Groupama, liderul pieței de asigurări din România, primește distincția Superbrand, în cadrul ediției 2024-2025 a prestigiosului program internațional cu același nume, fiind singurul asigurător din România inclus în acest top.
Metodologia Superbrands presupune analiza obiectivă a peste 1800 de mărci, din peste 60 de domenii de business, realizată de specialiști în marketing, publicitate, comunicare strategică sau branding, urmată de chestionarea mărcilor clasate în top prin cercetări de piață derulate de IPSOS România, partenerul programului.
Recunoașterea este una valoroasă, care confirmă preferința clienților pentru brandul Groupama și impactul pozitiv pe care acesta îl are în societatea românească. Notorietatea Groupama și poziționarea ca brand de încredere, inovator, empatic și recunoscut pentru calitatea la un preț corect au contribuit la obținerea acestei distincții.
„Groupama este parte a unui Grup mutualist de asigurări, un grup în care clienții sunt și acționari, iar asta ne face să fim diferiți și să ne înțelegem rolul în primul rând prin relația cu clienții noștri. Marca Superbrand vine ca o confirmare a faptului că strategia de a câștiga și merita preferința românilor prin servicii de calitate la prețul corect, inovând și fiind mereu atenți la echipa noastră este direcția bună. Vom continua să ne concentrăm pe a depăși așteptările celor care ne aleg și pe misiunea noastră, aceea de a îi ajuta pe clienții și partenerii noștri să privească viața cu optimism, știind că, indiferent de obstacol, vor avea alături un partener pe care se pot baza”, declară Georgiana Miron (foto), director marketing, comunicare și servicii clienți, Groupama
În plus, conform unui studiu de amploare comandat de Groupama la sfârșitul anului 2024 și realizat împreună cu Institutul de Marketing MIA, compania se situează în topul asigurătorilor în care românii au încredere, printre principalele atribute asociate brandului fiind, de asemenea, empatia și orientarea către client.
Ministrul mediului, apelor și pădurilor, Mircea Fechet, a anunțat punerea în consultare publică a proiectului hotărârii de guvern privind reorganizarea Regiei Naționale a Pădurilor Romsilva.
În esență, după cum subliniază MMAP, „proiectul are în vedere crearea unei administrații silvice eficiente, flexibile și responsabile pentru implementarea cerințelor de planificare a gestionării durabile a fondului forestier având drept consecință respectarea condiţionalităţilor asumate de Guvernul României, inclusiv în ceea ce privește nivelul deficitului bugetar”.
Ministrul Mircea Fechet: „Reorganizarea Regiei Naționale a Pădurilor Romsilva înseamnă mai multă eficiență în cadrul unei instituții care administrează patrimoniul național, mai multă transparență în relația stat – cetățean și economii la buget, așa cum ne cer românii. Mi-am asumat reformarea Romsilva de sus în jos, iar planul meu de reformă vizează: asigurarea unei structuri de conducere mai suple, prin reducerea posturilor de directori cu 86%, pe noua schemă, din 121 directori rămân 17, iar fiecare va avea contract de mandat pe cinci ani, cu indicatori clari de performanță. Pentru noua structură a direcțiilor silvice, propun un număr optim de 16 direcții. Am luat în considerare eficiența în gospodărirea suprafeței de fond forestier administrat, ceea ce înseamnă că o direcție silvică nu poate avea mai puțin de 200.000 hectare pădure, dar și compensarea diferențelor generate de formele de relief. De asemenea, angajarea personalului Romsilva se va face prin concurs național, organizat la sediul structurii centrale, pentru a oferi șanse egale să profeseze în domeniu celor care iubesc pădurea. Ne asigurăm astfel, că principiul «muncă egală, plată egală» se aplică pentru toți angajații.”
Printre cele mai importante prevederi ale proiectului se numără:
aplicarea principiului eficienței pentru toate subunitățile, ocoalele silvice sau alte subunități cu activități conexe (secții pentru exploatarea lemnului, secții pentru întreținerea și repararea drumurilor forestiere și a căilor ferate forestiere, pepiniere silvice, centre pentru creșterea și valorificarea vânatului, salmonicultură și piscicultură sau centre pentru valorificarea produselor nelemnoase din fondul forestier național);
înființarea și funcționarea subunităților va fi stabilită prin ordin de ministru;
separarea sectoarelor de activitate;
măsuri privind profesionalizarea și responsabilizarea administrării bunurilor publice din portofoliul Romsilva, cu accent pe transparență, sustenabilitate financiară și predictibilitate
unirea celor 22 administrații de parcuri într-o singură entitate, cu un singur director și o singură structură de suport (financiar-contabil, resurse umane etc.);
activitatea silvo-turistică a Romsilva va fi realizată prin intermediul Complexului Silva, ca unic gestionar al resurselor imobiliare (cabane), care va asigura un standard înalt de calitate în serviciile oferite turiștilor, dar și păstrarea caracterului public și accesibil al infrastructurii silvo-turistice;
parcul auto și utilajele Regiei vor fi gestionate printr-o aplicație informatică de management al flotei auto, care include obligatoriu monitorizarea GPS și sonde litrometrice pentru controlul consumului de combustibil;
păstrarea cabalinelor din patrimoniul Romsilva ca o garanție a conservării patrimoniului genetic al raselor valoroase de cai, cu importanță istorică pentru România;
Muzeul Cinegetic de la Posada va deveni un instrument activ de educație ecologică și conștientizare, care să pună în evidență bogăția ecosistemelor forestiere și rolul esențial al omului în echilibrul natural.
