România are o singură ancoră

0

Articol preluat de pe FoodBiz.ro

Politicianul român Ben Oni Ardelean, al cărui nume este vehiculat, în prezent, pentru portofoliul de la Externe în locul lui Emil Hurezeanu, declară într-un interviu acordat FoodBiz că singura ancoră de securitate pe care România o are la acest moment „este SUA, iar NATO este secundar”.

Fostul parlamentar, specialist în politică externă și securitate națională, atrage atenția că trecem printr-o perioadă în care organizațiile internaționale, inclusiv NATO nu se simt prea bine, fiind într-o perioadă de reașezare. Trebuie să ne luăm soarta în mâini și să nu contăm pe un sprijin extern imediat, mai spune Ben Oni Ardelean.

„Singura garanție de securitate, singura ancoră de securitate pe care România o are în acest moment este SUA. NATO este secundar, am spus acest lucru și îl spun răspicat ori de câte ori mă întreabă cineva. Ca unul care am fost inclusiv vicepreședintele Comisiei NATO, am activat opt ani la Adunarea Parlamentară a NATO, am fost pe zona de securitate națională mulți ani de zile și sunt oarecum  în zona aceasta extrem de atent și vigilent vreau să spun că, în acest moment, toate aceste organizații internaționale nu se simt bine, inclusiv NATO. Sunt într-o perioadă de reașezare, sunt într-o perioadă în care își recalculează foarte bine bugetele, resursele pe care le au, personalul șamd. Iar ceea ce este foarte important este ca România, ca și altă țară din UE, din NATO, Schengen și de unde ar fi să știe că în primul și în primul rând trebuie să îți iei soarta în mâini și să nu contezi neapărat pe un sprijin extern imediat”, afirmă Ben Oni Ardelean în interviul acordat FoodBiz.

Politicianul mai vorbește și despre importanța securității naționale, dar și despre faptul că ar trebui să avem o „relație extraordinară cu America”.

Așa cum spuneam, noi suntem oarecum într-o zonă de proximitate a unui conflict internațional extrem de costisitor și vrem ca să rezolvăm această problemă absolut esențială pentru țară: securitatea, dacă n-ai securitate, n-ai economie, nu mai ai sănătate, nu mai ai infrastructură, nu mai ai nimic, uitați-vă la ucraineni. Când ai pierdut securitatea, ai pierdut tot, degeaba am eu o economie extraordinară, degeaba am eu un sistem de sănătate bun că dacă a căzut securitatea nu mai avem nimic, iar riscul este major. Cred că prezența trupelor americane pe teritoriul României la care am contribuit activ ca acestea să fie aduse încoace, cred că prezența scutului de la Deveselu, cred că prezența altor trupe din NATO pe teritoriul României, a bazelor militare, a centrelor de inteligență pe NATO, pe cybe protection, pe toate celelalte chestiuni, centrele de instruire pentru piloți F-16, R35, toate celelalte lucruri sunt esențiale în contextul acesta securitar global care este extrem de precar acum, iar faptul că, în acest moment, noi cu precădere trebuie să avem o relație extraordinară cu America nu este dat doar de dorința noastră de a avea acest proiect securitar închis, ci în mod special de a reuși ca la nivel global să fim și noi o piesă importantă în acest angrenaj”, arată Ben oni Ardelean.

Conf. Univ. Dr. Ben-Oni Ardelean este specialist în politică externă și securitate națională, de-a lungul timpului contribuind semnificativ pe relatia Romania – SUA.

Articol preluat de pe FoodBiz.ro

Conferința „Tendințe Economice 2025” – Un reper strategic pentru un an marcat de transformări economice și geopolitice

0

Patronatul European al Femeilor de Afaceri – PEFA – organizează cea de-a treia ediție a conferinței Tendințe Economice 2025”, un eveniment dedicat provocărilor și oportunităților economice ale acestui an. Evenimentul va avea loc pe 31 martie 2025, începând cu ora 10:00, la Arenele BNR din București. 

Anul 2025 se conturează ca fiind marcat de transformări economice și geopolitice importante. Ediția din acest an se va concentra pe trei paneluri tematice care vor aborda în profunzime principalele direcții economice și strategii de dezvoltare. Panelul Macroeconomie, moderat de Ionut Stanimir, director marketing &comunicare BCR va aborda provocări și soluții pentru stabilitatea economică. Discuțiile vor viza impactul fluctuațiilor economice globale asupra României, politicile fiscale și monetare pentru 2025, precum și perspectivele piețelor financiare. Panelul de Business, moderat de Adrian Ursu, realizator Antena 3 CNN, va analiza strategiile pentru dezvoltarea companiilor în contextul actual. Reprezentanți de marca din mediul de afaceri vor explora soluții pentru adaptarea companiilor la noile cerințe de piață, cu accent pe sustenabilitate și inovare. Panelul va aduce în prim-plan povești de succes, modele de finanțare și sfaturi practice pentru dezvoltarea afacerilor. Panelul de Energie, moderat de Raluca Covrig, director afaceri publice și comunicare Federația Patronală a Energiei, va pune accent pe tranziția energetică și securitatea aprovizionării. Oficiali ai autorităților de reglementare si ai celor mai mari companii din domeniul energetic vor aborda subiecte esențiale precum diversificarea surselor de energie, investițiile în domeniu și impactul reglementărilor europene asupra pieței locale.

Andreea Negru, Președinta PEFA, a subliniat rolul esențial al acestui eveniment pentru comunitatea de business și pentru dezvoltarea economică a României: „Conferința «Tendințe Economice 2025», aflată la a treia ediție, sub egida BNR, reprezintă un punct de referință pentru mediul de afaceri. Într-un an marcat de schimbări economice și geopolitice, este vital să oferim companiilor și antreprenorilor o platformă de informare și dialog. Vom pune accent pe soluțiile concrete pentru stabilitatea economică, creșterea afacerilor și consolidarea sectorului energetic, un pilon strategic pentru economia națională”.

La rândul său, Lorena Stoian, Prim-vicepreședinte PEFA, a subliniat importanța colaborării între mediul de afaceri și autorități pentru a face față provocărilor economice: „2025 va fi un an în care flexibilitatea și inovarea sunt esențiale pentru succesul companiilor. Parteneriatele strategice și investițiile inteligente vor face diferența între stagnare și dezvoltare economică. Conferința noastră va facilita acest dialog esențial între actorii-cheie ai economiei”.

