Pe 28 februarie 2025, BusinessMark sărbătorește 20 de ediții ale proiectului „Real Estate & Construction Forum”. Importanți lideri din domeniu vor analiza perspectivele pieței imobiliare și oportunitățile de dezvoltare

0

Importanți lideri din real estate vor lua parte, pe 28 februarie 2025, la cea de-a XX-a ediție a „Real Estate & Construction Forum”. Organizat de BusinessMark la JW Marriott Bucharest Grand Hotel, evenimentul va aduce împreună unii dintre cei mai importanți jucători din industrie, ce vor dezbate situația actuală și perspectivele pieței de real estate pentru 2025, în cadrul a patru paneluri cu focus pe sectoarele: retail, industrial & logistics, office, rezidențial.

Peste 25 de reprezentanți din importante companii vor discuta transformările cu impact asupra pieței de real estate, precum: evoluția generală a economiei, ajustările fiscale și dificultățile asociate implementării reformelor esențiale pentru menținerea accesului la fondurile europene, modificările regimului fiscal pentru lucrătorii din construcții. 

În cadrul conferinței, ne vom uita, totodată, la dinamica raportului cerere-ofertă, evoluția prețurilor, din perspectiva celor mai active sectoare și a proiectelor ce vor fi lansate în 2025. Invitații la eveniment vor discuta și despre blocajul la nivelul emiterii autorizațiilor de construire și ce s-ar putea schimba din 2025. Cum vor fi implementate rezultatele referendumului și care va fi impactul real asupra dezvoltării urbane și a pieței imobiliare din București în anii următori?

Panel cu focus pe sectorul retail, moderat de Liana Dumitru, Director | Retail Agency, Colliers Romania, la care vor participa:

  • Geanina Ungureanu, Head of Retail, CPI Property Group | Romania
  • Cornelia Nicolae, Retail Operations Director, FASHION HOUSE Group
  • Omer Susli, Owner & CEO, Praktiker Real Estate Romania
  • Petru Andronic, Country Manager, Sportisimo România și Bulgaria
  • Daniel Pană, VP Group OperationsFacilities Management Services și EnergyPal

Panel cu focus pe sectorul industrial & logistic, moderat de Victor Coșconel, Partner | Head of Leasing | Office, Industrial & Logistics, Colliers Romania, la care vor participa:

  • Loredana Oprișa, Leasing and Development Manager, Olympian Parks
  • Olga Melihov, Chief Country Officer, MLP Group Romania
  • Laurențiu Duică, Managing Partner – Industrial & Retail, Global Vision
  • Răzvan Nica, Fondator, BuildGreen
  • Cătălin Podgoreanu, Partner & Head of Operations, Brisk Group

Panel cu focus pe sectorul office, moderat de Lucian Opriș, Director, Tenant Services, Office 360 & Industrial, Colliers Romania, la care vor participa:

  • Tamara Guleryuz, Leasing & Asset Manager, Skanska
  • Andreea Cotigă, Head of Leasing Office, CPI Property Group | Romania
  • Andrei Boca, Leasing Director, Globalworth
  • Mihaela Ispas, Counsel, Filip & Company
  • Dan Ungureanu, Business Development Leader CEE & CIS, RENOMIA Gallagher

Panel cu focus pe sectorul rezidențial, moderat de Gabriel Blăniță, Associate Director Valuation and Advisory Services, Colliers Romania, la care vor participa:

  • Bogdan Bălașa, Director General, HILS Development
  • Beatrice Dumitrașcu, CEO Residential Division, One United Properties
  • Laurențiu Afrasine, CEO, Akcent City
  • Irina Caraene, Director Vânzări, Cordia Romania
  • Veronica Duțu, Tax Consultant & Owner, Unioncont Expert
  • Luciana Giurea, Head of Residential Division, AFI Europe Romania 
  • Bogdan Iliescu, Director Comercial, Nusco

„Real Estate & Construction Forum” reprezintă o platformă esențială de dialog, oferind o perspectivă completă asupra direcțiilor de dezvoltare ale pieței imobiliare românești în context european și va avea loc la JW Marriott Bucharest Grand Hotel, Sala Constanța, în intervalul 08:30 – 16:00. 

Pentru mai multe informații și pentru a vă înregistra la eveniment, vă rugăm să vizitați pagina oficială a conferinței sau să trimiteți un mail la adresa office@business-mark.ro

Eveniment organizat de BusinessMark

Parteneri:  CPI Property Group, HILS Development, Nhood, Olympian Parks, Cordia, Storia, EnergyPal, RENOMIA Gallagher, Filip & Company, Build Green, Colliers, Unioncont, BRISK

Eveniment susținut de: BRCC – British Romanian Chamber of Commerce

Suport tehnic oferit de: SCS

Partener de monitorizare: mediaTrust

Parteneri media: spotmedia.ro, Finzoom, Financial Market, Ziarul Bursa, Daibau.ro, Logistic Post, SpațiulConstruit.ro, proidea, instalnews.ro, ibuild, depozitinfo.ro, Radar Imobiliar, Jurnalul de Afaceri, EventsMax, MATEK, Revista Piața, Transilvania Business, BusinessVoice, PRwave, AngajatorulMeu.ro, Business Press, DigitalBusiness.ro, România Durabilă, Club Economic, Economistul

BusinessMark – events designed to make an impression!

Din 2013 organizăm evenimente business, în principal „concept propriu”, gândite și planificate  de noi, de la idee și concept, până la implementare. Avem o abordare „all-industries” și dedicăm proiecte unei arii largi de industrii și domenii profesionale. Ne dorim să ne punem „amprenta” în viețile profesionale ale participanților, să producem un impact concret.  Ne propunem să creăm contexte pentru schimb de experiență și creare de idei, contexte pentru dezvoltare, pentru a fi inspirat și a găsi partenerii potriviți.

