„Mica Unire” de la Bruxelles, pentru transformare digitală: Romanian Digital Day 2025

0

Romanian Digital Day 2025, unul dintre cele mai importante evenimente dedicate inovării și transformării digitale europene, s-a desfășurat ieri la Bruxelles. 

Reprezentanții României s-au reunit în Parlamentul European la a treia ediție a Romanian Digital Day 2025, desfășurată la Bruxelles pe 18 martie, la inițiativa Vicepreședintelui Parlamentului European, Victor Negrescu. Evenimentul a reprezentat o veritabilă punte între inovația locală, regională, națională și ambițiile digitale ale Europei. În această ediție, accentul s-a pus pe implicarea activă a României, prin orașele sale care se afirmă tot mai clar ca hub-uri de inovare în regiune, contribuind la conturarea viitorului digital al continentului.

Într-o perioadă marcată de transformări rapide atât economice, cât și digitale, competitivitatea Europei devine o prioritate – aceasta a fost ideea de la care au fost pornite discuțiile și schimburile de idei. Uniunea Europeană își propune să consolideze competențele digitale, autonomia strategică și leadership-ul tehnologic, iar discuțiile despre un nou fond de competitivitate sunt deja în desfășurare. 

„Dacă nu acționăm acum, vom pierde teren în fața giganților tehnologici de pe alte continente. Europa trebuie să devină un pol de inovație digitală, nu doar un consumator de tehnologie produsă în alte părți ale lumii. Doar printr-un efort comun și coordonat putem transforma Europa într-un lider global în domeniul digital. Este responsabilitatea noastră să asigurăm că niciun cetățean și nicio regiune nu rămâne în urmă în această tranziție. România are toate ingredientele pentru a fi tigrul digital al Europei. Astăzi sectorul digital contribuie cu aproape 8% din PIB-ul României, dar va ajunge rapid la 10%, iar potențialul este mult mai mare. Cu toate acestea asistăm la o transformare importantă a industriei digitale de la outsourcing la crearea de servicii și produse. Fondurile europene au capacitatea de a accelera această dezvoltare. Romanian Digital Day a devenit o platformă pentru a expune aceste provocări și a prezenta soluțiile românești pentru transformarea digitală a Europei. Cei peste 200 de lideri în domeniul digitalizării, reprezentând 1% din PIB-ul României, care au participat la eveniment demonstrează încă o dată că România are toate ingredientele pentru a fi Tigrul Digital al Europei”, vicepreşedintele Parlamentului European, Victor Negrescu. 

Întreaga zi a fost structurată în jurul unor discuții tematice care au abordat multiple aspecte ale transformării digitale. Participanții au analizat modalitățile prin care tehnologia poate fi valorificată pentru a spori competitivitatea economică, pentru a sprijini creșterea startup-urilor și pentru a reduce decalajele digitale dintre regiunile europene. 

Evenimentul a reunit la aceeași masă lideri din toate regiunile României din sfera digitalizării, mari jucători ai industriei precum eMAG, Glovo și Google, alături de universități, clustere, EDIH-uri, organizații, IMM-uri și decidenți politici, și a inclus paneluri tematice și dezbateri în jurul a trei subiecte principale:

  • Creșterea competitivității prin edu-tech și dezvoltarea hub-urilor tehnologice europene;
  • Politicile digitale ale UE și impactul asupra ecosistemului tehnologic;
  • Rolul României în promovarea inovației și leadership-ului digital european.

Printre speakerii acestei ediții s-au numărat Ekaterina ZAHARIEVA (Comisar European pentru Start-up-uri, Cercetare și Inovație), Roxana MÎNZATU (Vicepreședinte Executiv al Comisiei Europene pentru Drepturi Sociale și Competențe, Locuri de Muncă de Calitate și Pregătire), Iulian STANCIU (fondator eMag), Sacha MICHAUD (co-fondator Glovo), Cosmin GEORGESCU (CEO Cluster Power), Andrei SAVIN (CEO Brinel)  și mulți alții. 

Organizatori

Co-organizatorii acestui eveniment sunt: Transilvania IT Cluster, The European Digital Innovation Hub in Transilvania, Bucharest RoboHub, Innovation Labs și IMM ROMANIA, reunind actori importanți din domeniul inovației digitale, educației și industriei IT. De la ediția sa de debut în 2022, astăzi Romanian Digital Day a devenit deja un reper pentru colaborarea europeană în tehnologie, atrăgând anual lideri din industrie și factori de decizie din toată Europa.

Bianca Muntean, co-fondator și manager al Transilvania IT Cluster, organizator al unei sesiuni din cadrul evenimentului, a subliniat importanța colaborării și a vorbit despre ceea ce aduce la masă România, în general, și Clujul, Transilvania în special: „Transformarea digitală nu este doar despre tehnologie – este despre oameni, ecosisteme, colaborare și impact real. România nu mai este nouă în această industrie; avem talentul, cunoștințele și ambiția de a contura viitorul digital al Europei”. De asemenea, Bianca a adus în discuție nevoia de centralizare, de coordonare și de integrare a resurselor, pentru a obține rezultatele dorite – ceea ce pot face, cu cel mai mare succes, centrele de inovare digitală și clusterele, care aduc împreună toți actorii cheie: companii, universități, instituții publice.

