Senatorii au decis ca turnurile turbinelor eoliene să fie impozitate
Codul Fiscal va fi modificat pentru a include în categoria clădirilor și turnurile de susținere a turbinelor eoliene, conform unui proiect de lege susținut de Ministerul Finanțelor și aprobat miercuri de Senat, conform Profit.ro. Prin această modificare, autoritățile locale vor putea impune taxe și impozite pentru astfel de construcții. Proiectul de lege a fost inițiat de actualul partid de guvernământ, care a considerat că trebuie dezbătut în procedura de urgență.
În prezent, Codul Fiscal stabilește, la capitolul taxe și impozite locale, că este definită drept ”clădire – orice construcție situată deasupra solului și/ sau sub nivelul acestuia, indiferent de denumirea ori de folosința sa, și care are una sau mai multe încăperi ce pot servi la adăpostirea de oameni, animale, obiecte, produse, materiale, instalații, echipamente și altele asemenea, iar elementele structurale de bază ale acesteia sunt pereții și acoperișul, indiferent de materialele din care sunt construite”. Autorii proiectului de lege propun completarea articolului cu următoarea prevedere: ”În categoria clădirilor se includ și turnurile de susținere a turbinelor eoliene”. Inițiatorii arată că noul Cod Fiscal, aprobat în 2015, a creat neclarități în domeniu, fiind necesară revenirea la prevederea vechiului cod, care încadra turnurile de susținere a turbinelor eoliene în categoria clădirilor asupra cărora autoritățile administrației publice locale puteau să impună impozite și taxe locale. Pentru acest proiect de lege, Camera Deputaților este forul decizional al Parlamentului.
Ungaria si Romania dețin cel mai mare nivel al deficitului bugetar din UE
Ungaria și România înregistrau în trimestrul patru din 2017 cel mai ridicat nivel al deficitului guvernamental din UE, arată datele publicate marți de Oficiul European de Statistică (Eurostat).
De asemenea, în zona euro, deficitul guvernamental s-a situat la 0,6% din PIB în trimestrul patru din 2017, stabil comparativ cu precedentele trei luni, în timp ce în Uniunea Europeană deficitul guvernamental s-a situat tot la 0,6% din PIB, în scădere față de 0,7%. În România, deficitul guvernamental a scăzut la 2,4% din PIB în trimestrul patru din 2017, de la 2,9% din PIB în precedentele trei luni și 3,6% din PIB în perioada octombrie-decembrie 2016. Majoritatea statelor membre UE au înregistrat, în trimestrul patru din 2017, excedent bugetar: Malta (4,5% din PIB), Cehia și Luxemburg (ambele cu 2,3 % din PIB), Danemarca și Suedia (ambele cu 1,6% din PIB), Finlanda (1,1% din PIB), Germania (1,3% din PIB), Olanda (1% din PIB), Bulgaria (0,5% din PIB) și Slovacia (0,3% din PIB), iar Estonia și Lituania au avut echilibru bugetar.
România se află printre țările UE cu cele mai mici datorii guvernamentale
Datoria guvernamentală a României se situa, la sfârșitul trimestrului patru din 2017, la 300,7 miliarde de lei, sau 35% din PIB, în scădere cu 0,4 puncte procentuale de la 35,5% din PIB, în precedentele trei luni, arată datele publicate marți de Oficiul European de Statistică (Eurostat).
Comparativ cu trimestrul trei din acest an, șapte state membre UE au înregistrat, în perioada octombrie-decembrie 2017, o creștere a datoriei guvernamentale ca raport din PIB, în timp ce în 21 de state datoria guvernamentală a coborât (inclusiv în România), potrivit Agerpres. Cel mai scăzut nivel al datoriei guvernamentale ca raport din PIB în trimestrul patru din 2017 s-a înregistrat în Estonia (9%), Luxemburg (23%), Bulgaria (25,4%), Cehia (34,6%) și România (35%) iar cel mai ridicat nivel în Grecia (178,6%), Italia (131,8%) și Portugalia (125,7%). În cazul zonei euro, datoria guvernamentală a scăzut în perioada octombrie-decembrie 2017 la 86,7% din PIB, de la 88,1% din PIB în trimestrul trei din 2017.
