Aeroportul „Delta Dunării” din Tulcea, al doilea obiectiv din domeniul aeroportuar, finalizat cu succes în această primăvară de Concelex 

0

Concelex, una din cele mai importante companii românești de construcții integrate, și-a adăugat în portofoliu, în această primăvară, un an doilea obiectiv finalizat în domeniul aeroportuar, respectiv Aeroportul „Delta Dunării” din Tulcea. În urma lucrărilor de modernizare, sub coordonarea Concelex ca antreprenor general, aeroportul îndeplinește standardele operaționale și de securitate cerute de normele europene pentru operarea de zboruri internaționale dar și reglementările impuse de intrarea în spațiul Schengen aerian. 

Lucrările de extindere și modernizare au fost realizate într-un timp foarte scurt, doar 18 luni, la care se adaugă alte două luni cât a durat partea de proiectare, de către asocierea firmelor Concelex SRL si Consteel Company SRL. Valoarea totală a proiectului a fost de 180 de milioane lei, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene. 

Lucrările de la aeroportul din Tulcea au inclus: modernizarea şi extinderea terminalului de pasageri, modernizarea platformei de îmbarcare-debarcare prin construirea unui ansamblu format dintr-un tunel fix de 9m si un tunel mobil de 32m, modernizarea căii de rulare alfa (construite în 1973) și construirea platformei dedicate activităţilor de degivrare/antigivrare aeronave. 

Cu o suprafață desfășurată 9.300 mp, Aeroportul Internațional „Delta Dunării” din Tulcea beneficiază între altele de un sistem de control cu 3 filtre de securitate pentru pasageri, 6 cabine pentru poliția de frontieră, 5 ghișee check-in, 3 porți de îmbarcare . 

În urma lucrărilor de modernizare, terminalul de pasageri va putea să deservească un trafic de pasageri de până la 400 persoane/oră, oferind un  grad sporit de confort pasagerilor. 

„Suntem încântați că am reușit să finalizăm cu succes în această primăvară acest al doilea obiectiv de infrastructură aeroportuară, după terminalul Schengen al aeroportului internațional de la Timișoara. Trebuie să recunosc că a fost o provocare pentru noi, din punct de vedere al cooptării forței de muncă de profil din proximitate, datorită unui număr important de investiții similare derulate în zonă (între care se numără lucrările de reabilitare a Falezei din Tulcea, cele de construcție la podul peste Dunăre de la Brăila). La acestea s-au adăugat și alte provocări, cum ar fi construirea terminalului în jurul turnului de control fără afectarea activităților operaționale. Ne bucurăm că am reușit să le facem față cu bine și să finalizăm întreaga lucrare în aproximativ un an și jumătate. Vreau să le mulțumesc tuturor partenerilor, angajaților și colaboratorilor noștri în acest proiect pentru întregul efort depus și pentru implicare”, spune dl. Daniel Pițurlea, fondatorul și președintele Concelex, Antreprenorul General al lucrărilor de construcție la noul terminal. 

Lucrările de la Aeroportul Internațional „Delta Dunării” din Tulcea în cifre:

  • Suprafața desfășurată = 9.311,15 m²
  • Înălțimea construcției = 16,20 m
  • Lungimea construcției = 82.05 m (lungime) x 56.55 m (lățime)
  • Dimensiunile pentru cea mai mare sală
  • (Zonă Check-in + Zonă preluare pasageri sosiri + Cafenea Publica)= 1117.85 m²
  • Cantitatea de armătură = +1.050.000 kg
  • Cantitatea de beton turnat = +8.500 m³
  • Lungimea cablurilor instalate = +105 km cabluri curenti tari, 
  • +74 km cabluri curenti slabi (date)
  • Număr de zile proiectare = 60 zile (09.08.2022 – 07.10.2022)
  • Număr de zile construcție =  540 zile (07.10.2022 – 04.03.2024)


Cu o experiență de peste 30 de ani, grupul Concelex deține în portofoliu numeroase proiecte de infrastructură în domeniul rutier, aeroportuar, energetic, spitalicesc etc fiind în prezent implicată în realizarea unor obiective mari de interes public precum: construirea unui corp nou care va găzdui Departamentul “Sănătatea mamei și copilului” la Spitalul Clinic Județean de Urgență “Sf. Apostol Andrei” din Constranta”, proiectarea și execuția centurii Municipiului Bârlad („Varianta de ocolire a Municipiului Bârlad”), relocarea și modernizarea secției de oncologie, cu înființarea unui compartiment de cardiologie intervențională, la Spitalul județean de urgență Alba Iulia, construirea unui centru de arși și reorganizarea fluxurilor medicale ale spitalului pentru o mai bună poziționare și conectare a departamentelor urgență, ATI și chirurgie pentru Spitalul Clinic de Urgență pentru copii “Grigore Alexandrescu” din București. 

În domeniul infrastructurii aeroportuare, compania a coordonat în calitate de antreprenor general lucrările de construcție la noul terminal Schengen al Aeroportului Internațional „Traian Vuia” din Timișoara și este implicată, de asemenea, în lucrările de extindere și modernizare a terminalului de pasageri la Aeroportul Internațional Maramureș, aflate în prezent în derulare. 

