Nestlé și UNESCO anunțăoportunitatea unor burse pentru tineri, pe durata a șase luni de formare și mentorat cu experți ai celor doi parteneri inițiatori dacă aplică și sunt admiși la inițiativa Global Youth Grant Scheme intitulată „Youth Impact – because You Matter”, cu accent pe durabilitatea mediului și acțiunea climatică: „În cadrul acestui proiect, 100 de burse în valoare de 8.500 USD fiecare sunt disponibile la nivel global, respectiv câte 20 fiind desemnate pentru fiecare regiune UNESCO: Africa, Regiunea Arabă, Asia și Pacific, Europa și America de Nord și America Latină și Caraibe.
În 2023, UNESCO a lansat Schema globală de granturi pentru tineret și un cont special asociat cu mai mulți donatori, pentru le a oferi tinerilor resursele și abilitățile de care au nevoie pentru a dezvolta și implementa soluții inovatoare și pentru a obține un impact social pozitiv în comunitățile lor.
Nestlé și UNESCO sprijină prin această schemă de granturi 100 de tineri din toate regiunile lumii, având ca scop sprijinirea tinerilor pentru a-și ajuta comunitățile prin acțiuni climatice și inițiative de durabilitate a mediului.
Pentru a aplica, candidații trebuie să trimită la acest link propunerea de proiect înainte de 8 aprilie 2025, ora 23:59 CET! Cererile depuse după acest termen nu vor fi luate în considerare.
YOUTH IMPACT – BECAUSE YOU MATTER – Pentru sustenabilitatea mediului și acțiunea climatică este o inițiativă condusă de UNESCO în colaborare cu Nestlé, susținută de Platforma Nestlé de antreprenoriat pentru tineret. Acesta urmărește să sprijine tinerii să-și ajute comunitățile prin acțiuni climatice și inițiative de durabilitate a mediului, oferindu-le resursele și abilitățile necesare pentru a-și implementa proiectele inovatoare”.
Laurent Freixe, CEO Nestlé: „O viitoare forță de muncă înalt calificată și o aprovizionare mai sustenabilă cu materii prime sunt esențiale pentru succesul pe termen lung al Nestlé. Ne confruntăm cu provocarea de a hrăni o populație în creștere, în timp ce abordăm cauza și efectul schimbărilor climatice. Acestea sunt provocări critice care necesită acțiuni decisive. De aceea, sprijinim tinerii factori de schimbare în rezolvarea acestora.”
Organizatorii programului anunță că „Youth Impact: Why You Matter va oferi beneficiarilor de granturi traininguri și programe de mentorat, care sunt adaptate nevoilor și priorităților lor. Aceste cursuri vor fi dezvoltate parțial de Platforma de antreprenoriat pentru tineret (YEP) a Nestlé, care va servi și ca centru prin programul de șase luni de consolidare a capacităților.
Programul se aliniază cu inițiativa mai amplă Nestlé Needs Youth, care a ajutat zece milioane de tineri să acceseze oportunități economice în ultimul deceniu. De asemenea, întărește angajamentul pe termen lung al companiei față de tineret, ca parte a strategiei sale reînnoite, care include sprijin pentru tineri pentru a-și dezvolta competențe pregătite pentru viitor până în 2030, pentru a încuraja următoarea generație de angajați, antreprenori agricoli și antreprenori din domeniul alimentar”.
Compania Kaufland anunță lansarea campaniei „Supereroii FRESH”, dedicate copiilor, „care transformă alimentația sănătoasă într-o aventură plină de imaginație. Proiectul se desfășoară simultan în toate magazinele Kaufland din România și Republica Moldova, și promovează consumul de fructe și legume proaspete, punând la dispoziție o selecție de peste 270 de produse disponibile în magazinele din România, respectiv peste 130 de produse disponibile în magazinele din Republica Moldova.
În cadrul campaniei, cei mici sunt invitați să pătrundă într-o lume fantastică alături de supereroii Broccolius, Măruș, Carrota și Cireșica și să afle, într-un mod interactiv, bucuria de a face alegeri sănătoase și fresh. Prin consumul zilnic de fructe și legume proaspete, copiii descoperă superputerile care vin din prospețime și devin susținători ai unui stil de viață sănătos încă de la cele mai fragede vârste”.
Alina Golopența, director de marketing, Kaufland România și Republica Moldova. „Am creat o experiență completă, atât în magazine, cât și în mediul digital, pentru ca cei mici să se bucure de o aventură care ne dorim să îi inspire să aleagă fructe și legume proaspete. Superputerea vine din prospețime, iar prin această campanie îi ajutăm să o descopere într-un mod care îi apropie de alegeri mai bune. Supereroii FRESH vorbește pe limba copiilor – prin joacă, culoare și personaje în care se pot regăsi cu ușurință.”