Dincolo de evenimentele „concept propriu”, organizăm evenimente construite pentru partenerii noștri, evenimente gândite împreună cu aceștia și adaptate obiectivelor lor. Dacă ești în căutarea unei echipe profesioniste care să organizeze evenimente B2B, suntem alături de tine, pas cu pas. Poți conta pe experiența noastră în consultanță, suport în crearea și implementarea conceptului de eveniment, în managementul evenimentului de la creație, logistică, producție și până la optimizarea eficientă a bugetului. 

Investitorii din Europa de Vest au plătit 1,75 mld. de euro pentru active imobiliare în România în ultimii 5 ani, având o cotă de piaţă de 39%

0

Investitorii din Europa de Vest, din țări precum Austria, Olanda, Belgia sau Marea Britanie, au fost cei mai activi cumpărători de active imobiliare pe piața locală în ultimii cinci ani (2019 – 2024), realizând plasamente de 1,75 mld. €, potrivit datelor companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox. Cota lor de piață a fost de circa 39% dintr-un volum total tranzacționat de 4,5 mld. € în perioada analizată.

Ei au fost urmați de investitorii români, cu un volum de aproape 1,2 miliarde euro și o cotă de 26%, în timp ce investitorii din Europa Centrală și de Est au cumpărat active imobiliare în valoare de 560 mil. euro (13% cotă de piață). Investitorii din Orientul Mijlociu au realizat plasamente de 388 mil. euro, în timp ce nivelul de activitate al investitorilor din Africa de Sud s-a mai diminuat, aceștia având o cotă de piață de 7%.

În ciuda climatului volatil, marcat de numeroase evenimente cu impact major, piața locală a continuat să atragă investitori noi, atât locali, cât și cu capital străin, printre aceștia numărându-se M Core (Marea Britanie), Supernova (Austria), Adventum Group (Ungaria), Fortress (Africa de Sud), Oresa Industra (Suedia), BT Property (Romania), Vectr Holdings (India), Vincit Union (Letonia), W&E Assets (USA) sau AYA Properties (Belgia). 

Analizând activitatea companiilor care aveau deja prezenţă pe piaţa locală, cele mai mari achiziţii au fost realizate de Pavăl Holding, CTP şi AFI Europe, investitori care și-au consolidat pozițiile pe piață prin preluarea de portofolii de clădiri de birouri (Pavăl Holding și AFI Europe) și de parcuri industriale și de logistică (CTP). Preluările au reprezentat și ieșirea de pe piața din România a grupului austriac CA Immo, de pe segmentul de birouri a grupului sud african NEPI Rockcastle și de pe cel industrial a celor de la Globalworth.

Cristi Moga, Head of Capital Markets, Cushman & Wakefield Echinox: „Piața imobiliară locală a atras în ultimii cinci ani capital din peste 20 de țări de pe patru continente dar, cu toate acestea, investitorii europeni, incluzându-i aici și pe cei români, au fost responsabili pentru circa 80% din volumul tranzacționat. Apetitul jucătorilor din Europa de Vest pentru achiziții a rămas ridicat și la începutul acestui an, dar vedem un interes în creștere și din partea jucătorilor din Europa Centrală și de Est”.

Per total, în perioada 2020 – 2024, au fost înregistrate 159 de tranzacții, valoarea medie fiind de peste 28 de milioane de euro. Cele mai tranzacționate proprietăți au fost imobilele de birouri, cu un volum care a depășit 2,2 miliarde de euro și o cotă de aproape 50% din total, acestea fiind urmate de proiectele comerciale, cu o cotă de 24%, respectiv de proprietățile industriale (19%). 

Grupul Periș – profit net estimat a depăși 4 milioane RON în 2024

0

Abatorul Periș SA și subsidiarele sale, Cathedral Distribution SRL și Policalita SRL, au înregistrat o creștere semnificativă a cifrei de afaceri în 2024, ajungând la peste 700 milioane RON, o majorare de 12% față de anul precedent. Performanța financiară notabilă a fost însoțită de o îmbunătățire considerabilă a profitabilității înainte de dobânzi, impozite și amortizări (EBITDA) de la negativ 3,5 milioane RON la peste 26 milioane RON (+850%), compania reușind să treacă de la o pierdere netă de 13,2 milioane RON în 2023 la un profit net estimat a depăși 4 milioane RON în 2024, ceea ce reprezintă o creștere de 131%. 

„Dorim să apreciem sprijinul acordat de stat industriei de porcine din România, puternic afectată de pesta porcină africană începând cu anul 2017. Această criză a avut un impact devastator asupra producției interne, schimbând structura pieței și crescând dependența de importuri. Programul guvernamental de repopulare a fermelor a contribuit semnificativ la revitalizarea sectorului, facilitând creșterea producției locale și stabilizarea prețurilor porcului viu. În plus, este de salutat și susținerea de care am beneficiat din partea Exim Banca Românească, care a acordat companiei un credit pentru capital de lucru în valoare de 48 milioane RON, finanțare acordată în cadrul schemei de ajutor de stat Ucraina. O finanțare care a fost esențială pentru desfășurarea activităților companiei în condiții optime și pentru menținerea lanțului de aprovizionare.” – a declarat Alin Zamfira(foto), Președinte al Consiliului de Administrație Abatorul Periș SA.

Exim Banca Românească a implementat, în baza mandatului special primit din partea statului român, Schema de ajutor de stat în contextul crizei economice generate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, în cadrul căreia companiile mari și IMM-urile au putut accesa garanții de stat și credite cu dobândă subvenționată.

Flexibilitatea și adaptabilitatea Exim Banca Românească ne permit să implementăm rapid soluții financiare complexe, astfel încât să ne onorăm promisiunea de susținere a companiilor românești, mai ales atunci când traversează contexte mai puțin favorabile, precum pandemia sau conflictul din Ucraina. De aceea, ne bucurăm de fiecare dată când vedem că, prin demersurile noastre, contribuim efectiv la dezvoltarea business-urilor locale, așa cum este și cazul Abatorului Periș, jucător de top din industria agroalimentară românească. Acest lucru ne motivează să continuăm să inovăm, să venim cu soluții financiare smart pentru toți antreprenorii, astfel încât să ne menținem statutul de partener financiar preferat de business.”– a declarat Traian Halalai, Președintele Executiv al Exim Banca Românească.

