Val de modificări din perspectiva TVA. Care sunt principalele schimbări și când intră în vigoare?

0

de Raluca Bâldea, Partener, și Monica Zipiș, Manager, Impozitare Indirectă, Deloitte România

Ministerul Finanțelor propune, prin intermediul unui proiect de ordonanță de urgență, o serie de amendamente la Codul Fiscal care vizează taxa pe valoare adăugată (TVA). Scopul acestor modificări este acela de a transpune anumite directive europene în legislația românească și de a evita declanșarea procedurii de infringement pentru transpunerea incorectă a anumitor prevederi. Printre schimbările anunțate se numără majorarea plafonului de TVA pentru întreprinderile mici, aplicarea regimului special de scutire pentru acestea, uniform în statele membre ale Uniunii Europene, dar și determinarea locului de impozitare a anumitor servicii. Principala provocare pentru contribuabili este legată, însă, de termenele scurte de implementare propuse de autorități. 

Majorarea plafonului până la care întreprinderile mici sunt scutite de TVA

Prin proiectul de ordonanță, se propune majorarea plafonului aplicabil regimului special de scutire pentru întreprinderile mici, în România, de la 300.000 de lei la 395.000 de lei.

Prin această modificare, persoanele impozabile, a căror cifră de afaceri anuală depășește plafonul de 395.000 de lei, vor fi obligate să solicite înregistrarea în scopuri de TVA cel târziu la data depășirii plafonului, aceasta fiind data de la care se va aplica noul regim de impozitare.

Proiectul conține, de asemenea, și o serie de dispoziții tranzitorii prin care contribuabilii care s-au înregistrat în scopuri de TVA anul acesta, ca urmare a depășirii plafonului de 300.000 de lei, pot solicita, începând cu data de 1 aprilie 2025, scoaterea din evidența persoanelor înregistrate în scopuri de TVA, în anumite condiții (dat fiind că plafonul a fost majorat la 395.000 de lei).

În acest context, este important de menționat faptul că întreprinderile mici care nu sunt înregistrate în scop de TVA nu colectează această taxă pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate, dar nici nu pot deduce TVA aferentă achizițiilor.

Reciprocitate în aplicarea scutirii de TVA pentru întreprinderile mici din România și din alte state UE

Prin viitoarea ordonanță se acordă posibilitatea persoanelor stabilite în România să aplice regimul pentru întreprinderi mici în alte state membre ale Uniunii Europene (UE), dar și persoanelor stabilite în alte state membre să aplice acest regim special de scutire pentru întreprinderi mici în Romania. Prevederile vor fi valabile dacă vor fi îndeplinite anumite condiții, luând în calcul două praguri valorice: cifra de afaceri anuală la nivelul UE de cel mult 100.000 de euro; plafonul de scutire aplicabil în statul membru în care are loc operațiunea.

Prin aceste modificări, se urmărește transpunerea în legislația românească a prevederilor europene referitoare la aplicarea regimului special pentru întreprinderi mici prevăzute în Directiva UE 285/2020 (care modifică Directiva de TVA) și în Regulamentul UE privind cooperarea administrativă și schimbul de informații în scopul monitorizării aplicării corecte a regimului special pentru întreprinderile mici.

Determinarea locului de impozitare a anumitor servicii 

Proiectul Ministerului Finanțelor mai propune și modificarea normelor care reglementează locul prestării pentru activitățile/evenimentele care presupun prezență virtuală, sunt transmise pe internet sau sunt puse la dispoziție printr-o altă modalitate virtuală (serviciile legate de acordarea accesului la evenimente; servicii principale și auxiliare legate de activități culturale, artistice, sportive, științifice, educaționale, de divertisment sau de activități similare). Scopul acestei schimbări este acela de a permite impozitarea în statul membru de consum, astfel încât serviciile prestate unui client prin mijloace electronice să fie impozabile în locul în care clientul (persoana fizică/juridică) este stabilit, își are domiciliul stabil sau reședința obișnuită. Totodată, se propune ca aceste operațiuni să nu beneficieze de cote reduse de TVA.

Eliminarea scutirilor de la plata TVA pentru anumite bunuri și servicii destinate entităților non-profit 

În documentul menționat se propune și eliminarea scutirilor de la plata TVA pentru prestările de servicii de construire/reabilitare/modernizare de unități spitalicești către entități non-profit, precum și pentru livrările de echipamente medicale către entitățile non-profit. Măsura ar urma să se aplice și societăților deținute integral de entități non-profit.

Autoritățile fiscale susțin că această modificare este propusă ca răspuns la o solicitare adresată autorităților române de Comisia Europeană, în urma căreia România și-a asumat angajamentul de modificare a legislaţiei naţionale începând cu luna martie 2025, astfel încât să fie compatibilă cu prevederile Directivei de TVA, în vederea evitării declanşării procedurii de infringement pentru transpunerea incorectă a prevederilor comunitare.

În concluzie, proiectul publicat de Ministerul Finanțelor vizează o serie de modificări, pe care contribuabilii trebuie să le aibă în vedere în perioada imediat următoare, dat fiind că termenul de implementare este foarte scurt – o parte dintre acestea vor intra în vigoare de la data publicării Ordonanței de Urgență în Monitorul Oficial, iar altele de la 1 aprilie 2025. 

Pe termen lung, contribuabilii sunt vizați de noi modificări din perspectiva TVA și din direcția Uniunii Europene, dat fiind că, după câțiva ani de dezbateri, Consiliul UE aprobat pachetul ViDA – VAT in the Digital Age, care are ca scop reformarea legislației de TVA și va fi implementat progresiv până în ianuarie 2035. Reformele ViDA vor fi publicate în Jurnalul Oficial al UE în perioada imediat următoare, iar ulterior directiva va fi transpusă în legislația națională a statelor membre.