Concelex este o companie de construcții integrate, prezentă pe piață din 1994. Cu un apetit puternic pentru perfomanță și inovație, ecosistemul Concelex este format dintr-o echipă de peste 1.100 de angajați în construcții, responsabili pentru proiecte de clădiri, inginerie civilă,

INSCOP: peste 60% dintre români sunt de acord cu votul obligatoriu

0

Conform sondajului de opinie realizat de INSCOP Research la comanda News.ro în aprilie 2024, peste 60% dintre români sunt de acord cu votul obligatoriu, în creștere cu aproape 20 de procente față de 2014.

Votul obligatoriu – comparație 2014

62.2% dintre români sunt de acord cu votul obligatoriu deoarece dacă vin mai mulți oameni la vot se pot schimba lucrurile în bine (față de 44.6% în 2014). La polul opus, 35.6% sunt împotriva votului obligatoriu deoarece actuala clasă politică nu poate schimba lucrurile în bine (față de 41.7% în 2014). Ponderea non-răspunsurilor este 2.2% (față de 13.6% în 2014).

Sunt de acord cu votul obligatoriu mai ales: votanții PSD-PNL, tinerii sub 30 de ani, cei cu educație primară sau medie, cei inactivi potențial activi, locuitorii din rural și cei cu un venit mai redus. Votanții ADU, persoanele cu studii superioare, locuitorii din urbanul mare și angajații la stat sunt împotriva votului obligatoriu într-o proporție mai mare decât celelalte categorii de populație.

Remus Ștefureac – director INSCOP Research: „Deficitul democratic alimentat de ratele scăzute de prezență la vot a produs schimbări în atitudinea românilor față de ipoteza introducerii votului obligatoriu. Dacă în urmă cu 10 ani, mai puțin de jumătate dintre români (45%) erau de acord cu votul obligatoriu, astăzi aproape două treimi din populație (62%) susțin introducerea votului obligatoriu în ideea că dacă vin mai mulți oameni la vot se pot schimba lucrurile în bine. Este o creștere semnificativă care reflectă un interes mai ridicat față de procesele democratice, precum și o înțelegere a faptului că fără o prezență ridicată la vot, legitimitatea conducătorilor și progresul în societate sunt imposibile. Susținători mai entuziaști ai votului obligatoriu sunt alegătorii PSD-PNL (74%) și ai AUR (68%), iar într-o măsură ușor mai redusă alegătorii ADU (58%). De asemenea, oarecum surprinzător și disonant comparativ cu ratele de prezență la vot mai scăzute, tinerii cu vârsta de 18-29 susțin în proporții mai mari votul obligatoriu (68%), comparativ cu celelalte categorii de vârstă.”

Vă prezentăm pe larg, în cele ce urmează, rezultatele celei de a patra părți din cercetarea sociologică, cu mențiunea că prezentarea grafică a sondajului poate fi descărcată la: https://www.inscop.ro/wp-content/uploads/2024/04/25.04.24-Sondaj-Inscop-pentru-News.ro-Partea-a-IV-a-Vot-Obligatoriu.pdf


Sondajul de opinie a fost realizat de INSCOP Research la comanda agenției de știri News.ro. Datele au fost culese în perioada 12 – 20 aprilie 2024. Metoda de cercetare: interviu prin intermediul chestionarului. Datele au fost culese prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eșantionului simplu, stratificat fiind de 1100 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 2.95%, la un grad de încredere de 95%.

Star Taxi își extinde serviciile în Arad, Craiova, Galați și Timișoara, ajungând astfel la peste 25 de orașe la nivel național 

0

Star Taxi, cea mai mare aplicație de transport dezvoltată de o companie românească, își extinde serviciile în Arad, Craiova, Galați și Timișoara, fiind disponibilă în prezent în peste 25 de orașe la nivel național. Cu peste 80% dintre șoferii de taxi din fiecare cele trei orașe prezenți în aplicație, Star Taxi va oferi un timp de preluare al clienților extrem de redus. 

La fel ca în toate orașele în care Star Taxi este prezent, utilizatorii au posibilitatea de a selecta opțiunea de plată dorită – card, numerar sau opțiunea corporate, prin serviciul Star Taxi Corporate dedicat companiilor, prin care acestea pot asigura transportul decontat angajaților.   

Aplicația Star Taxi înrolează în prezent peste 25.000 de șoferi de taxi la nivel național și are peste 3,5 milioane de descărcări din Google Play sau App Store.  

Ne extindem serviciile în 4 noi orașe importante din țară, iar evoluția continuă. Vom oferi utilizatorilor Star Taxi aceleași costuri transparente, fără tarife dinamice, punându-le la dispoziție cea mai apropiată mașină, în cel mai scurt timp, dar și opțiunea corporate dedicată companiilor, pentru decontul transportului angajaților.” a declarat Vicol Moldoveanu, CEO Star Taxi. 

Media ratingului șoferilor Star Taxi este de peste 4,85, cu un procent de onorabilitate a curselor de peste 90%. Aceștia sunt monitorizați permanent în momentul în care rating-ul lor se modifică și pot fi excluși dacă nu își îmbunătățesc serviciile. De asemenea, șoferii cu un rating mare beneficiază de mai multă vizibilitate și sunt alocați mai des comenzilor efectuate de clienți. 

Serviciul Corporate disponibil pentru companii  

Prin serviciul Star Taxi Corporate, companiile pot asigura transportul decontat angajaților, cu posibilitatea de a stabili limite de buget zilnice, lunare sau pe călătorie, având, astfel, un control facil asupra costurilor implicate, dar și asupra detaliilor despre transportul fiecărui angajat. Clienții au la dispoziție opțiunea de facturare cumulată, realizată o singură dată pe lună, cu raportare detaliată despre toate cursele efectuate în decursul unei luni și costurile implicate. 