Campania, subliniază organizatorii ei, „este susținută printr-o comunicare amplă, vizibilă în toate mediile relevante – de la activări speciale în magazine și apariții în catalogul săptămânal Kaufland, până la conținut digital pe canalele proprii, inclusiv site-ul companiei, pagina de Facebook și canalul de YouTube Kaufland România, precum și în cadrul unor evenimente de specialitate. Materialele vizuale și decorurile tematice transformă fiecare vizită în magazin într-o experiență interactivă și distractivă pentru cei mici”.
Kaufland accentuează că, prin această inițiativă, „continuă să promoveze un stil de viață echilibrat, aducând prospețimea mai aproape de toate generațiile – într-un mod educativ, creativ și distractiv. Campania are un rol educațional și va fi comunicată pe parcursul anului, pentru a sprijini constant formarea unor obiceiuri alimentare sănătoase încă din copilărie”.
Kaufland reamintește că „se numără printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu peste 1.550 de magazine în 8 țări, peste 155.000 de angajați și o rețea de 190 de magazine în România. În 2024, Kaufland România a primit pentru a șasea oară certificarea Best Buy Award, care atestă că este lanțul de magazine cu cel mai bun raport calitate – preț de pe piața locală. Kaufland deține și distincția Customers’ Friend pentru compania cu cele mai bune servicii pentru clienți, acordată de Institutul internațional ICERTIAS, în urma unei analize de piață. Obiectivul nostru este să aplicăm cele mai inovatoare tehnologii în domeniul retail, astfel încât clienții să se bucure de produse proaspete, la cel mai bun raport calitate-preț, prin promovarea sustenabilității și a produselor locale. Pentru mai multe informaţii, vizitaţi www.kaufland.ro
Kaufland angajează persoane cu dizabilități la nivel național. Cei interesați pot aplica online, pe cariere.kaufland.ro, unde este disponibilă lista posturilor vacante, prin e-mail la cariere@kaufland.ro sau la numărul de telefon 021.9132”.
Cel mai recent studiu derulat de EY România pe tema accesării stimulentelor fiscale de către companiile din România relevă o serie de aspecte interesante și cel puțin o situație surprinzătoare: peste două treimi dintre companiile românești intervievate (69%) au declarat că nu sunt hotărâte să acceseze aceste oportunităţi.
Scopul studiului a fost nu doar acela de a avea o analiză obiectivă a acestei chestiuni, ci și de a identifica principalele probleme pe care le au companiile atunci când decid să utilizeze facilitățile oferite de statul român. Deși aceste facilități, dacă sunt adoptate, ar putea stimula activitatea economică și le-ar aduce avantaje competitive într-un context în care competitivitatea și eforturile de menținere pe piață sunt din ce în ce mai mari, companiile românești nu sunt încă foarte deschise în a accesa facilitățile fiscale prevăzute în legislație, comparativ cu firmele din Polonia sau Ungaria, de exemplu. Totuși, există speranțe că situaţia se va îmbunătăți, mai ales datorită faptului că există o serie de proceduri disponibile.
Pentru a vedea care sunt cauzele pentru care companiile românești sunt reticente în accesarea beneficiilor fiscale și accesul la sursele de finanțare, acestea au fost invitate să aprecieze cât de facil consideră acest proces.
Aproape jumătate dintre companii (42%) au indicat că este necesar să prioritizeze obligațiile fiscale comparativ cu alte inițiative, în timp ce pentru 37% dintre respondenţi accesarea surselor de finanțare este ușoară, având lichidități care să acopere obligațiile datorate. Peste o cincime (21%) dintre participanții la sondaj au apreciat că acest demers este unul dificil, chiar „o mare provocare”.
Majoritatea companiilor participante la sondaj (64%) au declarat că sunt familiarizate cu beneficiile fiscale disponibile, ceea ce este îmbucurător. Cu toate acestea, peste o treime dintre companii (36%) au afirmat că nu sunt informate cu privire la aceste beneficii fiscale, ceea ce denotă faptul că există încă oportunităţi de a identifica avantaje ce pot reduce povara fiscală.
