DiscoverEU: 12.000 de călătorii gratuite prin Europa pentru tineri

0
După debutul cu succes al programului DiscoverEU, Comisia Europeană va lansa o a doua rundă în această toamnă. Toți tinerii cu vârsta de 18 ani din UE au posibilitatea de a se înscrie în concursul pentru permisele de călătorie gratuite, în perioada 29 noiembrie – 11 decembrie 2018. Pentru România vor fi alocate peste 450 de tichete, persoanele selectate urmând să călătorească în întreaga Europă între 15 aprilie și 31 octombrie 2019. Comisarul european Tibor Navracsics, responsabil pentru educație, cultură, tineret și sport, a declarat: „În această vară, circa 15.000 de tineri în vârstă de 18 ani au putut călători în UE. Ei au avut o experiență personală cu privire la ceea ce înseamnă să fii european. Ei au avut șansa de a descoperi diversitatea și bogăția culturală a Europei, precum și de a întâlni oameni din întreaga Uniune. Am auzit atâtea povești fantastice de la cei care au participat și sunt încântat că putem oferi această experiență mai multor tineri anul viitor!” De asemea, pentru a se inscrie, tinerii trebuie să aibă vârsta de 18 ani la data de 31 decembrie 2018. Totodată, tinerii vor putea călători în mod individual sau într-un grup de maximum cinci persoane. Pe durata călătoriei, principalul mijloc de transport va fi trenul, însă există posibilitatea de a lua și alte mijloace de transport. Locurile le sunt alocate statelor membre în baza unor cote fixe. Astfel, la prima rundă au fost înregistrate 3.175 de solicitări din România, fiind selectați 576 de tineri. Pentru runda a doua 456 de bilete dintre cele 12.000 le vor fi alocate românilor. Inițiativa DiscoverEU a debutat în iunie 2018, cu un buget initial de 12 milioane euro pentru anul în curs. Peste 15.000 de tineri au avut ocazia să călătorească gratuit prin Uniune în cadrul primei ediții.  