Mircea Fechet:„Urmărim chivernisirea avuției naționale, iar acest lucru înseamnă reducerea risipei, creșterea eficienței operaționale, eliminarea oricăror suspiciuni legate de utilizarea necorespunzătoare a resurselor, trasabilitate completă a activităților desfășurate cu mijloacele de transport și utilajele Regiei, fundamentarea deciziilor de management pe date concrete, obținute în timp real. Aștept din partea conducerii Romsilva, în termen de 120 zile, un plan de debirocratizare și digitalizare a funcționării interne, astfel încât să aducem funcționarea Regiei la nivelul anului 2025 atât din punctul de vedere al eficienței, cât și al evoluției tehnologice și nu numai.”
Compania Viatris anunță că a început să pregătească vaccinul său gripal, pe baza compoziției recomandate de Organizația Mondială a Sănătății pentru sezonul 2025–20267, pentru a proteja populația de gripă, reamintind că gripa sezonieră este o boală prevenibilă prin vaccinare1,
Anual, în intervalul 24-30 aprilie, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) marchează Săptămâna Mondială a Imunizării, definită ca „o inițiativă menită să crească gradul de conștientizare cu privire la importanța vaccinării împotriva bolilor prevenibile prin vaccinare pentru toate grupele de vârstă. În ultimii 50 de ani, vaccinuri esențiale au contribuit la salvarea a peste 154 de milioane de vieți, echivalentul a șase vieți pe minut, în fiecare zi, timp de cinci decenii”.5
Viatris subliniază că, „în România, potrivit Institutului Național de Sănătate Publică, în intervalul 31 martie-6 aprilie 2025, s-a înregistrat o creștere de 67% a cazurilor de gripă manifestată clinic față de aceeași săptămână din sezonul anterior, fiind afectate persoane din toate grupele de vârstă. De la începutul sezonului gripal 2024–2025 și până în prezent, au fost raportate 72 de decese în relație cu gripa, înregistrate în rândul pacienților de toate vârstele, majoritatea dintre acestea fiind în rândul personelor de peste 65 de ani.6
În acest context, Influvac®, vaccinul gripal trivalent pe substrat de ou, furnizat de Viatris, este formulat pentru a oferi protecție împotriva a trei tulpini gripale: două de tip A (similare A/Victoria/4897/2022 (H1N1)pdm09 și A/Croaţia/10136RV/2023 (H3N2)) și una de tip B (similară B/Austria/1359417/2021, linia B/Victoria), în conformitate cu recomandările emise.7 Linia B/Yamagata va fi exclusă, deoarece din martie 2020 nu a mai fost identificată printre tulpinile gripale circulante, iar includerea ei nu mai este considerată necesară.8 Noul vaccin va rămâne eficient și bine tolerat, respectând aceleași standarde ridicate de calitate ca și formula anterioară, care conținea patru tulpini.
Gripa rămâne o amenințare gravă pentru sănătatea publică
Gripa rămâne o problemă majoră de sănătate, atât la nivelul fiecărui individ, cât și pentru sistemul public de sănătate, cu un impact accentuat în lunile de iarnă, dar prezentă pe tot parcursul anului. În ultima perioadă, numărul cazurilor de gripă a crescut la nivel european. Cu toate că beneficiile vaccinării antigripale sunt bine documentate9, iar tot mai multe țări europene își extind ghidurile de imunizare, ratele de vaccinare rămân reduse în rândul grupurilor vulnerabile, lăsându-le expuse riscului de a dezvolta forme severe ale bolii.10”
Prof. univ. dr. Victoria Aramă, medic primar boli infecţioase în cadrul Institutului Național de Boli Infecțioase Prof. dr. Matei Balș din Bucureşti: „Deseori, oamenii consideră că își pot gestiona singuri simptomele de gripă și că nu au nevoie de vaccinare. Din păcate, realitatea pe care o văd în spital este cu totul alta. Gripa poate determina îmbolnăviri grave, ce necesită spitalizări, uneori direct în secţia de terapie intensivă necesitând ventilație mecanică. Gripa poate conduce la complicaţii severe şi deces, în special la copiii mici, la vârstnici şi la pacienţii cu boli cronice.2 Vaccinarea rămâne cea mai eficientă modalitate de a reduce aceste riscuri, de a diminua complicaţiile, spitalizările şi decesele cauzate de gripă. În acelaşi timp, vaccinarea va preveni răspândirea gripei la alte persoane.9 Studiile arată că uneori infecţia cu virus gripal poate apărea și la o persoană vaccinată, dar forma de boală la aceste cazuri va fi una uşoară, ceea ce înseamnă că vaccinarea previne formele severe şi complicate de gripă.9 Este important de subliniat că vaccinarea este necesară nu numai celor cu risc crescut pentru forme severe de gripă, ci este utilă tuturor persoanelor, inclusiv celor sănătoase, începând cu sugarii cu vârsta de 6 luni. Cu cât procentul de persoane vaccinate va fi mai mare, cu atât gripa se va răspândi mai puţin în comunitatea respectivă.”