Angajatorii au început recrutările pentru sărbătorile de Paște

0

Angajatorii se pregătesc pentru vârful de activitate din preajma sărbătorilor pascale, moment care generează, în fiecare an nevoia de a extinde o parte dintre echipe. În acest sens, în ultima lună au fost postate peste 20.000 de joburi noi pentru domenii precum retail, servicii, industria alimentară, turism și HoReCa sau arts & entertainment. De altfel, primele patru domenii din această listă se află și în top 5 cei mai activi angajatori din ultima lună, depășind industrii precum call-center / BPO, IT / telecom sau construcții.

„Aceasta este o perioadă oportună mai degrabă pentru cei aflați la început de carieră sau pentru cei care caută un al doilea job, sezonier, pentru a-și rotunji veniturile. Asta pentru că vorbim cu precădere despre joburi entry-level sau chiar blue collar (pentru care nu este nevoie de studii superioare)”, spune Roxana Drăghici, Head of Sales în cadrul eJobs România.

Tot acum crește și numărul de oferte venite din străinătate. Și în afara țării, clasamentul domeniilor cu cea mai mare nevoie de personal în această perioadă arată similar cu cel de la nivel local. Astfel, în ultima lună au fost postate aproape 2.000 de joburi de către angajatorii din transport / logistică, turism, retail și industria alimentară. Germania, Grecia, Cipru, Olanda și Spania sunt țările care au adus cele mai multe joburi disponibile pe platformă, în ultimele 30 de zile.

„Din totalul acestor locuri de muncă, un sfert sunt pentru proiecte sezoniere, ceea ce înseamnă că angajatorii caută oameni pentru perioada de sărbători, dar au început și pregătirile pentru sezonul de vară, mai ales în destinațiile turistice precum Grecia, Cipru sau Spania. Cei mai căutați sunt candidații din segmentul entry level (0-2 ani de experiență) sau fără experiență, precum și muncitorii calificați și necalificați. Vorbim în special despre personal hotelier, atât cameriste, cât și bucătari, barmani sau ospătari, despre manipulanți de bagaje în aeroport sau despre însoțitori de bord, iar salariile oferite pleacă de la 900 – 1.000 de euro net și pot ajunge până la 2.500 – 3.000 de euro”, explică Roxana Drăghici. 

În ceea ce privește aplicările, opțiunile candidaților merg în primul rând către domeniile care angajează masiv, dar constant, pe tot parcursul anului, nu doar pentru sezonul cald, respectiv retailul, serviciile sau call center-ele. Din cele 1,3 milioane de aplicări din ultima lună, 100.000 sunt pentru joburile din turism, fiind al 8-lea cel mai căutat domeniu. 100.000 de aplicări au strâns și joburile din industria alimentară, în timp ce retailul a avut peste 420.000 de aplicări.

„Candidații care țintesc aceste joburi trebuie să știe că salariile oferite de angajatori sunt aferente nivelului de început. Prin urmare, vorbim despre salarii care pornesc de la 2.600 de lei net, pentru cei care nu au mai lucrat niciodată, și pot crește, în funcție de poziția ocupată sau de domeniul de activitate, până la 5.000 – 5.500 de lei. Dacă vorbim despre job-uri part-time, media salarială se situează în jurul nivelului de 2.500 – 3.000 de lei pe lună”, argumentează Roxana Drăghici. 

Horváth: Creșterea interesului pentru vehicule electrice s-a dublat în Germania, la început de 2025

0

     Un număr dublu de germani (58%), față de aprilie 2024, iau în considerare achiziția unei mașini electrice, în februarie 2025, în pofida scăderii vânzărilor pentru această categorie de autovehicule. Aceasta este principala concluzie a unui sondaj pe cea mai mare piață auto din Uniunea Europeană, realizat de către Horváth, compania globală de consultanță în management, prezentă în România din 2005.

    De asemenea, unul din trei germani consideră foarte probabil ca următoarea lor achiziție auto să fie un vehicul electric (electric vehicle – EV). Totodată, numărul celor care exclud complet achiziționarea unui vehicul electric a scăzut la 20%, ceea ce sugerează o reducere a grupului de opozanți ai acestei tehnologii. 

    Studiul mai arată că bărbații sunt mai deschiși către vehiculele electrice decât femeile (61% față de 53%) și că persoanele cu venituri ridicate manifestă un interes mai mare pentru EV-uri. Dintre cei care câștigă peste 100.000 de euro anual, 80% iau în considerare achiziționarea unui astfel de vehicul.

    Principalele bariere identificate în adoptarea EV-urilor rămân costurile ridicate (28%), autonomia limitată (17%) și rețeaua de încărcare insuficient dezvoltată (16%). Cu toate acestea, tendințele indică o schimbare treptată în percepția publicului, pe măsură ce infrastructura se dezvoltă și costurile tehnologiei scad.

    „În pofida reducerii subvențiile guvernamentale, care a atras o scădere a vânzărilor și a înmatriculărilor, piața vehiculelor electrice din Germania nu se află într-o prăbușire, ci într-o etapă de reașezare, între așteptările cumpărătorilor și capacitatea producătorilor de a veni în întâmpinarea acestora. Atmosfera negativă în jurul acestei tehnologii nu a dus la diminuarea interesului, ci dimpotrivă, am constatat o creștere a acestuia. Astfel, pe măsură ce industria va găsi soluții la barierele care stau în calea deciziei de cumpărare, piața își va reveni”, consideră László Pálházi, Senior Project Manager, Horváth România.

    Pe fondul acestei creșteri a interesului, piața vehiculelor electrice din Germania se află într-o etapă de tranziție, constată experții Horváth. Dacă, în ultimii ani, vânzările EV-urilor au fost susținute de subvenții guvernamentale, în 2024 ponderea acestora în totalul înmatriculărilor a scăzut la 13,5%, pe fondul reducerii vânzărilor cu 27,4%.

    Totuși, dintr-un total de 44 de milioane de autoturisme, aproximativ 1,6 milioane sunt acum electrice, marcând un progres semnificativ în adoptarea mobilității electrice.

