Andreea Negru, președinte al Patronatului European al Femeilor de Afaceri: „Întreprinderile mici și mijlocii sunt vectori ai adaptabilității și ai curajului”

0
Declarații ale doamnei Andreea Negru, președinte al Patronatului European al Femeilor de Afaceri în cadrul conferinței „România 2025-2040. Politici de industrializare a României prin promovarea unor industrii inovative bazate pe cunoștințe și digitalizare, IT, IA, biotehnologii, nanotehnologii, industria cosmosului” organizată de Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES), pe 16 octombrie 2025, la Banca Națională a României.  

De cele mai multe ori, sectorul întreprinderilor mici și mijlocii este oarecum lăsat la urmă, după cum vedem și din denumirea Ministerului Economiei, Digitalizării, Turismului și Mediului de Afaceri, deși aceste întreprinderi sunt coloana vertebrală a economiei, precum și laboratoare de inovații ale viitorului. Întreprinderile mici și mijlocii sunt vectori ai adaptabilității și ai curajului. În perioada pandemică, întreprinderile mici și mijlocii au reușit, în ciuda tuturor constrângerilor, să se reinventeze, să se adapteze unor condiții nefavorabile, unor crize suprapuse. Multe dintre ele au reușit să facă față acestor provocări.

Nici actualul context nu este mai favorabil, dar putem vorbi de libertate de mișcare, de schimburi comerciale. În contextul în care marile corporații se mișcă mai lent, ca niște nave mai grele, date fiind procedurile mai greoaie, IMM-urile putem să le numim metaforic „acele bărci agile”, capabile să vireze rapid către noi oportunități. Ele au flexibilitatea de a experimenta, de a testa noi modele de business și de a inova în domenii precum inteligență artificială, biotehnologie etc.

Din păcate, multe start-up-uri nu rămân în țară: din domenii cum sunt energii regenerabile, economie circulară, biochimie, industrii creative, industrii culturale. Ele reprezintă un teritoriu de pionierat, industrii noi, bazate pe digitalizare, pe sustenabilitate, pe  cunoaștere, creează oportunități importante, pentru că dimensiunea lor le permite să testeze inovații, să colaboreze ușor în parteneriate public-private și cu mediul academic. Își pot adapta produsele la cerințele pieței, reprezentate de mari actori pe plan național sau pe plan internațional.

Stabilitatea și predictibilitatea sunt principalele obstacole în calea dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii. Vorbim de la lună la lună despre modificări fiscale. Se rediscută, de la 1 ianuarie, modificarea salariului minim, creșteri de taxe și impozite. Acestea ar fi principalele provocări, dar să nu uităm și accesul limitat la finanțare și investițiile de risc.

De asemenea, vorbim despre forța de muncă, a acelor specialiști cu competențe digitale sau tehnice avansate, pentru că, din păcate, tinerii de astăzi pleacă mulți să-și dezvolte aceste competențe sau să lucreze în străinătate.

Se adaugă birocrația și dificultățile în a accesa fonduri europene, pentru că, atunci când ești mic, provocările sunt foarte mari. Aici intervine rolul statului, al instituțiilor financiar-bancare, de ce nu, al organizațiilor de sprijin, al  nostru, al patronatelor și confederațiilor reprezentative, care trebuie să se implice în crearea unor ecosisteme de inovare, a unor clustere, hub-uri, incubatoare, care să conecteze întreprinderile mici și mijlocii cu universitățile, cu centrele de cercetare și inovare. Parteneriatul public-privat să fie cheia succesului în ceea ce numim astăzi industriile emergente. Cu siguranță, nicio companie nu poate reuși singură într-o piață aflată într-o transformare evidentă. Viitorul aparține parteneriatelor între sectorul public și cel privat, între IMM-uri și corporații, între mediul academic și cel antreprenorial. Să învățăm că acest „împreună”, pe care de multe ori îl aducem înainte în discursul public, trebuie să fie o realitate și nu un deziderat. Când start-up-urile colaborează cu universitățile, când o firmă mică devine furnizor pentru o companie mare dintr-o industrie nouă, se creează acel lanț de valoare competitiv și sustenabil.

Mulți tineri de astăzi, premianți care ne fac cinste la nivel internațional, ne aduc o rază de speranță că România are un potențial uriaș, tineri talentați, alături de resurse naturale, de spiritul antreprenorial. Trebuie să fim conștienți că doar politicile inteligente de investiții în educație, în digitalizare și infrastructură inovatoare ne pot ajuta să beneficiem de tot ceea ce ne oferă, în mod gratuit,  acest ecosistem în care ne dezvoltăm cu toții activitatea.