Conferința este organizată cu sprijinul partenerilor strategici: Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă din Guvernul României, Agenția Națională pentru Egalitate de Șanse între Femei și Bărbați, Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, IMM România, Federația Patronală a Energiei- FPE, PIMM Brașov și Institutul Național de Cercetare- Dezvoltare în Informatică -ICI București, precum și cu implicarea celor mai mari jucători din economie, parteneri ai evenimentului, care vor contribui la dezbateri: Cloud 9 Residence Evolution, Cancom, IMSAT, BCR, CEC Bank, Banca Transilvania, Hidroelectrica SA, Transelectrica SA, Electrica SA, Exim Banca Românească, XTB , UNSAR, International Alexander, Reciclad’OR, Fondul Român de Contragarantare, DO Security, Advanced Business Software, Magnolia, Diana Dragomir și Asociații, Cosmetrice, Moov Leasing, Asociația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului Autohton ADAA și DEEA Consulting&Communication.

10.00-10.30 – Deschidere oficială

  • Cosmin MARINESCU- Viceguvernator Banca Națională a României
  • Andreea NEGRU- Președinta Patronatul European al Femeilor de Afaceri PEFA
  • Ștefan Radu OPREA- Șeful Cancelariei Prim Ministrului României
  • Anca DRAGU- Guvernator Banca Națională a Moldovei
  • Florin JIANU- Senator al României

AGENDA TENDINȚE ECONOMICE 2025

10.30-11.45- PANEL MACROECONOMIE

Deschidere oficială: 10.30-10.45

Lorena STOIAN – Prim Vicepreședinte PEFA
Tanczos BARNA- Ministrul Finanțelor Publice (tbc)
Alexandru PETRESCU- Președinte Autoritatea de Supraveghere Financiară ASF

Speakeri : 10.45-11.45

  • Dan ARMEANU- Vicepreședinte ASF
  • Teodora PREOTEASA- Director administrare fonduri europene Banca de Investiții și Dezvoltare
  • Alexandru CIUNCAN- Președinte UNSAR
  • Andreea SURCEL- Membru Directorat FRC 
  • Dan Manolescu- Presedinte Camera Consultanților Fiscali 

11.45 -13.00- PANEL BUSINESS

Deschidere oficială- 11.45-12.00

Bogdan IVAN- Ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului 
Sterica FUDULEA- Președinte CES

Speakeri: 12.00-13.00

  • Theodor DUMBRAVĂ – Key account manager Cancom România
  • Radu PUIU-Research Analyst XTB
  • Marius BRÎNZEA – Director Strategie, Reciclad`OR 
  • Razvan BRASLĂ – General Manager Cloud9 Residence Evolution
  • Valentin ȘTEFAN- Director General Poșta Română 

13.00-13.15- PAUZĂ CAFEA

13.15-14.30- PANEL ENERGIE

Deschidere oficială 13.15-13.30

George NICULESCU- Președinte Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei

Speakeri: 13.30-14.30

  • Adriana PETCU- Presedinte Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier si al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon
  • Gabriel ANDRONACHE- Vicepreședinte ANRE
  • Răzvan POPESCU- Director General Romgaz SA
  • Alexandru CHIRIȚĂ- Director General Electrica SA
  • Karoly BORBELY- Președinte Directorat Hidroelectrica SA
  • Virgiliu IVAN -Director Dispeceratul Energetic Național, Transelectrica SA 

Parteneri media: Antena 3 CNN, TVR, Prima News, Profit.ro, Canal 33, Agerpres, Financial Intelligence, stiripesurse.ro, Club Economic, Economistul, Transilvania Business, Ziarul Bursa, I AM News, News One, InvesTenergy, The Diplomat Bucharest, V4 Media, EM360, Club Antreprenor, Focus Energetic, Money.ro, Energy Industry Review, Iubim Brașovul. 


Patronatul European al Femeilor de Afaceri (PEFA) este organizație patronală, membră a IMM România, singura confederație reprezentativă la nivel național pentru IMM-uri. PEFA promovează și susține egalitatea de gen, rolul și importanța femeilor în societate și în economie. Patronatul oferă antreprenorilor o platformă puternică pentru a-și face auzite vocile atât la nivel național, în relația cu autoritățile publice centrale și locale, cât și european. 

Studiu Reveal Marketing Research: Românii consideră inovația cheia viitorului, iar 8 din 10 le consideră o oportunitate de economisire și creștere a eficienței

0

Reveal Marketing Research, în colaborare cu Leroy Merlin și LivratAzi.ro, a realizat prima ediție a barometrului anual Inovația în Prim-Plan care explorează atitudinile românilor față de inovare și digitalizare, impactul acestora asupra deciziilor de consum și diferențele între industrii în acest domeniu.

Românii „traduc” inovația în termenii progresului, fiind puternic asociată cu tehnologia avansată (55%)

Rezultatele studiului realizat de Reveal Marketing Research arată că românii vad inovatia ca un motor al progresului, fiind puternic asociata cu atribute precum tehnologie avansată (55%), creativitate (51%) și eficiență (43%).

Persoanele peste 55 de ani cu o experiență mai mare asupra evoluției tehnologice, tind să asocieze inovația cu creativitatea (64%),  percepând-o ca pe o abilitate de a depăși convenționalul, în timp ce tinerii între 18-30 de ani, care au fost expuși constant la tehnologie și schimbări rapide, pun mai mult accent atributul adaptabilitate al inovației (25% comparativ cu 18% total eșantion).

Referitor la principiile fundamentale ale inovației, 27% dintre români consideră că aceasta este strâns legată de dezvoltarea de produse și servicii noi și unice, procentul fiind mai mare în rândul persoanelor cu venituri peste 10.000 lei (39%). Totodată, 19% consideră inovația strâns legată de utilizarea tehnologiilor avansate, iar alți 19% o asociază cu îmbunătățirea continuă a proceselor și produselor.

Inovația, un motor al schimbării: 86% dintre români o consideră esențială pentru viitor, iar 79% vor produse inovatoare

86% dintre respondenți consideră inovația esențială pentru progresul societății, în special persoanele peste 55 de ani (95%) și cele cu venit ridicat (92%), în timp ce 82% sunt de acord că inovația îmbunătățește accesul la educație și informații.