Ca parte a strategiei de dezvoltare, în primul trimestru al anului 2024, Abatorul Periș SA a finalizat achiziția a două unități specializate de procesare a cărnii – Cathedral Distribution SRL și Policalita SRL. Aceste achiziții sunt parte dintr-un plan strategic de diversificare a portofoliului de produse și de extindere a prezenței pe piață, consolidând astfel poziția companiei în industria cărnii.

Un alt factor cheie în redresarea și dezvoltarea companiei a fost sprijinul acționarului majoritar, Jabbar Kanani, care, prin intermediul CCI Cardinal Equity SRL, a asigurat o finanțare de 20 milioane RON. Această infuzie de capital a permis companiei să își susțină planurile de dezvoltare, să optimizeze procesele operaționale și să-și îmbunătățească performanța financiară.

Datorită poziționării sale strategice în proximitatea celei mai mari piețe de consum din România – București și județele învecinate – precum și în apropierea centrelor de distribuție ale marilor lanțuri de retail internațional, Abatorul Periș beneficiază de un lanț logistic optimizat. Combinând această localizare strategică cu dotările tehnice moderne și respectarea celor mai înalte standarde de calitate, Abatorul Periș oferă consumatorilor garanția prospețimii și calității superioare a produselor sale.

Grupul Periș își reafirmă angajamentul de a furniza produse de înaltă calitate și de a contribui la dezvoltarea durabilă a industriei cărnii din România, prin investiții continue, modernizare tehnologică și strategii de creștere sustenabilă. Pentru următorii ani, Grupul va continua planul de investiții anuale de aproximativ 20 milioane lei, pentru eficiența tehnologică prin modernizarea echipamentelor și creșterea gradului de automatizare. Compania urmărește, de asemenea, extinderea canalelor de distribuție pentru produsele de calitate superioară, abordare care va permite grupului să răspundă cerințelor pieței în schimbare și să se dezvolte pe termen lung, având în vedere tendințele actuale de consum din România.

Furnizorii TIC trebuie să își adapteze strategiile pentru a ajuta companiile să realizeze o transformare digitală de succes

0
  • Companiile cheltuiesc mai mult pe tehnologii noi în fiecare an, dar au dificultăți în a extinde proiectele pilot
  • Multe întreprinderi nu sunt la curent cu ultimele posibilități ale tehnologiilor mobile și găsesc cu greu furnizorii potriviți
  • Furnizorii pot ajuta clienții să depășească aceste probleme, prin evidențierea relațiilor din ecosistemele lor și a valorii comerciale generate de noile tehnologii

Dinamica investițiilor întreprinderilor în tehnologiile emergente rămâne solidă, aproape jumătate (47%) dintre companii investind în inteligența artificială generativă (GenAI), față de 43% anul trecut. 43% dintre respondenți investesc în internetul lucrurilor (IoT) și 33% în tehnologia 5G, o tendință în creștere de la 39% și, respectiv, 27% în 2024. Cel mai recent studiu EY Reimagining Industry Futures subliniază necesitatea ca furnizorii din domeniul tehnologiei informației și comunicațiilor (TIC) să își adapteze strategiile, astfel încât să sprijine în mod eficient companiile în realizarea unei transformări digitale de succes.

Procesul decizional din cadrul întreprinderilor este mai larg distribuit la nivelul conducerii superioare executive, 49% dintre respondenții directori generali (CEO) fiind în prezent implicați în strategia tehnologiilor emergente, inclusiv în privința alegerii furnizorilor. Studiul EY a constatat că organizațiile în care directorul general este un factor decizional cheie sunt mai avansate în procesul investițional. Mai bine de jumătate (51%) dintre companiile respondente ale căror directori generali sunt implicați în deciziile privind noile tehnologii investesc în GenAI, comparativ cu 44% dintre organizațiile în care implicarea directorului general este mai redusă.

Companiile au dificultăți în a converti testările de tehnologie în implementări în mediul de producție

În pofida tendinței încurajatoare de creștere a investițiilor în tehnologii emergente, studiul a constatat că prea multe organizații se află încă doar în faza de testare. Un exemplu în acest sens este reprezentat de investițiile în IoT: cu toate că acestea cresc de la an la an, proporția companiilor cu implementări IoT active înregistrează un declin, scăzând la 16% în acest an, comparativ cu 19% în 2024. Implementările active ale tehnologiei edge computing rămân, de asemenea, la același nivel de la un an la altul, 22%, în timp ce doar 1% dintre organizațiile respondente dispun de implementări active ale tehnologiei GenAI.

Rob Atkinson, lider EY UK&I Technology, Media & Entertainment and Telecommunications Market, a declarat: „Pe lângă faptul că reprezintă o provocare pentru deblocarea valorii pe termen lung, neavansarea dincolo de faza de testare înseamnă că organizațiile riscă să nu beneficieze de impactul combinat al diferitelor tehnologii implementate împreună, un domeniu în care aproape patru din cinci organizații (79%) doresc să obțină mai multe rezultate. Ar putea exista, de asemenea, pericolul ca prea multe inițiative privind tehnologiile emergente să se desfășoare în mod izolat, limitând beneficiile comerciale rezultante”.

Gradul de cunoaștere a furnizorilor este redus, ceea ce complică selecția acestora

Companiile consideră că este dificil să ia decizii în cunoștință de cauză cu privire la furnizorii TIC care le pot ajuta cel mai bine în procesul lor de transformare. 73% dintre respondenți au declarat că au nevoie de o mai bună înțelegere a contextului în curs de schimbare al furnizorilor, ceea ce reflectă un mediu în care ecosistemele colaborative, care presupun alianțe între diferiți furnizori de tehnologie, devin o regulă. Mai mult de jumătate (56%) dintre respondenți consideră că nu îi cunosc pe ceilalți parteneri ai furnizorilor lor de tehnologie. În plus, mai puțin de o treime dintre organizații cunosc foarte bine noile posibilități ale tehnologiei mobile, cum ar fi interfața de programare a aplicațiilor de rețea (32%) și segmentarea rețelei (26%).