Conform rezultatelor studiului, cele mai accesate beneficii au fost, în ordine: reducerea impozitului pe profit în baza OUG 153 pentru societățile capitalizate (indicat de 36% dintre respondenți), beneficiile salariale cu tratament fiscal preferențial (33%) și scutirea de impozit a profitului reinvestit (32%). Au urmat, cu procente între 26% și 3%, alte facilități, precum: plata TVA la import prin taxare inversă, ajustarea TVA pentru creanțe neîncasate, amortizarea accelerată, grupul de TVA, obținerea de sume suplimentare de la buget, facilități fiscale pentru angajați, deducerea suplimentară a cheltuielilor de cercetare-dezvoltare, Stock Option Plan (SOP), consolidarea fiscală în sfera impozitului pe profit, accelerarea recuperării sumelor din FNUASS, ajustarea TVA aferentă taxei claw-back.
„Deși, începând cu luna ianuarie 2025, facilitățile fiscale au fost semnificativ reduse la nivelul angajaților, observăm un interes crescut al contribuabililor să-și mențină angajații motivați prin accesarea facilităților existente, respectiv cele pentru cercetare-dezvoltare și Stock Option Plan. În mod specific, angajatorii din domeniul IT sunt atenți la cum pot să facă tranziția către aplicarea facilităților din zona de cercetare-dezvoltare, pentru a diminua impactul eliminării facilității fiscale pentru angajați”, a explicat Crina Onuț, Manager, People Advisory Services Tax, EY România.
Latura surprinzătoare pe care o relevă această întrebare este ponderea celor care au indicat faptul că nu aveau cunoștință, dar sunt interesați de accesarea beneficiilor: 29% dintre intervievați, la care se adaugă încă 3% care au spus clar că nu au accesat și nici nu sunt interesați de beneficiile fiscale.
„Ce ați dori să obțineți prinaccesarea unui beneficiu fiscal?” a fost întrebarea la care aproape aproape trei sferturi (73%) dintre respondenți au declarat că vizează motivarea și reținerea angajaților în companie, următoarele obiective vizate fiind, în ordine, scăderea impactului taxelor și impozitelor şi îmbunătăţirea fluxului de numerar, cu 66% dintre răspunsuri, îmbunătățirea indicatorilor financiari – 58% și dobândă pentru sumele primite cu întârziere – 36%.
Surprinzător însă, majoritatea respondenților (69%) au menţionat că sunt indecişi în privința accesării stimulentelor fiscale, în timp ce 7% dintre respondenți au răspuns cu un „nu”categoric, deci nu vor accesa aceste beneficii.
Rezultatele studiului arată că mai mult de jumătate (55%) dintre respondenţi nu au avut dificultăți în accesarea beneficiilor fiscale pentru care au aplicat. Totuși, 35% consideră că prevederile legislative sunt neclare, existând şi companii încă neîncrezătoare în condițiile cerute de legislație pentru a apela la beneficiile fiscale (8%).
„Sperăm că reticența companiilor de a accesa stimulentele fiscale din România va dispărea în timp și situația se va îmbunătăți, mai ales în sfera aplicării facilității de cercetare-dezvoltare, unde există la acest moment o procedură clară disponibilă și chiar în prezent se lucrează inclusiv la armonizarea mecanismului de acordare a facilității pentru a fi în linie cu reglementările impozitului minim global – pilon II. Acest aspect arată că autoritățile fiscale doresc încurajarea și susținerea activităților de cercetare-dezvoltare”, explică Teona Braia, Manager, Departamentul Impozite Directe, EY România.
Pentru companiile care au declarat că au accesat beneficii, întrebarea a fost pentru ce beneficiu au optat cel puțin o dată, cele mai multe răspunsuri, peste o treime din total (33%), îndreptându-se spre „Beneficii salariale cu tratament fiscal preferințial”, apoi „Facilități fiscale pentru angajați”, cu 11% dintre răspunsuri, și varianta „Stock Option Plan (SOP)”, cu 10%.
Se observă și un interes crescut pentru aplicarea facilităţilor din sfera de cercetare-dezvoltare, unde aproximativ 26% dintre companiile intervievate au declarat că doresc și intenționează să o aplice, ceea ce era de aşteptat având în vedere contextul actual unde nu mai există facilităţile din zona de IT pentru angajaţi.
„Facilitățile fiscale nu sunt doar utile, ci și generatoare de avantaje competitive, iar România se află pe un trend ascendent în domeniul facilităților fiscale și al finanțării nerambursabile. Stimulentele fiscale pentru cercetare-dezvoltare pot reduce povara fiscală și pot sprijini investițiile în inovare. Este esențial ca firmele să exploreze aceste facilități pentru a maximiza beneficiile fiscale și a rămâne competitive”, a concluzionat Andra Cașu, Partener, Liderul Departamentului Impozite Directe EY România.
