- 73% dintre antreprenori spun că au devenit mai buni manageri
ca urmare a experienței din perioada insolvenței
- 78% dintre creditori afirmă că își doresc să păstreze relațiile
comerciale în timpul și după insolvență
București, 1
august 2019– Potrivit unei analize
CITR[1], realizată
pe baza unui studiu de piață derulat pe un eșantion de aproximativ 300 de
respondenți din șapte regiuni ale țării, 100% dintre antreprenorii și
managerii companiilor aflate în procedură percep insolvența ca fiind un demers
necesar pentru a salva afacerea aflată în distress, 92% dintre ei înțelegând
beneficiile procedurii, precum: suspendarea procedurilor de executare silită, reechilibrarea
business-ului, redresarea economică, stoparea penalităților,
majorărilor și a dobânzilor încă de la data deschiderii procedurii, denunțarea
contractelor păguboase sau eșalonarea datoriilor.
Cu toate
acestea, 50% dintre aceștia afirmă că au amânat cât mai mult intrarea în
insolvență, doar 16% văzând în insolvență, înainte de accesare, oportunitatea
reorganizării, a restructurării business-ului și a relansării în economie.
„Experiența
insolvenței este una foarte personală și greu de digerat pentru antreprenori,
ceea ce determină amânarea deschiderii procedurii. Însă ea ar trebui privită ca
un mecanism de reglare, tratată ca un sprijin venit din exterior și nu ca un
pericol. Rolul nostru de practician este să maximizăm valoarea companiei în
beneficiul tuturor celor implicați și să contribuim la eficientizarea și optimizarea
unor procese. Insolvența poate debloca activitatea societății și o poate curăța
de acele elemente care îi limitează dezvoltarea” afirmă Vasile
Godîncă-Herlea, CEO CITR.
73% dintre antreprenori
și manageri afirmă că au învățat din insolvență, devenind mai competenți în
gestionarea companiei, iar 63% și-au redefinit în sens pozitiv relațiile
contractuale cu partenerii de afaceri.
„Deși amână foarte mult intrarea în
insolvență, antreprenorii și managerii înțeleg că aceasta este soluția pentru a
salva valoarea din companie, fie că vorbim de active, oameni, parteneriate sau
de brand-ul construit de-a lungul anilor. Timpul este un factor crucial pentru
salvarea companiei, deoarece șansele de salvare ale acesteia scad odată cu amânarea.
Insolvența este o școală bună pentru antreprenori și un moment prielnic pentru
restructurarea afacerii, oferind know-how în gestionarea resurselor financiare,
eficientizarea operațională și planificarea investițiilor. În plus, este și o șansă
pentru reașezarea relațiilor contractuale cu partenerii, pentru relansarea
afacerii în piață și pentru reintegrarea sănătoasă în economie a unor companii
care au depășit stadiul de dificultate. Insolvența înseamnă parteneriat și
colaborare între toți factorii implicați, pentru binele comun, iar abordarea de
tip echipă versus cea individualistă influențează de multe ori succesul”, a
menționat Vasile Godîncă-Herlea.
În ceea ce privește opinia creditorilor, 100% dintre
aceștia consideră că transparența și comunicarea cu antreprenorul sau managerul
companiei eficientizează și facilitează succesul procedurii de insolvență, 78%
dintre aceștia afirmând că își doresc să păstreze relațiile comerciale în
timpul și după insolvență.
[1] Analiza de față fost realizată pe baza unui studiu de
piață derulat de CITR pe un eșantion de aproximativ 300 de respondenți din
șapte regiuni ale țării – reprezentanți ai companiilor în insolvență, ai
companiilor cu risc de intrare în insolvență, creditori și consultanți.