Cătălina Dodu,(foto) Partener, lider Cybersecurity EY South Cluster și Technology EY Romania: „În contextul transformării digitale accelerate, este imperativ ca furnizorii TIC să își revizuiască strategiile pentru a răspunde nevoilor în continuă schimbare ale companiilor. O înțelegere profundă a afacerii și a contextului specific în care operează clienții este esențială pentru a oferi soluții relevante și eficiente. Colaborarea în ecosisteme și adaptarea la noile tehnologii sunt, de asemenea, cruciale pentru a maximiza beneficiile investițiilor în tehnologie, facilitând astfel o tranziție reușită către un viitor digital.”

Întreprinderile preferă furnizorii care oferă rezultate economice

O treime (33%) dintre respondenții la sondaj au descris furnizorul ideal ca având capacitatea de a oferi rezultate economice cuantificabile și posibilitatea de a oferi acces la un ecosistem de parteneri solid (33%). Capacitatea de a se adapta și de a integra diferite tehnologii este, de asemenea, importantă pentru unul din patru (25%) respondenți. Aceste atribute s-au situat înaintea prețului bazat pe valoare (10%), ceea ce indică faptul că, atunci când evaluează furnizorii, organizațiile nu se uită doar la avantajele legate de costuri.

Apetitul pentru consolidarea furnizorilor înseamnă că îmbunătățirea gradului de conștientizare a clienților este esențială

Problemele întâmpinate de companii în ceea ce privește cunoașterea furnizorilor ar putea duce în cele din urmă la decizii de consolidare a bazei lor de furnizori. Mai bine de o treime (35%) dintre respondenții la sondaj din toate sectoarele intenționează să reducă numărul de furnizori TIC pe care îi utilizează în următoarele 12 luni, o măsură determinată de eforturile de îmbunătățire a securității, de reducerea cheltuielilor totale și de reducerea complexității tehnologice.

Clienții Hidroelectrica pot plăti facturile și prin Google Pay și Apple Pay, soluții implementate de PayU GPO România

0

Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie din România, anunță lansarea a două noi metode de plată a facturilor: Google Pay și Apple Pay, implementate  de către PayU GPO, liderul plăților digitale din România. 

Clienții Hidroelectrica au acum la dispoziție multiple opțiuni de plată sigure și convenabile: card bancar, Google Pay și Apple Pay, atât în aplicația iHidro (disponibilă pe Android și iOS), cât și pe platforma web ihidro.ro.  Noile modalități de plată, adăugate în această lună, fac parte din angajamentul Hidroelectrica de a oferi soluții accesibile și de a îmbunătăți experiența clienților săi, răspunzând astfel cerințelor actuale de digitalizare, eficiență și siguranță.

„Suntem încântați să oferim clienților noștri o modalitate simplă și rapidă de a plăti facturile prin Google Pay și Apple Pay, două dintre cele mai populare soluții de plată mobilă din lume. Aceasta este doar una dintre măsurile prin care continuăm tranziția către servicii digitale în linie cu standardele globale de tehnologie și securitate”, a declarat Karoly Borbely, CEO al Hidroelectrica.

Faptul că am reușit să implementăm eficient și rapid metode de plăți digitale moderne pentru un seviciu esențial,  ne bucură și ne motivează să continuăm alături de partenerii noștri de la Hidroelectrica un proces de digitalizare care simplifică experiența de plată a clienților și îi fidelizează”, a declarat Elena Gheorghe, Country Manager PayU GPO România.  

Noile facilități de plată sunt disponibile pentru toți clienții Hidroelectrica care dețin un cont activ și un card bancar înregistrat în Google Pay sau Apple Pay. Pentru a efectua o plată cu Visa sau Mastercard, clienții trebuie să acceseze aplicația iHidro sau versiunea web a acesteia, ihidro.ro, să selecteze factura dorită și să urmeze pașii indicați pentru finalizarea tranzacției.

Pentru mai multe informații și pentru a plăti factura prin Google Pay sau Apple Pay, vizitați [site-ul oficial al Hidroelectrica] sau contactați serviciul de relații cu clienții [clienti@hidroelectrica.ro].

Colliers: Creșterea prețurilor și oferta limitată fac din 2025 anul în care tot mai mulți români vor prefera închirierea în locul cumpărării unei locuințe  

0

Livrările de locuințe noi au scăzut cu 15% la nivel național și peste 20% în București, în timp ce cererea a crescut cu 7% în 2024, potrivit raportului anual Colliers. Accesul tot mai dificil la finanțare și costurile ridicate ale materialelor de construcție frânează dezvoltările viitoare, amplificând deficitul de locuințe. Prețurile au continuat să crească peste rata inflației, iar în marile orașe achiziția unei locuințe devine tot mai greu accesibilă. În 2025, oferta limitată și cererea puternică vor menține presiunea asupra prețurilor. În acest context, piața de închirieri începe să câștige teren, devenind o opțiune atractivă pentru cei care nu pot sau nu doresc să cumpere o locuință în condițiile actuale.

„Deși livrările de locuințe rămân peste media ultimului deceniu, decalajul față de cerere devine tot mai evident. Dacă în anii trecuți se autorizau și construiau un număr mai mare de locuințe, în ultimii doi ani suprafețele autorizate au scăzut semnificativ, semnalând o scădere importantă a livrărilor de locuințe în viitorul apropiat. Bucureștiul resimte cel mai puternic această tendință, cu o cerere ridicată, dar dezvoltări limitate de disponibilitatea redusă a terenurilor, reglementările stricte și creșterea costurilor de construcție. În 2024, cererea de locuințe a crescut cu 7% față de anul anterior, potrivit agenției locale de cadastru. Piața imobiliară a avut evoluții diferite în funcție de oraș. În București, tranzacțiile cu apartamente au crescut cu 5%, iar în Cluj și Timișoara cu 3-4%. Iașiul a înregistrat cel mai mare avans, cu o creștere de 40%, susținută de livrarea unui număr mare de locuințe noi, care a atras tot mai mulți cumpărători”, explică  Gabriel Blăniță, Director & Advisory Services la Colliers România.