Contrabanda, în scădere la granița cu Serbia

0
Piața neagră a țigaretelor a scăzut în septembrie la 15,3% din totalul consumului (cu 2,9 p.p. mai puțin față de iulie 2018). „Regiunea nord-est continuă să fie și în septembrie cea mai afectată de piața neagră, cu o pondere de 33,5%, deși înregistrează o scădere substanțială de 6 p.p., față de luna iulie. Cea mai importantă scădere este notată însă în sud-vest, de 15,1 p.p. comparativ cu studiul precedent, din vară.  Un nivel la fel de scăzut în această zonă a țării, de circa 11%, s-a mai înregistrat în urmă cu cinci ani. De asemenea, piața neagră scade abrupt și în nord-vest, cu 9,2.p.p., regiune unde în iulie era notată cea mai mare creștere și un nivel record al comerțului ilegal.  În vest, se menține un nivel ridicat constant, de 26,1%. Din punct de vedere al provenienței, „cheap whites” (țigarete no-name, produse legal sau ilegal și destinate pieței negre) continuă să fie principala sursă, cu 62,5%. Ponderea produselor din tutun provenite ilegal din Moldova, Ucraina și Serbia este relativ constantă”, a declarat Marian Marcu, Director General Novel Research.   „Scăderea pieței negre la nivel național în septembrie se datorează, în bună parte, reducerii comerțului ilegal cu peste 15 p.p. în sud-vest. Conform analizei Novel, vorbim despre cea mai mare scădere a contrabandei în această regiune, din ultimii zece ani! Acest record este consecința directă a unor acțiuni complexe derulate de autoritățile de aplicare a legii din țările vecine. În Serbia, au fost distruse în septembrie aproape 100 de tone de tutun, cultivate pe o suprafață de circa 50 de hectare. Operațiuni similare continuă și în cursul lunii octombrie. De asemenea, în Bulgaria autoritățile au descoperit la sfârșitul lui august patru fabrici ilegale, care produceau circa 100.000 de pachete pe zi. Fabricile aveau echipamente de producție de ultimă generație, iar pachetele produse ilegal erau transportate de două trei ori pe săptămână și vândute în afara Bulgariei. Pentru a continua trendul descendent la nivel național, este absolut necesar ca, în lunile următoare, autoritățile de aplicare a legii să acționeze în strânsă colaborare, iar procesul de modernizare a vămilor, promis de ministrul Finanțelor, să demareze in forță”,  a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications JTI Romania, Moldova și Bulgaria. „În septembrie, consumul produselor de contrabandă a ajuns la cel mai scăzut nivel din ultimele 12 luni, de doar 15,3%, mulțumită intensificării acțiunilor anti-contrabandă în a doua jumătate a anului. Conform datelor de pe <<stopcontrabanda.ro>>, un exemplu bun este cel al Poliției de Frontieră, care în iulie și august a capturat cu circa 10% mai multe țigarete de contrabandă față de aceeași perioadă a anului trecut, ceea ce a condus la o scădere a consumului de produse netaxate și neverificate aduse ilegal de peste graniță. Un alt exemplu este cel al acțiunilor coordonate ale Poliției Române și DIICOT care, în ultimele 3 luni, au destabilizat mai multe structuri organizate specializate în traficul ilicit cu tigarete, „perturbând” piața ilicită cu peste 200 de percheziții și arestări. Totuși, finalul de an aduce de obicei creșteri ale contrabandei, așa că, în absența continuării acțiunilor tuturor structurilor statului, s-ar putea ca acest rezultat să fie doar o bătălie câștigată într-un război fără sfârșit”, a declarat Ileana Dumitru, director Juridic și Relații Publice, British American Tobacco. „O scădere a pieței negre de aproape 3 p.p. este un semnal pozitiv, dar pentru a putea vorbi despre un trend descendent, ar trebui ca aceste reduceri să continue și în lunile următoare. Suntem încă departe de nivelul mediu de circa 10% al comerțului ilegal din Uniunea Europeană. Studiul Novel arată că în luna iulie zona de nord-vest înregistra cea mai abruptă creștere, iar în septembrie în aceeași regiune contrabanda a scăzut cu peste 9 p.p.. Acest lucru demonstrează flexibilitatea rețelelor infracționale și capacitatea acestora de a se adapta. Pentru a putea lupta împotriva acestor rețele este necesară o Strategie Națională de combatere a comerțului ilegal cu țigarete, care să implice toți factorii cu putere de decizie”, a precizat Alexandra Olaru, Director Corporate Affairs, Philip Morris România.   „Această scădere a contrabandei se datorează exclusiv autorităților de aplicare a legii care, așa cum s-a văzut și din știrile apărute în presă, au continuat să deruleze acțiuni de combatere a comerțului ilegal. Pentru ca aceste eforturi să fie consistente, iar în viitorul studiu Novel să nu vedem o nouă creștere, este nevoie de cooperare între instituții, nu doar între cele care aplică legea, ci și între cele care elaborează cadrul de reglementare. De exemplu, suntem în curs de implementare a sistemului de trasabilitate a țigaretelor (Track & Trace), conform unui Regulament european care trebuie aplicat la nivel național. Sistemul va monitoriza exclusiv produsele fabricate în UE. Așa cum se vede din studiile Novel, peste 60% din țigaretele de pe piața neagră sunt „cheap whites”, care sunt produse în cea mai mare parte în afara Uniunii, iar mai mult de 30% provin din Moldova, Ucraina și Serbia. Toate aceste produse nu vor fi urmărite de acest sistem complicat și costisitor” a declarat Valentin Canura, Sales Development Manager, Imperial Tobacco Romania.   „Procesul de modernizare a birourilor vamale și de îmbunătățire a dotărilor se află în linie dreaptă. În același timp, acțiunile de combatere a traficului ilegal au fost intensificate. Recent au fost capturate peste 25.000 țigarete la Porțile de Fier. În același punct vamal, câinele Thor a depistat peste 20.000 țigarete fără timbru fiscal. La începutul lunii septembrie, la Halmeu, au fost descoperite 40.000 pachete. Astfel de acțiuni specifice, precum și de cooperare cu autoritățile vamale din regiune, cu instituțiile competente la nivel național, precum și cu companiile private legale, vor continua. De asemenea, a fost elaborată și este transmisă spre avizare Strategia autorității vamale în domeniul prevenirii și combaterii traficului ilicit cu tigarete și produse din tutun 2018 -2020.”, a declarat Vicepreședintele ANAF, Bogdan Lari Mihei.   „Contrabanda cu ţigări continuă să rămână în atenţia Poliţiei de Frontieră, ca una dintre principalele forme de manifestare a infracţionalităţii transfrontaliere, sens în care continuăm acţiunile în toate zonele de competenţă, independent sau în colaborare cu celelalte instituţii abilitate, atât pe segmentul de prevenire, cât si pe cel de combatere a acestui tip de infracţionalitate. Deoarece lupta împotriva traficului ilegal de ţigări necesită acțiuni de cooperare extinsă între autorități, companiile producătoare, consumatori și reprezentanții societății civile, apreciem iniţiativele de colaborare şi participare activă la prevenirea și combaterea acestui fenomen, într-un moment în care actul de cooperare, eforturile conjugate reprezintă calea pentru obţinerea unor rezultate relevante în raport cu obiectivele comune. Traficanţii îşi diversifică modul de acţiune, dar ne adaptăm misiunile la situaţia existentă în teren şi la specificul fiecărei zone de frontieră, iar un rol important îl au, pe lângă  resursa umană, şi echipamentele utilizate. De aceea, la nivel instituţional s-au căutat soluţii pentru accesarea de fonduri astfel încât să achiziţionăm echipamente care să vină în sprijinul poliţiştilor de frontieră în lupta împotriva traficului ilicit de ţigarete”, a declarat Comisar șef de poliție Adrian Popescu, Împuternicit inspector general al Poliţiei de Frontieră Române.   Producătorii de țigarete consideră că, pentru reducerea traficului ilicit, sunt necesare adoptarea unei Strategii naționale de combatere a comerțului ilegal cu țigarete, pe modelul celei elaborate în 2011, precum și mai multe schimbări legislative pe care, împreună cu autoritățile de aplicare a legii, le solicită de ani de zile. Astfel, pe lângă reglementarea unitară, pe criteriu cantitativ, a infracțiunii de contrabandă cu țigarete, este necesară intensificarea operațiunilor la punctele de trecere a frontierei interne, cu Ungaria și Bulgaria, precum și stabilirea unor atribuții specifice pentru poliția locală și jandarmerie, întrucât comerțul ilegal cu țigarete se desfășoară aproape nestingherit în zona de competență a acestora – piețe, oboare, stații de metrou.   Sectorul tutunului este al doilea mare contribuabil la bugetul de stat al României, după cel petrolier. infografic_ait_092018 (003)

Watford Insurance, cel mai nou jucător pe piața asigurărilor din România, celebrează lansarea operațiunilor sale în România

0
București, 17 octombrie 2018 – Watford Insurance Company Europe (Watford Insurance) marchează lansarea operațiunilor sale în România printr-un eveniment organizat astăzi in București, la eveniment participând partenerii și colaboratorii săi. Watford Insurance este o subsidiară deținută 100% de Watford Re Ltd., o companie globală de asigurări și reasigurări. Watford Group are o capitalizare de 1,2 miliarde $ la data de 31 decembrie 2017. Subsidiarele de subscriere Watford Group, inclusiv Watford Insurance, au primit rating „A-“ (Excelent) de la compania de rating AM Best și rating „A“ de la Kroll Bond Rating Agency, confirmând astfel puterea financiară a grupului. „Am decis să extindem activitatea Watford Insurance în România în urma unei evaluări atente a mediului de afaceri și a cadrului de reglementare și supraveghere. Watford Insurance funcționează în piața Uniunii Europene începând din 2015, în principal în Irlanda și Marea Britanie, iar România este prima țară din Europa Centrală și de Est în care am decis să activăm. Avem în plan generarea unei creșteri organice a afacerii și o diversificare a portofoliului, prin produse adaptate nevoilor pieței și consumatorului român”, a declarat Valandis Elpidorou, Reprezentant Legal al Watford Insurance – Sucursala București. Watford Insurance a externalizat administrarea activității pentru operațiunile din România către furnizorul local de servicii de asigurare Intaro Insurance Services SA. În prima etapă, Watford Insurance va oferi produse de asigurare auto și produse auxiliare atât pentru persoane fizice, cât și pentru persoane juridice. Produsele companiei sunt distribuite prin rețeaua locală de brokeri de asigurare, care în prezent intermediază mai mult de 60% din volumul de prime din piața de asigurări din România. Pe termen scurt și mediu, Watford Insurance își propune să extindă oferta de produse și către alte linii de asigurare, cum ar fi proprietăți imobiliare, răspunderi civile, accidente și sănătate, maritim și aviație.   Watford Re Ltd este un asigurător și reasigurător global, cu prezență pe piața mondială din 2014 în SUA, Europa și Asia. În 2015 Watford a început operațiunile de asigurări în Europa și SUA pentru a oferi produse și soluții de specialitate unei baze de clienți extinse în aceste regiuni. ***

