Consiliul IMM-urilor, finanţare pentru industriile creative

0
Înființarea de întreprinderi în industriile creative în regiunea Nord-Vest a ţării primeşte un sprijin semnficativ prin proiectul „Creative Star”, de încurajare a antreprenorialului în domeniu, implementat de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR). Sprijinul constă în finanțare nerambursabilă pentru 75 de întreprinzători selectaţi pe bază de competiţie. S-au înscris peste 600 de candidaţi, au urmat cursuri de formare antreprenorială, iar 145 dintre ei au făcut şi au depus planuri de afaceri; cei 75 de beneficiari ai finanţării sunt autorii planurilor câştigătoare. Valoarea maximă a sumei de care vor beneficia este de 160.000 lei. După judeţele de provenienţă, beneficiarii sunt din Cluj (46,21%), Bihor (17,93%), Satu Mare (8,97%), Maramures (9,66%), Bistrita  (13,1%), Salaj (4, 14%). Domeniile în care îşi vor fi înființa afacerile sunt activități fotografice (8,3%), activități de realizare a softului la comandă (6,9%), alte activități recreative și distractive (6,2%), alte forme de învățământ (5,5%), activități de design specializat (4,82%), activități de creație artistică (4,82%). 51,03% din aceste start-upuri vor fi înființate de femei și 48,97%, de bărbați. Toate vor fi 100% digitalizate. Florin Jianu (foto), președintele CNIPMMR, apreciază: „Consiliul IMM-urilor din România pariază pe industriile creative ca domeniu de competitivitate a economiei. Ne bucură faptul că 51,03% din start-upuri vor fi inființate de femei, ceea ce arată potențialul de dezvoltare și dorința de a începe o activitate antreprenorială de către acestea. Pasul următor este reprezentat de crearea unui hub la Cluj Napoca, ce va folosi ca suport în dezvoltarea industriilor creative. Nord-vestul țării continuă să fie un vector de dezvoltare a industriilor creative, CNIPMMR fiind alături de dezvoltarea economică a regiunii”.  

Laborator de informatică în cloud dezvoltat de Microsoft la Universitatea de Vest din Timișoara

0
Microsoft a lansat la Universitatea de Vest din Timișoara un laborator de informatică în cloud, parte a proiectului „Cloud-Enabled Laboratory” (foto UVT). Caracterizat printr-o „infrastructură hardware minimală formată din puncte de acces către resurse cloud, laboratorul poate fi folosit cu succes atât pentru desfășurarea procesului de predare clasic, pentru implementarea de proiecte de cercetare, cât și pentru start-up-uri de tehnologie care vor să prototipeze și să dezvolte platforme noi, având acces la cele mai moderne tehnologii”. Marilena Ionașcu, director de educație pentru Microsoft Romania, precizează că „Universitatea de Vest e prima universitate din România la care Microsoft implementează acest laborator – tocmai datorită apetitului de modernizare a procesului de predare-învățare și deschiderii spre inovație în beneficiul studenților și al profesorilor, pe care le-am observat și apreciat de fiecare dată în cadrul parteneriatului nostru cu Universitatea de Vest. Acest proiect nu ar fi fost posibil fără implicarea partenerilor Net Brinel – dedicat mediului universitar din România cu expertiză și echipe specializate de peste 25 de  ani și Avaelgo, care va sprijini dezvoltarea proiectului prin organizarea de workshop-uri periodice cu profesorii Universității de Vest în vederea diseminării constante a noutăților în ceea ce privește tehnologia Cloud Microsoft”. La rândul său, prof. univ. dr. Marilen Gabriel Pirtea, rectorul Universității de Vest din Timișoara, subliniază: „Parteneriatul cu Microsoft se materializează printr-un nou proiect comun. Facem tot posibilul să ținem pasul cu schimbările în tehnologie, iar cea mai bună metodă este să lucrăm împreună cu marile nume din domeniu. Potrivit unor statistici, până în anul 2030 s-ar putea ca 80% din actualele meserii să nu mai existe, apărând altele noi. Tocmai de aceea, depunem eforturi în a pregăti tinerii pentru meseriile viitorului. Le oferim un bagaj bogat de competențe, care să le fie de folos pe o piață a muncii extrem de schimbătoare”.  

Protecţie împotriva inundaţiilor în judeţul Braşov

0
Ministerul Apelor și Pădurilor investeşte 3,28 milioane de lei în mai multe proiecte de protejare împotriva inundaţiilor a locuinţelor şi obiectivelor socio-economice din patru localități ale județului Brașov, afectate de viiturile din iunie-iulie, acest an: – Reabilitarea digului de apărare de pe râul Olt – zona localității Comana, execuție în regim de urgenţă a 3,5 kilometri de dig de apărare, valoare 1.175.000 lei, apărarea gospodăriilor din localitățile Comana de Jos și Crihalma, a unui drum județean, a 980 ha de teren agricol – Reabilitare și îndiguire pârâu Bârsa la Bod – construirea unor capacități hidrotehnice pe 200 metri, valoare 500.000 lei, apărarea localităţii Colonia Bod, a patru obiective industriale/societăți comerciale, a 40 de case și gospodării, a drumului comunal, a aproximativ 900 ha terenuri agricole/pășuni/fânețe – Reabilitarea pârâului Tărlung la Teliu – refacerea apărării de mal pe 800 metri liniari, valoare 1.000.000 de lei, apărarea comunei Teliu, a drumului național Braşov-Buzău (DN10), a 330 ha de teren agricol – Reabilitarea apărării de mal de pe Timișul Sec în Brașov – refacerea zidurilor din beton pe o lungime de circa 200 metri, a pereului  din beton pe o lungime de 50 metri, a trei traverse din beton, valoare 600.000 de lei, apărarea municipiului Brașov, a opt obiective industriale/societăți comerciale, a șapte gospodării, a drumului național, a unui pod, a unei prize de apă, a aproximativ 140 ha teren agricol/pășune. Termenul de finalizare a cele patru  lucrări hidrotehnice este sfârșitul acestui an.

