ANALIZĂ XTB, Claudiu Cazacu: Investitorii își țin răsuflarea după dușurile reci din tehnologie. De ce rezultatele Nvidia ar putea rescrie povestea

0

Sesiunile de vineri, luni și marți au adus scăderi pe burse, în special în sectorul de tehnologie din SUA, dar extinse și către celelalte domenii, ”apăsând” și indicii bursieri, ceea ce înseamnă că investitorii își țin acum răsuflarea după aceste dușuri reci, în așteptarea rezultatelor Nvidia, arată Claudiu Cazacu, consultant de strategie în cadrul XTB România. 

Presiunea pe domeniul IT și AI a făcut din Nasdaq instrumentul cel mai vulnerabil, cu scăderi în ultimele trei sesiuni de 4,43% față de 2,67% pentru S&P500 și 1,26% pentru Dow Jones. 

Este interesant de menționat că în aceeași perioadă, bursa germană a crescut cu 0,4%. DAX are un salt de 11,9% de la începutul anului, în timp ce S&P abia se mai ține pe plus, cu 1,48%, iar Nasdaq ”salvează” doar +0,53%.

O analiză a TD Cowen distribuită vineri și continuată pe larg luni, a produs efecte în piață:  Microsoft ar fi renunțat la contractarea a câteva sute de MW de capacitate, echivalente cu aproximativ două centre de date. Coloana vertebrală a entuziasmului investitorilor legat de AI era potențialul său de creștere, ilustrat de setea nepotolită pentru centre de date. 

Într-o perioadă în care traderii oricum primesc semnale îngrijorătoare din economie, încrederea consumatorilor scade în ambele variante, UoM și Conference Board, iar sectorul serviciilor prin indicatorul PMI transmite semnale neașteptate de contracție, o astfel de informație capătă o rezonanță mult mai puternică. 

Încrederea, potrivit sondajului Univ. din Michigan, se situează la nivelul cel mai coborât de după noiembrie 2023, în timp ce din datele Conference Board reiese că așteptările pentru inflație au făcut un salt la 6%. Ponderea celor cu așteptări de creșteri ale acțiunilor în următorul an a ajuns la 46,8%, cea mai scăzută valoare din aprilie 2024 până în prezent, arată Claudiu Cazacu.

În plus, ecoul șocului DeepSeek din ianuarie a retrezit emoții în piață. Pe lângă publicarea, într-o serie de postări zilnice, a unor detalii suplimentare despre arhitectura folosită, compania va accelera lansarea unei versiuni îmbunătățite a modelului său de tip LLM,  așteptat anterior în luna mai. În ianuarie, după anunțul despre capabilitățile și, mai ales, prețul versiunii R1 care a luat prin surprindere investitorii și observatorii, scăderi accentuate în sectorul tehnologic s-au transmis către bursele din SUA, Europa și Asia. Acest lucru a condus la la o pierdere de capitalizare bursieră de peste 1 trilion de dolari. 

Deși „alunecările” au fost de scurtă durată, iar piețele bursiere din SUA au revenit de atunci, până la scăderile din ultimele trei sesiuni, teama de alocare ineficientă a capitalului pentru centre de date și de decalaj competitiv față de DeepSeek se adaugă motivelor de preocupare.

Pe lângă Nvidia, care a pierdut 9,5% în ultimele 3 ședințe, companii vizibile din domeniu au fost de asemenea pe minus, depășind scăderile indicilor bursieri din SUA: TSMC cu 6,3%, Google, 5,2%, Amazon, 4,7% și Microsoft, cu 4,6%. Palantir (PLTR), care suferă atât de pe urma tendinței din domeniul acțiunilor AI, cât și a așteptărilor de reducere a bugetelor pentru apărare, a suferit pierderi serioase de 16,7% în ultimele 3 sesiuni, arată consultantul de strategie din cadrul XTB România. 

Alte nume asociate valului de interes pentru AI au fost de asemenea în vizor: Vertiv (VRT), furnizor de servicii pentru centre de date a coborât cu 12,4% în același interval, fiind cu 22,3% sub începutul anului. Vistra (VST), companie de electricitate beneficiară a așteptărilor de creștere a consumului de energie a pierdut 14,6% în trei sesiuni. 

Acțiunile Cloudflare (NET) companie de securitate digitală și infrastructură de livrare de conținut, care investește în GPU pentru AI situate mai aproape de utilizatorii finali au suferit scăderi de 8m3%, deși compania, propulsată de rezultatele financiare, rămâne pe un plus de 27,2% de la începutul anului.

După dușul rece al ultimelor zile, întregul sector își ține răsuflarea. Nvidia urmează să anunțe, miercuri, rezultatele financiare ale ultimului trimestru. O veste bună ar putea readuce un val de interes și susține recuperarea acțiunilor, dar o dezamăgire ar prinde titlurile într-un moment vulnerabil, spune Claudiu Cazacu.

Rezultatele Nvidia, așteptate cu sufletul la gură de investitori

În același timp, comenzile anunțate de trei hiperscalatori (hyperscalers), giganții Amazon, Microsoft, Google depășesc 240 de miliarde de dolari investiții în centre de date. Nu toată suma va ajunge, însă, în conturile Nvidia, iar eforturile de dezvoltare de cipuri proprii se înmulțesc. 

Apple colaborează cu Broadcom pentru dezvoltarea propriului său cip. Cererea, imensă potrivit CEO Nvidia Jensen Huang, se poate lovi de dificultăți în ce privește onorarea rapidă a comenzilor, în contextul în care în ultimele luni au fost vizibili indicii de întârzieri de producție. 

Totuși, piețele privesc spre viitor, iar ghidajul pentru veniturile trimestrului următor, estimate la 42 de miliarde de dolari, vor fi esențiale, alături de accelerarea producției noii platforme Blackwell. 

În plus, chiar dacă traiectoria anterioară de creștere a acțiunilor crease așteptări mari, alunecările recente diminuează presiunea pentru raportări „stelare”, în nevoia de susținere a acțiunilor. Traderii pe opțiuni se așteaptă, în orice caz, la o zi agitată după raportări, cu o volatilitate care depășește 9% potrivit ultimelor cifre. 

Cifrele sunt cel mai așteptat moment înaintea conferinței GTC din perioada 17 -19 martie. Anul trecut, au fost lansate o varietate de produse și servicii, dar atenția a fost concentrată asupra noii arhitecturi a cipurilor din centrele de date AI. Anul acesta piețele speră la căi de monetizare ale utilizatorilor finali de cipuri pentru AI, punctează Claudiu Cazacu. 

În egală măsură, pe termen scurt, rezultatele Nvidia pot scrie cu putere noul episod al poveștii bursiere din SUA de anul acesta. Semnele din deschiderea zilei de miercuri sunt aliniate la un optimism regăsit al investitorilor. Totuși, rămâne de văzut dacă cifrele vor confirma acest optimism.

Directiva NIS 2: o necesitate în contextul cibernetic actual, nu doar o obligație legală

0

de Raluca Anton, Cyber Strategy Senior Manager, și
Octavian Popa, Cyber Strategy Manager, Deloitte România

Transpunerea Directivei NIS (Network and Information Security) 2 în legislația românească prin OUG 155/2024 marchează un moment definitoriu în eforturile locale de consolidare a rezilienței în fața amenințărilor cibernetice din ce în ce mai complexe. Acest pas legislativ, parcurs pe fondul unui context geopolitic cu multe provocări și al unui peisaj al amenințărilor cibernetice în creștere, urmărește să îmbunătățească modul proactiv de gestionare a riscurilor, să asigure continuitate operațională și să poziționeze România pe un loc fruntaș în materie de securitate cibernetică.