În prezent, peste 15.000 de angajați beneficiază de serviciul Corporate, iar Star Taxi a semnat parteneriate cu peste 100 de companii medii și mari din România.   

Electroputere VFU Pașcani, companie din cadrul GRAMPET Group, a finalizat cu succes revizia capitală la 17 „Săgeți Albastre” din cele 50 contractate cu CFR Călători

0

Electroputere VFU Pașcani SA, companie din cadrul GRAMPET Group, a finalizat cu succes reparația capitală de tip R9 la cel de-al 17-lea automotor Siemens Desiro SR20D, cunoscut ca „Săgeata Albastră”, în cadrul unui proiect amplu început în 2022.  

AM 2038 este cea de-a cincea „Săgeată Albastră” care intră în serviciul publicului călător în 2024, după revizia capitală efectuată în uzina de la Pașcani, alte 12 automotoare fiind redate circulației pe parcursul anului trecut. Electroputere VFU Pașcani SA, parte din GRAMPET Group, liderul transportului feroviar privat de marfă din România, a semnat, în a doua parte a anului 2022, un acord cadru cu SNTFC CFR Călători SA pentru revizia capitală a 50 de automotoare Desiro, care necesitau reperații după aproximativ 20 de ani de la achiziționare.

Proiectul de revizie capitală tip R9 la Săgețile Albastre este despre provocare. Vorbim despre automotoare produse în perioada 2002-2006, care au operat peste 15 ani pe infrastructura din România și care aveau nevoie de această revizie capitală, ce trebuie realizată la 12 ani de operare sau la 2 milioane km parcurși. În plus, schimbările economice intervenite în ultimii ani au condus la majorarea costurilor materialelor și echipamentelor, în unele cazuri fiind vorba de creșteri de peste 40%. De-a lungul timpului, ne-am confruntat și cu lipsa de componente/soft-uri necesare, deoarece acestea nu se mai produc, dar și cu lipsa forței de muncă. Sunt provocări pe care am reușit să le depășim datorită implicării și responsabilității echipei noastre. Suntem pregătiți să finalizăm și acest proiect amplu, compania noastră având deja experiența reviziei de tip R8 efectuată cu succes la toate cele 57 automotoare contractate cu SNTFC CFR Călători SA”, a declarat Vizante – Dumitru Tomoni, vicepreședinte GRAMPET Group și Director General Electroputere VFU Pașcani.

 „Grație eforturilor susținute ale echipei de la Electroputere VFU Pașcani SA, acest proiect va fi finalizat în termenele pe care ni le-am asumat. Implicarea noastră în dezvoltarea infrastructurii feroviare și a materialului rulant din România este ancorată în angajamentul GRAMPET Group față de creșterea eficienței transportului feroviar în țara noastră, pentru a ne alinia obiectivelor propuse prin Green Deal. Suntem hotărâți să continuăm să investim în modernizarea și optimizarea acestui sector vital, contribuind astfel la creșterea performanței și competitivității transportului feroviar din România în regiune, dar și în lume”, a declarat Gruia Stoica, președinte GRAMPET Group.

O „Săgeată Albastrăeste reparată la Pașcani la fiecare două săptămâni

Revizia capitală de tip R9 reprezintă un proiect complex, prin care se dezasamblează și se verifică, repară sau schimbă toate subansamblele automotoarele Siemens Desiro SR 20 D, mai puțin motoarele acestuia. 

Procesul presupune o serie de etape importante, precum demontarea boghiului motor, spălarea, curățarea, constatarea, repararea și/sau înlocuirea elementelor, repararea osiilor motoare cu atac de osie simplu sau dublu, precum și a boghiului purtător. De asemenea, este necesară repararea instalației de climatizare și instalației de încălzire, verificarea și repararea instalației de încărcare a bateriilor, repararea ușilor de acces și a ferestrelor, precum și repararea intercomunicațiilor.

Printre alte etape ale reparației se numără demontarea, verificarea și repararea scaunelor și strapontinelor, înlocuirea tapițeriei, verificarea și repararea instalațiilor din postul de conducere, precum și a instalației electrice. Este necesară, de asemenea, repararea sistemului de combustibil și a sistemelor de frânare, precum și curățarea, verificarea și repararea caroseriei automotorului și vopsirea exterioară.

„Crama Transparentă” Cotnari, pentru explorarea tradiției și inovației în producția de vinuri de calitate

0

Crama Cotnari, emblematică pentru producția de vinuri din soiuri pure, românești, anunță lansarea campaniei „Crama Transparentă” și ne oferă detalii în acest sens: „În cadrul campaniei, Cotnari își deschide porțile și îi invită pe pasionații de vin să descopere procesul producției a vinurilor premiate. Cu scopul de a dezvălui producția autohtonă de vinuri și de a respinge miturile legate de acest domeniu, Cotnari devine prima cramă din România care oferă transparență totală asupra procesului de vinificare. Totodată, Cotnari anunță o cifră de afaceri de peste 134 milioane lei, pentru anul 2023, cu o creștere ușoară față de 2022, când cifra de afaceri înregistrată a depășit 132 milioane lei.

