Peste o treime dintre companiile românești nu au auzit încă despre GDPR

0
Doar 62% dintre companiile din România conștientizează că reglementările GDPR le vor afecta, în timp ce 37% nu au auzit despre Regulament sau nu cred că li se aplică 20% dintre companiile care au înțeles că vor trebui să aplice normele GDPR nu au întreprins nimic în această privință, 16% nu cred că vor reuși să se alinieze cerințelor GDPR până în 25 mai. De asemenea, Costurile implementării GDPR cresc odată cu mărimea companiilor: microîntreprinderile cheltuie cel mult 3.000 euro, iar companiile mari au bugete de peste 10.000 euro. Mai mult de o treime dintre companiile din România (37%) nu au aflat încă despre GDPR sau cred că Regulamentul nu li se aplică lor, conform unui studiu realizat de MKOR Consulting la începutul anului. Chiar dacă că mai sunt doar două luni până la data intrării în vigoare a noului Regulament General privind Protecția Datelor, mai mult de un sfert (27%) dintre companiile românești nu au aflat încă despre GDPR. Acestora li se adaugă alte 10% care consideră că Regulamentul nu li se va aplica și lor. Totodată, GDPR va trebui aplicat și respectat de majoritatea companiilor din România. Cu toate acestea, doar 62% conștientizează că vor fi afectate de noua reglementare. Dintre acestea, aproape două treimi și-au actualizat sau sunt în curs de actualizare a proceselor pentru a fi în acord cu legislația până în 25 mai, dată la care GDPR intră în vigoare în toată Uniunea Europeană. Pe de altă parte, aproape un sfert dintre companiile respondente și-au identificat procesele de lucru care vor suferi modificări și și-au pregătit un plan de lucru, iar 19% dintre ele au pregătit o echipă internă dedicată implementării GDPR. Studiul MKOR Consulting a fost realizat în perioada 9-20 februarie, printr-un chestionar online aplicat unui eșantion de 252 de respondenți, factori de decizie din companiile din România. MKOR Consulting este o agenție de cercetare de piață inovativă, care combină experiența practică în afaceri, know-how-ul la nivel MBA și expertiza de top pentru a oferi o înțelegere aprofundată a mediului de business. În activitatea sa, MKOR Consulting acoperă toate tipurile de cercetare și oferă o flexibilitate crescută clienților săi, cu scopul înțelegerii și livrării celor mai detaliate perspective asupra pieței. MKOR Consulting este fondat de către Corina Cimpoca, un profesionist cu peste 12 ani de experienţă în marketing şi cercetare de piaţă. Corina are titlul de MBA, obținut la Cotrugli Business School. De-a lungul carierei sale, a colaborat cu mai multe organizaţii în calitate de manager de marketing şi PR şi a iniţiat mai multe proiecte antreprenoriale.

