Căderea combustiei interne

Date:

Mónica Araya
expert în mobilitate electrică din Costa Rica

De ani de zile a devenit evident faptul că gazele de eșapament îmbolnăvesc oamenii și că schimbarea climatică reprezintă o amenințare existențială. Acum, că pandemia de COVID-19 a confruntat societatea cu nevoia de a face față mai multor crize simultan, trebuie să ne gândim cum poate fi reconstruită economia într-un mod mai sănătos.

Conform unui sondaj efectuat în mai multe țări în timpul carantinelor din acest an, oamenii vor să respire un aer mai curat și ar fi din ce în ce mai dispuși să susțină reguli mai stricte pentru a atinge acest obiectiv. Există dovezi clare că poluarea aerului crește nivelul infectărilor cu COVID-19. Sentimentul public înclină din ce în ce mai mult în favoarea unui viitor fără gaze de eșapament. De la mersul pe jos și benzi pentru biciclete la scutere, mașini (EV-uri), autobuze și camioane electrice, portofoliul opțiunilor de mobilitate cu emisie zero este în continuă dezvoltare.

Succesul nostru pe termen lung în gestionarea schimbării climatice va depinde foarte mult de strategiile energetice și de transport pe care le vom adopta pe parcursul acestui deceniu, și mai ales în următorii cinci ani. Decarbonizarea sistemelor de transport va necesita un amestec de vechi și nou, de la modurile tradiționale de transport, precum trenuri, tramvaie și troleibuze electrice, la noile scheme de folosire în comun a EV-urilor, flote electrice gestionate, sisteme de încărcare inteligente și managementul îmbunătățit al rețelei.

Piața vehiculelor este aproape de punctul critic. La 156 de dolari per kilowatt-oră, costul mediu al bateriilor EV a scăzut cu aproape 90% din 2010 și este de așteptat ca acesta să ajungă la 100 de dolari/kWh începând cu 2023, plasând EV-urile aproape la paritate cu mașinile cu motor cu combustie internă (ICE) în ceea ce privește prețul. Aceste tehnologii avansează în mod exponențial și, după cum atât Agenția Internațională pentru Energie cât și Bloomberg New Energy Finance au menționat în prezentările lor recente cu privire la industria, necesara infrastructură de încărcare se bucură de o îmbunătățire rapidă. Companiile și investitorii mari au observat acest lucru. La finalul lui 2019, Amazon a anunțat că va adăuga 100.000 de camionete electrice de livrare la flota sa, iar capitalizarea de piață a Tesla a depășit-o pe cea a ExxonMobil în această vară.

Și sfera politică pare să încline în favoarea transportului cu emisie zero. Parisul și Amsterdamul au anunțat viitoare interdicții pentru mașini și motociclete pe petrol și diesel. De asemenea, 44 de jurisdicții au propus sau promulgat deja legi pentru a pune capăt vânzării viitoare de vehicule ICE. Franța, de exemplu, a stabilit 2040 ca termen limită de eliminare treptată.
Norvegia plănuiește să pună capăt acestor vânzări mult mai devreme, în numai cinci ani. În America Latină, Costa Rica a fost prima țară care a adoptat o legislație pentru încurajarea mobilității fără emisii de carbon și extinderea infrastructurii de încărcare. Iar lista poate continua. Guvernele naționale, regionale și municipale sunt toate sub presiune pentru a îndeplini obiectivele climatice și a reduce poluarea aerului.
Cu vehiculele ICE acum în declin terminal, producătorii acestora va trebui să se adapteze. Fiind țara ce găzduiește o parte dintre cei mai puternici și celebri producători de mașini, Germania va fi un important caz de test. Industria auto a acestei țări este foarte rezistentă la schimbări, însă există deja semne că aceasta s-ar adapta. Volkswagen, de exemplu, și-a modernizat una dintre fabricile convenționale de mașini pentru a produce numai EV-uri.

Pentru a ne mișca mai repede, implementarea infrastructurii de încărcare va trebui să accelereze. Între timp, legislatorii va trebui să adopte o mentalitate mai deschisă cu privire la strategiile ce pot ajuta muncitorii să se adapteze la schimbarea ce va veni. Urbanizarea și noile presiuni politice au dus deja la discuții despre „peak car”, punctul după care nivelul vehiculelor private și numărul kilometrilor călătoriți cu mașina vor începe să scadă.