La rândul său, Ana-Maria Stancu, CEO al RoboHub, a insistat pe importanța extinderii accesului la tehnologie. Ea a remarcat că avansul tehnologic nu trebuie să devină un privilegiu rezervat doar unor segmente restrânse ale societății, ci trebuie să aducă beneficii reale pentru toți cetățenii. ”Avansul rapid al tehnologiei nu ar trebui să fie un privilegiu rezervat doar unor segmente restrânse ale societății, ci trebuie să se reflecte echitabil în viața tuturor cetățenilor, iar pentru a atinge acest obiectiv este esențial să investim în educație digitală și în formarea competențelor de securitate cibernetică, astfel încât fiecare individ să fie pregătit să navigheze în siguranță și cu încredere în ecosistemele digitale tot mai complexe ale prezentului și viitorului.”, a notat Ana-Maria Stancu.

Florin Duma, președintele IMM România, a punctat necesitatea educației digitale: „Reiterez importanța crucială a educației digitale pentru succesul antreprenoriatului românesc și integrarea eficientă a României în economia digitală globală. România trebuie să contribuie activ la nivel european, stimulând modernizarea IMM-urilor prin soluții digitale, formarea specialiștilor și atragerea de fonduri europene.

Răzvan Rughiniș, președintele board-ului Innovation Labs, a completat tabloul subliniind faptul că „Acceleratorul Innovation Labs susține organizarea Romanian Digital Day încă de la prima ediție, la invitația lui Victor Negrescu. De la studenții din marile orașe la antreprenorii din cele mai mici sate, facem digitalizarea să atingă toate energiile creative. Romanian Digital Day este un moment cheie pentru stimularea, an de an, a participării largi a tinerilor în crearea de valoare. Fiind un motor al ecosistemului de inovare centrat pe universități, Innovation Labs energizează astfel eforturile industriei, societății civile și actorilor publici, sporind încrederea publică într-un viitor mai bun”.

Evenimentul a fost mai mult decât o simplă serie de conferințe, a fost o demonstrație de colaborare. Într-un context de transformări rapide și provocări continue, Romanian Digital Day 2025 a demonstrat că parteneriatul dintre mediul public și cel privat, împreună cu implicarea activă a comunității academice, poate transforma obstacolele în oportunități de dezvoltare. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea creării unui cadru legal unitar, care să sprijine activitatea companiilor inovatoare, și pe propunerea alocării unei părți semnificative din Planul European de Competitivitate pentru a susține procesul de digitalizare. De asemenea, s-a subliniat importanța investițiilor în tehnologii emergente, cum ar fi inteligența artificială, blockchain-ul și securitatea cibernetică.

În final, evenimentul de la Bruxelles a marcat un moment de reflecție și de planificare strategică pentru viitorul digital al Europei. 

Allview Auto își extinde rețeaua de dealeri și service-uri partenere 

0

Allview Auto, divizia specializată în soluții auto a companiei Visual Fan SA, anunță „extinderea rețelei de dealeri și service-uri partenere cu trei noi locații. Această inițiativă face parte din strategia companiei de a fi mai aproape de clienți și de a facilita accesul la modelul electric Allview CityZEN în mai multe regiuni din România. 

O noutate importantă în rețeaua Allview Auto este colaborarea cu Euro Tehno Group, un partener de renume care își desfășoară activitatea în trei orașe cheie: Pitești, Otopeni și Târgoviște. Prin aceste noi locații, clienții din Pitești, Otopeni și Târgoviște vor avea acces la test drive-uri rapide pentru modelul electric Allview CityZEN, consultanță de specialitate și oferte personalizate, servicii extinse de mentenanță, reparații și actualizări software”. 

Adrian Vișan, director general adjunct al companiei Visual EV Distribution SRL: „Extinderea rețelelei de dealeri reprezintă un pas strategic în direcția apropierii de clienții noștri și a consolidării poziției Allview Auto pe piața mașinilor electrice din România. Prin partenerii noștri, oferim suport local, consultanță specializată, servicii prompte și un standard ridicat de calitate în toate locațiile acestora. Unul dintre obiectivele noastre pentru 2025 constă în creșterea exponențială a numărului de parteneri, astfel încât modelul Allview CityZEN să fie accesibil în cât mai multe regiuni. Această extindere reflectă angajamentul nostru de a răspunde prompt nevoilor pieței.” 

Allview Auto subliniază că „echipele dedicate de consultanți în vânzări sunt pregătite să ofere suport complet și o experiență optimă clienților, fie că este vorba de achiziționarea modelului Allview CityZEN, servicii de mentenanță sau soluții personalizate pentru mobilitatea electrică.

Pentru mai multe informații despre modelul Allview CityZEN și rețeaua de dealeri, accesați www.allview-auto.ro sau contactați partenerii autorizați”.

Visual EV Distribution SRL reamintește că „face parte din grupul Visual Fan, o companie bine cunoscută în Europa de Sud-Est pentru brandul său IT&C, ALLVIEW. Visual EV Distribution S.R.L. are misiunea de a aduce mai aproape de utilizatori un viitor sustenabil, care va asigura o calitate mai înaltă a vieții, libertate de mișcare și grijă pentru generațiile viitoare. 

Visual EV Distribution SRL a demarat în 2021, cu lansarea modelului Skywell ET5, care reprezintă o nouă viziune asupra mobilității viitorului. În decembrie 2023, a fost lansat modelul 100% electric Allview CityZEN, ce poate fi condus începând cu vârsta de 16 ani. Acesta a depășit estimările de vânzări pentru 2024, marcând astfel, popularitatea și atractivitatea modelului pentru tinerele generații. 