Liderii marilor universități tehnice europene, reuniţi la Politehnica București

0
Cea mai importantă asociație a universităților de inginerie din Europa – The Conference of European Schools for Advanced Engineering Education and Research (CESAER) – sunt reuniţi prin liderii lor acdemici la Universitatea Politehnica din București (17-19 octombrie 2018), în ediția 31 a Adunării Generale. Reuniunea are ca obiectiv dezvoltarea colaborării în educație,   cercetare şi inovare în perspectiva evoluţiilor economice, ştiinţifice și geopolitice. Evenimentul constituie un bun prilej de cunoaştere de către profesori şi cercetători din mari universităţi a potenţialului creator de înalit nivel al Politehnicii bucureştene. Rectorul Universităţii Politehnica din Bucureşti, Mihnea Costoiu, director în exercţiu al Boardului CESAER, evidenţiază că „este o oportunitate excepţională prezenţa atâtor rectori de mari universităţi la Bucureşti, o oportunitate de a dezvoltat multe lucruri împreună. Universitatea noastră este o universitate extrem de deschisă, o universitate care îşi doreşte parteneriate. Avem parteneriate cu universităţi din peste 100 de ţări ale lumii şi dorim să dezvoltăm aceste parteneriate şi pentru studenţii noştri şi pentru profesori şi cercetători”. La rândul său, Sir Jim McDonald, preşedintele CESAER, apreciază că „România se poate mândri cu reputaţia pe care a reuşit să şi-o creeze UPB în Europa”, impunându-se ca „o universitate cu ambiţie mare, care aduce o contribuţie adevărată la educaţie, cercetare şi rezultate academice performante”.      

CBRE, consultant în tranzacţia de închiriere a centrului Spaces  

0
  CBRE, lider mondial și național pe piața de consultanță imobiliară, anunţă că „a intermediat tranzacția de închiriere a 4.100 mp de spații de birouri destinate celui mai mare centru Spaces din România”, care va fi deschis la mijlocul lui 2019 în complexul de birouri Expo Business Park, din zona Expoziției (foto). Spaces este definit ca „un brand de spații de coworking, care oferă un mediu de lucru flexibil, menit să sporească productivitatea și creativitatea, dedicat companiilor cu istoric și start-up-urilor. Brandul este deținut de International Workspace Group (IWG), corporație multinațională în al cărei portofoliu se mai află mărcile Regus, Basepoint, No.18, Signature și Open Office”. Răzvan Iorgu, Managing Director al CBRE Romania, oferă detalii: „CBRE sprijină tendința actuală de creștere accelerată a numărului de spații de coworking pe segmentul de birouri. Alinierea României la acest trend global este un semn al maturizării pieței locale. Faptul că un jucător de anvergura IWG a decis să se extindă în țara noastră, prin brandurile Spaces și Regus, este încă o dovadă că economia românească este suficient de puternică pentru a trezi interesul marilor companii internaționale. Ne bucură să observăm că dezvoltatori extrem de puternici, cum este Portland Trust, înțeleg valoarea spațiilor de lucru alternative și le includ în proiectele lor, reușind astfel să le ofere chiriașilor flexibilitatea de care aceștia au nevoie pentru încheierea unor contracte de lungă durată. Deschiderea celui mai mare centru Spaces din România este atât o confirmare a parteneriatului solid dintre CBRE și IWG, cât și un indicator că sectorul spațiilor de birouri se îndreaptă în direcția corectă, aceea a majorării ponderii componentei de flexibilitate. Conform estimărilor CBRE, în următoarea perioadă orice proiect de birouri de succes va trebui să ofere un grad ridicat de adaptabilitate la nevolile clienților, prin spații de coworking și birouri flexibile pentru a putea atrage chiriași pe termen lung”. La rândul său, Ramona Predescu (Iacob), Country Manager al Spaces Romania, subliniază: „Suntem bucuroși pentru deschiderea noului nostru centru, unde mulți oameni vor avea ocazia să-și ia carierele în propriile mâini și să aibă inspirație pentru idei bune, într-un mediu dinamic. Spaces este un altfel de concept, care se concentrează pe experiența utilizatorului și pe nevoia acestuia de a lucra într-un spațiu care să sporească creativitatea. Scopul nostru este să oferim condiții optime pentru cei care au ales Spaces să-și deruleze activitatea, fie că este vorba de antreprenori sau de mari companii care vor ca angajații lor să lucreze într-un spațiu fexibil și original. Spaces este un brand inovator, care își face tot mai mult loc pe piață și care pune Bucureștiul pe harta marilor orașe ce înțeleg nevoia oamenilor de mobilitate și de spații de lucru flexibile, eficiente și capabile să creeze comunități de afaceri. Spaces este un concept care unește marile centre de afaceri ale lumii, oferind aceleași caracteristici în orice oraș al lumii te găsești, fie că este Londra, Paris, New York, Hong Kong sau Rio de Janeiro etc.” Robert Neale, director general al Portland Trust, accentuează: „Suntem încântați de venirea Spaces în EXPO Business Park. IWG este o companie cu o experiență uriașă pe piața din București și care înțelege foarte bine necesitățile acestei piețe. Există o nevoie evidentă de spații de lucru flexibile pe care o resimt toți jucătorii, de la companii mici la mari corporații, așadar prezența Spaces în EXPO Buisness Park este un atu pentru noi”.  

