Prima fază din LUXURIA Domenii Residence precontractată în proporție de 47%
Randamentul (Real si Corect) al capitalurilor – de unde vine? Si de ce NU este sustenabila majorarea salariilor in acest ritm
- Care este randamentul real si corect al capitalurilor investite in Romania?
- Cum obtin randament companiile active in Romania? Pare greu! Rabdare, e foarte usor de inteles!
- orice companie începe cu un capital social (aproape 90% dintre companiile active astăzi în România înregistrează un capital social subscris la nivelul minim, respectiv 200 RON !!!);
- mai departe, își suplimentează capitalul propriu prin atragerea de datorii, respectiv împrumuturi de natură financiară (credite de la bănci), comercială (termenul de plată la furnizori), fiscală (taxele și contribuțiile sociale aflate în sold) și diverse credite (împrumuturi de la asociați etc.);
- ulterior, sumele obținute (capitalurile proprii + datorii) sunt folosite pentru finanțarea investițiilor în active;
- activele respective generează un nivel al vânzărilor, care înregistrează o marjă de profitabilitate operațională (rezultatul din exploatare), din care se plătesc dobânzile la bănci și rămâne rezultatul brut;
- după achitarea impozitului aferent (povara fiscală) obținem rezultatul net (efectul final al investiție).
- Cum trebuie interpretat randamentul capitalurilor? Intotdeauna ajustat la unitatea de risc!
- Perceptia investitorilor internationali in ceea ce priveste riscul de insolventa al Romaniei este mai ridicat comparativ cu alte tari din Europa (dezvoltate sau emergente), costul asigurarii impotriva riscului de default (CDS, eng Credit Defalt Swap) pentru un orizont de 5 ani fiind de 102 bp (basis points) in cazul Romaniei, peste Ungaria (89 bp), Polonia (67 bp), Cehia (41 bp), UK (29 bp), Franta (25 bp) sau Germania (11 bp) – vezi cifrele ilustrate in graficul 1
- Conform cifrelor Bloomberg, bursa de valori din Romania inregistreaza cea mai mare amplitudine dintre maximul si minimul inregistrat in perioara ian 2007 – nov 2018. Aceasta reflecta doua concluzii, de natura sa confirme ca riscul capitalului este mai mare in Romania: volatilitatea (fluctuatia) indicelui reprezentativ al bursei de valori din Romania este cea mai mare, si ajustarea in timpul recesiunii este cea mai abrupta. Volatilitate si ajustare abrupta = RISC mare, care trebuie sa remunereze capitalurile prin randament superior!
- Companiile active in Romania sunt cele mai indatorare din UE, gradul de indatorare la finalul anului 2017 fiind de 75% – Eurostat
- Companiile active in Romania sunt embrionare, inregistrand o durata medie de viata de 10 ani (55% din companiile active sunt infiintate dupa anul 2010), mult sub Polonia (19 ani), Cehia (15 ani) sau Ungaria (14) ani – Eurostat
- Companiile active in Romania sunt mult mai polarizate comparativ cu restul tarilor din regiune, concentrarea veniturilor la varf fiind mult mai mare la noi, iar patura de mijloc mult mai subtire. Astfel, top 1% (primele 5.000 de companii cu cele mai mari venituri) concentreaza 67% din veniturile tuturor companiilor active in Romania, mult peste Ungaria (52%), Polonia (48%) si Cehia (40%)
- DE CE NU este sustenabila majorarea salariilor in acest ritm? 10 Argumente!