Visual EV reprezintă EVoluție, Inovație, Tehnologie, Responsabilitate și Sustenabilitate”.

Campania de conducere defensivă „Viața e a ta”

0

La Shopping City Ploiești a fost lansată campania de conducere defensivă „Viața e a ta”, inițiată de Academia Titi Aur în colaborare cu NEPI Rockcastle, alături de partenerii strategici Castrol România, Textar România, Eazy Asigurări și Hyundai România. Ambasadorul campaniei este David Popovici, prezent la evenimentul de lansare.

Campania se desfășoară în perioada 19 martie -30 aprilie 2025: 

  • 19-20 martie – Ploiești, Shopping City Ploiești
  • 22-23 martie – Craiova, Promenada Craiova
  • 25-26 martie – Timișoara, Shopping City Timișoara
  • 29-30 martie – Oradea
  • 01-02 aprilie – Satu Mare, Shopping City Satu Mare
  • 05-06 aprilie – Piatra Neamț, Shopping City Piatra Neamț
  • 08-09 aprilie – Iași
  • 12-13 aprilie – Bârlad
  • 22, 23, 27 aprilie – București, Academia Titi Aur
  • 29-30 aprilie – Brăila, Brăila Mall

Înscrierile sunt gratuite și se pot face online pe: https://academiatitiaur.ro/viata-e-a-ta-2025/.

Roxana Baias, Group Head of Marketing, NEPI Rockcastle: „Asocierea cu inițiativa Viața e a ta este firească, fiind o continuare a misiunii asumate de către NEPI Rockcastle de a contribui continuu la educarea tinerilor pe diferite teme actuale. De-a lungul timpului, ne-am asociat cu numeroase campanii de conștientizare a publicului tânăr în ceea ce privește fake news, siguranța în internet sau prevenția consumului de droguri. Astăzi, ne-am alăturat acestei misiuni, plecând de la o problemă reală, aceea a numărului mare de tineri, victime în accidente rutiere. Campania se va derula în 6 centre comerciale din portofoliul NEPI Rockcastle: Shopping City Ploiești, Shopping City Satu Mare, Promenada Craiova, Brăila Mall, Shopping City Piatra Neamț și Shopping City Timișoara.”

David Popovici, ambasadorul campaniei: „Este important ca tinerii să învețe să conducă corect încă de la început. După ce am urmat cursurile Academiei Titi Aur, simt că am devenit un șofer mai bun. Mai mult, sunt convins că toți cei din jurul meu sunt mai în siguranță datorită faptului că eu sunt un șofer mai responsabil.”

Titi Aur: „Viața e a ta este o inițiativă dedicată tinerilor cu vârste cuprinse între 18 și 22 de ani, considerată categoria cea mai vulnerabilă de șoferi. Campania are ca obiectiv reducerea numărului de accidente prin educarea acestora în privința evitării pericolelor la volan. Este esențial ca aceștia să înțeleagă încă de la început că accidentele pot fi prevenite printr-o conduită responsabilă la volan. Cursurile noastre au scopul de a arăta nu doar cum să evităm riscurile, ci și cum să gestionăm corect o situație limită, în cazul în care aceasta nu a putut fi evitată.”

Organizatorii anunță că „timp de două zile, pe 19 și 20 martie, Shopping City Ploiești îi invită pe șoferi să ia parte la cursurile gratuite de conducere defensivă oferite de către Academia Titi Aur. Participanții vor beneficia de explicații teoretice și practice, experiențe în două simulatoare și în mașini pregătite de cei mai competenți instructori în conducere defensivă din România”. 

Academia Titi Aur este „cel mai complex centru de conducere defensivă din România, oferind cursuri dedicate șoferilor care doresc să își îmbunătățească abilitățile și să contribuie activ la siguranța rutieră.

Prin programe inovatoare și instruire practică, Academia Titi Aur pregătește șoferii pentru a face față situațiilor reale din trafic, reducând riscul accidentelor și promovând un stil de condus responsabil”.
Shopping City Ploiești, parte din portofoliul NEPI Rockcastle, reamintește că este „primul și cel mai mare centru comercial din județul Prahova” și „are o suprafață închiriabilă de 54.200 mp și pune la dispoziția clienților săi aproximativ 2.500 locuri de parcare. Mall-ul găzduiește unul dintre cele mai mari cinematografe din afara Capitalei, cu 12 săli de proiecție dintre care 7 sunt dotate cu tehnologia 3D, dar și peste 100 de magazine, mix-ul de chiriași incluzând branduri internaționale precum Zara, Lefties, Pull and Bear, Bershka, Stradivarius, H&M, RESERVED, CROPP, HOUSE, Adidas, Starbucks, Tezyo, SEPHORA, LC Waikiki, BSB, Bookcity, Carrefour și multe altele.

Cu aplicația mobilă SPOT, disponibilă gratuit în Google Play și App Store, clienții Shopping City Ploiești sunt recompensați cu puncte de loialitate la fiecare sesiune de cumpărături, ce aduc oferte și beneficii exclusive”.

Cum păstrezi memoria brandului într-o perioadă dominată de importanța prețului?