Securitatea cibernetică a devenit un pilon fundamental al economiei și al stabilității funcționale a serviciilor esențiale, România înregistrând deja progrese notabile în acest domeniu prin adoptarea de legislație specifică, precum transpunerea primei versiuni a Directivei NIS prin Legea 362/2018, înființarea Directoratului Național de Securitate Cibernetică prin OUG 104/2021 sau adoptarea Strategiei Naționale de Securitate Cibernetică a României prin HG 1321/2021, toate sub cupola Legii 58/2023 privind securitate și apărarea cibernetică a României. 

Cu toate acestea, ritmul accelerat al procesului de transformare digitală și complexitatea tot mai mare a atacurilor cibernetice au evidențiat necesitatea unui cadru extins și actualizat. Directiva NIS 2, în esență, abordează vulnerabilitățile infrastructurilor critice și armonizează standardele de securitate cibernetică la nivelul Uniunii Europene, construind pe baza reglementărilor anterioare și remediind lacunele din gestionarea riscurilor și modul de răspuns la incidente.

Elementele definitorii și de noutate ale Directivei NIS 2

Directiva NIS 2 impune politici stricte pentru identificarea, atenuarea și gestionarea riscurilor de securitate cibernetică, organizațiile fiind obligate să efectueze evaluări regulate ale riscurilor pentru potențialele vulnerabilități, să implementeze măsuri adecvate pentru a aborda toata această gamă de riscuri de natură cibernetică și să rămână vigilente prin sisteme de monitorizare proactivă. Accentul pus pe managementul riscului se extinde dincolo de procedurile interne, incluzând și securitatea lanțurilor de aprovizionare, vizând astfel vulnerabilitățile furnizorilor terți de servicii.

Existența unui cadru robust pentru raportarea incidentelor de securitate cibernetică este un element central al Directivei NIS 2. Entitățile sunt obligate să raporteze, fără întârzieri nejustificate, orice eveniment care are un impact semnificativ asupra prestării serviciilor echipei de răspuns la incidente de securitate cibernetică la nivel naţional, fiind astfel asigurată o partajare rapidă a informațiilor și o gestionare mai eficientă a incidentelor. 

Spre deosebire de Directiva NIS 1, pentru a cărei implementare erau responsabili în principal reprezentanții desemnați din organizație, NIS 2 transferă această responsabilitatea către echipa de top management. Echipa de conducere are acum obligația de a aproba și de a supraveghea măsurile de gestionare a riscurilor, dar și de a se asigura că sunt alocate resurse adecvate pentru componenta de securitate cibernetică. De asemenea, membrii echipei de conducere trebuie să participe la instruiri periodice în domeniul securității cibernetice, cum ar fi exerciții de simulare a crizelor de natură cibernetică, asigurându-se că dețin cunoștințele necesare pentru a supraveghea eficient procesul de management al riscurilor. 

Ca urmare a implementării noii directive, organizațiile sunt obligate să adopte măsuri stricte în ceea ce privește dezvoltarea și implementarea planurilor de continuitate a afacerii în cazul unui incident major de securitate cibernetică, accentul fiind pus pe pregătirea și asigurarea continuității serviciilor esențiale.

Mai mult, noua directivă extinde domeniul de aplicabilitate prin includerea a 11 noi sectoare critice, printre care se numără energie, transporturi, sănătate, infrastructură digitală și financiar-bancar. Sectoarele precum serviciile poștale, managementul deșeurilor, producția chimică, cercetarea și producția, prelucrarea și distribuția de alimente sunt integrate în reglementarea europeană, reflectând creșterea nivelului de conștientizare în materie de amenințări de securitate cibernetică la adresa diverselor industrii ce susțin funcționarea societății.

Ce măsuri pot lua organizațiile vizate pentru a se pregăti?

Prin accentul pus pe gestionarea riscurilor, transferul responsabilității privind supravegherea procesului de management al riscului către echipa de top management, prevederile stricte de raportare a incidentelor, inclusiv cele care vizează lanțurile de aprovizionare, transpunerea Directivei NIS 2 la nivel local impune o schimbare majoră către un model proactiv în materie de securitate cibernetică care reprezintă mai mult decât o obligație legală. 

Pentru organizații, măsurile impuse de această directivă, respectiv de textul legislativ transpus la nivel național, reprezintă o oportunitate în vederea gestionării eficiente a riscurilor de natură cibernetică și a asigurării continuității operațiunilor. 

e-Proprietatea și impactul asupra creditării ipotecare. Va fi  mai ușor să-ți cumperi o casă?

0

Implementarea programului e-Proprietatea, care introduce impozitarea pe baza valorii reale de piață a proprietăților, va aduce schimbări semnificative în sectorul imobiliar și al creditării ipotecare. Valentin Anghel (foto), specialist în brokeraj de credite și CEO AVBS Broker de Credite, explică cum această inițiativă poate influența accesul la finanțare pentru cetățeni și dinamica pieței imobiliare.

Creșterea ofertei pe piața imobiliară și impactul asupra prețurilor

„Prin reevaluarea activelor imobiliare conform valorilor de piață, unii proprietari se vor confrunta cu taxe mai mari, ceea ce ar putea determina o parte dintre ei să-și vândă imobilele pentru a evita costurile fiscale ridicate. Acest lucru va genera o creștere a ofertei de locuințe și ar putea duce la o corecție a prețurilor, făcând piața mai accesibilă pentru cumpărători”, explică Valentin Anghel.

Această tendință ar putea stimula cererea de credite ipotecare, deoarece prețurile mai competitive vor atrage mai mulți cumpărători dornici să investească în proprietăți rezidențiale.

Creșterea transparenței și reducerea riscurilor pentru bănci

„Faptul că evaluările oficiale ale proprietăților vor reflecta mai precis realitatea pieței este un aspect benefic pentru bănci. Acest lucru va reduce riscurile asociate creditării, deoarece valoarea garanțiilor imobiliare va fi mai bine corelată cu prețurile reale”, adaugă Valentin Anghel.

Transparența adusă de programul e-Proprietatea poate spori încrederea în piața imobiliară și poate determina instituțiile financiare să adopte o abordare mai favorabilă în privința condițiilor de creditare.

Oportunități pentru refinanțare și creșterea accesibilității creditelor

Dacă reevaluările de piață vor duce la ajustări de prețuri în anumite segmente, există șansa ca actualii proprietari să poată beneficia de refinanțări avantajoase. „Dacă prețurile scad și dobânzile rămân competitive, vom vedea o tendință de refinanțare a creditelor ipotecare, ceea ce poate reduce costurile lunare pentru mulți proprietari”, menționează Anghel.

Simultan, prețurile mai accesibile ar putea stimula tinerii să investească în prima lor locuință, contribuind la o creștere a cererii pentru credite ipotecare.

Adaptarea strategiilor bancare la noile condiții

Băncile ar putea adapta ofertele de creditare pentru a atrage noi clienți în acest context. „Ne putem aștepta la produse financiare mai flexibile, cum ar fi creditele ipotecare cu dobânzi mai avantajoase pentru anumite categorii de clienți sau pachete personalizate pentru locuințe eficiente energetic”, afirmă Valentin Anghel.

Piața imobiliară europeană oferă exemple relevante despre impactul unor astfel de reforme. De exemplu, în Spania, numărul de ipoteci constituite a crescut cu 11,2% în 2024, pe fondul scăderii ratelor dobânzilor și al creșterii accesibilității la finanțare Astfel, competiția între bănci și ajustările de prețuri au contribuit la menținerea unui acces rezonabil la credite ipotecare, chiar și într-un context economic volatil. 