Evenimentul se înscrie în ciclul de conferințe cu tema „Restructurarea și reconstrucția economiei naționale românești într-o lume în schimbare” organizate de către Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES) cu sprijinul Băncii Naționale a României (BNR) și în parteneriat cu Academia Română, Academia de Științe Agricole și Silvice Gheorghe Ionescu-Șișești (ASAS), Academia de Studii Economice din București (ASE), Asociația Generală a Economiștilor din România (AGER), Asociația Facultăților de Economie din România (AFER), Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) și Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), un demers comprehensiv de prefigurare a unor direcții de evoluție în orizontul următoarelor decenii.
Sponsori ai seriei de evenimente:

Aderarea României la OCDE – un pod prea îndepărtat sau suntem pe ultima sută de metri? 


de Alex Milcev,
Partener, liderul departamentului Asistență fiscală și juridică, EY România

Discuțiile de aderare a României la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) au început în urmă cu trei ani și România pare să fie printre candidații destul de avansați în procesul de admitere, cu un roadmap aprobat și opinii favorabile pe un număr semnificativ de comitete deja evaluate. Partea mai puțin bună este că termenul inițial avansat pentru finalizarea acestui proces (2026) pare mai degrabă că nu e fezabil, cel puțin așa cum stau lucrurile la ora actuală (octombrie a.c.).

Prin urmare, sunt câteva întrebări legitime privind momentul în care România va fi admisă, pornind de la circumstanțele anului în curs, când, pentru a doua parte a acestuia, guvernanții au decis să adopte măsuri fiscale destul de dure pentru reducerea deficitului bugetar. Sau, dacă și când toate condițiile de aderare vor fi îndeplinite.

OCDE reunește 38 de țări membre și promovează politici menite să ducă la creșterea bunăstării economice și sociale, definindu-se ca un forum în care acestea să colaboreze și să dezvolte soluții comune pentru diversele și complexele provocări economice și sociale cu care se confruntă. Organizația a fost înființată în 1961, ca succesor al Organizației pentru Cooperare Economică Europeană (OEEC), creată (1948) pentru a gestiona ajutoarele financiare necesare reconstrucției Europei după cel de-al Doilea Război Mondial. Printre țările membre se află majoritatea țărilor dezvoltate din lume, dar și câteva economii emergente: SUA, Canada, mai multe țări din Uniunea Europeană, Japonia, Coreea de Sud, Australia și Noua Zeelandă sunt câteva exemple. Ce avantaje au membrii OCDE și cu ce vine la pachet statutul de membru, de fapt?

În primul rând, vorbim despre accesul la un volum de date impresionant și studii economice, statistici și analize comparative care pot ajuta la o mai bună formulare a politicilor economice și sociale ale fiecărei țări membre. Mai departe, ca o consecință directă a acestei adevărate platforme de cercetare și coagulare a datelor colectate dinspre membri, OCDE reprezintă un forum pentru schimbul de idei și bune practici între guvernele țărilor membre. Apoi, membrii pot adopta mai rapid standarde internaționale în diverse domenii-cheie ale dezvoltării, cum ar fi educația, sănătatea și protecția mediului, nemaifiind nevoiți să le creeze local. Nu în ultimul rând, vorbim despre o mai mare credibilitate internațională, statutul de membru fiind perceput ca un semn de angajament față de reforme și bune practici economice și sociale. Ceea ce, nota bene, este cel puțin unul dintre „semnele” de care investitorii străini țin cont atunci când analizează oportunitățile piețelor locale.

De partea cealaltă a baricadei, nu le-am numi neapărat dezavantaje, dar este clar că a fi membru al oricărei organizații, și locale, și internaționale, vine la pachet cu obligații. Nu sunt de neglijat, înainte de toate, costurile financiare ca membru OCDE, care pot fi o povară pentru economiile mai mici, însă acestea se transpun în avantajele pe termen lung mai-sus amintite. 

Se adaugă regulile stricte pe care membrii trebuie să le respecte, ceea ce ar putea limita flexibilitatea în formularea planurilor economice și sociale interne. În fine, este îndeobște cunoscut faptul că implementarea recomandărilor OCDE poate necesita reforme structurale interne, uneori dificile, ceea ce inevitabil va determina discuții în spațiul public. Strict financiar vorbind, costul exact al aderării la OCDE variază în funcție de dimensiunea economiei fiecărei țări și de contribuțiile stabilite de organizație, acestea fiind calculate pe baza PIB-ului fiecărei țări membre. Costurile anuale pot varia de la câteva sute de mii la câteva milioane de USD, în funcție de mărimea și capacitatea economică a țării.

Efectele aderării

Pentru că România își dorește și face tot ceea ce este necesar pentru finalizarea procesului de aderare, întrebarea care se naște este care sunt potențialele efecte bune ale aderării. Iată câteva exemple. Unul dintre cele mai tangibile efecte ca membru al OCDE ar fi scăderea dobânzilor reale la creditele externe, statutul de membru fiind perceput ca un semn de stabilitate economică și angajament față de reformele necesare. Accesul la datele și analizele economice de înaltă calitate și utilizarea lor inteligentă pot ajuta la formularea unor politici interne economice și sociale mai eficiente, bazate pe experiența celorlalți membri. Și bineînțeles, poate ajuta mult la evitarea unor greșeli și situații pe care alte țări le-au depășit cu succes.