Un angajament de lungă durată în protecția împotriva gripei
Vaccinul trivalent Viatris „este utilizat în practica medicală din anii 1950. Informații despre profilul său de siguranță au fost documentate în numeroase publicații științifice și studii clinice, inclusiv evaluări post-autorizare.11 Aceste date includ utilizarea la diverse categorii de pacienți, inclusiv la persoane cu afecțiuni cronice şi femei însărcinate, în conformitate cu indicațiile și recomandările existente”. 4,11,12
Dana Inczeffi-Duma, Country Manager Viatris România: „Viatris rămâne partenerul de încredere al profesioniştilor în domeniul sanitar, Ministerului Sănătăţii şi populaţiei din România în prevenţia gripei, cu respectarea recomandărilor OMS, menținând cele mai înalte standarde de calitate, eficacitate și siguranță, dovedite în timp, şi, în cazul Influvac trivalent, oferind astfel o protecție demonstrată clinic împotriva gripei. Asigurarea unui lanț de aprovizionare fiabil rămâne o prioritate, pentru a sprijini sistemele de sănătate și comunitățile din toată Europa și din România, facilitând accesul la timp pentru următorul sezon gripal.”
Influvac® este caracterizat ca „un medicament eliberat doar pe bază de prescripție medicală (PRF), la recomandarea medicului. La utilizarea Influvac® trebuie avute în vedere recomandările oficiale. Influvac® este indicat pentru profilaxia gripei, în special la cei care prezintă un risc crescut de complicații asociate. Influvac® este indicat la adulți și copii cu vârsta de 6 luni și peste3”.
Viatris Inc. (NASDAQ: VTRS) este „o companie globală de asistență medicală poziționată în mod unic pentru a reduce decalajul tradițional dintre medicamentele generice și mărci, combinând tot ce este mai bun pentru a răspunde mai holistic nevoilor de asistență medicală la nivel global. Cu misiunea de a susţine oamenii din întreaga lume să trăiască mai sănătos în fiecare etapă a vieții, oferim acces la scară largă, furnizând în prezent medicamente de înaltă calitate pentru aproximativ 1 miliard de pacienți din întreaga lume anual și atingând toate momentele vieții, de la naștere până la sfârșitul vieții, de la afecțiuni acute la boli cronice. Cu portofoliul nostru excepțional de extins și divers de medicamente, un lanț de aprovizionare global unic conceput pentru a ajunge la mai mulți oameni atunci când și unde au nevoie de ei și expertiza științifică pentru a aborda unele dintre cele mai durabile provocări de sănătate din lume, accesul capătă o semnificație profundă la Viatris. Avem sediul central în SUA, cu centre globale în Pittsburgh, Shanghai și Hyderabad, India. Aflați mai multe la viatris.com și investor.viatris.com și conectați-vă cu noi pe LinkedIn, Instagram, YouTube și X (fostul Twitter)”.
Viatris. Influvac® Tetra, Rezumatul Caracteristicilor Produsului aprobat în august 2024
Colombo L, Hadigal S, Nauta J, Kondratenko A, Rogoll J, Van de Witte S. Influvac® Tetra: clinical experience on safety, efficacy, and immunogenicity. https://doi.org/10.1080/14760584.2023.2293241
Van de Witte SV, Nauta J, Giezeman-Smits KM, et al. Trivalent inactivated subunit influenza vaccine Influvac®: 30-year experience of safety and immunogenicity. Trials Vaccinol. 2012;1:42–48. doi: 10.1016/j.trivac.2012.10.001.
Moeller-Arendt M, van de Witte S, Nauta J, et al. Enhanced passive safety surveillance of Influvac(R) and Influvac(R) Tetra: results from seven consecutive seasons. Vaccine. 2023 Jan 9;41(2):606–613. doi:10.1016/j.vaccine.2022.12.001
Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București (CCIB) a organizat „Ziua Oportunităților de Afaceri” dedicată Republicii Socialiste Vietnam, în parteneriat cu Ambasada Republicii Socialiste Vietnam la București. Au participat reprezentanți ai mediului diplomatic și antreprenorial din ambele țări, cu scopul de a consolida dialogul economic bilateral și de a identifica noi direcții de colaborare strategică.
CCIB informează că „deschiderea forumului a fost marcată de Iuliu Stocklosa, președintele CCIB, care a evidențiat rolul fundamental al Camerei în sprijinirea internaționalizării companiilor românești și importanța consolidării relației economice româno-vietnameze într-un context internațional dinamic”.
Iuliu Stocklosa: „Considerăm acest eveniment o componentă esențială a misiunii Camerei de a susține și promova noi oportunități de afaceri, atât pentru membrii Camerei, cât și pentru mediul antreprenorial din România.”
Ambasadorul Do Duc Thanh a transmis un mesaj clar privind potențialul relației bilaterale și obiectivul comun de a atinge obiectivele comerciale, așa cum a fost agreat la nivel guvernamental: „Toate aceste eforturi urmăresc atingerea obiectivului de 1 miliard USD în comerț bilateral, stabilit de prim-ministrul Marcel Ciolacu și omologul său vietnamez Pham Minh Chinh în cadrul întâlnirii lor din ianuarie 2024.”