„Dacă ne uităm la piețele din vestul Europei, vedem că reducerea incertitudinii privind valoarea imobilelor a stimulat accesul la credite ipotecare și a creat oportunități pentru cumpărători. Un efect similar este posibil și în România”, subliniază Valentin Anghel.

Programul e-Proprietatea ar putea transforma piața imobiliară din România, crescând transparența, echilibrând prețurile și facilitând accesul la creditare ipotecară. „Pentru cei care doresc să cumpere o locuință sau să refinanțeze un credit existent, acest program poate aduce multiple beneficii. Important este ca băncile și consumatorii să fie pregătiți să navigheze această schimbare cu informații clare și decizii bine fundamentate”, concluzionează Valentin Anghel.

NEPI Rockcastle anunță rezultate financiare record în 2024, cu un venit operațional net de 556 milioane de euro

0

NEPI Rockcastle, cel mai mare proprietar, dezvoltator și administrator de centre comerciale din Europa Centrală și de Est și-a continuat creșterea pe parcursul lui 2024. Astfel, atât venitul operațional net, care a atins 556 milioane de euro, cât și profitul distribuibil pe acțiune au înregistrat cele mai mari valori din istoria companiei. Creșterea cu 11,8% a profitului distribuibil (5,6% per acțiune) corespunde cu estimarea revizuită în creștere din august 2024, iar valoarea portofoliului, înregistrată la finalul lui 2024, a atins aproape 8 miliarde de euro

„Performanța noastră financiară reflectă excelența operațională a portofoliului și cererea ridicată venită din partea consumatorilor, pe piețele din Europa Centrală și de Est. Creșterea cu 13,2% a venitului operațional net, înregistrată în 2024, a survenit în primul rând datorită vânzărilor mai mari ale chiriașilor noștri. Acest lucru ne-a permis să creștem nivelul chiriilor de bază și să obținem venituri din chirii procentuale mai mari cu 15% față de 2023. Rata costului de ocupare a rămas la același nivel sustenabil din 2022, fapt care atestă succesul colaborării noastre cu partenerii de business. Prin modalitatea de gestionare a activelor, ne străduim să îmbunătățim constant calitatea proprietăților noastre care devin tot mai atractive atât pentru chiriași, cât și pentru consumatori. Ca urmare, am reușit să reducem gradul de neocupare la 1,7%, la nivelul întregului portofoliu, ceea ce reprezintă o realizare remarcabilă. În același timp, suntem interesați să ne dezvoltam prin achiziții generatoare de creștere financiară și investiții sustenabile. Din acest punct de vedere, 2024 a fost un an de referință pentru noi”, a declarat Rüdiger Dany, CEO al NEPI Rockcastle.

În 2024, NEPI Rockcastle a achiziționat două dintre cele mai importante centre comerciale din Polonia: Magnolia Park, din Wroclaw, și Silesia City Center, situat în Katowice, care vor contribui semnificativ la creșterea veniturilor grupului, în anii următori. Pentru finanțarea acestor achiziții, NEPI Rockcastle a atras 800 de milioane de euro din piețele de capital, la sfârșitul anului trecut. În plus, pentru menținerea unui indicator LTV (“Loan To Value”/raport împrumut-valoare) sub pragul strategic de 35%, NEPI Rockcastle a acompaniat fondurile obținute printr-o emisiune de obligațiuni verzi de 500 milioane de euro, cu o majorare de capital în valoare de 300 milioane de euro, prima din 2017. Pe viitor, grupul va continua să dezvolte relațiile cu furnizorii de capital și să acceseze piețele de capital, pentru a finanța și alte oportunități de investiții.  

La finalul anului 2024, NEPI Rockcastle avea un indicator LTV de 32,1% și lichidități de 1,1 miliarde de euro, inclusiv facilități de credit neutilizate, chiar și după investițiile majore realizate în 2024. Aceste rezultate demonstrează încă o dată angajamentul grupului de a-și menține o poziție financiară solidă. 

Reprezentanții NEPI Rockcastle rămân optimiști în ceea ce privește perspectivele economice din regiunea CEE, dar iau în calcul volatilitatea macroeconomică și sunt pregătiți pentru diverse scenarii, în perioada următoare. 

În 2024, NEPI Rockcastle și-a reafirmat angajamentul de a face progrese semnificative în atingerea obiectivelor sale ambițioase de sustenabilitate. Inițiativele cheie includ reducerea emisiilor, trecerea la producția și consumul de energie regenerabilă, atingerea unui nivel de zero deșeuri evitabile și conservarea resurselor naturale. Prima fază a programului de energie verde a fost finalizată în 2024 și a inclus instalarea de panouri fotovoltaice pe 28 de proprietăți (27 în România și una în Lituania), atingând o capacitate totală instalată de 38 MW. În august 2024, Consiliul de Administrație a aprobat extinderea proiectului de energie verde la alte 23 de proprietăți din portofoliul din regiune al grupului (proiectele se află în diferite etape de implementare, autorizare sau licitație). A treia etapă a acestui program constă în investiția și dezvoltarea de parcuri fotovoltaice greenfield în România. Aceste investiții, estimate la 110 milioane de euro în total vor extinde semnificativ capacitatea Grupului de producție de energie verde.

Rezultatele financiare remarcabile pe care le-am înregistrat în 2024, și expansiunea portofoliului ne oferă o bază solidă pentru viitor. În 2025, vom continua să identificăm oportunități de creștere care se aliniază strategiei noastre și oferă randamente optime pentru investitori”, a concluzionat Rüdiger Dany. 

Principalele rezultate din 2024: 