30.000 m2 spaţii de retail, finalizaţi în S1 2018

  O privire de ansamblu a CBRE asupra pieței de retail în semestrul I din 2018 oferă date din care reţinem: terminarea în S1 a circa 30.000 m2 de spații de retail în Bistrița, Focșani, Gheorghieni, Râmnicu Sărat, Vaslui; în construcţie, 367.000 mp în 19 proiecte, dintre care 13 noi (Openville Timișoara, AFI Palace Brașov, Târgoviște Mall, Shopping City Târgu Mureș etc.) și 6 extinderi (termen de livrare în 2018 și 2019); 3,52 milioane mp, stocul modern la zi de spații de retail (59% – centre comerciale, 41% – parcuri de retail); 32% din stocul modern de spații de retail – în București, 38% – în Constanța, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Oradea, Brașov, Ploiești, Suceava, Craiova, Pitești. “Activitatea în sectorul spațiilor de retail continuă să fie dinamică și în 2018, însă nu la fel de efervescentă ca în 2017”, apreciază Carmen Ravon, Head of Retail Leasing al CBRE Romania, completând: „Observăm o creștere a activității regionale, în orașe secundare, dar și în orașe terțiare. Acest lucru se datorează creșterii puterii de cumpărare la nivelul întregii țări. O altă tendință importantă este și majorarea ponderii componentei online pe segmentul de retail. Astfel, am remarcat o creștere cu 30% a vânzărilor online în S1 2018, față de S1 2017”.

Industriile creative se reunesc la Alba Iulia

0
Capitala Marii Uniri din 1918 găzduieşte în 2018 „Marea Unire a Creativilor @Alba Iulia”, definită ca „un proiect în premieră națională, special creat pentru a marca aniversarea Anului Centenarului la Alba Iulia și pentru a poziționa orașul pe harta centrelor culturale inovative la nivel european”. Se va desfășura între 5 şi 11 noiembrie. Scopul este „de a contura un nou model de dezvoltare comunitară prin cultură și de a stabili un cadru de discuție și schimb de bune practici între centre culturale europene în contextul deschiderii unui nou hub cultural la Alba Iulia”, precum şi „să familiarizeze publicul local cu specificul industriilor culturale și creative, pentru a se putea dezvolta pe termen lung o strategie în acest sens”. Proiectul cuprinde: – Întâlnirea hub-urilor culturale – discuţie despre modele de dezvoltare culturală și comunitară – Workshop-uri pentru tineri (15-25 ani) în domenii ale industriilor creative video și light design, storytelling, marketing cultural, DJ-ing, design grafic pe panouri interactive – Hub cultural mobil – trei panouri interactive realizate de elevi ai unor unități de învățământ cu profil artistic din oraș și de artiști locali, amplasate în Cetatea Alba Carolina și în spațiile de desfășurare a evenimentelor, cu scopul „de a sublinia felul în care industriile creative pot da viață spațiilor din Cetate, aducând în prim plan subiectul Centenarului Marii Uniri văzut prin prisma tinerilor”. Parteneri ai proiectului vor prezenta expoziții de arte vizuale: mapping 3D şi fotografie („Umbre”). Proiectul este finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale prin Programul manifestărilor, acţiunilor şi proiectelor de aniversare a Centenarului Marii Uniri (1918-2018) și a Primului Război Mondial (sesiunea 2018) şi este organizat de Asociația „Cartierul Creativ Carolina” și cofinanțat de Primăria Alba Iulia.

Cursuri de formare oferite gratuit de Patronatul Tinerilor Întreprinzători din România

0
  Patronatul Tinerilor Întreprinzători din România (PTIR) anunţă oferta de cursuri gratuite de formare profesională prin două proiecte cofinanțate din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020: Proiectul „PROACTIV PLUS – competitivitate pentru viitor” – pentru antreprenori, manageri și angajați ai departamentelor de resurse umane. Se desfăşoară în perioada 4 mai 2018-3 mai 2019. Are ca scop principal „creșterea competitivității și adaptabilității întreprinderilor, inclusiv a start-up-urilor, la schimbările și dinamica sectoarelor economice cu potențial competitiv prin stimularea dezvoltării competențelor antreprenorilor, managerilor și angajaților din zonele Sud Muntenia, Sud-Vest Oltenia și Centru”. Minimum 384 de persoane (264 antreprenori și 120 de angajați în poziții de management) vor beneficia de cursuri gratuite pentru îmbunătățirea abilităților manageriale și antreprenoriale în competenţe antreprenoriale, ca manager de inovare, anager îmbunătățire procese.  De asemenea, 120 de angajați din departamentele de resurse umane vor participa la o serie de cursuri pentru îmbunătățirea abilităților de management al resurselor umane pentru ocupațiile de manager resurse umane și inspector resurse umane. Minimum 46 de IMM-uri vor fi sprijinite în realizarea unei planificări strategice pe termen lung, care sa permită anticiparea schimbărilor din domeniile în care activează. Proiectul presupune şi realizarea de multiple activități de informare și conștientizare menite să sporească importanța acordată programelor de formare profesională pentru angajați. Noel Ștefan, managerul proiectului, subliniază: „Proiectul PROACTIV PLUS vine ca o necesitate de adaptare a cunoștințelor antreprenorilor și angajaților din IMM-uri la dinamica economiei românești. Lipsa forței de muncă, neadaptarea specificului firmei la noutățile pieței sau lipsa inovării sunt probleme reale cu care se confruntă mediul de afaceri din România. Astfel, Patronatul Tinerilor Întreprinzători din România, vine atât în sprijinul antreprenorilor cât și al angajaților din IMM-uri cu o serie de cursuri gratuite de formare profesională ce au ca obiectiv acumularea de cunoștințe suplimentare necesare creșterii productivității , adaptabilității și a competenței resursei umane. Adițional cursurilor, vom sprijini și 46 de IMM-uri în elaborarea sau adaptarea strategiei actuale, pentru creșterea competitivității și adaptarea la noile tendințe din piețele în care activează”.   Proiectul “MENTORNET – Femei competitive, factor cheie în dezvoltarea economică” – oferă cursuri gratuite pentru femei antreprenor, manager sau angajate în cadrul departamentelor de resurse umane. Scopul proiectului îl reprezintă „creșterea competitivității și a adaptabilității întreprinderilor din regiunile de dezvoltare Nord-Est, Sud-Est, Nord-Vest și Vest la dinamica sectoarelor economice cu potențial competitiv, prin stimularea dezvoltării competențelor femeilor antreprenor, manager sau angajate în cadrul departamentelor de resurse umane”. Prin acest proiect, 254 de femei antreprenor și 90 de femei angajate în poziții de management vor beneficia de cursuri gratuite pentru îmbunătățirea abilităților manageriale și antreprenoriale pentru competențe antreprenoriale, competenţe de manager de inovare, manager îmbunătățire procese. 160 de femei angajate în departamente de resurse umane vor participa la o serie de cursuri pentru îmbunătățirea abilităților de management al resurselor umane pentru ocupațiile de manager resurse umane și inspector resurse umane. Totodată, 60 de femei antreprenor, participante la cursul de formare profesională “Competențe antreprenoriale”, vor fi incluse într-un program de mentorat feminin MENTORNET, susținut de membrele Rețelei Naționale a Mentorilor Antreprenorialului Feminin. Minimum 46 de IMM-uri vor fi sprijinite în realizarea unei planificări strategice pe termen lung, care să permită anticiparea schimbărilor din domeniile în care activează. De asemenea, proiectul presupune realizarea de multiple activități de informare și conștientizare menite să sporească importanța acordată programelor de formare profesională pentru angajați.   După cum precizează managerul de proiect Iulia Poștaru, „Proiectul MENTORNET se adresează exclusiv femeilor care în ultima perioadă conduc din ce în ce mai multe companii și ocupă funcții de conducere. Femeile antreprenor care vor participa în cadrul cursurilor gratuite își vor consolida cunoștințele pentru a-și putea adapta business-ul la noile tendințe. De asemenea, pentru că angajații reprezintă principalul activ al unei companii, prin participarea la cursuri, femeile manager și angajate din HR își vor dezvolta aptitudinile pentru a putea deveni mai calificate și performante, ajutând totodată, la consolidarea poziției pe piață a companiilor in care își desfășoară activitatea. Proiectul propune un parcurs de activități integrate menite să crească competitivitatea femeilor în piața muncii și să crească valoarea adăugată a business-urilor conduse de acestea”.     