Concluziile studiului EY România arată că, deși facilitățile fiscale oferite de statul român pot stimula activitatea economică și pot aduce avantaje competitive, companiile românești nu sunt încă foarte deschise în a le accesa. Principalul motiv pentru reticența companiilor este şi percepția că accesarea facilităţilor fiscale sau a surselor de finanțare este dificilă. Totuși, există speranțe că situația se va îmbunătăți, mai ales datorită procedurilor care sunt disponibile chiar dacă nu într-o formă perfectă. Este esențial ca firmele să exploreze facilitățile fiscale disponibile pentru a maximiza beneficiile și a rămâne competitive.
Lidl anunță deschiderea la 27 martie a două magazine, în municipiul Iași și în comuna Berceni: „Magazinul Lidl din municipiul Iași se află pe Aleea Tudor Neculai, Nr. 50, are o suprafață de vânzare de peste 1.400 m² și dispune de 102 locuri de parcare. Noul magazin Lidl din comuna Berceni, județul Ilfov, situat pe Bulevardul 1 Mai, nr. 55B, are o suprafață de vânzare de peste 1.400 m² și oferă clienților săi 109 de locuri de parcare. Orarul de funcționare al magazinelor va fi de luni până sâmbătă între 07:00 și 22:00, iar duminică între 08:00 și 20:00. Odată cu inaugurarea acestor magazine, s-au creat peste 50 de noi locuri de muncă”.
Lidl subliniază că, „prin utilizarea unor tehnologii avansate din domeniul construcțiilor şi în conformitate cu normele de protecție a mediului, noile magazine Lidl din Iași și Berceni dispun de soluții și tehnologii moderne, care asigură standarde înalte de eficiență energetică. Printre acestea se numără sistemul de iluminat LED, cu senzor de prezență și sistemele de recuperare a căldurii integrate în instalațiile de climatizare.
Inaugurarea celor două magazine Lidl din Iași și Berceni continuă strategia companiei de a oferi zilnic românilor produse de cea mai bună calitate la cel mai bun preț, într-o largă varietate de sortimente. Lidl România reușește să respecte această misiune investind constant în sustenabilitate, la baza acțiunilor companiei stând eficiența și demersurile de dezvoltare durabilă. În plus, Lidl promovează cu consecvență colaborarea cu producătorii locali, multe dintre mărcile de calitate comercializate în rețea fiind produse în România”.
Secom® Healthcare Group, cea mai cunoscută companie de suplimente alimentare* și lider de autoritate în soluții de medicină integrativă din România, a înregistrat în 2024 o cifră de afaceri de 40,8 milioane de euro, marcând o creștere de 13% față de anul anterior. Pentru 2025, compania anunță investiții de peste 6,5 milioane de euro în extinderea operațiunilor sale.
Categoriile de produse care au contribuit semnificativ la majorarea cifrei de afaceri a Secom® Healthcare Group în 2024 includ suplimentele pentru susținerea memoriei și concentrării, precum și cele destinate imunității adulților. D
Conform studiului Brand Tracker derulat în 2024 de compania de cercetare AHA Moments, 1 din 4 consumatori menționează spontan Secom® ca cea mai cunoscută companie de suplimente alimentare din România*. În plus, pentru al treilea an consecutiv, compania a înregistrat cea mai mare rată de retenție din categorie, 66%*, 7 din 10 consumatori* rămânând fideli produselor Secom®. Mai mult decât atât, potrivit studiului IQVIA Recall Test derulat anul trecut, 43% din medici și farmaciști au declarat că apreciază Secom drept lider în calitate**.
„Traversăm un context geopolitic dificil, dar suntem o companie antreprenorială cu peste 20 de ani de experiență și un angajament puternic față de responsabilitatea socială și dezvoltarea sustenabilă. Vom rămâne vigilenți și adaptabili, continuând să investim, să sprijinim economia românească și să contribuim la sănătatea oamenilor, atât în România, cât și în afara granițelor. Încrederea consumatorilor și recunoașterea noastră ca lider în calitate din partea comunității medicale ne motivează să menținem cele mai înalte standarde și să oferim în continuare produse și servicii premium.” declară Lucia Costea, cofondator și CEO Secom® Healthcare Group.
* Conform studiului Brand Tracker realizat de AHA Moments, octombrie 2024.
**Potrivit studiului IQVIA Recall Test, octombrie 2024 portofoliul de produse și servicii premium destinate atât adulților, cât și copiilor, sprijinind astfel familiile moderne în adoptarea unui stil de viață sănătos.
Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București organizează Business Breakfastul la Palatul CCIB cu tema „Inovație și sustenabilitate – Cum transformăm cerințele ESGîn avantaje competitive?” miercuri, 9 aprilie 2025 la Palatul CCIB, între orele 9:30-11:30.