Mai mult decât atât, 79% se declară interesați să folosească produse și servicii inovatoare, iar 78% sunt de părere că inovația contribuie la reducerea costurilor și creșterea eficienței.

Cele mai comune comportamente legate de utilizarea produselor și serviciilor inovatoare sunt utilizarea aplicațiilor digitale și a serviciilor online noi (67%), întâlnită în mai mare măsură în rândul tinerilor între 18-30 de ani (70%), și recomandarea produselor și serviciilor inovatoare pe care le-au încercat (64%).

Principalele beneficii ale produselor inovatoare sunt confortul adus (80%), economia de timp (77%) și eficiența mai mare față de cele tradiționale (71%). 

În general, românii aleg produse și servicii în funcție de criterii precum adaptabilitatea acestora la nevoile personale (84%) și ușurința în utilizare (83%), acest din urmă criteriu fiind mai important pentru persoanele de peste 55 de ani (88%).

Dacă ne referim la produsele și serviciile inovatoare, acestea sunt apreciate în special pentru pentru beneficii precum confortul adus (80%), economia de timp (77%) și eficiența mai mare față de cele tradiționale (71%).

„Inovația reprezintă un angajament atât pentru succesul companiilor, cât și pentru progresul întregii societăți. Românii văd în inovare o sursă de confort, eficiență și optimizare a costurilor, iar faptul că 8 din 10 români se declară interesați să folosească produse și servicii inovatoare demonstrează impactul real și pozitiv pe care aceste soluții îl au asupra vieții de zi cu zi”, a declarat Marius Luican, Director General Reveal Marketing Research.

La Leroy Merlin, inovația și digitalizarea joacă un rol esențial în definirea experienței clienților noștri. Ne ghidăm fiecare acțiune având clientul în centru și investim constant în studii și analize pentru a înțelege mai bine nevoile și așteptările sale. Barometrul Inovația în Prim-Plan ne oferă informații valoroase despre cum putem adapta și îmbunătăți soluțiile noastre, astfel încât să răspundem cât mai relevant cerințelor actuale ale românilor”, declară Oana Constantin, Lider Brand & Customer Insights Leroy Merlin România.

Cele mai inovatoare domenii percepute de români sunt Electronice, Gadgeturi & Electrocasnice (69%), Tehnologie, Software & Telecomunicații (65%) și Construcții & Imobiliare (26%).  Pe de altă parte, în topul domeniilor cu cea mai mare nevoie de inovație regăsim Educație & Formare Profesională (44%), Sănătate & Industria Farmaceutică (42%) și Energie & Utilități (35%).

Principala provocare a companiilor este să devină promotori „reali”  și credibili ai beneficiilor practice ale inovației

Promovarea inovației joacă un rol important în decizia de cumpărare atunci când subliniază creșterea confortului și a calității vieții (85%) și îmbunătățirea siguranței consumatorilor (82%).

Mai mult decât atât, cele mai atractive mesaje de comunicare pun accent pe beneficii funcționale și practice, precum impactul asupra calității vieții (66%), demonstrațiile practice ale produsului (62%) și rezultate clare și măsurabile (60%).

68% dintre consumatori consideră că inițiativele și măsurile legate de inovație contribuie la îmbunătățirea imaginii companiilor, procentul fiind semnificativ mai ridicat în rândul celor cu vârste între 46-55 de ani (76%) și peste 55 de ani (79%).

În viziunea românilor, principalele acțiunile prin care companiile pot susține inovația în România sunt investițiile în cercetare și dezvoltare (54%), crearea de produse care răspund nevoilor reale (48%) și organizarea de campanii de educare a consumatorilor (41%).


Studiul a fost realizat în perioada 24.02-03.2025, pe un eşantion de 1005 respondenți, eșantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+ din România, utilizatori de internet, din mediul urban. Eroarea maximă de eșantionare pentru targetul general este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.

Cele mai mari 500 de afaceri de familie reprezintă echivalentul celei de-a treia economii a lumii

0

    Afacerile de familie continuă să fie un motor important de creștere pentru economia globală. Cele mai mari 500 de afaceri de familie din lume generează venituri în valoare de 8,8 trilioane de USD, o creștere de 10% față 2023, și au 25,1 milioane de angajați în 43 de jurisdicții. Dacă ar fi comparate cu PIB-urile naționale, veniturile cumulate ale acestor companii ar fi echivalente cu a treia cea mai mare economie a lumii, devansate doar de SUA și China. Aceste constatări, precum și alte concluzii, au fost publicate în ediția 2025 a raportului Global EY 500 Family Business Index, realizat de EY și Universitatea din St. Gallen, un clasament bienal al celor mai mari 500 de afaceri de familie din lume, în funcție de venituri.

    Europa continuă să găzduiască aproape jumătate (47%) dintre companiile din clasament, în timp ce 29% se află în America de Nord, iar 18% își au sediul în Asia. În ceea ce privește sectoarele economice, comerțul cu amănuntul este cel mai bine reprezentat, conducând cu 20%. Al doilea sector ca mărime este cel al bunurilor de larg consum (19%), urmat de industria tehnologiilor de vârf (15%) și mobilitate (9%) pe locul al patrulea.

    În pofida mediului de afaceri dificil din prezent, fuziunile și achizițiile (M&A) rămân un pilon central al strategiei de dezvoltare și de capital pentru acest tip de companii, în condițiile în care cele mai mari 500 de afaceri de familie sunt bine poziționate pentru a profita de oportunități. 47% dintre acestea au realizat una sau mai multe tranzacții în ultimii doi ani, iar, dintre cele făcute publice, 34% au implicat sume de peste 250 de milioane de USD.

    Urmărirea valorii pe termen lung, agilitatea și abordarea inovatoare sunt elementele care conferă acestor companii un avantaj strategic și explică de ce 34% dintre ele au o istorie de peste 100 de ani, iar 85% desfășoară activități de mai bine de 50 de ani. La vârful acestui spectru se află o companie din Japonia care activează de peste 400 de ani, precum și două companii europene cu o istorie de peste 300 de ani.

    Raluca Popa(foto), Partener, Asistență fiscală și juridică, Strategic Growth Markets leader, EY România: „Într-o lume marcată de schimbări rapide și incertitudini, afacerile de familie se remarcă prin reziliență și inovație. Angajamentul lor față de crearea de valoare pe termen lung nu doar că le susține succesul, ci contribuie semnificativ și la economia globală. Vedem deja multe afaceri de familie conduse de noile generații în România, care manifestă o preocupare pentru structuri de guvernanță moderne. Având în vedere adaptabilitatea lor remarcabilă și viziunea strategică, aceste întreprinderi vor continua să joace un rol esențial în asigurarea unei creșteri durabile pentru generațiile viitoare”.