Andreea Paul: INACO lansează azi a patra ediție a Ghidului surselor de finanțare pentru dezvoltarea afacerilor la sediul reprezentanței Comisiei Europene în România
„INACO a pregătit a patra ediție a Ghidului de finanțare pentru internaționalizarea și dezvoltarea companiilor românești pe care îl pune la dispoziția tuturor celor interesați de susținerea financiară a proiectelor lor. Această inițiativă civică lunară a INACO dorește să facă o conexiune strict necesară între organismele care oferă fondurile și românii care ar putea să le folosească, conexiune care la noi nu este făcută organizat, cu claritate și constanță”, anunță Andreea Paul, președintele think-tank-ului INACO – Inițiativa pentru Competitivitate.
În Ghid sunt prezentate 37 de oportunități active, mari programe de finanțare – precum Orizont 2020, Programul transnațional “Dunărea” sau programul de studii Erasmus. Dar și programe specifice – precum cele pentru producții artistice sau mici producători agricoli. Veți găsi în Ghid și programe de susținere a progresului tehnologic sau inovației, de sprijin pentru tineri, pentru start-up-uri sau fonduri din afara cadrului UE etc.
Inițiativa pentru Competitivitate încearcă să întreprindă un demers cât mai exhaustiv, cât mai complet în ceea ce privește prezentarea publică a surselor de fonduri pentru țara noastră.
10 noutăți aduce ediția lunii aprilie a Ghidului INACO față de luna anterioară, descrise succint, atractiv și pragmatic pentru mediul românesc de afaceri:
- COMPETIȚIE DEDICATĂ IMM-urilor: CECURI DE INOVARE
- GRANTURI SEE ȘI NORVEGIENE (2014-2021): Programul “RO Innovation”
- PROGRAMUL CERCETARE FINANȚAT DIN MECANISMELE FINANCIARE SEE ȘI NORVEGIAN 2014-2021
- FOND DE INVESTIȚII PENTRU NECESITATEA CREȘTERII START-UP-URILOR DIN EUROPA: Eight Roads Ventures, Londra
- FOND DE INVESTIȚII LANSAT DE CĂTRE UE PENTRU CREȘTEREA START-UP-URILOR DIN COMUNITATEA EUROPEANĂ: VENTURE EU
- SCHEMA DE AJUTOR DE MINIMIS PENTRU MĂSURA DE PROMOVARE A VINURILOR ÎN ȚĂRI TERȚE
- ÎMBUNĂTĂȚIREA COMPETITIVITĂȚII ÎNTREPRINDERILOR MICI ȘI MIJLOCII (Investiții Teritoriale Integrate–ITI Delta Dunării)
- PROGRAMUL TRANSNAȚIONAL DUNĂREA
- PROGRAMUL DE CERCETARE ȘI DEZVOLTARE PENTRU O VIAȚĂ ACTIVĂ ȘI ASISTATĂ
- PROGRAMUL ORIZONT 2020 (HORIZON 2020)
Acţionarii Băncii Transilvania au reales Consiliul de Administraţie pentru următorii patru ani
Banca Transilvania (simbol bursier TLV), a doua cea mai mare bancă din România, a anunţat joi că acţionarii săi au reales Consiliul de Administraţie pentru următorii patru ani, iar Horia Ciorcilă a primit al cincilea mandat pentru funcţia de preşedinte al board-ului, scrie News.ro .
”Horia Ciorcilă, fondator BT şi preşedinte al Consiliului de Administraţie din anul 2002, a primit al cincilea mandat consecutiv pentru această funcţie. De asemenea, cei şase membri CA au obţinut un nou mandat din partea acţionarilor”, a anunţat joi banca.