Lipsa somnului duce la neajunsuri economice

0
Somnul insuficient sau prost are urmări negative de ordin economic – este una dintre semnalările transmise de Societatea Română de Pneumologie în contextul Zilei Mondiale a Somnului – vineri, 16 martie 2018. Prof. dr. Ruxandra Ulmeanu, președintele Societăţii Române de Pneumologie, atrage atenţia că deficitul de somn provoacă „din ce în ce mai mult stres profesional. Din punct de vedere economic, tulburările de somn pot să ducă la accidente, la absenţe de la locul de muncă, ceea ce înseamnă costuri”. La rândul său, şef de lucrări dr. Oana Claudia Deleanu, membru în Executive Committee of ANSS of European Sleep Research Society, accentuează: „Tulburările de somn reprezintă o gravă problemă de sănătate publică pentru că afectează atât individul, cât şi societatea. Conform National Sleep Foundation , 46% dintre persoanele cu tulburări frecvente de somn au raportat erori sau absența de la locul de muncă, comparativ cu 15% în cazul persoanelor fără afecțiuni cauzate de somn”. De asemenea, reaminteşte o serie de acte normative care impun evaluarea stării de sănătate sub aspectul tulburărilor de somn: Codul rutier, Legea lucrătorilor, Ordinul ministrului transporturilor cu această referire etc. Efectele negative al desincronizării dintre „ceasul biologic” şi „ceasul societăţii”, de exemplu, la personalel care lucrează în ture, sunt subliniate de dr. Ioana Munteanu, membru în comitetul de conducere al Secțiunii de Somnologie a Societății Române de Pneumologie. Specialiştii în domeniu transmit cele 10 reguli ale somnului pentru adulţi:
  1. Stabiliți o oră de culcare și de trezire.
  2. Dacă sunteți obișnuit să dormiți în timpul zilei, nu depășiți 45 de minute de somn.
  3. Evitați alcoolul cu 4 ore înainte de culcare și nu fumați.
  4. Evitați cofeina cu 6 ore înainte de culcare. Aceasta este inclusă de cafea, ceai, multe sucuri, precum și de ciocolată.
  5. Evitați alimentele grele, picante sau zaharoase cu 4 ore înainte de culcare. O gustare ușoară înaintea somnului este acceptabilă.
  6. Faceți exerciții fizice regulate, dar nu chiar înainte de culcare.
  7. Folosiți un așternut confortabil.
  8. Găsiți o temperatură confortabilă pentru a dormi și păstrați camera bine aerisită.
  9. Blocați toate zgomotele care distrag atenția și eliminați sursele de lumină.
  10. Rezervați patul pentru somn și sex. Nu utilizați patul ca birou, încăpere de lucru sau cameră de odihnă.

Contracte semnate pentru închirierea a 85% din spaţiile AFI Braşov

0
AFI Europe România anunţă că „Venitul Operațional Net (NOI) din activele generatoare de venit din România a trecut pragul de 51 milioane de euro în 2017, ceea ce reprezintă o creștere de 10,1% față de rezultatele înregistrate în anul 2016”. În detaliu, NOI raportat de AFI Cotroceni este de peste 34 milioane de euro, reprezentând o creștere de 2% față de 2016. Au crescut numărul vizitatorilor (51.000 pe zi) şi cifra de afaceri (cu 5%, atingând 1,1 miliarde lei). AFI Ploiești a generat NOI de peste 5 milioane euro, numărul vizitatorilor a depăsit 15.000 pe zi, iar cifra de afaceri a crescut cu 18%, trecând de 260 milioane lei; gradul de ocupare rămane constant, la 99%. Gradul de ocupare a proiectului de birouri AFI Park este de 99,7%. La AFI Braşov (foto), unde lucrările de construcție „avansează conform planurilor”, există deja contracte de închiriere semnate pentru 85 % din spaţiile mall-ului. Este de reamintit că întregul centru comercial va avea 45.000 mp GLA și va include 200 de magazine și unităti de retail, iar „deasupra centrului comercial vor fi integrate două clădiri de birouri de Clasă A, cu o suprafață totală de 25.000 mp GLA”.

Premiile acordate de ASF în cadrul Galei EduFIN

0
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a premiat ieri (14 martie 2018), în cadrul Galei EduFIN care a fost organizată la Palatul Parlamentului, cele mai bune proiecte și programe în domeniul educației financiare. În deschiderea acestui eveniment, Președintele ASF, domnul Leonardo Badea, a declarat că Autoritatea tratează cu maximă importanță misiunea pe care și-a asumat-o, aceea de a contribui la îmbunătățirea nivelului de educație financiară pentru întreaga populație și în special pentru tineri. “În calitate de Președinte al ASF, dar și de profesor universitar, mă bucur că putem contribui la educarea tinerilor și le putem recunoaște reușitele”, a spus domnul Leonardo Badea. La rândul său, Prim-Vicepreședintele ASF, domnul Ovidiu Wlassopol, atrage atenția asupra importanței educației financiare în societatea actuală: ”O națiune needucată din punct de vedere financiar reprezintă o națiune vulnerabilă, condamnată, care nu se poate dezvolta. Rolul nostru este să evităm un astfel de parcurs și să pregătim atât tânăra generație, cât și cea adultă, în integrarea acestora în contextul financiar global”. În cadrul Galei au mai fost acordate și premii speciale de recunoaștere a excelenței în demersurile privind educația financiară.