    Hub educațional creat de BRD Groupe Société Générale și ASE București

    0

    BRD Groupe Société Générale, în parteneriat cu Academia de Studii Economice din București (ASE), a inaugurat un hub educațional la ASE, parte din rețeaua națională BRD HUBs. De asemenea, cele două părți au semnat un parteneriat cu scopul de a sprijini educația universitară din România.

    Noul spațiu de co-working și co-learning, amenajat în clădirea Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică din Calea Dorobanți 15-17, este caracterizat prin faptul că „le oferă studenților un spațiu modern și condiții optime pentru a studia, colabora și lua parte la evenimente educaționale, pe teme despre carieră, tehnologie, inovație, finanțe, sustenabilitate sau antreprenoriat. Propunerea de design a spațiului a pornit de la o analiză a nevoilor reale ale studenților, pe baza cărora holul care leagă amfiteatrele de la etajul al doilea al facultății s-a transformat într-un spațiu prietenos și modern în care studenții să-și poată construi cu încredere viitorul profesional și personal. 

    Prin implementarea proiectului, holul renovat permite accesul studenților către cele 4 amfiteatre și 6 birouri administrative situate la etajul 2 și face legătura printr-o pasarelă între clădirea Virgil Madgearu și clădirea Mihai Eminescu. Capacitatea Hub-ului depășește 100 de utilizatori, toți studenții având acces nelimitat la internet gratuit (WIFI). Inaugurarea BRD HUB în clădirea Academiei de Studii Economice marchează o lungă istorie de colaborare între BRD Groupe Société Générale și ASE, una dintre cele mai importante universități din România. Cele două instituții își reiterează angajamentul de a lucra împreună pentru elevarea nivelului învățământului superior din România și pregătirea următoarelor generații de specialiști prin derularea mai multor programe și proiecte dedicate studenților”. 

    Mădălina Teodorescu, Deputy CEO, BRD Groupe Société Générale: „Prin BRD HUBs ne reafirmăm angajamentul de a investi în educație și de a sprijini tinerii în dezvoltarea lor profesională. Nu este vorba doar despre un spațiu modern de studiu, ci despre un ecosistem educațional care încurajează colaborarea, inovația și conexiunile esențiale cu mediul profesional. Universitățile au un rol esențial în pregătirea viitorilor lideri și specialiști, iar noi, BRD, ne dorim să fim un partener activ în acest proces, oferind studenților resursele și oportunitățile necesare pentru a face tranziția către o carieră de succes.”

    Prof. univ. dr. Nicolae Istudor, rectorul Academiei de Studii Economice: „HUB-ul BRD din clădirea Virgil Madgearu s-a dovedit a fi un proiect foarte bine primit de studenții noștri, aceștia utilizându-l la capacitate maximă. Inaugurarea acestuia marchează un nou pas important în parteneriatul nostru de lungă durată cu BRD, o instituție care joacă un rol esențial în formarea și integrarea viitorilor specialiști din domeniul financiar-bancar. Suntem convinși că această colaborare va continua să genereze valoare atât pentru studenți, cât și pentru mediul economic, consolidând legătura dintre educația academică și cerințele pieței muncii”.

    Rețeaua BRD HUBs oferă studenților „spații moderne, interactive și adaptate nevoilor lor, unde pot studia, colabora și participa la evenimente relevante pentru dezvoltarea profesională.

    Programul include 30 de hub-uri care vor integra laboratoare, amfiteatre și spații multifuncționale în universități din 12 orașe din România. În fiecare an, sute de mii de studenți vor avea acces la biblioteci, zone de coworking și relaxare, într-un mediu gândit pentru studiu confortabil și timp liber petrecut cu eficiență”.

    BRD HUBs sunt considerate „mai mult decât simple spații de învățare. Ele sunt un angajament ferm al BRD pentru educație, inovație și dezvoltarea tinerilor din România. Prin această inițiativă, BRD își propune să ofere studenților nu doar infrastructura necesară pentru un parcurs academic de succes, ci și oportunități concrete de interacțiune cu profesioniști și lideri din industrie. Într-o lume aflată în continuă schimbare, unde cerințele pieței muncii evoluează rapid, este esențial ca universitățile să devină hub-uri de conectare între educație și mediul profesional. BRD HUBs sprijină această tranziție a universităților, oferind studenților acces la resurse relevante, programe educaționale inovatoare și contexte de învățare care îi ajută să-și descopere pasiunile și să-și construiască un viitor solid.

    Universitățile incluse în programul BRD HUBs:

    📍 Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău
    📍 Universitatea Transilvania din Brașov
    📍 Universitatea din București
    📍 Academia de Studii Economice din București
    📍 Universitatea Națională de Știință și Tehnologie „Politehnica” București
    📍 Universitatea Româno-Americană
    📍 Universitatea Tehnică de Construcții din București
    📍 Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” din București
    📍 Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca
    📍 Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca
    📍 Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj-Napoca
    📍 Universitatea din Oradea
    📍 Universitatea Ovidius din Constanța
    📍 Universitatea Maritimă din Constanța
    📍 Universitatea din Craiova
    📍 Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
    📍 Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași
    📍 Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” din Iași
    📍 Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași
    📍 Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești
    📍 Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
    📍 Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava
    📍 Universitatea Politehnica Timișoara
    📍 Universitatea de Vest din Timișoara

    Investiție Sphera Group în primul KFC echipat cu panouri fotovoltaice

    0

    Sphera Franchise Group anunță inaugurarea primei unități din portofoliul său dotate cu panouri fotovoltaice, „în urma unei investiții de aproximativ 1,2 milioane euro. Restaurantul este un KFC de tip Drive Thru, localizat în Galați, și marchează prima deschidere din planul amplu de expansiune al Grupului pentru 2025. 

    Echiparea unui restaurant cu panouri solare reprezintă un nou pas important de sustenabilitate pentru Sphera, după numeroasele demersuri, de la utilizarea exclusiv a ambalajelor din surse responsabile până la iluminatul eficient, exclusiv cu LED, în toată rețeaua Grupului.