Cluj-Napoca, finanțare prin fondul european de dezvoltare regională

0
Cluj-Napoca se numără printre cele 22 de orașe care vor beneficia de o finanțare totală de 92 milioane de euro, prin Fondul european de dezvoltare regională (FEDR), pentru soluții inovatoare în ceea ce privește abordarea unor provocări urbane, cum ar fi calitatea aerului, schimbările climatice, locuințele, locurile de muncă și competențele pentru economia locală. De asemenea, cele 22 de orașe au primit finanțare în cadrul celei de a treia cereri de proiecte privind acțiunile urbane inovatoare în domenii precum: adaptarea la schimbările climatice, calitatea aerului, locuințe, locuri de muncă și competențe în cadrul economiei locale. Acțiunile urbane inovatoare oferă orașelor din UE resurse pentru finanțarea proiectelor inovatoare, cu un pachet financiar total de 372 de milioane euro din Fondul european de dezvoltare regională pentru perioada 2014-2020. Scopul este de a identifica, testa și difuza soluții concrete la provocările comune din mediul urban. Totodată, Corina Crețu a amintit modalitățile prin intermediul cărora sunt îmbunătățite orașele cu ajutorul finanțărilor: „Prin aceste cereri de proiecte, transformăm orașele din UE în laboratoare reale pentru a testa soluții care au potențialul de a îmbunătăți calitatea vieții în toate orașele lumii. Și deoarece securitatea urbană și siguranța spațiilor publice au devenit o preocupare crucială pentru cetățeni, după tragicele atacuri teroriste din ultimii ani, acum sprijinim orașele în eforturile lor de a-și proteja locuitorii”, a declarat comisarul european pentru politică regională Corina Crețu. În următorul buget pe termen lung al UE, inițiativa „Acțiuni Urbane Inovatoare” va fi inclusă în cadrul Inițiativei urbane europene, un nou instrument care combină toate instrumentele urbane într-un singur program de cooperare între orașe, inovare și dezvoltare a capacităților în toate prioritățile tematice ale Agendei urbane pentru UE. Toodată, Comisia Europeană a lansat cel de-al 4-lea apel de propuneri de proiecte în cadrul acțiunilor urbane inovatoare. 100 milioane de euro sunt puse la dispoziția orașelor pentru a finanța proiecte inovatoare de protejare și reducere a vulnerabilității spațiilor publice, așa cum a fost anunțat în Planul de acțiune din 2017, în cadrul Agendei europene privind securitatea. Acesta are ca termen-limită luna ianuarie 2019. Orașele câștigătoare vor fi anunțate în vara anului 2019.

Cercetare științifică academică în domeniul economiei industriei și serviciilor

0

Cercetarea științifică consacrată dezvoltării industriale, desfășurată în ultimele decenii în diferite țări și la nivelul unor prestigioase organisme internaționale, a evidențiat faptul că, în economiile moderne, această dezvoltare se desfășoară pe coordonate noi determinate de vectorii tehnico-științifici, ecologici, economici și, nu în ultimul rând, de vectorii politici. În anul 1938, la inaugurarea Palatului Uniunii Generale a Industriașilor din România – UGIR, Victor Slăvescu spunea că ,,popoarele care nu pot avea un destin industrial nu pot avea niciun destin”. Știința economică – care în mod tradițional studia doar procesele economice dinăuntrul frontierelor (producție-consum) – este nevoită astăzi, în noile situații datorate activităților umane și în conformitate cu noua viziune asupra lumii și cu abordările epistemologice moderne, să-și extindă obiectul de studiu dincolo de aceste frontiere și să pună un accent deosebit pe conlucrarea cu alte științe. S-a dovedit că atunci când cercetătorul economist realizează conexiuni cu alte științe, el obține rezultate pozitive în dezvoltarea disciplinei sale. Istoria științei economice a dovedit că s-au putut realiza, cu adevărat, „salturi” gnoseologice doar atunci când cunoașterea interdisciplinară a constituit o deschidere largă, o comunicare intensă cu alte domenii ale științelor.

Atât în țările (super)dezvoltate, cât și în țările ce se caracterizează prin decalaje și întârzieri mari, dezvoltarea industrială are drept obiectiv restructurarea profundă produsă pe toate planurile activității industriale – structural, tehnologic, instituțional, al schimburilor comerciale internaționale, ecologic etc. Dezvoltarea industrială actuală, al cărei principiu fundamental îl reprezintă restructurarea continuă a industriilor, firmelor și a piețelor, oferă o arie vastă, complexă și, adesea, complicată pentru cercetarea economică fundamentală și aplicativă menită să identifice și să analizeze, apoi, cele mai adecvate metode și mijloace de realizare a restructurării, implicațiile, costurile și, mai ales, beneficiile acesteia, valorificând avantajele comparative și, mai ales, pe cele competitive. A fost și este aria epistemică a demersurilor științifice întreprinse de către cercetătorii Centrului de Economia Industriei și Serviciilor, continuatorul, din 2001, al Institutului de Economie Industrială, înființat în anul 1977. Centrul de Economia Industriei și Serviciilor este componentă a Institutului Național de Cercetări Economice „Costin C. Kirițescu” – INCE, institut de interes național, cu vocație de cercetare fundamentală și aplicativă în domeniul științei economice, în cadrul Secției de Științe Economice, Juridice și Sociologie a Academiei Române.