    Parc fotovoltaic în Reșița, cu o putere de aproximativ 8,9 MWp

    0

    Renewable EPC by Allview, divizia de energie regenerabilă a companiei Visual Fan SA, anunță „semnarea unui nou contract pentru proiectarea și execuția unui parc fotovoltaic în municipiul Reșița. Această inițiativă se aliniază la strategia națională și europeană privind tranziția energetică și promovarea energiei curate, contribuind direct la atingerea obiectivelor stabilite din Planul Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice”. 

    Renewable EPC by Allview subliniază că noul proiect „va fi finalizat în 2025 și are o valoare de 5,4 milioane de euro. În contextul previziunii bugetare pentru anul 2025, valoarea importantă a acestui proiect va contribui la creșterea indicatorilor economico-financiari, alături de celelalte proiecte ce urmează să fie semnate pe parcursul acestui an. 

    Prin implementarea proiectului, Municipiul Reșița își va asigura consumul de energie exclusiv din surse regenerabile, marcând un pas important în direcția unui viitor sustenabil. Odată finalizat, noul parc fotovoltaic va asigura necesarul energetic al orașului, alimentând tramvaiele, autobuzele electrice, instituțiile de învățământ și iluminatul stradal. 

    Parteneriate strategice pentru atingerea cu success a obiectivelor stabilite

    Implementarea acestui proiect se va realiza în parteneriat cu Electroconstrucția Elecon S.A. și Waldevar Energy SRL, două companii cu experiență solidă în domeniul energiei regenerabile, alături de care compania Visual Fan menține parteneriate de lungă durată. Colaborarea de succes s-a concretizat deja prin implementarea unor proiecte de anvergură pentru diverse entități din România, contribuind la dezvoltarea infrastructurii energetice sustenabile. Expertiza și seriozitatea acestor parteneri oferă garanția unei execuții eficiente și a unor soluții tehnice de înaltă calitate, esențiale pentru atingerea obiectivelor proiectului.

    Soluția tehnică propusă pentru un oraș dedicat dezvoltării durabile

    Proiectul prevede instalarea unei centrale fotovoltaice la nivelul Municipiului Reșița, cu capacitatea de aproximativ 8,9 MWp. Soluția tehnică propusă de Renewable EPC by Allview pentru implementarea acestui proiect, include echipamente de ultimă generație, recunoscute pentru fiabilitate și performanță: panouri fotovoltaice, invertoare, posturi de transformare, Smart Logger și Smart Meter pentru monitorizare avansată, stație meteo și sisteme de supraveghere, dar și infrastructură electrică completă, incluzând tablouri electrice, cabluri DC și AC, sistem de iluminat. De asemenea, va fi realizată și rețeaua electrică de conectare a centralei fotovoltaice până la Stația Câlnic 110 kV, facilitând integrarea eficientă a energiei verzi în sistemul electric”.

    Lucian Peticilă, CEO Visual Fan SA: „Lansarea diviziei Renewable EPC by Allview în 2024 a marcat un pas strategic în dezvoltarea companiei noastre ca partener de încredere pentru dezvoltarea de parcuri fotovoltaice cu puteri de peste 5 MW, inclusiv cu capacități de stocare și soluții de conectare pentru medie și înaltă tensiune. Suntem dedicați proiectelor provenite din diferite industrii, având capacitatea de a livra lucrări complexe, datorită eficienței noastre operaționale, parteneriatelor strategice și a proceselor optimizate. Sprijinim cu interes și implicare această inițiativă, contribuind la transformarea Municipiului Reșița într-un model de oraș verde, capabil să își acopere într-o măsură cât mai mare necesarul energetic din resurse proprii, sustenabile și eficiente.”

    Compania Visual Fan SA, listată în piaţa AeRO a Bursei de Valori Bucureşti la 26 iulie 2021, subliniază că „urmăreşte să folosească instrumentele pieţei de capital pentru finanţarea strategiei de dezvoltare, având în prezent, o capitalizare bursieră de peste 100 milioane de lei”. 

    Visual Fan SA, compania românească din spatele brandului Allview (simbol bursier ALW), „se remarcă printr-o experiență de peste două decenii în dezvoltarea de dispozitive inteligente mobile, sisteme Smart Home, tablete, laptopuri, smart TV-uri și alte gadgeturi. Fondată în 2002 la Brașov, Visual Fan a devenit un lider vizionar în tehnologie, lansând produse care fac inovația accesibilă publicului larg. Printre realizările notabile ale companiei se numără lansarea, în 2016, a celui mai avansat sistem Smart Home din România, urmată în 2017 de crearea primului asistent vocal în limba română, AVI. În 2019, Visual Fan a încheiat un parteneriat direct cu Google pentru Android TV™, devenind în 2020 primul brand românesc ce a adoptat tehnologia QLED. În 2023, compania a făcut un pas important prin upgrade-ul aplicației Allview AVI GPT, integrând un model avansat de limbaj natural, susținut de inteligența artificială (AI).

    În 2022, Visual Fan a lansat conceptul Green by Allview, o strategie de diversificare a portofoliului, care vizează un viitor sustenabil prin trei divizii principale: ERA Health, Solar Energy și Allview Auto. Acest concept inovator integrează toate aspectele vieții moderne – de la sănătatea personală și locuințe sustenabile, până la mobilitate”. 

    Divizia Allview Solar Energy a debutat în 2022 cu soluții solare pentru locuințe sustenabile și eficiență energetică. Consolidată în 2023 prin atragerea de specialiști în sectorul industrial, divizia a finalizat peste 20 MW de proiecte fotovoltaice, devenind recunoscută pentru sistemele industriale de 1-5 MW. În 2024, Solar Energy a semnat contracte majore de centrale fotovoltaice Full EPC cu companii de top din mediul privat și public, contribuind la decarbonizarea economiei și promovarea sustenabilității energetice. Astfel, a luat naștere divizia Renewable EPC, care face parte din strategia Green by Allview și este dedicată implementării de proiecte Full EPC pentru parcuri fotovoltaice de mari dimensiuni, inclusiv cu capacități de stocare. Aceste inițiative subliniază angajamentul companiei față de inovație, sustenabilitate și îmbunătățirea constantă a experienței utilizatorilor.