Premiile Galei EduFIN

Premiul acordat pentru cea mai bună campanie de responsabilitate socială cu componentă educativă

Nominalizații la această categorie au fost:
  • Asociația Pentru Promovarea Asigurărilor – pentru ediția a doua a campaniei Fii treaz la volan!
  • Banca Transilvania – pentru campania Seminar gratuit de inteligență financiară
  • Metropolitan Life pentru ediția a 3-a a campaniei Life Changer (Schimbăm vieți)
  • Fundația Dreptul la Educație cu campania Upgrade yourself
Câștigător: Banca Transilvania – pentru campania Seminar gratuit de inteligență financiară

Premiul acordat pentru Cea mai bună emisiune/publicație/reportaj media/blog de educație financiară în anul precedent

Nominalizații acestei categorii au fost:
  • Blogul domnului Daniel Tănase – State of the Wallet
  • Digi 24 cu emisiunea România Fast Forward cu Sergiu Voicu
  • Iași TvLife cu emisiunea Puls economic
  • Capital TV pentru reportajele și emisiunile de profil economic și financiar
  • Blogul domnului Laurențiu Mihai pentru Ghidul tău de educație financiară care găzduiește emisiunea audio Banii vorbesc
  • Blogul OTP Asset Management România
  • Blogul Psihologia banilor
Câștigător: Capital TV

Premiul acordat pentru cea mai creativă campanie de educație financiară (non-bancară) din anul precedent

Nominalizații pentru acest premiu au fost:
  • Asociația Pentru Promovarea Asigurărilor pentru campania Totul despre decontarea directă
  • SAI Erste Asset Management pentru campania România investește
  • Asociația pentru Educație Complementară pentru campania Program de mentorat financiar (ediția a III-a)
  • Uniunea Națională a Societăților de Asigurare din România pentru campania Chestionar Siguranță Rutieră
  • Uniunea Națională a Societăților de Asigurare din România pentru campania Sărbătorile în Asiguropolis
  Câștigător: Uniunea Națională a Societăților de Asigurare din România pentru campania Sărbătorile în Asiguropolis  

Premii speciale

 Premiul acordat pentru rezultate școlare deosebite
  • Ciprian Mircea Bonciocat, elev la Liceul Tudor Vianu din București
Premiu special pentru implicare în activitatea de educație financiară
  • Fundația Dreptul la Educație cu campania Upgrade yourself
Premiul special pentru elaborarea și adoptarea Legii RCA
  • Parlamentul României
Premiu special pentru educație financiară
  • Școala Superioară Comercială Nicolae Kretzulescu
Premiul special acordat profesorului universitar dedicat educației financiare
  • Alexandru Butiseacă – Universitatea Româno-Americană
Premiul acordat celui mai bun lector voluntar de educație financiară nebancară în anul precedent
  • Constantin Dinu
 Gala EduFin face parte din seria de evenimente organizate de ASF în cadrul Global Money Week, manifestare desfășurată în România între 12 – 18 martie a.c. Programul activităților dedicate educației financiare poate fi consultat aici

Interesul pe piața locală de fuziuni și achiziții rămâne la un nivel apropiat de cel record

