PROMELEK XXI: Afaceri de aproape 46 milioane euro în 2024, în creștere cu circa 5%

0

PROMELEK XXI, unul dintre principalii furnizori de echipamente electrice din România și parte a grupului spaniol Elektra, a încheiat anul 2024 cu o cifră de afaceri de 228,3 milioane de lei (45,9 milioane de euro), marcând astfel o creștere de cca. 5% față de anul precedent. Evoluția a fost susținută de proiectele de modernizare a sistemelor de iluminat pentru clădirile publice, precum unități de învățământ și spitale, livrarea de stații de încărcare a vehiculelor electrice și consolidarea prezenței companiei pe segmentul echipării de tablouri electrice și automatizării clădirilor inteligente.

„Creșterea cererii pentru sisteme de iluminat performante și extinderea rețelelor, impulsionată de consumul tot mai ridicat, au contribuit semnificativ la rezultatele noastre din 2024. În paralel, am fost afectați de presiunile din sectorul distribuției de materiale electrice, de scăderea pieței rezidențiale și de stagnarea investițiilor în clădiri de birouri și spații logistice”, a declarat Károly Nagy (foto), Director General PROMELEK XXI.

Anul trecut, divizia de distribuție a acoperit aproximativ jumătate din cifra de afaceri, iar proiectele au reprezentat mai mult de o treime din vânzări, diferența fiind acoperită  de atelierul de producție. Aceste procente vor rămâne stabile, fără a suferi modificări semnificative în 2025, potrivit reprezentantului Promelek XXI.

În cadrul diviziei de distribuție, cele mai importante categorii de produse comercializate includ aparataj, echipamente de protecție de joasă tensiune, sisteme de management al cablurilor, conectică și corpuri de iluminat. Mărcile proprii generează peste 15% din totalul vânzărilor acestui segment, contribuind la diversificarea portofoliului general de produse.

În ultimul an, PROMELEK XXI și-a extins portofoliul de lucrări în domeniul eficientizării energetice, o tendință care va continua și pe viitor. Cele mai multe solicitări au venit din partea clienților din sectorul logistic și al spațiilor office, reprezentând 48% din total, urmate de sectorul public (18%), HoReCa și rezidențial (18%) și cel industrial (16%). Lucrările din domeniul eficienței energetice acoperă în prezent 38% din portofoliul diviziei de proiecte a companiei clujene.

De altfel, potrivit lui Károly Nagy, finanțările locale și europene destinate modernizării instituțiilor publice vor continua să impulsioneze în acest an cererea pentru soluțiile avansate de iluminat și eficiență energetică. Divizia de proiecte va fi susținută atât de această tendință, dar și de creșterea interesului pentru managementul și autonomia energetică. 

De asemenea, volumul lucrărilor de construcții ar urma să crească cu 5% în acest an, după un regres de 3,5% în 2024, potrivit Prognozei 2024-2028, varianta de toamnă, a Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză*, acesta fiind un alt aspect care va influența favorabil business-ul companiei pe segmentul de proiecte. 

Potrivit instituției, construcțiile noi sunt prognozate să avanseze cu 5,8%, reparațiile capitale cu 1,9%, iar lucrările de întreținere și reparații curente cu 4,3%. Pe de altă parte, lucrările pentru clădiri ar putea scădea cu 1,7% (clădirile rezidențiale +3,7%; clădirile nerezidențiale -5,2%), în timp ce construcțiile inginerești ar putea înregistra un plus de 9,8%.

Compania continuă investițiile în oameni, digitalizare și tehnologii noi

În 2024, PROMELEK XXI a realizat o serie de investiții strategice care au inclus extinderea echipei de vânzări pentru o acoperire mai bună a pieței la nivel național, implementarea unei noi etape de tehnologizare a producției de tablouri electrice și continuarea procesului de digitalizare. 

„Proiectele implementate anul trecut au sprijinit creșterea eficienței operaționale și au pregătit terenul pentru viitoarele dezvoltări. În acest an ne-am bugetat investiții de cca. 200.000 de euro, direcționate către dezvoltarea tehnologiilor digitale, modernizarea fluxurilor logistice și automatizarea proceselor interne”, a încheiat reprezentantul companiei clujene.


*Sursă: https://cnp.ro/wp-content/uploads/2024/12/Prognoza-de-TOAMNA-2024-2028.pdf 

„Fete în silvicultură“, proiectul care încurajează tinerele să urmeze o carieră silvică, se desfășoară și anul acesta în județele Neamț, Iași, Suceava și Vrancea

0

Junior Achievement (JA) România și Ingka Investments România au lansat a doua ediție a proiectului „Fete în silvicultură“, dezvoltat pentru a cultiva interesul elevelor pentru profesiile silvice și pentru a încuraja și fetele să urmeze o carieră în domeniu.

Programul, care a început în luna februarie 2025, se bazează pe succesul programului anterior. Acesta va fi realizat în colaborare cu 10 școli gimnaziale din comunități rurale și trei licee silvice din patru județe. Folosind sesiuni interactive și activități de dezvoltare a competențelor, proiectul încurajează munca în echipă și ajută elevii să identifice educația și competențele necesare pentru planificarea carierei.   

Proiectul urmărește să familiarizeze elevii cu domeniul silvic și să îi orienteze către continuarea studiilor într-o instituție cu profil forestier. Elevii de liceu au, de asemenea, posibilitatea de a explora cariere precum inginer silvic sau pădurar. În plus, programul oferă fetelor posibilitatea de a descoperi rolul și contribuția pe care femeile le pot avea în acest domeniu și chiar de a participa la programe de internship.   

Anul trecut, proiectul a inclus peste 450 de elevi (dintre care 240 de fete), iar 9 eleve au primit burse în valoare totală de 4.500 de euro.

„Concluzia mea, în urma exemplelor de succes prezentate în cadrul proiectului, este că genul nu definește un loc de muncă. Chiar dacă ești femeie, poți lucra în acest domeniu cu mare spor.“ – elevă, Școala Gimnazială Câmpuri, județul Vrancea

„Cel mai mult la această activitate mi-au plăcut întâmplările din pădure care ne-au fost prezentate și modul în care voluntarul ne-a povestit despre prima femeie inginer în silvicultură din România.“ – elevă, Școala Gimnazială Regina Maria Bicaz, județul Neamț

Fete în silvicultură“ se înscrie în strategia Junior Achievement de pregătire a tinerilor pentru a reuși pe piața muncii, prin activități de învățare aplicată. Parteneriatul cu INGKA Investments este o oportunitate ca tinerele să-și exploreze pasiunea pentru natură și să-și dezvolte interesul și motivația pentru a urma profesii în silvicultură, prin expunerea la modele de reușită profesională în domeniu.

