E-Dynamic Structures SRL a renunțat la procesul deschis împotriva JT Group Oil SA 

0

JT Grup Oil, companie importantă din sectorul energetic, a anunțat recent o evoluție pozitivă în litigiul cu E-Dynamic Structures S.R.L., reafirmându-și poziția solidă în industrie. Potrivit raportului din 17 martie 2025, Tribunalul Constanța a înregistrat decizia administratorului judiciar al E-Dynamic Structures S.R.L., de a renunța la cererea de deschidere a procedurii insolvenței împotriva JT Grup Oil S.A.

Decizia, bazată pe lipsa de temei a cererii, oferă companiei JT Grup Oil oportunitatea de a-și continua activitatea într-un climat de stabilitate, fără presiuni juridice care să afecteze implementarea obiectivelor sale de afaceri. Pe întreaga durată a litigiului, Grupul și-a continuat activitatea atât în ceea ce privește implementarea proiectelor de investiții în curs, cât și derularea programului de răscumpărare a acțiunilor proprii, reflectând angajamentul JT Grup Oil față de stabilitate și creștere.

„Decizia recentă de renunțare la cererea de insolvență împotriva JT Grup Oil reflectă sustenabilitatea și reziliența modelului nostru de afaceri. În decursul anilor, am demonstrat că putem depăși provocările fără a compromite ritmul implementării proiectelor noastre strategice. Anul acesta vom continua să investim în dezvoltarea infrastructurii deja existente, iar aici mă refer la JT Terminal, cel mai modern terminal privat de produse petroliere lichide de la Marea Neagră și la modernizarea barjei JT Danube, pentru a oferi soluții eficiente și moderne clienților noștri”, a declarat Bogdan Aldea, CEO-ul JT Grup Oil.

În prezent, JT Grup Oil își continuă activitățile, concentrându-se pe dezvoltarea proiectelor în curs și consolidarea poziției sale pe piață. Cu o cifră de afaceri de 179,76 milioane de lei, înregistrată în primele nouă luni ale anului 2024 și listată pe piața AeRO, compania își menține obiectivele strategice pe termen lung. În 2024, compania a înregistrat un profit net de 5,89 milioane de lei, marcând o creștere de 69% față de aceeași perioadă a anului precedent. Performanța companiei a fost impulsionată de o creștere cu 42% a rezultatului operațional și de un avans cu 13% al volumului de vânzări de combustibil, de la 26,4 milioane de litri la 29,8 milioane de litri. De asemenea, politica de extindere a cotei de piață și consolidarea procesului de aprovizionare au fost susținute și de o creștere semnificativă a stocurilor, înregistrând un procent de 21,43%.

Lucrările la JT Terminal se desfășoară conform ritmului planificat, două dintre rezervoarele de 1.000 de tone, alături de alte trei rezervoare de 5.000 de tone sunt deja finalizate, marcând un progres semnificativ în implementarea proiectului. De asemenea, centrul de comandă este acum complet mobilat și echipat, fiind pregătit să gestioneze operațiunile complexe ale terminalului. Acest progres subliniază eforturile constante și susținute în direcția finalizării terminalului. De asemenea, instalațiile de securitate au fost montate, iar structura CFR, execuția copertinei estacada CFR și auto, precum și instalația centrului de comandă au fost finalizate.

În paralel, JT Grup Oil lucrează la modernizarea și transformarea barjei JT Danube într-un terminal plutitor. Acest proiect inovator este conceput pentru a contribui la eficientizarea serviciilor de transport și distribuție a produselor petroliere în zona de vest a țării, oferind o soluție logistică modernă și adaptată cerințelor pieței.

Bogdan Aldea, CEO-ul JT Grup Oil, adaugă: „Suntem angajați într-un proces continuu de consolidare a prezenței noastre pe piața energetică și avem planuri ambițioase de extindere pe termen scurt și mediu. Toate inițiativele vor sprijini obiectivul nostru de a poziționa România ca un hub energetic cheie în Europa Centrală și de Est, având un impact pozitiv asupra securității energetice, eficienței și sustenabilității pieței regionale. Suntem dedicați dezvoltării unui ecosistem energetic inovativ și competitiv, care să răspundă cerințelor viitoare ale industriei și să sprijine tranziția către surse de energie eficiente.”

Pe parcursul anului 2024, compania a realizat investiții de peste 19 milioane de lei, banii fiind alocați finalizării dezvoltării JT Terminal, un proiect strategic al JT GRUP OIL. În plus, Grupul și-a  continuat politica de investiții, concentrându-se și pe modernizarea flotei auto prin achiziția de noi auto camioane transport carburanți, care au permis o creștere a stocurilor, datorită accelerării procesului de aprovizionare. 

MedLife intră pe piața din Republica Moldova prin achiziția All Clinic

0

MedLife, caracterizată drept „cea mai mare rețea de servicii medicale private din România și singura companie cu capital autohton din topul operatorilor de servicii medicale private”, își anunță intrarea pe o nouă piață prin achiziționarea pachetului majoritar din capitalul social al grupului All Clinic din Republica Moldova”. 