Prin intermediul noii platforme cramatransparenta.ro, compania pune la dispoziția consumatorilor și celor interesați de procesul de vinificare informații detaliate despre producție, acces în cele trei crame și degustări de vin. Mai mult decât atât, vizitatorii pot urmări prin live streaming imagini din cramă și vor avea posibilitatea de a discuta direct cu reprezentanții companiei cu privire la procesul de fabricare a vinului sunând la numărul de telefon dedicat. De asemenea, tot pe website-ul campaniei, este activ un video detaliat și interviuri cu povestea de fabricare a vinurilor de calitate, pe care cei care doresc îl pot accesa din confortul casei”.

Remus Deleanu, director general Cotnari SA: „Continuăm demersul de modernizare inițiat de crama Cotnari și ne propunem să consolidăm trei dintre cele mai importante obiective ale anului 2023: transparentizarea procesului de producție, dezvoltarea de noi sortimente de vinuri din soiuri pure, românești, și investițiile în modernizarea infrastructurii noastre viticole și vinicole. Odată cu lansarea campaniei Crama Transparentă, vă invităm să ne vizitați, acum și virtual din confortul casei dumneavoastră, pentru a descoperi farmecul și tradiția vinului românesc în cea mai autentică și inovatoare formă. Așteptăm cu nerăbdare să vă întâmpinăm, să vă răspundem la întrebări și să împărtășim din pasiunea noastră pentru vinul de calitate. Am modernizat și etichetele vinurilor demiseci Grasa de Cotnari, Cotnari Busuioacă și Cotnari Tămâioasă Românească și le veți putea regăsi la raft evidențiate cu etichetă albă. Întărim astfel mesajul de cramă deschisă și transparentă în relația cu consumatorii direcți.

Adresându-se celor interesați să viziteze cramele Cotnari, inițiatorii campaniei subliniază că „o pot face simplu și rapid prin intermediul platformei dedicate campaniei Crama Transparentă sau accesând celelalte platforme oficiale ale companiei, la secțiunea Turism. Turiștii pot opta pentru o vizită gratuită ce include explorarea uneia dintre cele trei crame Cotnari, o degustare a vinurilor, dar și certificarea de Ambasador al Cramei Transparente, însoțită de un cod de reducere de 20%, valabil timp de trei luni de la vizită. Iar pentru mai multe opțiuni de vizitare și degustare a vinurilor, vizitatorii pot achiziționa pachetele turistice asociate, disponibile online”.

Cotnari precizează că, „odată cu lansarea noii campanii, etichetele vinurilor demiseci Grasa de Cotnari, Cotnari Busuioacă și Cotnari Tămâioasă Românească au fost schimbate. Noile etichete sunt albe, pentru o mai bună observare a calității produsului și totodată, pentru a evidenția vinurile demiseci din portofoliul brand-ului. Astfel, Cotnari contribuie la susținerea mesajului de cramă deschisă și transparentă în relația cu publicul.

În topul preferințelor consumatorilor se află în continuare Grasa de Cotnari și respectiv Tămâioasa Românească, soiuri pure, românești, care ocupă cel mai însemnat procent din vânzări. Reprezentanții companiei afirmă că în România, în ultimii ani, a crescut interesul și pentru vinurile rose. Acest trend a făcut ca sortimentul Cotnari Busuioacă rose să ocupe un loc important în cifra de afaceri. În ceea ce privește vinurile seci și cele spumante, soiul Frâncușa a avut cea mai importantă creștere”.

Cotnari anunță că „a încheiat anul 2023 cu o cifră de afaceri de peste 134 milioane lei, având aproximativ 300 de angajați permanenți, la care se adaugă un număr cuprins între 300 și 700 de lucrători sezonieri, în funcție de specificul lucrărilor viticole din timpul anului. Compania anunță totodată, că acordă o atenție deosebită și pe aspectul mecanizării și automatizării procesului de fabricare, pe fondul costurilor tot mai ridicate privind forța de muncă, dar și a lipsei acesteia”.

Podgoria Cotnari este caracterizată prin faptul că „se întinde pe o suprafață de aproximativ 1750 hectare de vie, fiind dedicată exclusiv soiurilor autohtone de struguri. De la Grasa de Cotnari la Fetească Neagră, gama de vinuri acoperă toate preferințele, de la cele dulci și demidulci la cele seci și spumante. Grupul Cotnari deține trei crame distincte: crama Cotnari, crama Axinte și crama Vlădoianu.

În timpul perioadei de recoltare, se procesează anual aproximativ 21 milioane de kg de struguri, din care se obțin aproximativ 15 milioane de litri de vin. Capacitatea de prelucrare este de 900 tone/zi la crama Cotnari (exceptând noua secție de prelucrare mecanizată) și 200 tone/zi la crama Axinte. Volumul total de vânzări se ridică la aproximativ 12,5 milioane de unități/an”.

PepsiCo România investește peste 2 milioane de dolari în energie verde prin instalarea de panouri fotovoltaice în locațiile sale din România 

0

PepsiCo, unul dintre liderii industriei de produse alimentare și băuturi, anunță finalizarea celui mai recent proiect de energie verde prin integrarea de panouri fotovoltaice în cele trei site-uri din România, mai exact în Dragomirești, Popești-Leordeni și Covasna.