0

Trade Marketing Congress 2025 – „Alternative in-store”, a fost o pledoarie pentru nuanţarea comunicării de trade şi a oferit numeroase argumente, idei, exemple inspiraţionale pentru dezvoltarea unor alternative la concentrarea excesivă pe comunicarea ofertelor de preţ sau a altor tipuri de avantaje financiare. Speakerii şi partenerii TMC 2025 au reamintit, prin prezentările susținute şi prin activările din cadrul evenimentului, că brandurile – fie de produs, fie de retail – înseamnă valori autentice, personalitate puternică şi distinctă şi, la fel de important, înseamnă legătură emoţională solidă, durabilă cu shopperii. 

Reperele prezentului în marketing şi trade marketing au fost bine conturate în comunicările susţinute de Bogdana Gheorghe (RetailZoom), Mihaela Alexandru (To Know) şi Traian Năstase (iSense Solutions), în timp ce Dana Nae Popa (Pastel) a realizat o interesantă analiză a promoţiilor care au primit cele mai multe voturi la ultimele cinci ediţii Premiile PIAŢA.

Despre variante de comunicare alternativă, centrată pe valorile de brand, au vorbit Nicoleta Scarlat (Eisberg), Gabriel Petcu (Ursus Breweries), Noemi Varga (dm drogerie markt), Elena Filip (EFWords / PR Sezamo), Teodora Migdalovici (TheAlternativeSchool / Cannes Lions) şi Alexandra Moisescu (câştigătoare Young Lions 2025).

La TMC 2025, Milka, cel mai puternic brand de dulciuri (Premiile PIAŢA 2024), a anunţat intrarea sa pe segmentul croissantelor, prin Milka Choco Croissant. Tot cu această ocazie, InventivePlus şi Piaţa au lansat canalul de podcast realizat în colaborare, Piaţa Talks.

Activări atractive, inspiraţionale şi relevante pentru puterea brandurilor au oferit partenerii ediţiei #14 a TMC: Milka, Oreo, 7Days, BeanZ Café, Ursus, Peroni Nastro Azzurro, Kozel, Eisberg, Caroli, Aqua Carpatica, InventivePlus Marketing Agency, Seqbyte Solutions, MPC Trade Marketing Services, ClubAntreprenor.ro, Economistul, Club Economic, The Diplomat, România Durabilă, SpotMedia.

CCIR explorează oportunitățile de investiții în Venezuela

0

Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României, dl Mihai Daraban, a avut, în data de 19 martie a.c., o întâlnire cu E.S. dl. José de Jesús Sojo Reyes, însărcinat cu afaceri al Ambasada Republicii Bolivariene a Venezuelei în România. 

Întâlnirea a vizat dezvoltarea unui dialog cu reprezentanții Ambasadei Venezuelei în România, în vederea identificării unor domenii economice în care cele două state pot desfășura proiecte comune.

Președintele CCIR, dl Mihai Daraban, a apreciat faptul că „această întâlnire pune bazele unei colaborări între cele două instituții în domeniul economic, având în vedere atât noua politică a Venezuelei de atragere a investițiilor în domenii precum infrastructura sau industria petrolieră, cât și noul cadrul legislativ al acestui stat, care prevede stimulente fiscale pentru investitorii străini pentru o dezvoltare economică pe termen lung. La nivelul CCIR, continuăm eforturile pentru internaționalizarea business-ului românesc prin facilitarea accesului antreprenorilor pe piețele extracomunitare, din acest punct de vedere, Venezuela putând fi luată în calcul pentru dezvoltarea unor afaceri durabile”.

„În ciuda distanței geografice, există multiple domenii de interes comun între cele două state unde putem construi parteneriate solide și durabile. Venezuela dispune de resurse naturale considerabile, inclusiv una dintre cele mai mari rezerve de petrol din lume, în timp ce România oferă expertiza sa în domenii precum tehnologia, agricultura și industria manufacturieră. Există oportunități reale de investiții în Venezuela, în special în sectoarele energiei, infrastructurii și agriculturii. În contextul schimbărilor globale actuale, diversificarea parteneriatelor economice devine esențială, iar relația noastră bilaterală poate fi consolidată prin schimburi comerciale directe, contribuind astfel la prosperitatea ambelor state”,  a declarat E.S. dl. José de Jesús Sojo Reyes, însărcinat cu afaceri al Ambasada Republicii Bolivariene a Venezuelei în România.

Footprints AI și retail media, doi într-una sau succesul fără granițe

0

Deși este prezentă de doar șapte ani pe piață, atât în România, cât și în străinătate, Footprints AI, companie fondată de Dan Marc și Pavel Gheorghiu, a ajuns să opereze una dintre cele mai populare platforme de Retail Media din lume bazată pe inteligența artificială, iar perspectivele pentru perioada următoare sunt mai mult decât promițătoare.

Practic, firma celor doi a apărut și crescut odată cu acest concept de retail media de ale cărui beneficii toată lumea se convinge pe zi ce trece și fără de care, acum, nici nu se mai poate vorbi de comerțul modern. Dar cel mai bine ne explică Dan Marc într-un interviu acordat FoodBiz.

„Retail media este acel tip de advertising care te ajută – indiferent pe ce canal ajunge mesajul la clientul tău final – să targetezi precis segmentul de client, de consumator căruia i se adresează produsul tău, să ajungi înaintea competiției și să poți să-ți mărești vânzările știind mult mai clar decât în social media și în search media, adică în Instagram, Facebook și Google, faptul că banii pe care i-ai plătit pentru o campanie în advertising reușesc să crească sau nu vânzările în locurile unde se întâmplă vânzările: în magazin”, spune Dan Marc în interviul acordat FoodBiz.