    Panourile fotovoltaice din cadrul restaurantului KFC Drive Thru Galați sunt montate pe acoperișul parcării și au o capacitate instalată de 47,5 kW. Compania estimează că vor acoperi aproximativ 50% din necesarul energetic al unității. 

    KFC Drive Thru Galați este amplasat pe Strada Stadionului nr. 1A,  ocupă o suprafață totală de circa 350 mp și dispune de 44 de locuri în interior și 20 pe terasa exterioară. Restaurantul propriu-zis funcționează între orele 08:00 și 23:45, în timp ce serviciile de drive-thru și take-away sunt accesibile 24/7.

    Dotările tehnologice ale restaurantului includ ecrane digitale pentru meniu inclusiv pe linia de drive, și sisteme self-order prin kiosk-uri. Clienții au opțiunea de free-refill pentru băuturile răcoritoare. Aceștia pot plasa comenzi prin diverse canale: direct în restaurant, prin serviciul take-away, la linia de drive-thru sau prin aplicațiile de livrare online.

    Noul restaurant KFC oferă 45 de oportunități de angajare pentru poziții variate, de la Lucrător în Bucătărie și Casier până la funcții de management precum Director Restaurant și Asistent Manager. După primele două luni, remunerația netă va depăși 3.300 lei, sumă ce include salariul de bază, bonuri de masă și diverse stimulente financiare, conform politicilor KFC. Suplimentar, angajații beneficiază de acces nerestricționat la o platformă educațională online cu peste 750 de cursuri destinate dezvoltării atât profesionale, cât și personale.

    KFC Drive Thru Galați este cel de-al doilea restaurant al brandului în orașul Galați și unitatea cu numărul 108 în rețeaua KFC din România”.

    Marian Gogu, director general al KFC România: „În premieră pentru noi, inaugurăm primul restaurant KFC cu panouri fotovoltaice. Este o acțiune care se aliniază strategiei noastre de sustenabilitate, în completarea celorlalte măsuri luate până acum, dar și spiritului inovator al brandului. Cu ajutorul panourilor solare, vom reduce semnificativ consumul de energie din surse externe. Devenim mai eficienți și mai prietenoși cu mediul.”

    Pentru mai multe detalii despre noutăţile pregătite de KFC, accesaţi pagina de Facebook KFC România, pagina de Instagram KFC România, pagina de TikTok KFC România și site-ul www.kfc.ro.     

    Sphera Franchise Group este caracterizat drept „cel mai mare grup din industria de food service din România, deținând companiile care operează în sistem de franciză brandurile KFC, Pizza Hut şi Taco Bell în România și KFC în Chişinău, Republica Moldova și în anumite zone din Italia. Grupul deține peste 170 de restaurante pe cele trei piețe și are aproximativ 5.000 de angajați. Sphera Franchise Group este listată pe Bursa de Valori București din 2017, sub simbolul SFG, fiind singura companie din HoReCa inclusă în indicele principal BET, precum și în MSCI Frontier Markets”.  

    MedLife anunță majorarea limitei de credit cu 50 milioane EUR: „Păstrând o abordare prudentă, fondurile suplimentare urmează a fi utilizate cu precădere pentru finalizarea proiectelor deja demarate, dar și pentru eventuale achiziții”

    0

    MedLife, cea mai mare rețea de servicii medicale private din România și singura companie cu capital românesc din topul operatorilor de servicii medicale private listată la Bursă, anunță autorizarea Consiliului de Administrație (CA) pentru majorarea creditului sindicalizat cu până la 50 milioane EUR, ajungând astfel la un total de 330 milioane EUR.

    Sindicatul de bănci care a semnat majorarea limitei de credit este format din Banca Comercială Română (BCR) – în calitate de coordonator, aranjor principal mandatat, agent de documentație, agent de facilitate și garanții, având totodată rol de finanțator – precum și alte instituții de credit: Raiffeisen Bank, BRD Groupe Société Générale și Banca Transilvania, în calitate de aranjori principali și finanțatori, și ING Bank N.V. Amsterdam Sucursala București, în calitate de finanțator.

    „De la momentul listării și până în prezent, MedLife a fost o companie achizitivă, cu rezultate excelente atât în ceea ce privește achiziția de noi companii, cât și din perspectiva proceselor de integrare aferente acestora. Drept urmare, Grupul a înregistrat creșteri ale cifrei de afaceri de peste 20% în medie în ultimii 5 ani, determinate atât de dezvoltări organice, cât și de achiziții. Anul 2024 a fost unul dedicat consolidării și, în pofida unei creșteri economice mult încetinite la nivel național, am reușit să îmbunătățim performanța financiară și operațională a Grupului, dar și să reducem gradul de îndatorare”, a declarat Mihai Marcu, președinte și CEO al Grupului MedLife

    „Această nouă tranzacție sindicalizată reconfirmă angajamentul nostru de a susține liderii locali care investesc în dezvoltare sustenabilă și extindere internațională. În calitate de aranjor principal, BCR a coordonat structura unui pachet de finanțare flexibil, adaptat nevoilor unui grup aflat într-o etapă accelerată de expansiune. Credem în strategia MedLife și ne bucurăm să contribuim la un proiect relevant pentru viitorul ecosistemului de sănătate din regiune, care face diferența în România, dar și în afara granițelor”, a declarat Raluca Orha, Head of Loan Syndication BCR.

    „Rolul BCR, ca aranjor principal și creditor în această majorare și rearanjare a facilității de credit sindicalizat, reflectă încrederea în viziunea MedLife și parteneriatul nostru de lungă durată. Credem în capacitatea companiei de a scala un model de business performant și în potențialul de a deveni un reper regional în domeniul sănătății. De altfel, finanțarea oferă Grupului MedLife flexibilitatea necesară pentru susținerea expansiunii și ne bucurăm că BCR este un facilitator în dezvoltarea pieței de servicii și infrastructură medicală”, a declarat Alina Cernat, Head of Consumer and Healthcare Department BCR.

    2024 a fost un an dinamic, iar MedLife a mizat pe investiții în noi roboți, diversificare de produse și consolidare prin noi proiecte organice și achiziții la nivel național. Cifra de afaceri consolidată pro-forma a atins peste 2,7 miliarde RON (555 milioane EUR), în creștere cu 25% față de 2023. Astfel, Grupul a devenit prima companie românească din domeniul sănătății private care a depășit o jumătate de miliard de euro cifră de afaceri în 2024. De asemenea, EBITDA pro-forma a ajuns la 412 milioane RON în 2024 în comparație cu 317 milioane RON în anul precedent, ceea ce evidențiază stabilitatea Grupului în privința creșterii profitabilității în 2024. 