  • Valoarea portofoliului de proprietăți al Grupului, la 31 decembrie 2024, era de 7,9 miliarde de euro, față de 6,8 miliarde de euro, la finalul lui 2023. Această creștere se datorează achizițiilor efectuate pe parcursul anului, precum și majorării valorii proprietăților cu 195 de milioane de euro.
  • Venitul brut din chirii a crescut cu 10,9%, de la 510 milioane de euro în 2023 la 566 milioane de euro în 2024. Chiria de bază s-a majorat cu 7,8%, ca urmare a indexării, a majorării chiriilor și a creșterii gradului de ocupare. Vânzările semnificativ mai mari ale chiriașilor au condus la o creștere cu 15,3% a chiriei procentuale;
  • Vânzările chiriașilor au crescut cu 8,5% față de 2023 (excluzând hipermarketurile), demonstrând interesul ridicat al consumatorilor și atractivitatea brandurilor prezente în centrele comerciale deținute de NEPI Rockcastle;
  • Coșul mediu de cumpărături a crescut cu 8%, conform tendințelor de anul trecut și în pofida inflației mai scăzute;
  • Grupul a continuat să aducă branduri de renume în portofoliu. Printre acestea se numără: Rituals și Wendy’s (în curs de amenajare) în Mega Mall (România), Primark în Arena Mall (Budapesta, Ungaria), JD Sports în Forum Liberec (Cehia), Sports Direct în Promenada Craiova (România). Alte deschideri notabile în 2024 includ Reserved și Peek & Cloppenburg (Paradise Center, Sofia, Bulgaria), Lefties (Shopping City Ploiești), Nike (Bonarka City Center, Polonia), Victoria’s Secret (Mega Mall), Zara Home (în curs de amenajare – Arena Mall, Budapesta);
  • La jumătatea lunii februarie 2025, rata de colectare era de peste 99% din veniturile raportate pentru 2024;
  • Grupul a achiziționat două centre comerciale reprezentative în Polonia, Magnolia Park și Silesia City Center, pentru un cost total de 760 milioane de euro, conform strategiei de a crește concentrarea portofoliului în țări cu rating-uri investiționale ridicate și de a achiziționa proprietăți cu poziții dominante pe piață. Cele două achiziții reprezintă 40% din valoarea totală a tranzacțiilor imobiliare de retail din CEE, în 2024 și vor contribui semnificativ la creșterea NOI a grupului;
  • Peste 140 milioane de euro s-au investit în dezvoltări, centrale fotovoltaice și cheltuieli de capital. NEPI Rockcastle are un portofoliu de dezvoltare promițător, de 187.900 mp suprafață închiriabilă totală, cu un cost al investițiilor de aproape 788 milioane euro (inclusiv extinderi și reamenajări ale activelor existente, aături de investițiile în energie verde), care este de așteptat să genereze o creștere semnificativă în următorii ani;
  • Lichiditatea companiei, la 31 decembrie 2024, era de 1,1 miliarde de euro, incluzând 448 milioane de euro în numerar și 670 milioane de euro pentru resursele de lichiditate ale companiei;
  • Indicatorul LTV s-a situat la 32,1%, la 31 decembrie 2024, cu mult sub obiectivul strategic de 35%;
  • În septembrie 2024, grupul a obținut 500 de milioane de euro printr-o emisiune de obligațiuni verzi, urmată în octombrie de o creștere de capital de 300 de milioane euro (prima din 2017). Această majorare substanțială de capital a fost utilizată pentru a finanța achizițiile din Polonia. Creditul verde în valoarea de 445 milioane de euro, obținut de la Corporația Financiară Internațională (IFC) în 2023, a fost utilizat pentru rambursarea unei emisiuni de obligațiuni în valoare de 500 de milioane euro, care a ajuns la scadență în noiembrie 2024. Următoarea scadență a unei datorii semnificative va fi în octombrie 2026.

Românii vor să apeleze la service-uri care au contract cu asigurătorii

0

Industria de asigurări a luat notă cu îngrijorare de afirmațiile recente ale unei asociații a unităților reparatoare – care, practic, dorește să ia din drepturile șoferilor și ale păgubiților. În spiritul corectitudinii, prezentăm în cele ce urmează percepțiile și dorințele românilor, așa cum reies din cercetările sociologice realizate de IRES. Acestea reflectă o cu totul altă realitate față de cele susținute de asociația unităților reparatoare.

Astfel, în urma unui accident rutier, 8 din 10 români susțin că ar apela la un service care are contract cu firma de asigurări care urmează să achite despăgubirea în baza poliței de asigurare RCA. Cele mai recente analize arată că, în cazul service-urilor independente fără convenții cu asigurătorii, despăgubirea medie plătită este cu aproximativ 30% mai mare decât în reprezentanțele auto și de două ori mai mare (100%) față de unitățile care au parteneriate cu companiile de asigurări. Să nu uităm de faptul că despăgubirile care se plătesc pentru acoperirea acestor costuri nejustificate se suportă din primele RCA plătite de către cei 9 milioane de șoferi. Astfel, cu cât costurile de reparație și închiriere sunt mai exagerate, cu atât crește povara pusă în sarcina șoferilor. Așadar, solicitarea acestei asociații de unități reparatoare de anulare a tuturor contractelor dintre service-uri și asigurători nu este doar una abuzivă, ci și evident contrară dorințelor românilor. De altfel, acest model de soluționare a cazurilor de daună este utilizat cu succes și în cazul asigurărilor CASCO, dar și în alte state, dovedindu-și viabilitatea.

În același timp, românii sunt interesați să cunoască valoarea despăgubirii achitate de compania de asigurări. Acest lucru poate veni și ca urmare a faptului că aproape 7 din 10 români consideră că service-urile auto sunt mai degrabă preocupate de a câștiga cât mai mulți bani de la companiile de asigurări care achită despăgubirile în baza polițelor de asigurare. 

Poate tocmai în acest context, 9 din 10 români consideră că ar fi util să primească, cu titlu informativ, o propunere cu privire la unitățile service unde își pot repara mașina în baza unei polițe RCA. Rezultatul reprezintă o nouă confirmare a faptului că românii își doresc mai multă predictibilitate în ceea ce privește costul cu reparațiile auto.

Totodată, studiile arată că 1 din 2 români știe că poate încasa în avans despăgubirea în baza poliței RCA a vinovatului de producerea accidentului, fără a fi obligat să își repare imediat vehiculul. Această opțiune este un principiu de bază al asigurărilor și este esențială pentru flexibilitatea financiară a celor afectați, permițându-le să decidă asupra modului în care utilizează despăgubirea primită, cu respectarea normelor privind siguranța în trafic, desigur.

Nu în cele din urmă, având în vedere afirmațiile false făcute de această asociație, reamintim și că tema siguranței rutiere este și va fi o prioritate pentru întreaga industrie de asigurări. De altfel, tocmai pentru că ne dorim o lume fără accidente rutiere și mai ales o țară fără victime pe șosele, UNSAR a pus bazele Coaliției pentru Siguranță Rutieră. Detalii privind acțiunile derulate de Coaliție până acum sunt disponibile aici.

În contextul în care despăgubirile plătite de companiile de asigurări au crescut cu 36% în primele nouă luni ale anului trecut, industria asigurărilor subliniază importanța unor măsuri care să sprijine atât informarea, cât și transparentizarea întregului proces de despăgubire, respectând drepturile și nevoile românilor și rămâne deschisă dialogului bazat pe fapte și pe opinii tehnice cu toate părțile implicate pentru a răspunde întocmai nevoilor românilor. 

Clarificare ANAF: Cum se înregistrează contractele de chirie pentru un imobil cu mai mulți proprietari

0

de Corina Mîndoiu, Partener, Impozit pe venit și contribuții sociale, EY România și
Dorina Marcu, Manager, Impozit pe venit și contribuții sociale, EY România

Este bine-cunoscut faptul că toți contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor personale sunt obligați, potrivit legislației naționale, să-și înregistreze contractele de închiriere în termen de cel mult 30 de zile de la semnare sau de la modificarea acestora. 

Speța neclarificată până acum privește cazul în care același imobil este deținut de mai mulți proprietari. Recentul ordin ANAF vine tocmai cu această clarificare importantă, astfel că obligația declarării nu va mai putea fi interpretată diferit, nici în cazul unui singur proprietar, nici în cazul coproprietății: în cazul în care un bun este deținut în comun, obligația înregistrării contractului revine proprietarului, uzufructuarului sau altei persoane desemnate prin contractul de închiriere.

Ordinul Președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 161/2025, publicat în Monitorul Oficial nr. 109, din 6 februarie 2025, vine să reitereze prevederi existente, dar și cu aceste noi reguli privind înregistrarea contractelor de închiriere în România.

Astfel, conform noilor reglementări, contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor personale sunt obligați să înregistreze contractul de închiriere la organul fiscal competent în cel mult 30 de zile de la semnare sau de la modificarea acestuia, obligație care se aplică și în cazul modificărilor survenite ulterior încheierii contractului. 

Devine obligatorie desemnarea responsabilului pentru înregistrare în cazul bunurilor deținute în comun. În situația în care bunul închiriat este deținut în comun, prin contractul de închiriere sau, după caz, prin actul de modificare a acestuia, trebuie desemnat proprietarul, uzufructuarul sau alt deținător legal care va îndeplini obligația înregistrării contractului la ANAF. 