Anul 1990 a găsit cercetarea științifică economică din România capabilă să se adapteze cu succes noilor exigențe generate de schimbarea de esență a sistemului economico-social, de angajarea ireversibilă a țării pe drumul tranziției la economia de piață, al edificării și consolidării democrației și statului de drept, precum și al reconsiderării poziției sale geostrategice. Un moment de referință din această perioadă de căutare a propriei identități și de adaptare la noile realități socio-economice ale țării a fost participarea institutului nostru la elaborarea Schiței pentru strategia înfăptuirii economiei de piață în România, document programatic de amplă deschidere teoretică și utilitate pentru edificarea mecanismelor de piață emergente, finalizat în mai 1990, care a permis cercetătorilor, factorilor de decizie și specialiștilor din întreaga economie însușirea limbajului specific noului model economic și conturarea unei noi paradigme de dezvoltare economică a României.

Pe aceeași linie se înscrie un alt moment relevant pentru evoluția institutului – participarea la elaborarea strategiei de preaderare a României la Uniunea Europeană, finalizată în iunie 1995; de la acel moment, problematica integrării industriei românești în structurile economice ale Uniunii Europene a devenit o dimensiune constantă a majorității studiilor elaborate de cercetătorii colectivului nostru, unghiurile de abordare ale integrării, ale complementarității sau ale concurențialității diferitelor industrii autohtone și comunitare extinzându-se continuu. Tot din aceeași perioadă, amintim contribuția științifică semnificativă a cercetătorilor din institut la elaborarea politicii industriale a României pentru Grupul Economic Consultativ, constituit la Președinția României, în anul 1996, și a politicii energetice a României, pentru Guvernul României, în anul 1997.

De asemenea, merită evidențiată participarea la elaborarea unor proiecte importante în cadrul programelor de cercetare sectoriale, beneficiarii acestora fiind organisme guvernamentale, regii, companii și societăți naționale, institute de cercetare și dezvoltare tehnologică: „Strategia restructurării sectorului energetic în funcție de evoluția cererii de energie în perspectiva anilor 1994-2010 și, orientativ, la nivelul anilor 2015-2020” (Regia Națională de Electricitate – RENEL), „Strategia energetică a României” (Ministerul Industriei și Comerțului – MIC), „Strategia dezvoltării și privatizării industriei construcțiilor de mașini” (Fondul Proprietății de Stat – FPS), „Privatizarea și restructurarea unităților industriale” (FPS), „Strategia dezvoltării industriei siderurgice” (FPS), „Conservarea energiei: priorități și finanțare” (Agenția Română pentru Conservarea Energiei – ARCE), „Strategia valorificării resurselor de cărbune în industrie” (Ministerul Industriei și Resurselor – MIR), „Strategia valorificării resurselor de lemn în industrie” (MIR), „Strategii și politici în domeniul recuperării și reciclării resurselor secundare” (MIC), „Strategia valorificării minereurilor de metale neferoase și de fier în perimetrele atribuite în administrarea Regiei Autonome a Cuprului Deva, în conjunctura economico-socială actuală din România” (RAC Deva), „Structurarea organizatorică a Societății Naționale de Gaze Naturale ROMGAZ Mediaș” (ROMGAZ Mediaș), „Studiul privind oportunitatea introducerii unor taxe asupra consumului de gaze” (ROMGAZ Mediaș), „Analiza factorilor de competitivitate pentru adaptarea ofertei românești de mobilă la parametrii tehnico-economici ai produselor de export din unele țări din Europa” (MIC), „Creșterea eficienței economice și îmbunătățirea performanțelor de mediu la producătorii de hârtie” (Ministerul Economiei și Comerțului – MEC), „Dezvoltarea și actualizarea bazei de date din cadrul Observatorului Energetic Național” (Institutul de Cercetări și Modernizări Energetice – ICEMENERG), „Metodologie pentru determinarea indicatorilor de eficiență economică utilizați în procesul de promovare și aprobare a investiției în domeniul hidroenergetic” (Hidroelectrica – SA), „Impactul asupra economiei a primului plan național de acțiune în domeniul eficienței energetice” (Ministerul Economiei și Finanțelor – MEF/ICEMENERG), „Modalități de introducere în România a măsurilor prevăzute în Directiva 32/2006/CE cu privire la utilizatorii finali de energie și serviciile energetice” (MEF) etc. Menționăm că Centrul de Economia Industriei și Serviciilor este membru colectiv al Comitetului Național Român al Consiliului Mondial al Energiei (CNR-CME).