    Bucureștiul concentrează 29,2% din activitatea de comerț exterior a României

    0

    „Firmele și companiile cu sediul social în municipiul București au derulat, în primele 10 luni ale anului 2024, operațiuni de comerț internațional în valoare de 53,2 miliarde euro, reprezentând 29,2% din comerțul exterior al țării noastre”, anunță Camera de Comerţ şi Industrie a Municipiului Bucureşti (CCIB), prelucrând  cele mai noi date statistice disponibile (31 octombrie 2024), anunțate de Institutul Național de Statistică privind evoluția schimburilor comerciale ale României pe județe. Cele mai mari ponderi, la diferențe foarte mari față de Capitală, le au județele: Ilfov – 8,3%, Timiș – 7,7%, Argeș – 6,1,%, Brașov – 4,0% , Cluj – 3,6%, Dolj – 3,4%, Prahova – 3,4%, Arad – 3,3% și Alba – 3,2%.

    CCIB precizează că, „la export, în perioada analizată, firmele și companiile din București au expediat mărfuri în afara granițelor țării în valoare de 16,2 miliarde euro, reprezentând 20,9% din exportul României. Urmează în acest top județele: Timiș – cu o pondere de 9,3%, Argeș – 8,1%, Ilfov – 5,7%, Brașov – 5,0%, Dolj – 4,5%, Arad – 4,3%, Alba – 4,0%, Prahova – 3,5% și Sibiu – 3,3%.  Ponderea acestor 10 județe în exportul României a fost de 68,6%, în timp ce restul de 32 au totalizat doar 31,4%.

    Principalele grupe de mărfuri exportate de firmele cu sediul social în București au fost: mașini și aparate, echipamente electrice și părți ale acestora (26,7%), produse ale regnului vegetal (14,9%), produse minerale (14,5%) produse ale industriei chimice (7,1%) produse alimentare, băuturi, lichide alcoolice și oțet, tutun și înlocuitori de tutun prelucrați (6,3%), metale comune și articole din acestea (5,4%), vehicule și echipamente auxiliare de transport (4,7%), instrumente și aparatură optică (3,4%), materiale textile  și articole din acestea (3,3%), arme și muniții, părți și accesorii ale acestora (2,9%). Aceste 10 grupe dețin o pondere de 89,2% din exportul firmelor bucureștene.

    La import, concentrarea este mai mare. Firmele și companiile cu sediul social în Municipiul București au înregistrat o valoare de 36,9 miliarde euro, reprezentând o pondere de 35,2% din importul României în perioada 1 ianuarie-31 octombrie 2024. Municipiul București, care deține peste o treime din totalul importului, a fost urmat în acest top de județele: Ilfov – 10,3%, Timiș –6,5%, Argeș – 4,5%, Cluj – 3,8%,  Brașov – 3,3%, Prahova – 3,3%, Constanța – 2,7%, Arad – 2,6%, Alba – 2,6%. Ponderea acestor 10 județe în importul României a fost de 74,8%, în timp ce restul de 32 au totalizat 25,2%”.

    După cum arată CCIB, „ca structură a mărfurilor importate de firmele cu sediul social în București, principalele 10 grupe care se regăsesc în statistica primelor 10 luni din 2024 au fost: mașini și aparate, echipamente electrice și părți ale acestora (22,1%), produse ale industriei chimice (17,0%), produse minerale (10,6%), vehicule, aeronave, vase și echipamente de transport (8,3%),  produse alimentare, băuturi, lichide alcoolice și oțet, tutun (8,0%), metale comune și articole din acestea (6,1%), materiale textile și articole din acestea (5,3%), materiale plastice și articole din material plastic; cauciuc și articole din cauciuc (3,8%), produse ale regnului vegetal (3,4%) mărfuri și produse diverse (3,4%). Aceste 10 grupe de mărfuri au deținut o pondere de 88,0% din importul firmelor bucureștene”.

    Digitalizarea, între reticență și beneficii

    0

    Digitalizarea presupune o tranziție de durată, pe care oamenii trebuie mai întâi să o înțeleagă și să o accepte și sunt încă puțini cetățeni care folosesc cu încredere varianta digitală, dacă au la dispoziție alternativa clasică, consideră participanții la dezbaterea „Digitalizarea în toate domeniile economiei”, moderată de Ilinca Pandele, Directorul departamentului Servicii Membri al AHK Romania, organizată cu prilejul evenimentului regional AHK România de la Timișoara din 6 martie 2025. 

    Digitalizarea aduce numeroase avantaje esențiale pentru organizații, printre care eficiența crescută prin automatizarea proceselor și reducerea costurilor asociate cu hârtia și stocarea fizică. Aceasta îmbunătățește accesibilitatea informațiilor și serviciilor, facilitând munca la distanță și colaborarea între echipe. Managementul eficient al datelor permite luarea deciziilor bazate pe analize concrete, în timp ce experiența clienților este îmbunătățită prin servicii personalizate și interacțiuni rapide. În plus, digitalizarea stimulează inovația, oferind noi modele de afaceri și soluții, contribuind în același timp la sustenabilitate prin reducerea consumului de resurse fizice. Cu măsuri de securitate avansate, organizațiile pot proteja informațiile sensibile, facilitând astfel o colaborare eficientă și adaptabilă în mediul de afaceri modern. 

    În ciuda avantajelor multiple, din discuția panel a reieșit că mai există oarecare reticență din partea oamenilor legată de digitalizare: fie că vorbim de teama pierderii locurilor de muncă, de lipsa de încredere sau pur și simplu de o rezistență culturală.