Doripesco, la târgul agroalimentar mondial nr. 1 al anului

0
Compania braşoveană Doripesco, nume de referinţă în industria autohtonă pe bază de peşte, participă la cel mai important eveniment mondial în sectorul agroalimentar din acest an: SIAL Paris, Franţa, 21-25 octombrie 2018, Parc des Expositions de Paris-Nord Villepinte. Participarea se face prin Programul pentru Promovarea Exporturilor 2018, al Ministerului Mediului de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat.  Romania este reprezentată de 64 de producători din industria agroalimentară. Ing. Dorin Crizbăşan, director general al S.C. Doripesco S.A., apreciază că „evenimentele de profil, aşa cum sunt şi acestea, sunt foarte importante pentru compania Doripesco, întrucât prin intermediul lor, pe de o parte, ajungem mai aproape de clienţi, iar pe de altă parte, aflăm noutăţile din piaţă şi dezvoltăm noi relaţii cu furnizori şi clienţi. Echipa Doripesco se află într-o continuă activitate de cercetare-dezvoltare, pentru a ne încânta clienţii cu noi specialităţi”. Concret, la marele eveniment parizian, în pavilionul Hala 5B, standul J147, Doripesco îşi prezintă cele mai noi specialităţi pescăreşti: salata din păstrăv cu broccoli (foto Doripesco), salata din păstrăv cu sos salsa şi fileul de păstrăv, renumitele salate din icre de crap, de păstrăv, zacusca din peşte cu ciuperci, specialităţile certificate cu atestat de produs traditional şi unul dintre cele mai importante produse, novacul afumat din Ţara Bârsei – singurul produs din sectorul piscicol cu certificare IGP. Ruxandra Coc, director de dezvoltare, accentuează că „în prezent, compania Doripesco deţine în portofoliul său peste 50 de produse pescăreşti, grupate pe mai multe categorii: produse tartinabile, produse din peşte afumat, specialităţi pescăreşti, dar şi produse congelate”, subliniind că în afara prezenţei masive pe piaţa românească, Doripesco se regăseşte pe pieţele din Franţa, Germania, Italia, Anglia, Emiratele Arabe Unite Israel.

Romgaz investește într-o nouă centrală electrică

0

O privire scurtă și realizezi antiteza: trecut-viitor, vechi-nou, ruginit-strălucitor, bătrân-tânăr, blazat-energic, cheltuieli-investiții, datorii-profit. La Iernut antiteza se construiește între o moștenire din trecutul sistemului energetic românesc și o investiție pentru viitor. Noua centrală termoelectrică pe gaz metan de la Iernut va avea o durată de funcționare de cel puțin 30 de ani, ca urmare a unei investiții de 269 milioane de euro, în plină derulare de către principalul producător român de gaze naturale, Romgaz SA. Plimbându-ne prin „burta” termocentralei vechi dar și pe șantierul de construcție a noii unități, directorul sucursalei de producere a energiei electrice Iernut, Dorel Călian, ne spune cu deloc ascunsă mândrie că „noul Iernut” este cel mai important proiect al Romgaz, atât din punctul de vedere al valorii investiției, cât și al complexității lucrărilor: „Investiția în noua centrală electrică va face posibil ca Romgaz să intre mai bine pe piețele de energie electrică și, totodată, această centrală e și de importanță strategică pentru sistemul energetic național. Este o centrală nouă, modernă, o centrală de reglaj, care va contribui la o mai bună stabilitate a sistemului energetic, cel puțin în zona Ardealului și nu numai. Poate să aducă beneficii importante Romgazului și, mai departe, Romgaz poate fi un jucător competitiv pe piața de electricitate în România și chiar în zona țărilor vecine”, a spus Dorel Călian. Termenul de finalizare a lucrărilor este ianuarie 2020, iar funcționarea centralei la parametri optimi este planificată pe cel puțin 30 de ani, după cum susține același Dorel Călian. Centrala aflată în plină construcție va avea o putere instalată de 430 de megawați, fiind un proiect important atât pentru Romgaz, cât și pentru sistemul energetic național. „Venim cu un aport de putere într-o zonă deficitară a nord-vestului României. Este un proiect care în mare măsură înlocuiește un echipament și o centrală veche de peste 50 de ani cu o tehnologie foarte modernă (…) Aș putea să spun că tradiția energetică de la Iernut va fi continuată pentru următorii 30-40 de ani, ceea ce este un lucru foarte important, nu numai pentru Romgaz, ci pentru toată România”, a spus managerul de proiect Bela Balazs.