După cum subliniază CCIB, „evenimentul a fost structurat în două secțiuni distincte, dar complementare. Prima a fost moderată de Pham Thi Thu Ha, secretar I al ambasadei, și a abordat oportunitățile concrete de colaborare în domeniul comercial și investițional, în special în industrii precum cea alimentară și farmaceutică, unde expertiza românească și dinamismul pieței vietnameze pot genera sinergii profitabile. Contribuțiile valoroase ale domnului Mihai Andrițoiu (AFPICE), domnului Khiem Nguyen, domnului Constantin Petroiu (Romfarmachim) și doamnei Binh Minh (Asociația de Business Vietnameză din România) au ilustrat complementaritatea intereselor economice și deschiderea pentru parteneriate sustenabile. În acest context, a fost anunțată invitația oficială a Ministerului Industriei și Comerțului din Vietnam către comunitatea de afaceri românească de a participa la Vietnam International Sourcing 2025, ce va avea loc la Ho Chi Minh City între 4 –6 septembrie 2025, un eveniment de referință pentru internaționalizarea afacerilor în Asia de Sud-Est.
Cea de-a doua parte a forumului a vizat cooperarea în domeniul forței de muncă, o componentă esențială a parteneriatului bilateral în contextul actualei crize de personal calificat din România. Discuțiile, moderate de Nguyen Trong Hoang Son, Secretar al Ambasadorului Vietnamului, au fost concentrate pe provocările și oportunitățile legate de importul și integrarea forței de muncă vietnameze în sectoare cheie, precum construcțiile, serviciile și industria ușoară. Membri ai mediului de afaceri, Marius Camber (One Up), dl. Pham Quang Vinh (AFC Group), Adrian Bădescu (Strategies Market Studies) și dl. Cao Minh Anh, au împărtășit experiențe relevante din activitatea lor în recrutarea și colaborarea cu muncitori vietnamezi, evidențiind atât beneficiile acestei cooperări, cât și obstacolele birocratice întâmpinate. Reprezentanții companiilor românești au subliniat calitatea profesională a muncitorilor vietnamezi, dar și nevoia de optimizare a cadrului legislativ și procedural, în vederea facilitării unei colaborări eficiente și echilibrate pe termen lung.
Evenimentul a reconfirmat angajamentul ambelor părți pentru aprofundarea cooperării economice și sociale și a oferit un cadru concret de dialog, reflecție și inițiativă, în vederea consolidării unui parteneriat strategic durabil între România și Vietnam.
Într-un an marcat de celebrarea a 75 de ani de relații diplomatice bilaterale, această ediție a Zilei Oportunităților de Afaceri se constituie într-un reper al diplomației economice românești și un exemplu de bune practici în promovarea intereselor comune”.
Banca Comercială Română (BCR) anunță aderarea la sistemul național RoPay, cea mai nouă și inovatoare modalitate de plată și încasare disponibilă în România. Serviciul este integrat direct în aplicația George, oferind clienților o experiență digitală rapidă, sigură și intuitivă.
Noul sistem se bazează pe transferuri de la cont la cont (P2P), fără utilizarea cardului bancar. RoPay permite transferuri instant în lei prin scanarea unui cod QR, fără a mai fi nevoie de introducerea manuală a datelor plătitorului sau beneficiarului.
„Prin integrarea RoPay în George, continuăm să dezvoltăm ecosistemul nostru digital și să oferim clienților soluții financiare moderne, care simplifică viața de zi cu zi. Este un pas firesc spre viitorul plăților instant, în care tehnologia elimină barierele clasice și aduce mai multă eficiență în tranzacțiile zilnice. Totodată, contribuie la adoptarea unui nou standard de interoperabilitate în sistemul bancar românesc, care simplifică semnificativ experiența utilizatorilor de servicii financiar-bancare.
Proiectul a fost implementat într-un timp record, reconfirmând capacitatea noastră de a livra rapid și eficient soluții inovatoare, cu impact direct asupra modului în care oamenii interacționează cu serviciile bancare. Iar acesta este doar începutul – în perioada următoare vom continua dezvoltarea RoPay prin integrarea serviciului AliasPay și lansarea soluțiilor dedicate comercianților pentru încasări prin RoPay”, a declarat Cristian Mustață, Director Executiv Adjunct, Distribuție Retail BCR
Dezvoltat de TRANSFOND și autorizat de Banca Națională a României, sistemul RoPay funcționează pe baza unui standard național de cod QR și e disponibil atât pentru persoane fizice, cât și pentru persoane juridice.
Tehnologia QR integrată în George oferă flexibilitate și eficiență, mai ales în contexte în care rapiditatea și siguranța plății sunt esențiale – de la împărțirea notei la restaurant, până la încasări între colegi, prieteni sau parteneri de afaceri. În plus, eliminarea limitărilor clasice ale plăților (precum cunoașterea datelor beneficiarului sau utilizarea cardului) susține obiectivul BCR de a stimula incluziunea financiară și digitalizarea întregului ecosistem de plăți din România.
