Ciclul de analize şi dezbateri iniţiat şi organizat de Asociaţia pentru Studii şi Prognoze Economico-Sociale (ASPES) sub genericul „Modelul economic românesc în UE. România – Orizont 2040”, a continuat cu a cincea reuniune, tema de data aceasta fiind „Unde dorim să fie România în anul 2040 și cum ajungem acolo? România, locul 10 în UE ca nivel al PIB-ului și locul 15 ca PIB/cap de locuitor”. Întregul demers este conceput sub egida Academiei Române – Secţia de Ştiinte Economice, Juridice şi Sociologie, preşedinte acad. Mugur Isărescu şi este găzduit de Banca Naţională a României. Partenerii ASPES în organizare sunt Asociaţia Generală a Economiştilor din România (AGER), Asociaţia Facultăţilor de Economie din România (AFER), Academia de Studii Economice din Bucureşti (ASE), Institutul Național de Cercetări Economice „Costin C. Kirițescu” al Academiei Române (INCE), „România Durabilă”, Societatea Academică de Management din România (SAMRO), Asociaţia Confederaţiilor Patronale din România (ACPR), Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR).
În deschiderea noii runde, la care au participat reprezentanţi ai institutelor Academiei Române şi ai mediului universitar, dr. ec. Constantin Boștină, președintele ASPES, a reliefat provocarea pe care o reprezintă ţintele de plasare a României în ierarhia europeană în funcţie de PIB, „un indicator de referinţă în competiţia dintre ţări”. Contextul se arată favorabil unei afirmări în acest sens, a observat preşedintele ASPES, având în vedere tendinţele de reaşezare a conceptului de interes naţional pe plan mondial. Coordonatele obiective actuale şi cele dezirabile ale raportului dintre calitatea vieţii şi dezvoltarea economică au fost evidenţiate de prof. univ. dr. Gheorghe Zaman, membru corespondent al Academiei Române, președintele AGER. La rândul său, prof. univ. dr. Cătălin Zamfir, membru corespondent al Academiei Române, preşedintele Asociaţiei Sociologilor Români, a subliniat necesitatea stringentă a apelului la cunoaşterea din domeniul sociologiei pentru conturarea orizonturilor de dezvoltare a ţării. Ca premise ale dezvoltării ţării în deceniile care vin, dr. Napoleon Pop, director adjunct al Institutului de Economie Mondială, a enunţat, în esenţă, continuarea drumul european început din 1990, intervenţia în problema demografică, clarificarea raportului dintre rolul statului şi rolul pieţelor, depăşirea tensiunilor interne, trecerea de la disparităţi regionale la o dezvoltare unitară. Consilierul de stat László Borbély a prezentat o expunere asupra Departamentului pentru dezvoltare durabilă de la nivelul Guvernului României, organism care coordonează tranziţia spre o economie durabilă. Din zona de producţie economică efectivă, Constantin Savu, președintele marelui producător de utilaje şi echipamente industriale Uzinsider, a adus informaţii, date, aprecieri bazate pe realismul la zi al mediului de afaceri şi al problemelor cu care acesta se confruntă. Economistul-șef al CEC Bank dr. Florin Luca a lansat o veritabilă invitaţie la imaginarea unei Românii a viitorului ca o ţară reconciliată şi atractivă pentru investitori, o condiţie esenţială pentru aceasta consider\nd a fi ca statul să-şi facă aliaţi din oamenii de afaceri. Contribuţii în orizontul de idei al actualei ediţii a dezbaterii iniţiate de ASPES au adus de asemenea prof. univ. dr. Constantin Anghelache, prof. univ. dr. Ovidiu Nicolescu, prof. univ. dr. Marian Rizea, dr. Dan Octav Paxino. Dezbaterile în vederea alcătuirii unei lucrări academice de sinteză privind România în orizontul 2040 vor continua în lunile următoare şi vor fi încununate printr-un forum naţional care se va desfăşura la 29 ianuarie 2020 în Aula Academiei Române.#Reset 2019 #zilieri Ministerul Muncii și Inspecția Muncii despre angajarea promoterilor
Contractul individual de muncă pe durată determinată – aceasta este singura formă de angajare pe durată scurtă pe care Ministerul Muncii și Inspecția Muncii o menţionează în răspunsul oficial către Piaţa la o întrebare care viza formele de angajare pentru personalul din activităţile de marketing in-store care sunt posibile, din punctul de vedere al autorităţii, în contextul modificării regimului zilierilor cu începere de la 1 ianuarie (Conform OUG 114 /2018, de la 1 ianuarie 2019 activitățile de marketing și publicitate nu mai figurează între cele pentru care este permisă folosirea zilierilor; anterior, această formă de angajare era des folosită de agențiile de marketing care desfășurau acțiuni promoționale, în weekend, în magazinele de tip supermarket și hypermarket).