La nivel național, s-au înregistrat aproape 170.000 de tranzacții pentru apartamente, atât noi, cât și vechi. Deși sub recordul din 2021, volumul este cu peste 40% mai mare decât media anilor 2018-2019. Consultanții Colliers subliniază că evoluția pieței nu a fost uniformă pe tot parcursul anului. În prima jumătate a lui 2024, tranzacțiile au fost mai dinamice, însă în a doua parte, ritmul de creștere a încetinit, mai ales în decembrie. Incertitudinile legate de bugetul pe 2025 și amânarea alegerilor prezidențiale au făcut ca mulți cumpărători să devină mai precauți. Acest climat de nesiguranță s-a resimțit în special în segmentul mediu și cel premium, unde achizițiile implică sume mari și condiții de finanțare mai stricte.

La nivelul întregului an 2024, construcția clădirilor rezidențiale a încetinit cu circa 22%, conform celor mai recente informații publicare de Institutul Național de Statistică. Un factor important care a influențat piața în 2024 a fost accesul dificil la finanțare. Deși Banca Națională a redus rata dobânzii de politică monetară la 6,5%, indicele IRCC a rămas ridicat, în jur de 6%, din cauza modului în care este calculat, cu întârziere față de evoluțiile pieței. Chiar dacă băncile au continuat să ofere credite ipotecare cu dobânzi fixe mai atractive, costurile mari ale împrumuturilor au descurajat mulți cumpărători, ceea ce a încetinit ritmul achizițiilor prin credit ipotecar comparativ cu anii anteriori.

Accesul la finanțare a continuat să fie dificil, însă creșterea salariilor peste rata inflației a contribuit la menținerea accesibilității locuințelor. Spre deosebire de alte piețe din regiune, unde prețurile și chiriile au crescut mult mai rapid decât veniturile, România a avut o evoluție mai echilibrată. Totuși, 2024 a fost un an de tranziție, cu vânzări moderate și factori economici care au influențat accesul la credite. În acest context, prețurile locuințelor au continuat să crească, influențate de oferta redusă și de specificul fiecărei piețe locale. La nivel național, acestea au depășit rata inflației (5,1% la final de an), dar au crescut mai lent decât salariile (+13,1% anual). Astfel, locuințele s-au scumpit moderat, însă accesibilitatea s-a menținut relativ stabilă”, punctează  Gabriel Blăniță.

În marile orașe, achiziția unei locuințe a devenit tot mai costisitoare, mai ales în zonele centrale, unde cererea este ridicată, iar oferta limitată. În schimb, în zonele metropolitane și periferice, unde terenurile sunt mai disponibile și costurile de construcție mai reduse, oferta de locuințe ar putea crește, contribuind la echilibrarea pieței. În orașele cu stoc limitat și cerere mare, prețurile au crescut semnificativ, subliniază consultanții Colliers. București, Cluj-Napoca și Iași au înregistrat creșteri peste media națională, pe fondul livrărilor insuficiente. În schimb, în zonele cu o competiție mai mare între dezvoltatori sau cu o cerere mai redusă, au avut loc ajustări ușoare de preț, fără a indica o tendință de scădere generalizată a pieței.

Dacă nu intervine o criză economică majoră, piața rezidențială va urma aceeași direcție și în 2025, anticipează consultanții Colliers, explicând că cererea ar trebui să rămână solidă, susținută de creșterea salariilor, scăderea dobânzilor și nevoia tot mai mare de locuințe, mai ales în București și marile orașe, pe fondul imigrației, dar și migrației interne. În schimb, oferta va continua să scadă, în special în marile orașe, din cauza birocrației și a reticenței dezvoltatorilor. Cu mai puține locuințe noi și o cerere stabilă sau în creștere, presiunile asupra prețurilor vor persista. În aceste condiții, accesul la locuințe va deveni și mai dificil în zonele centrale și bine conectate, unde prețurile sunt deja ridicate în raport cu veniturile medii.

În acest context, piața de închirieri crește rapid, atrăgând tot mai mulți investitori interesați de venituri stabile pe termen lung. În București, acest segment urmează modelul piețelor mai dezvoltate din Europa Centrală și de Est, devenind o opțiune viabilă pentru cei care nu pot sau nu doresc să cumpere o locuință. Pe termen lung, creșterea populației, concentrată în marile orașe, menține cererea ridicată pe piața rezidențială, subliniază consultanții Colliers. România are una dintre cele mai mari rate de supraaglomerare din UE, ceea ce face ca necesitatea locuințelor să rămână o prioritate, indiferent de contextul economic.

„Extinderea infrastructurii va avea un impact semnificativ asupra pieței imobiliare, stimulând cererea pentru proiecte rezidențiale, comerciale și logistice. Totuși, această dinamică aduce provocări juridice complexe, de la achiziția terenurilor și procedurile de expropriere până la reglementările urbanistice stricte și conformarea cu noile standarde ESG. Pentru ca aceste investiții să fie sustenabile și eficiente, dezvoltatorii trebuie să alinieze proiectele la strategiile urbanistice locale și să gestioneze cu atenție cadrul legislativ”, subliniază Oana Bădărău, Partner & Head of Real Estate la firma de avocatură PeliPartners.

Estimare KeysFin: piața de ceasuri și bijuterii continuă să strălucească în 2024 și va atinge un nivel record de aproape 3 miliarde de lei

0

Cifra de afaceri a companiilor din piața de ceasuri și bijuterii din România a crescut cu 6% față de 2022 și a fost cu 187% mai mare decât în 2014, până la nivelul record de 2,8 miliarde de lei în 2023, potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor.