O tendință emergentă în Europa Unită: „Ce este național este european”

0
Abia s-a mai potolit (pentru o vreme?) valul imigraționist și Europa – sau mai potrivit spus establishmentul UE – se confruntă cu o altă sfidare, preexistentă de altfel, dar care devine tot mai consistentă, mai decisă și mai molipsitoare: euroscepticismul (căruia unii nu ezită să-i spună eurofobie). Fenomenul este pe cât de prolific, pe atât de ipostaziat, așadar greu de cuprins într-un singur termen, fie el și ceea ce francezii numesc cuvânt-valiză, adică unul în care încap tot felul de înțelesuri. Aici intră, în primul rând, populismul (de fapt neopopulismul, căci cel „tradițional”, numit oficial „popular” , își are grupul europarlamentar cel mai numeros la Strasbourg), dar și multe altele: suveranismul, naționalismul (inclusiv economic), nativismul, iliberalismul. Ba mai mult, și neoautoritarismul sau de-a dreptul fascismul, după cum susține Madeleine Albright, care are în vedere abandonarea democrației liberale și recursul la violență în unele state europene (în general din afara UE). Voltaire spunea: „Dacă vrei să discuți cu mine, mai întâi definește termenii”. Dar cum să-i definești dacă peisajul mondial e atât de labil și de imprevizibil? Secolul al XXI-lea poate fi văzut, cel puțin în primele sale decenii, și ca unul al căutărilor. Lumea de azi, destructurată profund după marile răsturnări din anii 1990 și care au urmat, se străduiește să identifice și conceptual, și prin politici marile tendințe care o pun în mișcare, raporturile de forță în curs de configurare și perspectivele de evoluție ale vieții internaționale. Răspunsurile la aceste întrebări – și la atâtea altele – sunt încă la fel de multe și de diferite pe cât de complex este tabloul global. Câteva idei și concepte cu valoare generală încep însă a se coagula și chiar să fie cvasiacceptate. Au ieșit din scenă și antagonismul capitalism-comunism, se estompează distincția stânga-dreapta, devine tot mai difuză și mai precar reprezentată pe hartă delimitarea Vest – Est. Pe acest ecran planetar, în față mondializării (nu globalizării), care părea la un moment dat formula definitorie pentru lumea de azi și de mâine, a început să se ridice, într-o paradigmă (încă?) eclectică, dar ca tendință tot mai distinctă, o linie antiglobalistă și antiintegraționistă, a protecționismului, interesului național, identității naționale etc. în care se regăsesc, solidare sau în adversitate, formule precum „America First” a lui Trump, „puterea, prosperitatea și gloria Rusiei” invocate de Putin la inaugurarea celui de-al patrulea mandat prezidențial, „visul chinez” al lui Xi Jinping, Brexitul britanic și altele. Apelul la trecut este adesea prezent în acest tip de discurs: președintele Erdogan al Turciei are o viziune neootomană, iar premierul Shinzo Abe amintește de restaurația Meiji din secolul al XIX-lea. Tenorii Europei Unite, constituiți în tandem fruntaș, sunt mai reticenți: președintele Macron constată de pildă că nu poate exista o „națiune mondializată”, iar cancelarul Merkel preferă să vorbească despre o Europă care trebuie să-și ia soarta în propriile mâini. Dar în Grupul Vișegrad (căruia i s-a alăturat în multe privințe și Austria) și în general în Europa Centrală, reticențele și rezervele față de actualele rânduieli din instituțiile UE sunt tot mai sonore și distanțarea de Bruxelles ajunge să ia forme acute, ca în cazul Poloniei și Ungariei. În alte state europene, membre sau nu ale UE, după instalarea președinției Trump și Brexit, alegerile au consemnat o ascensiune evidentă a forțelor politice neopopuliste începând cu Franța și Germania și continuând cu Italia, Austria, Suedia etc. Semnificativ este că populismul, structurat mai întâi pe stânga-dreapta politică, își asumă tot mai evident mesajul naționalismului economic și sunt tot mai distincte vocile care pledează pentru înglobarea în acest șuvoi a cât mai multor curente politice. „Liberalii au nevoie de o versiune a patriotismului”, titrează Yascha Mounk, universitar la Harvard. „Stânga nu trebuie să se teamă de naționalism. Trebuie să-l îmbrățișeze”, îndeamnă, tot într-un titlu, Noam Gideon, de la Hebrew University din Ierusalim. „Patriotism și socialism”, lansează Richard Chartrand, sindicalist canadian. „Ce este național este european”, afirmă categoric geopoliticianul francez Michel Foucher.