0
Anul 2017 a reprezentat unul dintre cei mai activi pentru piața locală de fuziuni și achiziții. Numărul tranzacțiilor a crescut cu aproximativ 28%, în timp ce valoarea medie a tranzacțiilor a scăzut ușor. Creșterea consumului, a veniturilor disponibile și a avantajelor generate de poziția geostrategică a țării noastre au fost factorii care au atras interesul investitorilor mai mult ca altădată. Florin Vasilică (foto), Lider Asistență în tranzacții, EY România, explică: „Pentru România, contextul anului trecut a fost cel mai bun, atât din punct de vedere macroeconomic, cât și geopolitic.Ca întotdeauna, există și puncte de preocupare la nivel macroeconomic – venite în principal din sectorul fiscal, dar și din relația cu Uniunea Europeană. Ținând cont de situația țărilor din regiune – Ucraina, Grecia și Turcia – este evident că România a beneficiat în urma acestui context geopolitic din ultimii trei-patru ani. Creșterea susținută a PIB-ului a dus la crearea unui climat de încredere pentru investitori, asigurând firmelor locale un ritm de dezvoltare superior.”  La nivel regional, tranzacțiile domestice din Europa Centrală și de Sud-est au reprezentat puțin peste jumătate din numărul total de tranzacții. Ponderea tranzacțiilor outbound, unde investitorul provine din această regiune, iar compania țintă din afara ei, a crescut ușor, de la 12% în 2016, la 14% în 2017. Tranzacțiile domestice, unde cumpărătorul și vânzătorul provin din aceeași piață au fost majoritare și în România, cu o pondere de 67%. Cele mai active industrii în fuziuni și achiziții în 2017 la nivel local au fost: producție, IT, industria farmaceutică și a serviciilor de sănătate, energie și minerit, industria bancară și a serviciilor financiare. Cei mai mulți investitori străini care au ales să investească în România au provenit în 2017 din SUA, Germania și Republica Cehă. Florin Vasilică adaugă: „Am remarcat că pe piață au apărut în general investitori care anterior nu erau interesați de România. Un motiv poate fi și faptul că au apărut tranzacții de valori mai mari. Mai mult, unele dintre fondurile mari și-au redus pragul de intrare și se uită acum și către partea aceasta a lumii. Până acum, în general, antreprenorii români nu au fost foarte dispuși să iasă în afara granițelor țării pentru achiziții. Mulți se tem că ar putea pierde controlul business-ului, însă un prim pas pentru ca acest tip de achiziție să se facă mai ușor ar fi ca firmele locale să implementeze un sistem de guvernanță corporativă solid.”  

 Top 10 tranzacții în 2017

1  

Perspectivele pieței locale în 2018

  Intențiile de a încheia tranzacții pe piața locală în 2018 rămân la un nivel foarte ridicat. Peste jumătate dintre companii (53%) intenționează să desfășoare activități de M&A anul acesta. Antreprenorii români vor continua să caute soluții de exit din afacerile mature pe care le-au dezvoltat, în timp ce investitorii strategici la nivel regional și local vor continua să își extindă prezența și să își consolideze cota de piață. „Costul în creștere al energiei și al forței de muncă va tempera perspectivele de creștere ale economiei locale. Deși liderii de business și-au temperat așteptările privind starea economiei românești, 84% dintre aceștia se așteaptă în continuare ca situația economică să rămână la nivelul actual sau chiar să se îmbunătățească. Piețele emergente, așa cum este și cea românească, au potențial mai bun de creștere faţă de cele din Vest, care sunt deja mature. Acest potențial este însă adesea contrabalansat de riscurile politice și macroeconomice”, adaugă Florin Vasilică.

Locuri de muncă în judeţul Ilfov

0
Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Ilfov anunţă că agenţii economici din judeţ au vacante 137 de locuri de muncă pentru studii superioare, 163 pentru studii medii, 142 pentru muncitori calificaţi şi 113 pentru muncitori necalificaţi. Oferta este pentru profesiile, meseriile sau ocupaţiile: brutar, guvernator, functionar economic, fizician, contabil sef, manager, șef serviciu, fizician, analist credit, agent de securitate, lucrător comercial, contabil etc. Condiţiile de angajare, valabilitatea ofertei, informaţii suplimentare se pot obţine la sediul AJOFM Ilfov din Bucureşti, str. Ruginoasa, nr. 4, sector 4, la telefon (021)332.37.08/105, pe site-ul www.ilfov.anofm.ro, la punctele de lucru ale AJOFM Ilfov.