MedLife precizează că, „fondat în 1999, Grupul All Clinic reunește trei clinici private, multidisciplinare, în contract cu Casa Națională de Asigurări de Sănătate din Moldova. Cu ajutorul lor, clienții au acces la servicii medicale de ambulator care integrează 20 de specialități medicale, printre care medicină de familie, ORL, pediatrie, gastroenterologie, cardiologie, neurologie și ginecologie. Potrivit reprezentanților companiei, All Clinic a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 800.000 EUR și o marjă EBITDA de două cifre. 

Aceasta este a doua intrare pe o nouă piață a celei mai mari rețele de servicii medicale private din România după ce în 2019 anunța prima tranzacție internațională: achiziționarea pachetului majoritar al grupului de companii Rózsakert Medical Center din Ungaria. Pentru MedLife,  liderul medicinii private din România, respectiv primul operator medical local care a depășit borna de 500 milioane euro, testarea de noi piețe este o mișcare naturală”.  

Mihai Marcu, președinte și CEO al Grupului MedLife: „Suntem mândri că MedLife, liderul pieței de servicii medicale din România, sparge din nou granițele și duce capitalul românesc în Republica Moldova. Vom folosi această mișcare strategică pentru a cunoaște o nouă piață și pentru a studia posibilitățile de scalare a business-ului. Credem cu tărie faptul că Republica Moldova are potențial, în special piața din Chișinău care are un potențial deosebit fiind, practic, al doilea oraș vorbitor de limbă română după București. O dezvoltare în Republica Moldova este și un prim test privind capacitatea noastră de a replica către Est know-how-ul nostru cu bandă largă pe una sau mai multe linii de business precum clinici, laboratoare, spitale sau stomatologie.”

Aurica Roman, co-fondator All Clinic: „Suntem onorați să facem acest pas și să ne alăturăm celei mai mari rețele de servicii medicale private din România. Achiziția anunțată astăzi nu este o simplă tranzacție, ci este și încorporarea unui partener strategic bine capitalizat, cu o abordare sănătoasă și sustenabilă în care noi credem foarte mult. Vom merge mai departe urmând aceeași direcție, obiectivul strategic fiind extinderea și creșterea accelerată pe piața din Republica Moldova.”

Grupul MedLife reamintește că, în prezent, „deține cea mai puternică rețea de diagnostic și tratament din România având la activ peste 6,5 milioane de pacienți unici care au apelat la servicii de prevenție, wellness, tratament și spitalizare la nivel național”. 

Vizita domnului Radek Visinger, Președintele Consiliului Internațional al Auditorilor pentru NATO (IBAN), la Curtea de Conturi a României

0

Președintele Curții de Conturi a României, Mihai Busuioc l-a primit, pe 20 martie 2025, într-o vizită oficială pe domnul Radek Visinger, Președintele Consiliului Internațional al Auditorilor pentru NATO (IBAN[1]), la sediul Curții de Conturi a României.

Discuțiile dintre cei doi oficiali s-au concentrat pe întărirea cooperării între cele două instituții, în contextul Memorandumului de Înțelegere semnat la data de 26 martie 2024, la sediul NATO, care consolidează relațiile bilaterale și sprijină schimbul de bune practici în domeniul auditului public extern.

„Curtea de Conturi a României își propune să furnizeze în timp real informații obiective și precise, susținute de probe de audit solide. Actualul context geopolitic a redefinit provocările cu care ne confruntăm și este esențial să ne concentrăm în mod deosebit pe aspectele de importanță majoră, cu impact direct în viața cetățenilor, oferind prin expertiza noastră valoare adăugată în activitatea entităților auditate”, a declarat Mihai Busuioc.

În cadrul întâlnirii, președintele Busuioc a abordat și principalele concluzii rezultate în urma misiunilor de audit desfășurate la Ministerul Apărării Naționale, subliniind aspectele pozitive rezultate în urma misiunilor de audit, respectiv calitatea sistemului de control intern managerial, atât din perspectivă normativă(gradul de procedurare al activității fiind foarte ridicat), cât și a activității structurilor specifice și gradul de conformare foarte ridicat (peste 90%) în implementarea măsurilor/recomandărilor Curții de Conturi.

În acest context, președintele Curții a vorbit și despre provocările semnificative rezultate în urma misiunilor de audit, precum:

  • Neîncadrarea funcțiilor cheie și fluctuația de personal, cauzată în mare parte de pensionările multiple din sistemul de apărare, dar și de insuficiența promoțiilor de absolvenți din învățământul militar, care nu pot compensa deficitul de resursă umană calificată;
  • Scăderea interesului tinerilor pentru cariera militară, agravată de contextul conflictului Rusia-Ucraina, ceea ce se reflectă într-o tendință de reducere a numărului de candidați pentru școlile și universitățile cu profil militar;
  • Sisteme informatice care nu sunt adaptate la complexitatea și volumul activităților Ministerului Apărării Naționale, punând în pericol eficiența și transparența proceselor interne.

Un punct esențial al vizitei a vizat consolidarea cooperării în domeniul auditului public extern, având în vedere rolul crucial al IBAN în monitorizarea cheltuielilor NATO. Activitatea IBAN, care include audituri financiare și de performanță ale cheltuielilor și programelor NATO, este esențială pentru asigurarea transparenței și eficienței utilizării fondurilor destinate apărării colective și securității globale.