Şi totuşi…
La întrebarea explicită dacă, din punctul de vedere al Ministerului Muncii, convenţiile civile pot fi folosite pentru angajarea pe durată scurtă a personalului pentru activităţi de marketing in-store, Ministerul nu răspunde negativ, dar nici pozitiv, însă la fel de laconic: „Convenția civilă de prestări servicii poate fi încheiată pentru efectuarea unor activități ce au caracter întâmplător sau ocazional și care exclud subordonarea prestatorului față de plătitorul venitului”. Adică, se poate, dar…
Poziţia evazivă a autorităţii în legătură cu posibilitatea de a folosi această formă de angajare este un déjà vu pentru cei care erau în business şi în urmă cu şase-şapte ani. „La nivelul inspectorilor de muncă interpretarea caracterului ocazional al activităţii promoterilor nu era unitară, astfel că în unele judeţe convenţiile civile se lăsau cu sancţiuni, în altele nu. În jurul acestui termen, «ocazional», apăreau de regulă disputele; dacă inspectorul găsea că aceeaşi persoană fusese angrenată în mod repetat în activităţi într-o perioadă scurtă, de câteva luni, atunci considera asta un argument că nu este o activitate ocazională şi aplica amenda”, îşi aminteşte Dan Laszlo, acum business development director la D+i Activation, dar cu o lungă experienţă în activări de trade marketing. Aşadar, facem o buclă în timp şi ne întoarcem în 2012: Convenţiile civile sunt posibile, dar riscante.
În practică e cam dificil să nu foloseşti de mai multe ori pe parcursul a două-trei luni aceeaşi persoană ca promoter, mai ales dacă e de încredere, serioasă şi talentată. Sigur că e discutabil dacă poate fi considerată ocazională colaborarea, să zicem, de cinci –şase ori în decurs de trei luni consecutive cu acelaşi promoter. Dar şi durata unui minut depinde de care parte a uşii de la baie te afli, aşa că nu pare chiar fără sens interpretarea favorabilă companiilor şi agenţiilor de marketing a termenului «ocazional», pe care o împărtăşeau şi unele dintre inspectoratele de muncă. Bref: e posibil, dar riscant să foloseşti convenţiile civile când ai multe implementări şi eşti cam obligat să apelezi repetat la unii dintre promoteri.
Dar să renunţăm la subtilităţile textelor de lege şi la nuanţele termenilor de acolo şi să convenim că lucrurile sunt, deja, clare: statul vrea mai mulţi bani. Ocazional, de la cei care îşi promovează produsele în magazine. Din diverse motive, statul nu se mai mulţumeşte să încaseze taxe de 19% din netul plătit promoterilor zilieri, ci vrea 75% din netul plătit promoterilor angajaţi cu contract de muncă. Deseori 75 e mai mare decât 19, dar nu neapărat şi atunci când reprezintă procente aplicate la baze diferite. De asemenea, deseori se întâmplă să te alegi cu mai puţin atunci când iei mai mult.
Dată fiind poziţia recent exprimată de Ministerul Muncii și de Inspecția Muncii, singurul obiectiv rămas agenţiilor de marketing şi companiilor este modificarea modificării regimului zilierilor, iar singurul argument care ar putea suna deşteptarea în instituţiile autorităţii centrale este chiar relativitatea poziţionării lui 75% şi 19% pe axa încasărilor statului. Primele 45 de zile ale anului, cu activări reduse în magazinele altădată pline de promoteri ar trebui să fie un indiciu relevant.
Reprezentanţii Ministerului Muncii, Inspecţiei Muncii şi Ministerului pentru Mediul de Afaceri au fost invitaţi şi sunt aşteptaţi la o discuţie raţională pe tema avantajelor şi dezavantajelor noului regim al zilierilor la „Reset 2019”, ediţia a opta a Trade Marketing Congress.