Componenţa Consiliului de Administraţie al băncii este următoarea: Horia Ciorcilă (preşedinte) şi membrii Ivo Gueorguiev (Marea Britanie), Thomas Grasse (Germania), Costel Lionăchescu, Costel Ceocea, Vasile Puşcaş şi Mirela Bordea, scrie News.ro.
În perioada 2014–2018, sub coordonarea Consiliului de Administraţie, cota de piaţă a BT a crescut cu 4%, Banca Transilvania ajungând în anul 2016 pe locul 2 în topul băncilor din România, potrivit. Economica.net.
BT a devenit una dintre cele mai mari 100 de bănci din Europa. Recent, Banca Transilvania a marcat două dintre cele mai mari achiziţii din ţară: Volksbank România şi Bancpost.
Banca Transilvania a raport în primul trimestru un profit net mai mare cu circa 49%, de 366 milioane lei, în timp ce profitul Grupului Financiar Banca Transilvania a urcat cu 46%, la 389 milioane lei.
De asemenea, Banca Transilvania a realizat în primele trei luni ale acestui an venituri operaţionale de 735,76 milioane lei, cu peste 26% mai mari, iar veniturile nete din dobânzi s-au majorat cu 13,6%, la 518,23 milioane lei.
În primele trei luni ale acestui an, banca a acordat 44.000 de credite noi clienţilor persoane fizice, IMM şi Corporate.
Cu peste 13% cotă de piaţă, Banca Transilvania este a doua bancă din România. BT are peste 2,5 milioane de clienţi activi, circa 7.000 de angajaţi şi aproape 500 de sedii.
Banca Transilvania are în prezent peste 28.000 de acţionari români persoane fizice şi aproape 55% capital românesc.
Banca Transilvania are o capitalizare de 11,89 miliarde lei.
Studiu EY: 90% dintre companii întâmpină dificultăți în calculul contribuțiilor către Fondul de Mediu
Conform legislației în vigoare, operatorii economici care introduc pe piaţă ambalaje şi produse ambalate sunt responsabili să asigure gestionarea ambalajelor devenite deşeuri pe teritoriul naţional. Însă, procesul continuu de modificare și actualizare a cadrului legislativ generează o serie de dificultăți în activitatea operațională a companiilor – de la determinarea cantităților de ambalaje, la valorificarea cantităților obligatorii prin lege.
Studiul derulat de EY România, realizat în rândul a 260 de companii din diverse domenii din România, arată că peste 90% dintre firmele chestionate spun că se confruntă cu dificultatea de a determina corect baza de calcul pentru contribuțiile datorate Fondului de Mediu. Mai mult, această problemă riscă să se agraveze prin intrarea în vigoare a contribuțiilor către Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), aferente obligațiilor de valorificare a echipamentelor electrice și electronice, a bateriilor și acumulatorilor.
„Observăm că 90% dintre companii sunt într-o situație de risc financiar ridicat sau chiar sever datorat modului în care își administrează obligația privind valorificarea deșeurilor provenite de la ambalajele puse pe piață din Romania. Acest lucru înseamnă că această activitate este în continuare generatoare de costuri semnificative și încărcare administrativă”, spune Raul Pop, senior manager al Serviciului de sustenabilitate și schimbări climatice din cadrul EY România.
Studiul Ambalajele – riscuri și oportunități sintetizează principalele provocări pe care companiile active în România le întâmpină în procesul de administrare a obligațiilor către AFM, aferente ambalajelor. Toate aspectele urmărite sunt reprezentative pentru definirea îndatoririlor legale ale companiilor care fac obiectul legislației privind valorificarea ambalajelor, echipamentelor electrice, bateriilor și acumulatorilor.