Funcționalitățile disponibile în George pentru plăți Person2Person:
Plată prin RoPay – scanare cod QR: Selectezi contul din care vrei să faci plata, alegi opțiunea Transfer Nou – RoPay – scanare cod QR, scanezi codul, verifici detaliile și confirmi plata.
Încasare prin RoPay – generare cod QR: Din contul în care vrei să primești bani, selectezi opțiunea RoPay – generare cod QR, completezi suma și descrierea tranzacției, apoi generezi codul QR și îl arăți plătitorului.
CTP, cel mai mare dezvoltator, proprietar și administrator de spații industriale și logistice listat din Europa, după suprafața închiriabilă (GLA), anunță un nou parteneriat strategic cu Compania Națională „Poșta Română”, liderul pieței de servicii poștale și logistică din România. Începând cu primăvara acestui an, Poșta Română a închiriat temporar un spațiu de peste 5.000 mp destinat activității Hubului Logistic și Curierat Regional București, în parcul industrial CTPark Bucharest, situat în vestul Capitalei, pe Autostrada A1 la km 13.
Compania Națională „Poșta Română” se află în acest moment într-un proces istoric de modernizare și optimizare a infrastructurii logistice, investind peste 80 de milioane de lei în renovarea și dezvoltarea de hub-uri regionale, precum și în dotarea cu echipamente de sortare de ultimă generație.
„După aproape 50 de ani, am demarat lucrările de renovare, modernizare și retehnologizare a Hubului Logistic și Curierat Regional București. Având în vedere creșterea semnificativă a volumului de colete și a cererii pentru servicii de curierat, am ales să ne relocăm temporar activitatea într-un spațiu modern, dezvoltat conform celor mai noi standarde. CTPark Bucharest a fost alegerea firească datorită infrastructurii sale de top, flexibilității spațiilor disponibile și accesului rapid către principalele artere ale Capitalei – factori esențiali pentru eficientizarea timpilor de livrare și extinderea rețelei de distribuție”, a declarat Valentin Ștefan, Director General al Poștei Române.
„Ne bucurăm să găzduim Poșta Română în comunitatea noastră din CTPark Bucharest și să contribuim, prin infrastructura noastră de calitate, la eficientizarea activităților logistice ale unui jucător cheie din domeniul serviciilor poștale și de curierat. Este o colaborare care reflectă încrederea tot mai mare a companiilor românești în standardele CTP”, a declarat Nicoleta Gavrilă, Senior Business Developer în cadrul CTP România.
Amplasat strategic pe Autostrada A1 la kilometrul 13, la doar 15 minute de mers cu mașina de stațiile de metrou Păcii și Preciziei, CTPark Bucharest este una dintre cele mai bine poziționate locații logistice din zona Capitalei. Proximitatea față de zonele dens populate din vestul Bucureștiului, precum cartierul Militari sau Drumul Taberei și accesul facil la infrastructura de transport oferă un avantaj competitiv semnificativ.
Cu o suprafață totală de 57,9 hectare și 570.000 mp de spații construite, parcul industrial oferă facilități esențiale, inclusiv o cantină, un punct medical și zone verzi extinse.
CTPark Bucharest găzduiește o gamă variată de companii – de la distribuitori de echipamente și soluții logistice, până la companii de comerț electronic și retail, incluzând atât depozite mari, cât și unități last-mile, esențiale pentru comerțul online și curierat.
Construit conform standardelor BREEAM, CTPark Bucharest oferă depozite de clasă A pentru închiriere, cu spații flexibile începând de la 1.000 mp, complet echipate pentru nevoile companiilor de orice dimensiune.
În România, CTP deține peste 3 milioane mp de spații industriale de clasă A în principalele centre economice ale țării, inclusiv Arad, Brașov, București, Craiova, Oradea, Sibiu și Timișoara.
De la revenirea sa la Casa Albă, Donald Trump a pus o presiune fără precedent asupra piețelor valutare internaționale, cel mai recent prin atacuri directe la adresa președintelui Rezervei Federale, Jerome Powell. În acest context, cum reacționează companiile europene cu activitate internațională?
iBanFirst, noua alternativă pentru plăți internaționale, a analizat activitatea recentă a celor 10.000 de clienți business la nivel european. Concluzia este clară: IMM-urile din Europa devin mai agile și mai strategice în gestionarea riscului valutar. Activitatea de hedging este în plină expansiune, cu două vârfuri notabile pe 5 martie (discursul lui Trump în Congresul SUA) și pe 3 aprilie, denumită deja „Ziua Eliberării” în urma noilor măsuri economice anunțate.
Tendințe emergente: IMM-urile reacționează cu agilitate și strategie la volatilitatea valutară
Cererea pentru produse de hedging s-a dublat din septembrie
Între septembrie 2024 și aprilie 2025, numărul produselor de hedging contractate de clienții iBanFirst s-a dublat. Multe companii au profitat de deprecierea dolarului american față de euro pentru a fixa cursuri favorabile, asigurându-și astfel plățile viitoare și protejându-și marjele.