Relevanţa evenimentului este întărită de implicarea ca parteneri a unor mari companii şi branduri, de participarea ca speakeri a unor personalităţi ale industriei FMCG & Food Retail, precum şi de prezenţa altor mari companii din domeniu. Ursus, Cris-Tim, Albalact, Zuzu, Unilever, Delikat, Dove, Rexona, Dero, Cif, Artmatch sunt Parteneri Principali; Alexandrion Group, Caroli Foods, Sissi, Farmec şi MPC Trade Marketing Services sunt Parteneri Gold; D+i Activation este Technology Partner; BIZ, IQads, Smark, Wall-Street, StartupCafe.ro, Manager Express, Business Mark, Economistul, Club Economic şi România Durabilă sunt Parteneri Media.
La „Reset 2019” participă reprezentanţi ai marilor companii din FMCG & Food Retail, precum Kaufland, Carrefour, Cora, Metro, Profi, dm, Annabella, Lagardere, Mondelez, Macromex, Hochland, Altavia şi multe altele.
Recent, Carmen Boer – campaigns director Kaufland şi Bogdan Colea – national sales manager Grup Cris-Tim s-au alăturat speakerilor confirmaţi anterior.
A opta ediţie a Trade Marketing Congress va avea loc la Stejarii Country Club în ziua de miercuri 6 martie, începând cu ora 9. Detalii despre topicurile de discuţie şi rezervarea locurilor se pot găsi pe websiteul evenimentului.
Rezultate financiare – 2018 – Electrica
-
- Electrica S.A. a obținut, în anul 2018, un profit net individual de 298 milioane RON
- Consiliul de Administrație propune acționarilor un dividend brut de 0,73 RON/acțiune, corespunzător unei repartizări de 87,4% a profitului net individual, după repartizarea la rezerva legală
- La nivel consolidat, profitul net al Grupului Electrica, în anul 2018, este de 230 milioane RON
- În 2018, Grupul Electrica a distribuit aproximativ 17,7 TWh (în scădere cu 0,9% față de 2017) către un număr de aproximativ 3,8 milioane de utilizatori.
- Operatorii de distribuție din cadrul Grupului au distribuit aproximativ 40,3% din energia electrică totală distribuită la nivel național către utilizatori finali.
- Electrica Furnizare are o cotă de piață de 17,02%. Este lider pe piața reglementată, cu o cotă de piață de 45,42%, iar pe piața concurențială are o cotă de 9,34% (conform raportului ANRE pentru primele 11 luni din 2018).
Povestea prințesei Turandot, pe scena Teatrului EXCELSIOR
Teatrul EXCELSIOR prezintă, pe 8 și 9 martie 2019, primele reprezentații ale spectacolului Turandot – o adaptare a piesei omonime a lui Carlo Gozzi, în regia Sânzianei Stoican. Premiera oficială va avea loc pe 27 martie 2019, chiar de Ziua Mondială a Teatrului.
Spectatorii sunt purtați cu secole în urmă, în îndepărtata Chină, unde temuta prințesă Turandot – de o frumusețe aproape nepământeană și de o istețime care întrece orice închipuire – îi supune unui test pe toți aceia care aspiră la mâna ei. Pretendenții trebuie să dezlege răspunsul celor trei ghicitori, cu riscul de a-și pierde viața. Mulți prinți au încercat și niciunul nu a reușit. Acum este rândul lui Kalaf, prințul tătarilor, să parcurgă proba ghicitorilor. Oare, pentru el, finalul va fi altul?
„O trupă de actori ne readuce la viață această poveste, într-un spectacol care provoacă imaginația spectatorilor să pătrundă în lumea prințesei Turandot. O lume dominată de frică și de ură dar care, ca în orice poveste care merită povestită, are șansa de a se schimba. Vă invit să ne fiți alături în această călătorie în trecut și poate că astfel prezentul ni se va arăta într-o lumină diferită!” Sânziana Stoican
Din lumini picturale și umbre de sunet, Turandot dezvăluie o lume misterioasă care îmbină elemente inspirate din tradiția commediei dell’arte și din cultura chineză cu detalii subtile de storytelling și inserții de realism psihologic – un melanj unic, pus în valoare de scenografia semnată Valentin Vârlan. Actorii sunt naratorii și personajele enigmaticei povești pe care spectatorii sunt provocați să o descifreze cu cheia propriei imaginații și să descopere o altfel de poveste de iubire, cu îndrăgostiți cum numai o dată la o mie de ani poți întâlni.