Romgaz1

Viitorul Romgazului

În timpul unei vizite la Iernut, conducerea Romgaz a prezentat presei economice atât centrala aflată în construcție, cât și cea veche, preluată în anul 2012 de Romgaz, în urma unei datorii. În anul 2016 Romgaz a desfășurat o procedură de atribuire prin licitație deschisă în urma căreia a încheiat cu ofertantul câștigător, o asociere româno-spaniolă, un contract de lucrări ce are ca obiectiv realizarea „la cheie” a proiectului de dezvoltare și modernizare a termocentralei Iernut, respectiv proiectarea, livrarea echipamentelor, execuția lucrărilor necesare și punerea în funcțiune.

NIS_4264

În strategia de dezvoltare a Romgazului avem mai multe priorități, dar focusul nostru total este pe identificarea de noi zăcăminte onshore și pe diversificarea energetică.

Valoarea investiției în noua centrală electrică pe gaze naturale de la Iernut este de circa 269 milioane de euro fără TVA. Dintre aceștia, 75% sunt bani care provin din fondul Romgaz, iar 25% reprezintă finanțare nerambursabilă din Planul Național de Investiții. În anul 2016 Romgaz a desfășurat o procedură de atribuire prin licitație deschisă în urma căreia a încheiat cu ofertantul câștigător, asocierea formată din Duro Felguera Spania și Romelectro România, un contract de lucrări ce are ca obiect realizarea „la cheie” a proiectului de modernizare/dezvoltare a CTE Iernut, respectiv proiectarea, livrarea echipamentelor, execuția lucrărilor necesare și punerea în funcțiune („Planul Național de Investiții” prin Hotărârea Guvernului nr. 1096/2013). În luna iunie 2018, Ministerul Energiei a virat suma de 20.994.224,14 lei reprezentând rata 1, aferentă contractului de finanțare nr. 4/07.12.2017 pentru investiția Ciclu combinat cu turbine pe gaz – Iernut. Suma a fost virată ca urmare a aprobării primei cereri de rambursare depuse, împreună cu documentele justificative, la Ministerul Energiei – Comisia P.N.I., conform graficului cererilor de rambursare. Finanțarea nerambursabilă este în valoare de maximum 320.912.359 lei.

Puterea electrică brută a centralei va fi de 430 MW, cu o eficiență electrică brută la sarcină nominală de 56,42%. Centrala va fi formată din 4 turbine cu gaz, 4 cazane recuperatoare, pentru producere abur; 2 turbine cu abur. Potrivit directorului Dorel Călian, soluția tehnică are avantajul unei mari flexibilități în funcționare. Grupurile energetice vor fi dispecerizabile și vor asigura servicii tehnologice de sistem (STS): reglaj primar, reglaj secundar, reglaj terțiar rapid, reglajul tensiunii și puterii reactive, conform cerințelor de calificare Transelectrica – DEN.

IMG_1511

Beneficii

  • Noua centrală va fi o componentă importantă în lanțul valoric integrat al gazelor naturale;
  • Eficiența producerii energiei electrice (%) va crește la 56,42% față de randamentul actual de cca 35 %, scăzând consumul de combustibil, gaze naturale și implicit emisiile;
  • Reducerea costurilor de producere a energiei electrice;
  • Creșterea siguranței în exploatare;
  • Creșterea flexibilității centralei, prezența consolidată pe piața centralizată țintă.

Importanța și impactul pozitiv al noii investiții de la Iernut asupra siguranței Sistemului Energetic Național constau în: creșterea și îmbunătățirea condițiilor de stabilitate în tensiune, precum și a calității energiei electrice, prin asigurarea unei rezerve importante de putere reactivă pentru reglajul de tensiune; creșterea nivelului de adecvanță¹ al SEN, prin asigurarea alimentării cu energie în perioadele în care există deficit din acest punct de vedere în alte tipuri de centrale (energie hidroelectrică redusă în perioadele de secetă, energie fotovoltaică redusă în perioadele cu nebulozitate ridicată, energie eoliană redusă în perioadele cu viteze mici ale vântului); compensarea variabilității ridicate a producției de energie electrică din surse de producție regenerabilă, prin capabilitățile tehnice superioare de încărcare/descărcare rapidă ale grupurilor cu turbine cu gaze.

dir general

Analizăm intrarea în zona de perimetre offshore, în Marea Neagră, altele decât cel cu Lukoil, studiem orice fel de variantă. Studiem aprofundat dacă este oportun și necesar să diversificăm zona de business, de exemplu prin achiziționarea unei unități producătoare de îngrășăminte.

Totodată, potrivit conducătorilor ei, compania Romgaz studiază oportunitatea achiziției de eoliene și panouri fotovoltaice pentru energie verde, cel mai important fiind, însă, să identifice zăcăminte onshore, care să înlocuiască actualele exploatări, respectiv diversificarea energetică.

Cerințe de mediu

Operarea noii centrale se va face cu conformarea la cerințele BAT privind emisiile de NOx și CO pentru instalațiile de ardere tip ciclu combinat gaze-abur:

  • Emisii maxime de NOx: 50 mg/Nmc;
  • Realizarea noii investiții va determina reducerea emisiilor de NOx, comparativ cu situația existentă de funcționare a CTE Iernut, cu aproximativ 72%;
  • Emisii maxime de CO: 100 g/Nmc;
  • Emisia specifică de CO2 (tone CO2 / MWh produs) după punerea în funcțiune a noii centrale va scădea la 0,360, sub valoarea de 0,374 conform cerinței BREF-BAT.