Conform OCDE, țările cu care România concurează în prezent pentru aderare sunt Argentina, Brazilia, Bulgaria, Croația, Peru, Indonezia și Thailanda (ultimele două adăugate pe listă în 2024). România a deschis oficial discuţiile de aderare în ianuarie 2022. În iunie același an, Consiliul OCDE a adoptat roadmap-ul de aderare, pentru care România are 25 de comitete tehnice care evaluează conformitatea cu standardele OCDE. Până în prezent, România a primit aproape jumătate din opiniile tehnice/formale necesare. Mai concret, 14 din 25 de comitete au emis deja opinii favorabile. 

Ce am facut deja pentru a adera și ce mai e de făcut?

Exact ca în cazul aderării la Uniunea Europeană, înainte de a deveni membru orice țară care își exprimă oficial intenția trebuie să parcurgă un traseu și să bifeze îndeplinirea unor condiții. 

Iată câteva criterii fiscale (dar sunt și altele, ne-fiscale) de îndeplinit: 1. Respectarea standardelor OCDE privind Exchange of Information on Request (EOIR) și Automatic Exchange of Information (AEOI), inclusiv pentru conturi financiare și cripto-active, deci transparență fiscală. Aici, România este parte a Global Forum pentru Transparency & Exchange of Information. 2. Instituirea obligativității identificării beneficiarului real (beneficial ownership) și accesul autorităților la această informație. 3. Combaterea evaziunii fiscale și reforme BEPS, respectiv implementarea acțiunilor OCDE/G20 pentru Base Erosion and Profit Shifting (BEPS) – reguli care să prevină transferul profiturilor în jurisdicții cu taxe mici sau fără impozite, plus aplicarea pilonului intern/global minim de impozitare (global minimum tax, Pillar Two) pentru multinaţionale. 4. Stabilitatea fiscal-bugetară și responsabilitatea bugetară, altfel spus un deficit bugetar sustenabil, sub praguri care să asigure stabilitatea datoriei publice. Raportul „Economic Surveys: Romania 2024” arată că deficitul a fost peste 6% din PIB în 2023, cu prognoze de îmbunătățire, dar încă mult peste ţinta de 3% pentru ieșirea din procedura UE de deficit excesiv. Nivelul înregistrat în 2024 a fost 8,7%, iar perspectiva pe 2026 (între 6% și 9%, în funcție de sursă) arată un deficit care nu ar permite aderarea în acest an. 5. Regimul impozitării companiilor și al micro-întreprinderilor în acord cu standarde de piață, fără distorsionări majore care pot genera evaziune sau inechităţi fiscale. În raportul OCDE se menţionează că România a avansat în această direcție, reducând pragurile pentru regimul microîntreprinderilor. 6. Eficiența colectării și conformitatea fiscală, adică adoptarea unor sisteme robuste de administrare fiscală care să detecteze neregulile, să reducă evaziunea, să asigure conformitatea voluntară. 7. Măsuri de digitalizare, audit, controale, penalități credibile. 8. Politici fiscale echilibrate și adoptarea lor progresivă, cu impact social negativ minim. 9. Sustenabilitate pe termen lung a reformelor fiscale și diminuarea potențialului impact negativ. 10. Proiecții pe termen mediu-lung pentru datoria publică, riscuri fiscale, impact demografic și presiuni asupra sistemelor de pensii. De altfel, reforma pensiilor este una dintre cerinţele fiscale în procesul de aderare.

Deci, mai avem: Reducerea semnificativă a deficitului bugetar pentru a se apropia de niveluri considerate sustenabile (~3% din PIB pentru Europa, dar OCDE analizează și în funcţie de circumstanţe). România încă este în procedură UE de deficit excesiv. 

Flexibilitatea legislației fiscale în faţa schimbărilor globale (în domeniul cripto, servicii digitale), consolidarea capacităţii administrative a ANAF pentru a implementa controale eficiente, audit, identificarea eficientă a evaziunii sunt câteva aspecte pe care încă se mai lucrează în România. La fel, pe îmbunătățirea legislativă și practică privind transparența, accesul la informații și schimbul de informații. Criteriul privind sistemul de pensii private, cu restricționarea retragerii sumelor acumulate pentru a răspunde standardelor OCDE. Reformele în zona muncii și protecției sociale sunt și ele monitorizate.

În concluzie, este cel mai probabil că aderarea nu va fi în 2026, dar, obiectiv vorbind, procesul avansează și aderarea ar putea fi în 2027. 