Advertising la un alt nivel

Cofondatorul Footprints AI povestește cu entuziasm despre momentul începutului business-ului. Și-a dat seama încă de la început, adică din 2017, că următorul nivel de evoluție al advertisingului la nivel global este utilizarea datelor de consum și a mizat pe acest lucru. Din fericire, a fost un pariu câștigător și chiar mai mult de atât.

„În acest moment, Footprints AI este prima și cea mai dezvoltată companie de tehnologie și de livrare de campanii care reușește să lucreze cu retailerii, să folosească tehnologii de inteligență artificială care să se uite la comportamentele de cumpărare și să transforme aceasta în audiențe și în niște campanii care sunt mult mai benefice pentru brandurile de consum decât în Google sau în Facebook, în tv sau în radio, pentru că acolo în retail media și prin Footprints AI brandurile reușesc să targeteze foarte precis audiențele și consumatorii când sunt în mediul de cumpărare, astfel încât să cumpere mai multe produse la o ofertă mai bună și tot ecosistemul de retail, brand și consumator să câștige mai mult”, declară Dan Marc.

„Frumusețea” aceste tehnologii, care are la bază platforma Footprints, echipa de experți de media și inteligența artificială este faptul că ea învață în fiecare zi să facă lucrurile mai bine.

„După experiența de șapte ani, pot să spun că retail media și Footprints AI se potrivește cel mai bine retailului de FMCG, de grocery, adică magazine unde poți să găsești alimente. Că sunt magazine mai mici, mai mari, este vorba de produsele pe care le pui în coș și consumatorul atunci când merge în mediul de retail să poată să primească oferte mai bune și cu advertising mai de calitate și să ajute în acest fel un brand să cheltuiască mai puțini bani de publicitate și să crească vânzările”, precizează Dan Marc.

Iar dacă vă întrebați care sunt beneficile retail media, trebuie să știți că vânzările se pot majora și cu până la 25%, ceea ce înseamnă o grămadă de bani pentru retaileri, adică milioane bune de euro.

„Noi suntem cei care le promit și le aduc câteva milioane de euro, anul acesta, în EBITDA lor, nu într-un viitor neclar. Promisiunea noastră este să ajutăm retailerii să aibă niște operațiuni mai profitabile, să nu trebuiască să mai crească prețurile neapărat pentru acea marjă de profit și să găsească o sursă nouă de profit, lucru care o să fie incredibil, critic pentru modelul de retail până în 2030. Este promisiunea noastră, sunt calculele noastre și retailerii ne facturează pe noi câteva milioane pe an”, mărturisește Dan Marc.

După ce s-a bucurat de un succes extraordinar în Europa Centrală și de Est, din Țările Baltice și până în Grecia, din Republica Moldova și până în Cehia, acum,  următoarea țintă pentru Footprints AI este Asia de Sud-Est, unde modern trade este pe cale să explodeze. Se întrevede o nouă oportunitate, un moment propice de a face parte dintr-un model profitabil al oricărui retailer din zonă, după cum spune Dan Marc.

Despre Footprints AI

Footprints AI este liderul în soluții de retail media, oferind agențiilor și brandurilor o platformă avansată de analiză, automatizare și inteligență artificială pentru planificarea și derularea campaniilor publicitare omnichannel. Platforma permite targetare precisă pe bază de audiențe în magazine și online, optimizarea campaniei și analizează în timp real impactul asupra vânzărilor, la nivel de produs și magazin.

Pentru retailerii cu prezență fizică interesați să genereze venituri suplimentare din publicitate, Footprints AI transformă traficul anonim și comportamentul de cumpărare în audiențe media folosind tehnologia proprie bazată pe inteligență artificială. Soluția garantează o creștere de până la 10 ori a veniturilor din surse non-trade în doar 3 luni, fără a compromite controlul asupra datelor, păstrând totul 100% anonimizat și privat.

Cu acest avantaj tehnologic, Footprints AI operează cea mai avansată rețea de retail media din Europa Centrală și de Est. Compania analizează și valorifică lunar comportamentul de cumpărare a peste 25 milioane de clienți fizici și online, livrând campanii de succes pentru branduri globale. Parteneriatele din regiunea CEE includ retaileri de top precum Profi, Lagardère Travel Retail, Rimi Baltic, Studenac, Wolt, Bolt Food, Carrefour, Altex și alții.

Articol preluat de FoodBiz.ro.

Inovație pe roți: BCR lansează prima bancă mobilă 100% electrică din România și extinde astfel efortul de incluziune financiară a comunităților locale 

0

Banca Comercială Română (BCR) lansează prima bancă mobilă, 100% electrică, organizată sub forma unui camion modular care va oferi acces la servicii bancare moderne în comunitățile rurale și mici urbane din România. 

Inițiativa face parte din strategia BCR și vine în completarea programului de incluziune financiară a comunităților locale, prin care a pus în circulație, în octombrie 2022, prima sa unitate mobilă, ce a ajuns deja în 26 de comunități rurale și mici urbane din întreaga țară. Programul este derulat în parteneriat cu Vodafone România, OMNIASIG Vienna Insurance Group, BCR Asigurări de Viață VIG și, începând din acest an, și Medlife.