Uberizarea societății a început

0
Este astăzi lumea „reparată”, la 17 ani după 9/11? Este astăzi lumea financiară globală „reparată”, la 10 ani după falimentul Lehman Brothers? Este astăzi lumea de afaceri pregătită să facă față noilor provocări sau amenințări? Este astăzi economia mondială pe un teren ferm sau poate oricând aluneca într-o nouă „groapă neagră”? Care este procesul prin care trecem azi? Eu cred că îl putem numi „uberizare”: uberizarea societății, uberizarea businessului, uberizarea piețelor de produse și mai ales de servicii. Uberizarea societății și a businessului devine vizibilă din ce în ce mai mult, factorul principal fiind accelerarea inovației. Lumea afacerilor alege din ce în ce mai mult partajarea de resurse și mai puțin achiziția de resurse. Paradigma cerere-ofertă care guvernează piața liberă mondială este în plin proces de transformare. Apoi, umanitatea suferă un proces de megaurbanizare rapidă. În 2030, circa 8,3 miliarde de oameni – 70% din populația lumii – vor trăi în megaorașe. Pământul va număra atunci 41 de megalopolisuri. Până în 2025, PIB-ul Tianjinului (China) va egala produsul intern brut al Suediei. Astăzi, Tokio este cel mai mare megaoraș, cu 38 milioane de locuitori, urmat de Jakarta, Shanghai, New Delhi. (La o altă scară, procesul este vizibil și în România: apar zonele metropolitane București-Ilfov, Constanța-Mangalia, Iași, Brașov, Cluj, iar România rurală se depopulează pe zi ce trece.) Marea provocare a lumii e dată de schimbările demografice. În 2030 vom număra peste 1,4 miliarde de locuitori ai planetei cu vârsta de peste 60 de ani. Mai mult de 30% din forța de muncă va avea peste 55 de ani până în 2030. Generația Z va atinge 2,6 miliarde, fiind cea mai numeroasă generație a tuturor timpurilor, cu o contribuție semnificativă a Asiei. Megalopolisurile vin la pachet cu hiperglobalizarea: 143.000 de companii se lansează pe internet în piețele emergente în fiecare an. Până în 2030, peste 6,4 miliarde de telefoane mobile vor fi active, asta însemnând 75% din populație. Iar puterea celularelor va crește de 1 miliard de ori în 30 de ani. Trei sferturi din companiile listate azi în S&P 500 vor dispărea până în 2030, iar 46% din clasamentul Fortune 500 se vor regăsi cu cartierul general în piețe emergente până în 2025. Știind acum toate aceste megatendințe, cu ce se ocupă astăzi conducătorii lumii? Pe agenda lor apar subiecte mai curând venite din trecut decât anunțând viitorul: un război al comerțului mondial născut din orgoliul unui președinte american care afirmă că a făcut în doi ani mai mult decât toate realizările tuturor celorlalte administrații de la Casa Albă la un loc; un război al banilor de dincolo și de dincoace de Canalul Mânecii, stârnit și alimentat de orgoliul unor politicieni orbiți de populism ieftin și de naționalism periculos care uită că marele câștig adus Europei de părinții fondatori este tocmai armonia; un război al armelor care continuă să facă sute de mii de victime în focare răspândite în secolul XXI pe o hartă a lumii întocmită în secolul XX sau chiar mai timpuriu. Citește ediția de față a Economistului și vei înțelege mai bine conjunctura internă și internațională. Uberizarea societății și a businessului abia a început!