Turandot, una dintre cele mai fascinante povești ale lumii orientale, se dezvăluie publicului pe scena Teatrului EXCELSIOR, din 8 martie 2019. Căci dacă n-ar fi, nu s-ar povesti.
Biletele sunt disponibile la Teatrul EXCELSIOR (Strada Academiei, nr. 28) și online, pe site-ul bilet.ro.
Turandot după Carlo Gozzi
Regia: Sânziana Stoican | Scenografia: Valentin Vârlan
Distribuția: Turandot – Dana Marineci; Kalaf – Bogdan Nechifor / Dan Pughineanu; Adelma – Camelia Pintilie / Altoum / Ismaele – Alex Popa; Ta – Mircea Alexandru Băluță; Pa – Mihai Mitrea; Zelima – Oana Predescu; Schirina – Mihaela Trofimov; Barach – Oliver Toderiță
Light design: Costi Baciu și Cristian Niculescu | Ilustrația muzicală: Sânziana Stoican
Regia tehnică: Andreea Ghiciu / Dana Popescu
Google va plăti salarii mai mari femeilor
Google a dezvăluit, în urma unui audit intern, că plăteşte salarii mai mari femeilor decât bărbaţilor în cazul job-urilor de acelaşi nivel, conform datelor oferite de News.ro
De asemenea, Google a realizat un audit intern cu privire la felul în care şi-a remunerat angajaţii anul trecut şi a constatat că un inginer software de nivelul 4 primeşte un salariu mai mare dacă este femeie.
Prin urmare, susţin cei de la Google, compania americană a trebuit să plătească compensaţii în valoare totală de 9,7 milioane de dolari unui număr de 10.677 de angajaţi pentru a reduce diferenţele salariale dintre femei şi bărbaţi, potrivit sursei citate.
În 2017, Google a plătit compensaţii doar pentru 228 de angajaţi din şase grupe de job-uri. Valoara totală a compensaţii a fost atunci de doar 270.000 de dolari.
“Analiza noastră urmăreşte realizarea unui sistem corect de salarizare pentru angajaţii cu acelaşi job, de acelaşi nivel de competenţă şi performanţă precum şi din aceeaşi zonă geografică” spune Lauren Barbato, analistul şef pentru evaluarea angajaţilor şi a remuneraţiilor.
Pensiile românilor sunt în pericol
Aproape patru milioane de români au intrat acum mai bine de zece ani într-un sistem de acumulare prin plasamente financiare pe termen lung, potrivit Curs de guvernare.
Sistem care să le asigure în perspectivă o pensie personală menită să acopere din deficitul inevitabil care se manifesta la sistemul clasic de pensii spre mijlocul acestui secol, din cauza numărului tot mai mic de angajaţi contributori faţă de numărul tot mai mare de pensionari care se vor afla în plată.
De reţinut, aceste sume au fost mai mici decât se planificase iniţial, când angajamentele luate de statul român au vizat creşterea de la 2% din venitul salarial mediu brut spre 6% din venitul salarial mediu brut, valoarea maximă la care s-a împotmolit creşterea spre nivelul ce urma să fie aplicat pe termen lung fiind de 5,1%.
Comerțului cu amănuntul a crescut în România
România s-a situat în topul celor mai mari creșteri ale comerțului cu amănuntul din UE în luna ianuarie, potrivit datelor Eurostat, având a doua cea mai bună evoluție față de decembrie și a treia în ritm anual.
De asemenea, comerțul cu amănuntul din România a crescut, în prima lună a acestui an, cu 6,7% față de ianuarie 2018 și cu 1,9% față de ultima lună a anului trecut. Avansul anual a fost de aproape 3 ori mai rapid decât media europeană, de 2,5%.
Totodată, la nivelul zonei euro, vânzările cu amănuntul au urcat 2,2% față de anul precedent. Față de decembrie 2018, comerțul cu amănuntul a crescut cu 1,1% în UE și cu 1,3% în zona euro, potrivit sursei amintite.