„Succesul programului pilot de incluziune financiară și tehnologică, cu care am ajuns în 26 de comunități rurale și mici urbane, ne-a confirmat că există o mare nevoie și o dorință de educație financiară și digitală în întreaga țară. Acum, lansarea primei bănci mobile electrice și punerea în circulație concomitentă a celor două unități mobile BCR ne permite să extindem efortul de a fi prezenți în cât mai multe comunități locale.

Ne propunem să ajungem în cel puțin 24 de localități în 2025, pentru a iniția un dialog deschis despre cum putem sprijini dezvoltarea acestora și cum putem crește gradul de incluziune financiară. Avem încredere că, împreună cu oamenii din aceste comunități, putem construi o Românie mai prosperă și mai pregătită pentru provocările economice. Construcția de prosperitate începe de la firul ierbii, om cu om, comunitate cu comunitate, kilometru cu kilometru, de aceea suntem gata să pornim, din nou, la drum”, declară Dana Dima, Vicepreședinte Retail & Private Banking BCR.

Noua unitate mobilă, o premieră în peisajul financiar din România, este organizată în interiorul unui camion modular, cu un spațiu util de 60 de metri pătrați, care este dotată cu toate facilitățile unei sucursale bancare moderne: birouri, servicii digitale, echipamente multifuncționale, terasă și toate funcționalitățile necesare. Unitatea mobilă dispune de o autonomie de deplasare de 400 de kilometri și poate funcționa indepedent de orice sursă de curent timp de aproximativ 3 ore. 

De la debutul programului, în octombrie 2022, prima unitate mobilă BCR a parcurs peste 11.000 km, vizitând 26 de localități și susținând ateliere de educație financiară pentru 3.500 de participanți. 

În 2025, banca își propune să continue acest efort prin:

  • Punerea în circulație simultană a celor două unități mobile BCR pentru a ajunge la cât mai multe comunități;
  • Vizitarea a cel puțin 24 de comunități rurale și mici urbane, oferind soluții financiare moderne, acces la educație financiară și antreprenorială;
  • Maturizarea programului pentru consolidarea incluziunii financiare, prin servicii personalizate și extinderea impactului în rândul comunităților locale.

Camionul modular este deservit de câte doi experți, unul financiar-bancar și unul specializat în telecomunicații și tehnologie, iar în anumite comunități vor fi și specialiști în servicii medicale. La biroul bancar din cadrul unității mobile se pot achiziționa digital, prin George, dar și cu asistență din partea experților BCR, toate operațiunile de daily banking, atât pentru persoane fizice, cât și companii:

  • Deschideri de cont curent și carduri de debit;
  • Deschideri de depozite și conturi de economii;
  • Carduri de credit și descoperit de cont;
  • Acces la digital banking (George);
  • Credite de consum, precum și refinanțări și restructurări;
  • Credite ipotecare
  • Toate tipurile de asigurări asigurări: venituri, de șomaj și de incapacitate de muncă; asigurări de protecție a bunurilor personale, asigurări de locuință, PAD și facultativă; asigurări de călătorie;
  • Pensii
  • Consiliere și asistență pentru gama extinsă de servicii bancare, inclusiv pentru finanțare în mediul rural prin BCR Social Finance și leasing prin BCR Leasing.

De asemenea, camionul modular este dotat cu un echipament multifuncțional, conectat online, care poate oferi următoarele operațiuni:

  • Eliberare lei sau euro, în numerar;
  • Depunere de numerar atât pentru persoane fizice, cât și juridice;
  • Schimb valutar;
  • Plata numerar a facturilor curente către furnizori;
  • Reîncarcare cartele Vodafone;
  • Eliberare mini extras;
  • Interogare sold;
  • Schimbare PIN.

Programul și-a început traseul prin România în octombrie 2022, cu misiunea de a ajunge în cât mai multe localități din țară. Primul camion a oprit, până în prezent, în 26 de localități: în Băleni (Dâmbovița), Drajna (Prahova), Glodeanu Sărat (Buzău), Brezoi (Vâlcea), Săliște (Sibiu), Tălmaciu (Sibiu), Băile Felix (Bihor), Ilva Mică (Bistrița-Năsăud), Marginea (Suceava), Vânători (Neamț), Săbăoani (Neamț), Matca (Galați), Stâlpeni (Argeș), Buziaș (Timiș), Poienile de Sub Munte (Maramureș), Crasna (Sălaj), Pâncota (Arad), Tășnad (Satu Mare), Vorona (Botoșani), Cobadin (Constanța), Vama Buzăului (Brașov), Valea Doftanei (Prahova), Mihăilești (Giurgiu), Baia de Aramă (Mehedinți), Valea Doftanei (Prahova), Chirnogi (Călărași).

Metodele de fraudă evoluează. Ce trebuie să facă organizațiile în 2025 pentru a fi cu un pas înaintea fraudatorilor?  

0

de Mihail Bucheru, Director, Laura Avram, Manager, și Vasile Beleuța, Senior Consultant, Advisory, Servicii Corporate Forensic, Deloitte România

Frauda este o amenințare silențioasă, dar costisitoare, care generează anual pierderi financiare semnificative pentru organizații. Rapoartele Asociației Examinatorilor de Fraudă Certificaţi (Association of Certified Fraud Examiners – ACFE) arată că afacerile din întreaga lume pierd aproximativ 5% din veniturile anuale din cauza fraudei ocupaționale. Cu toate acestea, numeroase organizații subestimează riscurile și recurg tardiv la măsuri de prevenție, în general ca urmare a unor episoade grave.