„Prin acest proiect, dorim să arătăm că viitorul silviculturii poate fi mai divers și mai incluziv. Femeile nu numai că au un loc în silvicultură, dar și joacă un rol crucial, așa cum s-a demonstrat de-a lungul timpului. La Ingka Investments suntem mândri să susținem această inițiativă care promovează egalitatea de gen și dezvoltarea profesională a femeilor din sectorul forestier. Recunoaștem că tranziția între diferitele etape ale educației poate fi o perioadă plină de întrebări și incertitudini, în special pentru adolescenți. Îi încurajăm pe elevi să își continue studiile și să exploreze lumea fascinantă a silviculturii. Scopul nostru este să le oferim o perspectivă mai largă asupra unei cariere în silvicultură și să abordăm provocările comune asociate cu această profesie“, a declarat Cristina Igescu, People & Culture Manager la Ingka Investments România

Despre Junior Achievement (JA) România

Junior Achievement (JA) România, organizație nonprofit, a fost fondată în anul 1993 și este parte a JA Worldwide® USA și JA Europe. Junior Achievement este cea mai mare organizație internațională de educație antreprenorială, economică, financiară, de orientare profesională și dezvoltare personală, programele sale fiind urmate în 40 de țări din Europa și peste 100 din lume. În 2024, organizația a urcat pentru a șasea oară în Top 10 ONG-uri din lume, iar în 2025 a primit a patra nominalizare la Premiul Nobel pentru Pace. În România, programele JA de tip applied learning sunt urmate anual de peste 292.000 de elevi și studenți din 1.834 instituții de învățământ și se desfășoară local în parteneriat cu Ministerul Educației, instituțiile de învățământ și comunitatea de afaceri. Mai multe detalii sunt disponibile pe https://www.jaromania.org.     

Despre Ingka Investments România

Ingka Investments, divizia de investiții a Ingka Group, cel mai mare retailer IKEA, investește în active, administrează companii și operează afaceri strategice pentru a păstra și crea valoare pentru Ingka Group și IKEA – acum și pentru generațiile viitoare. Având o abordare pe termen lung, compania investește în șase domenii strategice: terenuri forestiere, energie regenerabilă, piețe financiare și achiziții de afaceri, imobiliare și companii care dezvoltă tehnici de reciclare. Ingka Investments gestionează în mod responsabil peste 320.000 de hectare de terenuri forestiere în șapte țări, concentrându-se pe proprietatea pe termen lung, care contribuie la conservarea și creșterea calității pădurilor pentru generațiile viitoare. 

Hagag Development Europe redeschide, în a doua parte a anului, Palatul Știrbei

0

Dezvoltatorul imobiliar Hagag Development Europe anunță că „redeschide, în cea de a doua parte a anului, Palatul Știrbei de pe Calea Victoriei, transformând unul dintre cele mai reprezentative monumente istorice din București în epicentrul retail-ului high-end din România.

Începând din această toamnă, Palatul Știrbei își afirmă statutul de destinație a shopping-ului de lux, reunind pe o suprafață de aproximativ 4.000 de metri pătrați cele mai prestigioase branduri internaționale. În acest univers exclusivist, moda, parfumeria, frumusețea și bijuteriile vor contura o experiență multisenzorială, dedicată celor care caută eleganța absolută. Atmosfera va fi completată de un restaurant fine dining și de un in-store Champagne Bar, redefinind arta ospitalității în acest cadru emblematic”.

Yitzhak Hagag, co-fondator și președinte al Consiliului de Administrație al Hagag Development Europe: „În urmă cu aproximativ opt ani, când am decis să preluăm în portofoliu această proprietate, viziunea nostră a fost să dezvoltăm aici primul „luxury department store” din țară și să poziționăm Bucureștiul pe harta destinațiilor de shopping de lux din Europa. Locația unică – în centrul celei mai circulate artere comerciale din oraș, împreună cu istoria bogată și arhitectura distinctivă a clădirii au atras rapid atenția brandurilor internaționale. Astăzi, suntem încântați să le urăm „Bun venit în H Știrbei Palace!”, unora dintre cele mai proeminente nume din industria de bunuri de lux din întreaga lume.

Dezvoltatorul subliniază că „Palatul Știrbei vă găzdui în premieră în România conceptul de luxury department store, aliniind Bucureștiul cu marile capitale ale modei. Clienții vor avea privilegiul de a descoperi colecțiile caselor Dior, Saint Laurent, Valentino Garavani, Celine, Loewe, Zegna, Roger Vivier, Amina Muaddi, Rene Caovilla, Jimmy Choo, Dolce & Gabbana, Moncler, Santoni, și multe altele, în spații dedicate, concepute pentru a reflecta identitatea și valorile fiecărui brand.

Într-un decor spectaculos, unde arhitectura neoclasică se îmbină cu cea contemporană, Palatul Știrbei devine o destinație de referință și pentru iubitorii de beauty și parfumerie de nișă. Selecția include creații rare și esențe consacrate semnate de Chanel, Dior, Hermes, Guerlain, Roja Dove, Maison Francis Kurkdjian, Tom Ford, Kilian, Xerjoff, Amouage, Frederic Malle, Memo, Aqua di Parma și nu numai. Zona de beauty aduce produse premium de îngrijire și machiaj couture, oferind o experiență completă celor care caută excelența în frumusețe.

Mai mult decât o destinație de shopping, Palatul Știrbei devine o incursiune într-un univers în care luxul capătă o dimensiune personală. Vizitatorii sunt invitați să exploreze, pas cu pas, un spațiu unde moștenirea istorică se împletește armonios cu identitatea și valorile fiecărui nume prezent. Selecția de produse ale celor mai renumite branduri, acompaniată de servicii exclusiviste și personalizate, va redefini standardele experienței de cumpărare așa cum este percepută în prezent, transformând fiecare vizită într-un moment memorabil”.

Hagag Development Europe este definit ca „un investitor și dezvoltator imobiliar specializat în proiecte rezidențiale și comerciale în România, listat la Bursa de Valori din Tel Aviv. Compania este implicată în achiziționarea, dezvoltarea, renovarea și administrarea a multiple clădiri sau terenuri situate în zonele centrale, semi-centrale sau în curs de dezvoltare ale Bucureștiului, fiind și primul dezvoltator de pe piața locală care a plasat și continuă să plaseze investiții semnificative în dezvoltarea segmentului de nișă al reînnoirii urbane prin reconversia clădirilor vechi, cu valoare istorică și prezență arhitecturală unică”.

Discuții pe tema acordului comercial UE-Mercosur purtate de CCIR cu reprezentanții guvernului Republicii Panama

0

Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), dl Mihai Daraban, împreună cu secretarul general al organizației, dl Ovidiu Silaghi, au avut o întâlnire oficială cu reprezentanți ai guvernului Republicii Panama, eveniment organizat la sediul Ministerului de Externe panamez. Conducerea CCIR a fost însoțită de ambasadorul României în Republica Columbia, E.S. dl Manuel Pleșa.