Programul „Moving Monuments”, prezentat de ICR la Porto

0
Institutul Cultural Român de la Lisabona şi Ambasada României în Republica Portugheză prezintă programul Moving Monuments/ „Monumente în mişcare” iniţiat de Năsui Collection & Gallery în 2014 la Porto, prin expunerea sculpturii monumentale “Middle Way” a artistului român Bogdan Rața în faţa Casei da Música, unul dintre polii culturali ai oraşului (foto). Prezentarea proiectului este susţinută de Primăria Porto, Năsui Collection & Gallery şi Casa da Música. Năsui Collection & Gallery este organizaţie independentă care investeşte în promovarea artiştilor români moderni şi contemporani. O astfel de investiţie este programul “Moving Monuments”, lansat în 2014, având ca obiectiv „producţia, prezentarea şi itinerarea de lucrări de artă de mari dimensiuni în spaţii contemporane prestigioase din întreaga lume”.

Casa de Comerț România, în viziunea IMM-urilor

0
Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), prin preşedintele Florin Jianu şi secretarul general Liviu Rogojinaru (foto), şi-a prezentat poziţia faţă de proiectul Ministerului Economiei de înființare prin hotărâre de guvern a unei societăți pe acțiuni, Casa de Comerț România SA , deținută de stat, reprezentat de Ministerul Economiei, cu misiunea „de a asigura promovarea bunurilor, serviciilor și afacerilor din sectoare economice diverse, acționând ca un intermediar între oferta internă și cererea externă sau între oferta externă și cererea internă, având ca țintă satisfacerea cererilor de ofertă”. Susţinând înfiinţarea „unei societăţi care să contribuie la dezvoltarea mediului de afaceri”, CNIPMMR formulând o serie de observaţii. Una dintre ele vizează evitarea situaţiei „în care conducerea societăţi va fi asigurată exclusiv de funcţionari din sistemul public, fără experienţă în mediul privat şi care nu înţeleg modul de funcţionare a unei societăţi private”. De asemenea, este găsită ca necesară „mărirea numărului de membrii ai Consiliului de Administratie de la 3, cât sunt prevăzuţi în Statutul Casei de Comerţ România SA, la minimum 5, pentru o prezenţă cât mai largă a experţilor din mediul privat în conducerea Casei de Comert România SA”. Totodată, CNIPMMR propune: „Selectarea membrilor Consiliului de Administraţie să fie făcută pe criterii obiective, cu respectarea OUG nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, având în vedere experienţă acestora în mediul privat şi gradul de implicare în politicile antreprenoriale; este necesar să fie stabilite ţinte clare de atins de către societate în domeniul  promovare a exporturilor, astfel activitatea acesteia riscă să devină una formală”. Proiectul actului legislativ şi cel al statutului Casei de Comerț România SA ridică, în opinia CNIPMMR, o serie de probleme: „Nu se prevede nicio modalitate de implicare a reprezentanţilor mediului de afaceri în activitatea societăţii, deşi nesitatea înfiinţării acesteia este sprijinirea mediului de afaceri, în special IMM-uri; necesitatea clarificarii notiunii de sindicalizare a ofertelor; utilizarea termenului de asociere a ofertelor sau formarea unui consorţiu de oferte ar fi mult mai potrivită; nu sunt clare motivele pentru care Ministerul Economiei este reprezentantul statului român în cadrul societăţii, şi nu Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat care asigură reprezentarea externă în cadrul birourilor de promovare comercial-economice, includ cu prioritate identificarea de oportunităţi de afaceri pentru firmele româneşti şi atragerea de investiţii străine în România, sprijinirea societăţilor comerciale româneşti în vederea facilitării accesului pe pieţele externe”. CNIPMMR conchide: „Casa de Comerț România SA trebuie dezvoltată în parteneriat public-privat, cu implicarea organizațiilor reprezentative ale mediului de afceri şi ale IMM-urilor, pentru asigurarea unor servicii dedicate și complete pentru internaționalizarea IMM-urilor și valorificarea potențialului lor de export”.