În ciuda temperării ritmului de creștere estimăm stabilizarea cifrei de afaceri în jurul pragului de 3 miliarde de lei în 2024. Pe termen mediu, piața ceasurilor și bijuteriilor din România evoluează în trei direcții majore: cererea tot mai mare pentru piese de lux și personalizate, integrarea inovațiilor digitale în modelele clasice și creșterea vânzărilor online, impulsionată de experiențe interactive și de realitate augmentată”, a declarat Diana Florescu, analist economic KeysFin, unul dintre cei mai mari furnizori de soluții de business information din România.

Un număr record, de 1.750 companii activau în piața locală de ceasuri și bijuterii, cu 8% mai multe decât în 2022 și cu 39% peste nivelul din 2014. Pe sub-segmente, 30% dintre acestea au declarat ca principal domeniu de activitate la Ministerul de Finanțe producția de bijuterii, însă au generat doar 11% din cifra de afaceri și 10% din rezultatul net al pieței în 2023.

CEI MAI MARI COMERCIANȚI DE BIJUTERII & CEASURI DIN ROMÂNIA

B & B COLLECTION SRL (companie cu capital 100% local care administrează pe lângă brandul propriu, Splend’or, Kultho și Be in time) rămâne liderul pieței după cel mai mare avans nominal anual de 60 milioane de lei și cea de-a doua creștere procentuală anuală din top 5 de 11,5%, la aproape 583 milioane de lei în 2023. TEILOR SRL (companie care este deținută indirect prin Teilor Holding SA de acționari români) rămâne pe locul al doilea, cu o cifră de afaceri de aproape 266 milioane de lei în 2023, fiind urmată de PANDORA JEWELRY ROMANIA SRL, companie cu capital 100% polonez, care în 2023 a depășit CHRONOLINK SRL (companie cu acționariat cipriot, distribuitor oficial Rolex și Tudor) și de IRINIK SRL (deținătoare a mărcii Sabrini) cu 87 milioane, 84 milioane respectiv 77 milioane de lei în 2023.

Cele mai mari 5 companii din industrie au cumulat afaceri de peste un miliard de lei, reprezentând 39% din total.

REZULTAT NET ÎN SCĂDERE CU 5% ÎN 2023

Rezultatul net înregistrat de companiile din piața locală de ceasuri și bijuterii a scăzut de la nivelul record de 249 milioane de lei în 2022, cu 5% la 236 milioane de lei în 2023.  Rezultatul net rămâne de 6 ori mai mare în 2023 comparativ cu 2014.

Notă: Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei) care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN: 3212 (Fabricarea bijuteriilor și articolelor similare din metale și pietre prețioase), 4648 (Comerț cu ridicata al ceasurilor și bijuteriilor) sau 4777 (Comerț cu amănuntul al ceasurilor și bijuteriilor, în magazine specializate). 

Analiză Deloitte: România își consolidează poziția secundă în rândul piețelor de fuziuni și achiziții din Europa Centrală și de Est

0

Piața de fuziuni și achiziții (mergers and acquisitions – M&A) din România a înregistrat în 2024 unul dintre cele mai ridicate niveluri din ultimii cinci ani, conform unei analize efectuate de Deloitte România. Cu 151 de tranzacții de peste 5 milioane de euro, a căror valoare totală estimată este între 5,7 și 6,1 miliarde de euro și de 5,2 miliarde de euro, fără mega-tranzacția prin care PPC a preluat de la Evryo Group portofoliul de energie regenerabilă, piața locală de profil s-a apropiat anul trecut de nivelul record din 2022, când s-au înregistrat 155 de tranzacții cu o valoare totală estimată de aproximativ 5,2 miliarde de euro (excluzând cele două mega-tranzacții din 2022, care au totalizat 1,7 miliarde de euro).

Acest nivel de activitate consolidează poziția secundă a României în topul celor mai active piețe de M&A din regiunea Europei Centrale și de Est (ECE), arată datele Mergermarket analizate de Deloitte România. Ponderea țării noastre în numărul total de tranzacții înregistrate în regiune a crescut de la 15% (în 2023) la 17%, fiind depășită doar de Polonia (41%, în coborâre de la 44%, în 2023) și urmată de Cehia (13%) și de Ungaria (9%). Față de 2023, numărul de tranzacții din România a avut cea mai mare rată de creștere anuală din regiune, de 27%. Spre comparație, creșterea medie anuală în ECE a fost de 9% în 2024.

„Ritmul susținut de creștere a activității de M&A din România în 2024 consolidează poziția țării noastre în regiune, micșorând diferența față de lider, Polonia. De asemenea, este de remarcat tendința de maturizare a pieței locale de profil, vizibilă în creșterea numărului de tranzacții cu valoare mare, a valorii medii a tranzacțiilor, precum și a ponderii investitorilor locali în totalul tranzacțiilor. Pentru 2025, ne așteptăm la o evoluție în aceeași direcție a maturizării pieței și la una-două mega-tranzacții”, a declarat Radu Dumitrescu (foto), Partener Coordonator Advisory, Deloitte România.

Excluzând mega-tranzacțiile (tranzacții de peste 500 de milioane de euro), valoarea medie a unei tranzacții a fost de 34 de milioane de euro în 2024, față de 25 de milioane, în 2023.

Sectorul în care s-au înregistrat cele mai multe tranzacții în 2024 în România rămâne cel imobiliar și de construcții (28%). Acesta este urmat de energie (18%), produse de consum (13%), produse și servicii industriale (10%) și tehnologie (7%). Din punctul de vedere al valorii, sectorul energetic conduce, cu 34% din totalul pieței, urmat de imobiliare și construcții (22%), produse de consum (14%), servicii bancare și valori mobiliare și produse și servicii industriale (câte 8%).

Investitorii strategici au continuat să domine piața în 2024, ponderea lor crescând ușor de la 87% (în 2023) la 89% din numărul total de tranzacții. Dintre aceștia, 44% au fost români, o creștere semnificativă față de anul anterior (29%), iar tranzacțiile în care au fost implicați reprezintă 32% din valoarea pieței, din nou, un avans considerabil față de 9%, în anul anterior.