Discuțiile dintre oficialii români și cei ai guvernului panamez, la care au participat reprezentanții companiilor care fac parte din delegația misiunii economice în Panama, s-au concentrat pe aspecte privind cooperarea bilaterală în diferite domenii cu potențial economic semnificativ, dar și pe analiza efectului acordului comercial Uniunea Europeană (UE) – Mercosur (ale cărui negocieri au fost finalizate la sfârșitul anului trecut) asupra economiilor celor două state. 

În acest sens, s-au purtat discuții punctuale cu reprezentanții ministerului afacerilor externe, cu cei ai ministerului industriei și comerțului panamez, ai secretariatului național pentru energie, precum și cu cei ai ministerului turismului din Panama.

„Încheierea acordului comercial UE-Mercosur marchează o etapă istorică în consolidarea legăturilor dintre aceste două regiuni, reprezentante ale unor piețe care însumează peste 700 de milioane de consumatori și care poate genera creștere economică și un număr însemnat de noi locuri de muncă.  În același timp, cunoaștem faptul că există controverse legate de impactul acordului asupra industriei alimentare, mai mulți agricultori din state UE fiind îngrijorați de o eventuală concurență neloială. Tocmai de aceea, ca principală organizație de promovare a intereselor oamenilor de afaceri din România, CCIR își propune ca prin astfel de discuții să clarifice cât mai mult posibil orice fel de problemă care ar putea apărea în relațiile economice dintre mediile de business implicate”, a declarat președintele CCIR, dl Mihai Daraban.

Poșta Română accelerează digitalizarea: titluri de stat online la doar un click distanță pentru toți românii

0

Compania Națională „Poșta Română”, alături de Ministerul Finanțelor și Visa, facilitează accesul românilor de pretutindeni la titlurile de stat Tezaur printr-un proces digital inovator. Cetățenii vor putea achiziționa aceste instrumente financiare direct cu cardul, prin intermediul platformei Ghișeul.ro, beneficiind de un sistem rapid, sigur și accesibil.

Procesul de achiziție online a titlurilor de stat prin Ghișeul.ro devine posibil ca urmare a parteneriatului încheiat între Compania Națională „Poșta Română” și Autoritatea pentru Digitalizarea României din cadrul Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT) și Visa.

Până acum, titlurile de stat puteau fi cumpărate prin unitățile Trezoreriei Statului, subunitățile Poștei Române sau online doar de către persoanele fizice cu cont activ pe Spațiul Privat Virtual al ANAF. Acum, datorită implicării Poștei Române în acest proiect de digitalizare, achiziția titlurilor de stat devine mai simplă și mai accesibilă pentru toți cetățenii, inclusiv pentru cei din diaspora.

„Implicarea Poștei Române în acest proiect subliniază angajamentul nostru de a sprijini digitalizarea serviciilor publice și de a facilita accesul cetățenilor la soluții financiare moderne. Prin colaborarea cu Ministerul Finanțelor și Visa, contribuim la transformarea digitală a României, oferind cetățenilor din țară și din străinătate servicii eficiente și accesibile, adaptate necesităților actuale. Poșta Română reafirmă, astfel, rolul său de partener esențial al instituțiilor statului, punând în prim-plan interesele cetățenilor și participând activ în etapele cheie ale dezvoltării soluțiilor financiare digitale, atât la nivel național, cât și internațional”, a menționat Valentin Ștefan, directorul general al Poștei Române.

Noul proces de achiziție și răscumpărare a titlurilor de stat se realizează prin intermediul soluției Visa Direct. La înregistrarea pe Ghișeul.ro, utilizatorii salvează datele cardului, iar la maturitatea titlurilor, fondurile sunt transferate automat pe cardul folosit la momentul subscrierii. Acest sistem eficient elimină drumurile la ghișeu și oferă un nivel sporit de confort și flexibilitate pentru investitori.

Procesul de achiziție online cu cardul a titlurilor de stat Tezaur pe platforma Ghişeul.ro se va lansa pe 10 martie 2025.  

Prin investiții în soluții digitale și colaborări strategice, Poșta Română nu doar că își consolidează poziția de partener de încredere al instituțiilor statului, dar și redefinește modul în care interacționează cu cetățenii, punând accent pe accesibilitate, rapiditate și eficiență.

Digitalizarea Poștei Române este un pas esențial spre modernizarea serviciilor poștale din România, oferind clienților o experiență mai bună și facilitând accesul la servicii esențiale, oriunde s-ar afla.

eJobs: Tot mai mulți candidați aplică pentru un nou loc de muncă

0

Peste 2 milioane de aplicări au fost înregistrate pe eJobs.ro de la începutul anului și până acum pentru cele aproape 50.000 de joburi postate pe platformă. Asta înseamnă o medie de 45,4 aplicări / job, procent cu 15% mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut.

„Pe toți indicatorii măsurați, este evidentă că interesul candidaților pentru a-și găsi un loc de muncă este mai mare decât anul trecut. A crescut nu doar numărul de aplicări, dar și numărul de candidați nou intrați în platformă care se află în căutare activă de joburi. Prin urmare, a crescut, implicit, și numărul mediu de aplicări / job. De la începutul anului și până acum, au fost create aproape 46.000 de conturi noi de candidat, ceea ce înseamnă o evoluție de 19% față de 2024”, spune Bogdan Badea, CEO eJobs, cea mai mare platformă de recrutare online din România.

Domeniile spre care au mers cele mai multe aplicări au fost retailul, serviciile, call center / BPO, servicii financiare, IT / telecom și turism. Mai puțin aglomerate au fost sectoare precum sport / beauty / spa, educație / training, entertainment sau imobiliare.

„În contexte precum cel pe care îl traversăm acum, în care cresc semnificativ și numărul de candidați noi, și numărul de aplicări, vedem că atenția se îndreaptă în primul rând către domeniile care oferă cele mai multe joburi. Pentru că vor să își crească șansele de a-și găsi un loc de muncă se duc către acei angajatori care au cele mai multe poziții deschise. În plus, au mai multă încredere în industriile care își continuă planurile de expansiune chiar și în momentele în care piața este dominată mai degrabă de prudență”, explică Bogdan Badea.

Din această perspectivă, domeniile care au cel mai mare număr de joburi postate de la începutul anului sunt retail, servicii, transport / logistică, industria alimentară, call center / BPO și turism. IT-ul, deși este un sector care se regăsește în topul preferințelor candidaților, nu mai ajunge decât pe locul al 9-lea în ceea ce privește noile locuri de muncă scoase în piață de angajatori.