Directorul general al Romgaz, Adrian Volintiru, a declarat, marți, când a prezentat presei noua centrală termoelectrică de la Iernut, că cel mai mare producător de gaze naturale din România, care a intrat și pe piața energetică, se focusează pe înlocuirea rezervelor actuale pe care le consumăm. „În strategia de dezvoltare a Romgazului sunt mai multe priorități. Este vorba de continuarea de investiții onshore, pentru că primul nostru focus trebuie să fie pe înlocuirea rezervelor actuale pe care le consumăm cu identificarea de noi rezerve. (…) Alte posibilități și alte oportunități în zona de investiții a Romgazului se pot referi la mai multe obiective. Vă dau niște exemple: analiza intrării în zona de perimetre offshore, în Marea Neagră, altele decât cea cu Lukoil, studiem orice fel de variantă. A doua intenție, de a studia, de asemenea, aprofundat, și de a vedea dacă este oportun și necesar să diversificăm zona de business, de exemplu prin achiziționarea unei unități producătoare de îngrășăminte. Un alt exemplu, achiziția de unități producătoare de energie verde și aici ne referim și la partea de eoliene, și la partea de fotovoltaice. În momentul acesta analizăm orice fel de oportunitate. Dar, vă repet, focusul nostru total este pe aceste două obiective: identificarea zăcămintelor onshore, care să înlocuiască actualele exploatări și diversificarea energetică”, a spus Adrian Volintiru.

IMG_1521

Producătorul de gaze Romgaz, controlat de statul român cu peste 70% din acțiuni, se concentrează pe cât mai multe și mai eficiente investiții, în condiții de profitabilitate maximă, a declarat, la Mediaș, directorul general al companiei, Adrian Volintiru. „Strategia societății vizează asigurarea unei profitabilități sustenabile, crescute. Ne interesează prezentul, dar și viitorul. Personal, cred că trebuie să avem un echilibru între realizarea investițiilor și menținerea profiturilor”, precizează Volintiru. El a susținut necesitatea unei regândiri a organizării businessului, în sensul eficientizării, dar a precizat că acest lucru nu aduce cu sine o restructurare a angajaților: „În niciun caz o restructurare de business nu aduce de la sine o restructurare de personal, compania este foarte bine dimensionată pentru necesarul ei de operare”, a spus Volintiru.

NIS_4393

Strategia societății vizează asigurarea unei profitabilități sustenabile, crescute. Ne interesează prezentul, dar și viitorul. Personal, cred că trebuie să avem un echilibru între realizarea investițiilor și menținerea profiturilor”, precizează Volintiru.

Directorul economic al societății, Andrei Bobar, a arătat că peste 80% din veniturile Romgaz provin din explorare și producție. „Avem un grad ridicat de risc, trebuie să efectuăm investiții în sonde de explorare, în prospecțiuni seismice etc. În aceste condiții, rezultatele financiare sustenabile nu pot fi posibile fără un volum semnificativ de cheltuieli de capital, de investiții pe termen lung. În aprilie 2018, AGA a aprobat anumite direcții strategice pe care Romgaz trebuie să meargă: investiții în eoliene, în gaz natural comprimat, investiție într-o nouă centrală electrică. Estimarea este că vom avea un plan de investiții semnificativ pe viitor. Pe 2018, avem 1,6 miliard de lei investiții pe tot grupul Romgaz. Romgaz a distribuit în anii trecuți procente considerabile din profitul înregistrat și cu toate acestea media resurselor disponibile în trezorerie s-a ridicat la peste 2 miliarde de lei. Astfel, Romgaz generează flux suficient pentru dezvoltarea de noi proiecte”, a arătat Andrei Bobar.

Lucrări de construcții-montaj realizate:

 
  • fundații speciale (909 piloni cu armătură și beton aferent);
  • fundații la sala turbinelor, clădire electrica, cazane recuperatoare, turbine cu abur, turbine cu gaz și echipamente auxiliare aferente (aproximativ 45.000 mc);
  • în total, au fost turnați 10.000 mc de beton, instalate 723 tone de oţel+beton, montați 16.000 mp de cofraj;
  • turbinele cu gaz, generatoarele și în mare parte echipamentele auxiliare aferente sunt montate pe pozițiile de funcționare;
  • sunt montate structura de susținere și panourile de închidere pentru cele 4 cazane recuperatoare;
  • este montată structura metalică de rezistență pentru treimea vestică a sălii turbinelor. Lucrări realizate pentru organizarea de șantier: 10.000 mp platforme de depozitare; depozit acoperit în suprafață de 600 mp; drum acces din E-60/DN-15 către poarta 2 (1,3 km); drumuri interne perimetrale de organizare trafic și acces la diferite obiective și platforme din șantier; cu gard de protecție a incintei șantierului de restul instalațiilor Romgaz; iluminat exterior șantier și rampa de spălare; ansamblu de birouri pentru consorțiu, compus din parter plus etaj; apă, energie electrică și canalizare pentru ansamblul de birouri; sistem de control de acces și identificare personal în șantier; amenajare parcare în exteriorul șantierului; platforme de depozitare echipamente.

Romgaz a înregistrat în prima jumătate a acestui an o marjă a profitului net de 32,2%, mai mic decât în aceeași perioadă a anului trecut (40,5%). Cauzele pentru acest rezultat sunt taxele mai mari plătite, compuse din redevențe și din impozitul pe veniturile suplimentare, reducerea consumului de gaze naturale, diminuarea tarifelor de înmagazinare și activitatea mai redusă de producție a energiei electrice. Cu toate acestea, Romgaz a investit în primul semestru al acestui an 653 de milioane de lei, adică de trei ori mai mult decât în aceeași perioadă, dintr-un plan de investiții total de 1,6 miliarde de lei estimat pentru 2018. De asemenea, potrivit lui Gheorghe Rotar, director general adjunct pentru explorare și producție al Romgaz, producătorul național de gaze naturale a reușit să depășească dificultățile din 2016, iar producția a revenit la nivelul celei din 2015. „Asta arată că avem în vedere ambele motoare de dezvoltare a companiei: potențialul zăcămintelor, dar și piața, care începând cu aprilie 2017 este total liberalizată la producători. Referitor la operațiunile offshore, acordul petrolier la perimetrul Trident este semnat mult mai târziu față de celelalte perimetre. Este nevoie de mai mult timp pentru a lua decizia de investiție în exploatare. Probabil că la sfârșitul lui 2018 sau în prima jumătate a lui 2019 vom începe forajul unei sonde de explorare-evaluare. În funcție de rezultate și de procesarea informațiilor vom lua în considerare eventuala valorificare comercială a resurselor contingente, ce urmează a fi transformate în rezerve”, a explicat Rotar.