Patria Credit și Patria Bank oferă ZERO comision de acordare pentru orice credit acordat între 20 și 24 octombrie, dedicat micilor antreprenori

0

Patria Bank și Patria Credit marchează Ziua Europeană a Microfinanțării printr-o campanie dedicată susținerii micilor antreprenori și fermieri din mediul urban mic și rural. În perioada 20–24 octombrie 2025, toate cererile de finanțare depuse la Patria Credit IFN și la Divizia de Microfinanțare a Patria Bank beneficiază de ZERO comision de acordare

Pentru noi, microfinanțarea este un angajament față de oameni. Ziua Microfinanțării ne oferă prilejul de a celebra curajul celor care pornesc o afacere, investesc în visurile lor și contribuie la vitalitatea economiei locale. Oferta noastră din această săptămână este un gest concret de recunoaștere pentru toți acești antreprenori – un pas în plus spre dezvoltarea comunităților din România”, declară Raluca Andreica, CEO Patria Credit

Microfinanțarea înseamnă mai mult decât creditare – este un instrument de dezvoltare economică. În fiecare an vedem cum micii antreprenori din comunitățile rurale și urbane mici transformă sprijinul financiar într-o forță reală de creștere. Aceasta este esența microfinanțării: să creeze oportunități acolo unde alții văd limite”, adaugă Iliuță Jitaru, Manager Departament Microfinanțare, Patria Bank.

Inițiativa Zilei Europene a Microfinanțării, lansată în 2015 de către European Microfinance Network (EMN) atrage atenția asupra impactului microfinanțării în Europa, atât social, cât și economic.

EMN este o organizație non-profit cu sediul la Bruxelles, care promovează microfinanțarea ca mijloc de combatere a excluziunii financiare și sociale prin sprijinirea microîntreprinderilor. Rețeaua reunește instituții de microfinanțare, bănci, parteneri și organizații academice din întreaga Europă și contribuie la dezvoltarea unei voci comune pentru acest sector esențial al economiei inclusive.

Economia românească sub ocupație economică: resursele pleacă, datoriile rămân

0

de Bogdan Petre, analist,
vicepreşedinte al Asociației pentru Studii şi Prognoze Economico-Sociale (ASPES),
redactor-șef revista Economistul

România nu mai are economie națională. Ceea ce numim astăzi economie românească este o anexă la structurile internaționale, un mecanism fragil, construit pe consum de importuri și pe dependența totală de împrumuturi externe. Am cedat, pas cu pas, toți pilonii care definesc o economie puternică: industria, agricultura, resursele naturale, sistemul energetic. Politicile venite pe filiera Bruxelles–Paris au fost prezentate ca modernizare și integrare, dar în esență au însemnat dezarmarea noastră economică. Sloganul a fost mereu același: „noi vă aducem democrația și standardele europene, iar voi puneți la dispoziție resursele și piața de consum”. România a rămas fără industrie competitivă, fără agricultură capabilă să asigure securitatea alimentară, cu resursele naturale concesionate și cu energia scumpită prin directive și reglementări impuse de sus. În schimb, am primit statutul de piață de desfacere, dependentă de exportul de materii prime și de importul de produse finite.

Distrugerea economiei interne nu s-a făcut peste noapte, ci printr-un proces continuu, perfect coordonat. Am renunțat la capacitățile de producție sub pretextul restructurării și privatizării, am închis fabrici pentru a importa ulterior aceleași bunuri la prețuri duble sau chiar triple, am împins agricultura într-un colț prin lipsa de finanțare și am lăsat terenurile arabile la discreția fondurilor străine. Rezultatul este evident: suntem cea mai mare piață de consum dependentă din regiune, incapabili să producem intern ceea ce folosim zilnic, obligați să trăim din importuri și să ne finanțăm prin împrumuturi la dobânzi care seamănă mai mult cu ale unei țări cu o piață de consum captivă decât cu ale unui stat european.

Toate aceste decizii nu au fost rezultatul unei gândiri strategice în interes național, ci al unui amestec de incompetență și trădare. Am fost conduși de oameni care nu au ieșit din birouri, nu au înțeles niciodată ce înseamnă o economie funcțională, dar au înțeles foarte bine cum să servească propriile lor rețele de interese. Au acceptat directivele externe fără negociere, au sacrificat sectoare întregi pentru iluzia integrării, și-au asigurat lor și cercurilor apropiate acces la contracte, funcții și privilegii, lăsând statul și cetățeanul român fără apărare.

Astăzi, România nu mai decide singură nimic fundamental. Politica fiscală, energetică, agricolă și industrială este dictată din afară, iar clasa politică locală joacă rolul de executant obedient. În loc să folosim integrarea europeană pentru a construi o economie solidă, am transformat integrarea într-o formă de dependență. Diaspora românească este dovada finală a falimentului: cea mai mare din Europa pe timp de pace, formată în mare parte din oameni educați aici pe banii noștri, plecați să muncească pentru alte economii, în timp ce noi importăm muncă ieftină din Asia. Exportăm inteligență, importăm forță de muncă precară. Exportăm resurse brute, importăm produse scumpe. Exportăm capital uman, importăm împrumuturi pe care nu le putem plăti decât prin noi taxe și austeritate.