Cele mai multe aplicări continuă să vină dinspre segmentul de vârstă 25-35 de ani, urmat de categoria 18-24 de ani și apoi 36-45 de ani, în timp ce grupele de vârstă 45+ și 18- aduc cele mai mici volume de aplicări. Filtrând rezultatele în funcție de nivelul de carieră al candidaților, cei mai mulți vin din zona entry-level (0 – 2 ani de experiență), iar clasamentul continuă cu mid – level (2 – 5 ani de experiență), fără experiență și, la distanță considerabilă față de primele două categorii, se află seniorii (peste 5 ani de experiență) și managerii.

„O altă specificitate care apare cu recurență atunci când numărul de joburi disponibile în piață se plafonează, dar crește numărul de aplicări este că vedem o intenție mai mare de schimbare a jobului în rândul candidaților aflați la baza organigramei – fie angajați fără experiență, fie angajați pe poziții care nu au o specializare anume. Managerii, specialiștii, dar și candidații care au trecut de 45 de ani sunt, în astfel de perioade, mai stabili decât ceilalți și fac o schimbare de carieră doar dacă primesc o ofertă care să le întrunească toate criteriile profesionale, nu doar în ceea ce privește salariul, dar și în legătură cu oportunitățile de creștere, echilibrul dintre viața personală și cea profesională sau mediul în care ar urma să lucreze”, mai spune Bogdan Badea.

Creșterea generală a numărului total de aplicări și numărului mediu de aplicări / job se aplică joburilor din România și celor remote, dar nu este valabilă și pentru locurile de muncă postate de angajatorii din afara. Acestea mențin cel mai scăzut interes din partea candidaților, cumulând, până acum, doar 1% din numărul total de aplicări aferente anului 2025.

Cea mai nouă platformă de identitate digitală și servicii de confidențialitate

0

Compania Namirial, cunoscută ca „lider global în furnizarea de servicii de încredere și gestionarea tranzacțiilor digitale”, anunță că, în 2024, a emis mai mult de 18 milioane de certificate, iar în acest an, „își extinde portofoliul de soluții disponibil în România prin platforma Namirial Wallet. Această platformă inovatoare este proiectată pentru a accelera adoptarea identității digitale și pentru a integra serviciile de încredere în ecosistemul emergent al Portofelului European de Identitate Digitală (EUDI Wallet).

Noul sistem vine în sprijinul nevoilor crescânde ale organizațiilor din sectorul public dar și privat de soluții fiabile, conforme și scalabile pentru a gestiona, verifica și emite în mod eficient acreditările digitale”.

Max Pellegrini, CEO al Namirial: „La Namirial, recunoaștem că identitatea digitală nu mai este doar un concept din viitor, ci o realitate iminentă care redefinește modul în care companiile își desfășoară activitatea. Ambiția noastră este să devenim cel mai important furnizor mondial de servicii de încredere. Pentru a accelera această transformare, am format o echipă dedicată, care reunește experți de top în tehnologie, conformitate, marketing și afaceri, si care are ca obiectiv sprijinirea entităților guvernamentale și a companiilor din sectoare precum cel bancar, transporturi și servicii, în procesul de integrare a Portofelului European de Identitate Digitală. Punem accent pe asigurarea securității, scalabilității și conformității cu reglementările în vigoare, oferind nu doar o simplă îmbunătățire, ci o schimbare fundamentală de paradigmă în modul în care persoanele fizice și organizațiile se autentifică și își construiesc încrederea în mediul digital. Pentru a valorifica oportunitățile oferite de transformarea digitală și pentru a modela viitorul într-un mod care să redefinească standardele de securitate, încredere și conectivitate, acum este momentul să acționăm.”

Creatorii noii platforme Namirial Wallet subliniază că aceasta „integrează instrumente și caracteristici inovatoare menite să sprijine în adoptarea identității digitale prin oferirea de soluții eficiente precum: înrolarea clienților cu Namirial Wallet Gateway, integrarea semnăturii electronice cu componentele eSignAnywhere, emiterea de credențiale cu infrastructura (Q)EAA, portofel electronic ca Serviciu (WaaS)”.

Adrian Dinculescu, Head of Sales and Service CEE & Managing Director Namirial SRL: „În calitate de furnizor global calificat de servicii de încredere, Namirial se află în fruntea noului val de inovare, modelând viitorul identității digitale și al serviciilor de încredere. Lansarea platformei noastre Wallet este încă o dovadă a asumării rolului de leader în acest spațiu, promovând adoptarea de soluții de identitate sigure și interoperabile. Suntem entuziasmați să valorificăm în România expertiza noastră solidă în materie de solutii de înrolare și parteneriatele puternice pe care la avem cu instituțiile financiare locale pentru a ajuta la definirea unei scheme naționale de identificare aliniată la European Digital Identity Wallet (EUDIW). Cu ajutorul tehnologiei noastre avansate și a experienței dovedite prin multiplele proiecte implementate cu succes, ne angajăm să sprijinim companiile și guvernele în construirea unui viitor digital mai sigur și mai eficient.”

Namirial accentuează că, profitând de experiența extinsă în integrarea diferitelor scheme de identitate notificate în UE, „a dezvoltat o soluție avansată de gateway pentru portofele digitale, optimizând conexiunea dintre acestea și serviciile online. Namirial Wallet Gateway a fost testată cu succes în cadrul evenimentului de interoperabilitate de la Varșovia, desfășurat sub egida proiectului pilot de mari dimensiuni POTENTIAL și a demonstrat conformitate deplină în cadrul inițiativelor naționale de portofele digitale. Pe măsură ce procesele de înrolare a clienților devin tot mai complexe, Namirial face investiții semnificative într-un sistem avansat de orchestrare a acestor fluxuri. Acest motor nu doar că se va integra cu diverse portofele digitale, dar va permite și crearea de fluxuri de înrolare personalizabile, cu multiple metode de identificare, parametri variabili și surse de date diverse. Această abordare asigură flexibilitate și conformitate cu reglementările în evoluție pentru procesele Know Your Customer (KYC), Know Your Business (KYB) și Know Your Transaction (KYT).

În plus, eSignAnywhere – recunoscută ca una dintre aplicațiile globale de top pentru semnături digitale – este acum compatibilă cu ecosistemul portofelelor digitale. Aceasta garantează o experiență de semnare instantanee și fluidă, susținând multiple niveluri de semnături, inclusiv Semnătura Electronică Calificată (QES) emisă pe baza autentificării în portofel. Namirial deservește deja mii de clienți din sectorul enterprise la nivel global, inclusiv numeroase corporații multinaționale, care se bazează pe eSignAnywhere pentru procese de semnătură electronică sigure și scalabile. 

Integrarea tehnică este deja completă și finalizată, iar lansarea oficială a QES urmează să aibă loc în curând, fiind condiționată de obținerea aprobărilor reglementare. În lunile următoare, va fi lansată o fază pilot pentru activarea QES, destinată unui grup select de clienți, care vor beneficia de acces anticipat la această funcționalitate inovatoare. În paralel se va lucra la optimizarea performanței și a experienței de utilizare a acesteia.