Statutul profesiei didactice, investigat de RBL

0
Romanian Business Leaders (RBL), „organizație apolitică, neguvernamentală și non-profit care oferă o platformă de acțiune și implicare socială pentru antreprenorii și șefii de companii din mediul de business privat”, împreună cu D&D Research, a efectuat un studiu asupra percepţiei meseriei de profesor în România, în funcţie de criterii precum locul în topul ocupațiilor, nivelul salariului, încrederea profesorilor în a le recomanda propriilor copii să devină profesori, evaluarea respectului acordat profesorilor de către elevi. Reţinem o serie de informaţii şi aprecieri din prezentarea asupra investigaţiei oferite de Măriuca Talpeş – membru în consiliul director RBL şi manager Intuitext, Dragoş Neacşu – membru în consiliul directot RBL şi CEO Erste Asset Management, Dan Petre – business developer D&D Research şi profesor la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (foto). Din perspectiva părinților, cadrele didactice sunt la fel de importante precum medicii şi se situează în ierarhia profesională de ansamblu pe locrile 9 (învăţători), 10 (profesori de gimnaziu şi de licei), 4 (directori de unităţi de învăţământ). Profesorii înşişi se poziționează alături de bibliotecari pe locurile 11-12 din 13 între ocupaţii. Locul mediu la nivel european este 7. 86% dintre părinții respondenţi apreciază că salariile profesorilor sunt prea mici și consideră necesar ca salariile la intrarea în învățământ să crească cu 75-100%. Faţă de această situaţie, „RBL cere un buget anual de 6% din PIB pentru educație și creșterea autonomiei școlilor în a-și administra resursele”. Numai aproximativ 49% dintre respondenți consideră că profesorii ar trebui plătiți în funcție de performanța elevilor, ceea ce situează România pe ultimul loc între țările studiate. Totodată, încrederea că profesorii le oferă elevilor o educație bună este în România peste media țărilor analizate sub acest aspect.

Barometru EY: 85% dintre companiile românești își văd puse sub semnul întrebării planurile de investiții, din cauza incertitudinii fiscale

0
  • 92% din liderii de business nu susțin modelul de creștere al economiei românești bazat pe creșterea consumului
  • 99% din companii vor o strategie de țară orientată către creștere sustenabilă
  • Pentru 74% dintre companii, accelerarea creșterii organice și investițiile în operațiunile existente reprezintă prioritatea numărul unu
92% din oamenii de afaceri care au răspuns sondajului Barometrul mediului de afaceri românesc nu susțin modelul de creștere economică bazat pe creșterea consumului. Iar cei mai mulți dintre oamenii de afaceri respondenți, 45%, sunt neîncrezători sau foarte neîncrezători în privința evoluției economiei românești în următoarele 12 luni.Cat de mult va ingrijoreaza modelul de crestere economica Nivelul de incredere privind evolutia economiei romanesti Procentul optimiștilor este în scădere față de edițiile anterioare ale studiului, ilustrând un fond de îngrijorarealimentat de creșterea economică bazată pe consum, de presiunile inflaționiste și incertitudinile fiscale și legislative, pentru a numi doar câțiva potențiali factori care pot influența percepțiile oamenilor de afaceri.  Raportul realizat de EY, în parteneriat cu DoingBusiness.ro, are la bază un sondaj online la care au răspuns 458 lideri de organizații din diverse sectoare ale economiei românești, dintre care 8% au o cifră de afaceri mai mare de 100 milioane EUR, 9% între 50-100 mil EUR, 34% o cifră de afaceri între 10-50 mil EUR, 44% între 1-10 mil EUR și 5% sub 1 mil EUR.  Răspunsurile au fost colectate cu ajutorul portalului DoingBusiness.ro. Avansul economic estimat de Institutul Național de Statistică în anul 2017 s-a ridicat la 7%, fiind stimulat mai ales de creșterea consumului, acesta contribuind cu 6,4% la creșterea PIB, în timp ce formarea brută de capital fix a avut o contribuție de 1,2%.  Cele mai multe prognoze de creștere economică pentru 2018 se situează sub 5%: Oxford Economics se așteaptă la o creștere de 4,8%, Comisia Europeană – 4,5%, FMI – 4,4% și BERD – 4,2%. În acest context, companiile românești sunt mai puțin încrezătoare în evoluția mediului economic local, comparativ cu optimismul exprimat de acestea față de evoluția economiei globale: cererea de produse și servicii (42% optimism la nivelul economiei locale vs 60% economia globală), profitabilitate (20% vs 35%), stabilitatea piețelor (15% vs 32%), accesul la creditare (24% vs 40%), evoluția evaluării companiilor (18% vs 31%) și investițiile private (22% vs 41%). Cele mai mari discrepanțe apar în cazul stabilității pieței și a evoluției investițiilor, o posibilă explicație pentru aceasta fiind impactul instabilității fiscale și legislative din România.