Cum s-a decis la summitul NATO de la Bruxelles adaptarea la o nouă lume și ce are de făcut România

0
Summitul NATO care a avut loc în perioada 11-12 iulie 2018 la Bruxelles a fost evenimentul euro-atlantic ce a stârnit cea mai mare pasiune din partea mass-media și a publicului larg în ultima perioadă. Fiind invitat să particip la o serie de dezbateri importante din cadrul summitului, am avut ocazia să interacționez cu înalți oficiali ai NATO[1], șefi de stat sau de guvern[2], miniștri / parlamentari[3]. În paralel, am avut câteva întâlniri individuale cu înalți demnitari ai NATO / oameni de stat (inclusiv cu Paolo Alli, președintele Adunării Parlamentare a NATO, și Joseph Day, liderul senatorilor liberali din Canada), lideri ai unor mari organizații internaționale specializate pe probleme de securitate și mi-am putut exprima public punctul de vedere în legătură cu viitorul Alianței Nord-Atlantice. Toate aceste întâlniri și interacțiuni organizate cu multă metodă de Atlantic Council, The German Marshall Fund of the United States, Munich Security Conference, Women in International Security Brussels și Departamentul de Diplomație Publică al NATO mi-au orientat gândurile către trei idei majore, pe care le voi dezvolta în cele ce urmează: 1. Diversitatea culturală a țărilor NATO a dat naștere unor noi modele de leadership politic, dar afirmarea valorilor comune este mai importantă ca oricând; 2. Aliații acceptă să-și asume costurile asociate noilor amenințări geopolitice; 3. Viitoarele provocări și proiecte ale Alianței Nord-Atlantice pot crea multe oportunități economice pentru România. 1. Diversitatea culturală a țărilor NATO a dat naștere unor noi modele de leadership politic, dar afirmarea valorilor comune este mai importantă ca oricând. Am identificat de-a lungul dezbaterilor la care am participat o dorință acută de a păstra coeziunea Alianței. S-a încurajat foarte mult dialogul și a existat deschidere către consens, chiar dacă opiniile sunt diferite în ceea ce privește pericolele cu care se confruntă Alianța. Astfel, Polonia, țările baltice și România insistă mult asupra pericolului rusesc și asupra necesității de a întări capacitățile NATO în regiune. Există fără îndoiala în cadrul Alianței un „Curent Estic”. Este interesant că am identificat acest curent și la două țări ce-și doresc să adere la NATO: Ucraina și Georgia. Macedonia a fost invitată la negocieri de aderare, iar președinților Ucrainei și Georgiei li s-a acordat o atenție protocolară specială în cadrul summitului. Turcia, o țară ce așteaptă integrarea europeană de zeci de ani, este nemulțumită de rolul de țară-tampon pe care-l are între Orientul Mjlociu și Europa… Aliații nu văd cu ochi buni achiziția de către Turcia de echipamente militare rusești, iar oficialii de la Ankara susțin că apropierea de Moscova a apărut și ca urmare a faptului că partenerii săi vestici au fost puțin sensibili la revendicările sale pe linie de securitate în Orientul Mijlociu, referitoare la integrarea în Uniunea Europeană sau la susținerea măsurilor ce au urmat tentativei de lovitură de stat din 2016. Turcia nu vede dezvoltarea de bune relații cu o țară ca pe o alternativă la relațiile pe care le-ar avea cu o altă țară. Guvernul de la Ankara dorește o strategie mai explicită a NATO către sud, în special în rezolvarea problemelor sale strategice din Orientul Mijlociu / Siria. Cu toate acestea, chiar dacă turcii nu par să fie înțeleși de restul aliaților în legătură cu relația lor specială cu Rusia, americanii consideră că NATO este fără îndoială mai eficient cu Turcia în cadrul Alianței decât în afara ei. Germania insistă ca dincolo de majorările bugetare să fie urmărite și creșterea capacităților de intervenție, cât și contribuțiile țărilor membre în cadrul misiunilor operaționale ale Alianței, arătând că sunt țări ce cheltuie 2% din PIB fără să facă mare lucru pentru NATO. A atras atenția intervenția Ursulei von der Leyen, ministrul apărării din Germania. Arătând fermitate și claritate privitoare la modul cum Uniunea Europeană se implică în cadrul NATO și cum Germania se angajează să crească cheltuielile militare în termeni reali cu 80% până în 2024, ea a explicat în același timp că nu trebuie uitat faptul că țara sa a avut o îndelungată perioadă de reducere a cheltuielilor militare, ce reprezentau la un moment dat 1,1% din PIB. Inițiativele europene pe linie de apărare sunt însă văzute de americani mai degrabă ca pe o problemă ce stă în exclusivitate pe umerii Europei. Va fi interesant de văzut cum Franța, liderul Uniunii Europene pe linie de apărare, se va poziționa în noul context. Ținând cont de interesele economice, pentru România va fi foarte importantă înțelegerea poziționării Franței și Germaniei în cadrul NATO. UE este cel mai mare proiect de pace ce a fost construit vreodată și acest lucru nu trebuie ignorat. NATO a jucat un rol foarte important în securizarea acestui proiect. Faptul că în cadrul dezbaterilor s-a lansat în public întrebarea „Cine va trăi mai mult, Uniunea Europeană sau NATO?” arată însă că drumul UE în cadrul Alianței nu este încă total definit.
Foto de mai jos: Florin Luca prezentând în fața unui public de aproximativ 300 de persoane opiniile legate de viitorul și valorile NATO, cât și de modul în care acestea trebuie înțelese ©Florin Luca
Foto: Florin Luca prezentând în fața unui public de aproximativ 300 de persoane opiniile legate de viitorul și valorile NATO, cât și de modul în care acestea trebuie înțelese
©Florin Luca
Diversitatea joacă un rol important în cadrul Alianței. Există modalități de înțelegere diferite asupra modului în care trebuie implementate anumite proiecte, dar dorința de a crea consens a fost vizibilă. A fost interesant că americanii au transmis cu multă claritate participanților faptul că Donald Trump nu deține exclusivitatea reprezentării Statelor Unite în cadrul NATO. Prezența a doi parlamentari americani la dezbateri (Jeanne Shaheen, copreședinte democrat al Grupului de Monitorizare NATO și membru al Comisiei de Politică Externă din Senatul american; Thom Tillis, copreședinte republican al Grupului de Monitorizare NATO și membru al Comitetului de Servicii Militare din Senatul american) a întărit ideea că la nivelul Congresului Statelor Unite se susține Alianța și că nu există schimbări majore în legatură cu orientările strategice ale NATO. Senatorii americani spun că ceea ce se reflectă în spațiul media internațional nu reprezintă punctul de vedere al majorității americanilor, care rămân atașați de NATO și de orientările sale. Pentru militarii americani, secolul XX a fost mai mult reactiv, dar secolul XXI va fi mult mai proactiv în cadrul NATO. Dar dincolo de toate acestea, s-a vorbit mult despre valori. Iar cel care a animat o discuție pe această temă a fost chiar Justin Trudeau, prim-ministrul Canadei. El a arătat determinarea țărilor NATO de a-și apăra securitatea indivizibilă, libertatea, drepturile omului, democrația și statul de drept. Dar dincolo de aceste declarații și de carisma indiscutabilă a lui Trudeau, am văzut în modul în care acesta interacționa cu sala și cu propria echipă (era acompaniat de Chrystia Freeland, ministrul de externe, și Harjit Singh Sajjan, ministrul apărării naționale), un om de stat responsabil, pasionat și total decomplexat, deschis către diversitate. Arătând că NATO vizează consolidarea și protejarea principiilor democratice, Trudeau a susținut că „o lume mai democratică este utilă Canadei și întregii lumi”. Arătându-și încrederea totală în NATO, el a arătat nevoia ca țările Alianței să răspundă populismului cu mesaje raționale, pozitive și cu mai multă procupare pentru sărăcia ce există în lume.