„Este remarcabil că investitorii strategici români implicați în procese de fuziuni și achiziții în 2024 reprezintă aproape jumătate din numărul total și aproape o treime din valoarea totală a tranzacțiilor cu investitori strategici, ceea ce indică o tendință de maturizare a businessurilor antreprenoriale locale, care acum își consolidează poziția de piață prin achiziții”, a adăugat Radu Dumitrescu, Partener Coordonator Advisory, Deloitte România.

Dintre investitorii strategici străini, cei care provin din Grecia au investit cele mai mari sume (13% din valoarea pieței locale din 2024), urmați de britanici (5%), cehi (5%) și elvețieni (4%). În funcție de numărul de tranzacții în care au fost implicați, se remarcă și investitorii din SUA (7% din volumul pieței), din Germania (5%) și din UK (4%).

Deloitte România coordonează o practică M&A multidisciplinară, cu o abordare holistică, ce include linii de business precum Strategie de M&A, Corporate Finance, Due Diligence, Integrare post-fuziune, Consultanță Fiscală și Consultanță Juridică. Astfel, echipele de profesioniști Deloitte pot acoperi toate aspectele relevante ale unei tranzacții.


Notă: analiza este efectuată pe baza informațiilor colectate din surse publice și actualizate cu valorile tranzacțiilor rezultate din cele mai recente informații disponibile.

Boston Consulting Group: cinci provocări majore pentru liderii de companii în 2025

0

Anul 2025 se anunță plin de provocări pentru mediul de afaceri și companii. Boston Consulting Group (BCG) evidențiază cinci dintre cele mai critice aspecte cu care aproape toți liderii de afaceri se vor confrunta în acest an. Aceste provocări au fost identificate pe baza discuțiilor cu peste o mie de lideri din întreaga lume și sunt detaliate în raportul „Five Dynamics That Will Test CEOs in 2025”.

„Modul în care liderii vor gestiona aceste schimbări va fi definitoriu pentru viitorul lor, influențând decisiv succesul sau declinul afacerii în anii următori”, a declarat Laszlo Juhasz, Managing Director și Senior Partener la BCG. 

Cele cinci provocări majore se pot grupa astfel:

  • Tarife, competitivitate și ascensiunea Sudului Global

În 2025, creșterea tarifelor comerciale va deveni o realitate pe multe piețe, influențând lanțurile de aprovizionare, accesul la piețe și costurile companiilor. Președintele american Donald Trump a promis deja majorări tarifare, existănd riscul unor represalii comerciale de ambele părți, accentuând intervenția statului în economie. În acest context, liderii de afaceri trebuie să anticipeze impactul asupra strategiilor lor pentru a menține competitivitatea. În paralel, Sudul Global – format din 133 de economii emergente din India, Asia de Sud-Est și Africa – își consolidează influența economică, oferind noi oportunități de creștere pe aceste piețe.

  • Inteligența artificială 

La doi ani după succesul ChatGPT, inteligența artificială și modelele generative de învățare automată rămân priorități strategice pentru 75% dintre liderii de afaceri, fiind incluse în top trei obiective pentru 2025. Deși investițiile în IA sunt masive, beneficiile financiare nu sunt încă clare, iar succesul depinde de implicarea directă a liderilor de companii. Pentru a maximiza impactul, BCG recomandă concentrarea pe un număr redus de inițiative cu potențial ridicat și adaptarea companiilor la schimbările necesare, ceea ce poate duce la o implementare de 2,3 ori mai eficientă și un ROI superior.

  • Costul în creștere al inacțiunii climatice

Tranziția către reducerea emisiilor și adaptarea la schimbările climatice rămâne o provocare globală. În timp ce UE, Japonia și China accelerează tranziția verde, SUA par să relaxeze reglementările în domeniul energiilor regenerabile. Lipsa de acțiune expune companiile la riscuri climatice tot mai mari, iar BCG estimează că fenomenele meteo extreme ar putea reduce EBITDA-ul global cu 25% în următorii 25 de ani. Cu toate acestea, multe companii subestimează impactul economic al schimbărilor climatice, riscând pierderi financiare majore din cauza dezastrelor naturale.

  • Managementul costurilor ca motor al creșterii

O gestionare eficientă a costurilor nu doar îmbunătățește performanța actuală, ci asigură și viitorul companiei, iar 67% dintre liderii intervievați de BCG consideră că economiile trebuie reinvestite în inovație și creștere. Totuși, 40% dintre executivi se simt nepregătiți pentru un posibil șoc economic în 2025, iar mulți dintre ei nu reușesc să atingă obiectivele de reducere a costurilor. BCG avertizează că măsurile rapide și impuse rigid nu sunt sustenabile, recomandând o abordare pe termen lung prin reconfigurarea modelelor operaționale. O cultură a conștientizării costurilor, bazată pe transparență și implicarea echipei, este esențială pentru construirea unei organizații eficiente și rezistente.

  • Rolul de unificator

Polarizarea politică și socială poate pătrunde în mediul de lucru, afectând coeziunea echipelor și performanța companiilor. Liderii de afaceri pot juca un rol de unificatori, transformând companiile în medii sigure pentru angajați, unde colaborarea, dialogul civilizat și siguranța psihologică sunt prioritare. Pentru a reduce diviziunile, liderii trebuie să monitorizeze subiectele politice și sociale controversate și să elaboreze strategii pentru gestionarea acestora în cadrul companiei. Ei pot cultiva o cultură a toleranței și pot stabili un cadru clar despre când și cum să se implice în probleme sensibile, în concordanță cu valorile și obiectivele organizației.

„Anul 2025 va testa liderii de afaceri în moduri fără precedent. Cei care adoptă o abordare proactivă, investesc strategic în tehnologie, gestionează costurile cu viziune pe termen lung și rămân flexibili în fața schimbărilor economice și climatice vor avea șansa de a-și consolida poziția pe piață”, a adăugat Laszlo Juhasz. „În schimb, cei care reacționează lent sau ignoră aceste transformări riscă să fie lăsați în urmă.”