    Conform lui Dorin Andreica, Managing Partner Soft Net Consulting, IMM-urile nu-și integrează digitalizarea proceselor în planul de afaceri pentru că nu vad utilitatea imediată, iar pe de altă parte investiția în digitalizare este foarte costisitoare. 

    Primăria Timișoara, a precizat Valentin Mureșan, consilier personal al Primarului pe probleme de Smart City și Transformare Digitală, este un exemplu de bună practică în ceea ce privește digitalizarea administrației publice, însă s-a confruntat la începutul implementării cu rezistența angajaților care nu aveau încredere în serviciile digitale. 

    Servicii digitale pentru clienții săi oferă și ProCredit Bank în regiune. Clienții băncii au o mai mare apetență în folosirea instrumentelor digitale, realizând că aceste servicii le oferă posibilitatea de a scuti timp dar și de a fi mai eficienți in business, a menționat Klaus Keilmann, Manager Corporate Strategy & Development, ProCredit Bank Germania.

    Companiile mari din industrie, mai ales cele din automotive, se prezintă cu totul altfel decât IMM-urile. Au investit mult în digitalizare pentru că este esențială în acest domeniu de activitate. Bogdan Vasiliu, Directorul fabricii DRÄXLMAIER Timișoara, a menționat cât este de important ca toți partenerii din industria auto de-a lungul lanțului valoric să colaboreze și a dat exemplu platforma Catena X. Numai așa multiplele provocări din industria automotive pot fi rezolvate. Catena-X oferă primul spațiu de date deschis și colaborativ pentru industria auto – pentru procese de afaceri optimizate prin lanțuri valorice bazate pe date. Arhitectura foarte standardizată și modulară a cazurilor de utilizare reduce timpul de lansare pe piață și costurile de implementare, creând în același timp spațiu pentru inovare. 

    Ioana Hațegan, Managing Partner, Hațegan Attorneys, a subliniat lipsa educației din domeniul digitizării din România și lipsa de încredere a oamenilor în instrumentele digitale, începând chiar de la semnătura electronică calificată și terminând cu diferite procese digitalizate care, deși simplifică activitatea oricărui business, sunt încă privite cu reticență.

    La nivelul administrațiilor publice, digitalizarea însemnă creșterea competitivității, pe care și sistemul public trebuie să o livreze, după cum a spus primarul municipiului Timișoara, Dominic Fritz, în alocuțiunea sa de bun-venit adresată participanților.

    Fritz a menționat în context planurile de modernizare a orașului, bazate în principal pe investiții în infrastructură și în educație. „În ultimii ani am direcționat tot mai mulți bani către investiții. Depindem extrem de mult aici de situația economică din oraș, dar și fondurile europene”, a explicat el. Printre investițiile în curs, Dominic Fritz a amintit cumpărarea de tramvaie, autobuze, construcția unei noi linii de tramvai, a unui pod și a unui pasaj, dar și a unui campus pentru învățământ dual și a 80 de săli de clasă în clădiri noi.

    Consulul Republicii Federale Germania la Timișoara, Regina Lochner, a fost de asemenea prezentă la eveniment și în salutul său a menționat importanța digitalizării care oferă oportunități enorme pentru multe companii, în special în domenii în care restricțiile de infrastructură împiedicau anterior soluționarea flexibilă a problemelor.  

    La eveniment au participat 130 de persoane, între care CEO ai companiilor membre AHK din regiune, parteneri ai acestora,  reprezentanți ai autorității publice etc.

    Evenimentul de la Timișoara face parte din seria de evenimente regionale pe care AHK România le organizează anual în cinci orașe din România și la Chișinău în Republica Moldova. Timișul este al doilea județ după capitală,  unde prezența companiilor germane este numeroasă, aici activând în prezent peste 1000 de firme cu capital german.  

    Următorul eveniment regional va avea loc în zilele de 14-16 aprilie 2025 la Cluj-Napoca. La Timișoara AHK România revine în octombrie, când va organiza conferința Cities of Tomorrow, eveniment de referință în activitatea Camerei, recunoscut drept un punct de întâlnire pentru profesioniști din domenii precum arhitectură, urbanism, administrație publică.

    Peste 250 de locuri de muncă la nivel național create de Lidl România în primele două luni ale anului

    0

    Retailer-ul Lidl anunță că, în lunile ianuarie și februarie ale acestui an, a deschis 12 magazine, „rețeaua atingând astfel un număr total de 377 de magazine. Fiecare magazin nou deschis are o influență pozitivă asupra economiei și comunităților locale, astfel că, în total, de la începutul anului, Lidl România a creat peste 250 de locuri de muncă.

    Noile magazine Lidl se află atât în orașe mari din țară, precum Oradea, Cluj-Napoca, Suceava, Ploiești, Sibiu sau Galați, cât și în orașe mai mici, precum Cisnădie, în județul Sibiu, Hârșova, județul Constanța și Câmpina, în județul Prahova. Totodată, Lidl și-a îndreptat atenția și către comunitățile mai mici din țară, în această perioadă fiind inaugurate primele magazine în comune precum Bascov din județul Argeș, Hărman din județul Brașov sau în orașul Bolintin-Vale din județul Giurgiu. 

    La nivel național, Lidl are în total 377 de magazine și își propune să inaugureze încă 25 de noi magazine până la finalul anului 2025”.

    După cum subliniază Lidl, „creșterea numărului de unități contribuie și la dezvoltarea parteneriatelor cu producătorii locali, printr-un volum mai mare de achiziții pentru aprovizionarea magazinelor la nivel național. Lidl România își menține astfel angajamentul de a investi în dezvoltarea durabilă și de a sprijini economia locală, aducând pe rafturile sale produse românești la cel mai bun raport calitate-preț și consolidând colaborarea cu furnizorii autohtoni.