Într-un peisaj economic în continuă schimbare, adoptarea principiilor ESG (Environmental, Social, Governance) nu mai reprezintă doar o obligație de conformitate, ci și o oportunitate strategică pentru companii de a atrage investitori, clienți și parteneri.
Evenimentul Business Breakfast organizat de CCIB își propune să aducă în prim-plan soluții concrete pentru integrarea sustenabilității în strategiile de afaceri, creșterea eficienței operaționale și optimizarea proceselor financiare prin prisma cerințelor ESG.
Teme de discuție:
Politici publice și reglementări pentru tranziția verde: Subvenții pentru energia regenerabilă, stimulente pentru economia circulară și facilități fiscale ESG, cu impact asupra costurilor și competitivității.
Strategii corporative pentru tranziția energetică: Planuri de neutralitate climatică, integrarea surselor regenerabile și optimizarea costurilor, alături de reducerea amprentei de carbon pentru un brand sustenabil.
ESG și parteneriate public-private: Mecanisme de sprijin guvernamental, colaborarea companiilor cu instituțiile publice și exemple de implementare reușită a strategiilor sustenabile.
Finanțare verde și investiții sustenabile: Acces la obligațiuni verzi și fonduri ESG, transparență pentru evitarea greenwashing-ului și impactul CSRD asupra strategiilor financiare.
Educație și leadership sustenabil: Formarea liderilor ESG și integrarea sustenabilității în procesele decizionale pentru performanță economică și responsabilitate socială.
De ce să participi?
Networking cu lideri de afaceri, investitori și experți ESG
Informații aplicabile despre reglementările europene și naționale
Studii de caz relevante din mediul de afaceri
Identificarea oportunităților de finanțare verde pentru dezvoltarea afacerii
Strategii practice pentru creșterea competitivității prin ESG
Invitați speciali
Evenimentul va aduce împreună factori de decizie din sectorul privat și public, experți ESG, reprezentanți ai instituțiilor financiare și ai mediului academic. Lista completă a speakerilor va fi anunțată în curând.
Business Breakfast CCIB – un format interactiv și eficient
Informații aplicabile, prezentate într-un cadru informal
Întâlniri directe cu decidenți și specialiști din domeniu
Taxă de participare: Gratuit pentru un reprezentant al firmelor membre CCIB 50% reducere pentru al doilea participant din partea firmelor membre CCIB 200 lei + TVA pentru firmele nemembre CCIB Plata se face în contul: RO61BRDE441SV51068924410 (BRD Sucursala Unirea) Beneficiar: Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București CUI: RO17823540 Mențiune: „Business Breakfast – 9 aprilie 2025”
Dedeman, cel mai mare retailer de bricolaj din România, a achiziționat recent un teren de aproximativ 6 hectare în apropierea Vămii Giurgiu, la granița cu Bulgaria, într-o tranzacție intermediată de compania de consultanță imobiliară Colliers. Prin această investiție strategică, Dedeman își va extinde rețeaua de magazine, ajungând în ultimul județ din țară în care nu era prezent.
„Terenul beneficiază deja de documentație de urbanism aprobată pentru utilizare comercială, ceea ce permite demararea rapidă a lucrărilor pentru viitorul magazin Dedeman. Prin această achiziție, Giurgiu devine ultimul județ integrat în rețeaua retailerului, completând extinderea Dedeman la nivel național. Tranzacția reflectă dinamica pieței imobiliare, în special în sectorul de retail, care a accelerat semnificativ, susținut de consumul în creștere”, explică Sînziana Oprea, Director Land Agency la Colliers România.
Tranzacțiile cu terenuri destinate proiectelor de retail au reprezentat, în 2024, circa 20% din volumul total al pieței, care s-a apropiat de pragul de 450 de milioane de euro înregistrat în anul anterior, în ciuda unui climat economic și politic marcat de incertitudine, potrivit raportului anual publicat de Colliers. Consultanții Colliers observă că retailerii au continuat să se concentreze pe consolidare și extindere, încheind acorduri de lungă durată și vizând în special zonele rămase neacoperite.
Oferta de terenuri rămâne variată, iar proprietățile bine poziționate și cu documentații de urbanism aprobate se tranzacționează rapid, menținându-și valoarea fără ajustări semnificative de preț.
„În acest context, dezvoltatorii de retail își continuă expansiunea, investind atât în parcuri comerciale de dimensiuni variate, în funcție de potențialul locației acoperite, cât și în magazine stand-alone operate de marii jucători din industrie. Pe lângă acestea, terenurile de mari dimensiuni, potrivite pentru proiecte mixte, în care de cele mai multe ori regăsim și o componentă comercială, continuă să joace un rol important în dinamica pieței”, completează Sînziana Oprea, Director Land Agency la Colliers România.