Volumul comerțului cu amănuntul este măsurat prin evoluția cifrei de afaceri în comerțul de retail, ajustată în funcție de evoluția prețurilor și efectele sezoniere.
Eurostat: România ocupă locul patru în UE la diferenţa dintre rata de ocupare a bărbaţilor şi femeilor
România este pe locul patru în Uniunea Europeană în privinţa diferenţei între rata de ocupare a bărbaţilor şi a femeilor, de 17,1%, în timp ce media UE este de 11,5%, potrivit datelor aferente anului 2017 publicate marţi de biroul european de statiastică, Eurostat.
Cea mai mare diferenţă între rata de ocupare a bărbaţilor şi femeilor este în Malta (24,1%), Italia (19,8%) şi Grecia (19,7%), iar cea mai mică în Lituania (1%), Finlanda (3,5%) şi Suedia (4%), conform datelor News.ro.
De asemenea, în privinţa prezenţei femeilor în poziţii de conducere, România înregistrează a patra cea mai scăzută poziţie, cu o pondere de 11% a femeilor în consiliile de administraţie. Cea mai ridicată pondere este în Franţa (43,4%), urmată de Suedia (35,9%) şi Italia (34%). Cea mai scăzută pondere este în Estonia (7,4%), Malta (8,4%) şi Cipru (10,4%).
Se modifică regimul zilierilor în Parlament?
OUG 114 din 2018 – printre efectele căreia se află şi interzicerea implicită a folosirii zilierilor în acţiuni de marketing – ajunge în dezbaterea Camerei Deputaţilor, care va avea, după toate aparenţele, rol decizional. Pentru comunitatea de afaceri din industria bunurilor de larg consum, miza directă a acestei dezbateri este o eventuală revenire la regimul anterior al zilierilor, forma predilectă de angajare a personalului folosit în acţiunile de trade marketing.
Tema zilierilor, perspectiva activărilor in-store cu sau fără factor uman şi alternativele oferite de tehnologia digitală constituie subiectele principale ale ediţiei a opta a Congresului de Trade Marketing, Reset 2019, organizat de Piaţa. Evenimentul beneficiază de sprijinul oferit de companii şi branduri cu cel mai bun renume în industria bunurilor de larg consum: Unilever, Delikat, Dove, Rexona, Dero, Cif, Ursus, Cris-Tim, Albalact, Zuzu, Artmatch sunt Parteneri Principali; Coca-Cola HBC România, MPC Trade Marketing Services, Alexandrion Group, Sissi, Farmec sunt Parteneri Gold; D+i Activation este Technology Partner; Wall-Street, StartupCafe.ro, Manager Express, Business Mark, Economistul, Club Economic, România Durabilă, BIZ, IQads şi Smark sunt Parteneri Media.
Recent, Cristian Seidler, deputat, membru al Comisiei pentru Muncă şi Protecţie Socială a Camerei Deputaţilor, a confirmat participarea ca speaker la eveniment, iar Inspecţia Muncii a reconfirmat participarea cu un speaker. Sunt aşteptaţi să se alăture, tot ca speakeri, şi reprezentanţi ai Comisiei pentru Industrii şi Servicii şi Comisiei pentru Buget, ambele de la Camera Deputaţilor, pentru a putea evalua şansele unei rectificări în Parlament a regimului zilierilor cu prilejul discutării OUG 114. Deşi este coautor al acestei ordonanţe, Ministerul Muncii nu a reuşit, deocamdată, să dea un răspuns la invitaţia de a desemna un speaker la discuţia despre soluţiile posibile pentru activările de trade marketing în industria bunurilor de larg consum în actualul context.
Aşa cum menţionam într-un articol anterior, rectificarea în Parlament a regimului zilierilor este posibilă în măsura în care majoritatea parlamentară înţelege că obligarea agenţiilor de marketing de a încheia contracte de muncă pentru promoteri nu va servi scopului urmărit – sporirea încasărilor la bugetul de asigurări sociale – ci din contră, pentru motivul că astfel de contracte nu se vor încheia din cauza costurilor imense cu taxele. Reducerea volumului de activităţi de trade marketing care implică personal este vizibilă cu ochiul liber de la începutul acestui an. Una din companiile care obişnuia să organizeze multe activări in-store, o mare companie din domeniul dulciurilor, a virat total către digital de la începutul acestui an, fiind extrem de activă în comunicarea promoţiilor prin facebook şi Instagram.