    În extinderea rețelei sale, retailerul este consecvent principiului de a construi sustenabil, astfel că în strategia sa de expansiune, Lidl implementează o serie de soluții care eficientizează consumul de resurse. De exemplu, la nou magazin Lidl din Cluj-Napoca, parte a unui proiect de regenerare urbană, s-au folosit cele mai noi tehnologii, inclusiv un acoperiș verde, totul pentru a respecta certificarea NZEB. Toate magazinele noi sunt dotate cu sisteme moderne de iluminat LED cu senzori de prezență și soluții de recuperare a căldurii integrate în instalațiile de climatizare, contribuind astfel la reducerea impactului asupra mediului”.

    Tomorrow@work 2025: Lideri români și internaționali dezbat cum va arăta viitorul muncii, pe 14 martie, la București

    0

    Peste 30 de lideri români și internaționali discută, pe 14 martie 2025, la București, despre cum va arăta viitorul muncii și cum ne putem pregăti pentru job-urile din următorii ani. Organizată de BusinessMark la JW Marriott Bucharest Grand Hotel, ediția din 2025 a conferinței „Tomorrow@work” va aduce în discuție principalele tendințe și forțe globale care pot influența viitorul muncii. 

    Fie că vorbim despre demografie, de aspectele economice, tehnologia și inovație, de modificările climatice și mișcări geopolitice – toate acestea sunt elemente cu impact asupra companiilor și a oamenilor, în general. În acest context, la ce ne putem uita pentru a schița posibile scenarii ale viitorului? Într-un context în care munca și modul în care muncim se transformă, ce mai putem numi stabilitate, la nivel de carieră, și cum pot companiile genera sentimentul de stabilitate și siguranță? Cum putem găsi sens și predictibilitate privind spre viitor și cum putem, în mod activ, face pași spre a înțelege ce rezervă viitorul și a ne pregăti pentru acesta? Cum pot angajații și candidații să se adapteze la acest context al viitorului pieței muncii? 

    Sunt doar câteva dintre întrebările la care invitații conferinței „Tomorrow@work” vor încerca să găsească un răspuns.

    Evenimentul va fi moderat de Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark.

    Au confirmat prezența la eveniment:

    • SPECIAL GUEST: Joana Pais, Global Communications and Culture Manager
    • SPECIAL GUEST: Mateusz Jablonowski, Consultant, Trainer, Autor
    • SPECIAL GUEST: Thomas Møller Lybæk, Director / Talent Product Lead, LEGO Group
    • Tímea Mozgirs, Head of Sales and International Expansion, Blue Colibri International 
    • Mirabela Ionescu, HR Director pentru Ungaria, Polonia, România și Elveția, Nagarro
    • Eliza Veronica Pîrăianu, HR Head Romania & Senior HR Manager CEE, Philips 
    • Diana Novac, HR Director, Sezamo 
    • Simona Carp, Head of HR, JYSK România și Bulgaria
    • Delia Taloș, Talent Acquisition & Development Manager si HR Country Lead Interim, Bergenbier S.A.
    • Mirela Stere, HR and Internal Communication Director, Macromex 
    • Ana Lupulescu, Human Resources Manager, PRODLACTA 
    • Diana Rosetka, Chief People & Culture Officer, Bittnet Group
    • Corina Neagu, Managing Partner, DARE
    • Aurelian Chitez, Director of Sales, colorful.hr, SD Worx company
    • Roxana Abrașu, Partener, Coordonator al practicii de Dreptul Muncii, NNDKP 
    • Oana Scarlat, Director general, EXEC-EDU 
    • Paula-Ioana Oprea, People & Performance Business Partner and HR Service Lead EMEA, Nufarm 
    • Andreea Suciu, Managing Partner, Suciu – Employment and Data Protection Lawyers
    • Ovidiu Teodorescu, CEO, UCMS by AROBS; Optimall by AROBS
    • Dr. Andrew Taylor, Managing Director, Connect CEE
    • Andrei Crețu, Co-fondator, Pluria 
    • Oana Popa, Health & Wellbeing Lead și Psiholog, Rețeaua de sănătate REGINA MARIA 
    • Mihai Zânt, Executive Coach, Trainer, Partener Co-fondator, CareerShift.ro și HUMANISTIC
    • Adrian Dinu, CEO, CREASOFT IT 
    • Viorel Enache, Senior Sales Manager, TotalSoft
    • Dan Moraru, Country Lead, 7card by Wellhub
    • Aurel Meiroşu , Director Departament Dezvoltare Afaceri, certSIGN 
    • Petru-Iulian Mureșan, Antreprenor, Consultia – platforma SSM.ro 
    • Daria Râmbu, Business Development Manager, Smartree
    • Irina Pălărie, Psihoterapeut, coach relațional și consilier vocațional, Centrul EKA | Centrul stării de bine 
    • Anca Baniță, Mental Fitness Coach, Trainer și Antreprenor, Let’s Do It, Romania!
    • Monica Oltean, Fondator, Energize My Business, Ambasador, Blue Colibri App 
    • Iulian Sfircea, Actor, Improteca
    • Andrei Bratu, Actor, Improteca
    • Razvan Bratu, Actor, Impoteca

    Evenimentul vizează: HR Managers, HR Directors, HR Business Partners, Talent Acquisition Managers, Employer Branding Managers, Culture Managers, Talent Acquisition Managers, Internal & External Communication Managers, HR, PR & employer branding consultants, General Directors, Team Leaders, se va desfășura în intervalul 08:15 – 17:00 și va include:

    • 10 prezentări, între care trei keynote speeches
    • patru discuții 1-to-1
    • două paneluri
    • momentul interactiv:  „Situații de conflict și strategii de negociere pe scenă”

    Actori de improvizație și experți vor ilustra modul în care pot fi gestionate situațiile de conflict la locul de muncă. Actorii  de la Improteca vor pune în scenă o situație frecvent întâlnită la locul de muncă, iar invitații noștri, experți, vor oferi feedback privind: cum să te comporți în situații stresante, cum să alegi strategia potrivită, cum să dai dovadă de empatie și cum să cooperezi pentru succesul tuturor părților. Moderatoarea momentului va fi Monica Oltean, Fondator, Energize My Business, Ambasador, Blue Colibri App.