„Întâlnirea de astăzi arată strânsa relație dintre Consiliul Internațional al Auditorilor pentru NATO și Curtea de Conturi a României. Marcăm un an de la semnarea Memorandumului de Înțelegere dintre cele două instituții și pot să afirm că avem un adevărat partener în Curtea de Conturi a României. Sprijinirea activității IBAN de către instituțiile supreme de audit din statele membre NATO este crucială și îmi doresc ca pe viitor să întărim cooperarea dintre instituțiile noastre și în ceea ce privește formarea personalului de audit”, a declarat Radek Visinger, Președintele Consiliului Internațional al Auditorilor pentru NATO)

Vizita domnului Radek Visinger la Curtea de Conturi a României reprezintă un pas important în consolidarea relațiilor internaționale ale instituției și în promovarea standardelor de bune practici în domeniul auditului public extern la nivel NATO. Colaborarea dintre Curtea de Conturi a României și IBAN subliniază angajamentul ambelor instituții de a susține transparența și de a promova bunele practici în gestionarea fondurilor publice, atât la nivel național, cât și internațional.


[1] IBAN este organismul independent de audit extern pentru NATO. Înființat în 1953, la doar patru ani de la semnarea tratatului fondator al NATO, mandatul său principal este de a oferi Consiliului Atlanticului de Nord (CAN) și guvernelor țărilor membre asigurarea că fondurile comune au fost utilizate în mod corespunzător pentru decontarea cheltuielilor autorizate. IBAN efectuează trei tipuri de audituri: audituri financiare ale organismelor NATO și entităților raportoare, audituri ale performanței NATO și audituri financiare ale Programului NATO de Investiții în Securitate (NSIP).

CCIR promovează mediul de afaceri românesc în rândul statelor membre GRULAC

0

Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României, dl Mihai Daraban, a avut, în data de 20 martie a.c., o întâlnire oficială cu Grupul şefilor de misiuni diplomatice din America Latină şi Caraibi (GRULAC), în scopul stabilirii direcțiilor economice care pot fi implementate pentru a facilita accesul mediului de afaceri din România pe aceste piețe.

Întâlnirea a beneficiat de prezența reprezentanților următoarelor state din America Latină: Statele Unite Mexicane, Republica Columbia, Republica Chile, Republica Peru, Republica Argentina, Republica Orientală Uruguay, Republica Federativă a Braziliei și Republica Cuba.

În acest context, președintele CCIR, dl Mihai Daraban, a reafirmat eforturile CCIR în ceea ce privește promovarea zonei Americii Latine în rândul oamenilor de afaceri din România, ca o destinație de afaceri foarte importantă. „Recent, am încheiat o misiune economică în America Centrală, mai exact în Republica Panama, misiune la care am reușit să aducem reprezentanții a 17 companii românești, care au avut, astfel, ocazia să intre în contact direct și să deschidă noi căi de comunicare cu omologii panamezi. America Latina este o piață de sute de milioane de consumatori, iar la nivelul CCIR încercăm să convingem cât mai mulți oameni de afaceri din România să-și extindă business-ul în această zonă, pe care, de altfel, până nu demult, aveam o prezență consistentă”.

Reprezentanții GRLUAC au apreciat demersurile CCIR în ceea ce privește promovarea zonei Americii Latine în rândul mediului de afaceri din România, considerând Camera Națională un adevărat deschizător de drumuri în această privință, mai ales în contextul în care există un interes al statelor din această zonă de a dezvolta mai mult relațiile economice cu Uniunea Europeană.

Agroland țintește afaceri de 200 milioane de euro și extindere regională

0

Agroland Business System, grupul antreprenorial românesc de retail, agricultură și alimentație, fondat de antreprenorul Horia Cardoș, are planuri ambițioase pentru următorii cinci ani, când vrea să-și tripleze cifra de afaceri până la aproximativ 200 milioane de euro, așa cum s-a întâmplat, de altfel, și în ultimii cinci ani.

Nu în ultimul rând, grupul din Timișoara anunță planuri de extindere la nivel regional prin achiziții.

Compania, prezentă pe piață de 28 de ani, și-a început activitatea ca un retailer de produse pentru animale de companie si produse de grădină, după care portofoliul s-a tot extins. Horia Cardoș vorbește de două etape importante în viața companiei: înainte și după listarea pe piața de capital, adică la BVB, în 2020.

„Avem planuri foarte ambițioase pentru următorii cinci ani, așa cum am triplat cifra de afaceri în cei cinci ani de până acum, ne propunem să triplăm din nou, să ajungem undeva la 200 milioane de euro, în 2030.

Cum să facem asta? Pe toate businessurile pe care le operăm ne propunem creșteri importante, dacă vorbim de retail vrem să ajungem la 300 de magazine în România, să creștem numărul de magazine Agroland Mega, cele de suprafață mare și undeva în 2-3 ani să începem expansiunea în țările din jur. Ne uităm la ținte de achiziție, fiindcă nu vrem neapărat să pornim de la zero, dar încă mai avem de lucru în România și de aceea ne-am propus ca undeva în 2027-2028 să ne uităm spre Ungaria, Bulgaria, poate chiar Serbia, care credem că evoluează și va evolua foarte bine economic în anii care vin”, a declarat Horia Cardoș în cadrul unui interviu acordat FoodBiz.

Acesta spune că în viitor sunt luate în calcul și unele achiziții, fie că va fi vorba de companii listate sau nu. ”Suntem în discuții inclusiv pe zona de terenuri agricole, vrem fie să cumpărăm noi, fie să achiziționăm companii care dețin terenuri”, mărturisește Cardoș.