De asemenea, Namirial își extinde oferta de soluții prin introducerea unei infrastructuri pentru Atestarea Electronică Calificată a Atributelor (Q)EAA, un serviciu de încredere calificat nou în cadrul Regulamentului eIDAS 2. Această soluție permite organizațiilor să emită și să gestioneze credențiale digitale cu cele mai ridicate niveluri de securitate și conformitate.

Mai mult, în cadrul comitetului ETSI ESI – responsabil de dezvoltarea standardelor pentru semnături digitale, furnizori de servicii de încredere și alte soluții de încredere în Europa – Namirial joacă un rol-cheie în dezvoltarea unui nou standard care va permite modele de afaceri agile și scalabile. Prin implementarea unor procese de ultimă generație, companiile vor putea simplifica emiterea, gestionarea și monetizarea sigură a credențialelor digitale, fiind mereu cu un pas înainte în fața cerintelor legislative. 

Pentru a susține și mai mult adoptarea portofelelor digitale, Namirial dezvoltă soluția Wallet-as-a-Service (WaaS). Prin realizarea de teste pe un grup selectat de clienți și proiecte pilot, versiunea beta a portofelului Namirial – care include deja Datele de Identificare a Persoanei (PID) și Datele de Identificare a Persoanei Juridice (LPID) – se va dezvolta, în linie cu inițiativa European Business Wallet, lansată de Comisia Europeană în cadrul Competitiveness Compass.

Scopul este acela de a oferi întreprinderilor și guvernelor cea mai avansată tehnologie pentru implementarea unor portofele extrem de scalabile, fiabile și sigure și a soluțiilor de identitate digitală. Serviciile și API-urile Namirial sunt concepute pentru integrarea perfectă cu soluții terțe, îmbunătățind aplicațiile cu funcționalități de Emitent, Verificator și Portofel ID, și garantând interoperabilitatea în cadrul ecosistemului de identitate digitală.

Namirial se dedică inovării constante, facilitând adoptarea de către afaceri și cetățeni a celor mai noi servicii de identitate virtuală și servicii de încredere, deschizând astfel drumul către un viitor digital mai sigur și interoperabil.

Introducerea portofelelor digitale – atât pentru persoane fizice, cât și pentru afaceri – va avea un impact semnificativ, revoluționând multiple sectoare prin deschiderea unor noi scenarii de aplicare. În domeniul financiar, aceasta va permite deschiderea de conturi bancare, autentificarea sigură pentru identificare online și înrolarea cu date verificate, cum ar fi adrese, calificări profesionale sau drepturi de reprezentare în scenarii KYB, precum și accesul la informații despre scorul de credit și autentificarea pentru aprobarea plăților. În telecomunicații și utilități, portofelele digitale vor facilita înregistrarea unui card SIM preplătit nou sau garantarea unei adrese pentru acorduri contractuale. În sănătate și asigurări, vor fi posibile accesarea dosarelor medicale digitale, emiterea online de rețete, certificarea vaccinărilor și gestionarea polițelor de asigurare. În educație, portofelele digitale vor sprijini obținerea diplomelor digitale, a diplomelor și certificărilor IT”.

Start vot! Sute de mii de români aleg Destinația Anului® 2025!

0

Românii sunt invitați să voteze destinațiile preferate dintre cele peste 70 de finaliste pe www.destinatiaanului.ro până pe 25 martie

România își descoperă, an de an, cele mai frumoase și atractive destinații turistice prin competiția Destinația Anului®, un proiect de referință care promovează și recunoaște evoluția și potențialul turistic al regiunilor, orașelor și atracțiilor din țară. În 2025, competiția ajunge la un nou nivel, cu o amploare și intensitate fără precedent, evidențiind destinațiile care au reușit să se dezvolte și să atragă turiști prin autenticitate, servicii de calitate și inițiative de promovare remarcabile.

În premieră anunțăm destinațiile calificate în marea finală a competiției Destinația Anului® 2025. Acestea sunt recunoscute pentru eforturile lor de a oferi experiențe memorabile turiștilor și de a reprezenta cu mândrie frumusețea și diversitatea României și au fost selectate în urma unui proces riguros de evaluare. 

Competiția Destinația Anului 2025 a debutat în noiembrie 2024, cu etapa de nominalizări și înscrieri, oferind tuturor destinațiilor turistice din România șansa de a intra în cursă. Este de menționat că destinațiile nu au intrat competiție prin candidatură ci exclusiv prin nominalizări din partea publicului, a juriului sau a partenerilor instituționali astfel încât selecția să fie cât mai largă și mai relevantă. Din cele peste 150 de destinații evaluate, aproape jumătate s-au calificat în finală, în urma analizei unor indicatori precum numărul de înnoptări și evoluția acestora, implicarea comunității și colaborarea public-privat, precum și eficiența comunicării online. Anul acesta, alături de destinațiile din România, în competiție au fost nominalizate și destinații de top din Republica Moldova, prin parteneriatul cu Oficiul Național al Turismului al Republicii Moldova. 

Finala Destinația Anului 2025 aduce în prim plan cele mai reprezentative 76 destinații turistice din întreaga țară. Cel mai bine reprezentat județ este Brașov, cu 11 destinații finaliste, urmat de județul Suceava cu 9 destinații. Județele Iași și Sibiu au și ele câte 5 destinații finaliste, în timp ce  județele Mureș, Harghita și Neamț, au câte 4 finaliste. 

Câștigător va fi turismul românesc!

Între 4 și 25 martie, publicul are ocazia să își susțină destinațiile favorite prin vot pe platforma www.destinatiaanului.ro. Alegerea câștigătorilor se bazează pe un sistem de evaluare transparent, care include votul publicului, punctajul acordat de juriul de experți, puterea brandului turistic evaluat printr-o cercetare sociologică reprezentativă național, dar și evaluarea aspectului arhitectural și urbanistic.

Președintele juriului, antreprenorul Dragoș Anastasiu a declarat: „Criteriile de jurizare pentru selectarea Destinației Anului trebuie să ia în calcul nu doar notorietatea, faima unei destinații care se vede în atractivitatea ei din prezent, ci mai ales acele elemente care aduc creșterea pe termen lung. Mă refer la viziunea de dezvoltare exprimată de Destinație, dezvoltarea infrastructurii generale și turistice, dar și calitatea parteneriatelor public-privat. Ca președinte al juriului, este rolul meu să asigur calitatea și echidistanța jurizării, astfel încât în final să câștige nu doar o destinație, ci turismul românesc în ansamblu.”

Destinația Anului nu este doar un titlu, ci o recunoaștere a muncii și implicării comunităților locale și a antreprenorilor din turism. Câștigătorii anilor precedenți au beneficiat de creșteri în intenția de vizitare și vizibilitate națională și internațională, demonstrând impactul real al acestei competiții asupra turismului românesc.