    Pentru mai multe informații și pentru a vă înregistra la eveniment, vă rugăm să accesați pagina oficială sau să ne contactați la adresa office@business-mark.ro. Prețul standard al unui bilet este de 600 RON + TVA, iar grupurile beneficiază de până la 20% reducere, în funcție de numărul de participanți înscriși.

    „Tomorrow@work” este primul din cele 12 evenimente dedicate liderilor de Resurse Umane pe care BusinessMark le organizează pe parcursul anului 2025. Află mai multe detalii aici.

    Parteneri: colorful.hr, SD Worx, DP World, TotalSoft România, OLX Locuri de Muncă, Macromex, Bergenbier S.A, International House Bucharest, Smartree, Pluria, Suciu – Employment and Data Protection Lawyers, UCMS by AROBS, Rețeaua de Sănătate Regina Maria, NNDKP, Creasoft.ro, Blue Colibri App, 7card, certSIGN, Consultia – platforma SSM.ro, EXEC-EDU, WorldClass România, HYPE

    Parteneri de tehnologie: SCS, 4pay.ro

    Traducere oferită de: Biroul de Traduceri Champollion

    Partener de monitorizare: mediaTrust

    Parteneri media: spotmedia.ro, IQads, SMARK, Ziarul Bursa, PortalHR, Revista de HR, angajatorulmeu.ro, PRwave, digital-business.ro, Debizz, MATEK, Transilvania Business, Jurnalul de Afaceri, Global HR Manager, EventsMax, spatiulconstruit.ro, Club Economic, Economistul, România Durabilă, Business Voice, Business Press

    BusinessMark – events designed to make an impression!

    Din 2013 organizăm evenimente business, în principal „concept propriu”, gândite și planificate  de noi, de la idee și concept, până la implementare. Avem o abordare „all-industries” și dedicăm proiecte unei arii largi de industrii și domenii profesionale. Ne dorim să ne punem „amprenta” în viețile profesionale ale participanților, să producem un impact concret.  Ne propunem să creăm contexte pentru schimb de experiență și creare de idei, contexte pentru dezvoltare, pentru a fi inspirat și a găsi partenerii potriviți.

    Dincolo de evenimentele „concept propriu”, organizăm evenimente construite pentru partenerii noștri, evenimente gândite împreună cu aceștia și adaptate obiectivelor lor. Dacă ești în căutarea unei echipe profesioniste care să organizeze evenimente B2B, suntem alături de tine, pas cu pas. Poți conta pe experiența noastră în consultanță, suport în crearea și implementarea conceptului de eveniment, în managementul evenimentului de la creație, logistică, producție și până la optimizarea eficientă a bugetului. 

    Târgul IT&C – 15 – 16 martie 2025, Palatul Parlamentului

    0

    LSAC București, Liga Studenților din Facultatea de Automatică și Calculatoare, organizează în weekendul 15 – 16 martie 2025, la Palatul Parlamentului, cea de-a XVIII-a ediție a Târgului IT&C, cel mai mare târg din domeniul IT&C din România.

    Evenimentul reunește și anul acesta companii de succes din domeniul IT, atât din România, cât și din străinătate, scopul fiind de a expune studenților din cadrul facultăților cu profil tehnic, precum și absolvenților acestora, oferta actuală de pe piață. Participanții, aflați la începutul carierei, pot intra în contact direct cu reprezentanți din domeniu, bucurându-se astfel de numeroase oportunități oferite de aceștia, precum informații despre procesele de recrutare, posibilități de angajare, stagii de practică, burse și multe altele.

    Târgul IT&C creează un mediu ideal pentru a face conexiuni valoroase cu profesioniști din domeniul IT, potențiali colegi și mentori care vă pot ghida în parcurgerea carierei voastre în tehnologie. De asemenea, aveți ocazia să vă testați aptitudinile și să demonstrați companiilor prezente că meritați un loc în echipa lor, prin quiz-urile interactive puse la dispoziție.

    Modul de aplicare în cadrul firmelor este foarte simplu. Participantul doritor de un loc de muncă trebuie să intre pe site-ul https://targ.lsacbucuresti.ro/, să își facă un cont de utilizator și să își încarce CV-ul. În cadrul evenimentului, participantul trece pe la standurile companiilor partenere și aplică în cadrul acestora, folosind codul QR generat în aplicație.

    Pentru mai multe detalii, accesați https://targ.lsacbucuresti.ro/, pagina de Facebook Târgul IT&C, pagina de Instagram @targ.lsacbucuresti sau pagina de LinkedIn Târgul IT&C.

    Târgul IT&C – Joburi pentru o generație 🤝 

    ANALIZĂ XTB, Claudiu Cazacu: Cât de aproape sunt SUA de o recesiune? Incertitudinile din economie au produs scăderi majore pe burse

    Nivelul ridicat de incertitudine din economia SUA este puternic vizibil pe burse, aspect ce deschide o discuție și mai amplă privind o posibilă recesiune în mandatul lui Donald Trump. Ar putea urma o perioadă de recesiune sau una de „detox” economic, potrivit lui Claudiu Cazacu, consultant de strategie în cadrul XTB România.

    Deteriorarea din seria de date macro din SUA a plantat semințele îngrijorării investitorilor în ultimele săptămâni. În același timp, trendul creșterii taxelor vamale, cu posibilitatea de a vedea niveluri și mai punitive decât cele discutate, a intensificat preocuparea. 

    În plus, întrebat despre recesiune, președintele Donald Trump a vorbit despre o perioadă de „tranziție”, poziție dublată de șeful Trezoreriei, Scott Bessent, care a descris așteptarea unei perioade de „detox” economic. 