Cultura tinde să fie cea mai mare barieră în calea oricărei transformări de mari proporții. Motorul cu combustie internă este de mult timp o caracteristică a vieții de zi cu zi pentru miliarde de oameni. Și cu toate acestea, criza COVID-19 pare să fi ajutat la consolidarea unor noi obiceiuri – de la ciclismul urban la lucrul de acasă – care vor stimula decarbonizarea transportului. S-ar spune că boomul masiv în vânzările de biciclete electrice din ultima perioadă va continua.

În maparea unui viitor postpandemie, este de maximă importanță ca acea conversație să includă vocile ce au fost marginalizate până în prezent. Comunitățile cu venituri mici, care de multe ori includ minorități rasiale și etnice, tind să sufere cel mai mult din cauza poluării aerului, care este strâns asociată cu boli pulmonare și cardiace, astm și chiar moarte prematură.

Drept răspuns, California a aprobat recent prima lege din lume ce impune vânzarea camioanelor cu emisii zero. Cel puțin jumătate din numărul total de camioane vândute în stat trebuie
să fie cu emisie zero până în 2035 și toate trebuie să fie cu emisie zero până în 2045. Autoritățile de reglementare ale statului au răspuns cererilor emise de o coaliție vastă ce include organizații nonguvernamentale, grupuri de lucru, întreprinderi, academicieni și, foarte important, comunități din prima linie. Guvernul statului estimează că această schimbare va ajuta operatorii de camioane să economisească 6 miliarde de dolari aferenți costurilor cu combustibilul până în 2040, reducând, în același timp, emisiile cu 17 milioane de tone metrice – echivalentul nearderii a aproximativ 100.000 de vagoane de cărbune.

Datorită acestor presiuni din partea clienților, mobilitatea electrică va fi în centrul oricărei recuperări verzi. Încurajator este faptul că, în loc să încerce să protejeze producătorii de mașini consacrați ai țării cu orice preț, Germania a alocat în jur de 8 miliarde de euro (9,13 miliarde de dolari) pentru fonduri de recuperare pentru susținerea granturilor pentru achizițiile de EV-uri, pentru producătorii de vehicule electrice, modernizarea facilităților de încărcare și mai multe autobuze și camioane electrice. Și guvernul francez investește o sumă similară pentru a poziționa industria auto a țării ca cel mai important producător de EV-uri din Europa.
Deși pe termen scurt este posibil ca pandemia să întârzie tranziția către un sistem de transporturi curat, destinația a fost deja stabilită. Legislația pentru susținerea procesului de electrificare este fie în curs de elaborare, fie deja redactată, iar angajamentele anterioare de decarbonizare ale producătorilor auto rămân valabile. În așteptarea conferinței ONU privind schimbările climatice (COP26) din Glasgow, guvernul britanic a indicat că transportul rutier cu emisii zero de carbon va fi unul dintre principalele subiecte de discuție.

La nivel global, suportul susținut pentru a ajuta țările în curs de dezvoltare să sară direct la transportul cu emisie zero va fi esențial, din nou cu presiune din partea cererii. O inițiativă recentă promițătoare este „Declarația pentru străzi verzi și sănătoase”, ce include un angajament al primarilor unor orașe importante din întreaga lume de a pune capăt achiziției de autobuze ce funcționează pe bază de combustibili fosili până în 2025. În mod similar, Global Environmental Facility a lansat platforme regionale pentru a ajuta Africa, Asia și America Latină să treacă la opțiunile electrice, recunoscând faptul că mecanismele de finanțare a implementării EV-urilor, și în special a autobuzelor și camioanelor cu emisie zero, este necesară pentru a evita blocarea pe vehicule ICE.

Mobilitatea electrică este gata de perioada ei de glorie. Ca și energia solară, tehnologiile cheie avansează către punctul adoptării și implementării rapide. Pandemia impune provocări extraordinare, însă nu va inversa trendul. De fapt, este posibil să grăbească trecerea către e-mobilitate și, astfel, către un viitor mai curat și mai sănătos.


Mónica Araya, expert în mobilitate electrică din Costa Rica, consiliază mai multe inițiative și este Transport Lead pentru Climate Champions, o echipă internațională de coordonare ce operează în baza Convenției-cadru a Națiunilor Unite privind schimbările climatice. Urmăriți-o pe Twitter: @MonicaArayaTica

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Lansarea unei noi game de PC-uri Maguay

Compania Maguay, caracterizată drept „cea mai veche companie...

Ziua Silvicultorului, marcată de Romsilva și Asociația Administratorilor de Păduri

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva și Asociația...

CCIR și Romanian Board of Trade Toronto susțin parteneriatul economic România-Canada

Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR),...

MET România, 15 ani de activitate pe piața locală de energie

Compania MET România, parte a grupului elvețian MET,...