Metode de fraudă și sectoare vizate: un peisaj în schimbare

Analiza rapoartelor ACFE din ultimii zece ani indică evoluția permanentă a tipurilor de fraudă, precum și a metodelor de detectare a acestora. Infractorii recurg din ce în ce mai frecvent la fraude cibernetice, sub forma unor atacuri de tip ransomware și escrocherii cu input tehnologic din ce în ce mai sofisticate. În plus, fraudele financiare care au la bază inteligența artificială și identitățile false create folosind tehnici deepfake fac identificarea și atribuirea mai dificile, determinând companiile să implementeze metode de monitorizare a fraudei în timp real. În același timp, metodele clasice de fraudare, precum deturnarea fondurilor, falsificarea documentelor sau conflictele de interese, rămân relevante și continuă să fie exploatate de fraudatori, adaptându-se noilor contexte economice și tehnologice.

În rândul sectoarelor cel mai des vizate se remarcă instituțiile financiare care au raportat peste un milion de cazuri de fraudă ce implică depozitele bancare doar în primele luni ale anului 2023. Sectorul serviciilor medicale a fost, de asemenea, puternic afectat de fraude legate de falsificarea unor cereri de decont sau de rezultatele testărilor genetice, generând pagube de peste 40 de milioane de dolari doar în trimestrul al treilea din 2024. Sectoarele petrol și gaze, respectiv energie și utilități, nu fac excepție. Cu lanțuri de aprovizionare complexe, procese ample de achiziții și o presiune tot mai mare legată de raportările privind responsabilitatea socială și de mediu (Environmental, Social, Governance – ESG), acestea se confruntă cu riscuri importante. De la fraude în achiziții și manipularea contractelor și până la vicierea datelor din raportările ESG, mizele financiare și legate de reputație sunt în creștere. Evoluția schemelor de fraudă în aceste industrii subliniază încă o dată necesitatea unor strategii proactive de prevenire și controale interne solide.

O altă tendință importantă este scăderea duratei medii a fraudelor. Dacă în 2014 o schemă frauduloasă dura, în medie, 18 luni până la momentul descoperirii, potrivit ACFE, în 2024, timpul de detecție a fraudei a scăzut la 12 luni. Așadar, făptuitorii au mai puțin timp pentru a acționa fără a fi prinși, acesta fiind rezultatul dezvoltării de programe de analiză a datelor și al canalelor de raportare anonimă (whistleblowing) implementate de tot mai multe organizații.

În ceea ce privește impactul evoluțiilor socioeconomice asupra fraudei, este de remarcat faptul că organizațiile care au adoptat modele de lucru la distanță s-au confruntat cu o creștere a amenințărilor cibernetice, a declarațiilor false în situațiile financiare și a fraudelor în zona de achiziții. Totuși, gradul de adopție a soluțiilor de detectare a fraudelor a crescut și el. Numeroase companii au investit în soluții de monitorizare a tranzacțiilor în timp real, în modele de detecție bazate pe machine learning și în evaluări de risc independente, ceea ce a condus la scăderea intervalului de detectare a fraudelor și la limitarea pierderilor.

Cum detectează companiile frauda?

Metodele de detectare a fraudei s-au îmbunătățit semnificativ în ultimii ani, dar multe companii rămân orientate pe măsuri reactive și nu investesc suficient în prevenție. Conform ACFE, în 2024, sesizările anonime din partea angajaților sau a unor terțe părți s-au remarcat drept cea mai comună metodă de detecție, întâlnită în aproximativ 43% dintre cazurile studiate, ceea ce demonstrează importanța avertizorilor de integritate (whistleblowers) în detectarea timpurie a fraudei.

Pe de altă parte, și auditul intern și sistemele de control intern au câștigat teren în ceea ce privește detectarea fraudei. Companiile care folosesc tehnici de tip forensic și monitorizare continuă a datelor detectează mai rapid fraudele, reducând pierderile financiare și riscurile legate de reputație. 

De ce prevenția este cea mai bună strategie

Deși metodele de detectare a fraudei s-au îmbunătățit, prevenția rămâne cea mai eficientă abordare. Organizațiile care implementează controale interne riguroase, evaluări periodice ale riscurilor și investigații independente au parte de mai puține cazuri de fraudă, iar impactul acestora este mai mic.

Unul dintre cele mai importante aspecte prezentate în rapoartele ACFE este faptul că multe companii nu acționează încă împotriva riscurilor de fraudă deja cunoscute. Peste jumătate dintre cazurile din 2024 au avut loc din cauza lipsei controalelor interne (32%) sau a unor omisiuni în timpul controalelor (19%), demonstrând că firmele care nu investesc în prevenție sunt expuse unui risc financiar major. Prin urmare, prevenția nu ar trebui percepută ca un cost suplimentar, ci ca o investiție strategică ce protejează resursele companiei și asigură continuitatea afacerii pe termen lung.

În concluzie, frauda nu este doar o chestiune de conformare, ci un risc financiar major care poate amenința stabilitatea și reputația oricărei organizații. Conform celui mai recent raport ACFE, o pierdere medie generată de frauda ocupațională ajunge la aproximativ 145.000 de dolari per caz studiat, subliniind astfel o expunerea semnificativă cu care organizațiile se confruntă.