Un număr de 12 companii, cu 12 proiecte distincte, și o valoare totală de investiții de circa 1,5miliarde RON (peste 300 mil. EUR) se află pe lista societăților comerciale ce vor beneficia de sprijin nerambursabil anul acesta prin programul ”InvestALIM”, ediția 2023,potrivit REI, grup de companii specializat în atragerea de fonduri europene și ajutoare de stat.
Cinci proiecte din totalul celor 12 care au primit Acord în 2025 au fost pregătite cu succes de echipa REI, suma investițiilor ridicându-se la circa 700 milioane RON.
Valoarea totală a ajutorului de stat solicitat de cele 12 companii se ridică la peste 860 milioane RON (peste 170 milioane euro), cu un sprijin nerambursabil mediu de circa 60% din valoarea totală de investiții a proiectelor depuse și admise spre finanțare.
Printre solicitanții eligibili[1] care au depus proiecte prin programul „InvestALIM” se numără societățile Dorostol Trade S.R.L., Global Grain International S.R.L., Aaylex One S.A., Nertrans Cargo S.R.L., Fabrica de Zahăr Premium Luduș S.A., Aldis S.R.L, Derpan S.R.L., Tinervis Group S.R.L., Olifdacom S.R.L., Expertarom Food & Ingredients S.R.L., Oltina Impex Prod Com S.R.L.și Octavian Deb Company S.R.L., nume importante din industria alimentară, ce activează în sectoare precum producția de panificație, procesarea cărnii, a laptelui, a băuturilor sau a trestiei de zahăr.
„Ne bucurăm că am reușit să depunem cinci proiecte complete și complexe pentru clienții noștri din totalul celor 12 admise la finanțare în acest an, ce vor aduce comunităților unde se realizează aceste investiții și mai multă bunăstare. Investițiile creează progres și noi fix asta ne dorim, să vedem – cu fiecare investiție realizată cu sprijinul REI – o țară cu o economie mult mai competitivă și aliniată cerințelor din Occident. Fondurile nerambursabile au fost, sunt și vor rămâne un pilon important de dezvoltare al țării”, a declarat Roxana Mircea, managing partner REI Grup.
Unul dintre aplicanți, societate alături de care echipa REI Grup a depus cu succes un proiect pe sesiunea din 2023, a făcut contestație pentru care se așteaptă o rezoluție favorabilă în perioada următoare.
„Avem un proiect depus pe sesiunea InvestALIM pentru care s-a făcut contestație și pentru care așteptăm o rezoluție – sperăm noi favorabilă – ceea ce ar putea duce rezultatul REI la șase proiecte, prin urmare 50% din totalul proiectelor finanțabile în acest an”, a adăugat Roxana Mircea.
Programul național de dezvoltare și susținere a industriei alimentare „InvestALIM” 2023 – 2026 are ca scop sprijinirea dezvoltării regionale pentru înființarea sau dezvoltarea capacităților de producție din industria alimentară, prin acordarea ajutoarelor de stat ce vizează stimularea investițiilor cu impact major în economie.
Pe parcursul lunii septembrie a anului trecut, AFIR publicase[2] lista actualizată a solicitanților eligibili, acolo undeun total de 37 de companii solicitaseră finanțare.
Derulată între 27 octombrie – 27 decembrie 2023, sesiunea 1 a programului de finanțare „InvestALIM” a pus, inițial, la dispoziția potențialilor beneficiari circa 150 milioane euro pentru investiții, unde companii specializate în domeniul alimentar au putut aplica pentru sprijin nerambursabil în derularea investițiilor planificate.
Din estimările REI, toate cele 12 companii au obținut deja acordurile de finanțareși au șase luni la dispoziție pentru a prezenta sursa de cofinanțare și a demara investiția.
Peste750 mil. EUR pentru companiile din sectorul agroalimentar, în 2025. Ce alte soluții de finanțare au la îndemână companiile?
Companiile care activează în sectorul agroalimentar au la dispoziție o serie de programe de finanțare, cu alocări generoase, pentru investiții în domenii precum panificație, industria cartofului sau energie verde.
Conform unei analize REI Grup, valoarea totală a alocărilor pentru companiile din domeniul agroalimentarse ridică la peste 750 milioane euro în perioada următoare.
Ce programe de finanțare sunt disponibile:
Fondul pentru Modernizare – 150 mil. EUR pentru investiții în noi capacități de producere a energiei electrice din surse regenerabile pentru autoconsumul in agricultura si procesare produse agricole
Grampet Logistics, parte a GRAMPET Group, anunță contractarea a 4 stații de producție bitum polimerizat, cu o capacitate anuală de 480.000 tone.