Managementul riscului valutar a crescut de patru ori în zilele cheie
Pe 5 martie și 3 aprilie, odată cu aparițiile publice ale președintelui Trump, activitatea de acoperire a riscurilor valutare a crescut de patru ori. IMM-urile au acționat rapid, blocând cursuri de cumpărare sau vânzare prin contracte forward, reducând astfel impactul potențialelor fluctuații asupra tranzacțiilor viitoare.
Activitatea pe platforma iBanFirst a crescut cu 10%
Pe fondul fluctuațiilor semnificative ale principalelor perechi valutare (EUR/USD, EUR/CNY, EUR/GBP, EUR/RON), directorii financiari au început să urmărească zilnic cursurile de schimb pentru a efectua plăți în momentul optim și în moneda potrivită. În plus, în martie și aprilie, numărul utilizatorilor activi ai platformei a crescut cu 8% față de lunile anterioare.
Peste 650 de IMM-uri noi în primul trimestru
Contextul economic volatil a determinat companiile să-și regândească strategiile de gestionare a fluxurilor financiare internaționale. În condițiile în care tarifele vamale în creștere pun presiune pe competitivitatea prețurilor, gestionarea eficientă a riscului valutar devine o prioritate strategică. Între ianuarie și martie, 650 de IMM-uri noi au ales să colaboreze cu iBanFirst.
„Vedem tot mai multe IMM-uri românești care nu mai privesc gestionarea riscului valutar doar ca pe o măsură defensivă, ci ca pe un instrument esențial de creștere internațională. Această schimbare de perspectivă reflectă un nivel crescut de maturitate financiară și o mai bună înțelegere a volatilității piețelor. Alegerea momentului oportun pentru efectuarea plăților, a monedei potrivite și utilizarea inteligentă a instrumentelor de hedging pot face diferența decisivă în protejarea marjelor de profit”, declară Alin Latu, Country Manager România și Ungaria în cadrul iBanFirst.
Laurent Freixe, CEO-ul Nestlé, a declarat: „Într-un mediu de incertitudine macroeconomică, Nestlé a înregistrat o creștere organică de 2,8%, cu un RIG de 0,7% și pricing de 2,1%. Creșterea a fost extinsă în toate regiunile și categoriile, cu tendințe de îmbunătățire a cotei de piață în multe categorii, în special pentru brandurile noastre emblematice.
Am continuat să facem progrese în implementarea strategiei noastre. Programul de economii Fuel for Growth este pe drumul cel bun, oferind resursele necesare pentru a ajuta la accelerarea performanței. În acest prim trimestru, am investit pentru a întări activitatea noastră de bază, am generat o bună atractivitate pentru consumatori odată cu lansarea inovațiilor noastre big bet, și am observat unele îmbunătățiri încurajatoare la categoriile cu performanță mai scăzută. Continuăm să facem schimbări în întreaga organizație pentru a crește alinierea și gradul de concentrare, pentru a armoniza structura organizațională în Zona Europa și a spori capacitățile noastre în R&D.
Performanța din primul trimestru a evoluat conform așteptărilor noastre, iar estimările pentru 2025 rămân neschimbate. Acest lucru se bazează pe evaluarea impactului direct al tarifelor actuale și a capacității noastre de a ne adapta. Impactul indirect – asupra consumatorilor și clienților, asupra valutelor și prețurilor materiilor prime – rămâne incert în acest stadiu. În general, situația continuă să fie dinamică, cu riscuri crescute. Cei 277.000 de colegi angajați se concentrează pe executarea cu succes a strategiei noastre: creșterea eficienței, depunând efort pentru a accelera creșterea categoriilor noastre și a îmbunătăți cota de piață.”
Performanța Vânzărilor
Total Grup
Zona Europa
Nestlé Health Science
Nespresso
Vânzări Trim 1 2025 (CHF m)
22 601
4 353
1 593
1 595
Vânzări Trim 1 2024 (CHF m)*
22 092
4 248
1 511
1 503
Creștere reală internă (RIG)
0.7%
– 0.6%
4.8%
2.6%
Pricing
2.1%
3.0%
– 0.7%
3.2%
Creșterea organică
2.8%
2.4%
4.2%
5.7%
Creșterea vânzărilor raportată
2.3%
2.5%
5.4%
6.1%
*Datele din 2024 au fost declarate în urma combinării Zonei America de Nord și Zonei America Latină pentru a forma Zona Americilor, iar Zona China de Est a devenit parte a Zonei AOA, cu Nestlé Waters & Premium Beverages devenind o Afacere Gestionată Global, începând cu 1 ianuarie 2025.
Repere financiare globale
Creștere organică extinsă într-un mediu incert
Creștere organică a vânzărilor de 2,8%, cu o creștere reală internă (RIG) de 0,7% și pricing de 2,1%.
Progrese operaționale și strategice
Progrese bune în strategia de accelerare a creșterii categoriilor și de îmbunătățire a cotei de piață
Managementul operațional conduce la o creștere extinsă pe categorii
Simplificarea suplimentară a organizației pentru a susține o execuție eficientă
Programul de economii de costuri „Fuel for Growth” progresează conform planului
Vânzările Grupului Nestlé
Vânzările totale raportate ale Grupului Nestlé au crescut cu 2,3% până la 22,6 miliarde CHF. Creșterea organică a fost de 2,8%, într-o perioadă de încredere fragilă a consumatorilor. Contribuția pricingului a crescut la 2,1%, în urma luării unor măsuri de ajustare pentru a aborda inflația costurilor în categoriile de cafea și cacao. RIG a fost de 0,7%, reflectând cererea și impactul pe termen scurt al creșterilor de preț atât în cazul consumatorilor, cât și al clienților.