Noile obligații privind desemnarea persoanei responsabile pentru înregistrarea contractului nu se aplică retroactiv pentru contractele de închiriere aflate în derulare la 1 ianuarie 2025, precum și pentru modificările acestora înregistrate anterior acestei date. 

Pentru a se conforma noilor reguli și a evita eventualele sancțiuni, proprietarii trebuie să:

  1. Verifice contractul de închiriere și să se sigure că documentul este redactat conform legislației în vigoare.
  2. Înregistreze contractul la ANAF, primul pas fiind cel de a depune cererea de înregistrare (formularul C168) în 30 de zile de la semnare, împreună cu o copie a contractului.
  3. Respecte obligațiile fiscale, respectiv să declare veniturile obținute și să achite impozitele aferente.
  4. Actualizeze informațiile în cazul unor modificări. Cu alte cuvinte, orice schimbare privind termenii contractului trebuie raportată la ANAF în același termen, 30 de zile de la convenirea lor.

Noile prevederi nu detaliază explicit sancțiunile pentru neînregistrarea contractelor, dar legislația fiscală existentă prevede sancțiuni pentru neconformare.

Prin noile reguli cu privire la înregistrarea contractelor, ANAF urmărește să elimine ambiguitățile și să asigure o evidență mai clară a veniturilor obținute din închirieri, contribuind astfel la reducerea fenomenului închirierilor nedeclarate și la creșterea conformării fiscale.

Sondaj eJobs: 1 din 2 angajați se așteaptă la o mărire salarială în 2025. Doar 23% dintre cei care lucrează sunt mulțumiți de salariile pe care le au

0

55% dintre angajații care au participat la cel mai recent sondaj realizat de eJobs România spun că se așteaptă la o creștere salarială anul acesta, la actualul loc de muncă, asta în condițiile în care, majoritatea celor care au participat la finalul anului trecut la un sondaj pe tema planurilor profesionale pentru 2025 au răspuns că un salariu mai mare reprezintă unul dintre principalele lor obiective pentru anul care urmează. 28% dintre respondenți nu cred că vor avea parte de un salariu mai mare în 2025, iar 17% încă nu știu care sunt planurile angajatorului, din acest punct de vedere.

Așteptările angajaților vin pe un fond în care doar 23% dintre aceștia sunt mulțumiți sau foarte mulțumiți de salariul pe care îl câștigă, în timp ce 38% sunt mulțumiți și foarte nemulțumiți la acest capitol. 39% au o atitudine neutră în legătură cu salariul lor și, prin urmare, nu sunt nici mulțumiți, nici nemulțumiți.

Întrebați care sunt motivele care îi determină să creadă că vor avea un salariu mai mare în 2025, 34% spun că, în compania pentru care lucrează, sunt acordate creșteri salariale în fiecare an. 18% au încredere în faptul că sunt angajați cheie pe care angajatorii vor să-i păstreze cu orice preț și spun că, dacă nu vor primi mai mulți bani, vor pleca în altă parte. La fel de mulți mizează pe rezultatele pe care le-au avut anul trecut, respectiv și-au depășit indicatorii de performanță, ceea ce sigur îi califică pentru un plus la salariu. 15% intenționează să aibă o discuție cu managerul direct în acest sens și sunt încrezători că vor primi mărirea dorită. Doar 10%, însă, au fost informați concret că salariul pe care îl au va fi majorat.

„Faptul că jumătate dintre respondenți mizează pe un salariu mai mare în 2025, dar doar 10% au și fost anunțați de manageri în acest sens lasă loc unor posibile abateri de la planurile inițiale ale angajaților. Companiile rămân prudente în ceea ce privește politicile de majorări salariale pentru acest an, în special dacă ne uităm la domenii precum construcții, IT, agricultură sau industria alimentară, domenii care au rămas fără facilitățile fiscale pe care le aveau și pentru care costurile cu salariile au crescut brusc”, spune Ana Călugăru, Head of Communications în cadrul eJobs, cea mai mare platformă de recrutare online din România.

Contextul economic general îi determină, totuși, pe angajați să aibă așteptări moderate în privința creșterilor pe care le-ar putea primi. Astfel, 35% estimează un plus de 5%-10% la salariul actual, 24% – între 15% și 20%, 13% – între 15% și 20% și 11% de maximum 5%. 5% cred că salariul lor va crește cu cel puțin 20 de procente, 4% cu peste 30% și la fel de mulți estimează o actualizare la rata inflației. 6% nu pot face încă nicio preconizare.

„Există, însă, o diferență între sunt pragurile de majorare pe care le întrevăd și procentele minime pe care le-ar considera mulțumitoare pentru nivelul profesional la care se află și pentru cheltuielile lor lunare. În acest sens, 32% pragul acceptabil ar fi cuprins între 10% și 15%, 21% – între 5% și 10%, 20% cel puțin 20%, iar 16% – între 15% și 20%”, mai spune Ana Călugăru.

În absența unei creșteri salariale, 18% dintre angajați spun că un pachet consistent de beneficii extrasalariale ar putea să fie suficient pentru a crea o compensare. 7% susțin aceeași idee, însă ar accepta această variantă doar pentru un an. 28% afirmă că depinde de beneficii, în timp ce 45% spun un nu hotărât, menționând că evoluția prețurilor din ultima perioadă impune și o creștere a salariilor.

Referitor la frecvența cu care sunt acordate majorările salariale, 55% dintre participanții la sondaj spun că salariul le-a crescut anul trecut. 17% nu au mai primit o mărire de acum doi ani, 8% de mai mult de doi ani și tot 8% declară că nu au avut nicio creștere salarială în ultimii 5 ani. Pentru 9% dintre respondenți salariul a crescut chiar anul acesta, în timp ce 4% nu-și amintesc când au avut ultima creștere salarială. De altfel, majoritatea respondenților (65%) cred că evaluările salariale ar trebui făcute anual, o dată pe an, și, în funcție de rezultate, să fie ajustată politica salarială.

Sondajul a fost realizat în luna februarie, pe un eșantion de 1.725 de respondenți care, la momentul completării chestionarului, erau angajați.

Târg de oferte educaționale în instituții de învățământ din străinătate

0

World Education Fair (WEF), târgul de oferte educaționale organizat de compania de consultanță educațională IntegralEdu, își desfășoară o nouă ediție după programul: 28 februarie, la Cluj-Napoca (Grand Hotel Napoca); 1 martie, la București (Radisson Blu Hotel). Participă 45 de instituții de învățământ (universități și licee de prestigiu mondial) din 11 țări.

În avanpremieră, Alexandra Bădescu, Deputy General Manager IntegralEdu, se referă la tendințele actuale în oferta și orientarea pentru carieră: „Situația socio-economică de după Brexit și limitările legislative din Olanda au determinat o reorientare către alte țări europene, cum ar fi Spania, Belgia, Italia, Germania, Franța, Irlanda și America, care vin cu o diversificare a portofoliului de programe de studiu în limba engleză. Această diversificare a destinațiilor oferă tinerilor mai multe opțiuni adaptate atât intereselor academice, cât și constrângerilor financiare. Dinamica sistemului educațional se schimbă foarte rapid în ultima perioadă – unele programe în limba engleză se închid, altele se deschid. La fel se întâmplă și în ceea ce privește bursele. Devine din ce în ce mai dificil pentru tinerii români și familiile lor să realizeze o cercetare completă, iar aici intervin consultanții noștri specializați și târgul World Education Fair.