Fiecare vot contează! Alegerea ta poate pune în lumina reflectoarelor destinația ta preferată și o poate ajuta să crească, să atragă mai mulți vizitatori și să devină un reper turistic de top. România are locuri de o frumusețe incredibilă, locuri care merită să fie descoperite și apreciate. Acum ai ocazia să le susții! Votează cu inima, votează pentru destinația care te-a impresionat cel mai mult! Intră pe www.destinatiaanului.ro și alege destinația care merită titlul de Destinația Anului 2025! Poți vota destinația preferată până în  data de 25 Martie 2025, atunci când etapa de votare se încheie.

Gala Destinația Anului 2025

Marii câștigători ai finalei vor fi anunțați public pe 8 aprilie 2025, în cadrul unui eveniment de prestigiu: Gala Destinația Anului. Evenimentul, având Municipiul Sibiu ca Partener Principal și Gazdă a Galei Destinația Anului 2025, va fi găzduit la Sala Thalia a Filarmonicii de Stat Sibiu. În cadrul Galei, vor fi premiate destinațiile câștigătoare, în prezența unor personalități din turism, autorități locale, influenceri de călătorie și reprezentanți ai mass-media. 

Astrid Fodor, Primarul Municipiului Sibiu spune despre Competiția Destinația Anului că este: „…o inițiativă binevenită în turismul românesc pentru că pune în lumină locurile frumoase pe care le are țara noastră. Unele dintre acestea sunt deja vizibile și apreciate, dar altele sunt mai puțin cunoscute, acest proiect oferindu-le o oportunitate de prezentare și promovare. Se generează și o concurență benefică între destinațiile turistice, care provoacă creativitatea, iar pe de altă parte oferă și un feedback realist autorităților locale și managerilor de destinații, motivându-ne să performăm. Mai mult, cei care evaluează destinațiile înscrise sunt specialiștii din juriu, dar, foarte important, și cetățenii votează, adică turiștii din țară și din străinătate, clasamentul fiind astfel corect realizat și transparent. Sibiul este onorat să găzduiască Gala competiției în calitate de partener principal. Este o recunoaștere în plus a statutului de Destinație a Anului 2024 pe care orașul nostru l-a obținut în competiția de anul trecut, împreună cu locul I la categoria Orașe care Inspiră. Felicitări organizatorilor și succes tuturor concurenților!”

Destinația Anului este o celebrare a frumuseții României, un proiect care insuflă românilor dorința de a descoperi și alege, din inimă, destinațiile românești.

Iată destinațiile finaliste, în ordine alfabetică, pentru fiecare categorie în parte:

Orașe care inspiră, categorie prezentată de Enterprise Rent-a-Car 

Brașov, București, Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Oradea, Piatra Neamț, Sibiu, Târgu Neamț, Timișoara, Chișinău – Republica Moldova

Sate de poveste, categorie prezentată de Antreprenorești 

Biertan – Sibiu, Breb – Maramureș, Cacica – Suceava, Ciocănești – Suceava, Figa, Beclean – Bistrița, Fundata – Brașov, Fundu Moldovei – Suceava, Mila 23 – Tulcea, Rimetea – Alba, Saschiz – Mureș, Șimon – Brașov, Vânători-Neamț – Neamț, Satul Țîra, Raionul Florești – Republica Moldova

Tărâmuri fermecate, categorie prezentată de Aqua Carpatica 

Băile Tușnad și împrejurimile – Harghita, Cetățile dacice din munții Orăștiei, Colinele Transilvaniei, Delta Dunării – Tulcea, Geoparcul UNESCO Ținutul Buzăului, Maramureșul istoric/Eco Maramureș, Orașul Bicaz și împrejurimile – Neamț, Țara Bârsei – Brașov, Țara Codrului – Maramureș, Țara Dornelor – Suceava, Țara Făgărașului, Țara Hațegului – Hunedoara, Ținutul Mănăstirilor din Bucovina, Ținutul Zimbrului – Neamț, Rezervația Naturală ,,Plaiul Fagului” – Republica Moldova

Stațiuni balneo-climaterice, categorie prezentată de Stațiunea Mamaia

Băile Felix – Bihor, Bran – Brașov, Călimănești-Căciulata – Vâlcea, Colibița – Bistrița-Năsăud, Covasna, Lacu Sărat – Brăila, Sinaia – Prahova, Slănic Moldova – Bacău, Sovata – Mureș, Tășnad – Satu Mare, Techirghiol – Constanța, Vatra Dornei – Suceava

Distracție și aventură, categorie prezentată de EpicVisits.com 

Alpine Coaster Toplița – Harghita, Arca Land – Iași, Aventura Parc – Brașov, Brambura Park Avrig – Sibiu, Club Aventura Praid – Harghita, Club Vila Bran – Brașov, Complex Agrement Ariniș – Gura Humorului – Suceava, Complexul de Agrement Balta Zătun – Galați, Cornișa AquaPark & Sports – Botoșani, Dino Parc – Râșnov – Brașov, Mini Transilvania – Odorheiu Secuiesc – Harghita, Complexul de Hipism și Turism Agricol „Kazak Club” – Republica Moldova 

Cultură și educație, categorie prezentată de BCR

Castelul Bran – Brașov, Castelul Corvinilor – Hunedoara, Castelul Peleș – Prahova, Cazinoul Constanța, Cetatea Sucevei, Muzeul „Ion Creangă” – Bojdeuca – Iași, Muzeul Astra – Sibiu, Muzeul de Istorie Suceava, Palatul Culturii – Iași, Palatul Culturii – Târgu Mureș – Mureș, Teatrul Național Vasile Alecsandri – Iași, Complexul turistic Cricova și Rezervația Cultural-Naturală „Orheiul Vechi” – Republica Moldova

Cea mai bună promovare

Brașov, Colinele Transilvaniei, Craiova, Județul Bihor, Județul Maramureș, Județul Neamț, Mamaia, Oradea, Piatra Neamț, România Atractivă, Târgu Mureș, Via Transilvanica, Chișinău și Eco-Village Văleni, Republica Moldova.

Despre Destinația Anului®

O competiție de interes național organizată în parteneriat cu Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Alianța Pentru Turism, Institutul pentru Orașe Vizionare (IOV), Asociația Cred în România, Federația Industriei Hoteliere din România (FIHR), Federația Asociațiilor de Promovare Turistică din România (FAPT), RoBoost Antreprenorești, Re-Patriot, Urlaub in Rumänien, Academia de Studii Economice București, Asociația de Ecoturism din România (AER), Mamaia – Susținător principal al stațiunilor turistice românești.

Mulțumim sponsorilor principali Destinația Anului ®: BCR, AQUA Carpatica, Enterprise Rent-a-Car – Partener Mobilitate, METRO.