IMG_1493

Cu privire la dezvoltarea exploatărilor onshore, Rotar a declarat că perimetrul din județul Buzău este un zăcământ comercial, care a produs până în prezent aproape 700 milioane mc. „La sfârșitul lui 2018, anticipăm triplarea producției zilnice, la peste 1,5 milioane mc pe zi. Dar descoperirea anunțată nu face parte din zăcământul comercial Caragele, este mult mai adâncă, cu peste 1.000 metri, nu a intrat încă în exploatare. În trimestrul IV din 2018 și în 2019 vom fora circa 6-8 sonde de evaluare a potențialului acestei descoperiri. Poate vom intra în exploatare în 2020 sau 2021”, susține Rotar. Anul trecut, Romgaz a descoperit zăcământul de gaze naturale Caragele, din județul Buzău. După primele estimări, acesta conține între 25 și 27 de miliarde de metri cubi de gaze și este cel mai mare zăcământ terestru descoperit în ultimii 30 de ani.

NIS_4377

În niciun caz o restructurare de business nu aduce de la sine o restructurare de personal, compania este foarte bine dimensionată pentru necesarul ei de operare”, a spus Volintiru.

Impactul social al investiției de la Iernut

Realizarea unei noi centrale electrice cu turbine pe gaz în ciclu combinat reprezintă un angajament pe termen lung față de zona Iernut. Va menține locuri de muncă pe termen lung în zonă și reprezintă o investiție substanțială pentru economia locală. Când activitățile de construcție vor atinge nivelul maxim, va fi nevoie de aproximativ 600 de angajați pe șantier, creând oportunități directe de angajare, suplimentar față de impulsul dat serviciilor locale de alimentație publică și de servicii de cazare. După finalizare, centrala va crea aproximativ un număr de 150 de locuri de muncă permanente pe perioada duratei de viață a centralei, de cel puțin 30 de ani. S-au luat în considerare modalități de maximizare a beneficiului economic adus comunității locale, inclusiv asigurarea de locuri de muncă și oportunități de dezvoltare a competențelor pentru localnici.

(¹)Adecvanță – capacitatea sistemului electroenergetic de a satisface în permanență cererile de putere și energie ale consumatorilor

Consiliul de Administrație al Electrica SA și directorul general, Dan Cătălin Stancu, au agreat de comun acord încetarea colaborării

0
  • Consiliul de Administrație al Electrica SA și directorul general, Dan Cătălin Stancu, au agreat de comun acord încetarea colaborării

• Georgeta Corina Popescu a preluat funcția de Director General interimar al companiei

  BUCUREȘTI, 16 OCTOMBRIE – Consiliul de Administrație al Electrica SA și directorul general, Dan Cătălin Stancu, au agreat de comun acord încetarea colaborării începând cu data de 1 noiembrie 2018. “Întreg Consiliul de Administrație își exprimă deplina recunoștință față de Cătălin Stancu pentru contribuția sa la conducerea Electrica”, a declarat Elena Doina Dascălu, președintele Consiliului de Administrație al Electrica SA. “Pe durata mandatului, Cătălin a inițiat schimbări semnificative care au îmbunătățit procesele și modalitățile de lucru, generând performanță în viitor. El a fost o persoană valoroasă pentru Electrica în această perioadă plină de provocări. Îi dorim lui Cătălin mult succes în proiectele sale viitoare”. Cătălin Stancu a declarat: “A fost un privilegiu să conduc Electrica în această perioadă de transformare. A fost important pentru mine, în mod special, având în vedere că, anterior, am avut o istorie lungă în companie și, prin urmare, m-am identificat puternic cu aceasta. Sunt convins că am făcut mulți pași pentru dezvoltarea și modernizarea Electrica, confirmați de rezultatele financiare actuale. Doresc companiei o evoluție tot mai bună în viitor”. Consiliul de Administrație va demara imediat un proces de recrutare transparent, prin intermediul Comitetului de Nominalizare și Remunerare, pentru a selecta un succesor. Pentru a asigura continuitatea, Consiliul a desemnat-o în calitate de director general provizoriu, pentru o periodă de un an sau până la numirea unui nou Director General, pe doamna Georgeta Corina Popescu, în prezent director general al Societății de Distribuție a Energiei Electrice Muntenia Nord, parte a Grupului Electrica.   ALTE INFORMAȚII Georgeta Corina Popescu este un executiv de top cu o experiență impresionantă în domeniul energiei electrice și al gazelor naturale. De la data de 1 iunie 2018, doamna Popescu ocupă poziția de Director General al Societății de Distribuție a Energiei Electrice Muntenia Nord, parte a Grupului Electrica. Absolventă a Facultății de Energetică din cadrul Universității Politehnica București, specializarea Electroenergetică, Georgeta Corina Popescu și-a început cariera profesională în cadrul Sucursalei de Distribuție și Furnizare a Energiei Electrice București. Începând cu anul 2007, Georgeta Corina Popescu a trecut în sectorul privat, unde a ocupat funcții importante în cadrul Grupului E.ON România și al Grupului OMV. În perioada decembrie 2015 – februarie 2017, Corina Popescu a ocupat poziția de  Secretar de stat în Ministerul Energiei. În martie 2017, a fost numită în Directoratul Transelectrica, iar începând cu 1 iunie 2017 Președinte al Directoratului Transelectrica.   Grupul Electrica este un jucător-cheie pe piața de distribuție și furnizare a energiei electrice din România, precum și unul dintre cei mai importanți jucători din sectorul serviciilor energetice. Grupul Electrica oferă servicii la peste 3,7 milioane de clienți și are o arie de cuprindere națională – cu  organizare în trei zone pentru distribuția energiei electrice: Transilvania Nord, Transilvania Sud, Muntenia Nord, și pe cuprinsul întregii țări pentru funizarea energiei electrice și pentru întreținere și servicii energetice. Din iulie 2014, Electrica este o companie cu capital majoritar privat, listată pe bursele de valori din București și Londra. Electrica este singura companie românească listată din domeniul distribuției și furnizării energiei electrice din România.