„Procesul de determinare și calculare a obligațiilor față de Fondul de mediu este unul riguros, are natură fiscală și este standardizabil. În același timp, este specific fiecărei companii și presupune un demers complex de colectare a informațiilor din mai multe departamente,de la marketing, achiziții, recepție, administrativ, mediu, calitate, vânzări, distribuție, raportare, contabilitate și de la cel financiar”, spune Raul Pop.
Rezultatelor studiului arată că niciunul dintre domeniile sondate nu înregistrează performanțe notabile și toate se află în zona de risc mediu în ceea ce privește rezultatele unui potențial audit fiscal dedicat contribuțiilor aferente Fondului de Mediu.
Companiile din sectorul auto și transporturi întâmpină dificultăți majore în înțelegerea obligațiilor aferente gestionării ambalajelor produselor finite și a determinării cantitative a echipamentelor electrice puse pe piață. Prin raportare la standardul optim de operare – acela de conformitate completă față de prevederile legale și practica de control fiscal – cea mai bună performanță se observă în gestionarea paleților de lemn și a ambalajelor materiilor prime, ambele normate în detaliu în relația cu furnizorii.
Companiile din domeniul „producției industriale” întâmpină dificultăți majore în determinarea gestionării bateriilor aferente echipamentelor pe care le pun pe piață, urmate de lipsa unei abordări consecvente în ceea ce privește managementul costurilor corespunzătoare sumelor de plată către Fondul de Mediu. În ceea ce privește conformitatea față de prevederile legale și practica de control fiscal, cea mai bună performanță se observă în determinarea modului de gestionare a ambalajelor materiilor prime și a ambalajului terțiar (folie și paleți de lemn).
Companiile din domeniul farmaceutic întâmpină dificultăți în colectarea informației și cuantificarea corectă a ambalajului terțiar (folie și paleți de lemn), aspect rămas nereglementat în legislația din domeniul sănătății, urmat de materiile prime. Însă, produsele finite, echipamentele electrice și bateriile acestora sunt, în general, mai bine cunoscute și administrate decât în cazul altor domenii de activitate. Standardizarea specifică acestei industrii facilitează tranziția spre o conformitate completă la obligațiile fiscale de mediu.
Companiile din domeniul bunurilor de larg consum și comerț – deși au o abordare echilibrată a întregului proces privind determinarea obligațiilor către Administrația Fondului pentru mediu, în privința gestionării produselor și ambalajelor pe care le pun pe piață, întâmpină în continuare unele dificultăți în procesul de conformare. Se remarcă, însă, o bună înțelegere a modului de determinare a cantităților de echipamente electrice puse pe piață și a bateriilor care le însoțesc.
„Majoritatea activităților pe care le presupune demersul de calcul al contribuțiilor pot fi automatizate, cu condiția implicării top managementului companiei în determinarea tuturor departamentelor companiei de a-și asuma un rol concret în cadrul acestui proces. Derularea unui audit de sistem pentru determinarea și procedurarea modului de tratare a excepțiilor și distribuirea clară a responsabilităților între departamentele “producătoare” de date sunt esențiale în atingerea unui nivel de conformitate completă față de obligațiile fiscale de mediu”, a concluzionat Raul Pop.
Record de participare la Concursul Internaţional Enescu 2018
Concursul Internațional „George Enescu”, București, 1-23 septembrie 2018, ediția a XVI-a, a fost, practic, lansat, odată cu anunţarea, la Ateneul Român, a unor informaţii esenţiale, dovedind anvergura evenimentului dincolo de universul muzical. La 60 de ani de la prima ediţie (1958), acum este consemnat un record de participare: 400 de tineri muzicieni, din 46 de țări de pe cinci continente. Aria geografică de cuprindere şi dimensiunile diverse ale delegaţiilor (unele foarte mari) au inspirat, cu ocazia prezentării inaugurale, chiar comparaţii cu evenimente olimpice: 212 concurenți din Europa și Orientul Apropiat, 148 din Asia, 29 din America de Nord, 9 din Australia și Noua Zeelandă, 2 din America de Sud.. Cei mai mulţi competitori sunt înscrişi din Coreea de Sud (70). Din România sunt 36. Mulţi participă şi din China, Japonia, Rusia, Italia, SUA etc. Pe secţiuni, vor fi 126 de concurenți la Pian, 121 la Vioară, 126 la Violoncel, 27 la Compoziție. În condiţiile unei asemenea înscrieri, se va organiza o etapă de preselecţie.