Proiectul sprijină obiectivele de decarbonizare ale PepsiCo Positive (pep+), întrucât PepsiCo urmărește să atingă un nivel net-zero până în 2040 și reprezintă o investiție locală de 2,1 milioane de dolari în peste 3.000 de panouri fotovoltaice, cu o capacitate instalată combinată de 1.700 kWp și cu un potențial de a genera peste 1.300 MWh de energie electrică verde pe an. Se estimează că utilizarea acestor panouri fotovoltaice va duce la o reducere anuală a emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) cu aproximativ 500 de tone, ceea ce echivalează cu beneficiul plantării a peste 15.000 de copaci. Privind în viitor, PepsiCo evaluează posibilitatea de a instala panouri fotovoltaice în toate clădirile companiei din România.

Instalarea panourilor fotovoltaice în fabricile noastre din România reprezintă un pas important în reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, ca parte a obiectivelor noastre pep+ și a angajamentului nostru de a integra sustenabilitatea în fiecare aspect al operațiunilor noastre„, a declarat Daniel Drăgușin, East Balkans Supply Chain Director, PepsiCo. „Pe lângă faptul că determină o productivitate net-zero, investiția în panouri fotovoltaice aduce și avantaje economice. Producția proprie de energie electrică ne permite să reducem costurile în comparație cu achiziția de la rețea.”

PepsiCo România este dedicată reducerii la minimum a impactului asupra mediului în toate domeniile sale de activitate. Compania investește în mod constant în soluții eficiente din punct de vedere energetic, în utilizarea de vehicule hibride și electrice, în optimizarea transportului și în implementarea altor inițiative sustenabile. În ceea ce privește flota sa, PepsiCo a atins un procent de 80% de vehicule hibride la sfârșitul anului trecut.

PepsiCo operează și investește în România de peste 30 de ani. În ultimul deceniu, compania a investit direct 320 de milioane de dolari în România, consolidându-și rolul de lider regional în afaceri, de centru de producție și distribuție și de promotor al practicilor sustenabile. Spre exemplu, noua linie de producție automatizată instalată în 2023 în fabrica de băuturi produce acum până la 1 milion de sticle pe zi, utilizând simultan cu 30% mai puțină energie decât vechea linie convențională.

Restart Energy finalizează o centrală solară pentru compania Romtextil cu o valoare de peste jumătate de milion de euro

0

Restart Energy a finalizat construcția și instalarea unui sistem de generare a energiei fotovoltaice pentru compania Romtextil S.A în valoare de peste jumătate de milion de euro. Investiția va fi amortizată în aproximativ 3 ani de zile.

Proiectul de tip rooftop are o putere totală de 807 kWp și a fost instalat pe acoperișul unității de producție a Romtextil SA, din localitatea Constanța. 

Restart Energy a instalat 1.404 panouri, pe o suprafață de 6.480 mp. Panourile vor produce anual 888 MWh de energie, însemnând aproximativ 12% din necesarul energetic al companiei. 

Centrala solară reduce cantitatea de emisii de CO2 emise în atmosferă cu aproximativ 293 de tone pe an și diminuează deșeurile radioactive eliminate cu aproximativ 2,66 kg pe an.

Diminuarea emisiilor de carbon, prin implementarea proiectelor de energie solară, va fi monitorizată prin platforma RED, implementată în 2021, un marketplace dedicat calculului amprentei de carbon, reducerii emisiilor de carbon prin proiecte de sustenabilitate sau offsetare a amprentei de carbon. Atributele verzi, atât cele obținute pentru acțiuni sustenabile individuale, cât și creditele de carbon, pot fi vândute intern prin marketplace-urile platformei RED, printr-un proces tehnologizat, transparent și securizat, dedicat reducerii emisiilor de carbon și îmbunătățirii politicilor ESG.

„Decizia de a consuma energie verde din surse date de natură, cu costuri mai mici, este una simplă. Panourile fotovoltaice reduc considerabil costurile de producție ale unei companii din domeniul industrial și aduc un plus de stabilitate într-un climat economic instabil”, spune Aurica Cojocaru, Administrator Romtextil.   

În contexul ultimilor ani, costurile cu energia pot face diferența între un business industrial profitabil și unul care abia se menține pe piață. Accesul facil la surse proprii de energie ieftină și regenerabilă este o premisă de la care poate începe creșterea pentru clienți industriali locali de tip SME, dar și pentru cei de tip key account, big local și multinaționale. Soluțiile noastre, prin Divizia Solar, Cogenerare, Furnizare sau Distribuție de echipamente și sprijinul pe care il oferim în alegerea soluțiilor de finanțare sunt dedicate optimizării costurilor partenerului și transformarea acestuia într-unul independent, cu predictibilitate în planurile de dezvoltare”, spune Armand Domuța, CEO & Founder Restart Energy.

Restart Energy a asigurat pentru compania beneficiară întreg proiectul de eficientizare energetică, de la consultanță și proiectare, până la implementare. 

În ianuarie 2021, Restart Energy a semnat un parteneriat cu fondul american Interlink Capital Strategies din Washington DC pentru finanțarea dezvoltării a 500 MW de proiecte regenerabile în România până în 2025, în vederea furnizării de energie 100% verde produsă local către toți clienții finali. 

În februarie 2021, Restart Energy a lansat cu succes prima emisiune de obligațiuni verzi convertibile din România care au fost listate la Bursa de Valori București, având codul REO26. 