Am ajuns în punctul în care România este o țară complet dependentă de importuri și de creditori. Fiecare decizie economică importantă este luată sub presiunea Bruxelles-ului sau Parisului, iar datoria publică a devenit singurul instrument prin care guvernele își asigură supraviețuirea politică. Nu mai avem economie proprie, ci doar o iluzie a unei economii care trăiește pe datorie. Și această datorie crește cu fiecare zi, cu dobânzi care arată clar cum suntem percepuți: o periferie riscantă, tratată ca un stat fără credibilitate și fără viitor, condus de pseudo-specialiști care și-au vândut țara pentru funcții și protecție internațională.

Asta nu este o simplă criză conjuncturală, ci rezultatul direct al unui model impus și acceptat: România ca piață de consum și furnizor de resurse, România ca importator perpetuu și debitor fără drept de apel. Este distrugerea metodică a economiei românești, nu prin război, ci printr-un transfer continuu de decizie, capital și resurse.




Romanian Economy Under Economic Occupation: Resources Leave, Debts Remain

Romania no longer has a national economy. What we call the Romanian economy today is merely an appendage to international structures, a fragile mechanism built on the consumption of imports and total dependence on external loans. Step by step, we have relinquished all the pillars that define a strong economy: industry, agriculture, natural resources, and the energy sector. Policies coming through the Brussels–Paris pipeline were presented as modernization and integration, but in essence, they have meant our economic disarmament. The slogan has always been the same: “We bring you democracy and European standards, and you provide your resources and consumer market.” Romania has been left without competitive industry, without agriculture capable of ensuring food security, with natural resources concessioned out, and with energy prices inflated by externally imposed directives and regulations. In return, we’ve been granted the status of a consumer market, dependent on exporting raw materials and importing finished goods.

The destruction of the domestic economy didn’t happen overnight but through a continuous, meticulously coordinated process. We abandoned production capacities under the pretext of restructuring and privatization, closed factories only to later import the same goods at double or triple the price, pushed agriculture into a corner through lack of funding, and left arable land at the mercy of foreign investment funds. The result is clear: we are the region’s most dependent consumer market, unable to produce domestically what we use daily, forced to live off imports and finance ourselves through loans with interest rates more akin to those of a captive consumer market than a European state.

These decisions were not the result of strategic thinking in the national interest but of a mix of incompetence and betrayal. We have been led by people who never left their offices, who never understood what a functioning economy means, but who knew very well how to serve their own networks of interests. They accepted external directives without negotiation, sacrificed entire sectors for the illusion of integration, and secured contracts, positions, and privileges for themselves and their inner circles, leaving the state and Romanian citizens defenseless.

Today, Romania no longer decides anything fundamental on its own. Fiscal, energy, agricultural, and industrial policies are dictated from abroad, with the local political class playing the role of obedient executor. Instead of using European integration to build a robust economy, we’ve turned integration into a form of dependency. The Romanian diaspora is the final proof of this failure: the largest in Europe during peacetime, largely composed of people educated here with our money, who have left to work for other economies while we import cheap labor from Asia. We export intelligence and import precarious labor. We export raw resources and import expensive products. We export human capital and import loans that we can only repay through new taxes and austerity.

We’ve reached a point where Romania is entirely dependent on imports and creditors. Every major economic decision is made under pressure from Brussels or Paris, and public debt has become the only tool through which governments ensure their political survival. We no longer have our own economy, only the illusion of one living on borrowed money. And this debt grows every day, with interest rates that clearly show how we are perceived: a risky periphery, treated as a state without credibility or future, led by pseudo-experts who have sold their country for positions and international protection.

This is not a mere cyclical crisis but the direct result of an imposed and accepted model: Romania as a consumer market and resource supplier, Romania as a perpetual importer and debtor without recourse. It is the methodical destruction of the Romanian economy, not through war, but through a continuous transfer of decision-making, capital, and resources.

CEC Bank oferă credite de nevoi personale cu dobândă fixă de 7,50%

0

CEC Bank face mai accesibilă finanțarea pentru planurile personale și lansează o nouă ofertă de credite de nevoi personale cu dobândă fixă de 7,50%, destinată clienților care își încasează veniturile prin bancă.

Prin această ofertă, CEC Bank oferă o soluție simplă și sigură pentru cei care își doresc predictibilitate și control asupra bugetului, în funcție de planurile lor – de la renovarea locuinței până la o vacanță mult așteptată.

Ne dorim ca finanțarea să fie ușor de înțeles și ușor de accesat, indiferent de vârstă sau de modul în care preferi să interacționezi cu banca. Cu această ofertă, clienții pot obține creditul rapid, 100% online, prin CEC In, sau în orice unitate CEC Bank din țară. Totul se face simplu, sigur și fără bătăi de cap”, a declarat Adina Călin, director al Direcției Produse și Servicii Bancare în cadrul CEC Bank.

Oferta se adresează persoanelor fizice care aleg să-și încaseze veniturile prin CEC Bank și beneficiază de dobândă fixă pe toată perioada creditului – pentru o rată lunară constantă și fără surprize.