Pe categorii, dulciurile și cafeaua au contribuit cel mai mult la creșterea organică. Această creștere a fost condusă de pricing, cu creșteri de două cifre în unele piețe. Ne concentrăm în aceste două categorii pe implementarea unor măsuri inteligente de ajustare a prețurilor pentru a aborda complet creșterile de cost, acolo unde este posibil, menținând în același timp penetrarea la consumatori pe termen mediu. Acolo unde au fost implementate schimbări de preț mai mari, în unele cazuri am observat un impact inițial pronunțat asupra RIG, care se atenuează pe măsură ce comportamentul consumatorilor și mediul competitiv se ajustează și se stabilizează. În toate celelalte categorii raportate, creșterea organică a fost mai modestă, dar RIG a fost pozitiv.
Pe geografii, toate regiunile au contribuit la o creștere organică pozitivă. În piețele dezvoltate, creșterea organică a fost de 1,6%, impulsionată de RIG de 1,4%, împreună cu o ajustare pozitivă a pricingului. În piețele emergente, creșterea organică a fost de 4,5%, condusă de pricing de 4,8%, cu un RIG ușor negativ.
Pe canale, creșterea organică în retail a fost de 2,5%. Creșterea organică a canalelor de vânzare „out-of-home” a fost de 6,6%. Vânzările din comerțul electronic au crescut organic cu 15,1%, atingând 20,1% din totalul vânzărilor de grup.
Zona Europa
Creșterea în Zona Europa a fost extinsă pe piețe și categorii, într-un mediu de consum fragil. Am înregistrat o creștere generată de pricing la dulciuri și cafea și o creștere condusă de RIG la hrana pentru animale de companie sub brandurile Purina PetCare. Negocierile cu clienții pentru implementarea măsurilor de ajustare a prețurilor au fost gestionate cu perturbări minime, într-un mediu competitiv continuu. Tendințele cotei de piață se îmbunătățesc în majoritatea combinațiilor țară-categorie.
Performanța zonei Europa
Creșterea organică a fost de 2,4%, compusă din -0,6% RIG și 3,0% pricing.
Vânzările raportate au crescut cu 2,5% până la 4,4 miliarde CHF.
Creșterea a fost extinsă pe categorii și piețe, cu cele mai puternice contribuții din partea Turciei, Franței și țărilor din Peninsula Iberică, în timp ce creșterea în Germania a fost negativă.
S-au înregistrat câștiguri de cotă de piață în domeniul hranei pentru animale de companie și cafea, cu pierderi reduse la dulciuri și categoria de produse culinare.
Principalele motoare de creștere a vânzărilor pe categorii de produse
Dulciurile au înregistrat o creștere semnificativă de o cifră, condusă de pricing, cu KitKat ca principal motor de creștere.
Hrana pentru animale de companie a realizat o creștere modestă de o cifră, condusă de Purina ProPlan și Purina ONE.
Vânzările în cadrul Nestlé Professional au crescut cu două cifre, impulsionate de soluțiile pentru băuturi.
Cafeaua a înregistrat o creștere modestă de o cifră, cu o creștere solidă a produselor Starbucks, compensată parțial de o creștere mai lentă a produselor Nescafé solubile, în urma măsurilor de ajustare a prețurilor.
Nutriția pentru sugari și copii de vârstă mică a înregistrat o creștere modestă de o cifră, reflectând tendințele din categorie.
Produsele Culinare au înregistrat o scădere a vânzărilor, afectate de unele perturbări în canalul de distribuție.
Rezultatele financiare ale Nestlé România pentru trimestrul 1 2025
„În primele trei luni ale anului 2025, echipa Nestlé România rămâne consecventă în performanța sa, raportând o creștere organică de o cifră, conform așteptărilor noastre pentru această perioadă. Am adus consumatorilor mai multe noutăți, atât lansări de produse, cât și campanii și promoții noi. Am continuat programele educaționale și de responsabilitate socială, în linie cu planurile noastre pentru acest an. Toate aceste rezultate au în spate eforturile susținute ale unei echipe puternice, pregătite pentru încă un an de succes”, declară Silvia Sticlea, Country Manager Nestlé România.
Wolt, compania de tehnologie cunoscută pentru platforma sa de comerț local, intră oficial pe piața din România, din luna mai. Tranziția de la Tazz la Wolt va începe treptat, în mai multe orașe din țară, și va culmina cu lansarea în București, la sfîrșitul lui mai. În total, Wolt va fi prezent în 35 de orașe din România.
Aceasta marchează o premieră strategică pentru companie, fiind pentru prima dată când Wolt intră într-o nouă piață prin achiziția unei platforme locale existente.