- Masura e buna, doza este prea mare – deoarece ponderea salariului minim in salariul mediu a crescut de la 27% (2007) la 42% (2018), ceea ce arata ca mediul de afaceri nu face fata acestor majorari
- Microintreprinderile (94% din firmele active in Romania) sunt cele mai afectate – deoarece inregistreaza jumatate din salariati la acest nivel. In cazul acestor firme, cifra de afaceri / angajat este stabila in ultimul deceniu la 0,11-0,12 mil RON / angajat / an, dar salariul mediu / angajat creste de la 1700 RON (2007) la 2700 RON (2018)
- Incurajeaza munca / plata la negru – deoarece multe companii mici nu o sa poata gestiona cresterile cascadate de salarii (efectele in ecou de modificare a grilei de salarizare), si o sa plateasca „in plic” diferenta dintre salariul real si cel minim (declarat pe cartea de munca) .. faptul ca dividendele sunt taxate doar cu 5% si se pot distribui trimestrial simplifica astfel de practici
- Polarizeaza mediul de afaceri – saracind companiile mici si imbogatind companiile mari, deoarece acestea din urma capteaza cel mai bine cresterea consumului si ocupa locul lasat de firmele mici (undele din ele o sa intre in insolventa)
- Impredictibilitatea majorarilor descurajeaza investitiile companiilor – deoarece este foarte dificil sa bugetezi proiecte de investitii pe 3-5 ani … succesul investitiilor pe termen lung in Romania a devenit dependent de noroc si sansa. Marja de incertitudine creste, riscul creste … deci costul capitalului creste
- Erodeaza competitivitatea companiilor active in Romania – deoarece cresterea cascadata a salariilor nu este insotita de o productivitate proportionala, ceea ce limiteaza exporturile
- Creste inflatia – deoarece cresterile cascadate de salarii (amplificate de majorarea salariului minim, cresterea salariilor in sectorul public si tensionarea fortei de munca) sunt accelerate si nu pot fi compensate prin inovare / investitii / repozitionare produse intr-un timp atat de scurt. Mergand mai departe, presiunile inflationiste ridicate o sa tina dobanzile sus (nu vad cum ROBOR cu maturitate la 3 luni sa scada sub 3%). Astfel, romanii castiga mai mult, dar sunt mai saraci (venitul disponibil scade)
- Contribuie la cresterea consumului si adancirea deficitului comercial – deoarece excesul de cerere este orientat catre importuri, in timp ce exporturile decelereaza din cauza erodarii competitivitatii companiilor active in Romania. Aceasta duce la persistenta presiunilor pe deprecierea monedei nationale
- Descurajeaza investitiile straine directe si antreprenoriatul – deoarece forta de munca din Romania devine din ce in ce mai scumpa, fara corelatie proportionala cu dinamica productivitatii si calificarii ori abilitatilor practice ale angajatilor. In contextul infrastructurii rutiere foarte proaste, evolutiilor demografice dezastruoase si politicii fiscale prociclice (care amplifica ciclurile economice, trecem de la o extrema la alta precum intr-un carusel agresiv) … este din ce in ce mai greu sa faci afacari in Romania
- Crestere vulnerabilitatea companiilor – deoarece duce la extinderea termenelor de plata dintre firme (care au nevoie de cash flow pentru a supravietui), crescand astfel viteza de contagiune intre companii prin efectul de domino (termenul mediu de colectare a creantelor a crescut de la 60 zile (2007) la 112 zile (2017). De asemenea, structura de cheltuieli a microintreprinderilor devine mai rigida, scazand imunitatea si spatiul de restructurare pe timp de recesiune (salariile nu pot fi ajustate sub nivelul minim, iar restructurarea este imposibila fara tehnologizare)
- Care sunt limitarile „wage led growth”?
Economia comportamentală, adică „umanizată”
Legume fericite în margine de Bucureşti
Investițiile străine s-au diminuat de la începutul anului
Start-up în valoare de 8 miliarde de dolari
ENEL X ROMÂNIA ANUNȚĂ CEL MAI MARE PLAN DE MOBILITATE ELECTRICĂ DIN ȚARĂ, CU CIRCA 2.500 DE PUNCTE DE ÎNCĂRCARE ȘI INVESTIȚII DE PÂNĂ LA 20 DE MILIOANE DE EURO
- Enel X România a fost creată pentru a oferi soluții inovatoare, cu valoare adăugată, adaptate nevoilor consumatorilor individuali, companiilor și municipalităților
- Punctele de încărcare prevăzute în planul de mobilitate electrică vor fi instalate, începând cu 2019, în toate regiunile României, pe principalele drumuri din țară, precum și în majoritatea marilor orașe, începând cu București, Timișoara și Constanța
- JuicePole: stație de încărcare ce va fi instalată în orașe, facilitând experiența de încărcare cu ajutorul noului ecran și integrării cu aplicația Enel X Recharge. Aceasta poate asigura încărcarea simultană a două vehicule, prin curent alternativ, și este echipată cu cele mai noi tehnologii de conectivitate. Juice Pole poate fi activat cu ajutorul Enel X Recharge App, care permite utilizatorilor să identifice o stație din apropiere, să rezerve un punct de încărcare, precum și să monitorizeze încărcarea bateriei în timp real, prin intermediul telefonului mobil.
- JuiceBox: noua stație tip box care poate fi instalată la locuințe individuale, fiind disponibilă și în versiune comercială pentru încărcarea flotelor de vehicule.
- JuiceLamp: soluția creată de Enel X care integrează infrastructura de iluminat public cu cea de încărcare. Aceasta este o ”lampă LED inteligentă” care, pe lângă asigurarea unei eficiențe ridicate și a controlului de la distanță, oferă posibilitatea de a încărca două vehicule în același timp. JuiceLamp poate fi de asemenea configurată pentru supraveghere video, monitorizarea calității aerului, conectivitate prin fibră optică sau Wi-Fi urban.