În cazul unui credit de 30.000 de lei, pentru o durată de 53 luni (4 ani și 5 luni), contractat de un client care își încasează veniturile prin CEC Bank, rata dobânzii este de 7,50% pe an, iar DAE (costul total al creditului) este de 9,29% an. Valoarea primei rate este de 686,84 lei, iar suma totală de rambursat este 36.402,28 lei.

Oferta CEC Bank face parte din cadrul unei campanii care se derulează până la data de 31.03.2026.

Comisionul de administrare este de 20 de lei/lună. Banca nu percepe comision de analiză.

Prin noua ofertă, CEC Bank continuă să aducă soluții moderne, digitale și prietenoase, menite să simplifice viața financiară a clienților.  

Norofert marchează o nouă etapă în expansiunea internațională: lansarea oficială a fabricii din Brazilia 

0

Norofert, principalul producător de inputuri organice și furnizor de biotehnologie pentru agricultură, listat pe piața AeRO (simbol BVB: NRF) a Bursei de Valori București, anunță lansarea oficială a liniei de producție de îngrășăminte Norofert Brasil LTDA în Chapeco – Brazilia. Proiectul de accesare a pieței din Brazilia a început în august 2023, iar compania Norofert Brasil LTDA a fost înființată în 2024 în parteneriat cu Grupul Engenutri, cu participație egală alături de Norofert S.A. Construcția liniei de producție a durat aproximativ 1 an, iar valoarea investiției este de jumătate de milion de euro, finanțată în mod egal de ambii parteneri.  

Noua facilitate de producție, cu o capacitate de 15.000 litri pe zi, reprezintă un pas important în direcția internaționalizării modelului de afaceri Norofert, fiind construită după același concept tehnologic implementat în Dakota de Sud, SUA. Linia de producție va utiliza bacterii produse în laboratorul de cercetare de la Filipeștii de Pădure (România), centru de excelență pentru biotehnologie agricolă și nucleul activităților de cercetare ale companiei.

Vlad Popescu, Președintele Consiliului de Administrație, Norofert: „Ne dorim ca Norofert să devină un ambasador al inovației românești în agricultura internațională, în parteneriat cu piața de capital. Pentru companiile românești care investesc și cresc, mai ales în perioade dificile, investițiile oferă oportunitatea de a accelera dezvoltarea și de a consolida avantajele competitive. Lansarea oficială a liniei de producție Norofert în Brazilia reprezintă o reușită pentru o companie românească într-una dintre cele mai mari și dinamice piețe agricole din lume. Este o dovadă a capacității noastre de a adapta și de a scala modelele de afaceri în contexte economice și geografice diferite. Brazilia ne oferă oportunități vaste, cu cele peste 96 de milioane de hectare de teren arabil și o cerere în creștere pentru produse bazate pe microorganisme și soluții inovatoare de nutriție a plantelor.”

Sub brandul Norofert au fost omologate în prima etapă 16 produse, adaptate culturilor locale de porumb, soia, grâu, trestie de zahăr și cultura de cafea.

În următorii trei ani, cele două unități de producție din Brazilia și SUA ar putea genera până la 40% din cifra de afaceri consolidată. 

Romanian Youth Forum for Education (RYFE): liceenii – invitați să intre în competiția pentru soluții care construiesc un viitor mai bun în România

0

Centrul Român de Excelență în Economie (RECE), alături de EY România și Ziarul Financiar, lansează oficial Romanian Young Forum for Education (RYFE) – o platformă națională de formare și promovare a tinerilor pasionați de economie, politici publice și educație, care doresc să contribuie cu idei și soluții la viitorul României.

Sub deviza „Be the voice of Romania’s future”, RYFE oferă liceenilor între 16 și 19 ani oportunitatea de a-și exprima viziunea asupra viitorului României și de a reprezenta țara la Global Youth Forum 2026, care va avea loc în Hong Kong. Participarea este gratuită.

Cei interesați se pot înscrie până la 31 decembrie 2025, prin trimiterea unui eseu și a unui clip video, utilizând linkul https://rece.com.ro/ryfe/, pe tema ediției 2025-2026: „The Future of Romania: Growth, Equity & Innovation”.

Eseul și videoul pot fi în română sau engleză și să răspundă la una dintre următoarele întrebări-cheie:

  • Cum poate România să echilibreze creșterea economică și echitatea socială? (Propusă de EY)
  • Ce ar trebui să se schimbe pentru ca tinerii care studiază în străinătate să revină acasă? (Propusă de Ziarul Financiar)
  • Cum își poate proteja România interesele naționale într-o lume a competiției tehnologice și geopolitice? (Propusă de Nicoleta Pauliuc, senatoare)
  • Cum poate România valorifica digitalizarea și inteligența artificială fără a lăsa oameni în urmă? (Propusă de RECE – dr. Mihaela Bucătariu)

Dacă niciuna dintre aceste întrebări nu este suficient de interesantă, concurenții pot să propună propriul lor subiect de cercetare, cu respectarea temei ediției.