Mentalitatea tinerilor se schimbă: nu mai aleg universitățile doar pe baza prestigiului, ci în funcție de oportunitățile concrete de carieră și dezvoltare profesională. Astfel, instituțiile cu parteneriate solide în industrii, care integrează programe de internship și studii aplicate, devin opțiunea principală. De exemplu, observăm un interes crescut pentru programe precum Luxury Marketing și Luxury Fashion, ceea ce arată că ultimele generații Z fac deja tranziția către universități axate pe aplicabilitate și abilități specializate, trăsături definitorii ale generației Alpha.”

Topul domeniilor de interes academic pentru tinerii români rămâne neschimbat și anul acesta. Astfel, cele mai multe aplicații sunt în domeniul Computer Science, urmat de Engineering și Economics & Business. Pe locul patru se situează Arts & Design, urmat de Psychology și Architecture.

În general, „interesul tinerilor pentru studii în străinătate este din ce în ce mai ridicat, de la an la an”, observă Alexandra Bădescu, explicând tendințele actuale: „În calitate de consultanți educaționali, am înregistrat o creștere de 10% a elevilor consiliați pentru studii în străinătate de scurtă și lungă durată. Mai mult, familiile încep să aibă o abordare profesionalizată a procesului de admitere, în sensul că, pe lângă apelarea la consultanții educaționali, le aplică copiilor teste de orientare profesională încă din clasele a IX-a și a X-a și participă la workshop-uri pentru pregătirea emoțională și academică. Părinții realizează cât de important este pentru copii să studieze programul pentru care au abilități și înclinație reală. Pentru că, degeaba studiază în străinătate un domeniu pe care nu și-l doresc, riscul de ratare și de reconversie profesională ulterioară fiind foarte crescut în aceste cazuri. La care se adaugă și impactul financiar, emoțional sau social.” 

La nivel de învățământ liceal și în privința taberelor educaționale din Europa, America de Nord și Asia, Raluca Niculae, manager al departamentului Tabere și Licee, semnalează: „Interesul pentru tabere educaționale este în continuă creștere, iar vârsta minimă a participanților a scăzut comparativ cu anii anteriori. Elevii participă la tabere de grup (cu însoțitor) începând cu școala primară și aleg să studieze limbi străine sau să aprofundeze anumite materii. Observăm cum tinerii din generația Alpha își conturează interesele încă de la vârste fragede. Ei aleg să învețe prin experiențe practice și se pregătesc deja pentru cariere specializate.  Acest trend se reflectă în creșterea solicitărilor pentru tabere cu profil academic precum: inginerie, arhitectură, computer science & AI, medicină, business, drept, psihologie etc. sau vocațional, precum: fotbal, echitație, fashion, actorie sau artă culinară.” 

Consultații Integral Edu fac observația că „din ce în ce mai mulți adolescenți, care se apropie de momentul admiterii la facultate, preferă taberele academice organizate în campusurile universităților de top din Europa precum: UCL, Imperial College, Oxford University, Cambridge University, EU Business School dar și din America de nord și Asia (Columbia University, Berkeley, University of Toronto, National University of Singapore etc). Cursanții intră în contact direct cu mediul în care vor studia în viitor, se pregătesc cu specialiști din industrie și dobândesc certificate de absolvire și credite utile pentru aplicația la facultate (de ex. UCAS points, calificare CPD – Leadership certificate, certificate lingvistice etc). 

În aprilie 2025, va avea loc a doua sesiune de training la instituțiile Uniunii Europene pentru liceenii români, ca urmare a interesului înregistrat anul trecut”. Raluca Niculae: „Programul de o săptămână la Bruxelles le permite participanților să dobândească o înțelegere aprofundată a politicilor publice și a modului de operare al instituțiilor europene, prin implicarea într-o serie de activități, ateliere interactive și sesiuni de discuții, care includ prezentări detaliate ale structurilor și funcțiilor instituțiilor europene.”

Piața de profil arată că „SUA este o destinație de studiu ofertantă și pentru programele academice de vară organizate în campusurile universitare din New York, Miami, Los Angeles, Boston etc., iar cererile au crescut odată cu posibilitatea de solicitare online a autorizației de călătorie în SUA prin Sistemul electronic de Autorizare a Călătoriei (ESTA).

Pe de altă parte, se menține interesul pentru traseele culturale și de studiu în Asia, ce cuprind programe precum „Build your own Business” în cadrul National University of Singapore și vizitarea mai multor țări (de ex. Singapore și Malaysia) sau a mai multor orașe (de ex. Tokyo, Kyoto, Osaka și Nara din Japonia sau Seoul și Busan din Coreea de Sud)”. 

IntegralEdu este caracterizat drept „cel mai important consultant educațional pentru studii în străinătate și pentru programele Work and Travel în SUA. Grupul de firme INTEGRAL are o experiență internațională de peste 30 de ani în oferirea de informații elevilor, părinților și a tuturor celor interesați de alegerea celor mai bune programe educaționale și instituții de învățământ din străinătate, studii gimnaziale, liceale, universitare și centre de limbi străine. Prezentă în România din anul 2008, IntegralEdu este cea mai mare companie de consultanță în educație la nivel local și reprezintă peste 500 de instituții de învățământ de top din întreaga lume”.

A doua fază a campaniei „Discuții din inimă”, organizată de Pepco România

0

Compania Pepco România, împreună cu organizația Salvați Copiii și cu Fundația Noi Orizonturi, anunță organizarea celei de a doua faze a campaniei „Discuții din Inimă”, dedicate sprijinirii relației dintre părinte și copil: „Dacă în prima etapă a campaniei a fost tras un semnal de alarmă asupra dificultăților de comunicare dintre părinți și copii și a fost creat conținut psiho-educațional cu ajutorul celor două organizații și al DepreHub, a doua fază își propune să ofere soluții concrete pentru îmbunătățirea relației dintre generații. Astfel, toți părinții interesați în a petrece timp de calitate de copiii lor, pot accesa ghidul creat de Organizația Salvați Copiii. Totodată, 3.000 de părinți din medii vulnerabile vor beneficia de sprijin în procesul de reconectare emoțională, printr-o acțiune derulată de Fundația Noi Orizonturi, care va asigura copiilor echilibrul emoțional necesar pentru o dezvoltare armonioasă într-un mediu sigur și protector”.

Raluca-Rodica Popescu, Corporate Social Responsibility Specialist Pepco România: „Prin intermediul campaniei „Discuții din Inimă” ne-am propus să abordăm o temă relevantă pentru părinți, dar și pentru copii. Plecând de la statisticile prezentate, am încercat să identificăm cele mai potrivite mecanisme prin care să venim în ajutorul părinților, astfel încât, atunci când întâmpină dificultăți de relaționare cu copiii, să aibă instrumente cât mai accesibile, clare și ușor de aplicat. Din această nevoie, a apărut ghidul cu activități de petrecere a timpului liber realizat de echipa Organizației Salvați Copiii și, tot din același motiv, am integrat metodologia Cercul Siguranței (COS), care și-a dovedit eficacitatea, ca model de intervenție directă pe care să-l susținem în această campanie. Proiectul Inimi deschise – Cercul Siguranței la tine acasă,  implementat de Fundația Noi Orizonturi vine să răspundă acestei nevoi, de a ajunge direct la părinți. Prin rețeaua națională de facilitatori COS oferim acces la cursuri de educație parentală pentru acei părinți aflați în dificultate. Ne bucurăm că acești specialiști provin din diverse medii, atât urban cât și rural, pentru că doar așa putem să ajungem la acei părinți care nu ar putea accesa poate alte resurse de specialitate pe plan local.”