Raportul integral poate fi accesat aici.

Alegeri în Germania: Economia este în recesiune, dar acțiunile ating maxime istorice

0

Alegerile parlamentare din Germania s-au încheiat, iar cea mai mare economie a Europei va primi un nou guvern, după ani de zile de performanțe slabe. Germania este cel mai important partener economic al României, reprezentând 19% din exporturile sale, multe industrii românești fiind strâns legate de situația din industria germană. Prin urmare, merită să luăm în considerare modul în care rezultatul alegerilor din Germania va afecta economia locomotivei europene. În prezent, economia germană este încă în recesiune, dar indicele DAX a atins recent maxime istorice consecutive, deoarece investitorii văd Europa ca pe o piață subevaluată și au încredere în perspectivele sale de creștere viitoare, în ciuda problemelor actuale.

Din perspectiva piețelor financiare, alegerile pentru Bundestag din 2025 au fost deja, în mare măsură, luate în considerare în prețurile actuale ale acțiunilor. Investitorii au monitorizat evoluțiile politice timp de luni de zile, iar piețele reacționează în avans, în loc să aștepte ziua alegerilor. Blocul conservator CDU/CSU condus de Friedrich Merz a câștigat alegerile, în timp ce formațiunea de extremă dreapta AfD se află pe locul al doilea, dar fără șanse reale de a participa la o coaliție guvernamentală. Social-Democrații (SPD), actualmente la putere, au ieșit doar pe locul al treilea, iar Verzii sunt pe poziția a patra, urmați de Linke (Stânga).

PIB-ul Germaniei a scăzut cu 0,2% în 2024, după o contracție de 0,3% în 2023. Observăm un paradox: deși Germania nu duce lipsă de resurse economice sau de know-how, modelul său economic își pierde vigoarea, iar incertitudinea frânează creșterea și îngreunează ieșirea din criză. Pentru a reveni pe o traiectorie de creștere, Germania are nevoie de un program urgent de redresare economică. Învingătorul, liderul conservator Friedrich Merz, reiterează faptul că dorește ca guvernul său să fie în funcție până la Paște cel târziu. Acesta este un obiectiv ambițios, deoarece, cel mai probabil, el trebuie să negocieze cu două partide pentru a asigura o majoritate în parlament, într-o alianță tripartită.

Se așteaptă politici cheie din partea noului guvern. Conform unei reguli cunoscute sub numele de „frâna datoriei” – introdusă în 2009 de Angela Merkel în urma crizei economice mondiale – guvernul federal trebuie să limiteze împrumuturile anuale la 0,35% din PIB. Unii analiști se așteaptă la o relaxare fiscală minoră, care ar putea fi favorabilă acțiunilor, dar cu un domeniu de aplicare limitat. În același timp, trebuie subliniat faptul că Germania rămâne relativ puțin îndatorată în comparație cu alte economii mondiale majore. Statele Unite, Regatul Unit, Japonia, Italia, Franța și Canada se confruntă cu datorii publice care depășesc 100% din PIB. Între timp, se estimează că datoria Germaniei va ajunge la 62,7% din PIB în acest an și va scădea la 61% anul viitor – doar puțin mai mult decât România unde datoria publică guvernamentală estimată la sfârșitul anului 2024 se situa la aproximativ 53% din PIB. 

Producția industrială slabă din prezent, exacerbată de încetinirea activității economice a Chinei și de costurile ridicate ale energiei, a făcut din reinvestiții un punct central al agendei, cu potențial sprijin direcționat pentru producție și automatizare. De asemenea, până în 2030, vor fi necesare aproximativ 372 de miliarde de euro numai pentru infrastructură, drumuri, poduri și căi ferate. Astfel de investiții sprijină creșterea economică, creează locuri de muncă și sporesc atractivitatea Germaniei ca locație de afaceri. Deoarece modelul economic bazat pe gazele naturale rusești ieftine nu mai este disponibil, investitorii se întreabă, de asemenea, dacă Germania va continua să se bazeze exclusiv pe sursele de energie regenerabile sau dacă își va reconsidera politica privind energia nucleară. Prețurile ridicate ale energiei rămân o povară semnificativă pentru economia germană.

Există, de asemenea, așteptări cu privire la reformele fiscale. Blocul CDU/CSU propune reduceri ale impozitului pe profit de la 30 % la 25 %, ceea ce ar putea spori profiturile companiilor cotate din indicele bursier DAX. Conform estimărilor Tax Foundation Europe, această modificare ar putea stimula investițiile din Germania cu 1,4%, PIB-ul cu 1% și salariile cu 0,8%. Având în vedere că majorarea costurilor de trai și criza imobiliară au afectat consumatorii, cel mai probabil vom asista la discuții privind creșterea numărului de locuințe accesibile și reducerea obstacolelor birocratice, ceea ce ar putea avea un impact asupra sectoarelor imobiliar și cel de retail.

În ciuda problemelor din economia germană, în săptămâna premergătoare alegerilor pentru Bundestag, indicele DAX a depășit record după record, înregistrând o creștere de 28,31% în ultimele 12 luni și de aproape 12% de la începutul anului, mult mai mult decât indicele S&P 500, care a crescut cu doar 2% în acest an. Această discrepanță se datorează faptului că societățile cotate în DAX realizează cea mai mare parte a veniturilor lor în străinătate, pe piețe unde condițiile economice (de exemplu, în SUA, Țările de Jos, Franța, China sau Polonia) sunt mai favorabile decât în Germania.Previziunile actuale indică o viitoare coaliție guvernamentală CDU/CSU cu SPD și, cel mai probabil, cu Verzii. Dar Germania are o lungă istorie de astfel de coaliții, care rareori au condus la reforme profunde. După rezultatele oficiale ale alegerilor, perioada de negocieri și formarea unui guvern este un proces pe care investitorii ar trebui să îl monitorizeze îndeaproape, deoarece situația geopolitică complicată, războiul comercial al lui Trump și politica sa externă singulară ar putea complica viitorul economic și cel de securitate al Europei.