    „Păstrând o abordare prudentă, fondurile suplimentare urmează a fi utilizate cu precădere pentru finalizarea proiectelor deja demarate, dar și pentru eventuale achiziții de companii, care ar permite Grupului să mențină tendința curentă de expansiune și de consolidare a pieței de servicii medicale, concomitent cu captarea de profitabilitate suplimentară. Privind în perspectivă, urmează o perioadă în care vom pune mai mult accent pe genetică, nutriție, sport și prevenție în general. Credem cu tărie că aceste domenii țin de medicina viitorului și vom face investiții importante în această direcție”, a declarat Mihai Marcu, președinte și CEO al Grupului MedLife.

    În 2025, prima mutare strategică a Grupului a vizat consolidarea segmentului Corporate, MedLife venind în întâmpinarea angajatorilor cu produse noi, unice pe piață, care îmbină partea de prevenție medicală cu zona de fitness. În paralel cu acest demers, Grupul și-a continuat strategia de expansiune bifând intrarea pe o nouă piață prin achiziția All Clinic din Republica Moldova. 

    În prezent, Grupul MedLife este unul dintre cei mai mari operatori la nivel regional, având deja o prezență activă în trei țări: România, Ungaria și, de curând, Republica Moldova. Pe termen mediu și lung compania își propune să testeze și alte piețe din regiune, noile fonduri accesate fiind o rezervă în acest sens.

    ppc – performanță financiară solidă, cu EBITDA ajustat de 1,8 miliarde de euro în 2024 și distribuirea unui dividend de 0,40 €/acțiune

    0

    Grupul PPC anunță rezultatele financiare ale companiei în 2024, cu o performanță financiară solidă, cu EBITDA ajustat de 1,8 miliarde € în 2024 și distribuirea unui dividend de 0,40 €/acțiune

    Profitabilitate operațională a fost în creștere în 2024, cu EBITDA ajustat ajungând la 1,8 miliarde de euro, un plus de 41% față de 2023. Această îmbunătățire a fost determinată de contribuția mai mare a activităților din Grecia, atât în distribuție, cât și în segmentul integrat de afaceri, precum și de consolidarea operațiunilor din România pentru întregul an, comparativ cu 2023, și de adăugarea Kotsovolos în Grecia.

    Profitul net ajustat s-a situat la 426 milioane de euro în 2024, față de 206 milioane de euro în 2023, iar venitul net ajustat după plata intereselor minoritare a ajuns la 365 milioane de euro, în creștere de la 140 milioane de euro2.

    Poziție financiară solidă, în ciuda creșterii investițiilor. Gradul de îndatorare netă (datoria netă/EBITDA) a fost de 2,8x în 2024, mult sub plafonul autoimpus de 3,5x, cu o datorie netă de 5,1 miliarde de euro la 31.12.2024.

    Compania propune un dividend de 0,40 €/acțiune, în creștere cu 60% față de 2023. PPC continuă distribuirea dividendelor pentru al doilea an consecutiv, Consiliul de Administrație propunând Adunării Generale Anuale un dividend de 0,40 €/acțiune (luând în considerare excluderea acțiunilor proprii achiziționate de companie, care nu sunt eligibile pentru dividend), aliniat pe deplin cu prevederile Planului Strategic pentru perioada 2025 – 2027.

    Georgios Stassis

    Comentând rezultatele financiare, Georgios Stassis, Președinte și CEO al Public Power Corporation S.A., a declarat: „2024 a fost încă un an de performanță solidă pentru PPC, atingând 1,8 miliarde de euro în termeni de EBITDA, ceea ce înseamnă că ne-am dublat practic profitabilitatea operațională în ultimii trei ani, comparativ cu 2021, când a fost realizată majorarea capitalului social. Această creștere s-a reflectat și în rezultatele financiare nete, permițându-ne să creștem distribuția dividendelor la 0,40 de euro pe acțiune pentru 2024.

    În plus, ne-am crescut investițiile la aproximativ 3 miliarde de euro, concentrându-ne în principal pe proiecte de energie regenerabilă și distribuție, în concordanță cu obiectivul nostru de a deveni un jucător de top în domeniul energiei curate și tehnologiei energetice (powertech) în regiunea Europei de Sud-Est. Am crescut semnificativ capacitatea noastră de energie regenerabilă la 6,2 GW și suntem pe drumul cel bun pentru a elimina lignitul până în 2026. În același timp, PPC a redus și mai mult tarifele la electricitate pentru clienții săi în 2024, absorbind volatilitatea prețurilor din piața angro de energie.

    Această performanță demonstrează reziliența modelului nostru integrat, care ne oferă atât stabilitate într-un mediu de piață volatil, cât și oportunități pentru creștere suplimentară. Privind spre viitor, ne bazăm pe acest model pentru a implementa investiții semnificative, respectând obiectivele de rentabilitate stabilite în Planul nostru Strategic, cu scopul de a crea valoare pentru acționarii noștri, clienți și țările în care activăm.”

    Compania reliefează că „investițiile totale au atins 3 miliarde de euro, înregistrând o creștere semnificativă în activitățile de distribuție și RES, în conformitate cu planul PPC de a majora ponderea energiei curate în mixul său de producție și de a îmbunătăți și digitaliza rețelele de distribuție. Cea mai mare parte a acestor investiții sunt destinate dezvoltării, aproximativ 85% din total fiind alocate pentru RES, producție flexibilă și distribuția energiei electrice.

    Capacitatea instalată în RES a ajuns la 5,5 GW la sfârșitul anului 2024, față de 4,6 GW în 2023, atingând în prezent 6,2 GW odată cu finalizarea unor proiecte totalizând 0,7 GW. Se preconizează o creștere semnificativă a capacității instalate în RES în trimestrele următoare, având în vedere că există deja un portofoliu de proiecte de 3,7 GW aflate în construcție, în faza de pregătire pentru construcție sau în etapa de licitație.