Europa, între securitate energetică și schimbări climatice

2
În ultimii ani, s-a dovedit că energia pe care o producem și o consumăm, alături de schimbările climatice reprezintă concepte interdependente. Implicațiile pe care activitățile umane le au asupra mediului au început să fie conștientizate și dezbătute la nivel mondial relativ recent, primul pas fiind realizat în anul 1992 la Summitul Pământului de la Rio de Janeiro, Brazilia. Adoptarea, cu acel prilej, a Convenției Cadru a Națiunilor Unite asupra Schimbărilor Climatice a constituit premisa tututor dezvoltărilor ulterioare. Cu aceeași ocazie, cei peste 200 de șefi de stat și specialiști au predefinit conceptul de dezvoltare durabilă, concept care a schimbat modul în care statele și-au planificat dezvoltarea economică. Dacă acest prim pas viza stoparea creșterii emisiilor de gaze cu efect de seră, cei ulteriori – Kyoto, anul 1997, și Paris, anul 2015 – au impus reducerea progresivă a emisiilor respective față de referința aleasă (anul 1990). Evoluțiile recente cu privire la schimbarea profilului climatic pentru zone întinse ale planetei au sporit și mai mult nivelul de preocupare pentru combaterea factorilor determinanți sau catalizatori ai schimbărilor climatice, acceptându-se necesitatea întreprinderii unor acțiuni cu o amplitudine ceva mai mare în sensul reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră în domeniul producției de energie și al utilizării acesteia. Conform datelor disponibile în baza de date de pe site-ul Eurostat, producția de energie realizată prin transformarea și arderea combustibililor fosili cumulează cea mai mare pondere a emisiilor de gaze cu efect de seră. Din acest motiv, implementarea unei strategii energetice pentru valorificarea potenţialului surselor regenerabile de energie se înscrie în coordonatele dezvoltării energetice a Uniunii Europene pe termen mediu și lung, cu scopul de a asigura un cadru adecvat pentru adoptarea unor decizii referitoare la alternativele energetice regenerabile și, concomitent, la adoptarea politicilor de favorizare a creșterii eficienței energetice în toate activitățile umane. În sensul celor menționate, legislația Uniunii Europene privind promovarea surselor regenerabile a evoluat, în mod semnificativ, în ultimii ani, iar cadrul de politici destinat perioadei de după anul 2030 se află în curs de dezbatere. Prin stimularea producției energiei din surse regenerabile, statele Uniunii Europene își reduc dependența de combustibilii fosili importați în bună parte, producția de energie devenind mai sustenabilă. Dezvoltarea industriei energiei regenerabile determină, de asemenea, inovare tehnologică și apariția de noi locuri de muncă pentru forța de muncă din domeniul tehnic, într-o piață cu peste 450 de milioane de consumatori, a doua piață de energie ca mărime din lume. Recent, la 27 iunie 2018, a fost aprobat acordul provizoriu al președinției bulgare a Uniunii Europene, referitor la revizuirea Directivei privind energia din surse regenerabile. Acordul stabilește un obiectiv principal de 32% energie provenită din surse regenerabile, la nivelul Uniunii Europene, pentru anul 2030. De asemenea, s-a stabilit o clauză de revizuire a acestui obiectiv, în cazul unor modificări determinate de cererea de energie și de luare în considerare a obligațiilor internaționale ale Uniunii. Propunerea de directivă va fi înaintată spre aprobare Parlamentului European, iar votul în plen este așteptat în luna octombrie a acestui an, urmând apoi a fi retransmisă în Consiliu pentru adoptarea finală.

Eurowag, o companie în plină creștere

0

Interviu cu Cătălin Profir, cluster director Balkans

  Cum s-a modificat în timp misiunea unui furnizor de carduri, ajungând mai mult decât un simplu furnizor de servicii și oferind nu doar carburant și taxe de drum, dar și servicii de rambursări TVA? Cum au evoluat serviciile Eurowag în timp? Care este portofoliul de servicii oferit în acest moment? Eurowag, brandul sub care operează W.A.G. Payment Solutions, a fost fondat în anul 1995 ca furnizor de motorină en-gros. Inițial, acesta livra motorină de la rafinăriile din Cehia către holdinguri de agricultură, firme din sectorul industrial și stații de alimentare. Derulând până acum câțiva ani, când portofoliul W.A.G. a ajuns să fie constituit predominant din carduri de alimentare, compania a constatat că acestea îndeplinesc mai repede nevoile clienților, asigurând o creștere de două cifre absolut în fiecare an. Dar acest lucru nu mai era suficient. Compania nu-și mai putea permite să rămână un simplu furnizor de carduri, avea nevoie să evolueze, să se adapteze vremurilor și nevoilor clienților săi. Acesta este motivul pentru care conducerea noastră a inițiat un amplu proces de transformare, extinzându-se în sfera serviciilor adiacente carburantului, respectiv a serviciilor de rambursări taxe (TVA și acciză) și de plată a taxei de drum. Iar în scurt timp ne pregătim să lansăm și în România serviciul de management de flotă.   Cum ați defini Eurowag, ca pe un furnizor de carburant sau mai degrabă ca pe un furnizor de servicii financiare? Eurowag nu mai este un simplu furnizor de carburant. Dar nici definiția de furnizor de servicii financiare nu ne descrie complet. Eurowag este un furnizor de servicii integrate pentru transportul rutier comercial, oferind tot ce are nevoie un transportator pentru a-și desfășura activitatea cu succes.   Cum vedeți piața furnizorilor de carburanți din Europa, în special în Europa Centrală și de Est? Vorbim mai mult de o piață regională sau, dimpotrivă, de una globală? Noțiunea de rețea descrie cel mai bine piața furnizorilor de carburanți în Europa. Furnizorii nu își permit să fie doar locali, intervin aici aspecte privind puterea de negociere, un produs complex care să acopere cât mai mult din nevoile clientului, începând cu nevoia acestuia de mobilitate integrată în afara țării sale de origine și terminând cu nevoia de suport în relație cu autoritățile. Însă fiecare țară are particularitățile ei, așa că fiecare furnizor trebuie să aibă și o componentă locală bine definită.EuroWag-64

Compania are nevoie să evolueze, să se adapteze vremurilor și nevoilor clienților săi.