De altfel, tehnologia digitală este utilizată din ce în ce mai mult în soluţiile de comunicare in-store, în îmunătăţirea experienţei de cumpărare, ca şi în conexiunea continuă cu shopperii. Trade Marketing Congress are o sesiune specială – Transformarea digitală a trade marketingului – în care speakeri de la Carrefour, Kaufland şi agenţia Pastel vor vorbi despre strategia de dezvoltare a serviciilor digitale, despre cele mai noi soluţii implementate şi despre tendinţele pe plan mondial.
A opta ediţie a Congresului de Trade Marketing, Reset 2019, este o bună ocazie de a vă implica în discuţia despre viitorul activărilor la punctul de vânzare cu sau fără factor uman şi de a afla mai devreme, mai multe despre viitorul digital al trade marketingului şi al retailului alimentar. Detalii despre program, speakeri, rezervarea ultimelor locuri disponibile – AICI. Mai multe detalii despre contextul de piaţă în care se desfăşoară Trade Marketing Congress se găsesc AICI.
Fondul Român de Contragarantare (FRC) a acordat garanția cu numărul 1000 în cadrul Programului guvernamental INVESTEȘTE ÎN TINE
București – 4 martie – FRC anunță că a acordat, garanția cu numărul 1000 în cadrul Programului INVESTEȘTE ÎN TINE prin care garantează, în numele și contul statului, credite pentru persoane fizice care aleg să investească în formarea lor profesională, educație, cultură, sănătate, sport și/sau în propriul habitat. Valoarea totală a acestor garanții emise în intervalul octombrie 2018 – februarie 2019 este de aproximativ 28 milioane lei.
Plafonul de garantare alocat FRC de Ministerul Finanțelor Publice pentru anul 2019 este de 625.000.000 lei. Suma reprezintă 68,62% din plafonul anului 2019 a cărui valoare totală este de 1.000.000.000 lei și permite continuarea creditării, în condițiile prevăzute prin Programul INVESTEȘTE ÎN TINE.
Ritmul acordării de garanții de către FRC s-a dublat în 2019 față de 2018, iar interesul pentru acest produs, de la demararea programului și până în prezent, pe regiuni, arată o distribuție relativ echilibrată pe tot teritoriul țării: 15% dintre aceste garanții emise de FRC în numele și contul statului au fost acordate pentru beneficiari din București-Ilfov, 20% în zona de Est, 32% în zona de Sud a țării și 33% în zona de Vest.
Mecanismul de creditare prezintă pentru beneficiari atât avantaje financiare, creditele acordate in cadrul Programului INVESTEȘTE ÎN TINE având costuri și dobândă zero, întrucât acestea sunt suportate de statul român, cât și avantaje tehnico-administrative generate de interconectarea resurselor tehnologice ale FRC cu instituțiile bancare partenere.
Astfel, garanția oferită de FRC în numele și contul statului reprezintă 80% din valoarea creditului, exceptând dobânzile, și alte costuri adiacente programului care sunt decontate prin Comisia Națională de Strategie și Prognoză.
“Suntem deschiși să dezvoltăm parteneriate cu instituțiile de credit interesate de a participa în acest program și suntem convinși că, atât în Programul INVESTEȘTE ÎN TINE pentru beneficiari care aleg să investească în formarea și dezvoltarea lor personală, cât și în Programul START-UP NATION pentru IMM-uri, FRC este un partener de încredere prin instrumente financiare specializate, personal dedicat și infrastructură performantă.” a declarat Stere Farmache, Președintele Directoratului FRC.
Despre FRC:
Fondul Român de Contragarantare S.A. (FRC) este o instituție financiară specializată, având corespondenţă în practici recunoscute la nivel european. Activitatea sa este orientată, în principal, spre susţinerea sectorului antreprenorial/IMM din România. FRC are ca obiect de activitate secundar acordarea de garanții în numele și contul statului, în cadrul Programului INVESTEȘTE ÎN TINE. Astfel, societatea are ca parteneri atât fondurile de garantare, cât și instituţiile de credit. Garanția și contragaranția FRC este de maxim 80% din creditul, respectiv garanția acordat(ă) de instituțiile financiar-bancare partenere.