    Producția pe bază de lignit a scăzut cu aproximativ 28% în 2024 față de 2023, ajungând la 3,2 TWh, ceea ce reprezintă 15% din producția totală a PPC. Pe de altă parte, producția din surse regenerabile (RES) a înregistrat o ușoară creștere față de anul precedent, în ciuda unei producții hidroenergetice reduse din cauza afluxului mai scăzut de apă în rezervoare, atingând 6,2 TWh, echivalent cu 29% din producția totală de energie a PPC. Drept urmare, intensitatea emisiilor de CO₂ (Scope 1) a scăzut cu 2% comparativ cu 2023.

    Eforturile PPC pentru un portofoliu mai curat și mai flexibil de centrale electrice sunt reflectate și în scorul CDP, care a crescut pentru al doilea an consecutiv cu un nivel, ajungând la B. De asemenea, includerea PPC în indicele FTSE4Good al Bursei de Valori din Londra a reprezentat un reper important. În plus, în 2024, inițiativa Science Based Targets (SBTi) a certificat validitatea obiectivelor PPC pe termen scurt și lung privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, confirmând că aceste obiective sunt pe deplin aliniate cu ținta de 1,5°C stabilită prin Acordul de la Paris și cu obiectivul de a atinge emisii nete zero pe întregul lanț valoric până în 2040.

    Totodată, PPC și-a îmbunătățit ratingul în ESG Transparency Score al indicelui ATHEX ESG, obținând un scor pozitiv de 91% în urma unei analize extinse a mai multor criterii din pilonii Mediu – Social – Guvernanță. Acest scor plasează PPC printre companiile de top din piața grecească în ceea ce privește performanța ESG.”

    Analiză pe segmente de business

    Activitatea de retail

    Cererea de energie electrică a crescut atât în Grecia, cât și în România, cu 5,4% și, respectiv, 4,2% față de 2023, fiind determinată în principal de vremea mai caldă, în special în lunile de vară.

    Cota medie de piață a PPC în retailul de energie din Grecia a înregistrat o scădere la 51% în 2024, față de 57% în anul precedent, în principal din cauza reducerii ponderii în segmentul clienților de Înaltă Tensiune, ca urmare a expirării contractelor fixe istorice. În Sistemul Interconectat, cota de piață aferentă a scăzut la 52% în decembrie 2024 (de la 56% în decembrie 2023), iar cota medie de piață pe tip de tensiune a fost de 20,5% (de la 48%) pentru Înaltă Tensiune, 40,7% (față de 40,7%) pentru Medie Tensiune și 62,4% (de la 63,2%) pentru Joasă Tensiune.

    În România, cota medie de piață a PPC în vânzările de energie electrică a fost de 16%.

    Activitatea de generare

    În producția de energie electrică, cota medie de piață a PPC în Grecia a scăzut la 34% în 2024, față de 40% în 2023. Aceasta a fost determinată de scăderea producției pe bază de lignit, pe măsură ce PPC progresează cu planul său de a elimina cărbunele până în 2026. În România, cota medie de piață a PPC în producția din surse regenerabile de energie (vânt/soare) a crescut la 16%, față de 14% în 2023.

    Îmbunătățirea mixului de producție se reflectă în îmbunătățirea intensității emisiilor de CO2, care a scăzut la 0,49 tone pe MWh generat, față de 0,50 tone pe MWh generat în 2023.

    Activitatea de distribuție

    O mare parte din investițiile PPC au fost direcționate către modernizarea și digitalizarea rețelelor de distribuție din Grecia și România. Mai exact, investițiile au ajuns la 1 miliard de euro în 2024, contribuind la creșterea bazei de active reglementate (RAB) la 4,9 miliarde de euro (+0,6 miliarde de euro).

    Creșterea semnificativă a investițiilor din ultimii ani a contribuit la îmbunătățirea indicilor de fiabilitate în ambele țări, cu SAIDI scăzând la 132 de minute (față de 134 de minute) în Grecia și la 82 de minute (față de 90 de minute) în România. SAIFI s-a diminuat în Grecia la 1,7 (față de 1,8), iar în România a ajuns la 2,3 (față de 2,5).

    Integrarea energiei regenerabile în rețelele noastre de distribuție din Grecia și România continuă într-un ritm bun în 2024, pentru instalații mai mici per client și pentru autoconsumul acestora.

    Telco

    S-au înregistrat progrese semnificative în ceea ce privește implementarea Fiber-To-The-Home, care a atins 650 000 de gospodării/companii până în decembrie 2024, marcând o creștere de ordinul a 360% față de 2023. Implementarea cu succes actuală pune bazele atingerii obiectivului de acoperire de 3 milioane de gospodării și companii până la sfârșitul anului 2030.

    E-mobilitate

    În domeniul e-mobilității, PPC rămâne lider pe piața din Grecia, cu o cotă de 37% din punctele publice de încărcare în 2024. PPC este activă în domeniul e-mobilității și în România, având un număr total de aproximativ 3.100 de puncte de încărcare la sfârșitul anului 2024 în ambele țări, în creștere cu 29% față de 2023.

    Grupul Hidroelectrica – Profit net în scădere cu 35%, de la 6.365 milioane lei la 4.128 milioane lei în 2024

    0

    Grupul Hidroelectrica înregistrează rezultate operaționale și financiare în scădere pentru anul 2024, față de anul 2023, influențate semnificativ de condițiile hidrologice mai puțin favorabile, conducând la o producție hidroenergetică redusă față de anul precedent și afectând volumul total de energie disponibil pentru comercializare.

    Producția de energie electrică neta a scăzut cu 21% față de anul 2023. Veniturile au scăzut cu 25% față de anul 2023. Marja operațională a fost de 50%, în scădere cu 15% față de anul 2023, marja netă a ajuns la valoarea de 45%, în scădere cu 14% față de anul 2023. Profitul net a fost în scădere cu 35%, de la 6.365 milioane RON la 4.128 milioane lei. Rezultatul pe acțiune a fost și el în scădere cu 35%, de la 14,17 RON/ acțiune la 9,18 RON/ acțiune.

    Principalele rezultate financiare ale Grupului Hidroelectrica în 2024 sunt:

    Hidroelectrica
    ©Hidroelectrica

    Performanța Grupului s-a menținut în linie cu obiectivele stabilite în bugetul aprobat pentru anul 2024, cu o ajustare marginală față de estimări. Marja operațională și marja netă ale Grupului s-au redus cu 15%, respectiv 14% fata de anul 2023, în principal ca urmare a diminuării cantității de energie electrică vândută și prețurilor de vânzare a energiei electrice.