La semnificaţia evenimentului în contextul larg actual s-a referit dirijorul Vladimir Jurowski (intervenţie prin skype, foto Cătălina Filip), directorul artistic al concursului, ca şi al festivalului Enescu: „În lumea de astăzi, când contextul geopolitic este atât de complex, muzica clasică are puterea să ne unească, prin forța exemplului. Diferite naționalități se reunesc pentru a cânta într-o orchestră sau într-un cor și prin aceasta trebuie să suspende toate conflictele și problemele, pentru că dacă nu o fac, este imposibil să cânte împreună. Muzica nu te va abandona niciodată, nu te va trăda fiindcă muzica înseamnă armonie, și pace. Cred că artiștii, muzicienii pot purta acest mesaj al păcii, al coeziunii și acesta este ceea ce trebuie să transmitem către tinerii muzicieni. Există întotdeauna speranță, trebuie doar să investim în ea!”
Din partea Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale, Mădălin Voicu, a dat asigurări în sensul preocupării pentru susţinerea, inclusiv financiară, cuvenită „unui asemenea eveniment care înseamnă foarte mult nu numai pentru viaţa culturală a României”.
Directorul executiv al concursului şi festivalului Enescu, Mihai Constantinescu, a subliniat că laureaţii din acest an se vor regăsi în programul festivalului din 2019 (cele două evenimente se desfăşoară în alternanţă). Sub aspect financiar, valoarea totală a premiilor este de 115.000 euro.
Biletele şi abonamentele vor fi puse în vânzare la începutul lunii mai, în reţeaua Eventim – online, pe www.eventim.ro şi la punctele de vânzare proprii din ţară şi din străinătate. Biletele costă între 40 şi 55 lei. Preţurile abonamentelor sunt 400 lei (categoria I) şi 300 lei (categoria II) şi asigură acces la gala de deschidere, toate recitalurile din etapele II şi semifinală, gala de închidere, precum şi toate recitalurile extraordinare. La primele două etape, accesul este liber. Prima etapă se va desfăşura la Universitatea Naţională de Muzică, celelalte etape, la Ateneul Român. În general, deschiderea către comunicare cu publicul va fi anul acesta mai largă, va începe din mai, într-o diversitate de forme offline şi online, inclusiv o serie de filme educaţionale.
Construct Fest 2018
La Universitatea Tehnică de Construcţii din Bucureşti (B-dul Lacul Tei) se desfăşoară Construct Fest 2018, eveniment de referinţă pentru cunoaşterea ofertei educaţionale şi a direcţiilor de evoluţie într-un sector vital pentru economia naţională. Facultăţile UTCB îşi prezintă programele de studii, cu informaţii despre admiterea din acest an, conţinutul disciplinelor, perspectivele de carieră etc. În acelaşi timp, sunt prezenţi numeroşi parteneri ai UTCB din ramuri diverse ale domeniului. Au loc demonstraţii cu tehnologii de ultimă oră, se derulează ateliere, dezbateri, mese rotunde.
Construct Feste 2018, organizat de UTCB şi ASCB – Asociaţia Studenţilor la Construcţii din Bucureşti, se înscrie în contextul manifestărilor care marchează 200 de ani de învăţământ superior de profil.