„Avem toate motivele să ne alăturăm acestui proiect pentru că valorificarea resurselor României este o prioritate majoră pentru noi, iar această competiție este aliniată la filozofia noastră de comunicare. Noi, la rândul nostru, facem toate eforturile să reprezentăm România peste hotare, ca ambasadori ai Patriei Apelor Minerale”, a declarat Jean Valvis, fondatorul Aqua Carpatica. 

Mulțumim partenerilor Galei Destinația Anului: Primăria Municipiului Sibiu, Consiliul Județean Sibiu, Filarmonica de Stat Sibiu, Muzeul Astra.

Încep înscrierile pentru concursul de discursuri publice „Vocea unei Generații!”. O competiție a ideilor și a curajului de a vorbi

0

Liceul Teoretic „Ion Barbu” din București lansează prima ediție a concursului de discursuri publice „Vocea unei Generații!”, o competiție dedicată liceenilor din toată țara, care doresc să-și dezvolte abilitățile de comunicare, să-și exprime opiniile cu încredere și să contribuie activ la schimbările din societate. Tema primei ediții este „GenZ – o generație neînțeleasă?”. Acest concurs este fără taxă de participare.

„Vocea unei Generații” este un concurs de discursuri publice înscris în Calendarul Proiectelor de Educație Extrașcolare al Municipiului București, domeniul educație civică, voluntariat, proiecte caritabile, organizat de către Liceul Teoretic „Ion Barbu” din București. Scopul concursului este de a forma tineri bine pregătiți, capabili să comunice eficient, să gândească critic și să se implice activ în societate, contribuind astfel la dezvoltarea unei generații responsabile și informate. 

Competiția se desfășoară în perioada martie-iunie 2025 și este structurată în două secțiuni: Secțiunea Junior – clasele IX-X și Secțiunea Senior – clasele XI-XII. Elevii participanți vor avea ocazia să își expună viziunea asupra temei „GenZ – o generație neînțeleasă?” printr-un discurs convingător, demonstrând gândire critică, creativitate și capacitatea de a argumenta clar și coerent.

Concursul de discursuri publice „Vocea unei Generații” se desfășoară după următorul calendar:

  • 01 martie-11 aprilie 2025: Înscrierea participanților;
  • 14-30 aprilie 2025: Sesiuni de formare în public speaking;
  • 01-18 mai 2025: Trimiterea clipurilor video pentru etapa de calificare;
  • 19-23 mai 2025: Jurizarea clipurilor;
  • 26 mai 2025: Comunicarea rezultatelor participanților;
  • 27-30 mai 2025: Confirmarea participării la etapa finală;
  • 07 iunie 2025: Finala concursului și festivitatea de premiere;

„Într-o eră dominată de informații rapide și rețele sociale, tinerii au nevoie de abilități solide de analiză critică și comunicare eficientă. Prin participarea la acest concurs, liceenii își dezvoltă nu doar competențele de discurs public, ci și capacitatea de a argumenta logic, de a gestiona emoțiile și de a se exprima clar în fața unui public. Prin acest concurs, ne dorim să oferim tinerilor un spațiu autentic de exprimare și dezvoltare personală. „Vocea unei Generații!” este mai mult decât o competiție, este o invitație la reflecție, curaj și leadership. Tinerii trebuie să își găsească vocea, iar noi suntem aici să îi susținem”, a declarat profesorul Cristian Tănase, coordonator proiect.

Juriul acestei competiții este format din specialiști în educație, comunicare, jurnalism, psihologie și reprezentanți ai organzațiilor neguvernamentale din domeniul educației. Cei mai buni 40 de concurenți (câte 20 pe fiecare secțiune) vor ajunge în finala din 07 iunie 2025, unde vor susține un discurs de patru minute în fața juriului. Câștigătorii vor primi premii și recunoaștere pentru performanțele lor, iar discursurile finaliste vor fi publicate într-o carte, oferindu-le elevilor ocazia de   a-și vedea ideile valorizate și diseminate către un public mai larg.

Regulamentul concursului este disponibil accesând următorul link: https://voceauneigeneratii.ro/regulament/ 

Bucureștenii sunt îngrijorați de cutremure: 8 din 10 consideră că orașul nu este pregătit

0

Cutremurele sunt unul dintre principalele motive de temere pentru bucureșteni. Un studiu recent realizat de Fundația Comunitară București, prin programul Bucureștiul Pregătit, arată că 82% dintre locuitorii Capitalei consideră că Bucureștiul nu este pregătit pentru un cutremur major. În plus, aproape jumătate dintre respondenți (45%) nu au luat încă măsuri de protecție, deși recunosc că ar trebui. În prezent, doar 23% dintre bucureșteni s-au informat prin cursuri sau ghiduri și doar 15% și-au făcut un plan de acțiune în caz de cutremur. Cercetarea scoate la iveală o criză de încredere, lipsa unei culturi a pregătirii și semnalează nevoia urgentă de acțiune.

La 48 de ani după cutremurul devastator din 1977, teama de cutremure rămâne foarte ridicată. 59% dintre bucureșteni consideră cutremurele ca fiind un pericol major, plasându-le pe locul doi printre motivele de îngrijorare, după problemele de sănătate personală (70%), iar 57% se simt vulnerabili în fața unui cutremur major. Teama de cutremur este resimțită mai mult în rândul femeilor (62%) comparativ cu bărbații (51%), iar cele mai mari procente de neliniște sunt întâlnite în rândul bucureștenilor cu vârste cuprinse între 35 și 64 de ani. Tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani se arată mai optimiști, 39% dintre respondenți afirmând că orașul este într-un stadiu „așa și așa” de pregătire. Acest contrast între generații subliniază o diferență în modul de percepție a riscurilor și a responsabilității de pregătire. 

Bucureștiul se află printre capitalele europene cu cel mai mare risc de dezastre și este unul dintre primele 10 orașe din lume cu cea mai mare vulnerabilitate la risc seismic, după cum arată datele Băncii Mondiale. Cutremurul din 4 martie 1977 a provocat cele mai mari pagube produse de un fenomen natural din istoria României: la nivel naţional 1.578 de persoane şi-au pierdut viaţa (1.424 în Bucureşti) şi 11.321 de persoane au fost rănite (7.598 în Bucureşti). Un număr de 32 de clădiri de înălţime mare sau medie s-au prăbuşit în Capitală, 32.900 de locuinţe au fost grav avariate la nivel naţional, aproximativ 200.000 de oameni fiind direct afectaţi. 48 de ani de ani mai târziu, un cutremur similar ar avea probabil efecte și mai devastatoare. În fața unui astfel de pericol iminent, pregătirea nu mai este o opțiune, ci o necesitate urgentă”, spune Alina Kasprovschi, directorul executiv al Fundației Comunitare București.