    Rezultatele obținute în anul 2024 reflectă așteptările stabilite în Bugetul aprobat pentru anul 2024, situându-se ușor in scădere fata de acestea ca urmare a unei hidrologii sub așteptări.

    În ciuda provocărilor din 2024, Hidroelectrica a continuat să exploreze oportunitățile de dezvoltare pe piața energiei regenerabile, inclusiv în vederea achizițiilor de participații și dezvoltarea unor capacități noi de producție de energie electrică din surse regenerabile. Compania își menține angajamentul de a fi 100% verde și va continua să se concentreze pe investiții în proiecte unde rentabilitatea depășește costul capitalului.

    Totodată, conducerea companiei propune spre aprobarea AGA repartizarea profitului și un dividend brut în valoare totală de 4.043.229.023 RON, cu un dividend brut pe acțiune de 8,988897 RON.

    „Continuăm să explorăm oportunitățile în vederea achizițiilor de capacități regenerabile și de stocare. În 2024, am realizat investiții în valoare de 600 milioane RON și am semnat contractul de retehnologizare a centralei Vidraru (188 milioane EUR). Privind spre 2025, ne-am asumat un buget ambițios de 1,7 miliarde RON, menținând ritmul alert al investițiilor”, a declarat Karoly Borbely, CEO al Hidroelectrica.


    Hidroelectrica a publicat pe website-ul companiei, www.hidroelectrica.ro, secțiunea Adunarea Generală a Acționarilor – AGA 2025 – materialele aferente ședinței Ordinare Anuale a Acționarilor companiei din data de 29 aprilie 2025, care includ  Raportul Anual pentru anul 2024 și situațiile financiare individuale și consolidate pentru exercițiul financiar încheiat la data de 31 decembrie 2024. 

    Hidroelectrica este cel mai mare producător de energie verde din România și furnizează servicii tehnologice pentru Sistemul Energetic Național. Compania, esențială pentru un sector strategic, cu implicații în siguranța națională, operează 188 centrale cu o capacitate hidroenergetică de 6,3 GW și – în plus, deține un parc eolian la Crucea, cu o putere instalată de 108 MW. 

    De asemenea, compania deține – conform raportului ANRE din luna decembrie 2024, o cotă de de 14,66% pe segmentul concurențial al pieței de furnizare a energiei electrice. 

    București, Cluj-Napoca, Brașov și Timișoara sunt orașele cu cele mai mari salarii din țară

    0

    Conform platformei de joburi eJobs, primul trimestru al anului se încheie cu peste 50.000 de joburi postate de angajatori și aproape 3 milioane de aplicări. În timp ce, raportat la numărul de joburi și de aplicări, se înregistrează o plafonare comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, în ceea ce privește numărul de candidați nou intrați în platformă, se observă o creștere de 20% versus primele trei luni ale lui 2024.

    „Este un moment în care piața se află într-o zonă de echilibru din punctul de vedere al joburilor, dar foarte activă atunci când vine vorba despre candidați care prospectează toate oportunitățile disponibile în această perioadă. Două elemente importante pentru cei aflați în căutare de job sunt stabilitatea și salariile oferite de angajatori”, spune Roxana Drăghici, Head of Sales în cadrul eJobs, cea mai mare platformă de recrutare online din România.

    Potrivit satelor Salario, comparatorul salarial al eJobs, cele mai mari salarii în primul trimestru au fost încasate de angajații din București, unde media netă salarială, pentru toate domeniile de activitate și toate nivelurile de experiență a fost de 5.500 de lei net pe lună. 5.000 de lei a fost media salarială pentru Cluj, al doilea cel mai bine poziționat județ pe harta salariilor din România. Urmează Brașovul, cu o medie de 4.700 de lei, Timiș, cu 4.600 de lei și Iași, cu 4.400 de lei.  Cele mai mici salarii, în schimb, au fost raportate de angajații din Giurgiu (3.520 de lei), Vrancea (3.700 de lei), Covasna (3.800 de lei), Gorj (3.850 de lei) sau Tulcea (4.000 de lei). 

    Într-un clasament al domeniilor în care se câștigă cele mai mari salarii, pe primul loc se află în continuare IT-ul, cu o medie de 7.500 de lei net, pe lună. Pe locul al doilea se plasează industria de petrol și gaze, cu o medie netă de 6.000 de lei lunar. Specialiștii în construcții și instalații reprezintă unul dintre cele mai căutate segmente de candidați.

    „Deficitul din acest sector îi determină pe angajatori să vină cu oferte salariale competitive astfel încât să poată recruta și fideliza angajații, iar acest tip de reacție la lipsa de personal din piața a dus la creșterea mediei salariale din domeniu. Astăzi, construcțiile și instalațiile sunt al treilea cel mai bine plătit sector, potrivit datelor Salario, cu o medie netă de 5.500 de lei, lunar. Această medie include atât salariile specialiștilor, cât și pe cele ale muncitorilor calificați și necalificați, cu sau fără experiență”, explică Roxana Drăghici. 

    Inginerii reprezintă o altă categorie de candidați foarte căutați de angajatori și care se califică în prima jumătate a clasamentului salariilor, cu medie aferentă domeniului de 5.400 de lei. 5.300 este media în audit / consultanță și 5.000 de lei în servicii financiare. 

    Pe de altă parte, cele mai mici medii salariale sunt înregistrate în domeniile în care cea mai mare parte a angajaților sunt din zona entry-level. Sunt incluse aici industria textilă (3.500 de lei), saloanele și clinicile de înfrumusețare (3.700 de lei), retailul (3.750 de lei) ori call-center / BPO (3.900 de lei).

    „Chiar dacă se situează în partea de jos a ierarhiei salariale, faptul că scot în piață un număr foarte mare de joburi face ca retailul și sectorul de call-center / BPO sa fie două dintre domeniile care atrag și cele mai multe aplicări. În acest sens, în primul trimestru al anului, retailul a fost domeniul care a strâns cele mai multe aplicări (900.000), iar call-center / BPO s-a aflat pe locul al treilea, cu 350.000 de aplicări”, punctează Roxana Drăghici.

    Cel mai mult au aplicat candidații entry level (0-2 ani de experiență) și mid level (2-5 ani de experiență), iar, din punctul de vedere al segmentului de vârstă din care fac parte, cei mai activi au fost cei din grupul 25-35 de ani și cei cu vârsta între 18 și 24 de ani.