„În următoarele luni, ne vom concentra pe o tranziție cât mai lină pentru utilizatorii și partenerii noștri. Suntem încântați să ducem mai departe misiunea de a conecta oamenii cu cele mai bune afaceri și comunități locale – fie că vor să comande, să vândă sau să câștige din livrări”, a declarat Alin Șerban, General Manager, Wolt România.
Lansat în 2014, în Helsinki, Wolt a pornit ca un start-up cu șase co-fondatori și a evoluat într-un jucător global, susținând o activitate economică de 19 miliarde de euro, în piețele pe care activează. De-a lungul ultimului deceniu, Wolt a încheiat parteneriate cu peste 150.000 de comercianți, procesând 700 de milioane de comenzi.
Wolt, extensia Tazz: ce aduce nou aplicația
Tranziția vine în urma achiziției aplicației Tazz, finalizată la începutul anului 2025, și reprezintă atât o continuitate în servicii, cât și o evoluție a experienței oferite. Wolt preia tot ceea ce utilizatorii apreciau la Tazz și adaugă funcționalități avansate, o experiență de navigare mai fluidă și o platformă solidă, construită pe tehnologie de top. Parteneriatele cu restaurantele locale rămân active, iar beneficiile din programul Genius vor fi în continuare disponibile.
Prin această transformare, România se alătură rețelei internaționale Wolt, prezentă în peste 30 de țări și susținută de o echipă de peste 13.000 de angajați. Lansarea locală va beneficia de experiența companiei în implementarea unor servicii de livrare de înaltă performanță în piețe diverse.
Noua aplicație Wolt va oferi acces la o gamă variată de categorii, de la preparate din meniurile restaurantelor și produse alimentare, până la articole farmaceutice, pentru animale de companie, flori și multe altele. Platforma se remarcă printr-un design intuitiv, logistică fiabilă, livrare rapidă, plată facilă prin intermediul Google Pay/Apple Pay și susținerea constantă a afacerilor locale – elemente esențiale care vor fi disponibile și pentru utilizatorii din România.
„România este una dintre cele mai dinamice piețe din Europa Centrală și de Est, iar extinderea noastră aici este o mișcare firească. Ne bucurăm să construim mai departe, bazându-ne pe moștenirea puternică a Tazz, și ne propunem să aducem valoare și beneficii pe termen lung nu doar clienților, partenerilor și curierilor, ci întregii piețe de livrări și e-commerce din România”, a declarat Matko Katanec, General Manager Regional, Europa Centrală, Wolt.
Aplicația Wolt este deja disponibilă pentru descărcare în App Store și Google Play. Wolt va colabora îndeaproape cu partenerii și curierii locali pentru a asigura o tranziție operațională fără probleme, în toate orașele.
Piața imobiliară din România a înregistrat un început de an pozitiv, cu un volum total al investițiilor de 169 milioane euro în primul trimestru al anului. Valoarea este mai mult decât dublă față de trimestrul anterior și aproape la același nivel cu perioada similară a anului trecut, semnalând o revenire susținută a interesului investitorilor pentru active locale.
În paralel, sectorul de birouri din capitală continuă să dea semnale pozitive. Deși volumul total al închirierilor a fost mai mic decât anul trecut, cererea netă (take-up) a crescut cu 38% față de Q1 2024, depășind media ultimilor cinci ani. CBRE remarcă o intensificare a cererii pentru activele de calitate, în condițiile în care oferta nouă este limitată, astfel rata de neocupare la nivel de București continuă să scadă, ajungând la 11,9%. Efectele cererii consistente și a ofertei limitate se observă cel mai intens în zona Centrală, unde rata de neocupare atinge un record minim al ultimilor ani, de doar 2,9%.
„Lipsa livrărilor noi în 2025 și pipeline-ul modest estimat pentru următorii ani creează premisele unei presiuni asupra ofertei, ceea ce ar putea continua trendul de creștere a chiriilor și o accentuare a interesului investitorilor pentru clădirile existente bine poziționate”, detaliază Laura Dumea-Bencze, Head of Research & Director Investment Properties, CBRE România.
După o perioadă de relativă stagnare, segmentul de retail a revenit în fruntea clasamentului investițional, atrăgând 66% din volumul total in Q1 2025. Această tendință, consolidată în ultimii doi ani, reflectă încrederea sporită în consumul intern și în fundamentele economice solide. Creșterea salariului mediu net cu 13% în 2024, alături de o rată a șomajului stabilă și o putere de cumpărare în creștere, au susținut apetitul clienților pentru cumpărături și al chiriașilor pentru dezvoltare, ceea ce a atras investitorii pentru spațiile comerciale.
În Q1 2025, investitorii internaționali au tranzacționat 90% din volumul total al investițiilor, însă capitalul românesc continuă să fie prezent și activ, confirmând o maturizare treptată a pieței naționale. CBRE estimează că volumul total al investițiilor ar putea depăși 1 miliard de euro până la finalul anului, în creștere cu aproximativ 35% față de 2024. Într-un sens mai larg, scăderea ratei dobânzii de referință a Băncii Centrale Europene, combinată cu un volum solid de tranzacții în lucru, susține această perspectivă de creștere. În acest context, experții CBRE consideră că este probabilă o comprimare a randamentelor pentru activele premium până la finalul anului, în special în sectoarele de birouri și retail.