Proiecte de antreprenoriat social pentru combaterea șomajului

0

Workshop-ului virtual JA Social Innovation Camp, parte a proiectului educațional Social Innovation Relay (SIR), organizat de Junior Achievement (JA) România, cu susținerea NN România, a reunit 106 elevi de la 13 licee din 11 localități*[1], care au lucrat în echipe și „au dezvoltat planuri pentru proiecte de antreprenoriat social destinate combaterii șomajului în rândul tinerilor și al persoanelor dezavantajate din România, care pot crea un impact pozitiv în comunitățile lor”.

Inițiatorii subliniază că „proiectele, dezvoltate în cadrul sesiunilor de brainstorming, au vizat atât acordarea de sprijin direct pentru persoanele afectate, cât și strategii preventive pentru cei care vor intra în viitor pe piața muncii.
La workshop, echipele au beneficiat și de feedback și recomandări de la 8 mentori voluntari din partea NN România și JA România, lucrând pe platforma Mural pentru a îmbunătăți și aplica aceste idei.

Soluțiile găsite au luat în considerare atât rădăcina problemei cu care se confruntă persoanele vizate, cât și elemente externe ale pieței care le împiedică să își găsească un loc de muncă. Câteva dintre proiectele care s-au remarcat prin fezabilitate și inovare au fost:

  • crearea unei aplicații care să ajute tinerii să își creeze un profil vocațional atractiv pentru companii;
  • dezvoltarea unei platforme care să facă mai ușor de accesat internshipurile și locurile de muncă de tip part-time;
  • organizarea sesiunilor online în sistem peer education, unde absolvenți angajați revin către comunitatea lor și oferă valoare prin propria experiență;
  • înființarea unei tabere unde părinții își pot lăsa copiii cât timp sunt la serviciu, iar tinerii majori vor fi angajați part-time pe timpul studiilor;
  • oferirea în sistem after-school și în weekend de cursuri de formare pe diferite domenii de activitate, astfel încât tinerii să poată obține experiență practică;
  • dezvoltarea unei aplicații pentru promovarea locurilor de muncă și internship, care să ofere o transparență sporită asupra viitorului loc de muncă la care persoana aplică.

Echipa câștigătoare din cadrul acestui eveniment, GhidJob, formată din elevi ai Colegiului Tehnic Căi Ferate Unirea din Pașcani, s-a gândit la realizarea unei aplicații care să ajute candidatul pe tot parcursul procesului de angajare. Colaborând cu instituțiile care pot oferi acces la bazele de date cu persoanele șomere, echipa contactează direct candidatul, iar în baza preferințelor sale se face o selecție de joburi potrivite și tânărul este ajutat să elaboreze dosarul de candidatură și pregătirea pentru interviu”. 

Organizatorii accentuează că „proiectul Social Innovation Relay (SIR) are un puternic caracter interdisciplinar și intercultural, le oferă liceenilor accesul la experienţa practică necesară pentru a începe o carieră de succes și le facilitează comunicarea cu profesioniști din mediul de afaceri, astfel încât să dobândească o mai bună înțelegere a conceptelor de inovare și antreprenoriat social într-un mod interactiv și să devină mai conștienți de problemele sociale existente, pentru a propune apoi soluții (afaceri sociale) care pot fi puse în practică în viața reală. 

În perioada 2014-2023, proiectul SIR a implicat în activități practice peste 24.000 de elevi de liceu din peste 100 de localități din România, incluzând și tineri cu oportunități limitate din zone defavorizate”.


[1]Beclean, Borșa, București, Conta, Cudalbi, Întorsura Buzăului, Livada, Pașcani, Sendriceni, Sighetu Marmației și Turda


Finanțări de 500.000 de euro prin programul Start ONG  

0

Programul Start ONG, lansat de Kaufland România și implementat de Asociația Act for Tomorrow, își anunță continuarea „în 2024, pentru al șaselea an la rând, oferind finanțări de €500.000 pentru ONG-uri mici, instituții de învățământ și cu rol social, precum și grupuri informale”.

Inițiatorii subliniază că, „în 2024, cea de-a șasea ediție a programului se dezvoltă și capătă o nouă dimensiune, datorită noilor instrumente de sprijin pentru ONG-urile participante, Academia și Caravana Start ONG, ce constau atât în resurse deschise, cât și în programe de formare accelerată adresate liderilor organizațiilor. Acestea vor veni în întâmpinarea nevoilor specifice cu care se confruntă organizațiile mici și cele aflate la început de drum și vor avea ca principal obiectiv creșterea capacității organizațiilor participante, pentru a consolida sectorul neguvernamental de la nivel local. Totodată, vor fi derulate și campanii de comunicare, cu scopul de a pune reflectorul pe ONG-urile din România ca vectori de mobilizare și implicare socială.

Cel mai simplificat instrument de finanțare se lansează pe data de 1 mai 2024, ora 9:00, atunci când se va deschide primul apel de proiecte. Pe site-ul programului, www.startong.ro, la rubrica Înscriere, sunt disponibile regulamentul ediției, regulile de aplicare și evaluare, exemple de proiecte derulate prin Start ONG și documentele obligatorii pentru participare. 

Propunerile pentru finanțare trebuie înscrise pe platforma www.startong.ro începând cu data de 1 a fiecărei luni calendaristice. Programul se desfășoară în perioada mai – decembrie 2024.

Organizațiile pot să dezvolte și să implementeze proiecte de responsabilitate socială, în domeniile educație, social, mediu, sănătate și cultural, aplicând lunar pentru una dintre cele trei categorii de finanțare:

·       Pragul I: până la 1.000 de euro;

·       Pragul II: între 1.000 și 5.000 de euro;

·       Pragul III: între 5.000 și 10.000 de euro.