Strategie de țară

99% dintre companiile respondente afirmă necesitatea unei strategii de țară orientate către o creștere sustenabilă. Un astfel de model ar putea asigura trecerea României din categoria țărilor cu venit mediu la cea de economie avansată. Pentru această trecere, politicile publice trebuie adaptate caracteristicilor structurale ale economiei, pentru a evita dezvoltarea unor industrii în lipsa unor fundamente economice. De asemenea, e nevoie ca dezvoltarea infrastructurii de transport să devină o prioritate reală. Un alt factor important este demografia, existând pericolul să „îmbătrânim” înainte de a deveni „bogați”. Unele studii sugerează de exemplu că o pătrime din creșterea economică a Chinei din ultimele 3 decade este rezultatul structurii demografice. Acestea sunt doar câteva aspecte de luat în calcul într-un nou model economic pentru România.

Top trei priorități strategice și de capital

În top trei priorități strategice și de capital pentru consiliile de administrație și liderii de companii, atât la nivelul tuturor companiilor respondente, cât și pe eșantionul companiilor mai mari, cu cifră de afaceri de peste 10 milioane EUR, se regăsesc aceleași deziderate: accelerarea creșterii organice și investiții în operațiunile existente (74%), eliberarea de numerar și îmbunătățirea managementului capitalului circulant (55%) și transformarea digitală (49%). Transformarea digitală este însă pe locul al doilea în prioritățile companiilor de peste 10 milioane EUR (cu 55% dintre opțiuni), urmată de eliberarea de numerar și îmbunătățirea managementului capitalului circulant. Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY RomaniaBogdan Ion (foto), Country Managing Partner, EY România, comentează: „Automatizarea, digitalizarea și volatilitatea economică și politică au dominat agenda companiilor din România în ultimul an. Aceste schimbări determină business-urile să își regândească viziunea legată de modelul de creștere. A fi parte din schimbare este o necesitate pentru toți liderii de business din România.

 Top trei provocări ale mediului de afaceri

Din punctul de vedere al consiliilor de administrație și al liderilor de business din România, cele mai importante piedici în dezvoltarea afacerilor țin de politicile publice și de factorii controlați de instituțiile statului: incertitudinea fiscală și legislativă (80% dintre respondenți), lipsa stabilității politice și de viziune a politicilor publice (69%) și birocrația (46%).

85% dintre companii își văd puse sub semnul întrebării planurile de investiții în 2018

Majoritatea covârșitoare a oamenilor de afaceri, 85%, declară că incertitudinile fiscale și legislative din ultimul an au un impact negativ direct asupra planurilor de investiții ale companiilor pe care le conduc. Doar 13% dintre companii consideră că nu le sunt afectate investițiile, în timp ce 2% nu pot estima impactul.