul de stat cu 255 milioane euro; investiţiile au atins 74,5 milioane euro; în 15 ani de activitate, investițiile cumulate ale asociației au ajuns la 1,54 miliarde euro. În ansamblu, în cei 15 ani de activitate de până acum, cuvântul definitoriu pentru Berarii României poate fi considerat „consistenţa”, apreciază Lucian Ghinea (foto), preşedinte Asociaţiei Berarii României, nuanţând prin atributele „generozitate, claritate, sustenabilitate”.

Moody’s acorda ratingul Baa2 pentru prima emisiune de obligatiuni ipotecare anuntata de Alpha Bank Romania

0

Agenția Moody’s a acordat ratingul Baa2, categoria „investment grade” (recomandat pentru investiții) pentru prima emisiune de obligațiuni ipotecare în valoare de 200 mil. euro din cadrul Programului anunțat de bancă.

Ratingul obligațiunilor ipotecare ce urmează să fie emise de Alpha Bank România este cu o treaptă peste ratingul suveran al României (Baa3), reflectând calitatea foarte bună a creditelor din portofoliul băncii.

Obligațiunile emise în cadrul Programului sunt garantate cu un portofoliu de creanțe decurgând din contractele de credit ipotecar/de investiții imobiliare aflate în derulare, fără ca emisiunea de obligațiuni ipotecare să atragă modificări în privința termenilor contractuali agreați anterior cu clienții băncii sau a garanțiilor aferente contractelor de credit.

Alpha Bank Romania a anunțat lansarea Programului de obligațiuni ipotecare în valoare de 1 miliard euro. Acesta este primul program de obligațiuni ipotecare din România. Alpha Bank intenționează să listeze obligațiunile emise în cadrul Programului atât pe Bursa din Luxemburg, cât și pe Bursa de Valori București.

 ***

Moody’s Investors Service („Moody’s”) has assigned a provisional (P)Baa2 long-term rating to the mortgage covered bonds to be issued by Alpha Bank Romania S.A. (the issuer, deposits Ba2 stable; baseline credit assessment b1; counterparty risk (CR) assessment Ba1(cr)).

RATINGS RATIONALE

A covered bond benefits from (1) the issuer’s promise to pay interest and principal on the bonds; and (2) following a CB anchor event, the economic benefit of a collateral pool (the cover pool). The rating therefore reflects the following factors:

(1) The credit strength of Alpha Bank Romania S.A. (deposits Ba2 stable; baseline credit assessment b1; counterparty risk (CR) assessment Ba1(cr) and a CB anchor of CR assessment plus 1 notch).

(2) Following a CB anchor event the value of the cover pool. The stressed level of losses on the cover pool assets following a CB anchor event (cover pool losses) for this transaction is 45.6%.

Moody’s considered the following factors in its analysis of the cover pool’s value: a) The credit quality of the assets backing the covered bonds. The mortgage covered bonds are backed by Romanian residential mortgage loans. The collateral score for the cover pool is 16.9%. b) The legal framework. Notable aspects of the Romanian covered bond legislation include: – limits on the types of asset that can be included in the cover pool; – asset coverage requirements, including that the net present value of the assets is at least equal to the netpresent value of the liabilities under defined stresses, and a rolling 180-day liquidity coverage test; – provision for a dedicated cover pool administrator to take control of the cover pool following a CB anchor event. While not clear in all respects and subject to certain limitations, the administrator has powers to transfer the cover pool’s assets and liabilities to another issuer, to sell some or all of the assets in the cover pool, and to enter into liquidity loans; and – the role of the National Bank of Romania. Its duties under the law include approving covered bond issuances, approving the cover pool monitor and in certain scenarios, appointing a cover pool administrator. c) The exposure to market risk, which is 34.2% for this cover pool. d) The over-collateralisation (OC) in the cover pool is 18.6%, of which Alpha Bank Romania S.A. provides 2.0% on a „committed” basis (see Key Rating Assumptions/Factors, below). The TPI assigned to this transaction is Improbable. Moody’s TPI framework does not constrain the rating.

Moody’s issues provisional ratings in advance of the final sale of securities and these ratings only represent Moody’s preliminary opinion. Upon a conclusive review of the transaction and associated documentation Moody’s will endeavour to assign a definitive rating to the covered bonds.

KEY RATING ASSUMPTIONS/FACTORS Moody’s determines covered bond ratings using a two-step process: an expected loss analysis and a TPI framework analysis.