În cazul unui cutremur major, principalele temeri ale bucureștenilor țin de pierderea unor persoane apropiate (83%), prăbușirea clădirilor (75%), posibilitatea să-și piardă viața sau să fie răniți (67%) sau pierderea locuinței (59%). Unele temeri sunt resimțite semnificativ mai mult în rândul femeilor: dezechilibre economice și sociale (37% vs. 24% bărbați), lipsa informării privind adăposturile (35% vs. 18%) sau pierderea de bunuri personale (32% vs. 22%), mai arată cercetarea inițiată de Fundația Comunitară București. Studiul cantitativ a fost desfășurat online în februarie 2025, în colaborare cu iZi data, pe un eșantion reprezentativ la nivelul Bucureștiului de 500 de respondenți. 

Când vine vorba de responsabilitatea pentru măsurile de pregătire în caz de cutremur, 91% dintre respondenți consideră Departamentul pentru Situații de Urgență (DSU) ca principal responsabil, urmat de Primărie și autorități locale, menționate de 1 din 2 respondenți, apoi propria persoană, pentru 45% dintre respondenți. În ceea ce privește încrederea bucureștenilor în măsurile de pregătire pentru un cutremur, 6 din 10 persoane preferă să se bazeze pe propria lor capacitate. 40% au încredere în autoritățile competente (DSU/ISU), un procent similar se sprijină pe familie și apropiați, iar doar 14% au încredere în Primărie și autoritățile locale.

Deși 49% dintre bucureșteni se simt informați cu privire la ce trebuie să facă în caz de cutremur, 43% dintre bucureșteni nu au luat încă măsuri de precauție sau de informare. În același timp, aproximativ 33% dintre bucureșteni nu au discutat deloc în familie despre măsurile de urgență, iar 31% spun că ar ști doar instinctiv ce trebuie să facă în caz de cutremur, fără a avea un plan clar stabilit. Numai 2% dintre respondenți bifează toate măsurile de precauție recomandate în caz de cutremur. Luate separat, cele mai des menționate măsuri sunt stabilirea unui loc de întâlnire în casă (22%), închiderea gazului și electricității (20%) și un plan de comunicare în caz de urgență (18%). Datele sugerează o nevoie acută de educație și conștientizare cu privire la măsurile de prevenție. 

Tinerii de 18-24 ani, mai preocupați de educația pentru prevenirea cutremurelor

Tinerii cu vârste între 18 și 24 de ani sunt cei care menționează cel mai des educația din școală ca principală responsabilitate pentru măsurile de pregătire în caz de cutremur (61%). Aceștia își exprimă dorința ca educația privind cutremurele să fie o prioritate în școli, indicând o sensibilizare crescută a acestei generații față de riscurile naturale și importanța educației pentru protecție.

În același timp, în ceea ce privește pregătirea școlilor și a instituțiilor de învățământ, cercetarea arată că părinții au o încredere relativ scăzută în rezistența clădirilor școlare în fața unui cutremur. Doar 43% dintre părinți au încredere că edificiile în care învață copiii lor sunt pregătite să reziste unui seism major. În ceea ce privește pregătirea cadrelor didactice, doar 33% dintre părinți au încredere că acestea ar ști cum să gestioneze o situație de urgență în caz de cutremur. 

O mare parte dintre bucureșteni iau în considerare să se mute într-o locuință mai sigură

Dacă ar ști că locuința lor ar avea risc seismic ridicat, cei mai mulți bucureșteni (41%, dintre care 48% bărbați) se gândesc că o soluție ar putea fi să se mute într-o locuință mai sigură, în timp ce 27% ar căuta informații despre consolidarea locuinței existente, iar 12% ar aștepta sprijinul autorităților pentru lucrări de consolidare. În același timp, jumătate dintre respondenți consideră că locuința actuală este sigură, în timp ce aproape o treime (29%) nu au verificat niciodată siguranța locuinței lor și doar 13% cunosc categoria de risc seismic a locuinței. 

„Doar prin colaborare, informare și schimbări sistemice putem să dezvoltăm împreună soluții aplicabile și să creăm o rețea pentru un oraș care nu așteaptă dezastrul, ci îl anticipează, se pregătește pentru el și are capacitatea să-l gestioneze corect. În această zi în care comemorăm cutremurul devastator din 1977, lansăm o campanie de conștientizare prin această cercetare și printr-un program de burse de jurnalism – Bucureștiul Pregătit Superscrieri -, pentru investigarea în profunzime a vulnerabilităților orașului și a acțiunilor pe care autoritățile și societatea civilă trebuie să le ia pentru a crește pregătirea infrastructurii și oamenilor”, spune Alina Kasprovschi, directorul executiv al Fundației Comunitare București.

În cadrul programului, susținut de Lidl România, Fundația Comunitară București va continua colaborarea cu factorii de decizie și responsabilii direcți pentru ca Bucureștiul Pregătit să dezvolte rețeaua de expertiză, resurse și suport care ajută comunitatea bucureșteană să înțeleagă riscurile seismice și să acționeze responsabil și coordonat pentru reducerea lor. De la lansare, programul Bucureștiul Pregătit a oferit soluții aplicabile și acțiuni coordonate care au ajuns la 26.983 de elevi și profesori, de la grădiniță, școală primară, până la gimnaziu. În plus, au fost oferite cursuri de prim ajutor pentru 3.189 de persoane, 17 câini de căutare-salvare sub dărâmături au fost instruiți, iar campaniile de informare și conștientizare organizate de parteneri și de fundație, online și prin evenimente, au avut o audiență de peste 2.000.000 de persoane. Prin programul Bucureștiul Pregătit au fost acordate finanțări de peste 1,98 milioane de lei și au fost susținute 18 proiecte implementate de către ONG-uri.

3 burse de jurnalism – Bucureștiul Pregătit Superscrieri – în valoare de 20.000 de lei

Programul Bucureștiul Pregătit a fost conceput ca urmare a unei investigații ample care a scos în evidență riscurile seismice ale Capitalei, „Cutremur în orașul vulnerabil”, publicată în 2017 în DoR de Georgiana Ilie. Deși s-au făcut progrese, Bucureștiul rămâne capitala europeană cu cel mai mare risc seismic și nu se discută suficient despre pregătirea pentru un cutremur major.

Fundația Comunitară București, cu sprijinul Lidl România, lansează Bursele Bucureștiul Pregătit Superscrieri, prin care susține jurnalismul de investigație, oferind 3 burse de câte 20,000 lei, pentru realizarea unor materiale care să documenteze vulnerabilitățile orașului, blocajele instituționale și soluțiile pentru reducerea riscurilor seismice. Juriul de evaluare este format din jurnaliștii Georgiana Ilie, Emilia Șercan și Cristian Leonte. În plus, Emilia Șercan, unul dintre cei mai cunoscuți jurnaliști de investigație, va oferi sprijin editorial și mentorat. Jurnaliștii care vor să se înscrie în program pot face acest lucru în perioada 4 martie – 14 aprilie, individual sau în echipă.