- sprijini companiile să analizeze datele privind operarea flotelor, oferind soluții de încărcare personalizate pentru vehicule, bazate pe nevoile specifice ale clienților;
- oferi un instrument complet administrare a infrastructurii de încărcare, Recharge Manager
- extinde infrastructura în funcție de necesitățile flotei: JuiceStation este o soluție competitivă și eficace, care permite companiilor să conecteze o serie de Juice Box, în versiunea comercială.
București, extremă urgență. Fără investiții urgente, sistemul de termoficare riscă să crape în această iarnă
Sistemul de termoficare din București are nevoie urgentă de investiții, în condițiile în care mai mult de trei sferturi din conductele termice ale RADET au o vechime de peste 40 de ani și riscă să crape în această iarnă, iar CET-urile își vor încheia, în curând, perioada de funcționare în condiții de siguranță, arată o analiză Frames.
„CET-urile din București sunt precum niște bombe cu ceas”, spun analiștii de la compania de consultanță Frames. „Cazanele nr. 1 și 2 din CTE Grozăvești vor epuiza numărul de ore de funcționare alocat în anul 2020, la fel ca și CAF-urile nr. 1 și 2 din CTE București Sud. Practic, acestea nu vor mai putea funcționa, în condiții de siguranță, după expirarea numărului de ore de funcționare alocat”, arată aceștia. Potrivit analizei, fără investiții susținute în următorii 4-5 ani, CET-urile vor mai putea produce maxim 370 Gcal/h în 2023 (Ciclul Combinat de la CTE București Vest și cele două CAF-uri de câte 100 Gcal/h), mult sub necesarul de energie termică al Capitalei, acoperit din sursele ELCEN, de circa 1800 Gcal/h. „Practic, serviciul de furnizare în regim centralizat a energiei termice va mai putea asigura apa caldă şi căldura doar pentru o mică parte din cele peste 560.000 de apartamente din Bucureşti şi 4.900 de instituţii racordate la rețea”, arată analiza. In prezent ELCEN produce agentul termic în centralele electrice de termoficare (CET) din Bucureşti (Vest, Sud, Progresu şi Grozăveşti), iar apa caldă și căldura sunt distribuite de RADET, printr-o rețea principală de 954 km. de conducte principale și alți 2.9663 km. de conducte secundare, către punctele termice și apartamente. Ambele societăți, ELCEN și RADET, se află în prezent în insolvență, iar Primăria Capitalei a decis de principiu, fara adoptarea de masuri concrete până în prezent, să le preia sub umbrela Energetica SA, o nouă societate care se va ocupa cu producerea, transportul, distribuţia şi furnizarea apei calde si căldurii, prin intermediul căreia se va implementa astfel Sistemul de Alimentare Centralizată cu Energie Termică (SACET). INVESTIȚII MAJORE ÎN TERMOFICARE „În acest moment, necesarul de investiții în sistemul de termoficare al Bucureștiului este de peste 3 miliarde de euro’’, arată analiza. Numai în cazul ELCEN, este nevoie de investiții de peste 515 milioane de euro în retehnologizarea și refacerea CET-urilor, investiții fără de care producția la nivelul scontat va fi sub semnul întrebării. Investițiile sunt necesare, totodată, și pentru a respecta legislația de mediu, conform angajamentelor luate față de UE. „Până în 2019, Primăria ar trebui să aloce 5 milioane de euro pentru finalizarea investiției în cele două CAF-uri la CTE București Vest şi CTE Grozăvești, alte 15 milioane de euro pentru modernizarea instalațiilor de ardere și a sistemului de conducere a procesului tehnologic la cazanele de abur nr. 2, 3, 4 din CTE București Sud și nr. 2, 3, 4 din CTE București Progresu, în vederea încadrării în limitele de emisii de NOx impuse de legislația de mediu în vigoare. Prin aceste măsuri se estimează prelungirea duratei de viață cu circa 8-10 ani”, afirmă analiștii. Mai concret, la CTE București Sud, este nevoie de investiții pentru reducerea emisiilor de noxe de la 200 mg/Nmc (cazanul 2) respectiv 350 mg/Nmc (la cazanele 3 și 4) la 100 mg/Nm3, și asta până la 31 decembrie anul viitor. La fel și la CTE Progresu, unde emisiile de noxe de la cazanele nr. 2, 3 și 4(IA1) sunt duble față de standardele prevăzute de Directiva 2010/75/UE și Legea 278/2013.Sunt necesare investiții și în modernizarea instalațiilor de ardere la cazanele nr. 1 și 2 din CTE Grozăvești, cazanele nr. 5 și 6 și CAF-urile nr. 1, 2, 3, 4 din CTE București Sud, cazanul nr. 2 și CAF-urile nr. 6, 7 din CTE București Vest, CAF – urile nr. 1, 2, 3 din CTE Progresu.