Cel mai mare producător de ouă cu capital românesc

Pe partea de agribusiness, Agroland își va face debutul în curând și pe zona de producție de semințe, după preluarea unei platforme în județul Mehedinți, în apropiere de Turnu Severin.

O atenție sporită este acordată și aviculturii, la acest moment, Agroland fiind cel mai mare producător de ouă cu capital românesc.

„Azi suntem la 300 000 de păsări, în următorii cinci ani, vrem să ajungem la un milion de găini ouătoare, aproape un milion de ouă pe zi în fermele noastre. Vrem să construim ferme, să achiziționăm și să integrăm, nu neapărat să le achiziționăm, ci să le integrăm în business-ul nostru, să le vindem păsările, furajele și să le preluăm ouăle la momentul producției”, declară Cardoș.

Cu ce resurse va fi atinsă borna de 200 de milioane de euro în cinci ani? Simplu, prin atragerea de fonduri de pe piața de capital, apelarea la credite bancare sau atragerea de fonduri de investiții în acționariatul companiilor, mărturisește Horia Cardoș, care privește cu optimism evoluția businessului Agroland în viitor.

Articol preluat de pe Foodbiz.ro

Stația electrică de transformare 220/110/20 kV Baru Mare retehnologizată de  Transelectrica printr-o investiție de peste 73 de milioane de lei

0

Compania Națională de Transport al Energiei Electrice Transelectrica SA continuă  investițiile strategice pentru modernizarea infrastructurii energetice, având ca obiectiv  asigurarea siguranței Sistemului Electroenergetic Național (SEN) și reziliența Rețelei  Electrice de Transport (RET). Transelectrica a inaugurat finalizarea procesului de  retehnologizare a stației 220/110/20 kV Baru Mare, un proiect important pentru  funcționarea sigură și stabilă a rețelei electrice din regiune. Odată cu această investiție,  Compania a încheiat procesul de modernizare a tuturor stațiilor electrice de  transformare din județul Hunedoara, consolidând infrastructura energetică din zonă.  

Evenimentul de inaugurare a investiției s-a desfășurat în prezența conducerii Companiei,  respectiv membrii Consiliului de Supraveghere, Teodor Atanasiu și Rareș Stelian Rusu, a  președintelui Directoratului, Ștefăniță Munteanu, și a membrilor Directoratului Vasile Cosmin  Nicula, Cătălin Constantin Nadolu și Victor Moraru, cu participarea reprezentanților contractorilor, precum și a Secretarului de Stat în Ministerul Energiei, Casian Nițulescu, a  vicepreședintelui ANRE, Gabriel Andronache, și a oficialităților locale, respectiv prefectul  județului Hunedoara, Constantin Fulga, președintele Consiliului Județean, Laurențiu Nistor,  primarul municipiului Hunedoara, Dan Bobouțanu și primarul localității Baru Mare, Daniel  Răducanu. De asemenea, la ceremonie a participat și Preasfințitul Părinte Nestor, Episcopul  Devei și Hunedoarei. 

Hunedoara ocupă un loc important în infrastructura energetică de transport, fiind județul cu cel  mai mare număr de stații electrice de transformare din țară. Cele șase stații, respectiv  400/220/110 kV Mintia, 220/110/20 kV Peștiș, 220/110 kV Hășdat, 220/110/20 kV Baru Mare,  220/110 kV Paroșeni, 220 kV Oțelărie Hunedoara, asigură transportul eficient al energiei electrice pe coridorul Valea Jiului și contribuie la stabilitatea întregului sistem electroenergetic  național.  

Stația 220/110/20 kV Baru Mare modernizată este o investiție de peste 73 de milioane de lei  care permite o racordare mai sigură a energiei electrice produse din centralele hidroelectrice  din zona Hunedoara, contribuind, totodată, la racordarea de noi consumatori, unități de  producție și instalații de stocare, ceea ce va sprijini dezvoltarea economică a regiunii.  

Ștefăniță Munteanu, președinte Directorat: „Modernizarea stației 220/110/20 kV Baru Mare  concretizează finalizarea unui efort investițional al Transelectrica din ultimii ani necesar pentru  stabilitatea și siguranța în funcționare a unei zone importante din sistem. În județul Hunedoara  se regăsește un număr semnificativ de stații electrice de transformare care au fost  retehnologizate complet, cea din urmă fiind stația Baru Mare, iar succesul acestor investiții se  datorează excelenței profesionale a zeci de specialiști implicați în implementarea proiectelor  de retehnologizare. Un aspect important de care ținem cont atunci când realizăm astfel de  investiții este ca acestea să aducă beneficii tangibile pentru comunitate, dar și pentru mediul  economic. Angajamentul nostru pentru dezvoltarea și consolidarea infrastructurii energetice  naționale rămâne la fel de ferm în ceea ce privește realizarea tuturor investițiilor aflate deja în  derulare sau pe care urmează să le demarăm pentru securitatea energetică a României și  pentru o infrastructură energetică rezilientă adaptată noilor standarde și cerințe”. 