    Deși poziția oficială arată că veniturile din taxele vamale și ajustările de impozite vor oferi un impuls ulterior economiei, investitorii par a reține în special că ipoteza recesiunii nu a fost respinsă ferm. Printre rânduri, în mesajele oficiale menționate anterior și comentariile sporadice despre bursă din discursul prezidențial, comparativ cu  cel din primul mandat al lui Donald Trump, investitorii citesc o disponibilitate de a „tolera” corecții. 

    Este, astfel, un amestec volatil care a indus o puternică teamă de cotații nealiniate la riscul de recesiune. După o scădere de 3,1% săptămâna trecută, cea mai mare de după luna septembrie, luni S&P500 a coborât cu încă 2,7%. Indicele Nasdaq a pierdut 3,8% în cursul zilei de luni, adică puțin peste jumătate din scăderea de la începutul anului. Bursele americane continuă subperformanța marcată, în raport cu cele europene sau cea chineză. 

    Acțiunile Tesla, cele care au avut cel mai notabil declin

    Între acțiunile cel mai sever pedepsite este Tesla, fostul câștigător în perioada de după alegerile din noiembrie. Acțiunile Tesla au fost printre cele mai puțin dorite de investitori  luni, cu o scădere de 15,4%, adâncind pierderea de la începutul anului la 44%. Acesta este un alt semnal al transformărilor din piața de capital, titlurile fiind lovite și de estimări ajustate pentru vânzările de automobile, inclusiv ca efect al implicării politice a lui Elon Musk. 

    Indicatori macroeconomici procesați de Rezerva Federală din Atlanta indică în prezent o scădere a PIB-ului în primul trimestru al anului cu 2,4%, față de estimare de creștere de 2% cu doar trei săptămâni înainte, subliniază Claudiu Cazacu. 

    E drept că anumiți indicatori utilizați în estimare sunt distorsionați de goana de a face stocuri înainte de creșterea taxelor vamale, dar tendința este prea puternică  – și neașteptat de rapidă – pentru a fi ignorată. Dacă anticipările vor fi confirmate, riscul unui impuls descendent și în al doilea trimestru, în parametrii actuali, care să ducă astfel la recesiune tehnică, este de luat în considerare. 

    Dobânzile la titlurile de stat din SUA transmit un semnal similar de îngrijorare, cu așteptări de scădere pe termen de 1-2 ani, în timp ce Rezerva Federală este așteptată să taie dobânda chiar și de 3 ori, cu 0,75 puncte până în decembrie. Aceasta, cu toate că așteptările de inflație au făcut un pas înainte, potrivit mai multor sondaje. Astfel, mesajul indirect al traderilor pe ratele de dobândă este că situația se poate deteriora suficient încât să încline balanța spre scăderea ratelor chiar și în condițiile de presiune pe prețuri în urma taxelor vamale majorate, subliniază Claudiu Cazacu. 

    Un indicator al New York Fed vede probabilitatea de recesiune în următoarele 12 luni la 27%, iar Goldman Sachs la doar 20%, însă un raport BCA Research vede probabilitatea la 75%.

    O serie de retaileri, între care Walmart și Target, au ghidat estimările pentru viitor la niveluri dezamăgitoare pentru investitori, avertisment similar Delta Airlines, care a citat o erodare a încrederii firmelor și consumatorilor. Sectorul bunurilor de larg consum și al transportului aerian au fost printre cele mai afectate, cu scăderi de peste 2 și respectiv 3 ori față de S&P500 de la începutul anului. 

    Taxele vamale majorate pentru China, Mexic și Canada afectează sentimentul consumatorilor. Riscul de recesiune atinge, astfel, întregul continent nord-american, iar SUA nu au imunitate, cu toate că impactul ca procent în PIB este mult mai sever în Canada și Mexic decât în SUA, arată consultantul de strategie XTB România.

    Nivelul estimat de Institutul Peterson este de 200 miliarde de dolari în 4 ani pentru SUA și de 100 de miliarde de dolari pentru Canada. Efectul de ricoșeu al unor măsuri care afectează vecinii de la nord și sud, întorcându-se și asupra economiei americane începe să fie luat în calcul de către investitori. 

    Accentuarea conflictului cu Canada ar putea avea repercusiuni dincolo de cele calculate inițial de administrație sau observatori: premierul din Ontario, Doug Ford, a afirmat că va impune taxe vamale de 25% pentru exporturile de energie către trei state americane, ceea ce ar putea crește factura cetățenilor cu 100 de dolari pe lună – ba chiar a amenințat și cu oprirea acestora. 

    Cât de aproape sunt SUA de recesiune?

    Dincolo de calcule, efectul real asupra sentimentului consumatorilor ar putea demonstra că evaluările înainte de impact sunt prea optimiste. Reducerile de personal și de bugete ale unor entități numeroase, inclusiv din domeniul de cercetare, pot avea, de asemenea, efecte de restrângere economică pe termen scurt și mediu. 

    Totuși, mai este timp: o recesiune nu este inevitabilă, în acest moment. În estimarea noastră, riscul în prezent se apropie de 50%, subliniază Claudiu Cazacu.

    Efectul asupra economiei SUA depinde de durata aplicării taxelor vamale, o reversare relativ rapidă sau de neimplementarea acestora, prin scutirea unor porțiuni importante din bunurile importate – în special din țările vecine, alături de identificarea unor soluții fie și temporare pentru relația cu China. Aceste aspecte ar ”îndulci” considerabil perspectiva. 

    Pe de altă parte, încrederea consumatorilor este o variabilă sensibilă, iar nivelul foarte ridicat de incertitudine creează volatilitate și presiune de vânzare în piețele de capital care, la rândul lor, acționează ca un semnal de prudență pentru economie. Pe de altă parte, Rezerva Federală ar putea fi constrânsă să semnalizeze o abordare diferită, dacă volatilitatea se intensifică. 

    Fereastra de oportunitate pentru evitarea recesiunii americane este încă deschisă, dar nu pentru multă vreme, mai arată consultantul de strategie XTB România.