“Vrem ca tânăra generație să-și găsească vocea și să învețe cum să modeleze viitorul României. RYFE este așadar mai mult decât o competiție. Este o oportunitate de a contribui activ la transformarea României și de a aduce ideile tale pe o scenă globală”, a declarat dr. Alexandra Dache, directoarea RECE.

Cum funcționează competiția

Etapa 1: Depunere aplicații (octombrie-31 decembrie 2025)
Trimite un eseu (în română sau engleză) și un video de maximum 5 minute în care îți prezinți ideile.

Etapa 2: Evaluare ( -2-25 ianuarie 2026)
Lucrările sunt analizate de juriul format din specialiști EY, redactori Ziarul Financiar și mentori academici RECE.

Etapa 3: Evenimentul Național (30 ianuarie 2026)
• Cei mai buni 30 de participanți sunt invitați la Forumul Național EY/ZF/RECE.
• Top 10 își vor prezenta ideile live în fața juriului, iar ceilalți 20 vor avea propriul stand de prezentare.

Etapa 4: Selecția finală
Juriul EY–ZF–RECE va desemna tinerii care vor primi mentorate, stagii de practică, nominalizări la burse și oportunitatea de a participa la Global Youth Forum 2026.

Etapa 5: Scena Globală (august 2026, Hong Kong)
Participanții selectați vor reprezenta România în cadrul Global Youth Forum – o reuniune internațională a tinerilor lideri din peste 50 de țări.

Despre juriu

Lucrările vor fi evaluate ținând cont de criterii academice, de relevanță socială și de business,  de un juriu profesionist format din reprezentanți ai:

  • EY România – parteneri seniori și mentori.
  • Ziarul Financiar – editori și lideri de opinie.
  • Centrul Român de Excelență în Economie (RECE) – mentori academici cu experiență internațională.

Pentru detalii suplimentare:
contact@rece.com.ro
https://rece.com.ro/ryfe/ 

Electroalfa International investește în educație

0

Compania cu capital 100% românesc Electroalfa International, specializată în echipamente electrice de medie și joasă tensiune, lucrări tde tip EPC (Engineering, Procurement, Construction) și soluții de eficiență energetică, anunță că „a investit în ultimii doi ani peste  500.000 euro în dezvoltarea  unui centru modern de training destinat angajaților, parte dintr-o inițiativă mai amplă-Academia Alfa, dedicată formării profesionale în domenii tehnice. Investiția include amenajarea unui amfiteatru de 100 de locuri și spații de instruire care reproduc la scară reală atelierele de producție.

Pe lângă această investiție, compania a alocat fonduri suplimentare în valoare de peste 100.000 euro  pentru programe de învățământ dual, derulate în parteneriat cu licee tehnologice și universități din regiune, cât și pentru programele de practică derulate în fabrici. Până acum, peste 250 de elevi și studenți au beneficiat de sprijin în cadrul acestor programe, fie prin stagii de practică, burse sau instruire aplicată.

Astfel de investiții vin într-un context îngrijorător pentru piața muncii din România, care se confruntă cu un deficit acut de forță de muncă bine pregătită în domenii tehnice. Conform datelor Eurostat, doar 18,7% dintre tinerii erau angajați în 2023, față de o medie europeană de 35,2%, iar somajul juvenil se situa anul trecut la peste 20% în Romania. Situația este și mai dificilă în mediul rural și în orașele mici, unde lipsa oportunităților de angajare limitează semnificativ integrarea tinerilor pe piața muncii”.

Ștefan Petrea, CEO, Electroalfa International: „Academia Alfa este modul nostru de a investi în oameni, în potențialul lor, în parcursul lor profesional și în viitorul industriei românești. Am creat un spațiu care oferă tinerilor și angajaților noștri acces la instruire practică, la meserii esențiale și la un mediu care încurajează învățarea continuă. Credem că formarea tehnică nu înseamnă doar calificare, ci înseamnă încredere, stabilitate și șansa reală de a construi o carieră. Prin parteneriate educaționale și programe interne, ne dorim să fim un sprijin concret pentru cei care vor să crească, să se adapteze și să contribuie la o industrie mai puternică și mai competitivă.”

După cum precizează creatorii ei, „Academia Alfa funcționează ca o platformă integrată, cu patru direcții strategice:

  • Instruirea echipelor de management
  • Calificarea noilor angajați
  • Policalificarea, care permite adaptarea angajaților la mai multe meserii
  • Învățământul dual, adresat viitorilor angajați

Această ultimă direcție, cea a învățământului dual, este susținută de o rețea de parteneriate educaționale care creează legătura dintre mediul școlar și industrie. Elevi din patru licee tehnologice din județul Botoșani participă anual la stagii de practică în fabricile Electroalfa, în ateliere de ștanțare, sudură și lăcătușerie mecanică, sub coordonarea tutorilor și profesorilor însoțitori.