“Primăvara investițională” o dezbatere ce face parte din seria de evenimente lansate anul trecut, organizată de Bursa de Valori București și Asociația Adiministratorilor de Fonduri
București (25 aprilie 2018) – Cele mai importante companii listate pe Bursa de Valori Bucuresti (BVB) sunt aşteptate să distribuie aproximativ 1,4 miliarde euro sub formă de dividende pe anul 2018. Investitorii urmează să aibă câștiguri de până la 12%, in funcţie de acţiunile în care şi-au plasat banii.
În acest context, „Primăvara investițională”, un eveniment organizat de Bursa de Valori București și Asociația Adiministratorilor de Fonduri, a adus astăzi în prim plan o dezbatere cu directorii de investiții despre modul în care au evoluat fondurile de acţiuni cu expunere la BVB. Evenimentul a fost deschis de Lucian Anghel, Președintele Bursei de Valori București și a inclus și momentul deschiderii oficiale a ședinței de tranzacționare, marcat prin sunarea clopoțelului.
”Fondurile de acțiuni au adus investitorilor în ultimii ani randamente anuale foarte bune beneficiind de un trend pozitiv al evoluției piețelor bursiere, în special a celei locale, fapt răsplatit de către investitori prin subscrieri nete pozitive atât în anul 2017, cât și în primele luni ale acestui an. Putem afirma că asistăm la un trend de creștere a popularității acestor fonduri în rândul investitorilor români, chiar dacă suntem încă departe de cota de popularitate a acestora la nivelul industriei europene a fondurilor de investiții”, spune Jan Pricop , Director Executiv Asociaţia Administratorilor de Fonduri.
La eveniment au participat specialiști în investiții din cadrul administratorilor de fonduri de acțiuni cu expunere pe piața locală de capital care au înregistrat cele mai bune rezultate investiționale în ultimele 12 luni, de până la 28%: Daniela Vasile – Manager de Investiții Certinvest, Robert Burlan – Head of Investment Raiffeisen Asset Management, Alexandru Ilisie – Director Investiții OTP Asset Management, Alexandru Combei – Director Investiții BRD Asset Management și Loredana Lungu – Senior Fund Manager ERSTE Asset Mangement.
Fondurile deschise de invesții de tipul fondurilor de acțiuni cu investiții importante în emitenți tranzactionați la Bursa de Valori București, ale caror active nete însumează în prezent aproximativ 1,3 mld lei, au obtinut – în general- randamente din doua cifre în ultimii 5 ani (peste 10%/an) și se regasesc și în portofoliile de produse ale următorilor administratori de fonduri: NN Investment Partners, Vanguard Asset Management, BT Asset Management, Swiss Capital Asset Management si STK Financial.
Conform datelor Asociaţia Administratorilor de Fonduri, activele nete insumate ale celor 16 fonduri au crescut in ultimele 12 luni de la 979 mil RON la 1265 mil RON (+29%), intrarile nete de bani de la investitori fiind de 137 mil RON in aceeasi perioada, randamentele medii anuale ale fondurilor de acţiuni fiind:
13,1% in ultimele 12 luni (martie 2017-martie 2018)
10% in ultimii 3 ani (29,9% cumulat)
10,6% in ultimii 5 ani (53,1% cumulat)as
Pentru informații detaliate privind gama de fonduri disponibile, valoarea activelor nete, performanțele și administratorii acestora, consultati pagina de web a Asociației Administratorilor de Fonduri: www.aaf.ro.
Despre Asociația Administratorilor de Fonduri
Asociația Administratorilor de Fonduri (A.A.F.) este organizația profesională independentă neguvernamentală a operatorilor din industria Organismelor de plasament Colectiv (O.P.C) din România care reunește 20 de societăți de administrare a investițiilor (S.A.I.) care administreaza 78 de fonduri deschise de investitii (O.P.C.V.M.) și 24 fonduri închise de investiții (A.O.P.C.), 4 Societăți de Investiții Financiare (S.I.F), Fondul Proprietatea și 4 bănci depozitare. Aflați mai multe pe site-ul Asociației Administratorilor de Fonduri: aaf.ro