Lucrările pentru această investiție au fost realizate de Asocierea Siemens Energy SRL și  Electrogrup SA, lider de asociere fiind Siemens Energy SRL. Retehnologizarea stației  220/110/20 kV Baru Mare aduce beneficii semnificative, contribuind la reducerea consumului  specific de energie și a emisiilor poluante, precum și la optimizarea costurilor de exploatare și  mentenanță. Procesul de retehnologizare și modernizare a stației Baru Mare a inclus  implementarea unor sisteme complexe bazate pe tehnologie numerică, ce vizează optimizarea  activității de operare din stație. Astfel, prin sistemele avansate de monitorizare și automatizare instalate, stația electrică de transformare 220/110/20 kV Baru Mare va fi gestionată eficient  prin conducerea operativă centralizată de la distanță (telecomandă), reducând riscurile de  întreruperi și optimizând costurile de operare, exploatare și mentenanță.  

Stația 220/110/20 kV Baru Mare a fost pusă în funcțiune în anul 1977 și are un rol important  pentru rețeaua electrică din județul Hunedoara, asigurând evacuarea energiei produse în  centralele hidroelectrice din zonă și alimentarea consumatorilor locali, inclusiv a minelor de  huilă, alături de stațiile din axul Târgu Jiu Nord – Paroșeni – Baru Mare – Hășdat.  

CNTEE Transelectrica SA își concentrează eforturile pe investiții strategice pentru  retehnologizarea și modernizarea Rețelei Electrice de Transport (RET). Conform Planului de 

Dezvoltare a Rețelei Electrice de Transport pentru perioada 2024 – 2033, aprobat de  Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei, cu o valoare totală de 9,4  miliarde de lei, proiectele destinate retehnologizării și modernizării instalațiilor electrice  planificate pentru următorii 10 ani de Compania Națională de Transport al Energiei Electrice  Transelectrica SA au cea mai mare pondere din valoarea Planului de Dezvoltare, echivalent  cu aproximativ 2,9 miliarde de lei. 

Studiu Reveal Marketing Research Românii AZI: 46% consideră că ceea ce cumpără în prezent reprezintă strictul necesar pentru a-și asigura traiul

0

Conform unui studiu realizat de Reveal Marketing Research care a analizat starea actuală a românilor, aspectele importante ale momentului, precum și evoluția acestora în timp, 46% dintre cei intervievați consideră că ceea ce cumpără în prezent reprezintă strictul necesar pentru a-și asigura traiul.

Inflația ridicată i-a determinat pe români să prioritizeze cheltuielile pentru acoperirea nevoilor de bază. Astfel, 46% dintre ei sunt de acord, în mare și foarte mare măsură, că achizițiile lor actuale sunt strict necesare pentru supraviețuire.

În ultima lună, românii au cheltuit cel mai mult pe produse alimentare (89%), utilități (82%), produse de igienă personală (73%), produse pentru îngrijirea casei (67%) și medicamente sau suplimente (66%).

Pe de altă parte, în ultima lună, românii au alocat sume reduse pentru cărți (16%), călătorii și vacanțe (13%) sau produse destinate hobby-urilor (7%).

Comparativ cu 2022, datele recente arată o creștere semnificativă a cheltuielilor realizate în ultima lună pentru categoriile de bază, precum produsele alimentare (+17%), utilitățile (+16%), produsele de igienă corporală (+11%), produsele pentru curățenie (+8%) și medicamentele și suplimentele (+12%). Aceste evoluții indică o orientare accentuată a consumului către necesitățile zilnice. În schimb, românii au cheltuit mai puțin față de 2022 pe produse cosmetice și parfumuri (-3%), articole destinate hobby-urilor (-3%) și accesorii precum ceasuri și bijuterii (-2%), reflectând o tendință de prioritizare a cheltuielilor esențiale în contextul economic actual.

87% dintre români consideră că cei din jurul lor sunt mai nervoși și obosiți ca oricând  

Studiul realizat de Reveal Marketing Research, mai arată că jumătate dintre români (50%) au sentimente predominant pozitive în această perioadă. Dintre aceștia, 27% se declară optimiști și cu energie iar 23%, spun că se simt relaxați și privesc cu calm ceea ce se întâmplă în jur, ambele atitudini fiind mai des întâlnite în rândul seniorilor (+60 ani), în proporție de 35%, respectiv 32%.

Pe de altă parte, 32% dintre români recunosc că se enervează ușor și experimentează deseori sentimente de furie, un fenomen accentuat în special în rândul persoanele din Generația Y (29-44 ani) – 38%, iar 18% se simt mai degrabă plictisiți sau obosiți în viața de zi cu zi.

Percepția românilor asupra celor din jur este predominant negativă, majoritatea descriindu-i ca fiind nervoși și furioși (58%) sau obosiți și plictisiți (29%). Discrepanța dintre evaluarea propriei stări (50% sentimente negative) și percepția generală asupra celorlalți (87% sentimente negative) poate fi explicată prin tendința de a vedea propria stare mai favorabil decât pe cea a altora.

Majoritatea românilor se declară mulțumiți de relațiile cu familia și prietenii (92%) și de nivelul de dezvoltare personală atins (79%)

Conform celei mai recente evaluări realizate de Reveal Marketing Research, comparativ cu datele din 2022, românii se declară ușor mai mulțumiți de relațiile cu familia și prietenii (+3%). Cu toate acestea, satisfacția față de carieră și mediul de lucru a scăzut semnificativ, cu 7%, iar percepția asupra situației financiare s-a deteriorat cu 4%. Aceste tendințe reflectă provocările actuale cu care se confruntă societatea și subliniază importanța măsurilor menite să îmbunătățească echilibrul dintre viața personală și profesională.