EXPECTED LOSS: Moody’s uses its Covered Bond Model (COBOL) to determine a rating based on the expected loss on the bond. COBOL determines expected loss as (1) a function of the probability that the issuer will cease making payments under the covered bonds (a CB anchor event); and (2) the stressed losses on the cover pool assets following a CB anchor event. The CB anchor for this programme is CR assessment plus 1 notch. The CR assessment reflects an issuer’s ability to avoid defaulting on certain senior bank operating obligations and contractual commitments, including covered bonds. Moody’s may use a CB anchor of CR assessment plus one notch in the European Union or otherwise where an operational resolution regime is particularly likely to ensure continuity of covered bond payments. The cover pool losses for the issuer’s mortgage covered bonds are 45.6%. This is an estimate of the losses Moody’s currently models following a CB anchor event. Moody’s splits cover pool losses between market risk of 34.2% and collateral risk of 11.3%. Market risk measures losses stemming from refinancing risk and risks related to interest-rate and currency mismatches (these losses may also include certain legal risks). Collateral risk measures losses resulting directly from cover pool assets’ credit quality. Moody’s derives collateral risk from the collateral score, which for this programme is currently 16.9%. The over-collateralisation in the cover pool is 18.6%, of which the issuer provides 2.0% on a „committed” basis. Under Moody’s COBOL model, the minimum OC consistent with the (P)Baa2 rating is 0.5% (numbers in present value terms). These numbers show that Moody’s is not relying on „uncommitted” OC in its expected loss analysis. All numbers in this section are based on Moody’s most recent modelling (based on data, as per 30 September 2018).

TPI FRAMEWORK: Moody’s assigns a „timely payment indicator” (TPI), which measures the likelihood of timely payments to covered bondholders following a CB anchor event. The TPI framework limits the covered bond rating to a certain number of notches above the CB anchor.

For Alpha Bank Romania S.A. – Mortgage Covered Bonds, Moody’s has assigned a TPI of Improbable. Factors that would lead to an upgrade or downgrade of the rating:

The CB anchor is the main determinant of a covered bond programme’s rating robustness.

A change in the level of the CB anchor could lead to an upgrade or downgrade of the covered bonds. The TPI Leeway measures the number of notches by which Moody’s might lower the CB anchor before the rating agency downgrades the covered bonds because of TPI framework constraints.

Reflecting some uncertainty as to whether OC in excess of what is needed to pass the statutory tests will be available to covered bondholders, the TPI Leeway for this programme is Limited or None. This implies that Moody’s might downgrade the covered bonds because of a TPI cap if it lowers the CB anchor, all other variables being equal. A multiple-notch downgrade of the covered bonds might occur in certain circumstances, such as (1) a country ceiling or sovereign downgrade capping a covered bond rating or negatively affecting the CB Anchor and the TPI; (2) a multiple-notch downgrade of the CB Anchor; or (3) a material reduction of the value of the cover pool.

RATING METHODOLOGY The principal methodology used in this rating was „Moody’s Approach to Rating Covered Bonds” published in February 2019. Please see the Rating Methodologies page on www.moodys.com for a copy of this methodology.

REGULATORY DISCLOSURES For further specification of Moody’s key rating assumptions and sensitivity analysis, see the sections Methodology Assumptions and Sensitivity to Assumptions of the disclosure form. Moody’s did not use any stress scenario simulations in its analysis. For ratings issued on a program, series or category/class of debt, this announcement provides certain regulatory disclosures in relation to each rating of a subsequently issued bond or note of the same series or category/class of debt or pursuant to a program for which the ratings are derived exclusively from existing ratings in accordance with Moody’s rating practices. For ratings issued on a support provider, this announcement provides certain regulatory disclosures in relation to the credit rating action on the support provider and in relation to each particular credit rating action for securities that derive their credit ratings from the support provider’s credit rating. For provisional ratings, this announcement provides certain regulatory disclosures in relation to the provisional rating assigned, and in relation to a definitive rating that may be assigned subsequent to the final issuance of the debt, in each case where the transaction structure and terms have not changed prior to the assignment of the definitive rating in a manner that would have affected the rating.

For further information please see the ratings tab on the issuer/entity page for the respective issuer on www.moodys.com.

For any affected securities or rated entities receiving direct credit support from the primary entity(ies) of this credit rating action, and whose ratings may change as a result of this credit rating action, the associated regulatory disclosures will be those of the guarantor entity. Exceptions to this approach exist for the followingdisclosures, if applicable to jurisdiction: Ancillary Services, Disclosure to rated entity, Disclosure from rated entity.

Regulatory disclosures contained in this press release apply to the credit rating and, if applicable, the related rating outlook or rating review. Please see www.moodys.com for any updates on changes to the lead rating analyst and to the Moody’s legal entity that has issued the rating. Please see the ratings tab on the issuer/entity page on www.moodys.com for additional regulatory disclosures for each credit rating.

Somnul la târg

0
Industriile medicală, stomatologică, farmaceutică, împreună cu produsele, serviciile şi ştiinţa pentru un somn liniștit, se reunesc la Romexpo (pavilion B1) în perioada 11-13 aprilie, prin trei manifestări specifice: Romedica – Târgul internaţional de medicină şi farmacie, cu soluţii, tehnologii, produse în domeniul asistenţei medicale performante. Denta I – Expoziţia internaţională de produse şi echipamente pentru medicină şi tehnică dentară. Somn expo – premieră iniţiată de Romexpo, dedicată promovării unui somn odihnitor, parte a stilului de viaţă sănătos. În dialog cu publicul vor fi medici, nutriţionişti, clinici specializate, companii din domenii tangente, precum producători de mobilă, de articole textile şi de iluminat. Programul de vizitare în cele trei zile de manifestări este 10.00-18.00, cu intrare liberă.