La nivel universitar, parteneriatul cu Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava aduce un model de învățământ dual, activ până în 2026. Studenții lucrează trei zile pe săptămână în companie și două zile merg la cursuri, beneficiind de bursă lunară și contract de muncă. În prezent, 11 studenți sunt înscriși în program, cu obiectivul de a ajunge la 20 de burse în domeniile inginerie electrică și inginerie mecanică.

Prin Academia Alfa, Electroalfa International a creat mai mult decât un program de formare, a creat un spațiu unde pasiunea, curajul și învățarea se întâlnesc pentru a deschide drumuri noi”.

Vizită din partea ambasadei Lituaniei la Camera de Comerţ și Industrie Bucureşti

0

Președintele Camerei de Comerţ și Industrie a Municipiului Bucureşti (CCIB), Iuliu Stocklosa, a avut o întâlnire, la sediul CCIB, cu Erikas Petrikas, adjunct șef de misiune în cadrul Ambasadei Republicii Lituania și cu Arnoldas Petrauskas, atașat economic. La întrevedere a participat Gabriela Iftene, director executiv al CCIB.

Iuliu Stocklosa a folosit acest prilej „pentru a prezenta oportunitățile de afaceri și investiționale oferite de România care pot fi de interes pentru partenerii din Lituania, precum și a unor posibilități concrete de cooperare reciproc avantajoase”, subliniind în acest sens: „Credem cu tărie că potențialul economic al țărilor noastre este mai mare decât starea actuală a comerțului și a cooperării economice bilaterale. Consideram că o mai bună înțelegere a potențialului celor două economii este necesară pentru comunitatea de afaceri, iar CCIB poate juca un rol important atât în diseminarea oportunităților de afaceri oferite de piața lituaniană, cât și în transmiterea de informații despre oferta românească, în special a mediului de afaceri bucureștean către potențialii parteneri din Lituania.”

CCIB consideră că, „în condițiile în care exporturile românești către Lituania au înregistrat o scădere semnificativă în primele cinci luni ale anului 2025, menținând aceeași tendință din 2024, întâlnirea a avut ca scop identificarea unor modalități de echilibrare a balanței comerciale, prin creșterea exporturilor și investițiilor românești pe piața lituaniană”.

CCIB precizează că, „în 2024, volumul schimburilor comerciale româno-lituaniene au înregistrat o valoare totală de 486 milioane EUR, în creștere cu 5,3% față de 2023, din care exporturi 204,4 milioane EUR, în creștere cu 2,4% față de 2023 și importuri în valoare de 281,6 milioane EUR. Balanța comercială a rămas însă negativă pentru România cu un deficit de 77 milioane EUR”.

Sphera Franchise Group va deschide restaurante Hard Rock Cafe în România și Republica Moldova

0

Sphera Franchise Group, recunoscut drept „cel mai mare grup din industria de food service din România”, anunță că „va deschide cinci restaurante Hard Rock Cafe în Brașov, Timișoara, Iași, Cluj și Chișinău. Deschiderile vor avea loc pe o perioadă de cinci ani începând cu 2026”. 

Călin Ionescu, CEO Sphera Franchise Group: „Acest parteneriat marchează o altă etapă importantă în strategia noastră de diversificare. Prin adăugarea Hard Rock Café în portofoliul nostru, ne extindem în domeniul restaurantelor lifestyle și al divertismentului, consolidându-ne misiunea de a oferi experiențe globale emblematice consumatorilor din regiunea noastră. Căutăm mereu să aducem în ecosistemul Sphera branduri care sunt în concordanță cu valorile noastre și au o experiență dovedită de profitabilitate pentru a susține creșterea Grupului pe termen lung, iar Hard Rock Café se potrivește perfect.” 

Sphera Group precizează că „a achiziționat drepturile de franciză pentru deschiderea restaurantelor în România și Republica Moldova de la Hard Rock International, și va îndeplini planul de dezvoltare prin intermediul unei noi companii, HRC Restaurants SRL, deținută în totalitate de Sphera Franchise Group.

Această extindere consolidează poziția Sphera ca jucător de top pe piața serviciilor de food, extinzându-se dincolo de serviciile rapide și mesele casual, într-un segment global de branduri lifestyle. Noua companie va supraveghea lansarea restaurantelor Hard Rock Café în cinci centre urbane majore, valorificând cererea tot mai mare pentru concepte de restaurante internaționale, experențiale, în România și Republica Moldova.

Hard Rock Cafe este un brand de renume internațional, cunoscut pentru îmbinarea experiențelor culinare americane cu suveniruri muzicale. Brandul este prezent în România din 2008, cu un restaurant emblematic în Parcul Herăstrău din București. 

Acest nou parteneriat se bazează pe strategia dovedită a Sphera de diversificare și extindere a portofoliului. Recent, Grupul a anunțat adăugarea brandului italian Cioccolatitaliani, cunoscut pentru produsele sale premium pe bază de ciocolată, prima unitate fiind deschisă în Italia în 2025”.