Cele mai mari surse de satisfacție în viața de zi cu zi a românilor provin din relațiile interpersonale: 92% declară că sunt mulțumiți de relațiile cu familia și prietenii, 79% de nivelul lor de dezvoltare personală și 76% de relațiile sentimentale. Totuși, persoanele cu venituri sub 3000 RON raportează un nivel mai scăzut de satisfacție în viața de cuplu (63%).

La polul opus, cele mai scăzute scoruri de satisfacție se înregistrează în sfera profesională (locul de muncă – 65%), în cea economică (situația financiară personală – 59%) și în domeniul socio-politic (situația economică a României – 25% și situația politică a României – 24%).

În ceea ce privește mândria națională, aproximativ jumătate dintre români (51%) se simt mândri în mare sau foarte mare măsură că sunt români, însă acest procent este semnificativ mai scăzut în rândul tinerilor: doar 35% dintre cei din Gen Z (18-28 ani) și 42% dintre cei din Generația Y (29-44 ani) împărtășesc acest sentiment.

Ce așteaptă românii de la branduri într-un context emoțional și economic dificil?

Într-un context economic și emoțional dificil, românii consideră că brandurile ar trebui să se concentreze mai mult pe mesaje motivaționale și optimiste (59%), pe promovarea sănătății, protecției și siguranței (50%) și pe susținerea produselor și antreprenorilor locali (42%).

Românii se așteaptă ca firmele și companiile să protejeze angajații și să evite concedierile (57%), să susțină comunitățile prin donații (44%) și să utilizeze resursele pentru producerea de bunuri esențiale (40%).


Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 05-12.03.2025 pe un eşantion reprezentantiv național pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban și peri-urban. Mărimea eșantionului a fost de 1003 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.

Incertitudinea alimentează turbulențele de pe piețele financiare

Incertitudinea este cuvântul-cheie de când președintele Donald Trump a preluat conducerea biroului oval al Casei Albe din Washington. Piața bursieră americană trece prin turbulențe, ipoteza unei posibile recesiuni în SUA a reapărut în discuție, iar măsurile contradictorii privind tarifele vamale îi nedumeresc pe investitori, consumatori și companii deopotrivă. Decizia Rezervei Federale de miercuri privind rata dobânzii a fost așteptată cu nerăbdare, deoarece investitorii încearcă să caute indicii pentru a înțelege ce se întâmplă. Din păcate, toate cheile sunt în mâinile imprevizibile ale lui Donald Trump.

Fed a decis să mențină ratele dobânzilor neschimbate, citând creșterea incertitudinii din jurul perspectivelor economiei americane. Președintele Fed, Jerome Powell, a vorbit pozitiv despre economie în ansamblu, chiar dacă ultimele prognoze ale Fed au inclus o creștere redusă a PIB și așteptări mai mari privind inflația pentru 2025. Însă Powell consideră că „inflația a început să crească, parțial ca răspuns la tarife”, iar acest lucru poate aduce întârzieri în observarea unor progrese suplimentare privind reducerea inflației în cursul acestui an. Powell se așteaptă ca orice inflație determinată de tarife să fie „tranzitorie”, deși a recunoscut că ar fi dificil să se facă distincția între inflația cauzată de tarife și cea indusă de alți factori.

În timp ce mulți analiști se concentrează pe cuvântul „tranzitoriu” din comentariul de ieri al Fed – cuvânt ce declanșează amintiri din 2021, când inflația galopantă a forțat în cele din urmă Fed să crească agresiv ratele dobânzilor – poate cuvântul zilei ar trebui să fie „incertitudine”. În timp ce investitorii devorează cele mai recente proiecții economice ale Fed, președintele Powell a subliniat incertitudinea „neobișnuit de ridicată” care limitează capacitatea de a face previziuni exacte și care afectează încrederea consumatorilor și a companiilor. În ciuda acestui fapt,  Trump a afirmat într-o postare că Rezerva Federală ar trebui să reducă ratele dobânzilor, cerându-i să „facă ceea ce trebuie”.

Între timp, politicile turbulente ale administrației Trump au început să afecteze și consumatorii, încrederea scăzând cu 22% față de decembrie 2024, în timp ce consumatorii se așteaptă, de asemenea, ca inflația să crească la 4,9% până la sfârșitul anului, complicând astfel eforturile Fed de a o combate. Reflectand incertitudinea, UCLA Anderson School of Management a emis un „Recession Watch – Raport de recesiune” pentru 2025, avertizând că politicile administrației Trump ar putea declanșa o recesiune economică dacă sunt puse în aplicare pe deplin. În ciuda actualilor indicatori pozitivi (șomaj de 4,1%, 151.000 de locuri de muncă adăugate în februarie), economistul Clement Bohr identifică trei preocupări majore: tarifele vamale propuse care ar putea devasta industria prelucrătoare, reduceri ale forței de muncă guvernamentale de 10-15% prin inițiativa DOGE condusă de Musk și deportări în masă care ar paraliza sectoarele construcțiilor și agriculturii. Recesiunea ar putea fi stagflaționistă, combinând declinul economic cu creșterea inflației, dar este „complet evitabilă” dacă politicile Casei Albe sunt moderate sau eșalonate în timp.