Pepco subliniază că, pentru a transforma acest obiectiv în realitate, în cadrul etapei a doua a campaniei Discuții din inimă, „a susținut formarea unei rețele de aproximativ 100 de facilitatori prin intermediul proiectului Inimi deschise – Cercul Siguranței la tine acasă implementat de Fundația Noi Orizonturi. Cercul Siguranței este o metodă validată la nivel internațional, dezvoltată pe baza a 60 de ani de cercetare în domeniul atașamentului și dezvoltării copilului, prin care facilitatorii vor ghida părinții într-o călătorie de redescoperire și apropiere emoțională. Etapa de formare a avut loc la finalul lunii noiembrie, iar începând din ianuarie, fiecare facilitator va desfășura câte trei serii de workshop-uri de educație parentală. Părinții se pot înscrie la workshop până la finalul lunii aprilie, în limita locurilor disponibile, cu ajutorul hărții virtuale, accesând link-ul https://inimideschise.noi-orizonturi.ro/#hartaproiectinimideschise. În acest fel, vor putea identifica cel mai apropiat facilitator, în funcție de zona geografică în care locuiesc, și vor putea trimite o intenție de a se înscrie în program”. 

Roxana Afloarei, manager de proiect Inimi deschise – Cercul Siguranței la tine acasă, la Fundația Noi Orizonturi: „La Fundația Noi Orizonturi avem ca prioritate educația pentru transformare, care se traduce prin împuternicirea copiilor și a tinerilor să producă schimbări pozitive în comunitățile lor prin atingerea potențialului lor maxim. Prin proiectul Inimi Deschise: Cercul Siguranței la tine acasă, parte a campaniei Pepco Discuții din inimă, ne-am propus o abordare sistemică a educației lor, noi devenim mâini pentru părinții lor și îi ajutăm pe aceștia să devină mai mari, mai puternici, mai înțelepți și blânzi pentru copii lor. Încă de la formarea și instruirea rețelei de facilitatori Cercul Siguranței (COS), am ales profesioniști din diferite domenii, atât profesori, învățători, profesori – consilieri școlari, cât și specialiști din domeniul non-guvernamental, pentru a ne asigura că vom ajunge la părinții care au cea mai mare nevoie de această metodă de parenting certificată internațional. Cercul Siguranței este diferită de orice altă metodă de parenting, pentru că nu oferă soluții, ci invită părinții la reflecție, tocmai pentru că recunoaște individualitatea fiecărui părinte, fiecărui copil, context și relație. Cercul Siguranței oferă o hartă după care se pot ghida părinții, să cunoască și recunoască emoțiile pe care le au copiii lor și în funcție de comportamentul copiilor să recunoască nevoile pe care aceștia le au și să își găsească propriile rețete care funcționează în relația cu copii lor.” 

După cum precizează inițiatorii, „campania își propune să ofere participanților soluții concrete și sfaturi practice pentru a construi și menține o relație emoțională profundă și stabilă cu copiii lor. Indiferent dacă sunt alături de ei zi de zi sau mențin legătura de la distanță, părinții vor avea acces la metode și instrumente care îi vor ajuta să înțeleagă și să răspundă mai bine nevoilor emoționale ale copiilor, contribuind astfel la crearea unui mediu sigur și echilibrat pentru dezvoltarea acestora”.

D.C., părinte participant în cadrul atelierelor COS: „De multe ori, am crezut că fiul meu nu are nevoie de mine în unele activități pe care le desfășura. Dar acum am înțeles mai bine faptul că trebuie să-mi fac timp pentru a mă bucura de el și de a mă bucura alături de el. Prezența mea în preajma lui este foarte importantă, trebuie să-l ajut să-și înțeleagă emoțiile pe care le simte.”

Organizația Salvați Copiii anunță că „pune la dispoziția părinților o serie de resurse utile menite să îi ajute să construiască relații mai apropiate cu copiii lor. Pe platforma www.copiisinguriacasa.ro, în secțiunea destinată părinților și aparținătorilor, aceștia au acces la resurse de educație parentală, care oferă sprijin și soluții practice pentru o comunicare mai eficientă și o relație armonioasă cu copiii rămași în grija rudelor sau aparținătorilor”. 

Gabriela Alexandrescu, președinte executiv, Salvați Copiii România: „Pentru copiii ai căror părinți au fost nevoiți să plece la muncă în străinătate, provocările de relaționare sunt mai mari dată fiind distanța, dar este important ca absența fizică să nu fie dublată de absența emoțională. Părinții trebuie să facă parte din viața copiilor lor, să vorbească cu ei, să-i asculte, să petreacă împreună timp de calitate, chiar dacă sunt la distanță, iar ghidul realizat de Salvați Copiii este o resursă valoroasă în acest sens.”  

Această a doua etapă a campaniei reprezintă „o continuare firească a primei faze, în care organizațiile partenere Pepco au creat fișele de jurnal Pepco – Discuții din Inimă. Acestea au avut rolul de a încuraja părinții și copiii să reflecteze asupra relației lor, să recunoască punctele forte ale acesteia și să identifice aspectele care pot fi îmbunătățite, cu ajutorul unor întrebări ghidate, menite să ajungă chiar și la cele mai profunde sentimente”.

Anișoara B., facilitator COS, Inimi Deschise: „Am plecat de la cursul de la București plângând. Mi-am dat seama cât de mult am greșit în relația cu copiii mei. Dar pe vremea mea nu avea cine să ne învețe. Mă bucur că acum pot învăța și pot avea oportunitatea de a deveni „mâini” pentru alți părinți.” 

Pepco subliniază că, anul acesta, „încurajează părinții să adopte rezoluții care generează #discuțiidininimă și aduc familia mai aproape: comunicare deschisă, timp de calitate și creștere împreună. 

În acest considerent, Pepco România susține integral funcționarea liniei de helpline gratuite, depreHUB teens (0374.461.461), disponibilă 24/7, oferind astfel copiilor și părinților un spațiu sigur unde pot fi ascultați și înțeleși fără teama de a fi judecați. Acest serviciu esențial asigură sprijin specializat, în special pentru copiii din medii vulnerabile, unde resursele emoționale și sprijinul familial sunt limitate”.

Grupul Pepco reamintește că „a fost înființat în anul 2015 și cuprinde o rețea de magazine din sectorul retail, din care fac parte Pepco, Dealz și Poundland, și colaborează cu PGS, un furnizor global. La momentul actual, Pepco Group deține peste 5.000 de magazine în 20 de țări și are un număr de aproximativ 47.000 de angajați”.

Pepco este caracterizat ca „unul dintre cei mai mari value retailers din Europa, care oferă haine pentru întreaga familie și articole pentru casă la prețuri foarte atractive. După aproape 20 de ani de creștere constantă, magazinele Pepco sunt vizitate de clienți care efectuează 30 de milioane de tranzacții pe lună. Compania, cu sediul central în Poznań, are în prezent peste 31.000 de angajați în 18 țări din întreaga Europă și o rețea de peste 3.800 de magazine”.