În plus, cazanele nr. 1 și 2 din CTE Grozăvești și nr. 1 și 2 din CTE București Sud vor epuiza numărul de ore de funcționare alocat în anul 2020. Planul de investiții la ELCEN vizează, totodată, construcția unei noi capacități energetice în ciclu combinat de circa 50 MWe și 35 Gcal/h, la CTE Grozăvești, de 51 milioane de euro, și demararea investițiilor pentru dezvoltarea unor capacități noi/retehnologizarea unor CAF în CTE Grozăvești, CTE București Vest, două CAF-uri din CTE București Sud, și implementarea unor unități noi, în ciclu combinat în CTE București Sud și CTE Progresu, cu investiții estimate la 83 milioane de euro. În intervalul 2020-2030, Primăria ar trebui să investească alți peste 432 milioane de euro în dezvoltarea unor capacități noi de producție de agent termic sau să retehnologizeze patru CAF-uri de câte 100 Gcal/h fiecare la CTE București Sud și CTE Progresu, în construcția a două grupuri de cogenerare în ciclu combinat de cca. 200 MW și 170 Gcal/h (fiecare grup) în CTE București Sud și CTE București Progresu și să reabiliteze ciclul combinat din CTE București Vest în vederea prelungirii duratei de viață. „Urmare a acestor investiții, ELCEN va putea asigura, după anul 2030, un volum de energie termică de 1545 Gcal/h la standardele de mediu europene, asta în condițiile în care grupurile nr. 3 și 4 din CTE București Sud respectiv cele din CTE Progresu își vor înceta durata de viață”, arată analiza Frames. FONDURILE UE, BLOCATE DE INSOLVENȚĂ Investițiile în SACET ar trebui să fie, pentru Municipalitate, prioritatea zero, spun analiștii. „Pentru Primăria Capitalei va însemna un efort investițional uriaș, de peste 3 ori bugetul anual al orașului. Însă fără aceste investiții, cei peste 1,5 milioane de bucureșteni racordați la RADET vor fi în pericol să rămână oricând fără apă caldă și căldură’’, explică analiștii.De unde vor veni banii? Principala sursă de finanțare ar trebui să fie fondurile UE, însă pentru ca acestea să fie accesate, trebuie ca noua societate Energetica SA să prea frâiele sistemului, iar RADET și ELCEN să devină istorie.
„Dacă la ELCEN, situația este în prezent foarte clară – creditorii au aprobat planul de reorganizare și rămâne doar ca Municipalitatea să plătească datoriile și costurile preluării activității, la RADET există încă multe semne de întrebare. Primăria a alocat o serie de fonduri pentru activitățile urgente, de reparații, însă este nevoie mai mult decât această acțiune de peticire a problemelor, asta mai cu seamă că din 2019, situația va fi și mai complicate, odată cu eliminarea subvențiilor generale”, arată analiza Frames. Dincolo de fondurile UE și de alocările de la bugetul local, Primăria Capitalei ar mai putea lansa o emisiune de obligațiuni municipale, care să-i aducă banii necesari pentru refacerea rețelei sau să angajeze credite bancare. ÎNTREȚINEREA, LA COSTURI DUBLE DIN 2019În prezent, bucureștenii plătesc doar o parte din costurile energiei termice. Potrivit datelor ANRE, din costul total de 387 de lei/Gigacalorie, preţul final plătit de populaţie este de doar 163 de lei/GCal, diferenţa fiind acoperită de Primărie, printr-o subvenţie generalizată.
„Din 1 aprilie 2019, odată cu intrarea în vigoare a Legii privind venitul minim de incluziune, lege care ar fi trebuit să fie aplicată de la 1 aprilie 2018, modul de acordare a subvențiilor pentru încălzirea locuințelor se va schimba radical în sensul că acestea vor fi acordate individual, nu prin asociațiile de proprietari/locatari și, foarte important, ar putea beneficia de subvenţie doar persoanele care au venituri care nu le permit plata facturilor. Altfel spus, mare parte din bucureșteni ar urma să achite facturi aproape duble față de cele din prezent”, spun analiștii Frames.Costurile ar putea fi și mai mari, în condițiile în care ELCEN a solicitat Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) o majorare a preţului de producţie al gigacaloriei cu aproximativ 10%, și nu este exclus ca, până în aprilie, costurile să mai crească.
La toate aceste pagubele provocate de pierderile din rețea, care au depășit 40%. Pînă acum, Primăria a reparat numai 53 de kilometri de conducte.
„Fără investiții urgente, nota de plată va crește tot mai mult, iar cei care vor plăti vor fi bucureștenii. Sistemul de termoficare, vechi de peste 40 de ani, este precum o bombă cu ceas. Primăria trebuie să-și asume pericolul și să ia măsuri concrete pentru a evita consecințele negative majore în plan economic și social”, mai spun experții.