2018 este primul an după o perioadă de 3-4 ani când prețurile motorinei și benzinei cresc în România. Care sunt motivele care stau la baza acestei creșteri și care sunt așteptările pentru ultimele luni ale anului 2018? Creșterea prețurilor în România din ultima perioadă are la bază două componente principale: decizia guvernului de majorare a accizei începând cu luna septembrie a anului trecut, respectiv creșterea cotațiilor internaționale la țiței și petrol – prețul intern depinde mult de acestea, deoarece suntem tot mai dependenți de importul de petrol și gaze. În principiu, tendința prețurilor la carburanți este cea de continuare a creșterii în următoarele luni, în ciuda faptului că România a cunoscut deja cea mai accelerată scumpire a carburanților în ultimele luni.   Timp de mulți ani, motorina a reprezentat cel mai important cost pentru companiile de transport din estul Europei, când fiecare eurocent era important în negocierea cu furnizorii de carburanți. Mai nou, a crescut și importanța șoferilor când vorbim de costuri. Aveți în plan să creați servicii noi pentru șoferi? Lucrurile nu mai sunt atât de simple ca acum câțiva ani. Da, costul carburantului va rămâne întotdeauna o componentă foarte importantă în desfășurarea unei afaceri de transport, e și normal să fie așa. Însă odată cu creșterea numărului de operațiuni logistice trebuie ținut cont și de componente ca resursa umană, ușurința cu care se achită taxele de drum, controlul și monitorizarea flotei de vehicule, infrastructura disponibilă. Problema lipsei șoferilor este într-adevăr în creștere și, din acest motiv, în încercarea de a ne ajuta clienții să îi fidelizeze, am publicat pe blogul nostru o serie de articole despre cum putem păstra șoferii mai mult timp în firmă. Articolele au stârnit unele controverse din ambele părți, însă astfel s-a deschis un dialog pe care Eurowag îl încurajează, în încercarea de a soluționa problema într-un mod pozitiv și productiv pentru toată lumea. Mai încercăm să contribuim la rezolvarea problemei, pe lângă sfaturi și know-how, prin dezvoltarea de facilități dedicate șoferilor. În urma feedbackului primit de la șoferi, am schimbat grupuri sanitare și am introdus dușuri la unele benzinării și oferte privind produse de magazin și alimentare la altele. Ce își doresc cel mai mult șoferii sunt parcări sigure, aspect la care lucrăm intens. EuroWag-108 Care este recomandarea voastră pentru gestionarea cât mai bună a achiziției de carburant în sectorul transporturilor? Recomandați operatorilor de transport să lucreze cu un singur furnizor sau este mai bine să lucreze cu mai mulți furnizori, ținând cont de faptul că pe unele piețe există jucători puternici, care nu sunt la fel de buni pe alte piețe? La această întrebare nu e ușor de răspuns. Este adevărat că pe unele piețe există jucători puternici, care nu sunt la fel de puternici pe alte piețe, nu putem nega ceea ce este real. Însă aici intervine și componenta de loialitate. Un client care folosește un singur furnizor, generând astfel volume mari de vânzare acestuia, va obține tratament preferențial.

Un client care folosește un singur furnizor, generând astfel volume mari de vânzare acestuia, va obține un tratament preferențial.

  Pe ce loc se situează activitatea din România în cadrul grupului W.A.G.? Care este nivelul alimentărilor clienților români în România, comparat cu alte țări? În ce țări alimentează cel mai des clienții români (top 3)? Activitatea desfășurată în România ocupă un loc important în cadrul grupului W.A.G., de aici și decizia de a deschide o stație de alimentare în România, față de celelalte țări din această regiune. Șoferii care alimentează în România sunt mai ales angajații clienților din Turcia, însă și cei din Bulgaria și, bineînțeles, România. Referitor la volume, aici este o discuție mai lungă, pentru că intervine variabila serviciilor de rambursări de TVA și acciză, care este dinamică și în strânsă corelație cu deciziile legislative și fiscale ale țărilor din regiune, ceea ce are un impact foarte mare în mutarea volumelor de carburant din România către Ungaria și invers. Dacă nu alimentează în România, șoferii români alimentează în Ungaria ca primă opțiune, apoi în țările dinspre vest, pe unde duc cele mai uzitate rute folosite de transportatori, respectiv Austria, Luxemburg, Slovenia.   Aveți în plan și introducerea LNG/CNG sau a posibilității de alimentare cu energie electrică în portofoliul cardurilor de alimentare W.A.G. pentru încurajarea clienților care doresc să folosească astfel de vehicule? Referitor la LNG/CNG, putem spune că momentan nu există suficientă cerere pe acest tip de carburanți, deoarece producătorii încă nu au reușit să popularizeze suficient de mult vehiculele care utilizează acest tip de carburanți, vânzările acestora fiind încă destul de modeste. De asemenea, trebuie precizat faptul că, la momentul actual, în România nu există încă o rețea de furnizare a LNG/CNG care să acopere cerințele de carburant necesare tranzitării complete. În ceea ce privește alternativa vehiculelor electrice, trebuie specificat că Eurowag lucrează în proporție de 90% cu companii care operează în domeniul transportului rutier comercial. În acest domeniu, camioanele electrice nu sunt viabile momentan și nici nu vor fi pentru cel puțin următorii cinci ani. Problemele sunt numeroase și se învârt în jurul capacității reduse a unei baterii electrice pentru a fi sustenabilă pe distanțe lungi și pentru un vehicul de tonaj mare. De asemenea, modalitatea de achiziție a acestor camioane încă nu este clară. Aproximativ 75% din vehiculele utilizate pentru transportul rutier comercial sunt în prezent în leasing operațional, închiriere sau alte forme de finanțare. Acesta este modelul care funcționează perfect pentru vehiculele ce funcționează pe motoare cu combustie, în care un camion are o valoare reziduală bine definită. Însă pentru camioanele electrice încă nu există date suficiente, prin urmare instituțiile financiare trebuie să își asume anumite riscuri pentru a impulsiona sectorul. Pentru mașinile personale în schimb, opțiunea electrică este o realitate în care se investește din ce în ce mai mult și este puternic susținută de guvernele care își doresc să elimine complet carburanții fosili pe termen mediu.