Organizația Salvați Copiii, de 35 de ani, „construiește programe sociale, politici publice și practici solide 3 în beneficiul copilului din România. Expertiza și complexitatea proiectelor la nivel național fac din organizație o instituție socială esențială, al cărei rol este medierea între societate și autoritatea publică, în beneficiul copilului. În cele peste trei decenii de activitate, Salvați Copiii a intervenit activ în societate, identificând soluții concrete pentru protejarea și sprijinirea copiilor vulnerabili, și a militat, în același timp, pentru o colaborare viabilă cu autoritățile decidente, pentru asigurarea interesului superior al copilului. Salvați Copiii și-a asumat rolul de supraveghere vigilentă a autorităților publice, în așa fel încât acestea să implementeze politici publice de durată care să corecteze cauzele care duc la vulnerabilizarea copiilor. Totodată, organizația a reușit să creeze rețele active de solidaritate, prin încurajarea responsabilității sociale a companiilor și a societății, în sens larg. În calitate de membru al Save the Children, cea mai mare organizație independentă din lume care promovează drepturile copilului și care cuprinde 30 de membri și desfășoară programe în peste 120 de țări, VIZIUNEA noastră este o lume care respectă, pentru fiecare copil, dreptul său la supraviețuire, educație, protecție și participare, asumându-ne MISIUNEA de a obține progrese importante privind modul în care copiii sunt tratați și producerea schimbărilor imediate și de durată în viața acestora. Peste 4.150.000 de copii au fost implicați în programele și campaniile Organizației Salvați Copiii”.

Fundația Noi Orizonturi „are un istoric de un sfert de secol în educația pentru transformare. Oferim educatorilor și părinților instrumente prin care împuternicesc copiii și tinerii (sau copii si tineri) să-și atingă potențialul maxim să conducă și să producă schimbări pozitive în comunitățile lor. Susținem copiii și tinerii, susținând ecosistemul din care ei fac parte – comunitatea, școala – și oamenii cheie din jurul lor – părinți, profesori, directori de școli, bibliotecari, voluntari – să devină mai buni, mai puternici, mai înțelepți. Învățăm și testăm constant abordări și modele educaționale pe care le ducem apoi la scară mare: învățarea prin proiecte în folosul comunității (Service Learning), educație outdoor și prin aventură, îmbunătățirea relației dintre copii și părinți (prin metoda Cercul Siguranței). Mai multe informații despre Fundația Noi Orizonturi găsiți pe www.noi-orizonturi.ro”.

Rezultate și noi soluții pentru combaterea consumului de droguri în rândul adolescenților

0

Primul centru rezidențial de stat destinat tinerilor cu probleme de consum de substanțe, CREAATiV, amenajat de Asociația Zi de BINE în cadrul Spitalului de Psihiatrie Voila, Câmpina, anunță concluziile primului an de implementare. Totodată, Asociația Zi de BINE lansează programul de suport pe termen lung RE.CREATIV, în incinta Centrului Comunitar Zi de BINE din București. Proiectele sunt susținute de partenerii strategici ai Asociației Zi de Bine, Lidl România, Grupul E.ON România, UniCredit Bank și Leroy Merlin. 

Inițiatorii precizează că, „după un an de funcționare, datele colectate evidențiază dimensiunea problemei și conturează profilul pacienților internați în programul CREAATiV. Majoritatea pacienților au fost adolescenți cu vârste între 16 și 19 ani, 63%, în timp ce 37% aveau între 12 și 15 ani. Din punct de vedere demografic, 57% dintre pacienți au fost băieți, iar 43% fete. Distribuția geografică arată o preponderență a cazurilor provenite din mediul urban, 81%, comparativ cu mediul rural 19%, iar cele mai multe solicitări au venit din București, 29%, urmat de județele Prahova, 9% și Argeș, 6%.

Datele privind tipurile de substanțe consumate confirmă tendințele observate în ultimii ani. Cannabisul este cea mai frecvent utilizată substanță (47% dintre cazuri), urmat de stimulante (38%) și etnobotanice (24%). Analiza consumului în funcție de gen indică diferențe semnificative: băieții au consumat în proporție mai mare cannabis (36%) și stimulante (28%), în timp ce fetele au avut o prevalență mai mare pentru hipnotice și sedative BZD (15%) și etnobotanice (20%). Cu toate astea, important de reținut este că predomină consumul de droguri multiple, doar o mică parte dintre pacienți au experimentat la momentul internării un singur drog. În ceea ce privește mediul de proveniență, consumul de droguri este mai ridicat în zonele urbane, unde s-au înregistrat 47% dintre cazurile de consum de cannabis și 38% dintre cazurile de consum de stimulante. 

În cadrul Programului CREAATiV au fost admiși 99 de minori în perioada 1 martie 2024- 10 februarie 2025. Dintre aceștia au fost reinternați 15 copii. Majoritatea copiilor, 85%, nu au avut reinternări, ceea ce nu înseamnă că nu au avut recidive sau că nu vor avea. De aceea, este vital să se înființeze o infrastructură de centre de zi în marile orașe, unde adolescenții care termină un program precum CREAATiV să poată să continue psihoterapia și să fie susținuți să nu își piardă progresele”. 

Dr. Eugen Hriscu, psihiatru, coordonatorul științific al programului CREAATiV: „O mai bună cooperare și colaborare a tuturor participanților din sistemul public de sănătate și de protecție a familiei, și implementarea unui program național de tratament a adicțiilor la minori în rezidență pe termen lung, cu urmărire post-cură în centre de zi sau sisteme similare, se simt acum ca pași obligatorii, dar naturali, în trecerea consumului de droguri de la statutul de  problemă de siguranță publică la problemă de sănătate (mintală).”

Asociația Zi de BINE lansează, din această lună, programul RE.CREATIV, „destinat tinerilor care au beneficiat deja de un proces de tratament și care au nevoie de un cadru structurat pentru a-și menține progresul”. 

Melania Medeleanu și Luciana Zaharia, fondatoarele Asociației Zi de BINE: „CREAATiV este mai mult decât un centru de tratament, este un loc unde adolescenții își pot regăsi echilibrul și speranța. În paralel, prin programul RE.CREATIV, dorim să le oferim acestora un spațiu sigur pentru reintegrare și sprijin pe termen lung. Acești tineri nu au nevoie doar de tratament, ci și de o comunitate care să îi sprijine pe drumul lor spre recuperare.”

Inițiatorii programului anunță că „RE.CREATIV va funcționa săptămânal, în fiecare vineri, între orele 09:00 și 14:00, la Centrul Comunitar Zi de BINE din București, pe str. Uranus nr. 150, S5. Programul va oferi sesiuni de consiliere psihologică individuală și activități de dezvoltare personală menite să sprijine reintegrarea și prevenirea recidivei. Părinții pot solicita înscrierea unui copil în acest program, completând un formular disponibil AICI și pe site-ul asociației, zidebine.ro”. 

Asociația Zi de BINE reamintește că cei care doresc să susțină proiectele realizate de ea „o pot face fie printr-un SMS cu textul SUS la 8845 sau prin donarea zilei de naștere. Mai multe metode de implicare pot fi găsite aici: https://www.zidebine.ro/doneaza.

Scopul Asociației Zi de Bine este acela de a crea comunități, de a sprijini mii de oameni aflați în situații vulnerabile și de a crea notorietate în jurul unor cauze ignorate. Asociația susține câte un ONG în fiecare lună a anului și încurajează oamenii să-și doneze ziua de naștere pentru un proiect social. 

Mecanismul de funcționare este unul simplu: la fiecare început de lună se anunță cauza susținută și sunt descrise nevoia și beneficiarii. La finalul lunii, donatorii află ce s-a întâmplat cu banii și sunt invitați să vadă rezultatul implicării lor. 

Dacă aveți un proiect în care credeți dar pentru care nu ați găsit încă finanțare, îl puteți înscrie pe www.zidebine.ro”.