Așadar, companiile trebuie să adopte o abordare preventivă, combinând expertiza forensic, monitorizarea continuă și programele interne de conștientizare și raportare. Ignorarea fraudei este mult mai costisitoare decât prevenția; iar în peisajul economic actual, prevenția este singura strategie sustenabilă.

tbi bank raportează o nouă creștere record în 2024

0

Concentrându-se pe ceea ce își doresc cu adevărat clienții și rezolvând probleme financiare reale, tbi bank, cea mai importantă bancă challenger din Europa de Sud-Est, a înregistrat un alt an record.

În 2024, tbi bank a continuat să înregistreze rezultate financiare solide, raportând un profit net record de 50 de milioane de euro, cu 18% mai mare față de anul precedent (YOY), conform rezultatelor financiare consolidate neauditate. În plus, tbi bank și-a menținut pozițiile puternice în ceea ce privește lichiditatea și capitalul, iar rezultatele solide au fost vizibile în toate liniile de business.

Pe parcursul anului 2024, tbi a continuat să încheie parteneriate cu comercianți, inclusiv din noi segmente de piață, iar acum soluțiile de plată ale băncii sunt disponibile în 31.000 de puncte ale partenerilor comerciali din piețele sale principale de operare – România, Bulgaria și Grecia. Prin această acoperire mai mare, tbi a sprijinit un număr crescut de clienți să își finanțeze achizițiile dorite și și-a consolidat poziția de lider în toate cele trei piețe.

În 2024, tbi bank a gestionat 2,2 milioane de cereri de finanțare în România, Bulgaria și Grecia, marcând o creștere de 32% față de 2023. În 2024, banca a acordat peste 1 milion de credite (+32%) în valoare de 1,177 miliarde de euro, cu 26% mai mult față de 2023. De asemenea, canalele de tip self-service au contribuit semnificativ la creșterea afacerilor, 70% dintre cererile de împrumut fiind realizate digital.

tbi raportează o creștere de 20% a activelor totale până la sfârșitul lunii decembrie 2024, ajungând la 1,77 miliarde de euro. Portofoliul brut de credite al tbi a ajuns la 1,3 miliarde euro, o creștere de 25% față de 2023.

Pe baza acestor performanțe, venitul operațional al tbi bank a crescut cu 27%, până la 258 milioane de euro, în principal datorită unei creșteri de 29% a veniturilor nete din dobânzi. Acest lucru a permis ca profitul operațional să ajungă la 179 de milioane de euro în 2024.

Creșterea cu 24% a cheltuielilor generale ale băncii, până la 119 milioane de euro, a fost determinată în principal de investițiile continue în tehnologie și în soluții de inteligență artificială pentru a sprijini dezvoltarea de noi produse pe toate piețele și investiții în noi linii de business.

De asemenea, portofoliul de depozite al tbi bank a ajuns la 1,34 miliarde de euro la sfârșitul lunii decembrie 2024, depășind cu mult performanța pieței și având o creștere solidă de 20% față de 2023. Principalul motor a fost portofoliul de depozite la termen din retail.

La sfârșitul lui 2024, banca avea o poziție puternică și robustă atât din punct de vedere al lichidității, cât și al capitalului – rata de acoperire a lichidității (LCR) a fost de 541% (mult peste nivelul minim impus de 100% și peste media sectorului bancar). Rata de adecvare a capitalului (CAR) a ajuns la 22,3%. Operațiunile tbi arată o disciplină tot mai bună în ceea ce privește gestionarea costurilor (46% raportul costuri/venituri vs. 47% în anul anterior), la care se adaugă un randament al portofoliului de credite de 22,2%, ceea ce permite ca rentabilitatea capitalului propriu (ROE) să ajungă la 20%.

O nouă investiție Lidl România în Constanța

0

Compania Lidl România anunță continuarea investițiilor pe plan local, prin deschiderea unui magazin în municipiul Constanța, pe data de 20 martie. Lidl informează că noul magazin „este situat pe Bulevardul Aurel Vlaicu, nr. 158, are o suprafață de vânzare de peste 1.400 m² și dispune de 114 locuri de parcare. Odată cu inaugurarea acestui magazin, s-au creat 27 de noi locuri de muncă. Orarul de funcționare al magazinului va fi de luni până sâmbătă între 07:00 și 22:00, iar duminică între 08:00 și 20:00.

Prin utilizarea unor tehnologii avansate din domeniul construcțiilor şi în conformitate cu normele de protecție a mediului, noul magazin Lidl din Constanța dispune de soluții și tehnologii moderne, care asigură standarde înalte de eficiență energetică. Printre acestea se numără sistemul de iluminat LED, cu senzor de prezență și sistemele de recuperare a căldurii integrate în instalațiile de climatizare”. 

Lidl subliniază că inaugurarea magazinului din Constanța „continuă strategia companiei de a oferi zilnic românilor produse de cea mai bună calitate la cel mai bun preț, într-o largă varietate de sortimente. Lidl România reușește să respecte această misiune investind constant în sustenabilitate, la baza acțiunilor companiei stând eficiența și demersurile de dezvoltare durabilă. În plus, Lidl promovează cu consecvență colaborarea cu producătorii locali, multe dintre mărcile de calitate comercializate în rețea fiind produse în România.