Proiectele sunt evaluate și finanțate în regim de apel de selecție folosind principiul primul aplicant – primul evaluat. Astfel, în timpul fiecărui apel, Asociația Act for Tomorrow va evalua proiectele în ordinea solicitărilor primite până la epuizarea bugetului lunar”.

Organizatorii programului anunță că „principale noutăți pentru ediția 2024 în ceea ce privește procesul de finanțare sunt: pentru luna mai, bugetul și numărul proiectelor eligibile se dublează; pragul I, cu finanțări de până la 1.000 euro, va deveni dedicat unităților de învățământ pe toată durata programului; în luna iunie, va fi organizat un apel special pentru proiecte strategice cu o valoare cuprinsa între 5.000 și 10.000 de euro, unde pot aplica ONG-urile și fundațiile.

Misiunea Start ONG continuă și în 2024 cu aceeași dorință de a facilita procesul de micro finanțare pentru ONG-urile aflate la început de drum, instituțiile de învățământ și grupurile informale/de inițiativă și de a susține proiecte care au un impact pozitiv în comunitățile în care sunt implementate. Totodată, în ediția din acest an a programului, organizațiile aplicante și participante vor primi mai mult suport prin cele două noi componente cheie: Academia și Caravana Start ONG, care sunt concepute pentru a contribui la dezvoltarea organizațională a participanților la program, astfel încât aceștia să-și poată deservi comunitățile eficient și punctual”.

Academia Start ONG este caracterizată ca „un program structurat pe 3 componente, prin care se vor dezvolta o bibliotecă de resurse și o serie de webinarii pe subiecte precum: Management de proiect, Financiar și Administrativ, Comunicare, Voluntariat, Fundraising, Managementul Resurselor Umane etc., acestea fiind deschise și accesibile oricărei organizații care are nevoie de resurse și experiențe de învățare. De asemenea, Academia StartONG presupune și un program de mentorat pentru beneficiarii programului Start ONG, în cadrul căruia organizațiile vor învăța să gestioneze bugete, să elaboreze strategii, să monitorizeze și să evalueze proiecte etc. La finalul acesteia, se va organiza un eveniment de învățare accelerată, cu traineri și invitați care vor ajuta participanții să găsească soluții pentru problemele cu care se confruntă și le vor oferi instrumente pentru dezvoltarea organizațiilor, în funcție de nevoile specifice.

În cadrul Caravanei Start ONG, echipa programului va avea întâlniri regionale atât cu ONG-urile participante în program, cât și cu cele necâștigătoare, pentru a cunoaște oamenii din spatele proiectelor finanțate, a susține sesiuni de formare și ateliere de lucru și a identifica perspectivele și necesitățile sectorului neguvernamental.

De asemenea, în acest an se va realiza un studiu de impact al programului, al cărui obiectiv este acela de a evalua în ce măsură programul a avut un impact pozitiv real prin finanțarea de proiecte și inițiative comunitare. Se vor analiza rezultatele obținute, beneficiarii implicați și resursele utilizate, pentru a determina eficiența programului

În 2023, programul Start ONG a sprijinit 130 de ONG-uri și instituții de învățământ să dezvolte și să implementeze 130 de proiecte cu impact real pentru comunitățile pe care le deservesc. În total, inițiativele sprijinite au schimbat sau îmbunătățit în mod direct viețile a 17.046 de persoane.

Katharina Scheidereiter, CSR Manager Kaufland România: „Începem un nou an de finanțare Start ONG cu aceeași dorință de a oferi ONG-urilor mici, instituțiilor de învățământ și grupurilor informale sprijinul de care au nevoie pentru implementarea de proiecte cu impact real pentru comunitățile lor. Sperăm ca în ediția 2024 a programului să vedem aceeași implicare și dăruire din partea organizațiilor participante. Le urăm mult succes tuturor celor care intenționează să aplice pentru finanțarea oferită de programul Start ONG!”

Andrei Coșuleanu, președinte Act for Tomorrow: „Suntem încântați că și în 2024 vom avea oportunitatea să susținem organizațiile aflate la început de drum, prin cel mai simplificat mecanism de finanțare pentru proiecte comunitare.  Mai mult decât atât, în acest an Start ONG crește și, pe lângă sprijinul financiar, va oferi organizațiilor instrumente care să le ajute să se dezvolte, prin Academia și Caravana Start ONG, noile componente cheie ale programului. În continuare, ne mândrim că prin Start ONG am reușit să sprijinim inițiative care au schimbat în bine viețile a zeci de mii de persoane și ne dorim ca ediția din acest an să se desfășoare în aceeași notă.”

Kaufland reamintește că „se numără printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu peste 1.500 de magazine în 8 țări, 155.000 de angajați și o rețea de 177 de magazine în România. În 2023, Kaufland România a primit pentru a cincea oară certificarea Best Buy Award, care atestă că este lanțul de magazine cu cel mai bun raport calitate – preț de pe piața locală. Kaufland deține și distincția Customers’ Friend pentru compania cu cele mai bune servicii pentru clienți, acordată de Institutul internațional ICERTIAS, în urma unei analize de piață. Obiectivul nostru este să aplicăm cele mai inovatoare tehnologii în domeniul retail, astfel încât clienții să se bucure de produse proaspete, la cel mai bun raport calitate-preț, prin promovarea sustenabilității și a produselor locale. Pentru mai multe informaţii, vizitaţi www.kaufland.ro”.