Prima dintre cele 4 unitați se află deja în curs de montare pe platforma industrială a fostei rafinării RAFO din Onești. Are o capacitate de producție anuală de 120.000 tone, iar testarea acesteia se va face în prima parte a lunii aprilie.
Bitum pentru piețele din România, Republica Moldova și Ucraina
Unitatea de producție bitum polimerizat a intrat în portofoliul Grampet Logistics ca urmare a cererii ridicate de bitum de pe piața din România. Aceasta este proiectată să funcționeze 24 de ore din 24, 365 de zile pe an, asigurând o aprovizionare constantă pentru sectoarele economice consumatoare de bitum din România, precum și din alte potențiale piețe internaționale precum Republica Moldova și Ucraina. Dacă estimările inițiale se confirmă, compania are în vedere extinderea proiectului pentru a-și crește capacitatea de livrare.
”Intenția noastră este de a ajuta constructorii de drumuri și autostrăzi pentru a-și atinge țintele din contractele finanțate prin PNRR. Această investiție reprezintă o dezvoltare adiacentă a business-ului nostru și un pas strategic în consolidarea prezenței GRAMPET Group la nivel local și regional.”, declară Gruia Stoica, președinte GRAMPET Group.
Capacitate de producție ridicată
Stațiile sunt proiectate pentru a atinge o capacitate medie de topire de 15-18 tone de bitum pe oră/unitate de topire, la o temperatură de 165°C, în timp ce pentru bitumul modificat cu polimeri capacitatea ajunge la 15 tone pe oră/unitate. După topire, bitumul lichid este transferat către rezervoarele de depozitare printr-un sistem avansat de pompare și încălzire cu ulei diatermic, asigurând livrarea rapidă și eficientă către beneficiari.
Unitate de producție complet automatizată
Noua stație de producție este complet automatizată, fiind concepută pentru topirea bitumului importat în formă solidă și ajustarea acestuia la specificațiile cerute de producătorii de asfalt. Unitatea este echipată cu un sistem avansat de control, care permite gestionarea precisă a proceselor tehnologice. Cabina de control integrată este proiectată pentru a rezista intemperiilor, iar sistemul de încărcare și descărcare a camioanelor este optimizat prin pompe de circulație și mecanisme de management al fluxului. Stația include rezervoare speciale pentru bitum polimerizat și bitum standard, prevăzute cu agitatoare care asigură menținerea omogenității produsului. Ea dispune de o unitate de dozare automată a polimerilor și o pompă de bitum cu angrenaj elicoidal, care garantează un transfer eficient și uniform al produsului. Întregul sistem este susținut de un mecanism de încălzire cu ulei diatermic de mare capacitate, compatibil cu gaz și motorină, pentru a asigura o funcționare optimă indiferent de condițiile externe.
Lansare în luna aprilie
Stația va începe producția de masă în luna aprilie a acestui an, după finalizarea proceselor de montare și testare. Prin această invetiție, GRAMPET Group marchează debutul în domeniul producției și distribuției de bitum.
Pe măsură ce Europa se pregătește pentru un nou an plin de evenimente – de la sport și muzică la film – sondajul anual realizat de Mastercard în rândul consumatorilor dezvăluie o schimbare semnificativă în prioritățile de cheltuieli legate de experiențe. 88% dintre români își investesc resursele financiare în experiențele mult dorite, alegând să trăiască momente memorabile care le creează amintiri pe viață și le oferă noi perspective asupra lumii. Călătoriile și turismul rămân principalele priorități de cheltuieli.
Anul experiențelor de bifat de pe listă
În fruntea acestui trend se află Generația Z. Aproape jumătate dintre tinerii români (50%) planuiesc să bifeze două sau mai multe experiențe la care visează în 2025, conturându-se astfel un an plin de aventură.
Potrivit sondajului Mastercard, realizat pe un eșantion de peste 15.000 de consumatori din Europa, 88% dintre respondenții români consideră bifarea activităților de pe lista de dorințe o prioritate. Principalele motive sunt dorința de a crea amintiri de neuitat (52%), de a descoperi lumea dintr-o perspectivă nouă (42%) și de a împărtăși aceste experiențe cu cei dragi (32%), toate fiind puternic valorizate de consumatori și considerate factori-cheie pentru a trăi aventuri de neuitat. Polonezii (87%) și românii (88%) sunt cei mai entuziasmați să își îndeplinească lista de dorințe în 2025.
Priorități precum nunțile, evenimentele de familie și aniversările rămân importante, 35% dintre respondenți declarând că timpul petrecut cu cei dragi este la fel de important ca experiența în sine.