Investitorii au reacționat pozitiv la decizia Fed, indicii americani încheind ziua pe verde. Dar, în continuare, pentru anul în curs, aceștia sunt pe roșu, cu S&P 500 la -3,78%, Dow Jones la -1,71% și Nasdaq, care reflectă sectorul tehnologic, la -8,3%. Incertitudinea este reflectată și în prețul aurului, care se tranzacționează în prezent la peste 3000 de dolari uncia, un maxim istoric. De asemenea, cel mai recent sondaj realizat de Bank of America în luna martie în rândul administratorilor globali de fondurilor de investiții transmite un mesaj clar: sentimentul investitorilor a ajuns într-o fundătură, cu a doua cea mai mare scădere din istorie a așteptărilor privind creșterea globală și cea mai mare reducere din istorie a alocării pentru acțiuni americane. În plus, 69% dintre investitorii intervievați au considerat că „excepționalismul american” tocmai a luat sfârșit. Ca urmare, asistăm la cea mai mare rotație către acțiunile europene din 2021 și până în prezent.

În timp ce politicile lui Trump par hotărâte să deruteze atât investitorii americani, cât și companiile, în Europa, incertitudinea care vine din SUA și riscurile încetinirii comerțului mondial sunt percepute ca un catalizator pentru revigorarea economiei europene. O combinație de factori pozitivi – inflație stabilă, scăderea ratelor dobânzilor și creșterea stimulentelor guvernamentale, inclusiv perspectivele de creștere a cheltuielilor în sectorul apărării, împreună cu evaluările istorice scăzute ale acțiunilor europene, creează condiții ideale pentru creșterea piețelor europene. Chiar și indicele BET al bursei românești, care se confruntă în prezent cu incertitudinea viitoarelor alegeri prezidențiale, are un rezultat mai bun (+3,48% de la începutul anului) decât indicele S&P 500.

Până acum, 2025 se dovedește a fi un an în care investitorii sunt obligați să își regândească strategia. Cea veche, de a profita pur și simplu de pe urma acțiunilor mega-cap de tehnologie face loc unei abordări mai echilibrate – una care favorizează diversificarea și calitatea activelor. Acoperirea riscului (hedging-ul) ar putea fi o altă piesă esențială a puzzle-ului. Având în vedere că preocupările legate de inflație persistă și că așteptările privind reducerea ratelor dobânzilor se schimbă, investitorii se îndreaptă către aur și mărfuri fungibile ca o măsură de protecție. ETF-urile de obligațiuni își fac, de asemenea, revenirea, oferind venituri constante și stabilitate portofoliului în mijlocul incertitudinii. Chiar și criptoactivele, considerate cândva ca fiind cu risc ridicat, și-au găsit locul în portofoliile investitorilor. Conform celui mai recent sondaj eToro Retail Investor Beat, 55% dintre investitorii individuali români dețin o formă de active cripto în

INS: Volumul lucrărilor de construcţii a crescut în ianuarie 2025 faţă de luna ianuarie 2024

0

Conform unui comunicat al Institutului Național de Statistică, în luna ianuarie 2025 volumul lucrărilor de construcţii a crescut, ca serie brută, cu 30,8%, iar ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu 34,1% față de luna ianuarie 2024. Volumul lucrărilor de construcţii a scăzut, faţă de luna decembrie 2024, ca serie brută, cu 67,2%, iar ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu 0,5%. .

Ianuarie 2025 comparativ cu decembrie 2024

Volumul lucrărilor de construcţii a scăzut, ca serie brută, cu 67,2%, scădere evidenţiată la lucrările de întreţinere şi reparaţii curente (-70,3%), lucrările de reparaţii capitale (-68,4%) şi la lucrările de construcţii noi (-66,0%).

Pe obiecte de construcţii, au avut loc scăderi astfel: lucrările de construcţii inginereşti (-70,9%), clădirile nerezidenţiale (-64,7%) şi la clădirile rezidenţiale (-59,0%).

Volumul lucrărilor de construcţii a scăzut, ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu 0,5%, scădere evidenţiată la lucrările de construcţii noi (-3,5%). Lucrările de reparaţii capitale şi lucrările de întreţinere şi reparaţii curente au crescut cu 24,0%, respectiv cu 5,0%.
Pe obiecte de construcţii, volumul lucrărilor de construcţii a scăzut la clădirile rezidenţiale (-5,0%). Construcţiile inginereşti şi clădirile nerezidenţiale au crescut cu 11,4%, respectiv cu 5,8%.

Ianuarie 2025 comparativ cu ianuarie 2024

Volumul lucrărilor de construcţii, ca serie brută, a crescut, pe total, cu 30,8%. Pe elemente de structură, creşteri s-au înregistrat la lucrările de construcţii noi (+38,1%), lucrările de reparaţii capitale (+30,5%) şi la lucrările de întreţinere şi reparaţii curente (+9,3%).

Pe obiecte de construcţii, creşteri s-au înregistrat la clădirile rezidenţiale (+71,3%), construcţiile inginerești
(+33,7%) şi la clădirile nerezidenţiale (+6,7%).

Ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, volumul lucrărilor de construcţii a crescut, pe total, cu 34,1%. Pe elemente de structură, lucrările de construcţii noi au crescut cu 43,4%, lucrările de reparaţii capitale cu 32,2% şi lucrările de întreţinere şi reparaţii curente cu 8,2%.
Pe obiecte de construcţii, volumul lucrărilor de construcţii a crescut la clădirile rezidenţiale (+71,0%), construcţiile inginereşti (+36,1%) şi la clădirile nerezidenţiale (+8,6%).

IndiceSerieIANUARIE 2025 faţă de:
DECEMBRIE 2024IANUARIE 2024
Construcţii – totalB32,8130,8
S99,5134,1
-pe elemente de structură:
Construcţii noiB34,0138,1
S96,5143,4
Reparaţii capitaleB31,6130,5
S124,0132,2
Întreţinere şi reparaţii curenteB29,7109,3
S105,0108,2
-pe obiecte de construcţii:
Clădiri rezidenţialeB41,0171,3
S95,0171,0
Clădiri nerezidenţialeB35,3106,7
S105,8108,6
Construcţii inginereşti  B29,1133,7
S111,4136,1

B= serie brută; S= serie ajustată în funcţie de număr zile lucrătoare şi de sezonalitate

Provocări generate de importul forței de muncă

0

Camera de Comerţ şi Industrie a Municipiului Bucureşti (CCIB) a organizat un nou eveniment din seria Business Breakfast la Palatul CCIB, cu tema „Importul forței de muncă și noile reglementări în legislația muncii”. Au participat peste 80 de antreprenori, manageri și consultanți.

Iuliu Stocklosa, președintele CCIB: „Am organizat acest eveniment, al doilea pe acest subiect, la solicitarea comunității de afaceri cu scopul de a continua dialogul cu reprezentanții autorităților cu atribuții în domeniu, astfel încât să obținem informații valoroase privind particularitățile procesului legal de import al forței de muncă, în contextul intrării depline a României în spațiul Schengen și a modificărilor aduse cadrului legal. Este esențial să înțelegem impactul acestor schimbări asupra companiilor noastre și să identificăm soluții eficiente pentru a ne adapta la noile realități, astfel încât să valorificăm această oportunitate pentru a soluționa problema deficitului cronic de forță de muncă.” 

Invitații speciali al ediției au fost: Larisa Otilia Papp, director al Direcției Control Relații de Muncă, Inspecția Muncii, Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale (MMFTSS), comisarul-șef Sorin Enache, șeful Serviciului pentru Imigrări al județului Ilfov, Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI) și Mădălina-Gabriela Tarcan, agent consular, Direcția Monitorizare și Coordonare Vize, Centrul Național de Vize, Ministerul Afacerilor Externe (MAE), care au abordat aspecte legale, tehnice și practice privind importul de forță de muncă.

CCIB informează că „principalele subiecte abordate au vizat: încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României, procedura de eliberare a avizelor de muncă, condițiile în care un lucrător străin poate lucra în baza mai multor contracte, principalele obligații ale angajatorilor care lucrează cu forță de muncă din afara Uniunii Europene, documentele verificate de angajații inspectoratelor teritoriale de muncă, inclusiv aspecte practice privind munca nedeclarată, regimul de muncă al studenților străini, cadrul legal pentru procesarea cererilor de viză, conținutul dosarului de cerere de viză, pregătirea interviului consular, provocările generate de fenomenul migrației ilegale. În context, a fost subliniată importanța derulării corecte a procesului de recrutare, care trebuie să țină seama atât de particularitățile culturale din țara de origine a lucrătorului, cât și de specificul muncii din țara de destinație.

O alternativă interesantă la soluționarea deficitului de forță de muncă a oferit chestorul de poliție penitenciară dr. Dan Halchin, director general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor (ANP), care a vorbit pe larg despre avantajele pe care le au antreprenorii care lucrează cu forță de muncă din acest segment.

Potrivit Mădălinei Tarcan, anul trecut, la nivelul MAE au fost procesate aproximativ 80.000 de solicitări de vize de angajare în muncă (+11% față de anul 2023). Dintre acestea, au fost eliberate 60.000 (+20%), 19.000 au fost respinse (+12%), iar 1.000 au fost anulate sau revocate (de cinci ori mai puține comparativ cu anul precedent). Cei mai mulți străini angajați cu contract de muncă în țara noastră provin din: Nepal, Sri Lanka, India, Bangladesh și Pakistan.

În partea a doua a evenimentului Cristian David, președinte, Institutul de Politici pentru Migrație din România; Rozana Cozma, Legal Director & Co-Founder, TAKT Recruitment; și Melania Pop, Business Development Manager, International Work Finder, au contribuit cu informații utile și practice, la conturarea unei imagini de ansamblu asupra subiectului abordat. Foarte bine primită de public a fost intervenția lui Adrian Bădescu, Managing Partner & Co-Founder, High Yield Group, care a pus în dezbatere o serie de propuneri concrete de îmbunătățire a cadrului legal, îndeosebi în ceea ce privește obținerea avizelor de muncă, a permiselor de ședere și a vizelor pentru lucrătorii străini”. 

CCIB anunță că „următoarea ediție a Business Breakfast, cu tema Inovație și sustenabilitate: Cum transformăm cerințele ESG în avantaje competitive?, va avea loc în Aula Carol I a Palatului CCIB, pe 8 aprilie, la ora 9:30”.

Foto: CCIB