Act for Tomorrow este caracterizat ca „un ONG creat de o echipă de oameni pasionați și dedicați, care și-au propus cu resursele lor să contribuie la dezvoltarea unei lumi mai bune, mai responsabile și curate. Își concentrează resursele și know-how-ul pentru realizarea unor proiecte sub umbrela sustenabilității și a creativității care să aibă impact direct atât asupra cetățenilor, cât și a zonelor defavorizate din România și sunt implicați în sfera domeniilor de mediu, dezvoltare durabilă și voluntariat”.

Colliers: Numărul locuințelor vândute în București, în primul trimestru din 2024, a fost cu 18% mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut

0

Piața rezidențială a început anul 2024 în forță, cu un prim trimestru încheiat cu o creștere de 18% a numărului tranzacțiilor cu apartamente în București, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, potrivit datelor Colliers. În restul țării, cererea pe piața rezidențială a marcat creșteri și mai mari, de 19%. Intenția de cumpărare se menține în continuare ridicată, observă consultanții Colliers, explicând că detensionarea piețelor financiare va stimula cererea de locuințe. În orașele sau zonele cu mai puține locuințe aflate în construcție în următoarea perioadă, acest lucru va exercita presiune asupra prețurilor. Totuși, cel puțin în prima parte a acestui an, consultanții Colliers anticipează un echilibru între cerere și ofertă pe piața rezidențială.

„Deși luna martie nu a continuat trendul anilor record pentru vânzări înregistrat în 2021-2022, piața nu susține încă o accelerare semnificativă a numărului de tranzacții, mai ales că și costurile de finanțare rămân ridicate. În contextul în care inflația scade mai lent decât era prevăzut în prognozele oficiale, anticipăm că o scădere mai semnificativă a ratei dobânzilor, față de nivelul puțin sub 6% înregistrat în prezent, va fi observată cel mai probabil la începutul anului viitor. Dacă nu vor apărea noi șocuri majore care să afecteze cererea de apartamente în următoarea perioadă, ne așteptăm ca fluctuațiile mari de la o lună la alta, specifice anilor de după pandemie, să fie înlocuite treptat de variații mai moderate și mai previzibile“,  punctează Gabriel Blăniță, Associate Director Valuation & Advisory Services la Colliers România.

Cu toate că se prognozează o scădere a numărului de locuințe livrate atât în acest an, cât și anul viitor, în București, unde nivelul vânzărilor din primele trei luni a fost cu aproximativ 18% mai mare decât în perioada similară din 2023, avansul cererii va exercita presiune asupra prețurilor pe termen mediu. Dintre orașele mari, cele mai importante creșteri de vânzări s-au înregistrat în Timișoara (24%). Totuși, principalul factor care a influențat această evoluție este efectul de bază, în contextul în care în anul precedent, vânzările din primele două luni au fost extrem de scăzute, pe fondul creșterii costurilor de finanțare.

În Cluj-Napoca, luna martie nu a replicat ritmul vânzărilor de la începutul anului, însă pe întreg trimestrul, evoluția a fost similară cu cea din Capitală, înregistrând o creștere de 18%. În contextul în care Clujul se află în fruntea clasamentului cu cea mai scumpă piață rezidențială din țară, consultanții Colliers sunt de părere că recordurile de vânzări din ultimii ani vor fi mai dificil de atins pentru o bună perioadă de timp, în absența unei accelerări a ritmului de dezvoltare pentru noi locuințe.

În Iași, numărul tranzacțiilor din primul trimestru a depășit cu mult valorile înregistrate în trecut, datorită finalizării mai multor ansambluri de mari dimensiuni în prima parte a acestui an. Chiar și fără impactul acestor livrări, ritmul vânzărilor în Iași este în creștere față de ultimii ani, indicând o accelerare a ritmului de dezvoltare a orașului.

„Dacă analizăm strict numărul de tranzacții și comparăm începutul lui 2024 cu anii record, observăm o scădere de 15%, în timp ce, în raport cu perioada 2017-2019, constatăm un plus de 20%. Unul dintre motivele pentru care nu facem prea des comparații cu anii dinaintea pandemiei este că s-au produs multe schimbări de atunci. De exemplu, în ultimii 6 ani s-au construit peste 400.000 de locuințe în România, iar un stoc de locuințe în creștere s-ar traduce și printr-o creștere a numărului de tranzacții. În plus, salariul mediu net la nivel național s-a dublat în ultimii 6 ani, iar PIB-ul în aceeași perioadă a crescut cu aproape 70%. Prețurile apartamentelor nu au rămas neschimbate, ci au crescut considerabil în orașele mari, în special în cazul construcțiilor noi. Adoptarea standardelor nZEB crește și mai mult costul construcțiilor noi, iar toate aceste aspecte fac din ce în ce mai dificilă compararea între diferite perioade. Avem o piață rezidențială din ce în ce mai complexă și este important să ne uităm atât la indicatorii backward-looking, cum ar fi numărul de tranzacții, prețurile, raportul de accesibilitate, stocul, livrările, etc., cât și la indicatorii forward-looking, cum ar fi autorizațiile emise, cererile de credite, intenția de cumpărare”, conchide Gabriel Blăniță.