Beatrice Cornacchia, Vicepreședinte Executiv Marketing și Comunicare pentru Asia-Pacific, Europa, Orientul Mijlociu și Africa (APEMEA), Mastercard, a declarat: ,,Sondajul nostru arată o schimbare fundamentală în prioritățile consumatorilor anul acesta. Mai mult ca niciodată, oamenii fac economii din cheltuielile zilnice pentru a-și permite aceste experiențe la care au visat dintotdeauna. Cu un calendar tot mai bogat și divers de evenimente la nivel global, acum este cel mai potrivit moment pentru consumatori să trăiască experiențe valoroase, de neuitat. În prezent, oferim nenumărate experiențe de neprețuit în peste 30 de destinații din întreaga lume. Fie că îți dorești locuri în primul rând la finala UEFA Champions League, să fii în mijlocul unei distribuții de top la Festivalul de Film de la Cannes sau să beneficiezi de acces VIP la un show live sold-out cu artistul preferat, Priceless.com aduce împreună oameni cu pasiuni comune.”
Ce experiențe sunt de neratat anul acesta?
Analizând experiențele care îi entuziasmează pe consumatori anul acesta, călătoriile sunt primele pe listă, oamenii plănuind să cheltuiască peste 1.000 de euro pentru a vedea lumea în acest an, urmate de aventurile în aer liber, experiențe culinare, festivaluri de film și de evenimente sportive live. Evenimentele sportive înregistrează o cerere crescută, 73% dintre români plănuind să participe la cel puțin unul în acest an.
În timp ce femeile tind să se concentreze pe o singură experiență majoră de pe lista de dorințe (34%), bărbații își planifică cel puțin două experiențe (40%) în acest an.
Top 10 experiențe pentru 2025 din perspectiva românilor:
Călătoriile (95%)
Experiențe în familie (93%)
Experiențe în aer liber (90%)
Expoziții de artă și evenimente culturale (89%)
Piese de teatru (88%)
Experiențe culinare (87%)
Experiențe cinematografice (86%)
Experiențe de wellness și sănătate (83%)
Evenimente muzicale live (82%)
Experiențe istorice și de patrimoniu (80%)
Gestionarea inteligentă a cheltuielilor pentru experiențe
Rezultatele studiului arată că, în 2025, experiențele de pe lista de dorințe sunt considerate o investiție esențială, iar consumatorii români devin mai abili la modul în care le finanțează. În loc să cheltuiască pe luxuri trecătoare, mulți reduc cheltuielile pentru îmbrăcăminte (39%), delicatese costisitoare (43%) și cele mai noi gadgeturi (37%) – pentru că amintirile durează mai mult decât cea mai nouă tendință în modă sau tehnologie.
Consumatorii își planifică atent cheltuielile pentru experiențe. 83% caută oferte înainte de a face o rezervare, în timp ce 84% se asigură că experiențele visate se încadrează în bugetul alocat. Pentru mulți, ziua de salariu este foarte importantă – 37% dintre persoane amână rezervarea următoarei aventuri până la primirea salariului.
Tendința de a prioritiza cheltuielile pentru experiențe în locul bunurilor materiale este susținută de date ale Mastercard Economic Institute, care arată că, în 2024, 32.1% din cheltuielile europene pentru experiențe (excluzând călătoriile și restaurantele) au fost alocate evenimentelor live, o creștere față de 31.5% în 2023 și 30.7% în 2019.
Natalia Lechmanova, Economist-Șef pentru Europa în cadrul Mastercard Economics Institute, explică: „Consumatorii europeni își redobândesc încrederea și își măresc cheltuielile discreționare, experiențele rămânând o prioritate. Stabilizarea inflației și creșterea puterii de cumpărare le permit mai multor oameni să investească în momente semnificative. Mastercard Economics Institute preconizează că experiențele vor rămâne un factor important în cheltuielile consumatorilor în 2025, fiind alimentate de un calendar dinamic al evenimentelor majore la nivel global—de la campionate sportive la festivaluri de muzică și film—care vor modela anul în curs.”
Mastercard a realizat sondajul împreună cu partenerul său de cercetare, Dynata, pentru a înțelege schimbarea preferințelor consumatorilor în ceea ce privește experiențele. Cercetarea a avut loc în februarie 2025. Sondajul a inclus un eșantion de peste 15.000 de respondenți din 20 de țări, colectând date din Austria, Belgia, Franța, Germania, Italia, Polonia, Spania, Regatul Unit, Bulgaria, Croația, Cipru, Cehia, Grecia, Irlanda, Olanda, Portugalia, România, Serbia, Suedia și Elveția.